Het gevaai van de bisamrat Plan van inkrimping der spoorlijnen In het spaarzame land Het spelletje Is dat nu zoo erg De Sovjet sluit buiten landsche consulaten Man op bakfiets overreden Oplossing van het K.P»M»-conflict 476e STAATSLOTERIJ BIJ SNELLE VERSPREIDING WORDEN ONZE KLEINE DIJ KEN EN KADEN BEDREIGD. VERNUFTIGE VANGTECH- NIEK. Dezer dagen werd bij Budel een bisamrat gevangen, het voor ons land zoo uiterst schadelijke dier. Over de gevaren die de verspreiding van de bisamrat met zich mee brengt, en de wijze van bestrijding vertelt dr. H. N. Kluijver een en ander in een der Mededeelingeu van den Plantenziektenkun- digen Dienst. Hoewel de bisamrat vooral voor het onder den zeespiegel gelegen gedeelte van Ne derland zeer schadelijk is, wil dit, aldus dr. Kluijver, niet zeggen, dat een doorbraak zou dreigen zoodra een bisamrat haar hol in een dijk graaft. Ik meen zelfs, dat het ge- ,vaar van doorbreken voor onze zware ri vier- en zeedijken ten gevolge van deze gra- verij als zeer gering mag worden aange merkt, daar de weliswaar ruime gangen dicht aan de oppervlakte loopen en de kern .van den dijk dus onaangetast laten. Als de bisamrat in ons land echter een algemeen dier wordt wanneer zij niet bestreden wordt, zal liet zeker zoover k.omen zijn nu hier, dan daar verzakkingen en zelfs doorbraken te wachten bij de talloo- ze kleine dijken en kaden, die ons waterland doorsnijden en die voor de terreinen, welke zij beschermen, .van het grootste belang zijn. Zeker zullen de onderhouds- en herstel lingskosten toenemen. Overal waar spoor- en andere verkeerswegen begeleid worden door begroeide slooten, zal het woelen der bisamratten, met plaatselijke verzakkin gen als gevolg, te vreezen zijn. Intensieve bestrijding noodzake lijk. De gevaren en nadeelen, die het optreden van de bisamrat voor ons land zal mede brengen, zijn dan ook zoó duidelijk, dat de noodzaak van een intensieve bestrijding .van dit dier geen nadere uiteenzetting be hoeft. Als ergens een haard is geconstateerd en de vangst van een enkele rat vormt dikwijls de aanwijzing voor de aanwezig heid van een haard zal deze onder des kundige leiding moeten worden uitgeroeid, liet opruimen van een bisamrattenkolonie vereischt ni. een gespecialiseerde vangtech- niek en de juiste taktiek. Als men veel on rust maakt, verplaatsen de dieren zich en zoeken zij nieuwe wonplaatsen, zoodat men daardoor de verspreiding in de hand werkt. Het uitroeien van voorposten en geïsoleerde haarden mag daarom in ieder geval alleen door deskundigen geschieden. Als men een rat in handen krijgt, waar van men veronderstelt, dat het de bisam rat kan zijn, brenge men het dier of een li chaamsdeel ervan (kop, staart of achter poot) naar den burgemeester. Wat georganiseerde bestrijding vermag. De resultaten, die in Engeland met het zgn. Beiersche systeem, het systeem van de georganiseerde bestrijding, verkregen zijn, zijn zeer bemoedigend. In 1932 kon men in Shropshire met 40 bezoldigde en goed geinstrueerde vangers aan het werk gaan, met het gevolg, dat in dat jaar 1531 bisam ratten werden gevangen. In 1933 wer den er 1064 en in 1934 181 gevangen. In de eerste zes maanden van 1935 zijn er 7 gevangen en daarna geen enkele meer, hoewel de bestrijdings dienst voortdurend actief naar bi samratten bleef zoeken. In Sussex zijn de resultaten even goed geweest 183 in 1933, 30 in 1934 en 2 in oe eerste zes maanden van 1935. Ook hier heeft men later geen bisamratten meer kunnen vinden. Naar aanleiding hiervan heeft men op 1 April 1937 den opsporingsdienst, die toen dus al