EEN DOUGLAS JAAGT NAAR HETZUIDEN Loonen stijgen HeeftdeH Albelangen in Deneiaiken 7 Marconi overleden Van Schiphol naar Schouw en's vliegveld Drie provincies in 3 kwartier Van Postkoets tot vliegtuig Dronken mannen mishandelen agent Met Papa's auto er door van Douglas D.C, 3 aan Zweedsche Mij, afgeleverd iP.chaken Door locomotief gegrepen Uit onze Omgeving MARKTBERICHTEN |J3 Zoo gaat het over Noord Holland. Het is er groen... het is er geel. Een einde loos stuk grasland. Hier en daar de kleuren van het rijpend graan en de fel groene gewassen. Bij de Zaan het water. Zwart water in duizend sloten en vaarten. Lucifers drijven in het water. Dat zijn de boomen en de vlotten van de houtzage rijen. Een openluchtbad schiet onder ons voorbij. Menschen zwemmen er in en het doet denken aan een Chineesch mysteriespel met levende miniaturen. Molens... Molens, die wanhopig in hun ver bijsterende kleinheid staat te wjeken. Vogels zie je weinig. Een enkele maal onder den kim een vlucht reigers of eenden. Ze blijven steeds héél ver weg. Hebben niet terug van deze vreemde variëteit. SchipholAmsterdam. Amsterdam... huizen... Al maar huizen. Ontelbare straten; met zwart berookte daken. Tuintjes gewrongen tusschen die straten. Kerktorens die naar boven spitsen. Witte stukjes papier die over de straat kruipen; dat zijn de trams. Schiphol ligt voor ons. Een groot veld, waarop vele vliegtuigen klaar staan. De motor wordt afgezet. Het wordt stil in de cabine, waar een half uur lang het hart van de machine getrild heeft. We glijden naar beneden... sensatie! De aarde springt terug. Er gaat iets open aan de vleugels De lucht giert voorbij, alles krijgt abnor maal groote afmetingen. Vogels zien we weg vliegen. Lager... 100 meter... 50... 30... de telefoon palen op den weg schijnen ineens banden elastiek geworden te zijn, die zich ongelooflijk uitrekken. De weg wordt machtig breed en schijnt ons als een diabolische magneet aan te trekken. Lucht... hollende menschen... een spinne- web van telefoondraden die we „net" mis- locpen... dan bonken de gummi wielen van den Fokker, zacht veerend geeft de Schip- hol-grasmat mee... als in een autobus deinen we zachtjes op en neer. In onze ooren suist het. De propeller snort langzamer. Dan klapwie ken de vleugels nog slechts. De Fokker staat stil. We zijn op Schiphol, het b° t der Neder- landsche luchtvaart. Op Schiphol een kwartier pauze. Passagiers stappen uit. Passagiers stappen in. Nieuwe gezichten. Vroolijke menschen, die verderop gaan. Ernstige menschen, met de zorgen op de gezichten geschreven. Op Schiphol staan 100 vliegtuigen. Zilveren Douglassen. Op de vleugels zijn in hei-blauwe overalls menschen bezig de tanks de vullen. Ruischend verdwijnen de duizenden liters in het hart der toestellen Straks gaan ze drinken; zullen ze het voedsel opslorpen, mijl na mjjl. Met de Rietvink naar Waalhaven. En weer sluiten zich de cabinedeuren. Weer leunen wij achterove in de comfortabele fau- teui' jes, nu van een schoongelip.de Douglas, een aristocraat vergeleken bij den Fokker. En weer hobbelen v o zachtkens veerend over het veld, en weer beleven wij de sen satie van het verzinken der aarde. Dan zitten we al weer boven de hoofdstad en nemen koers naar Rotterdam: Waalhaven tegemoet. Een Douglas rent door de lucht. Verslint kilometer na kilometer. Er is slechts een heel subtiele beving in dit luchtschip merkbaar. Overigens ligt het als een driemast-ibark zoo vast met de kiel in de lucht gezogen. Men krijgt een opvallend gevoel van veiligheid in deze Douglassen. Zuid-Holland trekt onder