Nederland's visscherijbedrijf in moeilijkheden Texel «rrna Vischhandelaren in vergadering bijeen ViööcKtüjmcuw-!) £ucPitu-aaAt ^üjanmezi WsLetïenfie/i Gisterenavond te Amsterdam Buitenlandsche onderscheidingen voor Nederl. officieren Nieuwe motorlogger De Chineesche minister v. marine te Vlissingen WITTE KRUIS POEDERS De organisatie van de militaire luchtvaart Onze laatste excursie Vertrokken personen De telefoon 25 jaar op Texel Ingekomen personen Vertrokken personen Onderlinge wedstrijden van „Frissche Morgen' Vischafslag Oudeschild Burgerlijke Stand van Den Helder Vischafslag Den Helder Bij beschikking van den Minister van Defen sie is de luitenant ter zee der le klasse J. F. P Opwijrda den 20en Juli 1937 geplaatst in het Commandement der Marine te Willemsoord. Deze vergadering, bedoeld als inleiding voor de demonstratie-bijeenkomst, welke dit jaar in Den Haag zal worden gehouden, om, in uitgebreiden kring, te doen blijken, in welke moeilijkheden de vischhandel en eigenlijk het geheele visscherijbedrijf, verkeert, viel een groot bezoek ten deel. Ze was belegd door de vischhandelaarsvereeniging „De Eendracht", afdeeling van den Ned. Bond van kleinhan delaren in het Visch- en Haringbedrijf en werd o.a. bijgewoond door Dr. Vos, lid der Tweede Kamer. Natuurlijk ontbrak ook de heer Stevenson niet, de wakkere voorzitter van den Ned. Vis- schersbond. Als sprekers traden op de heeren K. Lam- mers, Bondsvoorzitter v. d. Kleinhandel, L. Presser, alg. secr. van dien Bond, J. L. Uit- zinger, Directeur der firma H. Glastra Co. te IJmuiden, en J. van Leeuwen uit Deventer. De heer Hendriks uit Hoorn leidt de ver gadering, gaat de steunregeling te Amsterdam na, die verre van afdoende is. De afsluiting der Zuiderzee heeft onder de Amsterdamsche venters veel ellende gebracht. Aanvoer op andere wijze te Amsterdam is op lange na niet gelukt. Spr. dringt op sterker organi satie aan. De heer Presser bespreekt ook de moeilijk heden, ontstaan na de afsluiting der Zuider zee. Het aantal venters werd met een groot aantal gewezen Zuiderzeevisschers uitgebreid, terwijl daarentegen de vischaanvoer vermin derde. Dit is een geweldige factor in de slechte vischhandeltoestanden. De ambtenarij wordt besproken in bittere bewoordingen. De Zuider- zeesteuntrekkers dienen uit den vischhandel geweerd te worden. Erkenningskaarten, uitsluitend voor den vischhandel, 2ijn noodzakelijk. Saneering op die wijze is zeer gewenscht. De garnalenkwestie. Vanaf de afsluiting der Zuiderzee is de garnalenkwestie al gaande. Amsterdam kan een groot kwantum gebruiken, mits niet hoo- ger in prijs dan 3 pond voor een kwartje. Nu zijn de prijzen te hoog. Den Helder kan in dit opzicht uitkomst geven. Maar men moet de visschers garnalen laten aanbrengen. Steun zou niet noodig zijn, indien Amsterdam de garnalen kan afnemen. De heer Van Leeuwen uit Deventer onder streept nog de uiteenzettingen over de moei lijkheden in het bedrijf. Ontduiking van bepa lingen kwam tot uiting door maar staande te blijven. De kleinhandel valt buiten allerlei sociale wetgeving. Dit is ontstaan door het ongeorganiseerd ^ijn in den goeden tijd. De Ned. Regeering zal nooit TTet geheele distributie-apparaat kunnen overnemen. Een machtige organisatie is noodig. De heer Uitzinger bespreekt den aanvoer van visch. Spr. voert het woord als groothan delaar. Wat spr. meent te moeten zeggen zal zijn, zoowel in het belang van den handel als van den consument. Aanvoer van zeevisch te IJmuiden. Over dit onderwerp is veel gesproken en gedaan, maar resultaat? 