Damrubriek Londonjijnliantfel Abonneert 0 op dit blad Hoe komt onze militaire luchtvaart aan geschikt personeel? Kunnen wij Indië verdedigen? Een netelig probleem WVBEKT 'Wê 'u B van Galenstraat Wat het luchtverdedigingsfonds doet in- of verkoopen eeft fatteAtfë Java-China-Japan lijn hervat dienst op Sjanghai £en succesvolle zweefvlieger Texelsch nieuws Uitvoering Excelsior IJmuider vischprijzen VOOR DE FEESTDAGEN IS ALS STEEDS UW ADRES hoek Krugerstraat Tel. 648 Tel. 648 Dokters Amsterdam heeft onlangs zijn luchtverdedi gingsdag gehad, en te oordeelen naar de groote belangstelling van het publiek mag men de demonstraties als zeer geslaagd beschouwen. Eigenlijk is het een zeer droevig teeken des tijds, aldus de luchtvaartmedewerker van het Hbl., dat men zelfs m het vredelievende Ne derland genoodzaakt is he volk te doordrin gen van het groote gevaar, dat er bij een eventueelen toekomstigen oorlog ook voor de niet actief aan den strijd deelnemende bur gers bestaat, als het luchtwapen in actie komt. Maar het zou waanzin zijn, om struis vogelpolitiek toe te passen en zich van het luchtgevaar niets aan te trekken. Want al zal de Nederlandsche politiek er steeds op gericht zijn, om ons land buiten elk gewa pend conflict te houden, er zijn gevallen te over denkbaar, dat wij er niet buiten kunnen blijven. En daar het zeker is, dat een groot deel van een eventueelen toekomstigen oorlog in de lucht zal worden uitgevochten, maakt Nederland een leelijke Kans, dat de strijd zich dan zal afspelen boven zijn grondgebied. Onze luchtvloot steeds telaat? Indien Nederland in een oorlog wordt ge wikkeld komt de kwestie van ons tamelijk kleine gebied wel heel sterk naai voren, waar het de luchtoorlog betreft. Want Nederland is voor de moderne bommenwerpers slechts twintig minuten breed. Wat dat wil zeggen, moge duidelijk worden, als men nagaat hoe veel tijd er noodig is voor een groep verdedi gende vilegtuigen om te starten en op ge vechtshoogte te komen, nadat de luchtwacht dienst de komst van de vijandelijke bommen werpers heeft gemeld. Onze militaire deskundigen zijn het er reeds lang over eens, dat de vliegtuigen dan steeds te laat zullen komen. Wel zul len zij het gevecht met de bommenwer pers kunnen opnemen, doch tien tegen één, dat deze dan reeds hun kwalijke eieren hebben laten vallen. Daarom is voor Nederland dan ook het systeem van de permanente luchtbewaking ontwikkeld, hetgeen wil zeggen, dat er steeds een aantal vliegtuigen in de lucht zal kruisen op gevechtshoogte. De luchtwachtposten, welke een groep vijandelijke bommenwerpers zien, zullen dan hun bericht draadloos aan de -luchtkruisers doorgeven, die door hun groote snelheid snel in staat zullen zijn bij den vijand te komen en hem te attaqueeren. Dit zal geschieden door het late- vallen van bommen tusschen de vijandelijke vliegtuigen en door kanon- ën mitrailleurvuur. Direct na het alarmeeren van de luchtkruisers zullen ook de jachtvliegtuigen ter plaatse zijn, die de begeleidende vijandelijke jachtvliegtuigen zullen aanvallen. En dan zullen ook nog jaeht- kruisers aan den strijd deelnemen, en wel hoofdzakelijk met l.et doel, de uit het groeps verband geraakte bommenwerpers te atta queeren