Damrubriek
Londonjijnliantfel
Abonneert 0 op dit blad
Hoe komt onze militaire luchtvaart
aan geschikt personeel?
Kunnen wij Indië
verdedigen?
Een netelig probleem
WVBEKT
'Wê 'u B
van Galenstraat
Wat het
luchtverdedigingsfonds
doet
in- of verkoopen
eeft fatteAtfë
Java-China-Japan lijn
hervat dienst op
Sjanghai
£en succesvolle
zweefvlieger
Texelsch nieuws
Uitvoering Excelsior
IJmuider vischprijzen
VOOR DE FEESTDAGEN IS
ALS STEEDS UW ADRES
hoek Krugerstraat
Tel. 648 Tel. 648
Dokters
Amsterdam heeft onlangs zijn luchtverdedi
gingsdag gehad, en te oordeelen naar de groote
belangstelling van het publiek mag men de
demonstraties als zeer geslaagd beschouwen.
Eigenlijk is het een zeer droevig teeken des
tijds, aldus de luchtvaartmedewerker van het
Hbl., dat men zelfs m het vredelievende Ne
derland genoodzaakt is he volk te doordrin
gen van het groote gevaar, dat er bij een
eventueelen toekomstigen oorlog ook voor de
niet actief aan den strijd deelnemende bur
gers bestaat, als het luchtwapen in actie
komt. Maar het zou waanzin zijn, om struis
vogelpolitiek toe te passen en zich van het
luchtgevaar niets aan te trekken. Want al
zal de Nederlandsche politiek er steeds op
gericht zijn, om ons land buiten elk gewa
pend conflict te houden, er zijn gevallen te
over denkbaar, dat wij er niet buiten kunnen
blijven. En daar het zeker is, dat een groot
deel van een eventueelen toekomstigen oorlog
in de lucht zal worden uitgevochten, maakt
Nederland een leelijke Kans, dat de strijd
zich dan zal afspelen boven zijn grondgebied.
Onze luchtvloot steeds telaat?
Indien Nederland in een oorlog wordt ge
wikkeld komt de kwestie van ons tamelijk
kleine gebied wel heel sterk naai voren, waar
het de luchtoorlog betreft. Want Nederland
is voor de moderne bommenwerpers slechts
twintig minuten breed. Wat dat wil zeggen,
moge duidelijk worden, als men nagaat hoe
veel tijd er noodig is voor een groep verdedi
gende vilegtuigen om te starten en op ge
vechtshoogte te komen, nadat de luchtwacht
dienst de komst van de vijandelijke bommen
werpers heeft gemeld.
Onze militaire deskundigen zijn het er
reeds lang over eens, dat de vliegtuigen
dan steeds te laat zullen komen. Wel zul
len zij het gevecht met de bommenwer
pers kunnen opnemen, doch tien tegen
één, dat deze dan reeds hun kwalijke
eieren hebben laten vallen.
Daarom is voor Nederland dan ook het
systeem van de permanente luchtbewaking
ontwikkeld, hetgeen wil zeggen, dat er steeds
een aantal vliegtuigen in de lucht zal kruisen
op gevechtshoogte. De luchtwachtposten,
welke een groep vijandelijke bommenwerpers
zien, zullen dan hun bericht draadloos aan de
-luchtkruisers doorgeven, die door hun
groote snelheid snel in staat zullen zijn bij
den vijand te komen en hem te attaqueeren.
Dit zal geschieden door het late- vallen van
bommen tusschen de vijandelijke vliegtuigen
en door kanon- ën mitrailleurvuur. Direct na
het alarmeeren van de luchtkruisers zullen
ook de jachtvliegtuigen ter plaatse zijn, die
de begeleidende vijandelijke jachtvliegtuigen
zullen aanvallen. En dan zullen ook nog jaeht-
kruisers aan den strijd deelnemen, en wel
hoofdzakelijk met l.et doel, de uit het groeps
verband geraakte bommenwerpers te atta
queeren met hun kanon- en mitrailleurvuur.
Wat direct noodig is.
Uit het bovenstaande volgt wel heel duide
lijk, dat wij dringend behoefte hebben aan
een groot aantal luchtkruisers. jachtkruisers
en jagers. En het zijn inderdaad deze drie
types, welke zullen worden besteld bij de Fok
kerfabriek.
