Oorlog in Binnen-Mongolië Het grootste vliegveld
ter wereld
Het vliegtuig aan den leiband
„II vergeet wij onthouden
De kerk in Spanje
Troepen des doods stormen ten aanval
Schat in oude muur
Japanners zullen buitenlandsche
spionnen fusilleeren
Nieuwe methoden voor
het zoutwinnen
De origineelste firma in Amerika
MOORDENDE STRIJD IN DE BERGEN VAN SJANSL
.VAN EEN SPECIALEN CORRESPONDENT.
AAN HET FRONT, December 1937.
In dichte stofwolken draven Japansche
cavallerie-afdeelingen onder den helder blau
wen winterhemel van Binnen-Mongolië op
groote, sterke paarden. De ritmeester rijdt
voor de troep uit, heft zijn sabel op en laat
een scherp commando hooren.
Plotseling dreunt de bodem van de
steppe en op een heuvel verschijnen
met woest geschreeuw ruiterscharen.
Zij zijn modern uitgerust en bewa
pend, maar in plaats van de inge
wikkelde teugels der Japanners lei
den zij hun paardjes slechts met be
hulp van een halster, een druk met
de knieën en luide uitroepen.
Thans stormen zij als het jongste gericht
op de Japanners toe. Dan staat de woeste
horde met een ruk stil. En de Japanners
lachen van hun hooge paarden af, brullen
„banzai" en ook op de gezichten der Mon-
goolsche ruiters verschijnt een grijns. Het
zijn de afstammelingen van den Mongool-
schen
wereld veroveraar Drjingns Kahn,
de bondgenooten van de Japanners in den
strijd tegen het Soeiyoean-leger van den Chi-
neeschen generaal Foetsoyi. Zij hebben zich
tot een modern leger georganiseerd om het
land hunner vaderen te veroveren. Reeds
hebben zij Pailingmiao, de oude hoofdstad
van Dzjingis Kahn. bestormd. Thans staan
de gemotoriseerde troepen der Japanners te
zamen met de Binnen-Mongoolsche strijd
krachten reeds in Paotow aan den bovenloop
van de Gele Rivier. En de eindeloos lange
Japansche munitie- en proviandcolonnes, de
zwaarbeladen kameelkaravanen en de op de
slechte wegen hobbelende ezelkarren van de
veroveraar trekken door het uitge
strekte Mongoolsche land naar het front,
naar de strijdende troepen. Een steppen- en
bewegingsoorlog met luchtwapen, cavallerie,
snelle tanks en ontelbare fronten is deze
strijd in het oneindig groote Noord-China.
Het afweerfront der Japanners
ver naar het westen en noorden
gesehoven.
Met hulp der Japanners hebben
de Binnen-Mongolen een van Nan
king onafhankelijken, autonomen en
federatieven staat gesticht. Overal op
de leemen hutten en yoerten der
Mongoolsche kampen waait de don
kerblauwe vlag van den nieuwen
staat naast de Japansche rijzende
zon. Met de stichting van dezen staat
is het afweerfront der Japanners ver
naar het westen en noorden gescho
ven.
De koude doet zich gelden.
Op de stations van den Soeiyoean-spoor-
weg staan de Japansche posten in lange
pelsmantels gewikkeld. De oorkleppen van
hun pelsmutsen zijn diep naar beneden ge
trokken, mond en neus met maskers, die te
gen de koude moeten beschermen, bedekt.
Nog slechts hun spleetoogen zijn te zien.
Door de groote koude hier in het noorden
zijn na de bezetting van Tsjahar en Soei-
\oean en de - \erdrijving der Chineezen naar
het zuid-westen grootere gevechten ook niet
meer mogelijk geweest.
Tegen den kouden winterhemel teekenen
zich talrijke Japansche vliegtuigen af. On
vermoeid patrouilleeren zij de uitgestrekte
steppengebieden af. Dikwijls werpen zij bij
de uiterste voorposten der Japanners en
Mongolen sigaretten en proviand neer.
