Nederland's visscherijbedrijf
in moeilijkheden
Texel
«rrna
Vischhandelaren in vergadering bijeen
ViööcKtüjmcuw-!)
£ucPitu-aaAt
^üjanmezi
WsLetïenfie/i
Gisterenavond te Amsterdam
Buitenlandsche onderscheidingen
voor Nederl. officieren
Nieuwe motorlogger
De Chineesche minister v. marine
te Vlissingen
WITTE KRUIS POEDERS
De organisatie van de
militaire luchtvaart
Onze laatste excursie
Vertrokken personen
De telefoon 25 jaar op Texel
Ingekomen personen
Vertrokken personen
Onderlinge wedstrijden
van „Frissche Morgen'
Vischafslag Oudeschild
Burgerlijke Stand van Den Helder
Vischafslag Den Helder
Bij beschikking van den Minister van Defen
sie is de luitenant ter zee der le klasse J. F. P
Opwijrda den 20en Juli 1937 geplaatst in het
Commandement der Marine te Willemsoord.
Deze vergadering, bedoeld als inleiding
voor de demonstratie-bijeenkomst, welke dit
jaar in Den Haag zal worden gehouden, om,
in uitgebreiden kring, te doen blijken, in welke
moeilijkheden de vischhandel en eigenlijk het
geheele visscherijbedrijf, verkeert, viel een
groot bezoek ten deel. Ze was belegd door de
vischhandelaarsvereeniging „De Eendracht",
afdeeling van den Ned. Bond van kleinhan
delaren in het Visch- en Haringbedrijf en werd
o.a. bijgewoond door Dr. Vos, lid der Tweede
Kamer.
Natuurlijk ontbrak ook de heer Stevenson
niet, de wakkere voorzitter van den Ned. Vis-
schersbond.
Als sprekers traden op de heeren K. Lam-
mers, Bondsvoorzitter v. d. Kleinhandel, L.
Presser, alg. secr. van dien Bond, J. L. Uit-
zinger, Directeur der firma H. Glastra Co.
te IJmuiden, en J. van Leeuwen uit Deventer.
De heer Hendriks uit Hoorn leidt de ver
gadering, gaat de steunregeling te Amsterdam
na, die verre van afdoende is. De afsluiting
der Zuiderzee heeft onder de Amsterdamsche
venters veel ellende gebracht. Aanvoer op
andere wijze te Amsterdam is op lange na
niet gelukt. Spr. dringt op sterker organi
satie aan.
De heer Presser bespreekt ook de moeilijk
heden, ontstaan na de afsluiting der Zuider
zee. Het aantal venters werd met een groot
aantal gewezen Zuiderzeevisschers uitgebreid,
terwijl daarentegen de vischaanvoer vermin
derde. Dit is een geweldige factor in de slechte
vischhandeltoestanden. De ambtenarij wordt
besproken in bittere bewoordingen. De Zuider-
zeesteuntrekkers dienen uit den vischhandel
geweerd te worden.
Erkenningskaarten, uitsluitend voor den
vischhandel, 2ijn noodzakelijk. Saneering op
die wijze is zeer gewenscht.
De garnalenkwestie.
Vanaf de afsluiting der Zuiderzee is de
garnalenkwestie al gaande. Amsterdam kan
een groot kwantum gebruiken, mits niet hoo-
ger in prijs dan 3 pond voor een kwartje. Nu
zijn de prijzen te hoog.
Den Helder kan in dit opzicht uitkomst
geven. Maar men moet de visschers garnalen
laten aanbrengen. Steun zou niet noodig zijn,
indien Amsterdam de garnalen kan afnemen.
De heer Van Leeuwen uit Deventer onder
streept nog de uiteenzettingen over de moei
lijkheden in het bedrijf. Ontduiking van bepa
lingen kwam tot uiting door maar staande te
blijven. De kleinhandel valt buiten allerlei
sociale wetgeving. Dit is ontstaan door het
ongeorganiseerd ^ijn in den goeden tijd.
De Ned. Regeering zal nooit TTet geheele
distributie-apparaat kunnen overnemen. Een
machtige organisatie is noodig.
