Voorjaarcrisis bij den mensch
Melkbussen als
verkeersobstakels
Het geestelijke evenwicht verstoord
Zijn blinde moeder
bestolen
Fabrieksdirecteur
veroordeeld
De feestvreugde in
Ned*~Indië
Dc luchtverbinding
Java-Australië
kKSailï'"" VM '"A'^ÜKUng
Dr. Sarosi breekt een rib
476e STAATSLOTERIJ
(Uit eén artikel van Otto Julius Hartmann
in „Die Tat", Jena, October 1937.)
In sterker mate dan hij gewoonlijk wel be
seft, is ook de moderne mensch afhankelijk
van den tijd van het jaar. Dit geldt zoowel
voor zijn gemoedsstemming en prestatiever
mogen. als ten aanzien van lichamelijke crisis
en ziekte. Zoo is bijvoorbeeld geconstateerd,
dat de grafische lijnen, welke de relatieve fre
quentie van zelfmoorden, zedelijkheidsdelic
ten en geestesziekten weergeven, in alle
Europeesche landen op opvallend overeen
komstige wijze hun laagste punt omstreeks
December bereiken, waarna zij steil en vaak
als het ware met sprongen in April en Mei
oploopen, hun maximalen stand ongeveer in
Juni bereiken, waarna weer een meer of min
der snelle daling volgt, zoodat de lijn dikwerf
reeds in September op een laag niveau ge
komen is.
Merkwaardigerwijze wordt derhalve in
de lente en het begin van den zomer bij
tal van menschen het geestelijk evenwicht
op ernstige wyze verstoord, zoodat het
woord „voorjaarscrisis" alleszins op zijn
plaats is.
Speciaal wat de lijn der zelfmoorden be
treft, hebben wij met een schijnbaren paradox
te doen. Juist in de lente, als het warmer en
lichter wordt, als eenerzijds ruimer werkge
legenheid bestaat en anderzijds voeding, klee
ding en onderdak minder uitgaven vergen,
derhalve juist in de periode, waarin niet enkel
de natuur, doch ook het menschelijk lichaam
zich vrijer kan ontwikkelen, is het aantal
menschen, dat tot zelfmoord zijn toevlucht
neemt, het grootst. In den herfst daaren
tegen, als de werkloosheid en de beslomme
ringen van het dagelijksch bestaan grooter
worden, daalt het aantal zelfmoorden, waar
na het tenslotte, tijdens de „twaalf heilige
nachten" in den tijd tusschen Kerstmis en
Driekoningen, zijn minimum bereikt.
In de wintermaanden sterven dus wel tal
van menschen rechtstreeks als gevolg van
ziekte en gebrek, maar slechts weinigen slaan
de hand aan zichzelf. De dood huist in die
maanden wel in het lichamelijk bestaan, doch
helder en vol vertrouwen straalt dan de men-
schelijke ziel.
Hier wordt dus de tegenstelling duidelijk
die bestaat tusschen ons geestelijk-psychisch
en ons lichamelijk-natuurlijk Ik. Wie enkel
rekening houdt met de uiterlijke economisch-
sociale omstandigheden, moet verwachten,
dat in den herfst en in den winter het aantal
zelfmoorden toeneemt. In waarheid echter is
het niet in de eerste plaats stoffelijke nood,
de menschen naar droefgeestigheid wanhoop
drijft. Veeleer blijkt omgekeerd een -myste
rieus verband te bestaan tuschen den levens
drang in de natuur en de stervensdrang in
den mensch. Om dit te begrijpen, moeten wij
de volgende overwegingen in het oog houden.
In den winter hardt de mensch.
De heldere koude van den winter maakt,
dat de mensch op zichzelf aangewezen is; zij
hardt hem en verschaft hem een sterke mate
van moreele standvastigheid en prestatiever
mogen. Dat is de reden, waarom wij ons des
winters in de steden, huizen en arbeidslokalen
behagelijk voelen. Uiterlijk gaan wij schuil in
mantels en bontwerk, maar uit onze oogen
oogen straalt een helder en blij Jicht. De win
ter is weliswaar in de natuur de tijd van den
dood, maar wellicht is hij juist daarom ook
de periode, waarin innerlijk het menschelijk
bewustzijn zich het krachtigst doet gelden.
