TARZANl WAN PI APEN Confectie in de Ver. Staten Het verboden grondgebied Verzekering».», tegen de liefde Radioprogramma GEÏLLUSTREERD VERVOLGVERHAAL j DOOR: EDGAR RICE; BURROUGHSj door Dennis Wheatley Voor 3.15 dollar van top tot teen gekleed. De Amerikaansche, dat weet een leder, is lang niet de slechtst geklee- de vrouw die men kent. Zij gaat altijd met de mode mee en daarom zijn haar sexegenooten van de Oude Wereld niet weinig afgunstig op haar Doch daarbij dient men niet uit het oog te verliezen, dat het de Ameri kaansche vrouw voor zoon modieus leven ook heel wat gemakkelijker wordt gemaakt dan de Europeesche. Vooral in de Vereenigde Staten van Noord Amerika heeft zich een kleedingindustrie ontwikkeld, welke haars gelijke in de wereld niet heeft. Hier wordt op zulk een ontzag lijk groote schaal geproduceerd, dat men daardoor veel goedkooper werken kan dan een industrie wier eerste principe handha ving van de kwaliteit is. Daarmede wil echter nog geenszins gezegd zijn, dat de confectieindustrie in de Ver. Staten in het geheel niet op kwaliteit let. Want dat is niet zoo. Massa en goedkoopte gaan hier hand in hand met een zekere kwaliteit, die de Amerikaansche vrouw vol doende acht. De „goedkoope" vrouw van de Ver. Staten is geen slecht gekleede vrouw, omdat de confectieindustrie in overvloedige mate over grondstoffen beschikt, op enorme schaal kan produceeren en zelfs nog hier en daar iets kan verspillen. - Ondergoed zoo goed als te geef. Volgens de nieuwste berekeningen kan de Amerikaansche vrouw zich voor 3.15 dollar al heel aardig kleeden, van top tot teen. Het duurste onderdeel van zoo'n volledige uit rusting zijn nog de schoenen, die haast niet goedkooper dan 1.25 dollar te krijgen zijn. Des te goedkooper zijn echter de japonnen. Een keurige japon kan men velen van onze dames zullen het niet willen gelooven, maar het is de waarheid al voor 30 cents (dollarcents wel t? verstaan) krijgen, dus voor een veel lager prijs dan bijvoorneeld kousen zijden natuurlijk, want andere draagt de Amerikaansche vrouvwniet. Of het moest een negerin of een vrouw van ander gekleurd ras zijn. Een paar zijden kousen kost 50 cents, dus ongeveer een gulden; heel goedkoop daarentegen zijn weer de lingeries. De Amerikaansche vrouw kan voor 40 cents, dus voor minder dan een gulden, de noodige onderkleeding koopen. De rest van het geld 3.15 dollar wordt dan dikwijls nog voor een goedkoop, doch modern hoedje besteed. De heeren zijn er niet minder aan toe De mannen in de Vereenigde Staten zijn, wat de confectie betreft, al weinig minder goed bedeeld, al moeten zij evenals bij ons wat meer voor hun kleeding uitgeven. Doch ook voor de heeren is er een zeer uitgebrei de confectieindustrie, bijna nog grooter dan die voor de vrouwenkleeding. Ja, bij de hee ren is het zelfs al zoover gekomen, dat ver schillende confectiefirrroa's slechts bepaalde maten en geen andere vervaardigen. Zoo komt het, dat de niet bepaald gangbare ma ten, voor bijzonder lange en magere heeren of voor de korte, dikke figuren dikwijls zeer moeilijk of in het geheel niet te krij gen zijn, zoodat deze buitenmodelmen- schen dan noodgedwongen en met den schrik om het hart vanwege het vooruit zicht op de hooge rekening, naar een kleer maker moeten gaan. Doch thans is er ook voor de ge zette heeren in dit opzicht raad ge schaft. In New York is namelijk een heerenmodeniagazijn geopend, dat den trotschen naam van „Mode magazijn voor dikke heeren" draagt Het magazijn mag misschien op het eerste gezicht wat overbodig schij nen, doch als men het bovenstaande in aanmerking neemt, dan krijgt