Jamboree-gepeinzen Dr. Colijn beantwoordt Amerikaansche vredesroep Vlieg mogelijkheden De «Piet Hein" bijna gereed Brandtorenwacht ontdekt heidebrand Auto weck plotseling uit De „Maaskerk" van Freetown vertrokken Wielrijder contra vrachtauto Reiziger opende het portier voor verkoeling Stuurman aangevallen KINDEREN STRALEN DEN VREDE UIT. OPENLUCHTBAL IN HET HON- GAARSCHE KAMP. De gedachte dat op een stuk gronds van ecnjge kilometers lang en breed, 50 nationaliteiten in vol maakten vrede met elkander le ven, geeft je een eigenaardige sen satie. Je weet, dat op de wereld thans meerdere volkeren bezig zijn eikaars bloed te vergieten; dit be sef is voldoende om een wrangen bijsmaak te geven aan het Jam boree-genot. In de dorpsgemeente Vogelenzang is een paradijs gesticht, waar de rassen zich slechts in sport en spel nieten en het internatio nale verzoeningswoord „sorry" alle strubbe lingen overwint; op de groole aarde hebben de naties nog geen ruimte genoeg; hun ma gen rammelen ban kolonielhonger en als één der groote broers probeert een stuk land onder twee kleinere te verdeelen, komt de haat tusschen de kibbelaars eerst in al zijn onuitroeibaarheid aan het licht! Onverwoestbaar geloof in het goede. Ik heb op Vogelenzang dien bijsmaak ge proefd, doch slechts gedurende enkele se conden; onmiddellijk daarna drong zich het feit aan me op, dat de broederschap-demon- stratié alhier een bewijs is van een onver woestbaar geloof in het Goede. De Jamboree- vrede wordt niet gebracht door kluizenaars of andere buiten de maatschappij staande idealisten; Lord Baden Powell is oud-gene raal; hij bewees Engeland groote militaire diensten. De figuur van den Chief Scout is als het ware de vereeniging van twee onontkoombare werkelijkheden: de gekruiste degens en de aangeboden broederhand. De ouderen schoten te kort.. De leider heeft, tijdens een onderhoud met de pers, de Jamboree vergeleken met de kinderkruistocht in 1212. Toen verzamelden zich immers tienduizenden jonge menschen, teneinde het Heilige Land te gaan verdedi gen, een taak, die hun voorgeslacht niet had kunnen volbrengen. Nu verbindt de jeugd uit alle windstreken zich om een doel te be reiken, waarin aldus de Chief hun ou ders jammerlijk te kort zijn geschoten: de verbroedering der naties en de bevestiging van een wereldvrede. De padvinderij trekt en terecht pro fijt van bet ongerept enthousiasme der jeugd. Daarin ligt haar subtiliteit. En ik denk aan den wensch van dien verstandigen ne- gentiende-eeuwschen Nicolaas Bcets, toen hij de Hollandsche jeugd zag ravotten: „datgij, mannen wordende in het verstand, kinderen moogt blijven in de boosheid. Wanneer ik, wandelend tusschen de ten tenkampen, deze jamboree-filosofie tot een gelukkig einde heb gebracht, laat ik me weer ten volle meesleepen door de overwel digende levensvreugde, die van deze bonte wereld uitstraalt. Fotografen hebben gezag. Een troep prahtige Mexicanen komt zin gend aanhossen, voeren in hun vaart een paar meisjes mee en zijn niet eerder tot staan te brengen dan door de gebiedende lens van een fotograaf. De Yankee's in hun element. Amerikaansche padvinders, gewapend met fototoestellen, raken door het dolle heen, als ze een Marker boerenpaar in vol ornaat, ontdekken. Ze hebben blijkbaar ruim schoots genoeg van ai die stads aange- kleede juffers en meneeren, die de terrei nen overstroomen en gretig filmen ze het blozende stelletje. Thank you, thank you! roepen ze overgelukkig. Even later passeert een welvarende Zpeuvvsche met haar gemaal de revue. Nu stijgt de vreugde ten top. De Yankee's zien het Holland hunner droomen! Pannekoeken-studie. Uit de „keuken" van een Belgische kampwoning komt een geur van ge bakken pannekoeken me tegemoet. Daar