«/el een keuken, geen bar
in de nieuwe diesels
Nocrd-Holfandsrs, Kruit en
de Wit. passeeren
Prinses maakt lange
autorit
Felle strijd om Woehoe
Metaalbewerkers
ageeren
Vuurwerkfabriek in de
lucht gevlogen
Saluutbatterij
houdt avondoefeningen
Bouw van vijf-wagentreinen
Arbeiders dreigen met
een ultimatum
Dienstmeisje overrompeld
Brand in pastorie
In twee meter diepe
kelder gevallen
Voorspoedige tocht
Veertien personen gedood
Slapend uit vliegtuig
geworpen
Ijsgang sloopt brug over de
Niagara
«China Clipper" heeft
weer motorstoring
KTBEKICHTENS
Nadat gistermorgen, als gewoonlijk, de
Prins in zijn nieuwe „Cord" was uitgereden,
maakte 's middags de Prinses in gezelschap
van Haar schoonmoeder, Prinses Armgard,
een autorit, welke om half 3 begon Zij reden
in de Packard van de Prinses, waarvan de
kap, in verband met het zachte weer, was
opengeslagen. De autorit duurde dit keer
langer dan gewoonlijk. Eerst om kwart over
vieren kwam de Prinses weer bij het paleis
terug. Zij had een tochtje naar Eemnes ge
maakt en was over Amersfoort teruggekeerd.
Toen de auto voor het paleis stopte, ging
de Prinses nog niet naar binnen, doch bleef
met prinses Armgard nog eenigen tijd in
den tuin wandelen.
Batterij in actie.
Wanneer zullen de commando's gereed-
stelling innemen" geegven worden aan de
saluutbatterijen welke in de garnizoensplaat
sen en in de prinselijke residentie Baarn nu
reeds drie weken lang zijn opgesteld?
Het tijdstip, waarop dit commando
gegeven zal worden hangt, zooals
'n ieder begrijpen zal, af van 't ant
woord op een andere vraag, welke
thans geheel Nederland in zoo groote
spanning houdt: Wanneer zal de
blijde gebeurtenis in het prinselijk
gezin plaats hebben?
Zal het heden, morgen of overmorgen zijn?
Zal het overdag, des avonds of des nachts
zijn?
Niemand die het weet.
En onmiddellijk nadat de blijde gebeurte
nis bekend is, zullen de eere-schoten door de
lucht daveren.
Het spreekt vanzelf, dat de batterij-com
mandanten geregeld met hun manschappen
oefenen om dit „in gereedstelling" komen
binnen den kortst mogelijken tijd te doen
plaats hebben.
Daar het groote oogenblik ook des avonds
kan zijn, had de commandant van d? sa
luutbatterij in Baarn, gisteravond besloten,
zijn troep te laten uitrukken om 7 uur, om
op deze wijze zijn manschappen aan het ter
rein en de toegangswegen in duisternis te
wennen.
De weersomstandigheden waren al bijzon
der gunstig; het regende en het was pik
donker.
De oefening duurde ongeveer een uur: pu
blieke belangstelling trok het nauwelijks.
De inwoners van Baarn zijn reeds zoo ver
trouwd met het dagelijks uitrukken der ba-
terij. dat men er weinig aandacht meer aan
schenkt.
KOSTEN: VIJF MILLIOEN.
Hoewel over de nieuwe dieseltreinen van
de Ned. Spoorwegen nog weinig bijzonder
heden bekend zijn, kan wel volgens de N.
15. Ct. worden meegedeeld, dat de nieuwe
serie diesel-electrische treinen voor een
groot deel zoo niet geheel uit langere
tr°' istellen zal bestaan dan thans op het
middennet worden gebruikt. Er zijn plan
nen tot den bouw van vijf-wagen-treinen,
waarvan de aanschaffing en de exploitatie
per reizigersplaats natuurlijk goedkooper
zijn dan bij het huidige type van drie-wa-
gen-treincn, omdat ze meer reizigers kun
nen vervoeren, terwijl de kosten niet even
redig stijgen. De aanschaffingskosten zullen
het aanvankelijk genoemde bedrag van ruim
één millioen gulden ver overschrijden. Het
lijkt aannemelijk, dat het dicht bij de vijf
millioen gulden zal liggen, waarbij dan
nog komen eenige moderne stalen D-wa-
gens voor den internationalen dienst.
