dagblad voor den helder en hollands noorderkwartier Hoe Engeland zijn keizerrijk voltooit 70 Japansche oorlogs schepen naderen Nanking Mootdende concurrentie tusschen bus en trein Blum verspreekt zich Herdenking Nederlands onafhankelijkheid N.V. WACO - Hoorn Jongen door trein meegesleurd Achttiende partij remise UITGAVE) N.V. DRUKKERIJ EN UITGEVERIJ V/H C. DE BOER JR., KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER. TELEFOON 50" POSTGIROREKENING 16066 DONDERDAG 18 NOVEMBER 1937 65e JAARG. No. 8160 Operaties in Waziristan eischen honderden dooden Verscheidene steden en dorpen gebombardeerd de oorlog zou voor valencia verloren zijn. Stad zoo goed als verloren Eu we-Aljechin Dit nummer bevat 8 pagina's Van de Zuiderzee de Rijnvaart naar EERBERICHT DE BILT SEINT: Japan erkent Franco Stijging vrachttarieven onvermijdelijk HELDERSCHE COURANT Gisteren is te New Dehli in Br.-Indië een communiqué ge publiceerd, waarin uiteen wordt gezet hoe de ongeregeld heden in Waziristan worden onderdrukt door het aanleggen yan wegen e.d. In het commu niqué wordt de periode van 10 Juni tot 27 September van dit jaar behandeld. Einde September bedroeg de Britsche legermacht in Waziri stan 32.000 man, terwijl het ge wone garnizoen hier 15.000 man telt met 5000 ongeregelde troe pen. Tijdens bovengemelde pe riode zijn 5 Britsche en Indi sche officieren gesneuveld en elf gewond, in de lagere ran gen sneuvelden 53 man, terwijl 50 werden gekwetst. De verlie zen van de opstandelingen zijn niet bekend, doch deze zullen niet gering zijn, volgens schat ting ongeveer 250 dooden en gewonden. In het Noorden van Waziri stan hebben de Britsche troe pen met succes de vijandelijke benden in de Sjaktoe-vallei be streden en met de Tori Khel- stam werd een overeenkomst gesloten, waardoor de plaatse lijke Dolitie weer in dienst kon treden. De Britsche autoriteiten laten thans wegen aanleggen, teneinde het land meer onder in vloed van de beschaving te brengen en de economische ontwikkeling te bevorderen, ongeveer 7000 arbeiders werken thans aan ongeveer 200 kilometers nieuwe wegen. Een groote troepenmacht is evenwel noodig om deze arbeiders te beschermen tegen vijande lijke scherpschutters. In Zuid Waziristan slaagde een aanhanger van den fakir van Ipi, Sher Ali, erin een kleine bende te verzamelen, waarmede hij tegen de Britsche troepen optrok. De opstan delingen werden verslagen. De fakir van Ipi zelf is uit zijn toevluchtsoord in de Sjaktoe- vallei verdreven en is naar de Sjawai-vallei aan de Afghaansche grens gevlucht. Hij vindt hier niet veel aanhang. Begin September werd met de Mahsoeds en de Tori Khel een overeenkomst gesloten waarbij de eerste stam werd veroordeeld tot een boete van 40.000 roepie en 1020 geweren, de tweede stam tot een boete van 20.000 roepie en 420 geweren. De rechtspraak in deze gebieden zal wor den uitgeoefend overeenkomstig de wetten van de stammen met medewerking van den Britschen politieken agent of zijn helpers. De fakir van Ipi heeft nog getracht na het sluiten van den vrede een opstand te ver wekken, doch hij kreeg slechts weinig aan hang en de beweging was spoedig onder drukt. De luchtmacht heeft krachtig medegewerkt aan het onderdrukken van den opstand, ver scheidene steden en ommuurde dorpen wer den gebombardeerd, nadat de bevolking ge waarschuwd was de plaats met de kudden te verlaten. In zijn uiteenzetting voor de so cialistische Kamerfractie van de po litiek ten aanzien van het Spaansche conflict, zou Blum naar aanleiding van zekere critiek, welke op Enge