Sjanghai verloren
10*000 Chineezen
te Nantau ingesloten
Loome stemming
te Brussel
Het militaire
vliegveld
Vliegtochten over
de Noordpool
Bruno Mussolini
nog in leven
Een man, die ijzer
met zijn oogen buigt
Uit Bergen
Geheimzinnige onfp'offing
te Amsterdam
Litwinof trekt er tussehen uit
De man met 34 namen
Godsdienstonderwijs
Duitsche scholen
op
Hakenkruisvlag in
Dantzig
ZORGEN IN DE INTERNATIONALE
CONCESSIE.
Sjanghai Is verloren; een vernieti
gende slag voor de centrale regeering
te Nanking. China's financieele en
industrieele centrum is thans geheel
van het overige gedeelte van het land
afgesloten.
De ellende in de stad is onbegrij
pelijk. Tienduizend Chineezen zijn te
Nantau ingesloten, waar zij zich tot
den laatste man willen offeren.
Japansche bommenwerpers hebben
In dit stadsdeel geweldige branden
veroorzaakt. De geheele burgerbevol
king, bij benadering 750.000 men-
schen, stroomt da buitenlandsche
concessies binnen, een eindelooze
stroom.
Na het zware bombardement zijn de Ja
panners Nantau binnengerukt. Hier bevindt
zich, gelijk bekend, ook de vrijplaats voor
Chineesche vluchelingen. Tal van granaten
kwamen neer in de Fransche concessie,
waar groote branden uitbraken. Het Fran
sche garnizoen heeft 450 Chineesche solda
ten, die de nederzetting wilden binnendrin
gen, ontwapend.
Ook Tsjipau, 10 K.M. ten Zuidwesten van
Sjanghai, is bezet. De Japansche troepen, die
in de Hangtsjau-baai ontscheept zijn, blijven
naar het Noorden oprukken en hebben
Soengkiang, 30 kilometer ten Zuidwesten van
Sjanghai ingenomen. SChineesche afdeelin-
gen houden nog stand langs den Hoengjau-
weg in het Westelijk district van Sjanghai.
Ondanks alles heeft Tsjang Kai Sjek ver
klaard, dat de oorlog nog lang niet ten
einde is en dat de Chineezen zich zullen
blijven verdedigen, ook al zou zelfs Nan
king den Japanners in handen vallen.
Het consulaire corps te Sjanghai is
Men beweert echter niet te we
ten waar hij is.
„Bruno Mussolini leeft en is gezond en
wel. De geruchten, dat hij gewond of ge
sneuveld zou zijn, of zich in krijgsgevan
genschap zou bevinden, ontberen eiken
grond. Waar hij vertoeft, kunnen wij niet
zeggen, daar hij in militairen dienst is."
Met deze woorden sprak de Italiaansche
minister van Pers en Propaganda de hard
nekkige geruchten tegen, die zoowel te
Barcelona als te Valencia de ronde blij
ven doen en volgens welke het vliegtuig
van den oudsten zoon van den duce bo
ven het roode Spanje neergeschoten zou
zijn. Volgens de eene lezing zou Bruno
Mussolini om het leven gekomen zijn, vol
gens de andere zou hij zich in krijgsgevan
genschap bevinden.
De Spaansche ambassade te Londen ver
klaarde echter hedenochtend, niets omtrent
het lot van Mussolini's zoon te wet,en. De
Italiaansche ambassade verklaarde eveneens
niet op de hoogte te zijn van de verblijf
plaats van den jongen Mussolini. In gezag
hebbende kringen te Rome wordt formeel
ontkend, dat het vliegtuig, waarin de zoon
van den duce, Bruno Mussolini, zat, zou zijn
omlaag geschoten.
gistermiddag bijeengekomen om den toe
stand te bespreken, welke is ontstaan door
de bezetting door Japansche troepen van
bijna alle in de buurt der buitenlandsche
concessies gelegen districten.
Japanners in het Noorden bedreigd.
Naar gemeld wordt, hebben de Chineesche
troepen, in het Noorden door een flank
beweging de Japansche troepen, die langs
den spoorweg PeipingHankau naar het
Zuiden oprukken, in ernstig gevaar ge
bracht. De Chineezen hebben verscheidene
plaatsen achter de Japansche linies geno
men en zijn begonnen met de vernieling
van spoorwegen en bruggen. De positie der
Japanneezen die in Noord-Honan bij
Tsjangteh en Matoetsjeng opereeren, zou
bedreigd worden. Volgens Chineesche be
richten trekken de Japansche troepen ten
noorden van de rivier de Tsjang terug.
