ZUIDERZEE-LAND Streicher geeft les in Jodenvervolging Cabine grooter dan een D-trein wagen Mr. A. F. Kamp's boek over de 'Wieringermeer Gevangenen gaan directeur met messen te lij Ballon liep leeg op 800 M hoogte De eene vogel helpt de andere Smeulend verzet op Borneo Ucui Jee tol fïleeA Ucui WxdeSi tol £cmd Franco-aanhangers aandachtige leerlingen. Gelijk wij berichtten, heeft de broer van Franco, Nicolas, verleden week een bezoek gebracht aan Ju- lius Streicher, de bekende Duitsche Jodenhater en uitgever van 't anti- Joodsche blad. „de Stürmer". Bericht wordt thans, dat generaal Queipo de Llano voor de radio een Joden-vijandige rede heeft gehou den. Volgens hem bestaat er sedert onheugelijke tijden een hooge Jood- sche P.aad, „Kahal" genaamd, waar aan alle Joden blindelings gehoor zamen moeten en 10 van hun verdiensten moeten afstaan. Zoo zou reeds i billioen peseta's bijeen gebracht zijn om de komst van de Messias te vergemakkelijken met revoluties. Een man van ervaring. Duidelijk heeft de uitgever van de Stürmer de broer van Franco ingelicht over de wegen, die hij bij zijn strijd tegen het Jodendom heeft gevolgd. In een inter view aan de Frankische Tageszeitung heeft Franco daarop verklaard, dat dit bezoek voor hem. van bijzondere beteekenis w?r omdat hij hier in relatie was getreden n, een der oudste en meest succesvolle mede werkers van den Führer, die reeds een er varing van tientallen jaren beschikt. Queipo de Llano zeide voor de radio: „De huidige oorlog in Spanje is geen strijd voor de redding der West-Europeesche cul tuur, en evenmin een Spaansche burgeroor log, die door het Jodendom aan de wereld is opgelegd. De Joden hopen deze strijd te winnen, gelijk zij hem ook i.n Rusland heb ben gewonnen." De oppermachtige „Kahal". Daarbij moet men rekening houden met het feit, dat -de Joden over de geheele we reld onderworpen zijn aan een hoogen Joodschen raad, die bekend is onder den naam „Kahal". Deze Kahal zou volgens Queipo.de Llano een regeering zijn, die de hoogste autoriteit geniet bij alle Joden, die over de wereld zijn verspreid, en die wach ten op de komst van den Messias, of ten minste op de komst van hem, dien zij als zoodanig beschouwen. Zij verwachten ech ter geen verlosser, die de wereld zal red den, doch zij wenschen slechts, dat het Joodsche volk over de wereld zal heerschen. Sedert onheugelijke tijden - zoo weet hij mede te deelen - heeft iedere Jood 10 van al zijn verdiensten aan deze Kahal afgestaan, teneinde de komst van den Messias te verge makkelijken. Gedurende de afgeloo- pen achttien jaar zouden de zestien millioen Joden aan de Kahal een bedrag van één milliard en 440 mil lioen Pesetas hebben betaald. In to taal moet echter deze hooge Jood sche raad reeds een som van 4.181.399.952JXM) Pesetas hebben ge ïncasseerd. En al dit geld zou door de Joden zijn besteed aan de bevor dering van het communisme en de voorbereiding van revoluties De tendenz van deze rede vertoont een opvallende gelijkenis met die van de rede, door Hitier tijdens den Partijdag te Neu renberg tegen „Bolsjewisme en Jodendom" gehouden. Reeds in Februari van dit jaar bevatte het blad der Spaansche Phalan- gisten, de „Arriba Espana" een aantal il lustraties, afkomstig uit de Stürmer van Julius Streicher. Oproer in een Californische ge vangenis. Bewaker doodge stoken, twee gevangenen neer geschoten. In de staatsgevangenis te Fol- son (Amerika), waar S800 veroor deelden ziin gedetineerd, is het tot een bloedige