eerste luchtkmser gereed Mussolini en Hitier bewierooken elkaar DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER Om den anderen dag naar Indië N.V. WACO - Hoorn Fokker T 5 grondslag voor opbouw van onze luchtvloot Dit nummer bevat 8 pagina's ffl EERBERICHT DE BILT SEINTi Geen bruikbare kalveren meer naar de slachtbank Inhoud en aard der besprekingen worden streng geheim gehouden HELDERSCHE COURANT UITGAVE, N.V. DRUKKERIJ EN UITGEVERIJ V/H C. DE BOER JR„ KONINGSTRAAT 78. DEN HELDER. TELEFOON 50. POSTGIROREKENING 1606Ó DINSDAG 28 SEPTEMBER 1937 65e JAARG. No. 8116 Serie van zestien zware bom menwerpers in de maak. Zoo groot als een verkeersvliegtuig. Een aantal hooge' militaire autoriteiten heeft gistermiddag een bezoek gebracht aan de Fokkerloods op Schiphol, ter bezichti ging van den eersten luchtkruiser Fokker T. 5, onderdeel van de serie van zestien, die in opdracht van de luchtvaartafdeeling te Soesterberg door de Nederlandsche vlieg- tuigenfabriek Fokker gebouwd worden. De eerste T. 5 is aan het einde der vo rige week van de Fokkerfabriek naar Schip hol overgebracht, en uit het feit, dat de militaire autoriteiten en commissies van deskundigen terstond nadat de nieuwe ma chine gemonteerd was, hun eerste inspectie bezoek hebben gebracht, blijkt wel hoe groote waarde men in deze kringen aan den nieuwen luchtkruiser hecht. Inderdaad beschouwt men, nu de noodlottige internationale verhou dingen en de bewapeningswedloop tusschen de groote mogendheden ook ons land dwingen tot aanzienlijke uitbreiding van zijn bewapening, de serie T. 5 vliegtuigen als den grondslag voor den wederopbouw van de zooveel ten achter geraak te Nederlandsche luchtvloot. Toen men besloten had. dat als basis voor de reorganisatie van onze luchtvloot een se rie zware, doch snelle luchtkruisers zou moeten dienen, werd na zorgvuldige voor bereidingen en langdurige besprekingen met de daartoe aangewezen commissie van deskundigen van de luchtvaartafdeeling, einde 1936 omtrent het optwerp overeen stemming verkregen. De opdracht tot den bouw werd op 7 December door den toen- **«iigon minister van defensie a.i. dr. H. Colijn, verstrekt, doch met den eigenlijken bouw kon doordat tevoren nog besprekin gen met de motorenleveranciers moesten worden gevo.erd eerst op 19 Februari 1.1. daadwerkelijk worden aangevangen. Snelle bouw. Met man en macht is sindsdien door de Fokker-fabriek aan den bouw van dit vlieg tuig gewerkt en reeds na goed 7 maanden kon het eerste vliegtuig op het contractueel vastgestelde tijdstip naar Schiphol worden overgebracht, een opmerkelijke prestatie, aangezien deze bouwtijd voor een dergelijke groote 2-motorige machine, waarin vele nieuwigheden zijn toegepast en waarbij vele nieuwe problemen moesten worden opge lost, bijzonder kort is. Machtige indruk. De nieuwe machine maakt een machtige, dreigende indruk en doet wat de afmetingen betreft, eerder denken aan een groot ver keersvliegtuig dan aa.n -'n militaire machine waarvan men in Nederland bijna uitsluitend de lichte jager- en verkennerstypen kent. De vrijdragende, in de romp gebouwde vleugels, waarin de beide luchtgekoelde Bristol Pegasus-stermotoren zijn gebouwd, bieten van tip tot tip 21 meter. De beide mo toren kunnen op 3050 meter hoogte een ver mogen ontwikkelen van 925 P.K. elk en drij ven driebladige, automatisch verstelbare me talen schroeven aan. Glazen gevechtslorens. In den neus van den bijna 16 meter langen romp bevindt zich een koe