Ons Kabinet is volbloed
parlementair
Zal de Mohammedaan de
veelwijverij opgeven
Deze week starten de
Rallyerijders
A»s. Zondag
het Prinsenkind 1
Wereldrecordhouder trekt
zich teruq
Garnizoen Amersfoort
wordt versterkt
Door negen sleepbooten
vlotgebracht
147 Basken
opgehangen
Postvluchten op Indië
Engeland beveiligt
zeeroute om de kaap
Een raadselachtige dood
Eerste Kamer
SPORT
Gcntsche Zesdaagsche
begonnen
Man vermist
Een geraffineerde oplichtster
Interview met dr. De Groot.
Het Rott. Nieuwsblad publiceert een inter
view tusschen den Engelschen journalist
Aubrey Hammond, verslaggever van de
Daily Sketch en dr. J. de Groot, een der dok
toren die Prinses Juliana bijstand zullen ver-
leenen.
Na de wandeling van 7% mijl van Soest-
dijk, aldus Hammond, vond ik den dokter in
een kleine verborgen villa, waar hij zelfs
voor zijn meeste vrienden onvindbaar heeft
gelogeerd als gast van een collega.
Terwijl hij sprak observeerde ik zijn slan
ke handen met de smalle vingers.
Dr. De Groot is van middelbaren leeftijd
en fijn gebouwd.
Ik vroeg dr. De Groot, wanneer de baby
wordt verwacht.
U bent er vroeg bij, antwoordde
hij, maar de datum, die voor de hand
ligt, is aanstaande Zondag, voor zoo
ver wij tenminste theoretisch kun
nen vaststellen. Want vanzelfspre
kend Hij brak zijn zin af en haalde
de schouders op.
Ik heb in het paleis al veel visites af
gelegd vervolgde dr. De Groot.
De Prinses geniet een
uitstekende gezondheid en is goeds
moeds. Wij letten goed op, dat haar
niets kan hinderen. Sinds Prins
Bernhard uit het ziekenhuis terug
keerde, is zij bijzonder gelukkig.
H.M. de Koningin en ik hebben destijds
ons best gedaan, den ernst van het auto
ongeluk zooveel mogelijk te verlichten, toen
wij het de Prinses vertelden, besloot dr. De
Groot. De Prinses nam het feit kalm op.
Den Haag, 12 Januari 1938.
Het groot-politieke debat van heden droeg
het karakter van een rustig nakaarten over
zaken, waaraan althans zeer voorloopig!
toch niets te veranderen valt. Twee „re-
geeringsgezinde" en twee oppositioneele le
den voerden het woord en bij het vernemen
van de namen der sprekers kan wellicht óók
de politiek-niet volledig geschoolde reeds
„voorspellend', wat er zoo ongeveer te
berde werd gebracht. Welnu, pro redevoer
den de heeren Van Lanschot (R.K.) en De
Savornin Lohman (C.H.), contra de leden
De Zeeuw (S.D.) en Van Vessem (N.S.B.)
Het zal wellicht voldoende zijn, enkele
hoofdpunten uit de diverse betoogen te re-
leveeren. Mr. Van Lanschot dan ziet het
huidige ministerie als een
volbloed parlementair Kabinet.
wijl het kan rekenen op den steun van een
aaneengesloten meerderheid, wat volgens
den Senator een veel krachtiger regee-
ren kan opleveren dan door een Kabinet,
steunend op een wisselende meerderheid.
Wel opmerkelijk was de nadruk, waar
mee mr. Van Lanschot opkwam voor een
hechte samenwerking dar rechterzijde.
Vreest hij dan iets als een breuk? Hij zag
in het huidige samengaan een „laatste
kans", welke men niet erzaken mag, door
de lessen uit het verleden niet ter harte te
nem<®. „Sluit de gelederen!" moet voor de
rechterzijde thans het parool zijn, vond de
Senator.
Prof. Lohman ging grootendeels met den
voorgaanden spreker mee, wat zijn visie op
de samenstelling van het Kabinet betreft.
En in 't hijzonder deed hij begrijpen, dat
ordening en christelijke staatkunde niet
steeds hetzelfde is, en aldus mocht minis
ter Steenberghe „opsteken," dat deze Sena
tor eventueel komende plannen op orde-
ningsgebied naar de eigen verdiensten zal
beoordeelen, en waken tegen te ver gaande
„gevaarlijke experimenten"...
