EEN DOUGLAS JAAGT
NAAR
HETZUIDEN
Loonen stijgen
HeeftdeH Albelangen
in Deneiaiken 7
Marconi overleden
Van Schiphol naar Schouw en's vliegveld
Drie provincies in 3 kwartier
Van Postkoets tot vliegtuig
Dronken mannen
mishandelen agent
Met Papa's auto er
door
van
Douglas D.C, 3 aan Zweedsche
Mij, afgeleverd
iP.chaken
Door locomotief gegrepen
Uit onze Omgeving
MARKTBERICHTEN |J3
Zoo gaat het over Noord Holland. Het
is er groen... het is er geel. Een einde
loos stuk grasland. Hier en daar de
kleuren van het rijpend graan en de fel
groene gewassen. Bij de Zaan het water.
Zwart water in duizend sloten en vaarten.
Lucifers drijven in het water. Dat zijn de
boomen en de vlotten van de houtzage
rijen.
Een openluchtbad schiet onder ons voorbij.
Menschen zwemmen er in en het doet denken
aan een Chineesch mysteriespel met levende
miniaturen.
Molens... Molens, die wanhopig in hun ver
bijsterende kleinheid staat te wjeken.
Vogels zie je weinig. Een enkele maal onder
den kim een vlucht reigers of eenden. Ze
blijven steeds héél ver weg. Hebben niet terug
van deze vreemde variëteit.
SchipholAmsterdam.
Amsterdam... huizen... Al maar huizen.
Ontelbare straten; met zwart berookte daken.
Tuintjes gewrongen tusschen die straten.
Kerktorens die naar boven spitsen. Witte
stukjes papier die over de straat kruipen; dat
zijn de trams.
Schiphol ligt voor ons. Een groot veld,
waarop vele vliegtuigen klaar staan.
De motor wordt afgezet. Het wordt stil in
de cabine, waar een half uur lang het hart
van de machine getrild heeft.
We glijden naar beneden... sensatie!
De aarde springt terug. Er gaat iets open
aan de vleugels
De lucht giert voorbij, alles krijgt abnor
maal groote afmetingen. Vogels zien we weg
vliegen.
Lager... 100 meter... 50... 30... de telefoon
palen op den weg schijnen ineens banden
elastiek geworden te zijn, die zich ongelooflijk
uitrekken. De weg wordt machtig breed en
schijnt ons als een diabolische magneet aan
te trekken.
Lucht... hollende menschen... een spinne-
web van telefoondraden die we „net" mis-
locpen... dan bonken de gummi wielen van
den Fokker, zacht veerend geeft de Schip-
hol-grasmat mee... als in een autobus
deinen we zachtjes op en neer. In onze
ooren suist het.
De propeller snort langzamer. Dan klapwie
ken de vleugels nog slechts. De Fokker staat
stil. We zijn op Schiphol, het b° t der Neder-
landsche luchtvaart.
Op Schiphol een kwartier pauze.
Passagiers stappen uit. Passagiers stappen
in. Nieuwe gezichten. Vroolijke menschen, die
verderop gaan. Ernstige menschen, met de
zorgen op de gezichten geschreven.
Op Schiphol staan 100 vliegtuigen.
Zilveren Douglassen. Op de vleugels zijn
in hei-blauwe overalls menschen bezig de
tanks de vullen. Ruischend verdwijnen de
duizenden liters in het hart der toestellen
Straks gaan ze drinken; zullen ze het
voedsel opslorpen, mijl na mjjl.
Met de Rietvink naar Waalhaven.
En weer sluiten zich de cabinedeuren. Weer
leunen wij achterove in de comfortabele fau-
teui' jes, nu van een schoongelip.de Douglas,
een aristocraat vergeleken bij den Fokker.
En weer hobbelen v o zachtkens veerend
over het veld, en weer beleven wij de sen
satie van het verzinken der aarde. Dan zitten
we al weer boven de hoofdstad en nemen
koers naar Rotterdam: Waalhaven tegemoet.
