Op reis naar Addis-Abeba
Herhalingsoefeningen 1338.
Rijksbestuursraad
benoemd
De fietswinoaar van
de Kindermiddag
Overgangsvliegtuigen
voor onze luchtmacht
De verdeeling
Palestina
van
Een tocht tusschen zand en hemel
Prins Bernhard naar
Soestdijk vertrokken
SCHIJNWERPERS BESCHERMEN
ONS TEGEN DE AANVALLEN DER
WOESTIJNHYENA'S.
Van een bijzonderen correspondent.)
Addis-Abeha, Januari 1938.
De auto, die ons in Kartoem ontvangt, is
een zeer moderne wagen en ook de zwarte
chauffeur maakt den best denkbaren indruk.
Maar anders ziet de wagen eruit, wanneer
hij van het douanekantoor terugkeert en de
reizigers komt afhalen. Hij is beladen met
kisten en koffers, zoodat voor het instijgen
nog slechts een kleine opening vrijblijft en
voor den niet-turner is het een waar kunst
stuk in den wagen te komen.
Dan worden de waterzakken stevig vast
gebonden. Is dit alles gebeurd, dan nemen
in den wagen voor zes personen negen per-
snen plaats. Men heeft het gevoel, ingepe
keld te zijn.
Nu zet de wagen zich langzaam in bewe
ging. Door nauwe straten met kleurige ba-
zars leidt onze weg, totdat wij eindelijk de
hoofdstraat van de stad bereiken. In snel
tempo verlaten wij de stad. Langs Moham-
medaansche kerkhoven en moskeeën en de
Nijl aan de andere zijde rijdt onze auto de
oneindige woestijn tegemoet.
Na een tocht van twee uren Is de
wagen met een dikke laag stof be
dekt. Eindelijk aan dezen plaag ge
wend, kan de reiziger meer aan
dacht aan de natuur gaan besteden.
Vele kleine Soedaneesche dorpen
passeert onze wagen. Tegen den
avond wordt het eenzaam, wij heb
ben de woestijn bereikt. Snel ver
dwijnt de zon. Schijnwerpers lichten
op. In de verte komt een Nijlschip
aanvaren. Honderden lichtjes stra
len. Het maakt een sprookjesachti-
gen indruk.
Met een snelheid van 80 km. per uur trek
ken wij nu de Nubische Woestijn al dieper
en dieper in. De laatste sporen der bescha
ving verdwijnen. Slechts zand en hemel be
geleiden ons van nu af op onze rets. Tegen
middernacht wordt halt gehouden. Zich niet
bekommerend om de huilende hyena's leg
gen de reizigers zich op het woestijnzand
te slapen. Dn felle stralen van de schijn
werpers houden de dieren op een afstand.
Sterren in plaats van nederzet
tingen.
Kort na zonsopgang wordt de reis voort
gezet. Links en rechts van den weg liggen
cadavers van kameelen en paarden.
Eenige kleine incidenten, ontstaan door
het springen van banden, zijn spoedig over
wonnen. Tegen den middag passeert ons een
groote karavaan kameelen. Wij stoppen. En
nu is er een massa te vertellen. De karavaan
was een maand geleden uit Port Soedan
vertrokken en bevindt zich nu op weg naar
Fasjoda. In korten tijd ontwikkelt zich tus
schen ons een ware ruilhandel in levens
middelen, fruit en water. Onze tijd echter is
kostbaar, wij moeten verder. Na tien minu
ten verliezen wij de karavaan uit het oog.
De hitte is bijna ondragelijk. Een geluk,
dat ik een plaatsje bij het raam heb kunnen
bemachtigen en dus af en toe het hoofd
eens naar buiten kan steken.
De avond valt. De vurige zonnebal ver
dwijnt. De sterren flonkeren aan den verren
horizon.
Steeds weer meenen wij, een ne
derzetting voor ons te hebben, maar
tenslotte blijkt dan, dat wij ons ver
gist hebben en 't licht wordt uitge
straald door een aan den horizon
opgaande ster.