Minister Van Dijk kreeg een pluim voor
diens defensie-beleid. Prof. Lohman rekent
op komende betere tijden en gelooft, dat
de Regeering erin slagen zal, intusschen
zooveel mogelijk voor de bestaande noodcn
te doen.
De heer De Zeeuw nam een goed deel
van den middag in beslag voor zijn criti-
sche beschouwingen over het regeeringsbe-
leid, welke in 't algemeen neerkwamen op
de meening, ilfet de Katholieken nog wel
eens spijt zullen gevoelen over hun afwij
zing van samenwerking met de SD.A.P.
Vooral was de Senator slecht te spreken
over wat hij noemde de „onvervulde belof
ten'. zoo wat de ouderdomsvoorziening be
treft. En ook gispte hij de houding van
minister Slotemaker inzake de leerlingen-
schaal.
De laatste spreker was mr. Van Vessem,
die van meening bleek te zijn, dat later
zal bliiken, hoe de verkiezingen van '37
eigenlijk een overwinning, over de geheele
lijn, van het nationaal-socialisme beteeken-
de. En wel, omdat een groot deel der kie
zers op dr. Colijn heeft gestemd, wijl dat
deel hem als den eenigen leider van het
Nedcrlandsche volk beschouwde
En eens zal men komen tot den staat als
organisatie van de gemeenschap van het
Nedcrlandsche volk, door een beweging,
welke wortel heeft geschoten in de harten
yan tienduizenden Nederlanders.
Ernst Henne gaat zich geheel
aan zijn beroep wijden.
De bekende Duitsche motorrenner, houder
van het wereldrecord over den kilometer en
den mijl met vliegenden start. Ernst Henne,
heeft besloten zich uit het actieve sport
leven terug te trekken. Als reden geeft hij
op, dat hij zich geheel aan zijn beroep wil
wijden.
Zijn loopbaan bij de Bayerische Motoren
Werke te München is zeer succesvol ge
weest. Kort geleden nog. op 28 November
van het vorig jaar, bracht Henne het ab
solute snelheidsrecord op zijn naam door op
de autostrada bij Frankfurt over de kilo
meter met vliegenden start een snelheid van
279.503 K.M. te bereiken, en ook op den
mijl heeft hij het wereldrecord in zijn be
zit, n.1 met een gemiddelde uursnelheid
van 276.281 K.M.
ERNST HENNE.
Henne wordt coureur!
Naar nader wordt vernomen zal
Henne toch niet geheel voor de B.M.
W.-fabrieken verloren gaan. Integen
deel, Henne zal in het vervolg achter
het stuur zitten van B.M.W.-sport-
wagens, welke in internationale en
nationale wedstrijden zullen uitko
men.
Zijn opvolger als motorrenner zal waar
schijnlijk Karl Gall zijn.
De leider van het automobiel- en motor
sportwezen in Duitschland, Huennlein heeft
Henne een schrijven doen toekomen, waarin
den renner dank wordt gezegd, voor hetgeen
hij tot nu toe reeds in het. belang van de
motorsport heeft verricht, terwijl de heer
Huennlein hem in zijn verdere sportieve
ioopbaan „Hals- und Beinbruch" toewensch-
te, hetgeen in letterlijken zin opgevat niet
voor Henne te hopen is!
Wsiztunnen
Twee Nederlandsche koppels
dringen zich naar voren.
Gisteravond om negen uur is de Gentsche
zesdaagsche begonnen, waaraan ook de Ne
derlandsche koppels Slaats-Pellenaars en
van Schijndelvan den Broek deelnemen.
De stand van de hoofdploeg was vanmor
gen om half één:
1. DeneefDekuysscher 28 pnt.
2. BuysseBilliet 19 pnt.
3. SlaatsPellenaars 17 pnt.
4. Van Schijndel—Van den Broek 9 pnt.
5. GuimbretièreGiorgetti 1 pnt.
Van 2100 op 6000 man.
Naar het Hsb. verneemt zal het
garnizoen te Amersfoort het groot
ste in ons land dat op het oogen-
blik ruim 2100 man telt, met de
uitbreiding gebracht worden op
ruim 6000 man. Tal van nieuwe
kazernementen zijn hiervoor noodig.
Inmiddels is men reeds met den
bouw van enkele begonnen.
Nog geen bevestiging van Defensie.
