De funeste gevolgen van het afbetalingssysteem Vacantieplannen? Foto's Koninklijke Familie T FOTOKAARTEN Donderdag 8 Juli 1937 Tweede Blad Zeekrijgsraad Een matroos door schulden tot diefstal gedreven. Scherp verwijt van kapt. der mariniers W. A. J. Roelofsen Dekschuit gekapseisd Een hopeloos geval Dankbetuiging van H.K.H. Prinses Juliana Geruchten omtrent een Heldersch zakenman Petroleumwagen te water Hij werd duizelig Dronkenschap Diefstal Kloppende Hoofdpijn? Beiaardbespeling Z.K.H. Prins Bernhard in de uniform van Luitenant ter Zee le klasse ■L er gelegenheid van het bezoek van Z.K.H. den Prins der Nederlanden aan de Koninklijke Marine te Den Helder. brengen wij in den verkoop Al deze foto's slechts 15 cent per stuk Vergrootingenformaat 18 X 24 cm t Prinses en Prins, terugkeerend van de Engelsche Kroningsfeesten, de Prins in Uniform van Luitenant ter zee le klasse Hr. Ms. Jan van Brakel Terug van visscherijinspectie met een gewonden visscher en een doode Route door Z.K.H. Prins Bernhard op Vrijdag te volgen De verkeersmaatregelen Zomerdienstregeling „ESONA' In de zitting van den Zeekrjjgsraad van gistermiddag heeft de kapitein der mariniers W. A. J. Roelofsen, naar aanleiding van een diefstal-zaak, een scherp verwijt gericht tot de zaken- menschen, die den kleinen marineman op afbetaling leveren. I De Zeekrijgsraad werd gistermiddag weder om gepresideerd door den wnd. president, Mr. Arn. Veldman. Verduistering c.q. diefstal. De eerste zaak betrof matroos le klasse J. B., wien verduistering c.q. diefstal was ten laste gelegd. In den nacht van 29 op 30 April heeft B. een portemonnaie met 116. welke toebehoorde aan den sergeant machi nist S. Wijdenes gestolen, voor welk delict de fiscaal, off. v. administratie der 1ste klasse, M-r. D. B. A. Franken, 4 maanden gevangenis straf tegen hem eischte. Deze zware straf was een ware tegenvaller voor beklaagde, maar ook voor diens verde diger, den kapitein Ser mariniers W. A. J. Roelofsen. Deze vestigde de aandacht op ettelijke lichtpunten in deze ietwat tragische geschie denis. B. is altijd een eenvoudige jongen ge weest, die zeer gunstig bekend stond. Hij was zeer spaarzaam en toen hij uit Indië in Hol land terugkwam, had hij een bedrag van ruim 500 op zijn boekje staan. Hij had evenwel het ongeluk een „lastig kind" te trouwen, een vrouwtje, dat volkomen onverantwoordelijk met de financiën van beklaagden omsprong. Zoodat het genoemde plus-saldo aldra ver anderd was in een schuld van ongeveer 400 gulden! In deze omstandigheden kreeg B. op wacht de gelegenheid een portemonnaie te stelen, hij kon de verleiding niet weerstaan. Hij vergreep zich aan het geld van den ander. B. was niet anders dan de slaafsche dienaar van zijn vrouw, die aan verspilzucht lijdt, aldus pleiter. K De schuldigen. De schuldige is niet de beklaagde, noch zijn vrouw, aldus kapitein Roelofsen, maar de schuld treft die leveranciers, die er een afbetalingssysteem op na houden, Pleiter richtte een scherp verwijt tot deze lieden, die willens en wetens den marineman te gronde richten. Immers zij lokken de vrouwen onder mooie voorspie gelingen in hun winkel en leveren, leveren maar. Zij weten, dat de man bij de marine is en dat het met de centjes wel terecht komt. Pleiter verzuchtte: konden we ze maar bij de jas pakken. Misschien was het nog zoo gek niet, evenals dat in de mobilisatie gebeurd is, een