Achter een rots gebukt, bindt een Japan
sche stormtroep zich witte doeken vast om
het hoofd. Daarop zetten zij den grijzen sta
len helm en trekken de kinriemen vast.
Hasjimaki
noemen de Japanners dezen om het voor
hoofd gebonden doek. De arbeider in Japan
draagt de hasjimaki. de boer bij vermoeiend
werk op het rijstveld, de athleet bij het pol
stok-hoogspringen en den Marathonloop. De
doek dient er niet slechts toe, het zweet
van de oogen weg te houden. Door het vast
om het hoofd gebonden windsel verschaft de
Japanner zich de noodige concentratie voor
een uiterste krachtsinspanning. Daarom bin
den de Japansche stormcolonnes, die op het
bevel wachten, de door de Chineezen ver
bitterd verdedigde rotsstellingen in het
Sjansi-gebergte voor de provincie-hoofdstad.
Taiftoean aan te vallen, zich de witte liasji-
Kostbare mnnten uit den tijd
van Philips den Stoute gevon
den.
Bij herstellingswerkzaamheden aan een
oud huis te Calais heeft men in een muur
gouden munten uit den tijd van Philips den
Stoute gevonden, die een waarde van een
millioen frank zouden vertegenwoordigen.
De munten werden op gropd van een ko
ninklijk decreet van 15 April 1339 geslagen.
Vermoedelijk heeft de bezitter der goud
stukken deze bij de verovering door de F.n-
gelschen in 1317 in den muur gemetseld en
is de schat bij zijn dood vergeten.
maki om het hoofd. Troepen des doods noemt
de Japanner deze stormcolonnes en wie er
deel van uitmaakt, rekent er niet op, levend
uit den strijd te komen.
De Chineezen strijden uitstekend
in de sterke stellingen van deze natuurlij
ke bergvesting van Sjansi. Maar ook de Ja
panners strijden met grooten moed. Onder
de granaten der Chineesche bergartillerie,
onder den razenden hagel der machinege
weren, die verborgen achter rotsblokken hun
vernielend vuur op de aanstormende Japan
sche troepen richten, onder een regen van
handgranaten weten de Japanners met groo
te verliezen steeds weer den vijand te bena
deren. Geheele rotsformaties laten de Japan
ners met behulp van geweldige lading in
de lucht springen. Voortdurend spuwt de Ja
pansche artillerie zijn granaten uit, die de
rotswanden versplinteren. Vliegtuigen dui
ken naar omlaag en zoeken in nauwe boch
ten de rotsstellingen af. En soms, wanneer
het eens gelukt een van de goedverborgen
Chineesche stellingen te ontdekken, knette
ren voor eenige seconden hun machinegewe
ren.
Protestanten kunnen ongehin
derd hun gaan gaan.
Ds. J. Jéséquel te Genève, die een 14-daag-
sche onderzoekingsreis in republikeinsch-
Spanje deed teneinde met name de Protes-
tantsche kerken aldaar te bezoeken, schrijft,
dat voorzoover hij vaststellen kon de
Roomsoh-katholieke kerk in dat deel van
Spanje het moeilijk heeft, doch dat de Pro-
testantsche godsdienstoefeningen overal on
gehinderd kunnen worden gehouden, in elk
geval o.a. in de evangelische kerken te Bar-
celona en in de 7 kerken van Madrid. In
Madrid vindt o.a. in een kerk die slechts
500 m. van het front verwijderd is de pre
diking toch regelmatig plaats. De Roomsch-
katholieke kerken zijn deels verwoest en
voorts overal, tot in de kleinste dorpen toe,
in beslag genomen en in opslagplaatsen ver
anderd. Roomsch-katholieke godsdienstoefe
ningen kunnen slechts in het geheim plaats
vinden. De minster van justitie te Barcelona
verklaarde aan ds. Jéréquel, dat op den
duur ook de Roomsch-katholieke godsdienst
oefening wel weer geoorloofd zou worden,
maar dat de regeering het verlof hiertoe
niet overhaasten zou.
