Celwol op de Leipziger Messe Het beste Bange naclit op zee Gunstige ontwikkeling van het Indische Luchtverkeer Wonderlijke brieven aan Hl de Koningin Het is alles „Ersatz" wat de klok slaat Ernstig ongeval bij Velser hoogovens Waar onze nieuwe schepen worden „uitgedacht" Zuivere wol en katoen haast niet meer te krijgen KORT VERHAAL Uitsluiting der Zwolsche schippers opgeschori Men schrijft ons uit Leipzig: De jaarbeurs is een buitengewoon groot succes. Men had zulks ook verwacht. Immers, de beurs te Ko ningsbergen, die onlangs gehouden werd, sloeg al verschillende records. De ondernemingslust neemt toe! Niet alleen in Duitschland, maar ook in talrijke andere landen, b.v. in Nederland. Men heeft weer vertrou wen in de toekomst. Men toont weer initiatief. Dit komt tot uiting in een grooter aantal bezoekers en een grooter aantal stands. Er zit meer muziek in 'deze jaarbeurs. Dit kan men ook letterlijk opvatten. De muziekinstrumentennijverheid is zeer goed vertegenwoordigd. Doch ook talrijke andere takken van nijverheid komen met meer materiaal op zetten. Uitgebreid is dit jaar de textiel- niesse, waar het aantal koopers, zooals thans reeds blijkt, ook veel grooter is. Op de textielmesse heerscht een zekere ze nuwachtigheid, niet van de zijde der ver- koopers. maar van den kant. der koopers. Zij schijnen door de gedachte te worden geplaagd, dat Duitschland in zijn textipl- hehoeflen niet kan voorzien, resp., dat Duitschland geen textiliën zal kunnen uit voeren. En om nu in vredesnaam maar niet te laat te komen, werden .er reeds op den eersten dag enorme zaken gedaan, voor al in dassen, gordiinen. tapijten, enz., maar ook in allerlei stoffen. Terloops zij opgemerkt, dat er voldoende geleverd kan worden. Ook voor den uit voer! Het buitenland toont thans ook belangstelling voor de nieuw- stoffen-weefsels. Wel zij erop gewezen, dat men zuivere wol en zuivere katoen nog slechts bij uitzondering te zien krijgt. De wolstra, de vistra, enz. enz., zij hebben in twee jaar een plaats veroverd, waar zelfs' de kunstzijde niet tegenop kan! Men beweert, dat de nieuwe stoffen sterk zijn. En Duitschland went eraan, Voor de „Ersatz"-stoffen had het buiten land tot nog toe weinig belangstelling. Daar schijnt nu een kentering in gekomen te zijn. De „nieuwsfoffen"-weefsels, zooals zjj thans heeten. worden ook door het bui tenland gekocht. De exportfirma's hebben met den smaak van bet buitenland thans rekening gehouden. Men neemt aan, dat de celwol, enz. een eigen plaats op de wereld markt zullen veroveren, en dat ook landen, die grondstoffen genoeg hebben, voor be paalde doeleinden aan kunstwol de voor keur zullen geven! Een deskundige, die ons door de textiel messe rondleidde, wees ons erop. dat de cel wol thans een graad van fijnheid heeft be reikt. die alle beschrijving te hoven gaat. Daardoor is de celwol een grondstof ge worden, die men eigenlijk geen „Ersatz" meer mag noemen. Fietsbanden, waarvan elke ve zel Duitsch is. De cehvol schijnt inderdaad e<m toekomst tegemoet te gaan. Veel indruk op ons maakte het, toen ons fietsbanden werden geloond, waarvan de buitenbanden uit buna waren vervaardigd en waarvan het weefsel uit vistra-oelwol bestond. Deze fietsbanden waren dus wel van geheel Duitsch fabri kaat. Er zijn ook reels dergelijke automo bielbanden vervaardigd; het weefsel bestaat dan echter niet uit vist ra-cel wol, maar uit een bijzondere kunstzijde. Voor vegetariërs. Weet u, dat er ook reeds drijfriemen uit celwol worden vervaardigd? Zi.i hebben dan een bekleedsel van kunstleer. Zij zien er zeer degelijk uit. Of ze ook sterk zijn. we ten we niet. 