k voor onze knutselaars!
H
k pre&thhfurtm
Nationaal comité bouw scheeps
modellen
*Voat fiem
comvractbridce
VEEL GELD
Kijk, dat is
mijn merk!
KX M.~vliegtuigen in
oorlogstijd
De luchtlijnen naar
Texel
IJtnuider vischprijzen
■SI
HW.ZEQELl^
3.F. BEEMSTERBOER
Scherpe critiek op
Imperial Airways
rr MfwisTF fpx
SD.e u*-ee& in 'Jollen en jrxmiaAitëiv
Den Helder
fPSiS»'1
Dezer dagen is te Amsterdam opgericht het
Nationaal Comité tot het bevorderen van be
langstelling in de Nederlandsche Scheepvaart
door het bouwen van scheepsmodellen, kort
weg genaamd: Nationaal Comité Bouw
Scheepsmodellen, waarvan het Secretariaat is
gevestigd te Amsterdam, Damrak 83, telefoon
44350.
Dit comité bestaat uit de volgende heeren-
N. van Zalinge, oud-President-Directeur der
N.V. Koninklijke Paketvaart Mij., in Neder-
landsch-Indië, Voorzitter der Koninklijke Ver-
eeniging „Onze Vloot", te 's-Gravenhage
Voorzitter; A. F. Bronsing, Directeur der N v'
Stoomvaart Mij. „Nederland", te Amsterdam'
Penningmeester; Ernst Crone, Voorzitter
Koninklijke Verbonden Nederlandsche Water-
eportvereenigingen, te Aerdenhout; D. C.
Endert Jr., Directeur der N.V. Rotterdamschê
Droogdok Maatschappij, te Rotterdam; D.
Goedkoop Dzn., Directeur der N.V. Nederland
sche Scheepsbouw Maatschappij, te Amster
dam; J. W. J. Baron van Haersolte, Voor
zitter van de Vereeniging „Het Nederlandsche
Zeewezen", te Rotterdam; B. E. Ruys, Lid der
firma Wm. Ruys Zonen, Directie van de
N V. Rotterdamsche Lloyd, te Rotterdam; W.
Voorbeytel Cannenburg, Directeur van het
Nederlandsch Historisch Scheepvaart Mu-
eeum, te Amsterdam, terwijl als Secretaris
zal optreden de heer Mr. A. L. M. A. H. Hus-
tinx.
Het Comité stelt zich ten doel in breeden
kring belangstelling te wekken voor het bij
uitstek nationale bedrijf: de Nederlandsche
Scheepvaart.
Tegelijkertijd wil het de beoefening van
handenarbeid bevorderen door het op ge
makkelijke en goedkoope wijze belangstellen
den mogelijk te maken zelf modellen te
bouwen van nieuwe en oude schepen, zoowel
van de Nederlandsche Koopvaardij als van de
Koninklijke Nederlandsche Marine.
Bouwteekeningen.
Het Comité is voornemens voor dit doel
bouwteekeningen met bijbehoorende hand
leidingen uit te geven, met behulp waarvan
met eenig geduld en toewijding deze modellen
kunnen worden vervaardigd, zelfs wanneer zij
van electrische voortbeweging worden voor
zien.
Liefhebbers van handenarbeid en in het
hij zonder de beoefenaars van den modelbouw
zullen dit plan van harte toejuichen. Velen in
den lande zullen deze gelegenheid aangrijpen
om, dank zij de verstrekte voorlichting, dezen
zeer groote voldoening schenkenden tak van
huisvlijt te gaan beoefenen. Niet alleen kunnen
op deze wijze fraaie modellen verkregen
worden, doch deze modellen, die getrouwe
weerspiegelingen zullen zijn van de betrokken
schepen, zullen ook kunnen varen en daardoor
zelfs voor de rijpere jeugd een bron van ge
noegen kunnen zijn.
Het nieuwe mailschip „Oranje".
Als eerste object is de keuze gevallen op het
nieuwe passagiersschip „Oranje", op 't oogen-
blik in aanbouw bjj de N.V. Nederlandsche
Scheepsbouw Maatschappij te Amsterdam en
bestemd voor de N.V. Stoomvaart Maat
schappij „Nederland".