met hun kanon- en mitrailleurvuur. Wat direct noodig is. Uit het bovenstaande volgt wel heel duide lijk, dat wij dringend behoefte hebben aan een groot aantal luchtkruisers. jachtkruisers en jagers. En het zijn inderdaad deze drie types, welke zullen worden besteld bij de Fok kerfabriek. Er waren ongeveer 50 vliegtuigen in de lucht en we verklappen geen groot geheim als we mededeelen, dat daarvoor een groot deel der actief dienende, in oorlogsgevaar voor 100 procent bruikbare, vliegers noodig was. Zeker, op papier telt Nederland veel meer vliegers, doch velen van hen zijn aan den ouden kant, natuurlijk nog wel zeer goed bruikbaar voor posities bij het luchtwapen, doch voor het luchtgevecht heeft men jonge vliegers noodig. En voldoende jonge vliegers heeft Nederland nog lang niet. De oorzaak. De oorzaak hiervan is, dat men jaren lang geen gelden beschikbaar gesteld heeft voor het opleiden van een vol doend groot aantal militaire vliegers. Noch voor den Marine-vliegdienst, noch voor de Luchtvaartafdeeling van het Indische leger. En nu de drie Neder landsche vliegdiensten uiteindelijk zul len worden uitgerust met nieuw mate rieel in behoorlijken getale, nu komt de moeilijkheid, om dat nieuwe materieel ook te bemannen. Hoe komt men aan personeel? Hier gaan de jaren zich wreken, dat men zich van onze weermacht niet veel aantrok, hoe minder geld er voor werd besteed, des te beter. Als eerste kreeg Indië te kampen met dat tekort aan vliegers. Toen daar de dringende noodzaak werd ingezien, bommen werpers aan te schaffen, kwam men tege- djkertijd tot de overtuiging, dat er vliegers waarnemers, telegrafisten en luchtschutters noodig waren. Het materieel kwam werkelijk heel snel. De Indische Luchtvaartafdeeling werd uitgerust met GlennMartin bommen werpers, welke werkelijk op voorbeeldige wijze werden afgeleverd. In' totaal zal Indië 78 van deze machines krijgen. Maar hoe men ze wil bemannen, is nog altijd een open vraag. Want een goed militair vlieger stampt men maar zoo niet uit den grond, daar is op zijn minst genomen een opleidingstijd van twee jaar voor noodig. In Soesterberg wor den de leerlingvliegers na één jaar gebreve- teerd, en dan stappen de heeren wel heel trotsch met hun brevetinsigne op de borst rond, maar bruikbaar als militair vlieger zijn ze dan nog lang niet. En om de juiste wijze te leeren vliegen met groote bommenwerpers, kost nog zeker een vol jaar intense training. Indië heeft eerst getracht het tekort aan te zuiveren door reserve-vliegers uit Nederland aan te nemen, waarvan er verscheidene zon der werk rondliepen. Zoo is er een tiental maandvliegers naar Indië vertrokken, waar zij gewaardeerde diensten verrichten. Maar de minister van Defensie stak hier aldra een stokje voor, en terecht. Want de vliegeroplei ding is duur en als het Nederlandsche leger ten koste van veel moeite, tijd en geld een korps maandvliegers gevormd heeft, dat in tijden van gevaar direct kan worden ingezet, gaat het niet aan, dat deze heeren na afloop van hun tweejarigen opleidingstijd naar Indië vertrekken en daar de gelederen van het In dische leger gaan versterken. Is onze jeugd wel „airminded?" Dat personeelsvraagstuk gaat er zeer waarschijnlijk straks