Jamboree-gepeinzen
Dr. Colijn beantwoordt
Amerikaansche vredesroep
Vlieg mogelijkheden
De «Piet Hein"
bijna gereed
Brandtorenwacht ontdekt
heidebrand
Auto weck plotseling uit
De „Maaskerk" van
Freetown vertrokken
Wielrijder contra vrachtauto
Reiziger opende het
portier voor verkoeling
Stuurman aangevallen
KINDEREN STRALEN DEN VREDE
UIT.
OPENLUCHTBAL IN HET HON-
GAARSCHE KAMP.
De gedachte dat op een stuk
gronds van ecnjge kilometers lang
en breed, 50 nationaliteiten in vol
maakten vrede met elkander le
ven, geeft je een eigenaardige sen
satie. Je weet, dat op de wereld
thans meerdere volkeren bezig zijn
eikaars bloed te vergieten; dit be
sef is voldoende om een wrangen
bijsmaak te geven aan het Jam
boree-genot.
In de dorpsgemeente Vogelenzang is een
paradijs gesticht, waar de rassen zich slechts
in sport en spel nieten en het internatio
nale verzoeningswoord „sorry" alle strubbe
lingen overwint; op de groole aarde hebben
de naties nog geen ruimte genoeg; hun ma
gen rammelen ban kolonielhonger en als één
der groote broers probeert een stuk land
onder twee kleinere te verdeelen, komt de
haat tusschen de kibbelaars eerst in al zijn
onuitroeibaarheid aan het licht!
Onverwoestbaar geloof in het goede.
Ik heb op Vogelenzang dien bijsmaak ge
proefd, doch slechts gedurende enkele se
conden; onmiddellijk daarna drong zich het
feit aan me op, dat de broederschap-demon-
stratié alhier een bewijs is van een onver
woestbaar geloof in het Goede. De Jamboree-
vrede wordt niet gebracht door kluizenaars
of andere buiten de maatschappij staande
idealisten; Lord Baden Powell is oud-gene
raal; hij bewees Engeland groote militaire
diensten.
De figuur van den Chief Scout is
als het ware de vereeniging van twee
onontkoombare werkelijkheden: de
gekruiste degens en de aangeboden
broederhand.
De ouderen schoten te kort..
De leider heeft, tijdens een onderhoud met
de pers, de Jamboree vergeleken met de
kinderkruistocht in 1212. Toen verzamelden
zich immers tienduizenden jonge menschen,
teneinde het Heilige Land te gaan verdedi
gen, een taak, die hun voorgeslacht niet had
kunnen volbrengen. Nu verbindt de jeugd
uit alle windstreken zich om een doel te be
reiken, waarin aldus de Chief hun ou
ders jammerlijk te kort zijn geschoten: de
verbroedering der naties en de bevestiging
van een wereldvrede.
De padvinderij trekt en terecht pro
fijt van bet ongerept enthousiasme der jeugd.
Daarin ligt haar subtiliteit. En ik denk
aan den wensch van dien verstandigen ne-
gentiende-eeuwschen Nicolaas Bcets, toen hij
de Hollandsche jeugd zag ravotten: „datgij,
mannen wordende in het verstand, kinderen
moogt blijven in de boosheid.
Wanneer ik, wandelend tusschen de ten
tenkampen, deze jamboree-filosofie tot een
gelukkig einde heb gebracht, laat ik me
weer ten volle meesleepen door de overwel
digende levensvreugde, die van deze bonte
wereld uitstraalt.
Fotografen hebben gezag.
Een troep prahtige Mexicanen komt zin
gend aanhossen, voeren in hun vaart een
paar meisjes mee en zijn niet eerder tot
staan te brengen dan door de gebiedende
lens van een fotograaf.
De Yankee's in hun element.
Amerikaansche padvinders, gewapend met
fototoestellen, raken door het dolle heen,
als ze een Marker boerenpaar in vol ornaat,
ontdekken. Ze hebben blijkbaar ruim
schoots genoeg van ai die stads aange-
kleede juffers en meneeren, die de terrei
nen overstroomen en gretig filmen ze het
blozende stelletje. Thank you, thank you!
roepen ze overgelukkig.
Even later passeert een welvarende
Zpeuvvsche met haar gemaal de revue. Nu
stijgt de vreugde ten top. De Yankee's zien
het Holland hunner droomen!
Pannekoeken-studie.
Uit de „keuken" van een Belgische
kampwoning komt een geur van ge
bakken pannekoeken me tegemoet.
