RIALTO TIVQLI WITTE Zeekrijgsraad VRIJDAG-ZATERDAG-ZONDAG DUS SLECHTS 3 DAGEN VRIJDAG - ZATERDAG ZONDAG - MAANDAG Francisca Gaal en Szoke Zakall BIOSCOOP Willemsoord Naar vernieuwing van IJmuidens visscherijvloot EEN ZELDZAAM MOOIE FILM II Maandag, Dinsdag, Woens dag en Donderdag is RIALTO wegens voorbereidingen der jubiieumweek EEN GEWELDIGE SENSATIEFILM ALS 2DE HOOFDNUMMER de zeer spannende Paramountfilm VAN VRIJDAG TOT EN MET DONDERDAG W wJ Li SENSATIE ZONDER WEERGA Vischafslag Den Helder Mail Hr. Ms. «Nautilus" Vischaanvoer en Vischprijzen Burgerlijke Stand van Den Helder tfcAaHeti de ideale verkooper! Twee vrijspraken, waarvan een als gebrek aan bewijs. Drie maan den en ontslag voor een matroos die twee jekkers stal. Beleedi- ging van en ongehoorzaamheid te gen een „dienstdoend" kwartier meester kost matroos zijn baantje. Gisterenmiddag heeft de Zeekrijgsraad Willemsoord, onder voorzitterschap van den wnd. president, mr. Arn. Veldman, het eind onderzoek gesteld en uitspraak gedaan in een viertal zaken, welke niet onbelangrijk waren. Het pakje uit Indië. Bij het vertrek van Hr. Ms. „Java" uit Soerabaia, overhandigde de marinier le kl. E. Reyers aan zijn collega B. H., welke zich aan boord van dezen kruiser bevond, een pakje, inhoudende een lap zijde en een brief, daaraan het verzoek verbindende om dat pakje aan zijn vrouw te Zwolle te overhandi gen. Aan dit verzoek heeft H. niet voldaan, omdat het pakje uit zijn kastje werd gestolen. Althans zoo was zijn lezing, welke hij voor den Zeekrijgsraad handhaafde. Bij aankomst van den kruiser in Den Helder was H. 4 da gen met verlof naar Zwolle gegaan, zonder het pakje mee te nemen, daar hij het verlof te kort vond om naar de woning van Reyer's vrouw te zoeken. Bq terugkomst aan boord zou het modelslot van H.'s kastje kapot ge weest zijn en het pakje uit het kastje ge stolen. Van deze kennelijke diefstal deed H. eerst den volgenden dag mededeeling aan den baks- meester, terwijl hij het betrokken slot door de patrijspoort buiten boord smeet! Een en ander was hoogst merkwaardig en zoowel de president, mr. Arn. Veldman, als de leden van den Raad trachtten van H. een bekente nis uit te lokken. Er werden ettelijke bezwa rende omstandigheden aangevoerd. De fiscaal, off. v. adm. le kl., mr. D. B. A. Franken, achtte zelfs het bewijs van diefstal door H. geleverd. Bekl. heeft tevergeefs getracht een alibi voor het pakje te leveren. Spr. qualifi- ceerde het feit als verduistering en eischte 1 maand gevangenisstraf. Bekl. werd verdedigd door den kapitein der mariniers W. A. J. Roelofsen, die zeide ervan overtuigd te zijn, dat H. niet loog. Z.i. was het bewijs van diefstal door H. niet geleverd en pleiter vroeg dan ook vrijspraak. Na re- en dupliek sprak de Krijgsraad H. vrij. Honderd gulden uit de toko vermist. De kwartiermeester M. E. V. was o.m. tij dens de reis van Hr. Ms. „Hertog Hendrik" naar de Spaansche wateren belast met den verkoop in de scheepstoko. Het beheer van die toko was toevertrouwd aan den sergeant van de mariniers H. Op een of andere ge heimzinnige wijze ontstond een kastekort van niet minder dan 100 gulden. Daar genoemde kwartiermeester verantwoordelijk voor de kas was, stond hij thans voor den Zeekrijgsraad om zich te verantwoorden, terwijl de sergeant van de mariniers als getuige werd gehoord. Deze laatste had aanvankelijk het kasverschil niet opgemerkt, eerst toen de officier, belast met het toezicht op de toko, hem opmerk zaam maakte op een telfout van 100 gulden, kwam het kasverschil aan het licht. Gevraagd hoe dit kastekort zou hebben kunnen ont staan, antwoordde H., dat