Maryse Hilsz gevonden! DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER fapaooers eischen meer invloed te Sjanghai Aan de kust van Iran geland Vliegende Fraugaise vertelt over recordvlucht Ijsafzetting veroorzaakt vliegramp K.L.M,-vliegtuigen Alle booten de Oceaan op Versterking der Nederlandsche luchtvloot Zal Hitier Roosevelt antwoorden 1 Nederlanders boeken winst te Hastings Een groof aviafrice voor de luchtvaart behouden WO EN S DAG 5 JANUARI 1938 65e JAARG. No. 8199 „Terloops" het hoogferecord voor vrouwen verbeterd Nieuwe stappen bij het gemeentebestuur Weer een nieuw conjuncfuurplan van Roosevelt Prins Bernhard naar Soestdijk kampen met motorstoring Dit nummer bevat 8 pagina's EERBERICHT DB BILT SEINT: Slachting langs den Amerikaanschen weg Amerika bouwt twaalf snelle tankschepen heldersche courant KONINGSTRAAT 78, DEN HELDFP Trrrr^^ "fcLDER, TELEFOON 30 (2 LIJNEN) Urtgave der Uitg Mt). Hoflandi Noorderkwartier N.T." te Den Helder De Fransche aviatrice Maryse Hilsz, op weg van Saigon naar Parijs zoek geraakt, is ongedeerd. Zij is geland op 20 mijl afstand van DJask, aan de kust van Iran. Een telegram uit DJask meldt na der, dat de aviatrice zich te Kochl Moebarak, tusschen DJask en Bender Abbas bevindt. Men weet nog niet, of haar toesttel beschadigd is. Noodlanding op een bloembollen- veld. Vele malen heeft de naam van Maryse Hilsz in luchtvaartkringen al bewondering gewekt; vele malen werd zij genoemd na het slagen in een stoutmoedige vlucht of na het vestigen van een nieuw hoogterecord voor vrouwen. En wij, in Holland, herinneren ons nog wel dat er enkele jaren geleden veel schade werd aangericht toen een Fransche aviatrice met haar sporttoestel een noodlan ding maakte te midden van onze trotsche bloembollenvelen; ergens in de buurt van Leiden en dat het toestel niet eerder werd vrijgegeven alvorens die schade werd vergoed! De pilote van dit toestel was Ma ryse Hilsz. Opgeven na tegenspoed stond niet in haar woordenboek; zij vloog en haar ondernemin gen werden allengs stoutmoediger. In haar eentje startte zij op een Fransch vliegveld; vloog over de woestijnen van Syrië en door de Indische moesson, over de jungles van Siam naar Saigon. De vlucht maakte haar beroemd, nóg beroemder dan de noodlanding tusschen de tulpen en hyacinthen! En ter af wisseling vestigde zij hoogte-records. Zij Steeg en steeg en klom aanvankelijk tot 9800 Meter. In '38 en '34 vloog zij tweemaal van Parijs naar Japan en toen volgde een tweede hoogterecord: ditmaal bereikte zij ruim 11000 Meter. Maar nu kwam er een andere vrouw en snoepte het record met een nieuwe presta tie af: de Italiaansche Carina Negrone be reikte een hoogte van 12000 Meter. Natuur lijk startte Maryse opnieuw, in 1936 en met 14.008 Meter had zij haar oude plaats op de ranglijst heroverd. Over den dag van deze nieuwe prestatie vertelt de aviatrice het vol gende: „Mijn machine stond in Villacoublay, de kleine vlieghaven buiten Parijs. Het weer dien morgen was zoo mooi dat ik om vier uur in den morgen al in mijn kleine auto onderweg was. Weinig kon ik toen vermoe den dat ik dien dag een wereldrecord zou vestigen en het was aanvankelijk ook mijn bedoeling niet een poging te doen. Onverwacht gestart. Het toestel stond klaar, omdat ik in ieder geval een korte vlucht wilde maken. Ik trok mijn vliegcostuum dat voorzien is van een automatische electrische verwarmings-in- richting aan en zonder iemand te waarschu wen, startte ik na alle instrumenten te heb ben nagezien. Eerst in de lucht toen