Dank zij de medewerking van verschillende
kanten, laat het Comité een handleiding en
bouwteekeningen vervaardigen, om bedoeld
model te bouwen. Deze handleiding en bouw
teekeningen zullen verkrijgbaar worden ge
steld tot 1 Mei 1938 voor den prijs van 0.75.
Voor hen, die niet op andere wijze het benoo-
digde hout kunnen verkrijgen, zal de gelegen
heid bestaan het hout door bemiddeling van
het Comité te betrekken tegen een prijs van
2.terwijl zij, die het schip willen laten
voortbewegen, een motortje kunnen verkrijgen
tegen den prijs van 1.10, alles geleverd
franco huis. Voorts is de verf in vier kleuren
en grondverf verkrijgbaar tegen den prijs van
0.75 afgehaald bij het Secretariaat en 0.85
geleverd franco huis.
Keuring der modellen.
De vervaardigde "modellen kunnen aan het
Comité worden ingezonden, dat deze zal keu
ren op afwerking en stabiliteit.
De bouwtijd is op 3 maanden gesteld, zoodat
dus de inzendingen uiterlijk 1 Maart 1938 aan
het Secretariaat tegemoet gezien worden.
De Directie der Ned. Scheepsbouw Mij. heeft
het Comité toegezegd, dat zij den 100 besten
inzenders van dit model een uitnoodiging zal
zenden voor de tewaterlating van het m.s.
„Oranje" in den zomer van 1938, terwijl de
Directie der Stoomvaart Mij. „Nederland" de
3 allerbeste inzenders tot het medemaken van
een proeftocht van het m.s. „Oranje" zal uit-
noodigen.
Let U er óók altijd op,
wanneer U een fijne bouil
lon wilt maken, dot U daar
voor MAGGI' Bouillonblok
jes gebruikt? Dat zijn de
blokjes, die in kwaliteit aan
de spits staan! Dóórvar
maakt U een bouillon, die
een zuivere, natuurlijke,
krachtige smaak heeft, die
in olie opzichten „af" is-
Let U dus óók op de
geel rode etiketten en de
fabrieksmerken: de naam
MAGGI en de Kruisster! j
*:ent"eel zal het Comité ook zijn aandacht
®h besteden aan het organiseeren van
wedstrijden tusschen de geslaagde modellen.
Ondiepe vijvers.
Den ouders, die er bezwaar tegen mochten
hebben, dat hun kinderen te dicht aan den
waterkant komen, kan worden medegedeeld,
dat het Comité ook op zijn propgramma heeft
gezet er voor te ijveren, dat op den duur in
verschillende groote plaatsen speciale ondiepe
Vijvers worden gemaakt in parken, e.d.
In tal van buitenlandsche steden bestaan
reeds dergelijke vijvers, waar de jeugd haar
belangstelling voor de scheepvaart kan uiten
en haar kennis op scheepvaartgebied kan
ontwikkelen zonder eenig gevaar. Getracht
zal worden bij de verschillende Gemeente
besturen belangstelling voor deze mogelijk
heid tot vermaak en ontwikkeling te kwee
ken.
Het comité wijst erop, dat de vervaardigde
modellen aan het strand in de zoogenaamde
zwinnen ook uitstekend zullen blijken te vol
doen.
Bestelling.
Teneinde de werkzaamheden van het Se
cretariaat te vergemakkelijken, is het nu
reeds mogelijk de bouwteekeningen en de
handleiding voor het m.s. „Oranje" te bestel
len door het storten van 0.75 op het Post
gironummer 315237 of op het Amsterdam
Gemeente-gironummer N. 1772 van het Co
mité. Toezending volgt dan zoo spoedig mo
gelijk na 1 December a.s.
Radio-voordracht.
Dinsdagavond 23 Nov. a.s. van 6.30 tot 7
uur zal een radio-voordracht voor de A.V.R.O.
microfoon worden gehouden,, n.1. een vraag
gesprek tusschen voorzitter v. Zalinge, Jhr.
Jan Feith en Ir. H. N. Prins.
Slechts voor transportdiensten
bruikbaar.
