V oortrekkers-Werkkamp
W ereldjamboree"
Het Engelsche mobilisatieplan
preirihbeurten
Verbijsterende sterkte der weermacht
Zaterdag 17 Ji^li 1^37
Derde blad
Het kamp in het teeken van „hout"
Een donderbui als onaangename afwisseling
Vi&AcPie\q,
Vischafslag Den Helder
Voet&aZ
Tournooi H-R.C.-Helder
RISKEERT NIETS!
BLUF FIT!
WxdeAJialo
Nederland-Duitschland
Zondag 18 Juli 1937
WIJ KOOPEN
H.Z.V. II-F.M. II 0-2
Legerberichten
Nevel komt over de weilanden van het
Jamboree-terrein. Den tentjes verzinken
erin. Koeien in de naaste wei steken met
hun koppen er boven uit. Een hond blaft
op een verre boerderij. Rust heerscht in
't voortrekkerskamp. De vlaggenmast
steekt naakt rechtop uit den nevel.
Eenige laatkomers melden zich aan de
politiewachtpost bij den ingang.
In de cantinetent brandt nog licht. Som
mige voortrekkers schrijven naar huis, of
misschien wel naar hun meisje.
Nog eenige minuten en ook hier gaat het
licht uit. Lampen en kaarsen worden aange
stoken in de respectievelijke tenten. Muggen
zwermen er omheen. Hier en daar wordt een
cigaret gerookt om ze te verdrijven. De
rooklucht verdwijnt toch wel, want de mees
ten slapen met open tentdeuren. Vele tenten
zijn er bij gekomen. Ze staan nu reeds twee
rijen dik en iedere week komen er ongeveer
vijftig bij. Er zijn dan ook werkers genoeg
noodig. Momenteel is 't hout, hout en nog
eens hout. Brandhout, dat in groote stapels
al maanden lang opgeslagen ligt, blijkt bij
nadere beschouwing in vele subkampen
juist op de grasbaan te liggen, die er dwars
doorheen loopt. Al deze stapels moeten ver
plaatst worden, terwijl eveneens 400 ton
niuew brandhout aangevoerd werd. Alle
nieuw aangekomenen werden dan ook in de
houtploeg ondergebracht, zoodat deze op volle
kracht ongeveer met dertig a veertig men-
schen werkt. Niet alleen 't brandhout wordt
door deze ploeg verzet, doch ook 't pionier
hout, dat noodig is, om door de verschillen
de verkenners omgezet te worden in poorten,
torens, vlaggenmasten enz. moet door deze
ploeg verwerkt worden. Op 't oogenblik werkt
ze met drie flinke vrachtwagens, doch in het
begin maar met één kleine wagen. Daarmee
moet ze ettelijke tonnen hout over de sub-
kampen verdeelen. Dit hout, dat bijna alle
maal besteld is door 't Engelsche contingent,
moest eerst allemaal op lengte zorgvuldig
gesorteerd worden. Daar gingen natuurlijk
ook weer eenige dagen in zitten, want acht
man moesten toen vijftig ton hout sorteeren
en steeds komen er nieuwe wagons hout aan
aan 't station Vogelenzang.
Vrachtauto's rennen langs de smalle grint
wegen, over dammen' in de weilanden, langs
de boschpaden, 't Jachtende leven van een
groote stad hier in de natuur. Motorgeknet-
ter, benzinestank, zoo is 't voorkamp. Tijdens
de Jamboree worden deze wegen voor alle
rijverkeer gesloten, uitgezonderd voedings
auto's, die vanuit 't voedingsmagazijn het
eten over de troepen moeten verdeelen. Zoo
gaat 't iederen dag door.
Noodweer.
Maar ook een donderbui heeft op 't pro
gramma gestaan, met al de ellende voor het
kamp daaraan verbonden.