40 Trawlers varen er, 40 loggers, die (de laatste) meestal op Zaterdag binnen komen. Van overleg tusschen reederij en handel is geen sprake. De reederij zou voordeel kunnen hebben van de adviezen, die de handel zou kunnen verstrekken. Makreel aanvoeren, vaak te veel tegelijk. Huke, vaak idem; koolvisch, idem. Er is te eenzijdige vischaanvoer. De handel wil variatie. De reeder dringt aan op contin- genteering van invoer van buitenlandsche visch. De statistiek omtrent lagere vischprijzen is gevolg van te eenzij digen vischaanvoer. Vischfilets. Kans voor nieuwere relaties, mits meer geregelde aanvoer, is mogelijk. De reederij schijnt te meenen. dat er expres geringe aanvoer moet zijn. Alle landen werpen moeilijkheden op voor invoer van visch. Onze export is geweldig achteruit gegaan. Toch ondanks dat zou veei meer visch geëxporteerd kunnen worden. Er is veel te weinig vischaanvoer. Er moeten komen meer en betere booten en vooral kortere reizen. IJmuiden is altijd ge weest de kwaliteitsaanvoerhaven. Deze renommie bestaat thans niet meer. De beter verzorgde visch brengt als regel 100 meer op dan de slecht verzorgde. De loggers: Deze komen Zaterdags op de haven. Dat is voor den handel funest. De handel heeft gemeend daarop de aandacht der Regeering te moeen vestigen. Een regeling van dit binnenvallen was bij de Regeering in behandeling. Deze is afgestuit op overwegingen der visschers. Twee uur lang is onlangs de afslag stop gezet moeten worden, omdat de loggerbeman- ning niet wenschte ieder voor den ander te gaan markten. De grenzen voor invoer moeten open, zoo lang onze vloot niet in staat is voor voldoende aanvoer te zorgen. Bakolieprjjs. Deze is veel te hoog, door accijns, omzetbe lasting. etc. Er zijn winkeliers, die verleden jaar meer aan accijns hebben betaald dan ze aan de visch verdienden. Vermindering van de heffing op de olie is dringend noodig. Men zou accijnsvrije olie voor het bakken van visch kunnen verstrekken. Maar dat is een moeilijkheid. Daarom moet de heffing weg. Sterke actie in het geheele land is noodig om succes in deze te bereiken. Regee ri ngs visch. Uit de pers moest de handel van deze dis tributie kennis nemen. Begonnen werd de Re geering op moeilijkheden te wijzen. De amb tenaren waren echter niet te overtuigen. De zaak werd doorgezet. Inschakeling van den handel werd niet verkregen. De zaak ging niet. Toch werd uitgebreid. Er zou vischpropaganda van uitgaan. De praktijk zegt iets anders. Het is een mislukking. Weken achtereen werd in Box meer de visch in een koelinrichting opgesla gen, omdat men de visch niet kwijt kon. Men zei: le. De handel zal er geen schade van hebben; 2e. de visch zal worden gezonden naar die plaatsen waar