de vlag in top Hitler kondigt dn volksanto aan 400.000 Chineezen leggen versperring in de langtse r rn KZ L DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER Een sloep vol gewonden met machinegeweren beschoten Aljechin slaat Flohr'8 uitdaging af De Japansche agressie reikt verder dan China Grave garnizoens plaats Reisbureau WACO UITGAVE. N.V. DRUKKERIJ EN UITGEVERIJ V/H C DE BOER JR.. KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER. TELEFOON 50 POSTGIROREKENING 16066 ZATERDAG 18 DECEMBER 1937 65e JAARG. No. 8186 n D o r» x 1 a. Crisis-invoerwet zal agra- E'C «ranay zonk met rische export niet schaden Bijna 97 pCt der Sovjet-kiezers opgekomen Jaarlijks zal 1000 K.M* autoweg worden aangelegd Rust- en werktijdenbesluit voor hotelpersoneel Geen onmiddellijke aanval op Hankau Polen trachten Russische trein in brand te steken Dit nummer bevat 16 pagina's KZ RERBERICHT DE BILT SEINT; LDERSCHE COURANT Dé correspondent van de „Times" te Nan king, die zich aan boord van de „Panay" be- .vond, is te Sjanghai aangekomen. Aan zijn Verslag in het Hdbld. over het bombardee ren van de Amerikaansche kanonneerboot, iontleenen wij het volgende: Na een moeilijke reis van Nanking uit de rivier op, waarbij van de oevers af telkens op het schip werd geschoten, kwam de „Pa nay" Zondagmorgen 12 December te elf uur js morgens op een breed gedeelte van de 'Jangtse aan, op een afstand van ongeveer 40 km. van Nanking. Het was helder, zon nig, windstil weer, toen omstreeks één uur Japansche vliegtuigen boven het schip ver schenen. zeer hoog vliegend. Niemand dacht aan gevaar. De aanval, die later volgde liet echter geen twijfel bestaan aan de bedoelingen van de Japansche piloten om systematisch en opzet telijk de kanonneerboot met alle opvaren den te vernietigen. De eerste bom viel om half twee. Deze brak de mast in tweeën, ver woestte de commandobrug, maakte de radio onklaar, terwijl net een te legram verzonden werd en sloeg\in den geschuttoren op het voordek. Door het geweld van de explosie brak de kapitein een been, terwijl zijn gezicht zwart was van den kruit damp. Een volgende bom verwond de de twee overige officieren, doch ofschoon de leiding thans buiten ge vecht was gesteld, was er gedurende de vreeselijke oogenblikken welke nu volgden van een paniek geen spra ke, Tk bevond mij in de ziekenzaal van de „Panay", welke als perskamer was ingericht was juist bezig mijn telegram op te stel len. Kapitein Roberts, de Amerikaansche adjunct militaire attaché, riep mij aan dek, toen hij zag dat de aanvallende vliegtuigen de Japansche kenteekens, t.w. roode cirkels op de vleugels, droegen, hetgeen trouwens duidelijk zichtbaar was. De aanvallen volg den elkaar snel op, zoodat het moeilijk was détails waar te nemen. Toen de tweede aanval begon liet ik mij evenals de anderen plat op dek vallen en kroop terug naar de perskamer in den boeg. Deze werd echter geheel door een bom Vernield. Ik ki'oop er dus weer uit en ren de over het sloependek naar het beneden- dek, waar ik geloofde veiliger te zijn. Onmiddellijk na de eerste aanvallen wa ren de machinegeweren van de „Panay" in actie gekomen. Ik zag hoe de Amerikaan sche mariniers de mitrailleurs richten op de steeds weer aanstormende vliegtuigen, die echter met hun bommen steeds grootere Verwoesting aanrichtten. Ik liep de long- room van de officieren binnen, die reeds vol menschen was. Bij de deur stond de Ita- liaansche journalist Sandri, die plotseling ineenzakte, roepend „ik ben geraakt, ik ga dood." Hij had twee mitrailleurkogels in den buik gekregen. Dadelijk liep ik naar beneden om den dokter te waarschuwen, die bezig was in de machinekamer ruimte voor de gewonden te maken. Sandri bleek echter niet meer. te redden. Na