land is geoefend, getracht hebben, de wijziging te rechtvaardigen, wel ke enkele weken geleden is ontstaan in de houding van dit land ten aan zien van Frankrijk. Hij zou bij deze gelegenheid te kennen hebben ge geven, dat de leidende Britsche krin gen geen illusies meer koesteren om trent de kansen op succes der Spaan sche regeeringstroepen, evenmin trouwens als de Sovjet-Russische au toriteiten, en dat zij bijgevolg maat regelen hadden genomen om te ver mijden dat de staten, die hulp heb ben verleend aan hen, die naar hun meening in Spanje meester zullen worden, uit dien hoofde een overwe gende positie op het schiereiland zullen innemen. Een tegenspraak. Als gevolg van de indiscreties, welke na afloop van de vergadering der Kamerfrac tie van de SFIO werden opgevangen, heeft men Leon Blum verklaringen aangaande het Spaansche conflict toegeschreven, die niet met de werkelijkheid overeenkomen. Havas meent in staat te zijn te precisee- fen, dat de vice-voorzitter van den minister rad, Blum, zich er toe heeft bepaald het gevoelen der Britsche openbare meening te enalj-seeren, waarbij hij uitlegde, dat terecht of ten onrechte de Britsche conservatieven thans over het algemeen van opvatting zijn, dat de Spaansche republikeinen thans voor een nederlaag staan, dit evenwel minder om militaire redenen dan wegens politieke mee- ningsverschillen, die de poliieke fracties ver deel en en de kracht der regeering verzwak ken. Maar, het spreekt van zelf, dat Leon Blum dezen indruk niet voor eigen rekening nam, noch er over discusseerde. Ten aanzien van Sovjet-Rusland maakte Blum een toespeling om uitdrukking te ge ven aan zijn vreugde over de adhaesie van Sovjet-Rusiand met het Britsche plan ten gunste van de terugtrekking der in Spanje strijdende vrijwilligers. Daar stonden op dezen erg kouden en wincerigen herfstavond rond het gedenkteeken Plein 1813 te Den Haag een groote groep padvinders, leden van de „Prince Vlag", het politiemuziekcorps Onderling Kunst genot, de Haagsche postfanfare, het koor van de afdeeling sGravenhage van de Ned. Ver. voor den volks zang en de leden van het Nationaal Jongeren Verbond ter herdenking van het feit. dat 17 November 1813 Nederland' zijn vrijheid herkreeg. Daar stonden ook een groote groep offi- cieele belangstellenden, onder wie werden opgemerkt de burgemeester van de residen tie, mr. S. J. R. de Monchy, de garnizoens commandant, kolonel van den Bent, vice- admiraal Vos, chef van de afdeeling mate riaal van de zeemacht van het Departe ment van Defensie en vele anderen. De publieke belangstelling voor deze jaarlijk- sche plechtigheid was dezen avond zeer ge ring, hetgeen ongetwijfeld in verband moet worden gebracht met het koude, gure weer. Nadat het zangkoor, begeleid door het po litiemuziekcorps het Wien Neerlands Bloed ten gehoore had gebracht, hield generaal- majoor J. C. Wagner, voorzitter van het Haagsch comité voor Volksfeesten, welk co mité deze herdenking telkenjare organiseert, een korte toespraak, waarin hij in enkele woorden de beteekenis van de gebeurtenis op 17 November 1813 uiteenzette en daarbij een eerbiedige hulde bracht aan het vader landslievende drietal van Hogendorp, van der Duijn van Maasdam, van Limbury Stirum, dat de vreemde heerschappij van ons land afschudde en dat Nederland en het Huis van Oranje weer onwrikbaar met elkaar verbond. Na deze toespraak werden onder het spelen van toepasselijke muziek kransen gelegd voor den beeldenaar van het reeds genoemde driemanschap, waarna een tweede krans werd gelegd voor den