Het gevaai van de
bisamrat
Plan van inkrimping
der spoorlijnen
In het spaarzame land
Het spelletje
Is dat nu zoo erg
De Sovjet sluit buiten
landsche consulaten
Man op bakfiets
overreden
Oplossing van het
K.P»M»-conflict
476e STAATSLOTERIJ
BIJ SNELLE VERSPREIDING
WORDEN ONZE KLEINE DIJ
KEN EN KADEN BEDREIGD.
VERNUFTIGE VANGTECH-
NIEK.
Dezer dagen werd bij Budel een bisamrat
gevangen, het voor ons land zoo uiterst
schadelijke dier. Over de gevaren die de
verspreiding van de bisamrat met zich mee
brengt, en de wijze van bestrijding vertelt
dr. H. N. Kluijver een en ander in een der
Mededeelingeu van den Plantenziektenkun-
digen Dienst.
Hoewel de bisamrat vooral voor het onder
den zeespiegel gelegen gedeelte van Ne
derland zeer schadelijk is, wil dit, aldus dr.
Kluijver, niet zeggen, dat een doorbraak
zou dreigen zoodra een bisamrat haar hol in
een dijk graaft. Ik meen zelfs, dat het ge-
,vaar van doorbreken voor onze zware ri
vier- en zeedijken ten gevolge van deze gra-
verij als zeer gering mag worden aange
merkt, daar de weliswaar ruime gangen
dicht aan de oppervlakte loopen en de kern
.van den dijk dus onaangetast laten.
Als de bisamrat in ons land echter
een algemeen dier wordt wanneer
zij niet bestreden wordt, zal liet
zeker zoover k.omen zijn nu hier,
dan daar verzakkingen en zelfs
doorbraken te wachten bij de talloo-
ze kleine dijken en kaden, die ons
waterland doorsnijden en die voor
de terreinen, welke zij beschermen,
.van het grootste belang zijn.
Zeker zullen de onderhouds- en herstel
lingskosten toenemen. Overal waar spoor-
en andere verkeerswegen begeleid worden
door begroeide slooten, zal het woelen der
bisamratten, met plaatselijke verzakkin
gen als gevolg, te vreezen zijn.
Intensieve bestrijding noodzake
lijk.
De gevaren en nadeelen, die het optreden
van de bisamrat voor ons land zal mede
brengen, zijn dan ook zoó duidelijk, dat de
noodzaak van een intensieve bestrijding
.van dit dier geen nadere uiteenzetting be
hoeft.
Als ergens een haard is geconstateerd
en de vangst van een enkele rat vormt
dikwijls de aanwijzing voor de aanwezig
heid van een haard zal deze onder des
kundige leiding moeten worden uitgeroeid,
liet opruimen van een bisamrattenkolonie
vereischt ni. een gespecialiseerde vangtech-
niek en de juiste taktiek. Als men veel on
rust maakt, verplaatsen de dieren zich en
zoeken zij nieuwe wonplaatsen, zoodat men
daardoor de verspreiding in de hand werkt.
Het uitroeien van voorposten en geïsoleerde
haarden mag daarom in ieder geval alleen
door deskundigen geschieden.
Als men een rat in handen krijgt, waar
van men veronderstelt, dat het de bisam
rat kan zijn, brenge men het dier of een li
chaamsdeel ervan (kop, staart of achter
poot) naar den burgemeester.
Wat georganiseerde bestrijding
vermag.
De resultaten, die in Engeland met het
zgn. Beiersche systeem, het systeem van de
georganiseerde bestrijding, verkregen zijn,
zijn zeer bemoedigend.
In 1932 kon men in Shropshire met
40 bezoldigde en goed geinstrueerde
vangers aan het werk gaan, met het
gevolg, dat in dat jaar 1531 bisam
ratten werden gevangen. In 1933 wer
den er 1064 en in 1934 181 gevangen.
In de eerste zes maanden van 1935
zijn er 7 gevangen en daarna geen
enkele meer, hoewel de bestrijdings
dienst voortdurend actief naar bi
samratten bleef zoeken.
In Sussex zijn de resultaten even goed
geweest 183 in 1933, 30 in 1934 en 2 in oe
eerste zes maanden van 1935. Ook hier heeft
men later geen bisamratten meer kunnen
vinden. Naar aanleiding hiervan heeft men
op 1 April 1937 den opsporingsdienst, die
toen dus al bijna twee jaar zonder resultaat
werkte, opgeheven.