Na in de Memorie van Antwoord op het
Voorloopig Verslag der Tweede Kamerbe
sprekingen over de Defensiebegrooting op de
beteekenis van art. 54 der Luchtvaartwet te
hebben gewezen ten aanzien van de bij de
mobilisatie ter beschikking stellen van alle
burgerlijke vliegtuigen, derhalve ook die van
de K.L.M., deelt de minister mede, dat het
onderzoek naar de vraag of de bij de K.L.M.
in gebruik zijnde vliegtuigen voor andere mi
litaire doeleinden dan transportdiensten zou
den zijn geschikt te maken, uitgelezen heeft,
dat de eiscHen, welk in verband daarmede bij
de aanvankelijke constructie, dezer vliegtui
gen uit militair oogpunt zouden dienen te
worden gesteld, zoowel tot belangrijk hoogere
aanschaffings- als exploitatiekosten dezer
vliegtuigen zouden leiden, terwijl nochtans de
bedoelde inrichting zeer geruimen tijd zou
vorderen. In verband hiermede is van het
stellen van bijzondere eischen afgezien.
Aan een vrijwillig landstormkorps vlieg-
tuigendienst bestaat geen behoefte.
De plannen tot verdere dislocatie van de
militaire vliegterreinen en de daarmede ver
band houdende bouw van vliegtuigbergplaat
sen bevinden zich in een vergevorderd sta
dium. De betrokken bodemgesteldheid laat
den bouw van vliegtuigbergplaatsen onder
gronds, niet toe. Bouw van betonnen vlieg-
tuigloodsen ligt niet in het voornemen.
Vliegtuigmotoren zullen uit het buitenland
betrokken moeten worden.
In 'slands belang kan van den aanleg van
een militair vliegveld nabij Bergen (N.-H.)
niet worden afgezien.
Het definitieve besluit.
Wij hebben bericht, dat het zeer waarschijn
lijk was, dat de luchtlijn van de K.L.M. naar
Texel, die oorspronkelijk den geheelen winter
zou worden doorgevlogen, tijdelijk wordt op
geheven, indien de minister van waterstaat
daarvoor toestemming zou verleenen. Gister
middag vernam het Hbl. van de zijde der
K.L.M., dat de minister deze toestemming had
verleend.
Hierdoor zullen met ingang van heden
(Zaterdag 20 November) genoemde lijnen tot
het a.s. zomerseizoen gesloten worden. Dan
vertrekken van Schiphol in beide richtingen
de laatste toestellen in den winterdienst.
De prijzen aan den rijksvischafslag waren
gisteren: tarbot 0.98—0.74, tong 1.22—0.88.
heilbot 1—0.94, alles per kg; groote schol
2217, midel schol 2017, zetschol 28
17 kleinschol 18—8, bot 14, schar 13—
3.50, tongschar 27—20, groote schelvisch
2624 middel schelvisch 21.5019, klein-
middel schelvisch 17—11, kleine schelvisch
15—4.60, groote gul 13—11, kleine gul 9
tot 3.80, wijting 3.60—3.40, makreel 9.50—
6 50 versche haring 42.80, alles p. 50 kg;
kabeljauw 52-30.50 p. 125 kg. vleet 1.50-
0 90 leng 1.80—1.10, koolvisch 0.90—0.15,
alles p. stuk; rog 31—16.50 p, koop.
Verkocht tot half Uen 2229 kisten versche
haring. (Ongecorrigeerd).
CINË-EN FOTOHANDEL HBK
KONINCjSTQAAT 73.
TELEFOON a79_
dacht U dat het
moeilijk was.
Wist U dat de
meeste mannen
gaarne iets ont
vangen wat een
vrouwenhand
voor hen uit
koos.
Is een goed
polshorloge
vanaf f 6.75,
een gouden
monogram of
zegelring vanaf
f 6.50 en een
Brillanten das
speld vanaf
f 20niet
steeds een wel
kom en dank
baar geschenk?
Een cig. koker-aansteker of een echt
zilv. potlood vanaf f 1,50, wordt
steeds door iederen heer gaarne ge
dragen.
Kijkt U eens in onze étalage of komt
U binnen een kijkje nemen en laat
het verlangde al vast reserveeren tot
den grooten dag.