Een Douglas rent door de lucht. Verslint
kilometer na kilometer. Er is slechts een heel
subtiele beving in dit luchtschip merkbaar.
Overigens ligt het als een driemast-ibark zoo
vast met de kiel in de lucht gezogen. Men
krijgt een opvallend gevoel van veiligheid in
deze Douglassen. Zuid-Holland trekt onder
ons weg. Landerijen... dorpen... een stad in
de verte. Zuid-Holland met zijn eindelooze
stukken groen weideland, waar het vee aan
het grazen is. De regen heeft opgehouden,
maar beneden zie de velden rooken. De damp
slaat er af, ook van de sloten en plassen, die
dit land doorsnijden.
Amsterdam—Rotterdam: het routekaartje
geeft 54 kilometer aan, maar de Douglas heeft
hier slechts even meer dan 15 minuten voor
noodig.
Dan nadert de Maasstad. Blank wenkt in
de nevelige verten reeds het Witte Huis...
een herinnering aan vele jaren terug.
Rotterdam: zwart en grauw, ook uit da
lucht gezien. Straten... straten... straten...
eindelooze rijen huizen, met daken en an"
tennes. Rook uit fabrieksschoorsteenen. Wer
ven, waarop schepen leunen. In de ver e.
huizen en schoorsteenen. Aan den kant
havens.
Je ruikt Rotterdam. Een zoete, weeë geur.
die scherp contrastee. t met de gezonde atmos
feer van de reis er heen.
In de /erte de Maas. Een zwarte voor door
ee t zwarte stad. Honderden scheepjes kruisen
er op. Sieepbooten trekken reepjes kie zog
tusschen de kanten.
Weer dalen wjj: de Douglas scheert naar
beneden, schuin op één vleugel rustend.
Het panorama wordt opeens een vreemd-
soortl caricatuur: de wereld aan stuur
boord lijkt naar ons toe te klappen, de
andere, die aan bakboord, verzinkt. Drijft
weg naar beneden.
Tusschen twee werelden, één komende en
één verzinkende, zweeft de „Rietvink" Vlak
over telefoondraden en roode huizendaken.
Op 10 meter boven een weg... of is het méér?
Dan veert deze zilveren vogel op het land:
Waalhaven is bereikt.
Naar Zeeland.
10 Minuten oponthoud. Nieuwe gezichten
in de cabine. Er wordt snel buiten een siga
ret gerookt, en de dienstregeling wordt inge
keken of men op tjjd zal zijn.
Post wordt ingeladen, bagage in de achter
laadruimen gestuwd. Het gaat verder, naar
de volgende pleisterplaats; Haamstede, het
vliegveld op het Zuidelijk-.te deel van het
eiland Schouwen.
Er was eens...
Er was eens een tjjd, dat Holland
reisde met de postkoets. Van dorp tot
dorp, van stad tot stad. Galoppeerende
paarden, met wuivende manen en
waaiende staarten trokken de passagiers
voort. Men vond het tempo behoorlijk.
Na de postkoets kwam de trein. Eerst een
bizar bedenksel van een genialen geest, later
een verkeersmedium, dat de wereld veroverde.
Ei. Holland reisde per trein en men vond
de snelheid behoorlijk. Na 3 jaar vond men
het gewoon. Het hoorde erbij.
Daarna kwam de auto. De autobus. Knor
rende beesten, die tusschen alle dorpen en
steden loopen. Men reist er mee, doch men
vindt de snelheid maar zóó-zóó.
Want daar is iets in deze wereld geko
men, wat de menschheid gaat beheer-
schen. Het wordt voor velen een obses
sie: snelheid.
De twintigste eeuw is immers de eeuw
van het tempo.
Nu zijn daar de vaste lijnverbindingen van
de vliegdiensten.
Ieder uur van den dag komen op de vlieg
velden, ook in ons land, de K.L.M.- en andere
toestellen aan.