Het is geen toeval, dat wij Kerstmis, het feest
van liefde en saamhoorigheidsgevoel, in den
midwintertijd vieren.
Het voorjaar brengt den mensch
in een roes.
Het voorjaar daarentegen oefent een
geheel anderen invloed uit. Het zijn niet
enkel de toenemende warmte en licht,
het is vóór alles het opbruisende leven
in de natuur, het gemurmel van het water
en de trek der wolken, het groen worden
en bloeien der planten, dat de menschen
als het ware in een roes brengt.
Bloed en driften, die in den winter onder
klare wakkerheid en zedelijke kracht in toom
gehouden werden, rijzen op uit ons onderbe
wustzijn en doen in vele menschen onrust, on
stuimigheid en angst ontstaan. Een onbestemd,
eindeloos verlangen drijft ons de stad uit naar
de vochtige akkers, naar de plaatsen, waar
regen en zonneschijn zich uitstorten over de
groenende weiden.
Het is van diepe beteekenis, dat Chris
tus in den Paaschtijd stierf en in den
Kerstnacht het levenslicht aanschouwde.
Een oud kerkelijk lied zegt, dat wie zich ver
heugt over den schoonen Mei, moet bedenken,
dat Jezus Christus in Mei geleden heeft. In dé
maand Mei lijdt en sterft ons innerlijk, als de
levenssappen rijzen en het bloed sneller door
de aderen stroomt. Maar ook een boom wordt
het sterkst door den dood bedreigd, als hij
in het begin van den zomer uiterlijk groen is.
Want terwijl hij zijn leven uiterlijk openbaart,
ontvliedt het hem in den vorm van inwendige
spanning en hjj zou sterven, als hij geen knop
pen en zaad voortbracht, dat wil zeggen als
hij zich in den winter niet naar binnen had
geconcentreerd. Daarom houden zij, die slechts
het lichamelijk natuurlijke kennen, van den
zomer. De mensch echter, die het geestelijk
ontwaken aanvoelt, heeft den winter lief.
Een geringer prestatievermogen.
Een kenmerk der „voorjaarscrisis" nu is.
dat de grootere opwinding op geheimzinnige
wijze gepaard gaat met geringer prestatiever
mogen, met bewegingsdrang en vermoeidheid.
De oogen van tal van menschen zijn als om
floerst, sterker doorbloed en tegelijkertijd
maken zij een droomerigen en vermoeiden in
druk.
De tijd der „voorjaarscatarrhen" breekt
aan, die later als gevolg van het stuifmeel in
hooikoort overgaan. De innerlijke beheerscht-
heid en zuiverheid van denken zijn min of meer
vertroebeld, met het gevolg, dat reeds kleine
bestaansmoeilijkheden, familietwisten en lief
dessmart tot een volkomen oneven wichtigen
toestand kunnen leiden. Menigmaal zijn er zelfs
heelemaal geen redelijke redenen aan te voe
ren, doch is het een onverklaarbare angst, het
gevoel dat een ontzettende ramp op komst is,
dat de menschen in den dood jaagt. Want
vaak heeft men bij zelfmoorden te doen met
een vlucht voor het eigen Ik (angst) en niet
met een ontvluchten van tastbare gebeurte
nissen (vrees).
Het psychisch vermogen neemt af.