Het spreekt vanzelf, dat bij den bouw van
deze nieuwe treinstellen gebruik zal wor
den gemaakt van de ondervindingen, welke
zijn ongedaan bij vorige typen van spoor-
wogmaterieel. Het interieur van de nieuwe
diesels zal waarschijnlijk veel overeenstem
ming hebben met dat van het nieuwe elec-
trische materiaal. De raamopeningen zul
len grooter zijn dan thans en ook de ven
tilatie zal worden verbeterd.
ermoedelijk zullen ook de compartimen
ten van de tweede klasse door middel van
schuifdeuren van een zijgang worden ge
scheiden. F.n tenslotte ligt het, naar wij ver
namen, ook in het voornemen in deze trei
nen een keukentje te bouwen, voorzien van
koelkast, koffiemachine, warmwaterketel en
meer dergelijke geriefelijkheden, van waar
uit de reizigers op hun zitplaatsen zullen
worden bediend met eenvoudige spijzen en
dranken, evenals in de nieuwe electrische
treinen.
Volgens de N.R.C. is er echter van een bar
met zitplaatsen geen sprake.
De bestaande diesel-electrische treinen zul
len niet worden verbouwd. Daar is eerst wel
aan gedacht, maar tenslotte is er van afge-
Deze treinen zullen dus geen keukentje
krijgen. Op het middennet zullen ze ten deele
reeds in begin April doch niet eerder
door electrische treinen worden vervangen.
De proefritten met het nieuwe electrische
materiaal hehben goed voldaan en de aan
leg van de bovenleiding zal in April zoover
zijn gevorderd, dat dan reeds de electrische
tractie op het middennet (doch met de ge
wone snelheden, overeenkomstig de bestaan
de dienstregeling) kan worden ingevoerd
Met de die=eltreincn zullen daarna proefrit
ten met verhoogde snelheid worden gemaakt
on de nieuwe trajecten, naar Groningen, En
schedé en Maastricht. Voor het vervoer van
reizigers zullen ze eerst met ingang van
1 Mei op deze trajecten worden in dienst
gesteld, en dan met de nieuwe snelheid van
120 k.m. per uur.
In een druk bezochte vergadering, gehou
den in de groote zaal van „Bellevue" te Am
sterdam hebben gisteravond ook de leden
van den Algemeenen Nederlandschen Mc-
taalbewerkersbond, die werkzaam zijn bij
de N.V. Werkspoor te Amsterdam de De-
kende resolutie aanvaard, waardoor 't hoofd
bestuur wordt gemachtigd om in overleg mgt
de besturen van beide samenwerkende bon
den, alle maatregleen te nemen die noodig
zijn voor het welslagen van de actie, zoo noo
dig om eveneens tot het stellen van een ul
timatum over te gaan, ten einde een loons-
verhooging van 10 pet., een week vaeantie
en een gunstiger regeling en betaling van
het werken in ploegen te verkrijgen.
Zeven k achthonderd personen waren in
deze bijeenkomst aanwezig.
Bovendien betuigden 92 metaalbewer
kers, afwezig wegens ploegendienst, adhae-
sie met de resolutie.
Thans heeft het grootste deel
der leden van den Modernen Bond
zich uitgesproken voor een ultima
tum, te weten het personeel van de
Ned. Scheepsbouw Mij., Verschure
en Co's Machinefabrieken, Krom-
hout's Motorenfabriek en de N.V.
Werkspoor.