pel van plexiglas, helder doorzichtig materiaal, dat in iederen vorm gebo gen kan worden en dat ook kan wor den gezaagd, terwijl het niet ver splintert, niet verkleurt en helderder is dan echt glas. In dezen koepel, waarin een man rechtop kan staan, is een licht kanon gemonteerd, ter wijl zich achter aan den staart, even als bij de G. 1, een draaibare punt van plexiglas bevindt, waardoor men een vrij uitzicht in alle richtingen heeft en waarin een mitrailleur is opgesteld, waarmede men in elke richting kan schieten. Bewapening. De bommen worden horizontaal in den romp onder den vleugel geborgen in een met kleppen afgesloten ruimte. Deze kleppen openen zich hydraulisch als een boen wordt afgeworpen. Het landingsgestel van de T. 5 is bijna Vanzelfsprekend intrekbaar. Wat bij een kijkje in den romp het eerst opvalt, is de enorme ruimte, waarover de manning beschikt. Nergens zijn dwarsspan- ten en men kan van de neus tot aan ne puntje van de staart gaan. Er' is slechts één bestuurderspost, doch de mitrailleurschutter wiens plaats achter a Stuurhut is, boven in den romp, bescniKi over een reserve stuurinrichting en kan ïr noodgevallen de machine behouden naar huis brengen. Ook de marconist, die m oen Wip achter de vleugel zit, beschikt over een mitrailleur, waarmede hij zoowel door een opening in den vloer naar beneden kan schieten als door openingen in de wanden op zij. Er is wel gezorgd voor een goede ver dediging en de opstelling der bewapening is zoo gekozen, dat er practisch nergens een doode hoek voorkomt. Men verwacht met deze bewapening zich aanvallende jacht vliegtuigen van het lijf te kunnen houden. Cijfers. Bij een motorvermogen van 2 X 925 P.K. op 3050 meter: maximum snelheid 390 K.M., kruissnelheid op 2/3 van het totale vermogen 328 K.M., stijgsnelheid tot 1000 meter 2,4 mi nuut, tot 3000 meter 7 minuten, tot 5000 meter 12,6 minuten en tot 6000 meter 16.8 mi nuten. Het practisch plafond bedraagt 8050 meter, terwijl de actieradius berekend was op 1450 K.M. Het Ieeggewïcht der machine bedraagt 4500 K.G., terwijl een nuttige last kan wor den meegenomen van 2600 K.G., waarvan o.a. een kleine 2000 kg. aan bommen. De proefvluchten zullen moéten aantoonen of deze berekeningen juist zijn, hoewel de ervaring der Fokker-ingenieurs daarvoor wel instaat, doch men houdt er rekening mee, dat, gezien de verbeteringen, die tijdens den bouw nog zijn aangebracht, deze prestaties in werkelijkheid nog beter zullen zijn. Na controle de lucht in. Nu de eerste T. 5 eenmaal op Schiphol staat, wordt de machine door den controle dienst van Fokker en door het militair toe zicht aanbouw nog eens aan een grondige in spectie onderworpen en dan kunnen de eer ste vluchten van dit Nederlandsche vlieg tuigtype binnenkort tegemoet worden gezien. Bijblijven moet je", zegt de heer Plesman. Postvervoer neemt toe; te veel passagiers moeten worden afgewezen. In een dezer dagen op Schiphol gehou den persconferentie heeft de heer A. Ples man, directeur der K.L.M., nog eenige bij zonderheden medegedeeld over de uitbrei ding van de luchtverbinding tusschen Ne derland en OostIndië, nu met ingang van 2 October a.s. drie maal per week, dus practisch om den dag, vliegtuigen in beide richtingen zullen vertrekken. Aanvankelijk, zoo vertelde de heer Ples man, lag een dergelijke uitbreiding niet in de bedoeling. Toen men op 5 Juni begon met het in dienst stellen op de Indië-lijn van de nieuwe D.C. 3 toestellen, die elf passagiers