De heer Uitzinger bespreekt den aanvoer
van visch. Spr. voert het woord als groothan
delaar. Wat spr. meent te moeten zeggen zal
zijn, zoowel in het belang van den handel als
van den consument.
Aanvoer van zeevisch te IJmuiden.
Over dit onderwerp is veel gesproken en
gedaan, maar resultaat?
40 Trawlers varen er, 40 loggers, die (de
laatste) meestal op Zaterdag binnen komen.
Van overleg tusschen reederij en handel is
geen sprake. De reederij zou voordeel kunnen
hebben van de adviezen, die de handel zou
kunnen verstrekken.
Makreel aanvoeren, vaak te veel tegelijk.
Huke, vaak idem; koolvisch, idem.
Er is te eenzijdige vischaanvoer. De handel
wil variatie. De reeder dringt aan op contin-
genteering van invoer van buitenlandsche
visch.
De statistiek omtrent lagere vischprijzen is
gevolg van te eenzij digen vischaanvoer.
Vischfilets. Kans voor nieuwere relaties,
mits meer geregelde aanvoer, is mogelijk.
De reederij schijnt te meenen. dat er expres
geringe aanvoer moet zijn.
Alle landen werpen moeilijkheden op voor
invoer van visch. Onze export is geweldig
achteruit gegaan. Toch ondanks dat zou veei
meer visch geëxporteerd kunnen worden. Er
is veel te weinig vischaanvoer.
Er moeten komen meer en betere booten en
vooral kortere reizen. IJmuiden is altijd ge
weest de kwaliteitsaanvoerhaven. Deze
renommie bestaat thans niet meer. De beter
verzorgde visch brengt als regel 100 meer
op dan de slecht verzorgde.
De loggers: Deze komen Zaterdags op de
haven. Dat is voor den handel funest. De
handel heeft gemeend daarop de aandacht der
Regeering te moeen vestigen.
Een regeling van dit binnenvallen was bij
de Regeering in behandeling. Deze is afgestuit
op overwegingen der visschers.
Twee uur lang is onlangs de afslag stop
gezet moeten worden, omdat de loggerbeman-
ning niet wenschte ieder voor den ander te
gaan markten.
De grenzen voor invoer moeten open, zoo
lang onze vloot niet in staat is voor voldoende
aanvoer te zorgen.
Bakolieprjjs.
Deze is veel te hoog, door accijns, omzetbe
lasting. etc.
Er zijn winkeliers, die verleden jaar meer
aan accijns hebben betaald dan ze aan de
visch verdienden.
Vermindering van de heffing op de olie is
dringend noodig. Men zou accijnsvrije olie voor
het bakken van visch kunnen verstrekken.
Maar dat is een moeilijkheid. Daarom moet
de heffing weg.
Sterke actie in het geheele land is noodig
om succes in deze te bereiken.
Regee ri ngs visch.
Uit de pers moest de handel van deze dis
tributie kennis nemen. Begonnen werd de Re
geering op moeilijkheden te wijzen. De amb
tenaren waren echter niet te overtuigen. De
zaak werd doorgezet. Inschakeling van den
handel werd niet verkregen.
De zaak ging niet. Toch werd uitgebreid.
Er zou vischpropaganda van uitgaan.
De praktijk zegt iets anders. Het is een
mislukking. Weken achtereen werd in Box
meer de visch in een koelinrichting opgesla
gen, omdat men de visch niet kwijt kon. Men
zei: le. De handel zal er geen schade van
hebben; 2e. de visch zal worden gezonden
naar die plaatsen waar anders geen visch
komt; 3e. de regeering mag er geen schade
van hebben.
Alles is anders uitgekomen.
Niet één der ambtenaren heeft verstand
van deze zaak. De handel heeft 100 mede
werking toegezegd, maar deze is niet aan
vaard.
Voor de jamboree zou de regeering aan de
leiding aanbieding gedaan hebben voor leve
ring van visch. Dit aanbod is afgewezen, daar
de padvindersleiding deze verstrekking aan
den handel heeft toegezegd.
Blijf doorgaan met uw protest-vergaderin
gen!