•«iriiiii.'.maT.iiia!»-
J UWE II EK-HOK LO&ER-DLN HELDER
Alle artikelen boven de f 5.zijn
GRATIS verzekerd tegen:
Verlies en Diefstal.
Personeel rechteloos.
„Croydon hoogstens goed voor een
tweede klasse Balkanstaat".
Het conservatieve Lagerhuislid Perkins, die
zelf piloot is, heeft in het Lagerhuis een hef
tige aanval gedaan op het Engelsche lucht
vaartministerie en op de Imperial Airways.
Hij werd daarbij uit alle deelen van het Huis
toegejuicht.
Hij klaagde bitter over het feit, dat er
niets gedaan wordt om Londen een goed
vliegveld te geven. De radio-installatie op
Croydon is tweede klasse en in het midden
van het vliegveld is een dal, zoo diep, dat
vliegtuigen er door uit het gezicht kunnen
raken. Londen heeft een vliegveld, dat slechts
geschikt is voor een tweede klasse-Balkan-
staat. Als er niet spoedig wat aan gedaan
wordt, met name wat de verbinding lucht-
haven-Londen betreft, zullen de passagiers
van Londen naar Parijs meer tijd doorbrengen
op den weg, dan in de lucht.
Perkins sprak ook over de positie der pilo
ten. De Imperial Airways neemt nieuwe pilo
ten aan tegen steeds lagere salarissen en zo
dra men ten Oosten van Cairo komt, is het
niets bijzonder, dat piloten 18 uur achter el
kaar moeten vliegen.
In 1936 ontvingen de Imperial Airway een
regeeringsbijdrage van f377.000. Nu is die
som gestegen tot f 800.000. Intusschen is het
dividend verhoogd van 8 tot 9 pet. en de di
recteurssalarissen van 6500 tot 12.000. Dat
zal wegens de stijgende kosten van levens
onderhoud zijn, merkte Perkins sarcastisch
op.
De spreker drong tenslotte krachtig aan op
een onderzoek. Later in het debat zegde de
onderminister voor de luchtvaart, kolonel
Muirhead toe, een departementale commissie
te zullen instellen.
CONTRACT-BRIDGE.
Het Oostenrijksche team, dat dit jaar het
wereldkompioenschap heeft veroverd, heeft in
een wedstrijd over 300 spellen tegen Enge
land zijn superioriteit bewezen door met 196
matchpunten en 10.910 scorepunten te win
nen.
De Engelschen begonnen zeer nerveus en
verloren in de eerste 3 spellen niet minder
dan 22 match en 1440 scorepunten, maar had
den in het 4de spel geluk, waardoor zij een
groot aantal punten terug kregen.
S. v. 10. 8. 4
H 7 3
R. a! h. v. 10. 8. 7. 2.
K.
S. 6. 5. 2.
H. h. b. 9. 5.
R. b.
K. v. b. 9. 7. 5.
N.
W. O
S. 7. 3.
H. v. 8. 4. 2.
R. 9. 6.
Z. K. 10. 8. 6. 3. 2.
S. a. h. b. 9.
H. a. 10. 6
R. 5. 4. 3.
K. a. h. 4.
In de eene kamer bereikten N.Z., de Oos
tenrijkers een eindcontract van 6 R., er wer
den er natuurlijk 7 gemaakt.
In de andere kamer bereikten de Engel
schen N/Z. zittend een eindcontract van 7 S.,
die eveneens werden gemaakt.
Het voordeel voor de Engelschen bedroeg
9 match en 720 scorepunten.
Uit de verschillende spellen bleek, dat voor
al bij het afspelen en tegenspelen de Oosten
rijkers veel sterker waren, hetgeen natuur
lijk op den duur een groot voordeel moet ge
ven, steeds een spel net te maken of 1 down
te gaan of bij tegenspel een spel te maken of
1 down te spelen.
In het 83ste spel zijn de Oostenrijkers uit
gegleden, zooals de bridge-term luidt voor
een absoluut foutief eindcontract. Toevalliger
wijze gebeurde dit aan beide tafels met de
zelfde spellen.
