De funeste gevolgen van het
afbetalingssysteem
Vacantieplannen?
Foto's Koninklijke Familie
T
FOTOKAARTEN
Donderdag 8 Juli 1937
Tweede Blad
Zeekrijgsraad
Een matroos door schulden tot diefstal gedreven.
Scherp verwijt van kapt. der mariniers
W. A. J. Roelofsen
Dekschuit gekapseisd
Een hopeloos geval
Dankbetuiging
van H.K.H. Prinses Juliana
Geruchten omtrent een Heldersch
zakenman
Petroleumwagen te water
Hij werd duizelig
Dronkenschap
Diefstal
Kloppende Hoofdpijn?
Beiaardbespeling
Z.K.H. Prins Bernhard in de uniform
van Luitenant ter Zee le klasse
■L er gelegenheid van het bezoek van Z.K.H.
den Prins der Nederlanden aan de Koninklijke
Marine te Den Helder.
brengen wij in den verkoop
Al deze foto's slechts 15 cent per stuk
Vergrootingenformaat 18 X 24 cm t
Prinses en Prins, terugkeerend van
de Engelsche Kroningsfeesten, de
Prins in Uniform van Luitenant ter
zee le klasse
Hr. Ms. Jan van Brakel
Terug van visscherijinspectie met
een gewonden visscher
en een doode
Route door Z.K.H. Prins
Bernhard op Vrijdag
te volgen
De verkeersmaatregelen
Zomerdienstregeling
„ESONA'
In de zitting van den Zeekrjjgsraad
van gistermiddag heeft de kapitein
der mariniers W. A. J. Roelofsen, naar
aanleiding van een diefstal-zaak, een
scherp verwijt gericht tot de zaken-
menschen, die den kleinen marineman
op afbetaling leveren.
I
De Zeekrijgsraad werd gistermiddag weder
om gepresideerd door den wnd. president,
Mr. Arn. Veldman.
Verduistering c.q. diefstal.
De eerste zaak betrof matroos le klasse J.
B., wien verduistering c.q. diefstal was ten
laste gelegd. In den nacht van 29 op 30 April
heeft B. een portemonnaie met 116.
welke toebehoorde aan den sergeant machi
nist S. Wijdenes gestolen, voor welk delict de
fiscaal, off. v. administratie der 1ste klasse,
M-r. D. B. A. Franken, 4 maanden gevangenis
straf tegen hem eischte.
Deze zware straf was een ware tegenvaller
voor beklaagde, maar ook voor diens verde
diger, den kapitein Ser mariniers W. A. J.
Roelofsen.
Deze vestigde de aandacht op ettelijke
lichtpunten in deze ietwat tragische geschie
denis. B. is altijd een eenvoudige jongen ge
weest, die zeer gunstig bekend stond. Hij was
zeer spaarzaam en toen hij uit Indië in Hol
land terugkwam, had hij een bedrag van ruim
500 op zijn boekje staan. Hij had evenwel
het ongeluk een „lastig kind" te trouwen, een
vrouwtje, dat volkomen onverantwoordelijk
met de financiën van beklaagden omsprong.
Zoodat het genoemde plus-saldo aldra ver
anderd was in een schuld van ongeveer 400
gulden! In deze omstandigheden kreeg B. op
wacht de gelegenheid een portemonnaie te
stelen, hij kon de verleiding niet weerstaan.
Hij vergreep zich aan het geld van den ander.
B. was niet anders dan de slaafsche dienaar
van zijn vrouw, die aan verspilzucht lijdt,
aldus pleiter.
K De schuldigen.
De schuldige is niet de beklaagde, noch
zijn vrouw, aldus kapitein Roelofsen,
maar de schuld treft die leveranciers, die
er een afbetalingssysteem op na houden,
Pleiter richtte een scherp verwijt tot
deze lieden, die willens en wetens den
marineman te gronde richten. Immers zij
lokken de vrouwen onder mooie voorspie
gelingen in hun winkel en leveren, leveren
maar. Zij weten, dat de man bij de marine
is en dat het met de centjes wel terecht
komt. Pleiter verzuchtte: konden we ze
maar bij de jas pakken. Misschien was
het nog zoo gek niet, evenals dat in de
mobilisatie gebeurd is, een schildwacht
voor hun winkeldeur te zetten! Deze inen-
schen tasten immers niet minder dan de
krijgstucht bij de marine aan, omdat zjj
de militairen brengen tot iets wat hun
verboden is, n.1. Schulden maken.