Donderdagavond zullen de metaalbewerkers
uit de bedrijven van Stork, Du Croo en
Brauns, Voorwaarts Simplex, H. Jonker en
Zn. (Bickerseiland), Zimmer en Co.'s Ijzer
gieterij, Ceuvel (Hoogte Kadijk) en Wiener
en Co. (Oostenburg) vergaderen, waarna
Vrijdagavond 750 leden, arbeidende aan de
Nederlandsche Dok Mij. en de Amsterdam-
sche Droogdok Mij. bijeenkomen. Maandag
avond volgt het personeel van de Fokker
fabrieken. In totaal zijn 3500 leden van
den A.N.M.B. bij deze actie betrokken.
Op het schrijven van de gezamenlijke
Metaalbewerkersbonden aan den Metaal-
bond waarbij alle genoemde bedr"ven
zijn aangesloten en waarin geëischt
werd. dat nog deze week de besprekingen
geopend zouden worden, is door het hoofd
bestuur inmiddels een antwoord ontvangen.
De inhoud van dit antwoord is ons nog
niet bekend.
Gistermorgen is een man een benedenhuis
in de Sloestraat te Amsterdam binnengedron
gen.
De indringer duwde het dienstmeisje, dat
alleen thuis was, ruw opzij en ging de wo
ning binnen.
Het meisje snelde voor hulp naar de bo
venburen. De politie werd gewaarschuwd
maar toen men ter plaatse een onderzoek
ging instelen. was het heerschap weer ver
dwenen. Ook bleek er niets te zijn wegge
nomen. Het meisje heeft een signalement
van den vreemden indringer op gegeven en
de politie stelt thans een onderzoek in naar
dit mysterieuze geval.
Tijdens afwezigheid van de geestelijkheid,
die op huisbezoek was, heeft gisterenavond
omstreeks zes uur een zware binnenbrand
gewoed in de pastorie van de St. Martinus-
parochie aan de Oudegracht te Utrecht.
Huispersoneel waarschuwde terstond de
brandweer, die spoedig met een motorspuit
en een ladderwagen aanwezig was. Door snel
en krachtig ingrijpen werd het vuur, dat in
een der kamers van den kapelaan woedde
bedwongen. De kamer brandde geheel uit.
Omtrent de oorzaak van den brand tast men
in het duister. Er brandde geen kachel in
het vertrek.
Verzekering dekt de schade.
Vrouw in levensgevaarlijken toe
stand opgenomen.
Gisterenmorgen had de 35-jarige vrouw
van H. S. in de Lievelderstraat te Groen'o,
toen zij zich naar den kelder in haar woning
wilde begeven, het ongeluk voorover in aen
twee meter diepen kelder te vallen, met bet
noodlottige gevolg, dat zij een ernstige sche-
delbasisfractuur opliep en in levensgevaar
lijken toestand werd opgenomen.
STERRrr NAAR HONTE CAHLO.
De wakkere Noord-Hollandsche
sterritrijders de heeren Kees Kruit
en Dr. de Wit zijn gistermiddag
kwart voor twee in hun kleine Bab\ -
Fiat te Stockholm aangekomen, nog
vóór de controle open was. Gemeld
wordt, dat zij tot dusver een voor-
spoedigen tocht hadden maar wel
veel hebben te kampen met sneeuw
en ijs.
Op dezelfde route als dit koppel rijdt het
damesteam Jkvr. A. van Vredenburch met
Ford- Van Umea naar het 344 K.M. verwij
derde Sundsvall hadden onze landgenooten
niet alleen met spiegelgladde wegen te kam
pen maar heftige sneeuwstormen bezorgden
de Nederlandsche rijders en rijdsters groote
moeilijkheden. Het is geen kleinigheid om
in felle koude, temidden van verblindende
sneeuwstormen, op onbekende wegen des
nachts „ergens" in Zweden te rijden ent dan
nog een bepaald gemiddelde te halen. Maar
het gelukte en een woord van lof is hier
zeker op zijn plaats. Gistermorgen vroeg
werd de controle Sundsvall gepasseerd en
enkel uren daarna Gavle.
