Oorlog in Binnen-Mongolië Het grootste vliegveld ter wereld Het vliegtuig aan den leiband „II vergeet wij onthouden De kerk in Spanje Troepen des doods stormen ten aanval Schat in oude muur Japanners zullen buitenlandsche spionnen fusilleeren Nieuwe methoden voor het zoutwinnen De origineelste firma in Amerika MOORDENDE STRIJD IN DE BERGEN VAN SJANSL .VAN EEN SPECIALEN CORRESPONDENT. AAN HET FRONT, December 1937. In dichte stofwolken draven Japansche cavallerie-afdeelingen onder den helder blau wen winterhemel van Binnen-Mongolië op groote, sterke paarden. De ritmeester rijdt voor de troep uit, heft zijn sabel op en laat een scherp commando hooren. Plotseling dreunt de bodem van de steppe en op een heuvel verschijnen met woest geschreeuw ruiterscharen. Zij zijn modern uitgerust en bewa pend, maar in plaats van de inge wikkelde teugels der Japanners lei den zij hun paardjes slechts met be hulp van een halster, een druk met de knieën en luide uitroepen. Thans stormen zij als het jongste gericht op de Japanners toe. Dan staat de woeste horde met een ruk stil. En de Japanners lachen van hun hooge paarden af, brullen „banzai" en ook op de gezichten der Mon- goolsche ruiters verschijnt een grijns. Het zijn de afstammelingen van den Mongool- schen wereld veroveraar Drjingns Kahn, de bondgenooten van de Japanners in den strijd tegen het Soeiyoean-leger van den Chi- neeschen generaal Foetsoyi. Zij hebben zich tot een modern leger georganiseerd om het land hunner vaderen te veroveren. Reeds hebben zij Pailingmiao, de oude hoofdstad van Dzjingis Kahn. bestormd. Thans staan de gemotoriseerde troepen der Japanners te zamen met de Binnen-Mongoolsche strijd krachten reeds in Paotow aan den bovenloop van de Gele Rivier. En de eindeloos lange Japansche munitie- en proviandcolonnes, de zwaarbeladen kameelkaravanen en de op de slechte wegen hobbelende ezelkarren van de veroveraar trekken door het uitge strekte Mongoolsche land naar het front, naar de strijdende troepen. Een steppen- en bewegingsoorlog met luchtwapen, cavallerie, snelle tanks en ontelbare fronten is deze strijd in het oneindig groote Noord-China. Het afweerfront der Japanners ver naar het westen en noorden gesehoven. Met hulp der Japanners hebben de Binnen-Mongolen een van Nan king onafhankelijken, autonomen en federatieven staat gesticht. Overal op de leemen hutten en yoerten der Mongoolsche kampen waait de don kerblauwe vlag van den nieuwen staat naast de Japansche rijzende zon. Met de stichting van dezen staat is het afweerfront der Japanners ver naar het westen en noorden gescho ven. De koude doet zich gelden. Op de stations van den Soeiyoean-spoor- weg staan de Japansche posten in lange pelsmantels gewikkeld. De oorkleppen van hun pelsmutsen zijn diep naar beneden ge trokken, mond en neus met maskers, die te gen de koude moeten beschermen, bedekt. Nog slechts hun spleetoogen zijn te zien. Door de groote koude hier in het noorden zijn na de bezetting van Tsjahar en Soei- \oean en de - \erdrijving der Chineezen naar het zuid-westen grootere gevechten ook niet meer mogelijk geweest. Tegen den kouden winterhemel teekenen zich talrijke Japansche vliegtuigen af. On vermoeid patrouilleeren zij de uitgestrekte steppengebieden af. Dikwijls werpen zij bij de uiterste voorposten der Japanners en Mongolen sigaretten en proviand neer. Achter een rots gebukt, bindt een Japan sche stormtroep zich witte doeken vast om het hoofd. Daarop zetten zij den grijzen sta len helm en trekken de kinriemen vast. Hasjimaki noemen de Japanners dezen om het voor hoofd gebonden doek. De arbeider in Japan draagt de hasjimaki. de boer bij vermoeiend werk op het rijstveld, de athleet bij het pol stok-hoogspringen en den Marathonloop. De doek dient er niet slechts toe, het zweet van de oogen weg te houden. Door het vast om het hoofd gebonden windsel verschaft de Japanner zich de noodige concentratie voor een uiterste