RADIO
Verantwoordelijkheid voor
het gezin
Groothandel in
gestolen fietsen
46 dooden bij den school-
brand in Canada?
Artis heeft een verjongings
kuur noodig
De wraak van
een vrouw
Militair vliegtuig met den
neus in den grond
Wanneer komt de
Duitsche Volks
wagen"?
Een luguber transport
Nieuwe buit voor dieven
Als John Buil zijn
tanden laat zien
Het ongeluk met de
„Hindenburg"
PROGRAMMA
UIT ONZE OOST
Het lekslaan van de
„Garoet"
Aanbesteding werken aan
den Afsluitdijk
476e STAATSLOTERIJ
Zware straffen door den officier
gevorderd.
Het steuncomité stelt zich voor
een bedrag van vijf ton te ver
zamelen. In Mei bestaat de
dierentuin 100 jaar.
Gistermorgen heeft het comité, dat zich
ter ondersteuning van „Artis" in zijn moei
lijkheden heeft gevormd, in een bespreking
met persvertegenwoordigers zijn plannen
uiteengezet, waarmede het hoopt den tuin
en de levende have van het Kon. Zoölogisch
Genootschap „Natuna Artis Magistra-' voor
Amsterdam en voor Nederland te behou
den.
Het doel van het comité is het bijeenza
melen van gelden om den tuin te modern i-
seeren, maar alleen onder voorwaarde, dat
het voortbestaan van Artis in behoorlijken
vorm zal zijn gewaarborgd. Aan deze voor
waarde wordt voldaan, indien de overheid
de moeilijkheden met de obligatiehouders
op de juiste wijze oplost.
Eenerzij ds moet een regeling met de obli-
gatiehouiders worden getroffen onder auspi
ciën van de overheid, terwijl anderzijds het
geld, dat men bijeen zal brengen, besteed
zal worden voor een verjonging van den
dierentuin.
Deze verjonging is zeer noodzakelijk. Ar
tis immers moet tot het publiek blijven
spreken en daarom zijn concessies als het
inrichten van z.g. Frei-Anlagen, waarin de
dieren min of meer in een „natuurlijke"
omgeving vertoeven, onontkoombaar.
Een onder deze omstandigheden
merkwaardig feit is dat Artis in
Mei van dit jaar zijn eeuwfeest zal
vieren. Er zal dan een internatio
naal zoölogisch congres worden ge
houden, waaraan een herdenking
zal worden vastgeknoopt en, zoo
overwoog het comité, zou dit ook
niet een feit zijn, dat invloed kan
hebben op de gevoelens van piëteit,
die tal van Nederlanders ten opzich
te Artis kosteren?
Hot critieke moment van handelen is nu
Bangebroken.
Het comité zal zich tot bet geheele Ne-
dierlandsche volk richten, door middel van
circulaires, door het openstellen van in
schrijvingen, door de aandacht te vestigen
op het giro-nummer 321.500, waardoor het
een bedrag van om en bij de vijf ton hoopt
te verzamelen.
De Burgemeester van Amsterdam, dr. \V.
de Vlugt heeft zich bereid verklaard het
eere-voorzitterschap van het comité te aan
vaarden.
Sensatie in Utrecht.
Het geschiedde in Utrecht, dat Zaterdag
avond in een der plaatselijke bladen een
overlijdensadvertentie was opgenomen, waar
in melding werd gemaakt van bet plotse
ling overlijden van een 22-jarige jongedame
wonend in de Twijnstraat. De kennissen en
vriendinnen van deze jongedame, een zeer
geacht leidster van een katholieke vrouwe
lijke jeugdorganisatie, schrokken van dit
plotselinge overlijden. Niemand bad dit
verwacht, daar de jongedame zich nog een
dag te voren kerngezond in haar kennis
senkring bad bewogen.
Bloemistukken werden besteld en bet ra
derwerk, dat voor dergelijke gebeurtenissen
pleegt te draaien, op normale wijze in be
weging gebracht.