Daar vind ik twee jeugdige koks,
gehurkt bij hun oven, ieder in ern
stige studie over een groote koeke-
pan gebogen. Daarin suddert een
bleekwitte massa's, waaruit tiental
len krentenoogen je toelachen.
De jongste Belg tracht den pannekoek
om te keeren; hij kent blijkbaar het ge
heim van den koekepan-zwaai niet en peu
tert geduldig de deegmassa met een mes
van den panbodem los. Langzaam brokkelt
de pannekoek af; een bezoekster steekt
haar leedvermaak niet onder stoelen of
banken en zenuwachtig zet het joch zijn
keukenkunsten voort; troostend lonkt een
paar meter verder in het gras een groote
schaal reeds gereedzijnde koeken; ze zijn
groot, dik en goudachtig cn hebben de won
derlijkste vormen.
Jongens snoepen niet!
De Belgen weten overigens wel wat lek
ker is; keurig gebakken vischjes lokken in
een andere tent en een fleurige salade
comnleteert dit menu.
„De Hollanders denken altijd dat de Bel
gen véél suiker gebruiken, maar dat is
heelemaal niet waar!" valt één der jonge
lui heftig tegen een praatlustige dame uit,
die haar neus speurend over de potten en
pannen laat gaan.
„In de sla doen wij géén suiker", ver
volgt hij en heeft hiermee zijn landgenoo-
ten van een in zijn oogen vreeselijke blaam
gezuiverd!
Landelijke romantiek.
Uit het kamp der Hongaren klinken lok
kende tonen. Ik maak dat ik er bij kom
en dan vind ik een stukje verrassende ro
mantiek.
Daar dansen zoowaar de Hon-
gaarsche scouts met onze Nederland-
sche meisjes op de maat van zigeu-
nermuziek, door de vermaarde Hon-
gaarsche brand gespeeld!
De groene weide is de dansvloer, de mu
zikanten ontlokken vroolijke melodieën en
steeds wilder worden de rhythmen aan hun
fraaie instrumenten; forsche, gebruinde
Hongaarsche padvinders hebben zich elk
een tengere blondine tent partner gekozen;
ze leeren de meisjes de lastige, komisch-
aandoende danspassen en zingen luidkeels,
de muziek mee. De meisjes probeeren vol
ernst haar dansmeesters te volgen, doch
mocht dit niet lukken, dan weten de mon
tere Hongaren goeden raad: ze pakken hun
gezellin stevig om het middel en draaien
in steeds sneller tempo met haar in 't rond,
zingen nóg schoonere woorden, kijken nóg
verliefder Er zijn voortrekkers bij, die
de vier, vijf kruisjes gepasseerd zijn, doch
ze blijken de vurigste dansers.
Een bekoorlijk paar.
Eén paartje trekt de bijzondere aandacht.
Het is een jonge slanke scout met een
mooi gebronsd gezicht. In zijn armen houdt
hij een jolige blonde padvindster, die er met
haar blank blozend gezichtje, waarin een
paar guitige oogen boven een grap
pig wipneusje tintelen, in de keurige blau
we uniform, alleraardigst uitziet.
„Dit dansen is veel moeilijker dan bij
ons", roept ze eindelijk, na de zooveelste
ronde uit. „Ik ben moe". Toch houdt ze vol;
de jonge man voelt trouwens niets voor een
pauze en onze wipneus complimenteert hem
vrijmoedig: „De muziek is héél goed", en
met een schalkschen blik naar zijn knap
donker gezicht: „het dansen óók". „Zooals",
voegt ze er, om niet al te gevleid te schij
nen, echt-vrouwelijk aan toe: „zooals Alles
op de Jamboree héél goed is, nicht wahr?"
(het Duitsch wordt door beide partijen uit
stekend verstaan).
Arm in arm
Na den dans is het „change", ruilen. De
Hongaren willen een souvenir van hun Hol
landsche vriendinnetjes: de laatsten zijn tuk
op een presentje van haar buitenlandsche
vrienden. Medailles, fluitjes, koorden, lin
ten, tot hoofddeksels toe, worden verhan
deld. Sommigen kunnen het niet terstond
eens worden en zetten, wandelend, arm in
arm, de transacties voort
Een kostelijke belevenis, dit inter
nationale openluchtbal op onze
avondweide, de lokkende violen en
zingende monden, de schuifelende
voeten, verlangende oogen, heel dit
spontane, charmante feest van dans
en muziek, een sutkje folklore van
het zuiverste water. Lie.