Door een lid van de „Eendracht" wordt
voorgesteld een motie in te dienen aan de
Regeering.
De heer Stevenson brengt dank voor de uit-
noodiging. Als voorz. van den Ned. Visschers-
bond meent hij, dat in het visscherijbedrijf de
aanvoerders, de handelaars en de distri-
buanten één Ijjn dienen te trekken, omdat hun
belangen eigenlijk parallel loopen.
De Visscherij-Centrale, meende men, was
het instituut, dat alle moeilijkheden zou kun
nen oplossen.
Maar nu is het zóó, dat b.v. de Heldersche
visschers geen garnalen mogen aanvoeren.
Het ligt niet aan Den Helder, dat Amster
dam geen garnalen krijgt, want Den Helder
mag geen garnalen vervoeren.
De heer Presser zegt: de handel moet de
handen vrij krijgen, dan wordt het beter.
De Voorzitter zegt, dat de groote actie
komt, wanneer de Tweede Kamer weer bij
eenkomt.
Onderhandelingen met Kamerleden zijn
reeds gevoerd.
Dinsdag j.1. arriveerde, na geslaagde proef
vaart, in de haven van Scheveningen, de motor-
logger „Deli" Sch. 225 van de fa. J. J. Tuyt,
aldaar. Deze nieuwe logger, geleverd door de
fa. A. Vuyk en Zn. te Capelle aan de IJssel, is
voorzien van een 4-cilinder „Industrie" 4-tact
Diesel motor 240 pk bjj 300 toeren met 12 pk
hulpmotor.
Het geheel, zoowel schip als motor, maakt
een uitstekenden indruk en is een reclame zoo
voor bouv.pt-r en motorenfabriek. De
..Deli" rcK w«rd na de proefvaart direct
door de Reeder.j o.ergenomen.
Vischvervoer per vliegtuig.
In „De Uitkijk" lezen we o.a., dat „de haring
(gezouten) die 's morgens wordt aangevoerd,
denzelfden dag per vliegmachine naar Londen,
Berlijn en Parijs gaat, waar ze denzelfden dag
nog kan worden gegeten".
We verheugen ons over deze mededeeling,
want hiermee zijn de eerste stappen gezet op
het pad van het vervoer van visch per vlieg
tuig.
En zooals alles bij het luchtverkeer een snelle
ontwikkeling krijgt, zoo zal het niet lang meer
duren of op grooter schaal zal de visch door de
lucht worden vervoerd.
Daarbij openen zich grooter perspectieven
voor ons visscherijbedrijf. Het zal immers
mogelijk zijn op heel grooten afstand de visch
te brengen in de kwaliteit waarop ze aan land
is gebracht.
Daardoor zien we voor onze kustvisscherij
betere vooruitzichten, omdat de kustvisscherij
in staat is visch aan te brengen van supe
rieure kwaliteit.
Wordt deze visch direct overgeladen in een
vliegtuig, dan zal ze onderweg zóó weinig te
lijden hebben, dat de kwaliteit bij aankomst
nagenoeg van hetzelfde gehalte zal zijn als bij
de inlading.
Het komt er nu nog slechts op aan afzetge
bied te vinden in die landen waar, door den
grooten afstand, levering in verschen staat,
moeilijkheden tot dusverre met zich bracht.
Deze moeilijkheden kunnen door het luchtver
keer worden ondervangen.
Daarom zal het goed zijn zich in deze rich
ting te orienteeren. Medewerking van de over
heid, de consulaten in verschillende landen en,
niet te vergeten, de K.L.M. zal in deze onont
beerlijk zijn.
Zaak is het om zich daartoe nu voor te be
reiden. Den Helder kan zeer waarschijnlijk de
beschikking krijgen voor dat doel van het
vliegveld „de Kooy", omdat de marine-autori
teiten altijd toonden, een open oog te hebben
voor de economische belangen der bevolking.