ik pas goed merkte welk een buitengewoon prach tig weer het was en hoe er een volkomen windstilte heerschte, kwam 't denkbeeld op. Het toestel functioneerde voortreffelijk en spoedig was ik boven een lichte nevelkring die over het vliegveld hing; ik controleerde nog even de weersverhoudingen en het loo- pen van de motoren en toen drukte ik mijn zuurstofmasker voor mijn gezicht en rarkeh de in spiralen langzaam naar boven. Ik het mijn oogen opzettelijk onbedekt omdat aan de hand van vroegere erv'ar'n^e" .ff" afkeer voor beslagen bnlleglazen hadgekre gen Overigens kan ik met zekerheid vast stelen dat ik gedurende den geheelen vlucht in geen enkel opzicht last van mijn oogen heb gehad en er was dan ook va geen enkel geziehtsbezwaar, zooals zich aai dikwijls voordoet, sprake. Merkwaardige sensatie. Onafgebroken ging het stijl ^oog. Het zuurstofmasker werkte voortre l en toe waagde ik het eens even den te kijken. eon Diep beneden nul lag de - dun, kronkelend zilveren lint. Parijs zag e als een benevelde vlek op een el :n het doek uit.. Rondom zag ik de■wer niet verzinken en het duurde m er viel op de al grauwer wordende aarde geen enkel detail meer te zien. Ik was om precies 4 uur en 11 m.inu1jT. don vroegen morgen van het kloin veld gestart en 40 minuten later had ik een Wrrte ven 14.008, 65 Meter bereikt, up aai oogenblik bemerkte ik een merkwaardige schok die er door mijn lichaam ging en een zonderling gevoel van ontspanning in al mijn ledematen. Ik kan niet zeggen dat de ze gevoels-sensatie pijnlijk was, maar ik meen mij te herinneren dat mijn beenen en armen aan een zeker drukkend gevoel on derhevig waren en niet zoo volkomen rea geerden op mijn wil als normaal te noemen is. Dat was de reden dat ik onmiddellijk besloot terug te keeren." Het dalen vanaf de bereikte hoogte bleek nog sneller te gaan dan het stijgen. 35 Mi nuten na het vestigen van haar record land de Maryse Hilsz weer op het vliegveld van Villacoublay. Zonder veel woorden leverde zij haar gereedschappen in en merkte „en passant" op, dat zij naar haar bescheiden meening zoojuist een nieuw wereldrecord voor vrouwen had gevestigd. „Ik zal den mannen afsnoepen." „Ditmaal was het een hoogte van 14.008 meter. De instrumenten hebben goed gefunc tioneerd. Het record stond vast. Maar ik heb tijdens mijn vlucht als vast aangeno men dat men nog hooger kan kewnen. Ik meen zeker te kunnen zeggen dat ik nog een paar honderd meter had kunnen klim men, maar ik heb dat bewaard voor een volgende gelegenheid. Ik zal het halen ik wil het de mannen afsnoepen! Wie tot 14.008 is gekomen, kan ook een hoogte van 14.433 meter bereiken" Ziedaar enkele indrukken van de wijze waarop deze Francaise reageerde op het door haar gevestigde record. In December j.1. bracht zij, zooals bekend het record Parijs-Saigon op haar naam en het is tijdens de thuisvlucht en we] na haar vertrek uit Karachi dat haar verdere radio-berichten uitbleven." In Basra, waar zij als volgende plaats verwacht werd kwam zij niet aan. „Waar is Maryse Hilsz?" Ziedaar de vraag, die men eenige dagen lang stelde. Gelukkig is de aviatrice thans gevonden. Of haar toestel vernield is, weten wij nog niet, evenmin of de vliegster gewond is. De woordvoerder van de Japan sche ambassade te Sjanghai heeft aan de pers verklaard, dat de Ja- pansche autoriteiten bi] den ge meenteraad van de internationale nederzetting een nieuwen stap heb ben gedaan, om te protesteeren te gen de houding van de Chineesche vakvereenigingen, de Chineesche ka mer van