Bij navraag op het departement van De
fensie, kon men, aldus het blad, geen beves
tiging van het bovenstaand geven. Wij heb
ben echter alle reden om de feiten, welke
erin worden genoemd, staande te houden. De
bouw van de nieuwe kazernes is bereids
aanbesteed. Eén kazerne zal worden ge
bouwd op de Vlasakker-heide, terwijl een an
dere gebouwd zal worden op de Leusderhei-
de.
Het ligt voorts in de bedoeling, dat en
kele legeronderdeelen uit Amersfoort zullen
verdwijnen en door andere zullen worden
vervangen.
Duitsch schip hij Hansweert ge
strand.
Het s.s. „Gneisenau" van de Norddeutsche
Lloyd is bij mistig weer gistermorgen om
streeks negen uur nabij Hansweert aan den
grond geloopen. Met behulp van drie
sleepbooten trachtte men met stoomschip,
dat op weg was naar Antwerpen, vlot te
brengen.
Deze pogingen werden gisteravond tegen
opkomend water voortgezet.
Zeven sleepbooten maakten vast aan het
achterschip en twee andere aan het voor
schip. Om tien minuten voor zeven kwam
er beweging in het schip en spoedig daarop
was het vlot. De „Gneisenau" heeft de reis
naar Antwerpen voortgezet.
Nogal vrijmoedig met fondsgel
den omgesprongen.
Men maakt zich te Zuilen ernstig onge
rust over den 64-jarigen A. K., die als
meesterknecht op de borstelfabriek te Zui
len werkza'am is en die sedert j.1. Vrijdag
spoorloos is verdwenen. K. vérliet des mor
gens te kwart over zeven zijn woning, doch
hij kwam niet op de fabriek, welke op kor
ten afstand van zijn woning is gelegen aan.
Bij het onderzoek,dat de politie instel
de, kwam vast te staan, dat K., die de gelden
van verschillende fondsen beheerde", nogal
vrijmoedig met dit gëld is omgesprongen.
Een dezer dagen zouden de gelden haar een
andere bank worden overgebracht.
Volgens een door het Spaansche
persagentschap uit Hendaye ont
vangen bericht publiceert het re-
bellenblad „Hierro" een lijst van
147 Basken, arbeiders, boeren, mi
litairen en beambten, die door de
rebellen-autoriteiten dezer dagen
wegens hun politieke overtuiging
werden opgehangen. Op deze lijst
kwamen verschillende vrouwen
voor.
De Ned. Indische regeering wil
het monogame huwelijk invoe
ren. Sterke tegenkanting van
de geheele bevolking, óók van
de zijde der vrouwen.
Het nieuwe ontwerp huwelijksordonnantie,
dat in Ned. Indië thans zoovele hoofden
bezighoudt, opent de mogelijkheid voor den
inlander zijn huwelijk te laten inschrijven,
uit welke inschrijving bijzondere rechtsge
volgen voortvloeien.
Zoo mag de man slechts met één
vrouw gehuwd zijn en echtscheiding
kan slechts geschieden bij rechter
lijke uitspraak op overeenkomstige
gronden als ons recht kent. Het
staat een ieder volkomen vrij al of
niet zulk een ingeschreven huwe
lijk aan te gaan. Doet hij dit evenr
wel, dan is, zoo schrijft de N.R.Crt.,
het aangaan van een huwelijk met
een tweede vrouw strafbaar en kan
hij het huwelijk niet eenvoudig door
verstooting volgens de Mohamme-
daansche wet (de talak) ontbinden.
Beseffende, hoe uiterst gevoelig de Mo
hammedaansche gemeenschap is voor alles
wat den godsdienst betreft (en het is de
godsdienstige wet, die het huwelijksrecht
regelt), heeft de regeering het ontwerp op
ruime schaal onder de Inlandsche bevol
king bekend gemaakt, om deze de gele
genheid te geven, haar oordeel bekend te
maken.
De geheele Mohammedaansche
gemeenschap er tegen.
Dr. Pijper geeft in „Kolonial Studiën" een
opsomming van de uitingen van de Inland
sche wereld over dit initiatief. Er blijkt uit,
dat de geheele Mohammedaansche gemeen
schap er ten zeerste tegen gekant is. Niet al
leen de rechtzinnigen, wier meening is uit
gesproken door de schriftgeleerden, maar
ook Mohammadijah, de modernere machtige,
over geheel Indië verspreide vereeniging en
de twee Ahmadijahbewegingen, de Moham
medaansche reformisten. De vrouwen dezer
groepen hebben zich daarbij aangesloten.