Ware deze medewerking toegezegd, dan zou et-
voor Den Helder geheel andere perspectieven
geopend kunnen worden wat betreft de vis-
scherij. Er was ten eerste al deze belangrijke
factor, dat men hier reeds de beschikking had
over een vliegveld, dat vanuit zee direct was
te bereiken door de vaartuigen, zoodat er geen
kosten van overlading zouden zijn. De aange
voerde visch is, door het hebben van buns, van
een dusdanige kwaliteit, dat daartegenover
niets meer gelijkwaardig kan worden genoemd.
Het zal zaak zijn dit alles goed te overwegen
en daarvoor desnoods steun in te roepen "fi
nancieel) van de overheid. Hier is, dunkt ons,
voor Den Helder een mogelijkheid, die niet on
gebruikt mag worden gelaten.
Prijzen.
Woensdag was er te IJmuiden een goede
markt. De tarbotprijs bleef ongeveer stabiel en
liep van 0.70 tot 0.60 per kilo. Tong onder
ging eenige verbetering en liep van 1.03 tot
1.20 per kilo.
Griet gaf een prijs van 18.tot 27.
De scholprijzen waren weer zeer goed. Zetschol
bewoog zich van 19.— tot 27.— per 50 kilo;
kleine schol van 4.20 tot 18.
Bot was hooger in prijs en liep van 6.50
tot 16.schar van 2.40 tot 8.
Schelvisch- en kabeljauwprijzen waren heel
goed. Wijting was niet hoog in prijs en kwam
van 1.30 tot 3.60.
Poon liep van 1 60 tot 6.50; makreel van
5.50 tot 11.De hake was weer laag in
prijs.
Bi) Kon. 'besluit van 24 Mei is aan luitenant
ter zee der 1ste klasse G. B. Salm vergunning
verleend tot het aannemen van het ordeteeken
van ridder der Dannebrogsorde van Denemar
ken, hem geschonken door den Koning van
Denemarken.
Bij Kon. besluit van 6 Juli is aan vice-admi-
raal T. L. Kruijs, aan kapitein-luitenants ter
zee J. J. A. van Staveren en P. B. M. van
Straelen en aan den adjudant van de Koningin,
luit. ter zee der 1ste klasse jhr. E. J. van
Holthe, vergunning verleend tot het dragen op
de uniform van de herinneringsmedaille der
kroning van Koning George VI en Koningin
Elisabeth van Groot-Britannië en Ierland, hun
geschonken door den Koning van Groot-
Britannië en Ierland.
De Chineesche minister van marine, admi
raal Chen Shao-Kwan, heeft gisteren een be
zoek aan Vlissingen gebracht. In gezelschap
van den chef van den marinestaf, schout bij
nacht J. T. Furstner, den sous-chef van den
marinestaf, kapitein-luitenant ter zee J. W.
Term(jtelen, die aan den Chineeschen minister
gedurende zijn verblijf in ons land is toege
voegd, den ondercommandant der marine in
Zeeland, kapitein ter zee H. J. v. d. Staden. den
adjudant van den admiraal, luitenant ter zee
Y. T. Chow, kwam het gezelschap met de „Per-
koetoet" uit 's-Gravenhage. Ter verwelkoming
waren op het vliegveld aanwezig kapitein
luitenant ter zee A. M. Hekking en luitenant
ter zee le kl. G. N. H. baron van Till.
In auto's werd naar het marineterrein ge
reden. Verschillende oefeningen werden gade
geslagen en de gebouwen werden bezichtigd.
Vervolgens werd de Chineesche minister aan
boord van Hr. Ms. Noordbrabant ontvangen.
Daarna heeft admiraal Chen Shao-Kwan de
jongens van de opleiding geinspecteerd.
Hierna werd gedefileerd. Met Hr. Ms. „O 16"
werd vervolgens een tocht gemaakt.
Na de lunch werd een bezoek gebracht aan
de N.V. Kon. Mij. De Schelde, waar de bezoe
kers door de directie werden ontvangen.
JN ELK GEZIN EEN DOOSJE
EN U HEBT DE
APOTHEEK
IN HUIS/
Verlcrijgboor ook
In cachet- en
tobletvorm
Tegen hoofdpijn, griep,
tandpijn, rheumatiek
en menstiuotiepijnerv
Voor NedaHond: Dulfc» Osgetgew»
Bi] A po the kon «n Drogist**.
