«/el een keuken, geen bar in de nieuwe diesels Nocrd-Holfandsrs, Kruit en de Wit. passeeren Prinses maakt lange autorit Felle strijd om Woehoe Metaalbewerkers ageeren Vuurwerkfabriek in de lucht gevlogen Saluutbatterij houdt avondoefeningen Bouw van vijf-wagentreinen Arbeiders dreigen met een ultimatum Dienstmeisje overrompeld Brand in pastorie In twee meter diepe kelder gevallen Voorspoedige tocht Veertien personen gedood Slapend uit vliegtuig geworpen Ijsgang sloopt brug over de Niagara «China Clipper" heeft weer motorstoring KTBEKICHTENS Nadat gistermorgen, als gewoonlijk, de Prins in zijn nieuwe „Cord" was uitgereden, maakte 's middags de Prinses in gezelschap van Haar schoonmoeder, Prinses Armgard, een autorit, welke om half 3 begon Zij reden in de Packard van de Prinses, waarvan de kap, in verband met het zachte weer, was opengeslagen. De autorit duurde dit keer langer dan gewoonlijk. Eerst om kwart over vieren kwam de Prinses weer bij het paleis terug. Zij had een tochtje naar Eemnes ge maakt en was over Amersfoort teruggekeerd. Toen de auto voor het paleis stopte, ging de Prinses nog niet naar binnen, doch bleef met prinses Armgard nog eenigen tijd in den tuin wandelen. Batterij in actie. Wanneer zullen de commando's gereed- stelling innemen" geegven worden aan de saluutbatterijen welke in de garnizoensplaat sen en in de prinselijke residentie Baarn nu reeds drie weken lang zijn opgesteld? Het tijdstip, waarop dit commando gegeven zal worden hangt, zooals 'n ieder begrijpen zal, af van 't ant woord op een andere vraag, welke thans geheel Nederland in zoo groote spanning houdt: Wanneer zal de blijde gebeurtenis in het prinselijk gezin plaats hebben? Zal het heden, morgen of overmorgen zijn? Zal het overdag, des avonds of des nachts zijn? Niemand die het weet. En onmiddellijk nadat de blijde gebeurte nis bekend is, zullen de eere-schoten door de lucht daveren. Het spreekt vanzelf, dat de batterij-com mandanten geregeld met hun manschappen oefenen om dit „in gereedstelling" komen binnen den kortst mogelijken tijd te doen plaats hebben. Daar het groote oogenblik ook des avonds kan zijn, had de commandant van d? sa luutbatterij in Baarn, gisteravond besloten, zijn troep te laten uitrukken om 7 uur, om op deze wijze zijn manschappen aan het ter rein en de toegangswegen in duisternis te wennen. De weersomstandigheden waren al bijzon der gunstig; het regende en het was pik donker. De oefening duurde ongeveer een uur: pu blieke belangstelling trok het nauwelijks. De inwoners van Baarn zijn reeds zoo ver trouwd met het dagelijks uitrukken der ba- terij. dat men er weinig aandacht meer aan schenkt. KOSTEN: VIJF MILLIOEN. Hoewel over de nieuwe dieseltreinen van de Ned. Spoorwegen nog weinig bijzonder heden bekend zijn, kan wel volgens de N. 15. Ct. worden meegedeeld, dat de nieuwe serie diesel-electrische treinen voor een groot deel zoo niet geheel uit langere tr°' istellen zal bestaan dan thans op het middennet worden gebruikt. Er zijn plan nen tot den bouw van vijf-wagen-treinen, waarvan de aanschaffing en de exploitatie per reizigersplaats natuurlijk goedkooper zijn dan bij het huidige type van drie-wa- gen-treincn, omdat ze meer reizigers kun nen vervoeren, terwijl de kosten niet even redig stijgen. De aanschaffingskosten zullen het aanvankelijk genoemde bedrag van ruim één millioen gulden ver overschrijden. Het lijkt aannemelijk, dat het dicht bij de vijf millioen gulden zal liggen, waarbij dan nog komen eenige moderne stalen D-wa- gens voor den internationalen dienst. Het spreekt vanzelf, dat bij den bouw van deze nieuwe treinstellen gebruik zal wor den gemaakt van de ondervindingen, welke zijn ongedaan bij vorige typen van spoor- wogmaterieel. Het interieur van de nieuwe diesels zal waarschijnlijk veel overeenstem ming hebben