Plannen voor een nieuw type strand-reddingsvlet Waarom geen electrisch koppelnet in Nederland? Bedorven vleesch verwerkt Nieuwediep zou de primeur krijgen Chauffeur raakt verstrikt Postvluchteo Op Iödië Den Joden de mond gesnoerd Reeds in Mei proeven met het vaartuig N.S.B.-Iidmaatschap voor Indische ambtenaren niet verboden Oud huis vatte vlam Geen goedkoopere spoorweg abonnementen Geen oververmoeide chauffeurs meer! Genoeg Joden in Palestina Britsch Iersche besprekingen afgebroken De heer H. Th. de Booy, Secretaris van de Noord- en Zuidhollandsche Reddingmaatschappij Ze zitten nooit stil, de leidende function- rarissen van de Noord en Zuid-Hollandsche Reddingmaatschappij steeds is men bezig ver beteringen in het bestaande materiaal aan te brengen en te zoeken naar aanpassing met modern materiaal. Een dezer dagen bereikte ons het bericht, dat bij genoemde Maatschappij het plan zou bestaan, Den Helder een primeur te geven en wel met het aldaar stationneeren van een ge heel nieuw type reddingvlet, die in plaats zou komen van de tot nu toe gebruikte, en welke verandering een belangrijke verbetering zou beteekenen voor het zware reddingwerk o.a. op den z.g. Zuidwal. In dit verband hebben wij ons gewend tot de instantie, die ons hierover het best kon in lichten, en wel het secretariaat van de Noord en Zuidhollandsche Reddingmaatschappij in Amsterdam, gepersonificeerd door den beken den secretaris, den heer H. Th. de Booy. De heer De Booy was oogenblikkelijk be reid ons over het nieuwe type, aan de samen stelling waarvan men inderdaad bezig bleek te zijn, het noodige mede te deelen en hier onder volgen eenige bijzonderheden over de voorgenomen nieuwste materieel-aanwinst van ons reddingwezen. Op zoek naar een nieuw type strand-reddingboot. Men is reeds geruimen tijd bezig met het zoeken naar een ander (en beter!) type strand-reddingboot. Het thans in ge bruik zijnde blijkt in de praktijk welis waar te voldoen, doch dat beteekent niet, dat er geen verbeteringen mogelijk zijn. Zoo zou men gaarne zien, dat een type geconstrueerd kon worden, dat eenerzijds lichter is dan het huidige, en anderszijds belangrijk minder diepgang zou bezitten. Nu bestaat er reeds sedert enkele jaren een met Engelsch patent vervaardigde strandred- dingboot, wier type geheel afwijkt van dat, wat tot nu toe in zwang was. Een vlet met schoepenstelsel. Het betreft hier een volkomen normale vlet, een zelfde dus als in Nieuwediep en tal van andere Noordzeeküstplaatsen in gebruik zijn. In de boot bevindt zich ech ter een as, welke aangedreven wordt door een motor. Aan een dwarsas bevinden zich een tweetal stellen schoepen. Eén stel aan bak- en één stel aan stuur boord. Ieder stel bestaat uit 4 aan elkaar gebouwde schoepdeelen. Dit gcheele sa menstel bevindt zich in het midden der vlet. Gaat men varen, dan wordt de motor aan gezet, de schoepen gaan draaien en het wa ter wordt opgeschept, rondgeslingerd en weer uitgeworpen. Een en ander heeft dus in zeker opzicht iets van de vroegere raderboot, al gaat de vergelijking slechts op een enkel punt op. Het groote voordeel. Het groote voordeel van dit systeem zit nu hierin, dat men met geen schroef-voort- bewegingskracht meer te maken heeft, en juist de schroef was bij deze vletten, die veelal op zeer ondiepe plaatsen in zee moesten werken, het teere punt. Hiervan is thans geen sprake meer, daar het kleine stukje schoep, dat onder de vlet uitsteekt, nog geheel beschermd wordt door de z.g. „schaatsen". Niets steekt onder deze schaatsen uit. Zooals gezegd, is dit systeem niet gloed nieuw meer. In Engeland heeft men er reeds een tweetal vletten