't Lijkt ons vooral iets voor vegetariërs! De specialiseering van celwol is zoover gevorderd, dat iedere nijverheid die soort ontvangen kan. welke hii voor ziin fabriek van noode heeft Men heeft zeer fijne colwol en zeer zachte celwol. die h.v. voor elegant damesondergoed geschikt is. Maar men beeft ook harde cehvol. waaruit jassen kunnen worden vervaardigd. Staalbezuiniging in de textiel- afdeeling. Genoeg van de textielbeurs. Laat ons thans naar de mctaalafdeoling gaan. Ook hier bemerkt men de deviezenschaarschte. Ook hier het streven naar onafhankelijk- hoidsmaking van de buitenlandschc soe- derenmarkt. In de vork- en lenel-afdeeling ziet mon monsters van allerlei nieuwe legeeringen. Mangasil is een legeering, die niet oxvdeerf; het heeft een hoog mangaan- gehalte. maar is daarbij toch zeer vast. Mangasil is geschikt voor het vervaardigen van vorken en lenels. omdat het gelukt is. do nieuwe vverkstof zoo tc verzilveren, dat de zilverlaag er onmogelijk van ver wilderd kan worden. Er worden thans ook massa's vorken en lenels met kunstharsen handvatten gemaakt Wij zagen zelfs scharen van kunsthars; al leen de srherpp kanten ziin van staal. Of deze scharen ook naar het buitenland worden verkocht, weten wii niet. Wij kun nen het ons. eerlijk gezpgd. niet goed voor stellen. Maar deze srharen hofeekenon een geweldige bezuiniging 6p staal. En daar is het om te doen. Nu wordt ons wel ver teld, dat zoo'n schaar uit kunsthars voor een naaister veel beter is, omdat zij lichter is en de hand er niet door vermoeid wordt. Wanneer wij de textielmesse met de me- taalmesse vergelijken, gelooven wij, de vol gende gevolgtrekking te kunnen maken: Op het gebied der textiel nijverheid heeft de deviezenschaarschte de vindingrijkheid van den Duitscher dusdanig geprikkeld, dat het hem gelukt is, surrogaten te vervaardigen, die voor enkele doeleinden beter geschikt zijn dan de vroegere grondstoffen. Ook wanneer weer eens 't oogenblik van het vrije ruilverkeer zou komen, zullen deze surrogaten op de wereldmarkt een rol blijven spelen. De surrogaten in de metaalafdee- iing maken op ons echter een zui veren „Ersatz"-indruk en zullen, dunkt ons, in betere tijden weer even snel verdwijnen als ze geko men zijn. De speelduivel als gangmaker van de nijverheid. De automaten-afdeeling beweegt zich nog steeds in stijgende lijn. De geluksspel-auto- maten hebben zich weer uitgebreid. Dat schijnt een reusachtige nijverheid te wor den. De speelduivel zit er nu ecnimaal bij den mensch in. Wanneer de overheid lote rijen verbiedt, dan... speelt men eenvoudig automaat! Verder breidden zich de „winkel- shiit.ingsautomaten" wederom uit. Wij za gen automaten, die denomvang van een groot winkelraam hebben, en meer dan honderd vakjes vertoonden. Nederland vertoont op deze jaarbeurs zijn Europeescben en kolonialen rijkdom. Deze afdeeling is met groote zorg verzameld. Men ziet er de Nederlandsche landbouw-, zuivel-, visscherij- en nijverheidsproducten, maar ook de voortbrengselen van Neder- landsch-Indië: tinerts, rubber, peper, palm- pitten, cacao, ebbenhout, kaneel, vanille, muscaat, foelie, thee, tabak en vele andere koloniale waren. De Nederlandsche tentoon stelling trekt zeer de aandacht. Eén arbeider overleden, twee ge wond. Gistermorgen heeft op het hoogovenhedrijif te Velsen een ongeval plaats gehad, doordat bij het verwisselen van koelstukken cokes uit een oven is gekomen. Hierbij bekwamen drie arbeiders brandwonden. De 