veel kwader uitzien dan het materieelvraagstuk. Om van de groote bestellingen ook de Marine Luchtvaartdienst krijgt een groot aantal nieuwe vliegtuigen, bestemd voor den dienst in Indië het volle profijt te kun nen trekken, ware het noodig geweest, dat tegelijk met de bestelling van deze groote aantallen vliegtuigen, het dubbele getal jongelieden in opleiding was geno men voor vlieger. Dan had men een kleine kans gehad, dat de machines naar waarde zouden kunnen worden gebruikt. Dit is niet geschied, doch zelfs als de minister had goedgevonden, dat dit groote aantal leerlingen direct in oplei ding ware genomen, dan nog was dit niet mogelijk geweest. Want ten eerste zijn de vliegscholen niet op dezen aanwas berekend, doch ten tweede is het tegenwoordig ver schrikkelijk moeilijk om voldoende nieuwe leerlingvliegers te krijgen. Dat klinkt heel gek, want men is er zeggen: "Kindermagen kunnen J>est verdragen Ép°oz7N'" Sa 50 k Cr. I algemeen van overtuigd, dat de Neder landsche jeugd „airminded" genoeg is. Het laatste jaar is echter gebleken, dat de schijn wel erg heeft bedrogen. Dat heeft natuurlijk zijn redenen. De eer ste en ernstigste reden is wel het feit, dat het worden van militair vlieger geen toekomst biedt. In Soesterberg komen de leerlingen twee jaar actief in dienst en worden dan maandvlieger. Dit betaalt een kleine maan- delijksche vergoeding en voor de rest moeten de afgezwaaide vliegers maar zien, hoe zij aan den kost komen. Het Indische leger en de Marine bieden langere contracten, van vijf en zes jaren, doch daarna hebben de vliegers ook weer geen zekerheid, dat zij in dienst kunnen blijven. Vroeger kon een groot deel van de_ vliegers naar de burgerluchtvaart overgaan, ook nu nog geschiedt dit wel, doch er is een opleiding, de Rijksopleiding tot ver keersvlieger, welks leerlingen natuurlijk voorrang hebben bij de benoeming als ver keersvlieger. Is het dus wonder, dat de jongeman van negentien jaren, die zijn beroepskeuze moet doen, er niet alles op zet, om vlieger te wor den, vooral nu er overal in de wereld weer een goede vraag naar flinke jeugdige arbeids krachten is. Het nut van het Luchtverdedlgings- fonds. yEn hier treedt het Luchtverdedigingsfonds yTls een tusschenschakel op, welke niet genoeg gewaardeerd kan worden. Op kosten van dit fonds worden jongelieden in hun vrije tijd opgeleid. Eerst met steun van het Fokker fonds tot sportvlieger, en de beste van deze leerlingen worden dan verder opgeleid tot het zoogenaamde M-brevet, hetgeen een semi- militair brevet is. Niet dat deze jongelui dan zonder meer als militair vlieger bruikbaar zijn, doch zij hebben een behoorlijken onder grond, zullen verder, op kosten van het Luchtverdedigingsfonds, geregeld geoefend blijven, en zijn zoodoende in tijden van oor log in korten tijd verder op te leiden door de Luchtvaartafdeeling, waarna zij bruikbaar zijn voor eenvoudige militaire vliegdiensten. De uitgekozen jongelieden krijgen gratis een complete vliegeropleiding, en kunnen ge nieten van wat de vliegsport biedt, als zij slechts genegen zijn, in tijd van oorlog voor hun Vaderland te vliegen. Zij zullen toch hun Vaderland moeten helpen verdedigen, want iedereen, die goedgekeurd