Om twee uur 's nachts bereiken wij een
dorp. Er wordt gestopt; de reizigers, ver
moeid van den langen tocht, begeven zich
naar de karavaanserai (herberg) om uit te
rusten. Het lawaai van vertrekkende auto's
wekt ons 's morgens. Wanneer ik buiten
kom, zie ik in de verte eenige bergketens
uit de morgenschemering opduiken. Het
grensgebergte van Abessinië.
Nadat wij ons van versche levensmiddelen
en water en den motor van benzine hebben
voorzien, gaat de toeht verder. Het land
schap is geheel veranderd. Een heuvelige,
bijna onbegaanbare streek is het, waardoor
onze wagen zich een weg moet zoeken.
Eenige malen gebeurt het, dat alle reizigers
moeten uitstappen om den wagen voort te
duwen. Uren lang gaat het onder deze om
standigheden verder.
Tegen den middag bereiken wij weer een
plaatsje. Het is het Engelsch-Soedaneesche
grens- en douanestation. De passen en de
bagage worden gecontroleerd.
In Abessinië.
Een uur later hebben wij weer een klein
oponthoud. Wij hebben de Italiaansche
grenswacht bereikt. Onze passen worden
gestempeld. Eenige kilometers over de
grens komen wij in het grensplaatsje Be
den-a-dis aan.
Wie beschrijft onze verbazing, als
wij ons na den uittocht uit dit
stadje plotseling op een schitteren
den autoweg bevinden. Deze is door
Italiaansche ingenieurs aangelegd.
Om 11 uur bereiken wij de tweede stad
van Abessinië, Condar. Hier genieten wij
voor de eerste maal op onze reis een goede
nachtrust. In Condar vindt men hotels, die
ook vqpr Europeanen geschikt zijn. Wat
mij bijzonder opvalt is de groote zinde
lijkheid.
Den volgenden morgen begeven wij ons
op weg naar Addis Abeba. Onze mooie
autoweg leidt ons al hooger en hooger.
Wij bereiken tegen den middag de hoog
vlakte van Abessinië. Het is jammer, dat
wij niet uit kunnen stappen. Het Abessijn-
sche volksleven biedt den Europeaan veel
bezienswaardigs.
Om 10 uur 's avonds komen wij einde
lijk in Addis-Abeba, het doel van onze reis
aan. Daar alle reizigers zonder uitzondering
doodelijk vermoeid zijn, leggen wij ons te
slapen. Den volgenden dag zullen wij in
staat zijn, de hoofd- en residentiestad van
het Italiaansche Abessinië te bezichtigen
Voor het 21e Regiment Infanterie (waar
bij zijn ingedeeld de dienstplichtigen uit de
Provincie Noordholland) zijn do herhalings
oefeningen als volgt geregeld: de lichtingen
1927 en 1928 van 5 September tot en met 14
September 1938 te Amersfoort (de onderof
ficieren vanaf 29 Augustus 1938 en de on-
derofficieren-admin. van 1 September tot en
met 17 September 1938); en de lichtingen
1932 en 1934 van 15 September tot en met
1 October te Amersfoort (de onderofficie
ren vanaf 8 September 1938, en de onder-
officieren-admin. van 12 September tot en
met 5 October 1938).
De dienstplichtigen, behoorende tot boven
vermelde lichtingen en legeronderdeelen,
voor wie het in verband met hun beroep
of bedrijf, dat zij uitoefenen, te bezwaarlijk
is om deze oefeningen te volbrengen in do
tijdvakken, in het algemeen voor hun
korps of korpsgedeelte vastgesteld, vervul
len deze oefeningen in de hierna vermelde
tijdvakken: 21e Regiment Infanterie, lich
tingen 1927 en 1928, van 9 Februari tot en
met 18 Februari 1939 (de onderofficieren
vanaf 2 Februari 1939, en de onderofficie
ren adm. van 6 Februari tot en met 22 Fe
bruari 1939) te Amersfoort; 21e Regiment
Infanterie, lichtingen 1932 en 1934, van 9
Februari tot en met 25 Februari 1939 (de
onderofficieren vanaf 2 Februari 1939, en
de onderofficieren-adm. van 6 Februari tot
en met 1 Maart 1939) te Amersfoort; Regi
ment Kust-Artillerie, de lichtingen 1927 en
1928, van 15 September tot en met 24 Sep
tember 1938 (de onderofficieren vanaf 8
September 1938) en van 9 Februari tot en
met 18 Februari 1939 (de onderofficieren
vanaf 2 Februari 1939) te Den Helder;
Regiment Kust-Artillerie, de lichtingen
1932 en 1934, van 15 September tot en met
1 October 1938 (de onderofficieren vanaf 8
September 1938) en van 9 Februari tot en
met 25 Februari 1939 (de onderofficieren
vanaf 2 Februari 1939) te Den Helder. De
toestemming aan een dienstplichtige om
de herhalingsoefeningen te volbrengen in
één van de hierboven genoemde tijdvakken,
geschiedt uitsluitend door den Minister
van Defensie.