De hoofdstad van Sjansi, Tai Yoean zou
thans geheel in Japansche handen zijn.
Samengaan der overigen tegen
den anti-komintern bond?
Er is alle reden om aan te ne
men, dat de Verre Oosten-conferen
tie te Brussel reeds zoo goed als
mislukt is. De vergadering van gis
teren ging niet door. Japan bericht
te, dat pas Vrijdag op de nieuwe
uitnoodiging zal worden geant
woord. Intusschen is Sjanghai ge
vallen.
Litwinof is er gisteren tussehen uit ge
trokken en naar Moskou afgereisd, terwijl
Delbos en Eden weer in Brussel zijn aange
komen.
Naar inen meent te weten, is het
plotselinge vertrek van Litwinof uit
Brussel bedoeld als een gebaar om
uiting te geven aan zijn gevoelens
ten aanzien, van de pogingen Rus
land buiten de presidentieele com
missie of de kleinere bemiddelings-
commissie te houden. Ook schijnt
de Sovjet-gedelegeerde beducht te
zijn voor de mogelijkheid dat Italië
zal worden opgenomen in een dezer
of in beide commissies. Potemkin,
de tweede Sovjetgedelegeerde, blijft
te Brussel, doch het is niet onwaar
schijnlijk dat de geheele delegatie
zal worden teruggetrokken.
Litwinof sprak bij zijn vertrek anders.
„Mijn reis was van te voren vastgesteld. Ik
zal te Brussel terugkeeren, zoodra de con
ferentie een werkzamer keer neemt.
Intusschen lanceert het Duitsche
Nieuwsbureau het sensationeele be
richt, dat de Vereenigde Staten,
Engeland en de Sovjet-Unie een po
ging zullen doen, de negen-mogend-
hedenconferentie te gebruiken als
platform voor oen demonstratie te
gen de onderteekening van het anti-
kominternpact.
Men gelooft, aldus het D.N.B., dat Eden
een met Amerika overeengekomen plan
naar Brussel zal medebrengen,en dat het
onderhoud, dat Norman Davis met Litwinof
heeft gehad, op hetzelfde onderwerp be
trekking had.
Norman Davis heeft gisteravond nog met
Eden een bespreking gehad. Het onderhoud
heeft betrekking gehad op de mogelijke in
stelling van een uitvoerende commissie der
conferentie en op de geruchten over een ge
meenschappelijke AmerikaanschBritsch
Russische reactie tegen het drievoudige anti
communistische verdrag. Jji Amerikaansche
klingen wordt naar aanleiding van deze ge
ruchten verklaard, dat ze „belachelijk ten
dentieus" zijn.
Het einde nog niet in zicht.
De besloten vergadering, welke heden zal
worden gehouden, zal kort zijn. Er zal wor
den overgegaan tot de samenstelling van een
beperkte commissie, doch het is aan twijfel
onderhevig of deze definitief zal worden Er
zijn meeningsverschillen gerezen aangaande
de mogendheden, die er deel van zouden
moeten uitmaken.
In sommige kringen is men van meening,
dat de aanwijzing der mogendheden voorba
rig, zoo niet schadelijk is voor het gestelde
doel en de houding van Tokio zou kunnen
beinvloeden.
Indien het antwoord van Tokio afwijzend
is, zal in voltallige vergadering en niet in
een beperkte commissie de toestand moeten
worden besproken.
Een Hindoe, Charan Das geheeten, die
ijzeren staven met zijn oog kan buigen en
geblinddoekt kan zien, zal binnenkort een
tournee door Engeland maken vergezeld van
eijn vriend, een slangeneter. Op het oogen-
blik houdt de Hindoe zich op in de Pendsjab-
staten, waar zijn ongehoorde daden groote be
langstelling wekken. Tijdens een zijner de
monstraties nam htij twee ijzeren staven,
elk 1 y% cm. dik: deze zette hij rechtop op
den grond, plaatste de uiteinden tegen zijn
linkeroog en oefende zulk een druk op de
staven uit dat zij gebogen werden. Ook wist
hij een dikke staaf te buigen door het uit
einde tegen zijn keel te drukken.