kunnen vervoeren, nam de ver voerscapaciteit aanzienlijk toe. Door de ge lijktijdige opheffing van het luchtrecht op brieven naar Indië steeg echter ook de hoeveelheid mail, die moest worden mee genomen belangrijk. En wat het geval was toen men. nog naar Indië vloog met de D.C. 2, deed zich weldra voor met de grootere DC 3 machines: Ook nu moesten pas sagiers worden afgewezen, omdat met het toenemen der vervoerscapaciteit ook de vraag zoodanig steeg, dat men er zelfs met de grootere machines niet aan kon vol doen. Daarom ,en omdat men kan ver wachten, dat met den driemaal wekelijk- schen dienst de hoeveelheid te vervoeren post niet veel, maar toch wel iets zal toenemen, en bovendien omdat bijblijven op verkeersgebied vooruitzien beteekent, is besloten, driemaal per week naar en van Indië te vliegen en daarmede de vervoers capaciteit met 50 procent te vergrooten. Financieel waagstuk Men moet daar niet terstond een finan cieel gunstig resultaat van verwachten, verklaarde de heer 'Plesman. Financieel is het zelfs min of meer een waagstuk, maar een vervoermaatschappij, die vooruitziet, moet dergelijke waagstukken uithalen. Men kan nu eenmaal niet wachten tót de vraag naar meer vervoer er is. Men moet meer kunnen aanbieden dan er op een bepaald oogenblik wordt gevraagd, opdat men bij is wanneer de vraag stijgt. Al is het uitbreiden van den dienst dan ook een waagstuk, toch gelooft de heer Plesman onwrikbaar in het slagen ervan, en daarvoor beroept hij zich op het verle den. Toen men eens per 14 dagen naar In dië vloog, vonden velen het al welletjes, en nadat de wekelijksche dienst een succes bleek te zijn, vond men in 1935 het plan van een dienst tweemaal per week overdreven en te kostbaar, temeer waar de dienst op den ouden voet goed rendeerde. Na eenige maanden leverde de tweemaal wekelijksche dienst hetzelfde overschot op als de dienst van eenmaal per week, en door het in ge bruik nemen van de D.C. 3 is dat overschot aanzienlijk vergroot. Natuurlijk wordt deze winst weer gebruikt voor de andere lijnen, die minder rendabel zijn en voortdurend wordt er naar gestreefd naar een evenwicht tusschen de Indië-lijn en de lijnen van het Europeesche net. Moeilijkste weg. De K.L.M. heeft den moeilijksten weg ge kozen. De inkomsten uit het postvervoer kunnen belangrijk toenemen. In de jaren 1931 tot en met 1933 overtroffen deze in komsten verre de inkomsten uit andere bronnen als passagiers-, bagage-, en goede renvervoer, en kon men eigenlijk eerder spreken van een postlijn, die ook passagiers meenam. Hierin is echter de laatste jaren verandering gekomen. In het afgeloopen jaar bedroeg de post- opbrengst nog 3,6 miliioen gulden en de an dere inkomsten ongeveer 3 millicren. In 1938 zullen deze inkomsten echter ongeveer ge lijk zijn. Vele ontwikkelingsmogelijkheden ziet de heer Plesman nog voor de Indië-lijn. Het comfort op de route overtreft alles, wat men op dit gebied kan droomen en van vermoeidheid is bij deze wijze van reizen geen sprake. Dat wordt bevestigd zoowel door verklaringen van passagiers die den leeftijd van 70 jaar reeds gepasseerd zijn, als door moeders met zuigelingen en school kinderen, die de luchtreis tusschen Amster dam en Batavia hebben gemaakt. Niet te sterk kan de nadruk gelegd worden op de ideëele beteekenis van deze verbinding tus schen het moederland en de overzeesche ge westen, en wat de directe voordeelen zijn, die handel en nijverheid ervan genieten, zal men eigenlijk nooit