anders geen visch komt; 3e. de regeering mag er geen schade van hebben. Alles is anders uitgekomen. Niet één der ambtenaren heeft verstand van deze zaak. De handel heeft 100 mede werking toegezegd, maar deze is niet aan vaard. Voor de jamboree zou de regeering aan de leiding aanbieding gedaan hebben voor leve ring van visch. Dit aanbod is afgewezen, daar de padvindersleiding deze verstrekking aan den handel heeft toegezegd. Blijf doorgaan met uw protest-vergaderin gen! Door een lid van de „Eendracht" wordt voorgesteld een motie in te dienen aan de Regeering. De heer Stevenson brengt dank voor de uit- noodiging. Als voorz. van den Ned. Visschers- bond meent hij, dat in het visscherijbedrijf de aanvoerders, de handelaars en de distri- buanten één Ijjn dienen te trekken, omdat hun belangen eigenlijk parallel loopen. De Visscherij-Centrale, meende men, was het instituut, dat alle moeilijkheden zou kun nen oplossen. Maar nu is het zóó, dat b.v. de Heldersche visschers geen garnalen mogen aanvoeren. Het ligt niet aan Den Helder, dat Amster dam geen garnalen krijgt, want Den Helder mag geen garnalen vervoeren. De heer Presser zegt: de handel moet de handen vrij krijgen, dan wordt het beter. De Voorzitter zegt, dat de groote actie komt, wanneer de Tweede Kamer weer bij eenkomt. Onderhandelingen met Kamerleden zijn reeds gevoerd. Dinsdag j.1. arriveerde, na geslaagde proef vaart, in de haven van Scheveningen, de motor- logger „Deli" Sch. 225 van de fa. J. J. Tuyt, aldaar. Deze nieuwe logger, geleverd door de fa. A. Vuyk en Zn. te Capelle aan de IJssel, is voorzien van een 4-cilinder „Industrie" 4-tact Diesel motor 240 pk bjj 300 toeren met 12 pk hulpmotor. Het geheel, zoowel schip als motor, maakt een uitstekenden indruk en is een reclame zoo voor bouv.pt-r en motorenfabriek. De ..Deli" rcK w«rd na de proefvaart direct door de Reeder.j o.ergenomen. Vischvervoer per vliegtuig. In „De Uitkijk" lezen we o.a., dat „de haring (gezouten) die 's morgens wordt aangevoerd, denzelfden dag per vliegmachine naar Londen, Berlijn en Parijs gaat, waar ze denzelfden dag nog kan worden gegeten". We verheugen ons over deze mededeeling, want hiermee zijn de eerste stappen gezet op het pad van het vervoer van visch per vlieg tuig. En zooals alles bij het luchtverkeer een snelle ontwikkeling krijgt, zoo zal het niet lang meer duren of op grooter schaal zal de visch door de lucht worden vervoerd. Daarbij openen zich grooter perspectieven voor ons visscherijbedrijf. Het zal immers mogelijk zijn op heel grooten afstand de visch te brengen in de kwaliteit waarop ze aan land is gebracht. Daardoor zien we voor onze kustvisscherij betere vooruitzichten, omdat de kustvisscherij in staat is visch aan te brengen van supe rieure kwaliteit. Wordt deze visch direct overgeladen in een vliegtuig, dan zal ze onderweg zóó weinig te lijden hebben, dat de kwaliteit bij aankomst nagenoeg van hetzelfde gehalte zal zijn als bij de inlading. Het komt er nu nog slechts op aan afzetge bied te vinden in die landen waar, door den grooten afstand, levering in verschen staat, moeilijkheden tot dusverre met zich bracht. Deze