De Pers over het Engelsche
bemiddelingsvoorstel
Irak's houding geeft
Arabieren hoop
Het moeilijkst was
het vertrek
Non-inierveniie
De Tour de France
Retourvluchten
over den Oceaan
Verblijfplaats „Molton'
onbekend
Roosevelt neemt
geen vacantie
Noem Franco geen
oorlogvoerende
In Frankrijk
In Duitschland
In Italië
Franco wil de waarheid
Portugal herstelt
controle niet
Internationale
Motorzesdaagsche
Opvolger van Belgisch
minister benoemd
Hindenburgramp nog
een raadsel
AG FA-K AR AT
IS 18 KARAAT
Tragisch einde van
nachtvlucht
Het plan houdt rekening met de Duitsch-Italiaansche
en de Fransch-Engelsche eischen; het kan tot een oplos
sing leiden, wanneer ieder goeden wil toont; het kan ech
ter reeds in de eerste uren van het debat in de commissie
sneuvelen.
Het plan gaat verder dan de besprekingen tusschen
Eden en Corbin hadden doen verwachten en de teksten
draaien met opmerkelijke handigheid om verschillende
moeilijkheden heen Frankrijk moet het document zeer
nauwkeurig en critisch bekijken. Het systeem is zoo sa
mengesteld en ineen geperst, dat het bij de debatten nog
tal van vervormingen kan ondergaan.
De Engelsche regeering heeft vlug gewerkt en daarbij
den compromisweg bewandeld. De voorstellen zijn te inge
wikkeld. Rome en Burgos hebben al gewezen op de moei
lijkheid van het terugtrekken der vrijwilligers. Duitsch
land zal het plan zorgvuldig bekijken en dat wel zonder
sympathie of antipathie. Hoofdzaak is: het redden van de
niet-inmenging. Overwogen zal moeten worden, of het En
gelsche document als basis zal kunnen dienen v.h. toekom
stige werk der niet-inmengingscommissie. Dit moet wor
den nagegaan met behulp van de feiten uit het verleden.
De ïtaliaansche regeering zal de voorstellen aanvaar
den op grond van twee redenen: de erkenning van de
rechten van oorlogvoerenden en de wensch Engeland te
sparen. Het terugtrekken der vrijwilligers, dat aan de er
kenning als oorlogvoerenden moet voorafgaan, zal onge
twijfeld tot ernstige bezwaren aan ïtaliaansche zijde leiden.
Een laatste waarschuwing aan Duitschland en Italië.
Het plan is principieel te aanvaarden en practisch uitvoer
baar. Er is echter gegronde reden om aan het succes te
twijfelen. „Daily Express": het plan is het papier niet
waard, waar het op geschreven is. Het geheel rust op het
terugtrekken der vrijwilligers( die echter eerst zullen gaan,
wanneer de eene partij de andere er met geweld heeft uit
gesmeten. „Daily Herald": Waarom zijn tijd verdoen met
het opstellen van plannen, die, hoe vernuftig ook, toch
moeten mislukken, omdat de geest van samenwerking niet
aanwezig is? De bladen der Arbeiderspers: Tijdverlies; de
voorstellen zullen door de fascistische mogendheden nooit
oprecht aanvaard en nog minder geëerbiedigd worden.
UfidAeruien
WEGWEDSTRIJD TOULOUSE—PARIJS.
Gewonnen door den Belg
Vlaminck.
De laatste étappe van den wegwedstrijd
ToulouseParijs, voerde van Chateauroux
naar Parijs. Winnaar werd De Caluwé, op
twee lengten volgde Vlaminck.
De geheele wedstrijd is alzoo gewonnen
door den jeugdigen Vlaminck, die een schit
terende course heeft gereden. Tweede werd
Van Simays, derde De Caluwé (beiden
België).
Zoo is deze wedstrijd een groot succes
voor de Belgen geworden, al waren het
dan maar „Belgen van het tweede plan",
die deelnamen. Immers de groote keien
rijden nog lustig hun Tour-étappen!- Eenige
uitvallers van den Tour de France, reden
inmiddels in deze rit mede, o.a. de bekende
Franschman Archambaud.
Opmerkelijk is het intusschen, welk een
groot contingent prima wegrenners België
levert!