bijna twee jaar zonder resultaat werkte, opgeheven. De fuik van Roith. Een zeer gespecialiseerde en doelmatige vangtechniek heeft zich vooral door het werk van den Beierschen bisamrattenjager lloith in de laatste tien jaren in Duitschland ontwikkeld. De vangfuik van Roith is samen gesteld op grond van nauwkeurige biologi sche waarnemingen. Bij het zwemmen volgt de bisamrat bepaalde zwemwegen, die bij zooveel mogelijk vrij van waterplanten en andere hindernissen houdt. Als zij toch op een onverwachte hindernis stoot, duikt zij onmiddellijk loodrecht naar beneden. Bij de fuik van Roith wordt een strak gespannen staaldraad ter hoog te van het wateroppervlak dwars over den zwemweg aangebracht. De daartegen aan zwemmende en lood recht omlaag duikende bisamrat komt in de van boven geopende fuik terecht, waaruit zij niet meer kan ontsnappen, zoodat zij verdrinkt. De fuik blijft in werking tot zij wordt weg genomen. Er werden wel eens negen ratten in een nacht mede gevangen. Andere dieren (vogels, zoogdieren, visschen) worden er nooit mede gevangen. Voor den uitgang van hun hol gevangen. Naast deze fuik past men tegenwoordig veel de „Stöberfang" toe, een soort drijf jacht, waarbij de ratten, die overdag in de holen zitten, daaruit worden gedreven, ter wijl vangfuiken voor de uitgangen zijn ge plaatst. Deze methode vereischt nauwkeu rige kennis van de gewoonten en den holen- aanleg van de bisamrat. Toegepast door on- deskundigen is zij eerder schadelijk dan nut tig, want een deel der ratten ontwijkt dan te vroeg of blijft in het hol. Deze verlaten la ter de plaats, waar zij verontrust zijn om zich over de omgeving te verspreiden. Door lokaas laat de bisamrat zich niet verleiden. Bacteriecultures hebben, evenals giftige middelen, voor de praktijk van de bestrij ding weinig waarde, daar het dier er zeer moeilijk toe te brengen is, om lokaas aan te nemen. Het gif aanbrengen op zijn natuur lijk voedsel, wortelstokken en stengels van moerasplanten is onmogelijk. Bij de bestrijding van de bisamrat neemt het vangen der dieren een zeer belangrijke plaats in. Het resultaat van de bestrijding is slechts afhankelijk van de intensiteit, waarmede de opsporings- en bestrijdingsdienst kan werken, dus van de beschikbare middelen. Ongetwijfeld is het benoodigde bedrag ech ter uiterst laag in vergelijking tot de scha de, die te duchten zou zijn als de bisamrat in ons land een gewone verschijning werd! Hoofden van den Waterstaat beraadslagen. Zoo juist vernemen wij, dat onder leiding van ir. N. Poeteren van den Plantenziektenkundigen Dienst te Wageningcn gisteren te 's-Hertogen- bosch een vergadering gehouden is van de hoofden van den Water staat in de provincies Noord-Bra bant, Zeeland en Limburg, zulks in verband met het vangen van een bisamrat in Budel. De vergadering, welke een huishoudelijk karakter droeg, was voornamelijk gewijd aan het bezien van het gevaar voor de waterwerken, welke in deze pro vincies gelegen zijn. Bij informatie deelde men ons mede, dat men maatregelen wil treffen, welke nood zakelijk zijn om den schadelijken indrin ger van onze bodem en uit de polders te weren. Familie voor den rechter we gens het gebruiken van valsche rijwielplaatjes, die een gezins lid gefabriceerd had. De 37-jarige machine-bankwerker A. F. B. te Rotterdam heeft een eenvoudige ma ndor uitgevonden om rijwiielplaatjes te miaken. Hoe hij dit precies deed, laten we hier liever onvermeld, doch met de aldus ver kregen gefabriceerde plaatjes heeft hij zijn geheele familie gelukkig, of beter ongeluk kig gemaakt, zooals de president van het Haagsche gerechtshof, waarvoor de heele familie V. gisterochtend moest verschijnen, opmerkte. Want het misdrijf werd ontdekt en de politierechter te Rotterdam legde den maker van de valsche plaatjes een gevange nisstraf van twee maanden op. De andere familieleden, die ze slechts gebruikt hadden, kregen geldboeten varieerend van f 15.