Doch de spil, waarom dit. alles
draaide, was springlevend. De gek
ste toonee.len speelden zich rond
haar af. Kennissen, die haar dood
waanden, schrokken wederom, toen
zij de doode in levende lijve tegen
kwamen.
Voor de jongedame word de toestand hij-
na onhoudbaar. Overal moest zij tekst en
uitleg geven.
De advertentie was de schuld van alles.
Nu was het wel waar, dat 1 letter in den
naam niet juist was, doch de rest klopte
als een bus.
Een onderzoek werd ingesteld, waarbij
bleek, dat de advertentie welke per telefoon
aan het dagblad was opgegeven door een
andere jongedame was opgegeven.
Haar opvallende stem had haar verra
den.
Zij had zich willen wreken op haar vroe
gere vriendin, met wie zij in dezelfde vrou
welijke organisatie had gezeten en wie zij
haar verwijdering uit de organisatie ver
weet.
BOYCOT VAN ITALIAANSCHE
GOEDEREN?
Mededeeling van Italiaanschen ge
zant te 's-öravenhage aan minister
Patijn.
Naar „De Locomotief" verneemt,
heeft de Italiaansche gezant te 's-Gra-
vcnhage er de aandacht van den mi
nister van Buitenlandsche Zaken,
den heer Patijn, op gevestigd, dat in
Ned.-Indië en voornamelijk op Su-
matra een boycot-actie zou voorko
men 'tegen Italiaansche goederen.
De minister heeft den gouverneur-generaal
verzocht een onderzoek te willen doen in
stellen, waartoe thans opdracht gegeven is
aan de hoofden van gewestelijk bestuur.
Aneta kan hieraan toevoegen, dat inder
daad dit onderzoek is verzocht, doch dat
men niet veel resultaat hiervan behoeft te
verwachten, aangezien van het bestaan van
een boycot-actie tot dusverre niets is geble
ken.
Arbeid van de gehuwde vrouw
komt vaak het gezin ten goede.
Verontwaardiging over het
wetsontwerp van minister Rom-
me.
In een drukbezochte algemeen© vergade
ring van de Nederlandsche Vereeniging van
vrouwen met academische opleiding, welke
onder presidium van mr. M. A. Teilegen te
Rotterdam gehouden werd, vormde het voor
naamste punt op de agenda een bespreking
van het voorontwerp van wet houdende be
perkende bepalingen inzake arbeid van ge
huwde vrouwen.
Algemeen was het protest tegen en de
verontwaardiging over deze bedreiging van
de vrijheid van arbeid van de vrouw, niet
alleen van de gehuwde vrouw, maar ook
van de ongehuwde, niet alleen van de intel
lectueel gevormde vrouw, maar ook van de
arbeiders v rouw.
Afgekeurd werd de in het ontwerp
gehuldigde opvatting, dat werk
zaamheid van de gehuwde vrouw
buitenshuis voortkomt uit gebrek
aan verantwoordelijkheidsgevoel en
moet leiden tot verwaarloozing van
haar gezinstaak, terwijl deze arbeid
in zeer veel gevallen juist een uiting
is van een verhoogd gevoel van ver
antwoordelijkheid ten opzichte van
het gezin, daar veelal de zorg voor
het gezin de drijfveer is, die de
vrouw betaalden arbeid buitens
huis doet zoeken en deze arbeid, in
stede van het gezin te benadeelen,
dit ten goede komt.
De Belgische vrouwen stonden
voor dezelfde moeilijkheden.
De presidente van de Federation Beige
des Femmes Universitaires, dr. G. Hanne-
vart uit Brussel merkte in een causerie op,
dat in België reeds in 1934 een wettelijke
regeling was vastgesteld van precies dezelf
de strekking als het thans in Nederland
aanhangig voorontwerp van wet. De Belgi
sche vereeniging had toen het initiatief ge
nomen tot een algemeen© protestactie, wel
ke tot succes had geleid: de voor de vrou
wenarbeid bezwaarlijke maatregelen zijn
niet tot uitvoering gekomen.
