Op reis naar Addis-Abeba Herhalingsoefeningen 1338. Rijksbestuursraad benoemd De fietswinoaar van de Kindermiddag Overgangsvliegtuigen voor onze luchtmacht De verdeeling Palestina van Een tocht tusschen zand en hemel Prins Bernhard naar Soestdijk vertrokken SCHIJNWERPERS BESCHERMEN ONS TEGEN DE AANVALLEN DER WOESTIJNHYENA'S. Van een bijzonderen correspondent.) Addis-Abeha, Januari 1938. De auto, die ons in Kartoem ontvangt, is een zeer moderne wagen en ook de zwarte chauffeur maakt den best denkbaren indruk. Maar anders ziet de wagen eruit, wanneer hij van het douanekantoor terugkeert en de reizigers komt afhalen. Hij is beladen met kisten en koffers, zoodat voor het instijgen nog slechts een kleine opening vrijblijft en voor den niet-turner is het een waar kunst stuk in den wagen te komen. Dan worden de waterzakken stevig vast gebonden. Is dit alles gebeurd, dan nemen in den wagen voor zes personen negen per- snen plaats. Men heeft het gevoel, ingepe keld te zijn. Nu zet de wagen zich langzaam in bewe ging. Door nauwe straten met kleurige ba- zars leidt onze weg, totdat wij eindelijk de hoofdstraat van de stad bereiken. In snel tempo verlaten wij de stad. Langs Moham- medaansche kerkhoven en moskeeën en de Nijl aan de andere zijde rijdt onze auto de oneindige woestijn tegemoet. Na een tocht van twee uren Is de wagen met een dikke laag stof be dekt. Eindelijk aan dezen plaag ge wend, kan de reiziger meer aan dacht aan de natuur gaan besteden. Vele kleine Soedaneesche dorpen passeert onze wagen. Tegen den avond wordt het eenzaam, wij heb ben de woestijn bereikt. Snel ver dwijnt de zon. Schijnwerpers lichten op. In de verte komt een Nijlschip aanvaren. Honderden lichtjes stra len. Het maakt een sprookjesachti- gen indruk. Met een snelheid van 80 km. per uur trek ken wij nu de Nubische Woestijn al dieper en dieper in. De laatste sporen der bescha ving verdwijnen. Slechts zand en hemel be geleiden ons van nu af op onze rets. Tegen middernacht wordt halt gehouden. Zich niet bekommerend om de huilende hyena's leg gen de reizigers zich op het woestijnzand te slapen. Dn felle stralen van de schijn werpers houden de dieren op een afstand. Sterren in plaats van nederzet tingen. Kort na zonsopgang wordt de reis voort gezet. Links en rechts van den weg liggen cadavers van kameelen en paarden. Eenige kleine incidenten, ontstaan door het springen van banden, zijn spoedig over wonnen. Tegen den middag passeert ons een groote karavaan kameelen. Wij stoppen. En nu is er een massa te vertellen. De karavaan was een maand geleden uit Port Soedan vertrokken en bevindt zich nu op weg naar Fasjoda. In korten tijd ontwikkelt zich tus schen ons een ware ruilhandel in levens middelen, fruit en water. Onze tijd echter is kostbaar, wij moeten verder. Na tien minu ten verliezen wij de karavaan uit het oog. De hitte is bijna ondragelijk. Een geluk, dat ik een plaatsje bij het raam heb kunnen bemachtigen en dus af en toe het hoofd eens naar buiten kan steken. De avond valt. De vurige zonnebal ver dwijnt. De sterren flonkeren aan den verren horizon. Steeds weer meenen wij, een ne derzetting voor ons te hebben, maar tenslotte blijkt dan, dat wij ons ver gist hebben en 't licht wordt uitge straald door een aan den horizon opgaande ster. Om twee uur 's nachts bereiken