GEEN BELANGRIJKE WIJZIGINGEN.
Twaalfde étappe weinig belang
rijk. Bartali geeft op.
Het verloop van de twaalfde étappe, wel
ke in twee gedeelten werd verreden, ver
mocht geen wijziging van eenige beteekenis
in het algemeen klassement te brengen.
De Italiaan Bartali, één van de groote fi
guren uit dezen Tour, verscheen op medisch
advies niet aan den start. Dit opgeven mag
voor een goed deel op rekening worden ge
schoven van zijn val in één van de vorige
étappen, inderdaad, maar ook mogen we
niet vergeten, dat de tactiek van Bartali
in de laatste étappen door hem
toegepast, voor hem fataal is geworden. In
de bergritten toch heeft hij zooveel van zijn
krachten gevergd, dat zijn laatste greintje
energie was opgebruikt. Voeg daarbij zijn
ongelukkige val en dan komt men tot de
conclusie, dat vroeger of later Bartali den
strijd wel moest staken. Op alle mogelijke
manieren heeft hij nog geprobeerd mee te ko
men, het ging echter niet meer.
Bartali, de hardlooper, is doodgeloopen!
Antoon van Schendel heeft zich
goed verweerd en was steeds in de
voorste gelederen te vinden. In het
eerste gedeelte werd hij als derde, in
het tweede als zesde geklasseerd,
beide keeren met denzelfden tijd als
de leider.
De ïtaliaansche favoriet Bartali, die
den strijd heeft moeten staken.
Dertiende étappe voor Camusso.
en Meulenberg, Antoon van
Schendel komt goed mee.
De dertiende étappe werd wederom in
twee gedeelten verreden, n.1. van Mont-
pellicr naar Narbonne over 103 K.M. en
van Narbonne naar Perpignan over 63 K.M.
Oorspronkelijk zou dit laatste stuk tegen 't
uurwerk worden verredon, doch de koers-
commissarissen hebben besloten voorloopig
deze tijdritten af te schaffen.
Na 27 kilometer ging Camusso
er onverwacht van door en toen het
peleton de achtervolging inzette,
bleek men niet bij machte den
Italiaan in te halen, alleen bereikte
hij de finish te Narbonne in den
tijd van 2 uur 32 minuten en 39 sec.
met 8 minuten voorsprong op zijn
achtervolgers, waarbij Anton van
Schendel op de zesde plaats werd
geklasseerd. De gemiddelde snelheid
van Camusso bedroeg niet minder
dan 40.480 K.M.
Tntusschen was de lucht bedekt met wol
ken, de temperatuur was zoel. Er vormde
zich een kopgroep van zeven renners, w.o.
Meulenberg en Vervaecke. Meulenberg won
in de sprint. Anton van Schendel werd elf
de met nog geen minuut achterstand.
In het algemeen klassement leidt nog
steeds Svlver Maes (België) 81 uur 28 min.
32 sec.; 2. Lapébie (Frankrijk) 81 uur 30 m.
50 sec.; 3. Vicini (Italië) individueel 81 u.
33 min. 45 sec.; 4. Disseaux (België) 81 u.
33 min. 49 sec. 46ste Anton van Schendel,
8. uur 11 minuten 15 seconden.
Engelsch departement van Bui-
tenlandsche Zaken zou het
voorstel der Palestina-commis-
sie qaarne zien vallen, redenee-
neeren de Oosterlingen.
Een vertegenwoprdiger van het Arabische
Hooge Comité is 'gisterenmorgen per vlieg
tuig naar Bagdad vertrokken om te confe-
reeren met de regeering aldaar.
Het Arabische Hooge Comité koes
tert blijkbaar hooggespannen ver
wachtingen ten aanzien van steun
van Bagdad, nu de minister presi
dent, Hikmet Scleiman, zich open
lijk zoo scherp tegen het Britsche
plan heeft verklaard, een verkla
ring die grooten indruk heeft ge
maakt in Palestina.
Vele Arabieren zijn daardoor, op typisch-
Oostersche wijze redeneerend, tot de con
clusie gekomen dat het departement van
buitenlandsche zaken te Londen gaarne zou
zien dat het advies der Koninklijke Commis
sie niet opgevolgd werd, immers, anders
zou het toch niet toelaten dat de minister
president van een land dat zoo afhankelijk
is van Engeland als Irak, zulke krachtige
taal gebruikte, aldus het Hlsbld.