is voor den vlieg- dienst, zal dit zeker worden voor den militai ren dienst, en dus hebben zij de keuze om te helpen als vlieger, dan wel als infanterist. Steunt het Fonds! Ook van de zijde der militaire autori teiten verdient het streven van het Luchtverdedigingsfonds veel meer steun, dan het tot nu toe mocht ontvangen. Het leger krijgt hier gratis een reserve aan vliegers in den schoot geworpen, en moest dit waardeeren, door de afgeoefen- den dan oak de gelegenheid te geven op vrije middagen verder te oefenen voor militaire opdrachten, dus door hun te leeren vliegen met militaire vliegtuigen, onder leiding van militaire instructeurs. Dan eerst zou het doel van het Lucht verdedigingsfonds ten volle bereikt wor den, waar werkelijk bij oorlogsgevaar op te rekenen zou zijn. Uit de pers behoeft bij ons niet lang te zoeken I Voor van particulieren: Welke mogelijkheden biedt de georgani seerde weermacht bij een eventueele verdedi ging van Nederlandsch-Indië tegen een bui- tenlandschen vijand, zoo vraagt de N. Rott. Crt. in een vervolg artikel op het gisteren door ons overgenomen artikel. Wij stellen daarbij de mogelijkheid voor, 5p, dat Nederland in dien strijd voorloopig alleen zal staan. De geschiedenis van Abes- sinië en die van China zijn er om te bewijzen, dat de groote mogendheden tegenwoordig zich in meerdere mate dan vroeger buiten de conflicten houden, zelfs indien essentieele eigenbelangen daarbij op het spel staan of zelfs te loor gaan. Ons volk dient daarbij te beseffen, dat een bezetting van gebiedsdeelen in Indië door een buitenlandschen vijand aan de Engelsche en Amerikaansche belangen minder directe schade toebrengt dan de gebeurtenissen, welke zich thans in China afspelen. Dit alles moge weinig hoopgevend zijn, het is juister de nuchtere werkelijkheid onder de oogen te zien dan struisvogelpolitiek te voeren. Wjj zullen er dus op voorbereid dienen te zijn, dat onze strijdkrachten in Azië zich zelfstandig tegen een aanval zullen moeten verweren en er ons bewust van moeten zijn. dat Tarakan en Balikpapan, de winplaatsen van olie op Bomeo, aardrijkskundige begrip pen van een geheel anderen grootte zijn dan het Tsana-meer en Sjanghai. Jhr. mr. M. C. de Jonge. oud-Gouverneur- Generaal van Nederlandsch-Indië, heeft on langs op den „Indië-dag" te 's-Hertogenbosch gewezen op het feit, dat wij in Indië rekening moeten houden met daden van agressie van Japansche zijde, ook al zouden deze gebeuren tegen den uitdrukkelijken wil der Japansche regeering. Het is geenszins denkbeeldig, dat het uit eindelijke lot van onze Aziatische gebieds deelen, dan zal afhangen van de wijze, waar op Nederland zich in die periode zal te weer stellen. Indien wij met slapheid zouden reagee- ren, zal de tegenstander niet aarzelen om na eenigen tijd een tweeden slag te slaan, die waarschijnlijk beslissend zal zijn, omdat hij dan over een operatie-basis in onzen Archipel kan beschikken. In het geschetste geval rest ons slechts één ding: het volledig en snel inzetten van al onze strijdkrachten tegen den aanvaller. Onze zaak in Indië is geenszins hopeloos. Men vergelijke de positie van onze weermid delen vooral niet met die van China. De Ja pansche onderneming tegen