Bij de onderzoekingen is komen vast te
staan, dat het geestelijk-psychisch prestatie
vermogen (denken, opmerken, zich herinne
ren) in den winter zijn maximum bereikt,
doch reeds in Maart en soms zelfs al in Fe
bruari afneemt en in Juli zijn minimum
heeft, waarna het opnieuw toeneemt. Omge
keerd gedraagt zich de „psycho-motorische"
drang naar uiterlijke beweging, die in Juli op
een maximum staat. De boer kan aan dezen
aandrang toegeven en zijn rijzende driften in
zwaren landarbeid afreageeren. Hem is het
mogelijk, zich aan te passen aan den cyclus
van het jaar; in den winter kan hij meer naar
binen, in den zomer sterker naar buiten
leven. Van den moderneD stedeling daaren
tegen eischt men, dat hij jaar-in, jaar-uit zijn
aan één en dezelfde plaats gebonden gebon
den werk verricht in fabriek, winkel of kan
toor. Zoodoende is voor hem de verlossende
kracht van het voorjaar de oorzaak van
smartelijk verlangen, bevangenheid en on
evenwichtigheid. Hierdoor begrijpt men ook,
hoe het komt, dat b.„ de Slavische volken, bij
wie de band met de natuur sterker is dan bij
ons, zelfmoorden zoo zelden voorkomen en
tevens, waarom deze zoo buitengewoon veel
vuldig zijn in het gebied van het vroegere
koninkrijk Saksen, dan tot een der meest
versteedsche en gemechaniseerde streken van
het Duitsche ryk geworden is.
De oorzaken van dergelijke voorjaarscrisis
moet men geenszins in de eerste plaats in de
grootere warmte zoeken, want de lijnen van
zelfmoorden en zedelijkheidsdelicten en psy
chosen bereiken alle reeds in Mei en Juni hun
hoogs ten stand en beginnen reeds in Juli, bij
nog altijd toenemende warmte dus, aiweer
naar omlaag te buigen. De ware oorzaken
schuilen veeleer in het levensproces der ge-
heele aarde, dat reeds ten tijde van St. Jan
zijn hoogtepunt overschrijdt en voorbereidin
gen treft voor zijn concentratie in den ko
menden winter.
Wat zich in West-Europa als „voorjaars
crisis" uit, treedt in de tropen als „tropen
kolder" aan den dag. Menschen als de in hun
vaderland koele en correcte Engelschen heb
ben zich in Indië aan waarlijk onmenschelijke
wreedheden schuldig gemaakt. Een boven
matig verhoogde en tevens weinig kieskeu
rige sexueele drang gaat daar op merkwaar
dige wijze gepaard met de neiging om te
kwellen en te dooden.
Ook de „Föhn" leidt tot het plotseling uit
breken van een voorjaarscrisis. Een waar
nemer schetst dit verschijnsel als volgt: Een
doffe wanhoop maakt zich van den mensch
meester, een groote kwellende angst ofwel
een uiterste geprikkeldheid. Tevens houdt
ieder prestatievermogen op, speciaal bij de
intellectueelen. Loodzwaar zijn de ledematen,
het is, alsof een band om ons hoofd ligt, de
spijzen hebben smaak noch reuk. De slaap
kan gelijk zijn aan dien van iemand die koorts
heeft."
Deze psychische verslapping zal in het bij
zonder aan den dag treden waar het weer
standsvermogen van het vagetatieve liefde
leven klein of verzwakt is. Wij weten, dat
menschen met lidteekens, stompen van geam
puteerde ledematen, menschen die een be
roerte te boven zijn gekomen, menschen met
jicht en rheumatiek bijzonder gevoelig zijn
voor jaargetijde en weersgesteldheid.
(„De Kern".)
Ambtenaar van Wederstaat met
busdeksels er van door!
Maatregelen van den Minister.
De directeur va n een zuivelfabriek
kreeg op een goeden dag van melk-
leveranciers bericht, dat een amlb-
tenaar van den Waterstaat, onder
welk departement het „verkeer" res
sorteert, de deksels van de melkbus
sen langs een druk bereden ver
keersweg had meegenomen en de
ze in een 30 k.m. verder gelegen
marechausséekazerne als „gevonden
voorwerpen" had gedeponeerd, zoo
lezen wij in het orgaan van den
Alg. Ned. Zuivelbond. Blijkbaar had
de man geen lust gevoeld, ook de
bussen zelve te „vinden."