Een algeheele wijziging aan
gebracht.
Het A.N.P. meldt:
Naar wij vernemen, is in de organisatie van
de militaire luchtmacht Soesterberg een al
geheele wijziging aangebracht. De huidige
vredesorganisatie van de militaire luchtvaart
is than3 als volgt:
De militaire luchtvaart bestaat uit:
a. den staf der militaire luchtvaart, met
als hoofd de inspecteur der militaire lucht
vaart gep. luit.-generaal T. Raaymakers. Toe
gevoegde officieren: majoor-waarnemer J. G.
W. Zegers, kapitein-waarnemer A. Baretta en
le lt. vlieger S. Mante.
b. De luchtvaartafdeeling, commandant
luit.-kolonel-vlieger F. A. van Heyst, toege
voegde officieren: majoor-waarnemer N. G.
van Voorthuysen, majoor-vlieger A. K. Steun,
kapitein-waarnemer P. J. de Broekert en
luit.-vlieger J. van der Werff, samen vormen
de den staf der afdeeling.
Voorts zal de luchtvaartafdeeling bestaan
uit:
1. de le afdeelingsschool, commandant maj.-
vlieger G. P. van Hecking Colenbrander.
Toegevoegd: kapitein-waarnemer J. T. H.
van Weerens, als adjudant de 2e luit. vlieger
F. Janssens.
Genoemde afdeelingsschool bestaat uit de
volgende onderdeelen:
de jachtgroep: commandant H. van Weer
den Poelman,
De strategische vliegtuiggroep: comman
dant le, luit.-vlieger J. L. Zegers;
de le luchtvaartcompagnie: commandant
kapitein-vlieger H. J. Krab;
2. de 2e afdeelingsschool, commandant
majoor-waarnemer J. H. Sar. Toegevoegd
officier: kapitein-vlieger F. Raland, adjudant:
le luit-vlieger C. Nass.
De 2e afdeelingsschool bestaat uit de vol
gende afdeelingen: le. tactische vliegtuig-
groep: commandant le luit. vlieger W. Wijn
kamp; 2e tactische vliegtuiggroep: comman
dant le luit.-vlieger T. Lamers; 2e lucht
vaartcompagnie: commandant kap. vlieger
W. Hoogenboom.
3. De 3e afdeelingsschool, commandant ma
joor-waarnemer L. A. M. Koppert. Toege
voegd officier: kapitein-vlieger H. Schlimmer;
adjudant: 2e luit. vlieger R. Hofstede. De
onderdeelen van deze 3e afdeelingsschool zijn:
de vliegschool: commandant le luit. vlieger
W. v. Gemeren; de waarnemersschool: com
mandant le luit. vlieger L. M. Kamp; de 3e
luchtvaart-compagnie: commandant le luit.
vlieger J. C. Boogaard.
4. den radiodienst: commandant gep. kapi
tein Ir. Liera; 5. den fotodienst: comman
dant kapt. waarnemer dr. J. W. Wgn; 6. den
meteorolog. dienst: comm. le luit. vlieger E.
Visch; 7. den navigatiedienst: comm. le luit.
vlieger J. J. Peeters; 8. den bewapenings-
dienst: comm. le luit. vlieger J. G. Sissingh;
9. den automobieldienst: comm. vlieger B. J.
M. Koenen; 10. den vliegdienst, dienst tevens
genesk. dienst comm. dir. off. van gezond
heid 3e klasse J. E. Brouwer.
c. Het luchtvaartbedrijf, directeur luit.-
kolonel H. L. van Royen, toegevoegd officier
de le luit. ir. J. M. Klinkhamer.
Het luchtvaartbedrijf bestaat uit de vol
gende afdeeling: 1. technische dienst: chef
jhr. ir. A. Krayenhoff; 2. keuringsdienst: chef
w tV Gorkum: 3- magazijndienst: chef
V. E. Stoorvogel; 4. administratieve dienst:
B A. Ingenegeren: 5. militaire controle: chef
officier M.S.D. le H. J. Takens.