De politieke vereenigingen den
ken er niet alle hetzelfde over.
Van de politieke vereenigingen hebben
zoowel de Partai Sarekat Islam Indonesia
als de van haar onder leiding van Hadji
Salim afgescheiden Barisan Penjadar Sare
kat Islam, die beide op godsdienstigen
grondslag staan, eveneens een afwijzend
standpunt ingenomen.
Bij de andere politieke vereenigingen
heèrscht, vooral onder de vrouwen, een an
dere meening.
Zoo heeft de linksche onafhanke
lijke vrouwenvereeniging Istri Se-
dar (de bewuste vrouw) zich krach
tig vóór de ordonnantie verklaard
en evenzoo de Soerabajasche vrou
wenvereeniging, die verwant is met
de voormannen van de Parindra, de
Poetri Boedi Sedjati. In de Minang-
kabausche landen is eveneens een
vrouwenvereeniging voorstandster
van de ontworpen regeling, als is
daar ook een commissie van vrou
wen gevormd, speciaal om tegen de
ordonnantie actie te voeren.
Vele vrouwen durven zich niet
uiten.
Intusschen wijst dr. Pijper er op, dat er
ongetwijfeld vele vrouwen zijn, die wel dege
lijk met het ontwerp instemmen, maar wier
stem onder die van meerderheden in haar
omgeving verloren gaat, of die zich niet
durven te keeren tegen wat als heilige wet
wordt geëerd.
ZWARE TRAJECTEN OP DEN
WEG NAAR MONTE-CARLO.
Deze week vertrekken alle Rallye
rijders naar de verre startplaatsen,
niet alleen uit Nederland, maar uit
geheel Europa reizen zij in lange
dag-étappen naar het Noorden of het
Zuiden.
Wat heeft tenslotte hun keus beinvloed?
Zeker niet de gemakkelijkheid der routes,
want de Balkan-route is ongetwijfeld de
zwaarste van alle trajecten, en toch heeft
Athene het grootste aantal (44) aangelokt!
Wie zonder strafpunten uit Athene te Monte-
Carlo arriveert, ziet zich beloond met het
hoogste aantal punten (500), maar aan hoe
velen zal dit lukken?! Zoolang de Rallyc ver
reden wordt dit is de 17de is het nog
maar tweemaal aan de de<£hemers uit
Athene gelukt om Monte-Carlo op tijd te be
reiken! Alle andere jaren bleek het onmoge
lijk door den Balkan heen te breken en zijn
de rij de re overal langs den weg gestrand.
Alles hangt van de weersomstandigheden
af, en zelfs wanneer deze bij uitzondering
gunstig zijn, dan blijven velen nóg onder
weg steken, omdat hun wagens niet bestand
zijn tegen de moordende wegen vanaf Athe
ne, door Griekenland, Bulgarije, Yougo-Sla-
vië tot aan diep in Hongarije toe! Een wa
gen, die met een gemiddelde van 40 kilome
ter per uur, twee dagen en twee nachten
zonder ophouden over Balkanwegen van
Athene naar Budapest gemarteld wordt en
deze mishandeling verdraagt, die heeft het
grootkruis van betrouwbaarheid verdiend!
Vooral dit jaar, nu er streng op gelet wordt,
dat alle wagens rigoureus van seriemodel
zijn.
600 Kilometer lang in een sneeuw-
spoor.
De moeilijkheden van Stavanger liggen op
de eerste 600 K.M. tot aan Oslo toe, een smal
le kronkelweg vanaf het begin tot aan het
einde, die zeker onder de sneeuw ligt en mo
gelijk zoo diep, dat zelfs een sterke motor al
zijn paardekrachten noodig heeft om wagen
met bemanning er doorheen te trekken!
Iedere wagen, die men op dezen
smallen kronkelweg tegen komt,
brengt moeilijkheden en het passee-
ren van een anderen deelnemer, die
ook haast heeft, moet met de groot
ste omzichtigheid geschieden. Zes
honderd kilometer lang rijden de
wielen in een sneeuwspoor door het
bergland, en als het noodlot wil,
dat tijdens den rit versche sneeuw
in groote hoeveelheid valt, dan is het
uitgesloten om Oslo op tijd te berei
ken.