Bij verdere informatie bleek dat de be
treffende ambtenaar op vrij onhandige ma
nier had willen duidelijk maken dat het
hier betrof een overtreding van art 5 van
het Bijkswegenreglement, luidende:
„Het is verboden zonder vergunning,
verleend door of vanwege onzen Minister,
van de rijkswegen gebruik te maken:
tot het plaatsen of leggen of laten staan
of liggen van land- of tuinbouwproducten,
etc. etc."
Allerminst was hij echter met dit regle
ment in de hand nog in zijn recht, want
volgens art. 3 van de wet tot vaststelling
van bepalingen betreffende 's Rijkswater-
staatswerken had hij belanghebbenden voor
af schriftelijk dienen te waarschuwen,
spoedeischende gevallen uitgezonderd. Dat
het hier geen spoedeischend geval betrof,
zal zonder meer duidelijk zijn.
Volgens het Rijkswegenreglement is het
dus verboden zonder vergunning voorwer
pen langs de rijkswegen te plaatsen. Wij
gelooven niet, aldus het blad, dat er één
fabriek is die voor haar melkleverancicrs
een dergelijke vergunning ooit heeft aan
gevraagd.
Wij waren, toen het voorgaande
„geval" aan het Departement van
Waterstaat was besproken, dan ook
zeer verwonderd later een schrijven
te ontvangen, waarin werd medege
deeld „dat er geen aanleiding be
staat te bevorderen dat alsnog
een vergunning wordt gegeven tot
het laten staan van melkbussen op
Rijksgrond", welk verbod hierop
zou immers deze weigering neerko
men gegrond was op de overwe
ging dat de aanwezigheid dier bus
sen aanleiding kan geven tot het
onstaan van ongelukken.
Protest bij den minister.
De Alg. Ned. Zuivelbond heeft naar aan
leiding van dit busdeksel-drama een brief
naar den minister geschreven, waarin er
op wordt gewezen, dat, wanneer de bussen
niet meer op de wegbermen mogen staan,
ze van de boerenerven moeten worden ge
haald en de wagens dan bij ieder erf eenigc
minuten zouden moeten stoppen.
Dit zou het verkeer nog méér benadee-
len!
liet Departement van Waterstaat
heeft zich gelukkig bekeerd en toe
gestaan dat voorloopig in de plaats,
waar het incident zich voordeed, de
boeren hun melkbussen weer op
den berm van den Rijksweg mogen
deponeeren, mits dit geschiedt op
voldoenden afstand achter de boo-
menrijen! Ook mogen de eigenaars
der melkblikken deze niet langer
dan een half uur „parkeeren"!
.Tammer dat deze regeling slechts plaat
selijk is!
De blinkende melkbussen, die zoo onaf
scheidelijk bij het Hollandsche weideland
schap verbonden zijn, zullen nu, vreezen
wij, nog heel wat ambtenaren ergeren
en het lijkt ons niet onwaarschijnlijk, dat
mettertijd de melkrijders zich naar de po
litiebureaus zullen moeten begeven om de
door hen vergeefs gezochte bussen te kun
nen halen-
Erfenis brengt familie In beroe
ring.
„Moeder, zeg maar, dat er drie
spaarbankboekjes geweest zijn, an
ders kom ik in de gevangenis", zei
de booze zoon tegen zijn oude, blinde,
hulpbehoevende moeder, die pas we
duwe geworden was.
Drie of vier spaarbankboekjes, dtt is de
vraag, die een Amsterdamsche familie en
het Amsterdamsche gerechtshof reeds meer
dan een jaar bezig houdt.
Het probleem was ontstaan toen de fami
lie B., na het overlijden van den vader, tot
boedelscheiding overging. Iedereen wist ze
ker, dat er vier spaarbankboekjes moesten
zijn, doch men telde bij den boedel slechts
drie!