S. 8. 4.
H. 9. 8.
R. h. v. 8. 6. 2.
K. 9. 8. 3. 2.
S. h. 6.
H. a. h. 10. 5. 4.
R. 7. 3.
K. a. v. 10. 5.
N. S. v. 9. 5. 3. 2.
H. b. 7. 6. 3. 2.
R. 10.
K. b. 7.
W. O.
Z.
S. a. b. 10. 7.
H. v.
R. a. b. 9. 5. 4.
K. h. 6. 4.
O/W. waren kwetsbaar en in beide kamers
speelden de Oostenrijkers het spel, in de eene
kamer als O. en in de andere kamer als Z.
Na' de opening van Z. met 1 R., waarop W.
een informatiedouble gaf, bereikten O/W. een
eindcontract van 4 S., dat m.i. zeer terecht
niet door Z. werd gedoubleerd. Resultaat 4
down, 400 punten.
In de andere kamer kwamen Z/N. in een
r. R. contract terecht, dat natuurlijk werd
gedoubleerd, resultaat 3 down, 500 punten.
Dit uitglijden aan beide tafels bracht de
Engelschen dus in totaal 900 score en 10
matchepunten op.
In totaal werden door de Oostenrijkers 191
manches uitgeboden, waarbij 5 groot en 14
klein slams, hiervan werden gemaakt 129 con
tracten met 3 groot en 12 klein slams, ter
wijl de Engelschen 192 manches hebben uit
geboden, waarbij 3 groot en 13 klein slams;
zij maakten hiervan 121 contracten met 2
groot en 10 klein slams.
In totaal behaalden de Oostenrijkers winst
in 136 spellen, de Engelschen winst in 97
spellen, terwijl de rest of 67 spellen met ge
lijk aantal punten werden beëindigd.
PCPTRET \TELIEP
'r JAC CL 15CLI
£e/t tip, u-o-ol Vxt-tide i-teAinq.
Van de week hebben we Vondel ge
pleegd.
We hebben gevendeld, net als de
groote steden in den lande: we hebben
tweemaal den Prins onzer dichters be
wierookt, we hebben tweemaal op zijn
onsterfelijkheid gewezen en tweemaal
waren wij het er hartroerend over eens,
dat er maar één Vondel is: namelijk de
groote Joost. We verheugen ons over
het enthousiasme, waarmede Woens
dagavond onze jeugd opgegaan is ter
„Musis Sacrum", verheugen ons over
dezen hang naar het poëtisch schoone
in het leven en verblijden ons over het
feit, dat er toch ook nog belangstelling
blijkt te bestaan voor andere zaken dan
de daverende dingen op het Zondag-
sche sportveld, schoolavondjes-met-too-
neelstukjes en toeterende band-leaders.
Alevenwellaat ons niet te vroeg
de bazuin der vreugde stekenlaat
ons niet juichen over datgene, wat wel
licht slechts een traditioneele plicht
pleging is en een door enkele enthou
siaste Vondel-bezetenen gelanceerd
idee. Voor alles: bij een Vondel-herden
king van 350 jaar geen snobbisme. geen
geleuter en geen dikdoenerij met wel
licht op het oog metrisch schoone. doch
au fond bloedelooze en dik geverniste
rhetorica.
Het is slechts een vingerwijzing: niet
in een rede van Garmt Stuiveling en
niet in een avond waar Beethoven en
Vondel broederlijk vereend worden,
wordt Vondel geëerd. Ook niet door
het lezen in deze dagen van Joseph
in Dotan en den Geysbrecht. Vondel
heeren we andersbehooren
we ten minste anders te eer en. En
wel door hem te l e z e n. Niet op 17 No
vember anno 1937 en daarna weer over
een halve eeuw als het 400-jarig jubi
leum gevierd wordt. Dat is absurd en
snobbistisch in hooge mate en daarmede
beleedigen we hém, die onze volkspoëzie
tot ver over de landsgrenzen bracht.
Vondel eer endat is de taak. ook
in Den Helder, van de leeraren en
leeraressen, verbonden aan het onder
wijs. al dan niet lager of middelbaar.
