dagblad voor den helder en hollands noorderkwartier Nederland s weerbaarheid in de lucht gedemonstreerd Regeering verschaft kleinen bner bedrijfsmiddelen Onze spoorwegpolitie^ in de naaste toekomst Japansche actie ie het Hoofden verwacht „Alle nationale krachten mobiel" Frankrijk zal vuur van aanvaller beantwoorden Groote branden te Sjanghai Verzoeningspoging met tragiscben afloop UITGAVE. N.V. DRUKKERIJ EN UITGEVERIJ V/H C. DE BOER JR.. KONINGSTRAAT 78. DEN HELDER. TELEFOON 50 EN 412. POSTGIROREKENING 16066 23 AUGUSTUS 1937 65e JAARG.No. 8085 Voorbijrijden van kleine stations Steeds moderner materiaal en hoogere snelheden CHINA Dit nummer bevat 8 pagina's Weerbericht DE BILT SEINT: HE LDERSCHE COURANT MAANDAG Zaterdagochtend heeft Jhr. Ir. O. C. A. yan Lidt de Jeude in de foyer van het Kur- haus te Scheveningen de luchtverdedigings dag geopend en tevens de tentoonstelling van schaal- en vliegende modellen, inge richt in de tweede foyer van het Kurhaus. Tot hen die de opening van den lucht verdedigingsdag bijwoonden behoorden: luit generaal J. J. B. Baron van Voorst tot Voorst, gep. Generaal C. J. Snijders, kapi tein-luit. ter zee J. W. Termeijtelen, sous chef van den marinestaf, Mr. Dr. L. N. Dec- kers, oud-minister van Defensie, vice-admi- raal A. Vos, chef van de afdeeling mate rieel zeemacht., de heer H. C. H. van Ede yan de Pais, directeur van den luchtvaart dienst. van het ministerie van Waterstaat. In zijn welkomstrede zette Jhr. van Lidt de Jeude uiteen, dat deze luchtverdedigings dag ten doel heeft de na'tionale krachten, welke hier te lande en in overzeesche ge westen dienstbaar kunnen gemaakt wor den aan verhooging van nationale en inter nationale veiligheid, te ontwikkelen en een geest van weerbaarheid vaardig te doen worden. Het versterken van de bemanning onzer luchtvloot is hierbij de voornaamste factor. Na bezichtiging van de tentoonstelling, die o.a. een batterij luchtdoel-artillerie en een peloton luchtdoel-mitrailleurs, alsmede zoeklichten en. luistertoestellen, werd ze geopend door luitenant-generaal J. J. G. Baron van Voorst tot Voorst, commandant van het veldleger, die de nadruk legde op het belang der luchtmacht bij aanval en verdediging. Hij noemde de vliegmachine het oog van het veldleger. Nog voerdien het woord Ir. de Kok, die een uiteenzetting gaf van doel en wezen der Vereendging voor nationale veiligheid en Generaal C. J. Snijders, die wees op de onheilspelende internationale tóestanden, waardoor de mogelijkheid niet is uitgeslo ten, dat ook wij in een algemeenen oorlog worden meegesleept. Om deze kans zoo klein mogelijk te doen zijn, dient ons militair apparaat in «prima staat te zijn, opdat een eventueele aanval ler wete, dat schending van ons grondge bied hem een krachtige tegenstander be zorgt. Maar niet alleen met geld kan een goed verdedigingsstelsel worden opgebouwd weerbaarheid moet ook leven in de har ten. Het luchtverdedigingsfonds doet een beroen, aldus generaal Snijders, op de gansche Nederlandsche jon gelingschap om zich mits vol doende aan de gestelde eischen in grooten getale aan te melden en beschikbaar te stellen ter opleiding tot vieger, wat tevens voor hen 't deelnemen aan een heerlijke, opwek kende en prikkelende sport betee- kent en hun een eervolle nationale taak in het vooruitzicht stelt. Tenslotte sprak Minister van Dijk, die o.a. zeide, dat voor Nederland in de verdediging het zwaartepunt ligt, hetgeen echter ook beteekent, dat van den aanval gebruik dient te worden gemaakt. Het luchtwapen in Nederlandsche handen noemde de heer Van Dijk een instrument tot bewaring van ons Volksleven. De roeping van de overheid is dit volksbestaan te bewaren en de koste lijke goederen, als burgerlijke, staatkundige en nationale vrijheid, over te geven aan hen, die na ons komen. De demonstraties. Tegen het einde van dit korte, maar kernachtige ministerieele woord begon het even te regenen. Gelukkig maar even, want spoedig brak de zon door. zij het ook op bescheiden wijze. Enkele minuten voor half vijf kwamen Vijf zwarte stippen in het zicht. Via