beeldenaar van koning Willem 1. Tijdens deze tweede kranslegging speelce het mu ziekcorps het Wilhelmus. Met ingang van 3 October winter- dienst. Zomerdienstregeling 1937 blijft onveranderd gehandhaafd als winterdienstregeling. Dienstregelingen a 5 cent verkrijg baar bij onze chauffeurs. BEVOLKING VLUCHT IN STROO MENDEN REGEN. Volgens te Sjanghai binnenkomende doch tot dusver nog niet bevestigde berichten hebben de Japanners in 't Jang-Tse-dal een beslissende krijgs verrichting uitgevoerd, die vermoe delijk zal leiden tot een spoedige bezetting van Nanking. Niet min der dan zeventig Japansche oor logsschepen zouden tot het vijftien kilometer ten Zuiden van de Chi- z necsche hoofdstad gelegen Kiang- Jin zijn doorgedrongen en thans bezig zijn, de rivierversperringen, die een verdere doorvaart belemmeren, uit den weg te ruimen. Zes Chineesclie ministeries zijn intusschen reeds van Nanking naar Tsjoeng-King over gebracht, meldt Un. Press, terwijl de overige regeeringsbureaux binnen vier en twintig uur uit de hoofdstad moeten zijn verwij derd. Naar verluidt, heeft men het voor nemen, om den zetel van den minister-pre sident naar Tsjang-Sja over te brengen, laten varen, daar deze stad al te zeer bin nen het bereik van de Japansche vliegers ligt. De evacuatie van Nanking door de bur gerbevolking duurt voort. Buitenlandsche staatsonderdanen hebben daarentegen tot dusver geenerlei ontniimingsmaatregelen getroffen en zijn blijkbaar van plan, in de hoofdstad te blijven. De ontruiming van Nanking gaf gisteren aanleiding tot tooneejen, die slechts weinig van die van een paniek verschilden. Op de Jang-Tsekade verdrongen zich duizenden buitenlanders en Chineezen tusschen toren- hooge stapels pakken en kisten, die de goe deren van verschillende ministeries bevat ten. Door een achttal schepen werd een ver binding onderhouden met treinen in de na bijheid van de hoofdstad, die de vluchtelin gen naar veiliger oorden vervoeren. In buitenlandsche kringen is men alge meen ervan overtuigd, dat Nanking ver loren is. Een enorm aantal burgers wacht op mid delen van vervoer. De Gele Rivier biedt een allertreurigsten aanblik. Op de kade zitten duizenden vrouwen en kinderen dicht bij een, gepakt en gezakt, terwijl de regen in stroomen neervalt. Velen wachten daar reeds sedert gisteravond, doch nog steeds is het hun niet gelukt, de rivier over ts ste ken, daar alle stoombooten overvol zijn. Een der beste Japansche vliegers gesneuveld. Luitenant Sadao Sjirosjo, een der drie beste Japansche vliegers, is tijdens een bom bardement van de Chineesche artillerieloe- stellen bij Soetsjau om het leven gekomen, doordat zijn toestel in brand raakte. Sjiros jo heeft deelgenomen aan meer dan twintig luchtaanvallen op Nanking. General-majoor Sjozo Tetzoeka is 9 No vember gewond gedurende de gevechten bij Kasjang. Doodelijk ongeluk op onbewaak- ten overweg. Een tweede slachtoffer ernstig gewond. In den laten middag heeft zich op den onbewaakten overweg te Mill een ongeluk voorgedaan, waarbij een 15-jarige jongen werd gedood en een 9-jarige knaap ernstige ver- I wondingen opliep. Omstreeks half vijf passeerde een land bouwerswagen den overweg, juist op dat oogenblik kwam uit de richting Boxtel een trein aanrijden. De machinist kon niet tijdig meer remmen, met het noodlottig gevolg, dat de wagen gegrepen werd en een eind- weegs werd meegesleurd. Na dertig meter 1e zijn doorgereden, kwam de trein tot stil stand. De 15-jarige voerman van den wa gen, H. van Lanen, die dicht bij de plaats waar het ongeluk gebeurde