Geladen atmosfeer in Engeland Opwinding in België Japansche opmarsch op alle Sjanghai-fronten verwacht ingenieurs verslaan Amerika DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER Kanotocht Zandvoort- Engeland mislukt v N.V. WACO - Hoorn UITGAVE. N.V. DRUKKERIJ EN UITGEVERIJ V/H C. DE BOER JR.. KONINGSTRAAT 78. DEN HELDER. TELEFOON 50 EN 412. POSTGIROREKENING 16066 DONDERDAG 2 SEPTEMBER 1937 Opwinding over duikbootaanval op Britsch oorlogsschip Kabinetscrisis niet onmogelijk De moedige zeevaarders druipnat opgepikt Chineczen doen tegen aanvallen bij Woesoeng Japan tart Engeland Met ruim 200 K.M, snelheid door het water Dit nummer bevat 8 pagina's U^EERBERICHT DE BILT SEINT: Brand op de „Kota Agoeng" breidt zich niet uit Maiscultuur in Nederland HELDERSCHE COURANT r '65 e JAARG. No. 8094 De Britsche torpedojager „Havock" ls in den aigeloopen nacht bij Kaap San Antonio aangevallen door een onbekend gebleven duikboot. Onmiddellijk zijn de torpedoboot- jagers „Hyperion" en „Hardy" uit Gibraltar vertrokken, teneinde bij de opsporing van de geheimzinnige duikboot te assisteeren. De aangevallen jager, de „Iiavock", meet 1335 ton en is bewapend met vier kanonnen van i duims 7' kanonnen en acht torpedo- Ianceerbuizen van 21 duim. Tot dusver hadden de geheimzinnige duik- booten, die in de Middellandsche Zee de handelsroutes bedreigen, zich bepaald tot het bombardeeren van koopvaardijschepen. Nim mer nog was een aanval gedaan op een Britsch oorlogsschip. En het is dus volkomen begrijpelijk, dat men in officieele kringen te Londen het incident met de „Havock" als hoogst ernstig opvat. In herinnering wordt gebracht, dat de po sitie van de koopvaardij in de Middelland sche. Zee op 17 Augustus besproken werd in een bijeenkomst van ministers op het Fo- reign Office en dat aan het slot er van mee gedeeld werd, dat Zr. Ms. regeering ernstig verontrust was door het toenemende aantal aanvallen op schepen, dat in den laatsten tijd in de wateren van de Middellandsche Zee was voorgekomen en door de uitbreiding van het gebied, waarin deze incidenten voorvielen. Verder werd meegedeeld, dat de regeering via de admiraliteit instructies had uitgevaar digd, dat als een Britsch koopvaardijschip zonder waarschuwing door een onderzee boot werd aangevallen, Zr. Ms. schepen ge machtigd waren, een tegenaanval op de on derzeeboot te doen. De destroyer „Havock" maakte deel uit van een Britsche niet-inmengingspatrouille. Vast staat, dat een onbekende duikboot in de richting van dit schip een torpedo heeft af geschoten, die echter geen doel trof. De „Ha vock" heeft daarop een tegenaanval gedaan en eenige bommen geworpen in de richting van de duikboot. Of deze aanval resultaat heeft gehad, is niet bekend. Vier Britsche destroyers hebben onmiddel lijk getracht, de geheimzinnige duikboot op te sporen, echter zonder succes. Een oogenblik werd Londen op nieuw in opschudding gebracht door het gerucht, dat ook de Britsche kruiser „Galatea" door den onbeken den onderzeeër zou zijn aangevallen. Dit bericht kon evenwel later wor den tegengesproken. Intusschen zijn, naar van betrouwbare zijde wordt vernomen, nieuwe Britsche ver sterkingen naar de Middellandsche Zee ge zonden. De Engelsche torpedojagers „Heré- ward" cn „Hasty" zullen zich nl. aansluiten bij de „Hyperion" en de „Hardy" en de an dere Britsche oorlogsschepen, om tusschen Alicante en Valencia de duikboot op te spo ren. die de „Havock" heeft aangevallen. Het is echter, blijkens nadere te Londen Minister-President van Zeeland, die Bel gië door groote moeilijkheden