mee uitgerust, terwijl een 4-tal andere momenteel op stapel staan. Voorts werd het zelfde principe al eerder toe gepast bij rivierkanonneeerbooten op de Do- nau en in sommige tropische rivieren. Overal echter, waar men te maken heeft met slechts geringe hoogte van het water. Krijgt Den Helder de primeur? Men is thans besloten een proef te gaan ne men met dit systeem en slaagt deze proef, dan is het Den Helder, dat deze primeur zal komen te bezitten. Voor dat doel wordt van de reddingvlet van het thans niet meer be staande station Callantsoog, het zelfde type als in gebruik op Petten, gebruik gemaakt. De boot is van '22 doch voldoet nog volko men aan de te stellen eischen, en wordt thans verbouwd bij de firma Taat in Katwijk. Be halve dat de installatie er ingebouwd moet werden, bleek het noodig te zijn, dat men haar iets verhoogde, opdat zij zelfloozend zou blvjven. De snelheid iets minder. De motor, welke zich in de vlet bevindt, is een Kromhout-Hercules van 28 pk, voortgedreven door benzine. De vlet zelf heeft een lengte van 8.40 meter bjj een breedte van 2.85 meter. De snelheid die het vaartuig vermoedelijk zal kunnen behalen, bedraagt ca. 6 mijl. Dit ls iets minder dan die, welke men thans bezit, doeh daar haar werk voornamelijk op de Waddenzee zal liggen, geldt dit niet als een bezwaar. Snelheid is in dezen secun dair. Niet op glad ijs. Het behoeft geen betoog, dat de Redding maatschappij zich niet op glad ijs zal bege ven. Alvorens er sprake van is, dat de vlet in dienst gesteld wordt, zullen eerst uitge breide proefnemingen geschieden, waarschijn lijk bij Katwijk aan Zee of Petten. Men wenscht daarbij vóór alles te constateeren, hoe het scheepje zich in de branding zal hou den. De proefnemingen zullen vermoedelijk reeds in Mei plaats vinden. Indien deze echter aan de gestelde ver wachtingen voldoen, is het niet uitgesloten, dat men zal besluiten dit type aan diverse Nederlandsche stations in te voeren. Reeds langen tijd zoekt men in deze richting en het is dus niet onmogelijk, dat deze proeven zul len leiden tot een nieuw type strand-redding boot. Zij hieraan nog toegevoegd, dat, in geval de vlet in Den Helder gestationneer'd wordt, deze bemand zal worden met het zelfde per soneel, als hetwelk werkzaam is op de „Dorus Rijkers". Toekomstmuziek. De heer De Booy deelde ons voort nog mede, dat men in Engeland thans eveneens bezig is proeven te nemen met nóg een ander type strand-reddingboot; het z.g. „Gill Pro peller-systeem. Door een ingenieus uitgedacht pomp- en kleppenstelsel is het mogelijk het vaartuig door middel van een handle bliksem snel voor- of achteruit te doen gaan, of bak- of stuurboord te laten keeren. Deze ma noeuvres zouden fantatisch snel geschieden, iets wat natuurlijk op zee enorm voordeel biedt. Hoewel bijzonderheden over dit nieuw ste nieuwtje op reddingsgebied nog schaars zijn, is het uiteraard niet uit gesloten, dat ook hier een mogelijkheid inzit voor ons eigen reddingswezen, of schoon men- het momenteel echter nog als toekomstmuziek moet beschouwen. Het illustreert echter wederom duidelijk, dat men naarstiglijk op zoek is het oude systeem, dus dat van de motor-strandredding- boot, te laten varen. De minister van Koloniën heeft ten ver volge op de beantwoording van vragen van den hr. Bruineman, naar aanleiding van uit latingen, gedaan tijdens de in December 1.1. te Batavia gebonden groote wapenschouw der N.S.B. nog het volgende medegedeeld: Voor de beantwoording van den vraag of de conclusie mag worden getrokken, dat de hierbedoelde zeer afkeurenswaardige uit latingen van den sedert afgetreden Indi- sclien algemeen