ons weg. Landerijen... dorpen... een stad in de verte. Zuid-Holland met zijn eindelooze stukken groen weideland, waar het vee aan het grazen is. De regen heeft opgehouden, maar beneden zie de velden rooken. De damp slaat er af, ook van de sloten en plassen, die dit land doorsnijden. Amsterdam—Rotterdam: het routekaartje geeft 54 kilometer aan, maar de Douglas heeft hier slechts even meer dan 15 minuten voor noodig. Dan nadert de Maasstad. Blank wenkt in de nevelige verten reeds het Witte Huis... een herinnering aan vele jaren terug. Rotterdam: zwart en grauw, ook uit da lucht gezien. Straten... straten... straten... eindelooze rijen huizen, met daken en an" tennes. Rook uit fabrieksschoorsteenen. Wer ven, waarop schepen leunen. In de ver e. huizen en schoorsteenen. Aan den kant havens. Je ruikt Rotterdam. Een zoete, weeë geur. die scherp contrastee. t met de gezonde atmos feer van de reis er heen. In de /erte de Maas. Een zwarte voor door ee t zwarte stad. Honderden scheepjes kruisen er op. Sieepbooten trekken reepjes kie zog tusschen de kanten. Weer dalen wjj: de Douglas scheert naar beneden, schuin op één vleugel rustend. Het panorama wordt opeens een vreemd- soortl caricatuur: de wereld aan stuur boord lijkt naar ons toe te klappen, de andere, die aan bakboord, verzinkt. Drijft weg naar beneden. Tusschen twee werelden, één komende en één verzinkende, zweeft de „Rietvink" Vlak over telefoondraden en roode huizendaken. Op 10 meter boven een weg... of is het méér? Dan veert deze zilveren vogel op het land: Waalhaven is bereikt. Naar Zeeland. 10 Minuten oponthoud. Nieuwe gezichten in de cabine. Er wordt snel buiten een siga ret gerookt, en de dienstregeling wordt inge keken of men op tjjd zal zijn. Post wordt ingeladen, bagage in de achter laadruimen gestuwd. Het gaat verder, naar de volgende pleisterplaats; Haamstede, het vliegveld op het Zuidelijk-.te deel van het eiland Schouwen. Er was eens... Er was eens een tjjd, dat Holland reisde met de postkoets. Van dorp tot dorp, van stad tot stad. Galoppeerende paarden, met wuivende manen en waaiende staarten trokken de passagiers voort. Men vond het tempo behoorlijk. Na de postkoets kwam de trein. Eerst een bizar bedenksel van een genialen geest, later een verkeersmedium, dat de wereld veroverde. Ei. Holland reisde per trein en men vond de snelheid behoorlijk. Na 3 jaar vond men het gewoon. Het hoorde erbij. Daarna kwam de auto. De autobus. Knor rende beesten, die tusschen alle dorpen en steden loopen. Men reist er mee, doch men vindt de snelheid maar zóó-zóó. Want daar is iets in deze wereld geko men, wat de menschheid gaat beheer- schen. Het wordt voor velen een obses sie: snelheid. De twintigste eeuw is immers de eeuw van het tempo. Nu zijn daar de vaste lijnverbindingen van de vliegdiensten. Ieder uur van den dag komen op de vlieg velden, ook in ons land, de K.L.M.- en andere toestellen aan. Met de regelmaat van een uurwerk komen zij binnen. Een internationaal gezelschap. Menschen, die in enkele uren van Londen naar Hamburg gaan. Van Oslo naar Amster dam. Van Parijs naar Rotterdam. Men zit in de cabines van de comfortabele machines en men denkt er niet meer bij na, dat dit alles eerst nog kortelings geboren is. Tusschen Rotterdam en Amsterdam vlie gen duizenden menschen. Zij lezen hun krant, of zi; vallen in slaap. Zij zien in de vliegerij geen sensatie meer. En... zij is ook geen sensatie meer. Het is geworden: een vaste verbinding tusschen 2 havens. Men vliegt met de regelmaat van de klok. Het is gewoonte geworden. Het hoort er bij. Zooals