woont, vond men dood langs de spoorbaan Zijn stoffelijk overschot werd naar liet ouderlijk huis ver voerd. Negen-jarige jongen sprong bij tijds van den wagen. Naast van Lanen had nog op den bok ge zeten diens negenjarige buurjongen, Hcnsl, die het ongeluk zag aankomen en nog juist van de wagen kon springen Hij kwam even wel met een harden smak op den grond te recht en liep daarbij ernstige inwendige kneuzingen op. Hij is bij zijn ouders binnen gebracht. Op het moment dat de trein den land bouwerswagen greep, stond het paard reeds voorbij de rails, zoodat het dier ongedeerd bleef. De wagen is totaal vernield. De trein had ruim een kwartier vertraging. Stand nn: Aljechin 10 pnt., Euwe 8 pnt. De achttiende partij van de revan- chematch om het wereldkampioen schap schaken, welke gisteravond in den Haagschen Dierentuin werd voortgezet is na 51 zetten in remise geëindigd. De stand is: Aljechin 10 punten, Euwe 8 punten. De negentiende partij wordt Za terdag 20 November te Eindhoven gespeeld. Zoo kwamen dan de optimisten, die reeds hadden aangenomen, dat Euwe niet bijzon der veel moeite zou hebben met het winnen van deze afgebroken partij, bedrogen uit. Want zij hadden buiten den waard, i.c. den onverzettelijken wil van Aljechin, en zijn vindingrijkheid, gerekend, die hem brillante denkbeelden deden scheppen, misschien zelfs wel alle v-erlieskansen deden uitschakelen. Gerechtigheid? Is de einduitslag misschien een belooning voor Aljechin's moed, op den 39sten zet onder twijfelachtige omstandig heden op winst te spelen, in plaats van zich met 39. Tg4, Dh5:+, 40. Th4, Dg5, 41 Tg4, enz. van een vreedzame oplossing te verzekeren? Wat daarvan zij niemand zou durven beweren, dat de beide schaaktitanen elkan der ditmaal in meesterschap iets hebben toegegeven. EuweAljechin strijd van de allerhoogste orde. Mooie kans voor visschersjongens. Gistermiddag is het instructie-vaartuig „Prinses Juliana" van het Onderwijsfonds voor de Scheepvaart te Lemmer aangeko men. Aan boord bevond zich o.a. de heer Hazelhoff, vertegenwoordiger van het depar tement van Sociale Zaken, afdeeling Arbeids bemiddeling, die in een gisteren gehouden bijeenkomst van het Fonds mededeelde, dat er groote vraag is naar geschoolde krachten voor de Rijnvaart. Verwachting: Krachtige tot matige wind uit Oostelijke richtingen, in het Noorden gedeeltelijk bewolkt, in het Zuiden zwaar bewolkt tot betrokken met eenige kans' op neerslag, in 't Noorden lichte vorst tot temperatuur om het vriespunt, in het Zuiden later iets zachter. Verdere vooruitzichten: Onzeker Het laatste jaar waren er 300 aan vragen, terwijl slechts aan 119 kon worden voldaan. Hier is een goede gelegenheid voor visschersjongens van de Zuiderzee zich voor de Rijn vaart te bekwamen. De Asahi deelt mede, dat de Japanssha ministers goedkeuring hebben gehecht aan een voorstel van den minister van buiten landsche zaken, Hirota, tot erkenning van de regeering van Franco. Deze erkenning wordt gerechtvaardigd geacht op grond van de overweging, dat de rechtsche regeering in Spanje streeft naar de onderdrukking van het communisme en reeds zestig pro cent van het Spaansche grondgebied onder haar bewind heeft, terwijl bovendien Italië en Duitschland druk uitoefenen op Japan over te gaan tot deze erkenning. „Spoorwegen en particuliere bedrijven moeten vrijwillige overeenkomsten aangaan", aldns jhr. ir. van Lidt de Jeude. Voor de maatschappij voor Nijverheid en Handel, dep. 