De strijd om de America Cup r Texel %tilen 's Werelds grootste zeilwedstrijden 9xuVtfLejMfu>\t iXun en glashelder VxAicfietUj, Kapitalen werden besteed om dezen beker te verdedigen 4 èn te veroveren V. Het Colenbranderfonds dcinqk Crackfree door en door.' Inschrijvingen Handelsregister Riispla n voor Hr.Ms. Jan van Amstel, Pictcr dc Bitter, Abraham Crijnssen en Eland Dubois Zelfs kwamen verschillende personen te vergeefs naar Texel Bazar Eben Haezer De kampeerders en het stormweer AU8' AmSt"d*m- ssafsatF De America Cup heeft zijn ontstaan aan een toeval te danken. Een Londen- j sche handelsman had een Amerikaan- schen zakenvriend gevraagd, of de j Amerikanen ter gelegenheid van de te i Londen te houden wereldtentoonstel- ling niet een van hun snelvarende schepen over den Atlantischen Oceaan j zouden kunnen zenden, teneinde aan de Britsche jacht wedstrijden deel te ne- men. Een paar New Yorksche zeilers lieten voor de Engelsche zeilwedstrijden een jacht b ou wen, een tweemaster, dien men den naam „America" gaf en die met alle zeemans bijgeloof den spot drijvend, dertien koppen bemanning tellende, in 1851 den grooten vischvijver overstak naar Cowes, het tooneel der groote Engelsche zeilfregatta's, ont moette zij een Britsch jacht en er ontstond een kleine wedstrijd, waarin de Amerikaan onbedreigd de overwinning behaalde. Als een loopend vuur verbreidde zich in Engeland de mare van dezen kamp van de ongelooflijke snelheid van het Amerikaan fiche jacht. De Amerikaansche zeilers daag den de Engelschen uit tot het houden van een wedstrijd om een prijs van 50.000 dollar en toen zich niemand aanmeldde, verlaagden zij den prijs tot 10.000 dollar. Desniettemin zouden de Amerikanen on- verrichterzake naar hun land hebben moeten terugkeeren, ware het niet dat de Engelsche Koninklijke Jachtclub te elfder ure de be roemde, bodemlooze zilveren kan beschikbaar gesteld had voor een wedstrijd rond het eiland Wight. Onder enorme belangstelling der bevolking vond op 15 Augustus 1851 de wedstrijd van 14 Engelsche jachten tegen het eene Ameri kaansche jacht plaats. De Amerikaan won den beker, die sindsdien „America Cup" heet. En ook nadien werd de „America" nimmer door de Engelschen verslagen. De winnaars stelden de zilveren kan ter beschikking van de New Yorksche jachtclub. Vijftien jaar achtereen berustte zij daar, alvorens de Engelschen voor het eerst een jacht over den oceaan zonden, in een poging den beker te heroveren. Heel New York nam deel aan dezen wedstrijd. Het zakenleven stond stil, de winkels waren gesloten en de beurs lag eenzaam en verlaten. Het Britsche jacht dolf het onderspit en ook de later herhaaldelijk ondernomen pogin gen, de zilveren kan weer in Engelsch bezit te brengen, werden met succes door de Ame rikanen verijdeld. Een tijdlang leek het er veel op, alsof de beker voorgoed in Ameri kaansche handen zou blijven. In 1892 liet lord Dunraven een jacht bouwen, doch evenals al zijn voorgangers leed ook hij de nederlaag, daar ook de Amerikanen voor geen kosten teruggeschrikt waren, teneinde den beker ih hun bezit te houden. Maar de lord had zich nu eenmaal voorgenomen, de begeerde kan naar Engeland terug te halen en dus liet hij een tweede jacht bouwen en waagde nog maals een poging. Toen hij al direct bij den eersten der drie wedstrijden overwonnen werd, brak hij kwaad den heelen wedstrijd af en beschuldigde hij de jury van onrechtvaar dige beslissing op