Noodlanding bij Den Bosch
Vliegers er goed afgekomen
Gistermiddag omstreeks half twee heeft
het militaire vliegtuig, de Fokkerjager 13,
waarin zich behalve de bestuurder, nog een
waarnemer bevond, nabij Den Bosch een
noodlanding moeten maken wegens het af
slaan van den motor.
Het vliegtuig kwam terecht in een
drassig weiland tusschen het Hint
hamerpark en den spoordijk naar
Nijmegen, waarbij de rechtervleugel
den grond raakte, het toestel een
slag om ging en tenslotte met den
neus in den grond en de staart in
d!e lucht bleef liggen.
De vlieger Fokma en de waarnemer, die
slechts eenige blauwe plekken opliepen,
konden het toestel verlaten en Soesterberg
van het gebeurde op de hoogte stellen.
Het toestel kreeg lichte schade aan den
motor en de propeller.
Het zal worden gedemonteerd.
GEBREK AAN GRONDSTOFFEN
DE GROOTE HINDERNIS.
In een rede voor 2000 bij den we
genbouw te werk gestelde arbeiders,
heeft Hitier onlangs te Berlijn de
spoedige verschijning van den
„volkswagen", waarvan in Duitsch-
land nu al eenige jaren sprake is,
zonder dat men er echter iets na
ders over hoorde, aangekondigd.
Men weet, dat de industrie tegen dit plan
bezwaren had, zoodat tenslotte de staat zelf
het initiatief nam, om verder te experimen
teeren met de constructie van een kleine
auto, waarvan de verkoopsprijs niet meer
dan ongeveer 1000 mark zou mogen bedra
gen. De organisatie van de productie is door
het Arbeidsfront overgenomen. Met den bouw
van een fabriek in de nabijheid van
Braunnschweig is intusschen reeds begon
nen en men neemt aan, dat deze ongeveer
in het begin van 1939 in bedrijf zal kunnen
worden gesteld. Verder verluidt, dat ver
schillende modelwagens reeds geconstru
eerd zijn en misschien in Februari op de
Berlijnsche automobieltentoonstelling voor de
eerste maal vertoond zullen worden.
Reeds nu lijdt de automobiel-in
dustrie onder de grondstoffen-
schaarschte.
De grootste moeilijkheid bij de
snelle uitvoering van dit plan van
Hitier ligt ongetwijfeld in het gebrek
aan grondstoffen, waaronder ook de
automobielindustrie in Duitschland
te lijden heeft. De materiaalbehoefte
der industrie zou met de voorge
nomen masaproductie van den
„volkswagen" natuurlijk aanzienlijk
stijgen en dit terwijl de automobiel
industrie reeds op het oogenblik ten
gevolge van de schaargchte aan
Eenige maanden geleden arresteerde de
politie een 19-jarigen werklooze, die niet
minder dan 75 fietsen had buitgemaakt op
zijn zwerftochten door de stad. Hij had een
afnemer voor zijn „zwijntjes" die hem dik
wijls opdrachten gaf: „Ik heb een dames
fiets noodig", of „lever me deze week nog
een heerenrijwiel". Deze afnemer, een 35-
jarige handelsreiziger, die sedert gerui-
men tijd werkloos is, plaatste zijn fietsen
door tusschenkomst van een werkloos wa
genmaker.
De recherche arresteerde ook de beide he
lers.
Gisterenavond stond het drietal terecht
voor de vierde kamer der rechtbank. Zij
legden bekentenissen af, doch gezien de
ernst van de feiten achtte de officier van
justitie mr. H. A. Wassenbergh strenge
straffen noodzakelijk.
Tegen den jeugdigen dief vorder
de hij een gevangenisstraf van twee
jaar, evenals tegen den handelsrei
ziger, die den jongen herhaaldelijk
had aangespoord om fietsen te ste
len.
Tegen den wagenmaker requireerde
hij anderhalf jaar.
