Het witte wonderpaard Ein Walzer aus Wien 'S HALLEN KOHIMGS RALLEN De bescherming van onzen aanvoer over zee TIVOLÏ- Bij BEISHUIZEN Belangrijke taak der Marine hier te lande WITTE BIOSCOOP Adwitemn do aeikaopen Hengelsportnieuws Gijs van der Hulst t De man, die „Swallows Boston" schiep Vischaanvoer en Vischprijzen Texelsch nieuws Verbetering weg in Het Noorden Het echtpaar Roeper 45 jaar getrouwd Marktoverzicht Gunstige openstelling postkantoor Den Burg Marktberichte* De thuiskomst van Hr. Ms. Gelderland UiMefieMj, Vischafslag Den Helder KoJi^&at Heden, Woensdag en Donderdag ZAAL 30 BALCON 50 voor de voorstelling in Rialto op Vrijdag wordt gehouden morgenmid dag (Woensdag) van 3 tot 4 uur in de voor eerste kwaliteit De allermooiste en duurste SPINAZIE p. p. 8 per kilo 15 Pracht vuurroode Wijnsapappelen p. k 25 of 28 7 Sinaasappelen 25 Geschrapte worteltjesp p.6 fyutteAtje. keizerstraat verlaagde prijzen van de Meubelen 4 prachtige crapeauds, CADEAU Theemeubel 4 90 „Alleen als de nood hoog gestegen is... gaat de geldbuidel open". Zoo ia nu eenmaal de praktijk, wanneer het onze landsverdediging betreft. Maar de nood is hoog gestegen. Gevaren bedreigen het Rijk over zee, zoowel als in Europa. Onder invloed van enkele bijkans tot het kookpunt opgezweepte volkeren zijn alle Volkenbondsillusies in rook opgegaan. Een wilde bewapeningswedloop heeft de gTootere mogendheden aangegrepen, zoodat ons land met zijn enorm koloniaal gebied wel heel erg achteraan komt. Het klinkt pessimistisch, maar zóó zijn nu eenmaal de feiten. In dit licht bezien getuigt het van zedelijken moed wanneer een vakman voor de Marine- vereeniging een voordracht houdt waarbij de „heilige huisjes" op het gebied van de ver dediging-ter-zee en die zijn er ten onzent vele niet worden ontzien. Het was n.1. de luit. ter zee le kl. A. J. Bussemaker, die onlangs de taak der Ned. Marine tijdens een Europeesch conflict, waarbij Nederland betrokken is, behandelde. Dwars door alle theoriën heen, welke in den loop der jaren over onze maritieme ver dediging zijn verkondigd, werd hier nu eens concreet en voor het eerst het probleem ge steld van de bescherming van den aanvoer van over zee, de een/ge mogelijkheid om de landsverdediging van dezen tijd met zijn enorme materiaalverslinding gedurende een langere periode intact te kunnen houden. De taak tot heden. Al te lang heeft men zich blind gestaard op de hoofdtaak van de Marine in Indië om daarnaast voor Nederland met kustverdedi ging te willen volstaan. De heer Bussemaker noemt dit o.i. te recht een „in wezen" conti nentale visie op onze maritieme verdediging. Hierbij is n.1. verzuimd rekening te houden met de economische situatie van ons land. Als importland is Nederland immers uiterst kwetsbaar. Moderne oorlog... een duur bedrijf De algemeene meening is, dat de toekom stige oorlog niet van korten duur zal zijn. De moderne wapens, o.a. het vliegtuig vertragen den duur van den oorlog, waaruit de con clusie volgt dat de fronten spoedig vastloopen en de oorlog een bedrijf van langen duur wordt. En daarvoor is nu eenmaal aanvoer van materialen primair. Vanzelfsprekend is de aanvoer over zee slechts mogelijk als onze bondgenooten de heerschappij ter zee voeren. Is dit niet het geval, dan is de maritieme taak beperkt tot kustverdediging, doch ook slechts dan alléén. Zoodoende kwam de heer Bussemaker tot het inzicht dat tot de taak der Koninklijke Marine hier te lande allereerst behoort de handelsbescherming op de Noordzee. Staatsman