bekend, heeft de Zweedsche lucht vaartmaatschappij A. B. Aerotransport hij de N.V. Nederlandsche vliegtuigenfabriek Fokker alleenvertegenwoordigster voor Europa van de Douglas Aircraft Corpora tion drie Douglas DC 3 vliegtuigen be steld, waarvan het eerste heden op het vlieg veld Schiphol aan de A.B.A. werd afgeleverd Het vliegtuig, dat ingericht is voor het vervoer van 21 passagiers en uitgerust is met twee Twin-row Wasp motoren, werd door majoor Bertrandias, export-manager van de Douglas-Aircraft Corporation, die op het oogenblik te Amsterdam vertoeft, op sublieme wijze gedemonstreerd, waarna het toestel door de A.B.A. werd overgenomen. De tweede machine wordt de volgende maand afgeleverd. Volgens de indexcijfers is in 1936 het laagste peil bereikt. De Ge aflevering van het maandschrift van het Centraal Bureau voor de Statistiek be vat de nieuwste index-cijfers van contract- loonen en van uurverdiensten, welke door dit bureau zijn berekend. Voor het eerst sedert een reeks van jaren blijkt het indexcijfer der con- tractloonen geen verdere daling te vertoonen. In het eerste halfjaar 1937 steeg het n.1. van 84 tot 85 (1926 1930 100). Het indexcijfer der uurverdiensten over dezelfde perioc'e is nog niet beschikbaar. In het tweede halfjaar 1936 is het gedaald tot 82, terwijl het cijfer over het geheele jaar 1936 83 bedroeg (1926—1930 100). Daar sindsdien in de bij dit cijfer betrok ken bedrijven geen loonsverlaging, in een aantal hiervan daarentegen loonsverhooging heeft plaats gehad, kan men aannemen, dat ook het indexcijfer der uurverdiensten in 1936 zijn laagsten stand heeft bereikt. Uit welken gezichtshoek men tle laatste scheepsbouwopdracht van tle Holland-Amerika-lijn al zoo bekijken kan. De order voor den bouw van eenige mo torvrachtschepen, welke de Holland-Ame rika-lijn onlangs in Denemarken plaatste, heeft nogal wat stof doen opwaaien. „Het Volk" meent thans een tip te kun nen oplichten van den sluier, die over deze bevreemding-wekkende opdracht ligt. Het blad schrijft n.1.: De zaak is namelijk, dat het heelemaal niet uitsluitend de prijs is geweest, die den doorslag beeft gegeven bij de bestelling, zooals de beer De Monchy, directeur van de H.A.L. beweerde. De prijs heeft zelfs heelemaal geen in vloed geoefend en geen invloed kunnen oefenen. De heer De Monchv is niet in de gelegen heid geweest Deensche en Nederlandsche prijzen te vergelijken, want de H.A heeft voor de beide vrachtschepen aan aee- enkele Nederlandsche werf prijsopgave ge vraagd. De order moest naar Denemarken. De groote man in de leiding der H.A.L. is niet de directeur, de heer De Monchy, maar de president-commissaris, de heer Willem van der Vorm. Deze heer Van der Vorm is een groot man in den kolenhandel. Zijn onderneming, de „Scheepvaart- en Steenkoolmaatschappij", een reederij en kolenhandel, heeft een doch teronderneming in Denemarken, de „Ite- dere Handels-Selskabet Montana" te Kopenhagen. Het zal de regeering wel niet mogelijk zijn te onderzoeken, of de tegenprestatie van Denemarken voor de belangrijke order van der H.A.L. niet de „Montana" van den heer president-commissaris ten goede komt. Hier zou althans een redelijke verklaring kunnen liggen voor het overigens onbegrij pelijke feit, dat de H.A.L. in Denemarken laat bouwen, zonder zich er van te verge wissen, of zij in Nederland niet goedkooper uit is. De order van de H.A.L. moet, aldus het blad, de Deensche regcering, die overwegen den invloed heeft op den koleninvoer van het land, wat waard zijn geweest. De verantwoording voor de hier geciteerde meening