krachtsinspanning. Daarom bin den de Japansche stormcolonnes, die op het bevel wachten, de door de Chineezen ver bitterd verdedigde rotsstellingen in het Sjansi-gebergte voor de provincie-hoofdstad. Taiftoean aan te vallen, zich de witte liasji- Kostbare mnnten uit den tijd van Philips den Stoute gevon den. Bij herstellingswerkzaamheden aan een oud huis te Calais heeft men in een muur gouden munten uit den tijd van Philips den Stoute gevonden, die een waarde van een millioen frank zouden vertegenwoordigen. De munten werden op gropd van een ko ninklijk decreet van 15 April 1339 geslagen. Vermoedelijk heeft de bezitter der goud stukken deze bij de verovering door de F.n- gelschen in 1317 in den muur gemetseld en is de schat bij zijn dood vergeten. maki om het hoofd. Troepen des doods noemt de Japanner deze stormcolonnes en wie er deel van uitmaakt, rekent er niet op, levend uit den strijd te komen. De Chineezen strijden uitstekend in de sterke stellingen van deze natuurlij ke bergvesting van Sjansi. Maar ook de Ja panners strijden met grooten moed. Onder de granaten der Chineesche bergartillerie, onder den razenden hagel der machinege weren, die verborgen achter rotsblokken hun vernielend vuur op de aanstormende Japan sche troepen richten, onder een regen van handgranaten weten de Japanners met groo te verliezen steeds weer den vijand te bena deren. Geheele rotsformaties laten de Japan ners met behulp van geweldige lading in de lucht springen. Voortdurend spuwt de Ja pansche artillerie zijn granaten uit, die de rotswanden versplinteren. Vliegtuigen dui ken naar omlaag en zoeken in nauwe boch ten de rotsstellingen af. En soms, wanneer het eens gelukt een van de goedverborgen Chineesche stellingen te ontdekken, knette ren voor eenige seconden hun machinegewe ren. Protestanten kunnen ongehin derd hun gaan gaan. Ds. J. Jéséquel te Genève, die een 14-daag- sche onderzoekingsreis in republikeinsch- Spanje deed teneinde met name de Protes- tantsche kerken aldaar te bezoeken, schrijft, dat voorzoover hij vaststellen kon de Roomsoh-katholieke kerk in dat deel van Spanje het moeilijk heeft, doch dat de Pro- testantsche godsdienstoefeningen overal on gehinderd kunnen worden gehouden, in elk geval o.a. in de evangelische kerken te Bar- celona en in de 7 kerken van Madrid. In Madrid vindt o.a. in een kerk die slechts 500 m. van het front verwijderd is de pre diking toch regelmatig plaats. De Roomsch- katholieke kerken zijn deels verwoest en voorts overal, tot in de kleinste dorpen toe, in beslag genomen en in opslagplaatsen ver anderd. Roomsch-katholieke godsdienstoefe ningen kunnen slechts in het geheim plaats vinden. De minster van justitie te Barcelona verklaarde aan ds. Jéréquel, dat op den duur ook de Roomsch-katholieke godsdienst oefening wel weer geoorloofd zou worden, maar dat de regeering het verlof hiertoe niet overhaasten zou. In een persconferentie heeft de woord voerder van de Japansche ambassade te Sjanghai over de positie van de vreemde lingen in het gebied ten Noorden van de Soetsjau verklaard, dat voor hen ook de reglementen tot bescherming van het Japan sche leger in tijd van oorlog gelden, hetgeen wil zeggen, dat de doodstraf kan worden toegepast op alle vreemdelingen, van welke nationaliteit ook, wanneer zij schuldig zijn aan spionnage. De woordvoerder voegde hieraan toe, dat dit niet beteekent, dat alle rechten van ex territorialiteit zijn afgeschaft. De Japansche autoriteiten willen de internationale wetten en de bestaande verdragen handhaven en zooveel mogelijk rekening houden met de rechten van de onderdanen van een derde mogendheid. Men verwacht, dat de autoriteiten binnen kort hun houding juist zullen omschrijven. OPENINGSFEEST TE BERLIJN- TEMPELHOF! Het veld Tempelhof te Berlijn is vroeger de paradeplaats der Pruisi sche Garde geweest. Het veld is zeer groot en volkomen vlak, en daar het bovendien dicht bij de Duitsche hoofdstad ligt, was het