Colijn. Ongetwijfeld is het mede te danken aan het staatsmansinzicht van onzen minister president Dr. Colijn dat de aandacht van onze maritieme deskundigen thans gevestigd is op de noodzakelijkheid van onze handels bescherming, d.i. op de convoyeering onzer koopvaardij-vloot! Hij immers was het die met taaie hardnekkigheid de convoyeering van de Ned. koopvaardijvloot door den Straat van Gibraltar, in verband met het Spaansche conflict heeft doorgezet en volgehouden. Het was dezer dagen immers reeds een jaar ge leden dat deze convooydienst, welke zoo uiter mate effectief werkt, werd ingesteld. In alle opzichten een nuttige en dankbare taak voor de Marine in vredestijd! De uitvoering. Op welke wijze de convoyeering van onze handelsvloot over de Noordzee, in een conflict waarbij wij zelf zijn betrokken, zal moeten geschieden, zal nog nader door de deskun digen uitgewerkt dienen te worden. Zoo ook, welk defensie-materiaal daartoe moet worden gebouwd. Hoofdzaak voor ons bljjft dat het probleem gesteld is, en wy bepalen ons dan ook tot het Met zeer goed weer werd op 12 en 13 Maart een sluitingsconcours gehouden in de Kromme tocht. Door 72 leden werden er 303 baarsen gevangen. De uitslag luidde als volgt: le prijs: de heer J. Blok met 20 stuks. 2e prijs: de heer A. Lelie met 20 stuks, 3e prijs den heer P. Smit met 18 stuks enz. Daar de heer J. Blok in het afgeloopen seizoen de meeste baars heeft gevangen werd hij winnaar van den wisselbeker. Door den heer Joh. Smit werd de grootste baars van 25.5 cm gevangen, waarvoor deze een extra prijs ontving. Ook kreeg deze een extra prijs voor de meest gevangen baars in de le ronde. De heer P. Bakker kreeg een extra prijs voor de meeste baars gevangen in de laatste ronde. 16 Maart tot en met 31 Mei is het voor den hengelaar verboden om in de binnenwate ren te visschen. krachtig ondersteunen van deze zienswijze op de taak der Marine hier te lande. Natuurlijk willen wij er gaarne toe bijdragen het publiek mede te doordringen van de nood zakelijkheid onze koopvaardij-vloot in oorlogs tijd door convoyeering te doen beschermen. Men vergete niet dat onze koopvaardij een onzer grootste welvaartsbronnen vormt. Niet voor niets, zijn de Nederlanders door de eeuwen heen de vrachtvaarders van Europa genoemd! De meening in Engeland Ook voor het Britsche Rijk is de kwestie van den aanvoer van overzee een zaak van „te zijn... óf niet te zijn". De Britsche Marine beschouwt de bescherming van de handelsverbindingen en van de eigen koop vaardijvloot dan ook als van primair belang. Alle gevaren die de scheepvaart van het Vereenigd Koninkrijk bedreigen, gelden in even groote mate, ja mogelijk nog sterker onze eigen koopvaardij, aangezien ons land geografisch mogelijk nog in ongunstiger positie verkeerd. Dageltfksche convooydienst, een levensvraag. Wanneer wij eenmaal overtuigd zijn van de noodzakelijkheid van de bescherming van onzen aanvoer van over zee rijst ook de vraag, welke eischen daartoe aan de Marine gesteld zullen worden. In dit verband is ongetwijfeld de mededee- ling van den heer Bussemaker belangrijk dat alleen voor de verdediging van de „stelling Holland" een dagelijksche convooydienst noodzakelijk zal zijn, welke het binnenkomen zoowel als het uitvaren, beide van minstens acht koopvaardijschepen beveiligt. Hier ligt een grootsche taak voor de Marine weggelegd, want het Rijk in Europa zal nooit aan economische uitputting ten gronde moge gaan! Wie hoorde nimmer van den Jutter Gijs van der Hulst Gijs, de jongeman, die