In een persconferentie heeft de woord
voerder van de Japansche ambassade te
Sjanghai over de positie van de vreemde
lingen in het gebied ten Noorden van de
Soetsjau verklaard, dat voor hen ook de
reglementen tot bescherming van het Japan
sche leger in tijd van oorlog gelden, hetgeen
wil zeggen, dat de doodstraf kan worden
toegepast op alle vreemdelingen, van welke
nationaliteit ook, wanneer zij schuldig zijn
aan spionnage.
De woordvoerder voegde hieraan toe, dat
dit niet beteekent, dat alle rechten van ex
territorialiteit zijn afgeschaft. De Japansche
autoriteiten willen de internationale wetten
en de bestaande verdragen handhaven en
zooveel mogelijk rekening houden met de
rechten van de onderdanen van een derde
mogendheid.
Men verwacht, dat de autoriteiten binnen
kort hun houding juist zullen omschrijven.
OPENINGSFEEST TE BERLIJN-
TEMPELHOF!
Het veld Tempelhof te Berlijn is
vroeger de paradeplaats der Pruisi
sche Garde geweest. Het veld is zeer
groot en volkomen vlak, en daar het
bovendien dicht bij de Duitsche
hoofdstad ligt, was het hiervoor
uitermate geschikt.
Groot, volkomen vlak en gemakke
lijk bereikbaar, dat zijn de eischen
voor een stuk land, dat tot vliegveld
moet dienen.
Toen het verkeersvliegen in de laatste
jaren ook bij onze Oosterburen steeds be
langrijker werd, toen het noodzakelijk was
binnen het onmiddellijke bereik van de
hoofdstad een vliegveld te krijgen, bestemde
men hiervoor het oude veld Tempelhoff Men
bouwde hangars, reparatiewerkplaatsen en
een hotel, baande het startterrein af, con
strueerde signaal-apparaten, kortom, men
deed wat mogelijk was om van dit van na
ture reeds zoo geschikte terrein ook in tech
nisch opzicht „af" te maken.
Toch is gedurende de laatste jaren het
Berlijnsche luchtverkeer veel sneller ge
groeid dan de capaciteit van de grondorga-
nisatie kon verdragen. Daarom is reeds voor
ruim een jaar besloten, Tempelhof te reor-
ganiseeren en zoodanig te vergrooten, dat
het ook aan de hoogste eischen kan voldoen.
In begin December werd er een groot feest
gevierd, daar een deel van de nieuwe ge
bouwen reeds in gebruik kon worden ge
nomen en het zal niet lang meer duren, of
ook het nog in aanbouw zijnde gedeelte zal
spoedig gereed zijn.
In het voorjaar 1939 gereed?
De uitvoering van het werk geschiedt on
der leiding van den bekenden architect prof.
dr. SagebieL In het voorjaar van 1939 hoopt
men het nieuwe vliegveld geheel in gebruik
te kunnen nemen.
liet nieuwe vliegveld Tempelhof zal niet
slechts een zeer groot start- en landings
terrein bezitten, het krijgt niet slechts de
beste technische uitrusting, maar hierbij zal
alles worden toegepast, wat noodig is voor
een geregeld, veilig vliegverkeer.
In een grooten kring zullen de
kantoren van den Meteorologischen
Dienst, de Meteorologischen School,
den Veiligheidsdienst, de Hansa-
Luchtfotografenvereeniging, het Ge
neeskundig Instituut voor de Lucht
vaart, alsmede het hoofdbureau van
de „Lufthansa" en van de „Berlijn
sche Vliegveldvereeniging" worden
gebouwd.
Deze kantoren omzoomen dan een cirkel
vormig plein met een middellijn van 250
meter. Van dat plein komt men op een met
granieten platen belegden voorhof, welke
een meer dan 30 meter hoog gebouw af
sluit, dat het centrum van het geheele com
plex vormt. Dit machtige hooge gebouw be
vat beneden de ontvangruimte voor de rei
zigers. Daar achter kómt de ruimte, waar
men zich gereed kan maken voor de reis.