koophandel en de burger- vereeniging der concessie, Deze organisaties hebben namelijk een manifest gepubliceerd, waarin afkeurend gesproken wordt over de „burgervereeni- ging van Shanghai", om den Japanschen invloed in Shanghai te vergrooten. De Ja- pansche autoriteiten hebben aan de auto riteiten der concessie verklaard, dat deze vereeniging geen politiek karakter heeft. Zij hebben er echter bij den gemeenteraad op aangedrongen, de opheffing van de be treffende Chineesche organisaties te be werkstelligen. Een woordvoerder van de Japansche am bassade heeft voorts aan de pers verklaard, dat de officieele stap, die gistermorgen ge daan is, hoofdzakelijk ten doel had, bij het bestuur der internationale concessie aan te dringen op: Het nemen van alle maatregelen om de anti-Japansche gezindheid te onderdrukken. Het uitoefenen van een strenge controle op alle bladen, die blijk geven van antiJapansche gezindheid. Het vergrooten van het aantal en het verhoogen van den rang der Japanners bij de politie der con cessie. Het benoemen van Japanners op belangrijke posten in alle organisa ties, die onder het gemeentebestuur staan. De woordvoerder voegde hieraan toe, dat, ingeval de gemeenteraad geen rekening met deze eisc'hen zou houden, het Japan sche opperbevel zou moeten aannemen, dat de pogingen van het gemeentebestuur goede trouw of doeltreffendheid missen, en de noodige maatregelen zou moeten nemen. Op de vraag, of de controlemaatregelen zich eveneens zouden uitspreken tot de buitenlandsche bladen, die in hun lands taal verschijnen, antwoordde de woordvoer der dat de maatregelen op alle bladen betrekking hebben en dat, wat de buiten landsche bladen betreft, welker houding als anti-Japansch zou worden beschouwd de Tapansche autoriteiten bet resultaat rullen afwachten van de maatregelen, die de con cessie zal nemen. In den vorm van een nltimatum. Te Sjanghai wordt verklaard, dat de Ja pansche voorstellen aan den gemeenteraad van Shanghai in den vorm van een nltima tum ingediend zijn. De Japansche gedele geerden lieten ze n.1. vergezeld gaan van de waarschuwing, dat het Japansche leger gedwongen zou kunnen zijn stappen te doen al naar de omstandigheden dit zouden eischen. teneinde de anti-Japansche elemen ten uit te roeien. De Japansche consul-generaal. Okomoto, heeft o.m. gezegd, dat het Japansche leger gedreven wordt tot het gevoel, dat de ge meentelijke autoriteiten de bekwaamheid of den wensch misten tegemoet te komen aan den. eisch tot onderdrukking van de oproerige elementen. DUITSCH VERKEERSTOESTEL NEER GESTORT; ZES DOODEN. Gistermiddag is het van Milaan ko mende Duitsche lijnvliegtuig „Char les Haar", van de Deutsche Lufthan sa, kort voor de landing op het vlieg veld RheinMain neergestort. Drie passagiers en de uit drie personen bestaande bemanning, kwamen hier bij om het leven. Vermoed wordt, dat het ongeluk moet worden geweten aan plotseling optredende buitengewone sterke ijs afzetting op belangrijke deelen van het vliegtuig, tengevolge van de he vige vorst. In dit verband kan worden gemeld, dat het te Frankfort aansluitende K.L.M.