Aq&nda
Bescherming
van de aanvoeren over zee
St* Nicolaas' blijde incomste
Een belangrijke taak onzer Marine
in oorlogstijd
Voor een NUTTIG GESCHENK
De grijze bisschop hartelijk door honderden
kinderen ontvangen
Vrijdag 3 December 1937
Tweede Blad
tPiadimeuiaó
Mooie Ladenkast met ingebouwd eierenkastje
Van wicn was dit rijwiel?
naar ZOETELIEF, KEIZERSTRAAT 75
„Helder's Warenhuis"
Pracht Theeservies, 12-pers., f 2 98
Karpers in de Timorpark-
vijver
Uitslag aanbesteding
Burgerlijke Stand van Den Helder
De Kindervriend plechtig
op het Stadhuis ontvangen na
glorierijken tocht door
de stad
Een vertrouwd en zorgvuldig
expediteur: „ESONA"
Hoopvoller teekenen
H
E Hl. LACO-HORLOGES
r
Na een kort welkomstwoord van den Voor
zitter, Kapt.-luit. ter zee C. J. Baron van
Asbeck, krijgt de inleider van dezen avond
het woord.
De heer Bussemaker vangt zijn beschou
wing aan met er op te wijzen, dat, hoewel de
opzet is de oorlogstaak van het hier te lande
aanwezige deel der Staatsmarine tijdens een
Europeesch conflict te bespreken, dit alleen
mogelijk is indien men zich verdiept in de
situatie, waarin Nederland tijdens een derge
lijk conflict kan komen te verkeeren.
Is er oorlogsgevaar?
TSi er voor ons land oorlogsgevaar? Dit
ls, aldus spr. thans geen vraag meer. De
Ingediende defensie-begrooting is in dit
verband veelzeggend genoeg!
Jarenlang is in ons land aangenomen, dat
de hoofdtaak van de Nederlandsche marine
in Indië lag en dat Nederland zelf volstaan
kon met kustverdediging. Een onjuiste en
onhoudbaar gebleken visie, daar hier met
de economische situatie geen re
kening is gehouden.
Immers, iedere oorlog op het vasteland van
Europa groeit gaandeweg uit tot „der totale
Krieg", tot een oorlog van volk tegen volk,
waarbij op een gegeven oogenblik de econo
mische situatie een allesoverheerschende rol
zal gaan spelen. Er is één kenmerk, dat de
moderne oorlog van alle voorafgaande doet
verschillen, n.1. zijn enorm verbruik van
grondstoffen en materialen.
Economische situatie overheerschend.
In ons land werd het belang der econo
mische en industrieele oorlogvoering door
vele intendance-officieren in diverse geschrif
ten naar voren gebracht. Belangrijke lezingen
werden voor de Vereeniging ter beoefening
van de Krijgswetenschappen te Den Haag ge
houden. Door al deze voordrachten liep als
roode draad, dat Nederland als importland
in oorlogstijd uiterst kwetsbaar is. Veelal
werd aangegeven, dat wij den invoer niet
zouden kunnen missen, terwijl sterk de aan
dacht werd gevestigd op voorraadvorming.
Hier werd dus wel degelijk de economische
situatie beschouwd.
Er werden alleen, zooals begrijpelijk is,
geen maritieme gevolgtrekkingen uit ge
trokken.
Spr. heeft, om een indruk te krijgen van de
afhankelijkheid van Nederland, van een groot
aantal artikelen de invoersaldi voor 1935 en
1915 berekend en welke getallen leeren, dat
alle mineralen moeten worden ingevoerd en
dat tevens Nederland lang niet in de voeding
van de bevolking voorziet, aangezien belang
rijke hoeveelheden voedingsstoffen, meststof
fen, metalen, enz. moeten worden ingevoerd.
Onze ongunstige positie.
Is dit al een weinig gunstige positie, deze
wordt in oorlogstijd nog belangrijk ongun
stiger. Door spr. wordt dit met diverse voor-
deelen verduidelijkt. Tal van producten zijn in
ontzaglijk grootere kwanta noodig (ijzer, staal,
springstoffen, olie en benzine etc.). In verband
met het grondstoffen- en materialenvraagstuk
wijst spr. er op, dat niet verwacht kan wor
den, dat de toekomstige oorlog van korten
duur zal zijn. Integendeel!
