Jack Oakie Een vergeten Vrouw Fotografen foto- graveeren foto's Gregory la Cava en zijn Clarinei Wat van het toonccl verdwijnt Vijfling is „te oud" geworden DANSEXTASE IN EEN MACHINEKAMER Encyclopaedie der typen Sinds het gebruik van vergroote fotogra fieën als décor meer en meer toepassing vindt bi] de film, is foto's fotografeeren een belangrijk onderdeel geworden van het werk der camera-men te Hollywood. Dit bespaart veel tijd, vele moeilijkheden en lange reizen, die vroeger noodzakelijk wa ren, ten einde een zoo getrouwe mogelijke weergave te verkrijgen van kleuren en at mosfeer van de omgeving, die het filmver haal tot achtergrond heeft. Tijdens de productie van „Ever Since Eve", een Cosmospolitan film door Warner Bross, uit te brengen, legt Lloyd Bacoü, de regisseur, zijn technici een soortgelijk pro bleem ter oplossing voor. Daarin kwam nl. een opname van San-Francisco voor. Ba con had niet zijn staf, stars en hoofdrol spelers inbegrepen, op de trein naar San- Francisco kunnen stappen, om daar de noodzakelijke opnamen te verrichten. Zoo'n trip neemt ten eerste minstens een week in beslag; ten tweede verhoogt zij de productie-kosten, ten derde is de mogelijk heid niet uitgesloten, dat de film door weersomstandigheden niet op tijd klaar komt. Binnen 48 uur stond er in de hal, waar „Ever since Evewerd opgenomen, een vergrooting van San-Francisco, de grootste vergrooting ooit voor een practisch doel vervaardigt. Het was een panorama-foto van San Francisco. waar letterlijk alles op voorkwam. De afmetingen van deze reusachtige foto bedragen: lengte 42 M„ breedte 6.75 M. De \ergrooting was verdeeld in zeven ge deelten, ieder van 6 M. breedte en 6.'0 hoog te. En dan te weten, dat de origineele lo tos 20 c.M. bij 25 c.M. waren en dus 800 maal vergroot moesten worden, teneinde de juiste grootte voor den gevraagden achter grond te verkrijgen, üp de film is niet te zien, dat het een reproductie is. Filmregie In mijn oogen is filmregie een van de mooiste vakken die er bestaan. Met haar is een nieuwe opzich aelf staande kunst ontstaan, die volko men in het kader van dezen tijd past. Zij verbindt fantasie met lo gica en staat met haar twee bee- nen in de werkelijkheid. De regie is daarom zoo schoon omdat zij een groote toe komst heeft en omdat zij van den regisseur eischt dat hij zich in de nienschen ver diept niet alleen, doch dat hij de conflicten in de nienschelijke ziel moet ontwarren en de barrières weg moet nemen die met name zijn acteurs en actri ces belemmeren zich zelf te zijn. Want daar komt het mijns inziens in een film opaan, dat men persoonlijkheden observeert in den toestand waarin het scenario of het draai boek ze plaatst. Bij de RKO Radio film „Stage Door" re- mensmelting van routine en geest boterde niet erg, er ontstond tweeslachtigheid. Frissche krachten. Regisseurs begonnen in te zien, dat de geest eigen wegen bewandelde en het kwam tot een nauw contact tusschen den geeste lijken vader van het scenario en de regis seur. Zoo kwam de tijd dat jonge frissche krachten voor de film gingen schrijven en er ontstond een eenheid van in houd en vorm. Het scenario be gon vruchten af te werpen. Het werden le vende gegevens S die men ging ver filmen. Regis seurs zoowel als spelers werden geïnspi reerd tot het zoo consequent mogelijk ver wezenlijken ervan en er ontstonden film producten in harmonische samenwerking. Het publiek kreeg iets te verwerken. Het goedkoope amusement werd nu een waar devolle ontspanning die het boeide en waardoor de geest kon groeien. Men begon naar de nieuwe „voe ding" die hen ver kwikte te vragen. Oude heksen, mannen zonder tanden. Hollywood levert zei Maar geen acteerende vierling! In 'n stevig gesloten la van Fred Schuess- lers bureau ligt een van de kostbaarste boeken van Hollywood. Schuessler, tus schen haakjes, is „casting director" van Paramount en het kostbare boek bevat dui zenden gegevens over zijn „materiaal". Het boek bevat verbluffend eerlijke ana lyses van om en bij zevenduizend acteurs en actrices, die allen in groepen onderge bracht zijn. En welke vrouw zou het pret tig vinden, haar naam bij de afdeeling „oude heksen" genoemd te zien? Welke man zou zich graag als „oplichter" of „dronkaard" gequalificeerd zien? Schuesslers boek vertelt b.v., dat er in heel Hollywood geen enkele vierling, zelfs geen drieling te vinden is, die voor een film rol geschikt is. Er zijn alleen maar een paar tweelingen, die er voor in aanmerking komen. Regisseur Robert Florey had een tijdje geleden 75 kale