met de mogelijk heid van diefstal rekening moet worden ge houden, maar den kwartiermeester achtte hij daar onder geen voorwaarde toe in staat. Het bleek, dat de sergeant in een periode van 19 tot eind Juli de kas niet meer gecontro leerd had, een verzuim, dat hem door een der leden van den Raad als grove nalatigheid aangemerkt werd. De president zoowel als de leden van den Raad stelden den getuige allerlei vragen om meer licht in deze duistere zaak te verkrij gen. Kas-, restant- en voorraadboekje kwa men ter tafel. Wel werd door den president een eigenaardige wijze van boeking Opge merkt, doch veel resultaat leverde dit onder zoek niet op. Opnieuw werd een verzuim aan de kaak gesteld. Het tokoreglement schrijft voor, dat eiken dag de kas afgedragen moet worden aan den beheerder, doch dit is geen enkele maal gebeurd. De Raad was er van overtuigd, dat aan het slordige beheer van de toko geweten moest worden, dat een vermis sing van een dergelijk groot bedrag mogelijk geworden is. We mogen aannemen, dat voort aan het toezicht op de scheepstoko's wel ver scherpt zal worden. Het requisitoir kwam hierop neer, dat het bewijs van verduistering door den kwartier meester niet geleverd was en dat derhalve vrijspraak gevorderd moest worden. Conform sprak de Zeekrijgsraad den kwar tiermeester vrij. order niet opgevolgd had. Nadat de fiscaal 1 maand gevangenisstraf geëischt had, vestig de kapitein Roelofsen, die ook in deze zaak als verdediger gevraagd was, nog eens de aandacht op het groote aantal gevallen van „dienstdoend" kwartiermeester, „dienstdoend" onderofficier van de wacht, enz. Z.i. moeten deze functies niet te veel gecreëerd worden al geeft hij gaarne toe, dat het dikwijls niet anders kan. Pleiter vroeg voorts clementie. Uitspraak: Vier weken gevangenisstraf en ontslag uit den dienst. Diefstal van jekkers. Minder gemakkelijk kwam de matroos 3e Klasse A. C. G. er af. Diens conduitestaat leg de er duidelijk getuigenis van af, dat hij geen brandschoone jongen is, maar toen hij op een avond twee jekkers van het biljart in het „Kegelhuis weggriste en zich daarmee uit de voeten maakte, maakte hij het wel wat al te bont. Het was duidelijk, dat hij de kleeding- stukken meegenomen had om zich die weder rechtelijk toe te eigenen. Hij snuffelde op den Dijk de zakken van de kleedingstukken na. vond in één daarvan een portefeuille, waarin zich volgens den eigenaar 4.50 aan geld en eenige brieven moesten hebben bevonden. G. beweerde echter, dat er alleen brieven in ge zeten hadden, die hg verscheurd had. De por tefeuille had htj in zee geworpen! Tijdens de zitting maakte G. een Indruk, welke nu niet bepaald in zijn voordeel moet zijn geweest, zoo moest de president hem een maal tot de orde roepen wegens onbehoorlijk antwoorden. Uit het requisitoir kwam boven dien nog tot uiting, dat G. geen gebruik van den reclasseeringsdienst had willen maken, ook al omdat de betrokken ambtenaar „net deed alsof hjj geen goede opvoeding genoten had". Kapitein Roelofsen deed zijn best om zijn jeugdigen „cliënt" te redden en was er van overtuigd, dat deze nog wel geholpen kon worden. Pleiter vroeg den Raad G. eenmaal de kans te geven, ook al omdat de comman dant van de Marinekazerne bereid was mede werking te verleenen.