Met de regelmaat van een uurwerk komen
zij binnen. Een internationaal gezelschap.
Menschen, die in enkele uren van Londen
naar Hamburg gaan. Van Oslo naar Amster
dam. Van Parijs naar Rotterdam.
Men zit in de cabines van de comfortabele
machines en men denkt er niet meer bij na,
dat dit alles eerst nog kortelings geboren is.
Tusschen Rotterdam en Amsterdam vlie
gen duizenden menschen. Zij lezen hun krant,
of zi; vallen in slaap.
Zij zien in de vliegerij geen sensatie meer.
En... zij is ook geen sensatie meer. Het is
geworden: een vaste verbinding tusschen 2
havens. Men vliegt met de regelmaat van de
klok.
Het is gewoonte geworden.
Het hoort er bij.
Zooals bekend, heeft de Zweedsche lucht
vaartmaatschappij A. B. Aerotransport hij
de N.V. Nederlandsche vliegtuigenfabriek
Fokker alleenvertegenwoordigster voor
Europa van de Douglas Aircraft Corpora
tion drie Douglas DC 3 vliegtuigen be
steld, waarvan het eerste heden op het vlieg
veld Schiphol aan de A.B.A. werd afgeleverd
Het vliegtuig, dat ingericht is voor het
vervoer van 21 passagiers en uitgerust is
met twee Twin-row Wasp motoren, werd
door majoor Bertrandias, export-manager
van de Douglas-Aircraft Corporation, die op
het oogenblik te Amsterdam vertoeft, op
sublieme wijze gedemonstreerd, waarna het
toestel door de A.B.A. werd overgenomen.
De tweede machine wordt de volgende
maand afgeleverd.
Volgens de indexcijfers is in 1936
het laagste peil bereikt.
De Ge aflevering van het maandschrift van
het Centraal Bureau voor de Statistiek be
vat de nieuwste index-cijfers van contract-
loonen en van uurverdiensten, welke door
dit bureau zijn berekend.
Voor het eerst sedert een reeks van
jaren blijkt het indexcijfer der con-
tractloonen geen verdere daling te
vertoonen. In het eerste halfjaar 1937
steeg het n.1. van 84 tot 85 (1926
1930 100).
Het indexcijfer der uurverdiensten over
dezelfde perioc'e is nog niet beschikbaar. In
het tweede halfjaar 1936 is het gedaald tot
82, terwijl het cijfer over het geheele jaar
1936 83 bedroeg (1926—1930 100).
Daar sindsdien in de bij dit cijfer betrok
ken bedrijven geen loonsverlaging, in een
aantal hiervan daarentegen loonsverhooging
heeft plaats gehad, kan men aannemen, dat
ook het indexcijfer der uurverdiensten in
1936 zijn laagsten stand heeft bereikt.
Uit welken gezichtshoek men tle
laatste scheepsbouwopdracht
van tle Holland-Amerika-lijn
al zoo bekijken kan.
De order voor den bouw van eenige mo
torvrachtschepen, welke de Holland-Ame
rika-lijn onlangs in Denemarken plaatste,
heeft nogal wat stof doen opwaaien.
„Het Volk" meent thans een tip te kun
nen oplichten van den sluier, die over deze
bevreemding-wekkende opdracht ligt.
Het blad schrijft n.1.:
De zaak is namelijk, dat het heelemaal
niet uitsluitend de prijs is geweest, die den
doorslag beeft gegeven bij de bestelling,
zooals de beer De Monchy, directeur van
de H.A.L. beweerde.
De prijs heeft zelfs heelemaal geen in
vloed geoefend en geen invloed kunnen
oefenen.
De heer De Monchv is niet in de gelegen
heid geweest Deensche en Nederlandsche
prijzen te vergelijken, want de H.A
heeft voor de beide vrachtschepen aan aee-
enkele Nederlandsche werf prijsopgave ge
vraagd.
De order moest naar Denemarken.