Het Prinselijk jacht, dat a.s.
Zaterdag te water wordt gelaten
is een prachtstuk van scheeps
bouwkunst. Vlootrevue na
de plechtige overdracht aan
Prinses en Prins.
De „Piet Hein", het schip waarmede het
Prinselijk echtpaar weldra de Nederland-
sche wateren zal bevaren nadert meer en
meer zijn voltooiing.
Rondgeleid door den heer Ernst Crone,
voorzitter van de technische commissie be
last met den bouw van het Prinselijk jacht
hebben wij weer eens een kijkje op het
schip aan de Amsterdamsche werf G. de
Vries Lentsch Jr. genomen.
Op 25 Maart is de kiel gelegd, acht dagen
later waren alle spanten en waterdichte
schotten de tallooze verbanddeelen en alle
huidplaten tezamen gevoegd, en thans is
het schip op de slee geplaatst voor de te
waterlating, die Zaterdag 14 Augustus te
half drie zal plaats hebben.
Deksalon.
De betimmering van de groote deksalon,
3.50 bij 5.50 meter, is al voor het grootste
deel gereed. Tegen den voorwand, wordt
een bureau, een buffet, een theekast, en een
radiotoestel gebouwd, langs den bakboords-
wand is onder de breede vensters een bank
aangebracht en onder de stuurboordswand
bevindt zich een breede boekenkast. In het
midden van het prachtige, met eschdoorn-
hout betimmerde vertrek zullen een groote
tafel en eenige metalen stoelen een plaats
vinden. In dezen salon komt de trap uit,
die naar de verblijven van de gasten voert.
De achterwand van den deksalon is geheel
van glas. Door de deur komen we op het
ruime achterdek, waarover een zonnetent
kan worden gespannen. Boven de salon ligt
het sloependek. De davits zijn reeds aange
bracht, doch aan de beide sloepen, een roei
boot en een motorboot wordt nog gewerkt.
De motorboot, uitgerust met een
sterken motor, zal 45 a 50 k.m. loo-
pen, zoodat het Prinselijk Paar ook
de kleinere kanalen, vaarten en
plassen waar het jacht niet kan
komen, op een veilige, vlugge en ge
riefelijke manier zal kunnen bezoe
ken.
De hutten.
Twee fraaie eenpersoonshutten en een
groote tweepersoonshut bieden ruimte en
comfort aan vier logées. De eenpersoons
hutten kunnen worden samengevoegd tot
een tweepersoonsverblijf. Meer naar voren,
dus vlak onder den salon, is het slaapver
trek van het Prinselijk Paar gelegen, een
vertrek dat zeer fraai wordt ingericht, en
dat van de rest van het schip afgesloten is
door twee waterdichte schotten.
In het voorste gedeelte van de „Piet Hein'
bevinden zich behalve de hutten van de
bemanning, de stuurhut, betimmerd met
teakhout, de dienkamer, een keuken en een
groote eetsalon voor 6 a 8 personen.
Dit vertrek, dat weer met eschdoornhout
betimmerd is, belooft bijzonder gezellig te
worden. Door de breede vensters zullen de
Prins en de Prinses volop van het fraaie
Hollandsche landschap kunnen genieten. In
het eetzaaltje zijn ingebouwde buffetten en
een schrijfbureau voor den Prins aange
bracht.
Het schip heeft zes waterdichte schotten
en overal zijn geluiddempende lagen aan
gebracht om het stampen van de beide 160
p.k. dieselmotoren zoo weinig mogelijk te
doen doordringen.
De „Piet Hein" is in alle ^opzich
ten een prachtig schip geworden,
een schip dat binnenkort de trots
van onze binnenwateren zal zijn.
Het wordt gestationneerd in de
Sixhaven te Amsterdam.
De tewaterlating op Zaterdag a.s.
zal met een eenvoudige plechtigheid
gepaard gaan.
De groote dag waarop de overdracht
van het schip aan het Prinselijk
Echtpaar zal plaats hebben is Za
terdag 28 Augustus
De plechtige overdracht van het zoo bij
uitstek nationale geschenk, aangeboden
door geheel ons volk, zal door den eigen
radiotelefoniezender van het schip worden
uitgezonden.
Na de overdracht zal een grootsche vloot
revue plaats hebben.