Vondel lévend maken voor onze
jeugdhem te brengen niet als een
antiek en lang vergeten meubel, waar
mee we (eerlijk gezegd) geen raad we
ten maar als de dichter van gisteren...
heden enmorgen.
Een niet lichte taak heeren en dames
docenten, maar een taak die dankbaar
kan zijn en altijd eervol is.
Laat ons aldus Vondel eer en.
Een slotwoord overde vermake
lijkheidsbelasting. Diverse plaatselijke
gemoederen blijken verkropt te zijn
over het feit, dat onze overheid van de
Baby-voorstelling aan vermakelijkheids
belasting een goede 60 pop in den zak
stak.
We weten hethet is volgens de
letter en dus getolereerd. Dat echter
Sijmen, die hier zijn dubeltje offert min
of meer op instigatie der overheid, die
zelfde, het volle pond eischende over
heid, niet begrijptwe kunnen er
inkomen. Ook wij hebben tersluikelijk
een traan weggepinkt over zóóveel
altruisme
Zondag 21 November 1937
Ned. Herv. Gem. (Nw. Kerk, Weststraat)
's Avonds 6.30 uur, Ds. F. W. J. v.d. Poel
Bediening van het H. Avondmaal.
Wcsterkerk, (Helden "der Zeeplein).
's Morgens 10.30 uur, Ds. H. A. Enklaar
Onderwerp: Van streven en leven.
Voorbereiding tot het Avondmaal.
Geref. Kerk. (Julianapark).
's Morgens 9 uur, Cand. T. Feenstra
's Morgens 10.45 uur, Cand. Y. Feeestra
's Avonds 5.30 uur, Ds. Tollenaar.
Geref. Kerk (Rehoboth-Kerk).
's Morgens 10 uur, Ds. Tollenaar,
's Avonds 5.30 uur, Cand. Y Feenstra
Oud Geref. Kerk (Hoogstraat).
's Morgens 10 u., Ds Kramp, van Enkhuizen
Bediening H. Avondmaal
's Avonds 5.30 uur, Ds. Kramp,
Nabetrachting H. Avondmaal
Donderdagavond 7.30 uur, Ds. Kramp
Chr. Geref. Kerk (Steengracht).
's Morgens 10 uur, Bediening H. Avondm.
's Avonds 5 uur, Bediening H. Doop
en Nabetrachting
door Ds. W. Hendrikse, van Hillegom
Woensdagavond 8 uur, Bijbellezing door
den heer J. Rebei
Herst. Evang. Luth. Gem. (Weezenstr.).
's Morgens 10.30 uur, Ds. W. J. F. Meiners
Doopsgezinde Gemeente (Kerkgracht).
's Morgens 10 uur, Ds. P. J. Smidts
Oud-Katholieke Kerk (Langestraat 76)
's Morgens 10 uur, kerkdienst.
Evangelisatie (Palmstraat).
's Morgens 10 uur en 's avonds 5.30 uur
Ds. J. L. G. Gregory, van Amsterdam
Gebouw Middenstraat 117.
's Avonds 8 u., Evangelisatie-samenkomst
Donderdagavond 8 uur Bjjbelbespreking
Vrgdag, 8—9 uur, Bibliotheek
Evangeliesatiegebouw, Vijzelstraat:
's Morgens 10.30 uur, samenkomst
Zondagmid. 4 u., straatprediking Tuindorp
's Avonds 8 uur, samenkomst
Leger des Heils.
10 uur v.m. Heiligings-Samenkomst
3.30 Openluchtsamenkomst.
8 uur n.m. Verlossings-Samenkomst.
Donderdagav. 8 u., Heiligings-samenkomst
Hersteld Apostolische Zending Gemeente
Sluisdjjkstraat hoek Schagenstraat.
's Morgens 10.30 uur, dienst
Kerk van Jezus Christus, Janzendw.str. 8
's Morgens 9.30 en 's avonds 5 uur
Samenkomsten.
HUISDUINEN
Ned. Herv. Gemeente.
Geen dienst.
IIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIiMllill
iiiiiiiiiiiiiaiin
■■■■■■■■■■■■■e
bud
JUWELIER i
GEVEN WIJ VOOR
ooudtnxiUxh.
