De strijd om de America Cup
r
Texel
%tilen
's Werelds grootste zeilwedstrijden
9xuVtfLejMfu>\t
iXun en glashelder
VxAicfietUj,
Kapitalen werden besteed om dezen beker
te verdedigen 4 èn te veroveren
V.
Het Colenbranderfonds
dcinqk Crackfree door en door.'
Inschrijvingen Handelsregister
Riispla n voor Hr.Ms. Jan
van Amstel, Pictcr dc Bitter,
Abraham Crijnssen en
Eland Dubois
Zelfs kwamen verschillende
personen te vergeefs naar Texel
Bazar Eben Haezer
De kampeerders en het stormweer
AU8' AmSt"d*m-
ssafsatF
De America Cup heeft zijn ontstaan
aan een toeval te danken. Een Londen-
j sche handelsman had een Amerikaan-
schen zakenvriend gevraagd, of de j
Amerikanen ter gelegenheid van de te i
Londen te houden wereldtentoonstel-
ling niet een van hun snelvarende
schepen over den Atlantischen Oceaan j
zouden kunnen zenden, teneinde aan de
Britsche jacht wedstrijden deel te ne-
men.
Een paar New Yorksche zeilers lieten voor
de Engelsche zeilwedstrijden een jacht b ou
wen, een tweemaster, dien men den naam
„America" gaf en die met alle zeemans
bijgeloof den spot drijvend, dertien koppen
bemanning tellende, in 1851 den grooten
vischvijver overstak naar Cowes, het tooneel
der groote Engelsche zeilfregatta's, ont
moette zij een Britsch jacht en er ontstond
een kleine wedstrijd, waarin de Amerikaan
onbedreigd de overwinning behaalde.
Als een loopend vuur verbreidde zich in
Engeland de mare van dezen kamp van de
ongelooflijke snelheid van het Amerikaan
fiche jacht. De Amerikaansche zeilers daag
den de Engelschen uit tot het houden van een
wedstrijd om een prijs van 50.000 dollar en
toen zich niemand aanmeldde, verlaagden zij
den prijs tot 10.000 dollar.
Desniettemin zouden de Amerikanen on-
verrichterzake naar hun land hebben moeten
terugkeeren, ware het niet dat de Engelsche
Koninklijke Jachtclub te elfder ure de be
roemde, bodemlooze zilveren kan beschikbaar
gesteld had voor een wedstrijd rond het eiland
Wight.
Onder enorme belangstelling der bevolking
vond op 15 Augustus 1851 de wedstrijd van
14 Engelsche jachten tegen het eene Ameri
kaansche jacht plaats. De Amerikaan won
den beker, die sindsdien „America Cup" heet.
En ook nadien werd de „America" nimmer
door de Engelschen verslagen.
De winnaars stelden de zilveren kan ter
beschikking van de New Yorksche jachtclub.
Vijftien jaar achtereen berustte zij daar,
alvorens de Engelschen voor het eerst een
jacht over den oceaan zonden, in een poging
den beker te heroveren. Heel New York nam
deel aan dezen wedstrijd. Het zakenleven
stond stil, de winkels waren gesloten en de
beurs lag eenzaam en verlaten.
Het Britsche jacht dolf het onderspit en
ook de later herhaaldelijk ondernomen pogin
gen, de zilveren kan weer in Engelsch bezit
te brengen, werden met succes door de Ame
rikanen verijdeld. Een tijdlang leek het er
veel op, alsof de beker voorgoed in Ameri
kaansche handen zou blijven. In 1892 liet lord
Dunraven een jacht bouwen, doch evenals al
zijn voorgangers leed ook hij de nederlaag,
daar ook de Amerikanen voor geen kosten
teruggeschrikt waren, teneinde den beker ih
hun bezit te houden. Maar de lord had zich
nu eenmaal voorgenomen, de begeerde kan
naar Engeland terug te halen en dus liet hij
een tweede jacht bouwen en waagde nog
maals een poging. Toen hij al direct bij den
eersten der drie wedstrijden overwonnen
werd, brak hij kwaad den heelen wedstrijd af
en beschuldigde hij de jury van onrechtvaar
dige beslissing op een protest, dat hij had in
gediend. Deze beschuldiging werd na een
grondig onderzoek onjuist bevonden en daar
de lord geen verontschuldigingen aanbood,
ontstond een niet geringe ontstemming tus-
schen de Engelsche en de Amerikaansche
zeilers.