De uitbetaling van de toegekende kost
winnersvergoeding ten aanzien van den
dienstplichtige, die in 1938 voor herhalings
oefeningen in werkelijken dienst komt,
geschiedt rechtstreeks aan den dienst
plichtige door den administrateur van het
korp6, enz., waarbij de dienstplichtige zijn
werkelijken dienst vervult Beidoelde admi
nistrateur of de commandant verleent, in
dien de dienstplichtige het wenscht, zijn
tusschenkomst om per chèque de toege
kende bedragen aan het gezin, enz. over te
maken.
W1ERINGERMEER
Dient hoofdzakelijk ter beharti
ging van de Rijksbelangen.
Naast de Bestuurscommissie van
de Wieringermeerpolder, welke eer
gisteren werd geïnstalleerd en hoofd
zakelijk de gemeentebelangen van
het Nieuwe Land behartigt, ls thans
ook benoemd de Raad van Bestuur,
wier taak voornamelijk is gelegen in
het behartigen van de Rijksbelangen.
De taak van de Raad van Bestuur omvat:
De leiding en de uitvoe
ring van den verderen inpolderingsarbeid,
te zamen met de directie, daaronder begre
pen het geschikt maken van de daarin ge
legen gronden voor gebruik, in bijzonder
voor de uitoefening van den landbouw,
voor bewoning en voor het verkeer te land
en te water, -het eigenaarsbeheer van de
Staatseigendommen, met de bevoegdheid
van deze eigendommen ten hoogste 100 ha.
in Staatsexploitatie te honden en het
treffen van voorzieningen ter behartiging
van de Waterstaatsbelangen. De taak vgn
de naast dezen Raad bestaande Directie is
o.m. het uitvoeren vn de verordeningen van
den Raad.
Tot leden van genoemden Raad voor het
Openbaar Lichaam van de ingepolderde Wie
ringermeer en verder aan te wijzen inge
polderde of in te polderen gedeelten van
het I.Tsselmeer zijn bii Kon. Besluit met in
gang van 1 Januari j.1. benoemd:
Ir. V. J. P. de Blocq van Kuffeler, hoofd
ingenieur, directeur van den Rijkswater
staat, toegevoegd aan den directeur-gene
raal van den Rijkswaterstaat te Den Haag:
Mr. II. F. de Boer, administrateur, hoofd
van de afdeeling Domeinen van het Dep.
van Financiën te Den ITaag;
C. Dame Gzn., wethouder der gemeente
Willemstad;
J. ITaverkamn, rentmeester der gemeen
te Kamoen te Kampen;
•Thr. Ir. O. C. A. van I.idth de Jende,, oud
minister van Waterstaat te Den Haag;
A. J. Loerakker, voorzitter van den Ne-
derlandschen R. K. Landarbeidersbond St.
Deus dedit, lid van de Tweede Kamer der
Staten Generaal te Haarlem;
H. D. Louwes, voorzitter van de Gronin
ger Maatschappij van Landbouw, te UIrum;
L. TI. Mansholt, lid van de Ged Staten
van Groningen te Glimmen;
en C. Moors, voorzitter van den Noord-
Rrnbantsrhen Christelijken Boerenbond te
Nieuw-Vossemeer.