Aangezien deze geen pressie op den dief
heeft uitgeoefend vorderde spr. tegen verd.
een lagere straf dan tegen den eersten he
ler. Vonnis 2 Februari a.s.
Werkte de lading?
De Raad vor de Scheepvaart behandelde
gisteren de zaak van het s.s. „Garoet", dat
op 15 December j.1. in de Golf van Biscaye
tijdens stormweer is lekgeslagen.
Wegens ziekte van den kapitein was de
eerste stuurman als getuige opgeroepen.
Het in 1917 gebouwde schip, metende ruim
7100 br. register ton verliet Rotterdam ge
deeltelijk beladen en werd te Antwerpen
afgeladen met stukgoed en ijzer, voorname
lijk buizen, bestemd voor Ned.-Indië.
In de Golf van Biscaye werd water ge
constateerd in ruim 5. De pompen werden
aan het werk gezet, maar toen het bleek,
dat de binnenkomende hoeveelheid water
belangrijk was, werd scheepsraad gehouden
en besloot men, naar Brest terug te keeren.
Het water kwam binnen door scheuren in
de huid, die naar de meening van den
eersten stuurman ontstaan zijn door wer
king van het schip.
Dat de scheuren ontstaan zouden
kunnen zijn door het werken van
de lading, waarvan stukken ijzer
zouden zijn losgeraakt, achtte hij
weinig waarschijnlijk of uitgeslo
ten.
De raad zal in deze zaak later uitspraak
doen.
De Rijkswaterstaat heeft gisteren aanbe
steed het vervaardigen en leveren van een
ijzeren taatskuip ten behoeve van de schut
sluizen i. d. AfslUiitdijkeen, twee ijzeren stel
lingen voor het ophangen van de afsluit-
schotten van de uitwateringssluizen in den
Afsluitdijk.
Laagste inschrijfster was de fa. Reuring en
v. d. Broek te Enschede voor f6.900.
grondstoffen haar opdrachten dik
wijls slechts met vertraging kan uit
voeren.
Daarentegen is er geen twijfel aan moge
lijk, dat de markt volkomen in staat zal zijn
den „volkswagen", waarvoor groote belang
stelling bestaat, op te nemen, hoewel ook
misschien de particuliere automobiel-indu
strie voor haar eigen marktpositie met een
zekeren terugslag rekening zal moeten hou
den. Desondanks staat het wel vast, dat de
„volkswagen" in een of anderen vorm in
Duitschland zijn intrede zal doen. In vak
kringen wordt er over gesproken, dat men
hoopt binnen afzienbaren tijd met de pro
ductie van synthetische benzine in Duitsch
land zoover gevorderd te zijn, dat een alge-
meene verlaging van den benzineprijs, die
op het oogenblik met ongeveer 25 cent per
liter ongetwijfeld te hoog is, tegelijkertijd
met het verschijnen van den „volkswagen"
mogelijk zal worden.
In ieder geval heeft men hier te doen met
een interessante poging, de motoriseering te
bevorderen en daarbij ook breede volkslagen
die daartoe wegens hun geringe koopkracht
tot op het oogenblik niet in aanmerking kwa
men, te betrekken.
Japansche vrouwen vervoeren
aschurnen van de gevallen sol
daten.
Op de stations van vele Japansche steden
heeft in deze diagen een luguber transport
plaats, het zgn. „asch-urnen-transport."
De Japanners eeren hun gevallen solda
ten op merkwaardige wijze.
De gesneuvelden worden zooals bekend op
het slagveld verbrand. Hun asch wordt dan
in een urn geplaatst en naar het vaderland
overgebracht.
Op alle stations in Japan is nu
een soort eeredienst ingericht. Oude
vrouwen in- witte kleeren halen de
urnen uit de goederenwagons en
overhandigen deze aan de familiele
den van de gevallenen.
Als er op de stations zoo'n stoet urnend ra
gende vrouwen voorbijtrekt, neemit niemand
er eenige notitie van, want het is nu een
maal oorlog, en aschurnan zijn een allc-
daagsch iets geworden
VRIJDAG 21 JANUARI 1938.