Een uur winst.
Over de tocht van Gavle naar Stockholm
vernemen wij nog het volgende:
Onze landgenooten kwamen tegen den
middag te Giivle aan, passeerden de contr.
op tijd en togen meteen weer op weg naar
„,m od het 240 km. lange besneeuw-
de°tra]ect tusschen Sundsvall en Gavle had-
vooral de dames met groote moeilijk-
den
welke echter met alle
energie werden opgelost. Niettemin verloren
h efnigen tijd op haar mannelijke landge-
11 eexugy a\ moor Hnn Pfin mir vnnn
heden te kampen,
ene
nooten^e spoedig meer dan een uur voor-
laNflnGavle werden de 182 K.M. naar Stock
holm verslonden, min of meer gretig ai
naargelang den toestand van het wegdek.
De heer Kruit en de Wit schoten zeer
hard op en kwamen zelfs ruim een uur
vnnr de opening van de controle, n.1. om
kwart voor 2 gistermiddag te Stockholm
a£Daar de controle in de Zweedsche hoofd
stad eerst om 1 minuut voor drie open
ging hadden zij nog tijd genoeg om even
op adem te komen. Maar ook de kranige
dames-equipe passeerde de controle op tijd,
om half vier, kwamen zij door en gingen
meteen weer op weg naar de volgende con
troleplaats, Linkoping, op 220 K.M. afstand
van Stockholm.
De overige rijders.
De Athene-rijders hebben het op hun
route welke de zwaarste heet te zijn, het
nog niet bijster moeilijk gehad. Nadat ook
de Nederlandsche equipes de controle te
Saloniki gistermiddag op tijd waren gepas
seerd zetten zij koers naar de Bulgaarsche
hoofdstad Sofia. De koppels Bakker Schut
—Ton Gatsonides—Blijdenstein en van
Lint el oode Geer troffen het bijzonder met
het weer maar hadden een slechten weg.
De controle te Sofia werd gisteravond te
half negen op tijd gepasseerd. Onze land
genooten en hun bnitenlandsche collega s
zijn nu op den 420 K.M. langen weg naar
Belgrado in N.W. richting.
De Nederlandsche equipes Van Eijck,
Mutsaers en Van der Hoek zullen op dit
moment de controle te Padua reeds ge
passeerd zijn.
De Stavanger-rijders van StriemSchade
hebben Gothenburg zonder strafpunten be-
reikt. Zij zouden gisteravond op weg gaan
naar Helsingborg.
Hieronder de „Groene Muizen", de
wakkere groep Italiaansche vlie
gers, welke zulk oen schitterende
recordvlucht Rome—Rio de Janet-
ro heeft gemaakt. Derde van
rechts is Bruno Mussolini. Links:
de gevolgde route.
HET VERRE OOSTEN.
Japanners hebben versterking
noodig. Groote slag verwacht
in het gebied van Hsoetsjau
Haitsjan.
WETSONTWERP TOT NATIO
NALE MOBILISATIE VAN
JAPAN.
De strijd bij Woehoe.
De strijd om het bezit van den
borg Takoe, welke Woehoe be-
heerscht. duurt nog voort. Tien Ja-
pansche oorlogsschepen in de Jangt-
se hebben meer dan duizend grana-
^cna gevuurd op de Chineesche
stellingen Het Japansche garnizoen
Ie oehoe is met tienduizend man
versterkt.
Het hoofdkwartier van de luchtmacht te
Hankau deelt mede. dat gister dertien Chi
neesche bommenwerpers een aanval heb-
hen ondernomen op het Japansche vliegveld
te Nanking, waar meer dan twintig vlieg-
mgen. die er op het terrein stonden, wer
den verwoest
1 it Anwei wordt gemeld, dat een andere
groep van dertien Chineesche vliegtuigen
gisterochtend een aanval hebben onderno
men op Woehoe.