Op 16 .Tiili heeft de Amerikaansche minis
ter van buitenlandsche zaken, Cordell Huil
tot alle landen der aarde een oproep gericht
tot handhaving van den vrede en herstel
der welvaart door militaire en economische
ontwapening.
Van 37 landen zijn antwoorden binnenge
komen, w.o. Nederland in den persoon van
Dr. Colijn. Het schrijven van onzen minister
president zegt o.m.:
De heer Huil heeft de wereld gewezen op
een aantal gewichtige problemen van drin
genden aard, waarvan het probleem der ont
wapening met zijn-menigvuldige consequen
ties op economisch zoowel als op politiek
terrein wel het meest urgent lijkt.
Dr. Colijn is er eveneens diep van
overtuigd, dat de internationale orga
nisatie, zooals deze heden ten dage
bestaat, niet lang meer ongewijzigd
kan blijven, zonder de toekomst ern
stig in gevaar te brengen en hij is
er zeker van dat Nederland te allen
tijde gereed zal staan en zich geluk
kig zal prijzen om metterdaad mede
te werken aan de verbetering van de
•bestaande betrekkingen.
Zijn verwachtingen zijn gelegen in de be
kwaamheden van hen, bekleed met het ge
zag om de beginselen, vervat in de verkla
ring van den heer Huil, te verwezenlijken
ten einde practische resultaten te verkrij
gen en hij zich gelukkig prijzen tot dat doel
actief te kunnen medewerken.
Met leedwezen merkt men te Washington
op, dat Berlijn, Rome, Tokio, Nanking en
Valencia niet geantwoord hebben. Alle ant
woorden verklaren het met de groote lijnen
van de opvatting van Huil eens te zijn. Van
groote sympathie met die opvatting getui
gen vooral de antwoorden van Parijs, Mos
kou en alle Zuidamerikaansche regeërln-
gen. Bulgarije en Hongarije verklaren her
ziening der vredesverdragen noodzakelijk te
achten.
BOERDERIJ TE BORCULO IN VLAMMEN.
Zaterdagmorgen omstreeks elf uur ont
stond brand in de kleermakerij en boerderij
„Denneboom" van den beer H. J. Franc te
Borculo. De brand ontstond in een hooimijt
en sloeg op de kleermakerij over. Door ge
brek aan water kon het vuur niet gebluscht
worden. Alles brandde af. Slechts een klein
gedeelte van den inboedel kon gered wor
den. De schade wordt door verzekering ge
dekt. De oorzaak is onbekend.
Zware eischen voor 't menschelijk
gestel bij 't vliegen op groote
hoogte.
De techniek is thans zoo ver ge
vorderd, dat men vliegtuigen ge
bouwd heeft, die op een hoogte
van 10.000 meter kunnen vliegen.
Nu doet zich evenwel het feit voor,
dat de luchtdruk hier zoo gering is
dat de piloten hiervan last onder
vinden. Om deze hindernissen uit
den weg te ruimen, neemt men
allerlei proeven met luchtdichte
cabines, waarin de luchtdruk op
normale hoogte gehouden wordt.
Reeds jaren geleden heeft Blériot nadruk
kelijk verzekerd, dat de vliegsport niet door
het materiaal en de machine, maar wel
door de capaciteiten van den piloot be
grensd zou worden. Tegenwoordig zijn wij
reeds zoo ver, dat de mensch door de tech
niek, die hij zelf ontwikkeld heeft, inge
haald is. Niet het verkeersvliegen, maar
wel het vliegen op groote hoogte, bijvoor
beeld boven 5000 meter, en het verrichten
van acrobatische toeren, die hoofdzakelijk
voor militaire doeleinden gebruikt worden,
stellen aan den piloot eischen, die zijn
psychische en physische capaciteiten wel
eens te boven kunnen gaan. De physiolo-
gie en de luchtvaartgenecskunde heb
ben tot taak, na te gaan, waar de grens
ligt.
De gevolgen van het gebrek
aan zuurstof.
Het vliegen op een hoogte van meer dan
5000 meter beteekent, dat men zich in lucht
lagen bevindt, waar groot gebrek aan zuur
stof heerscht. Vooral voor de ademhaling
heeft dit bepaalde gevolgen. Hef doel van
de ademhaling is, dat het lichaams-weefscl
van de benoodigde zuurstof voorzien wordt.