Charan Das laat zich zijn oogen niet af
dekken met een zakdoek, maar met deeg,
desondanks weet hij- alles te ontcijferen, wat
neergeschreven is op een bord, dat voor hem
geplaatst wordt. Zijn vriend, Barkat de slan
geneter, is reeds eerder in Engeland geweest.
Gevaarlijk terrorist te Rijssel
gearresteerd.
Ih de Fransche stad Rijssel heeft
men den gevaarlijken terrorist Kolo-
man Buday gearresteerd. In zijn ba
gage heeft men talrijke kaarten van
Fransche steden gevonden, voorzien
van aanwijzingen, welker beteekenis
men niet kent.
Koloman Buday is te Boedapest geboren.
Hij was meester in de rechten, doch werd
van de advocatenlijst geschrapt wegens zijn
terroristische opvattingen. Hij heeft reeds
verscheidene malen de aandacht van de po
litie getrokken. In 1930 loste hij verscheidene
revolverschoten op de Hongaarsche legatie
te Weenen, waarbij de gezantxehapsraad ge
wond werd. In 1932 schoot hij in een Volken
bondsvergadering te Genève 'n revolver leeg
De Fransche politieagenten, die hem in ar
rest stelden, vonden op hem een zwart mas
ker en identiteitspapieren op 34 verschillen
de namen, benevens een plattegrond van
Marseille, waarop een geheimzinnige route
stond aangegeven, hetgeen te denken geeft,
dat hij heeft kunnen deelnemen aan den
aanslag op Koning Alexander en Barthou.
Een laatste poging om den aan
leg te verhinderen. Is Defensie
niet aireedj te ver gegaan? Bij
Egmond ligt een even geschikt
terrein, maar het zal duurder
zijn.
Zooals onze lezers bekend is, zjjn de voor
bereidende maatregelen om in de onmiddel
lijke nabijheid van Bergen een militair vlieg
veld te vestigen, alreeds in een zeer ver
gevorderd stadium.
Toch wordt door vooraanstaande personen
hier ter plaatse nog een laatste poging ge
daan, om dit in hunne oogen voor Bergen
zoo funeste plan van Defensie, te verijdelen.
Er is aan alle leden van de Staten Generaal
en aan alle ministers een door 1700 personen
geteekend petionnement gezonden, waarin
verzocht wordt alsnog een ander terrein voor
den aanleg, van een militair vliegveld te
zoeken. Een terrein, niet gelegen in de on-
middelijke nabijheid van een der schoonste
oorden in Noord-Holland. Van zeer bevoegde
instantie hebben wij vernomen, dat de Mini
ster van Defensie het geen militair belang
acht, dat het vliegveld in Bergen komt; al
leen tijdgebrek zou Zijne Excellentie nopen,
aan het gekozen vliegveld vast te houden.
Ontkend kan niet worden, dat het gekozen
terrein zeer geschikt is, al meent men in de
huurt van Egmond-binnen een even geschikt
terrein gevonden te hebben.
Van de zijde van Defensie worden niet die
nadeelige gevolgen verwacht, welke de op
ponenten zich voorstellen, al wordt geenszins
ontkend, dat het militaire vliegveld de rust
in Bergen zal verstoren.
Wij zijn in elk geval wel de meening toe
gedaan, dat door de nabijheid van het vlieg
veld, het karakter van Bergen als woonoord
veranderen zal en zijn het in zooverre met de
tegenstanders eens, dat die verandering niet
ten voordeele van Bergen als vacaptieoord
zal zijn. De vraag is nu: Kan de stichting
van liet militaire vliegveld nog worden te
gengegaan? Ons is bekend, dat verschillende
landeigenaren bericht ontvingen; dat ze de
hypotheek op hun eigendommen rustende
konden opzeggen; ons is ook bekend, dat de
voorloopige koopcontracten zijn gepasseerd
en tenslotte weten wij, dat men vanwege De
fensie thans op de terreinen bezig is met
grondboringen en dat de bereikte resultaten
zeer gunstig zijn.
Aan den anderen kant mag niet
uit het oog worden verloren, dat bij
de behandeling van de begrooting
van Defensie, de Kamer ook een
woordje krijgt mee te spreken. Im
mers; met den aanleg van dit mili
taire vliegveld is een bedrag van 2l/2
tot 3 millioen gulden gemoeid.