- De uitspraak luidde. Drie maanden gevan genisstraf en ontslag uit den dienst. Alweer de „dienstdoende". Tenslotte verscheen nog op het beklaagden bankje de matroos 3e kl. C. M., van het Wachtschip, die een collega-dleostdoend- kwartiermeester beleedigd en bovendien diens Officieele belangstelling voor proef tocht met nieuwen stoomtrawler van de N.V. „De Vem". Het is een bekend feit, waarover in dezen tijd van crisis, ook voor de visscherij, reeds herhaaldelijk is geschreven, de IJmuider vis- schersvloot niet geheel meer voldoet aan de eischen des tijds en voor een groot gedeelte binnen afzienbaren tijd verouderd zal zijn. Gelukkig zijn er ondernemingen met voor uiteinden blik, die begrepen hebben, dat zij tijdig maatregelen moeten nemen, willen zij niet achterraken of op een gegeven oogenblik voor groote moeilijkheden komen, waardoor de continuïteit van het bedrijf zou worden bedreigd. De N.V. „de Vem", een der groot ste IJmuider visscherijbedrijven met een vloot van over de dertig schepen, heeft dat reeds geruimen tijd geleden ingezien en tijdig maat regelen genomen tot geleidelijke vernieuwing van haar vloot. In October j.1. werd een drie jaar oude stoomlogger van het moderne En- gelsche type aangekocht en als „Erin" IJM. 12 in dienst gesteld, terwijl tevens twee sche pen van hetzelfde type, maar moderner van uitvoering, bij Engelsche werven werden be steld. Maar niet alleen voor de vernieuwing van de visschersvloot was deze aankoop van be lang. De reederij opende er tevens nieuwe mogelijkheden voor de Nederlandsche vis scherij mee, want de drie nieuwe stoomtraw lers werden bestemd voor de groote visscherij in de Poolzeeën, waar tot nog toe niet door Nederlanders werd gevischt. Het visschen in de Barendszee, ten Westen van Nova Zembla en ten Noorden van de Moermanskkust, wordt door verschillende anderen landen druk be oefend. De vangsten zijn er zeer groot en de N.V. „De Vem" hoopt door het op de markt brengen van groote hoeveelheden visch, o.a. kabeljauw en schelvisch, het verbruik van visch als volksvoedsel te helpen bevorderen. Belangstelling van autoriteiten. De tweede van de drie aangekochte loggers, de eerste dus van de in opdracht van „de Vem" gebouwde, is dezer dagen aan de ree derij overgedragen. Het schip, dat den naam „Haarlem" IJM. 9 draagt, heeft hedenmorgen een korten proeftocht op de Noordzee ge maakt, waarvoor veel belangstelling van de zijde zoowel van de regeering als van de ma rine bestond. Onder de genoodigden bevonden zich o.a. de secretaris-generaal van het mi- ministerie van economische zaken, mr. dr. A. A. van Rhijn, de chef van den marine-staf vice-admiraal J. T. Fuerstner, die vergezeld was door den luitenant ter zee eerste klasse van den marinestaf E. E. B. Lacomble, de commandant van den voor IJmuiden liggenden politiekruiser „Nautilus", luitenant ter zee eerste klasse J. A. Gauw, de inspecteur-gene raal van de Scheepvaart, P. S. van 't Haaff, en de inspecteur G. Mante. De inrichting van het schip. een pracht programma met 2 hoofd nummers I Onder vreemde vlag Fraulein Lilly GESLOTEN TARZAH'S WRAAK New-York- San Francisco DE GEHEIME rnnF Te ruim half tien vertrok de „Haarlem van den toeristensteiger om eenige mijlen buiten de kust aan stuurboordzijde een der groote sleepnetten uit te zetten, waarmede ongeveer een half uur gevischt werd. Op deze plaats kon niet verwacht worden, dat de vangst gunstig zou zijn, doch tot was ook niet de bedoeling, en duidelijk demonstreerde deze proefneming de volmaakte hulpmiddelen, waarover de bemanning aan boord van dit schip voor het visschen beschikt. Inmiddels bestond er voor de genoodigden gelegenheid het schip tijdens de vaart te be zichtigen. Het is een stoer zeeschip, 157.3 voet lang, 26.65 voet breed en 14.15 voet diep met en waterverplaatsing van ruim 445 br. reg. ton. Het is gebouwd bij de firma Selby aan de Humber en uitgerust met een trlple expansie stoommachine, met een capaciteit van 850 i.p.k., die den