Het Arabische Ilooge Comité heeft van
Ibn Saoed, den koning van Arabië-Saoesië,
zooals gemeld, een uiterst lauw antwoord
ontvangen. „De zaak van onze broeders, de
Arabieren in Palestina, heeft altijd een
groot deel van onze aandacht en zorg ge
had, en behoudt die", zoo schrijft de koning
der Wahabieten. „Gij weet dat wij alle mo
gelijke moeite zullen doen de middelen te
vinden voor een rechtvaardige en eerlijke
oplossing van uw problemen."
Dit antwoord moet een groote teleurstel
ling zijn geweest voor de Moefti al heeft
het geen tegenwicht kunnen vormen voor
de opzienbarende verklaring van den Irak-
schen premier.
Bestrijding van communisme een
internationale zending.
Voor de eerste maal sinds het uitbreken
van den opstand, heeft generaal Franco de
vertegenwoordigers der internationale pers
op zijn bureau ontvangen, daarbij sprak hij
o.a. als volgt:
„Ik geef u toestemming in Spanje te reizen
waarheen ge wilt en de verschillende fron
ten te bezoeken. Ik verzoek u echter de
waarheid te zeggen. De waarheid is onze
eenige bondgenoot in dezen strijd, welke
voor ons de. voltooiing van een internatio
nale zending beteekent, t.w. de bestrijding
van het communisme en Spanje te redden
uit een toestand van chaos. Wij wenschen de
Westersche beschaving. Overal willen wij
de orde en gerechtigheid invoeren. Dat wil
len wij en niets anders. Ik hoop dat de tijd
niet ver is, waarop dit land door een schit
terende overwinning den vrede zal vinden."
ïtaliaansche misvatting recht
gezet.
Een Italiaansch blad had onlangs gemeld,
dat de internationale controle aan de grens
van Portugal en Spanje binnenkort hersteld
zou worden. Dienaangaande verklaart men
in officieele Portugeesche kringen, dat de
faciliteiten welke aan de Engelsche waarne
mers op deze grens waren toegekend, door de
Portugeesche regeering tot nader order zijn
opgeschort. Een herstel van deze faciliteiten
wordt op het oogenblik niet overwogen,
waarbij men tevens opmerkt, dat er geen
sprake kan zijn van de hervatting eener wer
kelijk internationale controle, omdat Portu
gal immers nooit deze controle in den eigen
lijken zin des woords had toegelaten.
ïïloioAAypO->lt
Door een frame-breuk moet Dick
Eysinck opgeven. Fijma op het
verkeerde pad, waardoor hij 15
strafpunten oploopt.
Gisteren is de vierde étappe van de ne
gentiende internationale motorzesdaagsche
verreden. De rijders hadden vandaag ech
ter „motorzesdaagsche weer", d.w.z. des
morgens dikke mist en des middags regen.
Het traject was overigens ook
moeilijker dan op voorgaande dagen,
zoodat er vandaag meer slachtoffers
vielen. Een van de slachtoffers was
onze landgenoot Dick Eysink, die
een frame-breuk aan zijn machine
kreeg, waardoor hij moest opgeven.
Verder was de mist des morgens oor
zaak, dat de rijders zich nogal eens in de
juiste wegen vergisten,. Zoo reed onze land
genoot Fijma dertig K.M, lang op totaal
verkeerde wegen en toen hij en zijn mede
slachtoffers dit bemerkten, was hèt te laat,
om nog op tijd de controle te bereiken.
Onze landgenoot kwam 15 minuten te laat
aan en kreeg voor elke minuut een straf-
punt. Het Nederlandsche A-team heeft door
kranig rijden nog geen strafpunten opge-
loopen,
Caledonia op weg naar Enge
land. Vertrek American Clip
per uitgesteld.
Het Britsche watervliegtuig Cale
donia is om 22.26 uur (Br. tijd) van
Botwood (New Foundland) opgeste
gen met bestemming Foynes (Ier
land).
Uit Foynes meldt Reuter, dat de
Pan American Airways Clipper gis
teravond om 7.25 uur is opgestegen
op de terugvlucht naar New Found
land.