- tot f 40.— Allen waren in hooger beroep gekomen, doth slechts twee van de zes familie-leden waren verschenen, n.1. de fabrikant van de plaatjes en diens zuster, mej: C. B. Beiden gaven het feit volmondig toe, doch verklaarden, dat ze niet wisten, dat het zóó erg was. De procureur-generaal, rnr. A. Rombach, zeide in zijn requisitoir, dat de wet daar anders over denkt. Spr. vorderde tegen den maker een voor waardelijke straf van twee maanden mot een geldboete van f 25 subs. 10 dagen hech tenis en wilde tegen de anderen de geldboe te gehalveerd zien. Noodeloos exploitatieverlies van ruim 4 millioen per jaar. Hel autobusvervoer moet eindelijk een plaats krijgen. In een der zalen van den Haagschen Die rentuin hield de Algemeene Nederlandsche Verkeersfederatie gisteren haar algemeene vergadering, onder voorzitterschap van prof. mr. dr. II. Westra. Prof. Westra merkte in zijn jaarrede o.m. op: Wat de genomen en nog aanhangige coör dinatiemaatregelen aangaat, betreurt de fe deratie het, dat deze niet door economische, doch door fiscale overwegingen worden be paald. Het weigeren van vergunningen voor autobussen tusschen de steden, Amsterdam, Den Haag en Rotterdam en vandaar naar het buitenland, wordt door de federatie niet als prin cipieel beschouwd, waar toch de tijd moet komen, dat voor dit autobus- vervoer naast den spoorweg een plaats moet worden ingeruimd. Ver dere inkrimping van het spoorwegnet is noodzakelijk teneinde een renda bele exploitatie mogelijk te maken. Spr. besloot met een opwekking aan de aangeslolenen om ook in de toekomst den band met de verkeersfederatie te verster ken. Verkeersevolutie en overheid. Ir. M. de Wolff secretaris der Algemeene Nederlandsche Verkeersfederatie, sprak over „Verkeersevolutie en overheid". Spr. stelde voorap dat het verkeer een mid del is om de economische hulpbronnen voor In vroolijken overmoed streunen ze de walkant af en iedere kikker, die niet vlug genoeg met een grooten sprong het natte element weet te bereiken, wordt gevangen en mee in de zakdoek geborgen, die de dapperste der belhamels van plan is, in school te ontknoopen, zoodat onverwachts onder de banken 't koud aanvoelende goedje zal rondhuppelen om schrik en ontsteltenis „boij die bangeskoiters van moide" teweeg te brengen. Paarde hoe ven klappen op de steenen, ge ratel van de wielen van een bakwagen, Plots is de jacht verbleken. Met even gi-oote volharding en geduld als de beesten gevangen zijn, met evenveel zorgelooze on verschilligheid krijgen ze thans de vrijheid terug en met een breeden boog slingeren ze vanuit de zakdoek het water in, waar ze eerst nog wat suf rondspartelen. Jongensklompen klikken over de straat, maar het schijnt, dat de baas Bruin, die toch al een vlugge looper is, voornamelijk als het vanaf de markt huistoe gaat, nog een tikje aanzet. Klompen blijven klikken, maar de begeerde bakwagen wordt niet be reikt. Eentje valt af, nog een en nog een, tot ten slotte er nog een paar den strijd met het paard volhouden. Die twee slinken tot een enkele. Volhou den! Dan plots krijgt hij de achterkant van den wagen te pakken. Ha, nu nog een poosje mee laten trekken, om even tot rust te ko men en dan er opHup. Maar verdraai de