Tenslotte vroeg pleiter uiterste clementie
voor beklaagde.
In zijn dupliek gaf de fiscaal o.m. als zijn
mèening te kennen, dat niet geheel en al de
schuld moet geworpen worden op de leveran
ciers. Ook de marineman, die zich voorgeno
men heeft om naar zulk een leverancier toe
te gaan en dat voornemen ten uitvoer brengt
is schuldig. Wat déze aangelegenheid betreft,
misschien is het waar, dat de eisch wat zwaar
is, maar voor een voorwaardelijke veroordee-
iing voelde spr. niets.
De uitspraak luidde als volgt:
3 maanden voorwaardelijk met een proef
tijd van 3 jaar.
Enkele wandelaars zijn dezer dagen
's avonds op het havenhoofd getuige geweest
van een ongeval, dat goed is afgeloopen, doch
dat in het schemerdonker van den avond
angstige oogenbükken voor de toeschouwers
veroorzaakte.
Omstreeks tien uur kwamen twee slepen
bestaande uit een sleepboot en drie, resp. vier
dekschuiten, geladen met bazaltsteenen en
afkomstig uit Monnikendam voor de haven.
Het navigeeren scheen op dat uur bemoeilijkt
te worden door het getij.
Recht voor de haven is door een of andere
oorzaak een der achterste dekschuiten plot
seling gekapseisd. Door slingeren was hoogst
waarschijnlijk de lading verschoven. In een
enkel oogenblik plonste de geheele deklast in
zee, de dekschuit lag datzelfde oogenblik op
een der zijden, doch toen de steenen afgegle
den waren schoot de schuit met dezelfde
snelheid weder in normale toestand. Hoog
spatte het water op.
Op de schuit bevond zich een persoon, die
tot taak had het roer te bedienen. Men zag
hem in het eerst niet meer en begon reeds
te roepen, „Man over boord". Deze roep her
haalde zich van schuit op schuit en naar den
wal. Eenige oogenblikken later kwam echter
de gerustellende mededeeling „Hij is er weer
's Mans fiets was met de steenen in de
diepte verdwenen, doch hijzelf was cngedeerd,
zoodat dit avontuur geen ernstige gevolgen
had. De last was verzekerd. Een der aan
nemers, de heer Bosker Jr. was op de steigers
in de haven van het ongeval getuige,
Als er ooit van een „hopeloos" geval voor
een rechtbank sprake is geweest, dan is het
wel dat van den zeemilicien-matroos M. V.,
die dienende was op Hr. Ms. vliegkamp De
Kooij. Deze had tweemaaal achter elkaar een
klein bedrag in geld gestolen en, terwijl hij
wist, dat deze zaken in onderzoek waren,
maakte hij zich nog eens schuldig aan een
derde diefstal!
Dat was wel zeer brutaal! V. is nog maar
een jonge „knul". Hij is een slappe vent,
waarvan nu eigenlijk niets goeds valt te ver
tellen. Kort geleden dus na dat de serie
diefstallen gepleegd was, en bekl. dus wist
wat hem boven het hoofd hing is hij gaan
trouwen. Maar ook als getrouwd man schijnt
hij zich niet al te correct te gedragen. Geen
wonder dus, dat de fiscaal 4 maanden gevan
genisstraf vorderde en ontslag uit den zee
dienst.
Het was geen prettige opdracht voor Mr.
Mulder, om dit jongmensch te verdedigen.
PI. gaf toe, dat V. ongeschikt voor den mili
tairen dienst is. V. is een slachtoffer van het
slechte milieu, waarin hij is opgevoed. Hij is
slap en beroerd en de verdediger verduide
lijkte deze uitspraak met ettelijke voor
beelden. Van clementievragen kon voor
pleiter in deze zaak geen sprake zijn.