Trouwens herhaaldelijk Is er ontstemming
gerezen, want niet alle Britten, die vergeefs
den grooten vischvijver overstaken, om de
„America Cup" in hun bezit te krijgen, waren
goede verliezers.
De bekendste strijder om het bezit van de
oude kan zonder boderr. was de Engelsche
theekoning Thomas Lipton. Een aanzienlijk
vermogen heeft hij besteed om de nederlaag
van 1851 te wreken en zijn land weer in het
bezit van de „America Cup" te stellen. Wel
licht omdat hij op het gebied van de zeilsport
zelf een leek was, heeft men wel beweerd,
dat hij den strijd om de „America Cup" als
een reclame-campagne voor zijn thee be
schouwde en dat het ergste, wat hem had
kunnen gebeuren, een overwinning geweest
zou zijn.
Vijf keer heeft sir Thomas gepoogd, de
Amerikanen met zijn enorme jachten te ver
slaan. De laatste poging dateert vaan 1930,
toen hij al 80 jaar oud was.
Duizenden waren in dat jaar getuige van
het van stapel loopen van Lipton's „Sham
rock V". Hoopvol zeilde het schip, zooals
dertien jachten het vroeger al gedaan had
den, den Atlantischen Oceaan over. Dezen
keer achtten de Amerikanen den beker inder
daad ernstig bedreigd; zij bouwden met
enorme kosten niet minder dan vier reus
achtige jachten, waarvan zij het beste uit
kozen voor de verdediging van den begeerden
sportprij9. Tegenover den Engelschen mil-
lionnair stond een combinatie van Ameri
kaansche millionairs, onder leiding van Ha-
rold S. Vanderbild. „Enterprise" doopten de
Amerikanen hun jacht.
Alle ervaringen der aero-dynamica en van
de moderne techniek waren bij den bouw van
dit schip toegepast. De 50 meter mast was
van licht duraliminium vervaardigd en be
vatte bijna 100.000 klinknagels. Deze mast
alleen had den Amerikaanschen millionnairs
150.000 dollar gekost. Vanderbilt bestelde bij
zeilfabrikanten steeds nieuwe en betere zei
len, zoodat hg tenslotte voor een waarde van
250.000 dollar zeilen aan boord had. Een
„Robot", een „mechanisch jacht" noemden de
Amerikaansche bladen het schip wegens de
vele windassen, waarmede het was uitgerust
en omdat de bemanning de zeilen ten deele
van het binnenste van het jacht uit kon be
dienen.
Het „mechanische jacht" der dollar-mil-
lionairs behaalde de overwinning op de
„Shamrock V" van den Britschen theekoning.
Vervolgens werd het gesloopt, omdat men er
niets mee wist te beginnen.
De zestiende en tot dusver laatste strijd
om het bezit van de „America Cup" is in
1934 geleverd. In dat jaar zond de Engelsche
vliegtuiginstructeur T. O. Sopwith zijn „En-
deavour" naar Amerika. Weliswaar behaalde
deze in de twee eerste wedstrijden de over
winning, doch in de laatste vier kwam de
„Rainbow" als eerste aan en de oude kan
zonder bodem bleef dus ook nu in amerika.
Overigens kwam het ook bij den wedstrijd
van 1934 tot eenige ontstemming tusschen
Engelschen en Amerikanen, als gevolg van
een beslissing van den scheidsrechter en toen
ook nu Sopwith met leege handen terug
keerde, verklaarde men in Engeland, dat het
de voorkeur zou verdienen, den ongelukkigen
beker, die al zoo vaak misnoegen had doen
ontstaan, daar in zet te laten verdwijnen,
waar haar diepte het grootst is! Maar Sop
with zelf bleek den moed nog lang niet te
hebben opgegeven en heeft een tweede „Ende-
vour" laten bouwen
...Zooals men weet is de Cup ook dit jaar in
Amerikaansche handen gebleven. (Kern.)
Naar aanleiding van de vele in ons blad
verschenen en nog te verschijnen artikelen, de
hippische sport betreffende en daarin dikwijls
voorkomende aanduiding, dat een bepaalde
ruiter op een paard uitkomt, dat aan de z.g.
Colenbranderfonds behoorde, hebben wij onze
speciale correspondent op hippisch gebied
verzocht onze lezers hieromtrent in te willen
lichten.