den luidspreker in de muziektent op het terras Van het Kurhaus deelde majoor Zeegersvati den staf van de militaire luchtvaart mede, dat het de eerste groep van de demonstree- tende luchtvliegtuigen was. En inderdaad, nauwelijks drie minuten later, daverden de 5 zware motoren der gevechtsvliegtuigen die bommenwerpers voorstelden, boven de Pier. Hot was een buitengewoon boeiend schouw- dat diepen indruk maakte, vooral toen later aan den zuidelijken hemel 2 andere Patrouilles, elk bestaande uit 3 vliegtuigen. Achtbaar werden. De demonstraties, bestaande uit aanval- 'en en verdedigen, waarbij van den boule- Vord af het luchtafweergeschut daadwerke- hlk was ingeschakeld, hadden een vlot ver loop en werden besloten met een parade, }vaarbij de 11 domonstreerende vliegtuigen !n oskaderverband van de zee uit laag over Kurhaus vlogen. Hierna demonstreerden eenige vliegtuigen oo den marine-vliegdienst, wier sierlijke voiutjpg rondom de Pier en boven het Kur- aus den duizenden toeschouwers een dui- ..ik beeld gaven van de snelle wendbaar- eul dezer oogenschijnlijk plompe machi- Tot slot van deze vliegdemonstraties vlogen eenige sportvliegers met hun lichte toestelletjes in gesloten verband over de menigte. Maaltijd in het Palacehotel. De afdeeling Den Haag van het N. J. V. was des 's avonds gastvrouw aan een maal tijd in het Palace-hotel te Scheveningen, waaraan een groot deel van de autoriteiten, die de demonstraties hadden bijgewoond, deelnam. Na afloop van den maaltijd werden op het terras van het Kurhaus" filhiopnemingen van dezen dag vertoond. De demonstraties met zoeklich ten. De belangstelling van het publiek voor de demonstraties met zoeklichten was over weldigend. De toeschouwers hadden plaats gevonden op de terrassen van café's en hotels, voorts op de Pier, op het strand en elders. Precies tien uur kwam de Dragon Fly van ir. J. E. F. de Kok, bestuurd door den heer H. M. Schmidt Crans, in de bundels van de zoeklichten. Weldra volgde een tweede toe stel, de Leopard Moth, ook van den heer De Kok, welk toestel de heer Asjes be stuurde. Af en toe wierpen de bestuurders roode lichtkogels naar beneden, ten teeken dat zij door de zoeklichten verblind werden. Deze werden dan voor één minuut gedoofd. Met het Wilhelmus werd de luchtverdedi gingsdag besloten. Drastische bescherming der Fran- sche koopvaarders. Het Fransche ministerie van Marine deelt mede, dat reeds op 22 April j.1. de minister aan de oorlogsschepen en luchtstrijdkrach ten der vloot voorgeschreven heeft zoowel in volle zee als in de Fransche territoriale wa teren de Fransche koopvaardijschepen te be schermen tegen eventueele aanvallen, waar van zij het voorwerp zou kunnen zijn. Teder Fransch oorlogsschip, dat kennis draagt van een incident in de wateren, waar het zich be vindt, moet het aangehouden of aangevallen schip te hulp komen en den aanvaller sei nen, dat het dit schip onder zijn bescherming neemt. Wanneer de aanvaller zijn onderne ming voortzet en vuurt op het koopvaardij schip, moet het oorlogsschip onmiddellijk met al zijn wapenen dit vuur van den aanval ler beantwoorden. NIEUWE STEUNREGELING. In verband met den moeilijken toestand, waarin het kleine boe renbedrijf, ondanks de getroffen crisicmaatregelen e.d. verschillende büzondere regelingen, die voor het kleinbedrijf golden, verkeert, heeft de regeering gemeend een bijzon dere steunregeling voor de noodlij- de: bedrijven in het leven te moe ten roepen. Van deze steunregeling kunnen alleen gebruik maken zij, die op een bepaalden datum als grondgebruiker bekend stonden. De nieuwe maatregelen beoogen vooral door een krachtige, zoo mogelijk individu eele, voorlichting de rationalisatie van dit soort bedrijven zooveel mogelijk te bevor deren. Het is gebleken, dat hoe gaarne ook het bedrijf dit zelf zoude wensoben. deze rationalisatie als regel achterweg bleef, ter wijl de contante middelen ontbraken. Het ligt thans in de bedoeling om voor zooveel noodig met overheidshulp deze kleine boeren in het bijzonder op het eigen bedrijf werkzaam te doen zijn, teneinde hen aldus