moeilijkheden kunnen door het luchtver keer worden ondervangen. Daarom zal het goed zijn zich in deze rich ting te orienteeren. Medewerking van de over heid, de consulaten in verschillende landen en, niet te vergeten, de K.L.M. zal in deze onont beerlijk zijn. Zaak is het om zich daartoe nu voor te be reiden. Den Helder kan zeer waarschijnlijk de beschikking krijgen voor dat doel van het vliegveld „de Kooy", omdat de marine-autori teiten altijd toonden, een open oog te hebben voor de economische belangen der bevolking. Ware deze medewerking toegezegd, dan zou et- voor Den Helder geheel andere perspectieven geopend kunnen worden wat betreft de vis- scherij. Er was ten eerste al deze belangrijke factor, dat men hier reeds de beschikking had over een vliegveld, dat vanuit zee direct was te bereiken door de vaartuigen, zoodat er geen kosten van overlading zouden zijn. De aange voerde visch is, door het hebben van buns, van een dusdanige kwaliteit, dat daartegenover niets meer gelijkwaardig kan worden genoemd. Het zal zaak zijn dit alles goed te overwegen en daarvoor desnoods steun in te roepen "fi nancieel) van de overheid. Hier is, dunkt ons, voor Den Helder een mogelijkheid, die niet on gebruikt mag worden gelaten. Prijzen. Woensdag was er te IJmuiden een goede markt. De tarbotprijs bleef ongeveer stabiel en liep van 0.70 tot 0.60 per kilo. Tong onder ging eenige verbetering en liep van 1.03 tot 1.20 per kilo. Griet gaf een prijs van 18.tot 27. De scholprijzen waren weer zeer goed. Zetschol bewoog zich van 19.— tot 27.— per 50 kilo; kleine schol van 4.20 tot 18. Bot was hooger in prijs en liep van 6.50 tot 16.schar van 2.40 tot 8. Schelvisch- en kabeljauwprijzen waren heel goed. Wijting was niet hoog in prijs en kwam van 1.30 tot 3.60. Poon liep van 1 60 tot 6.50; makreel van 5.50 tot 11.De hake was weer laag in prijs. Bi) Kon. 'besluit van 24 Mei is aan luitenant ter zee der 1ste klasse G. B. Salm vergunning verleend tot het aannemen van het ordeteeken van ridder der Dannebrogsorde van Denemar ken, hem geschonken door den Koning van Denemarken. Bij Kon. besluit van 6 Juli is aan vice-admi- raal T. L. Kruijs, aan kapitein-luitenants ter zee J. J. A. van Staveren en P. B. M. van Straelen en aan den adjudant van de Koningin, luit. ter zee der 1ste klasse jhr. E. J. van Holthe, vergunning verleend tot het dragen op de uniform van de herinneringsmedaille der kroning van Koning George VI en Koningin Elisabeth van Groot-Britannië en Ierland, hun geschonken door den Koning van Groot- Britannië en Ierland. De Chineesche minister van marine, admi raal Chen Shao-Kwan, heeft gisteren een be zoek aan Vlissingen gebracht. In gezelschap van den chef van den marinestaf, schout bij nacht J. T. Furstner, den sous-chef van den marinestaf, kapitein-luitenant ter zee J. W. Term(jtelen, die aan den Chineeschen minister gedurende zijn verblijf in ons land is toege voegd, den ondercommandant der marine in Zeeland, kapitein ter zee H. J. v. d. Staden. den adjudant van den admiraal, luitenant ter zee Y. T. Chow, kwam het gezelschap met de „Per- koetoet" uit 's-Gravenhage. Ter