Indien nu niet de mogelijkheid was
opengebleven dat zonder tijdverlies en sou-
der belangrijk hoogere kosten elders een
geschikt terrein te vinden zou zijn, dan
zou een actie thaps geen nut meer heb
ben en ook reeds gestaakt zijn.
Maai- die mogelijkheid is er! We zeiden
reeds hierboven, dat in de buurt van Eg-
niojid-bimien een zeker even geschikt terrein
te' vinden is. Van de zijde der actievoerders
werd een en ander grondig onderzocht, on
der leiding van deskundigen. Men deelde
ons mede, dat van den kant van Defensie
niets nog is gedaan, om naar een ander ter
rein om te zien. Maar de particulieren zet
ten door, omdat zij hopen dat verschillen
de Kamerleden, door de gegevens die hun
verstrekt worden, den minister kunnen be
wegen, de bezwaren der bevolking en van
talloozen in geheel Nederland, zwaarder te
laten wegen, dan Zijne Excellentie tot nu
toe deed. De Kamerleden zullen ongetwij
feld sterkep staan, als ze kunnen zeggen:
hier of daar is een vliegterrein te vinden,
dat aan dezelfde eischen voldoet als dat in
de Bergermeer. Het terrein bij Eg-mond-
binnen is een daarvan, al is het nog geens
zins zeker, dat dit door Defensie zal, kunr
nen worden aangekocht. En mocht dat in
derdaad wél het geval zjjn, dan zal het
Egmondsche terrein ongetwijfeld duurder
worden.
Onze zegsman meende, dat Defensie ze
ker een ander terrein zou kunnen vinden,
zonder het militair belang te schaden. Vast
staat, dat de minister Bergen in het belang'
der verdediging niet zal stellen boven Eg-
mond. De drie factoren, waar het hier om
draait zijn: de tijd, de kosten en de gesteld
heid van het terrein.
Of deze laatste actie kans van sla
gen heeft, valt natuurlijk heel moei
lijk te beoordeelen; dat van de zijde
van Defensie rekening met deze ac
tie wordt gehouden bewijst het feit
dat gisteren eenige militaire des
kundigen uit Soesterberg het Eg
mondsche terrein in oogenschouw
hebben genomen; zij brachten daar
na een bezoek aan het geprojecteer
de vliegveld in de Bergermeer.
Het is het goedrecht van hen die het pe
tionnement onderteekenden deze laatste po
ging te wagen, aldus meende onze zegsman.
Vooral nu wij weten, dat er nog een kansje
voor ons is, om te slagen. Maar lukt ook
deze actie niet en is het militaire vliegveld
er, dan dient ook in 's Landsbelang Defensie
daarover tenvolle te kunnen beschikken.
Trouwens, de minister kan en mag zich dan
niet storen aan de belangen eener kleine
gemeente, doch moet rekening houden met
hetgeen noodig is voor de verdediging van
ons land, in tijd van oorlog.
Wij zijn inderdaad zeer benieuwd of deze
laatste poging nog eenig succes zal oogsten.
In elk geval gaat de actie uit van personen,
die gewicht in de schaal kunnen leggen,
daarbij gesteund door eenige Kamerleden,
die ook den aanleg van een militair vlieg
veld te Bergen voor de plaats als zoodanig
een ramp achten.
Evangelische kerk zou rijksmi
nister van opvoeding voorstellen
hebben gedaan.
De officieele leiding van de Duitsche
Evangelische Kerk heeft,, naar de „dienst
uit Duitschland", meld», den rijksminister
van opvoeding voorstellen gedaan inzake
den vorm van het godsdienstonderwijs op de
scholen.
Voorgesteld wordt, dat voor den inhoud
van het Christelijk onderricht door de kerk
in overleg met den staat uniforme richtlij
nen en leerplannen worden opgesteld. Dit
zou ook van toepassing moeten zijn op de
leerboeken in het algemeen, voorzoover hier
in religieuze kwesties worden behandeld.
De Evangelische kerkleiding zou 'echter
willen, dat een leeraar op zijn verlangen
vrijgesteld kan worden van het geven van
godsdienstonderwijs.
WEL ZIJN DE KUSTEN VAN SPITS
BERGEN IJSVRIJ, MAAR ZWARE
NEVELS HULLEN HET EILAND IN
ENKELE OOGENBLIKKEN TIJDS
GEHEEL IN.
DE POOL SLECHTS VOOR DOOR
GAAND LUCHTVERKEER GE
SCHIKT
(Van een specialen correspondent
Oslo, November 1937.