een protest, dat hij had in gediend. Deze beschuldiging werd na een grondig onderzoek onjuist bevonden en daar de lord geen verontschuldigingen aanbood, ontstond een niet geringe ontstemming tus- schen de Engelsche en de Amerikaansche zeilers. Trouwens herhaaldelijk Is er ontstemming gerezen, want niet alle Britten, die vergeefs den grooten vischvijver overstaken, om de „America Cup" in hun bezit te krijgen, waren goede verliezers. De bekendste strijder om het bezit van de oude kan zonder boderr. was de Engelsche theekoning Thomas Lipton. Een aanzienlijk vermogen heeft hij besteed om de nederlaag van 1851 te wreken en zijn land weer in het bezit van de „America Cup" te stellen. Wel licht omdat hij op het gebied van de zeilsport zelf een leek was, heeft men wel beweerd, dat hij den strijd om de „America Cup" als een reclame-campagne voor zijn thee be schouwde en dat het ergste, wat hem had kunnen gebeuren, een overwinning geweest zou zijn. Vijf keer heeft sir Thomas gepoogd, de Amerikanen met zijn enorme jachten te ver slaan. De laatste poging dateert vaan 1930, toen hij al 80 jaar oud was. Duizenden waren in dat jaar getuige van het van stapel loopen van Lipton's „Sham rock V". Hoopvol zeilde het schip, zooals dertien jachten het vroeger al gedaan had den, den Atlantischen Oceaan over. Dezen keer achtten de Amerikanen den beker inder daad ernstig bedreigd; zij bouwden met enorme kosten niet minder dan vier reus achtige jachten, waarvan zij het beste uit kozen voor de verdediging van den begeerden sportprij9. Tegenover den Engelschen mil- lionnair stond een combinatie van Ameri kaansche millionairs, onder leiding van Ha- rold S. Vanderbild. „Enterprise" doopten de Amerikanen hun jacht. Alle ervaringen der aero-dynamica en van de moderne techniek waren bij den bouw van dit schip toegepast. De 50 meter mast was van licht duraliminium vervaardigd en be vatte bijna 100.000 klinknagels. Deze mast alleen had den Amerikaanschen millionnairs 150.000 dollar gekost. Vanderbilt bestelde bij zeilfabrikanten steeds nieuwe en betere zei len, zoodat hg tenslotte voor een waarde van 250.000 dollar zeilen aan boord had. Een „Robot", een „mechanisch jacht" noemden de Amerikaansche bladen het schip wegens de vele windassen, waarmede het was uitgerust en omdat de bemanning de zeilen ten deele van het binnenste van het jacht uit kon be dienen. Het „mechanische jacht" der dollar-mil- lionairs behaalde de overwinning op de „Shamrock V" van den Britschen theekoning. Vervolgens werd het gesloopt, omdat men er niets mee wist te beginnen. De zestiende en tot dusver laatste strijd om het bezit van de „America Cup" is in 1934 geleverd. In dat jaar zond de Engelsche vliegtuiginstructeur T. O. Sopwith zijn „En- deavour" naar Amerika. Weliswaar behaalde deze in de twee eerste wedstrijden de over winning, doch in de laatste vier kwam de „Rainbow" als eerste aan en de oude kan zonder bodem bleef dus ook nu in amerika. Overigens kwam het ook bij den wedstrijd van 1934 tot eenige ontstemming tusschen Engelschen en Amerikanen, als gevolg van een beslissing van den scheidsrechter en toen ook nu Sopwith met leege handen terug keerde, verklaarde men in Engeland, dat het de voorkeur zou verdienen, den ongelukkigen beker, die al zoo vaak misnoegen had doen ontstaan, daar in zet te laten verdwijnen, waar haar diepte het grootst is! Maar Sop with zelf bleek den moed nog lang niet te hebben opgegeven