wij een dorp. Er wordt gestopt; de reizigers, ver moeid van den langen tocht, begeven zich naar de karavaanserai (herberg) om uit te rusten. Het lawaai van vertrekkende auto's wekt ons 's morgens. Wanneer ik buiten kom, zie ik in de verte eenige bergketens uit de morgenschemering opduiken. Het grensgebergte van Abessinië. Nadat wij ons van versche levensmiddelen en water en den motor van benzine hebben voorzien, gaat de toeht verder. Het land schap is geheel veranderd. Een heuvelige, bijna onbegaanbare streek is het, waardoor onze wagen zich een weg moet zoeken. Eenige malen gebeurt het, dat alle reizigers moeten uitstappen om den wagen voort te duwen. Uren lang gaat het onder deze om standigheden verder. Tegen den middag bereiken wij weer een plaatsje. Het is het Engelsch-Soedaneesche grens- en douanestation. De passen en de bagage worden gecontroleerd. In Abessinië. Een uur later hebben wij weer een klein oponthoud. Wij hebben de Italiaansche grenswacht bereikt. Onze passen worden gestempeld. Eenige kilometers over de grens komen wij in het grensplaatsje Be den-a-dis aan. Wie beschrijft onze verbazing, als wij ons na den uittocht uit dit stadje plotseling op een schitteren den autoweg bevinden. Deze is door Italiaansche ingenieurs aangelegd. Om 11 uur bereiken wij de tweede stad van Abessinië, Condar. Hier genieten wij voor de eerste maal op onze reis een goede nachtrust. In Condar vindt men hotels, die ook vqpr Europeanen geschikt zijn. Wat mij bijzonder opvalt is de groote zinde lijkheid. Den volgenden morgen begeven wij ons op weg naar Addis Abeba. Onze mooie autoweg leidt ons al hooger en hooger. Wij bereiken tegen den middag de hoog vlakte van Abessinië. Het is jammer, dat wij niet uit kunnen stappen. Het Abessijn- sche volksleven biedt den Europeaan veel bezienswaardigs. Om 10 uur 's avonds komen wij einde lijk in Addis-Abeba, het doel van onze reis aan. Daar alle reizigers zonder uitzondering doodelijk vermoeid zijn, leggen wij ons te slapen. Den volgenden dag zullen wij in staat zijn, de hoofd- en residentiestad van het Italiaansche Abessinië te bezichtigen Voor het 21e Regiment Infanterie (waar bij zijn ingedeeld de dienstplichtigen uit de Provincie Noordholland) zijn do herhalings oefeningen als volgt geregeld: de lichtingen 1927 en 1928 van 5 September tot en met 14 September 1938 te Amersfoort (de onderof ficieren vanaf 29 Augustus 1938 en de on- derofficieren-admin. van 1 September tot en met 17 September 1938); en de lichtingen 1932 en 1934 van 15 September tot en met 1 October te Amersfoort (de onderofficie ren vanaf 8 September 1938, en de onder- officieren-admin. van 12 September tot en met 5 October 1938). De dienstplichtigen, behoorende tot boven vermelde lichtingen en legeronderdeelen, voor wie het in verband met hun beroep of bedrijf, dat zij uitoefenen, te bezwaarlijk is om deze oefeningen te volbrengen in do tijdvakken, in het algemeen voor hun korps of korpsgedeelte vastgesteld, vervul len deze oefeningen in de hierna vermelde tijdvakken: 21e Regiment Infanterie, lich tingen 1927 en 1928, van 9 Februari tot en met 18 Februari 1939 (de onderofficieren vanaf 2 Februari 1939, en de onderofficie ren adm. van 6 Februari tot en met 22 Fe bruari 1939) te Amersfoort; 21e Regiment Infanterie, lichtingen 1932 en 