De groote man in de leiding der H.A.L.
is niet de directeur, de heer De Monchy,
maar de president-commissaris, de heer
Willem van der Vorm.
Deze heer Van der Vorm is een groot man
in den kolenhandel. Zijn onderneming, de
„Scheepvaart- en Steenkoolmaatschappij",
een reederij en kolenhandel, heeft een doch
teronderneming in Denemarken, de „Ite-
dere Handels-Selskabet Montana" te
Kopenhagen.
Het zal de regeering wel niet mogelijk
zijn te onderzoeken, of de tegenprestatie van
Denemarken voor de belangrijke order van
der H.A.L. niet de „Montana" van den heer
president-commissaris ten goede komt.
Hier zou althans een redelijke verklaring
kunnen liggen voor het overigens onbegrij
pelijke feit, dat de H.A.L. in Denemarken
laat bouwen, zonder zich er van te verge
wissen, of zij in Nederland niet goedkooper
uit is.
De order van de H.A.L. moet, aldus het
blad, de Deensche regcering, die overwegen
den invloed heeft op den koleninvoer van
het land, wat waard zijn geweest.
De verantwoording voor de hier geciteerde
meening is natuurlijk geheel voor rekening
van „Het Volk."
Ernstige schermutseling in de
hoofdstad.
Gisteravond te ongeveer halfa cht trof een
agent van politie in de Kinkerstraat te Am
sterdam twee mannen aan, die zwaar be
schonken waren en door hun gedrag der
mate de aandacht trokken, dat zij weldra
een groot publiek achter zich hadden.
De agent deed de menschenmenigte uiteen
gaan en gelastte daarop de beide mannen
zich met spoed te verwijderen. Zekerheids
halve volgde hij hen op een afstand, tot zij
zich in de Biiderdijkstraat bij het Kwa
kersplein plotseling tegen hem keerden.
De politieman trok dadelijk zijn
gummistok en bracht een van het
tweetal een paar slagen in het ge
laat toe. De getroffene greep, in zijn
woede, den agent bij de schouders
en gaf hem snel een vijftal kopstoo-
ten, die met zulk een kracht aan
kwamen, dat de aangevallene op
den grond viel. Toen hij, ietwat
duizelig, weer was opgestaan, gaf
dezelfde man hem een zwaren trap
tegen de onderbuik, waarna de an
dere hem van achteren aanviel en
hem verscheidene slagen toebracht.
Het zou er voor den ordebewaarder waar
schijnlijk ernstig hebben uitgezien, als niet
enkele door het publiek gewaarschuwde
collega's te hulp waren gesneld. De beide
woestelingen werden overmeesterd en naar
het bureau Marnixstraat overgebracht,
waar zij zijn opgesloten.
Het zijn een 34-jarige en 35-jarige man,
resp. wonende aan den Postjesweg en in de
Ortheliusstraat.
De agent, die over hevige pijnen klaagde,
heeft zich ziek gemeld en is per auto naar
zijn owning gebracht.
VIERKAMP IN DUITSCHLAND.
Ook partijen van 2e ronde afge
broken.
In de tweede ronde van den internationa
len schaakvierkamp te Bad Nauheim, speel
de Aljechin met wit tegen Samisch en Ro-
goljubow 'egen Euwe. Deze laatste was een
buitengewoon spannende partij, welke bij
liet afbreken gelijk stond.
In de eerste partij, cue eveneens werd af
gebroken, staat Samisch op verlies.
Dolle rit door Rotterdams stra
ten. Kinderwagen en ver-
keerspaal worden meegesleurd.
Omstreeks 9 uur gisteravond is de luxe
auto van den heer J. S., wonend aan de
Joubertstraat, te Rotterdam, plotseling aan
het rijden geslagen, dat wil zeggen, dat een
onbekende man achter het stuur had plaats
genomen en er met den wagen vandoor ge
gaan was.
De auto had, aldus de Msb., een aller
minst gelukkige reis.