's Gravenhage, heeft gister avond in het gebouw „Excelsior" jhr. Ir. O. C. A. van Lidth de Jeude, oud-minister van Waterstaat, een rede gehouc.en over het vervoervraagstuk. Vraagt men spreker of hij het reglement voor het autopersonenvervoer, het z.g.n. „R.A.P.". dat dit voorjaar tot stand kwam, bevredigend acht, dan antwoordt spr., vol- moncig neen, omdat hij meent, dat waar autobus en trein elkander moeten aanvul len, nooit een bevredigende regeling zal ont staan, indien deze niet in gemeen overleg wordt getroffen. Een reglement voor het autogoederenver- voer, een zoogenaamd R.A.G., is nog niet verschenen. Intusschen werd allerminst stilgezeten, nuttige maatregelen op verkeers gebied te treffen. Ten aanzien van het spoorwegbedrijf wees spreker op de maatregelen tot beper king van het spoorwegtekort. Allereerst de verlaging der kapitaallastcn, doordat een deel der obligatieschuld ten laste van de Rijksbegrooting werd gebracht. De inwen dige reorganisatie wordt krachtig voortge zet. Door beide genpemde middelen is op een vermindering van het spoor wegtekort met rond 18 millioen 'sjaars te rekenen. Moeilijker valt het, in cijfers uit te drukken, welke verder de vermindering zal zijn, in dien door een doeltreffende coördi natie een einde zal komen aan de moordende concurrentie en indien door verbetering der conjunctuur het vervoersvolume toeneemt. Wat dit laatste betreft, dient men dit af te wachten, maar gelet op de inkomsten van de laatste maanden, meende spreker een zoooanige vooruitgang te bespeuren. Spr. acht de electrificatie der spoorwegen een eisch des tijds en de daarvoor gedane kapitaalsuitgave ten volle verantwoord. Lasten op motorverkeer dienen verlaagd. Tenslotte merkte hij op, dat naar zijn meening, ten vorigen jare reeds geuit, het tijdstip is genaderd om de lasten op motorrijtuigen drukkende, te verlagen, Jhr. O. C. A. VAN LIDT DE JEUDE, oud-Minister van Waterstaat. Bezwaren van de coördinatie. Terugkeerende tot het goederenvervoer, wees spreker op de vele moeilijkheden, aan coördinatie daarvan verbonden. Spr. meent, dat een doelmatige coördinatie van overheidswege al leen mogelijk is door een vrijwillige overeenkomst met de particuliere bedrijven, waardoor tevens een groot bezwaar tegen het vergunningsstel sel zou komen te vervallen. Onredelijke stijging der vracht tarieven wordt voorkomen. Spreker vroeg zich af, of door de voorge nomen regeling de consumenten van het ver voer niet benadeeld zullen worden, omdat door overeenstemming tusschen de produ centen van het vervoer een tendenz tot ver hooging van vrachtprijzen is te verwachten. Spreker meende, dat het bedrijfsleven be hoefte heeft aan loonende transportbedrij ven. Verliesgevende transportbedrijven zijn op den duur geen betrouwbaar vervoersap- paraat. Bovendien wordt door het z.g. eigen vervoer of werkvervoer en door de be voegdheid der regeering, bij het verleenen van vergunningen, de tarieven goed te keu ren, onredelijke stijging der vrachttarieven voorkomen. Men dient zich er echter van te vergewissen, dat de normen door de betrok ken bedrijfstakken als redelijk worden aan vaard. Voor het motorwegverkeer biedt dit moeilijkheden, omdat dit verkeer sterk ge differentieerd is en elk onderdeel daarvan bijzondere eischen stelt. Zou onverhoopt een vrijwillige overeenkomst niet tot stand komen, dan zal de regeering toch verplicht zijn de vrachtautodiensten en de beurtvaart aan regelingen te onder werpen. Spreker vreesde, dat in dat geval die rege lingen tot teleurstelling zullen leiden en dat de ontevredenheid zal voortduren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 1