Sinds eenige jaren duiken er steeds weer
geruchten op over landen, welke van plan
zouden zijn eenige van hun luchtvaartroutes
over het Noordpoolgebied, te laten loopen.
an eenige luchtvaart in het Noordpool-
gebied kan echter nog nauwelijks worden
gesproken. Zelfs proefvluchten, welke in dit
gebied natuurlijk nog van meer belang zijn
dan elders, zijn slechts in weinige geval
le11 ondernomen. Weliswaar maakten de
Russen in den zomer van dit jaar een ge
daagde proefvlucht van Europa via de pool
naar.de westkust van Amerika, hetgeen veel
stof jn p0rg opwaaien, maar helaas
schijnt de tweede poging van dezen aard
ongelukkig einde te hebben gevonden,
p dingen ontwikkelen zich hier slechts
Jangzaam en dit vindt natuurlijk zijn oor
zaak in (|e )anpe afst.anden, welke moeten
tw'i n afgelegd en waarbij de mogelijk-
ko 0011 noodlanding op het gevaarlij-
bakijs slechts zelden gegeven is.
De waarde der Pooisteunpunten.
f'* 't streven der volkeren om in 't bezit
koinen van de Noordpooleilanden, tenein-
daar benzinedepöts, radiostations en
uoordel'jke: l
THE] DE NOORDPOOL EXPEDITIE
vliegtuig route n a pool
RADIOVERbmOlUG ner
HET VASTELAUO.
Raoiostatious
pool zee route stat/ohs
poolzee controle
De volkeren streven naar het bezit der Noordpool-eilanden, teneinde daar benzinede
póts, radiostations en vliegvelden te kunnen aanleggen. Spitsbergen heeft veel vóór
als 'luchtstation, doch óók veel tégen.
vliegvelden voor tusschenlandingen te kun
nen aanleggen, gerechtvaardigd te zijn, toch
moet op deze plaats eens de vraag gesteld
worden, of dat, wat in de theorie zoo mooi
en nuttig is, wijl het de afstanden tussehen
de continenten zoozeer verkort, in de prac-
tijk ook verwezenlijkt kan worden. Man
nen, die de Noordpool goed kennen, mogen
deze vraag beantwoorden, maar zeker is,
dat reeds de leek, die in de pool komt, zeer
spoedig eenig begrip krijgt van de gewel
dige moeilijkheden, welke zullen moeten
worden overwonnen.
Spitsbergen b.v. zou wegens de ijs-
vrijheid van zijn kusten en de hooge
noordelijke ligging zeer geschikt
voor den aanleg van vliegvelden zijn
indien er niet de eenvoudig verbluf
fende snelheid ware, waarmede het
weer zich op deze breedte, nauwe
lijks 1100 km. van de pool verwij-
derd, pleegt te veranderen en wel
van betrekkelijk slecht tot uiterst
miserabel.
Schrijver dezes was er getuige van, hoe
het 68 vierkante kilometer groote Berenei
land in een tijd van minder dan een half
uur geheel in den nevel gehuld werd. De
normale weersgesteldheid op Spitsbergen is
dat op een hoogte tusschein de 500 en 1000
m. voortdurend een dichte nevelbank boven
het eiland hangt, terwijl het daaronder ta
melijk helder is. Dit zou reeds het zoeken
naar de weinig voor vliegvelden geschikte
punten aan de fjorden, waar men geen stei
le bergwanden heeft, zeer bemoeilijken.
En wanneer men ook deze moei
lijkheden met hulp van radiopeiling
zou kunnen overwinnen hoe staat
het er mede, indien de sneeuwstor
men, wat zoo dikwijls het geval is,
over het land razen en de machines
dreigen te verijzen?
Daarbij komt de lange poolnacht van
vier maanden, welke de bruikbaarheid van
de steunpunten, die natuurlijk bet geheele
jaar door moeten functionneeren,
beïnvloedt. „Gedurende den wintertijd
scheppen nevels en stormen een zog on
gunstige weersgesteldheid, dat bij den hul
digen stand van de luchtvaarttechniek nog
niet aan de invoering van een regelmatig
verkeer kan worden geducht",, oordeelde b.
v. Von Gronau, nadat hii zijn tocht om de
wereld via IJsland, Groenland en Noord-
Amerika had gemaakt. Intusschen hield hij
dit verkeer in den zomer voor mogelijk, in
het bijzonder met het oog op het feit, dat
een zijde van de eilanden vrij van nevel
pleegt te zijn, indien de andere zijde in den
nevel is gehuld. Overigens moet men daarbij
bedenken, dat, wil men gebruik maken van
de kortste route tussehen Europa en Qost-
Azië en de westkust van Amerika, men nog
noordelijker zal moeten vliegen, dan Von
Gronau deed.