Van de drie Noordelijke routes is Stavan
ger vereweg de moeilijkste en toch hebben 25
deelnemers deze startplaats gekozen tegen
Tallin en Umea ieder 5. Rallye-rijders zoe
ken de moeilijkheden op!
Verraderlijke wegen.
Op den langen weg van Palermo naar
Monte-Carlo werken de moeilijkheden afmat
tend, omdat zij over de geheele route zijn
verspreid. Het eerste gedeelte door Sicilië
gaat nog wel, al zijn de wegen middelmatig
en uiterst kronkelend, maar daarna volgen
bijpa 600 kilometer smalle, slechte kronkel
wegen door de bergen, in den nacht, tot Na
pels toe! Daarna gaat het goed tot Rome,
maar dan komen de besneeuwde bergen tot
aan de Adriatische kust. In Yougo-Slavië kan
het danig spoken en van Weenen naar de
Duitsche grens is een, bij alle Rallye-rijders
om zijn verraderlijkheid, berucht nachtstuk!
Start -alt het Poolgebied.
De rijders uit Umea komen uit het
liooge Noorden, uit het gebied, dat
reeds tot den Poolcirkel behoort.
Daar start een dames-team en deze
drie Walkyren komen uit Holland,
op haar Ford!
Het zijn Jonkvrouw van Vreden-
burgh, mej. K. van Stockum en mevr.
Bauduin.
Ook het Noord-Hollandsche hee
renkoppel, bestaande uit o.m. de hee
ren Kees Kruit te Schagen en dr. De
Wit te Oudkarspel, vertrekt uit
Umea.
Wil men zich eens goed indenken,
wat dit beteekent! Wanneer zij daar
te Umea starten, dan is het donker,
8 uur 's avonds. Door de wijde een
zaamheid van sneeuw en ijsvlakten,
waar geen menschen wonen, rijden
zij in het duister van den nacht, ge
heel op zichzelf aangewezen, omdat
er slechts 4 andere équipes zijn, die
uit Umea starten.
Bij de mannenteams is er altijd minstens
een aan boord, die een geroutineerd techni
cus is, doch wat doen de dames, als een
sneeuwketting breekt, en zij met verkleumde
vingers in den ijskouden wind, die daar over
die onbeschutte vlakten giert, een nieuwen
band moeten omleggen? Of als een lekke
band haar dwingt een wiel te verwisselen
in de sneeuw?
Zij kunnen rijden, zij weten haar wagen
met bekwame hand te sturen over de spiegel
gladde wegen, maar zij moeten er op vertrou
wen, dat geen enkel onderdeel van motor of
van wagen haar in den steek laat!
Dinsdagavond 8 uur vertrekken zij uit
Umea en rijden geheel op zichzelf aange
wezen door de onbewoonde streken van
Noordelijk Zweden, totdat zij Donderdagmor
gen om half zes contact krijgen met den
grooten groep, die uit Oslo komt. Dan pas
weten zij, dat zij niet meer verlaten staan,
wanneer zij door een verkeerde manoeuvre
van den weg af geraken, wat zoo menig
Rallye-rij der op ijs en sneeuw overkomt!
Vertrek van Aankomst ta
Cterugreis) H"' 12 J*"' lA,htne 12
Reiger
(heenreis)
Emoe
(heenreis)
Gier
(heenreis)
Torenvalk
(terugreis)
Singap. 12 Jan.
Jodhp. 12 Jan.
Napels 12 Jan.
Singap. 12 Jan.
Band. 12 jan^
Rang. 12 Jatq
Alex. 12 Jan.
Rang. 12 Jan.
Vrees, dat concubinaat en pros.
titutie door het ontwerp beven
derd worden.
En dat is zeer aannemelijk. Sedert Ivarini
haar stem liet hooren, is er een steeds
groeiend verlangen onder de Indonesische
vrouwen gekomen naar verbetering van het
lot der gehuwde vrouw, en dit heeft zich uit
den aard der zaak vooral geopenbaard on
der de in aantal zoo sterk toegenomen ont-
wikkelden onder haar. En nu zijn er wel en
mogelijk talrijken, die verbetering mogelijk
achten binnen de voorschriften van de Mo
hammedaansche wet immers, in gods
dienstige kringen wijdt men de misstanden
aan verwaarloozing van Mohammeds leer
en vreest men juist door verbod van veel
wijverij en bemoeilijking van scheiding het
concubinaat en de prostitutie te bevorde
ren de groeiende schare van haar, die
toegankelijk geworden zijn voor westersche
denkbeelden te dien aanzien, denkt er an
ders over en ziet in de ontworpen regeling
een middel tot verwezenlijking van haar
ideaal.
