Celwol op de Leipziger Messe
Het beste
Bange naclit op zee
Gunstige ontwikkeling van
het Indische Luchtverkeer
Wonderlijke brieven aan
Hl de Koningin
Het is alles „Ersatz" wat de klok slaat
Ernstig ongeval bij
Velser hoogovens
Waar onze nieuwe schepen
worden „uitgedacht"
Zuivere wol en katoen haast niet meer te krijgen
KORT VERHAAL
Uitsluiting der Zwolsche
schippers opgeschori
Men schrijft ons uit Leipzig:
De jaarbeurs is een buitengewoon
groot succes. Men had zulks ook
verwacht. Immers, de beurs te Ko
ningsbergen, die onlangs gehouden
werd, sloeg al verschillende records.
De ondernemingslust neemt toe!
Niet alleen in Duitschland, maar
ook in talrijke andere landen, b.v. in
Nederland. Men heeft weer vertrou
wen in de toekomst. Men toont
weer initiatief. Dit komt tot uiting
in een grooter aantal bezoekers en
een grooter aantal stands.
Er zit meer muziek in
'deze jaarbeurs. Dit kan men ook letterlijk
opvatten. De muziekinstrumentennijverheid
is zeer goed vertegenwoordigd.
Doch ook talrijke andere takken van
nijverheid komen met meer materiaal op
zetten. Uitgebreid is dit jaar de textiel-
niesse, waar het aantal koopers, zooals
thans reeds blijkt, ook veel grooter is. Op
de textielmesse heerscht een zekere ze
nuwachtigheid, niet van de zijde der ver-
koopers. maar van den kant. der koopers.
Zij schijnen door de gedachte te worden
geplaagd, dat Duitschland in zijn textipl-
hehoeflen niet kan voorzien, resp., dat
Duitschland geen textiliën zal kunnen uit
voeren. En om nu in vredesnaam maar
niet te laat te komen, werden .er reeds op
den eersten dag enorme zaken gedaan, voor
al in dassen, gordiinen. tapijten, enz., maar
ook in allerlei stoffen.
Terloops zij opgemerkt, dat er voldoende
geleverd kan worden. Ook voor den uit
voer!
Het buitenland toont thans ook
belangstelling voor de nieuw-
stoffen-weefsels.
Wel zij erop gewezen, dat men
zuivere wol en zuivere katoen nog
slechts bij uitzondering te zien
krijgt. De wolstra, de vistra, enz.
enz., zij hebben in twee jaar een
plaats veroverd, waar zelfs' de
kunstzijde niet tegenop kan! Men
beweert, dat de nieuwe stoffen sterk
zijn. En Duitschland went eraan,
Voor de „Ersatz"-stoffen had het buiten
land tot nog toe weinig belangstelling.
Daar schijnt nu een kentering in gekomen
te zijn. De „nieuwsfoffen"-weefsels, zooals
zjj thans heeten. worden ook door het bui
tenland gekocht. De exportfirma's hebben
met den smaak van bet buitenland thans
rekening gehouden. Men neemt aan, dat de
celwol, enz. een eigen plaats op de wereld
markt zullen veroveren, en dat ook landen,
die grondstoffen genoeg hebben, voor be
paalde doeleinden aan kunstwol de voor
keur zullen geven!
Een deskundige, die ons door de textiel
messe rondleidde, wees ons erop. dat de cel
wol thans een graad van fijnheid heeft be
reikt. die alle beschrijving te hoven gaat.
Daardoor is de celwol een grondstof ge
worden, die men eigenlijk geen „Ersatz"
meer mag noemen.
Fietsbanden, waarvan elke ve
zel Duitsch is.
De cehvol schijnt inderdaad e<m toekomst
tegemoet te gaan. Veel indruk op ons
maakte het, toen ons fietsbanden werden
geloond, waarvan de buitenbanden uit buna
waren vervaardigd en waarvan het weefsel
uit vistra-oelwol bestond. Deze fietsbanden
waren dus wel van geheel Duitsch fabri
kaat. Er zijn ook reels dergelijke automo
bielbanden vervaardigd; het weefsel bestaat
dan echter niet uit vist ra-cel wol, maar uit
een bijzondere kunstzijde.
Voor vegetariërs.