Zij hebben Japansche troepen, die de ri
vier wilden oversteken, hevig met machine
geweer en bommen bestookt en hun daarbij
ernstige verliezen toegebracht.
De Japanneezen wenschen
vier divisies.
nog
Er is een goede reden om te gelooven, dat
tokio zich ernstige zorgen maakt over den
tegenstand, die de Japansche strijdkrachten
ondervinden langs den spoorweg van Tienl-
sin_ naar Poekau.
olgens een betrouwbare mededeeling zou
Matsoei Tokio om nog vier divisies hebben
verzocht.
Chineesche troepen geconcentreerd
in het gebied van Hsoetsjau Hait
sjan.
tan gezaghebbende zijde wordt uit Han
kau medegedeeld, dat ongeveer 300.000 man
Chineesche troepen geconcentreerd zijn voor
een te verwachten grooten slag in liet ge
bied van Hsoetsjau Haitsjau, dat door de
Chineesche regeering wordt beschouwd als
een factor van vitaal belang voor den afloop
van het conflict
Het moreel der Chineesche troepen in
■Soord-China is, naar gemeld wordt, goed.
Men verwacht, dat ook het verzet der Chi-
neezen in Noord Honan en Sjansi zal toene
men.
ONZE OOST.
Gistermiddag 13.50 uur is een Chi
neesche vuurwerkfabriek te Rara-
bang in de lucht gevlogen. Vijf per
sonen werden op slag gedood, 22 per
sonen werden zwaar- en 14 lichtge
wond. Het betreft hier allen arbeid
sters.
In het hospitaal zijn nog negen
personen overleden.
De oorzaak is nog niet bekend.
Een onvrijwillige
sprong.
parachute-
Nadat een leermeester in Californië met
een leerling vlieger een oefenvlucht had on
dernomen en ook eenige loopings had ge
maakt, kwam hij bij zijn landing tot de
ontstellende ontdekking, dat zijn leerling
uit het toestel verdwenen was.
Deze laatste verscheen echter wel
dra op het vliegveld, en verklaarde
in de lucht in slaap te zijn gevallen
en daarbij vergeten te hebben zich
in zijn stoel vast te hinden.
Bij een der loopings werd hij uit het toe
stel geworpen, waajdoor hij ontwaakte.
Instinctmatig trok hij zijn valscherm open,
waarna hij veilig landde.
De Falls View Bridge over de Nia-
gara-rivier (Amerika) is gisteren
ernstig beschadigd door den druk
van een ijsdam, welke grooter is dan
men sinds dertig jaar heeft gekend.
De brug, die geheel vernield dreigt
te worden, is voor alle verkeer ge
sloten. Een der bogen van de brug
is reeds ingestort.
Voorloopig gered.
nacht hebben twinïïgmannen die SS,66'™
ir»iu;o« i.j i men aan
laten zakken, gewerkt aan de
touwen had
versterking
versterking van de brug met een o™
houten stelling. enorme
Landgenoot aan boord.
De „China Clipper" is tno„ v
«hen Honoloeloe en de Midwav T«sl^°w
vond. teruggekeerd wegens
met de motoren. De vfieo-hnn^° I? n
Perl Harbotir «J.Vt ÉXv'flï' 7
21 Personen aan boord onder wi» l Z1C.h
genoot, de Nederlanrisctw, 66,1 lan(1"
Ivens. die op weg isSVC-neast Joris
een film over den Chineesch-J^nT d^ar
oorlog te maken, escn~JaPanschen
ANNA PAÜLOWNA
Kunstkring „OrmenJo".
Het was de Rederijkerskamer Ilelmers
van Amserdam, door Ormenio's voorzatter,
den heer V. Kaan, in z'n openingswoord be
groet als een goede bekende in Anna Pau-
lowna, die op den derden kunstkringavond
„De heilige vlam" voor het voetlicht bracht,
„De heilige vlam" is een belangrijk en be
langwekkend stuk, waarin de schrijver ont
leedt het zieleleven van z'n figuren in ver
band met een van de grootste levensraadse
len, het liiedesprobieem Een spel, dat ze
ker in staat is van 't begin tot het einde te
boeien.
