dagblad voor den helder en hollands noorderkwartier Engeland als redder der non-interventie In een Spaansche gevangenis Russen Luchtaanval op Madrid in Calïfornië geland N.V. WACO - Hoorn Britsch bemiddelingsplan openbaar gemaakt Geen patrouillediensten meer ter zee Nationale zweefvliegwedstrijden UITGAVE. N.V. DRUKKERIJ EN UITGEVERIJ V/H C. DE BOER JR.. KONINGSTRAAT 78. DEN HELDER. TELEFOON 50 EN 412. POSTGIROREKENING 16066 Conflict van Krakau geëindigd Damstukken van oud brood UL/EERBERICHT DE BILT SEINT. SPANJE Zij vlogen San Francisco voorbij HELDERSCHE COURANT DONDERDAG 15 JULI 1937 65e JAARG. No. 8052 Erkenning van de rechten van oorlogvoerenden, mits vrijwilli gers worden teruggetrokken. De nieuwe Britsche voorstellen tot herstel van het toezicht op de niet- inmenging, die gisteren aan zes en twintig leden der commissie over handigd zijn, bevatten de volgende bepalingen: 1. het stelsel van waarnemers aan boord van de schepen, die naar Spanje varen, wordt gehandhaafd. Het stelsel van vlootcontrole (pa- touilledienst wordt echter afge schaft. Ter vervanging daarvan zou den waarnemers in de Spaansche havens geplaatst worden, die tot taak zouden hebben, verslag uit te brengen over de in Spanje aanko mende ladingen. 2. Het toezicht aan wordt hersteld. de grenzen 3. Beiden partijen in Spanje wor den, met zekere beperkingen, de rechten van oorlogvoerenden toege kend, maar slechts, nadat de com missie voor de niet-inmenging een stemmig zal hebben toegestemd in het terugtrekken der vrijwilligers, zooals omschreven is in het verslag der technische commissie, en nadat men het er over eens zal zijn, dat 't vertrek der vrijwilligers op bevre digende wijze voortgang vindt. De rechten van oorlogvoerenden zouden worden toegestaan met voorbehoud van de volgende beperkingen: 1. De lijst van smokkelwaren zou moeten samenvallen met die van de goederen, wel ker invoer verboden is krachtens de over eenkomst van niet-inmenging. 2. De schepen, die de controlevlag voeren en een waarnemer aan boord hebben, zou den niet onder de uitoefening der rechten van oorlogvoerenden vallen, evenmin als de schepen, die langs de Spaansche kust varen, doch geen Spaansche havens aandoen. 3. Daarentegen zou elk schip, dat, al of niet de controlevlag voerend, een niet neutrale taak verricht, zooals het vervoer van troepen of het overbrengen van seinen van militaire waarde, onder de uitoefening dezer rechten vallen. Dit zou ook van toe passing zijn op vaartuigen, die een genoti ficeerde en effectieve blokkade trachten te breken. Met betrekking tot bovengenoemde bepa lingen doet men opmerken, dat de waar nemer slechts het recht heeft aangifte te doen van schendingen van de niet-inmen- gingsovereenkomst en dat het niet billijk zou zijn, wanneer men de oorlogvoerenden zou verhinderen schepen te praaien, die de overeenkomst schenden, zelfs al zou er een waarnemer aan hoord zijn. Het voorstel is geopperd den landen, die niet in de com missie vertegenwoordigd zijn, te verzoeken den partij en de rechten van oorlogvoe renden toe te staan, en de bepaling te ma ken, dat de schepen van deze landen ge machtigd zijn in de controlehavens waar nemers aan boord te nemen, indien zij dat wemschen. Men hoont bovendien, dat de commissie zal besluiten biede partijen in Spanje te polsen over een plan. volgens hetwelk op de Spaansche vliegvelden waar nemers geplaatst zouden worden om de 'anding van uit het buitenland komende militaire vliegtuigen te verhinderen. Ten slotte wenscht men, dat schepen uit landen, die niet bii de overeenkomst van niet-inmenging zijn aangesloten, geen ver boden goederen uit welke haven ook ver boeren. De zaak is, dat eenige landen wet ten hebben afgekondigd, waarbij de uitvoer van wapenen aan boord van hun schepen \orboden wordt, indien deze vaartuigen ui ?e nationale havens vertrekken, doch niet indien zij uit vreemde havens uitvaren. Wen hoopt, dat deze wetgevingen op den hondslag van het Britsche plan. zullen gorden uitgebreid tot schepen, die uit buitenlandsche havens vertrekken. He Britsche voorstellen maken het noo- mg. dat