in de gelegenheid te stellen de noo dige gelden te verdienen, die noodzakelijk zijn voor de rationalisatie van het bedrijf. Als basis voor den te verleenen steun zal dienen de bestaande steunregeling en wel in dien zin dat aan den kleinen boer voor zijn arbeid op het bedrijf zelf een bedrag zal worden uitgekeerd, waarbij rekening wordt gehouden met hetgeen een werklooze aan steun ontvangt in de gemeente, waar hij woont, en het bedrag, dat hij volgens be paalde normen uit zijn bedrijf ontvangt. Het uit te keeren bedrag zal als regel niet in geld, doch in bedrijfs middelen worden verschaft, tenein de de zekerheid te verhoogen, dat dit bedrag ook inderdaad het be drijf, dus indirect ook den boer, ten goede komt. Voor zoover de noodige gelden bij de uit voering dezer regeling voortvloeien uit het feit, dat de verminderde inkomsten het ge volg zijn van het wegvallen van den arbeid, dien de kleine boer als regel vond bij der den, zullen deze gelden gevonden moeten worden door de gemeenten met subsidie uit het werkloosheidssubsidiefonds. Voor zoover dit niet het geval is, zal het Landbouwcri sisfonds bijstand moeten verleenen. De uitvoering van deze regeling komt, in samenwerking met het departement van so ciale zaken,, in handen van den dienst voor de kleine boerenbedrijven. Het ligt in de bc docling, dat plaatselijk locale commissies worden ingesteld, die met de ambtenaren van den Landbouwvoorlichtingsdienst en van den Rijkswerkverschaffingsdienst sa menwerken. Zoo eenigszins mogelijk zal nog dit najaar deze regeling in werking treden. In een onderhoud, dat Ir. E. C. W. van Dijk, directeur van de Ned. Spoorwegen toe stond aan een redacteur van het Hdbld., deelde de spoorweg-deskundige mede, dat met het oog op de zeer groote kosten voor- loopig wordt afgezien van de electrificatie der lijn Dordt-Roosendaal, zoodat van een electrisch verkeer Amsterdam-Brussel voor- loopig nog wel niets zal komen. Belangrijke mededeelingen deed Ir. van Dijk over de spoorwegpolitiek in de naaste toekomst. Het ligt in de lijn van onze algemeenc po litiek, om de snelheid zooveel mogelijk op te vberen, waardoor wij als vanzelf gedwongen worden tot een knooppuntendienst. Doordat wij verschillende kleine stations gaan voorbij rijden, kan de snelheid worden opgevoerd. Dit is een groote vooniitgang en verbetering. Als voorbeeld wijst Ir. van Dijk op Zwolle- Deventer, waar de treinen niet meer stoppen en waar voor de tusschengelegen plaatsen een autodienst rijdt. In 1938 zal een vrij groot aantal kleinere stations door de treinen voorbij gereden worden. Men krijgt dan meer sneltreinen, die alleen op de grootere plaatsen stoppen. Van die kleinere plaatsen naar de groo tere en omgekeerd, zal de autobus het verkeer bedienen in aansluiting op de treinen. Beide vervoermiddelen komen dan meer tot hun recht. - Zal, wanneer dit in de toekomst uitge breid wordt, dat autovervoer door de A.T.O. geschieden'? - Dat zal slechts ten deele het geval zijn. Men zal voor dit locale verkeer bestaande particuliere autobusondernemingen inscha kelen, zooals reeds geschiedt. Vele kleine plaatsen die door de treinen voorbijgereden worden, betoogen, dat zij daardoor geschaad worden. Men wil liefst van twee wallen eten, een spoorweg- en een autobusverbinding. Maar dit is economisch natuurlijk niet te verdedigen. En in ons stelsel worden do belangen van het reizen de publiek ook zeer goed behartigd en wordt de reissnelheid belangrijk verhoogd. Hoofdzaak is dus in '38 vooral, dat we meer spoorwegknooppunten krijgen, met daarnaast aansluitend motorverkeer op den weg. De spoorwegen en dit wil ik hier toch nog eens naar voren bren gen zullen het verkeer moeten houden op de langere afstanden èn op lijnen met een druk verkeer. Wat dit laatste betreft, hierbij denk ik ook aan het forensenverkeer, dat onmo gelijk met busverkeer bediend kan worden. Het schijnt, dat de Japansche troe pen zich voorbereiden op een grooter actie in Hopei en Tsjahar. Verschei dene escadrilles Japansche bombar dementsvliegtuigen zijn over Peiping gevlogen in de richting