logger een snelheid van ruim 10 mijl kan geven. De machine is voorts voor zien van een Weir's installatie voor den toe voer van voedingwater naar de ketels en van een evaporator. Het zeer bijzondere aan dit schip is echter de voor een visschersschip in Nederland waar lijk ongekende accomodatie voor de beman ning, voor wier comfort is gezorgd beter dan aan boord van vele vrachtschepen. Een ruim en goed geventileerd voor- en achter-logies bevat langs de wanden de kooien voor de mannen en in het midden een ruime tafel met banken. Aan deze tafel behoeven echter de maaltijden niet gebruikt te worden, want daarvoor beschikken de mannen over een comfortable dining-room, grenzend aan het achterlogies en gelegen onder de kombuis, die eenige malen grooter is dan gewoonlijk op oudere visschersschepen het geval is. Terzijde zijn kleine hutten voor stuurman en machi nist. Een groote, modern ingerichte douchecel met waschgelegenheid biedt de bemanning ge legenheid tot baden. Boven in het stuurhuis bevindt zich de ge heel afgedekte en electrisch te verwarmen brug. Daarachter ls een ruime radiokamer, zooals wij die tot nog toe nimmer aan boord van een visschersschip hebben aangetroffen. Een marconist van „Radio Holland" bedient hier een zender, die kan werken op een golf lengte van 2 m tot 800 meter en kan dienen zoowel voor telefonie als voor telegrafie. Een moderne marconi-ontvanger kan op bjjna alle golflengten ontvangen. Van de radiohut uit kunnen tevens de rich tingzoeker voor het nemen van radiografische peilingen en het echolood, dat op de brug af leesbaar is, bediend worden. Onder de brug is het zeer ruime en zeer comfortabele verblijf van den kapitein, een hut waarvan tot voor kort geen enkele schipper van een Neder- landsch visschersvaartuig zou hebben durven droomen. Het achterschip bestaat uit twee dekken, waarvan het bovenste als sloependek dienst doet en in het visschersruim bevinden zich de groote vischruimen, waar de gevangen visch onder ijs bewaard kan blijven. Op het achterschip bevindt zich de traan- kokerij voor het aan boord zelf vervaardigen van levertraan. De levers van de onmiddellijk na de vangst gestripte visch worden ln de hier opgestelde traanketels geworpen, waarin stoom wordt gevoerd, zoodat de traan zich afscheidt en afzonderlek kan worden opge vangen. Het derde in Engeland bestelde schip voor het visschen in deze wateren, de „Delft" IJm. 17, zusterschip van de „Haarlem" IJm. 9, zal over eenige dagen gereed zijn en dan naar Nederland worden overgebracht. 9 Maart. Aangebracht door korders: Tongen per kg 1.001.94 Slips 0.920.86 Schol le soort kist 10.008.00 Schol 2e soort 7.205.00 Schar 4.203.10 Wijting 2.20—1.50 Bot I, 4.002.80 Door garnalenvisschers: Gekookte garnalen per kg 0.220.18 De laatste buslichting voor de verzending van correspondentie, bestemd voor Hr. Ms. „Nautilus" te Gibraltar zal plaats hebben op: Woensdag 23 Maart om 16.10 30 6 13 20 27 4 11 18 25 April Mei 12.00 12.00 12.00 12.00 12.00 12.00 12.00 12.00 12.00 Gisteren kwamen aan den Vischafslag te Rotterdam 4 motorkustvaartuigen met 120 tot 192 aan visch per vaartuig. Van IJmuiden, Den Helder en elders werden aangevoerd 260 manden en kisten 50 kg versche visch, 32 kistjes spiering, 224 kistjes panharing en 6 kistjes flacons haring. De prijzen waren: groote tong 3648, middel 4655, kleine 4046, slips 30— 35, groote tarbot 2430, middel 2026, kleine 1218, groote schol 1013, middel 1420, kleine 711, puf 46, grove schar 69, kleine schar 34, zeebot 57, wijting 59, bolk 34, hake 59, kabeljauw 712, middel schelvisch 1518, groote gul-/ 710, middel 79, kleine 810, kuit 615, lever 1220, riviervisch 5—8, per kist: spiering 1214 ct. per pond, panharing 1.502.80, kleine pan haring 0.600.85, flacons haring 11.10 per kistje. Kapitein ter zee J. E. Meyer Ranneft is in afwachting van zjjn vertrek naar Washington als marine-attaché, ter beschikking gesteld. Kapitein-luitenant ter zee J. G. van Nauta Lemke, onlangs uit Ned.