reeds op prillen leef tijd, hij zal toen zoowat 16 of 17 geweest zijn, zijn moeder, familieleden en vrienden deed suizebollen van verbazing door de waarachtige mededeeling, dat hij een muziek-stuk gecom poneerd had. En wat voor een muziek-stuk! Geen klom pendans, geen Schotsche Drie, en geen Horle pijp. Zelfs geen step of fox trot... verre van dat. Iets heel anders... een boston„real American", en zij heette „Swallows Boston". Wij weten het nog als den dag van gisteren, dat genoemde boston ingepakt werd als een kostbare baby, en met verzegelde orders naar Amerika verzonden. Naar niemand minder dan... Henry Ford. Aan hem was het werk opgedragen. In Den Helder vertelde Gijs, dat Ford hem voor deze daad van piëteit een Fordje zou sturen, maar tot op den huidigen dag heeft Gijs moeten fietsen, waaruit men zou kunnen concludeeren, dat meergenoemd Fordje nog steeds onderweg is. Hoe het ook zij, de Swallows Boston ver scheen in druk en was indertijd in den lande een succes-nummer op het populaire reper toire. Het was slechts het begin, want hoewel Gijs van der Hulst later uit het Nieuwediepsche leven verdween, hoorden wij bij tijd en wijle iets van hem, en dat was dan steeds iets goeds. En als goede Nieuwediepers hebben wij wy er ons ten zeerste over verheugd. Toevallig kregen wij dezer dagen het dag blad „De Gooi- en Eemlander" op de redactie tafel en daarin troffen wij een beschouwing van den kunstcriticus H. F. Kernkamp, over een uitvoering in de foyer van het „Hof van Holland" in Hilversum, gegeven door leer lingen van Gijs, die in deze stad reeds ge- ruimen tijd gevestigd is als muziekleeraar. Wij waren trots te lezen, dat deze recentie niets dan goeds aan het adres van onzen oud- Jutter bevatte, waarvan wij durven te ver onderstellen, dat hij het in de muziek nog wel verder zal brengen. Hoe zeer blijkt weer eens uit dit alles, waar toe soms een jeugdige uitbarsting van een fantasie-rijk gemoed, ook al is het een Swallows Boston, kan lelden Gisteren kwamen aan den Vischafslag te Rotterdam 1 motorlogger, 1 motorkotter en 1 motorbotter met resp. 772, 262 en 321 aan visch. Van IJmuiden, Den Helder en elders in het binnenland werden aangevoerd 700 manden en kisten 50 kg versche visch, 206 kistjes panharing, 28 kistjes ijsbokking en 10 kistjes versche spiering. Voor Noorwegen werden 23 kisten schel- visch geveild. De prijzen waren: groote tong 3640, middel tong 38—45, kleine tong 3538, slips tong 20—30, groote tarbot 3545, middel tarbot 2640. kleine tarbot 16 24, middel griet 20—26, kleine griet 14 20, groote griet 1620, middel schol 13 18, kleine schol 68, puf schol 46, schar 57, wijting 4—8,* kabeljauw 8—14, groote gul 7—10, middel gul 810. kleine gul 79, middel schelvisch 1825. kleine schelvisch 712, zeebot 6—15. kuit 8—15, zeebaars 47, ha ring 46. alles per kist; spiering 12—14 ct. per pond: ijsbokking 45, panharing 1.10 1.25 per kistje'. Morgen is het echtpaar P. W. Roeper Keyser, te De Waal, 45 jaar getrouwd. Het kan zijn, dat „oome Piet", zooals hij in de wandeling door zijn vele vrienden genoemd wordt, met verwondering dit krantenbericht leest en dat zijn vrouw haar hoofd schudt, en zegt: „Dat hadden ze niet moeten doen". Wij riskeeren deze critiek, want wij heb ben te aangename herinneringen aan het echtpaar Roeper, dan dat wij op deze plaats het niet van harte zouden gelukwenschen met dit jubileum. De populariteit van „oome Piet" is op zijn dorp groot. Al klommen zijn jaren, zijn hart bleef jong, zijn verstand helder en hij