Wat noodig voor moderne oorlogs
voering
De moderne oorlog is een bedrijf, dat lang
duurt: wat is hiervoor noodig? In de aller
eerste plaats aanvoer van materialen en
grondstoffen, welke, gezien het voorafgaande,
grootendeels uit het buitenland zullen moeten
komen. Dit beteekent dus: invoer.
Bij de bespreking van de mogelijkheden
van den invoer in Nederland in oorlogstijd
worden vragen onder het oog gezien: is de
capaciteit van de Nederlandsche koopvaardij
vloot voldoende en op welke wijze kunnen
wij de gevaren, die onze handelsverbindingen
bedreigen, zoo goed mogelijk elimineeren?
Wat de eerste vraag betreft, staat het vrij
wel vast, dat de Nederlandsche koopvaardij
vloot den geheelen invoer voor haar rekening
zal moeten nemen. Een gelukkige omstandig
heid is het daarbij, dat haar tonnenmaat, ten
opzichte van de bevolking, nog altijd groot
geacht kan worden. Voorts kan hierbij opge
merkt worden, dat de gemiddelde snelheid der
moderne koopvaardijschepen sedert 1915 is
toegenomen en dat dus de huidige capaciteit
grooter is. Het laat zich aanzien, dat de capa
citeit der Nederlandsche koopvaardijvloot vol
doende is onder oorlogsomstandigheden ons
van alle benoodigdheden te voorzien. De ver-
voercapaciteit is zeker voldoende ter voor
ziening van de vesting Holland.
De beveiliging der handelsschepen.
Hier komt men op geheel ander terrein. In
het oorlogsgeval, waarin wij onze scheep
vaart dienen te beveiligen,-oefent onze bond
genoot de heerschappij ter zee uit. De taak,
welke van de Nederlandsche marine', wordt
verlangd, is er dus een van beperkten om
vang. Toch meent spr., dat de gevaren, die
de eigen scheepvaart bedreigen, veelal niet
voldoende worden onderkend. De maritieme
strategie heeft zich in de laatste decennia
wel grondig gewijzigd. Thans toch is het voor
een zwakkere zeemogendheid mogelijk, om,
gebruik makende van de groote snelheid van
U ZOEKT IETS VOOR MOEDER?
Direct naar Zoetelief, Keizerstr. 75
HELDER'S WARENHUIS
in alle kleuren
oak met prima klokjes verkrijgbaar f 6.95
Door de wijziging in de Europeesche
omstandigheden in verband met de
Duitsche herbewapening, wordt de doel-
steling van de vloot in Nederland een
geheel andere. De Luitenant ter zee A<
J. Bussemaker schetste gisterenavond
in zijn belangwekkend betoog voor de
Marine-vereeniging de Handelsbe
scherming op de Noordzee als
een taak van de eerste orde voor de
Kon. Marine.
zijn bovenwaterstrijdkrachten, en de nieuwe
wapenen, als onderzeebooten en vliegtuigen,
op geografisch geschikte punten de vijande
lijke verbindingen krachtig aan te tasten.
Niet voor niets beschouwt de Engelsche
marine de handelsbescherming als punt
één van haar plan van actie. Men acht de
daar te lande voor dit doel beschikbare
vlootsterkte, als nauwelijks voldoende.
Beveiliging van onzen invoer.
Na diverse bijzonderheden gegeven te heb
ben over de positie van het gevechtsvliegtuig
in den komenden oorlog, komt spr. tot de
volgende conclusie: dat er plausibele oorlogs-
gevallen zijn, waarbij de Marine tot hoofd
taak heeft, op een beperkt terrein, den
eigen invoer zoo goed mogelijk te beveiligen.
Slaagt zij hierin op onvoldoende wijze, dan
gaat het rijk in Europa ten gronde aan eco
nomische uitputting.
De middelen voor dit doel zijn aldus:
Convoyeurs, voorzien van 12 cm geschut
en zware anti-luchtv. mitrailleurs; ver
kenningsvliegtuigen; torpedobooten (c.q.
overjarige jagers); torpedomotorbooten;
mijnenvegers- en leggers; hulpschepen
(dit alles gesteund door een smaldeel,
bestaande uit een kruiser (leader) jagers,
onderzeebooten en torpedo-bomvlieg-
tuigen.
In dit licht bezien kan het als een geluk
kige beslissing van de regeering worden be
schouwd, dat zij besloten is tot de station-
neering van een deel van het operatief or
gaan in Nederland, terwijl de oorlogstaak van
den Marine Luchtvaartdienst haar duidelijk
voor oogen staat. Uiteindelijk volgt hieruit,
dat de stelling, dat de taak van de vloot in
Holland zich kan beperken tot kustverdedi
ging, niet langer kan worden gehandhaafd.