Hij f schryft ons
Toen Nederland op de Olympische spelen te
Parys in 1924 en te Amsterdam in 1928 op
hippisch gebied zoo goed voor den dag kwam
(wij_ wonnen den landenwedstrijd en Rit
meester G. F. Pahud de Mortanges won op
het beroemde (want in 1932 won hij weer)
paard Marcroix de zeer zware samengestelde
wedstrijd) rees zeer terecht de vraag: zullen
wij onzen naam kunnen blijven behouden in
de toekomst?
Te meer, dahr het buitenland alles in het
werk stelde de prestaties van zijn ruiters en
paarden met financieelen en anderen steun
van rijkswege op te voeren.
Het was in 1929, dat de toenmalige Majoor
der Artillerie Jhr. K. F. Quarles van Ufford
het initiatief nam tot stichting eener ver-
eeniging, welke er toe moest bijdragen te
zorgen, dat de naam van Nederland op het
gebied der ruitersport behouden bleef.
Dit plan was dan ook zeer goed gezien,
want onze regeering kon niet denzelfden weg
volgen als die van Duitschland en Italië, waar
van rjjkswege aan de diverse rijscholen
speciale springstallen waren opgericht met
een keur van zeer goede en dure paarden.
Wederom moest in ons land het particulier
initiatief zijn werkzaamheid ontplooien.
In 1930 werd het Colenbranderfonds opge
richt, met een kapitaal van 10.000 gulden.
Thans is op deze wijze een bloeiende ver-
eeniging ontstaan, bloeiend niet alleen door
financieelen steun, maar ook door groote
sympathie, waarop zij terecht aanspraak
maakt.
Het Colenbranderfonds, dat den naam
draagt ter nagedachtenis aan den bekenden
springruiter Ritmeester Colenbrander, stelt
ten doel:
het op internationaal peil brengen van
jongere krachten onder de springruiters, die
daarvoor in aanmerking komen, zoowel bur
gers als officieren, en waartoe verschillende
goede paarden worden en werden aangekocht.
De belangen van het fonds zyn toever
trouwd aan een commissie van bescherming,
bestaande uit: W. van der Worm, voorzitter;
T. A. Dudok van Heel; E. L. graaf van Lim
burg Stirum; F. van Alphen.
De technische aangelegenheden worden
verzorgd door: Jhr. K. F. Quarles van Ufford,
voorzitter; G. W. Ie Heux, Jhr. H. W. M. van
Couhoorn van Sminia; Jhr. Gevaerts van
Nuland; P. M. R. Versteegh.
De aangekochte paarden worden in eerste
instantie in het Artillerie paardendepot te
Tilburg uitgeprobeerd en zoo noodig afge
richt, waarna zij aan de verschillende in
aanmerking komende ruiters worden uitge
geven in bruikleen.
Dat het Colenbranderfonds sinds de op
richting een succes is geweest, behoeft voor
ingewijden niet meer betoogd te worden.
Noemen we slechts de roemrijke lijst van
enkelen: Het paard Ernica met zjjn beryders,
Schummelketel, Greter en de Bruine. Danseuse
Rose met van Lennep en Tonnet. Diana, Isard,
Arkansas en nog enkelen.
Verleden jaar zijn wederom 3 nieuwe jonge
ps arden aangekocht, die thans dus nog in
africhting zyn in het Artillerie paardendepot
te Tilburg, onder de leiding van Luit. de
Bruine.
De prachteigensehap van
Edel Stijfsel „Crackfree".
Daardoor geschikt voor
de geheele wasch. Blijft dun. Dus
ook voor WOU, TRICOTAGE,
ZIJDE, KUNSTZIJDE en alle stof
fen die koud gewasschen worden.
fABRIKAAT: N.V. „ONDER ONS", DE KRIM (O.)
Haakt alle stoffen els nieuw
\V\jzigfngen.
Den Helder.
N.V. Zeebad Huisduinen, Spoorstraat 41;
bestuurswijziging.
Texel.
Fa. Gebrs. Pereboom, Hoogerstraat 16. sla-
gersbedryf; vennootschap ontbonden. Nieuwe
vennootschap opgericht.
Texel.
Opheffingen.
A J. Bruin, Warmoesstraat 28, Den Burg,
vrachtschipper.
Toestanden op visscherjjgebied in
het buitenland.