schildwacht voor hun winkeldeur te zetten! Deze inen- schen tasten immers niet minder dan de krijgstucht bij de marine aan, omdat zjj de militairen brengen tot iets wat hun verboden is, n.1. Schulden maken. Tenslotte vroeg pleiter uiterste clementie voor beklaagde. In zijn dupliek gaf de fiscaal o.m. als zijn mèening te kennen, dat niet geheel en al de schuld moet geworpen worden op de leveran ciers. Ook de marineman, die zich voorgeno men heeft om naar zulk een leverancier toe te gaan en dat voornemen ten uitvoer brengt is schuldig. Wat déze aangelegenheid betreft, misschien is het waar, dat de eisch wat zwaar is, maar voor een voorwaardelijke veroordee- iing voelde spr. niets. De uitspraak luidde als volgt: 3 maanden voorwaardelijk met een proef tijd van 3 jaar. Enkele wandelaars zijn dezer dagen 's avonds op het havenhoofd getuige geweest van een ongeval, dat goed is afgeloopen, doch dat in het schemerdonker van den avond angstige oogenbükken voor de toeschouwers veroorzaakte. Omstreeks tien uur kwamen twee slepen bestaande uit een sleepboot en drie, resp. vier dekschuiten, geladen met bazaltsteenen en afkomstig uit Monnikendam voor de haven. Het navigeeren scheen op dat uur bemoeilijkt te worden door het getij. Recht voor de haven is door een of andere oorzaak een der achterste dekschuiten plot seling gekapseisd. Door slingeren was hoogst waarschijnlijk de lading verschoven. In een enkel oogenblik plonste de geheele deklast in zee, de dekschuit lag datzelfde oogenblik op een der zijden, doch toen de steenen afgegle den waren schoot de schuit met dezelfde snelheid weder in normale toestand. Hoog spatte het water op. Op de schuit bevond zich een persoon, die tot taak had het roer te bedienen. Men zag hem in het eerst niet meer en begon reeds te roepen, „Man over boord". Deze roep her haalde zich van schuit op schuit en naar den wal. Eenige oogenblikken later kwam echter de gerustellende mededeeling „Hij is er weer 's Mans fiets was met de steenen in de diepte verdwenen, doch hijzelf was cngedeerd, zoodat dit avontuur geen ernstige gevolgen had. De last was verzekerd. Een der aan nemers, de heer Bosker Jr. was op de steigers in de haven van het ongeval getuige, Als er ooit van een „hopeloos" geval voor een rechtbank sprake is geweest, dan is het wel dat van den zeemilicien-matroos M. V., die dienende was op Hr. Ms. vliegkamp De Kooij. Deze had tweemaaal achter elkaar een klein bedrag in geld gestolen en, terwijl hij wist, dat deze zaken in onderzoek waren, maakte hij zich nog eens schuldig aan een derde diefstal! Dat was wel zeer brutaal! V. is nog maar een jonge „knul". Hij is een slappe vent, waarvan nu eigenlijk niets goeds valt te ver tellen. Kort geleden dus na dat de serie diefstallen gepleegd was, en bekl. dus wist wat hem boven het hoofd hing is hij gaan trouwen. Maar ook als getrouwd man schijnt hij zich niet al te correct te gedragen. Geen wonder dus, dat de fiscaal 4 maanden gevan genisstraf vorderde en ontslag uit den zee dienst. Het was geen prettige opdracht voor Mr. Mulder, om dit jongmensch te verdedigen. PI. gaf toe, dat V. ongeschikt voor den mili tairen dienst is. V. is een slachtoffer van het slechte milieu, waarin hij is opgevoed. Hij is slap en beroerd en de verdediger verduide lijkte deze uitspraak met ettelijke voor beelden. Van clementievragen kon voor pleiter in deze zaak geen sprake zijn. Het was dus wel te voorzien, dat V. een zware straf zou bekomen. Het vonnis luidde: 6 maanden gevangenisstraf met ontslag uit den mil. dienst. Het baadje..