Het probleem van de sfatosfeer-
vlucht, staat met het tmnsarcii-
sche verkeersvraagstub in het
nauwste verband.
Inderdaad is dan ook de waarde van de
NoordiMjol luchtvlootsteunpunten op het
oogenblik nog betrokkelijk twijfelachtig. Ze-
kor is, dat man op zekeren dag een lucht-
vaartvorkeer over dit gobid zal hebben
het transcontinentale verkeer, waarbij het
vooral op snelheid aankomt, dringt daar
gebiedend op aaai. Maar naar alle waar
schijnlijkheid zal dit verkeer zijn een doqp-
gaand verkeer, waarbij men weliswaar over
de Noordelijke ^szee vliegt misschien
zelfs op slatosfeenhoogte maar geen ge
bruik niaakt van steunpunten, tenzij dan in
gevallen van nood. Het luchtverkeer over de
Noordpool is wel in de eerste plaats een
vraagstuk van de actie-radicus van het
vliegtuig en misschien kan het zelfs
slechts tezamen met het probleem van den
stratosfeervlucht veilig opgelost worden.
Tenslotte wordt voorgesteld, dat in over
leg tussehen kerk en staat vertrouwenslie
den worden aangewezen, in het bijzonder
uit de kringen der Evangelische onderwij
zers, die jegens den staat en de kerk ver
antwoordelijk zijn voor het geordende gods
dienstonderricht, en die voor het ophelde
ren en uit den weg ruimen van beletselen
moeten zorgen.
Deze vooi'stellen zijn door de kerk ge
daan om ook van* haar kant een bijdrage
te leveren tot regeling' van de kwestie, in
welken vorm op de gemeenschapsschool het
godsdienstonderwijs, natuurlijk gescheiden
volgens de confessies, moet worden gegeven.
Boycot-actie tegen Joden en Polen.
Voor de eerste 'maal wapperde
gisteren de hakenkruisvlag met in 'n
hoek het schild van Dantzig van een
aantal particuliere gebouwen in
Dantzig. De senaatsverordening,
waardoor officieel dit nieuwe em
bleem op het geheele gebied zal wor
den ingevoerd, wordt echter eerst
tegen het einde van deze week ver
wacht.
De door de nationaalsocialisten georgani
seerde boycot tegen niet-Duitsche kooplieden
wordt voortgezet. De „Vorposten" is reeds
verscheidene dagen geleden begonnen met
de publicatie van een volledige lijst dor
Duitsche winkels, waarbij de bevolking uit-
genoodigd wordt haar inkoopen te doen mot
uitsluiting van alle andere lyinkels. De cam
pagne is zonder onderscheid gericht tegen
Joden en Polen.
De recherche van het bureau Warmoes-
straat te Amsterdam stelt een onderzoek in
naar een ontploffing, welke zjch Vrijdagmid
dag aan de Oosterdokskade heeft voorgedaan
Spoorwegarbeiders, (jic dien middag aan de
Uqsterdokskade werkzaam waren, hoorden
ecn. tamelijk harden knal en zagen ook
eenige rook opstijgen aan den voet van liet
talud, dat daar van den we# is afgerasterd
met een rij dwarsliggers. Een der 'dwarslig
gers bleek gespleten te zijn en in de nabij
heid werden een naar stukken ijzer gevon-
de. Een schippersvrouw, die in de nabijheid
woont had de ontploffing ook gehoord, doch
zij had geen rook gezien. De politie, die in
het belang van het onderzoek het gebeurde
geheim had gehouden, stuurde de gevonden
stukken ijzer op het naar de artillerie-in-
richting aan de Hembrug. Uit het onderzoek
bleek echter, dat hier geep sprake is van een
bom. Het staat ook geenszins vast, dat de
biels door deze ontploffing is gespleten en
net is met onmogelijk, dat kwajongens vuur
werk afstaken, van een aanslag is dan ook
geen sprake. De politic zet echter haar ondcf-
zoek voort.