Hier te lande mag de toestand in het vis-
scherijbedrijf veel te wenschen overlaten, als
men leest hoe ook elders klacht op klacht
rijst over de visscherij, komt men tot de con
clusie, dat er nog een langdurig proces zal
zijn alvorens er van flinke opleving in dit be
drijf sprake zal zyn.
Zoo lezen we b.v., dat men er in Frank
rijk ernstig over denkt om de schepen
maar stil te leggen, want dat door de
herhaaldelijke devaluatie van den frank,
de kosten der materialen zóó hoog zyn
opgeloopen, dat er onmogelijk voldoende
besomming kan worden gemaakt, daar
de vischprijzen geen evenredige verhoo
ging hebben ondergaan.
De Fransche reeders beweren n.l„ dat
deze kosten met 70 zijn verhoogd, ter
wijl de vischprijzen maar 20 tot 30 zijn
omhoog gegaan.
Verondersteld, dat het grootste deel van de
Fransche visschersvloot komt stil te liggen,
dan spruit daaruit voort, dat er een tekort
aan aanvoer van visch in Frankrijk zal ont
staan.
Onze visscherij, die voor een deel nog kan
bestaan, zal daarvan dan voordeel hebben, al
zullen de prijzen tot een zekere grens slechts
kunnen oploopen, wijl de bevolking daar im
mers ook lijdt onder de devaluatie.
Maar vooral thans is er in Frankrijk een
groot contingent vreemdelingen, die graag
visch op het menu zal zien, zoodat daarnaar
vraag zal blijven bestaan.
In dit verband zien we de prijzen voor de
fijnvisch blijven op een hoog niveau, tenzij er
van stil leggen der Fransche vloot niets
komt.
Te betreuren is het daarom des te meer,
dat onze overheid heeft gemeend op de
overeenkomst van Londen te moeten
vooruit loopen en de maaswydte, zonder
eenige vastgelegde binding voor België en
Frankryk, te bepalen op 7 cm.
Het gevolg hiervan is immers geweest, dat
de kleine slips, waarnaar in Frankrijk steeds
groote vraag is, in zeer klein aantal thans
nog door onze vaartuigen wordt aangevoerd.
Voor deze kleine slips zou men nu goede
prijzen kunnen maken, terwijl er niets is, dat
dit verlies compenseert.
Ware deze maatregel direct bindend ge
weest voor alle landen, dan zou men zich er
gemakkelijker bij hebben kunnen neerleggen,
nu echter wekt het slechts wrevel.
En al zou België ook de maatregel der
maaswydte nu gaan iyvoeren, dan blijft er
nog het bezwaar, dat Frankrijk absoluut niet
tot een maaswijdte van 7 cm wil meewerken-
zoodat de Fransche schepen alleen in staat
zouden zijn deze slips aan te voeren.
Maar ook in België rijst al meer protest
tegen de vergrooting der maaswijdte en te
gen het vaststellen der minimummaten op
visch tot die grootte, vastgelegd in de over
eenkomst van Londen.
Wel komt dat niet altijd tot uiting, maar
nu en dan wordt men dit protest toch wel
gewaar.
Ons visscherijbedrijf mag echter wel goede
aandacht schenken aan hetgeen er op vis-
scherijgebied plaats heeft in het buitenland.
Want groote belangen voor onze visscherij
kunnen daarmee verband houden.
Aanvoer steurharing.
Zooals gemeld, is het aanvoeren van steur
haring alleen toegestaan aan de vaartuigen,
die zelf deze haring aan boord hebben ge
steurd. De z.g. haringjagers, die anders de
visch op zee overnemen en dan daarmee naar
land stoomen, hebben dus geen emplooi thans
meer.
De handel acht zich hierdoor gedupeerd,
omdat er zoodoende weer geen geregelden
aanvoer van deze haring zal plaats hebben.
4
Export van haring naar Rusland.
In The Fishing News schenkt men aandacht
aan den export van haring uit Holland naar
Rusland. Men meent, dat Holland daarop al
zyn energie richt, omdat Noorwegen zich
meer toelegt op het conserveeren en voor dit
product afzet tracht te vinden in Amerika.
De kwestie is of men voldoende prjjs kan
maken, hetgeen voor een groot deel afhan
kelijk zal zijn van de vangsten der Russische
schepen zelf.
Ongekende aalvangsten in het
IJselmeer.