vind ik twee jeugdige koks, gehurkt bij hun oven, ieder in ern stige studie over een groote koeke- pan gebogen. Daarin suddert een bleekwitte massa's, waaruit tiental len krentenoogen je toelachen. De jongste Belg tracht den pannekoek om te keeren; hij kent blijkbaar het ge heim van den koekepan-zwaai niet en peu tert geduldig de deegmassa met een mes van den panbodem los. Langzaam brokkelt de pannekoek af; een bezoekster steekt haar leedvermaak niet onder stoelen of banken en zenuwachtig zet het joch zijn keukenkunsten voort; troostend lonkt een paar meter verder in het gras een groote schaal reeds gereedzijnde koeken; ze zijn groot, dik en goudachtig cn hebben de won derlijkste vormen. Jongens snoepen niet! De Belgen weten overigens wel wat lek ker is; keurig gebakken vischjes lokken in een andere tent en een fleurige salade comnleteert dit menu. „De Hollanders denken altijd dat de Bel gen véél suiker gebruiken, maar dat is heelemaal niet waar!" valt één der jonge lui heftig tegen een praatlustige dame uit, die haar neus speurend over de potten en pannen laat gaan. „In de sla doen wij géén suiker", ver volgt hij en heeft hiermee zijn landgenoo- ten van een in zijn oogen vreeselijke blaam gezuiverd! Landelijke romantiek. Uit het kamp der Hongaren klinken lok kende tonen. Ik maak dat ik er bij kom en dan vind ik een stukje verrassende ro mantiek. Daar dansen zoowaar de Hon- gaarsche scouts met onze Nederland- sche meisjes op de maat van zigeu- nermuziek, door de vermaarde Hon- gaarsche brand gespeeld! De groene weide is de dansvloer, de mu zikanten ontlokken vroolijke melodieën en steeds wilder worden de rhythmen aan hun fraaie instrumenten; forsche, gebruinde Hongaarsche padvinders hebben zich elk een tengere blondine tent partner gekozen; ze leeren de meisjes de lastige, komisch- aandoende danspassen en zingen luidkeels, de muziek mee. De meisjes probeeren vol ernst haar dansmeesters te volgen, doch mocht dit niet lukken, dan weten de mon tere Hongaren goeden raad: ze pakken hun gezellin stevig om het middel en draaien in steeds sneller tempo met haar in 't rond, zingen nóg schoonere woorden, kijken nóg verliefder Er zijn voortrekkers bij, die de vier, vijf kruisjes gepasseerd zijn, doch ze blijken de vurigste dansers. Een bekoorlijk paar. Eén paartje trekt de bijzondere aandacht. Het is een jonge slanke scout met een mooi gebronsd gezicht. In zijn armen houdt hij een jolige blonde padvindster, die er met haar blank blozend gezichtje, waarin een paar guitige oogen boven een grap pig wipneusje tintelen, in de keurige blau we uniform, alleraardigst uitziet. „Dit dansen is veel moeilijker dan bij ons", roept ze eindelijk, na de zooveelste ronde uit. „Ik ben moe". Toch houdt ze vol; de jonge man voelt trouwens niets voor een pauze en onze wipneus complimenteert hem vrijmoedig: „De muziek is héél goed", en met een schalkschen blik naar zijn knap donker gezicht: „het dansen óók". „Zooals", voegt ze er, om niet al te gevleid te schij nen, echt-vrouwelijk aan toe: „zooals Alles op de Jamboree héél goed is, nicht wahr?" (het Duitsch wordt door beide partijen uit stekend verstaan). Arm in arm Na den dans is het „change", ruilen. De Hongaren willen een souvenir van hun Hol landsche vriendinnetjes: de laatsten zijn tuk op een presentje van haar buitenlandsche vrienden. Medailles, fluitjes, koorden, lin ten, tot hoofddeksels toe, worden verhan deld. Sommigen kunnen het niet terstond eens worden en zetten, wandelend, arm in arm, de transacties voort Een kostelijke belevenis, dit inter nationale openluchtbal op onze avondweide, de lokkende violen en zingende monden, de schuifelende voeten, verlangende oogen, heel dit spontane, charmante feest van dans en