Deze laatste is 100 X 50 meter. Hierna ko
men de „perrons", die halfcirkelvormig zijn
en op moderne wijze tegen weersinvloeden
kunnen worden beschermd.
Geweldig startterrein. Tribunes
voor toeschouwers.
Het nieuwe startterrein is driemaal zoo
groot als het oude. Het heeft den vorm van
een ellips en is 2400 meter lang en 1700 me
ter breed. Onder de wachtruimte liggen de
depóts voor vracht en post, met een bodem
oppervlak van 5.000 meter.
Tenslotte zijn er spoorwegaansluitingen,
garages, tankplaatsen, verwarmingsgebou
wen en, niet te vergeten, tribunes voor toe
schouwers. 100.000 Toeschouwers kunnen bij
vliegfeesten hier een plaats vinden.
Alle gebouwen worden zeer soliede uitge
voerd. Bouwt men veelal gebouwen op
luchthavens slechts provisorisch, hier heeft
men een goede combinatie gevonden van
soliede uitvoering en architectonische
schoonheid.
EEN GOEDE TERREIN-ORGANISA-
TIE BEVORDERT DE VEILIGHEID
IN DE LUCHT. VLIEG-VEILIG-
HEIDSDISTRICTEN.
De nauwkeurigheid en veiligheid, waar
mee de moderne vliegtuigen hun weg af
leggen, heeft zeker reeds vaak de vraag
ten gevolge gehad, welke middelen men
gebruikt om zulk 'n navigatie mogelijk te
maken.
Luchtschip en vliegtuig, die den
ether beheerschen, bezitten inrich
tingen, die niet alleen dienen voor
het gemak van de passagiers en de
snelheid van het postvervoer, maar
vooral ook voor de veiligheid van
de vlucht, machines, die nauwkeu
riger werken dan ooit de mensche-
lijke zintuigen vermochten te doen,
en een actie-radius bezitten, die
groote deelen der aarde omvat!
Evenals het zeilschip heschikt ook het
vliegtuig of het luchtschip over een echo-
loodingsinstallatie, die het mogelijk maakt
zonder gevaar over bergen, dalen en oceanen
te vliegen.
Het door het vliegtuig uitgezonden en
door het water of de aarde teruggekaatst
geluid keert in den ontvanger terug en
wordt geleid naar een gevoelig aanwijsin-
strument, waarop men de hoogte in meters
kan aflezen.
5 erdor bezitten de grootere vliegtuigen
en luchtschepen ingewikkelde ontvangers,
en peil inrichtingen voor de navigatie. Deze
poilonlvangers bestaan uit een sterk ont
vangtoestel met draaibare raampjes, waar
door men op zoowel aardstations aan kan
sturen als ook de eigen plaats kan bepalen
door het oproepen van bekende zendstations
Dit oproepen berust op het bekende ver
schijnsel, dat bij deze ontvangers de geluids
sterkte het grootst is als de raampjes ge
schakeld zijn in het vlak zender-ontvanger.
Zendcre voor lange- en kortegolf maken
verder een voortdurende verbinding met de
grondstations mogelijk, van waaruit men
ook voortdurend in verbinding met vlieg
tuig of luchtschip is. Een onberispelijk
werkende grondorganisatie is dus de be
langrijkste voorwaarde, niet alleen voor de
vliegveiligheid zelf, maar ook voor start en
landing.
Hoe de grond-organisatie is in
gericht.
In de laatste jaren heeft men in ver
scheidene landen groote aandacht willen
besteden aan het vraagstuk der grondorga
nisatie. Allereerst heeft men den peildienst
goed georganiseerd, daar deze vooral wan
neer er weinig of geen zicht is, van groot
belang is. Verder werd ook de verlichtings-
dienst voor de nachtvluchten op routes en
vliegvelden verbeterd.