Voor het geval, dat Middelland,
sche Zee en Suez-Kanaal ver
sperd worden.
De Marine-correspondent van Reu
ter verneemt, dat door Engeland
voorzieningen worden getroffen ter
verhooging van de veiligheid der zee
route om Kaap de Goede Hoop, voor
het geval die weg gebruikt zou moe
ten worden. Te Freetown ln Siërra
Leone zal onder meer de olievoorraad
vergroot worden. Er zal verder weer
een vast garnizoen komen, terwijl
de kustverdediging gemoderniseerd
zal worden.
Invloed van Abessijnschen oorlog.
Ook wil men de haven van Kaapstad tegen
aanvallen uit zee beveiligen en de dokken
tot de grootste van het zuidelijk halfrond ma
ken. De Abessijnsche oorlog heeft dit streven
verhaast, doordat in dien tijd vele schepen
den zeeweg om den Kaap kozen, waardoor
zware eischen aan de oude haven van Kaap
stad gesteld werden.
Genoemde maatregelen wijzen er op, dat
Engeland er rekening mee houdt, dat in een
toekomstigen oorlog Middellandsche Zee en
Suezkanaal door den eventueelen vijand zul
len worden afgesloten.
Parijsche hotels draaiden voor
de kosten op.
Uit Parijs meldt de Daily Express dat al
daar in een der vrouwengevangenissen een
Engelsche vrouw werd ingesloten, die een
maand lang in de fijnste Parijsche hotels
had gelogeerd en in de. grootste winkels der
lichtstad haar inkoopeii had gedaan, zon
der een cent te betalen.
Zij gaf zich uit voor een vriendin van
Neville Chamberlain en Lloyd George en
zeide in telefonisch contact te staan met
de gewezen Fransche premiers Leon Bluni
cn Pierre Laval. Zij zou in opdracht van
Mussolini met een speciale missie zijn be
last.
Zij maakte schulden in hotels, restaurants
en modehuizen in de Rue de la Paix voor
vele honderden ponden. Pakketten van de
duurste winkels werden aan haar hotel be
zorgd en door de hotel directie betaald. Een
taxichauffeur, die zij wilde afschepen door
hem te verzoeken naar haar hotel te rijden
om den prijs voor een langen rit te innen,
vertrouwde de zaak niet en reed haar naar
een politiebureau. Daar bleek, dat men met
een geraffineerde oplichtster te doen had,
die zelfs geen stuiver bezat.
Dr. Alastair Macdonald van Northamp-
ton, een één en dertigjarige geneesheer,
vond drie weken geleden, toen hij pas zes
maanden was getrouwd, zijn jonge vrouw
dood naast zich in bed liggen, toen hij 's*
morgens ontwaakte. Dr. Alastair Macdonald
vond nu eenige dagen geleden zelf den dood
achter het stuur van zijn auto. Een van de
heeren die den dokter vergezelde, een ze
kere mr. W. E. Thompson zeide ervan over
tuigd te zijn, dat dr. Macdonald stierf om
dat zijn hart was gebroken, lezen wij in de
Daily Express. Sleohts enkele van zij"
meest intieme vrienden wisten hoe hij 8®'
leden had na den dood van zijn vrouw.
Over het tragische ongeval lezen wij b®t
\olgende: Dr. Macdonald reed naar Lincoln
langs den grooten weg. Nabij het dorp.l®
boston, dat tusschen Newark en Grantham
ligt, liet hij zijn auto stoppen en zeide tot
zijn passagiers, dat er een defect was aan
den motor. Allen stapten uit, terwijl dr
dokter trachtte den wagen weer op ga"8
te brengen. Hij zat achter het stuur en lei"}
de plotseling achterover, terwijl zijn hoofd
\oorover viel. In twee seconden was bij
dood.
Denzelfden morgen nog had dr Macdonald
twee patiënten bezocht en geen van beide"
nad iets bijzonders gemerkt. Zijn dood 13
dus ook een volslagen raadsel.