Spr. vervolgt zijn betoog met het geven van
een kort historisch overzicht van de ver
schillende denkbeelden, die men de laatste
tientallen jaren heeft gehad inzake de taak
der Nederlandsche staatsmarine in een Euro
peesch conflict en besluit het met er op te
wijzen, dat geen enkele econoom in Neder
land de hoofdstrekking van deze beschou
wing, nl. dat zonder invoer het Rijk in Europa
ten gronde gaat, kan ontzenuwen.
Dèn moet men onderschrijven, dat de Neder
landsche Marine tijdens een Europeesch con
flict een onmisbare schakel vormt in ons weer
systeem. Dèn ook dient men de hieruit voort
vloeiende consequenties te aanvaarden, die
bestaan in het ter beschikking stellen van de
benoodigde middelen.
Na een zeer geanimeerde discussie, waar
tal van Marinedeskundigen aan deelnamen,
komt de inleider aan het woord voor zijn re
pliek.
De heer Beusemaker maakt van deze gele
genheid gebruik zijn denkbeelden nader uiteen
te zetten.
Zeer belangrijk was daarbij de opmerking,
welk een belangrijke taak voor de Kon. Marine
is weggelegd, wanneer eenmaal het hier be
toogde principe van de noodzakelijkheid der
bescherming van de aanvoeren over zee voor
ons land als primair is aanvaard.
Wil men dezen aanvoer verzekeren, dan
komt het binnenbrengen van onze koop
vaarders neer op 10 schepen per dag In
komend en 10 schepen uitgaand.
Zulks eischt een groot aantal
convoyeurs
Het liep reeds tegen het middernachtelijk
uur, toen voorzitter Van Asbeck er in zijn
slotwoord op wees, dat de heer Bussemaker
met zijn vol aandacht door de vele aanwezigen
gevolgd betoog een heel nieuw gezichtspunt
naar voren bracht en den spreker zoowel als
de debaters dank zegde.
Door de recherche alhier is dezer dagen in
beslag genomen een heerenrijwiel, merk
„Magneet", No. 8245 A., dubbele remmen,
vernikkelde velgen, kettingkast, jasbescher-
mer, bagagedrager en electrische lantaarn,
merk „BOS". Dit rijwiel is omstreeks de
maand Mei 1936 in deze gemeente ontvreemd.
De Commissaris van Politie alhier ver
zoekt den eigenaar hiervan zich te willen
vervoegen aan het Hoofdbureau van Politie
alhier, teneinde verdere inlichtingen te kun
nen verstrekken.
TOONEELAVOND
SPEELTUINVEREENIGING.
Men verzoekt ons te verwijzen naar de ad
vertentie van de Speeltuinver., afd. Tuindorp,
waarin een ouderavond aangekondigd wordt
op morgenavond, in „Casino".
Opgevoerd wordt een blijspel in drie bedrij
ven: „Een dag dame". Men zie de bizonder-
heden in de betreffende annonce.
-Éj^oedkooper dan Koffie Hag,
dat kunnen wij ookOnze coffeine-
vrije Sanka- koffie kost slechts 44
ets. per pakje. Maar beter dan
Koffie Hag, dat bestaat niet! Bij
Hag doet het niet alleen de fijne
kwaliteit van uitgezochte hoog'
landkoffie, maar vooral ook de
30-jarige bedrijfservaring en het
unieke werkprocédé. Dus Koffie
Hag, ook voor UI
N.V. KOFFIE HAG MIJ. - AMSTERDAM
Hedenmiddag wordt 100 pond
uitgezet.
Een tekortkoming van den vijver in het
Timorpark is tot nu toe geweest, dat er geen
visschen in zwemmen. Dit gebrek zal ver
holpen worden, dank zij een even vriendelijk
als royaal aanbod van de Visschersvereeniging
„Den Helder". Dit gilde heeft n.1. het gemeen
tebestuur, om te beginnen, 100 pond, dat is
tusschen de 60 en 70 karpers, aangeboden.
Deze visschen zullen hedenmiddag, tusschen
drie uur en half vier, in tegenwoordigheid van
den burgemeester, in den vijver van het Timor
park uitgezet worden. Daar de karper een
visch is, welke zich zeer snel voortplant, zal
binnen enkele jaren de Timorpark-vijver een
prachtigen voorraad visch bezitten!