dat land werd in geluid door de vernietiging van de Chineesche luchtstrijdkrachten, terwijl de Chineesche vloot nagenoeg niets beteekende. Een aanval op Indië zal stuiten op een pa rate luchtmacht, die in het Zuiden van den Archipel haar bases heeft. Er is voorts in de Indische wateren een kleine, doch voortref felijke marine, die over modern materieel be schikt. Wij wijzen er met nadruk op, dat onze Koninklijke Marine voor haar taak vol komen berekend is: Zij beschikt over een voortreffelijke strategische leiding, die den Archipel kent en het personeel is uitstekend geoefend gedurende de groote oefeningsreizen. Onze duikbooten, die wereldvermaarde toch ten hebben verricht, behooren tot de gevaar lijkste tegenstanders, die men zich kan den ken. Er zal van onze kleine Marine dan ook, evenals van de luchtmacht, een zeer belang rijke preventieve werking uitgaan, vooral om dat de tegenstander weet, dat er onderne mingsgeest genoeg in die Marine schuilt om na een vijandelijken aanslag op ons gebied op strategische wijze 's vijands zwakste punt, zijn lange verbindingslijn, aan te pakken en de zeer gevoelige Japansche handelsbelangen op andere' zeewegen met allerlei militaire hulpmiddelen te treffen. Wij zijn er van overtuigd, dat onze vloot in de Indische wateren en daarbuiten in dat geval op opzienbarende wijze van zich zou doen spreken. Ongetwijfeld zal een tegenstander zich wel tweemaal bedenken vóór hij de hand naar het Nederlandsche gebied uitstrekt. Hij dient ech ter te weten, dat het ons ernst zal zyn, wan neer ook slechts het kleinste stukje van den Archipel zou worden aangevallen. Onze Re geering vragen wij, om door een snelle her ziening van de defensie-grondslagen voor Ne derlandsch-Indië, een eventueelen aanvaller te waarschuwen, j Onderstaande party werd gespeeld om het 2e klasse kampioenschap van Nd. Holland, tusschen N. N. (Held. Damcl.) wit t en P Leijse (IJmuiden) zwart. Wit Zwart 1. 34—29 17—22 3. 45—40 6—11 5. 28X19 14X23 7. 37—31 14—19 9. 26X37 5—10 11. 41—37 10—14 Wit Zwart 2. 40—34 11—17 4. 32—28 19—23 6. 31—26 10—14 8. 31—27 22X31 10. 37—32 19—24 12. 46—41 14—19 13. 3228 Wit heeft geen moeite de ketting stelling te verbreken. 13. 23X32 14. 37X28 20—25 15. 29X20 25X14 16. 41—37 17—21 17. 38—32 1823 18. 36—31 12—18 19. 31—27 7—12 20. 4338 14—20 21. 4943 2126 22. 3430 2024 23. 30—25 16 24. 3934 914 25. 44—39 49 26. 3430 11—17 27. 5045 1721 geeft wit de gelegenheid om door 28. 27—22 25—20 40X7 en 28 31 de partij te vereenvoudigen. Wit geeft ech ter de voorkeur aan: 28. 39—34! 2— 7 of? 29. 34—29! 23X34 30. 40X20 15X24 31. 28—23 19X39 32.. 30X10 3944 om schrjfverlies te ont gaan. 33. 27—22! 18X27 34. 43—39 44X33 35. 38X29 27X38 36. 42X33 en zwart gaf na enkele zetten op daar 36 914 enz. eveneens verliest. Een partij met een verras send slot. De oplossing van onze beide vorige proble men luidt als volgt: Wedstrjjdprobleem no. 7 Wit Zwart Wit Zwart 1. 34—30 29X18 2. 47—41 36X47 3. 28—23 47X49 4. 23X 3 49 of 27X38 5. 3X16 en wint. Wedstrijdprobleem no. 8. 1. 17—11 6X26 gedw. 2. 27—21 28X39 gedw. 3. 48—43 39X37 gedw. 4. 46—41 26X28 5. 