Als voorzitter van den raad is benoemd
Jhr. Ir. O. C. A. van Lidth de Jeude
Het lid, dat den voorzitter bij ongesteld
heid afwezigheid of ontstentenis vervangt is
de heer TT. D. Louwes.
Deze Raad, nader omschreven in artikel 4
van de wet van 31 Mei 1937, waarhij het
Openbaar Lichaam wordt ingesteld, mag
ten hoogste uit 9 leden bestaan. Deze -wor
den door de Kroon benoemd voor een tijd
van 4 jaren en kunnen te allen tijde door
de Kroon worden geschorst en ontslagen.
Van de leden zal één door de Kroon aan
te wijzen lid optreden als vertegenwoordi
ger van den minister van Financiën, in dit
geval dus Mr. H. F. de Boer. Deze vertegen
woordiger heeft het recht om uitvoering
van besluiten van de Directie, inzake het
eigenaarsbeheer, te schorsen.
De Raad is voorts nog belast met het
houden van toezicht op do handelingen der
Directie, bestaande uit een directeur en
twee onder-directeuren, te benoemen door
de Kroon. Tenslotte moet de Raad de Re
geering van advies dienen en deze bijstand
verleenen.
Ter verduidelijking vermelden wij nog
even, dat de eergisteren geïnstalleerde Be
stuurscommissie, de eigenlijke gemeenteraad
met de heer Ir. Smeding als voorzitter
tot taak heeft het treffen van de gemeen
telijke voorzieningen welke voor de tot het
gebied van de Wieringermeer behoorende
gronden en wateren worden vereischt in af
wachting van de gemeentelijke indeeling.
NIEUWBOUW IN ADDIS ABEBA.
Niet slechts de schitterende nieuwe autoweg, die van Beden-a-dis naar
Addis Abeba leidt, getuigt van de moderniseering, welke Italië bezig is
in Abessinië aan te brengen. In de Abessijnscbe hoofdstad verrijzen mo
numentale gebouwtn; onze speciale correspondent legde het nieuwe
Ttaliaanshe regecringsgebouw te Addis-Abeba voor ons op de gevoelige
plaat vast.
Naar aanleiding van het bericht elders in
dit blad over de groote opdracht aan de Ne-
derlandsche vliegtuigenfabriek Fokker, wijst
de N.R.Ct. er op. dat men er met de uitbrei
ding van het materiaal alléén nog niet is.
De opleiding van geroutineerde vliegers en
specialisten, onder welke laatste categorie
wij o.a. de marconisten, mitrailleur-schutters,
bommenwerpers, enz. rangschikken, eischt
vèèl tijd. Wanneer het nieuwe materiaal ter
beschikking komt dit zal nog wel ecnigen
tijd duren, doch een begin daarmee zal in
dit jaar worden gemaakt zal men zeker
niet over voldoende geoefende militaire vlie
gers beschikken. In de eerste plaats denken
wij daarbij aan geoefend personeel voor het
bemannen van de snelle Fokker-luchtkrui-
sers van het type T V, waarvan de eerste
klas thans nagenoeg is ingevlogen en de
overige vijftien niet lang meer op zich zul
len laten wachten.
Het thans in gebruik zijnde mate
riaal biedt tot oefening weinig gele
genheid. Er dient derhalve een type
vliegtuig te worden ingeschakeld,
waarmee de in opleiding zijnde vlie
gers en specialisten, bestemd voor
de lucht kruisers, welke een belang
rijke rol bij de luchtverdediging van
ons land spelen, kunnen worden
geoefend.