muziek, een sutkje folklore van het zuiverste water. Lie. Het Prinselijk jacht, dat a.s. Zaterdag te water wordt gelaten is een prachtstuk van scheeps bouwkunst. Vlootrevue na de plechtige overdracht aan Prinses en Prins. De „Piet Hein", het schip waarmede het Prinselijk echtpaar weldra de Nederland- sche wateren zal bevaren nadert meer en meer zijn voltooiing. Rondgeleid door den heer Ernst Crone, voorzitter van de technische commissie be last met den bouw van het Prinselijk jacht hebben wij weer eens een kijkje op het schip aan de Amsterdamsche werf G. de Vries Lentsch Jr. genomen. Op 25 Maart is de kiel gelegd, acht dagen later waren alle spanten en waterdichte schotten de tallooze verbanddeelen en alle huidplaten tezamen gevoegd, en thans is het schip op de slee geplaatst voor de te waterlating, die Zaterdag 14 Augustus te half drie zal plaats hebben. Deksalon. De betimmering van de groote deksalon, 3.50 bij 5.50 meter, is al voor het grootste deel gereed. Tegen den voorwand, wordt een bureau, een buffet, een theekast, en een radiotoestel gebouwd, langs den bakboords- wand is onder de breede vensters een bank aangebracht en onder de stuurboordswand bevindt zich een breede boekenkast. In het midden van het prachtige, met eschdoorn- hout betimmerde vertrek zullen een groote tafel en eenige metalen stoelen een plaats vinden. In dezen salon komt de trap uit, die naar de verblijven van de gasten voert. De achterwand van den deksalon is geheel van glas. Door de deur komen we op het ruime achterdek, waarover een zonnetent kan worden gespannen. Boven de salon ligt het sloependek. De davits zijn reeds aange bracht, doch aan de beide sloepen, een roei boot en een motorboot wordt nog gewerkt. De motorboot, uitgerust met een sterken motor, zal 45 a 50 k.m. loo- pen, zoodat het Prinselijk Paar ook de kleinere kanalen, vaarten en plassen waar het jacht niet kan komen, op een veilige, vlugge en ge riefelijke manier zal kunnen bezoe ken. De hutten. Twee fraaie eenpersoonshutten en een groote tweepersoonshut bieden ruimte en comfort aan vier logées. De eenpersoons hutten kunnen worden samengevoegd tot een tweepersoonsverblijf. Meer naar voren, dus vlak onder den salon, is het slaapver trek van het Prinselijk Paar gelegen, een vertrek dat zeer fraai wordt ingericht, en dat van de rest van het schip afgesloten is door twee waterdichte schotten. In het voorste gedeelte van de „Piet Hein' bevinden zich behalve de hutten van de bemanning, de stuurhut, betimmerd met teakhout, de dienkamer, een keuken en een groote eetsalon voor 6 a 8 personen. Dit vertrek, dat weer met eschdoornhout betimmerd is, belooft bijzonder gezellig te worden. Door de breede vensters zullen de Prins en de Prinses volop van het fraaie Hollandsche landschap kunnen genieten. In het eetzaaltje zijn ingebouwde buffetten en een schrijfbureau voor den Prins aange bracht. Het schip heeft zes waterdichte schotten en overal zijn geluiddempende lagen aan gebracht om het stampen van de beide 160 p.k. dieselmotoren zoo weinig mogelijk te doen doordringen. De „Piet Hein" is in alle ^opzich ten een prachtig schip geworden, een schip dat binnenkort de trots van onze binnenwateren zal zijn. Het wordt gestationneerd in de Sixhaven te Amsterdam. De tewaterlating op Zaterdag a.s. zal met een eenvoudige plechtigheid gepaard gaan. De groote dag waarop de overdracht van het schip aan het Prinselijk Echtpaar zal plaats hebben is Za terdag 28 Augustus De plechtige overdracht van het zoo bij uitstek nationale geschenk, aangeboden door geheel ons volk, zal door den eigen radiotelefoniezender van het schip worden uitgezonden. Na de overdracht zal een grootsche vloot revue plaats hebben. Op 16 .Tiili heeft de Amerikaansche