is natuurlijk geheel voor rekening van „Het Volk." Ernstige schermutseling in de hoofdstad. Gisteravond te ongeveer halfa cht trof een agent van politie in de Kinkerstraat te Am sterdam twee mannen aan, die zwaar be schonken waren en door hun gedrag der mate de aandacht trokken, dat zij weldra een groot publiek achter zich hadden. De agent deed de menschenmenigte uiteen gaan en gelastte daarop de beide mannen zich met spoed te verwijderen. Zekerheids halve volgde hij hen op een afstand, tot zij zich in de Biiderdijkstraat bij het Kwa kersplein plotseling tegen hem keerden. De politieman trok dadelijk zijn gummistok en bracht een van het tweetal een paar slagen in het ge laat toe. De getroffene greep, in zijn woede, den agent bij de schouders en gaf hem snel een vijftal kopstoo- ten, die met zulk een kracht aan kwamen, dat de aangevallene op den grond viel. Toen hij, ietwat duizelig, weer was opgestaan, gaf dezelfde man hem een zwaren trap tegen de onderbuik, waarna de an dere hem van achteren aanviel en hem verscheidene slagen toebracht. Het zou er voor den ordebewaarder waar schijnlijk ernstig hebben uitgezien, als niet enkele door het publiek gewaarschuwde collega's te hulp waren gesneld. De beide woestelingen werden overmeesterd en naar het bureau Marnixstraat overgebracht, waar zij zijn opgesloten. Het zijn een 34-jarige en 35-jarige man, resp. wonende aan den Postjesweg en in de Ortheliusstraat. De agent, die over hevige pijnen klaagde, heeft zich ziek gemeld en is per auto naar zijn owning gebracht. VIERKAMP IN DUITSCHLAND. Ook partijen van 2e ronde afge broken. In de tweede ronde van den internationa len schaakvierkamp te Bad Nauheim, speel de Aljechin met wit tegen Samisch en Ro- goljubow 'egen Euwe. Deze laatste was een buitengewoon spannende partij, welke bij liet afbreken gelijk stond. In de eerste partij, cue eveneens werd af gebroken, staat Samisch op verlies. Dolle rit door Rotterdams stra ten. Kinderwagen en ver- keerspaal worden meegesleurd. Omstreeks 9 uur gisteravond is de luxe auto van den heer J. S., wonend aan de Joubertstraat, te Rotterdam, plotseling aan het rijden geslagen, dat wil zeggen, dat een onbekende man achter het stuur had plaats genomen en er met den wagen vandoor ge gaan was. De auto had, aldus de Msb., een aller minst gelukkige reis. In de Putschelaan stak, juist toen de auto passeerde, mej. A. M. Hazeu uit de Hillelaan met een kinderwa gen over. De kinderwagen werd ge grepen en het kind er uit geslin gerd; mej. II. werd een viertal me ters meegesleurd. Het ongeval liep nogal goed af. Het kind kreeg een buil op het hoofd. De juffrouw kwetsuren aan het rechterbeen. Na door den huisarts verbonden te zijn, kon zij huis waarts koeren. De auto is na de aanrijding door gereden en later met een grooten bocht weer de Putschelaan ingere den, waarbij een paal van de Rot- terdamsche Electrisclie Tram sneu velde en de auto totaal vernield werd. De bestuurder ging er na de laatste aan rijding vandoor. Het bleek later, dat de be stuurder de zoon van den eigenaar was, C. S., tegen wien proces-verbaal is opgemaakt. Hij was niet in het bezit van een rijbewijs. De auto is naar de Duyvenvoordestraat, het bureau van de motorpolitie gesleept, voor onderzoek. Oude man op slaq qedood. Gisterenmiddag omstreeks kwart over 2 is in de hoofdstraat te De Steeg de ongeveer 70-jarige heer R. uit Amsterdam die tijdelijk te De Steeg en pension vertoefde, gegre pen door een passeerende locomotief van de Geldersche tram en op slag gedood. W1ER1NGEN Bestemming dienstplicht. Voor de lichting 1938 werden in deze ge meente 56 jongelieden ingeschreven. Hier van werden er 9 afgekeurd voor den mili tairen dienst. Van de 47 overgeblevenen zijn er 20 bestemd om straks onder de wapenen te komen. 