Met de jongens van de Heldersche
Zeevaartschool op reis
Verlost van hevig
SPIT IN DEN RUG
KLOOSTERBALSEM
in „de Toelast"
gedurende de Kermis
Waarom
Wei bel-Boorden
Herman Nypels'
r
Zaterdag 3 Juli 1937
Tweede Blad
/tqarula
Genoegelijke dagen
aan boord van de
Prinses Juliana
Een
zweefvliegtuig
étalage
in V öD's
Legerberichten
Leveringen
Op- en ondergang van Zon
en tijd van hoog- en laag water
Ontsierende Zomersproeten
Bezoek van den Chineeschen
minister van marine aan
onze stad
Burgerlijke Stand van Den Helder
DANK ZIJ KLOOSTERBALSEM
„Ziezoo, dat is achter den rug.
van mi|n SPIT ben ik fijn af I
AKKERS ORIGINEEL TER INZAGE
FransGoemans' Oud-Hollandsche
Poffertjeskraam
Radiotelefoonverkeer met Indië
in Juni
Cabaret in de Koningstr,
Tegen voetklachten
Leger des Heils
Non-interventie-politiek
in critiek stadium
We
Vischafslag Den Helder
alleen nog
Het motor-zeilschip Prinses Juliana
We zagen ze dezer dagen weer door de
Spoorstraat flaneeren, de jongens van de Zee
vaartschool met hun buitenmodelletje aan en
de witte pet branieachtig op het blozende
jongensachtige gelaat... Zij hadden als altijd
de attentie van het vrouwelijk geslacht en
lieten zich dat welgevallen, hoogstens even
de mond, waarin een sigaret schuin en bru
taal de wereld instak, tot een lachje krullend.
De eene hand in den zak, de andere hand
losjes „langszij". Zoo liepen zij voort en ze
hadden het zeer druk, zeer druk... en toen
we hen zoo zagen passagieren en hun verha
len hoorden, moesten we onwillekeurig terug
denken aan die reis met de „Prinses Juliana",
waarop we diezelfde jongens eenige dagen
hebben meegemaakt en van dichtbij gade
geslagen. Toen waren hun houding en ge
sprekken even anders.
Ja, de jongens van de Zeevaartschool heb
ben weer een zeereis gemaakt. Dat is niets
bijzonders, want ze doen het elk jaar, d.w.z.
de leerilngen van de jongste klasse.
Tien dagen varen! Het is een welkome af
wisseling in het schoolleven van allen dag en
het wordt zeer door de jongens gewaardeerd,
hetgeen zich laat begrijpen. Het is dan ook
een pretje, zooals wij zelf hebben kunnen
zien. Maar dat is het niet alléén, want het
nuttige van een practische les wordt hier ge
combineerd met het aangename, dat een reis
over IJselmeer en Noordzee ongetwijfeld
biedt.
De „Prinses Juliana".
Deze oefenreis wordt gemaakt op de Prin
ses Juliana", het vlaggeschip van de Stichting
„Het Onderwijsfonds voor de Scheepvaart",
een instelling, welke zich vooral ten doel stelt
schipperskinderen een model-opleiding als ma
troos te verschaffen. De „Prinses", zooals zij
kortweg genoemd wordt, is een motor-zeil
schip, dat de eigenaardige sensatie meege
maakt heeft met 6 meter te zijn verlengd.
Het schip werd door H. K. H. te water ge
laten. Dat was in Groningen in het jaar 1931.
Sindsdien is het schip met een tijdelijke
onderbreking voor de verlengingskuur steeds
in de vaart geweest en heeft het ette
lijke honderdtallen jongelieden, wie de eerste
beginselen van het zeemansvak nog moesten
leeren kennen, aan boord gehad. Zoo wordt de
bemanning gevormd door twaalf jongens van
1416 jaar, die als leerling-matroos onder
leiding van den stuurman, in blauwe, wit-
afgebiesde pakjes de gewone boordwerkzaam-
heden verrichten en een jaar den tijd hebben
om zich tot een volleerd matroos te laten
kneden. Het is een algemeen bekend feit, dat
de matrozen, die van de „Juliana" komen,
gaarne aan boord van de maatschappij-booten
genomen worden!
"T"; De officieren.
Kapitein J. Salomons is de gezagvoerder in
woord en daad. Hij is den geheelen dag op de
brug te vinden en verlaat die alleen om zijn
maaltijden te gebruiken. En hij leidt zijn schip
op voortreffelijke wijze. Niet alleen, dat de
navigatie zijn voortdurende aandacht vraagt,
htf heeft ook gelegenheid en lust om op alle
vragen van den opvarenden antwoord te ge
ven. En dat doet hij altijd even smakelijk.