1934, van 9 Februari tot en met 25 Februari 1939 (de onderofficieren vanaf 2 Februari 1939, en de onderofficieren-adm. van 6 Februari tot en met 1 Maart 1939) te Amersfoort; Regi ment Kust-Artillerie, de lichtingen 1927 en 1928, van 15 September tot en met 24 Sep tember 1938 (de onderofficieren vanaf 8 September 1938) en van 9 Februari tot en met 18 Februari 1939 (de onderofficieren vanaf 2 Februari 1939) te Den Helder; Regiment Kust-Artillerie, de lichtingen 1932 en 1934, van 15 September tot en met 1 October 1938 (de onderofficieren vanaf 8 September 1938) en van 9 Februari tot en met 25 Februari 1939 (de onderofficieren vanaf 2 Februari 1939) te Den Helder. De toestemming aan een dienstplichtige om de herhalingsoefeningen te volbrengen in één van de hierboven genoemde tijdvakken, geschiedt uitsluitend door den Minister van Defensie. De uitbetaling van de toegekende kost winnersvergoeding ten aanzien van den dienstplichtige, die in 1938 voor herhalings oefeningen in werkelijken dienst komt, geschiedt rechtstreeks aan den dienst plichtige door den administrateur van het korp6, enz., waarbij de dienstplichtige zijn werkelijken dienst vervult Beidoelde admi nistrateur of de commandant verleent, in dien de dienstplichtige het wenscht, zijn tusschenkomst om per chèque de toege kende bedragen aan het gezin, enz. over te maken. W1ERINGERMEER Dient hoofdzakelijk ter beharti ging van de Rijksbelangen. Naast de Bestuurscommissie van de Wieringermeerpolder, welke eer gisteren werd geïnstalleerd en hoofd zakelijk de gemeentebelangen van het Nieuwe Land behartigt, ls thans ook benoemd de Raad van Bestuur, wier taak voornamelijk is gelegen in het behartigen van de Rijksbelangen. De taak van de Raad van Bestuur omvat: De leiding en de uitvoe ring van den verderen inpolderingsarbeid, te zamen met de directie, daaronder begre pen het geschikt maken van de daarin ge legen gronden voor gebruik, in bijzonder voor de uitoefening van den landbouw, voor bewoning en voor het verkeer te land en te water, -het eigenaarsbeheer van de Staatseigendommen, met de bevoegdheid van deze eigendommen ten hoogste 100 ha. in Staatsexploitatie te honden en het treffen van voorzieningen ter behartiging van de Waterstaatsbelangen. De taak vgn de naast dezen Raad bestaande Directie is o.m. het uitvoeren vn de verordeningen van den Raad. Tot leden van genoemden Raad voor het Openbaar Lichaam van de ingepolderde Wie ringermeer en verder aan te wijzen inge polderde of in te polderen gedeelten van het I.Tsselmeer zijn bii Kon. Besluit met in gang van 1 Januari j.1. benoemd: Ir. V. J. P. de Blocq van Kuffeler, hoofd ingenieur, directeur van den Rijkswater staat, toegevoegd aan den directeur-gene raal van den Rijkswaterstaat te Den Haag: Mr. II. F. de Boer, administrateur, hoofd van de afdeeling Domeinen van het Dep. van Financiën te Den ITaag; C. Dame Gzn., wethouder der gemeente Willemstad; J. ITaverkamn, rentmeester der gemeen te Kamoen te Kampen; •Thr. Ir. O. C. A. van I.idth de Jende,, oud minister van Waterstaat te Den Haag; A. J. Loerakker, voorzitter van den Ne- derlandschen R. K. Landarbeidersbond St. Deus dedit, lid van de Tweede Kamer der Staten Generaal te Haarlem; H. D. Louwes, voorzitter van de Gronin ger Maatschappij van Landbouw, te UIrum; L. TI. Mansholt, lid van