met dat van het nieuwe elec- trische materiaal. De raamopeningen zul len grooter zijn dan thans en ook de ven tilatie zal worden verbeterd. ermoedelijk zullen ook de compartimen ten van de tweede klasse door middel van schuifdeuren van een zijgang worden ge scheiden. F.n tenslotte ligt het, naar wij ver namen, ook in het voornemen in deze trei nen een keukentje te bouwen, voorzien van koelkast, koffiemachine, warmwaterketel en meer dergelijke geriefelijkheden, van waar uit de reizigers op hun zitplaatsen zullen worden bediend met eenvoudige spijzen en dranken, evenals in de nieuwe electrische treinen. Volgens de N.R.C. is er echter van een bar met zitplaatsen geen sprake. De bestaande diesel-electrische treinen zul len niet worden verbouwd. Daar is eerst wel aan gedacht, maar tenslotte is er van afge- Deze treinen zullen dus geen keukentje krijgen. Op het middennet zullen ze ten deele reeds in begin April doch niet eerder door electrische treinen worden vervangen. De proefritten met het nieuwe electrische materiaal hehben goed voldaan en de aan leg van de bovenleiding zal in April zoover zijn gevorderd, dat dan reeds de electrische tractie op het middennet (doch met de ge wone snelheden, overeenkomstig de bestaan de dienstregeling) kan worden ingevoerd Met de die=eltreincn zullen daarna proefrit ten met verhoogde snelheid worden gemaakt on de nieuwe trajecten, naar Groningen, En schedé en Maastricht. Voor het vervoer van reizigers zullen ze eerst met ingang van 1 Mei op deze trajecten worden in dienst gesteld, en dan met de nieuwe snelheid van 120 k.m. per uur. In een druk bezochte vergadering, gehou den in de groote zaal van „Bellevue" te Am sterdam hebben gisteravond ook de leden van den Algemeenen Nederlandschen Mc- taalbewerkersbond, die werkzaam zijn bij de N.V. Werkspoor te Amsterdam de De- kende resolutie aanvaard, waardoor 't hoofd bestuur wordt gemachtigd om in overleg mgt de besturen van beide samenwerkende bon den, alle maatregleen te nemen die noodig zijn voor het welslagen van de actie, zoo noo dig om eveneens tot het stellen van een ul timatum over te gaan, ten einde een loons- verhooging van 10 pet., een week vaeantie en een gunstiger regeling en betaling van het werken in ploegen te verkrijgen. Zeven k achthonderd personen waren in deze bijeenkomst aanwezig. Bovendien betuigden 92 metaalbewer kers, afwezig wegens ploegendienst, adhae- sie met de resolutie. Thans heeft het grootste deel der leden van den Modernen Bond zich uitgesproken voor een ultima tum, te weten het personeel van de Ned. Scheepsbouw Mij., Verschure en Co's Machinefabrieken, Krom- hout's Motorenfabriek en de N.V. Werkspoor. Donderdagavond zullen de metaalbewerkers uit de bedrijven van Stork, Du Croo en Brauns, Voorwaarts Simplex, H. Jonker en Zn. (Bickerseiland), Zimmer en Co.'s Ijzer gieterij, Ceuvel (Hoogte Kadijk) en Wiener en Co. (Oostenburg) vergaderen, waarna Vrijdagavond 750 leden, arbeidende aan de Nederlandsche Dok Mij. en de Amsterdam- sche Droogdok Mij. bijeenkomen. Maandag avond volgt het personeel van de Fokker fabrieken. In totaal zijn 3500 leden van den A.N.M.B. bij deze actie betrokken. Op het schrijven van de gezamenlijke Metaalbewerkersbonden aan den Metaal- bond waarbij alle genoemde bedr"ven zijn aangesloten en waarin geëischt werd. dat nog deze week de besprekingen geopend zouden worden, is door het hoofd bestuur inmiddels een antwoord ontvangen. De inhoud van dit antwoord is ons nog niet bekend. Gistermorgen is een man een benedenhuis in de Sloestraat te Amsterdam binnengedron gen. De indringer duwde het dienstmeisje, dat alleen thuis was, ruw opzij en ging de wo ning binnen. Het meisje snelde voor hulp naar de bo venburen. De politie werd gewaarschuwd maar toen men ter plaatse een onderzoek ging instelen. was het