In vele landen heeft de berichtendienst
tusschen de vliegvelden niet meer plaats
door middel van radio, want bijna alle
golflengten zijn door zendstations bezet. Men
heeft tegenwoordig verreschrijvers, in Bel
gië. Frankrijk, Duitschland. Zwitserland,
Oostenrijk. Tsjecho-Slowakijc, Denemarken
en Zweden. Ook de radioweerdienst is een
henroefde inrichting en peildienst en vlieg
veldradio zijn steeds belangrijker geworden;
men blijft tegenwoordig in verbinding met
het vliegtuig, doordat men een land in een
aantal „vliegveilieheidsdistricten" beeft ver
deeld. In Duitschland b.v. heeft men
twaalf van deze districten.
Vliegt de piloot nu over een grens
lijn tusschen twee dezer districten,
die de modernste vliegstations bevat
Fabriek te Stockholm opgericht.
Naar gemeld wordt, heeft de Ljung-
ström Turbina Company te Stock
holm besloten in de provincie Bo-
huslan in Zuid West Zweden een
proefbedrijf op te richten voor het
winnen van zout uit zeewater door
middel van een nieuw procédé.
Deze fabriek zal worden gebouwd te Als-
back fjord. Het water van deze fjord heeft
tengevolge van een zandbank, welke in de
monding ligt, een hooger zoutgehalte dan
in het algemeen aan de westkust van Zwe
den het geval is.
Het productiestelsel berust op het begin
sel van bevriezen, welke methode te uitge.
werkt door een Zweedschen scheikundige.
Daar de Ljungström Turbina Company
vriesinstallaties maakt, zal zij trachten
door deze methode op een grootere schaal
dan bij laboratoriumproeven mogelijk is,
zout te winnen. Indien deze uitvinding een
succes is, zal de fabriek waarschijnlijk
worden uitgebreid.
TURKSCH DORP DOOR BRAND
VERWOEST.
Het in Centraal Anatolië gelegen dorpje
Geul is in zijn geheel een prooi der vlam
men geworden. Vijf dorpsbewoners, onder
wie een vrouw, hebben hierbij het leven ver-
loren, en tevens is veel vee omgekomen. In
totaal werden 66 huizen met den grond ge
lijk gemaakt. Ongeveer 800 menschen zijn
dakloos.
VERSTROOIDE EN VERGEETACH
TIGE YANKEE'S ABONNEEREN
ZICH OP DEN „ONTHOUD-DIENST".
Amerikanen zijn doorgaans prac-
tische menschen en zij interessee
ren zich minder voor de vraag „hoe
de dollars worden verdiend" dan wel
voor de resultaten. Vandaar dat een
origineele firma als de „Reminder
Service' de algemeene achting ver
werft bij de Amerikanen van 1937,
Het ware weinig oorspronkelijk om vast
te stellen dat Amerika het land is van de
onbegrensde mogelijkheden; dat wordt on
ophoudelijk en afdoende bewezen door
een reeks feiten en omstandigheden in de
Nieuwe Wereld, waarover de solide Euro
peaan zich hoogelijk verbaast en die door
de moderne Amerikanen als volkomen
begrijpelijk en logisch geaccepteerd worden.
Wat in de Nieuwe Wereld sinds lang
burgerrecht heeft verkregen is veelal voor
Europa nog verre toekomstmuziek en de
Amerikaansche dame die heden ten dage
in het warenhuis door een druk op de knop
het begeerde artikel via de Ioopende band
langs zich Iaat glijden, compleet met de
bijbehoorende cassabon, waarmee zij zich
naar de cassière begeeft, zou zich slecht
kunnen voorstellen dat „over there" in
Europa nog veel al met diep ontzag naar
een mechanische roltrap wordt gekeken..