vier en twin tig uur lang vreeselijk geleden te hebben. Stierf hij den volgenden dag te Hojsien. Terwijl het schip langzamerhand werd vernield, en alles droop van het water, dat door de in de rivier gevallen bommen werd opgeworpen, bleef de machinekamer als door een wonder gespaard. Wij waren ge dwongen daar onze toevlucht te zoeken in een afschuwelijken stank. Steeds weer sloe gen nieuwe bommen in op de „Panay" diie een groot lek kreeg en gevaarlijk stuur boord ging overhellen. Om vijf minuten over twee werd order Candidaten voor den Raad der Unie behalen overweldigende meerderheid. Definitieve uit slagen bekend. Het centrale stembureau der Sovjet-Unie deelt mede, dat het 'op 15 en 16 December de verkiezingsuitslagen heeft ontvangen van eenige districten, die ver van spoor en boot gelegen zijn en hun uitslagen daardoor niet eerder hadden kunnen inzenden. De definitieve uitslagen zijn als volgt: Op een totaal aantal kiezers van 94.138.1259, heb ben er 91.113.153 of 96.8 gestemd. Van de zen hebben er 89.844.271 gestemd op de can didaten van het bloc van communisten en partijloozen voor den raad der unie of 98.6 Op de candidaten voor den raad der nationa liteiten werden S9.063.169 stemmen uitge bracht of 97.8 Het aantal biljetten van onwaarde was 636.S08. Het aantal biljetten waarop namen van candidaten waren doorgehaald was fri'),07b gegeven het schip t verlaten. De eerste of ficier, die zoodanig aan zijn keel gewond was, dat hij niet meer kon spreken, schreef met krijt op het dek „verlaat het schip, blijf op het strand, zendt de booten terug." terwijl de Japanners bleven aanvallen met bommen en mitrailleurs werden de ge wonden in de twee kleine booten gelegd, waarover de „Panay" beschikte. De boot die het eerst gestreken werd, werd door een vliegtuig on der maehinegeweervuur genomen, waardoor vijf gewonden nog eens getroffen werden, van wie één doo- delijk. Toen de kleine sloep den oever had be reikt moest zij weer terug om daarna nog eenige malen heen en weer te varen tus- schen het schip en den wal, een afstand ,van bijna twee kilometer. Daar ik nog steeds niet gekwetst was, behoorde ik tot de laatsten die de „Pa nay" verlieten. Het was hoog tijd. De sloep was reeds overladen en maakte water. Er stroomde ook water binnen door eenige kogelgaten. Ilc moest den heelen tijd hoo- zen met een stormhelm en een zakdoek opofferen om eenige kogelgaten te stoppen. Het bleek dat. de gewonden van de „Pa nay" aan land waren gebracht op een soort moddereiland midden in de rivier. Opeens ontdekte iemand, dat een motor sloep die door de Chineesche bemanning was verlaten bij ons moddereiland was aan gespoeld. De gewonden werden in deze boot gelegd en men begaf zich zoo veel mogelijk dekking langs den oever zoekend, op weg naar het dichtstbijzijnde dorp. In de benauwde oogenblikken, volgend op onze landing, hoorden wij hoe motorbooten de zinkende „Panay" naderden. Uit een de zer booten werden enkele schoten op de ka nonneerboot gelost, en toen het vuur niet beantwoord werd, enterden de Japanners het wrak. Wij konden zien, hoe Japansche soldaten aan boord klommen en daar eenigen tijd rondliepen. Al dien tijd woei de Amerikaan sche vlag in den mast en deze vlag was na tuurlijk duidelijk zichtbaar. Intusschen zonk de „Panay" steeds dieper. Om kwart voor vier, dus twee uur en drie kwartier nadat de eerste bom was gevallen, kapseisde de oorlogsbodem en zonk met de vlag in top. Aan de Memorie van Antwoord in zake het wetsontwerp tot wijziging van de Crisisinvoerwet wordt het volgende ontleend. De geuite vrees, dat, bij verleening van de gevraagde bevoegdheden aan de regeering, de ambtelijke bemoeiing op dit terrein zal worden vergroot, waardoor een al te sterke centrali satie