de Britsche regeering onderhande lingen voert over verschillende aangelegen hRden. In de eerste plaats' moet van beide Moetijen in Spanje toestemming worden yerkregen tot het plaatsen van waarnemeis m de Spaansche havens. In de tvveci maats moet haar toestemming voor net xe- r"gtrekken der vrijwilligers worden vci- *0rven en in de derde plaats moet over stemming bereikt worden over de vooi- k'aarden, waarop de rechten van oorlog voerenden kunnen worden toegekend. Men is te Londen van meening, dat deze voorstellen een redelijke poging beteekenen te voldoen aan de Fransche verlangens eenerzijds en de Duitsche en Italiaansche wenschen anderzijds. Bii mislukking van dit plan ziet Europa zich geplaatst voor een ernstige situatie. In de inleiding op de Britsche voorstellen wordt o.m. toegegeven, dat het plan een compromis is en dat het slechts kans op slagen heeft, indien het door de belangheb bende regeeringen wordt aanvaard in den geest van het compromis. Alle in de commissie vertegenwoordigde naties hebben thans de gelegenheid den wensch. welken zij herhaaldelijk tot uit drukking hebben gebracht de niet-inmen ging voort te zetten, in vervulling te doen gaan. Tenzij zich een grooter geest van inter nationale samenwerking dan in het verle den openbaart, zal het plan mislukken en zullen de naties van Europa zich geplaatst zien tegenover een nieuwe situatie, welke oneindig gevaarlijker is. Duitsche meening. Men houdt zich te Berlijn zeer gereser veerd ten aanzien van de Britsche voor stellen, waarmede men zich overigens wel schijnt te kunnen vereenigen, met uitzonde ring echter van de terugroeping der vrijwil ligers, daar men betwijfelt of Valencia ge noeg autoriteit bezit om de vrijwilligers te doen terugtrekken. Het conflict tusschen den aartsbisschop van Krakau en de Poolsche regeering is bij gelegd. Mgr. Sapieha heeft de Poolsche re geering een derde schrijven gezonden, waar mee de regeering genoegen heeft genomen. De kwestie zal thans niet door een buiten gewone vergadering van het parlement wor den behandeld. WERELDTENTOONSTELLING IN MEXICO. 20 November 1939 moet zij ge opend worden. President Cardenas heeft bij decreet aan een groep onder leiding van den vroegeren president der republiek Pascual Ortiz, ver gunning verleend voor het uitwerken van plannen en het voorbereiden eener wereld tentoonstelling in de stad Mexico. De tentoonstelling zou 20 November 1939 geopend moeten worden. Een onderhoud met den kapi tein van de „Andra". Ten kantore van het Nederlandsche Be vrachtingskantoor te Rotterdam hebben wij gistermiddag een onderhoud gehad met den gezagvoerder van het stoomschip „Andra", den heer L. Drachten, wiens schip, zooals bekend, op April bij de Spaansche kust in den grond is geboord. De bemanning van de „Andra" is op 5 Juni jl. te Rotterdam tex-uggekeerd, bij wel ke gelegenheid wij een onderhoud hadden met den eex-stcn stuurman. Het verhaal, dat de stuurman ons deed over den plotselingen aanval van een gewapenden treiler, waar bij de „Andra" zoodanig in de machineka mer wörd getroffen, dat twee opvarenden gedood werden, waarna de overige leden van de bemanning in de reddingboot gin gen, werd ons door den kapitein geheel be vestigd. Eveneens bevestigde hij hoe na een onderzoek op de „Andi'a", toen de op- vai-enden aan boord van den treiler waren genomen, zijn schip, dat na den eersten treffer was blijven drijven, tot zinken werd gebracht. De kapitein vestigde er bij het re laas, dat hij ons deed, nog eens de aandacht op, dat de „Andra" de ha ven van Santander verlaten had en in ballast voer. Naar Santander had hij, zoo zeide hij, levensmiddelen ge bracht en op de vaart naar deze ha ven had hij niet de minste moeite gehad. Schepen van de Franco-partij waren zelfs niet te zien geweest. Toen wij eenmaal in de reddingboot wa ren, aldus zeide de kapitein, viel er vol gens mij geen gevaar meer te duchten. Had men ons willen ombrengen, dan had men ons schip direct in den grond kunnen boren of had men op ons kunnen schieten, toen wij in de boot gingen. Dat ons leven geen ge vaar liep, bleek