In de Putschelaan stak, juist toen
de auto passeerde, mej. A. M. Hazeu
uit de Hillelaan met een kinderwa
gen over. De kinderwagen werd ge
grepen en het kind er uit geslin
gerd; mej. II. werd een viertal me
ters meegesleurd.
Het ongeval liep nogal goed af. Het kind
kreeg een buil op het hoofd. De juffrouw
kwetsuren aan het rechterbeen. Na door
den huisarts verbonden te zijn, kon zij huis
waarts koeren.
De auto is na de aanrijding door
gereden en later met een grooten
bocht weer de Putschelaan ingere
den, waarbij een paal van de Rot-
terdamsche Electrisclie Tram sneu
velde en de auto totaal vernield
werd.
De bestuurder ging er na de laatste aan
rijding vandoor. Het bleek later, dat de be
stuurder de zoon van den eigenaar was, C.
S., tegen wien proces-verbaal is opgemaakt.
Hij was niet in het bezit van een rijbewijs.
De auto is naar de Duyvenvoordestraat, het
bureau van de motorpolitie gesleept, voor
onderzoek.
Oude man op slaq qedood.
Gisterenmiddag omstreeks kwart over 2
is in de hoofdstraat te De Steeg de ongeveer
70-jarige heer R. uit Amsterdam die tijdelijk
te De Steeg en pension vertoefde, gegre
pen door een passeerende locomotief van
de Geldersche tram en op slag gedood.
W1ER1NGEN
Bestemming dienstplicht.
Voor de lichting 1938 werden in deze ge
meente 56 jongelieden ingeschreven. Hier
van werden er 9 afgekeurd voor den mili
tairen dienst. Van de 47 overgeblevenen zijn
er 20 bestemd om straks onder de wapenen
te komen. 26 kregen vrijstelling wegens
broederdienst terwijl er 1 vrij lootte.
De vrijstelling wegens broederdienst is dit
jaar weer voor het eerst voorloopig ver
leend. Men overweegt n.1. het maken van
een wet, waardoor het mogelijk wordt ge
maakt ook de vrijgestelden wegens broe
derdienst zoo noodig in militairen dienst te
roepen. Ook voor de ingeschrevenen die zijn
vrijgeloot, kan een dergelijke regeling in
het leven worden geroepen.
Drainage Voetbalterrein Succes.
Naar wij vernemen, mag thans' wel met
groote zekerheid worden aangenomen, dat
de drainage en verdere verbetering van het
voetbalterrein Succes aan den Koogerweg,
doorgang zal vinden. De Minister van So
ciale Zaken heeft reeds zijn goedkeuring
aan het plan gehecht. Zooals men zich wel
licht herinnert, hebben de Provincie en het
Bestuur van den K.N.V.B. een subsidie toe
gezegd. Verwacht mag worden, dat zeer
spoedig met het werk, dat zal worden uit
gevoerd in werkverschaffing, onder leiding
van <je Ncd. Heide Mij., zal worden aan
gevangen.
WIERINGER WIELERBAAN.
Zaterdagavond zijn op de Wieringer
wielerbaan wedstrijden verreden die allen
een zeer mooi en sportief verloop hadden'.
De uitslagen van deze wedstrijden zijn als
volgt:
Sprint over 3 ronden:
le serie: 1. J. Derksen, 2. J Kreijger, 13.4 sec.
2e serie: 1. C. Hegeman, 2. Jn. Lont, 13.1" sec.
3e serie: J. Pronk, 2. M. Deijkers, 14.2 scc.
4e serie: 1. J. Smit, 2. Jn. Snijders, 14.2 sec.
Klassementsrace over 5 ronden-
le kl.: Eenhoorn 3 p., Gr. Kramer 2 p.,
Bosma 1 pt.
2e kl.: Hollebeek 3 p., Eenhoorn 2 p., Kuil-
boer 1 p.
3e kl.; Baartman 3 p., F. Zoons 2 p., Kuil-
bocr 1 p.