de Ged Staten van Groningen te Glimmen; en C. Moors, voorzitter van den Noord- Rrnbantsrhen Christelijken Boerenbond te Nieuw-Vossemeer. Als voorzitter van den raad is benoemd Jhr. Ir. O. C. A. van Lidth de Jeude Het lid, dat den voorzitter bij ongesteld heid afwezigheid of ontstentenis vervangt is de heer TT. D. Louwes. Deze Raad, nader omschreven in artikel 4 van de wet van 31 Mei 1937, waarhij het Openbaar Lichaam wordt ingesteld, mag ten hoogste uit 9 leden bestaan. Deze -wor den door de Kroon benoemd voor een tijd van 4 jaren en kunnen te allen tijde door de Kroon worden geschorst en ontslagen. Van de leden zal één door de Kroon aan te wijzen lid optreden als vertegenwoordi ger van den minister van Financiën, in dit geval dus Mr. H. F. de Boer. Deze vertegen woordiger heeft het recht om uitvoering van besluiten van de Directie, inzake het eigenaarsbeheer, te schorsen. De Raad is voorts nog belast met het houden van toezicht op do handelingen der Directie, bestaande uit een directeur en twee onder-directeuren, te benoemen door de Kroon. Tenslotte moet de Raad de Re geering van advies dienen en deze bijstand verleenen. Ter verduidelijking vermelden wij nog even, dat de eergisteren geïnstalleerde Be stuurscommissie, de eigenlijke gemeenteraad met de heer Ir. Smeding als voorzitter tot taak heeft het treffen van de gemeen telijke voorzieningen welke voor de tot het gebied van de Wieringermeer behoorende gronden en wateren worden vereischt in af wachting van de gemeentelijke indeeling. NIEUWBOUW IN ADDIS ABEBA. Niet slechts de schitterende nieuwe autoweg, die van Beden-a-dis naar Addis Abeba leidt, getuigt van de moderniseering, welke Italië bezig is in Abessinië aan te brengen. In de Abessijnscbe hoofdstad verrijzen mo numentale gebouwtn; onze speciale correspondent legde het nieuwe Ttaliaanshe regecringsgebouw te Addis-Abeba voor ons op de gevoelige plaat vast. Naar aanleiding van het bericht elders in dit blad over de groote opdracht aan de Ne- derlandsche vliegtuigenfabriek Fokker, wijst de N.R.Ct. er op. dat men er met de uitbrei ding van het materiaal alléén nog niet is. De opleiding van geroutineerde vliegers en specialisten, onder welke laatste categorie wij o.a. de marconisten, mitrailleur-schutters, bommenwerpers, enz. rangschikken, eischt vèèl tijd. Wanneer het nieuwe materiaal ter beschikking komt dit zal nog wel ecnigen tijd duren, doch een begin daarmee zal in dit jaar worden gemaakt zal men zeker niet over voldoende geoefende militaire vlie gers beschikken. In de eerste plaats denken wij daarbij aan geoefend personeel voor het bemannen van de snelle Fokker-luchtkrui- sers van het type T V, waarvan de eerste klas thans nagenoeg is ingevlogen en de overige vijftien niet lang meer op zich zul len laten wachten. Het thans in gebruik zijnde mate riaal biedt tot oefening weinig gele genheid. Er dient derhalve een type vliegtuig te worden ingeschakeld, waarmee de in opleiding zijnde vlie gers en specialisten, bestemd voor de lucht kruisers, welke een belang rijke rol bij de luchtverdediging van ons land spelen, kunnen worden geoefend. Een leek zal begrijpen, dat een op een éénmotorig les vliegtuig geoefend vlieger niet onmiddellijk kan overstappen in den AMSTERDAM, 5 Januari. Z.K.H. Prins Bernhard heeft hedenmorgen te negen