De fuik van Roith.
Een zeer gespecialiseerde en doelmatige
vangtechniek heeft zich vooral door het
werk van den Beierschen bisamrattenjager
lloith in de laatste tien jaren in Duitschland
ontwikkeld. De vangfuik van Roith is samen
gesteld op grond van nauwkeurige biologi
sche waarnemingen. Bij het zwemmen volgt
de bisamrat bepaalde zwemwegen, die bij
zooveel mogelijk vrij van waterplanten
en andere hindernissen houdt. Als zij toch op
een onverwachte hindernis stoot, duikt zij
onmiddellijk loodrecht naar beneden.
Bij de fuik van Roith wordt een
strak gespannen staaldraad ter hoog
te van het wateroppervlak dwars
over den zwemweg aangebracht. De
daartegen aan zwemmende en lood
recht omlaag duikende bisamrat
komt in de van boven geopende fuik
terecht, waaruit zij niet meer kan
ontsnappen, zoodat zij verdrinkt.
De fuik blijft in werking tot zij wordt weg
genomen. Er werden wel eens negen ratten
in een nacht mede gevangen. Andere dieren
(vogels, zoogdieren, visschen) worden er
nooit mede gevangen.
Voor den uitgang van hun hol
gevangen.
Naast deze fuik past men tegenwoordig
veel de „Stöberfang" toe, een soort drijf
jacht, waarbij de ratten, die overdag in de
holen zitten, daaruit worden gedreven, ter
wijl vangfuiken voor de uitgangen zijn ge
plaatst. Deze methode vereischt nauwkeu
rige kennis van de gewoonten en den holen-
aanleg van de bisamrat. Toegepast door on-
deskundigen is zij eerder schadelijk dan nut
tig, want een deel der ratten ontwijkt dan te
vroeg of blijft in het hol. Deze verlaten la
ter de plaats, waar zij verontrust zijn om
zich over de omgeving te verspreiden.
Door lokaas laat de bisamrat
zich niet verleiden.
Bacteriecultures hebben, evenals giftige
middelen, voor de praktijk van de bestrij
ding weinig waarde, daar het dier er zeer
moeilijk toe te brengen is, om lokaas aan te
nemen. Het gif aanbrengen op zijn natuur
lijk voedsel, wortelstokken en stengels van
moerasplanten is onmogelijk.
Bij de bestrijding van de bisamrat neemt
het vangen der dieren een zeer belangrijke
plaats in.
Het resultaat van de bestrijding is slechts
afhankelijk van de intensiteit, waarmede
de opsporings- en bestrijdingsdienst kan
werken, dus van de beschikbare middelen.
Ongetwijfeld is het benoodigde bedrag ech
ter uiterst laag in vergelijking tot de scha
de, die te duchten zou zijn als de bisamrat
in ons land een gewone verschijning werd!
Hoofden van den Waterstaat
beraadslagen.
Zoo juist vernemen wij, dat onder
leiding van ir. N. Poeteren van den
Plantenziektenkundigen Dienst te
Wageningcn gisteren te 's-Hertogen-
bosch een vergadering gehouden is
van de hoofden van den Water
staat in de provincies Noord-Bra
bant, Zeeland en Limburg, zulks in
verband met het vangen van een
bisamrat in Budel. De vergadering,
welke een huishoudelijk karakter
droeg, was voornamelijk gewijd aan
het bezien van het gevaar voor de
waterwerken, welke in deze pro
vincies gelegen zijn.
Bij informatie deelde men ons mede, dat
men maatregelen wil treffen, welke nood
zakelijk zijn om den schadelijken indrin
ger van onze bodem en uit de polders te
weren.
Familie voor den rechter we
gens het gebruiken van valsche
rijwielplaatjes, die een gezins
lid gefabriceerd had.
De 37-jarige machine-bankwerker A. F.
B. te Rotterdam heeft een eenvoudige ma
ndor uitgevonden om rijwiielplaatjes te
miaken.