-vliegtuig „Kieviet", PH-A.K.I., wegens weersomstandigheden niet uit Frankfort is vertrokken. Aanpassing der productie aan de vraag. Roosevelt heeft het woord gevoerd tijdens een persconferentie en gezegd te gelooven, dat het voor de industrieën slechts een ver standige oplossing zou zijn om overproduc tie met de daarmede verbonden prijsdalin gen te voorkomen, samen te gaan met de regeering en een productieplan vast te stel len voor den duur van zes maanden of een jaar. Volgens een hardnekkig gerucht, dat zoowel te Soestdijk als te Am sterdam loopt, zon Prins Bernhard vandaag het Burger-Ziekenhuis ver laten en naar het paleis-Soestdijk worden overgebracht. Zekerheid is daaromtrent niet te krijgen. Wel staat vast, dat zijn toestand zeer veel verbeterd i6, aldns de N.R.Crt. Een nachtverpleegster behoeft geen dienst meer te doen. De K.L.M.-vliegtuigen hebben de laatste dagen miet motorstoringen te kampen. Daar is, aldus de Tel., het oponthoud van de „Wielewaal" te Athene (uitreis) en de .Nan doe" te Bagdad (thuisreis). Gisteren bleven ook de „Ibis" (uitreis) en de „Oehoe" (thuisreis) steken, resp. in Rangoon en Ban- doeng. De „Wielewaal", die inmiddels weer hersteld was is naar Bagdad gevlogen om de post en de passagiers van de „Nandoe" over te nemen. De terugreis is ook al weer aanvaard. Gisteren bevond de „Wielewaal" zich te Alexandrië. De post en passagiers van de „Ibis" die ook de passagiers van de gestrande .Wielewaal" aan boord heeft, wor den overgenomen door de „Torenvalk" die vandaag te Rangoon wordt verwacht. De „Oeverzwaluw", op weg naar Bagdad met een nieuwen motor voor de „Nandoe", is gisteren te Brindisi geland. Ook op de Europeesche lijnen ondervin den de vliegtuigen vertraging. Zoo is de „Kievit", die aansluit op het lijnvliegtuig MilaanFrankfort, wegens de slechte weersomstandigheden te Frankfort geble ven. Groots drukte bij Smit'g Intern. Sleepdienst. In de komende maanden heeft L. Smit en Co's Int. Sleepdienst een groot aantal sleep reizen uit te voeren. Allereerst vertrekken Vrijdag de sleepbooten Indus, Schelde en Donau met baggermateriaal naar CuraQao. Na het volbrengen van dit werk zullen de Indus en de Donau naar Maassluis terug- keeren, doch de Schelde zal vandaar via Dakar een sleepreis naar Kaapstad verrich ten. Voorts heeft de sleepdienst een opdracht ontvangen van de Hollandsche Aannemings maatschappij in den Haag, die te Kaapstad een groot havenwerk moet uitvoeren, om een groote hoeveelheid baggermateriaal naar Kaapstad te sleepen. Deze opdracht zal waar schijnlijk negen reizen in beslag nemen. De sleepbooten Ganges, Seine, Oostzee en Ebro vertrekken begin Februari met bagger materiaal naar Kaapstad. De sleepboot Witte Zee zal, na het binnenbrengen van het En- gelsche stoomschip Blue Peter, drie maan den te Fayal op de Azoren gestationneerd blijven. Groote orders bij Fokker defini tief geplaatst. Geruimen tijd geleden werd be kend gemaakt, dat de minister van Defensie voornemens zou zijn bij de N.V. Nederlandsche Vliegtuigenfa- briek Fokker een belangrijke op dracht te plaatsen ten behoeve van de luchtvaartafdeeling te Soester- berg. Naar verluidt is aan bedoeld voor nemen dezer dagen definitief uitvoe ring gegeven en zijn de desbetreffen de contracten reeds tot stand geko men. De directie van de Fokkerfabrie ken, tot wie wij ons om inlichtingen hebben gewend, deelde ons mede, het bovenstaande te kunnen bevestigen. Inlichtingen omtrent aantal en soort der betrokken vliegtuigen, kon men ons evenwel niet verstrekken. Aangenomen mag echter worden, dat de thans bestelde vliegtuigen behooren tot de nieuwste producten van de Fokkerfabrieken en dat derhalve de luchtmacht zal worden uitgebreid met eenige tientallen der nieuw ste Fokker-jagers van het type D. 21, eeni ge tientallen snelle tweemotorige gevechts vliegtuigen van het reeds dadelijk na zijn verschijnen op de Parijsche luchtvaart salon in 1936 zooveel opzienbarend type G 1, en