Lampen werden aangestoken in een eet-
tent. Regen raast op 't tentdoek. In alle mo
gelijke kleeding loopen de voortrekkers door
elkaar. Nu is 't de kunst om de goede stem
ming er in te houden. Instrumenten, die ook
in veiligheid gebracht zijn, worden gestemd
en even later klinkt een heerlijk regenlied
door de groote ruime tent. Een enkeling kijkt
af en toe nog eens door een tentopening naar
z'n home. Plotseling een noodkreet. Dertig
vrijwilligers voor de administratietent van
den magazijn- en materiaaldienst. Deze was
door de wind gegrepen en de aministratie
was, voorzoover ze niet weggewaaid was door
den regen, kletsnat geworden. Alles moest
zooveel mogelijk in veiligheid gebracht wor
den. Alle papieren werden maar in kisten
gedaan, Men greep wat men grijpen kon. De
kisten werden bij den ketel in de keuken ge
zet. Als 't droog was, moest men weten, wat
er van gered was.
Onderweg kwam men langs boomen,
die totaal ontveld waren. De bliksem was
er in geslagen. De geweldige theatertent,
die eenige duizenden bezoekers kan be
vatten, was totaal met den grond gelijk
gemaakt. Niets stond meer rechtop.
De schade.
De prachtige tent was absoluut met den
grond geljjk gemaakt. Een groote biertent
LANSBURY IN ROME. De vroegere lei
her der Engelsche Arbeiderspartij, George
Lansbury, heeft een bezoek aan Rome ge
tracht, waar hij tweemaal door den Duce
ontvangen werd. Hier ziet men het momen
tvaarop Lansbury zijn hotel verlaat, om zich
naar Mussoltni te begeven.
was voor de helft verdwenen, 't Was haast
onmogelijk om te werken in dergelijk weer.
En toch zag men nog overal menschen heen
en weer rennen om nog te redden, wat te
redden viel.
Naweeën.
In de eettent stapelden zich de dekens op,
want ieder maakte van de gelegenheid ge
bruik, als de bui even minder werd, om z'n
dekens en andere, voor den kampeerder
waardevolle spullen, in veiligheid te brengen.
De grond was absoluut ongeschikt om te
slapen. Oubaas Jongmans deelde dan ook op
advies van den dokter mee, dat een ieder in
de groote eettent moest slapen. Honderd vijf
tig voortrekkers spreidden dan ook 's avonds
hun dekens uit op de lange tafels en op den
grond, 't Leek wel een vluchtelingenkamp. De
verspreide lampen gaven een fantastische
kleur aan het geheel. Lange schaduwen wer
den op de tentenvuren geworpen. Maar de
goeie stemming bleef erin. Eenigen hadden
zelfs nog 't idee om bij hun tent een bordje
te hangen: „Onbewoonbaar verklaard".
Doch men sliep droog, broederijk naast
elkaar!
Meer trawlers in de vaart.
Het Dagblad voor IJmuiden meldt, dat het
aantal trawlers, hetwelk in de vaart is, thans
snel in omvang toeneemt. Waren het een
maand geleden slechts 32 trawlers, thans is
het aantal de 50 reeds gepasseerd en men kan
verwachten, dat tegen het seizoen er wel weer
70 of 80 in 'de vaart zullen zijn.
Men ziet hieruit, dat men in IJmuiden zich
al tevreden uitlaat als er tegenwoordig een
tachtigtal trawlers in de vaart zijn .Er blijkt
wel uit, dat er geen verwachting meer be
staat, dat er, binnen afzienbaren tijd, veel
meer in de vaart zullen komen. En dat er van
200 schepen, die in den besten tijd in bedrijf
waren, wel geen sprake meer zal zijn.
Verstrekking van slechte visch.
In „De Vischhandel", het orgaan van den
Ned. Bond van Kleinhandelaren in het visch-
en haringbedrijf, werd uiting gegeven aan een
geval van verstrekking van visch aan een
garnizoen in ons land tegen prijzen, die on-
moeglijk konden garandeeren, dat goede kwa
liteit werd geleverd.
Men meende dus, dat ér op de een of andere
wijze zou moeten worden geknoeid, dan wel
dat de leverancier er veel geld zou moeten
bijleggen.
Tegen deze unfaire concurrentie werd ge
opponeerd.
De Commissie voor meer vischgebruik heeft
waarschijnlijk deze aangelegenheid in haar
aandacht genomen en meent een waarschu
wende stem te moeten laten hooren.