minis ter van buitenlandsche zaken, Cordell Huil tot alle landen der aarde een oproep gericht tot handhaving van den vrede en herstel der welvaart door militaire en economische ontwapening. Van 37 landen zijn antwoorden binnenge komen, w.o. Nederland in den persoon van Dr. Colijn. Het schrijven van onzen minister president zegt o.m.: De heer Huil heeft de wereld gewezen op een aantal gewichtige problemen van drin genden aard, waarvan het probleem der ont wapening met zijn-menigvuldige consequen ties op economisch zoowel als op politiek terrein wel het meest urgent lijkt. Dr. Colijn is er eveneens diep van overtuigd, dat de internationale orga nisatie, zooals deze heden ten dage bestaat, niet lang meer ongewijzigd kan blijven, zonder de toekomst ern stig in gevaar te brengen en hij is er zeker van dat Nederland te allen tijde gereed zal staan en zich geluk kig zal prijzen om metterdaad mede te werken aan de verbetering van de •bestaande betrekkingen. Zijn verwachtingen zijn gelegen in de be kwaamheden van hen, bekleed met het ge zag om de beginselen, vervat in de verkla ring van den heer Huil, te verwezenlijken ten einde practische resultaten te verkrij gen en hij zich gelukkig prijzen tot dat doel actief te kunnen medewerken. Met leedwezen merkt men te Washington op, dat Berlijn, Rome, Tokio, Nanking en Valencia niet geantwoord hebben. Alle ant woorden verklaren het met de groote lijnen van de opvatting van Huil eens te zijn. Van groote sympathie met die opvatting getui gen vooral de antwoorden van Parijs, Mos kou en alle Zuidamerikaansche regeërln- gen. Bulgarije en Hongarije verklaren her ziening der vredesverdragen noodzakelijk te achten. BOERDERIJ TE BORCULO IN VLAMMEN. Zaterdagmorgen omstreeks elf uur ont stond brand in de kleermakerij en boerderij „Denneboom" van den beer H. J. Franc te Borculo. De brand ontstond in een hooimijt en sloeg op de kleermakerij over. Door ge brek aan water kon het vuur niet gebluscht worden. Alles brandde af. Slechts een klein gedeelte van den inboedel kon gered wor den. De schade wordt door verzekering ge dekt. De oorzaak is onbekend. Zware eischen voor 't menschelijk gestel bij 't vliegen op groote hoogte. De techniek is thans zoo ver ge vorderd, dat men vliegtuigen ge bouwd heeft, die op een hoogte van 10.000 meter kunnen vliegen. Nu doet zich evenwel het feit voor, dat de luchtdruk hier zoo gering is dat de piloten hiervan last onder vinden. Om deze hindernissen uit den weg te ruimen, neemt men allerlei proeven met luchtdichte cabines, waarin de luchtdruk op normale hoogte gehouden wordt. Reeds jaren geleden heeft Blériot nadruk kelijk verzekerd, dat de vliegsport niet door het materiaal en de machine, maar wel door de capaciteiten van den piloot be grensd zou worden. Tegenwoordig zijn wij reeds zoo ver, dat de mensch door de tech niek, die hij zelf ontwikkeld heeft, inge haald is. Niet het verkeersvliegen, maar wel het vliegen op groote hoogte, bijvoor beeld boven 5000 meter, en het verrichten van acrobatische toeren, die hoofdzakelijk voor militaire doeleinden gebruikt worden, stellen aan den piloot eischen, die zijn psychische en physische capaciteiten wel eens te boven kunnen gaan. De physiolo- gie en de luchtvaartgenecskunde heb ben tot taak, na te gaan, waar de grens ligt. De gevolgen van het gebrek aan zuurstof. Het vliegen op een hoogte van meer dan 5000 meter beteekent, dat men zich in lucht lagen bevindt, waar groot gebrek aan zuur stof heerscht. Vooral voor de ademhaling heeft dit bepaalde gevolgen. Hef doel van de ademhaling is, dat het lichaams-weefscl van de benoodigde zuurstof voorzien wordt. Soms bemerkt men het gebrek aan zuur stof reeds bij bergtoeren op een hoogte van 4000 meter, dat zich