Er waren ongeveer 50 vliegtuigen in de
lucht en we verklappen geen groot geheim
als we mededeelen, dat daarvoor een groot
deel der actief dienende, in oorlogsgevaar
voor 100 procent bruikbare, vliegers noodig
was. Zeker, op papier telt Nederland veel
meer vliegers, doch velen van hen zijn aan
den ouden kant, natuurlijk nog wel zeer goed
bruikbaar voor posities bij het luchtwapen,
doch voor het luchtgevecht heeft men jonge
vliegers noodig. En voldoende jonge vliegers
heeft Nederland nog lang niet.
De oorzaak.
De oorzaak hiervan is, dat men jaren
lang geen gelden beschikbaar gesteld
heeft voor het opleiden van een vol
doend groot aantal militaire vliegers.
Noch voor den Marine-vliegdienst, noch
voor de Luchtvaartafdeeling van het
Indische leger. En nu de drie Neder
landsche vliegdiensten uiteindelijk zul
len worden uitgerust met nieuw mate
rieel in behoorlijken getale, nu komt de
moeilijkheid, om dat nieuwe materieel
ook te bemannen.
Hoe komt men aan personeel?
Hier gaan de jaren zich wreken, dat men
zich van onze weermacht niet veel aantrok,
hoe minder geld er voor werd besteed, des te
beter. Als eerste kreeg Indië te kampen
met dat tekort aan vliegers. Toen daar de
dringende noodzaak werd ingezien, bommen
werpers aan te schaffen, kwam men tege-
djkertijd tot de overtuiging, dat er vliegers
waarnemers, telegrafisten en luchtschutters
noodig waren. Het materieel kwam werkelijk
heel snel. De Indische Luchtvaartafdeeling
werd uitgerust met GlennMartin bommen
werpers, welke werkelijk op voorbeeldige
wijze werden afgeleverd. In' totaal zal Indië
78 van deze machines krijgen. Maar hoe men
ze wil bemannen, is nog altijd een open
vraag. Want een goed militair vlieger stampt
men maar zoo niet uit den grond, daar is op
zijn minst genomen een opleidingstijd van
twee jaar voor noodig. In Soesterberg wor
den de leerlingvliegers na één jaar gebreve-
teerd, en dan stappen de heeren wel heel
trotsch met hun brevetinsigne op de borst
rond, maar bruikbaar als militair vlieger zijn
ze dan nog lang niet. En om de juiste wijze
te leeren vliegen met groote bommenwerpers,
kost nog zeker een vol jaar intense training.
Indië heeft eerst getracht het tekort aan te
zuiveren door reserve-vliegers uit Nederland
aan te nemen, waarvan er verscheidene zon
der werk rondliepen. Zoo is er een tiental
maandvliegers naar Indië vertrokken, waar
zij gewaardeerde diensten verrichten. Maar
de minister van Defensie stak hier aldra een
stokje voor, en terecht. Want de vliegeroplei
ding is duur en als het Nederlandsche leger
ten koste van veel moeite, tijd en geld een
korps maandvliegers gevormd heeft, dat in
tijden van gevaar direct kan worden ingezet,
gaat het niet aan, dat deze heeren na afloop
van hun tweejarigen opleidingstijd naar Indië
vertrekken en daar de gelederen van het In
dische leger gaan versterken.
Is onze jeugd wel „airminded?"
Dat personeelsvraagstuk gaat er zeer
waarschijnlijk straks veel kwader uitzien
dan het materieelvraagstuk. Om van de
groote bestellingen ook de Marine
Luchtvaartdienst krijgt een groot aantal
nieuwe vliegtuigen, bestemd voor den
dienst in Indië het volle profijt te kun
nen trekken, ware het noodig geweest,
dat tegelijk met de bestelling van deze
groote aantallen vliegtuigen, het dubbele
getal jongelieden in opleiding was geno
men voor vlieger.