De Commissie deelt mede, dat ze alle moge
lijke adviezen verstrekt, zoodat legerautori-
teiten, die visch aan de manschappen willen
verstrekken, daardoor verzekerd kunnen zijn,
dat de visch van goede kwaliteit is; dat de
verstrekte visch de goede soort is en dat de
prijs billijk kan worden geacht.
De Commissie doet dat geheel onpartijdig
en handelt daarmee in het be'ang van den
consument, den handel en tenslotte van het
geheele visscherijbedrijf.
Nog goede tongprijzen.
Vrijdag was de tongprijs hoog aan de markt
te IJmuiden en deed van 1.05 tot 1.80 per
kilo. Tarbot was ook vrijwat hooger in prijs
en deed van 0.84 tot 0.98 per kilo.
Griet noteerde van 15.tot 27.per
50 kilo. De scholprijzen waren iets lager;
middel schol deed tot 21.en middel schol
tot 17.terwijl kleine schol noteerde van
4.90 tot 15.veel scholaanvoer was er
niet.
Bot noteerde van 7.tot 16.en schar
van 3.20 tot 7.50. Poon deed 4.70.
Kabeljauw was laag in prijs en deed 25.
per 125 kg. Wijting deed 2.70, makreel
12.en haring deed van 5.75 tot 7.—.
De eenige trawler, die aan de markt was,
maakte een behoorlijke besomming.
16 Juni: Aangebracht door korders:
Tongen per kg 1.14—1.02
Slips 0 960 88
Tarbot 9 80
Schol le soort p- kist 8.00—6.40
Schol 2e soort 4 293 79
Schar 2'2£>L90
Door garnalenvisschers:
Gekookte garnalen 0.15 per kg.
Op den eersten tournooi-dag zal uitsluitend
op het HRC-terrein worden gespeeld. Het
programma voor dien dag (25 Juli) luidt:
HRC 4—Helder 4, aanvang 10 uur.
HRC adsp. A.Helder adsp. A, aanvang 1 u.
HRC 1—Helder I, aanvang 2.30 uur.
De wedstrijden van den tweeden dag, d.i.
dus 1 Augustus, worden alle op het Heider-
terrein gespeeld. Het programma luidt:
Helder 3—HRC 3, aanvang 10 uur.
Helder-veteranenHRC-veteranen, aanv
1 uur.
Helder 2—HRC 2, aanvang 2.30 uur.
De verstandige afspraak is gemaakt, dat
indien het weer té warm mocht zijn, de aan
vang van de beide laatste wedstrijden, zoowel
op 25 Juli als op 1 Augustus, gesteld zal wor
den op respectievelijk 6 en 7 uur.
FRANKRIJKS EERSTE BURGER, PRESIDENT LEBRUN,
heeft dezer dagen den hoogsten verkeersweg in Europa geopend. Deze weg over den Iseran-
berg verbindt het Tarentaise-dal met het Maurienne-dal. De pasweg is 28 km lang, bereikt
een hoogte van 2769 meter, en is van bijzondere strategische beteekenis door de ligging in
de nabijheid van den Italiaanschen grens.
In verband met de enorme versterking der
Britsche weermacht schreef dezer dagen Mr.
M. Kan een belangwekkende beschouwing in
„De Groene Amsterdammer", waarvan wij
onderstaand enkele passages overnemen.
De schrjjver laat er vooral het licht op
vallen, dat de plannen, die op de werke
lijke eischen der defensie zijn gebaseerd,
slechts rekening houden met een weer
macht, die op de realiteit is ingesteld.
Een weermacht die men kent, waarvan
men weet wat men er aan heeft en wat
men er mee doen kan en die niet de pre
tentie heeft de kerncel te vormen van
een toekomstig gigantisch millioenen-
leger, dat nog uit den grond gestampt
moet worden.
Het Engelsche leger is klein. Het is een
beroepsleger. Degenen die daarin dienst ne
men, doen dat in een lang dienstverband en
brengen dan weer eenige jaren in Engeland
door, dan weer eenige jaren in Indië of in de
koloniën.
Dit leger is dóór en dóór geoefend. Het
is een geperfectionneerde doch betrek
kelijk kleine weermacht, in hooge
graad gemechaniseerd; kortom een spe
cialisten-leger.