en heeft een tweede „Ende- vour" laten bouwen ...Zooals men weet is de Cup ook dit jaar in Amerikaansche handen gebleven. (Kern.) Naar aanleiding van de vele in ons blad verschenen en nog te verschijnen artikelen, de hippische sport betreffende en daarin dikwijls voorkomende aanduiding, dat een bepaalde ruiter op een paard uitkomt, dat aan de z.g. Colenbranderfonds behoorde, hebben wij onze speciale correspondent op hippisch gebied verzocht onze lezers hieromtrent in te willen lichten. Hij f schryft ons Toen Nederland op de Olympische spelen te Parys in 1924 en te Amsterdam in 1928 op hippisch gebied zoo goed voor den dag kwam (wij_ wonnen den landenwedstrijd en Rit meester G. F. Pahud de Mortanges won op het beroemde (want in 1932 won hij weer) paard Marcroix de zeer zware samengestelde wedstrijd) rees zeer terecht de vraag: zullen wij onzen naam kunnen blijven behouden in de toekomst? Te meer, dahr het buitenland alles in het werk stelde de prestaties van zijn ruiters en paarden met financieelen en anderen steun van rijkswege op te voeren. Het was in 1929, dat de toenmalige Majoor der Artillerie Jhr. K. F. Quarles van Ufford het initiatief nam tot stichting eener ver- eeniging, welke er toe moest bijdragen te zorgen, dat de naam van Nederland op het gebied der ruitersport behouden bleef. Dit plan was dan ook zeer goed gezien, want onze regeering kon niet denzelfden weg volgen als die van Duitschland en Italië, waar van rjjkswege aan de diverse rijscholen speciale springstallen waren opgericht met een keur van zeer goede en dure paarden. Wederom moest in ons land het particulier initiatief zijn werkzaamheid ontplooien. In 1930 werd het Colenbranderfonds opge richt, met een kapitaal van 10.000 gulden. Thans is op deze wijze een bloeiende ver- eeniging ontstaan, bloeiend niet alleen door financieelen steun, maar ook door groote sympathie, waarop zij terecht aanspraak maakt. Het Colenbranderfonds, dat den naam draagt ter nagedachtenis aan den bekenden springruiter Ritmeester Colenbrander, stelt ten doel: het op internationaal peil brengen van jongere krachten onder de springruiters, die daarvoor in aanmerking komen, zoowel bur gers als officieren, en waartoe verschillende goede paarden worden en werden aangekocht. De belangen van het fonds zyn toever trouwd aan een commissie van bescherming, bestaande uit: W. van der Worm, voorzitter; T. A. Dudok van Heel; E. L. graaf van Lim burg Stirum; F. van Alphen. De technische aangelegenheden worden verzorgd door: Jhr. K. F. Quarles van Ufford, voorzitter; G. W. Ie Heux, Jhr. H. W. M. van Couhoorn van Sminia; Jhr. Gevaerts van Nuland; P. M. R. Versteegh. De aangekochte paarden worden in eerste instantie in het Artillerie paardendepot te Tilburg uitgeprobeerd en zoo noodig afge richt, waarna zij aan de verschillende in aanmerking komende ruiters worden uitge geven in bruikleen. Dat het Colenbranderfonds sinds de op richting een succes is geweest, behoeft voor ingewijden niet meer betoogd te worden. Noemen we slechts de roemrijke lijst van enkelen: Het paard Ernica met zjjn beryders, Schummelketel, Greter en de Bruine. Danseuse Rose met van Lennep en Tonnet. Diana, Isard, Arkansas en nog enkelen. Verleden jaar zijn wederom 3 nieuwe jonge ps arden aangekocht, die thans dus nog in africhting zyn in het Artillerie paardendepot te Tilburg, onder de leiding van Luit. de Bruine. De prachteigensehap van Edel Stijfsel „Crackfree". Daardoor geschikt voor de geheele wasch. Blijft dun. Dus ook voor WOU, TRICOTAGE, ZIJDE, KUNSTZIJDE en alle stof fen die koud gewasschen worden. fABRIKAAT: N.V. „ONDER ONS", DE KRIM (O.) Haakt alle stoffen els nieuw \V\jzigfngen. Den Helder. N.V. Zeebad Huisduinen, Spoorstraat 41; bestuurswijziging. Texel. Fa. Gebrs. Pereboom, Hoogerstraat 16. sla- gersbedryf; vennootschap ontbonden. Nieuwe vennootschap opgericht. Texel. Opheffingen. A J. Bruin, Warmoesstraat 28, Den Burg, vrachtschipper. Toestanden op visscherjjgebied in het buitenland. Hier te lande mag de toestand in het vis- scherijbedrijf veel te wenschen overlaten, als men leest hoe ook elders klacht op klacht rijst over de visscherij, komt men tot de con clusie, dat er nog een langdurig proces zal zijn alvorens er van flinke opleving in dit be drijf sprake zal zyn. Zoo lezen we b.v., dat men er in Frank rijk ernstig over denkt om de schepen maar stil te leggen, want dat door de herhaaldelijke devaluatie van den frank, de kosten der materialen zóó hoog zyn opgeloopen, dat er onmogelijk voldoende besomming kan worden gemaakt, daar de vischprijzen geen evenredige verhoo ging hebben ondergaan. De Fransche reeders beweren n.l„ dat deze kosten met 70 zijn verhoogd, ter wijl de vischprijzen maar 20 tot 30 zijn omhoog gegaan. Verondersteld, dat het grootste deel van de Fransche visschersvloot komt stil te liggen, dan spruit daaruit voort, dat er een tekort aan aanvoer van visch in Frankrijk zal ont staan. Onze visscherij, die voor een deel nog kan bestaan, zal daarvan dan voordeel hebben, al zullen de prijzen tot een zekere grens slechts kunnen oploopen, wijl de bevolking daar im mers ook lijdt onder de devaluatie. Maar vooral thans is er in Frankrijk een groot contingent vreemdelingen, die graag visch op het menu zal zien, zoodat daarnaar vraag zal blijven bestaan. In dit verband zien we de prijzen voor de fijnvisch blijven op een hoog niveau, tenzij er van stil leggen der Fransche vloot niets komt. Te betreuren is het daarom des te meer, dat onze overheid heeft gemeend op de overeenkomst van Londen te moeten vooruit loopen en de maaswydte, zonder eenige vastgelegde binding voor België en Frankryk, te bepalen op 7 cm. Het gevolg hiervan is immers geweest, dat de kleine slips, waarnaar in Frankrijk steeds groote vraag is, in zeer klein aantal thans nog door onze vaartuigen wordt aangevoerd. Voor deze kleine slips zou men nu goede prijzen kunnen maken, terwijl er niets is, dat dit verlies compenseert. Ware deze maatregel direct bindend ge weest voor alle landen, dan zou men zich er gemakkelijker bij hebben kunnen neerleggen, nu echter wekt het slechts wrevel. En al zou België ook de maatregel der maaswydte nu gaan iyvoeren, dan blijft er nog het bezwaar, dat Frankrijk absoluut niet tot een maaswijdte van 7 cm wil meewerken- zoodat de Fransche schepen alleen in staat zouden zijn deze slips aan te voeren. Maar ook in België rijst al meer protest tegen de vergrooting der maaswijdte en te gen het vaststellen der minimummaten op visch tot die grootte, vastgelegd in de over eenkomst van Londen. Wel komt dat niet altijd tot uiting, maar nu en dan wordt men dit protest toch wel gewaar. Ons visscherijbedrijf mag echter wel goede aandacht schenken aan hetgeen er op vis- scherijgebied plaats heeft in het buitenland. Want groote belangen voor onze visscherij kunnen daarmee verband houden. Aanvoer steurharing. Zooals gemeld, is het aanvoeren van steur haring alleen toegestaan aan de vaartuigen, die zelf deze haring aan boord hebben ge steurd. De z.g. haringjagers, die anders de visch op zee overnemen en dan daarmee naar land stoomen, hebben dus geen emplooi thans meer. De handel acht zich hierdoor gedupeerd, omdat er zoodoende weer geen geregelden aanvoer van deze haring zal plaats hebben. 