hiervoor uitermate geschikt. Groot, volkomen vlak en gemakke lijk bereikbaar, dat zijn de eischen voor een stuk land, dat tot vliegveld moet dienen. Toen het verkeersvliegen in de laatste jaren ook bij onze Oosterburen steeds be langrijker werd, toen het noodzakelijk was binnen het onmiddellijke bereik van de hoofdstad een vliegveld te krijgen, bestemde men hiervoor het oude veld Tempelhoff Men bouwde hangars, reparatiewerkplaatsen en een hotel, baande het startterrein af, con strueerde signaal-apparaten, kortom, men deed wat mogelijk was om van dit van na ture reeds zoo geschikte terrein ook in tech nisch opzicht „af" te maken. Toch is gedurende de laatste jaren het Berlijnsche luchtverkeer veel sneller ge groeid dan de capaciteit van de grondorga- nisatie kon verdragen. Daarom is reeds voor ruim een jaar besloten, Tempelhof te reor- ganiseeren en zoodanig te vergrooten, dat het ook aan de hoogste eischen kan voldoen. In begin December werd er een groot feest gevierd, daar een deel van de nieuwe ge bouwen reeds in gebruik kon worden ge nomen en het zal niet lang meer duren, of ook het nog in aanbouw zijnde gedeelte zal spoedig gereed zijn. In het voorjaar 1939 gereed? De uitvoering van het werk geschiedt on der leiding van den bekenden architect prof. dr. SagebieL In het voorjaar van 1939 hoopt men het nieuwe vliegveld geheel in gebruik te kunnen nemen. liet nieuwe vliegveld Tempelhof zal niet slechts een zeer groot start- en landings terrein bezitten, het krijgt niet slechts de beste technische uitrusting, maar hierbij zal alles worden toegepast, wat noodig is voor een geregeld, veilig vliegverkeer. In een grooten kring zullen de kantoren van den Meteorologischen Dienst, de Meteorologischen School, den Veiligheidsdienst, de Hansa- Luchtfotografenvereeniging, het Ge neeskundig Instituut voor de Lucht vaart, alsmede het hoofdbureau van de „Lufthansa" en van de „Berlijn sche Vliegveldvereeniging" worden gebouwd. Deze kantoren omzoomen dan een cirkel vormig plein met een middellijn van 250 meter. Van dat plein komt men op een met granieten platen belegden voorhof, welke een meer dan 30 meter hoog gebouw af sluit, dat het centrum van het geheele com plex vormt. Dit machtige hooge gebouw be vat beneden de ontvangruimte voor de rei zigers. Daar achter kómt de ruimte, waar men zich gereed kan maken voor de reis. Deze laatste is 100 X 50 meter. Hierna ko men de „perrons", die halfcirkelvormig zijn en op moderne wijze tegen weersinvloeden kunnen worden beschermd. Geweldig startterrein. Tribunes voor toeschouwers. Het nieuwe startterrein is driemaal zoo groot als het oude. Het heeft den vorm van een ellips en is 2400 meter lang en 1700 me ter breed. Onder de wachtruimte liggen de depóts voor vracht en post, met een bodem oppervlak van 5.000 meter. Tenslotte zijn er spoorwegaansluitingen, garages, tankplaatsen, verwarmingsgebou wen en, niet te vergeten, tribunes voor toe schouwers. 100.000 Toeschouwers kunnen bij vliegfeesten hier een plaats vinden. Alle gebouwen worden zeer soliede uitge voerd. Bouwt men veelal gebouwen op luchthavens slechts provisorisch, hier heeft men een goede combinatie gevonden van soliede uitvoering en architectonische schoonheid. EEN GOEDE TERREIN-ORGANISA- TIE BEVORDERT DE VEILIGHEID IN DE LUCHT. VLIEG-VEILIG- HEIDSDISTRICTEN. De nauwkeurigheid en veiligheid, waar mee de moderne vliegtuigen hun weg af leggen, heeft zeker reeds vaak de vraag ten gevolge gehad, welke middelen men gebruikt om zulk 'n navigatie mogelijk te maken. Luchtschip en vliegtuig, die den ether beheerschen, bezitten inrich tingen, die niet alleen dienen voor het gemak van de passagiers en de snelheid van het postvervoer, maar vooral ook voor de veiligheid van de vlucht, machines, die nauwkeu riger werken dan ooit de mensche- lijke zintuigen vermochten te doen, en een actie-radius bezitten, die groote deelen der aarde omvat! Evenals het zeilschip heschikt ook het vliegtuig of het luchtschip over een echo- loodingsinstallatie, die het mogelijk maakt zonder gevaar over bergen, dalen en oceanen te vliegen. Het door het vliegtuig uitgezonden en door het water of de aarde teruggekaatst geluid keert in den ontvanger terug en wordt geleid naar een gevoelig aanwijsin- strument, waarop men de hoogte in meters kan aflezen. 