muiterij gekomen. Ze ven tot levenslang veroordeelde gevangenen hebben den directeur met lange messen bedreigd en de ontwapening geëischt van alle be wakers, alsmede de uitlevering der wapens. Toen de directeur weigerde op deze eischen in te gaan, kwam het tot een bloedig gevecht, De gedeti neerden probeerden de uitgangen te bestormen. In dit gevecht, dat een half uur duurde, werd een bewaker doodge stoken, terwijl twee gedetineerden werden doodgeschoten. Twee be wakers en vijf gedetineerden wer den gewond. Tenslotte kon de orde worden hersteld. Op 18 September is te Moskou een luchtballon opgestegen naar de stratosfeer, doch op een hoogte van 700 a 800 M. be merkte de bemanning, dat gas ontsnapte uit het omhulsel. De ballon begon te dalen en kwam op i K.M. van het punt van ver trek neer. Op het oogenblik der landing werden de leden der bemanning, die geen gebruik maakten van hun valschermen, gekwetst, terwijl de gondel licht beschadigd werd. De toestand dezer leden van de beman ning is geenszins verontrustend. Er is een onderzoek ingesteld om de oorzaken van de daling vast te stellen. Elk jaar, in September, wanneer de zwaluwen zuidwaarts trekken, blijven in de streken boven de Al pen een aantal vogels achter. Het zijn deels oude of zieke deels jonge dieren, die instinctief voelen, dat zij den langen luchtweg naar het verre zuiden niet zullen halen. In vroeger jaren vonden deze achter blijvers dikwijls goed onderdak in de wanne stallen en op de boerde rijen, doch velen konden den kou den winter niet overleven. Sinds het vorig jaar heeft zich in Duitsch land een eigenaardige organisatie beschikbaar gesteld voor deze ar me vogels. In samenwerking miet Italië worden de achtergebleven vo gels, gevangen, per vliegtuig van de „Deutsche Lufthansa" verzonden en in het warme Italië op de vliegha- vens van Venetië en Napels, vrij gelaten. Het vorig jaar werden op die wijze vijfhonderd vogels naar het zonnige Zuiden gebracht, waar men de dieren hun vrijheid terug gaf. ONZE OOST. VLIEGERS-LEERLING MAAKTE EEN FOUT. Lestoestel vernield. Gisterochtend is van geringe hoogte de leerling-vlieger reserve-tweede-luitenant J. L. M. Theunissen met een Avro-lestoestel onder Bandoeng neergestort op het militair vliegveld Andir. De oorzaak van het on geval was een fout in het besturen. De bestuurder werd niet ernstig gewond en is naar het militair hospitaal vervoerd. Het les-Vliegtuig werd zwaar beschadigd. Bijna honderd weerspannigen ge arresteerd. Inzake de ongeregeldheden in de buurt van Amoentai seint de resident van de Zui- deren Ooster afdeeling van Borneo nog het volgende: het aantal personen, dat thans in totaal is aangehouden, bedraagt onge veer honderd. De opsporing van de verzets lieden is vrijwel beëindigd. Het gerechtelijk onderzoek is aangevangen. Vrijdagavond hehben in Kloea, af deeling Hoeloe Soengai, waar het grootste gedeelte van de verzetslie den is aangehouden, twee van hen getracht zich meester te maken van een klewang van een agent, welke bewakingsdiensten verrichtte, waar bij beide verzetslieden onbeteeke- nênde verwondingen opliepen. In den nacht van Zaterdag op Zondag werd een tweede poging ge daan, waarbij men thans trachtte een karabijn machtig te worden. Hierbij is een van de verzetslieden ernstig gewond. Junkers heeft zoo juist te Dessau een flToot ver keersvliegtuig voltooid, dat geheel van metaal is ver- vaardigd, met vier motoren een maximum snelheid kan bereiken van 410 K.M. per uur