Daarnaast bestaat er een vrijwilligers-
(wij zouden zeggen, reservisten-) leger, de
oude Territorials, die dienst kunnen doen in
het binnenland. De leden van deze groep
worden slechts af een toe onder de wapenen
geroepen. Meer dan binnenlandschen dienst
en lucht-afweer waarop zij op dit oogenblik
getraind worden, wordt er van hen niet ver
langd.
Hét groote en belangrijk onderdeel van de
Engelsche weermacht wordt intusschen door
de vloot gevormd. Aan de vloot is de taak
opgedragen de toegangswegen intact te hou
den. Voor de bezetting van de vloot beschikt
Engeland over een bijna onbeperkt reservoir
van menschen. Iedere zeeman is tenslotte in
de naval reserve bruikbaar. Men merkt dan
ook niets van eenige moeilijkheid om voldoen
de menschen te vinden een moeilijkheid
waarmee het leger, juist door zijn lang dienst
verband, zijn verblijf in overzeesche gebieden
en vanwege de moeilijkheid voor oudgedienden
om een plaats te vinden in de burgermaat
schappij, steeds te kampen heeft.
Een nieuwe vloot.
Engeland heeft een geweldige vloot in aan
bouw. De bestaande schepen worden voor eer.
deel gemoderniseerd. Voor een ander deel
kunnen zij nog best mee. Tenslotte worden
de oudste schepen gesloopt.
Men vreest dus niet, moeite te krijgen met
het bemannen van al deze schepen. En zelfs
de in een eventueelen oorlog zoo noodige rem
placeering der bemanning schijnt geen onop-
loosbaar probleem te bieden.
Nieuwe vlootbases.
Groote vlootbases naderen hun voltooiing.
Singapore kennen wjj. Twee groote vlootsta-
tions worden intusschen in Australië in gereed
heid gebracht en in Zuid Afrika. Het is de
bedoeling dat de Dominions voor het onder
houd van deze stations zullen zorgen en voor
de volledige scheepsbouw- en outillage-inrich-
tingen, die daarbij hooren. Maar de vloot zal
Engelsch blijven.
Zijn luchtmacht.
Parallel hiermede loopt de organisatie van
de luchtmacht. Engeland bouwt de modernste
luchtvloot, die men zich kan voorstellen. Per
fect geoutilleerd en met een bemanning,
die met evenveel volharding wordt geschoold
als in het landleger. Een goede opleiding als
militair vlieger duurt n.1. zeer lang.
Ook hier biedt de personeelsvoorziening
geen enkele moeilijkheid. Nog steeds melden
zich duizenden vrijwilligers aan, voor wie
gen plaats te vinden is. Maar zij zullen
waarschijnlijk allemaal eens aan de beurt
komen.
De grootste moeilijkheid was hier de indus-
trieele organisatie. Het probleem was hoe
bouwen we genoeg moderne vliegtuigen, hoe
verzekeren wij ons van een industrieele uit
rusting, die ook aan werkelijke oorlogsbehoef
ten kan voldoen, hoe scheppen wij die nu
en wel zoo dat tóch steeds de modernste types
gemaakt zullen kunnen worden? Zooals men
weet, is er wel eenige wrijving geweest tus-
schen bepaalde auto-fabrikanten en de regee
ring, voordat het zoover was, maar intusschen
is de organisatie toch tot stand gekomen en is
een perfecte luchtvloot gebouwd en ten deele
verder nog in aanbouw.
Ook de Dominions bouwen een luchtvloot.
Voor een groot deel bestaat die reeds. Parallel
met de vlootbases die er in Singapore, in
Australië en in Zuid-Afrika gebouwd zijn, zijn
daar de hoofdkampementen ingericht voor een
netwerk van militaire luchthavens dat het
geheele Britsche Rijl. omspant. De dominions
nemen daarin een zelfstandig aandeel.
Engeland rules the waves!
Is het apparaat, dat nu geschapen is, in
staat om aan het gestelde doel te beantwoor
den? Dat doel is ten slotte niet gering: de
verdediging, niet alleen van Engeland, maar
van het geheele Britsche Rijk. Het openhou
den van de zee, het onder alle omstandigheden
mogelijk maken dat voldoende grondstoffen
worden toegevoerd hetgeen weer mee
brengt: een daadwerkelijke beheersching van
de Middellandsche Zee en de bescherming van
de kusten van Kanaal en Noordzee? Het ant
woord op deze vraag is: ja! Dat is mogelijk.