Natuurlijk heeft ook New York nu en
dan zijn nieuwtjes, meestal gebaseerd op
de practijk van het dagelijksch leven en het
is op het oogenblik zoo, dat geen enkel
New-Yorksch zakenman nog iets te zijner
verontschuldiging kan aanvoeren... wan
neer hij iets vergeten heeft, onverschillig
of het de ochtendkus aan zijn vrouw be
treft, alvorens hij zich naar zijn kantoor
begeeft of de aankomst van een zaken
relatie die een maand van te voren is aan
gekondigd. Zelfs wanneer de Yankee in de
hall van het Plaza-Hotel met een bevrien
de dame heeft afgesproken en hem dat als
vermoeid zakenman door het hoofd gaat
de meeste Amerikaansche zakenmen-
schen zijn vermoeid dan bestaat daar
voor geen excuus meer. Ten slotte: wan
neer de congresman vergeet wat hij den
inwoners van den staat Massachusetts be
loofd heeft., wanneer men den geboortedag
van Tante Amalia niet meer onthouden
heeft, dan is ook voor dit alles onder geen
enkele omstandigheid een verontschuldi
ging aan te voeren!
De waarschuwende stem..
Opdat al deze verstrooidheden niet meer
ten, die op een kaart voor hem pre
cies zijn aangeduid, dan moet hij dit
berichten aan het laatste station van
het district, waar hij uitkomt en het
eerste van dat waar hij inkomt.
Op die wijze staat het vliegtuig geduren
de de geheele route onder controle, het-
wordt dus als het ware gevoerd aan een
onzichtbaren leiband. Dit is tegelijk een
middel tegen botsingen. De stations op den
grond wijzen den piloot den weg en laten
hem eventueel op een bepaalde hoogte vlie
gen. zoodat een machine, die van de tegen
overgestelde zijde komt, op grootere of ge
ringere hoogte kan passeeren.
Zelfs bij slecht weer en dlehten
mist.
Zelfs bij het slechtste weer en den meest
dichten mist behoeft men onder deze om
standigheden geen gevaar te vreezen. Een
speciale „dienst voor landingen bij slecht
weer", die ieder vliegveld moet bezitten met
een radius van minstens 30 K.M., geeft den
piloot, wanneer er weinig of geen zicht is, de
meest nauwkeurige aanwijzingen, wanneer
het landingsterein vrij is en in welke rich
ting hij moet dalen.
Om de landing nog veiliger te maken,
heeft men ook radio-landbakens ingevoerd,
welke de landingsmogelijkheid op de groote
vliegvelden vervolmaken. Tn geheel Europa
heeft men tegenwoordig den „gronddienst"
op deze wijze ingericht. Voor de verbinding
met de drijvende vliegtuigsteunpunten in
den Atlantischen Oceaan en met de vlieg
tuigen. die over de wereldzeeën vliegen, is
er bij Hamburg een aparte overzee-radio
dienst. die buitengewoon nauwkeurig werkt
Op dergelijke wijze is de grondorganisatie
een belangrijk hulpmiddel voor het moder
ne luchtverkeer geworden, die in het be
lang van de Iuchtveiligheid bij de sterke
toename van het luchtverkeer nog voort
durend zich zal uitbreiden.
voorkomen en er niets vergelen! wordt',
werd er onlangs een onderneming in het
leven geroepen, die zich tot taak stelt haar
cliënten aan die dingen te herinneren die
deze anders zouden hebben vergeten. De
moderne psychologie heeft vastgesteld dat
gewoonlijk die zaken vergeten worden; die
onaangename gedachten opwekken. De „Re
minder Service" dat is de naam va®
deze nieuwe Amerikaansche instelling
heeft het zich tot een plicht gerekend om
zich te belasten met het herinneren aan die
dingen, die aan het geheugen van den!
Yankee plegen te ontsnappen.
De telefoonbei rinkelt en een Hef stemmetje
laat zich hooren:
.Morgenochtend vroeg, precies om 9 uur, ar
riveert Oom Arthur aan het Pennsvlvania-
Station. Hij blijft twee weken en hij houdt
erg veel van spinazie met hard gekookte
eieren"
In gevallen waar de telefoon dezen dienst
niet kan waarnemen, zijn het telegrammen
die gekabeld worden en koeriers die bood
schappen aan de deur afgeven 24 uur;
per dag, jaar in, jaar uit
Idee ontstond In een club.