ook toen wij aan boord van den treiler waren genoTjjj'-i en later op den hulpkruiser, die ons té Sao Sebastian aan wal bracht. Wij werden wel als gevangenen behandeld, maar daarom was de behandeling niet direct slecht. Te San Sebastian werden we in de gevan genis opgesloten, waar we al gauw bezoek kregen van den Nederlandschen consul. Twee en twintig dagen heeft de bemanning in deze gevangenis in cellen gezeten. Op de vraag of de behandeling slecht was, zeide de kapitein dit te moeten ontkennen. Het was wel doodvervelend in deze gevangenis en de Spaansche begrippen over hygiëne zijn wel heel anders dan bij ons te lande, maar ten slotte, aldus de kapitein, moet gezegd worden, dat wij zeker niet anders dan de overige gevangenen werden behandeld. Het was in de gevangenis te San Sebas tian zeer vol en daarom werd de bemanning, nadat de consul hiertoe had medegewerkt, overgebracht naar de gevangenis te Tolosa. Daar kwam men met alle twee-en-twintig op een groote zaal bijeen. De mannen hiel den er den moed in met af en toe gymna stiek te doen en kaart te spelen met de kaar ten, die een der Poolsche stokers teekenrie. Ook werd er een dambord gemaakt en wer den er schijven vervaardigd van oud brood. Over de voedselvoorziening had de kapi tein niet te klagen. Met geld, dat men van de maatschappij had, kon men voedsel la ten koopen. Dikwijls liet men sla en sardien tjes halen. Van de bemanning waren bij den aanval op de „Andx-a" twee opvarenden gewond. Deze zijn te San Sebastian door een dokter, die ook een gevangene was, behandeld. Een van deze gewonden, de eerste machinist, had men aanvankelijk niet in behandeling genomen, maar toen de kapitein hierom ver zocht, geschiedde het ten slotte. Uitgaande van de onaanvechtbare stelling, dat een gevangenis nu eenmaal geen hotel is, meende de kapitein niet te mogen zeggen, dat hij en zijn mannen in Spanje slecht be handeld zijn. Toen de bemanning terug mocht naar Nederland kreeg de kapitein verlof in een hotel te wonen. De consul maakte een en ander voor hem in orde. In dit hotel heeft de heer Drachten het eveneens goed gehad. Op de vraag, waarom hij langer in Spanje heeft moeten blijven antwoordde de kapitein dat men hem pas later heeft laten vertrek ken om eerst nog allerlei officieele verkla ringen af te leggen. Het afnemen van ver- hooren.en het opstellen van verklaringen nam altijd veel tijd in beslag. De Spaansche mentaliteit, aldus de kapitein, is nu een maal zoo, dat men er alles in een uiterst langzaam tempo afdoet. Uit naam van zijn maatschappij heeft de kapitein bovendien geprotesteerd tegen 't in den grond boren vn de „Andi'a" Wat er van deze protesten terecht zal komen, evenals van een eisch tot schadeloosstelling, kan nog moeilijk ge zegd worden. Zaterdag j.1. kreeg kapitein Drachten de nxededeeling, dat hij Spanje mocht verlaten. Er moesten toen nog eenige papieren in orde gebracht worden, zoodat hij eerst Maandag de reis kon aanvangen. Hierbij is hij door een officier tot aan de grens bege leid. Wat de reden geweest kan zijn, dat de „Andra" die in ballast voer en die tevoren alleen maar levensmiddelen naar Santander Verwachting; zwakke zuidooste lijke tot westelijke wind, aanv. licht, later toenemend bewolkt, droog weer, be houdens kans op onweer, vooral in het zuiden, aanv. warm. Verdere vooruitzichten; toene mende kans op onweer en koeler. had gebracht, in den grond werd geboord, kon kapitein Drachten niet vermoeden. Het was hem een raadsel, waarom het schip, als men het verdacht vond, niet was opge bracht, zooals met andere schepen is ge beurd. De kapitein heeft wel gevraagd, waar om de „Andra" beschoten was en tot zinken gebracht, maar op deze vragen kreeg hij geen antwoord. Van vluchten was ook geen sprake geweest, want bij het eerste schot van den treiler heeft de „Andra" bij gedraaid. De kapitein meende als eenige verklaring voor het optreden van de Spanjaarden te kunnen vinden, dat men op den treiler in zenuwachtigheid te vroeg en misschien abu sievelijk raak heeft geschoten. Aldus het relaas van kapitein Drachten, dat aansluit op