Weet u, dat er ook reeds drijfriemen uit
celwol worden vervaardigd? Zi.i hebben dan
een bekleedsel van kunstleer. Zij zien er
zeer degelijk uit. Of ze ook sterk zijn. we
ten we niet. 't Lijkt ons vooral iets voor
vegetariërs!
De specialiseering van celwol is zoover
gevorderd, dat iedere nijverheid die soort
ontvangen kan. welke hii voor ziin fabriek
van noode heeft Men heeft zeer fijne colwol
en zeer zachte celwol. die h.v. voor elegant
damesondergoed geschikt is. Maar men
beeft ook harde cehvol. waaruit jassen
kunnen worden vervaardigd.
Staalbezuiniging in de textiel-
afdeeling.
Genoeg van de textielbeurs. Laat ons
thans naar de mctaalafdeoling gaan. Ook
hier bemerkt men de deviezenschaarschte.
Ook hier het streven naar onafhankelijk-
hoidsmaking van de buitenlandschc soe-
derenmarkt. In de vork- en lenel-afdeeling
ziet mon monsters van allerlei nieuwe
legeeringen. Mangasil is een legeering, die
niet oxvdeerf; het heeft een hoog mangaan-
gehalte. maar is daarbij toch zeer vast.
Mangasil is geschikt voor het vervaardigen
van vorken en lenels. omdat het gelukt
is. do nieuwe vverkstof zoo tc verzilveren,
dat de zilverlaag er onmogelijk van ver
wilderd kan worden.
Er worden thans ook massa's vorken en
lenels met kunstharsen handvatten gemaakt
Wij zagen zelfs scharen van kunsthars; al
leen de srherpp kanten ziin van staal. Of
deze scharen ook naar het buitenland
worden verkocht, weten wii niet. Wij kun
nen het ons. eerlijk gezpgd. niet goed voor
stellen. Maar deze srharen hofeekenon een
geweldige bezuiniging 6p staal. En daar
is het om te doen. Nu wordt ons wel ver
teld, dat zoo'n schaar uit kunsthars voor
een naaister veel beter is, omdat zij lichter
is en de hand er niet door vermoeid wordt.
Wanneer wij de textielmesse met de me-
taalmesse vergelijken, gelooven wij, de vol
gende gevolgtrekking te kunnen maken: Op
het gebied der textiel nijverheid heeft de
deviezenschaarschte de vindingrijkheid van
den Duitscher dusdanig geprikkeld, dat het
hem gelukt is, surrogaten te vervaardigen,
die voor enkele doeleinden beter geschikt
zijn dan de vroegere grondstoffen. Ook
wanneer weer eens 't oogenblik van het
vrije ruilverkeer zou komen, zullen deze
surrogaten op de wereldmarkt een rol
blijven spelen.
De surrogaten in de metaalafdee-
iing maken op ons echter een zui
veren „Ersatz"-indruk en zullen,
dunkt ons, in betere tijden weer
even snel verdwijnen als ze geko
men zijn.
De speelduivel als gangmaker
van de nijverheid.
De automaten-afdeeling beweegt zich nog
steeds in stijgende lijn. De geluksspel-auto-
maten hebben zich weer uitgebreid. Dat
schijnt een reusachtige nijverheid te wor
den. De speelduivel zit er nu ecnimaal bij
den mensch in. Wanneer de overheid lote
rijen verbiedt, dan... speelt men eenvoudig
automaat! Verder breidden zich de „winkel-
shiit.ingsautomaten" wederom uit. Wij za
gen automaten, die denomvang van een
groot winkelraam hebben, en meer dan
honderd vakjes vertoonden.
Nederland vertoont op deze jaarbeurs zijn
Europeescben en kolonialen rijkdom. Deze
afdeeling is met groote zorg verzameld.
Men ziet er de Nederlandsche landbouw-,
zuivel-, visscherij- en nijverheidsproducten,
maar ook de voortbrengselen van Neder-
landsch-Indië: tinerts, rubber, peper, palm-
pitten, cacao, ebbenhout, kaneel, vanille,
muscaat, foelie, thee, tabak en vele andere
koloniale waren. De Nederlandsche tentoon
stelling trekt zeer de aandacht.
Eén arbeider overleden, twee ge
wond.