Natuurljjk is het verboden om in het Timor
park te visschen!
Gisteren is op de afdeeling Boekhouding
van 's Rijks Werf openbaar aanbesteed: het
baggeren van de Doksluizen, van het z.g.
Natte Dok en het leggen van een hoogspan
ningskabel. De uitslag van deze aanbesteding
was als volgt:
L. Bakker, Hilversum 9.999
P. de Groot, Hilversum 10.240
Pranger en Roels 10.700
Noordennen, Sliedrecht 11.470
I. C. Kooyman, Harlingen 11.680
S. Spek, Sliedrecht 12.150
Meurs en Co., Alkmaar 12.500
v. Dongen en v. Hoven, Dordrecht 12.400
Smeulers, Den Haag 12.900
Kraayenveld, Zwijndrecht 14.825
van 2 December 1937.
GETROUWD: C. Raaphorst en H. Bals; H.
Verbrugge en M. Krijnen; A. K. van den Heu
vel en J. G. Wieser.
BEVALLEN: M. C. ZeemanJongejan, d.;
E. NuijensWaker, d.
Na een voorspoedige kustreis op de
„Utrecht", waarop hij vanwege de enorme
afmetingen van het schip, waarmede hq
uit Spanje gekomen en waarop onze ha
ven niet berekend is, overgestapt was,
en onder de best denkbare weersomstan
digheden, is St. Nicolaas gistermiddag in
Den Helder aangekomen.
De bisschop is een man-van-de-klok, want
precies 2 uur het ongekondigde tijdstip
zwenkte de boot, waarop voor deze gelegen
heid extra gevlagd werd, de haven in om eeni-
ge oogenblikken later aan den steiger van de
Texelsche boot te meeren. Op dat moment
steeg een gejuich op uit honderden kinder
kelen, wier kleine bezitters dit gebeuren met
zooveel spanning tegemoet gezien hadden. Dit
gejuich werd overtroffen door het gejubel,
dat bij het moment toen de hcoge gast voet
op Helderschen bodem zette. Losbarstte! Met
al de eerbied aan den Hoogeerwaarden bis
schop verschuldigd, werd hij, eenmaal aan
land zijnde, begroet door de organisatie-com
missie onder leiding van den heer M. v. d.
Horst. Ook Zwarte Piet, die er teeken des
tijds! zwarter dan ooit uitzag, werd vrien
delijk welkom geheeten. Tijdens al die plicht
plegingen, onverbrekelijk verbonden aan elk
hoog en tevens officieel bezoek, speelde het
Stedelijk Muziekkorps een aantal liedjes, pas
send in het kader van deze gebeurtenis, welke
bijzonder toegewijd door de kinderen ze
ker tusschen de 1500 en 2000! meegezon
gen werden.
Sinterklaas, die er ietwat bezorgd (van
wege de gezelligheid „thuis" natuurlijk),
maar gezond uitzag, was kennelijk onder den
indruk van deze ontvangst, waarbij hij het
evenwel, evenals wij, vreemd gevonden zal
hebben, dat de groote vlakte voor den stei
ger zoo angstvallig „schoon" gehouden was,
zoodat vele kinderen het moment van zijn
aankomst niet hebben kunnen meepiaksji,
Het paard, dat de bisschop op zijn tocht
door de stad zou torsen, stond reeds gerui-
men tijd op zijn hoogen baas te wachten.
Naar wij later van Piet vernamen, is de
trouwe schimmel, waarop de bisschop altijd
placht te rijden, in Spanje doodelijk getrof
fen door een verdwaalden kogel van Franco's
troepen. Vandaar, dat de Sint het ditmaal
met een bruine merrie moest doen. Nadat het
beestje door den bisschop met begrijpelijke
moeite beklommen was, ving een glorierijke
tocht door de stad aan.
De Sint te paard.
Voorop ging de Sint te paard, dat vei
ligheidshalve aan den teugel geleld werd
door Piet en door den man, die het beest
om bijzondere redenen zeer goed kent.
Dan volgt de geweldige stoet kinderen,
allemaal van de laagste klassen der open
bare lagere en r.k. scholen. In *het mid
den marcheerde het Stedelijk met wap
perende vanen en slaande trom.