jongen, wat is dat, wist je dan niet, dat je te moe was!De klomp glijdt van de veer van den wagen. De voet schiet tusschen de spaken van het wiel, de handen laten los, een even te voren nog van overmoed bruisend en tintelend lichaam smakt op de straat en ligt daar. Als den volgenden dag weer een bakwa gen langs komt en de kreet „nueeroije" weerklinkt, laten de anderen hun liefheb berij van het oogenblik weer in den steek. Wat is er zaliger, dan na een wilde jacht Doodelijk ongeval op den Haar lemmerweg. Gistermorgen is op den Haarlemmerweg te Amsterdam ter hoogte van den tweeden molen een ernstig verkeersongeval gebeurd. Op het moment, dat een Amsterdammer, gezeten op een driewielige bakfiets, naar links uithaalde, werd hij aangereden door een hem achterop komende in volle vaart zijnde auto. De man werd tegen den grond gesmakt en liep een schedelbreuk op. Nog voor de G.G. en G.D. was gearri veerd, was het slachtoffer overleden. Het stoffelijk overschot is overgebracht naar het Binnengasthuis. Inzake het K.P.M.-conflict dat overi gens als conflict reeds uit de wereld is deelt de N. R. Ct. nog mede, dat thans alle aandacht gericht is op de uitwerking van een minitueuse oplossing, waftrvan het resultaat in begin Februari te verwachten is. Het is nog niet beslist of dit resultaat zal orden neergelegd in een publicatie dan wel in een circulaire voor intern ge bruik. de welvaart des lands het best tot haar recht te doen komen. De coördinatie, waarover spr. vervolgens eenige gegevens verstrekte kreeg in het licht der feiten, de beteekenis van beperking der concurrentie v. d. auto. (Verhooging wegen belasting, invoering vergunningsstelsel, ver zwaring exploitatievoorwaarden). Om de bestrijding der millioenenverliezen door inkrimping van het spoorwegnet van het abstracte naar het concrete terrein over te brengen, had spr. bij wijze van werk hypothese een plan van inkrimping opge steld. Spr. kwam zonder de vaste lasten in aanmerking te nemen tot een schema van lijnen, die een voordeelig exploitatie overschot opleveren. Hieronder valt ook het traject Amsterdam-Den Helder. Daartegen over staan een serie verlies-opleverende lij nen. Natuurlijk kan men niet zonder meer alle verliesgevende lijnen laten verdwijnen. Het spoorwegnet moet een rationeel geheel blijven. Met 'n groot voorbehoud is spr. ge komen tot een schema met een to tale lengte van 1043 k.m. lijnen, wel ke tezamen een exploitatieverlies op leveren van ruim f 4 millioen per jaar, die voor opheffing in aanmer king zouden kunnen worden ge bracht, om daarvoor de financiecle resultaten te verbeteren. Dan zou men inderdaad komen tot een „zeer sterke beperking van onrendabele spoorlijnen", waarover min. Colijn sprak. Meer dan een schema en dus een aanwij zing voor dc richting en omvang waarin inkrimping zou moeten gaan, mag men er nochtans niet in zien. Spr. wijst er tenslotte op, dat de overheid instcde van de verkeers evolutie te remmen, deze dient te bevorderen, omdat daardoor de mili taire en economische weerbaarheid van ons land wordt verhoogd. En waar evolutie beteekent ontwikke ling van het nieuwe, moet de taak van de overheid in de eerste plaats gaan in de richting van bevorde ring van het motorwegverkeer. op zoo'n bakwagen te troonen Sommige boe ren zijn „rottere" die tikken je naet de zweep op de vingers, anderen blijven staan en laten je kalm opstappen, maar het heer lijkst is om je na een poos moeite en hard loopen overwinnaar te voelen. Het spelletje van een dertig d veertig jaar terug. Op hun fietsen, die verweerd zijn van het alle