met 40 personen aan boord en een actie-radius heeft van 1800 tot 2000 K.M. Het toestel, „de groote Dessauer", is een „diepdekker", d.vj. de cabine ligt boven de vleugels; het landingsgestel is intrekbaar. Boven: het uiterlijk van dezen luchtreus; onder: het interieur van de cabine, welke grooter moet zijn dan een D-treinwagen en het toppunt aan comfort zal bieden. Onder den pakkenden titel Z u i d e r- z e e - 1 a n d publiceert de nog jeugdige burgervader van Texel, oud-secretaris van de Bestuursafdeeling der Wierin- germeerdirectie een groot werk over de geschiedenis van de eerste Zuiderzee polder. Het boek verscheen dezer dagen bij Querido te Amsterdam. Met volle belangstelling hebben wij dit boek gelezen. Temeer, daar het een uitgave betreft, waarvoor in den lande ongetwijfeld groote belangstelling zal bestaan. Hier is nl. een bij uitstek deskundige aan het woord, de voormalige secretaris van de Bestuursafdee ling der Wieringermeer-Directie. Tot in onderdeelen is dit boek een warm pleidooi voor datgene wat thans in de Wieringermeer bereikt is. Het dient echter toegegeven, dat de schrijver zoo objectief is, bij de behandeling van diverse kwesties hier van ook de bezwaren te noemen, o.a. waar hij de vraag stelt, of de organisatie van het bedrijf niet meer uit één stuk mogelijk ware geweest. Voorziet in een behoefte. Een werk over verleden en toekomst van de oude ZuiderzeeZeker is het geen gemeenplaats, als wij thans schrijven dat dit boek in een behoefte voorziet. Een behoefte, ondanks het feit, dat er in den loop der jaren reeds vele honderden pagina's proza aan dezen titanen-arbeid zijn besteed. Alleen de romanschrijver Jef Last was het, die tot nu toe uitsteeg boven de matelooze dorheid van eindelooze cijferreeksen en alleen voor in gewijden min of meer verteerbare opmerkin gen over de levenskwesties van hen, die dit nieuwe stukje vaderland bewonen. Sympathiek werk. Dat is het vooral, wat dit boek zoo sym pathiek maakt, ondanks het feit, dat er uit den aard der zaak vanuit het kamp der tegenstanders wel critiek zal overwaaien, dat het geschreven werd door iemand die begreep dat mén alleen dén waardeering in breeden kring voor dit machtig stuk werk van ons volk kan verwachten, indien men speciaal de aandacht vestigt op de wijze van samen leving, de manier waarop er geleefd wordt in het nieuwe land. En hierin is Mr. Kamp wel bijzonder geslaagd, met passeering van alles wat naar cijfers en bureau-gegevens Zweemt. De inhoud. Het werk is onderverdeeld in een 10-tal hoofdstukken, waarin respectievelijk behan deld worden: Misverstanden Oude Plannen Techniek Polder-Geschiedenis Ont ginning Bouwen Sociale en andere Maatregelen Bevolking Bestuur en Organisatie en Algemeene Beschouwingen. Vooraf gaat een zéér waardeerend woord van den voormaligen Minister van Waterstaat, terwijl voor de statistici en cijfer-liefhebbers onder de lezers diverse bijlagen ingelascht zijn, welke men evenwel naar believen kan overslaan. Heerschende misverstanden. In den aanvang wordt men reeds direct getroffen door den helderen kijk, welke de auteur heeft op de heerschende misverstan den met betrekking tot de oorspronkelijke plannen. Terecht wordt er op gewezen, dat niet alleen om de landaanwinning de afsluitdijk gelegd is. Integendeel, de landaan winning is zeker niet het eenige voordeel van deze nationale onderneming, ook al is dit voor leeken het meest zichtbare. Het is interessant, de eerste ideeën nog eens de revue te