Zoo ging het onder groote belangstelling
van de burgerij, die geheel uitgeloopen leek,
over de Hoofdgracht, Weststraat, Spoor
straat, Koningstraat, Kerkgracht naar het
Raadhuis. Het was een ware zegetocht, die
de Sint en zijn volgelingen maakten. Óver
al noopten de omstanders den grijsaard om
de teugels los te laten en vriendelijk met de
gerimpelde hand te wuiven. Gezien den
ouderdom van den ruiter en zijn betrekkelijk
geringe routine in de edele hippische kunst,
was een en ander niet zonder risico. Het liep
echter telkens weer bijzonder goed af en zoo
verliep de tocht naar wensch, zeker oqk van
St. Nicolaas zelve, op wien de opvallende har
telijkheid van oud en jong wel diepen indruk
gemaakt moet hebbenIn de Koningstraat
was er een oponthoud van enkele oogenblik
ken, wijl Sint's paard iets deed wat nu een
maal des paards en niet der kip is... We
mogen niet ontveinzen, dat dit intermezzo
een tegelijkertijd grappig en pijnlijk voorval
was
Ontvangst ten raadhulze.
Voor het raadhuis wachtte de burgemeester
en mét hem eenige honderden de komst van
den heilige af. Met behulp van vriendelijke
handen slaagde de bisschop er in heelhuids
van het paard te komen, waarna hem een
hartelijke ontvangst van den burgemeester
ten deel viel. Het gezelschap verdween daar
op in het Stadhuis om tot groote vreugde van
de kinderen eenige oogenblikken later op het
balcon te verschijnen. Aan het gejuich kwam
eerst een einde, toen de heer Pala en zijn
mannen een Sinterklaasliedje inzetten, dat
onmiddellijk door de jeugd overgenomen
werd. Aandachtig luisterde de Sint, die nog
geen blijken van „staffigheid" gaf, toe en gaf
door goedkeurend knikken en handgewuif te
kennen, dat hij het erg mooi vond.
Door een geluidsinstallatie, aangebracht
door de firma van Baaren, kon iedereen
hooren, wat de burgemeester vervolgens tot
den Sint zeide. Mijnheer Ritmeester heette
den Bisschop heel hartelijk welkom en noem
de het een bijzonder voorrecht, dat de Sint
nu persoonlijk eens naar Den Helder heeft
willen komen. „Ik weet, dat U het erg ver
drietig vindt, dat U zoo dikwijls nagebootst
wordt, maar wij zijn nu dubbel blij den ech
ten Sint in ons midden te hebben". De bur
gemeester vertelde toen den Sipt, dat zoo
velen meegewerkt hebben om hem te kunnen
ontvangen als thans geschied is en om de
kinderen zoo'n mooi feest te kunnen aanbie
den. De burgemeester roemde het personeel
van de scholen, de heeren Van Twisk, Polak,
de muziek en de heer Van Baaren, en de Sint
knikte alsmaar dankbaar met het oude lang-
gebaarde hoofd. Toen de burgemeester ge
sproken had, sprak de Sint zelf de kinderen
met zijn mooie zware geluid toe en maakte
diepen indruk. Nu eens vriendelijk dan ver
manend klonk zijn stem en als hij de kin
deren vroeg om op school goed hun best te
doen dan riepen ze in koor: jaaaa! De Sint
betoonde zich voorts zeer vereerd door de
ontvangst op het raadhuis en door het woord
van den burgemeester. Door de vermoeiende
bootreis en den tocht door de stad sprak de
Sint maar kort. Nog zongen de kinderen hem
een tweetal liederen toe, waarna de grijsaard
zich onder luid „Daaag"-geroep van de kin
deren in het gebouw terugtrok
Heden feest voor de jeugd.
Den nacht bracht de Sint, naar wij van den
bode van het Raadhuis vernamen, in een
voor hem ingerichte kamer door, waar hij,
vanwege de zeelucht, een gezonde slaap ge
noot.
Opgewekter dan ooit begaf de Sint zich dan
ook hedenmorgen naar het feest van de kin
deren in de Tivoli en in Casino. Daar was
het „reuze" gezellig; in Casino zorgden goo
chelaar en poppenkast voor de pret, in Tivoli
de leuke films. De aanwezigheid van den
Sint was natuurlijk de groote attractie!
^et is heusch niet als een Sinterklaasver
rassing bedoeld, de kop, die we hierboven
schreven. Er zijn inderdaad eenige teekenen
aan den politieken horizon, die hoopgevend
zijn.
Het werk, deze week in Londen begon
nen, of liever, voortgezet, om de verstand
houding tusschen Engeland en Frankrijk
hechter te maken, heeft, zoo schreven we
reeds, een dieperen achtergrond, n.1.: „den
vrede van Europa".