26 kregen vrijstelling wegens broederdienst terwijl er 1 vrij lootte. De vrijstelling wegens broederdienst is dit jaar weer voor het eerst voorloopig ver leend. Men overweegt n.1. het maken van een wet, waardoor het mogelijk wordt ge maakt ook de vrijgestelden wegens broe derdienst zoo noodig in militairen dienst te roepen. Ook voor de ingeschrevenen die zijn vrijgeloot, kan een dergelijke regeling in het leven worden geroepen. Drainage Voetbalterrein Succes. Naar wij vernemen, mag thans' wel met groote zekerheid worden aangenomen, dat de drainage en verdere verbetering van het voetbalterrein Succes aan den Koogerweg, doorgang zal vinden. De Minister van So ciale Zaken heeft reeds zijn goedkeuring aan het plan gehecht. Zooals men zich wel licht herinnert, hebben de Provincie en het Bestuur van den K.N.V.B. een subsidie toe gezegd. Verwacht mag worden, dat zeer spoedig met het werk, dat zal worden uit gevoerd in werkverschaffing, onder leiding van <je Ncd. Heide Mij., zal worden aan gevangen. WIERINGER WIELERBAAN. Zaterdagavond zijn op de Wieringer wielerbaan wedstrijden verreden die allen een zeer mooi en sportief verloop hadden'. De uitslagen van deze wedstrijden zijn als volgt: Sprint over 3 ronden: le serie: 1. J. Derksen, 2. J Kreijger, 13.4 sec. 2e serie: 1. C. Hegeman, 2. Jn. Lont, 13.1" sec. 3e serie: J. Pronk, 2. M. Deijkers, 14.2 scc. 4e serie: 1. J. Smit, 2. Jn. Snijders, 14.2 sec. Klassementsrace over 5 ronden- le kl.: Eenhoorn 3 p., Gr. Kramer 2 p., Bosma 1 pt. 2e kl.: Hollebeek 3 p., Eenhoorn 2 p., Kuil- boer 1 p. 3e kl.; Baartman 3 p., F. Zoons 2 p., Kuil- bocr 1 p. 4e kl.: Baartman 3 p., Verbiest 2 p„ Een hoorn 1 p. Totaal: 1. Eenhoorn, 2. Baartman, deze had 1 ronde voor, 3. Kuilboer. Demi-finale sprint: le serie; 1. Derksen, 2. Pronk, 3. Hegeman; 2e serie: 1 J. Smit, 2. J. Kreijger, 3. Groot. Afval-racc nieuwelingen: 1. Gr. Kramer, 2. Bosma, 3. Hollcbeek. Achtervolging over 20 ronden tusschen „Alcmaria" en „Wieringen". Winnaar werd de Alcmaria-plocg. Finale sprint: 1. J. Derksen 13.3 sec.; 2. J. Smit, 3. J. Pronk 4. J. Kreijger. Achtervolging over 15 ronden. Winnaar C. Korshuize. Koppelwedstrijd over 50 K.M.: le klassem.: Derksen—Pronk 3 p., Groot Evers 2 p„ Kreijger—Hegeman l p.; 2e kl.: DerksenPronk 3 p., GrootEvers 2 p., I.ontMeijer 1 p. 3e kl.: DerksenPronk 3 p., GrootEvers 2 p., SnijdersIlonewald 1 p.; 4e kl.: DerksenPronk 6 p., KreijgerHege man 4 p.. Groot—Evers 2 p. Totaal: 1. Derksen—Pronk 15 p., op 1 ron de, 2. GrootEvers 8 p., 3. KreijgerIlege- man 5 p. Totaal tijd 1 uur 25 sec. Rome: In den afgeloopen nacht om hall vier is de groote uitvinder op het gebied van draadlooze tclegraphio, Markies Guilielmo Marconi overleden in den leeftijd van 63 jaar. AANBESTEDING SCHILDERWERK Na gehouden aanbesteding heeft het ge meentebestuur het schilderwerk van de On derwijzerswoning te Westerland (perc. I de onderwijzerswoning te Oosterland (perc. II) de noodslachtplaats (perc. III) en het ar restantenlokaal te Hippolytushoef (perc. IV) gegund aan de laagste inschrijvers, tw. Per ceel I aan J. Kraak en Zn. te Den Oever; Perc. II en III aan P. Gorter, Den Oever; Perc. IV aan gebr. N. en J. Lont te Hippo lytushoef. BOUWVERGUNNINGEN Burgemeester en Wethouders hebben ver gunning verleend aan den heer H. Wilms alhier, tot het oprichten van een woonhuis in de Elft en aan den heer