Het was dus wel te voorzien, dat V. een
zware straf zou bekomen. Het vonnis luidde:
6 maanden gevangenisstraf met ontslag uit
den mil. dienst.
Het baadje..*
De derde en laatste zaak was weer eens
gewijd aan het gestolen baadje. Ditmaal was
de delinquent genaamd J. A. T., een leerling-
vliegtuigmaker van het vliegkamp De Kooy.
Nadat de fiscaal 2 maanden gevangenis ge-
eischt had, brak Mr. Mulder voor dezen be
klaagde in wiens levenswandel veel meer
lichtpunten voorkomen dan in dien van zijn
voorganger, een lans. Het vonnis luidde toen
als volgt: 2 maanden gevangenisstraf.
In antwoord op zijn telegrafische gelukwen-
schen naar aanleiding van den verjaardag van
Z.K.H. Prins Bernard gezonden aan H.K.H.
Prinses Juliana, mocht het bestuur van de
Chr. Oranjevereeniging alhier, dezer dagen een
schriftelijke dankbetuiging van H.K.H. ont
vangen.
Sedert enkele dagen gaan er allerlei ge
rucht omtrent de verdwijning van een te
goeder naam en faam bekend Helders zaken
man, die na een reeks van jaren zijn zaken
te hebben geleid, eenige maanden geleden sur-
céance van betaling heeft moeten aanvragen.
Deze geruchten namen zoodanige ietwat
fantastische afmetingen aan, dat het ons ge-
wenscht voorkwam met 'n enkel sober woord
de juiste toedracht der feiten te achterhalen.
Zijn onze inlichtingen juist, dan heeft de za
kelijke afwikkeling van de door den heer Van
B. aangevraagde surcèance van betaling een
normaal verloop en het verkregen accoord
schijnt op een voor de crediteuren bevredi
gende wijze te zijn nagekomen.
Sedert Donderdag j.1. is de heer Van B.
echter vertrokken zonder achterlating van
adres en hoewel dit verdwijnen in handen ge
steld is van de politie mocht het tot nog toe
niet gelukken te achterhalen waarheen de
heer v. B. vertrokken is. Zijn vertrek houdt
echter geenerlei verband met de zaak, noch
met eenige financieele manipulatie.
Op de Fabrieksgracht is Woensdagmorgen
een petroleumwagen van den heer Triest het
water ingereden. De straat werd ter plaatse
opgebroken en de zware driewieler werd op
een gegeven moment zoo onhandelbaar, dat
de heer Triest er geen baas over kon blijven
en nog slechts tyd had om er af te springen.
Een achttal hulpvaardige personen heeft met
moeite de wagen weer op het droge gebracht.
Schade was er hoegenaamd niet.
Een jongetje, dat in den draaimolen duize
lig was geworden, viel dusdanig op zijn arm,
dat hij naar het hoofdbureau werd gebracht
om verbonden te worden.
Voor openbare dronkenschap is iemand ter
ontnuchtering in het hoofdbureau opgesloten.
Een vermakelijkheids-exploitant deed aan
gifte dat een hem onbekende vrouw een
zwarte vaas, die aan hem toebehoorde, had
ontvreemd.
Verder werd aangifte gedaan van het ver
missen van een rijwiel,
Wendt U met vragen omtrent reducties op
spoorbiljetten, goedkoOpe marken, Oostenr.
en Zwits., Hotelplan, Autotochten enz., tot
t.o* Postbrug VELTHUIJS
Natuurhistorisch Museum. Elke week:
elke Woensdagmiddag van 35 uur, eiken
Zaterdagavond van 710 uur, den eersten
Woensdag van elke maand van 810 uur,
den eersten Zondag van elke maand van
3—5 u.
Opgenomen om 8 uur hedenmorgen.
Barometerstand Den Helder 162.7
Temperatuur zeewater 17.2
Temperatuur lucht 14.6
Hoogste temperatuur lucht gisteren 17.8
Minimum temperatuur lucht gisteren 14.4
Hoogwater (heden) 8.15 20.50
Laagwater (heden) 1.55 14.40
Hoogwater (Vrijdag) 9.05 21.45
Laagwater (Vrijdag) 2.45 15.95
Licht op (heden) 21.51
GESLAAGD: Aan het Instituut „Mercu-
rius" alhier, voor het diploma machine-
schrijven W. v. d. Bogaerde en A. Bremer.