Hilversum I. 1875 en 415,5 m.
8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00
AVRO. 4.00 VARA. 7.30 VPRO. 9.00 VARA.
10.40 VPRO. 114012.00 VARA.
8.00 Gramofoonmuziek.
10.00 Morgenwijding.
10.20 Declamatie.
10.40 Pianovoordracht, en gramofoonmuziek.
11.00 Vervolg declamatie.
11.30 Orgelspel.
12.00 Gramofoonmuziek.
12.30 De Palladians, en gramofoonmuziek.
2.00 Causerie „De tuin in Januari".
2.30 AVRO-Dansorkest, accordeonensemble
en soliste.
4.00 Gramofoonmuziek.
5.00 Voor de kinderen.
5.30 Gramofoonmuziek.
6.00 Amateurs-uitzending.
6.30 Politiek radiojournaal.
6.50 Hammond-orgelconcert.
7.00 „Het crediet", lezing.
7.20 Gramofoonmuziek.
7.25 Berichten ANP.
7.3Ö Berichten.
7.35 „Boeken uit onze kring", causerie.
8.00 Vioolvoordracht.
8.30 Causerie over Afrika.
9.00 Radiotooneel met muziek.
10.00 „Fantasia", m.m.v. solisten.
10.30 Berichten ANP.
10.40 Avondwijding.
11.00 Zang, en gramofoonmuziek.
11.30 Jazzmuziek (Gramofoonplaten).
Hilversum n. 301,5 M.
Algemeen Programma, verzorgd door de
KRO.
8.009.15 en 10.00 Gramofoonmuziek.
11.30 Godsdienstige causerie.
12.00 Berichten.
12.15 KRO-Melodisten, m.m.v. solist.
1.00 Gramofoonmuziek.
I.20 Vervolg concert.
2.00 Orgelconcert en gramofoonmuziek.
2.05 Gramofoonmuziek.
3.15 De KRO-Melodisten, en solist.
4.00 Gramofoonmuziek.
5.15 KRO-orkest.
6.00 Land- en tuinbouwpraatje.
6.20 Vervolg concert.
7.00 Berichten.
7.15 „De voorgestelde regeling van een kin
derbijslag in Nederland", causerie.
7.35 Bedrijfsreportage.
8.00 Berichten ANP.
8.15 KRO-orkest.
9.00 Bela Kiss en zijn Hongaarsch orkest.
9.25 De Koninklijke Militaire Kapel.
10.00 Gramofoonmuziek.
10.10 Vervolg concert.
10.30 Berichten ANP.
10.40 De KRO-Boys.
II.301200 Gramofoonmuziek.
Een week gevangenisstraf voor
het stelen van een fietsachter-
lichtje.
Gistermorgen is in het arrondissement
Zutphen de eerste strafzaak, wegens dief
stal van een rijwielachterlichtje, berecht.
Zoowel de politierechter mr. A. H. van der
Giesen, als de substituut-officier van Justitie,
Mr. W. J. H. Stam, waren van meening, dat
tegen dezen diefstal, van dit nieuwe voor
werp in dienst der algemeene veiligheid,
streng moet worden opgetreden.
De 20-jarige fabrieksarbeider W. F., uit
Deventer, die dezen diefstal had gepleegd,
werd dan ook, conform den eisch, veroor
deeld tot een week gevangensstraf.
Japansch-Britsch incident te
Tientsin voorkomen.
Te Tientsin is een Rritsch Tapansch inci
dent, dat van emstigen omvang had kun
nen worden, met moeite voorkomen. De
Bótsohe autoriteiten weigerden een Chi
nees, die in de Britsche concessie woonde,
en door de Japanneezen van anti-Japansche
actie bschuldigd werd, uit te leveren. Toen
de Japanneezen de concessie dreigden bin
nen te dringen, verklaarde de Britsche com
mandant; „Dan zullen wij genoodzaakt zijn
tegenstand te bieden."