zal ontstaan, acht de minister niet gemotiveerd. Het nemen van handelspolitieke maatregelen en het voeren van onderhandelingen met het buitenland is en zal steeds een zaak der regeering blijven, waarbij de regeering er echter steeds voor zorg draagt het georganiseerde be drijfsleven in centraal verband in te schakelen. De minister wil gaarne verzekeren, dat van de voorgestelde regeling geen bena deeling van den export van agrarische producten geducht behoeft te worden, aan gezien de maatregelen tot beperking van den invoer niet zullen worden toegepast op een wijze, die averechtsche gevolgen zou hebben voor d.en uitvoer van landbouw- of van industrieele producten. Beider ver ruiming wordt door de regeering juist voorgestaan. De minister stelt er in dit verband prijs op mede te deelen, dat uiteraard de ge vraagde volmachten niet beoogen een soort evenwichtstoestand tusschen in- en uitvoer te laten intreden. Er is geen sprake van, dat van toepas sing van de crisisinvoerwet een structu eele wijziging in de betalingsbalans het gevolg zai kunnen zijn, te minder nu met de thans gevraagde volmachten in het bij zonder wedrzijdsche verruiming van het handelsverkeer wordt beoogd. Naar wij vernemen heeft die we reldkampioen dr. Aljechin de uitda ging van den officieelen F.I.D.E.- candidaat Salo Flohr, oen met hem een titelkamp te spelen van de hand gewezen. Dr. Aljechin heeft den Tsjeohischen groit- meester gisteravond een schrijven overhan digd, waaraan wij bet volgende ontleenen: In antwoord op uw uitdaging voor een wedstrijd oim de wereldtitel in 1940 kan ik U mede deelen, dat ik van plan ben mijn titel in 1939 op het spel te zetten en ik heb alle reden aan te nemen, dat dit plan zal worden verwezenlijkt. Ik kan in dit verband op het oogenbliik uw uitdaging voor een niatch in 1940, een jaar dat nog zoover weg ligt, niet aannemen. In het geval, dat ik mijn titel zou behouden in de match van 1939, zal ik gaarne daarna een uitdaging van u tegemoet zien. Een productie van honderddui zenden „volkswagens" per jaar. Hitler heeft gisteravond een kameraad schapsavond bijgewoond van de 2000 arbei ders, die aan de autowegen hebben mede gewerkt. De bijeenkomst werd gehouden in het Theater des Volkes, en o.m. bijgewoond door de rijksministers Goebbels, Frick, Dorpmueller, Guertner, Seldte, Lammers, Dietrich en Lutze, den chef van den staf der S.A. In zijn redevoering gaf Hitler eerst een overzicht van de arbeidspolitiek van het Derde Rijk. Tegenover andere landen was Duitschland vooral ten achter op het gebied der algemeene motoriseering. In eenige lan den is thans, aldus Hitler, de automobiel het algemeene verkeersmiddel voor het volk. Over enkele maanden zullen wij de eerste steenlegging beleven van onze grootste fabriek. De Duitsche volkswagen zal er worden vervaar digd. Wij zullen in enkele jaren vele honderdduizenden van dezen nieuwen wagen jaarlijks onder het volk brengen. Uit een luxe-ver keersmiddel van weleer zal een der meest geweldige verkeersmiddelen der menschheid ontstaan. Wij, aldus Hitler, beleven hier een reus achtige ommekeer. Wij leven in een tijd, die wellicht de geweldigste technische vernieu wingen met zich bx-engt, die men zich kan denken. Een groote tijd, een groote omme keer. De auto was eerst een luxe-artikel en een luxe-middel. Het is intusschen een ver keersmiddel geworden. Bovendien is het evenwel voor ons een ontzaggelijk expoi-t- artikel geworden. Het is zeer duidelijk, dat de essentieele productievoorwaarde voor dit verkeersmiddel is, dat het werkelijk in groo te massa's wordt vervaardigd. Wanneer wij werkelijk de automobiel scheppen, die door bet volk kan worden gekocht, dan moet zij HITLER. zeer goedkoop zijn, zoo goedkoop als vroeger een