49-jarige ge huwde P. J. J. Stals uit VelsenNoord be kwam zeer ernstige verwondingen, waaraan hij in den loop van den dag bezweken is. De 38-jarige W. Theiner uit Beverwijk was er minder ernstig aan toe. Direct levensge vaar was bij hem niet aanwezig. Dft 55-jarige gehuwde arbeider O. A. Hellmann uit IJmuidenOost bekwam lichte verwondin gen aan hand en beenen. Bij het ongeval ontstond brand in een steiger. De brandweer en de eerste hulp dienst van het bedrijf, alsmede Dr. Büller, waren direct na het ongeval op het terrein aanwezig. Alle gewonde arbeiders werden per ziekenauto naar het Boode Kruis Zieken huis te Beverwijk vervoerd. door JAMES WHITÉ. „O, hou op met die theorieën over „wat het beste voor je is, besef je zelf niet!" Dacht je werkelijk, dat ik niet weet of het beter voor me zou zijn geweest als dit niet was gebeurd?" De jonge vrouw, tot wie deze heftige woor den gesproken werden, boog zich naar haar vriendin en nam haar hand. Haar oogen rustten vol tcedcr medegevoel op het ge zichtje. „Neen, dat geloof ik inderdaad niet. We weten liet niet. Later soms, veel later. Laat me je iets vertellen dat ik zelf beleefde. Jaren geleden had ik een vriendin van wie ik bijzonder veel hield. Eigenlijk was ze veel ouder dan ik. maar daarom juist hing ik mei mijn heele hart aan haar want ik heli 'een moeder moeten missen en mijn gevoel voor die vrouw ze heette Anna was een mengeling van kameraadschap en kinderlijke genegenheid. Ze was heel knap en ontwikkeld, heel energiek en levendig Hoewel ze over de 30 was toen ik haar leer de kennen, leek ze niet ouder dan 25 en in de 4 jaren dat onze vriendschap duren mocht, vond ik haar niets ouder geworden. Ze was getrouwd en aanhad haar man. Het was, in mijn oogen. 't ideale huwelijk waarin twee menschen in veel verschillend, door een groot, gevoel aan elkander werden gebonden en, trots alle verschillen, een har monisch geheel vormden. Als ik menschen hoorde beweren dat er geen gelukkige huwe lijken bestaan, dacht ik aan die beide men schen en dat deed mij goed. Hij was een innemende kerel, een char mant mensch, altijd attent en hartelijk en zeer fijngevoelig. Van hen heiden was hij misschien de zachtste en zwakste. Hij stierf. Anna was geen vrouw, die ge makkelijk schreit. Ze stortte geen tranen Het avontuur der kanovaarders, die naar Engeland wilden. Zij zullen het deze maand nog eens probeer en! Het is zooals wij gisteren meldden den kanovaarders van Deurzen en van 'tHof niet mogen gelukken de Noordzee over te steken en Engeland met 't ranke vaartuigje te bereiken. Gisterenochtend hadden wij een onder houd met van Beurzen en van 't Hof, die ons het volgende vertelden: „Na ons vertrek om elf uur vanaf het Noorderbad, schoten wij direct al een flink stuk op en binnen korten tijd was van de badplaats niets meer te zien. Al spoedig bleek ons, dat de provisiekast niet water dicht was, waardoor alle proviand bedor ven was. De gummiboot, die wij bij ons hadden, werd aan de kano verbonden, wadr- in wij de proviand en de flesschen brande wijn en water legden. Dapper werd de reis voortgezet en, volgens de berekeningen, wa ren wij ongeveer zeven uur des avonds reeds 40 k.m. uit de kust. Door recht vooruit va ren kregen wij veel water naar binnen, ter wijl zeilen ook iets onmogelijks bleek. Wel bewees de kano door de drijvers, dat om slaan bijna onmogelijk was, hetgeen natuur lijk een geruststelling beteekende. Colven van zes meter hoog! Verscheidene malen moest gehoost worden, daar de korte golven, die soms een hoogte