En de verdenking viel terstond op den 45-
jarigen broer H. F., meubelmaker van zijn
vak, die het vierde boekje, waarop een be
drag van ruim f 1000.stond, zou hebben
verduisterd
Op de een of andere*manier had hij zijn
moeder het kostbare stuk ontfutseld.
Toen puntje bij paaltje kwam...
De mede-erfgenamen klaagden hem aan,
doch toen puntje bij paaltje kwam, m.a.w.
toen zij voor den rechter getuigen moesten,
bleken ze niet erg solidair in hun verklarin
gen en het eind van 't liedje was, dat broe
derlief werd vrijgesproken.
Het Amsterdamsche Hof achtte het onder
zoek echter niet volledig en gisteren werden
nieuwe getuigen in dit erfenis-drama ge
hoord en moest ook verdachte zich opnieuw
voor den rechter verantwoorden.
De meubelmaker hield vol, dat hij van een
vierde boekje nooit iets had geweten
Procureur-generaal heeft
houvast.
geen
De moeilijkheid in deze zaak is, dat aan
de verklaringen van de oude weduwe geen
touw vast te knoopen is. Dan weer verdedigt
zij haar zoon, dan weer haalt zij hem af.
De procureur-generaal, Mr. J. Versteeg, zei-
de dan ook in zijn requisitoir, weinig hou
vast in deze zaak te hebben. De blinde vrouw
trekt óók haar verklaring terug, volgens wel
ke haar zoon tegen haar gezegd zou hebben:
„Moeder, zeg maar dat er drie boekjes zijn
geweest, anders kom ik in de gevangenis!"
Op grond van deze terugtrekking
meent Mr. Versteeg, dat het wettig
bewijs voor verdaclite's misdaad niet
geleverd is en requireert beves
tiging van het vrijsprekende vonnis.
Ook de verdediger bepleit vrijspraak.
17 Februari zal arrest worden gewezen.
Het vierde spaarbankboekje, dat volgens
een groot aantal familieleden absoluut bij
den boedel aanwezig moet zijn, is onderlus-
schen nog niet komen opdagen
De nachtarbeid in de kunstiand-
steenfabriek te HUlegom.
Verdachte gaat in hoog®1 beroep.
Veertien dagen geleden heeft, zooals men
zich zal herinneren, de Haarlemsche ka
tonrechter, mr. P. H. F. Bijl de ^roe
een extra-zitting een principieele kwesue
behandeld, waarbij A. H. baron van Ha
denbroek tot Ammerstol, directeur van ae
kunstzandsteenfabriek „Arnout te HU -
gom zich te verantwoorden had wegen
overtreding van de Arbeidswet.
Na de tot stand koming van de Ar
beidswet 1919 mocht in de kajkzandsteen*-
industrie nog vier jaar lang 55 uur per
week en tien uur per dag gewerkt worden.
In overleg met den toenmaligen directeur-
generaal van den arbeid, den heer^ C. J-
W. Zaalberg, werd voor de „Arnout" een
regeling oniworpen, waarbij in dag- en
nachtploegen gewerkt mocht worden.
Invoering van dit stelsel vorderde bijna
anderhalf millioen gulden voor veranderin
gen in de fabriek.
Naar aanleiding van een enquete van
minister Romme, welke verband hield met
de ordening en gelijkstelling van alle fa
brieken, werd de vergunning voor nacht
arbeid na 27 November ingetrokken.
Toen na dien datum tóch nachtarbeid
werd verricht, is in drie gevallen proces
verbaal opgemaakt. Volgens baron van
Ilardenbroek was het onmogelijk, de fa
briek rendabel te exploiteeren zonder
nachtarbeid.
Het O.M. had het ten laste gelegde be
wezen verklaard en drie boeten van zes
gulden geëischt, aangezien het hier een
principieele zaak betrof.
De kantonrechter wees. gisteren)
schriftelijk vonnis en veroordeelde
den directeur conform den eisch.
Baron van Handenbroek zal van dit von
nis in hooger beroep gaan.
Herdenking van de blijde geboor
te in den Volksraad.