Van alle plaatsen langs het IJselmeer ko
men berichten van buitengewoon hooge vang
sten aal in de vorige week.
Het gevolg daarvan is geweest, dat de
prjjs dusdanig terugliep, dat er van een loo-
nend bedrjjf toch nauwelijks gesproken kan
worden en er zelfs visschers zyn, die liever
nog de schuit aan den wal gaan leggen, om
dat de onkosten niet gedekt kunnen worden.
Dat is dus wel een heel treurig verschijn
sel. Overvloed van aal en toch geen loonende
visscherij.
Te Enkhuizen daalde de prijs van de kuil-
aal tot 6 cent per pond en te Huizen zelfs
tot 5 cent.
Men vraagt zich echter af of er dan ets
hapert aan de distributie, want in het alge
meen eet de Hollander graag een aaltje, wan
neer dat lekker gerookt is. En als de prijs
een laag peil heeft bereikt, zouden er toch
wellicht meer consumenten zijn te bereiken.
Het wil ons voorkomen, dat bij een betere
organisatie van ons distributie-apparaat er
meer aal zou kunnen worden omgezet, zelfs
tegen nog wat hoogeren prijs, zoodat de vis-
scher wat meer voor zijn vangst zou kunnen
maken.
Uitkomsten Urker vloot.
De uitkomsten der Urker Noordzeevloot zijn
de vorige week niet zoo goed geweest als in
de daaraan voorafgaande week, ondanks dat
de prijs van de fijnvisch een goed beeld toon
de. Doch er was te weinig tong te vangen
zoodat dat op de sommingen wel van grooten
invloed is geweest.
De vaartuigen, visschende tusschen IJmui
den en Scheveningen, maakten besommingen
van 60.tot 80.die visschende tus
schen Texel en Terschelling besomden van
180.tot 220.en de snurrevaadvis
schers hadden uitkomsten van 200.to
340.—.
De garnalen visschers bij IJmuiden maak
ten besommingen tot 200.—.
Deze visschery 4s in het algemeen nog van
goed resultaat.
Vischprijzen
Dinsdag waren de vischprijzen aan den af
slag te IJmuiden weer goed te noemen. De
fijnvischprijzen toonden een uitstekend beeld.
Voor tarbot werd besteed van 0.94 tot 1.14
per kilo. Tong deed van 1.11 tot 1.60 en
blijft dus een uitstekende markt houden.
Griet had ook een best prijsbeeld en no
teerde van 20.tot 37.
De scholprijzen waren eveneens goed. Zet-
schol noteerde van 19.tot 26.kleine
schol van 3.80 tot 19.'
Schar deed 6.75. Schelvisch- en kabeljauw-
prijzen liepen wat terug.
Wijting deed van 1.70 tot 3.
Makreel houdt zich steeds goed in prijs en
noteerde van 7.tot 3.
Haring blijft laag in prijs en deed van
1.95 tot 2.80.
Er waren zeven trawlers aan de markt,
hetgeen voor de Dinsdagmorkt nogal een be
hoorlijk aantal is. Ze maakten góede besom
mingen. Enkele voor gering aantal manden,
per mand, een uitstekend resultaat. Zoo werd
voor 70 manden gemaakt 1700.en voor
een vangst van 60 manden 1740.
Er was ook weer een Deensche kotter aan
den afslag, die een bevredigende besomming
had.
Visseherij-onderwijs.
Hebben de Belgen een voorsprong op ons
visschery-onderwijs zoo vraagt men zich
af als men leest, dat ons land bezoek heeft
van het visschery-opleidings-scheepje „De
Zee" uit Oostende, dat speciaal ingericht is
om de leerlingen zoowel de theoretische als de
practische dingen der visscherij te onder
wijzen.
Een dergelijk vaartuig mist ons visseherij-
onderwijs, terwijl het toch wel gewenscht
zou zijn over zoo'n vaartuig te beschikken.
Al mag dan ons visscherijbedrijf thans in
niet al te besten toestand verkeeren, hopelijk
zal er weer een tijd aanbrengen, dat de resul
taten wat beter zullen zijn, zoodat er toch
altijd noodig zullen zijn krachten, die de vloot
zullen moeten bemannen. En daar er meer
technische scholing noodig zal zijn dan voor
heen. ware een schoolscheepje voor ons vis-
schery-onderwijs zeker geen weelde.