te weten komen, om dat handel en nijverheid elke verbetering op dit gebied vanzelfsprekend en zonder woorden van dank of lof aanvaarden. Verwachting: Meest zwakke Zuidoostelijke tot Zuidelijke wind, gedeeltelijk bewolkt, weinig of geen regen, iets warmer. Verdere vooruitzichten: Waar- schlijnk droog; vrij zacht. Mond- en klauwzeer eischt reeds genoeg slachtoffers. De besturen van den Bond van Kaaspro ducenten (zelfkazende boeren), de Bond van Coöp. Zuivelfabrieken en de Coöp. Ver, „De Producent" hebben volgens het Hsb., aan den Minister van Ec. Zaken het volgen de telegram gezonden: „Het mond- en klauwzeer eischt vele slachtoffers onder het vee van diversen leeftijd. Teeltbeperking maakte voorheen reeds het kwali tatief op peil houden van den vee stapel voor deze streken zeer moei lijk. Bovengenoemde sterfte brengt de betrokkenen in een zeer moeilij ke positie. Direct belang voor de weidestreek van Zuid-Holland en van den Ned. veestapel in het alge meen eischt thans verruiming van kalveren toewij zing. Bruikbare kalveren naar de slachtbank verwijzen, nu in den veestapel groote tekor ten ontstaan, is niet te verantwoorden." Na hun bezoek aan Essen, de „wapen smederij" van Duitschland, waar Musso lini o.a. de nieuwe scheepskanonnen van 40.5 c.M. bezichtigde, welke Krupp voor de Italiaansche marine vervaardigt, zijn de beide dictators naar Berlijn teruggekeerd waar de eerewacht voor het station was betrokken door een compagnie van de S.S.- 1 ijfwacht van Hitier, twee compagnieën van het leger, een compagnie van de lucht macht en een compagnie van de marine. Terwijl de muziek de volksliederen van Duitschland en Italië speelde, inspecteerden de beide staatslieden de eerewacht. Ver volgens reden beiden per auto naar het paleis van den Rijkspresident. Langs den geheel en weg werden de staatshoofden lui de toegejuicht. Volgens een eigen bericht van het D.N. B. zijn alle berichten in de buitenlandsche pers met nadere bijzonderheden over den inhoud van de besprekingen tusschen Be- nito Mussolini en Adolf Hitier, alsmede over een uitnoodiging van Mussolini aan Hitier om een bezoek te brengen aan Ita lië of over een aanstaand beroep van bei de staatslieden op de Westelijke mogendhe den voortijdige voorspellingen, welke op zuiver fantasie berusten. De besprekingen tusschen den Führer en zijn gast worden streng geheim gehouden. Ook staat nog niet vast of na afloop van het bezoek van den Duce een officieel communiqué over den inhoud van de besprekingen zal worden gepubliceerd. Wederzijdsche complimenten. Aan het diner, dat gisteren den Duce werd aangeboden, hielden de Führer en de Duce tafelreden. „Als leider en kanselier van het Duitsche volk, heb ik de groote eer en vreugde Uwe Excellentie in de hoofdstad van het Rijk van harte welkom te heeten, aldus begon Hitier, „Met mij begroet de Duitsche natie op dit feestelijk uur in U den gemalen schepper van het fascistische Italië, den vormer van het nieuwe Imperium. De Führer verklaarde verder, dat Mussolini uit de begeestering van het volk langs den weg heeft kunnen opmaken, dat dit be zoek voor het Duitsche volk meer is dan een gewoon diplomatiek gebeuren. Duitsch land en Italië hebben elkaar in dezen tijd vol verwarring gevonden, omdat zij van gelijke politieke opvatting zijn en gelijke belangen hebben. Dit hebben de besprekin gen, welke beide staatslieden de laatste da gen hebben gevoerd wederom bewezen. De ze samenwerking moet niet worden opge vat als