heerschap weer ver dwenen. Ook bleek er niets te zijn wegge nomen. Het meisje heeft een signalement van den vreemden indringer op gegeven en de politie stelt thans een onderzoek in naar dit mysterieuze geval. Tijdens afwezigheid van de geestelijkheid, die op huisbezoek was, heeft gisterenavond omstreeks zes uur een zware binnenbrand gewoed in de pastorie van de St. Martinus- parochie aan de Oudegracht te Utrecht. Huispersoneel waarschuwde terstond de brandweer, die spoedig met een motorspuit en een ladderwagen aanwezig was. Door snel en krachtig ingrijpen werd het vuur, dat in een der kamers van den kapelaan woedde bedwongen. De kamer brandde geheel uit. Omtrent de oorzaak van den brand tast men in het duister. Er brandde geen kachel in het vertrek. Verzekering dekt de schade. Vrouw in levensgevaarlijken toe stand opgenomen. Gisterenmorgen had de 35-jarige vrouw van H. S. in de Lievelderstraat te Groen'o, toen zij zich naar den kelder in haar woning wilde begeven, het ongeluk voorover in aen twee meter diepen kelder te vallen, met bet noodlottige gevolg, dat zij een ernstige sche- delbasisfractuur opliep en in levensgevaar lijken toestand werd opgenomen. STERRrr NAAR HONTE CAHLO. De wakkere Noord-Hollandsche sterritrijders de heeren Kees Kruit en Dr. de Wit zijn gistermiddag kwart voor twee in hun kleine Bab\ - Fiat te Stockholm aangekomen, nog vóór de controle open was. Gemeld wordt, dat zij tot dusver een voor- spoedigen tocht hadden maar wel veel hebben te kampen met sneeuw en ijs. Op dezelfde route als dit koppel rijdt het damesteam Jkvr. A. van Vredenburch met Ford- Van Umea naar het 344 K.M. verwij derde Sundsvall hadden onze landgenooten niet alleen met spiegelgladde wegen te kam pen maar heftige sneeuwstormen bezorgden de Nederlandsche rijders en rijdsters groote moeilijkheden. Het is geen kleinigheid om in felle koude, temidden van verblindende sneeuwstormen, op onbekende wegen des nachts „ergens" in Zweden te rijden ent dan nog een bepaald gemiddelde te halen. Maar het gelukte en een woord van lof is hier zeker op zijn plaats. Gistermorgen vroeg werd de controle Sundsvall gepasseerd en enkel uren daarna Gavle. Een uur winst. Over de tocht van Gavle naar Stockholm vernemen wij nog het volgende: Onze landgenooten kwamen tegen den middag te Giivle aan, passeerden de contr. op tijd en togen meteen weer op weg naar „,m od het 240 km. lange besneeuw- de°tra]ect tusschen Sundsvall en Gavle had- vooral de dames met groote moeilijk- den welke echter met alle energie werden opgelost. Niettemin verloren h efnigen tijd op haar mannelijke landge- 11 eexugy a\ moor Hnn Pfin mir vnnn heden te kampen, ene nooten^e spoedig meer dan een uur voor- laNflnGavle werden de 182 K.M. naar Stock holm verslonden, min of meer gretig ai naargelang den toestand van het wegdek. De heer Kruit en de Wit schoten zeer hard op en kwamen zelfs ruim een uur vnnr de opening van de controle, n.1. om kwart voor 2 gistermiddag te Stockholm a£Daar de controle in de Zweedsche hoofd stad eerst om 1 minuut voor drie open ging hadden zij nog tijd genoeg om even op adem te komen. Maar ook de kranige dames-equipe passeerde de controle op tijd, om half vier, kwamen zij door en gingen meteen weer op weg naar de volgende con troleplaats, Linkoping, op 220 K.M. afstand van Stockholm. De overige rijders. De Athene-rijders hebben het op hun route welke de zwaarste heet te zijn, het nog niet bijster moeilijk gehad. Nadat ook de Nederlandsche equipes de controle te Saloniki gistermiddag op tijd waren gepas seerd zetten zij koers naar de Bulgaarsche hoofdstad Sofia. De koppels Bakker Schut —Ton Gatsonides—Blijdenstein en van Lint el oode Geer troffen het bijzonder met het weer maar hadden een slechten weg. De controle te Sofia werd gisteravond te half negen op tijd gepasseerd. Onze