van Liang- slang, waar de Japansche troepen zich voor het offensief schijnen ge reed te maken. Chineesche waarne mers zijn van meening, dat het doel van de Japansche legerleiding is door te dringen tot Pauting. Den geheelen dag werd te Peiping artillerievuur gehoord. Ook in de omgeving van Nankau werd lel gestreden. Volgens mededee lingen van Japansche zijde zijn hier drie Chineesche divisies geconcen treerd. Japansche vliegtuigen hebben de Chineesche stellingen ten noor den van Nankau bestookt, waarbij zij het Chineesche hoofdkwartier hebben getroffen. Het Japansche leger in Mandsjoekwo heeft de Chineesche troepen, die uit Sjensi opruk ten naar Noord-Tsjahar teruggeslagen. Verder wordt gemeld, dat in de omgeving van Peiping schermutselingen zijn gevoerd tusschen Japansche soldaten en Chineesche militairen, in burger gekleed, die zich in de dorpen rond Peiping hadden verborgen. Hevige strijd in Sjanghai. Den geheelen dag door is bij Sjanghai ver woed gestreden. De Chineezen poogden de Japansche mariniers te dwingen zich terug te trekken, waarbij zij voor den eersten keer gebruik maakten van tanks. De „Izoemo" beschoten. Een bende Chineezen in burger heeft het vuur geopend op het Japansche vlaggeschip „Izoemo", doch de bemanning verdreef de Chineezen. Chineesche vliegtuigen hebben de Japan sche stellingen bestookt, doch zij wierpen geen bommen naar de „Izoemo". De Chinee zen beweren, dat zij met hun artillerie heb ben belet, dat Japansche troepen te Woc- soeng aan land werden gezet onder dekking van een spervuur van de Japansche vloot. Ook bij Poetoeng werd een landingspoging verijdeld. De Chineezen verklaren, dat ner gens Japansche troepen aan land konden worden gezet. Van geloofwaardige zijde wordt gemeld, dat de eerste en tweede divisie van het Chi neesche leger, de 87ste en 88ste divisie hij Sjanghai hebben afgelost. Deze beide divisies zijn de trots van het Chineesche leger. De geweldige branden, welke reeds Za terdag woedden, hebben ook de eigendom men der buitenlanders in het Oostelijk deel der stad aangetast. De Brittsche verliezen te Sjanghai worden geraamd op zes millioeri pond sterling en de schade wordt van uur tot uur grooter. Gis terenavond woedden dertien groote branden in de wijken waar gevochten wordt. De Japansche artillerie antwoordde op het vuur van de Chineesche kanonnen op het Japansche consulaat door het beschieten van Poetoeng en van de Chineesche stellingen ten zuidwesten der stad. Het protest der vlootvoogden. v In hun protest hebben de commandanten der buiteniandsche vloten aan de Japansche marineautoriteiten verzocht de Japansche oorlogsbodems terug te trekken tot een hal ve mijl stroomafwaarts van de Tuinbrug aan de samenvloeiing van Wangpoe en Soetsjau. Mislukte Japansche landings poging. Sinds drie dagen aangekomen Japansche versterkingen hebben onder dekking van een hevig geschutvuur der Japansche vloot getracht in den nacht te Woesoen aan land te gaan. Zij werden echter teruggeslagen door de Chineesche infanterie en artillerie. De Japansche regcering zou den opperbe velhebber van het Sjanghai front admiraal Hasegawa, bevel hebben gegeven het Ja pansche front in te korten om de ontsche ping van versterking af te wachten. Verklaring van een Japansche luchtvaartcommandant. De commandant van een Japansche lucht- vlooteenheid heeft tegenover de pers een verklaring afgelegd, waarin hij o.m. zeide: „Wij hebben bijna alle belangrijke Chi neesche luchtbases onbruikbaar gemaakt. De Japansche vliegers nemen geen valscher men mee, maar dolken en hebben opdracht harikiri te plegen, wanneer zij een nood landing moeten doen. Eerst moeten zij dan hun toestel in brand steken. Door de moei lijke navigatie-omstandigheden hebben de Japansche luchtstrijdkrachten bijna een derde deel harer toestellen verloren toen voor de eerste maal een aanval werd on dernomen op een Chineesch vliegveld." Japanneezen ontruimen Tsingtau. Volgens een bericht van het Japansche lelegraafagentschap ontruimt de Japansche bevolking ook het gebied van Tsingtau. Hiermede wordt de laatste