* De derde en laatste zaak was weer eens gewijd aan het gestolen baadje. Ditmaal was de delinquent genaamd J. A. T., een leerling- vliegtuigmaker van het vliegkamp De Kooy. Nadat de fiscaal 2 maanden gevangenis ge- eischt had, brak Mr. Mulder voor dezen be klaagde in wiens levenswandel veel meer lichtpunten voorkomen dan in dien van zijn voorganger, een lans. Het vonnis luidde toen als volgt: 2 maanden gevangenisstraf. In antwoord op zijn telegrafische gelukwen- schen naar aanleiding van den verjaardag van Z.K.H. Prins Bernard gezonden aan H.K.H. Prinses Juliana, mocht het bestuur van de Chr. Oranjevereeniging alhier, dezer dagen een schriftelijke dankbetuiging van H.K.H. ont vangen. Sedert enkele dagen gaan er allerlei ge rucht omtrent de verdwijning van een te goeder naam en faam bekend Helders zaken man, die na een reeks van jaren zijn zaken te hebben geleid, eenige maanden geleden sur- céance van betaling heeft moeten aanvragen. Deze geruchten namen zoodanige ietwat fantastische afmetingen aan, dat het ons ge- wenscht voorkwam met 'n enkel sober woord de juiste toedracht der feiten te achterhalen. Zijn onze inlichtingen juist, dan heeft de za kelijke afwikkeling van de door den heer Van B. aangevraagde surcèance van betaling een normaal verloop en het verkregen accoord schijnt op een voor de crediteuren bevredi gende wijze te zijn nagekomen. Sedert Donderdag j.1. is de heer Van B. echter vertrokken zonder achterlating van adres en hoewel dit verdwijnen in handen ge steld is van de politie mocht het tot nog toe niet gelukken te achterhalen waarheen de heer v. B. vertrokken is. Zijn vertrek houdt echter geenerlei verband met de zaak, noch met eenige financieele manipulatie. Op de Fabrieksgracht is Woensdagmorgen een petroleumwagen van den heer Triest het water ingereden. De straat werd ter plaatse opgebroken en de zware driewieler werd op een gegeven moment zoo onhandelbaar, dat de heer Triest er geen baas over kon blijven en nog slechts tyd had om er af te springen. Een achttal hulpvaardige personen heeft met moeite de wagen weer op het droge gebracht. Schade was er hoegenaamd niet. Een jongetje, dat in den draaimolen duize lig was geworden, viel dusdanig op zijn arm, dat hij naar het hoofdbureau werd gebracht om verbonden te worden. Voor openbare dronkenschap is iemand ter ontnuchtering in het hoofdbureau opgesloten. Een vermakelijkheids-exploitant deed aan gifte dat een hem onbekende vrouw een zwarte vaas, die aan hem toebehoorde, had ontvreemd. Verder werd aangifte gedaan van het ver missen van een rijwiel, Wendt U met vragen omtrent reducties op spoorbiljetten, goedkoOpe marken, Oostenr. en Zwits., Hotelplan, Autotochten enz., tot t.o* Postbrug VELTHUIJS Natuurhistorisch Museum. Elke week: elke Woensdagmiddag van 35 uur, eiken Zaterdagavond van 710 uur, den eersten Woensdag van elke maand van 810 uur, den eersten Zondag van elke maand van 3—5 u. Opgenomen om 8 uur hedenmorgen. Barometerstand Den Helder 162.7 Temperatuur zeewater 17.2 Temperatuur lucht 14.6 Hoogste temperatuur lucht gisteren 17.8 Minimum temperatuur lucht gisteren 14.4 Hoogwater (heden) 8.15 20.50 Laagwater (heden) 1.55 14.40 Hoogwater (Vrijdag) 9.05 21.45 Laagwater (Vrijdag) 2.45 15.95 Licht op (heden) 21.51 GESLAAGD: Aan het Instituut „Mercu- rius" alhier, voor het diploma machine- schrijven W. v. d. Bogaerde en A. Bremer. De hevigste hoofdijijn bedaart spoedig door Mijnhardt's Hoofdpijnpoeders Per stuk 8 cent, doos van 6 stuks 45 cent. ter gelegenheid van de kranslegging bij het „Monument voor het Nederlandsche Redding wezen" door Z.K.H. Prins Bernhard, op Vrij dagochtend 9 Juli 1937, door den Stads- beiaardier, Tj. Joh. Dito. Programma: 1. „Wilhelmus van Nassouw" Valerius 2. „Koraal" Dankt nu allen God. 3. „Levens Helpers, Levens Redders" Tj. Joh. Dito. „Souvenir aan het Nederl. Reddingwezen; Beschermheer wijlen Z.K.H. Prins Hendrik. 4. „Wien Neêrlands Bloed" J. W. Wilms HERMAN NYPELS' KLEDINGMAGAZIJNEN DEN HELDER Toonaangevend en niet duur. Vraagt onze prijscouranten. Vertegenwoordiger te ontbieden. een zeer beperkt aantal origineele van de leden van het Koninklijke Huis. Deze schitterende kaarten zullen een zeer gewild bezit zijn in ieder huisgezin. Daar onze voorraad zeer beperkt is, raden wij U aan, direct Uw keus te doen! De foto's zijn aan ons loket verkrijgbaar De drie leden van het Koninklijke Huis bij het bezoek aan Amsterdam. Crème cartonmat, slechts 50 ct. Wit carton, glanzend, slechts 50 ct. Beziet de foto's in onze fotokast en verzekert U er tijdig van aan ons loket! - De belangstelling is groot Directie Heldersche Courant. til .JAN VAM Bf2.A&TEj_ Na een emotievolle reis van ca. 6 weken, is gisterenmiddag Hr. M. „Jan van Brakel", van visscherij-inspectie in de haven van Nieuwe- diep teruggekeerd, één dag vroeger dan ver wacht werd. Men was j.1. Zondag juist weer in het vischgebied ten Noorden van Doggersbank, op ca. 59 graden N.Br., teruggekeerd, na een kort verblijf te Aberdeen. In de Schotsche haven had men een zieke visscherman met een ernstige beenwond uit het ziekenhuis ter plaatsg opgehaald, om hem deze week naar huis te brengen. Deze gewonde, afkomstig van de „Katwijk no. 110", was eenige weken geleden, door Hr. Ms. „Nautilus" naar Aberdeen gebracht voor opname in een ziekenhuis. Nu echter Hr. Ms. „Jan van Brakel" de thuisreis zou aanvaar den, heeft men op verzoek van de familie, den patiënt mee teruggenomen. Sein om hulp Zondagavond, omstreeks half twaalf, aldus vertelde ons den commandant, luitenant ter zee le klasse, J. de Visser, werd het vis- scherij-inspectie-vaartuig radio-telefonisch op geroepen door den schipper van de „IJmui- den 283". Het bleek, dat dit visschersvaartuig een ernstig zieke aan boord had, en onmiddellijk medische hulp inriep. Hr. Ms. „Jan v. Brakel" bevond zich toen op ca. 80 mijl afstand en de commandant aarzelde niet om „er een klapje op te gooien". De dienstvaart van 10 mijl per uur werd nu tot de maximum-snelheid opgevoerd, om zoo vlug mogelijk hulp te bieden. Na eenige uren was men dan ook reeds in het gebied van de „IJmuiden 283" en stond voortdurend in contact met dit visschersvaar tuig. I r Het zicht was slecht. Men begrijpt de teleurstelling, zoowel aan boord van het inspectie-vaartuig als op den visscherman, toen men, ondanks de radio-tele fonische verbinding er niet in slaagde elkaar te vinden. „Het zicht was slecht, bar slecht, nu en dan niet meer dan een mijl," zoo vertelde ons de teleurgestelde commandant, in zijn onop gesmukte zeemanstaal. Uur... na uur verstreek, steeds maar zoe ken naar de „IJm. 