Hr. Ms. „Hertog Hendrik" naar de
Middellandsche Zee,
Hr. Ms. Hertog Hendrik zal van 22 Septem
ber tot 15 December een reis naar de Middel
landsche Zee maken en periodiek eenige dagen
den convooidienst in de Straat van Gibraltar
waarnemen.
Commandant le divisie mijnenvegers.
Als commandant van de le divisie mijnen
vegers, die 30 Augustus uit Vlissingen naar
Oost-Indië zal vertrekken, is aangewezen-luit.
ter zee der eerste klasse jhr, J. F. W. de Jong
van Beek en Donk.
Luit. ter zee der 2e kl. W. F. van der Valk
Bouman. thans geplaatst in de rol van Hr. Ms.
Wachtschip te Willemsoord, is bestemd voor
plaatsing aan boord van Hr. Ms. mijnenlegger
Willem van Ewijck.
Vertr.
Aank.
Vertr.
Aank.
Vertr.
Aank.
Vertr.
Aank.
Vertr.
Aank.
Vlissingen: Maandag 30 Aug. '37.
Gibraltar: Zaterdag 4 Sept.
Gibraltar: Vrydag; 10 Sept.
Napels: Dinsdag 14 Sept.
Napels: Zaterdag 18 Sept.
Alexandria: Vrydag 24 Sept.
AlexandrlaWoensdag 29 Sept.
Port Said: Donderdag 30 Sept.
Port Said: Donderdag 30 Sept.
Suez: Donderdag 30 Sept. of
Vrydag 1 October.
Vertr. Suez: Vrijdag 1 October.
Aank. Aden: Woensdag 6 October.
Vertr. Aden: Dinsdag 12 October.
Aank. Bombay: Woensdag 20 October.
Vertr. Bombay: Maandag 25 October.
Aank. Colombo: Vrijdag 29 October.
Vertr. Colombo: Dinsdag 2 November.
Aank. Sabang: Zaterdag 6 November.
Indien de weerberichten omtrent de
Golf van Biskaye ongunstig luiden,
wordt op 1 September 1937 Brest aan
gedaan.
Nu de vacanties hier en daar al weder
zijn geëindigd, komt er weer eenige piaata
in hotels en pensions; vorige week echter
waren er zooveel zomergasten, dat verschil,
lende personen, die niet te voren plaats
hadden besproken, na vergeeefsche pogin.
gen te De Koog en Den Burg te hebben aan-
gewend om een behoorlijk onderdak te ver
krijgen, weer naar elders zijn afgereisd.
Op Vrijdag 8 en Zaterdag 9 October a.s
zal te Den Burg in Eben Haezer een bazar
worden gehouden voor het herstel van dit
vereenigingsgebouw, waarin ook de Chr. Be
waarschool gehouden wordt en waarin vooral
des winters bijna iederen avond een bijeen-
komst of iets dergelijks plaats heeft.
Oorspronkelijk was men van plan, één bazar
te houden voor het herstel van de Ned. Herv.
Kerk te Den Burg, en voor dat van Eben
Haezer tezamen, doch hiervoor werd geen toe-
stemming verleend, zoodat men thans het
voornemen heeft opgevat voor het kerkher-
stel later een bazar te organiseeren.
De Koog
De honderden kampeerders, die in onze ge
meente verblijf houden, vocal de tijdelijke
bewoners van onze duinen, hebben de beide
eerste dagen van deze week nu juist geen
piettige ervaringen opgedaan, vooral zij, die
hun tenten wat hoog hadden opgeslagen of
vergaten hun scheerlijnen te spannen, onder
vonden last en schade van den stormwind.
Verscheidenen moesten midden in den nacht
een andere verblijfplaats zoeken, omdat hun
tenten scheurden. Het waren vooral de dubbel-
dakstenten, die het zwaar te verantwoorden
hadden.
Door de gunstige ligging van het terrein
was het niet noodig, dat tenten, die in de duin
pannen waren geplaatst voor den zwaren
regenval moesten worden verplaatst.
KON. NED. STOOMBOOT MAATSCHAPPIJ.
Ajax, 16 Aug. te en v. Napels.
Alkmaar, 14 Aug. v. Curagao.
Ariadne, 16 Aug. v. Barl.
Aurora, 15 Aug. te Oran.
Boskoop, u., 16 Aug. te Callao.
Colomboa, 16 Aug. v.Hamburg.
Fauna, pass. 17 Aug. 11 u. v.m. Dungeness.