organisatieleider het in zijn partij in Nederlandsch-Indië hecrschend sen timent jegens bet wettig gezag hebben weer gegeven, beschikt de ministerniet over ge gevens. Voorhands wordt geen aanleiding aanwe zig geacht, het lidmaatschap der N.S.B. voor landsdienaren in NcderlandschIndié te verbieden. Uit den aard der zaak wordt hij voortdu ring scherp toegezien op de onvoorwaarde lijke loyaliteit der landsdienaren aan het wettig gezag. Nijmeegsche brandweer wist den brand te localiseeren. Gistermiddag is de Nijmeegsche brand weer gealarmeerd voor een uitslaanden brand in de oude stad, tusschcn de Waal- kade en Steenstraat, waar een der oude huizen vlam had gevat. liet vuur is door onbekende oorzaak ont staan op de tweede verdieping. De brandweer gaf met een straal water en slaagde erin den brand tot de bovenver dieping en den zolder te beperken, welke echter geheel uitbrandden. De henedenetages bekwamen veel water schade. Tn dit oude gedeelte van de stad, waar de huizen dicht op elkaar staan, was men hij het uitbreken van den brand nogal bevreesd voor het overslaan van hef vuur, doch dit heeft de brandweer weten te ver hinderen. De schade wordt door verzekering gedekt. Kans op lagere tarieven. Een nationaal belang. Men kan zich, aldus het Hsb., niet ont trekken aan den indruk, dat minister Van Buuren het initiatief tot samenwerking lie ver overlaat aan den goeden wil der pro vinciale besturen en allerlei gemeenten met eigen centrales, hetgeen zeker niet bevor derlijk kan zijn aan den spoedigen opbouw eener doeltreffende organisatie van de lan delijke electriciteitsvoorziening, door mid del van een groote coördinatie. Een koppelnet, waarbij, om het populair te zeggen, de verschillende centrales elkaar tot wederzijdschen steun zijn, elkaar aanvullen, tenein de alom zoo economisch mogelijk stroom te kunnen produceeren (de levering kan inmiddels gerust pro vinciaal blijven) en elkaar ook kunnen vervangen als in oorlogs tijd een of meer centrales verwoest worden (of de stroom van links of rechts wordt aangevoerd, is van geen belang, wèl of stroomlevering mogelijk blijft), een dergelijk koppelnet moet als een nationaal belang van de eerste orde worden beschouwd, niet alleen uit econo misch oogpunt, maar ook ten aan zien van calamiteiten (branden, enz.) en de landsverdediging. minder reserve-capaciteiten noodig. Een productiecombinatie waarin alle in 't gebied der koppelverbindingen gelegen cen trales worden betrokken, veroorlooft de be- noodigde reserve-capaciteiten >an ten minste 621/2 tot 20 terug te brengen sn boven allen twijfel is tevens verheven de uit de koppeling voortvloeiende groote verhooging van bedrijfsveiligheid. Ook verkrijgt men zuiniger stroomopwekking en de kans op la gere tarieven, o.a. omdat sommige centrales of belangrijke gedeelten daarvan gedurende tijden van zwakke belasting kunnen worden stilgelegd en verder wordt de mogelijkheid geopend om centrales geheel of gedeeltelijk te vernieuwen of moderniseeren zonder be drijfsrisico of storingen, hetgeen immers veel goedkooper is dan het bouwen van geheel nieuwe centrales. De koppelingskosten. Binnen de tien en ten hoogste vijf tien jai mag men,' aldus het blad, aannemen, zijn door de verkregen be sparingen _de financiegle nadoelen tengevolge van de koppelingskosten overwonnen en daarna mag ien stij gend voordeelig saldo ten gunste van het koppelnet worden verwacht. Hoe langer men echter de koppeling uit stelt, en dus afzonderlijke centrales zich gaan vergrooten, hoe eringer dit voordeel bij toe neming van het verbruik wordt. Al vormt één koppelnet "oor het geheele land het einddoel, zoo