grijpt vijftig, zestig jaar in zijn herinnering terug, alsof het de dag van gisteren was. Oome Piet neemt een groote plaats in in het hart van de jeugd van De Waal en heeft tal van jonge vrienden in Den Helder. Het was op zijn initiatief, dat eenige jaren geleden, verschillende vriendjes van de Hel- dersche Courant, een kampeertocht maakten naar Texel en in zijn schuur een vriendelijk onderdak vonden. Wat had Oome Piet voor alles uitnemend gezorgd. En wat heeft hij zelf genoten van het bezoek van het „jonge volkje" aan De Waal. tlijzelf was iederen avond op het land aanwezig en hij was de ziel van het spel. Uit zijn brein diepte hij oude spelen op en deed ze voor. De 24 jon gens en meisjes, die in twee ploegen, vier dagen op het domein van den heer Roeper kampeerden, kwamen enthousiast terug; en thousiast over het genoegen op het eiland en over die „fijne oom Piet". Vriendschapsban den, die tijdens die kampeertochten gelegd werden, worden nog onderhouden en meisjes, die ondertusschen uit Den Helder vertrokken zijn, logeeren nog bij kampeervriendinnetjes in Den Helder. En nu zijn morgen oome Piet en zijn vrouw, die al dat jeugdig gedoe van haar man met een vriendelrjken glimlach gade slaat, 45 jaar getrouwd. Vijf en veertig jaar, het is een menschenleven. Wij hopen dat bei den nog verscheidene jaren voor elkander gespaard blijven en dat zij op den dag van morgen nog lang met vreugde mogen terug zien. Gelukkig is hun gezondheid nog goed, al doen de jaren zich natuurlijk gelden. Mijnheer en mevrouw Roeper, van harte gelukgewenscht, namens vele vrienden en in het bizonder namens de directie en redactie van onze krant. De werkzaamheden aan den weg in den Pol der „Het Noorden" zjjn beëindigd. De beton- weg die gemaakt is vanaf de kade tot de boer- derij „Sint Markus" door het waterschap „De Dertig Polders" op Texel is een groote ver betering voor het verkeer. De oude weg was voor voertuigen en vooral voor auto s bijna onbegaanbaar en nu ligt er een weg, die voor alle voertuigen geschikt is. NIEUWS VAN DE ZWEEFVLIEGCLUB. De zweefclub, die hier voor korten tijd werd opgericht, heeft dezer dagen bezoek gehad van den burgemeester dezer gemeente, mr. Kamp, die de werkzaamheden der leden in oogenschouw nam en als blijk van belangstel ling een gift schonk. Hoewel door de leden hard gewerkt wordt, zal er nog wel geruimen tijd verstrijken voor dat met zweefvliegen begonnen kan worden. Groot was gisteren de aanvoer aan de markt nog niet; alleen de kalverenaanvoer is van beteekenis, nuchtere kalveren brachten ge middeld een prijs op van 8.50 per stuk. Fok- kalveren deden prijzen van 20.a 36. per stuk, hoogste prijs 45. De koeien zijn duur, voornamelijk de melk koeien. Op de markt was de hoogste prijs pl.m. 250.doch de heer Plaatsman te De Waal verkocht op de boerderij twee beste melkkoeien voor 275.per stuk. De wolveehandel bestond in enkele rammen, hoogste prijs 30.De wolprijs stijgt thans aanmerkelijk, geboden werd op de markt 0.85 per kg. Verkocht werden nog slechts enkele partijen omdat men een hoogeren prijs ver wacht. Biggen deden op de markt een goeden prijs 14.tot 20.De prijs der vette varkens op de boerderij bedraagt pl.m. 29 cent per pond. Aan de eierenveiling liepen de eieren bij vorige week nog ongeveer 20 cent in prijs terug. Den Burg en De Koog krijgen post zegel-automaten Bij de Kamer van Koophandel en Fa brieken te Alkmaar is van den Directeur- Generaal der Posterijen en Telegrafie be richt ontvangen, dat het openstellings uur van het