In luchtvaartkringen was bekend, dat de
Clipper reeds des ochtends zou vertrekken,
Maar op het allerlaatste oogenblik kreeg
de gezagvoerder, Harold Gray een telegram
van zijn Luchtvaart-ministerie, waarin hem
werd bevolen te wachten ten einde de ge
legenheid te hebben de schepen, die zich
op het te bevliegen traject op den Atlanti-
schen Oceaan bevinden, te waarschuwen.
Deze zullen dan in staat zijn draadloos
voeling te houden met de P.A.A.-Clipper
en eventueel hulp bieden, indien dat on
verhoopt noodzakelijk zou blijken te zijn.
Maistriau, liberaal afgevaardigde en bur
gemeester van Bergen, heeft de portefeuille
van justitie aanvaard als opvolger van De-
laveleye.
'Amerikaansche commissie brengt
verslag uit.
Na een arbeid van twee maanden heeft de
Amerikaansche Commissie van onderzoek,
welke door het ministerie van economische
zaken belast werd mot het bestudeeren van
de oorzaken van de ramp van het lucht
schip „Hindenburg", haar rapport vrijwel
gereed.
Het omvangrijke rapport zal de volgende
week aan den minister van economische
zaken, Roper, worden voorgelegd. Naar ver
luidt wordt geen uitspraak gedaan inzake
de oorzaak van de ramp en worden alleen
de verschillende theorieën vermeld.
Engelsche schepen kunnen de
Spaansche wateren slechts op
eigen risico binnenvaren.
In antwoord op de desbetreffende vraag
heeft Llewellyn in het Engelsche Lagerhuis
namens het ministerie van marine medege
deeld, dat de Britsche regeering niet weet,
waar de „Molton", het Britsche schip, dat
door de rechtsche kruiser „Almirante Cer-
vera" in de Spaansche territoriale wateren
is aangehouden, zich op het oogenblik be
vindt.
Na deze verklaring zeide de arbeidersaf
gevaardigde Arthur Henderson, dat het feit,
dat een Britsch oorlogschip de „Royal
Oak" een Britsch koopvaardijschip door
een opstandelingenvaartuig heeft laten aan
vallen, in de Engelsche geschiedenis zon
der voorbeeld is.
Llewellyn antwoordde: „De politiek der
regeering is duidelijk uiteengezet. Zij be
schermt geen schepen, die de territoriale
wateren binnenvaren en de koopvaardij
weet, dat de schepen dit slechts op eigen
risico kunnen doen.
De internationale
hem te ernstig.
toestand is
President Roosevelt heeft zijn plan
nen voor den gebruikelijken week-
eind-tocht opgegeven. Hij zal met 't
oog op den toestand in het verre
Oosten op 't Witte Huis te Washing
ton blijven.
Roosevelt volgt aandachtig de ontwikke
ling in Noord-China, evenals het nieuwe
plan inzake afzijdigheid in de Spaansche
aangelegenheid.
Drie van zijn diplomatieke raadgevers:
Macmurray, de ambassadeur in Turkije, een
deskundige in aangelegenheden van het
Verre Oosten, Slimmer Welles, en Norman
Dais, zijn gistermiddag op het Witte Huis
ontboden.
mrs. roosevelt betaalde haar
belasting.
De Amerikaansche assistent,-attorney-gene-
ral, Robert H. Jackson, heeft in antwoord op
door afgevaardigde Hamilton Fish geuite be
schuldigingen het comité voor het instellen
van een onderzoek naar belastingontduiking
een schrijven gericht, waarin hij mededeelt
dat mevr. Franklin D. Roosevelt haar be
lastingen nauwkeurig betaald heeft.
autobus verongelukt in algerije.
21 menschen gewond.
Op den weg naar Philippeville, 11 KM
van Bone (Algerije), is een autocar tegen een
boom gereden door het breken van de stuur
inrichting Alle 21 inzittenden werden min of
gekwetst. Een hunner overleed
bij aankomst in het ziekenhuis,
De moderne kleinbeeld-
Camera voor iedere
beurs. Elegant, licht,
gemakkelijk.