41X1 gewonnen. De stand der deelnemers aan onzen oplossmgs- wedstrijd is thans als volgt: P. J. Leenaarns, W. Wieren, P. Kwast, D. C. W. Rab, M. v. Kalken, M. Leune, J. Jeninga (Breezand), W. F. K. Ouwens, J. Wit, W. v. Ravensteijn, A. Ouwens, B. de Best, P. Peen, J. Vink, F. Ouwens, J. Grootte, J. Moor, C. Thomas, A. v. d. Hoek, J. v. Aperen, A. A. Bremer, J. A. van Vliet, C. Groenhof (Texel) allen met 8 pnt., vervolgens P. H. C. Groenemeyer, C. Kuilman, C. Leibrandt met 6 pnt., S. Slort (3, 4, 7, 8), J. Koster (5, 6, 7, 8), K. Geest man (1, 2, 3, 4), J. C. Kossen (1, 2, 5, 6, 7, 8), E. Held (1, 2, 5, 6), J. Koster (5, 6, 7, 8), S. Slort (3, 4, 7, 8)), P. Slort (3, 4), F. Helle doorn (4). De beide laatste problemen zullen wij af zonderlijk plaatsen Wedstrijdprobleem no. 9 is van den Texelschen kampioen den heer C. Dijker, die al sinds jaren als problemist naam heeft. Herhaalde malen werden zijn proble men in het officieel orgaan van de Ned. Dam- bond „Het Damspel" opgenomen. In het on derstaande probleem stelt hij dan ook onze oplossers voor een lastige opgaaf. Wedstrijdprobleem no. 9 van C. Dijker (Texel) (Eerste publicatie) Wit speelt en wint. De crjferstand is zwart 11 schijven op 3, 5, 6, 8, 9, 18, 19, 20, 25, 26 en 36. Wit 11 schijven op 16, 32, 34, 35, 37, 38, 39, 41, 42, 43 en 44. De oplossingen moeten uiterlijk 8 Januari in ons bezit zijn. In begin Januari. Batavia, 28 Dec. (Aneta). De directie der JavaChinaJapan Lijn heeft besloten, dat haar dienst SoerabajaSjanghai in het begin van Januari zal worden hervat. Voorloopig zullen de schepen éénmaal per drie weken proefreizen maken. Wanneer deze proefreizen slagen, en voldoende lading be schikbaar is, zullen geregeld halfmaandelijk- sche reizen van Batavia uit worden gemaakt. Zut-etptJieqen, De heer E. Hermes, lid van de Heldersche Zweefvlieg Club, die onlangs zijn B-brevet zweefvliegen behaalde, zal 1 Februari a.s. in opleiding komen voor motorvlieger. Hiermede is dus het groote nut van het zweefvliegen be wezen, n.1. dat het als vooropleiding beschouwd kan worden voor het motorvliegen. Een aardig succes zoowel voor den heer Hermes als voor de jonge vereeniging, welke hem in staat stelde zyn eerste evoluties in de lucht te verrichten. ZIEKE NVERV OER. De Texelsche boot heeft gisterennacht om 2 uur een extra reis moeten maken voor het vervoeren van een ernstige patiënt naar het ziekenhuis te Den Helder. Oosterend Het muziekgezelschap „Excelsior" te Oos terend is voornemens op Nieuwjaarsdag een uitvoering te geven in het gebouw voor Christelijke Belangen te Oosterend. Vervol gens bestaat het plan om over ongeveer 14 dagen in hetezlfde gebouw opnieuw een uit voering te geven voor de donateurs dier ver eeniging. Behalve muzieknummers door „Ex celsior zullen verschillende voordrachten en samenspraken gegeven worden. De prijzen aan den rijksvischafslag te IJmui den waren gisteren: Tarbot 1.020.75, tong 9875 c., heilbot 10.62, alles j. er kg griet 2818, groote schol 15.5012, middel 1714, zetschol 24.5020.50, kleine schol 22.507, schar 10.505.20, tongschar 4119, poontjes 5.104.30, groote schelvisch 25, middel 22, kleinmiddel 1816, kleine 14.506, groote gul 107.50, kleine 92.60, wijting 5.400.75, makreel 98.50, versche ha ring 1.75—1, alles per 50 kg; kabeljauw 3817.50 per 125 kg; vleet 2.7^-1.70, leng 1.500.80, koolvisch 6012, alles per stuk; rog 20—18 per koop. STOOMVAART MAATSCHAPPIJ NEDERLAND. Marnix v. St. Aldegonde, u., 28 Dec. te Port Said. Poelau Bras, t., 27 Dec. v. Colombo. Poelau Tello, u., 27 Dec. te Batavia. Singkep, t., 27 Dec. v. Batavia. Tawali, t., 24 Dec. v. Batavia. KON. NED. STOOMBOOT MAATSCHAPPIJ. Achilles, 27 Dec. v. Lissabon. Alkmaar, u., 23 Dec. v. Callao. Alphacca, 27 Dec. v. Rotterdam. Amazone. 