Maar hierbij speelt de politiek ten slotte ook
een rol. Er is niet bij voorzien dat het geheele
Britsche Rijk tegenover de geheele buiten
wereld verdedigd zou moeten worden. Dat de
Vereenigde Staten of welke belangrijke
landen van het overige Amerika ook ooit
als vijanden zouden, optreden is een mogelijk
heid, die de Britsche generale staf terecht
geëlimineerd heeft.
Integendeel, zooals reeds in het begin is
uiteengezet, houdt men rekening met een stel
sel van bondgenootschappen, zoodat men 2f.cH
verzekerd houdt ten alleen tijde datgene te
kunnen vasthouden, wat men zich als hoofd
doel stelt: den vrijen toevoer van grondstof
fen.
Dat is de hoofzaak. En, in ruimeren zin,
omvat dat niet alleen den vrijen aanvoer van
grondstoffen naar de industrieele bases in
Engeland, maar ook den onbelemmerden toe
voer van wapenen en munitie, van kleeding
en voedsel aan de combattanten. Men heeft
uitgerekend dat de moderne oorlog voor iede
ren combattant afgezien van degenen die
eventueel zijn plaats zullen moeten innemen
veertien werkende mannen en vrouwen in
fabrieken, bureaux, ministeries, op spoorwe
gen en op vrachtschepen noodig zijn om hem
van het noodige te kunnen vooraten.
De quintessens van de Engelsche mobili
satie is om allereerst er voor te zorgen dat
deze veertien er zijn. En dan pas te gaan uit
rekenen hoe groot de weermacht zijn kan.
Is die dan groot genoeg om den toevoer der
grondstoffen in alle denkbare omstandighe
den te kunnen verzekeren? Zoo ja dan is
het goed. Is er dan nog een groote veiligheids
marge des te beter! Men kan dus princi
pieel de gedachte, die aan het Engelsche
mobilisatieproject ten grondslag ligt, verge
lijken met de opstelling, welke een schaak
speler zich opbouwt die in de opening van zijn
tegenspeler een zwakke steê ontdekt heeft.
Engeland heeft de fout gezien in de Duitsche
opstelling: de grondstoffen.
Het zal deze fout niet maken
De Belgische scheidsrechter Maurice Blitz
zal Zondagmiddag a.s. den waterpolowed-
strijd NederlandDuitschland leiden. Deze
ontmoeting vormt de hoofdschotel van het
programma, dat D.W.R. (Haarlem) leden en
belangstellenden aanbiedt. Donderdag gaven
we reeds de opstelling van ons nationale
team. De Kikvorschen zijn weer in de oude
formatie opgesteld. Bij de Duitschers vinden
we ook de oude beke'nden terug. Klingenburg
verdedigt weer het Duitsche doel. In de ach
terhoede liggen Lutkemaier en Strausz, en
ook de middenvoor Schneider zal men in
actie kunnen zien.
Na onze overwinning op de Belgen en de
Duitsche nederlaag tegen Hongarije kunnen
we van een uiterst spannenden wedstrijd ver
zekerd zijn. Zeer terecht merkt de Zwem-
kroniek op, dat de Duitschers nog met iets
anders te water gaan, dan met den vasten
wil zich niet te laten slaan. En dat „iets" is,
dat de bezoekers niet alleen de vertegenwoor
digers van het Duitsche waterpolo-, maar ook
Tegen hoofdpijn, griep, rheumotlek, tandpijn,
kiespijn en menstruatiepijnen
VOOS NEDEBLAND
OUTIM OEGSTGEES1
BU APOTHEKEN EN DROGISTEN
IN POEDER-, CACHET- EN TA0LETVORM
Ned. Herv. Gem. (Nw. Kerk, Weststraat)
's Morgens 10.30 uur, Ds. H. A. Enklaar
Westerkerk, (HeldeD der Zeeplein).
Geen dienst.
Geref. Kerk. (Julianapark).
's Morgens 8.30 uur, Ds. Tollenaar
's Morgens 10.30 uur, Ds. Tollenaar
's Avonds 5.30 uur, Cand. Y. Feenstra
van Amsterdam.