dagen dienst doen, trekken ze naar de stad, naar M.U.L.O. en Ambachtsschool of naar welke andere inrichting dan ook, die beoogt der jeugd, wat meer kennis clan die van de lagere school bij te brengen, de jon gens van de dorpen rondom. Ze vóélen zich. Dragen ze niet het leven en de jeugd in hun blakende lichamen, die best dat tochtje verdragen kunnen. Als ze voor den wind gaan, spreiden ze jas en boekentasch uit en probeeren wie het langst kan freeën; als de wind tegen is en fel waait, buigen ze zich als racers over de sturen en trappen tegen den overmoedige op tot de uiterste toppen van de longen worden gevuld met heerlijke frissche. lucht en de oogen schit teren en stralen van blijden levensmoed. „Meeroije". Haha'. Wie zal de uitverko rene zijn? Ze zetten zich schrap, trappen, trappen, maar de chauffeur kent geen me delij. De achtervolgende club wordt kleiner. Een enkele weet het te halen. Hem is de overwinning. Heerlijk suist hij achter de auto aan. Laat de anderen maar trappen. Plots een zwenking. Onverwachts. Jongen wist je dan niet, dat je van dat poosje te ingespannen trappen even oververmoeid waart geworden Nu lig je daar. Maar morgen aan den dag als het kame raadje in het ziekenhuis ligt en er weer een auto komt Verdraaide jeugd, heerlijke jeugd. Je moet ze wat „teuge". Dat is „opvoe ding", zegt men. Maar wat doe je eigen lijk met dat touwtje om je hals, waar 't zondenregister van je eigen jeugd aan hangt te bengelenj. 't Moet er wat an doije. De correspondent van Havas schrijft; Eenige dagen geleden hebben de Sovjet-Russische autoriteiten de Let- landsche Club te Moskou en theater aldaar gesloten en de verspreiding van een Letlandsch blad verboden. Voorts zouden tal van Letlanders zijn gearresteerd. Zooals men weet heeft Jdanof, de presi dent van de commissie van buitenlandsche zaken, in de tweede bijeenkomst der opper ste Sovjets den minister van buitenlandsche zaken met aandrang verzocht van de andere mogendheden gelijkheid te eischen op het stuk der consulaire vertegenwoordiging. Dit beteekent dat binnenkort tal van bui tenlandsche consulaten in de Sovjet Unie zullen worden gesloten. Er zijn reeds vijf tien consulaten gesloten op grond van dit beginsel van gelijkheid. Het betreft de ver tegenwoordigingen van Duitschland, Italië, Japan en Polen. Vernuftige uitvoering van het Vierjarenplan. Verbazingwekkende bezuiniging door gebruik van vischeiwit. Glas- in plaats van koperbuizen. Men schrijft ons uit Berlijn: Op vriendelijke uitnoodig'ing van het mi nisterie van landbouw had de buitenlandsche pers de gelegenheid, een bezoek te brengen aan de permanente tentoonstelling van het handwerk in de Neustiidter Kirchstrasse. Men komt daar, als het ware, in een wonder wereld, waar de sprookjes tot waarheid zijn geworden. Drie heeren der leiding begroetten ons persmenschen en gaven ons een overzicht van datgene, wat in een jaar tijds reeds ter uitvoering van het vierjarenplan is bereikt. Rondgeleid door den heer Walter, maakten wij kennis met dc nieuwste uitvindingen en de toepassing daarvan, zoo b.v. in het bouw vak, het afdekken der daken met pannen uit „Werkstoff": en het vervangen der voegen, die vroeger uitsluitend uit duur zink waren gemaakt, dat ook door zijn blinken den al- gemeenon indruk stoorde, door speciaal voor dat doel vervaardigde pannen. Verder zagen wij, hoe glaswol ge bruikt wordt voor het dempen van geluid bij de bekleeding van vloeren en muren en hoe koperen buizen, pijpen en geleidingen vervangen wor den door zulke uit glas met veel grooter weerstandsvermogen