Bij den aanvang van de zitting van den
Indischen Volksraad las de secretaris gis
teren het regeeringstelegram voor, waarbij
de geboorte van een Prinses wordt gemeld.
De leden hooren deze voorlezing staande
aan.
In een korte redevoering spreekt dan de
voorzitter zijn gelukwenschen uit, waarbij
hij mededeelt, onmiddellijk na ontvangst
van het telegram met het bericht van de
blijde gebeurtenis aan II.M. de Koningin en
aan H.K.H. Prinses Juliana gelukwenschte-
legrammen te hebben gezonden.
De stroom van berichten over de
feestvreugde die in alle deelen van
den archipel heerscht, blijft aanhou
den.
O.a. vond te Djocja in de militaire sociëteit
een feest plaats voor oudstrijders, bij welke
gelegenheid de militaire commandant de
ridderdiploma's, M.W.O. uitreikte. De sul
tan van Djocjakarta zal op 12 en 13 Febru
ari a.s. in de kraton een wajang-wong-voor-
stelling geven. Ook de 4500 bewoners van de
Leprozerieën en tehuizen van het Leger des
Heils vierden de blijde gebeurtenis.
Te Salatig is de eerste steen gelegd voor
een gedenkteeken, aangeboden door de in
gezetenen van het regentschap Semarang.
Niettegenstaande den regentijd zijn de
feesten, op enkele uitzonderingen na, begun
stigd door goed weer.
Naar een driemaal wekelijkschen
dienst SingaporeSydney.
Naar aanleiding van het Reuterbericht
van 1 Februari inzake de doortrekking van
de Java-Australiëlijn verneemt de N. R. Crt.
het volgende:
Het groote schema van de „Imperial Air
ways" is gebaseerd op het bevliegen van
de route tusschen Southampton en Austra
lië door vliegbooten. Het traject is daarbij
als volgt verdeeld: Southampton-Alexan-
drië, AlexandriëKarachi, KarachiCal-
cutta, CalcuttaSingapore, Singapore
Sydney.
Australië stelde de pertinente eisch dat
het traject SingaporeSydney moet worden
bevlogen door piloten van de Qantas, die
reeds geruimen tijd geleden in Southamp
ton zijn opgeleid voor de bediening van de
Empire-booten. Momenteel bevlieg! de Qan
tas tweemaal per week het traject Sydney,
Singapore, met de Havilland D.H. 86— toe
stellen, daarbij aansluitend op de Londen-
Singapore-lijn.
Vermoedelijk medio 1938 zal een dezer
Qantas-diensten worden vervangen door een
dienst met een vliegboot, zoodat in dit ge
val een gemengde verbinding tusschen En
geland en Australië zal bestaan, namelijk
eens per week een vliegboot en eens per
week een landvliegtuig.
De bedoeling is de D.H. 86vlieg
tuigen uiteindelijk uit te schakelen
tot tenslotte, en wel driemaal per
week, het traject Singapore Sydney
uitsluitend met vliegbooten zai wor
den bevlogen.
Omtrent den datum van aanvang en de
frequentie van de K.N.I.L.M. verbinding op
don Australië-lijn is momenteel nog nipts
bekend.
Inwerkingtreding van de lucht
lijn uitgesteld.
Aneta verneem! uit gezaghebbende bron
dat aangezien voor de K.N.I.L.M. zoowel als
voor de Imperial Airwav als aanvang,latum
voor de nieuwe lijn op Australië 23 Febru
ari was voorgeschreven en de KNILM
evenmin als de andere maatschappij od
dien datum gereed zal kunnen zijn, de in
De ook in ons land befaamde Hongaar-
sche voetbalspeler, dr. Sarosi, heeft tijdens
een wedstrijd tusschen zijn vereemging, Fe-
rencvaros en Ujpest een vrij ernstige bles-
sure opgoloopen. Bij een botsing brak hij
een rib en moest naar een ziekenhuis ver
voerd worden. Dr. Sarosi zal natuurlijk ver
ruimen tijd niet kunnen en mogen spelen.