Hoe hij dit precies deed, laten we hier
liever onvermeld, doch met de aldus ver
kregen gefabriceerde plaatjes heeft hij zijn
geheele familie gelukkig, of beter ongeluk
kig gemaakt, zooals de president van het
Haagsche gerechtshof, waarvoor de heele
familie V. gisterochtend moest verschijnen,
opmerkte. Want het misdrijf werd ontdekt
en de politierechter te Rotterdam legde den
maker van de valsche plaatjes een gevange
nisstraf van twee maanden op. De andere
familieleden, die ze slechts gebruikt hadden,
kregen geldboeten varieerend van f 15.- tot
f 40.—
Allen waren in hooger beroep gekomen,
doth slechts twee van de zes familie-leden
waren verschenen, n.1. de fabrikant van de
plaatjes en diens zuster, mej: C. B.
Beiden gaven het feit volmondig toe,
doch verklaarden, dat ze niet wisten, dat
het zóó erg was.
De procureur-generaal, rnr. A. Rombach,
zeide in zijn requisitoir, dat de wet daar
anders over denkt.
Spr. vorderde tegen den maker een voor
waardelijke straf van twee maanden mot
een geldboete van f 25 subs. 10 dagen hech
tenis en wilde tegen de anderen de geldboe
te gehalveerd zien.
Noodeloos exploitatieverlies van
ruim 4 millioen per jaar. Hel
autobusvervoer moet eindelijk
een plaats krijgen.
In een der zalen van den Haagschen Die
rentuin hield de Algemeene Nederlandsche
Verkeersfederatie gisteren haar algemeene
vergadering, onder voorzitterschap van prof.
mr. dr. II. Westra.
Prof. Westra merkte in zijn jaarrede o.m.
op:
Wat de genomen en nog aanhangige coör
dinatiemaatregelen aangaat, betreurt de fe
deratie het, dat deze niet door economische,
doch door fiscale overwegingen worden be
paald.
Het weigeren van vergunningen
voor autobussen tusschen de steden,
Amsterdam, Den Haag en Rotterdam
en vandaar naar het buitenland,
wordt door de federatie niet als prin
cipieel beschouwd, waar toch de tijd
moet komen, dat voor dit autobus-
vervoer naast den spoorweg een
plaats moet worden ingeruimd. Ver
dere inkrimping van het spoorwegnet
is noodzakelijk teneinde een renda
bele exploitatie mogelijk te maken.
Spr. besloot met een opwekking aan de
aangeslolenen om ook in de toekomst den
band met de verkeersfederatie te verster
ken.
Verkeersevolutie en overheid.
Ir. M. de Wolff secretaris der Algemeene
Nederlandsche Verkeersfederatie, sprak
over „Verkeersevolutie en overheid".
Spr. stelde voorap dat het verkeer een mid
del is om de economische hulpbronnen voor
In vroolijken overmoed streunen ze de
walkant af en iedere kikker, die niet vlug
genoeg met een grooten sprong het natte
element weet te bereiken, wordt gevangen
en mee in de zakdoek geborgen, die de
dapperste der belhamels van plan is, in
school te ontknoopen, zoodat onverwachts
onder de banken 't koud aanvoelende goedje
zal rondhuppelen om schrik en ontsteltenis
„boij die bangeskoiters van moide" teweeg
te brengen.
Paarde hoe ven klappen op de steenen, ge
ratel van de wielen van een bakwagen,
Plots is de jacht verbleken. Met even
gi-oote volharding en geduld als de beesten
gevangen zijn, met evenveel zorgelooze on
verschilligheid krijgen ze thans de vrijheid
terug en met een breeden boog slingeren
ze vanuit de zakdoek het water in, waar ze
eerst nog wat suf rondspartelen.
Jongensklompen klikken over de straat,
maar het schijnt, dat de baas Bruin, die
toch al een vlugge looper is, voornamelijk
als het vanaf de markt huistoe gaat, nog
een tikje aanzet. Klompen blijven klikken,
maar de begeerde bakwagen wordt niet be
reikt. Eentje valt af, nog een en nog een,
tot ten slotte er nog een paar den strijd met
het paard volhouden.
Die twee slinken tot een enkele. Volhou
den! Dan plots krijgt hij de achterkant van
den wagen te pakken. Ha, nu nog een poosje
mee laten trekken, om even tot rust te ko
men en dan er opHup. Maar verdraai
de jongen, wat is dat, wist je dan niet, dat
je te moe was!De klomp glijdt van de
veer van den wagen. De voet schiet tusschen
de spaken van het wiel, de handen laten
los, een even te voren nog van overmoed
bruisend en tintelend lichaam smakt op de
straat en ligt daar.