motorrijwiel. Slechts wanneer het in massa wordt gepi-oduceerd en goedkoop is. kan het ook worden geëxporteerd. Er moeten dus zeer veel auto's worden vervaardigd, willen wij eindelijk komen op het punt dat Amerika reeds heeft bereikt, n.1. op iedere vijf bewoners een auto, dus een massa-pro ductie. Vervolgens gaf Hitler een overzicht van hetgeen tot nu toe op dit gebied in Duitsch land is verricht. „Wij hebben zeer zeker vele tegenslagen gehad, aldus Hitler, maar in het resultaat hebben wij een ding vastgesteld: Er is geen wagen ter wereld, die beter, mooier, betrouwbaarder en duurzamer is dan de Duitsche auto en laat ons niet vergt en: uit de fabrieken van onze Duitsche automobiel- motoren stammen ook de motoren voor onze vliegtuigen en ook hier zullen wij laten zien dat wij door niemand geslagen kunnen wor den. Wij hebben weer koopers gevonden voor onzen Duitschen wagen". Hitler zeide, dat naar schatting 10 a 12.000 km. autoweer zullen worden Bij K.B. is vastgesteld een rust lij dbesluit voor volwassen koffie huis- en hotelpersoneel en een werktijdenbesluit voor jeugdige personen, werkzaam in koffiehui zen en hotels. Deze besluiten zullen op 1 Ja nuari a.s. in werking treden. Succesvolle Chineesche guerilla in het Noorden. Een legér van 400.000 Chineesche ai-beiders heeft gedurende vier maanden dag en nacht gewerkt aan een krachtige versperring over de Jangtse bij Kioekiang, welke thans voltooid is. Tevens zijn .verscheidene andere Versperringen meer stroomopwaarts aangelegd. Het doel hiervan is te beletten dat Japansche ooi-logssche- pen de rivier opvaren en Hankau bombardeeren. Personen, die de gebeurtenissen van na bij Peking waarnemen, gelooven, dat Han kau slechts weinig vi-ees behoeft te gevoe len voor een onmiddellijken aanval op Han kau langs den spooi-weg PeipingHankau. Het verste punt, dat de Japanneezen nog hebben bex*eikt in hun opmarsch van het noorden is Tsjang Teh in Noord Honan, waar zij sinds verscheidene weken zijn blij ven staan. In Sjansi hebben de Japanneezen ofschoon zij de hoofdstad Taijoen bezet heben naar zij zelf toegeven moeten terug trekken uit andere punten, die zij tevoren reeds bezet hadden. Veelvuldig worden aan vallen gedaan op den spoorweg Peiping Hankau tot binnen twintig mijl afstand van Peiping door Chineesche ongeorga niseerde troepen. De Japansche woordvoerder geeft toe, dat er nog niet voldoende Japansche troepen geweest zijn om de zuidelijke helft van Sjansi van Chineezen te zuiveren. Op der tig mijl ten zuiden van Taijoean zijn de Japanneezen in het defensief. Hier gelooft men, dat het onmogelijk zal zijn voor de Japanneezen om langs den spoorweg Pei pingHankau op te rukken, Zelfs slechts tot de Gele Rivier in het Zuiden, zonder op gevaarlijke wijze hun rechterflank bloot te stellen aan een aanval van den kant van 21.000 man Chineesche troepen aan de grens van Hopei en Sjansi. Ongeveer 20 mijl spoorweg zijn vernield door de Chineezen ten zuiden van Tsjang Teh. Het lijdt geen twijfel of zij zouden de brug over de Gele Rivier verwoesten, wan neer zij gedwongen mochten worden zich daarover terug te trekken. Ten slotte leidt men uit de omstandig heid, dat 75.000 man Japansche troepen in de afgeloopen acht weken uit Noord-China teruggetrokken zijn, af, dat geen groote op marsch in zuidelijke richting voor het oogenblik zonder oogen wordt gezien. Scherp protest over nieuw grens incident ingediend. Het telegraaf agentschap der Sovjet Unie meldt: „In den avond van den veertienden December werd aan de Sovjet Russische Poolsche grens een nieuwe Poolsche provo catie op touw gezet, toen een Sovjet-Russi sche trein zich van Tsjepetofka naar Del- boenovo begaf. De Poolsche provocateurs hebben getracht een wagon in brand