5 erdor bezitten de grootere vliegtuigen en luchtschepen ingewikkelde ontvangers, en peil inrichtingen voor de navigatie. Deze poilonlvangers bestaan uit een sterk ont vangtoestel met draaibare raampjes, waar door men op zoowel aardstations aan kan sturen als ook de eigen plaats kan bepalen door het oproepen van bekende zendstations Dit oproepen berust op het bekende ver schijnsel, dat bij deze ontvangers de geluids sterkte het grootst is als de raampjes ge schakeld zijn in het vlak zender-ontvanger. Zendcre voor lange- en kortegolf maken verder een voortdurende verbinding met de grondstations mogelijk, van waaruit men ook voortdurend in verbinding met vlieg tuig of luchtschip is. Een onberispelijk werkende grondorganisatie is dus de be langrijkste voorwaarde, niet alleen voor de vliegveiligheid zelf, maar ook voor start en landing. Hoe de grond-organisatie is in gericht. In de laatste jaren heeft men in ver scheidene landen groote aandacht willen besteden aan het vraagstuk der grondorga nisatie. Allereerst heeft men den peildienst goed georganiseerd, daar deze vooral wan neer er weinig of geen zicht is, van groot belang is. Verder werd ook de verlichtings- dienst voor de nachtvluchten op routes en vliegvelden verbeterd. In vele landen heeft de berichtendienst tusschen de vliegvelden niet meer plaats door middel van radio, want bijna alle golflengten zijn door zendstations bezet. Men heeft tegenwoordig verreschrijvers, in Bel gië. Frankrijk, Duitschland. Zwitserland, Oostenrijk. Tsjecho-Slowakijc, Denemarken en Zweden. Ook de radioweerdienst is een henroefde inrichting en peildienst en vlieg veldradio zijn steeds belangrijker geworden; men blijft tegenwoordig in verbinding met het vliegtuig, doordat men een land in een aantal „vliegveilieheidsdistricten" beeft ver deeld. In Duitschland b.v. heeft men twaalf van deze districten. Vliegt de piloot nu over een grens lijn tusschen twee dezer districten, die de modernste vliegstations bevat Fabriek te Stockholm opgericht. Naar gemeld wordt, heeft de Ljung- ström Turbina Company te Stock holm besloten in de provincie Bo- huslan in Zuid West Zweden een proefbedrijf op te richten voor het winnen van zout uit zeewater door middel van een nieuw procédé. Deze fabriek zal worden gebouwd te Als- back fjord. Het water van deze fjord heeft tengevolge van een zandbank, welke in de monding ligt, een hooger zoutgehalte dan in het algemeen aan de westkust van Zwe den het geval is. Het productiestelsel berust op het begin sel van bevriezen, welke methode te uitge. werkt door een Zweedschen scheikundige. Daar de Ljungström Turbina Company vriesinstallaties maakt, zal zij trachten door deze methode op een grootere schaal dan bij laboratoriumproeven mogelijk is, zout te winnen. Indien deze uitvinding een succes is, zal de fabriek waarschijnlijk worden uitgebreid. TURKSCH DORP DOOR BRAND VERWOEST. Het in Centraal Anatolië gelegen dorpje Geul is in zijn geheel een prooi der vlam men geworden. Vijf dorpsbewoners, onder wie een vrouw, hebben hierbij het leven ver- loren, en tevens is veel vee omgekomen. In totaal werden 66 huizen met den grond ge lijk gemaakt. Ongeveer 800 menschen zijn dakloos. VERSTROOIDE EN VERGEETACH TIGE YANKEE'S ABONNEEREN ZICH OP DEN „ONTHOUD-DIENST". Amerikanen zijn doorgaans prac- tische menschen en zij interessee ren zich minder voor de vraag „hoe de dollars worden verdiend" dan wel voor de resultaten. Vandaar dat een origineele firma als de „Reminder Service' de algemeene achting ver werft bij de Amerikanen van 1937, Het ware weinig