Als den volgenden dag weer een bakwa
gen langs komt en de kreet „nueeroije"
weerklinkt, laten de anderen hun liefheb
berij van het oogenblik weer in den steek.
Wat is er zaliger, dan na een wilde jacht
Doodelijk ongeval op den Haar
lemmerweg.
Gistermorgen is op den Haarlemmerweg
te Amsterdam ter hoogte van den tweeden
molen een ernstig verkeersongeval gebeurd.
Op het moment, dat een Amsterdammer,
gezeten op een driewielige bakfiets, naar
links uithaalde, werd hij aangereden door
een hem achterop komende in volle vaart
zijnde auto. De man werd tegen den grond
gesmakt en liep een schedelbreuk op.
Nog voor de G.G. en G.D. was gearri
veerd, was het slachtoffer overleden.
Het stoffelijk overschot is overgebracht
naar het Binnengasthuis.
Inzake het K.P.M.-conflict dat overi
gens als conflict reeds uit de wereld is
deelt de N. R. Ct. nog mede, dat thans alle
aandacht gericht is op de uitwerking van
een minitueuse oplossing, waftrvan het
resultaat in begin Februari te verwachten
is. Het is nog niet beslist of dit resultaat
zal orden neergelegd in een publicatie
dan wel in een circulaire voor intern ge
bruik.
de welvaart des lands het best tot haar recht
te doen komen.
De coördinatie, waarover spr. vervolgens
eenige gegevens verstrekte kreeg in het licht
der feiten, de beteekenis van beperking der
concurrentie v. d. auto. (Verhooging wegen
belasting, invoering vergunningsstelsel, ver
zwaring exploitatievoorwaarden).
Om de bestrijding der millioenenverliezen
door inkrimping van het spoorwegnet van
het abstracte naar het concrete terrein over
te brengen, had spr. bij wijze van werk
hypothese een plan van inkrimping opge
steld.
Spr. kwam zonder de vaste lasten in
aanmerking te nemen tot een schema
van lijnen, die een voordeelig exploitatie
overschot opleveren. Hieronder valt ook het
traject Amsterdam-Den Helder. Daartegen
over staan een serie verlies-opleverende lij
nen. Natuurlijk kan men niet zonder meer
alle verliesgevende lijnen laten verdwijnen.
Het spoorwegnet moet een rationeel geheel
blijven.
Met 'n groot voorbehoud is spr. ge
komen tot een schema met een to
tale lengte van 1043 k.m. lijnen, wel
ke tezamen een exploitatieverlies op
leveren van ruim f 4 millioen per
jaar, die voor opheffing in aanmer
king zouden kunnen worden ge
bracht, om daarvoor de financiecle
resultaten te verbeteren.
Dan zou men inderdaad komen tot een
„zeer sterke beperking van onrendabele
spoorlijnen", waarover min. Colijn sprak.
Meer dan een schema en dus een aanwij
zing voor dc richting en omvang waarin
inkrimping zou moeten gaan, mag men er
nochtans niet in zien.
Spr. wijst er tenslotte op, dat de
overheid instcde van de verkeers
evolutie te remmen, deze dient te
bevorderen, omdat daardoor de mili
taire en economische weerbaarheid
van ons land wordt verhoogd. En
waar evolutie beteekent ontwikke
ling van het nieuwe, moet de taak
van de overheid in de eerste plaats
gaan in de richting van bevorde
ring van het motorwegverkeer.
op zoo'n bakwagen te troonen Sommige boe
ren zijn „rottere" die tikken je naet de
zweep op de vingers, anderen blijven staan
en laten je kalm opstappen, maar het heer
lijkst is om je na een poos moeite en hard
loopen overwinnaar te voelen.
Het spelletje van een dertig d
veertig jaar terug.
Op hun fietsen, die verweerd zijn van het
alle dagen dienst doen, trekken ze naar de
stad, naar M.U.L.O. en Ambachtsschool of
naar welke andere inrichting dan ook, die
beoogt der jeugd, wat meer kennis clan die
van de lagere school bij te brengen, de jon
gens van de dorpen rondom. Ze vóélen zich.