de mededeelingen van den eersten stuurman, die evenals de andei'e opvarenden bij zijn aankomst over de be handeling in de gevangenis liever wilde zwij gen, zoolang de kapitein nog niet tex-ugge- keerd was. Rechtschen zouden nu in de meerderheid zijn. Verliezen der rcaeeringstroepen arraamd op 24.000 man. Weinig actie op het Noordelijke front. Gisterenavond half zes vlogen een twaalftal dx-iemotorige jachtvlieg tuigen der opstandelingen over Madrid, waarop het luchtafweerge schut in werking werd gebracht, ter wijl de jachtvliegtuigen der regee- ringstroepen de achtervolging der vijandelijke toestellen inzetten. Ex- ontstond een luchtgevecht en de jachtvliegtuigen der opstandelingen, die de bombardementsvliegtuigen beschermden, namen de -vlucht. Het groote hoofdkwartier van de troepen van Fx-anco heeft medegedeeld dat in het Noorden kleinere vuurgevechten zijn gcle- vei'd. Aan het centrale front zijn de troepen van Fx-anco in Aragon opgerukt en de aanvallen der regeeringstroepen bij Madrid zijn afgeslagen. De i'egeei-ingstx-oepen leden LANGE-AFSTAND RECORD MET BIJNA 2000 K.M. VERBETERD. 62 UUR ONAFGEBROKEN IN DE LUCHT. De Russische Poolvliegers zijn te 15 uur Greenwichtijd op een veld 5 K.M. ten westen van San Jacinto en 130 K.M. ten Oosten van Los Ange- les geland. Zij hebben het wereldrecord voor den langsten afstand in rechte lijn verbeterd: een afstand van 10.860 K.M. hebben zij afgelegd in 61 uur. Een der benzinetanks scheen te lek ken. De vliegers zijn gezond en wel. Het oude record stond op naam van de Franschen Codos en Rossi met 9.104.7 K.M. en is derhalve verbeterd met 1.700 K.M. De kruissnelheid bedroeg 200 K.M. Tijdens dezen tocht is de bemanning van het vlieg tuig voortdurend in draadloos contact ge weest met de aarde, ondanks het slechte weer, dat in het Poolgebied hecrschte en on danks de sneeuwstormen. De vliegers hebben vei'klaard, dat zij het goed maken. Hun toestel is ge heel in orde. Zij zullen trachten de militaire luchtbasis van Machficld (Rivex-side, Californië) te bereiken, een afstand van 25 K.M. Van dit vliegveld waren militairen hun tege moet gevloden. Er heeft een tijdlang ongerustheid ge- heerscht over het lot der koene vlicgex-s, om dat de radio van het vliegtuig zweeg en men niet wist, wat er aan haperde. Van alle-kan ten werd reeds hulp geboden voor de opspo ring, toen nlotseling het bericht van de vei lige landing kwam. De Russische consul. Gukhman, was al per Vliegtuig naar Bakersfield gegaan. De United Airlines had een toestel uit Los Angeles doen opstijgen en de radiostations waren alle in de weer. Gelukkig bleek de ongerustheid on tijdig en ieder kan zich nu verheugen over het geweldige succes. Reeds bij hun vertrek hadden de Russen meegedeeld, dat zij in ieder geval San Fran cisco wilden bereiken en zoo mogelijk door wilden vliegen naar San Diego op de grens van Mexico en Californië. Toen zij nu San Francisco nader den, vxoegen zij naar de weersom standigheden boven Californië, waaruit men opmaakte, dat zij hun tocht inderdaad tot San Diego wil den voortzetten. Zoo vlogen zij dus San Francisco voorbij en zijn ten slotte gedaald, omdat zij, volgens mededeeling van den sovjet-gezant op grondgebied der Vereenigde Sta ten wilden dalen. De bewolking was zóó dicht, dat twee uur is ge zocht naar een landingsplaats. De officieele tijd van de vlucht is 62 uur 17 minuten. President Roosevelt heeft den Sovjet-Rus- sischen vliegers telegrafisch zijn gelukwen- schen doen toekomen met hun prestatie. Het vliegtuig. Hot vliegtuig ANT 25, waarin de vlucht volbracht is, is een laagdekker. De span ning van de vleugels bedraagt 34 meter, het verschil .van de .vleugellengte en -breedte 13 metex-. De vleugeloppervlakte bedraagt 88 M2. De vleugels van het vliegtuig hebben nog een bijzondere eigenschap, meldt de N.R.C. De benzinei'esci'voirs elk heeft een lengte van 7 meter vormen een onderdeel in de vleugclconstructie en vormen daarmee een geheel, zoodat zij ook een deel van de be lasting dragen. Verder heeft het Aei-o-hydx-o-dynamische Centx-aal Instituut te Moskou een systeem