22 Dec. v. Curagao. Astrea, 24 Dec. v. New York. Atlas, 23 Dec. v. Curagao. Baarn, u., 26 Dec. te Cristobal. Bacchus, 25 Dec. v. Curagao. Bodegraven, 28 Dec. v. Antwerpen. Boskoop, t., 23 Dec. v. Valparalso. Cissy, charter, 18 Dec. v. Curagao. Costa Rica, 27 Dec. v. Cristobal. Crynssen, u., 27 Dec. 9 u. 1 m. Y.m. 100 m. W.Z.W. V. Land's End. Deucalion, 27 Dec. te Izmir. Dido, 24 Dec. v. Curagao. Flora. 25 Dec. te New-York. Hercules, 27 Dec. v. Algiers. Irene, 25 Dec. v. Pto. Barrios. Juno, 27 Dec. te Patras. Luna, 25 Dec. te New-York. Mars, 27 Dec. te Yerakini. Nereus, 27 Dec. te Kopenhagen. Simon Bolivar, 24 Dec. v. Barbados. Stella, 28 Dec. 120 mijl N.O. v. Finisterre. Stuyvesant, 24 Dec. v. New-York. Taurus, 28 Dec. te Amsterdam. Theseus. 27 Dec. te Kopenhagen. Titus, 28 Dec. te Queensboro. Trajanus, 28 Dec. te Amsterdam. KON. PAKETVAART MAATSCHAPPIJ. Barentsz, 24 Dec. v. Saigon. Houtman, 26 Dec. v. Singapore. Nieuw Holland, 24 Dec. v. Brisbane. Roggeveen. 24 Dec. te Kaapstad. Sawalhoento, 25 Dec. v. Saigon. Sipora, 27 Dec. v. Belawan. Tasman, 26 Dec. v. Tamatave. HOLLAND—AMERIKA LIJN. Bilderdijk, pass. 26 Dec. 12 u. Scilly. Boschdijk, 24 Dec. te Houston. Breedijk, 26 Dec. te New-Orleans. Damsterdijk, 26 Dec. 700 mijl Z.W. v. Valentia. Edam, 25 Dec. te Norfolk. Lochkatrine, 25 Dec. te Londen. Rotterdam, 24 Dec. v. New-York. Veendam, 28 Dec. v. Rotterdam. SILVER-JAVA PACIFIC-LIJN. Djambi, 24 Dec. v. Singapore. Kota Inten, 22 Dec. v. New Orleans. Saparoea, 25 Dec. v. Cebu. JAVA—NEW-YORK-LIJN. Kertosono, pass. 28 Dec. K. Goede Hoop. Kota Pinang, 25 Dec. te Batavia. Kota Radja, 23 Dec. v. Boston. Prometheus, 24 Dec. te New-York. Salabangka. 25 Dec. v. Batavia. Tanimbar, 24 Dec. v. New Orleans. Troilus, 24 Dec. v. Kaapstad. STOOMVAART MIJ. OCEAAN. Aeneas, 27 Dec. te Londen. Alcious, 27 Dec. 90 m. Z. v. Land's End. Diomed, 27 Dec. v. Dairen. Laomedon, 24 Dec. te Liverpool. Medon, 26 Dec. te Hamburg. Myrmidon, 27 Dec. te Swansea. Philoctetes, 28 Dec. v. Kobe. Polyphemus, 27 Dec. te Belawan. Sarpedon, 26 Dec. v. Penang. Titan, 24 Dec. v. Singapore. HOLLAND—WEST-AFRIKALIJN. Alchiba, u., 25 Dec. v. Dakar. ROTTERDAMSCHE LLOYD. Brastagi, t., pass. 28 Dec. Dover. Indrapoera. u.. 28 Dec. te Singapore. Nolissement, charter, 26 Dec. te Hamburg. Sibajak, 28 Dec. te Rotterdam. ROTTERDAM—ZUID AMERIKA-LIJN. Alcyone, t., 27 Dec. v. Santos. VEREENIGDE NEDERL. SCHEEPVAART MIJ. (Holland—Afrika Lijn). Algorab, u., 27 Dec. v. Kaapstad. Bloemfontein, t., 28 Dec. te Dakar verwacht. Boschfontein, u., 27 Dec. te Kaapstad. (Holland—Oost-Azlë Lön). Gaasterkerk, t., 28 Dec. v. Kobe. Zuiderkerk, t., 28 Dec. te Antwerpen. (Holland—Br.-Indlë HJn). Streefkerk, 28 Dec. te Calcutta.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 6