Dragen ze niet het leven en de jeugd in
hun blakende lichamen, die best dat tochtje
verdragen kunnen. Als ze voor den wind
gaan, spreiden ze jas en boekentasch uit en
probeeren wie het langst kan freeën; als
de wind tegen is en fel waait, buigen ze
zich als racers over de sturen en trappen
tegen den overmoedige op tot de uiterste
toppen van de longen worden gevuld met
heerlijke frissche. lucht en de oogen schit
teren en stralen van blijden levensmoed.
„Meeroije". Haha'. Wie zal de uitverko
rene zijn? Ze zetten zich schrap, trappen,
trappen, maar de chauffeur kent geen me
delij. De achtervolgende club wordt kleiner.
Een enkele weet het te halen. Hem is de
overwinning. Heerlijk suist hij achter de
auto aan. Laat de anderen maar trappen.
Plots een zwenking. Onverwachts. Jongen
wist je dan niet, dat je van dat poosje te
ingespannen trappen even oververmoeid
waart geworden
Nu lig je daar.
Maar morgen aan den dag als het kame
raadje in het ziekenhuis ligt en er weer
een auto komt
Verdraaide jeugd, heerlijke jeugd.
Je moet ze wat „teuge". Dat is „opvoe
ding", zegt men. Maar wat doe je eigen
lijk met dat touwtje om je hals, waar 't
zondenregister van je eigen jeugd aan
hangt te bengelenj.
't Moet er wat an doije.
De correspondent van Havas schrijft;
Eenige dagen geleden hebben de
Sovjet-Russische autoriteiten de Let-
landsche Club te Moskou en theater
aldaar gesloten en de verspreiding
van een Letlandsch blad verboden.
Voorts zouden tal van Letlanders
zijn gearresteerd.
Zooals men weet heeft Jdanof, de presi
dent van de commissie van buitenlandsche
zaken, in de tweede bijeenkomst der opper
ste Sovjets den minister van buitenlandsche
zaken met aandrang verzocht van de andere
mogendheden gelijkheid te eischen op het
stuk der consulaire vertegenwoordiging.
Dit beteekent dat binnenkort tal van bui
tenlandsche consulaten in de Sovjet Unie
zullen worden gesloten. Er zijn reeds vijf
tien consulaten gesloten op grond van dit
beginsel van gelijkheid. Het betreft de ver
tegenwoordigingen van Duitschland, Italië,
Japan en Polen.
Vernuftige uitvoering van het
Vierjarenplan.
Verbazingwekkende bezuiniging
door gebruik van vischeiwit.
Glas- in plaats van koperbuizen.
Men schrijft ons uit Berlijn:
Op vriendelijke uitnoodig'ing van het mi
nisterie van landbouw had de buitenlandsche
pers de gelegenheid, een bezoek te brengen
aan de permanente tentoonstelling van het
handwerk in de Neustiidter Kirchstrasse.
Men komt daar, als het ware, in een wonder
wereld, waar de sprookjes tot waarheid zijn
geworden.
Drie heeren der leiding begroetten ons
persmenschen en gaven ons een overzicht
van datgene, wat in een jaar tijds reeds ter
uitvoering van het vierjarenplan is bereikt.
Rondgeleid door den heer Walter, maakten
wij kennis met dc nieuwste uitvindingen en
de toepassing daarvan, zoo b.v. in het bouw
vak, het afdekken der daken met pannen uit
„Werkstoff": en het vervangen der voegen,
die vroeger uitsluitend uit duur zink waren
gemaakt, dat ook door zijn blinken den al-
gemeenon indruk stoorde, door speciaal voor
dat doel vervaardigde pannen.
Verder zagen wij, hoe glaswol ge
bruikt wordt voor het dempen van
geluid bij de bekleeding van vloeren
en muren en hoe koperen buizen,
pijpen en geleidingen vervangen wor
den door zulke uit glas met veel
grooter weerstandsvermogen en het
verdere voordeel voor restaurants en
levensmiddelfabrieken, dat men res
ten, die zich daarin hebben vastgezet,
van buitenaf waarnemen en onmid
dellijk verwijderen kan.
Vischleder.
Verbazend is het gebruik", dat thans van
vischleder wordt gemaakt voor het binden
van hoeken en vervaardigen van doorzich
tige omslagen om reispasscn b.v. Ter demon
stratie van de duurzaamheid van het visch
leder ziet men naast elkaar een paar ge
bruikte loeren handvatten uit visch- en uit
rundlcdcr, waarvan de eenc versleten, de
andere nog gaaf is. Daarnaast ziet men dc
thans in Duitschland gebruikte kunstdar
men, bij voorkeur uit „zellofan", die reeds
uit hoofde van hun reukeloosheid en goed
koopte verre te verkiezen zijn boven de dier
lijke darmen.