Zooals men zich herinneren zal, was dr.
Sarosi één van de beste spelers van het
Centraal Europeesche team, dat in den af-
geloopen zomer in het Anustei damsche sta
dion het West-Europeesche elftal versloeg.
(Niet officieel)
i> 5de klasse, 12de lijst
Trekking van Donderdag 3 Februari 1938
Hooge Prijzen
25.000.-
1000.-
400.—
200.—
100.—
283
1416
2172
2646
3833
4419
5474
5822
6101
6996
7786
8424
9376
10092
10383
11175
12167
12853
13499
14213
14628
15535
16568
17161
17579
18402
19305
19700
20309
20525
302
1570
2304
2855
3922
4920
5594
5853
6200
6998
7842
8487
9528
10093
10415
11263
12359
12880
13574
14260
14740
15544
16626
17210
17834
18410
19310
19823
20373
20561
- 11328
- 5689 9568 18259 20888
635 7038 8199 16224
4224 7757 9217 10424
2433 8122 8324 11259 12601 14269 17380
Prijzen van 70
444 558 685 1105 1167 1188
1767 1805 1855 1941 2024 2047
2340 2377 2528 2578 2591 2608
2865 3268 3391 3432 3714 3771
4206 4229 4250 4303 4319 4329
4929 4977 4988 5182 5241 5404
5600 5619 5638 5653 5719 5734
5879 5911 5913 6042 6066 6675
6409 6581 6770 6872 6918 6965
7283 7288 7538 7599 7698 7774
7877 7891 8094 8161 8271 8293
8561 8599 8789 9005 9071 9254
9662 9727 9990 9998 10009 10062
10124 10196 10230 10268 10308 10314
10531 10608 10642 10756 10787 10838
11322 11404 11499 11560 11903 12119
12392 12450 12468 12597 12626 12667;
13051 13052 13346 13429 13467 13473
13743 13758 13847 13879 13968 14194
14299 14306 14431 14465 14591 14612
14752 14930 15128 15372 15444 1552T
15834 16069 16098 16163 16226 1637»
16719 16868 16883 16970 17068 17113
17275 17282 17297 17309 17314 17497
17841 17945 18014 18205 18254 18273
18662 18767 18878 19099 19113 19143
19349 19423 19449 19594 19626 19688
19836 19854 20122 20195 20216 20298
20406 20447 20469 20472 20485 204SS
20621 20639 20743 20887
16
339
576
714
923
1177
1325
1611
1821
2086
2348
2534
2769
2991
3247
3453
3763
3951
4232
4618
4780
4839
5018
5301
5593
5763
5895
6250
6419
6662
6958
7132
7507
7771
8067
8396
8633
8788
9050
9192
9611
'9783
27
341
608
769
965
1199
1327
1612
1838
2167
2382
2541
2771
2992
3250
3473
3773
3977
4277
4623
4787
4843
5019
5302
5629
5773
5972
6255
6463
6696
6975
7151
7558
7838
8071
8464
8640
8813
9063
9246
9633
9787
9957
9
311
509
707
919
1067
1297
1555
1811
2070
2345
2531
2727
2966
3231
3375
3679
3950
4230
4586
4770
4838
5010
5282
5519
5738
5883
6246
6406
6616
6884
7110
7474
7768
8018
8330
8623
8784
9032
9109
9601
9776
9910
9924 9938
10074 10103 10105
10226 10262 10267
10360 10364 10370
10583 10612 10630
10932 10994 11029
11168 11185 11219
11378 11399 11418
11582 11614 11642
11784 11788 11799
11901 11926 11944
12100 12166 12268
12432 12435 12503
12796 12814 12850
13080 13187 13277
13437 13438 13458
13605 13637 13658
13921 13953 14008
14204 14205 14262
14446 14461 14473
14636 14646 14677
14773 14787 14790
14S06 14983 15009
15321 15343 15371
15465 15480 15490
15560 15609 15610
15789 15862 15879
16063 16072 16103
16360 16417 16421
16591 16600 16614
16776 16965 16991
17072 17096 17106
17367 17418 17493
17727 17752 17815
17932 18017 18035
13104 18107
18134 18136 18153
18390 18428 18446
18552 18617 18634
18813 18945 18985
19184 19244 19315
19409 19469 19473
19699 19712 19746
19880 19941 19953
20181 20192 20228
20425 20426 20482
20615 20616 20634
20763 20774 20792
20875 20906 20952
Verbeteringen-
3457; 17952 m. z.