Kapitein Salomons is een vriendelijk, joviaal
en hartelijk mensch, een man, die geknipt is
voor zijn baantje. Hij heeft trouwe en be
kwame helpers in de heeren A. Wassing, den
leeraar; E. Bakker, den stuurman, en J.
Piersma, den machinist. Zij vormen de staf
van het schip en behooren tot de vaste be
manning, tot welke ook de kok, het type van
den Amsterdamschen „fluitist en zanger" be
hoort. Voorts zijn de opvarenden leerlingen, in
ons geval de twaalf jongens van de matro-
zenopleiding en de twaalf van de eerste
klasse der Heldersche Zeevaartschool.
De eerste indrukken.
Op den avond van den achtsten dag sinds
de jongens van de tweede ploeg der Helder
sche zeevaartschool aan boord gekomen wa
ren, meerde de „Prinses Juliana" in het
Noordzeekanaal vlak voor IJmuiden. De vlet
werd naar den kant gestuurd. Een mansper
soon liet zich daarmee naar het schip bren
gen. Hij trok zich binnen boord en werd ver
volgens vriendelijk ontvangen door kapitein
Salomons en zijn officieren. Die nieuw aan
gekomene was een verslaggever van de Hel
dersche Courant, die de twee laatste dagen
Van de trip ging meemaken om het leven aan
boord van het opleidingsschip van nabij gade
te slaan. Dien avond zou er niet meer gevaren
worend, zoo werd hem verteld. Zoo kreeg
hij een prachtige gelegenheid om het schip
van onder tot boven te bekijken. Hij werd op
even voorkomende als desukndige wijze voor
gelicht door den heer De Klerk, den leider
van de ploeg Heldersche zeevaartscholieren.
Deze maakte hem vertrouwd met de vele at
tributen, welke des kaartenkamers zijn, liet
hem een sextant in de ietwat beverige en
onhandig trillende vingeren nemen, deed hem
bij gebrek aan zon een maantje schieten, ver
telde hem van deviatie en miswijzing, van
plaatsbepaling en azimuth. We leerden be
grijpen, hoe moeilijk het vak des stuurmans
en nog meer van den verantwoordelijken ka
pitein is. Na anderhalf uur theorie, waarin
mijnheer De Klerk een volledig bestek ont
wikkelt en in kaart gezet had, was onze
eerste nautische les gedaan. Kap. Salomons
en twee van zijn officieren kwamen de kaar-
tenkamer in, waarop de verdere avond in het
schijnsel van de geschoten maan genoegelijk
werd doorgebracht met gezellige kout.
Het was laat dien avond, toen we het in-
tusschen geheel nautisch georiënteerde hoofd
ter ruste legden op het kussen van het bed,
datin de ziekenboeg stond. Ons was n.1.
het beste plekje van het schip als recreatie
verblijf toegewezen: onze zeevastheid werd
dus kennelijk niet hoog aangeslagen!
Om 6 uur den volgenden dag werden wij
door een oorverdoovend geraas uit een zoeten
sluimer gerukt. Verbaasd en lichtelijk uit
onze „hum" lagen wij wat na te soezen en
begrepen alras wat er aan de hand was. De
ziekenboeg van de „Prinses" bleek n.1. pal
naastde machinekamer gelegen te zijn,
hetgeen ons op dat moment, en ook nu nog
niet, erg practisch voorkwam. We zouden het-
wel eens een ernstige zieke willen zien uit
houden in dit heidensch lawaai!
Intusschen zat er niet anders op dan op dit
voor ons ongewoon vroege uur de pyama te
verwisselen tegen het voor deze gelegenheid,
op advies van een goeden kennis, meege
brachte „kraak-pakje". Een half uur later
stonden we aan dek en maakten de sensatie
mede van zeevaartscholieren aan den arbeid
te zien.
„Psalm zingen".
De heeren waren aan het „psalm-zingen",
onder welke technische benaming dek-zwab-
beren verstaan wordt. Het ging niet van
harte, dat was hun wel aan te zien. De
meesten trokken een vrij ontstemd gezicht,
terwijl anderen het op hun gemakje probeer
den te doen. Daarmee, moesten zij echter
voorzichtig zijn. Als de stuurman, die zelf de
slang hanteerde, hen in de gaten kreeg, dan
konden zij er vast van op aan de straal water
op de beenen te krijgen. Het is bij „recidivis
ten" voorgekomen, dat de straal pardoes op
het verschrikte gezicht gericht werd, hetgeen
naar wij vernamen, probaat moet hebben ge
holpen
Het dek gezwabberd en het koper gepoetst
zijnde, ging het geheele gezelschap om half
acht aan tafel. Tafelpresident bij de Zee
vaartscholieren was de kapitein, bij de ma
troosjes de stuurman. Weer een half uur later
werden „de trossen losgesmeten" en was de
tocht van dien dag begonnen.