Gistermorgen heeft op het hoogovenhedrijif
te Velsen een ongeval plaats gehad, doordat
bij het verwisselen van koelstukken cokes
uit een oven is gekomen. Hierbij bekwamen
drie arbeiders brandwonden. De 49-jarige ge
huwde P. J. J. Stals uit VelsenNoord be
kwam zeer ernstige verwondingen, waaraan
hij in den loop van den dag bezweken is.
De 38-jarige W. Theiner uit Beverwijk was
er minder ernstig aan toe. Direct levensge
vaar was bij hem niet aanwezig. Dft 55-jarige
gehuwde arbeider O. A. Hellmann uit
IJmuidenOost bekwam lichte verwondin
gen aan hand en beenen.
Bij het ongeval ontstond brand in een
steiger. De brandweer en de eerste hulp
dienst van het bedrijf, alsmede Dr. Büller,
waren direct na het ongeval op het terrein
aanwezig. Alle gewonde arbeiders werden
per ziekenauto naar het Boode Kruis Zieken
huis te Beverwijk vervoerd.
door JAMES WHITÉ.
„O, hou op met die theorieën over „wat
het beste voor je is, besef je zelf niet!" Dacht
je werkelijk, dat ik niet weet of het beter
voor me zou zijn geweest als dit niet was
gebeurd?"
De jonge vrouw, tot wie deze heftige woor
den gesproken werden, boog zich naar haar
vriendin en nam haar hand. Haar oogen
rustten vol tcedcr medegevoel op het ge
zichtje.
„Neen, dat geloof ik inderdaad niet.
We weten liet niet. Later soms, veel later.
Laat me je iets vertellen dat ik zelf beleefde.
Jaren geleden had ik een vriendin van
wie ik bijzonder veel hield. Eigenlijk was
ze veel ouder dan ik. maar daarom juist
hing ik mei mijn heele hart aan haar want
ik heli 'een moeder moeten missen en mijn
gevoel voor die vrouw ze heette Anna
was een mengeling van kameraadschap en
kinderlijke genegenheid. Ze was heel knap
en ontwikkeld, heel energiek en levendig
Hoewel ze over de 30 was toen ik haar leer
de kennen, leek ze niet ouder dan 25 en in
de 4 jaren dat onze vriendschap duren
mocht, vond ik haar niets ouder geworden.
Ze was getrouwd en aanhad haar man.
Het was, in mijn oogen. 't ideale huwelijk
waarin twee menschen in veel verschillend,
door een groot, gevoel aan elkander werden
gebonden en, trots alle verschillen, een har
monisch geheel vormden. Als ik menschen
hoorde beweren dat er geen gelukkige huwe
lijken bestaan, dacht ik aan die beide men
schen en dat deed mij goed.
Hij was een innemende kerel, een char
mant mensch, altijd attent en hartelijk en
zeer fijngevoelig. Van hen heiden was hij
misschien de zachtste en zwakste.
Hij stierf. Anna was geen vrouw, die ge
makkelijk schreit. Ze stortte geen tranen
Het avontuur der kanovaarders,
die naar Engeland wilden.
Zij zullen het deze maand nog
eens probeer en!
Het is zooals wij gisteren meldden
den kanovaarders van Deurzen en van 'tHof
niet mogen gelukken de Noordzee over te
steken en Engeland met 't ranke vaartuigje
te bereiken.
Gisterenochtend hadden wij een onder
houd met van Beurzen en van 't Hof, die
ons het volgende vertelden:
„Na ons vertrek om elf uur vanaf het
Noorderbad, schoten wij direct al een flink
stuk op en binnen korten tijd was van de
badplaats niets meer te zien. Al spoedig
bleek ons, dat de provisiekast niet water
dicht was, waardoor alle proviand bedor
ven was. De gummiboot, die wij bij ons
hadden, werd aan de kano verbonden, wadr-
in wij de proviand en de flesschen brande
wijn en water legden. Dapper werd de reis
voortgezet en, volgens de berekeningen, wa
ren wij ongeveer zeven uur des avonds reeds
40 k.m. uit de kust. Door recht vooruit va
ren kregen wij veel water naar binnen, ter
wijl zeilen ook iets onmogelijks bleek. Wel
bewees de kano door de drijvers, dat om
slaan bijna onmogelijk was, hetgeen natuur
lijk een geruststelling beteekende.