Gisteren is de laatste excursie van dit jaar
al weer geweest en zijn de mooie, gezellige en
vroolijke trips, waarvan zoo velen onzer abon-
né's geprofiteerd hebben, voorloopig voorbij.
De reis, die we gisteren gemaakt hebben, was
een getrouwe copie van de voorgaande: de
deelnemers waren den geheelen dag wat-je-
noemt „echt uit". De dreigende luchten, die
aanvankelijk geen goeds voorspelden, werden
al zingend verjaagd en als de zang een oogen-
blik in gebreke bleef, dan zorgde de 76-jarige
heer De Vries er wel voor, dat de stemming
op peil bleef. In Alkmaar werd in afwijking
met de vorige trips gestopt om het prachtige
in bloei staande rozarium te bezichtigen,
waarna door den Beemster naar Amsterdam
werd gereden. Bij Heek werd even gepau
zeerd. Te Hilversum werd het groote tech
nische wonder, dat A.V.R.O.—studio heet,
aan een bezoek onderworpen, terwijl een elk
ook groote waardeering had voor het prach
tige raadhuis aldaar.
Op de terugreis werd weer een Heek, dit
maal te Haarlem aangedaan. Natuurlijk
werd ook geprofiteerd van het schitterende
panorama, dat men van het Bloemendaalsche
Kopje af heeft. En voor het vroolijke slot
was de restauratie en speeltuin nabij Ber
gen uitstekend geschikt.
Ongeveer een uur hebben de excursisten
daar hun hart opgehaald aan glijbaan, schom
mel, lachkabinet, dwaaltuin, enz. Even voor
het vertrek van hier had de heer De Vries de
attentie om namens allen de Heldersche Crt.
dank te zeggen voor de organisatie van deze
reizen. Zeer sympathiek deed het ons aan,
dat de spreker wijlen mevrouw en mijnheer
De Boer even heeft willen gedenken.
Om 11 uur kwamen we in de beste stem
ming in de Koningstraat aan, waar men ons
nog eens verzekerde, dat men volgend jaar
weer van de partij zou zijn. Wel, tot volgend
jaar dan!
H. Adr. Groenemeijer en gezin, naar Rotterdam, Bas-
joegeriusstraat. 36.
Joh. P. de Graauw, naar Rhcnen, Hotel „Koerheuvel".
Adriana A. A. de Waijde Vries en d., naar Amsterdam
Sumatrastraat 121 I.
J. C. Boeschoten, opz. R.W.S., naar Vlieland, pension
„Stamhuis".
Maria Petr. SchererEndenburg en z., naar Soerabaja,
W. Schukking, naar Heiloo.
Alida Adr. SluijmerHutteman, naar Rotterdam,
Fuchsiastraat 34 a.
Cornelia Dirkje Trumpie, naar Heiloo.
Maria Spulsvan der Vaart, naar Velsen, IJmuiden
Oost. Platanenstraat 51.
Johanna van Gijzenvan Genderen en z., naar Rot
terdam. Hilledijk 194 b.
Guurtje Corn. van der PlaatKamper, naar Bloemen-
daal, Prov. Ziekenhuis nabij Santpoort.
C. van Rooijen en gezin, dansleeraar, naar Beverwijk,
Zeestraat 14.
Wed. Marie van der SluisHoilenberg en kinderen,
naar Velsen, IJmuiden, Elzenstraat 24.
Th. Molenaar, fotograaf, naar Zaandam, Hemkade 36.
W. Fr. Lorie en gezin, maj.-macht. K.M., naar Schie
dam, Boerhaavelaan 37 c.
H. Kuiper, naar Velsen, IJmuiden, Elzenstraat 24.
J. H. Dubach en gezin, sergt.-schrijver, naar Soerabaja.
J. Blauen en gezin, st.-olieman, naar Vlissingen, Piet
Heinstraat 21.
Cornelia Pols, naar Reuver, Klooster van het Heilige
Hart.
J. Fr. P. Opwijrda en echtg., luit. ter zee, naar Den
Haag, van Blankenburgstraat 56.
Else Meijer—Wefers en d.. naar Vlieland. Dorpstr. 124.
W. van 't Hof en gezin, behanger en stoffeerder,'naar
Bergen (N.H.), Breelaan.