laten passeeren: hoe reeds meer dan twee eeuwen geleden lieden gevon den werden, die naar een oplossing zochten: „Hoe het geweit en vergif der Noortzee uytter Verenigt Nederland te verdrijven sjj" met de doorvaartplannen der ook thans nog bestaande „Zuiderzee-Vereeniging", met den zoo waardevollen steun van den civiel-inge- nieur C. Lely. Genoemde wetenschappelijke vereeniging krijgt ruimschoots de eer die haar toekomt, iets wat temeer verblijdend is aangezeni haar werkzaamheden in de jaren, die thans voorbij zijn, meermalen ernstig ge handicapt zijn door den tragen gang der offi- cieele werkzaamheden. Een journalist aan het woord. Mr. Kamp is gewezen journalist en van hem kan gezegd worden, dat hij het korps eer aandoet. Hij ziet steeds kans van tal van droog-lijkende onderdeelen prettig leesbare gedeelten te maken. Een enkele maai' worden slechts cijfers ge noemd, maar dan zijn ze ook de moeite waard om te onthouden. Wist U bijvoorbeeld, dat in de Wieringermeer niet minder dan 19 kilo meter hoofdkanalen aangetroffen worden, 71 kilometer andere kanalen, 149 kilometer tochten, 985 kilometer slooten en cicra 14.000 kilometer greppels? Bij de bespreking der arbeidsvoorwaarden blijkt eerst recht, dat Mr. Kamp een open blik heeft voor het geweldige werk, dat hier door menschenhanden verricht moest worden: hoe zwaar dit leven was voor hem, wier na men alleen maar op de loonlijsten voorkwa men en voor wie geen monument onthuld werd... Helder is de uiteenzetting van den aanleg Er is een zee niet meer Geen woeste, zilte haren Bestormen met hun kracht Dg dijken en het land. Er is een dam gebouwd Gemaakt in enk'le jaren, Een ongewoon groot werk Van kleine menschcnhand. Er is een strakke lijn Van kust tot kust getrokken. Waar eens een vaartuig voer Loopt nu een autohaan, Die tusschen water door Terwijl de golven klokken, De kans biedt ijlings naar Den overkant te gaan. Er werd een zee tot meer Een naam moest uitgebannen. Er ging iets groots te loor, Dat telt thans niet meer mee. Maar 't zoete IJsselmeer Door dijken gansch omspannen Wordt nimmer wat ons was De oude Zuiderzee. (Mr. A. F. Kamp in „Zuiderzee-land"). der dorpen en het bouwen der boerderijen en huizen in de Wieringermeer: ook hier blijkt de schrijver over een groote mate van objec tiviteit te beschikken en schroomt hij niet ook op voormalige misstanden te wijzen (o.a. het gemis aan bergruimte bij de woningen). Een woord van hulde wordt gebracht aan de bouwers, die, ten tijde dat een regelend gezag in de Wieringermeer ten eenenmale ontbrak, blijk gegeven hebben van innerlijke kracht en 3aamhoorigheidsgevoel. Het geestelijk leven. Interessante bijzonderheden leest men over den godsdienst en de, ook thans nog niet uit gestreden, onderwijskwesties: schrijver geeft toe, dat de oplossing van de ï'aatste niet vol doet, doch dat men rekening heeft te houden met het feit, dat het hier gaat om een b e- vredigende oplossing in een overgangs toestand. Tot de levendigste gedeelte van het boek behooren die, welke behandelen de malaria vermijding en de keuze der arbeiders, welke op de landbouwbedrijven tewerk worden ge steld, terwijl waarlijk geestige opmerkingen gemaakt worden met betrekking tot den „ver- eenigingsbloei" in Zuiderzee-land. De „gemeente", die ontbrak. De heer Kamp heeft waardeering voor het totstandgebrachte. doch vraagt zich daarbij af, of de geheele opzet zielkundig voldoende doordacht is. Er ontbrak immers, aldus* schr., datgene, waaraan onze