4e kl.: Baartman 3 p., Verbiest 2 p„ Een
hoorn 1 p.
Totaal: 1. Eenhoorn, 2. Baartman, deze had
1 ronde voor, 3. Kuilboer.
Demi-finale sprint:
le serie; 1. Derksen, 2. Pronk, 3. Hegeman;
2e serie: 1 J. Smit, 2. J. Kreijger, 3. Groot.
Afval-racc nieuwelingen:
1. Gr. Kramer, 2. Bosma, 3. Hollcbeek.
Achtervolging over 20 ronden tusschen
„Alcmaria" en „Wieringen". Winnaar werd
de Alcmaria-plocg.
Finale sprint:
1. J. Derksen 13.3 sec.; 2. J. Smit, 3. J. Pronk
4. J. Kreijger.
Achtervolging over 15 ronden. Winnaar
C. Korshuize.
Koppelwedstrijd over 50 K.M.:
le klassem.: Derksen—Pronk 3 p., Groot
Evers 2 p„ Kreijger—Hegeman l p.;
2e kl.: DerksenPronk 3 p., GrootEvers 2
p., I.ontMeijer 1 p.
3e kl.: DerksenPronk 3 p., GrootEvers 2
p., SnijdersIlonewald 1 p.;
4e kl.: DerksenPronk 6 p., KreijgerHege
man 4 p.. Groot—Evers 2 p.
Totaal: 1. Derksen—Pronk 15 p., op 1 ron
de, 2. GrootEvers 8 p., 3. KreijgerIlege-
man 5 p. Totaal tijd 1 uur 25 sec.
Rome: In den afgeloopen nacht om hall
vier is de groote uitvinder op het gebied van
draadlooze tclegraphio, Markies Guilielmo
Marconi overleden in den leeftijd van 63 jaar.
AANBESTEDING SCHILDERWERK
Na gehouden aanbesteding heeft het ge
meentebestuur het schilderwerk van de On
derwijzerswoning te Westerland (perc. I de
onderwijzerswoning te Oosterland (perc. II)
de noodslachtplaats (perc. III) en het ar
restantenlokaal te Hippolytushoef (perc. IV)
gegund aan de laagste inschrijvers, tw. Per
ceel I aan J. Kraak en Zn. te Den Oever;
Perc. II en III aan P. Gorter, Den Oever;
Perc. IV aan gebr. N. en J. Lont te Hippo
lytushoef.
BOUWVERGUNNINGEN
Burgemeester en Wethouders hebben ver
gunning verleend aan den heer H. Wilms
alhier, tot het oprichten van een woonhuis
in de Elft en aan den heer J. Kooij Czn. tot
het oprichten van een bergschuur aan den
Westerlanderlaan.
POLITIE: Vermist: een heerenrijwiel, mk,
„Bonaparte". Inl. bij den gem.bode.
ANNA PAULOWNA
Bij de gehouden schietoefeningen van de
afd. van den B.V.L. behaalde C. J. Smiers
96 p., A. Compagne 95 p„ M. Plagmeijer 93
p., A. A. Schouten 92 p., P. Conijn 92 p., W.
Slootweg 91 p., C. Smiers 91 p., A. Boer 90 p.
R.K. Voetbal.
Z.A.P. 1 speelde tegen Stormvogels 1 van
Hoogwoud. Met rust leidde Z.A.P. met 31.
De eindstand was gelijk spel, 44.
AMSTERDAM, 19 Juli.
Ter veemarkt waren heden aangevoerd:
342 vette koeien, waarvan de prijzen waren:
le kw. 7682 ct., 2e kw. 6374 ct,, 3e kw.
5762 ct. per Kg. slachtgewicht; 76 melk
en kalfkoeien f 185250 per stuk, 109 vet
te kalveren, le kw. 5056 ct., 3c kw. 4649
ct. per Kg. levend gewicht; 112 nuchtere
kalveren f 1016 per stuk, 55 schapen f 25
—30 per stuk, 9 lammeren f 2023 per
stuk, 492 varkens: vleeschvarkens, wegen
de van 90—110 Kg. 6162 ct.. een enkele
hooger, zware varkens 6061 ct., vette
varkens 5960 ct, per Kg. slachtgewicht...
paarden f 170—210 per stuk, Aangevoerd 2
wagons geslachte runderen uit Denemar
ken.