nur het Bnrgerziekenhnis te Amsterdam veria- laten en ls In gezelschap van dr. van Val kenburg per aufo naar Soestdijk vertrokken bestuurderscockpit van een tweemotorigen luchtkruiser In het buitenland o.a. bij de Engelsche en Duitsche luchtmacht heeft men een zgn. overgangsvliegtuig bij de op leiding ingelascht. Dit type vliegtuig is als het ware een verkleinde copie van het grootere type, waarvoor de bemanning moet worden opgeleid. Dergelijke overgangsvlieg tuigen bieden de gelegenheid, welke van zeer groote beteekenis is, om de bemanning in haar geheel, dus gezamenlijk te oefenen, evenwel tegen belangrijk mindere kosten dan het geval zou zijn, indien gebruik werd gemaakt van de groote vliegtuigen, welke als zware of middel-zware bommenwerpers worden gebezigd. De kosten van de over gangsvliegtuigen, welke in vredestijd als oefenvliegtuigen worden gebruikt, worden minder, indien men bedenkt, dat dergelijke vliegtuigen in oorlogstijd zeer bruikbaar zijn en bijv. dienst kunnen doen voor al- gemeene verkenningsdoeleinden, speciale op drachten enz. Indien onze inlichtingen juist zijn, zegt het blad, zou bij de Nederlandsche vliegtui genfabriek Fokker te Amsterdam een over gangsvliegtuig ontworpen zijn, dat een ver kleinde „uitgave" is van het drijvervliegtuig type T 4, dat in Indië in gebruik is, evenwel als landvliegtuig uitgevoerd. In de overgangsvliegtuigen kunnen be manningen van 4 a 5 personen gezamenlijk worden geoefend, waarbij elk zijn taak, waarvoor hij in opleiding is, vervult. In het Duitsche overgangsvliegtuig kan de beman ning meer als eenheid worden geoefend dan in het Engelsche vliegtuig, waar men een andere opleidingsmethode volgt als in Duitschland en gelijktijdig de specialisten, derhalve een aantal marconisten, mitrail- leurschutters enz. worden geoefend. Een aantal van 12 overgangsvliegtuigen zou voor Soesterberg als minimum kunnen worden aangenomen. Wat de jachtvlegtuigen betreft heeft Defensie haar keuze laten vallen op de D 2, een type van Fokker, dat ongeveer twee jaren in Indië wordt gebruikt en waarvan talrijke licenties naar het buitenland zijn verkocht. Er zouden 36 jachtvliegtuigen van dit type zijn besteld. Ook de opleiding van jachtvliegers zal voor Soesterberg moei lijkheden meebrengen. De opleiding daar vergt aerobatische ervaring. Dit geldt ook, tot voor kort, in Engeland waar men on langs van officieele zijde heeft verklaard, meer waarde te hechten aan de capaci teiten van den jachtvlicger als geoefend schutter dan als luchtacrobaat. Ook het duik-bommenwerpen acht men in Engeland niet meer van zoo groote beteekenis, omdat bij de duikvlucht tegenwoordig zulke groo te snelheden worden ontwikkeld, welke fu nest zijn voor het vliegtuig. Taak van de nieuwe commissie. Hedennacht na 12 uur is het „Wit boek" gepubliceerd, waarin de be voegdheden worden beschreven van de nieuwe commissie, die door de Britsche regeering naar Palestina zal worden gezonden. De taak van de commissie is omschreven in een boodschap van den minister van Ko loniën aan den Hoogen commissaris van Palestina. In deze boodschap herinnert minister Ormsby Gore er aan, dat het rapport van de commissie-Peel, inzake de verdeeling van Palestina destijds in principe door de Brit sche regeering werd goedgekeurd. In ver band met de critiek, die