democratische tijden ons van den beginne af hebben gewend, waarin we zijn opgegroeid. Er ontbrak de gebruikelijke gemeenschapsvorm voor deze eenheid van gebied, het door één dijk om sloten territoir, namelijk „de gemeente". Dit woord drukt bij onze huidige staatsorganisatie uit: openbaarheid, mede-, vaak zélf regeering, vertegenwoordiging, eigen bestuur. Door de ongelukkige administratieve indeeling werd het grondgebied tijdelijk „opgedeeld" tusschen omringende gemeenten. Men mag in sommige gemeenten van het bestuur wellicht niet veel merken in het leven van alledag, tóch weet men, dat er een plaatselijke overheid i s, die opkomt voor zekere locale belangen; die be stuurt. vooruitziet of dit althans tracht te doen. Dit centrale punt was van den beginne af in de Meer zoek. Op een vraag of het dan zoo absoluut nood zakelijk was, dat eenige duizenden menschen moesten méé-regeeren zegt de schrijver nog, dat dit zeker niet het geval is, doch dat in dien andere bestuursvorm of organisatie mo gelijk ware geweest, dit door de bevolking ip ieder geval als verkieslijker zou zijn be schouwd. Het zou meer interesse hebben ge wekt bij de kolonisten-bevolking voor het ge beuren in het nieuwe gebied, voor zijn groei en ontwikkeling. Het visschers-probleem. Vanzelfsprekend brengt de schrijver ook het visschersprobleem ter sprake en geeft toe, dat hier ongetwijfeld van een betreurenswaardige omstandigheid gesproken moet worden ten aanzien van de visschersbevolking en de wer kers in aanverwante bedrijven. Toch moeeten, Er werden golven land, Want toen het water zakte, Dat der gemalen kracht Naar buiten had gevoerd, Bescheen een warme zon Eén woeste, barre vlakte, Met schelpen, groot en klein, Fijn glinsterend bevloerd. Toen heeft een mannenhand Daar alles moeten bouwen Om deze streek geschikt Te maken voor den mensch. Reeds na een jaar of twee Vertoonden die landouwen Een zware korenaar Naar rechten boerenwensch. En in de dorpen daar In snelheid reeds verrezen, Leeft uit het heele land In kunde saamgebracht Een groeiend menschental Dat zich bewust wil wezen Te leven in een land Gevormd door Neêrlands kracht. (Mr. A. F. Kamp in „Zuiderzee-land"). aldus Mr. Kamp, in deze de landwinst en de langdurige werkverschaffing aan velen, den doorslag geven. De TTrker-polder. Na een beschouwing over de financieele uit komsten van den polder, waarbij er terecht op gewezen wordt, dat de tijd thans nog niet gekomen is om een definitief oordeel uit te spreken, komt tenslotte de toekomstige Urker- polder ter sprake. Hierbij waarschuwt schrij- ver tegen een voorbarig optimisme, doch aar zelt met als zienswijze te kennén te geven, nat deze plannen ongetwijfeld economisch verantwoord zijn. Temeer, daar men thans zijn voordeel kan doen met de opgedane er varing van den eersten Zuiderzee-polder. Een open oog. Ziehier in vogelvlucht de inhoud van dit boek, dat zeker voor deze en volgende gene raties groote waarde bezit. Het werd ge schreven door iemand, die met hart en ziel dit prachtige werk is toegedaan, doch ook voor de gebreken zijn oog niet gesloten heeft. achten wiJ de waarde van dit werk dubbel. t,ZrfrmeldJ? nog' dat het boek gecomple- w k 6611 citaten" en literatuur- wVvn! een aantal notities, welke bij w™ behooren. Voorts werd een aantal bmtengewoon suggestieve foto's opgenomen, teekeningen van de teekenaar et werk verluchten. Ook de typo- grafiachs uitvoering ia voorbeeldig.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 4