de in het najaar gereedgekomen tweemo torige luchtkruisers T. 5, alsmede een aan tal soortgelijke doch zwaarder bewapende luchtkruisers van een iets zwaarder type. Verwachting: Afnemende tot matige N.O. tot N.W. wind, aanvankelijk weinig, later toenemende bewolking, wei nig of geen neerslag, des nachts lichte vorst in bet N., matige vorst in het Z., overdag temp. om het vries punt tot lichte dooi. Verdere vooruitzichten: Dooi m. toenemende wind De reactie op de redevoering van Roose velt in het bijzonder op het gedeelte, dat betrekking heeft op den binnenlandschea toestand in de Vereenigde Staten, is te Berlijn nogal kalm, zegt de N.R.Crt. Even wel is een zekere geprikkeldheid te bespeu ren over de herhaling van Roosevelt's stel ling aangaande de democratie, als waar borg voor den vrede. Deze irritatie komt ook in de bladen tot uiting, maar die duide lijkheid van de betoogen in de pers wordt niet bevorderd door de omstandigheid, dat geen enkel blad den tekst van de redevoe ring publiceert, daar die uit den aard der zaak voor Duitsche lezers ongeschikt wordt geacht. In politieke kringen spreekt men ervan, dat de Führer omstreeks den 30stein Janu, ari, ter gelegenheid van den vijfden verjaar dag van zijn regeering, een toespraak in den Rijksdag zal houden. Daar de 30ste op een Zondag valt, zou men ditmaal den datum van de bijeenkomst van den Rijksdag moe ten verleggen. De Führer heeft sedert Neu renberg niet meer het woord gevoerd en de verklaringen van Roosevelt zouden hem een geschikte aanleiding kunnen zijn te ant woorden met een uiteenzetting over de be kende nationaal-socialistisohe opvattingen over collectivisme, Volkenbond en demcra- tie. Intusschen hoort men, dat er ten deze nog niets is beslist. Evenwel rekent men in politieke kringen toch met de mogelijk heid, dat de Führer evenals vorige jaren omstreeks 30 Januari het woord zal nemen. Volgens een statistiek van een on gevallenverzekeringsmaatschappij te New York, zon in 1937 in de Ver eenigde Staten 40.300 personen bij automobiel-ongevallen om het leven gekomen zijn, terwijl 1.060.000 bij der gelijke ongelukken werdon gewond. De maritieme commissie maakt bekend, dat voorgesteld is onmiddellijk twaalf zeer snelle tankschepen te bouwen in samen werking met de Standard Oil Cy., te New Jersey, teneinde tegemoet te komen aan de dringende behoefte van de vloot aan hulp schepen. Met vier vooraanstaande scheepswerven zijn reeds contracten afgesloten. Met den bouw dezer schepen is een bedrag van 37.566.000 dollar gemoeid. IN HET GEHEIM GETROUWD. Vermist Amerikaansch meisje terecht. Trudie Bernett, de zeventienjarige dochter van Ford's personeelchef te Dctroit, die blij kens een bericht elders in ons blad, overal door de geheele politie van den staat Mi- chigan wordt gezocht, is terecht. Zij was in het geheim getrouwd met Russel Hughes een jeugdvriend. SCHAKEN. Gisteren werd de zevende ronde van het Hastingstournooi gespeeld. Alle favorieten voor de eerste plaats in het hoofdtournooi wonnen, zoodat in de kopgroep geen ver andering is gekomen. Keres. Flohr en Ros- hevsky leiden met 5V2 punt gevolgd door fine met 4% punt. In het premier-reservetournooi boekten alle Nederlanders fraaie successen. Landau ging op den ingeslagen weg voort en won met zwart van Cole. Van Doeshurgh en Schelfhout, beiden met wit uitkomende sloegen resp. Ritson Morrv en Peters. Lan dau heeft met de fraaie score van 6 uit 7 de leiding, gevolgd door Van Doesburgh

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 1