Geref. Kerk (Rehoboth-Kerk).
's Morgens 10 uur, Cand. Y. Feenstra
's Avonds 5.30 uur, Ds. Tollenaar
Oud Geref. Kerk (Hoogstraat).
's Morgens 10 uur en 's avonds 5.30 uur
Leesdienst.
Donderdagavond 7.30 uur, Ds. C. Kramp
van Enkhuizen.
Chr. Geref. Kerk (Steengracht).
's Morgens 10 uur en 's avonds 5 uur
de heer J. Rebel.
Herst. Evang. Luth. Gem. (Weezenstr.).
's Morgens 10.30 uur, Ds. W. J. F. Meiuers
Doopsgezinde Gemeente (Kerkgracht).
Geen dienst.
Oud-Katholieke Kerk (Langestraat 76)
's Morgens 10 uur, kerkdienst.
Evangelisatie (Palmstraat).
's Morgens 10 uur, Cand. J. B. Oskamp
Gebouw Middenstraat 117.
Zondagavonc van 79 uur Openlucht
samenkomst Oude Helder.
Evangeliesatiegebouw, Vijzelstraat:
's Morgens 10.30 uur, samenkomst
Zondagmiddag 4 uur, straatprediking
Molenplein Verschillende sprekers,
's Avonds 8 uur, samenkomst
Leger des Heils.
10 uur v.m. Heiligings-Samenkomst
3.30 Openluchtsamenkomst.
8 uur n.m Verlossings-Samenkomst
Alles onder leiding van Majoor Loois
Donderdagav. 8 u., Heiligings-samenkomst
Hersteld Apostolische Zending Gemeente
Sluisdijkstraat hoek Schagenstraat.
's Morgens 10.30 uur, dienst.
Kerk van Jezus Christus, Janzendw.str. 8
's Morgens 9.30 en 's avonds 5 uur
Samenkomsten.
HUISDUINEN
Ned. Herv. Gemeente.
's Morgens 9.30 uur, Ds. M. van Wichen
oud goud en zilver tegen
de hoogste waarde.
Fa. Beemsterboer.
(bijna zouden we zeggen in de eerste plaats)
van het heele Duitsche Rijk. Het zal voor hen
een eere-zaak zijn zich geheel in den strijd
te geven in de blaam van de nederlaag tegen
Hongarije, op het Nederlandsche team te
wreken.
Een Nederlandsche overwinning achten wij
werkelijk niet uitgesloten. Zeker, de bezoekers
zijn sterk, maar de onzen mogen er ook zijn.
Het kan een spannende partij worden en we
wenschen onze Nederlandsche spelers veel
succes!
Vrijdagavond speelde F.M. II een polo-
wedstrijd tegen H.Z.V. II. De leiding berustte
bij scheidsrechter Schellinger, die naar be-
hooren floot. Na het eerste fluitsignaal zwom
de Frissche Morgen-voorhoede snel op en
zette een mooie aanval op touw, die echter
door een slecht schot op niets uitliep. H.Z.V.
nam nu het initiatief, maar De Graaf onder
brak den aanval, gaf goed door naar Kruis-
dijk, die v. d. Water geen kans gaf.
Spoedig was het rust en er werd met het
oog op het water, at ruwer begon te worden,
direct doorgespeeld. F.M. kwam nu flink los
en v. d. Water moest meermalen ingrijpen.
Toch kon hij bij het verrassende schot, dat
J. Baarda op de H.Z.V.-veste loste niet hou
den en hierdoor was de stand op 2—0 voor
F.M. gebracht. Labruyère werd kort voor het
einde het veld uitgestuurd, omdat hq binnen
de 2-meterljjn lag. H.Z.V. kon deze numerieke
meerderheid echter niet in doelpunten om
zetten. Spoedig floot de scheidsrechter nu het
einde. Het was een aardige en sportieve wed
strijd.
LUIT. FENS OVERGEPLAATST NAAR
UTRECHT.
De eerste-luitenant J. J. Fens, van het
Regiment Kust-Artillerie te Den Helder,
wordt overgeplaatst bij de School voor Res.-
Officieren der Artillerie te Utrecht.