4 Export van haring naar Rusland. In The Fishing News schenkt men aandacht aan den export van haring uit Holland naar Rusland. Men meent, dat Holland daarop al zyn energie richt, omdat Noorwegen zich meer toelegt op het conserveeren en voor dit product afzet tracht te vinden in Amerika. De kwestie is of men voldoende prjjs kan maken, hetgeen voor een groot deel afhan kelijk zal zijn van de vangsten der Russische schepen zelf. Ongekende aalvangsten in het IJselmeer. Van alle plaatsen langs het IJselmeer ko men berichten van buitengewoon hooge vang sten aal in de vorige week. Het gevolg daarvan is geweest, dat de prjjs dusdanig terugliep, dat er van een loo- nend bedrjjf toch nauwelijks gesproken kan worden en er zelfs visschers zyn, die liever nog de schuit aan den wal gaan leggen, om dat de onkosten niet gedekt kunnen worden. Dat is dus wel een heel treurig verschijn sel. Overvloed van aal en toch geen loonende visscherij. Te Enkhuizen daalde de prijs van de kuil- aal tot 6 cent per pond en te Huizen zelfs tot 5 cent. Men vraagt zich echter af of er dan ets hapert aan de distributie, want in het alge meen eet de Hollander graag een aaltje, wan neer dat lekker gerookt is. En als de prijs een laag peil heeft bereikt, zouden er toch wellicht meer consumenten zijn te bereiken. Het wil ons voorkomen, dat bij een betere organisatie van ons distributie-apparaat er meer aal zou kunnen worden omgezet, zelfs tegen nog wat hoogeren prijs, zoodat de vis- scher wat meer voor zijn vangst zou kunnen maken. Uitkomsten Urker vloot. De uitkomsten der Urker Noordzeevloot zijn de vorige week niet zoo goed geweest als in de daaraan voorafgaande week, ondanks dat de prijs van de fijnvisch een goed beeld toon de. Doch er was te weinig tong te vangen zoodat dat op de sommingen wel van grooten invloed is geweest. De vaartuigen, visschende tusschen IJmui den en Scheveningen, maakten besommingen van 60.tot 80.die visschende tus schen Texel en Terschelling besomden van 180.tot 220.en de snurrevaadvis schers hadden uitkomsten van 200.to 340.—. De garnalen visschers bij IJmuiden maak ten besommingen tot 200.—. Deze visschery 4s in het algemeen nog van goed resultaat. Vischprijzen Dinsdag waren de vischprijzen aan den af slag te IJmuiden weer goed te noemen. De fijnvischprijzen toonden een uitstekend beeld. Voor tarbot werd besteed van 0.94 tot 1.14 per kilo. Tong deed van 1.11 tot 1.60 en blijft dus een uitstekende markt houden. Griet had ook een best prijsbeeld en no teerde van 20.tot 37. De scholprijzen waren eveneens goed. Zet- schol noteerde van 19.tot 26.kleine schol van 3.80 tot 19.' Schar deed 6.75. Schelvisch- en kabeljauw- prijzen liepen wat terug. Wijting deed van 1.70 tot 3. Makreel houdt zich steeds goed in prijs en noteerde van 7.tot 3. Haring blijft laag in prijs en deed van 1.95 tot 2.80. Er waren zeven trawlers aan de markt, hetgeen voor de Dinsdagmorkt nogal een be hoorlijk aantal is. Ze maakten góede besom mingen. Enkele voor gering aantal manden, per mand, een uitstekend