Het was een stemmig begin, die kalme
vaart door het Noordzee-kanaal, het schutten
dooor de kleine sluizen en de ontmoeting met
de „Springfontein", die wij vriendelijk met
onze vlag groetten. Even later waren we
„buiten". „Welkom, op zee", wendde kapitein
Salomons zich tot ons, daarmee een goede
oude zeegewoonte nakomende. We gaan naar
Terschelling, zoo voegde hij er aan toe.
Bij V. D. ziet men dezer dagen een recla
me, die niet minder dan tweemaal doel treft.
In de voornamelijk aan bad- en reisartikelen
gewijde étalage in de Spoorstraat aan
schouwt men een grasmat, met er op diverse
vliegtuigen. Het meest in het oogloopende
toestel is een zweefvliegtuig, hetwelk ver
vaardigd werd door den heer C. Steeman, lid
onzer plaatselijke zweegvliegclub.
Het is een pracht stuk werk, dat zeker de
noodige belangstelling zal trekken. Aldus:
een reclame voor V. D. en tevens... voor
de Zweefvliegclub, die zeker nog wel iets
aan bekendheid mag winnen.
Gedurende het stookseizoen 1937/38 is de
levering van de voor de Landmacht be-
noodigde brandstoffen opgedragen aan de
N.V, Ver. Brandstoffenhandel te Alkmaar.
Natuurhistorisch Museum. Elke week:
eiken Woensdagmiddag van 35 uur, eiken
Zaterdagavond van 710 uur, den eersten
Woensdag van elke maand van 810 uur,
den eersten Zondag van elke maand van
35 u.
Opgenomen om 8 uur hedenmorgen.
Barometerstand Den Helder 764.0
Temperatuur zeewater 17.7
Temperatuur lucht 30.4
Hoogste temperatuur lucht gisteren 19.9
Minimum temperatuur lucht gisteren 15.3
Hoogwater (heden) 3.30 14.40
Laagwater (heden) 8.10 31.05
Hoogwater (Zondag) 3.45 16.00
Laagwater (Zondag) 9.20 32.20
^Licht op: (heden en Zondag) 21.54
LICHT OP VOOR ALLE VOERTUIGEN
Zaterdag 3 Juli 21.55 uur
Zondag 4 21.55 uur
Zomertijd.
Zon
Juli
op:
ond.:
Hoogwater
Laagwater
Z
4
4.44
21.25
3.45
16.00
9.20 22.20
M
5
4.45
21.24
5.05
17.30
10.55 23.40
D
6
4.46
21.23
6.30
18.45
12.20 24.50
W
7
4.47
21.22
7.20
19.55
0.35
D
8
4.48
21.21
8.15
20.50
1.55 14.40
V
9
4.49
21.21
9.05
21.45
2.45 15.35
Z
10
4.50
21.20
9.50
22.30
3.35 16.20
APOTHEKEN.
Van hedenavond 10 uur tot Maandagmorgen
is alleen geopend de apotheek van W. H.
Kingma, Kanaalweg.
Van Maandag 5 Juli tot 12 Juli wordt avond
en Zondagsdienst waargenomen door H. J.
Rootlieb, Binnenhaven.
verdwijnen in korten tijd geheel door
Sprutol Bij Apoth. en Drogisten
Naar wij vernemen zal de minister van
Marine der Chineesche republiek, admiraal
Chen-Shao-Kwan, dezer dagen een bezoek
aan ons land brengen. De minister heeft deel
uitgemaakt van de Chineesche delegatie bij
de kroning van Koning George van Engeland
en maakt thans een reis door Europa.
Zondagochtend wordt hij met den Berlijn-
schen trein te 's-Gravenhage verwacht. Maan
dag zal hij zijn Opwachting maken bij den mi
nister van buitenlandsche zaken a.i., dr.
Colijn. Om een uur zal de minister van kolo
niën, de heer Weiter, bij verhindering van den
minister van Defensie, den heer Van Dijk,
hem namens de Nederlandsche regeering in
het Kurhaus-hotel een noenmaal aanbieden.
De gast van Vice-admiraal Kruys.