Colven van zes meter hoog!
Verscheidene malen moest gehoost worden,
daar de korte golven, die soms een hoogte
van vijf tot zes meter hadden, over het
vaartuigje sloegen. De inzittenden hadden
wel de overtuiging, goed te varen, daar
tweemaal een K.L.M.vliegtuig werd gezien
dat naar Engeland overstak.
Het begon tegen half acht te onweren.
Rukwinden en stroomingen zorgden, dat
beiden op het laatst niet meer wisten, of
zij voor- of achteruit voeren.
De lichten van IJmuiden waren niet meer
te herkennen, zoodat men niet wist, of men
een boot of iets anders zag. Van Beurzen
was genoodzaakt in de gumimiboot, te krui
pen, terwijl van 't Hof moest peddelen.
Nog nooit gepeddeld.
Acht uur lang moest deze jongeman met
de pagaai omgaan. Hij deelde ons mede,
nooit te hebben gepeddeld. De zee lichtte
steeds, zoodat de inzittenden op vuurwerk
mannetjes geleken. Van Beurzen kon niets
meer doen en moest al het werk overlaten
aan zijn tochtgenoot. Hij kon zich alleen
maar vasthouden aan het stuurtje van de
kano, doch dit was niet altijd gemakkelijk,
daar de kano soms in de diepte en de gum
miboot nog boven op den top van een golf
lag. Tweemaal moest hij de kano loslaten,
doch het gelukte later weer verbinding met
elkaar te krijgen. Plotseling, zagen beiden
lichten. Zij dachten' eerst voor de pieren
van IJmuiden te zijn, maar even later kwam
men tot de ontdekking, dat het een boot
was. Met een scheepsroeper kreeg met con
tact met de houtboot, die naar IJmuiden
voer. Ongeveer drie kwartier is men bezig
geweest, aan boord van de houtboot te ko
men. Het gelukte de opvarenden van de
houtboot eindelijk de twee kanovaarders aan
boord te krijgen, doch het was niet moge
lijk, de kano op te pikkep. Later is het
vaartuigje door een loodsboot aan boord
genomen en in IJmuiden gebracht.
„Een goede proefvaart
Geheel opgeknapt vertelden zij hun we
dervaren en deelden ons mede, van plan te
zijn een andere boot te construeeren en te
bouwen, daar zij het voornemen hebben,
deze maand nog eens den overtocht te aan
vaarden.
De heeren beschouwen dezen eersten tocht
als een goede proefvaart, waarvan zij veel
hebben geleerd.
bij de begravenis, ze hervatte haar werk en
haar leven, maar ze was eensklaps een veel
oudere vrouw geworden. Ik kwam bij haar
wonen en trachtte zooveel mogelijk haar
troost en steun te geven, Haar grootste troost
was echter, zooals ze mij eens zei, dat het
huwelijk zoo mooi was geweest. Een vlekke-
looze herinnering bleef haar aan het samen
leven met den man dien ze verloren had en
daarin vond ze haar kracht en een droeve
stille vreugde.
Maar zijn dood had haar dieper geschokt,
dan men oppervlakkig aan haar merkte.
Sindsdien was zij, die altijd sterk en gezond
placht te zijn, niet meer dezelfde En het ge
beurde op een avond, dat ik, laat thuis ko
mende en nog licht ziende in haar werkka
mer, haar daar vond voor haar bureau
dood. Haar hart was blijven stilstaan.
Ik kan je niet beschrijven wat ik voelde,
verzet en leed, bitterheid en eenzaamheid.