zou toch reeds een begin kun nen worden gemaakt met het Westen en Zuiden en daarmede zou rond 00 van de gcheele productie reeds in koppelverband zijn gebracht, waarbij wij voor het oogenblik de reeds incidenteel bestaande koppelingen stilzwijgend voorbijgaan. De aanlegkosten van een koppelnet zouden voor het zuiden en westen des lands ruim 30 millioen bedragen, op den duur zullen de kosten evenwel worden overtroffen door de tengevolge var de koppeling mogelijk gewor den besnaringen; y°or do exploitatie van het koppelnet wordt in deskundige kringen de N.V.-vorm aanbevolen, met dien verstande, dat de Staat eei. overwegende zeggenschap daarin zal uitoefenen. Ernstige aanrijding te Kloetinge. Eén doode, één zwaar gewonde. Gistermiddag omstreeks half zesi zijn op den Patijnweg te K'oetinge de arbeKle P. Rijn en A. Stroosnijder uit Goes, die per fiets van de werkverschaffing te KaPe' e huiswaarts keerden, terwijl zij ,Z1C*J, i den op het rijwielpad aan den rec^'cr^" van den weg, door een hun tegemoetkomen de bestelauto van de Koekfabriek „Zuia-- derland" te Tilburg aangereden. R. werd op slag gedood, terwijl zijn me - gezel een zware hersenschudding opliep. In levensgevaarlijken toestand is luj in he St. Joannaziekenhuis te Goes opgenomen. Het ongeluk is toe te schrijven aan de omstandigheid, dat de chauffeur van den auto, zekere S., de macht over het stuui verloor, doordat hij met zijn voeten verward was geraakt in een reisdeken. Als gevolg hiervan kwam de wagen geheel op het lin ker gedeelte van den weg terecht. De politie heeft het voertuig, dat licht beschadigd was, in beslag genomen. R. was ongeveer 35 jaar, gehuwd en va der van vier kinderen. Wél voor le klasse-reizigers. Minister zal op vrachtverminde ring van intercommunale auto busdiensten aandringen. Op vragen van dr. Vos betreffende ver laging van den prijs der spoorwegabonne- menten in verband met de inkrimping van het sooorwegnet en de opheffm" van een aantal stations heeft de minister van Wa terstaat geantwoord, dat het voorhands niet in de bedoeling der spoorwegdirectie ligt, tot een algemeene verlaging der abonne mentskaarten over te gaan. Wèl zullen de algemeene abonnements kaarten le klasse ecnigszins worden ver laagd. Zooveel mogelijk zal worden bevorderd, dat de intercommunale autobusdiensten, die in de plaats van de spoorwegen het streek vervoer gaan verzorgen, aan houders van abonnementskaarten N.S. vrachtverminde ring toestaan. Rijtijdenbesluit spoedig te ver wachten. Het door art. 1 van de Rijtijdenwet-1936 ge vorderde Rijtijdenbesluit voor bestuurders van motorrijtuigen, is, naar de Tel. verneemt, thans in def -itief ontwerp vastgesteld en aangeboden aan de ministers van Sociale Zaken en Waterstaat. Het belangrijkste hier bij is, na hetgeen ter zake reeds gepubliceerd werd, dat de zoogenaamde „heerrijders" niet van de toepasselijkheid van hét besluit uit gezonderd zijn, al is de regeling ten slotte wel soepeler geworden dan aanvankelijk beoogd werd. De hoofdregel is. dat het verboden is een motorrijtuig te besturen in een toestand van oververmoeidheid. Dit verbod geldt voor alle categorieën ook voor „heerrijders". Tn geval van een verkeersongeval kan de rechter aannemen, dat er snrake is geweest van oververmoeidheid, wanneer blijkt, dat een bestuurder chauf feur in loondienst, een patroon of z.g.n. eigen rijder langer dan vijf uren aan één s'uk gereden had. De ze regebrg is dus soepeler dan de aanvankelijk gedacht strengere be paling. Het besluit bevat o.m. een werk.ijdenre- geling voor chauffeurs in beroep en bedrijf werkzaam voor de patroons en de particulie re chauffeurs. Het zal waarschijnlijk nog eenige maanden duren voor en aleer het Rijtijdenbesluit in werking treedt. Vertrek van Aankomst t« Wielewaal |s-nKap. li Mrt Baud. 14 Mrt. (heenreis) 1 1 Nandoe (heenreis! Buizerd (terugreis) Ibis (heenreis) Gier (terugreis) Jodhp. 