Ganymedes, 16 Aug. v. Izmir.
Hebe, 17 Aug. te Amsterdam.
Odysseus, 16 Aug. v. Halmstad.
Orpheus. 17 Aug. te Odense.
Bodegraven, 17 Aug. v. Liverpool.
Theseus, 17 Aug. v. Danzig.
KON. HOLL. LLOYD.
Kedoe, t., 17 Aug. v. Port Said.
Montferland, u., 16 Aug. te Rio Janeiro.
HOLLAND—AMERIKA-LIJN.
Boschdijk, 14 Aug. te Tampico.
Blommersdijk, 15 Aug. te N. Orleans.
Burgerdijk, 14 Aug. v. New Orleans.
Damsterdijk, 16 Aug. te Los Angeles.
Delftdijk. 16 Aug. te San Francisco.
Tirandentes, 15 Aug. te Norfolk.
Volendam, toeristenvaart, 17 Aug. v. Tjaerland.
ROTTERDAMSCHE LLOYD.
Kertosono, u., 16 Aug. v. Belawan.
Indrapoera, t., 18 Aug. te Marseille verwacht.
Kota Gede, t., pass. 17 Aug. Segres.
Baloeran, toeristenvaart, 14 Aug. v. Ponte Delgada.
Brastagi, t., pass. 16 Aug. Kaap del Armi.
Buitenzorg, u., 13 Aug. te Singapore.
Indrapoera, t., pass. 16 Aug. Kaap del Armi.
Siloebondo, u., pass. 17 Aug. Dover.
Soekaboemi, 17 Aug. te Rotterdam.
Weltevreden, t., 16 Aug. v. Singapore.
ROTTERDAM—ZUID-AMERIKA-LIJN.
Alchiba, 15 Aug. te Rosario.
Alcyone, 16 Aug. v. Hamburg.
Alphacca, u., 16 Aug. te Montevideo.
STOOMVAART MIJ. OCEAAN.
Euryades, 15 Aug. v. Batavia.
Sarpedon. 11 Aug. v. Colombo.
Achilles, 17 Aug. te Kobe.
Patroclus, 17 Aug. v. Kobe.
Philoctetes, 16 Aug. te Port Said.
Alcinous, 17 Aug. v. Colombo.
Deucallon. 17 Aug. te 61ngapore.
Proteslaus, 17 Aug. te Rotterdanf
EMZETCO LIJN.
Jonge Elisabeth, 16 Aug. v. Emden.
STOOMV. MAATSCH. NEDERLAND
16 Aug. V. Belawan.
Poriau Tent, n ,'?erU' u P"5S' 16 Au«- Gibraltar.
Ïw.„a u" 15„AuS' Belawan.
Enggano, t„ pass. 16 Aug. Gibraltar.
HOLLAND— WEST-AFRIKA-LIJN.
Jaarstroom, 17 Aug. v. Amsterdam.
KON. PAKETVAART MAATSCHAPPIJ.
Achilles, 17 Aug. te Genua
'2 A»S-, 'e New York.
i1.7 ,A>1*- v' Botterdam.
II Auk' Ouessant.
'l"15- y- Mombassa.
Bontekoc, 15 Aug. te Port Natal
Tlsmaennh0iSdi' 1? Aug' v ^vU.
Vm b.;, w v' Sha»«nai.
van Rees, 14 Aug. v. Wellington.
SILVER-JAVA PACIFIC-LIJN.
Saparoea. 15 Aug. v. Penant:
Silverguaua, 16 Aug. te Belawan.
JAVA-CHINA-JAPAN-LIJN.
Tjlsaroe* Va A."S' H°nf(kong.
tlisaroea, 15 Aug. te Hongkong.
JAVA—NEW-VORK-LIJN.
Eurymedon, 16 Aug. v. Belawan
Glaucus, 14 Aug. v Kaapstad!
VEREENIGDE NEDERL. SCHEEPV. Ml.
(Holland—Afrika LUn.)
Boschfontein, t 16 Aua v u' 50 Dover.
Heemskerk, t„ pali fc,
(Holland—Br.-Indlë LUn).
Streefkerk, t„ 17 Aug. v. Madras.
(HollandOost-Azië LUn).
Grootekerk, t 17 Au» a-i
Meerkerk n 1* v
Gaasterkèrk, t!, 15 lUgf v^Manllla.