Gesina Johanna Wagenerde Groot, naar 's-Graven-
hage, Dierenschelaan 91.
J. Brugts en gezin, naar Amsterdam (W.), Woesduin
laan 83 huis.
H. J. Roels en gezin, adj.-schrijver, naar Soerabaja.
Jenny Hillegonda van de Poll—Wijt en kinderen, naar
Soerabaja.
Elizabeth Cath. Vergouwe, hulp in de huishouding,
naar Vlissingen, Cruijsstraat 4.
Jan Nesselaar. radio-telegrafist, naar Curaqao.
Wed. Aagje Leijnse—Ammers, naar Amsterdam, Over
toom 540.
W. Fr. Huivenaar en gezin,
Perenstraat 136.
Op 15 Juli a s. zal het 25 jaren geleden zijn,
dat Texel zijn interlocaal telefoonnet heeft
gekregen. Begonnen werd met 20 telefoon-
abonné's te Den Burg. De namen van de
eerstaangeslotenen, die voor het grootste deel
reeds overleden zijn, laten we hier volgen:
1. J. Kikkert Nz., 2. Wed. Vlessing, 3 Gebr.
Dros 4 Keyser en Co., 5. Dros en Co., 6.
Duinker en Co., 7. S. Vlessing, Hótel Texel,
8. H. W. Keesom, 9. J. Bruin, Hotel De Lin
deboom, 10. M. A. Kuyper, 11. Langeveld en
De Roojj, 12. S. C. Eelman, 13. E. S. Boekei,
14. Notaris Dikkers, 15. Kikkert en Zonen,
16. Dr. Wagemaker, 17. S. J. Koning, 18. W,
C. Reij, 19. Th. Schraag. 20. Ph. Vlessing.
De aansluiting van Texel aan het Ned.
telefoonnet was, vooral voor de Texelsche
zakenlieden een belangrijke verbetering. De
heer Renier was in dien tjjd directeur van
het postkantoor te Texel. Thans telt men te
Den Burg meer dan 100 aansluitingen, dezer
dagen werd No, 118 aangesloten.
De nieuwe Postdirecteur, de heer Keyser,
treedt heden in functie.
A. A. de Wilde en echtgenoot, R.K., van
's-Gravendeel naar Oosterend 145.
Arendje Warnders, van Dwingeloo naar De
Koog 17.
Gerrit Betsema, van Gaasterland naar Den
Burg.
Louw Beyert, G.G., van Smilde naar Hoek-
straat 6, Oosterend.
Lotska van Zandbergen, van Wonseradeel
naar Eierland 26.
Bartje Smit, van Koedijk naar Koog 89,
Helena van Zeylen, van Schildereind naar
Katwijk aan Zee, Zeehospitum.
P. B. Koster, echtgenoote en dochter, van
De Cocksdorp naar Delistr. 82, Haarlem.
T. G. van Haaster, R.K. pastoor, van Oude-
schild naar Ursem.
Johanna Theodora Bartün, naar Bergen
Lourdesplein 21.
's-Gravenhage,
Zoom
op
De zwemvereeniging „Frissche Morgen"
alhier is voornemens om van 11 tot en met 15
Augustus a.s. onderlinge zwemwedstrijden te
organiseeren. Het programma bestaat uit
diplomazwemmen, wedstrijden voor jongens
en meisjes van 13 tot 16 jaar, wedstrijden
voor dames en heeren, polowedstrijden, waar
aan waarschijnlijk zullen deelnemen de Alk-
maarsche aterratten, Velzer Zwemvereeni-
ging II, HZV I en FM I en in groep II: FM II
HZV II, DAW II en Oude Veer.
De wedstrijden zullen afgewisseld worden
door pantomime figuurzwemmen, behendig
heids wedstrijden en wedstrijden voor vetera-
nen.
D. O. K.- NIEUWS.
gestart "om wd doorHuurman en Leenaars
gestart om het record op de ronde van Cai-
lantsoog, hetwelk op naam stond van F
Buschman met den tijd van één uur 5 min
Huurman wist, evenals Zondag i 1 hPt
record naar beneden te halen, en wei met
en 35 sec S6C" Z°°dat Z"n tijd werd 57 min.