toevlucht der Japansche bevolking aan de Chineesche kust practisch opgegeven. Vooreerst zijn slechts nog eenige eenheden der Japan sche landingstroepen achtergebleven. Volgens een mededeeling van hetzelfde telegraafagen-tschap moet rekening gehou den worden met.de mogelijkheid van mili taire operaties ook ten bzuicien van Tsing tau. Verwachting: Matige tot zwak ke Noordelijke tot Noordwes telijke wind, gedeeltelijk be wolkt, waarschijnlijk droog weer. weinig verandering in temperatuur. Verdere vooruitzichten: Krïi pende wind, aanvankelijk gedeeltelijk bewolkt, later weer toenemende bewolking weinig of geen regen. Voor heel veel plaatsen (vooral de groo tere steden), zullen bij de dienstregeling van Mei 1938 de treinen regelmatig op be paalde, gemakkelijk te onthouden, tijdstip pen vertrekken. Om eennog niet vast staand voorbeeld te noemen: uit Zwolle om 6.32. 7.32, 9.32, 11.32 enz. Zal dit voor veel meer plaatsen het geval zijn dan thans? We zullen het zooveel mogelijk door voeren, want het is ten gerieve van het publiek! Hoezeer de snelheid in de toekomst zal worden opgevoerd, mag blijken uit de volgende rij tij cl verkortingen. Amsterdam Utrecht zal worden afgelegd in 21 minuten, AmsterdamArnhem in 1 uur, Amsterdam —Maastricht in 2 uur 25 minuten en Am sterdamHengelo in twee uur. Deze snelle diensten zullen door diesel electrisch materieel worden gereden en flitstreinen heeten. Ook de snelheid van de stoomtractie zal echter in 1938 worden opgevoerd. In het algemeen, zoo besloot de Direc teur der Nederlandsche spoorwegen het ge sprek, neemt het reizigersvervoer, ook dat naar het buitenland, den laatsten tijd toe! 't Is niet alleen de vacantietijd (o.a. met de drukbezette ,,Hppla"-treinen; er was een week van 3000 cn een week van -1500 met dergelijke reizigers!), die mij aanleiding geeft tot deze uitspraak. Is ook het goederenvervoer stijgende? Dit is inderdaad in verheugende mate het geval. Zou een drukker vervoer aanleiding kunnen worden tot tariefsverlaging voor het reizigersvervoer? Op dit oogenblik zullen de spoorwegen de tarieven voor het reizigersvervoer nog niet kunnen verlagen. Als dit het geval kan zijn, dan zullen wij zeker niet schromen, er toe over te gaan. Maar zij doen reeds zooveel als mogelijk is om het publiek te gerieven (avondretours goedkoope treinen enz.). Gisterenmiddag heeft de 23-jarige ijzer werker J. J. S. die sedert eenigen tijd in onmin leeft met zijn 19-jarige echlgenoote H. V. V., na een mislukte poging om tot een verzoening te komen, op de Nesserdijk onder Rotterdam, zijn vrouw een aantal steken met een dolkmes toegebracht en daarna de vlucht genomen. Omtrent de tóedracht is gebleken, dat beide echtgenooten Woensdag aanstaande een definitieve beslissing in hun echtschei dingsprocedure moesten nemen. De man, die wist dat zijn vrouw met haar moeder en haar kindje, Zondagmiddag een bezoek aan eenige familieleden zou brengen, is het drie tal gevolgd en heeft de vrouw op den Nesserdijk ingehaald en aangesproken. Toen zij weigerde om hem Woensdag in de verzoengingskamer te ontmoeten, heeft hij een dolkmes te voorschijn gehaald en haar in het wilde weg eenige steken toe gebracht. Toen hij zag dat zijn vrouw ineenzakte, nam hij de vlucht in de rich ting van Rotterdam, waar hij, door de politie, die dor eenige omstanders gewaar schuwd was, in hechtenis genomen. Deze trof hem aan met snijwonden aan hals en polsen, hetgeen er op wijst, dat hij getracht heeft zich zelf het leven te benemen. Na een eerste verhoor op 't politiebureau Hoflaan, is hij naar het ziekenhuis aan den Coolsingel overgebracht, waarheen men ook zijn vrouw per ziekenauto van den genees kundigen dienst, had vervoerd. BOSCHBRAND IN DE VEREEN. STATEN. Zes dooden. In de.nabijheid van Cody (Wyoning V.S.), woedt een hevige boschbrand, welke reeds 200 H.A. heeft aangetast. Reeds zijn zes per sonen in de vlammen omgekomen en zijn veertig personen gewond, terwijl nog één wordt vermist. Men vreest, dat het aantal slachtoffers nog grooter zal worden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 1