-Indië teruggekeerd, is op non-activiteit gesteld. Luitenant ter zee der le klasse J. Houts muller, onlangs uit Ned.-Indië teruggekeerd, is benoemd tot chef van den radiodienst der marine te Amsterdam. Officier-vlieger der 2e klasse C. J. van der Graaff is ter beschikking gesteld. van 9 Maart 1938. ONDERTROUWD: B. A. Ox en C. C. Riemers; J. Verveer en A. Groet, J. F. A. van Kooten en C. Stelleman. BEVALLEN: J. M. BerkxCoumans, z.; M. A. Ory—Broers, z.; N. Trienst— De Vries, d.; R. BakkerSjoerdsma, z.; A. W. M. GeestmanMoorman, z. OVERLEDEN: K. van der Maas (m) 16 maanden. HAVEN VAN NIEUWEDIEP. Aangekomen van Harlingen en vertrokken naar Londen het Engelsche s.s. „Falcon". COMMANDANT BOUWE VLAS NAAR INDIÊ VERTROKKEN. De commandant van het Leger des Heils ln Nederland, de heer Bouwe Vlas, ls gisteren middag vier uur met het m.s. van de Maat schappij „Nederland", de „Marnix van St. Aldegonde" van Amsterdam naar Indië ver trokken. MOPHY I SPEELT DEGRADATIE WEDSTRIJDEN. Het Volksblad meldt, dat Mophy I thans definitief degradatiewedstrijden moet spelen Hoogstwaarschijnlijk staat dit In verband met het feit, dat deze week de beslissing is gevallen van een club, die eveneens op de nominatie stond. Morphy I heetf tot nu toe van de 5 gespeel de wedstrijden geen enkele gewonnen STOOMVAART MIJ. NEDERLAND. Chr. Huygens, t., 8 Maart' van Genua. Johan v. Oldenbarnevelt, t., 9 Maart van Ba tavia. Mapia, t., 7 Maart van Singapore. Marnix v. St. Aldegonde 9 Maart v. A'dam. Tjisondari (charter-thuis) 8 Maart v. Padang. Poelau Roebiah 9 Maart te Hamburg. Simaloer 9 Maart te Amsterdam. KON. NED. STOOMBOOT MAATSCHAPPIJ. Achilles 8 Maart te Mersina. Helder, u., 7 Maart van Talcahuano. Hermes 9 Maart te Bourgas. Aurora 9 Maart van Amsterdam. Ajax 8 Maart te Catania. Ariadne pass. 8 Maart Gibraltar. Fauna 9 Maart te Amsterdam. Hermes 8 Maart van Istanboul. Merope, u., pass. 8 Maart Azoren. Saturnus 8 Maart te Piraeus. Trajanus 8 Maart te Lissabon. Ulysses 6 Maart te Jaffa. Vesta pass. 9 Maart Ouessant. HOLLAND—AMERIKA LIJN. Blommersdijk 8 Maart 1 u. 27 m. n.m. 140 mijl v. Land's End. Rotterdam 7 Maart te Buenos Ayres. Veendam 7 Maart te Cristobal. Dinteldijk, t., 6 Maart van Bellingham. Maasdam 8 Maart te Newport News. HOLLAND—WEST-AFRIKA LIJN. Jaarstroom, u., 8 Maart van Dakar Reggestroom, t., 9 Maart te Havre. Amstelkerk, t., 8 Maart van Dakar. Ceres, t., 8 Maart van Duala. JAVANEW-YORK-LIJN. Kota Baroe 8 Maart te Penang. Sembilan 9 Maart van Colombo. Kota Penang 8 Maart te New York Talisse 8 Maart te New York. ROTTERDAMSCHE LOYD. Indrapoera, u., pass. 9 Maart Suez. Indrapoera, u., pass. 5 Maart Suez. Kertosono, t., pass. 9 Maart Kaap del Arml. Kota Gede, t., pass. 8 Maart Finisterre. Siantar, t., 8 Maart van Sabang. Sibajak, t., pass. 7 Maart Perim. Weltevreden, u., pass. 9 Maart Sagres. STOOMVAART MIJ. OCEAAN. Cyclops 8 Maart te Hongkong Mcnelaus 9 Maart van Kobe Polydorus pass. 9 Maart Dungeness Memnon 9 Maart te Rotterdam. KON. HOLL. LLOYD. Salland 9 Maart van Amsterdam. KON. PAKETVAART MAATSCHAPPIJ. Bontekoe 7 Maart van Hongkong. Roggeveen 8 Maart te Port Natal. SILVER-JAVA PACIFIC-LIJN Salawati 9 Maart te Kaapstad. Silverpalm 8 Maart te Calcutta.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 6