J. Kooij Czn. tot het oprichten van een bergschuur aan den Westerlanderlaan. POLITIE: Vermist: een heerenrijwiel, mk, „Bonaparte". Inl. bij den gem.bode. ANNA PAULOWNA Bij de gehouden schietoefeningen van de afd. van den B.V.L. behaalde C. J. Smiers 96 p., A. Compagne 95 p„ M. Plagmeijer 93 p., A. A. Schouten 92 p., P. Conijn 92 p., W. Slootweg 91 p., C. Smiers 91 p., A. Boer 90 p. R.K. Voetbal. Z.A.P. 1 speelde tegen Stormvogels 1 van Hoogwoud. Met rust leidde Z.A.P. met 31. De eindstand was gelijk spel, 44. AMSTERDAM, 19 Juli. Ter veemarkt waren heden aangevoerd: 342 vette koeien, waarvan de prijzen waren: le kw. 7682 ct., 2e kw. 6374 ct,, 3e kw. 5762 ct. per Kg. slachtgewicht; 76 melk en kalfkoeien f 185250 per stuk, 109 vet te kalveren, le kw. 5056 ct., 3c kw. 4649 ct. per Kg. levend gewicht; 112 nuchtere kalveren f 1016 per stuk, 55 schapen f 25 —30 per stuk, 9 lammeren f 2023 per stuk, 492 varkens: vleeschvarkens, wegen de van 90—110 Kg. 6162 ct.. een enkele hooger, zware varkens 6061 ct., vette varkens 5960 ct, per Kg. slachtgewicht... paarden f 170—210 per stuk, Aangevoerd 2 wagons geslachte runderen uit Denemar ken. AMSTERDAM, 19 Juli. Aardappelen. (Bericht van den Mak. Jac. Knoop). Per 100 kilo: Zeeuwsrhe blauwe eigenheimers 3.804, Idem blanke eigenhei mers 44.40. idem blauwen poters 2.803, idem blanke poters 2.803, Z. bonken 3.20 4. Andiiker blauwe eigenheimers 3.60 tot 4, Andijker bonte eigenheimers f 4 4.40, Andiiker muizen 4.40—4.80. muizen poters 2.80—3, blauwen poters 2.803, pok- kige muizen groote of gewone sorteering 3.203.60, pokkige bonken 3.203.60, zand- aardappelen uit Katwiik, Hillegom, Noord- Holland blank zand 4.405.20, zand-bonken 3 603.80, zand-drielingen mooie 3.804, Westlandsche muizen 4.605.60. Westland- sche blauwen 3.804, Westlandsche blauwen poters 2.803. Westl. muizen poters 44.40, zand-muizen 56. ALKMAAR. 19 Juli. Aardappelen 2—4.90, aardbeien 4060, aalbessen 712. andijvie 13.30, bloemkool T 69. idem II 34. bieten 2.60, doperwten 26.50, druiven 2226. komkommers 1.50— 3.meloenen 1830. pefprselie 11.80, per ziken 38. postelein 0.100.28, peulen 2— 6.50, rabarber 1.50—3.30, roodp kool 1.80 3. selderie 3.406.10, spinazie 0.421.08, snijboonen 27, dubbele spereieboonen 1.50 —1.80. tuinboonen 2550. tomaten 3—5, uien 1.803.80. wortelen 59. zwarte bes sen 1517. PURMEREND, 20 Juli 1937. Koeien totaal 420 stuks, beste kwaliteit hoogen prijs; 210 Vette koeien 62—76 per kg.; Gelde 160190 per stuk; Melk 150—280 per stuk: Stieren 5262 per kg. 18 Paar den 90200 per stuk; 54 Vete kalveren 30— 60 per kg.; 179 Vette varkens 5056 per kg. 45 magere varkens 18—35 per stuk: 330 Biggen 1320 per stuk: 490 Schapen 1529 per stuk: 59 Rokken 413 per stuk; 700 lam meren 1116 per stuk. NOORDSCHARWOUDE. 20 Juli. Schofschc muizen f 3.60—5, grooten 3.90— 4.30, eigenheimers 3.30—3.60, bi. dito *2.80— 3.30. drielingen 2.603.50, zilveruien 2.40, drielingen 4.60—1.90 zilvernep 8.309.50. Spereieboonen f 8—9.90, tuinboonen f 3.60 —4.20, roode kool f 1.20—1.80, witte kool f 1.30—2.80, bloemkool f 4.806.80. BROEK OP LANGENDIJK. 20 Juli. Srhotsche muizen 3.80—4.60. grooten 3.90 —4.20, eigenheimers 3.80-4.10. bl dito 3.30 —3.60. drielingen 2,80—3.20. kleine 1.40—1.70, peen f 4.50. spereieboonen 10—12, rabarber 1.201.40. tuinboonen 3 90—4.00 Roode kool f 1—2.30. witte kool f 160— 2.70. gele kool f 2.80-3.20. bloemkool f t oo —6.20, tomaten A f 7.20—7.90. B f 9 'O—9 60 C f 6.,iO- i.20, CC. f i4.10, Druiven* Fran- kenthaler f 45.30, Alicant f 45.60.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 7