een blok dat gevormd wordt tegen andere Europeesche staten. Men is overtuigd hiermede het best een algemeen internationaal begrijpen te dienen. Italië en Duitschland zullen in dezen geest de politieke vraagstukken bestudeeren en behandelen, om zoodoende iedere poging beide landen te scheiden te verijdelen. „Ik hef derhalve mijn glas op", zoo be sloot Adolf Hitier zijn rede," op het welzijn van den koning van Italië, keizer van Ethi opië, Uw hooge souverein, alsmede op het persoonlijk welzijn van Uwe Excellentie zelf en op het groeien en bloeien van de fascis tische Italiaansche natie. Mussolini antwoordde: „Sedert ik Duit- schen bodem betrad, heb ik overal de geeste- Taakoefeningen in Mecklenburg onder de oogen van Mussolini en Hitier. lijke atmosfeer van een groot bevriend volk, van Duitschland in het bruine heimd, van Duitschland van Adolf Hitier om mij ge voeld. In den leider en kanselier van het Duitsche volk begroet ik den strijder, die het Duitsche volk het bewustzijn van zijn grootte heeft teruggegeven. Ik begroet ïn hem den man, die het land, waarmede Italië door zoovele banden van geest en arbeid is verbonden, opnieuw heeft geschapen. De fascistische en de nationaal-socialistisclie revolutie waren en zijn scheppende revolu ties. Duitscheland en Italië hebben op hun grond groote werken van cultuur en voor uitgang geschapen, nieuwe en niet minder groote werken zullen in de toekomst ont staan". De Duce verklaarde de kracht en het ge loof van het Duitsche volk te bewonderen. De Duitsch-Italiaansche solidariteit is leven en werkdadig, het is geen gevolg van bere kening of diplomatieke spitsvondigheid, doch van gemeenschappelijke belangen en richt zich niet tegen de overige wereld. Italië en Duitschland willen met alle overige vol ken samenwerken, wanneer zij van goeden wil zijn. Zij verlangen alleen begrijpen voor hun behoeften en gerechtvaardigde verlangens. De besprekingen van de laatste dagen heb ben de vriendschap versterkt. Mussolini neemt de herinneringen aan de krachtige Duitsche troepen met zich mee en hij dankte voor de goede ontvangst, welke hem was bereid. De Duce hief vervolgens zijn glas op en dronk op het groeien en bloeien van het nationaal-socialistische Duitschland en het welzijn van Adolf Ilitler. Berlijn in feesttooi. Alle arbeid zal vandaag rusten. Ter gelegenheid van het bezoek van den Duce zal vandaag in Berlijn alle arbeid rusten. In den ochtend zal de Duce een be zoek brengen aan de Italiaansche ambas sade en aan het huis der Fascio. In den middag zal hij de gast zijn van generaal Goering in diens buitenverblijf Karinhall. Des avonds zal de groote betooging op het Maifeld worden gehouden, welke zal wor den bijgewoond door den Fuehrer en den Duce, die beide het woord zullen voeren. Deze betooging zal het hoogtepunt zijn van hot bezoek van Mussolini aan Duitschland. Te 18.30 uur zal minister dr. Goebbels de vergadering openen, waarna de Duce en de Fuehrer zullen spreken. Hierna zullen zij zich naar de regeeringsloges begeven en Ie 19.40 zal het concert beginnen, waaraan 4000 mililtaire muzikanten zullen medewer ken. Omstreeks 20 uur zal de Fuehrer met den Duce en de overige Italiaansche gasten naar de Wilhelmstrasse terugkeeren. Met ingang van 3 October winter- dienst. Zomerdienstregeling 1931 blijft onveranderd gehandhaafd al; winterdienstregeling. Dienstregelingen a 5 cent verkrijg baar bij onze chauffeurs.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 1