resultaat. Zoo werd voor 70 manden gemaakt 1700.en voor een vangst van 60 manden 1740. Er was ook weer een Deensche kotter aan den afslag, die een bevredigende besomming had. Visseherij-onderwijs. Hebben de Belgen een voorsprong op ons visschery-onderwijs zoo vraagt men zich af als men leest, dat ons land bezoek heeft van het visschery-opleidings-scheepje „De Zee" uit Oostende, dat speciaal ingericht is om de leerlingen zoowel de theoretische als de practische dingen der visscherij te onder wijzen. Een dergelijk vaartuig mist ons visseherij- onderwijs, terwijl het toch wel gewenscht zou zijn over zoo'n vaartuig te beschikken. Al mag dan ons visscherijbedrijf thans in niet al te besten toestand verkeeren, hopelijk zal er weer een tijd aanbrengen, dat de resul taten wat beter zullen zijn, zoodat er toch altijd noodig zullen zijn krachten, die de vloot zullen moeten bemannen. En daar er meer technische scholing noodig zal zijn dan voor heen. ware een schoolscheepje voor ons vis- schery-onderwijs zeker geen weelde. Hr. Ms. „Hertog Hendrik" naar de Middellandsche Zee, Hr. Ms. Hertog Hendrik zal van 22 Septem ber tot 15 December een reis naar de Middel landsche Zee maken en periodiek eenige dagen den convooidienst in de Straat van Gibraltar waarnemen. Commandant le divisie mijnenvegers. Als commandant van de le divisie mijnen vegers, die 30 Augustus uit Vlissingen naar Oost-Indië zal vertrekken, is aangewezen-luit. ter zee der eerste klasse jhr, J. F. W. de Jong van Beek en Donk. Luit. ter zee der 2e kl. W. F. van der Valk Bouman. thans geplaatst in de rol van Hr. Ms. Wachtschip te Willemsoord, is bestemd voor plaatsing aan boord van Hr. Ms. mijnenlegger Willem van Ewijck. Vertr. Aank. Vertr. Aank. Vertr. Aank. Vertr. Aank. Vertr. Aank. Vlissingen: Maandag 30 Aug. '37. Gibraltar: Zaterdag 4 Sept. Gibraltar: Vrydag; 10 Sept. Napels: Dinsdag 14 Sept. Napels: Zaterdag 18 Sept. Alexandria: Vrydag 24 Sept. AlexandrlaWoensdag 29 Sept. Port Said: Donderdag 30 Sept. Port Said: Donderdag 30 Sept. Suez: Donderdag 30 Sept. of Vrydag 1 October. Vertr. Suez: Vrijdag 1 October. Aank. Aden: Woensdag 6 October. Vertr. Aden: Dinsdag 12 October. Aank. Bombay: Woensdag 20 October. Vertr. Bombay: Maandag 25 October. Aank. Colombo: Vrijdag 29 October. Vertr. Colombo: Dinsdag 2 November. Aank. Sabang: Zaterdag 6 November. Indien de weerberichten omtrent de Golf van Biskaye ongunstig luiden, wordt op 1 September 1937 Brest aan gedaan. Nu de vacanties hier en daar al weder zijn geëindigd, komt er weer eenige piaata in hotels en pensions; vorige week echter waren er zooveel zomergasten, dat verschil, lende personen, die niet te voren plaats hadden besproken, na vergeeefsche pogin. gen te De Koog en Den Burg te hebben aan- gewend om een behoorlijk onderdak te ver krijgen, weer naar elders zijn afgereisd. Op Vrijdag 8 en Zaterdag 9 October a.s zal te Den Burg in Eben Haezer een bazar worden gehouden voor het herstel van dit vereenigingsgebouw, waarin ook de Chr. Be waarschool gehouden wordt en waarin vooral des winters bijna iederen avond een bijeen- komst of iets dergelijks plaats heeft. Oorspronkelijk was men van plan, één bazar te houden voor het herstel van de Ned. Herv. Kerk te Den Burg, en voor dat van Eben Haezer tezamen, doch hiervoor werd geen toe- stemming verleend, zoodat men thans het voornemen heeft opgevat voor het kerkher- stel later een bazar te organiseeren. De Koog De honderden