te ste ken, doch dit lukte hun niet dank zij de aangelegd. Hiervan zijn 2000 km. ge reed en voortaan zullen jaarlijks 1000 km. nieuwe wegen worden aan gelegd. Hitler is van meening, dat het een document voor de cultuur van een natie is, wanneer zij over uitstekende en schitterende straatwe gen kan beschikken, veel meer dan wanneer zij een z.g. persvrijheid be zit, waarmede iederen dag slechts ge schimpt en gelogen wordt. Voorts zeide Hitler nog, dat alle lichte metalen, die noodig zijn voor auto's, in Duitschland zelf zullen worden vervaardigd, evenals de benzine en de voor de banden bestemde rubber, MM j Verwachting: Zwakke tot mati ge Noordelijke tot Westelij ke wind, zwaar bewolkt met waarschijnlijk regen- of sneeuwbuien, weinig veran dering in temperatuur. Verdere vooruitzichten; Afne mende neerslagkans. door den Sovjet Russischen conducteur ge- nomen maatregelen. Welingelichte ki-ingen deelen mede, dat het gezantschap der Sovjet Unie te War" schau belast werd met de indiening van een hevig protest tegen de onophoudelijke provocaties der Poolsche autoriteiten, het-' geen voor de toekomst een bedreiging ople vert voor het spoorwegverkeer op het traject Dolboenovo-Tsj epetofska". Zich buiten het conflict te hou.' den is bijkans even moeilijk als het te beëindigen Gistermiddag hoeft mr. A. B. 'Colhein Sta art, oud-adviseur van decentralisatie, bij het departement van Birmenlandisch Bestuur in Nederlandsch-Indië, voor de af deeling Amsterdam van de Vereeniginig voor Vol kenbond en Vrede gesproken over: „Het conflict Japan-China en zijn beteekenis voor Nederlandseh-Indië". In een bekend Japansch vors wordt de geest van Japan vergeleken met den kersen bloesem, wiegend in den wind: bekoorlijke, onschuldige schoonheid. Maar er is ook een an dere visie mogelijk, die het Japan sche wezen doet vergelijken met het slimme roofdier, dat zoo'n groote rol speelt in de Japansche dierenfa bels, den Vos, aldus spr, China en de omringende vazal-landen beschouwt het land als zijn eerste en voor naamste prooi. Steeds kenmerkt de agres sieve expansie van Japan, zich door een. zorgvuldige voorbereiding, waaxihj niets wordt verwaarloosd (ook niet wat betreft propaganda, verkenning, spionnage) de ac tie zelf geschiedt in verbluffend snel tem po, zoo mogelijk bij verrassing, waarbij persoonlijk initiatief, stoutmoedigheid en doodsverachting, naast sluwheid en vin dingrijkheid een belangrijke plaats inne men. Alle waarnemers zijn het er over eens, dat de Japansche agressie verder rijkt dan al leen China. Is China eenmaal veroverd, is haar bevolking militair georganiseerd, zijn haar hulpbronnen in exploitatie gebracht, dan kan Japan verder gaan in Azië en daarbuiten. Zich buiten het conflict te houden is bijkans even gevaarlijk als te beproeven dat te beëindigen. De ordelievende volken van de wereld staan voor een moeilijke keuze. Maar juist dit dreigende gevaar zal wellicht dwingen tot het scheppen van de internationale rechtsorde, waarnaar al zoo lang reikhal zend wordt uitgezien, besloot spreker. In de gisteren onder voorzitterschap van burgemeester jhr. mr. C. van Nispen tot Sevenaer gehouden spoedeischende verga dering van den raad der gemeente Mill, werd besloten voor militair oefenterrein beschik baar te stellen de z.g. Langenboomsche heide ter grootte van ongeveer 180 h.a., ge legen tusschen den Graafschen weg en den I.argon boomsch en weg. Dit staat in ver band met de plannen om de stad Grave we derom tot garnizoensplaats te verheffen. Met Kerstdagen en Nieuwjaar naar DUSSELDORP-KEULEN-ANTWERPEN en BRUSSEL 7 dagen naar PARIJS, geheel verzorgd f48.- Vraagt inlichtingen: Reisbureau Waco, Ka na al weg 137, Tel. 773.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 1