het toch wel doel en beteekenis. Heeren vanaf 120 kg. kunnen zich daar een passend pak zoo van de hangers koo pen. Men vindt er costuums en alles wat een zwaarlijvig heer in zijn maat verder nog voor zijn toilet noodig heeft, te kust en te keur. Zelfs de dikste man kan hier nog zijn confectiepakie koopen. En het blijkt wel, dat deze zaak inderdaad zooals de geijkte term daarvoor luidt in een be hoefte voorziet." Het magazijn mag zich in een druk bezoek verheugen en maakt uit stekende zaken. Zelfs schijnt het zijn klan ten al in alle uithoeken van de Vereenigde Staten te hebben. Een flinke reclame-cam pagne, waarom men hier nooit verlogen zit, heeft daartoe zeker Wel het zijne bijgedra gen. Ook beeldhouwwerken worden ge kleed. Dit is nu iets, dat eigenlijk met de Ameri kaansche confectie niets te maken heeft. Doch het is te merkwaardig, om er in dit verband niet even melding van te maken. Wij moeten aanstonds onzen lezers verzeke ren, dat het geen grapje is, doch diep-ern- stige waarheid: de vrouwenorganisaties van de groote wereldstad Philadelphia, dat is een onnoemelijk aantal bonden en vereeni- gingen, groepen en clubs, hebben besloten zich allen tezamen als zedelijkheidsaposte len op te werpen. Zij hebben in een uiterst scherp gesteld protest het gemeentebestuur van Philadelphia onder het oog gebracht, hoe gevaarlijk voor de goede zeden en hoe aanstootelijk voor de gevoelens van fatsoen de tallooze naakten op schilder- en beeld houwwerken in de verschillende musea en galeries der Vereenigde Staten zijn en zij eischen men lache niet! dat al de beel den en schilderijen, die ook maar eenig naakt vertoonen, dat niet door den beugel kan, „bekleed" zullen worden. Als men be denkt hoeveel van dergelijke aanstoot ge vende kunstwerken er in heel de Ver. St. te vinden zijn, dan kan ten behoeve van deze nieuwe „verbruikers" wellicht een geheel nieuwe confectie-industrie in het land der onbegrensde mogelijkheden opbloeien %'J? j ims mm f - M.* W' s'Zs V r: Chinecsche soldaten bij hun opinarsch over den Grooten Chineeschen Muur. Feuilleton - r Vertaling Eva Raedt de Canter 42. Simon lachte weer. „Ik zou het je nooit vergeven hebben, als je mij er buiten gelaten bad. Maar over Rex gesproken, ik heb zoo'n idee, dat hij er wel kans toe ziet ons hieruit te krijgen." ..Ik vrees, dat hij ons niet helpen kan," ant woordde de hertog. Leshkin heeft zeker een dozijn mannen bij zich. Rex weet bovendien hoe wjj er voorstaan. Ik hoop maar dat hij niet komt om eveneens in hun klauwen te vallen." Simon haalde zijn zaklantaarn voor den dag, hij bedekte de lens met zijn vingers, zoo dat het licht niet onder de deur kon door schijnen. H(j drukte het knopje naar beneden en zei: „Ik moet toch eens zien waar wij zijn. We moeten ons zelf trachten te helpen, als wij geen hulp var anderen kunnen verwachten. Het zwakke schijnsel dat lichtrood door zijn vingers straalde, was onvoldoende om het ver trek geheel te overzien. Simon kon alleen zwakjes de gelaatstrekken van den hertog onderscheiden. Hy draaide zijn rug naar de deur en nam zijn vingers van de lens. Een lichtglans toonde hen, dat de kamer leeg was. Het was vermoedelijk een gedeelte van de vroegere bediendenkwartieren. De vloer was betegeld en een groote, ronde koperen plaat was in een van de hoeken in den muur ge metseld. Simon richtte het licht op het pla fond. Het was gemaakt van bepleisterde lap pen, hier en daar zag men nog stukken kalk. In een van de hoeken was een scheur van ongeveer zes duim. De scheur was breed ge noeg om, wanneer men er recht onder stond, vier sterren te zien die helder