kampeerders, die in onze ge meente verblijf houden, vocal de tijdelijke bewoners van onze duinen, hebben de beide eerste dagen van deze week nu juist geen piettige ervaringen opgedaan, vooral zij, die hun tenten wat hoog hadden opgeslagen of vergaten hun scheerlijnen te spannen, onder vonden last en schade van den stormwind. Verscheidenen moesten midden in den nacht een andere verblijfplaats zoeken, omdat hun tenten scheurden. Het waren vooral de dubbel- dakstenten, die het zwaar te verantwoorden hadden. Door de gunstige ligging van het terrein was het niet noodig, dat tenten, die in de duin pannen waren geplaatst voor den zwaren regenval moesten worden verplaatst. KON. NED. STOOMBOOT MAATSCHAPPIJ. Ajax, 16 Aug. te en v. Napels. Alkmaar, 14 Aug. v. Curagao. Ariadne, 16 Aug. v. Barl. Aurora, 15 Aug. te Oran. Boskoop, u., 16 Aug. te Callao. Colomboa, 16 Aug. v.Hamburg. Fauna, pass. 17 Aug. 11 u. v.m. Dungeness. Ganymedes, 16 Aug. v. Izmir. Hebe, 17 Aug. te Amsterdam. Odysseus, 16 Aug. v. Halmstad. Orpheus. 17 Aug. te Odense. Bodegraven, 17 Aug. v. Liverpool. Theseus, 17 Aug. v. Danzig. KON. HOLL. LLOYD. Kedoe, t., 17 Aug. v. Port Said. Montferland, u., 16 Aug. te Rio Janeiro. HOLLAND—AMERIKA-LIJN. Boschdijk, 14 Aug. te Tampico. Blommersdijk, 15 Aug. te N. Orleans. Burgerdijk, 14 Aug. v. New Orleans. Damsterdijk, 16 Aug. te Los Angeles. Delftdijk. 16 Aug. te San Francisco. Tirandentes, 15 Aug. te Norfolk. Volendam, toeristenvaart, 17 Aug. v. Tjaerland. ROTTERDAMSCHE LLOYD. Kertosono, u., 16 Aug. v. Belawan. Indrapoera, t., 18 Aug. te Marseille verwacht. Kota Gede, t., pass. 17 Aug. Segres. Baloeran, toeristenvaart, 14 Aug. v. Ponte Delgada. Brastagi, t., pass. 16 Aug. Kaap del Armi. Buitenzorg, u., 13 Aug. te Singapore. Indrapoera, t., pass. 16 Aug. Kaap del Armi. Siloebondo, u., pass. 17 Aug. Dover. Soekaboemi, 17 Aug. te Rotterdam. Weltevreden, t., 16 Aug. v. Singapore. ROTTERDAM—ZUID-AMERIKA-LIJN. Alchiba, 15 Aug. te Rosario. Alcyone, 16 Aug. v. Hamburg. Alphacca, u., 16 Aug. te Montevideo. STOOMVAART MIJ. OCEAAN. Euryades, 15 Aug. v. Batavia. Sarpedon. 11 Aug. v. Colombo. Achilles, 17 Aug. te Kobe. Patroclus, 17 Aug. v. Kobe. Philoctetes, 16 Aug. te Port Said. Alcinous, 17 Aug. v. Colombo. Deucallon. 17 Aug. te 61ngapore. Proteslaus, 17 Aug. te Rotterdanf EMZETCO LIJN. Jonge Elisabeth, 16 Aug. v. Emden. STOOMV. MAATSCH. NEDERLAND 16 Aug. V. Belawan. Poriau Tent, n ,'?erU' u P"5S' 16 Au«- Gibraltar. Ïw.„a u" 15„AuS' Belawan. Enggano, t„ pass. 16 Aug. Gibraltar. HOLLAND— WEST-AFRIKA-LIJN. Jaarstroom, 17 Aug. v. Amsterdam. KON. PAKETVAART MAATSCHAPPIJ. Achilles, 17 Aug. te Genua '2 A»S-, 'e New York. i1.7 ,A>1*- v' Botterdam. II Auk' Ouessant. 'l"15- y- Mombassa. Bontekoc, 15 Aug. te Port Natal Tlsmaennh0iSdi' 1? Aug' v ^vU. Vm b.;, w v' Sha»«nai. van Rees, 14 Aug. v. Wellington. SILVER-JAVA PACIFIC-LIJN. Saparoea. 15 Aug. v. Penant: Silverguaua, 16 Aug. te Belawan. JAVA-CHINA-JAPAN-LIJN. Tjlsaroe* Va A."S' H°nf(kong. tlisaroea, 15 Aug. te Hongkong. JAVA—NEW-VORK-LIJN. Eurymedon, 16 Aug. v. Belawan Glaucus, 14 Aug. v Kaapstad! VEREENIGDE NEDERL. SCHEEPV. Ml. (Holland—Afrika LUn.) Boschfontein, t 16 Aua v u' 50 Dover. Heemskerk, t„ pali fc, (Holland—Br.-Indlë LUn). Streefkerk, t„ 17 Aug. v. Madras. (HollandOost-Azië LUn). Grootekerk, t 17 Au» a-i Meerkerk n 1* v Gaasterkèrk, t!, 15 lUgf v^Manllla.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 6