Vervolgens zal de Chineesche minister
naar Den Helder vertrekken, waar hij de
gast zal zrjn van den Commandant der
Marine te Willemsoord, vice-admiraal
Kruijs, bij wien hij het middagmaal zal
gebruiken en te wiens huize hij zal over
nachten.
Dinsdag zal hij een bezoek brengen aan den
Onderzeedienst, het vliegkamp „de Mok" en
den Afsluitdijk van het IJselmeer. Des avonds
zal de Chineesche gezant te 's-Gravenhage,
de heer Wunsz King hem een diner aanbie
den, waarbij o.a. minister Colijn zal aanzitten.
Ook de mat.rozenopleiding te Vlis-
singen wordt bezocht.
Woensdagochtend vertrekt de Chineesche
minister per K.L.M.-vliegtuig van Waal
haven naar Vlissingen, om aldaar de matro-
zenopleiding, de werf „De Schelde" en de
onderzeeboot „O 16" te bezichtigen. De chef
van den marinestaf, schout-bij-nacht Fürstner
biedt hem een lunch aan, waarna hij per
vliegtuig naar Rotterdam zal terugkeeren. De
datum van zijn vertrek is nog niet vastge
steld.
Gedurende zijn verblijf hier te lande is hem
de sous-chef van den marinestaf, kapitein
luitenant ter zee Termijtelen, toegevoegd.
van 2 Juli 1937.
Getrouwd: G. Biersteker en A. Kikkert.
J. W. Pranger en A. Stoutenburg.
BEVALLEN: A, Lobato de MesquitaIm-
mel, z. G. A. GiermanSchmidt, d.
was de verzuchting, die ik slaakte,
toen ik na het gebuik van 2 potjes
Kloosterbalsem finaal van mijn spit
af was. Niet staan, niet zitten, niet
liggen te kunnen en toch vooruit te
moeten om de boterham te verdienen.
Door de vreeselijke spit, die in mijn
stuit begon en door mijn geheele rug
trokwas ik hulpeloos als een klein
kind. Vanaf het oogenblik, dat ik den
geneeskrachtigen Kloosterbalsem aan
wendde, begon mijn genezing. En nu
heb ik in geen 8 maanden meer een
aanval gehad." j Zw u
„Geen goud zoo goed"
Onovertroffen bij brand-en sn|jwonden
Ook ongeëvenaard als wrljfmiddel bij
Rheumatiek, spit en pijnlijke spieren
Schroefdoos SC ct Potten: 62% ct. en 1.04
Hertogen en prinsen zaten hier aan.
Of de komende dagen nu aangekondigd
worden als „Kermis" dan wel als „Feest-
week", het maakt weinig verschil: poffertjes
en wafels behooren erbij.
En zoo men verzekerd wil zijn van goede
waar in een prettige zaak, dan kunnen wij
zeker een wooord van aanbeveling doen hoo-
ren ten aanzien van Franz Goemans' oud-
Hollandsche poffertjeskraam, die van a.s.
Maandag af haar poorten zal openen en wel
op de standplaats vóór het stadhuis op de
Kerkgracht.
Frans Goemans' bedrijf is niet maar zoo'n
gewoon. Integendeel: de eigenaar trekt er de
wereldtentoonstellingen mee af en toonde ons
vol trots de bewijzen, dat een groot aantal
gekroonde hoofden in zijn zaak de geneugten
der poffers en wafels kwamen ervaren. Nog
slechts enkele maanden geleden waren het
Prins Bernard en Prinses Juliana, die met
Hun hofhoudingen een bezoek aan Goemans
brachten en hoogelijk tevreden bleken. Voorts
is Goemans regelmatig hofleverancier, zoodat
het wel duidelijk is, dat hier, zoowel aan wafel
als poffer bijzonderen zorg wordt besteed.
Men kan het „proef-ondervindelijk gaan con-
stateeren in deze dagen!"
In Juni j.1. werden met Ned.-Indië in totaal
603 gesprekken gevoerd, waarvan 204 in
Nederland en 399 in Indië werden aange
vraagd, tegen in dezelfde maand van het
vorige jaar resp. 191, 76 en 115. De stijging
bedroeg derhalve in totaal ongeveer 216
percent.
sS'»
Onder verwijzing naar de desbetreffende
adverentie vestigen wij de aandacht op het
cabaret, dat tijdens de kermis in het perceel
Koningstraat no. 17 gegeven wordt. Diverse
artisten verleenen hun medewerking aan dit
cabaret, hetwelk onder leiding staat van de
bekende Jordaan-vertolkers Miep en Dick
Scholten.