Een leek zal begrijpen, dat een op een
éénmotorig les vliegtuig geoefend vlieger
niet onmiddellijk kan overstappen in den
AMSTERDAM, 5 Januari. Z.K.H. Prins
Bernhard heeft hedenmorgen te negen nur
het Bnrgerziekenhnis te Amsterdam veria-
laten en ls In gezelschap van dr. van Val
kenburg per aufo naar Soestdijk vertrokken
bestuurderscockpit van een tweemotorigen
luchtkruiser In het buitenland o.a. bij de
Engelsche en Duitsche luchtmacht heeft
men een zgn. overgangsvliegtuig bij de op
leiding ingelascht. Dit type vliegtuig is
als het ware een verkleinde copie van het
grootere type, waarvoor de bemanning moet
worden opgeleid. Dergelijke overgangsvlieg
tuigen bieden de gelegenheid, welke van
zeer groote beteekenis is, om de bemanning
in haar geheel, dus gezamenlijk te oefenen,
evenwel tegen belangrijk mindere kosten
dan het geval zou zijn, indien gebruik werd
gemaakt van de groote vliegtuigen, welke
als zware of middel-zware bommenwerpers
worden gebezigd. De kosten van de over
gangsvliegtuigen, welke in vredestijd als
oefenvliegtuigen worden gebruikt, worden
minder, indien men bedenkt, dat dergelijke
vliegtuigen in oorlogstijd zeer bruikbaar
zijn en bijv. dienst kunnen doen voor al-
gemeene verkenningsdoeleinden, speciale op
drachten enz.
Indien onze inlichtingen juist zijn, zegt
het blad, zou bij de Nederlandsche vliegtui
genfabriek Fokker te Amsterdam een over
gangsvliegtuig ontworpen zijn, dat een ver
kleinde „uitgave" is van het drijvervliegtuig
type T 4, dat in Indië in gebruik is, evenwel
als landvliegtuig uitgevoerd.
In de overgangsvliegtuigen kunnen be
manningen van 4 a 5 personen gezamenlijk
worden geoefend, waarbij elk zijn taak,
waarvoor hij in opleiding is, vervult. In het
Duitsche overgangsvliegtuig kan de beman
ning meer als eenheid worden geoefend dan
in het Engelsche vliegtuig, waar men een
andere opleidingsmethode volgt als in
Duitschland en gelijktijdig de specialisten,
derhalve een aantal marconisten, mitrail-
leurschutters enz. worden geoefend.
Een aantal van 12 overgangsvliegtuigen
zou voor Soesterberg als minimum kunnen
worden aangenomen.
Wat de jachtvlegtuigen betreft heeft
Defensie haar keuze laten vallen op de D
2, een type van Fokker, dat ongeveer twee
jaren in Indië wordt gebruikt en waarvan
talrijke licenties naar het buitenland zijn
verkocht. Er zouden 36 jachtvliegtuigen
van dit type zijn besteld. Ook de opleiding
van jachtvliegers zal voor Soesterberg moei
lijkheden meebrengen. De opleiding daar
vergt aerobatische ervaring. Dit geldt ook,
tot voor kort, in Engeland waar men on
langs van officieele zijde heeft verklaard,
meer waarde te hechten aan de capaci
teiten van den jachtvlicger als geoefend
schutter dan als luchtacrobaat. Ook het
duik-bommenwerpen acht men in Engeland
niet meer van zoo groote beteekenis, omdat
bij de duikvlucht tegenwoordig zulke groo
te snelheden worden ontwikkeld, welke fu
nest zijn voor het vliegtuig.
Taak van de nieuwe commissie.
Hedennacht na 12 uur is het „Wit
boek" gepubliceerd, waarin de be
voegdheden worden beschreven van
de nieuwe commissie, die door de
Britsche regeering naar Palestina
zal worden gezonden.
De taak van de commissie is omschreven
in een boodschap van den minister van Ko
loniën aan den Hoogen commissaris van
Palestina.
In deze boodschap herinnert minister
Ormsby Gore er aan, dat het rapport van
de commissie-Peel, inzake de verdeeling van
Palestina destijds in principe door de Brit
sche regeering werd goedgekeurd. In ver
band met de critiek, die op-het verdeelings-
plan is uitgeoefend, wijst de minister er in
zijn boodschap op, dat de regeering geens
zins gebonden is aan de goedkeuring van
het verdeelingsplan, zooals dit door de com
missie is voorgesteld.