De Japanneezen wijzigden daarna hun
houding en zeiden, dat de geheele kwestie
op een misverstand berustte.
Rapport opgesteld.
Het Duitsche Rijksministerie van Lucht
vaart deeR mede, dat thans het rapport van
de door den Rijksminister van Luchtvaart
generaal-kolonel Goering, samengestelde
commissie van onderzoek naar het ongeluk
van het luchtschip „Hindenburg" is opge
steld.
Dit verslag is gepubliceerd in het tijd
schrift „Deutsche Luftwacht".
De commissie heeft na haar terugkeer
uit de Vereenigde Staten de mogelijkheid,
welk tot het ontstaan van den brand zou
den hebben kunnen leiden, grondig onder
zocht
Bovendien zijn eenige proeven genomen.
De groote brand, welke gewoed
heeft in de school van het H. Hart te
St. Hyacinthe bij Montreal In Ca
nada, heeft volgens de laatste berich
ten in het geheel 46 dooden geëischt.
Tot nu toe is men er in geslaagd
17 lijken uit het puin te voorschijn
te halen. 29 knapen worden nog
vermist.
OP WEG NAAR EEN DANSPARTIJ
VERDRONKEN.
Een negentienjarig meisje verdronk en
drie vrouwen werden gered, toen een roei
boot, waarmede zij de Tyne trachtten over
te steken, in een storm geraakte. Een veer
man had de dames nog gewaarschuwd, om
de Tyne niet over te steken met het slechte
weer, vertelt de Daily Telegraph.
De dames wilden echter absoluut naar
een danspartij aan den anderen oever en
besloten alleen in de roeiboot over te ste
ken.
De boot werd echter door een rukwind
gegrepen en sloeg om. Van den oever af
slaagde men er in twee vrouwen te red
den, doch de andere verdronk jammerlijk.
82 DAGEN MET ZEILSCHIP ONDERWEG.
Van Cayenne naar Paramaribo.
Dinsdag arriveerde te Paramaribo de
heer Kuyt, die met een Hollandsche 4-tons
zeilboot destijd van Cayenne (Fransch-Guy-
ana) is vertrokken en na 82 dagen zeilen te
Paramaribo is aangekomen.
De heer Kuyt was gezond en wel. Hij had
alleen wat gebrek aan voedsel gehad.
(Niet officieel)
5e Klasse, 3de Lijst
Trekking van Woensdag 19 Januari 1938
Hooge Prijzen
f 50.000.— 6081
1000.— 4136 6995 8400 16311 18592 20069
400.— 3395 4094 13427 16151
200.— 937 3212 14829
100.— 6977 9527 13541 14710 16302
Prijzen van 70.
237
317
499
668
850
898
917
1011
1140
1406
1448
2176
2183
2587
2589
2935
3423
3517
3539
3820
3892
3898
3958
397Q
4129
4373
*705
4825
4836
4902
5053
5064
5085
5414
5477
5678
5982
6110
6145
6169
6177
6193
6249
6453
6808
6939
7101
7103
7475
7479
7593
7704
7861
7950
8081
8107
8289
8459
8909
8958
9085
9293
9529
9554
9656
9788
9808
9922
9937
9945
9995
10049
10445
10609
10805
10913
11024
11053
11061
11201
11359
11676
11959
11984
12091
12181
12556
12703
13034
13191
13294
13313
13330
13425
13452
13577
13800
13991
14002
14143
14146
14292
14459
14594
14862
14918
14980
15025
15102
15173
15403
15418
15557
15664
15728
15866
15924
16189
16190
16309
16491
16496
16497
16801
16950
16984
17013
17018
17179
17549
17587
17651
17925
17953
18000
18053'
18198
18293
18645
18698
18974
19063
19076
19078
19130
19276
19407
19698
19793
20019
20052
20211:
20215
20280
20353
20557
20582
20630
20656
20754
20806
20866
20916
20950
20997
Nieten
7
143
151
155
179
211
257
267
270
292
308
369
387
390
457
470
471
477
518
549
597
703
733
748
783
801
866
882
887
907
972
1008
1024
1110
1132
1232
1252
1352
1365
1396
1460
1474
1476
1487
1505
1550
1580
1664
1693
1700
1717
1770
1806
1858
1942
2093
2131
2202
2207
2221
2222
2246
2254
2405
2451
2473
2485
2538
2592
2603
2607
2624
2746
5784
2790
2794
2823
2831
2943
3082
3089
3187
3146
3204
3216
3248
3281
3328
3367
3392
3476
3540
3556
3577
3582
3585
3597
3618
3657
3689
3693
3705
3723
3725
3761
3893
3895
3947
3983
4011
4068
4102
4112
4252
4349
4389
4413
4421
4562
4584
4665
4666
467r
4679
4723
4730
4871
4887'
4906
4955
4987
5006
5014
5015
5077
5102-
5142
5147
5152
5197
5306
5307
5309
5398
5469
5480
5481
5527
5576
5579
5630
5667
5672
5684
5714
5741
5810
5825
5838
5848
5968
5995
5999
6007
6022
6047
6065
6190
6215
6256
6356
6377
6418
6433
6448
6457
6474
6479
6553
6600
6609
6649
6653
6670
6703
6711
6748
6781
6794
6859
6866
6875
6946
6951
6967
7023
7071
7131
7154
7167
7182
7275
7321
7346
7353
7358
7363
7367
7402
7532
7632
7637
7692
7692
7700
7701
7734
7735
7790
7791
7887
7892
7949
7960
7984
8174
8200
8274
8319
8346
8393
8399
8412
8450
8514
8522
8525
8567
8592
8637
8690
8715
8722
8751
8761
8792
8820
8823
8847
8928
8963
9004
9036
9052
9125
9212
9229
9244
9318
9343
9363
9369
9384
9563
9567
9636
9722
9761
9834
9835
10070
10097!
10119
10144
10270
10282
10289
10291
10293
10373
10397
10475
10497
10506
10575
10615
10618
10720
10730
10764
10794
10892
10991
10996
11027
11110
11112
11183
11249
11304
11321
11345
11361
11384
11390
11424
11506
11536
11569
11587
11653
11654
11718
11805
11825
11834
11879
11896
11925
11927
11938
11947
11982
12018
12035
12094
12174
12201
12238
12271
12273
12304
12364
12390
12463
12464
12489
12571
12647
12859
12982
13072
13074
13256
13290
13320
13398
13408
13411
13412
13422
13477
13558
13634
13644
13657
13747
13749
13750
13783
13838
13866
13904
14068
14203
14236
14283
14313
14320
14335
14441
14520
14557
14565
14605
1465a
14685
14754
14834
14846
14861
14869
14904
15175
15208
15234
15235
15339
15382
15420
15481
15493
15503
15553
15566
15659
15680
15683
15689
15743
15758
15860
15906
16001
16027
16073
16089
16391
16463
16511
16518
16519
i 16552 6598
16611
16621
16635
16695
16726
16921
16957
16975
17010
17085
17150
17186
17208
17382
17415
17417
17435
17443
17476
17487
17540
17560
17564
17572
17603
17603
17679
17686
17738
17746
17765
17795
17838
17903
17941
18095
18113
18245
18251
18321
18509
18524
18539
18546
18551
18573
18596
18599
18624
18691
18754
18834
18844
18874
18931
18983
18989
18993
19004
19058
19077
19125
19138
19216
19292
19351
19367
19368
19434
19448
19575
19599
19660
19673
19736
19744
19816
19819
19885
19943
19984
19995
20012
20017
20021
20050
20065
20081
20173
20183
20244
20349
20567
20625
20648
20675
20681
20761
20818
20872
20925
i
Verbeteringen: 5e Klasse, 2e Lijst: 424 en 874j
moeten zijn met 70.—:.