heen loodste, is thans het mikpunt van fascistische be schuldigingen. De Rexistische leider Degrelle beschuldigt den minister, die voorheen bestuurder was van de Belgische Nationale Bank, ook tij dens zijn ministerieele ambtsperiode sala ris, althans gelden van de Bank te hebben aangenomen. Van Zeeland is er niet geheel in geslaagd deze beschuldiging te ontzenuwen. Wel beweert hij, door het aanvaarden van het ministerambt een groote geldelijke schade te hebben geleden en slechts som men van de Nationale Bank te hebben ont vangen, welke hem toekomen, als vergoe ding voor werkzaamheden vroeger verricht, maar bepaald sterk is zijn verweer niet. De vergaderingen van aandeelhouders der Nationale Bank verloopen dan ook zeer ru moerig, omdat ook enkele Rexisten tot de aandeelhouders behooren en een rauwe cri- tiek op den minister-president leveren. De positie van Van Zeeland wordt er nog te moeilijker om, omdat meer en meer blijkt, dat de sociaal-democratische minis ter De Man, die een onderzoek naar de geste van den Minister-President had ge last, niet geheel aan diens kant staat. Het staat nu wel vast, dat over enkele dagen deze geruchtmakende zaak in het Belgische parlement ter sprake zal komen en het is nog lang niet zeker, dat de mi nister-president zijn zetel zal kunnen be houden. Een regeerïngscrisis moet niet geheel uit- Sfesloten worden geacht, ontvangen rapporten, onmogelijk gebleken na te gaan of de tegenaanval van de „Ha vock" op de aanvallende duikboot succes heeft gehad. Er is geen enkele onderzeeër sinds de aanval op de „Havock" ontdekt en het wordt hoogst onwaarschijnlijk geacht, dat men, behalve het reeds bekende, nadere bijzonderheden zal verkrijgen, waaruit de identificatie van de verantwoordelijke zal zijn op te maken. In officieele kringen weigert men welis waar, nog, zich over den aanval op de „Havock" uit te spreken en wacht men blijkbaar op nadere bijzonderheden over het incident cn speciaal over de identiteit van den aanvaller, maar het is evident, dat ook in Whitehall de atmosfeer zeer geladen is. In de straten der Britsche hoofd stad schreeuwen de venters van dag bladen het sensationeele nieuws „duikboot viel Britschen destroyer aan". En ofschoon het Britsche pu bliek zich niet gemakkelijk overgeeft aan openbare manifestaties van zijn gevoelens, getuigen thans toch de op merkingen, welke men allerwegen vernemen kan, van een diepe en steeds feller wordende verbittering over de piraterij in de Middelland sche Zee. Hachelijke oogenblikken in het holst van den nacht. De kanovaarders van Deurzen en van 't Hof, die vanmorgen Zand- voort verlieten met Engeland als reisdoel, zijn vannacht om half twee dwars van IJmuiden opgepikt en naar de voorhaven van Amsterdam gebracht. Hiermede was aan de ge waagde onderneming een einde ge komen. Tusschen elf uur en half twaalf was het tweetal van wal gestoken en de eerste uren ging alles goed en vlot in zijn werk. Doch om goed zeven uur stak een on weer op, dat gepaard ging met hevige windvlagen. De zee werd woelig en al spoe dig kreeg de boot water in. Overkomend zeewater maakte de beide Zandvoortenaars doornat en de boot zelf geraakte hoe langer hoe voller met water, terwijl de nacht daalde. Het werd een benauwend geval en de hoop was slechts gevestigd op een voorbijkomend schip. De stroom had de kano om den Noord gedre ven en zoo bevonden de kanovaar ders zich op drie tot vier mijl uit de kust, dwars van IJmuiden, toen zij een schip zagen langs komen. Zoeklichten beschijnen de woe lige zee. Redding. Luidkeels werd geroepen om de aandacht