Juist, nu het bitterste leed verzacht was en
ze troost vond in herinnering, moest zè wor
den weggenomen. Een vrouw, die niet alleen
ik. maar vele anderen nog zoo noodig had
den. Een vrouw, die van het leven toch nog
zooveel schoons mocht verwachten. Was ze
gestorven, aan het doodsbed van haar man,
dan zou het me niet verbitterd hebben, doch
juist nu juist nu ze berusting had ge
leerd en haar eigen, droeve vreugde bezat om
liet schoone verleden, juist nu ze besloten
had tot een groote reis met mij
Ik vond op haar bureau een kistje vol
brieven en andere dingen en begreep dat zij
juist op het punt was geweest die papieren
uit tc zoeken. Na den dood van haar man
had ik haar geholpen hii het noodzakelijkste
nazien van zijn papieren. Ze leed er zoozeer
onder, dat ze steeds den moed niet had ge
vonden, dit kistje dat ze ontdekt had in zijn
hoekenkast na te zien. Ze had het geopend
en brieven uit hun verlovingstijd gezien en
het toen weer gesloten, niet hij machte
de pijn in haar hart te weerstaan. Blijkbaar
had zij nu eindelijk de kracht gevonden tot
dit werk maar het kistje was nog dicht.
Zij had een testament gemaakt waarin ze
verschillende vrienden iets naliet een testa
ment dat ze liet opmaken na den dood van
haar man. Ze was zeer gehecht aan haar
boeken en meubels en wilde in geen geval,
ONZE OOST
K.N.I.L.M. profiteert van alge-
meene opleving. Gereed om
den dienst op Australië te ope
nen.
De algemeene opleving van het economi
sche leven in Nederlandsch-Indië weerspie
gelt zich ook in het luchtverkeer en in een
voortdurend toenemend passagiersvervoer
op de lijnen van de K.N.I.L.M. In vergelij
king met de maand Juni is het passagiers
ver-voer in Juli 1937 gestegen met 30 pro
cent, welke stijging natuurlijk mede beïn
vloed wordt doordat Juli ook in Indië va-
cantie-maand is. Maar duidelijk wordt de
stijging van het passagiersvervoer geïl
lustreerd door een vergelijking met het vo
rige jaar. Het passagiersvervoer in Juli 1937
was n.1. 64 procent hooger dan in Juli 1936,
en ook de cijfers over Augustus, die nog
niet definitief bekend zijn, hebben dezelfde
stijgende tendenz.
Het karteeringswerk op Nieuw-Guinea is
per 1 September j.1. beëindigd, evenals het
werk op Borneo.
Het wachten is nog steeds' op di
verse vergunningen van buitenland-
sche regeeringen om het luchtnet
uit te breiden met lijnen, die het Ne-
Het scheepsbouwkundig proefsta
tion te Wageningen.
Bij het ontwerpen van groote schepen,
welke in hun klasse op de modernste wijze
worden uitgerust, wordt uiteraard groote
waarde gehecht aan een zoo economisch mo
gelijke exploitatie, waarbij de speciale
eischen, welke aan dergelijke schepen ge
steld worden, niet in het gedrang mogen
komen.Voor proefnemingen op dit gebied
proeven o.m. ten aanzien van vorm, snel
heid, diepgang, schroeven, enz. bezit ons
land in de stichting het Nederlandsch
scheepsbouwkundig Proefstation te Wagenin
gen een instituut, dat voor de scheepvaart
in het algemeen zeer belangrijk werk ver
richt en ook van buitenlandsche zijde meer
malen opdrachten ontvangt. Zoo zijn hier
ook proeven genomen, die er op gericht zijn
geweest, het type schroeven vast te stellen
voor het nieuwe mailschip der stoomvaart
maatschappij „Nederland", waarvan korten
tijd geleden de kiel is gelegd bij de Neder
landsche scheepsbouwmaatschappij en dat
-een maximum snelheid zal moeten kunnen
ontwikkelen van 22 a 23 mijl en een dienst-
snelheid van 21 mijl, waardoor het in staat
zal zijn, de scheepvaartverbinding met de
overzeesche gewesten met vier a vijf dagen
te bekorten. Dit schip, welks naam nog niet
vaststaat, zal zooals destijds is medege
deeld door drie schroeven worden Voort
bewogen, in welk verband het met drie mo
toren elk van 12 cylinders, zal worden uit
gerust, m,et een gezamenlijke energie van
27000 P.K. De proefnemingen met. de schroe
ven zijn naar wensch geslaagd. Voor de op
dracht tot den bouw was gegeven, was de
vorm van het schip een geheel nieuw
type reeds door uitgebreide proeven te
Wageningen vastgesteld.
EVEN MEERIJDEN.
Vijftienjarig meisje te Made (N.-B.)
omgekomen.