Echter wordt alles overtroffen door
het veelvuldig en zeer verscheiden
gebruik, dat thans in het bakkers
bedrijf van het vischeiwit wordt ge
maakt. Een K.G. daarvan, die 14
Mark kost, heeft dezelfde werking
als 330 eieren, die 330 Mark kosten.
Als slot van het bezoek en tevens als
proef op de som volgde een bezoek aan de
cantine, waar de gasten zich rijkelijk kon
den tegoed doen aan taartjes en gebakjes,
die uitsluitend met vischeiwit waren toebe
reid en die uitstekend smaakten.
Behalve het thans door ons bezochte ten
toonstellingsgebouw bestaan in Duitschland
op het oogenblik nog drie permanente ten
toonstellingen en wel in Düsseldorf, Stutt-
gart en Leipzig. waarbij weldra nog zulke
in Breslau en Koningsbergen komen, met
het doel, onder deskundige leiding, den
handwerkers en ambachtslièden te laten
zien, wat alles reeds op dit gebied bereikt
werd.
(Niet officieel)
5de Klasse; 5de Lijst
Trekking van Maandag 24 Januari 1938
HOOGE PRIJZEN
5000.— 16612
2000.— 5742
1000.— 503 3694 6594 16998
400.— 4456 5168 10413
200.17878
f 100.— 79 1748 4646 4738 7425 10380 11613 13201
13304 14307 14420 14825 17563 18177 18715 19470
20040
Prijzen van ƒ70.
35 157 169 337 428 449 455 5ff7
569
674
760
983
1019
1038
1047
1052
1060
1096
1109
1141
1369
1486
1613
1679
1777
2021
2147
2294
2445
2535
2736
2754
2757
2760
2833
2944
3032
3169
3259
3270
3280
3360
3468
3496
3515
3522
3600
3646
3649
3660
3916
4150
4218
4238
4292
4317
4385
4412
4731
4739
4876
4911
4928
4945
4949
5032
5056
5260
5347
5447
5648
5673
5759
5838
5937
6126
6188
6297
6383
6526
6554
6617
6641
6782
6807
6949
7109
7287
7325
7332
7365
7432
7516
7628
7781
7984
8006
8111
8252
8285
8303
8395
8406
8415
8555
8771
8832
8856
9135
9259
9392
9488
9556
9700
9854
9912
10036
10273
10296
10358
10366
10378
10421
10441
10757
10804
10808
11016
11132
11169
11334
11367
11421
11494
1179a
11835
11862
11916
11991
12014
12088
12189
12427
12451
12542
12621
12724
12727
12842
12966
12979
13094
13108
13131
13134
13172
13233
13374
13377
13391
13470
13485 13665
13678
13766
13888
13961
14033
14049
14106
14334
14348
14546
14669
14711
14791
14803
14944
14968
15004
15228
15241
15312
15319
15366
15405
15496
15601
15675
15720
15868
15926
15927
15936
15978
16037
16127
16292
16449
16465
16652
16762
16798
16813
16893
16901
16906
17238
17256
17369
17596
17606
17799
17890
18007
18130
18194
18215
18635
18689
18726
18824
19148
19198
19209
19282
19362
19365
19604
19649
19802
19827
19830
19855
19985
20114
20131
20220
20278
20337
20392
20507
20555
20739
20764 20773
20841
20977
NIETEN
25
49
131
137
279
293
347
385
408
413
435
442
468
504
570
583
633
681
698
720
782
863
908
912
914
982
1097
1191
1212
1222
1227
1256
1274
1276
1351
1360
1404
1414
1457
1463
„1466
1506
1565
1569
1571
1577
1604
1626
1653
1691
1733
1793
1798
1802
1834
1905
1916
1923
1928
1974
1986
2100
2135
2191
2205
2212
2224
2225
2230
2269
2284
2289
2323
2339
2438
2452
2458
2461
2495
2498
2532
3533
2550
2577
2667
2681
2686
2708
2774
2791
2799
2816
2860
2885
2896
2913
2923
2932
2953
3023
3029
3046
3103
3289
3299
3305
3322
3347
3438
3561
3565
3593
3608
3640
3741
3769
3843
3858
3867
3878
3886
3946
3953
3965
4032
4034
4048
4064
4092
4113