schitterden. „Als wij dat gat wat grooter konden maken," zei Simon. „Ja, als wij dat konden," stemde de hertog toe. „Maar het ligt buiten ons bereik, het is te hoog, mijn vriend." Terwijl hij nog sprak verbrak een enkel schot de stilte van den nacht. Direct daarop hoorde men een waar salvo. „Rex!" riep Simon uit. „Ik hoop dat zij hem niet geraakt hebben." Hij knipte zijn zak lantaarn uit toen de deur van hun gevangenis plotseling opengegooid werd. Op den drem pel stond, met een lantaarn in zijn eene hand, de groote Mongoolsche bewaker met de haze- lip. In de andere hand hield hij een automa tische pistool, dat hij op hen richtte. De hertog en Simon waren minstens tien voet van hem verwijderd, er was dus geen enkele mogelijkheid, dat zij den man konden overrompelen. Het was duidelijk, dat hij bij de minste beweging die z(j zouden maken, zou schieten. Zij staken dus dadelijk de handen boven hun hoofd. Men hoorde een tweede schot vallen, daarna weer een geweersalvo. Het kwam van het Waar filmsterren al niet toe ko men. Engeland is de bakermat van het moderne verzekeringswezen en het is bekend, dat in dit land al in de 17-de eeuw verzekeringen afgeslo ten werden van den aard, zooals wij die tegenwoordig kennen. Maar ook nog heden tpn dage is het En gelsche verzekeringswezen toonaangevend en onuitputtelijk in het aanbieden van do meest verscheiden gevallen, waartegen men zich kan laten verzekeren. In Engeland kan men zooals dat in vakkringen heet de meest verschillende, voor' onze begrippen zonderlinge risico's dekken. Vaoantie-reizi- gers laten zioh verzekéren tegen slecht weer zangere tegen een eventueel verlies van hun stem, moderne vrouwen tegen vroegtijdige oudersdomsverschijnselen en nog veel meer mogelijkheden bestaan er, afgezien dan van de overal elders ook gebruikelijke soorten van verzekering tegen inbraak, brand, scha de, enz. andere gedeelte van het kasteel. De Mongool keek vlug de gang in, maar niet langer dan een seconde. Zijn donkere oogen richtten zich onmiddellijk weer op hen en hij bleef naar hen kijken. Het geluid van de schoten kwam daarna uit den tuin. Men hoorde vlugge voetstappen in de groote hall, daarna eenige schoten, en het geluid van kogels, die tegen de muren sloegen. Een man gilde, nog drie of vier schoten weerklonken, angstige stemmen, en daarna volkomen stilte. De Mongool wierp de deur dicht en schoof den grendel ervoor. Zij stonden weer alleen in het duister. Beiden hadden hun adem ingehouden, ter wijl zjj luisterden naar den strijd, die zich buiten afspeelde. Nu eerst begonnen zij na te denken over hetgeen er gebeurd kon zijn. Was Rex dood of was hij ontkomen? Er was iemand getroffen, dat was zeker. Maar na den kreet die zijn gehoord hadden, was er- nog doorgeschoten. Waarschijnlijk door een der bolsjewieken, die Rex onder schot hadden genomen, toen hij in het donker van den nacht wegvluchtte. Of zij hadden hem. terwijl hij gewond op den grond lag, met revolschoten verder afgemaakt. Wat van dit alles zou er waar blijken? Al deze gedachten vlogen hen door het hoofd. „Wees niet bang," zei de Reichlau, zich zelf en Simon trachtend gerust te stellen. „Hij zal er wel goed afgekomen zijn. Hij is een pracht schutter en had het voordeel, dat hij in het donker stond, de anderen stonden in het licht van hun lantaarns." „Laten wij het beste hopen. Maar laten wij Zooals wij vernemen heeft nu de Engelsche filmster Sally Gray een poging gedaan om zich te doen ver zekeren tegen de liefde. Zij verklaarde, dat haar levensbelang- stelling naar de kunst uitgaat en naar niets anders en zij vreest, dat zij door een