Dan had men een kleine kans gehad, dat
de machines naar waarde zouden kunnen
worden gebruikt. Dit is niet geschied, doch
zelfs als de minister had goedgevonden, dat
dit groote aantal leerlingen direct in oplei
ding ware genomen, dan nog was dit niet
mogelijk geweest. Want ten eerste zijn de
vliegscholen niet op dezen aanwas berekend,
doch ten tweede is het tegenwoordig ver
schrikkelijk moeilijk om voldoende nieuwe
leerlingvliegers te krijgen.
Dat klinkt heel gek, want men is er
zeggen:
"Kindermagen
kunnen
J>est verdragen
Ép°oz7N'"
Sa 50 k Cr. I
algemeen van overtuigd, dat de Neder
landsche jeugd „airminded" genoeg is.
Het laatste jaar is echter gebleken, dat
de schijn wel erg heeft bedrogen.
Dat heeft natuurlijk zijn redenen. De eer
ste en ernstigste reden is wel het feit, dat het
worden van militair vlieger geen toekomst
biedt. In Soesterberg komen de leerlingen
twee jaar actief in dienst en worden dan
maandvlieger. Dit betaalt een kleine maan-
delijksche vergoeding en voor de rest moeten
de afgezwaaide vliegers maar zien, hoe zij
aan den kost komen. Het Indische leger en
de Marine bieden langere contracten, van vijf
en zes jaren, doch daarna hebben de vliegers
ook weer geen zekerheid, dat zij in dienst
kunnen blijven. Vroeger kon een groot deel
van de_ vliegers naar de burgerluchtvaart
overgaan, ook nu nog geschiedt dit wel, doch
er is een opleiding, de Rijksopleiding tot ver
keersvlieger, welks leerlingen natuurlijk
voorrang hebben bij de benoeming als ver
keersvlieger.
Is het dus wonder, dat de jongeman van
negentien jaren, die zijn beroepskeuze moet
doen, er niet alles op zet, om vlieger te wor
den, vooral nu er overal in de wereld weer
een goede vraag naar flinke jeugdige arbeids
krachten is.
Het nut van het Luchtverdedlgings-
fonds.
yEn hier treedt het Luchtverdedigingsfonds
yTls een tusschenschakel op, welke niet genoeg
gewaardeerd kan worden. Op kosten van dit
fonds worden jongelieden in hun vrije tijd
opgeleid. Eerst met steun van het Fokker
fonds tot sportvlieger, en de beste van deze
leerlingen worden dan verder opgeleid tot het
zoogenaamde M-brevet, hetgeen een semi-
militair brevet is. Niet dat deze jongelui dan
zonder meer als militair vlieger bruikbaar
zijn, doch zij hebben een behoorlijken onder
grond, zullen verder, op kosten van het
Luchtverdedigingsfonds, geregeld geoefend
blijven, en zijn zoodoende in tijden van oor
log in korten tijd verder op te leiden door de
Luchtvaartafdeeling, waarna zij bruikbaar
zijn voor eenvoudige militaire vliegdiensten.
De uitgekozen jongelieden krijgen gratis
een complete vliegeropleiding, en kunnen ge
nieten van wat de vliegsport biedt, als zij
slechts genegen zijn, in tijd van oorlog voor
hun Vaderland te vliegen. Zij zullen toch hun
Vaderland moeten helpen verdedigen, want
iedereen, die goedgekeurd is voor den vlieg-
dienst, zal dit zeker worden voor den militai
ren dienst, en dus hebben zij de keuze om te
helpen als vlieger, dan wel als infanterist.
Steunt het Fonds!
Ook van de zijde der militaire autori
teiten verdient het streven van het
Luchtverdedigingsfonds veel meer steun,
dan het tot nu toe mocht ontvangen. Het
leger krijgt hier gratis een reserve aan
vliegers in den schoot geworpen, en
moest dit waardeeren, door de afgeoefen-
den dan oak de gelegenheid te geven op
vrije middagen verder te oefenen voor
militaire opdrachten, dus door hun te
leeren vliegen met militaire vliegtuigen,
onder leiding van militaire instructeurs.
Dan eerst zou het doel van het Lucht
verdedigingsfonds ten volle bereikt wor
den, waar werkelijk bij oorlogsgevaar op
te rekenen zou zijn.
Uit de pers
behoeft bij ons
niet lang te zoeken I
Voor
van particulieren:
Welke mogelijkheden biedt de georgani
seerde weermacht bij een eventueele verdedi
ging van Nederlandsch-Indië tegen een bui-
tenlandschen vijand, zoo vraagt de N. Rott.