land genooten en hun bnitenlandsche collega s zijn nu op den 420 K.M. langen weg naar Belgrado in N.W. richting. De Nederlandsche equipes Van Eijck, Mutsaers en Van der Hoek zullen op dit moment de controle te Padua reeds ge passeerd zijn. De Stavanger-rijders van StriemSchade hebben Gothenburg zonder strafpunten be- reikt. Zij zouden gisteravond op weg gaan naar Helsingborg. Hieronder de „Groene Muizen", de wakkere groep Italiaansche vlie gers, welke zulk oen schitterende recordvlucht Rome—Rio de Janet- ro heeft gemaakt. Derde van rechts is Bruno Mussolini. Links: de gevolgde route. HET VERRE OOSTEN. Japanners hebben versterking noodig. Groote slag verwacht in het gebied van Hsoetsjau Haitsjan. WETSONTWERP TOT NATIO NALE MOBILISATIE VAN JAPAN. De strijd bij Woehoe. De strijd om het bezit van den borg Takoe, welke Woehoe be- heerscht. duurt nog voort. Tien Ja- pansche oorlogsschepen in de Jangt- se hebben meer dan duizend grana- ^cna gevuurd op de Chineesche stellingen Het Japansche garnizoen Ie oehoe is met tienduizend man versterkt. Het hoofdkwartier van de luchtmacht te Hankau deelt mede. dat gister dertien Chi neesche bommenwerpers een aanval heb- hen ondernomen op het Japansche vliegveld te Nanking, waar meer dan twintig vlieg- mgen. die er op het terrein stonden, wer den verwoest 1 it Anwei wordt gemeld, dat een andere groep van dertien Chineesche vliegtuigen gisterochtend een aanval hebben onderno men op Woehoe. Zij hebben Japansche troepen, die de ri vier wilden oversteken, hevig met machine geweer en bommen bestookt en hun daarbij ernstige verliezen toegebracht. De Japanneezen wenschen vier divisies. nog Er is een goede reden om te gelooven, dat tokio zich ernstige zorgen maakt over den tegenstand, die de Japansche strijdkrachten ondervinden langs den spoorweg van Tienl- sin_ naar Poekau. olgens een betrouwbare mededeeling zou Matsoei Tokio om nog vier divisies hebben verzocht. Chineesche troepen geconcentreerd in het gebied van Hsoetsjau Hait sjan. tan gezaghebbende zijde wordt uit Han kau medegedeeld, dat ongeveer 300.000 man Chineesche troepen geconcentreerd zijn voor een te verwachten grooten slag in liet ge bied van Hsoetsjau Haitsjau, dat door de Chineesche regeering wordt beschouwd als een factor van vitaal belang voor den afloop van het conflict Het moreel der Chineesche troepen in ■Soord-China is, naar gemeld wordt, goed. Men verwacht, dat ook het verzet der Chi- neezen in Noord Honan en Sjansi zal toene men. ONZE OOST. Gistermiddag 13.50 uur is een Chi neesche vuurwerkfabriek te Rara- bang in de lucht gevlogen. Vijf per sonen werden op slag gedood, 22 per sonen werden zwaar- en 14 lichtge wond. Het betreft hier allen arbeid sters. In het hospitaal zijn nog negen personen overleden. De oorzaak is nog niet bekend. Een onvrijwillige sprong. parachute- Nadat een leermeester in Californië met een leerling vlieger een oefenvlucht had on dernomen en ook eenige loopings had ge maakt, kwam hij bij zijn landing tot de ontstellende ontdekking, dat zijn leerling uit het toestel verdwenen was. Deze laatste verscheen echter wel dra op het vliegveld, en verklaarde in de lucht in slaap te zijn gevallen en daarbij vergeten te hebben zich in zijn stoel vast te hinden. Bij een der loopings werd hij uit het toe stel geworpen, waajdoor hij ontwaakte. Instinctmatig trok hij zijn valscherm open, waarna hij veilig landde. De Falls View Bridge over de Nia- gara-rivier (Amerika) is gisteren ernstig beschadigd door den druk van een ijsdam, welke grooter is dan men sinds dertig jaar heeft gekend. De brug, die geheel vernield dreigt te worden, is voor alle verkeer ge sloten. Een der bogen van de brug is reeds ingestort. Voorloopig gered. nacht hebben twinïïgmannen die SS,66'™ ir»iu;o« i.j i men aan laten zakken, gewerkt aan de