Nieten
46 72
366
613
786
989
382
619
809
994
1237 1240
1394 1439
1676 1773
1875 1887
2292 2310
2383 2460
2584 2614
2810 2813
3006 3041
3254 3293
3516 3523
3782 3795
4073 4085
4297 4437
4643 4651
4798 4803
4918 4934
5090 5112
5310 5325
5635 5663
5790 5813
6027 6074
6303 6312
6465 6469
6717 6752
6980 7011
7305 7337
7586 7613
7852 7869
8116 8176
8482 8548
8641 8650
8862 8871
9074 9081
9331 9357
9645 9661
9815 9860 9861
262
401
620
823
1025
1241
1469
1782
1893
2315
2462
2632
2839
3157
3310
3552
3846
4161
4487
4660
4811
4940
5138
5361
5669
5820
6111
6348
6477
6780
7015
7340
7624
7889
8206
8549
8674
8886
9104
9494
9970
10114
10278
10386
10633
11073
11235
11423
11659
11829
11964
12297
12558
12856
13283
13475
13820
14039
14285
14478
14693
14818
15098
15378
15497
15712
15905
16132
16445
16671
17032
17197
17514
17837
18038
18178
18452
18642
19014
19344
19499
19755
19987
20277
20491
20699
20795
9972
10150
10287
10438
10728
11091
11258
11441
11669
11832
11977
12346
12587
12893
13291
13519
13822
14082
14289
14513
14696
14821
15116
15412
15523
15719
15928
16137
16495
16736
17035
17202
17526
17858
18040
18209
18467
18661
19026
19350
19549
19788
20024
20295
20502
20708
20804
9992
10172
10304
10455
10827
11105
11308
11462
11704
11839
12015
12361
12609
12963
13334
13520
13870
14094
14312
14552
14721
14823
15172
15413
15546
15724
15949
16217
16540
16755
17045
17218
17554
17892
18051
18269
18470
18679
19105
19361
19555
19817
20112
20308
20513
20727
20816
264
429
664
857
1037
1275
1497
1790
1977
2335
2487
2679
2879
3163
3327
3568
3862
4190
4540
4672
4819
4968
5165
5428
5677
5826
6173
6355
6497
6793
7050
7369
7647
7985
8222
8554
8692
8891
9105
9585
9709
9883
10058
10187
10331
10525
10872
11120
11314
11476
11709
11871
12042
12419
12683
12976
13359
13532
13914
14105
14313
14603
14757
14870
15237
15445
15550
15777
15953
16260
16545
16766
17061
17272
17573
17914
18054
18302
18487
18700
19142
19378
19668
19867
20140
2f0336
20528
20728
20836
233
460
683
885
1063
1292
1554
1809
2004
2336
2518
2694;
2909
3224;
3335
3583
3942
4199
4564
4726
4823
5007
5259
5475 f
5708
5842
6223
6391
6598
6836
709»
7405
7760
8017
8276
8591
8740
8936
9108
9596
9728
9897
10960
10189
10346
10539
10911
11121
11323
11555'
11716
11884
12059
12430
12773
13053
13431
13591
13920
14123
14435
14617
14761
14883
15253
•15451
15559
15781
16006
16288
16551
16768
17065
17277
17602
17921
18100
18369
18513
18702
19161
19401
19679
20178
20371
2C530
20750
20863
5e klasse 11e lijst:
met 70.—
8447 m. Z