uit in de zoogenaamde bergziekte; op nog grootere hoogten is de geringste beweging, die men maakt, reeds zeer inspannend; men leest de instrumen ten verkeerd af, het schrift wordt ondui delijk en het merkwaardigste is nog, dat men meent, dat alles normaal is. Men heeft geen begrip van de ernst van de situatie. Koolzuur ter verbetering de zuurstofvoorziening van Door het inademen van zuurstof kan men deze storingen gedeeltelijk uit den weg ruimen, d.w.z. totdat de luchtdruk zóó laag is, dat zelfs bij het inademen van zuivere zuurstof de spanning voor een vol doende verzadiging van het bloed niet meer toereikend is. Op een hoogte van 10.000 meter probeert men daarom, de zuurstof spanning door overdruk te ver- grooten (luchtdichte cabines of luchtdichte kleedingstukken, die met zuurstof onder éen bepaalde druk gevuld zijn') Volgensde nieuwste onderzoekingen kan men, hoe paradoxaal dit ook klinken moge, door toevoeging van bepaalde hoeveelheden koolzuur de zuurstof voorziening van het weefsel verbe teren. Hierdoor is de mogelijkheid ontstaan, de actieradius op groote hoogte te vergrooten. Deze kwestie moet echter nog dieper onder- zorht worden. Vooral de moderne oorlogsvliegtuigen met hun groote snelheid stellen geweldige eischen aan den weerstand der bemanning. Daarbij is niet alleen de snelheid op zich zelf maatgevend, maar ook de middelpunt vliedende krachten, die optreden, wanneer het vliegtuig verschillende kunststukjes uit voert. Jagervliegtuigen en bommenwer pers bereiken tegenwoordig reeds een val snelheid van 500 k.m. per uur, dat is on geveer 140 meter per seconde. Maakt men met deze snelheid een surve van 300 me ter radius, dan werken gedurende 6 se conden middelpuntvliedende krachten op het lichaam, die 634 maal zoo sterk als de aantrekkingskracht der aarde zijn. Dit beteekent, dat de piloot zes maal zoo sterk als anders in zijn stoel gedrukt wordt en dat ook op zijn wervelkolom een zes maal zoo groote druk uitgeoefend wordt. De situatie wordt zeer gevaarlijk, door dat het bloed naar de onderste li- chaamsdeelen gedrukt wordt. De her senen, die juist in de eerste plaats bloed noodig hebben, om deze prestaties te kunnen verrichten, verliezen daardoor veel bloed. Ook het hart ondervindt storingen,, om dat het circuleerende bloed er niet op tijd in teruggekeerd is. Ons or ganisme is nu eenmaal niet op dergelijke krachtige inwerkingen gebouwd en blijft daardoor op sommige punten in gebreke. De re den hiervan is zuiver mechanisch en kan niet door een grootere wils- inspanning verminderd worden. Om nu een catastrophe te vermijden, kan men bepaalde voorbehoedsmaatregelen ne men, bijvoorbeeld door bepaalde krachten in den buik op te wekken. Bij alle werk zaamheden, waarbij de scherpte der oogen een groote rol speelt, spreekt het van zelf, dat de oogen eerst onderzocht moeten wor den. Eveneens moet ook de reactie-snelheid van den piloot onderzocht worden. Want, zooveel menschen, zooveel verschillende lichamen. En lang niet alle menschen zijn tegen de eigenaardigheden van een dergelij ke hoogte opgewassen. Behalve de bovengenoemde storingen tengevolge van het gebrek aan zuurstof be staan er nog andere gevaren. De snelheid kan namelijk ook ongunstig op het laby- rinth werken. Dit is het geval, wanneer men een scherpe bocht maakt. Het gevolg is, dat men verkeerde optische waarne mingen doet. Deze voorbeelden zijn denkelijk wel vol doende om aan te toonen, welke eischen de vooruitgang der techniek aan het mensche lijk organisme stelt. Bij het verkeersvliegen spelen al deze kwesties niet zoon belang rijke rol. Bij toenemende snelheid zal men steeds verstandig doen, evenveel aandacht aan de machine, als aan den mensch te besteden. Onachtzaamheid met