Daar zijn: de liefde van Maurice Tahret,
den door een vliegongeval voor goed inva
lide geworden echtgenoot, voor z'n jonge
vrouw Stella. De liefde van Stella voor haar
man, een liefde, die, door zijn ziekte, slechts
een genegenheid uit medelijdon bleek te. zijn
geworden. De liefde van Stella voor Colin
Tahret, Maurice's broer, die ze niet heeft ge
zocht of gewild, maar die tot haar is geko
men ondanks haar zelve. De zuivere,
zorgende liefde van Zuster Wayland voor
haar patiënt. En tenslotte de alles vermogen
de moederliefde van mevr. Tabret, die in
staat is, ondanks alle gevolgen daaraan ver
bonden, haar zoon te dooden, omdat ze dat
voelt als goed!
Al deze vormen van liefde brengen con
flicten, die met spanning worden gevolgd,
waarover men later nog eens nadenkt en
die tot leering kunnen zijn in ieders leven.
Dat de vertolking van De Heilige Vlam dus
zeer booge eischen stelt aan de spelenden
behoeft na het bovenstaande wel geen be
toog. Het is dan ook heel verklaarbaar, dat
niet alle spelenden in alle opzichten een
ieder hebben voldaan. Maar de stilte in de
zaal tijdens het spel en het langdurig ap
plaus toen het doek was gevallen, leverden
het bewijs, dat het publiek voldaan was.
Na te hebben gezegd, dat de toonoelaan-
kleeding uitnemend was verzorgd, besluiten
we dan ook met de opmerking, dat Ormenio
op een goedgeslaagden kunstavond miag te
rugzien.
WIERINGEN
Politie.
Verloren: een paar grijze kinderwantjes
met kap; een rijwielplaatje en een horloge.
Gevonden: een handbeschermer van een
rijwiel.
Inlichtingen bij den gemeentebode.
SCHAGEN, 27 Jan.
Paarden f 125350, U geldekoeien
m U(>-2()0- 25 idem vette f 200-
f 7aino Kkoeien f 22O-2S0, 3 graskalveren
v-t i 2 n"chtere kalveren f 8-16, 35
■>1 9 f 2730, 38 overhouders f 18
,ken en seiten f 3—8, 3 varkens
(magere) f 30—33, 10
biggen f
-2. kippen 0.50—1.25.
r,q g, w idem vette per Kg.
25, konijnen
f 0.7o
AMSTERDAM, 26 Jan.
10a e,rJ'e6™rkt war°n heden aangevoerd:
tui vette kalveren. Ie kw. 78—82 et., 2e kw.
trevv^ht 55—64 ct. per Kg. levend
stukrio ""chtere kalveren f 3-12 per
nn ir nTns: v^eeschvarkens van 90
ct vott2' ~72 ct., zware varkens 70—71
gewicht !arkens m~7f) ct- her Kg. slacht-
nindPrl A'?,n«ev°erd 3 wagons geslachte
kaWor? lnt Denemarken. Overzicht: Vette
nriizen iQma xt" aanvopr. handel traag,
aanvoer v?ei\i ^U,Chtp're kalveren gewonen
Varken?' J,3 kalm met lagere prijzen.
prijshoudend.011611 aanVOer, handcl kalm
Uien f3ftLli'\nGENr)TJK. 27 .Tan.
10 60 11 90 V, drielingen 10.20, grove
10.60 11.20, stek 7.408.10, peen f2.-, kro-
tcn f3.40. roode kooMO^O.
nekool "g «oT; Re,e k™1 1502.50; sa-
50i rq spruitkool 7; boerenkool
Ui^nR0S^?WOTJDE-. 27 Jan.
grove 1 GO^uT drielinwm 10.40-10.80,
tkW! 4.90-5.80 ffele kool
1,402.50 2.60 groene kooi