Gebleken is, dat meer nauwkeurige ge
gevens noodig zijn. Er kan geen definitieve
beslissing worden genomen op grond van
vage en algemeene principes. Daarom is het
noodig dat een verder onderzoek wordt in
gesteld. In dit verband zal een commissie
worden benoemd, wier taak zal bestaan
in het uitbrengen van advies, nadat een on
derzoek is ingesteld. De commissie zal de
lokale autoriteiten in Palestina moeten
polsen, zij zal moeten nagaan op welke
wijze de verdeeling van het land op de
beste wijze zal kunnen geschieden en tevens
een financieel onderzoek moeten instellen.
De werkzaamheden van de commissie zullen
zeer zeker maanden duren en als de regee
ring het door de commissie uitgewerkte
plan zal hebben aangenomen zal het aan
den Volkenbondsraad worden voorgelegd.
Indien de raad het mocht goedkeuren zal
het nog geruimen tijd duren voordat de ver
deeling van het land ten uitvoer zal zijn
gebracht.
WIERINGEN
Jaarvergadering Zang- en Vriend
schap.
Maandagavond hield bovengenoemde zang-
vereeniging haar jaarvergadering. Bij de
opening wees de voorzitter er op, dat het
Zang- en Vriendschap moeilijk gaat, en er
hulp noodig is.
De notulen en het jaarverslag worden door
mevr. Geusebroek gelezen en goedgekeurd.
De penningmeester brengt vervolgens ver
slag uit, en onder dankzegging wordt de
rekening goedgekeurd.
Om meer financieelen steun te verkrij
gen is men er voor, kunstlievende leden te
werven, en een verloting te organiseeren.
De aftredende bestuursleden: mevr. Geu
sebroek en de heer C. Iloogvorst worden op
nieuw benoemd en nemen de benoeming
aan.
De operette, welke thans in studie is, kan
met de thans beschikbare krachten volgens
de aanwezigen niet goed ten uitvoer worden
gebracht. Het aantal medewerkenden blijkt
te klein te zijn. Wanneer niet meerdere
krachten zich beschikbaar stellen, zal de
opvoering niet door kunnen gaan.
Hierna sluiting.
Vereeniging tot evangelisatie be
staat 40 jaar.
De Vereeniging tot evangelisatie in en ten
bate der Neclerlandsch Hervormde Kerk, te
Wieringen gevestigd, viert 19 Januari a.s.
haar 40-jarig bestaan. Het was op Wieringen
„werk in de verstrooiing", dat zeer moeilijk
was en natuurlijk financieel slechts moei
zaam in stand bleef. Aan alle orthodoxe Her
vormde predikanten en kerkeraden werd de
zer dagen een circulaire ten behoeve der ju-
bileerende vereeniging gezonden, zulks met
aanbeveling van het hoofdbestuur van den
Bond voor Evangelisatiën in en ten bate der
Xederlandsch Hervormde Kerk.
DEN OEVER
HET SCHEEPVAARTVERKEER TE DEN
OEVER OVER 1937.
Onderstaande cijfers geven een aardig
beeld van hetgeen er zich gedurende het
afgeloopen jaar bij de uitwateringssluizen
en schutsluis heeft afgespeeld. Door de uit
wateringssluizen is volgens berekening on
geveer 8.3S5.000.000 M3 water uit het IJssel-
meer naar buiten gespuid.
De draaibrug is 5516 maal geopend. Hier
voor hebben gedurende 1937 13608 auto's en
1200 motorfietsen eenigen tijd moeten wach
ten.
Geschut werden in beide richtingen 12.204
schepen met een inhoud van 439.073 ton.
Hieronder zijn begrepen 8238 visscherssche-
pen.
JVUANADORP
G. Hoornsman is de gelukkige, die
met de jongensfiets schoot gaat.
67 goede oplossingen en bijna even
veel foute!
Het was de laatste Kindermiddag en wij
hebben het reeds geschreven, hoe er geno
ten is. Ze hebben wéér ademloos zitten te
luisteren naar het altijd mooie sprookje
van Repelsteeltje en zitten te lachen om de
snaaksche opmerkingen van Greetje.