Gistermorgen is het 15-jarige meisje Ros te
Made (N.-B.)., van een vrachtauto, welke
op weg was naar Oosterhout, gevallen en op
slag gedood. Het meisje had gevraagd op
den wagen te mogen meerijden.
dat dingen, die haar lief waren geweest,
zouden komen in andere handen dan zij
wenschte. In dat testament liet ze mij haar
boekenschat na en droeg me op voor haar
boeken te zorgen.
Zoo kwam het dat ik het kistje opende. Ik
vond er brieven in, die ze haar man ge
schreven had. Maar niet de hare alleen.
Nooit in mijn leven ben ik zoo verbaasd
en verschrikt geweest als toen. Het was erg
genoeg toen ik begreep, dat hij haar bedro
gen had. Maar het bleek veel erger. Er was
geen sprake van een enkele fout, die hij be
gaan had. Voor mij lagen de bewijzen, dat
hij haar bij voortduring had belogen. Met
ontzetting las ik die briefjes en notities, pro
gramma's, waarop iets gekrabbeld was, be
keek de foto's van vrouwen en meisjes,
waarvan niet een zoo knap, of interessant
als zijn eigen vrouw geweest was. Ik riep
zijn beeld voor me op: 'n charmant, fijnge
voelig, zachtzinnig man. Iemand, wiens
woord men geloofd zou hebben tegenover de
heele wereld. Ik begreep het niet. Ik heli
het nooit begrepen, llij moet een geheel an
dere man zijn geweest dan ik kende ge
heel anders dan zij meende.
Denk je in, wat zij gevoeld zou hebben
bij die ontdekking! Al de jaren van
schoonheid en geluk zouden achter haar
ineenstorten. Hoe zou zij ooit nog hebben
kunnen gelooven in een mensch, als zij zoo,
stuk voor stuk, al zijn leugens, al zijn hui
chelarijen had moeten ontdekken?
Toen ben ik dankbaar geweest, uit den
diepsten grond van mijn hart, dat ze ge
storven was eer ze dat kistje opende. Sinds
dien geloof ik oprecht, dat wij niet kunnen
weten wat het beste voor ons is, niet voor
het lang geleden is en men de dingen kan
overzien in hun ware verhoudingen".
De andere vrouw had opgehouden met
schreien. Zij wilde niet getroost zijn maar
ze was het, diep in haar hart. Misschien
zou zij veel later ook beseffen, dat dit leed"
reden had en misschien nut.
De andere vrouw hield haar hand vast en
dacht: ik heb een beetie gelogen, maar het
was om bestwil. En de hemel weet hoe
graag ik was gestorven eer ik dat kistje
had geopend.
derlandsch-Indische luchtverkeer
verder in het wereldluchtverkeer in
schakelen.
Men kent het teleurstellende besluit van
de regeering der Vereenigde Staten, waar
door men voorloopig nog' verstoken is van
de bijna zeker geachte toestemming voor
het openen van een luchtlijn naar Manilla.
De onderhandelingen met de Fransche re
geering voor een luchtverbinding met Sai
gon hebben eveneens nog niet 't gewenschte
resultaat opgeleverd. Het verst schijnt men
te zijn gevorderd met de Australische re
geering, alhoewel de definitieve vergunning
voor het instellen van een luchtlijn naar
Australië nog niet is verkregen. Toch heeft
men den indruk, dat deze binnen niet al te
langen tijd verwacht kan worden. Teneinde
dan over voldoende materieer en personeel
te beschikken om binnen den kortst moge
lijken tijd dan ook inderdaad naar Australië
te kunnen gaan vliegen heeft de K.N.I.L.M.
de noodige voorzorgsmaatregelen genomen.
Dezer dagen is een aantal nieuwe piloten
en mecaniciens in dienst gesteld, die een
grondige opleiding voor de Indische verkeers
vliegerij zullen krijgen.
Amerikaansche vliegtuigen besteld.