lief des-affaire haar carrière zou kunnen ver nietigen. Sally Gray bood Engeland's be roemdste verzekering-maatschappij, de Lloyd een jaarpremie van 1000 pond sterling, waar tegenover Lloyd zich zou moeten verplich ten de filmster zegge en schrijve 20.000 pnd. sterling uit te betalen, zoo de verzekerde voor de afloop-termijn van de verzekering verliefd zou worden. Een enkele blik op hel portret van deze bijzonder bekoorlijke 21- jarige film-actrice is voldoende om te kun nen begrijpen, dat dit risico zelfs Lloyd te groot was en de aanvraag werd geweigerd. Thans doet Sally Gray pogingen bij andere maatschappijen, maar het zal waarschijn lijk gemakkelijker zijn zich tegen regen en vorst te verzekeren al zijn de risico's daarbij ook vaak heel groot dan tegen dé onberekenbare liefde. Sally Gray, die in filmkringen vaak de Engelsche Ginger Ro- gers wordt genoemd, heeft juist haar film „Over she gocs" voltooid, waarin Max Bear, tevens kijken wat wij kunnen doen met het gat in het dak." Simon richtte zijn lantaarn weer op de scheur. „Ik denk, dat ik erbij zou kunnen, als jij mijn gewicht kon dragen." „Laten wij het dan probeeren," zei de her tog en bukte. Simon legde zijn beenen om den hals van den hertog en ging op zijn schouders zitten. Het was geen gemakkelijk karweitje in het donker, maar toen Simon eenmaal zoo hoog was dat hij zich aan den balk kon vasthou den, ging het beter. Hij inspecteerde het gat met zijn lantaarn. „Er is niets boven ons", zei hij fluisterend. „Dit zal een of andere uitbouw geweest zijn. Het vuur heeft dit vertrek blijkbaar ge spaard." Hij nam de zaklantaarn in de hand, waarmee, hij.zich vasthield en begon vlug te, werken. Hij vorderde slechts langzaam. Hij mocht niet het minste geluid maken, want anders zou de Mongool komen en zien wat er gebeurde. Hij wierp de kleine stukje kalk, die hjj uit het gat trok, op den grond. Toen hij aan het dikke geteerde dak kwam, werd het nog moeilijker. Zij moesten vele malen rusten, want de Reichlau kon Simon's ge wicht niet lang achter elkaar dragen. Toen zij ongeveer een uur gewerkt hadden, was het gat niet grooter dan een voet in diameter. „Wij zullen het nooit klaar spelen," zei Simon moedeloos. „Het gat moet minstens driemaal zoo groot eer wij erdoor kunnen." „Dat is niet waar," moedigde de hertog hem vlug fluisterend aan. „Waar de schou ders van een mensch door kunnen, kan ook zijn lichaam door. Wij zullen misschien een de kampioen-bokser, haar tegenspeler is. Ook Anny Ondra sloot een verbond met een kampioen-bokser, Max Schmeling en nu Max Bearwe kunnen ons het stand punt van de verzekeringsmaatschappijen voorstellen. ZATERDAG 23 OCTOBER 1937. Hilversum I. KRO-uitzending. 8.009.15 en 10.00 Gramofoonmuziek. 11.30 Godsdienstig halfuur. 12.00 Berichten. 12.15 De KRO-Melodisten en solist. 1.00 Gramofoonmuziek. I.15 KRO-Orkest. 2.00 Voor de rijpere jeugd. 2.30 KRO-Orkest. 3.00 Kinderuur. 4.05 Gramofoonmuziek. 4.30 KRO-orkest. 5.15 Gramofoonmuziek. 5.30 Esperanto-nieuws. 5.45 Gramofoonmuziek. 6.20 Journalistiek weekoverzicht. 6.45 Toespraak. 7.00 Berichten. 7.15 Katholieke RVU. 7.35 Actueele aetherflitsen. 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.15 Overpeinzing met muzikale omlijsting. 8.35 KRO-Melodisten. 9.00 „Een gave uit dankbaarheid", causerie. 9.15 Vroolijk programma, m.m.v. solisten en de KRO-Boys. 10.30 Berichten ANP. 10.40 Filmpraatje. 10.55 KRO-Boys en solist. II.3012.00 Gramofoonmuziek. Hilversum H. VARA-uitzending 10.0010.20 v.m. en 7.308.00 VPRO. 8.00 Gramofoonmuziek. 10.00 Morgenwijding. 10.20 Gramofoonmuziek en gevarieerd pro gramma (gr.opn.). 