van de opvarenden te trekken. Op het schip de Umea Aelf, thuis behoorende te Ham burg, en op weg zijnde naar Amsterdam, hoorden zoowel de kapitein als de loods het geroep. De zoeklichten gingen aan en nadat deze eenigen tijd over.de watervlakte hadden gezworven kwam de kleine boot met de beide Zandvoortenaars in den licht bundel. Enkele oogenblikken later stonden zij druipnat op het dek van het Duitsche schip, waar zij een kort relaas van hun weder varen gaven. Met een taxi naar huis De kano werd voorloopig aan haar lot overgelaten, doch de loods zal bij dag pro- beeren haar binnen te brengen. Eenmaal te IJmuiden aan wal, hebben de jongelui een taxi genomen, welke hen naar de ouderlijke woning te Zandvoort terug bracht. Vanaf heden Zomerdienstregeling Onze uitgebreide dienst en tariefregeling a 5 cent ver- krljgbaar bij de chauffeurs Dat het prestige van Groot Brit- tannië in de wereld danig is ge schokt, blijkt ook weer uit de hou ding van Japan, dat allerminst van plan schijnt Engeland behoorlijke genoegdoening te verschaffen voor den vliegeraanval op den Britschen gezant. Men schijnt in Tokio bereid tot een betuiging van spijt, maar van een ernstige bestraffing der betrok ken vliegeniers wil men blijkens de laatste berichten niets weten. Dat het trotsche Albion zich een dergelijke behandeling door een Azia tisch Rijk zal moeten laten welge vallen is wel een sterk bewijs, hoe zeer het slappe optreden tijdens de Abessijnsche krijg schade heeft toe gebracht aan het prestige van het Britsche Rijk. Een grooten Japanschen opmarsch op komst. De Japanners hebben de versterkingen waarop zij wachtten thans ontvangen. De bezetting van de forten van Woesoeng is er klaarblijkelijk het gevolg van geweest. Ook rukten Japansche troepen in Noordweste lijke richting langs de Jangtse. In de omge ving van Paosjan zijn ze echter op sterken Chineeschen tegenstand gestuit en het be- bericht dat zij Paosjan bezet zouden heb ben, wordt dan ook tegengesproken. Het blijkt, dat de Chineezen zich door de nieuwe Japansche troepen niet in een verdedigende positie laten dringen, want op het oogenblik doen zij weer krachtige pogingen om de Woe- soeng-forten te heroveren. Oök in Sjanghai nebben de Japanners nieuwe troepen aan land gezet, n.1. in de in ternationale concessie. Het plan tot een grooten Japan schen opmarsch, die aan alle fronten van Sjanghai cn Woesoeng verwacht werd, is bezig voltooid te worden. De strijd van gisteren was hevig, maar men is van meening, dat dit slechts een inleiding is. De Japan sche bombardementen waren bui tengewoon zwaar, maar de stellingen zijn naar het schijnt weinig gewij zigd. Chineesche tegenaanvallen. Reeds gisteren merkten wij op, dat de te genslag der Chineezen voor Woesoeng nog geen ramp behoefde te beteekenen en deze meening wordt bevestigd door het D.N.B. bericht, dat gewaagd van ernstige Chinee sche tegenaanvallen op de Japansche stel lingen bij Woesoeng, met 't doel de forten te heroveren. Nieuwe Japansche troepen Sjanghai. te Van Japansche zijde wordt gemeld, dat hedenochtend een detachement Japansche troepen in de internationale nederzetting aanl and is gezet en naar de grens van de nederzetting is gemarcheerd, waar een ver dedigingsstelling werd betrokken. Chineesche „vrijheidsleening'. De Chineesche regeering heeft een „vrijheidsleening" voor de de fensie van het land ten bedrage van vijfhonderd millioen dollar uitge schreven. Het wordt als zeker geacht, dat voor dit groote bedrag in hoofdzaak Russische vliegtuigen zullen wor den gekocht. Muiterij in Mandsjoekwo? Twee