Crt. in een vervolg artikel op het gisteren
door ons overgenomen artikel.
Wij stellen daarbij de mogelijkheid voor,
5p, dat Nederland in dien strijd voorloopig
alleen zal staan. De geschiedenis van Abes-
sinië en die van China zijn er om te bewijzen,
dat de groote mogendheden tegenwoordig
zich in meerdere mate dan vroeger buiten
de conflicten houden, zelfs indien essentieele
eigenbelangen daarbij op het spel staan of
zelfs te loor gaan.
Ons volk dient daarbij te beseffen, dat een
bezetting van gebiedsdeelen in Indië door
een buitenlandschen vijand aan de Engelsche
en Amerikaansche belangen minder directe
schade toebrengt dan de gebeurtenissen, welke
zich thans in China afspelen.
Dit alles moge weinig hoopgevend zijn, het
is juister de nuchtere werkelijkheid onder de
oogen te zien dan struisvogelpolitiek te
voeren.
Wjj zullen er dus op voorbereid dienen te
zijn, dat onze strijdkrachten in Azië zich
zelfstandig tegen een aanval zullen moeten
verweren en er ons bewust van moeten zijn.
dat Tarakan en Balikpapan, de winplaatsen
van olie op Bomeo, aardrijkskundige begrip
pen van een geheel anderen grootte zijn dan
het Tsana-meer en Sjanghai.
Jhr. mr. M. C. de Jonge. oud-Gouverneur-
Generaal van Nederlandsch-Indië, heeft on
langs op den „Indië-dag" te 's-Hertogenbosch
gewezen op het feit, dat wij in Indië rekening
moeten houden met daden van agressie van
Japansche zijde, ook al zouden deze gebeuren
tegen den uitdrukkelijken wil der Japansche
regeering.
Het is geenszins denkbeeldig, dat het uit
eindelijke lot van onze Aziatische gebieds
deelen, dan zal afhangen van de wijze, waar
op Nederland zich in die periode zal te weer
stellen. Indien wij met slapheid zouden reagee-
ren, zal de tegenstander niet aarzelen om na
eenigen tijd een tweeden slag te slaan, die
waarschijnlijk beslissend zal zijn, omdat hij
dan over een operatie-basis in onzen Archipel
kan beschikken. In het geschetste geval rest
ons slechts één ding: het volledig en snel
inzetten van al onze strijdkrachten tegen
den aanvaller.
Onze zaak in Indië is geenszins hopeloos.
Men vergelijke de positie van onze weermid
delen vooral niet met die van China. De Ja
pansche onderneming tegen dat land werd in
geluid door de vernietiging van de Chineesche
luchtstrijdkrachten, terwijl de Chineesche
vloot nagenoeg niets beteekende.
Een aanval op Indië zal stuiten op een pa
rate luchtmacht, die in het Zuiden van den
Archipel haar bases heeft. Er is voorts in de
Indische wateren een kleine, doch voortref
felijke marine, die over modern materieel be
schikt. Wij wijzen er met nadruk op, dat
onze Koninklijke Marine voor haar taak vol
komen berekend is: Zij beschikt over een
voortreffelijke strategische leiding, die den
Archipel kent en het personeel is uitstekend
geoefend gedurende de groote oefeningsreizen.
Onze duikbooten, die wereldvermaarde toch
ten hebben verricht, behooren tot de gevaar
lijkste tegenstanders, die men zich kan den
ken. Er zal van onze kleine Marine dan ook,
evenals van de luchtmacht, een zeer belang
rijke preventieve werking uitgaan, vooral om
dat de tegenstander weet, dat er onderne
mingsgeest genoeg in die Marine schuilt om
na een vijandelijken aanslag op ons gebied
op strategische wijze 's vijands zwakste punt,
zijn lange verbindingslijn, aan te pakken en
de zeer gevoelige Japansche handelsbelangen
op andere' zeewegen met allerlei militaire
hulpmiddelen te treffen.
Wij zijn er van overtuigd, dat onze vloot
in de Indische wateren en daarbuiten in dat
geval op opzienbarende wijze van zich zou
doen spreken.