De hevigste hoofdijijn bedaart spoedig door
Mijnhardt's Hoofdpijnpoeders
Per stuk 8 cent, doos van 6 stuks 45 cent.
ter gelegenheid van de kranslegging bij het
„Monument voor het Nederlandsche Redding
wezen" door Z.K.H. Prins Bernhard, op Vrij
dagochtend 9 Juli 1937, door den Stads-
beiaardier, Tj. Joh. Dito.
Programma:
1. „Wilhelmus van Nassouw" Valerius
2. „Koraal" Dankt nu allen God.
3. „Levens Helpers, Levens Redders"
Tj. Joh. Dito.
„Souvenir aan het Nederl. Reddingwezen;
Beschermheer wijlen Z.K.H. Prins Hendrik.
4. „Wien Neêrlands Bloed" J. W. Wilms
HERMAN NYPELS'
KLEDINGMAGAZIJNEN DEN HELDER
Toonaangevend en niet duur.
Vraagt onze prijscouranten.
Vertegenwoordiger te ontbieden.
een zeer beperkt aantal origineele
van de leden van het Koninklijke Huis.
Deze schitterende kaarten zullen een zeer
gewild bezit zijn in ieder huisgezin.
Daar onze voorraad zeer beperkt is, raden
wij U aan, direct Uw keus te doen!
De foto's zijn aan ons loket verkrijgbaar
De drie leden van het Koninklijke Huis bij het
bezoek aan Amsterdam.
Crème cartonmat, slechts 50 ct.
Wit carton, glanzend, slechts 50 ct.
Beziet de foto's in onze fotokast en verzekert U
er tijdig van aan ons loket! - De belangstelling
is groot
Directie Heldersche Courant.
til
.JAN VAM Bf2.A&TEj_
Na een emotievolle reis van ca. 6 weken, is
gisterenmiddag Hr. M. „Jan van Brakel", van
visscherij-inspectie in de haven van Nieuwe-
diep teruggekeerd, één dag vroeger dan ver
wacht werd.
Men was j.1. Zondag juist weer in het
vischgebied ten Noorden van Doggersbank,
op ca. 59 graden N.Br., teruggekeerd, na een
kort verblijf te Aberdeen.
In de Schotsche haven had men een zieke
visscherman met een ernstige beenwond uit
het ziekenhuis ter plaatsg opgehaald, om
hem deze week naar huis te brengen. Deze
gewonde, afkomstig van de „Katwijk no.
110", was eenige weken geleden, door Hr.
Ms. „Nautilus" naar Aberdeen gebracht voor
opname in een ziekenhuis. Nu echter Hr. Ms.
„Jan van Brakel" de thuisreis zou aanvaar
den, heeft men op verzoek van de familie,
den patiënt mee teruggenomen.
Sein om hulp
Zondagavond, omstreeks half twaalf, aldus
vertelde ons den commandant, luitenant ter
zee le klasse, J. de Visser, werd het vis-
scherij-inspectie-vaartuig radio-telefonisch op
geroepen door den schipper van de „IJmui-
den 283".
Het bleek, dat dit visschersvaartuig een
ernstig zieke aan boord had, en onmiddellijk
medische hulp inriep. Hr. Ms. „Jan v. Brakel"
bevond zich toen op ca. 80 mijl afstand en de
commandant aarzelde niet om „er een klapje
op te gooien". De dienstvaart van 10 mijl
per uur werd nu tot de maximum-snelheid
opgevoerd, om zoo vlug mogelijk hulp te
bieden.
Na eenige uren was men dan ook reeds
in het gebied van de „IJmuiden 283" en stond
voortdurend in contact met dit visschersvaar
tuig. I r
Het zicht was slecht.
Men begrijpt de teleurstelling, zoowel aan
boord van het inspectie-vaartuig als op den
visscherman, toen men, ondanks de radio-tele
fonische verbinding er niet in slaagde elkaar
te vinden.
„Het zicht was slecht, bar slecht, nu en
dan niet meer dan een mijl," zoo vertelde ons
de teleurgestelde commandant, in zijn onop
gesmukte zeemanstaal.