verwelkoming waren op het vliegveld aanwezig kapitein luitenant ter zee A. M. Hekking en luitenant ter zee le kl. G. N. H. baron van Till. In auto's werd naar het marineterrein ge reden. Verschillende oefeningen werden gade geslagen en de gebouwen werden bezichtigd. Vervolgens werd de Chineesche minister aan boord van Hr. Ms. Noordbrabant ontvangen. Daarna heeft admiraal Chen Shao-Kwan de jongens van de opleiding geinspecteerd. Hierna werd gedefileerd. Met Hr. Ms. „O 16" werd vervolgens een tocht gemaakt. Na de lunch werd een bezoek gebracht aan de N.V. Kon. Mij. De Schelde, waar de bezoe kers door de directie werden ontvangen. JN ELK GEZIN EEN DOOSJE EN U HEBT DE APOTHEEK IN HUIS/ Verlcrijgboor ook In cachet- en tobletvorm Tegen hoofdpijn, griep, tandpijn, rheumatiek en menstiuotiepijnerv Voor NedaHond: Dulfc» Osgetgew» Bi] A po the kon «n Drogist**. Een algeheele wijziging aan gebracht. Het A.N.P. meldt: Naar wij vernemen, is in de organisatie van de militaire luchtmacht Soesterberg een al geheele wijziging aangebracht. De huidige vredesorganisatie van de militaire luchtvaart is than3 als volgt: De militaire luchtvaart bestaat uit: a. den staf der militaire luchtvaart, met als hoofd de inspecteur der militaire lucht vaart gep. luit.-generaal T. Raaymakers. Toe gevoegde officieren: majoor-waarnemer J. G. W. Zegers, kapitein-waarnemer A. Baretta en le lt. vlieger S. Mante. b. De luchtvaartafdeeling, commandant luit.-kolonel-vlieger F. A. van Heyst, toege voegde officieren: majoor-waarnemer N. G. van Voorthuysen, majoor-vlieger A. K. Steun, kapitein-waarnemer P. J. de Broekert en luit.-vlieger J. van der Werff, samen vormen de den staf der afdeeling. Voorts zal de luchtvaartafdeeling bestaan uit: 1. de le afdeelingsschool, commandant maj.- vlieger G. P. van Hecking Colenbrander. Toegevoegd: kapitein-waarnemer J. T. H. van Weerens, als adjudant de 2e luit. vlieger F. Janssens. Genoemde afdeelingsschool bestaat uit de volgende onderdeelen: de jachtgroep: commandant H. van Weer den Poelman, De strategische vliegtuiggroep: comman dant le, luit.-vlieger J. L. Zegers; de le luchtvaartcompagnie: commandant kapitein-vlieger H. J. Krab; 2. de 2e afdeelingsschool, commandant majoor-waarnemer J. H. Sar. Toegevoegd officier: kapitein-vlieger F. Raland, adjudant: le luit-vlieger C. Nass. De 2e afdeelingsschool bestaat uit de vol gende afdeelingen: le. tactische vliegtuig- groep: commandant le luit. vlieger W. Wijn kamp; 2e tactische vliegtuiggroep: comman dant le luit.-vlieger T. Lamers; 2e lucht vaartcompagnie: commandant kap. vlieger W. Hoogenboom. 3. De 3e afdeelingsschool, commandant ma joor-waarnemer L. A. M. Koppert. Toege voegd officier: kapitein-vlieger H. Schlimmer; adjudant: 2e luit. vlieger R. Hofstede. De onderdeelen van deze 3e afdeelingsschool zijn: de vliegschool: commandant le luit. vlieger W. v. Gemeren; de waarnemersschool: com mandant le luit. vlieger L. M. Kamp; de 3e luchtvaart-compagnie: commandant le luit. vlieger J. C. Boogaard. 