Het nieuwe materieel kan binnen enke
le maanden tegemoet gezien worden. Het
zijn de drie in Amerika bestelde Lockheed
Super Electra-vliegtuigen, die in het na
jaar geleverd zullen worden. De chef van
den technischen dienst der K.N.I.L.M. de
heer de Bree, die met verlof in Nederland
vertoefde, heeft zich naar Amerika begeven
en vandaar reeds medegedeeld, dat. de eerste
van ded rie Lockheeds reeds heeft proefge-
vlogen met het alleszins bevredigend resul
taat,
Eenvoudige desa-menschen door
Javaansch fantast misleid,
In de maanden Mei, Juni en Juli
j.1., is het Kabinet van de Koningin
te 's-Gravenhage overstelpt met eeni-
ge honderden brieven, alle van na
genoeg gelijkluidenden zeer simpe-
len inhoud afkomstig van desa-
menschen uit' Gheribon, Madjaleng-
ka, Koeningan en Soemedang.
Deze brievenstroom nam een zoodanigen
omvang aan, dat de tussehenkomst van de
Indische regeering werd ingeroepen om een
onderzoek in te stellen en te trachten tevens
verdere indiening van dergelijke stukken
te voorkomen.
De inhoud van al deze brieven was een in
primitieve bewoordingen gestelde huldebe
tuiging aan de Koningin, zonder eenig ver
zoek of Wat dan oók en het merkwaardigste
was nog dat de meeste vergezeld waren van
een blanco gezegeld papier van f 1.50.
Een van bestuurswege ingesteld onderzoek
heeft de oorzaak van dit geschrijf weten op
tc sporen.
Te Troesmi nabij Cheriboo
woont een zekere Kja Sandim. Deze
mogelijk aan ziekelijke fantasie lij
dende persoon: heeft aanleiding ge-
gegeven tot het gerucht, dat hij spoe
dig zou sterven en dat zijn geest zou
overgaan in het lichaam van een Ne
derlander, die bepaaldelijk aangege
ven kenteekenen zou dragen.
Nu werd een ieder aangespoord om een
huldebetuiging te zenden aan H.M. de Konin
gin en daarbij ten behoeve van het antwoord
in te sluiten een blanco gezegeld papier van
f 1.50. Dat antwoord zou dan na ongeveer 3
maanden kunnen worden verwacht en zou
bijzondere voordeden met zich brengen.
Iedereen, die in moeilijkheden geraakte,
zou gewapend met dat stuk zich kun
nen wenden tot de te 'Iroesmi wonende in
carnatie van Kjai Sandim, die daarop aller
lei hulp zou kunnen verleenen ais vrij
stelling van belasting. het geven van goed
betaald werk, of het leencn van geld.
De menschen haastten zich om
den raad van Kjal Sandim op te
volgen.
Merkwaardig genoeg is dit gerucht bijzon
der goed ingeslagen. Velen haastten zich om
zulk een aandeel te verwerven in dit voor-
deelige zaakje Allen die hieraan meegedaan
hebben, hebben een blanco zegel en daar
enboven bedragen voor schrijfloon en porti,
varieerend van f 0.10 tot fl.betaald.
Het bestuur onderzoekt thans, of alle ge
offerde gelden behoorlijk zijn verantwoord.
Naar alle waarschijnlijkheid zullen de licht-
geloovigen hun blanco zegels evenwel weer
terug krijgen.
De juistheid van bovenstaand verhaal
werd door het residentie-kantoor te Gheribon
bevestigd.
De bevrachtingscommissie E. deelt inza
ke het schippersconflict te Zwolle het vol
gende mede:
Aangezien door de heeren H. Bordewijk
en W. Kuipers namens het bestuurderscol
lege aan samenwerkende schippersorgani
saties, gevestigd te Rotterdam, tegen de b"*
slissing van de bevrachtingscommissie E.
te Zwolle ter zake van vri.jgeve van bevrach
tingen, gepaard gaande met uitsluiting van
een aantal schippers, op heden 2 September
beroep is aangeteekend bij den raad van
beroep voor bcvrachtingszaken en daar
door de bevrachtingsrfommissie steeds het
standpunt is ingenomen bij alle tegen haar
ingestelde beroepen, dat, hangende het be
roep schorsing van maatregelen wordt over
wogen, heeft de commissie besloten, den
maatregel van uitsluiting voorloopig op te
schorten.
De bevrachtingen blijven voorloopig vrij
en'voor de tot stand gekomen bevrachtingen
wordt tot nader bericht goedkeuring ver
strekt.