op-het verdeelings- plan is uitgeoefend, wijst de minister er in zijn boodschap op, dat de regeering geens zins gebonden is aan de goedkeuring van het verdeelingsplan, zooals dit door de com missie is voorgesteld. Gebleken is, dat meer nauwkeurige ge gevens noodig zijn. Er kan geen definitieve beslissing worden genomen op grond van vage en algemeene principes. Daarom is het noodig dat een verder onderzoek wordt in gesteld. In dit verband zal een commissie worden benoemd, wier taak zal bestaan in het uitbrengen van advies, nadat een on derzoek is ingesteld. De commissie zal de lokale autoriteiten in Palestina moeten polsen, zij zal moeten nagaan op welke wijze de verdeeling van het land op de beste wijze zal kunnen geschieden en tevens een financieel onderzoek moeten instellen. De werkzaamheden van de commissie zullen zeer zeker maanden duren en als de regee ring het door de commissie uitgewerkte plan zal hebben aangenomen zal het aan den Volkenbondsraad worden voorgelegd. Indien de raad het mocht goedkeuren zal het nog geruimen tijd duren voordat de ver deeling van het land ten uitvoer zal zijn gebracht. WIERINGEN Jaarvergadering Zang- en Vriend schap. Maandagavond hield bovengenoemde zang- vereeniging haar jaarvergadering. Bij de opening wees de voorzitter er op, dat het Zang- en Vriendschap moeilijk gaat, en er hulp noodig is. De notulen en het jaarverslag worden door mevr. Geusebroek gelezen en goedgekeurd. De penningmeester brengt vervolgens ver slag uit, en onder dankzegging wordt de rekening goedgekeurd. Om meer financieelen steun te verkrij gen is men er voor, kunstlievende leden te werven, en een verloting te organiseeren. De aftredende bestuursleden: mevr. Geu sebroek en de heer C. Iloogvorst worden op nieuw benoemd en nemen de benoeming aan. De operette, welke thans in studie is, kan met de thans beschikbare krachten volgens de aanwezigen niet goed ten uitvoer worden gebracht. Het aantal medewerkenden blijkt te klein te zijn. Wanneer niet meerdere krachten zich beschikbaar stellen, zal de opvoering niet door kunnen gaan. Hierna sluiting. Vereeniging tot evangelisatie be staat 40 jaar. De Vereeniging tot evangelisatie in en ten bate der Neclerlandsch Hervormde Kerk, te Wieringen gevestigd, viert 19 Januari a.s. haar 40-jarig bestaan. Het was op Wieringen „werk in de verstrooiing", dat zeer moeilijk was en natuurlijk financieel slechts moei zaam in stand bleef. Aan alle orthodoxe Her vormde predikanten en kerkeraden werd de zer dagen een circulaire ten behoeve der ju- bileerende vereeniging gezonden, zulks met aanbeveling van het hoofdbestuur van den Bond voor Evangelisatiën in en ten bate der Xederlandsch Hervormde Kerk. DEN OEVER HET SCHEEPVAARTVERKEER TE DEN OEVER OVER 1937. Onderstaande cijfers geven een aardig beeld van hetgeen er zich gedurende het afgeloopen jaar bij de uitwateringssluizen en schutsluis heeft afgespeeld. Door de uit wateringssluizen is volgens berekening on geveer 8.3S5.000.000 M3 water uit het IJssel- meer naar buiten gespuid. De draaibrug is 5516 maal geopend. Hier voor hebben gedurende 1937 13608 auto's en 1200 motorfietsen eenigen tijd moeten wach ten. Geschut werden in beide richtingen 12.204 schepen met een inhoud van 439.073 ton. Hieronder zijn begrepen 8238 visscherssche- pen. JVUANADORP G. Hoornsman