4. den radiodienst: commandant gep. kapi tein Ir. Liera; 5. den fotodienst: comman dant kapt. waarnemer dr. J. W. Wgn; 6. den meteorolog. dienst: comm. le luit. vlieger E. Visch; 7. den navigatiedienst: comm. le luit. vlieger J. J. Peeters; 8. den bewapenings- dienst: comm. le luit. vlieger J. G. Sissingh; 9. den automobieldienst: comm. vlieger B. J. M. Koenen; 10. den vliegdienst, dienst tevens genesk. dienst comm. dir. off. van gezond heid 3e klasse J. E. Brouwer. c. Het luchtvaartbedrijf, directeur luit.- kolonel H. L. van Royen, toegevoegd officier de le luit. ir. J. M. Klinkhamer. Het luchtvaartbedrijf bestaat uit de vol gende afdeeling: 1. technische dienst: chef jhr. ir. A. Krayenhoff; 2. keuringsdienst: chef w tV Gorkum: 3- magazijndienst: chef V. E. Stoorvogel; 4. administratieve dienst: B A. Ingenegeren: 5. militaire controle: chef officier M.S.D. le H. J. Takens. Gisteren is de laatste excursie van dit jaar al weer geweest en zijn de mooie, gezellige en vroolijke trips, waarvan zoo velen onzer abon- né's geprofiteerd hebben, voorloopig voorbij. De reis, die we gisteren gemaakt hebben, was een getrouwe copie van de voorgaande: de deelnemers waren den geheelen dag wat-je- noemt „echt uit". De dreigende luchten, die aanvankelijk geen goeds voorspelden, werden al zingend verjaagd en als de zang een oogen- blik in gebreke bleef, dan zorgde de 76-jarige heer De Vries er wel voor, dat de stemming op peil bleef. In Alkmaar werd in afwijking met de vorige trips gestopt om het prachtige in bloei staande rozarium te bezichtigen, waarna door den Beemster naar Amsterdam werd gereden. Bij Heek werd even gepau zeerd. Te Hilversum werd het groote tech nische wonder, dat A.V.R.O.—studio heet, aan een bezoek onderworpen, terwijl een elk ook groote waardeering had voor het prach tige raadhuis aldaar. Op de terugreis werd weer een Heek, dit maal te Haarlem aangedaan. Natuurlijk werd ook geprofiteerd van het schitterende panorama, dat men van het Bloemendaalsche Kopje af heeft. En voor het vroolijke slot was de restauratie en speeltuin nabij Ber gen uitstekend geschikt. Ongeveer een uur hebben de excursisten daar hun hart opgehaald aan glijbaan, schom mel, lachkabinet, dwaaltuin, enz. Even voor het vertrek van hier had de heer De Vries de attentie om namens allen de Heldersche Crt. dank te zeggen voor de organisatie van deze reizen. Zeer sympathiek deed het ons aan, dat de spreker wijlen mevrouw en mijnheer De Boer even heeft willen gedenken. Om 11 uur kwamen we in de beste stem ming in de Koningstraat aan, waar men ons nog eens verzekerde, dat men volgend jaar weer van de partij zou zijn. Wel, tot volgend jaar dan! H. Adr. Groenemeijer en gezin, naar Rotterdam, Bas- joegeriusstraat. 36. Joh. P. de Graauw, naar Rhcnen, Hotel „Koerheuvel". Adriana A. A. de Waijde Vries en d., naar Amsterdam Sumatrastraat 121 I. J. C. Boeschoten, opz. R.W.S., naar Vlieland, pension „Stamhuis". Maria Petr. SchererEndenburg en z., naar Soerabaja, W. Schukking, naar Heiloo. Alida Adr. SluijmerHutteman, naar Rotterdam, Fuchsiastraat 34 a. Cornelia Dirkje Trumpie, naar Heiloo. Maria Spulsvan der Vaart, naar Velsen, IJmuiden Oost. Platanenstraat 51. Johanna van Gijzenvan Genderen en z., naar Rot terdam. Hilledijk 194 b. Guurtje Corn. van der PlaatKamper, naar Bloemen- daal, Prov. Ziekenhuis nabij Santpoort. C. van Rooijen en gezin, dansleeraar, naar Beverwijk, Zeestraat 14. Wed. Marie van der SluisHoilenberg en kinderen, naar Velsen, IJmuiden, Elzenstraat 24. Th. Molenaar, fotograaf, naar Zaandam, Hemkade 36. W. Fr. Lorie en gezin, maj.