van vijf tot zes meter hadden, over het vaartuigje sloegen. De inzittenden hadden wel de overtuiging, goed te varen, daar tweemaal een K.L.M.vliegtuig werd gezien dat naar Engeland overstak. Het begon tegen half acht te onweren. Rukwinden en stroomingen zorgden, dat beiden op het laatst niet meer wisten, of zij voor- of achteruit voeren. De lichten van IJmuiden waren niet meer te herkennen, zoodat men niet wist, of men een boot of iets anders zag. Van Beurzen was genoodzaakt in de gumimiboot, te krui pen, terwijl van 't Hof moest peddelen. Nog nooit gepeddeld. Acht uur lang moest deze jongeman met de pagaai omgaan. Hij deelde ons mede, nooit te hebben gepeddeld. De zee lichtte steeds, zoodat de inzittenden op vuurwerk mannetjes geleken. Van Beurzen kon niets meer doen en moest al het werk overlaten aan zijn tochtgenoot. Hij kon zich alleen maar vasthouden aan het stuurtje van de kano, doch dit was niet altijd gemakkelijk, daar de kano soms in de diepte en de gum miboot nog boven op den top van een golf lag. Tweemaal moest hij de kano loslaten, doch het gelukte later weer verbinding met elkaar te krijgen. Plotseling, zagen beiden lichten. Zij dachten' eerst voor de pieren van IJmuiden te zijn, maar even later kwam men tot de ontdekking, dat het een boot was. Met een scheepsroeper kreeg met con tact met de houtboot, die naar IJmuiden voer. Ongeveer drie kwartier is men bezig geweest, aan boord van de houtboot te ko men. Het gelukte de opvarenden van de houtboot eindelijk de twee kanovaarders aan boord te krijgen, doch het was niet moge lijk, de kano op te pikkep. Later is het vaartuigje door een loodsboot aan boord genomen en in IJmuiden gebracht. „Een goede proefvaart Geheel opgeknapt vertelden zij hun we dervaren en deelden ons mede, van plan te zijn een andere boot te construeeren en te bouwen, daar zij het voornemen hebben, deze maand nog eens den overtocht te aan vaarden. De heeren beschouwen dezen eersten tocht als een goede proefvaart, waarvan zij veel hebben geleerd. bij de begravenis, ze hervatte haar werk en haar leven, maar ze was eensklaps een veel oudere vrouw geworden. Ik kwam bij haar wonen en trachtte zooveel mogelijk haar troost en steun te geven, Haar grootste troost was echter, zooals ze mij eens zei, dat het huwelijk zoo mooi was geweest. Een vlekke- looze herinnering bleef haar aan het samen leven met den man dien ze verloren had en daarin vond ze haar kracht en een droeve stille vreugde. Maar zijn dood had haar dieper geschokt, dan men oppervlakkig aan haar merkte. Sindsdien was zij, die altijd sterk en gezond placht te zijn, niet meer dezelfde En het ge beurde op een avond, dat ik, laat thuis ko mende en nog licht ziende in haar werkka mer, haar daar vond voor haar bureau dood. Haar hart was blijven stilstaan. Ik kan je niet beschrijven wat ik voelde, verzet en leed, bitterheid en eenzaamheid. Juist, nu het bitterste leed verzacht was en ze troost vond in herinnering, moest zè wor den weggenomen. Een vrouw, die niet alleen ik. maar vele anderen nog zoo noodig had den. Een vrouw, die van het leven toch nog zooveel schoons mocht verwachten. Was ze gestorven, aan het doodsbed van haar man, dan zou het me niet verbitterd hebben, doch juist nu juist nu ze berusting had ge leerd en haar eigen, droeve vreugde bezat om liet schoone verleden, juist nu ze besloten had tot een groote reis met mij Ik vond op haar bureau een kistje vol brieven en andere dingen en begreep dat zij juist op het punt was geweest die papieren uit tc zoeken. Na den dood