Ongetwijfeld zal een tegenstander zich wel
tweemaal bedenken vóór hij de hand naar het
Nederlandsche gebied uitstrekt. Hij dient ech
ter te weten, dat het ons ernst zal zyn, wan
neer ook slechts het kleinste stukje van den
Archipel zou worden aangevallen. Onze Re
geering vragen wij, om door een snelle her
ziening van de defensie-grondslagen voor Ne
derlandsch-Indië, een eventueelen aanvaller te
waarschuwen, j
Onderstaande party werd gespeeld om het
2e klasse kampioenschap van Nd. Holland,
tusschen N. N. (Held. Damcl.) wit t en P
Leijse (IJmuiden) zwart.
Wit Zwart
1. 34—29 17—22
3. 45—40 6—11
5. 28X19 14X23
7. 37—31 14—19
9. 26X37 5—10
11. 41—37 10—14
Wit Zwart
2. 40—34 11—17
4. 32—28 19—23
6. 31—26 10—14
8. 31—27 22X31
10. 37—32 19—24
12. 46—41 14—19
13. 3228 Wit heeft geen moeite de ketting
stelling te verbreken.
13. 23X32 14. 37X28 20—25
15. 29X20 25X14 16. 41—37 17—21
17. 38—32 1823 18. 36—31 12—18
19. 31—27 7—12 20. 4338 14—20
21. 4943 2126 22. 3430 2024
23. 30—25 16 24. 3934 914
25. 44—39 49 26. 3430 11—17
27. 5045 1721 geeft wit de gelegenheid
om door 28. 27—22 25—20 40X7 en 28
31 de partij te vereenvoudigen. Wit geeft ech
ter de voorkeur aan:
28. 39—34! 2— 7 of? 29. 34—29! 23X34
30. 40X20 15X24 31. 28—23 19X39
32.. 30X10 3944 om schrjfverlies te ont
gaan.
33. 27—22! 18X27 34. 43—39 44X33
35. 38X29 27X38 36. 42X33 en zwart
gaf na enkele zetten op daar 36 914 enz.
eveneens verliest. Een partij met een verras
send slot.
De oplossing van onze beide vorige proble
men luidt als volgt:
Wedstrjjdprobleem no. 7
Wit Zwart Wit Zwart
1. 34—30 29X18 2. 47—41 36X47
3. 28—23 47X49 4. 23X 3 49 of 27X38
5. 3X16 en wint.
Wedstrijdprobleem no. 8.
1. 17—11 6X26 gedw.
2. 27—21 28X39 gedw.
3. 48—43 39X37 gedw.
4. 46—41 26X28
5. 41X1 gewonnen.
De stand der deelnemers aan onzen oplossmgs-
wedstrijd is thans als volgt: P. J. Leenaarns,
W. Wieren, P. Kwast, D. C. W. Rab, M. v.
Kalken, M. Leune, J. Jeninga (Breezand), W.
F. K. Ouwens, J. Wit, W. v. Ravensteijn, A.
Ouwens, B. de Best, P. Peen, J. Vink, F.
Ouwens, J. Grootte, J. Moor, C. Thomas, A. v.
d. Hoek, J. v. Aperen, A. A. Bremer, J. A.
van Vliet, C. Groenhof (Texel) allen met 8
pnt., vervolgens P. H. C. Groenemeyer, C.
Kuilman, C. Leibrandt met 6 pnt., S. Slort
(3, 4, 7, 8), J. Koster (5, 6, 7, 8), K. Geest
man (1, 2, 3, 4), J. C. Kossen (1, 2, 5, 6, 7, 8),
E. Held (1, 2, 5, 6), J. Koster (5, 6, 7, 8), S.
Slort (3, 4, 7, 8)), P. Slort (3, 4), F. Helle
doorn (4).
De beide laatste problemen zullen wij af
zonderlijk plaatsen Wedstrijdprobleem no. 9
is van den Texelschen kampioen den heer C.
Dijker, die al sinds jaren als problemist naam
heeft. Herhaalde malen werden zijn proble
men in het officieel orgaan van de Ned. Dam-
bond „Het Damspel" opgenomen. In het on
derstaande probleem stelt hij dan ook onze
oplossers voor een lastige opgaaf.