14 Mrt. Bagd. 14 Mrt. Alex. 14 Mrt. Rang. 14 Mrt. Rang. 14 Mrt. Athene 14 Mrt, Basra 14 Mrt. Jodhp. 14 Mrt. Beperkende immigratiemaatregelen In antwoord op een vraag heeft Ormsby Gore verklaard, dat de regeermg ten aan zien van de Joodsche immigratie in Palesti- de volgende beslissing genomen heeft: Met ingang van een April zal in een tijd. vak van zes maanden tweeduizend perso- nen die over een kapitaal van duizend pond sterling beschikken, worden toegelaten ver der twintig landbouwers, die beschikken over een minimum-kapitaal van vijfhonderd pond sterling. Studenten, in wier onderhoud is voorzien en naaste bloedverwanten van immigranten zullen zonder bepeiking wor den toegelaten. In verband met de werkloosheid in Pales tina zullen niet meer immigranten van de arbeidersklasse kunnen worden toegelaten. Toch heeft de regeering het aantal hier van vastgesteld op duizend, aan den hoo- gen commissaris wordt evenwel de beslis sing gelaten over het toelaten van arbei ders-immigranten. Van volksstemming uitgesloten. Strenge anti-joodsche maatrege len. In gezaghebbende kringen wordt verklaard, dat de Duitsche wetgeving betreffende do joden zal worden toegepast in Oostenrijk. Deze verklaring heeft alle schijn van waar heid, want een der eerste maatregelen van het nieuwe regiem is geweest de joden terug te dringen uit verantwoordelijke posities en ze van verschillende rechten vervallen te verklaren. Zoo zijn alle joodsche rechters afgezet, slechts niet-joodsche artsen mogen bij de eerste hulp organisaties werkzaam zijn, de leiding van sport en gymnastiek- vereenigingen is den joden ontzegd en zij mogen niet de swastriavlag voeren. Een der voornaamste maatrege len is, dat de joden niet aan de a.s. volksstemming mogen deel nemen. Hierdoor heeft Ilitler dus automatisch een groot deel zijner tegenstanders den mond gesnoerd! Een tiental joden is reeds gearresteerd, honderd Joodsche bankiers zouden zich reeds in Schutzhaft bevinden. Waar eenigszins mogelijk, vluchten de joden over de grenzen, vooral de treinen naar Polen zijn zeer druk bezet. Het joodsche wereldcongres heeft een op roep gericht tot de leden van den Volken bond en de openbare wereldopinie, „om de aandacht te vestigen op het tragische lot, dat honderdduizenden Oostenrijksche jo den, behoorende tot de elite van Oostenrijk en het jodendom, wacht". Hervatting mogelijk. Naar thans vernomen wordt zijn de Britsch-Iersche besprekingen zonder resul taat geëindigd. Het is mogelijk, dat zij later in het jaar hervat zullen worden. DE KNOEIERIJEN BIJ DE CONSERVEN- FABRIEK VAN SCHOLTES TE POELDIJK. Directeur en bedrijfsleiders voor den rechtbank. Voor het kantongerecht te Delft hebben zich gistermorgen te verantwoorden gehad drie broeders, resp. commissaris-bedrijfslei ders en directeur van de N.V. Sclioltes con servenfahrieken te Poeldijk, gemeente Mon ster, beschuldigd van het knoeien met vleesch. De bedrijfsleiders G. C. S. en C. W. S. is ten laste gelegd, dat zij in het tijdvak van Maart 1936 tot 1937 rund- en varkensvlecsch, onder meer levers, nieren, longen, en milten, dat niet was toebereid op verduurzaamd, en afgekeurd en bedorven was, heb ben verwerkt en hebben doen ver voeren naar het slachthuis te Poel dijk. Zij hebben dit vleesch dus onttrokken aan de onbruikbaarma- king, terwijl zij verder terecht moes ten «taan wegens het uitlokken van misdrijf