Deze onderneming „ter herinnering" aan!
den loopenden band, dankt eigenlijk zijn
ontstaan aan een argeloos club-idee. In de
New-Yorksche „Breakfast-Club" kwam een!
vijfentwintig tal heeren eens tot de beken
tenis dat zij regelmatig hun trouwdag ver
gaten. (De psychologie zou hen dat heet
zwaar aanrekenen!) Maar als practische
Amerikanen vertoefden zij niet lang bij de
vaststelling van dit feit alleen, noch bij de
kwestie of zij zich datum af of niet met
genoegen herinnerden. Zij besloten hieraan
paal en perk te stellen en schaften zich een
„secretaris" aan, die uitsluitend tot taak
had, 2 dagen voor den bewusten datum!
aan het feit te herinneren.
Dat was zoo ongeveer de kern waaruit de
wijdvertakte organisatie ontsproot. Het ge
volg was dat het terrein der vergeetachtig
heid in heel zijn uitgestrektheid bewerkt
werd. Via dien eemen secretaris' ontstond 'n
staf van dozijnen bedienden van de meest
verschillende soort, Uit de kerntroep der
25 heere.n groeide een leger van tiendui
zenden cliënten, die zich a raison van
enkele dollars per maand op de „onthoud-
dienst" abonneerden.
Wat wordt vergeten.
Aanvankelijk maakte de onderneming ge
bruik van een code-boek dat lederen ahon-
né ter hand gesteld werd en waarin de dui
zend dingen die men pleegt te vergeten!
netjes gerangschikt stonden, voorzien van
een nummer. Wanneer vervolgens de „Re
minder Service" zijn waarschuwing liet
hooren: „Denkt U morgen aan nummer 121''
dan was er niemand van de huisgenooten!
die daaraan aanstoot kon nemen, omdat
men de be teek en is niet kende. Maar bij det
van huis uit vergeetachtige menschen!
stuitte dit systeem op technische bezwaren...
omdat er in de practijk te veel nummers
verwisseld werden, met alle onaangename
gevolgen van dien. Wij willen ons hier niet
in alle consequenties van die vergissingen
verdiepen, maar het ligt voor de hand dat
zij dikwiils tot de zonderlingste resultaten
leidden. Het code-boek werd dus afgeschaft
en voortaan werden de waarschuwingen in
beknopt gestelden vorm doorgegeven.
Uit do statistieken van de „Reminder
Service" bleek spoedig dat de volgende
dingen regelmatig werden vergeten; af
spraken met den tandarts, het bijwonen
van huldigingen of vergaderingen waarvoor
men een convocatie had ontvangen, ge
boortedagen van familieleden en bet terug
sturen van op-ziebt-gezonden boeken en
geleende boeken uit jle bibliotheek. Voor af
deze gevallen doet de „onthoud-dienst" prij
zenswaardig werk.
Huwelijken beveiligd.
De klant of abonné kan zelf vaststellen:
op welke wijze hij aan zijn plichten wil war
den herinnerd, per telefoon, telegram of
persoonlijke boodschap. Men moet voorts
bedenken dat de meest huiselijke en „ge-
v one vergeetachtigheden in Amerika dik
wijls een grooter beteekenis hebben dart
elders, in verband met de vaak verbluffende
gronden, waarop de Amerikaansche rechter
een echtscheiding uitspreekt! Een van dio
begrippen is „veronachtzaming" van de
echtgenoote en men begrijpt welke nuttige
diensten de „Reminder Service" in dat op
zicht verrichten kan.
»U vergeet, wij onthouden" is het
de\ics van deze typisch-Amerikaansche in
stelling, aan een filiaal waarvan men in
Euiopa waarschijnlijk vooralsnog weinig be
hoefte heeft