Het hoopvolle nu is, dat men heeft durven
aanroeren het koloniale vraagstuk en dat
daarbij gebleken is, dat men niet meer zoo
afwijzend staat tegenover de Duitsche eischen.
Zoolang dit vraagstuk geen oplossing gevon
den heeft, zal er niet met vrucht met Duitsch-
land onderhandeld kunnen worden. Duitsch-
land voelt het nog immer als een grievende
beleediging, dat het zijn koloniën niet heeft
teruggekregen en dat de mogendheden, die
daar beslag op gelegd hadden, tot nu toe ook
niet bereid bleken, daarover met Duitschland
te onderhandelen.
Daarin is nu, gelukkig, een kentering ge
komen. Men schijnt geneigd, wellicht in den
vorm van een samenhangend gebied in Afrika,
aan den Duitschen eisch tegemoet te komen.
Natuurlijk heeft dit vraagstuk nog in geenen
deele zijn oplossing gevonden en er zijn nog
heel veel klippen, die omzeild moeten worden,
wil men uiteindelijk in behouden haven komen,
maar dat neemt niet weg, dat het feit alleen,
dat men het vraagstuk aan durft te snijden,
een stap in de goede richting is.
Maar we zijn er nog niet. Zoo schreef de
„N. R. Crt." in een beschouwing over dit
vraagstuk:
Wanneer wordt overwogen om aan Duitsch
land een zeker koloniaal gebied in Afrika af
te staan, in welke richting de Duitsche wen-
schen zich bewegen, dan dient daarover een
breedvoerig overleg te worden gepleegd met
die landen, welke, gelijk België en Portugal,
daar koloniale gebieden hebben. Maar ook met
de andere landen, met name de Dominions, die
vroegere Duitsche koloniën onder hun beheer
hebben gekregen, dient overleg te worden ge
pleegd. Want de teruggave van koloniale ge
bieden dient te geschieden in overeenstemming
met deze landen en onder het opstellen van
zekere voorwaarden, waaraan de Duitschers
zullen moeten voldoen en die in de eerste
plaats garanties dienen te bevatten, dat de
wereldpositie van Engeland en Frankrijk door
deze maatregelen niet wordt verzwakt.
Hoewel dus nog heel wat tijd verloopen kan
sprak Hitier zelf niet van een periode van
zes jaar is er toch wel reden voor eenig
gematigd optimisme. En naast het feit van de
bespreking van het koloniale vraagstuk, zijn
er nog andere aanwijzingen voor een terug-
keerend vertrouwen.
Het is zeker opmerkelijk, dat na een
periode waarin Engeland en Frankrijk
geen 'gelegenheid voorbij lieten gaan om
op de versterking van hun bewapening
te wijzen, nu het woord bewapeningsbe
perking weer op het tooneel is verschenen.
Zonder twijfel zou men daaraan niet den
ken, wanneer men er niet van overtuigd was,
dat er in Europa geen ernstige agressieve
plannen bestaan en indien men niet meende
vertrouwen te kunnen stellen met betrekking
tot de nakoming van aangegane verdragsver
plichtingen.
Men ziet, het kopje is dus inderdaad niet
misleidend.
LOOPEN ALTIJD ACCURAAT.
tr-'-.UtfiV-.V-S.V
Bioscopen;
Tivoll-theater, Spoorstraat: aanvang half 8:
„De raadselachtige Mr. Moto", en Vrouwen
noodlot".
Rialto, Spoorstraat, aanvang half 8:
„De mijnen van Koning Salomo" en „De
revolutiebruid".
Witte Bioscoop, Koningstraat, aanvang half 8:
„De parvenu" en „Het geheim van de
schorpioen".
Heden:
Zeevaartschool 8 u. Drs. Borghouts spreekt
over Wereldbeeld en Wereldbeschouwing.
Zaterdag 4 December.
Casino, 8.15 u. Ouderavond Speeltuinvereeni-
ging Tuindorp.
Musis Sacrum, 8 uur. Soiree Dansinstituut
„Polak".
Opgenomen om 8 uur hedenmorgen.
Licht op je.18
Barometerstand Den Helder 745.2
Temperatuur lucht 5.8
Laagste temp. lucht gisteren 5.5
GESLAAGD: Bq het te Den Haag gehou
den Esperanto-examen slaagde voor Diploma
B de heer J. Heres, leerling van den heer C.
Govers, alhier.