Vanwege het Instituut Nivomas, Molijn-
straat 6, te Haarlem, werd gisteravond in
het Kegelhuis een lezing gehouden over voet
klachten. Een klein aantal belangstellenden
hebben deze lezing met interesse gevolgd. De
meest voorkomende voet-afwijkingen en voet
klachten zooals platvoet, knikvoet, voorvoet-
doorzakking, enz., alsmede de middelen ter
verhelping van deze euvels werden op duide
lijke wijze door den spreker verklaard.
Natuurlijk moest dit alles in een klein bestek
gehouden worden en kon in de meeste geval
len slechts met een algemeene wenk raad ge
geven worden. Bij voetklachten in individueele
beoordeeling eerste eisch. Uit de beantwoor
ding van de gestelde vragen bleek, dat hier
een zeer ter zake kundig vertegenwoordiger
van het genoemd instituut aan het woord
was. De meeste aanwezigen wilden zich dan
ook nader met het instituut in verbinding
stellen, omdat zij hier van een serieuze be
handeling overtuigd waren.
Naar we vernemen zal a.s. Zondag Kapitein
de Oude van Amsterdam de bijeenkomsten
leiden in de zaal aan de Spoorgracht. Des
namiddags half vier zal er in het Julianapark
een openluchtsamenkomst zijn, waar de
kapitein enkele xylophoon-nummers met be
geleiding van orgel ten gehoore zal brengen,
afgewisseld door eenige nummers van de
zangbrigade en muziekkorps. Bij ongunstig
weer wordt de samenkomst gehouden in de
zaal van het Leger des Heils.
e hebben de vorige week het faillissement
van de non-interventie-commissie reeds aan
gekondigd en het begint er verdacht veel op
te gelijken, dat het vandaag of morgen uit
gesproken zal worden. Gisteren zouden de
leden van de non-interventie-commissie bij
elkaar komen om te zoeken naar een nieuw
compromis. Door het niet meer deelnemen
van Duitschland en Italië was de contróle
tot een lamme hand geworden. Frankrijk en
Engeland hebben daarom de taak, die
Duitschland en Italië hebben laten varen,
over willen nemen met hun schepen, waarop
neutrale waarnemers zouden worden ge
plaatst. Maar daarvoor voelden èn Duitsch
land èn Italië niets. Het lijkt inderdaad of
het hun bedoeling is het werk te verstoren
om daardoor de kansen voor Franco te ver-
grooten. Italië heeft het immers niet onder
stoelen of banken gestoken dat het sympa
thie heeft voor Franco en dat het een over
winning van Franco zal beschouwen als een
Italiaansche overwinning.
Nu was er gisteren sprake van, dat wan
neer Duitschland en Italië een compromis
voorstel, dat van Engeland en Frankrijk uit
zou gaan, niet zouden aanvaarden, Engeland
de non-interventie als mislukt zou beschou
wen en dus opgeven. Dat beteekent echter,
dat beide partijen in Spanje vrij spel zouden
krijgen en dat de regeering van Valencia zich
het noodige materiaal en manschappen aan
zou kunnen schaffen, die het noodig heeft,
om eenigszins gelijkwaardig te worden aan
de Franco-partij. Die consequentie durven
Duitschland en Italië waarschijnlijk zelf niet
aan, want ze zijn nu gisteren met een voor
stel -gekomen, waarin de non-interventie ge
handhaafd zou worden.
Het voorstel van de beide landen vindt men
elders in dit blad. De consequenties daar
van zijn nog niet duidelijk, maar wat wel
duidelijk is, is dat Duitschland en Italië
toch vreezen voor het vrijgeven van het
spel tusschen beide partijen in Spanje.
Londen staat opnieuw voor een moeilijke
keus. Het schijnt er zoo langzamerhand ge
noeg van te krijgen om met zich te laten
spelen en het verlangt geen non-interventie,
die practisch geen beteekenis heeft.
Welke beslissing zal het nemen?
2 Juli:
Aangebracht door korders:
Tongen per kg 0.960.92
Slips 0.81—0.78
Schol le soort p. kist 7.20—6.40
Schol 2e soort 3.502.70
Schar 1.801.60
Omdat deze met de
fijnste llnnenstof
overtrokken, van de
duurste boorden
niet te onderschel
den zijn.
Voor dezen prijs
geen wasschen en
strijken. De vuile
boord wordt door
een nieuwe ver
vangen.
Beter dan gewone
papierboordenl In
alle gewenschte
modellen verkrijg
baar. Vraagt Uwen
winkelier.
Alléén verkrijgbaar:
Kledingmagazijnen - Den Helder-