-macht. K.M., naar Schie dam, Boerhaavelaan 37 c. H. Kuiper, naar Velsen, IJmuiden, Elzenstraat 24. J. H. Dubach en gezin, sergt.-schrijver, naar Soerabaja. J. Blauen en gezin, st.-olieman, naar Vlissingen, Piet Heinstraat 21. Cornelia Pols, naar Reuver, Klooster van het Heilige Hart. J. Fr. P. Opwijrda en echtg., luit. ter zee, naar Den Haag, van Blankenburgstraat 56. Else Meijer—Wefers en d.. naar Vlieland. Dorpstr. 124. W. van 't Hof en gezin, behanger en stoffeerder,'naar Bergen (N.H.), Breelaan. Gesina Johanna Wagenerde Groot, naar 's-Graven- hage, Dierenschelaan 91. J. Brugts en gezin, naar Amsterdam (W.), Woesduin laan 83 huis. H. J. Roels en gezin, adj.-schrijver, naar Soerabaja. Jenny Hillegonda van de Poll—Wijt en kinderen, naar Soerabaja. Elizabeth Cath. Vergouwe, hulp in de huishouding, naar Vlissingen, Cruijsstraat 4. Jan Nesselaar. radio-telegrafist, naar Curaqao. Wed. Aagje Leijnse—Ammers, naar Amsterdam, Over toom 540. W. Fr. Huivenaar en gezin, Perenstraat 136. Op 15 Juli a s. zal het 25 jaren geleden zijn, dat Texel zijn interlocaal telefoonnet heeft gekregen. Begonnen werd met 20 telefoon- abonné's te Den Burg. De namen van de eerstaangeslotenen, die voor het grootste deel reeds overleden zijn, laten we hier volgen: 1. J. Kikkert Nz., 2. Wed. Vlessing, 3 Gebr. Dros 4 Keyser en Co., 5. Dros en Co., 6. Duinker en Co., 7. S. Vlessing, Hótel Texel, 8. H. W. Keesom, 9. J. Bruin, Hotel De Lin deboom, 10. M. A. Kuyper, 11. Langeveld en De Roojj, 12. S. C. Eelman, 13. E. S. Boekei, 14. Notaris Dikkers, 15. Kikkert en Zonen, 16. Dr. Wagemaker, 17. S. J. Koning, 18. W, C. Reij, 19. Th. Schraag. 20. Ph. Vlessing. De aansluiting van Texel aan het Ned. telefoonnet was, vooral voor de Texelsche zakenlieden een belangrijke verbetering. De heer Renier was in dien tjjd directeur van het postkantoor te Texel. Thans telt men te Den Burg meer dan 100 aansluitingen, dezer dagen werd No, 118 aangesloten. De nieuwe Postdirecteur, de heer Keyser, treedt heden in functie. A. A. de Wilde en echtgenoot, R.K., van 's-Gravendeel naar Oosterend 145. Arendje Warnders, van Dwingeloo naar De Koog 17. Gerrit Betsema, van Gaasterland naar Den Burg. Louw Beyert, G.G., van Smilde naar Hoek- straat 6, Oosterend. Lotska van Zandbergen, van Wonseradeel naar Eierland 26. Bartje Smit, van Koedijk naar Koog 89, Helena van Zeylen, van Schildereind naar Katwijk aan Zee, Zeehospitum. P. B. Koster, echtgenoote en dochter, van De Cocksdorp naar Delistr. 82, Haarlem. T. G. van Haaster, R.K. pastoor, van Oude- schild naar Ursem. Johanna Theodora Bartün, naar Bergen Lourdesplein 21. 