Japansche generaals gedood, één door zijn eigen manschap pen. De goedingelichte diplomatieke correspon dent van de „Manchester Guardian" ver klaart, dat de Japanners in Mandsjoekwo groote moeilijkheden zullen ontmoeten. Er zijn weinig bijzonderheden bekend, daar de Japansche autoriteiten er natuur lijk naar streven, de feiten niet te doen uitlekken, doch twee bataljons troepen uit Mandsjoekwo zouden in de buurt v. Moek- den aan het muiten zijn geslagen, terwijl er ook troebelen moeten zijn geweest in Je- hoy, waar twee Japansche generaals zouden zijn gedood, van wie één door zijn eigen manschappen. Malcolm Campbell vestigt nieuw record. De Engelschman Malcolm Camp bell, de bekende „snelheidsduivel" heeft met zijn „Blue Bird" („Blau we Vogel") op het Lago Maggiore bij J^ocarno het wereld-snelheids record voor motorbooten gebroken. Hij bereikte een snelheid van 202.57 kilometer per uur. Het oude record stond op naam van den Amerikaan Garwood en bedroeg 200.90 kilome ter per uur. Het gaat Campbell evénwel nog niet hard genoeg, want vandaag zal hij nogmaals een recordpoging on dernemen. MALCOLM CAMPBELL f Verwachting: Matige Zuidweste lijke tot Westelijke wind, zwaar bewolkt met tijdelijke opklaring, aanvankelijk nog kans op regen, koeler. Verdere vooruitzichten: Tijdelijk opklarend. later wellicht weer regenbuien. Schip arriveert heden te Colom bo. Neemt de „Johan van. Oldenbarnevelt" de passagiers op? Naar wij vernemen is tusschen de Rotter- damsche Lloyd en de Stoomvaartmaatschap pij „Nederland" in verband met den brand aan boord van de „Kota Agoeng" van eerstgenoemde reederij een regeling getrof fen, dat de zeventien passagiers van de „Kota Agoeng", indien het schip tijdig te Colombo arriveert, zullen overgaan op de „Johan van Oldenbarnevelt" om daarmede de reis naar Nederlandsch Indië voort te zetten. Laatste berichten. Volgens de laatst ontvangen be richten is de toestand aan boord van de „Kota Agoeng" stationnair. Het schip zal heden 1 uur plaatselij ke tijd te Colombo aankomen. Een sleepboot van het gouverne ment wordt in de haven gereed ge houden, om onmiddellijk assistentie te verleenen. Het is gelukt een bruikbare soort te kweeken. Zaad vol gend jaar beschikbaar. Reeds jaren worden er van verscheidene zijden proeven genomen om een soort mais te kweeken, welke in Nederland tot volko men rijpheid komt. Ons land moet tot dusverre alle benoodigde mais uit het bui tenland betrekken en het zou een groote bron van inkomsten beteekenen voor den Nederlandschen landbouw, indien dit pro duct op eigen bodem kon worden geteelt. Een der vele proeftelers de heer A. H. Th. Kortlang te Ermelo is het nu gelukt een maissoort te kweeken, welke thans reeds tot rijpheid is gekomen. Deze mais, welke tegen vrij sterke nachtvorst is be stand gebleken, kan vroeger dan gewoon worden uitgezaaid en komt dus vroeg tot rijpheid. Dit jaar wordt voldoende zaad verkregen om het volgend jaar eenige H.A, uit te zetten. Einde 1938 zal derhalve zaaigraan voor den landbouw beschikbaar komen. Wat de „Nieuwe Wereld" niet aandurf dat durft Nederland. Draaiende zendermasten. Sinds eenigen tijd hebben in de dag bladen geruchten geloopen oer den bouw van een nieuwen zendermast op het terrein van de Phohi korte- golfzenders te Huizen, maar de bij zonderheden zijn zorgvuldig geheim gehouden, zoodat niemand wist, wat er eigenlijk gaande was. Het gaat hier om den bouw van een twee tal zendmasten volgens een constructie, ont worpen in het Philips Laboratorium, welke tot dusver nergens ter wereld werd toege past, n.1. die