Soms bemerkt men het gebrek aan zuur
stof reeds bij bergtoeren op een hoogte van
4000 meter, dat zich uit in de zoogenaamde
bergziekte; op nog grootere hoogten is de
geringste beweging, die men maakt, reeds
zeer inspannend; men leest de instrumen
ten verkeerd af, het schrift wordt ondui
delijk en het merkwaardigste is nog, dat
men meent, dat alles normaal is. Men heeft
geen begrip van de ernst van de situatie.
Koolzuur ter verbetering
de zuurstofvoorziening
van
Door het inademen van zuurstof kan men
deze storingen gedeeltelijk uit den weg
ruimen, d.w.z. totdat de luchtdruk zóó
laag is, dat zelfs bij het inademen van
zuivere zuurstof de spanning voor een vol
doende verzadiging van het bloed niet
meer toereikend is.
Op een hoogte van 10.000 meter
probeert men daarom, de zuurstof
spanning door overdruk te ver-
grooten (luchtdichte cabines of
luchtdichte kleedingstukken, die
met zuurstof onder éen bepaalde
druk gevuld zijn') Volgensde
nieuwste onderzoekingen kan men,
hoe paradoxaal dit ook klinken
moge, door toevoeging van bepaalde
hoeveelheden koolzuur de zuurstof
voorziening van het weefsel verbe
teren.
Hierdoor is de mogelijkheid ontstaan, de
actieradius op groote hoogte te vergrooten.
Deze kwestie moet echter nog dieper onder-
zorht worden.
Vooral de moderne oorlogsvliegtuigen met
hun groote snelheid stellen geweldige
eischen aan den weerstand der bemanning.
Daarbij is niet alleen de snelheid op zich
zelf maatgevend, maar ook de middelpunt
vliedende krachten, die optreden, wanneer
het vliegtuig verschillende kunststukjes uit
voert. Jagervliegtuigen en bommenwer
pers bereiken tegenwoordig reeds een val
snelheid van 500 k.m. per uur, dat is on
geveer 140 meter per seconde. Maakt men
met deze snelheid een surve van 300 me
ter radius, dan werken gedurende 6 se
conden middelpuntvliedende krachten op
het lichaam, die 634 maal zoo sterk als de
aantrekkingskracht der aarde zijn.
Dit beteekent, dat de piloot zes
maal zoo sterk als anders in zijn
stoel gedrukt wordt en dat ook op
zijn wervelkolom een zes maal zoo
groote druk uitgeoefend wordt. De
situatie wordt zeer gevaarlijk, door
dat het bloed naar de onderste li-
chaamsdeelen gedrukt wordt. De her
senen, die juist in de eerste plaats
bloed noodig hebben, om deze
prestaties te kunnen verrichten,
verliezen daardoor veel bloed. Ook
het hart ondervindt storingen,, om
dat het circuleerende bloed er niet
op tijd in teruggekeerd is. Ons or
ganisme is nu eenmaal niet op
dergelijke krachtige inwerkingen
gebouwd en blijft daardoor op
sommige punten in gebreke. De re
den hiervan is zuiver mechanisch
en kan niet door een grootere wils-
inspanning verminderd worden.
Om nu een catastrophe te vermijden, kan
men bepaalde voorbehoedsmaatregelen ne
men, bijvoorbeeld door bepaalde krachten
in den buik op te wekken. Bij alle werk
zaamheden, waarbij de scherpte der oogen
een groote rol speelt, spreekt het van zelf,
dat de oogen eerst onderzocht moeten wor
den. Eveneens moet ook de reactie-snelheid
van den piloot onderzocht worden. Want,
zooveel menschen, zooveel verschillende
lichamen. En lang niet alle menschen zijn
tegen de eigenaardigheden van een dergelij
ke hoogte opgewassen.
Behalve de bovengenoemde storingen
tengevolge van het gebrek aan zuurstof be
staan er nog andere gevaren. De snelheid
kan namelijk ook ongunstig op het laby-
rinth werken. Dit is het geval, wanneer
men een scherpe bocht maakt. Het gevolg
is, dat men verkeerde optische waarne
mingen doet.
Deze voorbeelden zijn denkelijk wel vol
doende om aan te toonen, welke eischen de
vooruitgang der techniek aan het mensche
lijk organisme stelt. Bij het verkeersvliegen
spelen al deze kwesties niet zoon belang
rijke rol. Bij toenemende snelheid zal men
steeds verstandig doen, evenveel aandacht
aan de machine, als aan den mensch te
besteden.