oorspronkelijk om vast te stellen dat Amerika het land is van de onbegrensde mogelijkheden; dat wordt on ophoudelijk en afdoende bewezen door een reeks feiten en omstandigheden in de Nieuwe Wereld, waarover de solide Euro peaan zich hoogelijk verbaast en die door de moderne Amerikanen als volkomen begrijpelijk en logisch geaccepteerd worden. Wat in de Nieuwe Wereld sinds lang burgerrecht heeft verkregen is veelal voor Europa nog verre toekomstmuziek en de Amerikaansche dame die heden ten dage in het warenhuis door een druk op de knop het begeerde artikel via de Ioopende band langs zich Iaat glijden, compleet met de bijbehoorende cassabon, waarmee zij zich naar de cassière begeeft, zou zich slecht kunnen voorstellen dat „over there" in Europa nog veel al met diep ontzag naar een mechanische roltrap wordt gekeken.. Natuurlijk heeft ook New York nu en dan zijn nieuwtjes, meestal gebaseerd op de practijk van het dagelijksch leven en het is op het oogenblik zoo, dat geen enkel New-Yorksch zakenman nog iets te zijner verontschuldiging kan aanvoeren... wan neer hij iets vergeten heeft, onverschillig of het de ochtendkus aan zijn vrouw be treft, alvorens hij zich naar zijn kantoor begeeft of de aankomst van een zaken relatie die een maand van te voren is aan gekondigd. Zelfs wanneer de Yankee in de hall van het Plaza-Hotel met een bevrien de dame heeft afgesproken en hem dat als vermoeid zakenman door het hoofd gaat de meeste Amerikaansche zakenmen- schen zijn vermoeid dan bestaat daar voor geen excuus meer. Ten slotte: wan neer de congresman vergeet wat hij den inwoners van den staat Massachusetts be loofd heeft., wanneer men den geboortedag van Tante Amalia niet meer onthouden heeft, dan is ook voor dit alles onder geen enkele omstandigheid een verontschuldi ging aan te voeren! De waarschuwende stem.. Opdat al deze verstrooidheden niet meer ten, die op een kaart voor hem pre cies zijn aangeduid, dan moet hij dit berichten aan het laatste station van het district, waar hij uitkomt en het eerste van dat waar hij inkomt. Op die wijze staat het vliegtuig geduren de de geheele route onder controle, het- wordt dus als het ware gevoerd aan een onzichtbaren leiband. Dit is tegelijk een middel tegen botsingen. De stations op den grond wijzen den piloot den weg en laten hem eventueel op een bepaalde hoogte vlie gen. zoodat een machine, die van de tegen overgestelde zijde komt, op grootere of ge ringere hoogte kan passeeren. Zelfs bij slecht weer en dlehten mist. Zelfs bij het slechtste weer en den meest dichten mist behoeft men onder deze om standigheden geen gevaar te vreezen. Een speciale „dienst voor landingen bij slecht weer", die ieder vliegveld moet bezitten met een radius van minstens 30 K.M., geeft den piloot, wanneer er weinig of geen zicht is, de meest nauwkeurige aanwijzingen, wanneer het landingsterein vrij is en in welke rich ting hij moet dalen. Om de landing nog veiliger te maken, heeft men ook radio-landbakens ingevoerd, welke de landingsmogelijkheid op de groote vliegvelden vervolmaken. Tn geheel Europa heeft men tegenwoordig den „gronddienst" op deze wijze ingericht. Voor de verbinding met de drijvende vliegtuigsteunpunten in den Atlantischen Oceaan en met de vlieg tuigen. die over de wereldzeeën vliegen, is er bij Hamburg een aparte overzee-radio dienst. die buitengewoon nauwkeurig werkt Op dergelijke wijze is de grondorganisatie een belangrijk hulpmiddel voor het moder ne luchtverkeer geworden, die in het be lang van de Iuchtveiligheid bij de sterke toename van het luchtverkeer nog voort durend zich zal uitbreiden. voorkomen en er niets vergelen! wordt', werd er onlangs een onderneming in het leven geroepen, die zich tot taak stelt haar cliënten aan die dingen te herinneren die deze anders zouden hebben vergeten. De moderne psychologie heeft vastgesteld dat gewoonlijk die zaken vergeten worden; die onaangename gedachten opwekken. De „Re minder