van haar man had ik haar geholpen hii het noodzakelijkste nazien van zijn papieren. Ze leed er zoozeer onder, dat ze steeds den moed niet had ge vonden, dit kistje dat ze ontdekt had in zijn hoekenkast na te zien. Ze had het geopend en brieven uit hun verlovingstijd gezien en het toen weer gesloten, niet hij machte de pijn in haar hart te weerstaan. Blijkbaar had zij nu eindelijk de kracht gevonden tot dit werk maar het kistje was nog dicht. Zij had een testament gemaakt waarin ze verschillende vrienden iets naliet een testa ment dat ze liet opmaken na den dood van haar man. Ze was zeer gehecht aan haar boeken en meubels en wilde in geen geval, ONZE OOST K.N.I.L.M. profiteert van alge- meene opleving. Gereed om den dienst op Australië te ope nen. De algemeene opleving van het economi sche leven in Nederlandsch-Indië weerspie gelt zich ook in het luchtverkeer en in een voortdurend toenemend passagiersvervoer op de lijnen van de K.N.I.L.M. In vergelij king met de maand Juni is het passagiers ver-voer in Juli 1937 gestegen met 30 pro cent, welke stijging natuurlijk mede beïn vloed wordt doordat Juli ook in Indië va- cantie-maand is. Maar duidelijk wordt de stijging van het passagiersvervoer geïl lustreerd door een vergelijking met het vo rige jaar. Het passagiersvervoer in Juli 1937 was n.1. 64 procent hooger dan in Juli 1936, en ook de cijfers over Augustus, die nog niet definitief bekend zijn, hebben dezelfde stijgende tendenz. Het karteeringswerk op Nieuw-Guinea is per 1 September j.1. beëindigd, evenals het werk op Borneo. Het wachten is nog steeds' op di verse vergunningen van buitenland- sche regeeringen om het luchtnet uit te breiden met lijnen, die het Ne- Het scheepsbouwkundig proefsta tion te Wageningen. Bij het ontwerpen van groote schepen, welke in hun klasse op de modernste wijze worden uitgerust, wordt uiteraard groote waarde gehecht aan een zoo economisch mo gelijke exploitatie, waarbij de speciale eischen, welke aan dergelijke schepen ge steld worden, niet in het gedrang mogen komen.Voor proefnemingen op dit gebied proeven o.m. ten aanzien van vorm, snel heid, diepgang, schroeven, enz. bezit ons land in de stichting het Nederlandsch scheepsbouwkundig Proefstation te Wagenin gen een instituut, dat voor de scheepvaart in het algemeen zeer belangrijk werk ver richt en ook van buitenlandsche zijde meer malen opdrachten ontvangt. Zoo zijn hier ook proeven genomen, die er op gericht zijn geweest, het type schroeven vast te stellen voor het nieuwe mailschip der stoomvaart maatschappij „Nederland", waarvan korten tijd geleden de kiel is gelegd bij de Neder landsche scheepsbouwmaatschappij en dat -een maximum snelheid zal moeten kunnen ontwikkelen van 22 a 23 mijl en een dienst- snelheid van 21 mijl, waardoor het in staat zal zijn, de scheepvaartverbinding met de overzeesche gewesten met vier a vijf dagen te bekorten. Dit schip, welks naam nog niet vaststaat, zal zooals destijds is medege deeld door drie schroeven worden Voort bewogen, in welk verband het met drie mo toren elk van 12 cylinders, zal worden uit gerust, m,et een gezamenlijke energie van 27000 P.K. De proefnemingen met. de schroe ven zijn naar wensch geslaagd. Voor de op dracht tot den bouw was gegeven, was de vorm van het schip een geheel nieuw type reeds door uitgebreide proeven te Wageningen vastgesteld. EVEN MEERIJDEN. Vijftienjarig meisje te Made (N.-B.) omgekomen. Gistermorgen is het 15-jarige meisje Ros te Made (N.-B.)