is de gelukkige, die met de jongensfiets schoot gaat. 67 goede oplossingen en bijna even veel foute! Het was de laatste Kindermiddag en wij hebben het reeds geschreven, hoe er geno ten is. Ze hebben wéér ademloos zitten te luisteren naar het altijd mooie sprookje van Repelsteeltje en zitten te lachen om de snaaksche opmerkingen van Greetje. Maar er waren vele harten (zoo niet al lemaal) die harder klopten, toen zij er aan dachten een kansje te maken voor de uit geloofde fiets. Alsjeblieft... een fiets win nen kan je niet iederen dag en stel je voor dat je als laat Sinterklaas-presentje zoo maar een dergelijke boffer in den schoot geworpen wordt. En dus werden de kaarten zoo nauwkeu rig mogelijk ingevuld en gezonden naar het adres, waar de jury al de oplossingen één voor één nazag. Sommigen deden het netjes, anderen slor dig, de een had het goed, de ander fout en toen wij tenslotte alle kaarten nagezien hadden bleek, dat het aantal goede oplos singen 67 bedroeg. De foutieve waren ook groot in aantal. Biina evenveel, iets wat we niet goed be grijpen, want de puzzle was wel een „puzz- le", maar toch niet zoo héél erg moeilijk gemaakt, De slagzin die er gemaakt moest worden luidt als volgt: Dit is een fiets dat ieder kind, Vermakelijk en prettig vindt. F.n toentoen bleek dat G. Hoornsman, Schoolweg 1 Julianadorp zoowel het raadsel goed opgelost als het juiste aantal goede oplossingen geraden had. Hij is dus de jon geman, die do fiets krijgt. Onze hartelijke g'elukwenschen hoor! PURMEREND, 4 Jan. Gemeentel. Kaasbeurs. Verhandeld 18 par tijen, wegende 28.000 Kg., handel matig, hoogste prijs f 22—, 2 partijen kleine boerenkaas f 22.—, handel matig; 342 Kg. boter f 1.481.53, weiboter f 1.47—1.48 per kilo. Runderen, totaal 373 stuks: 205 vette koeien 58—68 ct. per kilo, matig; 93 gelde koeien f 160205 per stuk, matig; 50 melk koeien f 180—300 per stuk. matig; 25 stie ren 50—60 ct. per kilo, matig; li paarden f 70—190 per stuk, stug; 34 vette kalveren 30—60 ct. per kilo, matig; 252 nuchtere kalveren: voor de slacht f 8—16, voor de fok f 10—17 per stuk, vlug; 180 vette var kens voor de slacht 60—63 ct. per kilo, ma tig; 16 magere varkens f 28—36 per stuk matig; 230 biggen f 15—26 per stuk 906 schapen f 17—34 per stuk, matig; ïo' bok ken f 4—14 per stuk. matig; kipeieren 4 50 —o per 100 st., eendeieren 3.50 per 100 st., '^0 Noordholl. blauwe 67i/2-75 ct. per kilo, -600 oude kippen en hanen 5060 ct per lulo, konijnen f 0.50—1.20 per stuk 500 eenden 30—65 ct. per stuk, duiven 40'ct n paar. Coöp. Centrale Eierveiling. 63.000 eendeioren f3.50, 85.000 65—66 Kg. 4.90—5.10. 63—64 Kg. 0062 Kg. 4.30460, 5859 Kg. 06 5i Kg. f4.1.i4.25. 5355 Kg. f4104^0' oO-52 Kg. f3.90—4.10. BROEK OP LANGENDIJK, 5 Jan. Aanvoer: 16000 Kg. uien 8.70—10.60 drie lingen 7.30—8.20. grove 9.60—9.90 stek 5 ->n_ 6.20, 4000 Kg. peen 2.90—3.10, kleine peen 1 10, 40.000 Kg. roode kool 4.20—6 40 60000 kg. gele kool 1.50—2.30; 5000 'ke J oX® 2 S0; 150 buizend kg. d. witte kool 200 kg. bloemkool 3.20; 1000 kg andijvie 1.70 K- NOORDSCHARAVOTtDF„ 5 .Tan. O'loiiioio^-10'70' drielinpon 7-r)°—3-4fo. gr. rode kool 4.806.30 gele kool 1.502 59- voort,11'6 k°°l 3'40' 00 vcili"K duurt l. "ttST v v Aanvoer: kipeieren: 4.404.65, 4.254.45,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 3