12.001.45 Gramofoonmuziek. 2.00 Filmpraatje. 2.14 „The Lucky Birds" en solist. 2.45 Optreden van amateurs. 3.15 Damles. 3.30 Gramofoonmuziek. 3.45 Residentie-orkesten solist. 4.30 Tooneelpraatje. 4.50 Vervolg concert. 5.40 Literaire causerie. 6.00 Orgelspel. 6.30 Friesche uitzending. 7.00 „Filmland". 7.30 Bijbelvertellingen. 8.00 Herhaling SOS-Berichten. 8.03 Berichten ANP. VARA-Varia. 8.15 VARA-Orkest. 8.50 Gramofoonmuziek. 9.00 C. Steijn's Accordeonorkest. 9.15 De Ramblers en solisten. (Om 10.00 Be richten ANP). 10.30 „Fantasia". 11.00 Berichtten. 11.0512.00 Gramofoonmuziek. schrammetje oploopen, maar dat doet niets terzake. Maak het gat aan beide kanten nog iets grooter, nog een duim of drie, en wij kunnen er wel door." Simon bromde. Het kwam hem voor, dat er zelfs geen kat doorheen kon. Hij had zijn nagels gescheurd en zijn vingertoppen deden hem ondragelijke pijn. Maar hij zette zijn werk onvermoeid voort. Toen zij weer een poosje rustten, moedigde Reichleau hem weer aan. „Het is nog vroeg," zei hij, „het zal niet later dan tien uur zijn. Wanneer wij nog uur later dan tien uur zijn. Wanneer wy nog een uur verder zijn, zullen wij er zeker uit zijn. Luister wat was dat?" Ingespannen luisterden zij. Het geluid kwam niet uit de gang, maar van boven. Er gewoog zich iets zwaars op het dak. Toen zij met hun oogen de duisternis doorboorden, zagen zij dat een zwarte mass de sterren plotseling aan hun oog onttrok. Er was geen twijfel aan, er moest iemand boven het gat staan. Zij zagen iets bewegen in de opening en plotseling bescheen hen een helder licht. Een seconde later ging het weer uit en zjj hoorden het welkome geluid van Rex' stem. „Lieve hemel, ik ben big, dat jullie het zyn." „Dank God dat je, leeft!" fluisterde Simon. „Er staat een bewaker buiten de deur. Maar als je het gat nog wat grooter kunt maken van buiten af, zullen we er spoedig uit zijn." Hij klom weer op de schouders van den her tog en in koortsachtige haast werkten zij aan gat. (Wordt vervolgd.) No. 36. In de hut vlak bij het strand zaten twee angstige vrouwen bij elkaar. De negerin huilde van angst en ellende Het blanke meisje zat van angst te beven. Zij hoorden allerlei onheilspellende geluiden uit het oer woud. Nu kwam een geluid tot hen alsof er een groot dier langs de hut snuffelde en tegen de wanden krabde. leunde het met zijn volle gewicht tegen de vermolmde ramen. Ze zagen, dat enkele sponningen braken. Esmeralda verloor het bewustzijn. De verschrikte gevangenen binnen de hut hadden een grote poot gezien... daarna stak het dier zijn kop door het raam. Langzaam verbrijzelden de krachtige nek en schouders de laat ste latten... het meisje stond op, zocht naar een mogelijkheid om te ontkomenOpeens hield zij haar hand tegen haar hart gedrukt, waar zij de revolver van Clayton voelde. Vlug haalde zij het wapen te voor schijn... en haalde de haan over. Even een vlam, een kreet van pijn. Dit was het schot, dat Tarzan en Clayton gehoord hadden. Daarna verloor Jane het bewustzijn. Maar Sabor was niet dood. Hij zag, dat zijn prooi geen weerstand bood. Langzaam werkte hij zijn zware lichaam door de opening en op dat moment opende Jane haar ogen weer. (Nieuwe spelling)» Stilte daarna hoorde zij, dat er aan de deur werd gesnuffeld. De vrouwen huiverden onwillekeurig. Een zacht gekras, het dier probeerde een toegang te vinden. En in het maanlicht zag Jane de kop van een reusachtige leeuw, wiens groene ogen haar fonkelend aankeken! Meer dan twintig minuten snuffelde en krabde het dier aan de deur. Daarna

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 7