., van een vrachtauto, welke op weg was naar Oosterhout, gevallen en op slag gedood. Het meisje had gevraagd op den wagen te mogen meerijden. dat dingen, die haar lief waren geweest, zouden komen in andere handen dan zij wenschte. In dat testament liet ze mij haar boekenschat na en droeg me op voor haar boeken te zorgen. Zoo kwam het dat ik het kistje opende. Ik vond er brieven in, die ze haar man ge schreven had. Maar niet de hare alleen. Nooit in mijn leven ben ik zoo verbaasd en verschrikt geweest als toen. Het was erg genoeg toen ik begreep, dat hij haar bedro gen had. Maar het bleek veel erger. Er was geen sprake van een enkele fout, die hij be gaan had. Voor mij lagen de bewijzen, dat hij haar bij voortduring had belogen. Met ontzetting las ik die briefjes en notities, pro gramma's, waarop iets gekrabbeld was, be keek de foto's van vrouwen en meisjes, waarvan niet een zoo knap, of interessant als zijn eigen vrouw geweest was. Ik riep zijn beeld voor me op: 'n charmant, fijnge voelig, zachtzinnig man. Iemand, wiens woord men geloofd zou hebben tegenover de heele wereld. Ik begreep het niet. Ik heli het nooit begrepen, llij moet een geheel an dere man zijn geweest dan ik kende ge heel anders dan zij meende. Denk je in, wat zij gevoeld zou hebben bij die ontdekking! Al de jaren van schoonheid en geluk zouden achter haar ineenstorten. Hoe zou zij ooit nog hebben kunnen gelooven in een mensch, als zij zoo, stuk voor stuk, al zijn leugens, al zijn hui chelarijen had moeten ontdekken? Toen ben ik dankbaar geweest, uit den diepsten grond van mijn hart, dat ze ge storven was eer ze dat kistje opende. Sinds dien geloof ik oprecht, dat wij niet kunnen weten wat het beste voor ons is, niet voor het lang geleden is en men de dingen kan overzien in hun ware verhoudingen". De andere vrouw had opgehouden met schreien. Zij wilde niet getroost zijn maar ze was het, diep in haar hart. Misschien zou zij veel later ook beseffen, dat dit leed" reden had en misschien nut. De andere vrouw hield haar hand vast en dacht: ik heb een beetie gelogen, maar het was om bestwil. En de hemel weet hoe graag ik was gestorven eer ik dat kistje had geopend. derlandsch-Indische luchtverkeer verder in het wereldluchtverkeer in schakelen. Men kent het teleurstellende besluit van de regeering der Vereenigde Staten, waar door men voorloopig nog' verstoken is van de bijna zeker geachte toestemming voor het openen van een luchtlijn naar Manilla. De onderhandelingen met de Fransche re geering voor een luchtverbinding met Sai gon hebben eveneens nog niet 't gewenschte resultaat opgeleverd. Het verst schijnt men te zijn gevorderd met de Australische re geering, alhoewel de definitieve vergunning voor het instellen van een luchtlijn naar Australië nog niet is verkregen. Toch heeft men den indruk, dat deze binnen niet al te langen tijd verwacht kan worden. Teneinde dan over voldoende materieer en personeel te beschikken om binnen den kortst moge lijken tijd dan ook inderdaad naar Australië te kunnen gaan vliegen heeft de K.N.I.L.M. de noodige voorzorgsmaatregelen genomen. Dezer dagen is een aantal nieuwe piloten en mecaniciens in dienst gesteld, die een grondige opleiding voor de Indische verkeers vliegerij zullen krijgen. Amerikaansche vliegtuigen besteld. Het nieuwe materieel kan binnen enke le maanden tegemoet gezien worden. Het zijn de drie in Amerika bestelde Lockheed Super Electra-vliegtuigen, die in het na jaar geleverd zullen worden. De chef van den technischen dienst der K.N.I.L.M. de heer de Bree, die met verlof in Nederland vertoefde, heeft zich naar