283"... En te vergeefs! Af en toe klaarde het iets op, doch nim mer werd het zicht meer dan een mijl of twee. Zoo duurde het ingespannen zoeken en wachten den ganschen Maandag lang. EindelijkMaandagavond kwart over tienen praaide men de „IJm. 283" en had de ca. 60 man sterke bemanning resultaat met haar hulparbeid. Het schip was gevonden! De ernstige zieke, een nog jonge visscher kon met groote omzichtigheid aan boord wor den genomen. Nog niet te laat? De patiënt was nog in leven. Een jonge zeemaneven in de dertig jaar! Alle hoop was nog niet vervlogen. In de ziekenboeg genoot hij direct een zorg vuldige verpleging en allen waren in span ning of zijn leven te redden was. De scheeps dokter met zijn staf van helpers stelden daar toe alles in het werk. Vergeefs. Na een half uur echter, bleek, dat alle po gingen vergeefs waren. Was de hulp te laat gekomen? Hard kan het zeemanslot immers zijn, als in een ernstig geval als dit, medische hulp niet direct bij de hand is. De overledene, Leendert van der Boon, uit Katwijk afkomstig, was gehuwd en vader van twee jonge kinderen. Aan boord heerschte op de terugreis groote verslagenheid, nu alle moeite om een men- schenleven te redden vergeefs geweest was. Het stoffelijk overschot is gisterenmiddag naar het Marine-hospitaal vervoerd, terwijl de familie namens den Commandant der Ma rine gewaarschuwd werd, Vanaf het binnenkomen in de stad tot het Paleis wordt de volgende route ge nomen: Binnenhaven, Zuidstraat, West- straat, Hoofdgracht. Na aankomst in het Paleis vindt de kranslegging op het Havenplein plaats, vanwaar gereden wordt langs Hoofd gracht en Kanaalweg naar het Helden der Zeeplein, waar eveneens een krans zal worden gelegd. Hierna wordt gereden langs Kanaal- weg, over de Postbrug door Koning straat, Spoorstraat, Keizerstraat, Zuid- straat, Ankerpark naar de Buiten haven. Van 10 uur af zal het verkeer langs de route vanaf het binnenkomen in de gemeente tot het paleis worden stil gelegd voor alle verkeer. Van 10 u. 45 af zal het verkeer vanaf Paleis langs de geheele route, welke men door de stad zal nemen, worden stilgelegd. Terwijl om 2 u het verkeer over de geheele Buitenhaven wordt gesloten, in verband met den terugkeer van Hr. Ms. „O 16", waarmee de Prins der Neder landen een tocht zal maken. Eveneens zal de Hoofdgracht vanaf Havenplein tot Houtsteeg voor alle ver keer worden gesloten van 6 u. 30 af tot zoolang het noodig is. Wij hebben verleden jaar uit de cijfers van den Directeur van „Esona" kunnen zien, dat het passagiersvervoer tijdens de zomermaanden de laatste jaren zelfs een stijgende lijn toont. En als wij ons even bedenken, is dat ook niet zoo verwonderlijk. Zelfs in dezen tijd van snel- vervoer te land en door de lucht, heeft niet iedereen haast. Ja, er zullen er verscheidenen zijn, die eens tot rust willen komen en op hun gemak van een boottocht willen genieten. Waarbij nog komt, dat het prijsverschil met andere vervoermiddelen niet onbelangrijk is. Iedereen kent natuurlijk de salonboot „Nieu- wediep", die thans weer in een smetteloos wit pakje is gestoken. De boot heeft, zooals men weet, een glasbeschutting en promenadedek. In afwijking met de dienstregeling van vori ge jaren, vaart de boot dezen zomer op Zondag niet alleen naar Schoorl en Alkmaar, maar gaat op die dagen óók door naar Amsterdam.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 5