uitgewex-kt om een daling van het met wie len voox-ziene vliegtuig ANT 25 .op het wa ter mogelijk te maken. Onder leiding van ingenieur Lebedet zijn speciale ballons, uit licht geimpx-egneerde stof geconsti-ueei'd, die binnen in den vleugel en de voorzijde ter weerszijden vand en motor zijn aangebracht De ballons zijn op zoodanige wijze verbon den, dat de vlicgtuigbestuurder deze gedu rende de vlucht gelijktijdig binnen 2 mi nuten met luent kan vullen. Daarvoor dient hij met een der voeten het pedaal van 'n voor dat doel geconstrueerde blaasbalg in te drukken. In het geval van. een noodlanding op het water beveiligt dit systeem gedurende langen tijd het vliegtuig tegen zinken. De ANT 25 is het eerste Russische vliegtuig met intrekbare wielen en olie-schokbrekers. De motor M 34 van 950 P.K. (12 cylindei-s), die zich wederom voortreffelijk schijnt te hebben gehouden, is er op geconstrueerd om 80 a 100 uren achtereen te -draaien. Hoogte verschillen. temperatuursverschillen of voch tigheid van de lucht oefenen geen invloed op het functionneeren van den motor, die bovendien zuinig loopt. De radius van het vliegtuig bedraagt on geveer 12.000 K.M. Vanaf heden Zomerdienstregeling Onze uitgebreide dienst- en tariefregeling a 5 cent ver- krijgbaar bij de chauffeurs hier aanzienlijke verliezen. Wel 24000 man aan dooden, gewonden en gevangenen. Ten aanzien van de luchtmacht wei'd me degedeeld, dat de berichten van de regee- rixxg over overwinningen van de regeerings- luchtmacht onjuist zijn. De rechtsclie lucht macht verloor vijf toestellen tegen 61 vlieg tuigen van de regeering welke omlaag wer- den geschoten. Gevangen genomen vliegeniers van de re geering hebben mert*"- '™td dat de regee- ringsluchtmacht gedemoraliseerd was dooi de zware verliezen. Radio Nacional weet nog te melden, dat tijdens het geheele linksche offensief, da' volgens de rechtschen volkomen misluk' is, 57 regeeringsvliegtuigen wei-den neerge haald. Het is Dinsdag voor het eerst sedert negen dagen betrekkelijk rus tig aan het Madrileensche front ge weest. Er kwam een einde aan den heftigen dx-uk der linksche tx-oepen op de stellingen van Franco. De rechtsche troepen bereidden hun bases voor en konden gemakkelijk eenige punten der linksche loopgraven tusschen Quijox-na en Brunete bezetten. De ï-echtsche generale staf is van mee ning dat de vijand in dezen sector weinig troepen heeft gelaten. De rechtsche lucht macht heeft talrijke bommen laten vallen op den weg, die komende uit het Noorden, langs Valdemorillo en Villanueva de la Ca nada uitloopt op den groöten weg van San Martin de Valde Iglesias naar Madx-id. Men heeft weinig tanks gezien en de linksche luchtmacht was veel minder in actie. In de lucht zijn de rechtschen meester. Alle Nederlandsche zweefvlie gers 14 dagen op Teuge bijeen. In zweefvliegkringen is aller aandacht ge spannen op de gx-oote nationale zweefvlieg wedstrijden, welke onder auspiciën van den Bond van Nederl. Zweefvliegclubs van 24 Juli tot 7 Augustus a.s. op het vliegveld Teuge, tusschen Deventer en Apeldoorn, ge houden zullen worden De deelneming is buitengewoon groot, meer dan twintig zweefvliegers zullen el kaar de prijzen betwisten, waaronder de „keien" uit Nederland, zooals Jan Hoek stra, Ir. Oyens, v. d. Meer, Jhr. Boreel, Koch, J. Wijkens enz., zoodat gezegd kan worden, dat practisch gespxoken alle be langrijke Nederlandsche zweefvlieger op Teuge zullen zijn. Behalve de bekende Gninau Baby's zal zoo goed als zeker ook de Rhoen Bussard van de Amsterdamsche club voor zweefvlie gen naar Teuge komen, terwijl er groote kans is, dat een nieuwe Condor den dezer dagen verongelukte „Blauwe Vogel" van de Haagschc club voor zweefvliegen zal ver vangen. De wedstrijden bestaan uit twee gedeel ten, nl. die om den wisselprijs, het zilveren zweefvliegtuig en om den „Grooten prijs van Teuge". Voor het eerst zullen ook geldprijzen wor den toegekend. Een gedeelte van de geld prijzen komt in handen van den winnaar en de rest aan de .vereeniging, welke hij vertegenwoordigt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 1