mannen noodig voor zijn film „Mountain Music". Schuessler zocht in de rubriek „Kaalhoo'fdigen" in zijn boek en Florey kreeg zijn wandelende bil jartballen. Het boek heeft rubrieken voor lange mannen, magere mannen, dikke mannen, mannen zonder tanden. Kortom van aller lei. In de R.K.O-Radio film. „Th at Girl from Paris" speelt Oakie een rol als lid van een dansband. Het bleek bij de opna men, dat Jack lang niet slecht klarinet speelde. Hij oefende dan ook geregeld thuis met zijn vrouw Venila Varden. Zie hier Oakie aan het werk. Kennelijk heeft hij moeite met een hooge noot. De vijf jongste filmactrices ter wereld zul len voorloopig van het witte doek verdwij nen. De vijflingen zijn nu juist drie jaar oud en dat wil zeggen dat zij „te oud" zijn ge worden om voor het publiek als schattige kleine babies op te treden, die voor de ca mera net zoo onbewust rondkrabbelen als in het dagelijksche leven. Aan den anderen kant echter zijn ze weer te jong om al te zingen en te dansen, zooals wij dat b.v. van Shirlev Temple kennen. De eerste betoovering van deze wereldsen satie is voorbij. Terwijl de eerste Dionne- vijfling-film een uitbundig en onovertroffen succes was, werd de tweede al met bedui dend minder belangstelling ontvangen en de derde. „Mama weet dat het beste", werd zelfs zeer beslist een mislukking. Dus blijft er niet anders over dan de klei ne meisje op te voeden als filmartisten, hen dansen en zingen en alle knepen van het vak te leeren, zooals zooveel kleintjes die in de bekende Amerikaansche kinderfilms op treden. Eerst dan zien de film-producenten kans om weer zaken met ze te doen. Of zij daar zelf erg veel spijt van hebben, is op zijn minst genomen twijfelachtig; zij zullen er tot nog toe weinig van gemerkt hebben dat een heele staf van technisch per soneel in de weer was op oogenblikken dat zij, gewapend met een rammelaar over den grond of in de kinderbox rondkropen gisseerde ik vijftien jonge meisjes die ont zaggelijk nerveus waren als zij in hun rol in de nabijheid van Hepburn of Rogers wa ren. Maar zij zijn nu allen vrij van debuut koorts, omdat ik in Hepbupn en in Ginger Rogers personen gevonden heb die beiden mijn gedachtengang huldigen en zoodoen de zelf er aan medewerkten om de debu tanten over hun moeilijkheden heen te hel pen. De film moet het medium zijn van de gedachte die den scenarioschrijver bezield heeft. De regisseur is de herschepper van deze gedachte. In dit opzicht durf ik te verklaren dat de Russen het eerst de film be grepen en zuiver toegepast hebben. Zij hebben dit geweldige medium van de ze eeuw in dienst gesteld van een idéé en afgezien van het feit of deze idéé juist of verkeerd is de film gebruikt om deze gedachte te verbreiden. Zij waren bezield en hebben daarom in mijn oogen de schoon ste uitingen van zuivere filmkunst onder hun talrijke filmische openbaringen. Amerika op den goeden weg. In Amerika is men nu ook op den goeden tt'eg. De interesse voor problemen is gaan domineeren boven de zucht om het publiek een prikkel voor zijn sensatiehonger te geven. Men dacht met dit laatste de film tot een zichzelf in het leven houdend orga nisme op te kweeken, maar men heeft er niet op gerekend dat hon ger gestild moet worden en daar toe was het heele filmproductie apparaat niet toereikend. Er kwam onbevredigdheid, die zich uitte in de publieke meening. Het eerste waaraan de producenten de re actie wijtten was het uiterlijk effect. Nieu we sterren werden ontdekt, nieuwe trucs toegepast, nieuwe technische vindingen werden gedaan. Millioenen meer werden er uitgegeven voor de decors, maar 't was alles mis. De honger werd grooter en groo- ter. Het was één gapend gat waarin de proilucenten hun dollars zagen verdwijnen. Holle vaten. Ze kregen er hoogtevrees van en grepen zich vast aan wat het dichtst in hun buurt Was: aan hun scenarioschrijvers. Maar die konden niet helpen, die hadden alleen nog maar rou tine; zij hadden hun zielen al die jaren verkocht aan de dollar en konden die voor al het geld in de wereld niet terugkrijgen. Zij werden gestraft met onthouding van de in geving. Als nuchtere Amerikanen realiseerden de productieleiders zich wat zij wel hadden: routine en wat zij moesten hebben: geest. Boeken werden voor verfilming gekocht, groote sommen werden er betaald voor de rechten .van tooneelstukken en met de routine van de scenario-afdeeling werd er film van gemaakt. Hier was het houvast waar nieuwe perspectieven in zaten. De sa duwe de deur. Van studio tot studio ging deze dertigjarige