en het verdere voordeel voor restaurants en levensmiddelfabrieken, dat men res ten, die zich daarin hebben vastgezet, van buitenaf waarnemen en onmid dellijk verwijderen kan. Vischleder. Verbazend is het gebruik", dat thans van vischleder wordt gemaakt voor het binden van hoeken en vervaardigen van doorzich tige omslagen om reispasscn b.v. Ter demon stratie van de duurzaamheid van het visch leder ziet men naast elkaar een paar ge bruikte loeren handvatten uit visch- en uit rundlcdcr, waarvan de eenc versleten, de andere nog gaaf is. Daarnaast ziet men dc thans in Duitschland gebruikte kunstdar men, bij voorkeur uit „zellofan", die reeds uit hoofde van hun reukeloosheid en goed koopte verre te verkiezen zijn boven de dier lijke darmen. Echter wordt alles overtroffen door het veelvuldig en zeer verscheiden gebruik, dat thans in het bakkers bedrijf van het vischeiwit wordt ge maakt. Een K.G. daarvan, die 14 Mark kost, heeft dezelfde werking als 330 eieren, die 330 Mark kosten. Als slot van het bezoek en tevens als proef op de som volgde een bezoek aan de cantine, waar de gasten zich rijkelijk kon den tegoed doen aan taartjes en gebakjes, die uitsluitend met vischeiwit waren toebe reid en die uitstekend smaakten. Behalve het thans door ons bezochte ten toonstellingsgebouw bestaan in Duitschland op het oogenblik nog drie permanente ten toonstellingen en wel in Düsseldorf, Stutt- gart en Leipzig. waarbij weldra nog zulke in Breslau en Koningsbergen komen, met het doel, onder deskundige leiding, den handwerkers en ambachtslièden te laten zien, wat alles reeds op dit gebied bereikt werd. (Niet officieel) 5de Klasse; 5de Lijst Trekking van Maandag 24 Januari 1938 HOOGE PRIJZEN 5000.— 16612 2000.— 5742 1000.— 503 3694 6594 16998 400.— 4456 5168 10413 200.17878 f 100.— 79 1748 4646 4738 7425 10380 11613 13201 13304 14307 14420 14825 17563 18177 18715 19470 20040 Prijzen van ƒ70. 35 157 169 337 428 449 455 5ff7 569 674 760 983 1019 1038 1047 1052 1060 1096 1109 1141 1369 1486 1613 1679 1777 2021 2147 2294 2445 2535 2736 2754 2757 2760 2833 2944 3032 3169 3259 3270 3280 3360 3468 3496 3515 3522 3600 3646 3649 3660 3916 4150 4218 4238 4292 4317 4385 4412 4731 4739 4876 4911 4928 4945 4949 5032 5056 5260 5347 5447 5648 5673 5759 5838 5937 6126 6188 6297 6383 6526 6554 6617 6641 6782 6807 6949 7109 7287 7325 7332 7365 7432 7516 7628 7781 7984 8006 8111 8252 8285 8303 8395 8406 8415 8555 8771 8832 8856 9135 9259 9392 9488 9556 9700 9854 9912 10036 10273 10296 10358 10366 10378 10421 10441 10757 10804 10808 11016 11132 11169 11334 11367 11421 11494 1179a 11835 11862 11916 11991 12014 12088 12189 12427 12451 12542 12621 12724 12727 12842 12966 12979 13094 13108 13131 13134 13172 13233 13374 13377 13391 13470 13485 13665 13678 13766 13888 13961 14033 14049 14106 14334 14348 14546 14669 14711 14791 14803 14944 14968 15004 15228 15241 15312 15319 15366 15405 15496 15601 15675 15720 15868 15926 15927 15936 15978 16037 16127 16292 16449 16465 16652 16762 16798 16813 16893 16901 16906 17238 17256 17369 17596 17606 17799 17890 18007 18130 18194 18215 18635 18689 18726 18824 19148 19198 19209 19282 19362 19365 19604 19649 19802 19827 19830 19855 19985 20114 20131 20220 20278 20337 20392 20507 20555 20739 20764 20773 20841 20977 NIETEN 25 49 131 137 279 293 347 385 408 413 435 442 468 504 570 583 633 681 698 720 782 863 908 912 914 982 1097 1191 1212 1222 1227 1256 1274 1276 1351 1360 1404 1414 1457 1463 „1466 1506 1565 1569 1571 1577 1604 1626 1653 1691 1733 1793 1798 1802 1834 1905 1916 1923 1928 1974 1986 2100 