Maar er waren vele harten (zoo niet al
lemaal) die harder klopten, toen zij er aan
dachten een kansje te maken voor de uit
geloofde fiets. Alsjeblieft... een fiets win
nen kan je niet iederen dag en stel je voor
dat je als laat Sinterklaas-presentje zoo
maar een dergelijke boffer in den schoot
geworpen wordt.
En dus werden de kaarten zoo nauwkeu
rig mogelijk ingevuld en gezonden naar het
adres, waar de jury al de oplossingen één
voor één nazag.
Sommigen deden het netjes, anderen slor
dig, de een had het goed, de ander fout en
toen wij tenslotte alle kaarten nagezien
hadden bleek, dat het aantal goede oplos
singen 67 bedroeg.
De foutieve waren ook groot in aantal.
Biina evenveel, iets wat we niet goed be
grijpen, want de puzzle was wel een „puzz-
le", maar toch niet zoo héél erg moeilijk
gemaakt,
De slagzin die er gemaakt moest worden
luidt als volgt:
Dit is een fiets dat ieder kind,
Vermakelijk en prettig vindt.
F.n toentoen bleek dat G. Hoornsman,
Schoolweg 1 Julianadorp zoowel het raadsel
goed opgelost als het juiste aantal goede
oplossingen geraden had. Hij is dus de jon
geman, die do fiets krijgt.
Onze hartelijke g'elukwenschen hoor!
PURMEREND, 4 Jan.
Gemeentel. Kaasbeurs. Verhandeld 18 par
tijen, wegende 28.000 Kg., handel matig,
hoogste prijs f 22—, 2 partijen kleine
boerenkaas f 22.—, handel matig; 342 Kg.
boter f 1.481.53, weiboter f 1.47—1.48 per
kilo. Runderen, totaal 373 stuks: 205 vette
koeien 58—68 ct. per kilo, matig; 93 gelde
koeien f 160205 per stuk, matig; 50 melk
koeien f 180—300 per stuk. matig; 25 stie
ren 50—60 ct. per kilo, matig; li paarden
f 70—190 per stuk, stug; 34 vette kalveren
30—60 ct. per kilo, matig; 252 nuchtere
kalveren: voor de slacht f 8—16, voor de
fok f 10—17 per stuk, vlug; 180 vette var
kens voor de slacht 60—63 ct. per kilo, ma
tig; 16 magere varkens f 28—36 per stuk
matig; 230 biggen f 15—26 per stuk 906
schapen f 17—34 per stuk, matig; ïo' bok
ken f 4—14 per stuk. matig; kipeieren 4 50
—o per 100 st., eendeieren 3.50 per 100 st.,
'^0 Noordholl. blauwe 67i/2-75 ct. per kilo,
-600 oude kippen en hanen 5060 ct per
lulo, konijnen f 0.50—1.20 per stuk 500
eenden 30—65 ct. per stuk, duiven 40'ct n
paar.
Coöp. Centrale Eierveiling.
63.000 eendeioren f3.50, 85.000
65—66 Kg. 4.90—5.10. 63—64 Kg.
0062 Kg. 4.30460, 5859 Kg.
06 5i Kg. f4.1.i4.25. 5355 Kg. f4104^0'
oO-52 Kg. f3.90—4.10.
BROEK OP LANGENDIJK, 5 Jan.
Aanvoer: 16000 Kg. uien 8.70—10.60 drie
lingen 7.30—8.20. grove 9.60—9.90 stek 5 ->n_
6.20, 4000 Kg. peen 2.90—3.10, kleine peen
1 10, 40.000 Kg. roode kool 4.20—6 40
60000 kg. gele kool 1.50—2.30; 5000 'ke
J oX® 2 S0; 150 buizend kg. d. witte kool
200 kg. bloemkool 3.20; 1000 kg
andijvie 1.70 K-
NOORDSCHARAVOTtDF„ 5 .Tan.
O'loiiioio^-10'70' drielinpon 7-r)°—3-4fo. gr.
rode kool 4.806.30 gele kool 1.502 59-
voort,11'6 k°°l 3'40' 00 vcili"K duurt
l. "ttST v v
Aanvoer:
kipeieren:
4.404.65,
4.254.45,