vrouw en niemand had be langstelling voor haar. En zoo dook Jean Va- lentino Acker onder in het enorme leger der Hollyvvoodsche figuranten. Tot op he den kreeg zij niet eenmaal een rolletje. Zij werkte als gewone figurante, sedert jaren vecht zij voor het dagelijksch brood en slechts het feit dat zij niet lang geleden een poging tot zelfmoord deed, was oorzaak dat men weer op haar bestaan opmerkzaam werd gemaakt. Laat ons deze droeve geschiedenis in de van pracht en praal stralende filmwereld be sluiten met de opmerking dat de tallooze kranzen en bloemstukken die telkenjare weer aan het graf van Valentino worden neergelegd, een waarde van 20.000dollar ver tegenwoordigen. En nu de vraag, de wil om iets moois te zien er is is er een weg. En dezen weg bewandelt de Amerikaansche film industrie op 't oogen blik. Hot peil van de film stijgt meer en meer en daarmee do kansen voor den re gisseur. In „Stage Door" heb ik trou wens reeds gelegen heid nieuwe wegen te bewandelen. Ik heb de heele film met al le prominenten in cluis laten repetee- ren in de volgorde van handeling, zoo dat een ieder van den hoofdrolvertol ker tot den figurant toe zich een beeld van de film kan vor men en straks bij de volgens het opna meplan geordende scènes geheel geori ënteerd is omtrent de sfeer waarin de scène zich afspeelt. HIERBOVEN* Twe« tegenstellingen: Katherine Hepbnrn (links) en Ginger Rogers in de door Gregory la Cava gere gisseerde film „Stage Door". Groot is het aantal film-artisten, wier na men in koeien van let ters op de aanplakbiljet teil prijken en die wij gewend zijn als de ster ren van Hollywood aan te duiden, maar veel en veel grooter is het leger der onbekenden, de fi guranten en „extra's", die dagen en weken van regisseur naar regisseur loopen, voor zij een kansje krijgen om „en masse" een paar dollar te verdienen. Tot dat uitgestrekte leger der onbekenden, dat zich met heel veel moeite tracht staande te houden, behoort ook een vrouw, die een twaalftal jaren geleden tot de meest benij de vrouwen ter wereld werd gerekend! Dat is Jean Acker, de vrouw van Rudolph Va- lentsno, die in 1926 stierf. Berg op, berg af. Jean Acker was een eenvoudig dansmeisje, een „girl", toen zii het hart van den af god van het witte doek vond. De heele we reld sprak over het romantische huwelijk van deze beide jonge nienschen. Jean Acker gaf, toen zij mevrouw Valentino werd, haar artistieke loopbaan op en de roem van haar Het film-lot kan grillig zijn, dat werd genoegzaam bewezen. De weduwe van Rudolph Valen tino, wiens naam en roem nog niet is vergeten, vindt als figu rante nauwelijks een bestaan... De „Dionne-vijfling" is...... te oud geworden en verdwijnt voorloopig van het witte doek- echtgenoot straalde ook op haar af, want ten slotte was zij het, die door den man die door millioenen vrouwen aangebeden werd, was uitverkoren om met hem in den echt te wor den verbonden. En opnieuw is weer eens bewezen hoe dicht het „vergeten worden" vooral in de filmwereld, hij het „beroemd-zijn" ligt. Nog heden ten dage wordt het graf van Ru dolph Valentino ver fraaid, nog tegenwoor dig zijn er „fan-clubs" P die een ware cultus gens dezen overleden filmheld bedrijven; jonge meisjes en vrou wen gaan op zijn sterfdag in het zwart ge kleed en dicht gesluierd door de straten van Hollywood Maar niemand denkt meer aan de vrouw die van Valentino 300.000 dol lar erfde, maar die haar heele vermogen bij de noodlottige Amerikaansche beurskrach verloren zag gaan. In het leger der figuranten. Zoo werd Jean Acker weer tot werken ge noopt. Maar de film-maatschappij die mil lioenen verdiend had met de films van Ru dolph Valentino, wees diens noodlijdende we- Hieronder Fred Astaire „in drievoud'. In zijn nieuwe RKO-film „Shall we dance", zal mf" weer een geheel nieuwe, fantastische dans van hem zien. Geïnspireerd door het rhythme van stampende, zoemende en sissende machines „tapt" Fred Astaire de stalen platen die de vloer van de machinekamer van een grooten oceaanstoomer bedekken als xylophoon ge bruikend. Gaccompagneerd door de poetsers, de stokers en de machinisten komt Fred, die in de machine- kanier vertoeft, langzamerhand in extase en cre ëert zijn „machinedans" op de syncopische har monieën van Gershwins' „Slap that Bass". Links de laatste actiefoto van George Gershwin, die. gelijk bekend, eenige weken geleden over leed. Fred Astaire zit hier bij hem voor de piano en Iaat zich de muziek voor zijn nieuwe dans uitleggen. S

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 15