2135 2191 2205 2212 2224 2225 2230 2269 2284 2289 2323 2339 2438 2452 2458 2461 2495 2498 2532 3533 2550 2577 2667 2681 2686 2708 2774 2791 2799 2816 2860 2885 2896 2913 2923 2932 2953 3023 3029 3046 3103 3289 3299 3305 3322 3347 3438 3561 3565 3593 3608 3640 3741 3769 3843 3858 3867 3878 3886 3946 3953 3965 4032 4034 4048 4064 4092 4113 4154 4231 4284 4287 4314 4353 4423 4426 4446 4475 4483 4490 4506 4538 4546 4549 4554 4572 4614 4719 4754 4779 4790 4883 4985 5025 5059 5076 5121 5137 5166 5180 5210 5228 5247 5256 5356 5371 5382 5420 5463 5488 5492 5581 5698 5717 5753 5754 5758 5760 5765 5778 5783 5809 5818 5833 5862 5874 5886 5894 5909 5919 6002 6079 6124 6185 6218 6266 6307 6311 6362 6415 6446 6471 6483 6494 6503 6505 6556 6560 6569 6589 6639 6644 6650 6665 6669 6701 6702 6736 6737 6809 6834 6860 6904 6911 6915 6968 7016 7123 7137 7139 7147 7156 7157 7198 7232 7266 7292 7323 7410 7421 7468 7513 7554 7629 7702 7731 7792 7846 7849 7859 7883 7888 7905 7921 7934 7976 7999 8051 8068 8075 8076 8077 8098 8153 8163 8184 8185 8188 8194 8220 8234 8255 8273 8305 8365 8375 8429 8435 8444 8477 8496 8513 8532 8663 8739 8807 8870 8914 8940 9029 9122 9124 9171 9189 9213 9262 9300 0309 9355 9362 9397 9449 9483 9493 9547 9603 9607 9623 9632 9692. 9762 9796 9838 9869 9895 9906 9978 10010 10019 10041 10071 10085 10106 10107 10224 10247; 10257 10261 10266 10302 10319 10335 10348 10362 10434 10472 10483 10507 10511 10522 10558 10596 10828 10959 10965 10992 10995 11003 11048 11056 11083 11088 11099 11109 11141 11148 11156 11179 11223 11255 11260 11336 11343 11428 11470 11473' 11479 11541 11550 11598 11634 11655 11686 11693 11699 11726 11729 11745 11727 11777 11803 11807 11867 11873 11954 11976 12030 12046 12055 12056 12057 12069 12088 12097 12102 12107 12111 12134 12151 12193 12195 12219 12240 12252 12267 12300 12317 12323 12365 12377 12397 12409 12459 12491 12517 12548 12552 12576 12600 12654 12669 12700 12719 12793 12811 12825 12858 12884 12895 12960 13027 13032 13069 13085 13102 13113 13128 13167 13190 13195 13205 13241 13245 13357 13368 13453 13469 13476 13521 13523 13537 13615 13652 13673 13744 13770 13804 13895 13897 13923 13937 13946 13960 13961 13972 13990 14007 14037 14087 14117 14120 14130 14179 14188 14200 14242 14276 14294 14295 14336 14389 14399 14419 14433 14444 14495 14531 14568 14593 14653 14718 14786 14796 14826 14848 14951 14963 14969 15017 15117 15123 15166 15220 15233 15368 15425 15468 15472 15495 15504 15568 15583 15649 15694 15703 15705 15715 15770 15774 15819 15850 16047 16124 16131 16138- 16175 1619» 16207 16215 16321 16335 16355 16371 16396 16422 16429 16440 16506 16541 16559 16605 16637 16676 16721 16750 16763 16782 16810 16829 16841 16854 16870 16887 16931 17001 17008 17017 17060 17093 17112 17126 17184 17194 17203 17276 17278 17326 17407 17424 17425 17444 17541 17559 17674 17681 17690 17778 17875 17879 17891 17920 17942 18046 1806» 18071 18082 18087 18102 18106 18169 18203 18242 18287 18340 18349 18353 18391 18404 18432 18447 18465 18503 18517 18560 18574 18583 18627 1877» 18779 18780 18827 18830 18846 18901 18903 1891* 18932 18990 19003 19029 19083 19106 19128 19221 19223 19284 19342 19346 19397 19465 19486 19504 19517 19582 19657 19696 19730 19784 19826 1983» 19840 19863 19871 19883 19884 19915 19970 20061 20072 20074 20134 20151 20368 20374 20381 20422 20431 20503 20527 20554 20576 20599 20601 20623 20688 20734 20761 20813 20844 20851 20885 20942 20970 Verbeteringen: 5e klasse 4e lijst 1023 m. z. 23: 109o ontbreekt..

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 8