Amerika begeven en vandaar reeds medegedeeld, dat. de eerste van ded rie Lockheeds reeds heeft proefge- vlogen met het alleszins bevredigend resul taat, Eenvoudige desa-menschen door Javaansch fantast misleid, In de maanden Mei, Juni en Juli j.1., is het Kabinet van de Koningin te 's-Gravenhage overstelpt met eeni- ge honderden brieven, alle van na genoeg gelijkluidenden zeer simpe- len inhoud afkomstig van desa- menschen uit' Gheribon, Madjaleng- ka, Koeningan en Soemedang. Deze brievenstroom nam een zoodanigen omvang aan, dat de tussehenkomst van de Indische regeering werd ingeroepen om een onderzoek in te stellen en te trachten tevens verdere indiening van dergelijke stukken te voorkomen. De inhoud van al deze brieven was een in primitieve bewoordingen gestelde huldebe tuiging aan de Koningin, zonder eenig ver zoek of Wat dan oók en het merkwaardigste was nog dat de meeste vergezeld waren van een blanco gezegeld papier van f 1.50. Een van bestuurswege ingesteld onderzoek heeft de oorzaak van dit geschrijf weten op tc sporen. Te Troesmi nabij Cheriboo woont een zekere Kja Sandim. Deze mogelijk aan ziekelijke fantasie lij dende persoon: heeft aanleiding ge- gegeven tot het gerucht, dat hij spoe dig zou sterven en dat zijn geest zou overgaan in het lichaam van een Ne derlander, die bepaaldelijk aangege ven kenteekenen zou dragen. Nu werd een ieder aangespoord om een huldebetuiging te zenden aan H.M. de Konin gin en daarbij ten behoeve van het antwoord in te sluiten een blanco gezegeld papier van f 1.50. Dat antwoord zou dan na ongeveer 3 maanden kunnen worden verwacht en zou bijzondere voordeden met zich brengen. Iedereen, die in moeilijkheden geraakte, zou gewapend met dat stuk zich kun nen wenden tot de te 'Iroesmi wonende in carnatie van Kjai Sandim, die daarop aller lei hulp zou kunnen verleenen ais vrij stelling van belasting. het geven van goed betaald werk, of het leencn van geld. De menschen haastten zich om den raad van Kjal Sandim op te volgen. Merkwaardig genoeg is dit gerucht bijzon der goed ingeslagen. Velen haastten zich om zulk een aandeel te verwerven in dit voor- deelige zaakje Allen die hieraan meegedaan hebben, hebben een blanco zegel en daar enboven bedragen voor schrijfloon en porti, varieerend van f 0.10 tot fl.betaald. Het bestuur onderzoekt thans, of alle ge offerde gelden behoorlijk zijn verantwoord. Naar alle waarschijnlijkheid zullen de licht- geloovigen hun blanco zegels evenwel weer terug krijgen. De juistheid van bovenstaand verhaal werd door het residentie-kantoor te Gheribon bevestigd. De bevrachtingscommissie E. deelt inza ke het schippersconflict te Zwolle het vol gende mede: Aangezien door de heeren H. Bordewijk en W. Kuipers namens het bestuurderscol lege aan samenwerkende schippersorgani saties, gevestigd te Rotterdam, tegen de b"* slissing van de bevrachtingscommissie E. te Zwolle ter zake van vri.jgeve van bevrach tingen, gepaard gaande met uitsluiting van een aantal schippers, op heden 2 September beroep is aangeteekend bij den raad van beroep voor bcvrachtingszaken en daar door de bevrachtingsrfommissie steeds het standpunt is ingenomen bij alle tegen haar ingestelde beroepen, dat, hangende het be roep schorsing van maatregelen wordt over wogen, heeft de commissie besloten, den maatregel van uitsluiting voorloopig op te schorten. De bevrachtingen blijven voorloopig vrij en'voor de tot stand gekomen bevrachtingen wordt tot nader bericht goedkeuring ver strekt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 3