Service" dat is de naam va® deze nieuwe Amerikaansche instelling heeft het zich tot een plicht gerekend om zich te belasten met het herinneren aan die dingen, die aan het geheugen van den! Yankee plegen te ontsnappen. De telefoonbei rinkelt en een Hef stemmetje laat zich hooren: .Morgenochtend vroeg, precies om 9 uur, ar riveert Oom Arthur aan het Pennsvlvania- Station. Hij blijft twee weken en hij houdt erg veel van spinazie met hard gekookte eieren" In gevallen waar de telefoon dezen dienst niet kan waarnemen, zijn het telegrammen die gekabeld worden en koeriers die bood schappen aan de deur afgeven 24 uur; per dag, jaar in, jaar uit Idee ontstond In een club. Deze onderneming „ter herinnering" aan! den loopenden band, dankt eigenlijk zijn ontstaan aan een argeloos club-idee. In de New-Yorksche „Breakfast-Club" kwam een! vijfentwintig tal heeren eens tot de beken tenis dat zij regelmatig hun trouwdag ver gaten. (De psychologie zou hen dat heet zwaar aanrekenen!) Maar als practische Amerikanen vertoefden zij niet lang bij de vaststelling van dit feit alleen, noch bij de kwestie of zij zich datum af of niet met genoegen herinnerden. Zij besloten hieraan paal en perk te stellen en schaften zich een „secretaris" aan, die uitsluitend tot taak had, 2 dagen voor den bewusten datum! aan het feit te herinneren. Dat was zoo ongeveer de kern waaruit de wijdvertakte organisatie ontsproot. Het ge volg was dat het terrein der vergeetachtig heid in heel zijn uitgestrektheid bewerkt werd. Via dien eemen secretaris' ontstond 'n staf van dozijnen bedienden van de meest verschillende soort, Uit de kerntroep der 25 heere.n groeide een leger van tiendui zenden cliënten, die zich a raison van enkele dollars per maand op de „onthoud- dienst" abonneerden. Wat wordt vergeten. Aanvankelijk maakte de onderneming ge bruik van een code-boek dat lederen ahon- né ter hand gesteld werd en waarin de dui zend dingen die men pleegt te vergeten! netjes gerangschikt stonden, voorzien van een nummer. Wanneer vervolgens de „Re minder Service" zijn waarschuwing liet hooren: „Denkt U morgen aan nummer 121'' dan was er niemand van de huisgenooten! die daaraan aanstoot kon nemen, omdat men de be teek en is niet kende. Maar bij det van huis uit vergeetachtige menschen! stuitte dit systeem op technische bezwaren... omdat er in de practijk te veel nummers verwisseld werden, met alle onaangename gevolgen van dien. Wij willen ons hier niet in alle consequenties van die vergissingen verdiepen, maar het ligt voor de hand dat zij dikwiils tot de zonderlingste resultaten leidden. Het code-boek werd dus afgeschaft en voortaan werden de waarschuwingen in beknopt gestelden vorm doorgegeven. Uit do statistieken van de „Reminder Service" bleek spoedig dat de volgende dingen regelmatig werden vergeten; af spraken met den tandarts, het bijwonen van huldigingen of vergaderingen waarvoor men een convocatie had ontvangen, ge boortedagen van familieleden en bet terug sturen van op-ziebt-gezonden boeken en geleende boeken uit jle bibliotheek. Voor af deze gevallen doet de „onthoud-dienst" prij zenswaardig werk. Huwelijken beveiligd. De klant of abonné kan zelf vaststellen: op welke wijze hij aan zijn plichten wil war den herinnerd, per telefoon, telegram of persoonlijke boodschap. Men moet voorts bedenken dat de meest huiselijke en „ge- v one vergeetachtigheden in Amerika dik wijls een grooter beteekenis hebben dart elders, in verband met de vaak verbluffende gronden, waarop de Amerikaansche rechter een echtscheiding uitspreekt! Een van dio begrippen is „veronachtzaming" van de echtgenoote en men begrijpt welke nuttige diensten de „Reminder Service" in dat op zicht verrichten kan. »U vergeet, wij onthouden" is het de\ics van deze typisch-Amerikaansche in stelling, aan een filiaal waarvan men in Euiopa waarschijnlijk vooralsnog weinig be hoefte heeft

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 8