Uur... na uur verstreek, steeds maar zoe
ken naar de „IJm. 283"... En te vergeefs!
Af en toe klaarde het iets op, doch nim
mer werd het zicht meer dan een mijl of
twee. Zoo duurde het ingespannen zoeken en
wachten den ganschen Maandag lang.
EindelijkMaandagavond kwart over
tienen praaide men de „IJm. 283" en had de
ca. 60 man sterke bemanning resultaat met
haar hulparbeid. Het schip was gevonden!
De ernstige zieke, een nog jonge visscher
kon met groote omzichtigheid aan boord wor
den genomen.
Nog niet te laat?
De patiënt was nog in leven. Een jonge
zeemaneven in de dertig jaar!
Alle hoop was nog niet vervlogen.
In de ziekenboeg genoot hij direct een zorg
vuldige verpleging en allen waren in span
ning of zijn leven te redden was. De scheeps
dokter met zijn staf van helpers stelden daar
toe alles in het werk.
Vergeefs.
Na een half uur echter, bleek, dat alle po
gingen vergeefs waren.
Was de hulp te laat gekomen?
Hard kan het zeemanslot immers zijn, als
in een ernstig geval als dit, medische hulp
niet direct bij de hand is.
De overledene, Leendert van der Boon, uit
Katwijk afkomstig, was gehuwd en vader van
twee jonge kinderen.
Aan boord heerschte op de terugreis groote
verslagenheid, nu alle moeite om een men-
schenleven te redden vergeefs geweest was.
Het stoffelijk overschot is gisterenmiddag
naar het Marine-hospitaal vervoerd, terwijl
de familie namens den Commandant der Ma
rine gewaarschuwd werd,
Vanaf het binnenkomen in de stad tot
het Paleis wordt de volgende route ge
nomen: Binnenhaven, Zuidstraat, West-
straat, Hoofdgracht.
Na aankomst in het Paleis vindt de
kranslegging op het Havenplein plaats,
vanwaar gereden wordt langs Hoofd
gracht en Kanaalweg naar het Helden
der Zeeplein, waar eveneens een krans
zal worden gelegd.
Hierna wordt gereden langs Kanaal-
weg, over de Postbrug door Koning
straat, Spoorstraat, Keizerstraat, Zuid-
straat, Ankerpark naar de Buiten
haven.
Van 10 uur af zal het verkeer langs
de route vanaf het binnenkomen in de
gemeente tot het paleis worden stil
gelegd voor alle verkeer.
Van 10 u. 45 af zal het verkeer vanaf
Paleis langs de geheele route, welke
men door de stad zal nemen, worden
stilgelegd.
Terwijl om 2 u het verkeer over de
geheele Buitenhaven wordt gesloten, in
verband met den terugkeer van Hr. Ms.
„O 16", waarmee de Prins der Neder
landen een tocht zal maken.
Eveneens zal de Hoofdgracht vanaf
Havenplein tot Houtsteeg voor alle ver
keer worden gesloten van 6 u. 30 af
tot zoolang het noodig is.
Wij hebben verleden jaar uit de cijfers van
den Directeur van „Esona" kunnen zien, dat
het passagiersvervoer tijdens de zomermaanden
de laatste jaren zelfs een stijgende lijn toont.
En als wij ons even bedenken, is dat ook niet
zoo verwonderlijk. Zelfs in dezen tijd van snel-
vervoer te land en door de lucht, heeft niet
iedereen haast. Ja, er zullen er verscheidenen
zijn, die eens tot rust willen komen en op hun
gemak van een boottocht willen genieten.
Waarbij nog komt, dat het prijsverschil met
andere vervoermiddelen niet onbelangrijk is.
Iedereen kent natuurlijk de salonboot „Nieu-
wediep", die thans weer in een smetteloos wit
pakje is gestoken. De boot heeft, zooals men
weet, een glasbeschutting en promenadedek.
In afwijking met de dienstregeling van vori
ge jaren, vaart de boot dezen zomer op Zondag
niet alleen naar Schoorl en Alkmaar, maar
gaat op die dagen óók door naar Amsterdam.