der draaiende zendmasten. Het mag als bekend worden aangenomen, dat bet mogelijk is, de straling van een zendantenne door een z.g. „beam"-inrich- ting in een bepaalde richting te „spuiten", zoodat de zend-energie niet over het geheelc zendveld wordt verdeeld. Op deze wijze is het b.v. mogelijk, een gebied te bereiken, dat anders den zender in het geheel niet, of slechts zeer zwak zou hooren. Dit principe is op het oogenblik al oud en wordt door de meeste kortegolfzenders ter wereld gebruikt, de BBC bestrijkt op deze wijze het geheele Britsche Rijk. Aan deze methode is echter een groot nadeel verbonden en wel, dat het noodig blijkt, voor elk gebied, waarheen men met gerichte golven wil uitzenden, een speciaal stel zendmasten te hebben, hetgeen zeer kostbaar is. Daarbij komt, dat als men niet voor elke afzonderlijke landstreek een dergelijk stel masten wil plaatsen, men nooit den stra lingshoek zeer scherp kan maken en dus niet volledig gebruik kan maken van de voordeelen, welke een beam-constructie biedt. Amerika gaf het denkbeeld op... In Amerika heeft men deze bezwaren reeds lang ingezien en daar werd dan ook voor eenigen tijd het denkbeeld geopperd, 'n tweetal zendmasten te plaatsen op een cirkelvormige railbaan, zoodat de antenne op elk gewenscht deel van den aardbol zou kunnen worden gericht. Men heeft het denkbeeld opgegeven als al Ie fantastisch en niet te verwezelijken... Op het terrein van de Phohi korte golfzenders PHI en PCJ te Huizen wordt thans diezelfde idee verwezen lijkt. Met spoed wordt gewerkt, om deze constructie gereed te hebben tegen het moment, dat de zenders paraat moeten zijn voor de verzor ging der in voorbereiding zijnde Nederlandsche werelduitzendingen. Een stel op beton gemonteerde rails is in een cirkelvorm geconstrueerd, zoodat een wagen, daarop 'geplaatst, dus geheel in het rond zou kunnen rijden. Het ver schil met een normale railbaan is alleen, dat de afstand tusschen de twee rails veel grooter is dan bij een normale spoorbaan het geval zou zijn. Op deze rails loopen nu twee op wielen gebouwde stalen gevaarten, die de onder stellen vormen voor de daarop te bouwen zendmasten. Deze twee onderstellen zijn verbonden door een stalen brug, welke in het middelpunt der twee railcirkels kan draaien om een betonnen as, welke in een betonblok is vastgezet. Het is natuurlijk noodzakelijk, de twee zendmasten door een brug te verbinden, daar anders bij een stevigen wind beide masten over de rails zouden gaan rijden, tot ze elkaar ontmoeten, hetgeen niet in de bedeling ligt. De onderstellen der twee torens met deze brug vormen dus één geheel, dat, over de rails rollend, om een middelnunt kan draaien. De tuschen de twee masten opge hangen antenne kan dus op elke gewenschte windstreek worden gericht. Deze geheel enorm zware con structie wordt door middel van lie ren gedraaid., rondom de railbaan zouden dus borden kunnen worden geplaatst, waarop vermeld staat wat de juiste stand is voor bepaalde landstreken... ergens zou dus een bord staan „Buenos Aires", een eindje verder „Kaapstad", enz. Door deze constructie zal het mogelijk blijken, de energie van den zender in een zeer scherp gerichte straal op een ge wenschte landstreek te richten, zoo scherp geconcentreerd, dat het nuttig effect van den zender in de richting, waarin deze zijn energie „spuit", gelijk staat met den out put van een normale antenne, die werkt met een energie van 2000 K.W. Het maxi mum vermogen door eenigen zender be- rgikt, was tot dusverre 500 K.W,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 1