AMSTERDAM, 19 Juli.
Aardappelen. (Bericht van den Mak. Jac.
Knoop). Per 100 kilo: Zeeuwsrhe blauwe
eigenheimers 3.804, Idem blanke eigenhei
mers 44.40. idem blauwen poters 2.803,
idem blanke poters 2.803, Z. bonken 3.20
4. Andiiker blauwe eigenheimers 3.60
tot 4, Andijker bonte eigenheimers f 4
4.40, Andiiker muizen 4.40—4.80. muizen
poters 2.80—3, blauwen poters 2.803, pok-
kige muizen groote of gewone sorteering
3.203.60, pokkige bonken 3.203.60, zand-
aardappelen uit Katwiik, Hillegom, Noord-
Holland blank zand 4.405.20, zand-bonken
3 603.80, zand-drielingen mooie 3.804,
Westlandsche muizen 4.605.60. Westland-
sche blauwen 3.804, Westlandsche blauwen
poters 2.803. Westl. muizen poters 44.40,
zand-muizen 56.
ALKMAAR. 19 Juli.
Aardappelen 2—4.90, aardbeien 4060,
aalbessen 712. andijvie 13.30, bloemkool
T 69. idem II 34. bieten 2.60, doperwten
26.50, druiven 2226. komkommers 1.50—
3.meloenen 1830. pefprselie 11.80, per
ziken 38. postelein 0.100.28, peulen 2—
6.50, rabarber 1.50—3.30, roodp kool 1.80
3. selderie 3.406.10, spinazie 0.421.08,
snijboonen 27, dubbele spereieboonen 1.50
—1.80. tuinboonen 2550. tomaten 3—5,
uien 1.803.80. wortelen 59. zwarte bes
sen 1517.
PURMEREND, 20 Juli 1937.
Koeien totaal 420 stuks, beste kwaliteit
hoogen prijs; 210 Vette koeien 62—76 per
kg.; Gelde 160190 per stuk; Melk 150—280
per stuk: Stieren 5262 per kg. 18 Paar
den 90200 per stuk; 54 Vete kalveren 30—
60 per kg.; 179 Vette varkens 5056 per kg.
45 magere varkens 18—35 per stuk: 330
Biggen 1320 per stuk: 490 Schapen 1529
per stuk: 59 Rokken 413 per stuk; 700 lam
meren 1116 per stuk.
NOORDSCHARWOUDE. 20 Juli.
Schofschc muizen f 3.60—5, grooten 3.90—
4.30, eigenheimers 3.30—3.60, bi. dito *2.80—
3.30. drielingen 2.603.50, zilveruien 2.40,
drielingen 4.60—1.90 zilvernep 8.309.50.
Spereieboonen f 8—9.90, tuinboonen f 3.60
—4.20, roode kool f 1.20—1.80, witte kool
f 1.30—2.80, bloemkool f 4.806.80.
BROEK OP LANGENDIJK. 20 Juli.
Srhotsche muizen 3.80—4.60. grooten 3.90
—4.20, eigenheimers 3.80-4.10. bl dito 3.30
—3.60. drielingen 2,80—3.20. kleine 1.40—1.70,
peen f 4.50. spereieboonen 10—12, rabarber
1.201.40. tuinboonen 3 90—4.00
Roode kool f 1—2.30. witte kool f 160—
2.70. gele kool f 2.80-3.20. bloemkool f t oo
—6.20, tomaten A f 7.20—7.90. B f 9 'O—9 60
C f 6.,iO- i.20, CC. f i4.10, Druiven* Fran-
kenthaler f 45.30, Alicant f 45.60.