Leenaars maakte een tijd van één mm s
Uk» 4 „„V» SLS
tfld van een uur 6 min. cn 53 sec
In de haven van Oudeschild werd aan den
vischafslag aangevoerd:
5 Juli.
100 kg gezouten garnalen k 15 ct. per kg.
6 Juli.
190 kg gezouten garnalen k 15 ct. per kg.
7 Juli.
260 kg gezouten garnalen a 15. ct. per kg.
van Woensdag 7 Juli 1937.
ONDERTROUWD: P. Kraan en A. Schrage;
G. J. A. Hoekmeyer en G. J. Sigtermans; L.
Bink en J. van Hoeke; A. A. van Berkel en
A. van Oostrom; J. Breed en K. Grasman; A.
A. de Langen en C .Arents; J. W. Caspers en
J. M. W. Pinke; J. Buisman en C. A. Schrij
ver; C. Prinsen en A. A. Louman; J. P.
Jansen en F. Jacobs; J. Gouwenberg en C. E.
M. Oud; J. van Dam en F. W. Manson.
BEVALLEN: A. Dagelet-Eeltink, d.
OVERLEDEN: P. de Jong, 3 jr. (m).
7 Juli.
Aangebracht door korders:
Tongen p. kg 0.980.84
Slips 0.80—0.72
Tarbot 0.70
Schol le soort p. kist 7.756.80
Schol 2e soort 4.502.00
Schar 1.70—1.00
STOOMV. MAATSCH. NEDERLAND.
Johan de Witt, u., 6 Juli v. Belawan.
Jóhan v. Oldenbarnevelt, t., 7 Juli v. Colombo.
Poelau Laut, u.. 6 Juli v. Singapore.
Simaloer, t., 7 Juli te Triest,
KON. NED. STOOMB. MAATSCHAPPIJ.
Baarn. 6 Juli 9 u, 30 m. v.m. 360 m. Z.W. y. Land's End.
Bodegraven, u., 4 Juli te Talcahuano.
Hebe. 7 Juli te Kopenhagen.
Hercules, 7 Juli v. Amsterdam.
Pluto, 7 Juli te Londen.
Theseus, 7 Juli v. Amsterdam.
KON. PAKETVAART MAATSCHAPPIJ
Barentsz„5 Juli te Kohsichang.
Tasman, 6 Juli v. Lourenzo Marqués.
HOLLAND—AMERIKA-LIJN.
Delftdlik, 7 Juli v. Rotterdam.
Statendam, 7 Juli te Rotterdam.
KON. HOLL. LLOTD.
Zaanland, u., 7 Juli te Santos.
SILVER-JAVA PACIFIC-LIJN.
Manoeran. 6 Juli v. Singapore.
Sllverguava, 4 Juli v. San Francisco
JAVA-CHINA-JAPAN-LIJN.
TJibadak, 4 Juli te Hongkong.
JAVA—NEW-ÏORK-LIJN.
Bintang 6 Juli te Penang.
T.ÜLiLr■n*»P°re, 6 Juli te 8emarang.
Tapanoeli, 7 Juli v. Port Natal.
ROTTERDAMSCHE LLOÏD.
Baloeran, 7 Juli v. Batavia.
£tïïtl! V 1 ,!uU v- Poi t Said.
wil.! Ju" v- R°tterdam.
Weltevreden, u„ 7 Juli v. Port Said.
ROTTERDAM—ZCID-AMERIKA-LIJN.
Alpherat, u., 6 Juli te Buenos Aires.
STOOMVAART MIJ. OCEAAN.
Agamemnon, 6 Juli y. Kobe
Euryades. 7 Juli v. Shanghai
Eurybatea. 7 Juli v
Polyphemus, 5 Juli te Port süïd'.
VEREENIGDE NEDERL. SCHEEPV. MIJ.
(Holland—Afrika Hu).
B»;
pnngfontêin, u., pass. 5 Juü Qibraiur.
(HollandOost-Axië Lfln).
Zuiderker'k, t.,P"juli v^Adfn.""""-