vuurt Zaterdagmiddag omstreeks twee uur ont- dekte de brandtorenwacht van S.chaarsber- gen brand op een stuk heide op het land- goed „Heidepol" gelegen naast de terrei- nen van het landgoed „De Ilooge Veluwe" aan den Koningsweg bij Arnhem. De bestrijding van het vuur werd ter stond aangevat door de boschbrandweer van Schaarsbergen, welke versterking ont ving van de brandweer van Arnhem, van militairen van het Arnhemsche garnizoen en van jongelieden van het R. K. werkkamp „De Kempenberg" Na ruim twee uur w.erken had men het vuur onder de knie. Een oogen- blik werd gevreesd, dat de vlam men zouden overslaan op de bos- schen van „De Hooge Veluwe", doch door 't aanleggen van brandgangen wist men dit te voorkomen. Ongeveer zes tot zeven hectaren heide en eenig opgaand hout dat verspreid op deze oppervlakte stond, werden een prooi der vlammen. Men zoekt de oorzaak van den brand in onachtzaamheid met vuur, doch zulks staat niet vast. Botsing met motorrijwiel. Da me zwaar gewond. Zondagmiddag omstreeks twaalf uur is' op den Antwerpschestraatweg te Bergen op Zoom een ernstig ongeluk gebeurd. Een autobestuurder, de heer Moesbaak uit Bergen "op Zoom (Moerbeek) reed, door plot seling naar links uit te wijken, den van tegenovergestelde zijde komenden motorrij der, den heer de Boer, eveneens ter plaat se woonachtig aan. De heer de B. wiens echtgenoote op de duozitting had plaats genomen, werd met haar tegen den grond geslingerd. Mevrouw de B. bleef bewusteloos liggen- en werd in een nabijzijnde woning binnen gedragen. Zij bleek een ernstige hoofdwon de alsmede verwondingen aan de armen te hebben bekomen en klaagde na tot be wustzijn te zijn gekomen over inwendige pijnen. Per auto is zij naar haar woning vervord. Haar echtgenoot liep slechts lichte verwondingen op. Beide voertuigen werden ernstig beschadigd en moesten worden weggesleept. De „Maaskerk" is Zondagmorgen te 14.30 uur, na brandstof en water teh ebben in genomen van Freetown vertrokken met be stemming naar Dakar. Wij vernemen voorts, dat de „Regge- stroom, die een deel der passagiers van „De Maaskerk" aan boord heeft genomen, in de nabijheid van hets chip zal blijven. Gisterenavond omstreeks negen uur is op den van Heemstraweg te Beuningen de 16- jarige M. Schiks, toe hij, op zijn rijweil ge zeten, uit een zijstraat den weg kwam op rijden, tegen een passeerende personenauto bestuurd door den heer S. uit Eist gereden. Met een zware hersenschudding is de jon gen naar het Liefdegesticht te Beuningen overgebracht. Korten tijd na aankomst al daar is hij overleden. De auto, die nog trachtte uit te wijken, reed tegen een bermpaaltje, waarbij zij ernstig werd beschadigd. Het kostte hem het leven. Gistermiddag is de 28-jarige apo theker J. Nijmans uit Waalwijk onder de gemeente Schalkwijk uit den Dieséltrein gevallen, die te 14.39 uur van Culemborg vertrekt. De man was op slag dood. Het slachtoffer bevond zich met vrouw cn kinderen in den trein. In verband met d® hitte had hij het schuifportier van den trein geopend, om zoodoende van den frisschei winjl te kunnen genieten. In de bocht, die de spoorlijn bij Schalkwijk maakt, is hij 111 den trein geslingerd. Zijn stoffelijk overschot is naar de kap®' van de R.K. begraafplaats te Schalkwijk overgebracht. Incident op koopvaardijschip- Ancta meldt uit Bandjermasin, dat aaI1 boord van de Iv.P.M.-stoomer „Van Lans- bergen de stuurman T. door een Madoe- reeschen lichtmatroos is aangevallen. werd niet-levensgevaarlijk in den buik g®" wond en is naar het ziekenhuis getranspo®" teerd. De aangevallene kon nog niet worden gehoord. Vermoedelijk is de aanleiding geweest, -lal, de stuurman den matroos een klap hec gegeven.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 2