3EEM5TERBQER
STOOMVAART MAATSCHAPPIJ NEDERLAND.
Marnix v. St. Aldegonde, t., 18 Nov. te Suez.
Moena, t., 18 Nov. te Suez.
Poelau Roebiah, t., pass. 18 Nov. Gibraltar.
Singkep, u., pass. 18 Nov. Gibraltar.
Tawali, u., pass. 18 Nov. Ouessant.
KON. NED. STOOMBOOT MAATSCHAPPIJ.
Achilles, 18 Nov. te Calamata.
AJax, 19 Nov. v. Amsterdam.
Aurora, pass. 18 Nov. Ouessant.
Baarn, 19 Nov. te Hamburg.
Bacchus, 17 Nov. v. New York.
Berenice, 18 Nov. v. Algiers.
Bodegraven, t., 17 Nov. v. Pto. Chicama.
Cottica, 18 Nov. v. Paramaribo.
Fauna, 19 Nov. v. Hamburg.
Hebe, 16 Nov. te Paramaribo.
Juno, 19" Nov. v. Amsterdam.
Mars. 19 Nov. te Hamburg.
Merope, 19 Nov. v. Amsterdam.
Nereus, 19 Nov. te Amsterdam.
Orion. 19 Nov. te Istanboul.
Orpheus, pass. 19 Nov. Holtenau.
Pluto, pass. 19 Nov. Holtenau.
Stella, 18 Nov. te Patras.
Stuyvesant, 19 Nov. v. Amsterdam.
Tiberius, 18 Nov. v. Constanza.
Titus, 19 Nov. te Napels.
Trajanus, 18 Nov. v. Algiers.
Triton, 19 Nov. te Napels.
HOLLAND—AMERIK A-LIJN.
Burgerdijk, 18 Nov. 8 u. 40 m. v.m. Land't. reslgn.
Breedijk, 18 Nov. te Antwerpen.
Lochgoil, 18 Nov. 50 m. Z. v. Land's End.
Lochkatrine, 17 Nov. v. Cristobal.
Maasdam, 12 m. Z Z.O. v. Land's End.
JAVA—NEW-YORK-LIJN.
City of Lyons. 17 Nov. v. Singapore.
Glaucus, 17 Nov. te Batavia.
Kota Inten, 18 Nov. te New York.
Kota Tjandi, 19 Nov. te Sabang.
ROTTERDAMSCHE LLOYD.
Kota Agoeng, u., pass. 18 Nov. Finisterre.
Kota Gede, t., pass. 19 Nov. Kaap del Armi
Sibajak, 19 Nov. te Batavia.
KON. HOLL. LLOYD.
Salland, t., 19 Nov. v. Santos.
Waterland, 19 Nov. v. Amsterdam.
Zaanland, 17 Nov. te Hamburg.
SILVER-JAVA PACIFIC-LIJN.
Silvermaple, 18 Nov. v. Singapore.
STOOMVAART MIJ. OCEAAN.
Hector, 18 Nov. te Manilla.
Mentor, 18 Nov. te Port Said.
Myrmidon, 17 Nov. Ouessant gepasseerd.
Persus, 19 Nov. v. Penang.
Rhesus, 18 Nov. te Liverpool.
EMZETCO LIJN.
Jonge Johanna, pass. 19 Nov. Las Palmas.
KON. PAKETVAART MAATSCHAIT
Barentsz, 18 Nov. te Kaapstad.
Bontekoe. 18 Nov. v. Mahe.
Ganymedes. 19 Nov. te Rotterdam.
Ombilin, 17 Nov. v. St. Denis.
Roggeveen, 18 Nov. te Saigon.
Van Rees, 17 Nov. v. Batavia.
VEREENIGDE NEDERL. SCHEEPVAART MIJ.
(Holland—Afrika LQn).
Algorab, u., 19 Nov. te Antwerpen.
Radfontein, u., 18 Nov. v. Marseille.
Nijkerk, t., 19 Nov. 's avonds te Marseille verwacht.
(Holland—Oost-Azlë Lfln).
Gaasterkerk, u., 19 Nov. v. Aden.
Serooskerk, t., 18 Nov. te Genua.