touwen had versterking versterking van de brug met een o™ houten stelling. enorme Landgenoot aan boord. De „China Clipper" is tno„ v «hen Honoloeloe en de Midwav T«sl^°w vond. teruggekeerd wegens met de motoren. De vfieo-hnn^° I? n Perl Harbotir «J.Vt ÉXv'flï' 7 21 Personen aan boord onder wi» l Z1C.h genoot, de Nederlanrisctw, 66,1 lan(1" Ivens. die op weg isSVC-neast Joris een film over den Chineesch-J^nT d^ar oorlog te maken, escn~JaPanschen ANNA PAÜLOWNA Kunstkring „OrmenJo". Het was de Rederijkerskamer Ilelmers van Amserdam, door Ormenio's voorzatter, den heer V. Kaan, in z'n openingswoord be groet als een goede bekende in Anna Pau- lowna, die op den derden kunstkringavond „De heilige vlam" voor het voetlicht bracht, „De heilige vlam" is een belangrijk en be langwekkend stuk, waarin de schrijver ont leedt het zieleleven van z'n figuren in ver band met een van de grootste levensraadse len, het liiedesprobieem Een spel, dat ze ker in staat is van 't begin tot het einde te boeien. Daar zijn: de liefde van Maurice Tahret, den door een vliegongeval voor goed inva lide geworden echtgenoot, voor z'n jonge vrouw Stella. De liefde van Stella voor haar man, een liefde, die, door zijn ziekte, slechts een genegenheid uit medelijdon bleek te. zijn geworden. De liefde van Stella voor Colin Tahret, Maurice's broer, die ze niet heeft ge zocht of gewild, maar die tot haar is geko men ondanks haar zelve. De zuivere, zorgende liefde van Zuster Wayland voor haar patiënt. En tenslotte de alles vermogen de moederliefde van mevr. Tabret, die in staat is, ondanks alle gevolgen daaraan ver bonden, haar zoon te dooden, omdat ze dat voelt als goed! Al deze vormen van liefde brengen con flicten, die met spanning worden gevolgd, waarover men later nog eens nadenkt en die tot leering kunnen zijn in ieders leven. Dat de vertolking van De Heilige Vlam dus zeer booge eischen stelt aan de spelenden behoeft na het bovenstaande wel geen be toog. Het is dan ook heel verklaarbaar, dat niet alle spelenden in alle opzichten een ieder hebben voldaan. Maar de stilte in de zaal tijdens het spel en het langdurig ap plaus toen het doek was gevallen, leverden het bewijs, dat het publiek voldaan was. Na te hebben gezegd, dat de toonoelaan- kleeding uitnemend was verzorgd, besluiten we dan ook met de opmerking, dat Ormenio op een goedgeslaagden kunstavond miag te rugzien. WIERINGEN Politie. Verloren: een paar grijze kinderwantjes met kap; een rijwielplaatje en een horloge. Gevonden: een handbeschermer van een rijwiel. Inlichtingen bij den gemeentebode. SCHAGEN, 27 Jan. Paarden f 125350, U geldekoeien m U(>-2()0- 25 idem vette f 200- f 7aino Kkoeien f 22O-2S0, 3 graskalveren v-t i 2 n"chtere kalveren f 8-16, 35 ■>1 9 f 2730, 38 overhouders f 18 ,ken en seiten f 3—8, 3 varkens (magere) f 30—33, 10 biggen f -2. kippen 0.50—1.25. r,q g, w idem vette per Kg. 25, konijnen f 0.7o AMSTERDAM, 26 Jan. 10a e,rJ'e6™rkt war°n heden aangevoerd: tui vette kalveren. Ie kw. 78—82 et., 2e kw. trevv^ht 55—64 ct. per Kg. levend stukrio ""chtere kalveren f 3-12 per nn ir nTns: v^eeschvarkens van 90 ct vott2' ~72 ct., zware varkens 70—71 gewicht !arkens m~7f) ct- her Kg. slacht- nindPrl A'?,n«ev°erd 3 wagons geslachte kaWor? lnt Denemarken. Overzicht: Vette nriizen iQma xt" aanvopr. handel traag, aanvoer v?ei\i ^U,Chtp're kalveren gewonen Varken?' J,3 kalm met lagere prijzen. prijshoudend.011611 aanVOer, handcl kalm Uien f3ftLli'\nGENr)TJK. 27 .Tan. 10 60 11 90 V, drielingen 10.20, grove 10.60 11.20, stek 7.408.10, peen f2.-, kro- tcn f3.40. roode kooMO^O. nekool "g «oT; Re,e k™1 1502.50; sa- 50i rq spruitkool 7; boerenkool Ui^nR0S^?WOTJDE-. 27 Jan. grove 1 GO^uT drielinwm 10.40-10.80, tkW! 4.90-5.80 ffele kool 1,402.50 2.60 groene kooi

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 6