Wedstrijdprobleem no. 9 van C. Dijker (Texel)
(Eerste publicatie)
Wit speelt en wint.
De crjferstand is zwart 11 schijven op 3, 5,
6, 8, 9, 18, 19, 20, 25, 26 en 36.
Wit 11 schijven op 16, 32, 34, 35, 37, 38, 39,
41, 42, 43 en 44.
De oplossingen moeten uiterlijk 8 Januari
in ons bezit zijn.
In begin Januari.
Batavia, 28 Dec. (Aneta). De directie der
JavaChinaJapan Lijn heeft besloten, dat
haar dienst SoerabajaSjanghai in het begin
van Januari zal worden hervat.
Voorloopig zullen de schepen éénmaal per
drie weken proefreizen maken. Wanneer deze
proefreizen slagen, en voldoende lading be
schikbaar is, zullen geregeld halfmaandelijk-
sche reizen van Batavia uit worden gemaakt.
Zut-etptJieqen,
De heer E. Hermes, lid van de Heldersche
Zweefvlieg Club, die onlangs zijn B-brevet
zweefvliegen behaalde, zal 1 Februari a.s. in
opleiding komen voor motorvlieger. Hiermede
is dus het groote nut van het zweefvliegen be
wezen, n.1. dat het als vooropleiding beschouwd
kan worden voor het motorvliegen. Een aardig
succes zoowel voor den heer Hermes als voor
de jonge vereeniging, welke hem in staat stelde
zyn eerste evoluties in de lucht te verrichten.
ZIEKE NVERV OER.
De Texelsche boot heeft gisterennacht om
2 uur een extra reis moeten maken voor het
vervoeren van een ernstige patiënt naar het
ziekenhuis te Den Helder.
Oosterend
Het muziekgezelschap „Excelsior" te Oos
terend is voornemens op Nieuwjaarsdag een
uitvoering te geven in het gebouw voor
Christelijke Belangen te Oosterend. Vervol
gens bestaat het plan om over ongeveer 14
dagen in hetezlfde gebouw opnieuw een uit
voering te geven voor de donateurs dier ver
eeniging. Behalve muzieknummers door „Ex
celsior zullen verschillende voordrachten en
samenspraken gegeven worden.
De prijzen aan den rijksvischafslag te IJmui
den waren gisteren:
Tarbot 1.020.75, tong 9875 c., heilbot
10.62, alles j. er kg griet 2818, groote
schol 15.5012, middel 1714, zetschol
24.5020.50, kleine schol 22.507, schar
10.505.20, tongschar 4119, poontjes
5.104.30, groote schelvisch 25, middel
22, kleinmiddel 1816, kleine 14.506,
groote gul 107.50, kleine 92.60, wijting
5.400.75, makreel 98.50, versche ha
ring 1.75—1, alles per 50 kg; kabeljauw
3817.50 per 125 kg; vleet 2.7^-1.70,
leng 1.500.80, koolvisch 6012, alles
per stuk; rog 20—18 per koop.
STOOMVAART MAATSCHAPPIJ NEDERLAND.
Marnix v. St. Aldegonde, u., 28 Dec. te Port Said.
Poelau Bras, t., 27 Dec. v. Colombo.
Poelau Tello, u., 27 Dec. te Batavia.
Singkep, t., 27 Dec. v. Batavia.
Tawali, t., 24 Dec. v. Batavia.
KON. NED. STOOMBOOT MAATSCHAPPIJ.
Achilles, 27 Dec. v. Lissabon.
Alkmaar, u., 23 Dec. v. Callao.
Alphacca, 27 Dec. v. Rotterdam.
Amazone. 22 Dec. v. Curagao.
Astrea, 24 Dec. v. New York.
Atlas, 23 Dec. v. Curagao.
Baarn, u., 26 Dec. te Cristobal.
Bacchus, 25 Dec. v. Curagao.
Bodegraven, 28 Dec. v. Antwerpen.
Boskoop, t., 23 Dec. v. Valparalso.
Cissy, charter, 18 Dec. v. Curagao.
Costa Rica, 27 Dec. v. Cristobal.
Crynssen, u., 27 Dec. 9 u. 1 m. Y.m. 100 m. W.Z.W. V.