's-Gravenhage, Zoom op De zwemvereeniging „Frissche Morgen" alhier is voornemens om van 11 tot en met 15 Augustus a.s. onderlinge zwemwedstrijden te organiseeren. Het programma bestaat uit diplomazwemmen, wedstrijden voor jongens en meisjes van 13 tot 16 jaar, wedstrijden voor dames en heeren, polowedstrijden, waar aan waarschijnlijk zullen deelnemen de Alk- maarsche aterratten, Velzer Zwemvereeni- ging II, HZV I en FM I en in groep II: FM II HZV II, DAW II en Oude Veer. De wedstrijden zullen afgewisseld worden door pantomime figuurzwemmen, behendig heids wedstrijden en wedstrijden voor vetera- nen. D. O. K.- NIEUWS. gestart "om wd doorHuurman en Leenaars gestart om het record op de ronde van Cai- lantsoog, hetwelk op naam stond van F Buschman met den tijd van één uur 5 min Huurman wist, evenals Zondag i 1 hPt record naar beneden te halen, en wei met en 35 sec S6C" Z°°dat Z"n tijd werd 57 min. Leenaars maakte een tijd van één mm s Uk» 4 „„V» SLS tfld van een uur 6 min. cn 53 sec In de haven van Oudeschild werd aan den vischafslag aangevoerd: 5 Juli. 100 kg gezouten garnalen k 15 ct. per kg. 6 Juli. 190 kg gezouten garnalen k 15 ct. per kg. 7 Juli. 260 kg gezouten garnalen a 15. ct. per kg. van Woensdag 7 Juli 1937. ONDERTROUWD: P. Kraan en A. Schrage; G. J. A. Hoekmeyer en G. J. Sigtermans; L. Bink en J. van Hoeke; A. A. van Berkel en A. van Oostrom; J. Breed en K. Grasman; A. A. de Langen en C .Arents; J. W. Caspers en J. M. W. Pinke; J. Buisman en C. A. Schrij ver; C. Prinsen en A. A. Louman; J. P. Jansen en F. Jacobs; J. Gouwenberg en C. E. M. Oud; J. van Dam en F. W. Manson. BEVALLEN: A. Dagelet-Eeltink, d. OVERLEDEN: P. de Jong, 3 jr. (m). 7 Juli. Aangebracht door korders: Tongen p. kg 0.980.84 Slips 0.80—0.72 Tarbot 0.70 Schol le soort p. kist 7.756.80 Schol 2e soort 4.502.00 Schar 1.70—1.00 STOOMV. MAATSCH. NEDERLAND. Johan de Witt, u., 6 Juli v. Belawan. Jóhan v. Oldenbarnevelt, t., 7 Juli v. Colombo. Poelau Laut, u.. 6 Juli v. Singapore. Simaloer, t., 7 Juli te Triest, KON. NED. STOOMB. MAATSCHAPPIJ. Baarn. 6 Juli 9 u, 30 m. v.m. 360 m. Z.W. y. Land's End. Bodegraven, u., 4 Juli te Talcahuano. Hebe. 7 Juli te Kopenhagen. Hercules, 7 Juli v. Amsterdam. Pluto, 7 Juli te Londen. Theseus, 7 Juli v. Amsterdam. KON. PAKETVAART MAATSCHAPPIJ Barentsz„5 Juli te Kohsichang. Tasman, 6 Juli v. Lourenzo Marqués. HOLLAND—AMERIKA-LIJN. Delftdlik, 7 Juli v. Rotterdam. Statendam, 7 Juli te Rotterdam. KON. HOLL. LLOTD. Zaanland, u., 7 Juli te Santos. SILVER-JAVA PACIFIC-LIJN. Manoeran. 6 Juli v. Singapore. Sllverguava, 4 Juli v. San Francisco JAVA-CHINA-JAPAN-LIJN. TJibadak, 4 Juli te Hongkong. JAVA—NEW-ÏORK-LIJN. Bintang 6 Juli te Penang. T.ÜLiLr■n*»P°re, 6 Juli te 8emarang. Tapanoeli, 7 Juli v. Port Natal. ROTTERDAMSCHE LLOÏD. Baloeran, 7 Juli v. Batavia. £tïïtl! V 1 ,!uU v- Poi t Said. wil.! Ju" v- R°tterdam. Weltevreden, u„ 7 Juli v. Port Said. ROTTERDAM—ZCID-AMERIKA-LIJN. Alpherat, u., 6 Juli te Buenos Aires. STOOMVAART MIJ. OCEAAN. Agamemnon, 6 Juli y. Kobe Euryades. 7 Juli v. Shanghai Eurybatea. 7 Juli v Polyphemus, 5 Juli te Port süïd'. VEREENIGDE NEDERL. SCHEEPV. MIJ. (Holland—Afrika Hu). B»; pnngfontêin, u., pass. 5 Juü Qibraiur. (HollandOost-Axië Lfln). Zuiderker'k, t.,P"juli v^Adfn.""""-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 6