Onachtzaamheid met vuurt
Zaterdagmiddag omstreeks twee uur ont-
dekte de brandtorenwacht van S.chaarsber-
gen brand op een stuk heide op het land-
goed „Heidepol" gelegen naast de terrei-
nen van het landgoed „De Ilooge Veluwe"
aan den Koningsweg bij Arnhem.
De bestrijding van het vuur werd ter
stond aangevat door de boschbrandweer
van Schaarsbergen, welke versterking ont
ving van de brandweer van Arnhem, van
militairen van het Arnhemsche garnizoen
en van jongelieden van het R. K. werkkamp
„De Kempenberg"
Na ruim twee uur w.erken had men
het vuur onder de knie. Een oogen-
blik werd gevreesd, dat de vlam
men zouden overslaan op de bos-
schen van „De Hooge Veluwe", doch
door 't aanleggen van brandgangen
wist men dit te voorkomen.
Ongeveer zes tot zeven hectaren heide
en eenig opgaand hout dat verspreid op
deze oppervlakte stond, werden een prooi
der vlammen.
Men zoekt de oorzaak van den brand in
onachtzaamheid met vuur, doch zulks staat
niet vast.
Botsing met motorrijwiel. Da
me zwaar gewond.
Zondagmiddag omstreeks twaalf uur is' op
den Antwerpschestraatweg te Bergen op
Zoom een ernstig ongeluk gebeurd. Een
autobestuurder, de heer Moesbaak uit
Bergen "op Zoom (Moerbeek) reed, door plot
seling naar links uit te wijken, den van
tegenovergestelde zijde komenden motorrij
der, den heer de Boer, eveneens ter plaat
se woonachtig aan. De heer de B. wiens
echtgenoote op de duozitting had plaats
genomen, werd met haar tegen den grond
geslingerd.
Mevrouw de B. bleef bewusteloos liggen-
en werd in een nabijzijnde woning binnen
gedragen. Zij bleek een ernstige hoofdwon
de alsmede verwondingen aan de armen
te hebben bekomen en klaagde na tot be
wustzijn te zijn gekomen over inwendige
pijnen. Per auto is zij naar haar woning
vervord. Haar echtgenoot liep slechts
lichte verwondingen op. Beide voertuigen
werden ernstig beschadigd en moesten
worden weggesleept.
De „Maaskerk" is Zondagmorgen te 14.30
uur, na brandstof en water teh ebben in
genomen van Freetown vertrokken met be
stemming naar Dakar.
Wij vernemen voorts, dat de „Regge-
stroom, die een deel der passagiers van
„De Maaskerk" aan boord heeft genomen,
in de nabijheid van hets chip zal blijven.
Gisterenavond omstreeks negen uur is op
den van Heemstraweg te Beuningen de 16-
jarige M. Schiks, toe hij, op zijn rijweil ge
zeten, uit een zijstraat den weg kwam op
rijden, tegen een passeerende personenauto
bestuurd door den heer S. uit Eist gereden.
Met een zware hersenschudding is de jon
gen naar het Liefdegesticht te Beuningen
overgebracht. Korten tijd na aankomst al
daar is hij overleden.
De auto, die nog trachtte uit te wijken,
reed tegen een bermpaaltje, waarbij zij
ernstig werd beschadigd.
Het kostte hem het leven.
Gistermiddag is de 28-jarige apo
theker J. Nijmans uit Waalwijk
onder de gemeente Schalkwijk uit
den Dieséltrein gevallen, die te 14.39
uur van Culemborg vertrekt.
De man was op slag dood.
Het slachtoffer bevond zich met vrouw cn
kinderen in den trein. In verband met d®
hitte had hij het schuifportier van den trein
geopend, om zoodoende van den frisschei
winjl te kunnen genieten. In de bocht, die
de spoorlijn bij Schalkwijk maakt, is hij 111
den trein geslingerd.
Zijn stoffelijk overschot is naar de kap®'
van de R.K. begraafplaats te Schalkwijk
overgebracht.
Incident op koopvaardijschip-
Ancta meldt uit Bandjermasin, dat aaI1
boord van de Iv.P.M.-stoomer „Van Lans-
bergen de stuurman T. door een Madoe-
reeschen lichtmatroos is aangevallen.
werd niet-levensgevaarlijk in den buik g®"
wond en is naar het ziekenhuis getranspo®"
teerd. De aangevallene kon nog niet worden
gehoord.
Vermoedelijk is de aanleiding geweest,
-lal, de stuurman den matroos een klap hec
gegeven.