Land's End.
Deucalion, 27 Dec. te Izmir.
Dido, 24 Dec. v. Curagao.
Flora. 25 Dec. te New-York.
Hercules, 27 Dec. v. Algiers.
Irene, 25 Dec. v. Pto. Barrios.
Juno, 27 Dec. te Patras.
Luna, 25 Dec. te New-York.
Mars, 27 Dec. te Yerakini.
Nereus, 27 Dec. te Kopenhagen.
Simon Bolivar, 24 Dec. v. Barbados.
Stella, 28 Dec. 120 mijl N.O. v. Finisterre.
Stuyvesant, 24 Dec. v. New-York.
Taurus, 28 Dec. te Amsterdam.
Theseus. 27 Dec. te Kopenhagen.
Titus, 28 Dec. te Queensboro.
Trajanus, 28 Dec. te Amsterdam.
KON. PAKETVAART MAATSCHAPPIJ.
Barentsz, 24 Dec. v. Saigon.
Houtman, 26 Dec. v. Singapore.
Nieuw Holland, 24 Dec. v. Brisbane.
Roggeveen. 24 Dec. te Kaapstad.
Sawalhoento, 25 Dec. v. Saigon.
Sipora, 27 Dec. v. Belawan.
Tasman, 26 Dec. v. Tamatave.
HOLLAND—AMERIKA LIJN.
Bilderdijk, pass. 26 Dec. 12 u. Scilly.
Boschdijk, 24 Dec. te Houston.
Breedijk, 26 Dec. te New-Orleans.
Damsterdijk, 26 Dec. 700 mijl Z.W. v. Valentia.
Edam, 25 Dec. te Norfolk.
Lochkatrine, 25 Dec. te Londen.
Rotterdam, 24 Dec. v. New-York.
Veendam, 28 Dec. v. Rotterdam.
SILVER-JAVA PACIFIC-LIJN.
Djambi, 24 Dec. v. Singapore.
Kota Inten, 22 Dec. v. New Orleans.
Saparoea, 25 Dec. v. Cebu.
JAVA—NEW-YORK-LIJN.
Kertosono, pass. 28 Dec. K. Goede Hoop.
Kota Pinang, 25 Dec. te Batavia.
Kota Radja, 23 Dec. v. Boston.
Prometheus, 24 Dec. te New-York.
Salabangka. 25 Dec. v. Batavia.
Tanimbar, 24 Dec. v. New Orleans.
Troilus, 24 Dec. v. Kaapstad.
STOOMVAART MIJ. OCEAAN.
Aeneas, 27 Dec. te Londen.
Alcious, 27 Dec. 90 m. Z. v. Land's End.
Diomed, 27 Dec. v. Dairen.
Laomedon, 24 Dec. te Liverpool.
Medon, 26 Dec. te Hamburg.
Myrmidon, 27 Dec. te Swansea.
Philoctetes, 28 Dec. v. Kobe.
Polyphemus, 27 Dec. te Belawan.
Sarpedon, 26 Dec. v. Penang.
Titan, 24 Dec. v. Singapore.
HOLLAND—WEST-AFRIKALIJN.
Alchiba, u., 25 Dec. v. Dakar.
ROTTERDAMSCHE LLOYD.
Brastagi, t., pass. 28 Dec. Dover.
Indrapoera. u.. 28 Dec. te Singapore.
Nolissement, charter, 26 Dec. te Hamburg.
Sibajak, 28 Dec. te Rotterdam.
ROTTERDAM—ZUID AMERIKA-LIJN.
Alcyone, t., 27 Dec. v. Santos.
VEREENIGDE NEDERL. SCHEEPVAART MIJ.
(Holland—Afrika Lijn).
Algorab, u., 27 Dec. v. Kaapstad.
Bloemfontein, t., 28 Dec. te Dakar verwacht.
Boschfontein, u., 27 Dec. te Kaapstad.
(Holland—Oost-Azlë Lön).
Gaasterkerk, t., 28 Dec. v. Kobe.
Zuiderkerk, t., 28 Dec. te Antwerpen.
(Holland—Br.-Indlë HJn).
Streefkerk, 28 Dec. te Calcutta.