1Z
Ofttunttett,
F
Gromov over de vlucht Moskotu
N oor dp ooi- Amerika.
Gromov de Russische piloot, die zulk een
schitterende non-stop vlucht over de Pool
naar Amerika maakte vertelt over zijn.
vlucht de volgende bijzonderheden: Wij heb
ben boven bergachtige streken gevlogen op
een hoogte van meer dan 5000 m.; de groot
ste hoogte was 5480 m.
Daarbij hebben wij gebruik moeten ma
ken van zuurstofapparaten.
Het moeilijkste van den heelen
tocht was het opstijgen. Wij hebben
wel 1900 m. moeten rollen alvorens
wij loskwamen.
Tusschen het Rudolfseiland en de Noord
pool hegon zich ijs op de vleugels te vor
men. Met behulp van een speciale installa
tie kon dit worden bestreden.
Gromov zeide dat het vliegtuig volmaakt
had gewerkt. „Wij zouden tot ver in Mexico
hebben kunnen doordringen, indien wij aan
het begin van den tocht een betere weers
gesteldheid hadden ontmoet. De cyclonen
dwongen ons echter talrijke omwegen te
maken en eischten buitensporig veel ben
zine. Wij waren een oogenblik ontsteld toen
wij bemerkten dat de benzinereservoirs snel
leegliepen, maar het vertrouwen bleef en wij
waren er zeker van den tocht zonder onge
lukken te voltooien."
De vliegers hebben een telegram van ver
knochtheid aan Stalin verzonden en een ge-
lukwensch uit Moskou terug ontvangen on
derteekend door Stalin, Molotov, Worosji-
lov, Tsjoebar, Kalinin en Kaganowitsj.
Geestdrift in Rusland,
In Moskou heerscht groote vreugde over
de prestatie der vliegers. Een officieel com
muniqué verklaart dat de „opdracht van
Stalin en de Sowjetregeering voortreffelijk
is vervuld."
De sportcommissie van de Sowj'et-lucht-
vaartvereeniging zal nadat alle gegevens
over de vlucht zulen zijn binnengekomen,
bij de internationale luchtvaartfederatie een
verzoek indienen om het nieuwe wereldre
cord lange afstandvlucht, officieel te erken
nen.
De vliegers zijn, na een flinke rust te heb
ben genoten naar San Diego vertrokken. De
Russische consul deelde mede, dat zij be
halve San Diego ook Los Angeles, San Fran-
cisco en Washington zullen bezoeken. In
laatstgenoemde stad zullen zij de volgende
week door president Roosevelt worden ont
vangen.
Verzoek der oppositie in het En
gelsche Lagerhuis.
Attlee heeft den minister van bui
tenlandsche zaken, Eden, in het La
gerhuis gevraagd of hij heden het
voorstel, dat beoogt Franco het recht
van oorlogvoerende toe te kennen,
nadat de vrijwilligers zijn terugge
trokken, wil terugnemen.
Eden antwoordde: er kan geen sprake van
zijn voorstellen, welke aan de commissie
zijn voorgelegd, en welke de commissie nog
niet heeft bestudeerd, te wijzigen. Eden ver
klaarde er zeker van te zijn, dat het Huis
zich zal herinneren, dat deze voorstellen
werden ingediend krachtens een interna-
honaal mandaat, dat Groot-Brittannië werd
toevertrouwd en dat het niets zal doen, dat
den vooruitgang van de zaak der interna
tionale verzoening, welke wij probeeren te
ei zekeren, zou kunnen schaden.
Italiaansch toestel verongelukt,
5 dooden.
v.f'Vl driemotorig vliegtuig van de lucht
en? Ciampmo ln Italië is tijdens een
vL' m aanraking gekomen met een
nsinsp11r,°we,rI) en nabij de renbaan van Ca-
pansedle omlaag gestort en vernield.
on Ji ,t Je!! bemanning kwamen bij dit
ongeluk om het leven.
recordpoging van roemeenschen
vlieger.
B oe ka re s t on oio |S prins Ca'>tacuzcno
il®i°PKcste^;i' om te trachten
van
het
wprf»1rlr*>Prti.ri e iracnien net
is van den Ki °vei* 0,000 K.M. dat in handen
beteren, *ianschen kapiteiu Rossi, te ver-