in gezag van minderen te genover meerderen. De kantonrechter vraagt aan den eersten verdachte G. C. S.: „Erkent u dat u afgekeurd vleesch wel ■>ens hebt weggehaald of doen weghalen om bef te gebruiken?" Verdachte :„Nooit." Kantonrechter: „U weet dus van den prins geen kwaad?" Vervolgens wordt verdachte C. W. S. ver hoord. Hij verklaart dat in de destructie vaten en emmers afval ging, dat, voor zoo ver hij weet, direct met creoline werd over goten. Het O.M.: „Rook u wel eens een creolinc- lucht?" Verdachte: „Dat weet ik niet." Aan den directeur L.G.H.S., die in het be wuste tijdvak tweede directeur in het be drijf was, en reeds eenige malen wegens overtreding van de vleeschkeuringswet ge vonnist is, vroeg dn kantonrechter of hij wel eens bedorven vleesch liet verwerken. Verdachte: „Neen, natuurlijk niet, dat vleesch stonk naar creoline van de vaten." Deskundige aan het woord. De deskundige, keuringsveearts J. Velden verklaart, dat hij geen creolinelucht aan de vaten bemerkt had, waaruit dus geconclu deerd mag worden, dat er geen creoline over het vleeschafval was gedaan. Ook de getuige ft charge, W. J. Jansen, gewezen rijksveldwachter te Monster, verklaart, dat hij geen creolinelucht aan de vaten heeft bespeurd. Wat de boekhouder zag. De heer S. van Nat, die als boek houder bij de verdachten werkzaam is geweest, zegt, dat hij meermalen gezien heeft dat er slachtproducten uit de vaten werden gehaald door zekeren Los. Ook heeft hij wel eens gezien, dat verdachte G. C. een var kenskop uit een vat haalde en naar de worstmakerij bracht. Getuige verklaarde voorts, dat hij van inbraak beschuldigd is geweest en dat hij toen de zaak aan het rollen heeft gebracht olgens hem liet de verstandhouding tus schcn personeel en verdachten veel te wen- schen over. Lekkere worst. Eenige getuigen, die hij verdachte in dienst ve^k,aar(lcn, dat zij meermalen afgekeurde producten uit de vaten hebben moeten halen om te verwerken. Een andere getuige verklaart, dat hij dergelijk afval door de worst moest "draaien. De konnen die uit de vaten werden gehaald, waren soms zoo slecht, dat de etter over de mes sen liep. Getuige verklaarde, dat hij aan de knoeie rijen heeft meegedaan, omdat hij onder hyp nose stond. Verdachte L. S. verklaart, dat deze ge tuige is ontslagen wegens diefstal, doch deze ontkent dit. Getuige Reedijk verklaart, dat hij ontsla gen is eenige dagen nadat hij door den veldwachter in deze zaak was gehoord. Eet smakelijk!, De andere getuigen charge verklaarden allen, dat er allerlei afvalproducten door worst, erwtensoep en gehakt verwerkt wer- L°r 'i ,n, een employé van het gemeen telijk slachthuis beweerde het tegendeel. uit het verhoor van de getuigen a déchar» ge, waarbij o.a. de directeur en een chauf- ieur van het destructiebedrijf te Overschie, kreeg men den indruk, dat geen enkel rfof DS f?° veel met creoline werkte als dat te Poeldijk. Requisitoir. De ambtenaar van het O.M., Mr. F. Hol- ?o cl c.0.ncludeerde in zijn requisitoir, dat zen is V°°r alle drie verdachtcn bewe- 1 r is ernstig en langdurig geknoeid. Spr. achtte een strenge straf gewenscht en eisch- te tegen den verdachte L. G. H. Scholtes 'n principale hechtenis van een week en tegen de beide anderen G. c. en C. W. Scholtes vier maal drie weken hechtenis. vrijspraak?'''ger' Mn 1 H" v" d" Meer pIe5Ü0 Mr^ir'\v°v-d"p!'ek"dee(' de kantonrechter, Hii vc'm™,i 1 n „"'s' onmiddellijk uitspraak twee wek-nn vScholtes tot vier maal ruaal één v nis' C H- Scholtes tot vier tr S'brit hechtenis, terwijl hij L. G- de dagvaarding!81"^' WCgenS CCn foUt

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 2