4154
4231
4284
4287
4314
4353
4423
4426
4446
4475
4483
4490
4506
4538
4546
4549
4554
4572
4614
4719
4754
4779
4790
4883
4985
5025
5059
5076
5121
5137
5166
5180
5210
5228
5247
5256
5356
5371
5382
5420
5463
5488
5492
5581
5698
5717
5753
5754
5758
5760
5765
5778
5783
5809
5818
5833
5862
5874
5886
5894
5909
5919
6002
6079
6124
6185
6218
6266
6307
6311
6362
6415
6446
6471
6483
6494
6503
6505
6556
6560
6569
6589
6639
6644
6650
6665
6669
6701
6702
6736
6737
6809
6834
6860
6904
6911
6915
6968
7016
7123
7137
7139
7147
7156
7157
7198
7232
7266
7292
7323
7410
7421
7468
7513
7554
7629
7702
7731
7792
7846
7849
7859
7883
7888
7905
7921
7934
7976
7999
8051
8068
8075
8076
8077
8098
8153
8163
8184
8185
8188
8194
8220
8234
8255
8273
8305
8365
8375
8429
8435
8444
8477
8496
8513
8532
8663
8739
8807
8870
8914
8940
9029
9122
9124
9171
9189
9213
9262
9300
0309
9355
9362
9397
9449
9483
9493
9547
9603
9607
9623
9632
9692.
9762
9796
9838
9869
9895
9906
9978
10010
10019
10041
10071
10085 10106 10107 10224 10247;
10257
10261
10266
10302
10319
10335
10348
10362
10434
10472
10483
10507
10511
10522
10558
10596
10828
10959
10965
10992
10995
11003
11048 11056
11083
11088
11099
11109
11141
11148
11156
11179
11223
11255
11260
11336
11343
11428
11470
11473'
11479
11541
11550
11598
11634
11655 11686 11693
11699
11726
11729
11745
11727
11777
11803
11807
11867 11873 11954 11976 12030 12046 12055 12056
12057
12069
12088
12097
12102
12107
12111
12134
12151
12193 12195 12219 12240 12252 12267 12300
12317
12323
12365
12377
12397
12409
12459
12491
12517
12548
12552
12576
12600
12654
12669
12700
12719 12793 12811 12825 12858 12884 12895 12960
13027 13032 13069 13085 13102 13113 13128 13167
13190 13195 13205 13241 13245 13357 13368 13453
13469 13476 13521 13523 13537 13615 13652 13673
13744 13770 13804 13895 13897 13923 13937 13946
13960 13961 13972 13990 14007 14037 14087 14117
14120 14130 14179 14188 14200 14242 14276 14294
14295 14336 14389 14399 14419 14433 14444 14495
14531
14568 14593 14653 14718 14786 14796 14826 14848
14951 14963 14969 15017 15117 15123 15166 15220
15233 15368 15425 15468 15472 15495 15504 15568
15583 15649 15694 15703 15705 15715 15770 15774
15819 15850 16047 16124 16131 16138- 16175 1619»
16207 16215 16321 16335 16355 16371 16396 16422
16429 16440 16506 16541 16559 16605 16637 16676
16721 16750 16763 16782 16810 16829 16841 16854
16870 16887 16931 17001 17008 17017 17060 17093
17112
17126 17184 17194 17203 17276 17278 17326 17407
17424 17425 17444 17541 17559 17674 17681 17690
17778 17875 17879 17891 17920 17942 18046 1806»
18071 18082 18087 18102 18106 18169 18203 18242
18287 18340 18349 18353 18391 18404 18432 18447
18465 18503 18517 18560 18574 18583 18627 1877»
18779 18780 18827 18830 18846 18901 18903 1891*
18932 18990 19003 19029 19083 19106 19128 19221
19223 19284 19342 19346 19397 19465 19486 19504
19517 19582 19657 19696 19730 19784 19826 1983»
19840 19863 19871 19883 19884 19915 19970 20061
20072 20074 20134 20151 20368 20374 20381 20422
20431 20503 20527 20554 20576 20599 20601 20623
20688 20734 20761 20813 20844 20851 20885 20942
20970
Verbeteringen: 5e klasse 4e lijst 1023 m. z. 23:
109o ontbreekt..