postkantoor te Den Burg in het tijdvak van 16 Mei tot 15 Septem ber met 1 uur (van 15 tot 16 uur) zal worden verlengd, terwijl aldaar tevens zal worden overgegaan to de plaatsing van een stel postzegelautomaten. Wat de openstelling van het poststation te De Koog betreft, deelde de Directeur- Generaal mede, daot aan het verzoek der Ka mer om ook de kantooruren van dit station gedurende de seizoendrukte uit te breiden, niet kan worden voldaan, daar, rekening hou dende met het verkeer, de openstelling thans reeds ruim voldoende moet worden geacht. Ook bij dit station zal een stel postzegel automaten worden geplaatst. Onderscheiding. Op de 14 Maart te Haarlem gehouden bloe- menkeuring van de Algemeene Vereeniging voor Bloembollencultuur, werd door de com missie voor de nomenclatuur een getuigschrift van verdienste toegekend aan den heer J. S. Dijt te Texel voor door dezen ingezonden „Iris reticulata „J. S. Dijt" 2 koeien 225250; 6 vette kalveren 20 36; 20 nuchtere kalveren 7—10: 4 rammen 25—30; 4 biggen 14—20; 20 kippen 1— 1.50. Aangevoerd: 69.318 eieren. 58/62 kg 2.50—2.75; 62/64 kg 2.70—2.85; 66/70 kg 2.90—3.20; 50/56 kg 2.30—2.50, alles per 100 stuks. Vrijdagmiddag tusschen 2—3 u, wordt Hr. Ms Gelderland", van zyn reis naar West- In dië" in onze haven verwacht. HpI schip zal den „looden verrader" in de smus hangen. (Voor bizonderheden omtrent de Geschiedenis van het beeld zie men de beschrij- ving op pag. 1 van Stadsnieuws. De „Gelderland" zal waarschijnlijk gelegd worden achter de Zeedoksluis. Departement van Marine. Bevorderd tot luit. ter zee der 2de kl. bij de Kon Marine-Reserve de luitenants ter zee der 3de kl. bij die reserve: I. Bink, UB. Goud schaal B. A. Verweij, A. Feenstra, Y. de Boer en J. 'Zwart; tot officier van den Marine Stoomvaartdienst der 2de kl. bij de Kon. Mar.- Reserve de officier van den Marine Stoom vaartdienst der 3de kl. bij die reserve J. ^Overgeplaatst van Hr. Ms. „Gouden Leeuw" naar Hr. Ms. „Sumatra" de luit. ter zee der 2de kl. P. Joosse. eVrgund om naar Nederland terug- te kee- ren aan den luit-kolonel der Mariniers H. F. J. M. A. von Frijtag Drabbe en den hoofd officier van gezondheid der 2de kl. P. de Mooy. DE VISSCHERIJ EN JAPANSCHE CONCURRENTIE. Bij K. B. van 12 Maart 1938 is bevorderd de Luit. ter Zee 3de klasse tot Luit. ter Zee 2de klasse C. H. Bartels. COMMANDANTSWISSELING HR. MS. „SUMATRA" EN „JAVA". Kapitein ter Zee K. W. F. M. Doorman is eervol ontheven van het bevel over Hr.Ms. Kruiser „Sumatra" en belast met het bevel over Hr. Ms. Kruiser „Java". Kapitein Luit. ter Zee L. F. Klaassen, eer vol ontheven over het bevel over Hr. Ms. kruiser „Java" en belast met het bevel over Hr. Ms. Kruiser „Sumatra", met bepaling.dat de overdracht en overname van het bevel der Kruisers zal plaats hebben te Colombo op een door den oudsten commandant te bepalen datum. „JAVA" OP THUISREIS. Hr. Ms. kruiser „Java" onder bevel van den kapitein-luitenant ter zee L. F. Klaassen, is gisteren van Kopenhagen naar Nederland vertrokken. De luit. ter zee le kl. A. J. Bik, wordt 18 Maart geplaatst bij de Marine-kazerne te Amsterdam, ter voorbereiding voor de be trekking van adjunct-chef van de marine kustwacht. De off. van gez. le kl. bij de zeemacht V. M. J. Kettlitz, aangewezen voor den dienst in Ned.-Indië, zal zijn bestemming volgen per m.s. Sibajak, 6 April van Rotterdam. De luit. ter zee le kl. J. K. Muller wordt 28 Maart geplaatst bij het Koninklijk Insti tuut voor de Marine te Willemsoord, ter voorbereiding van officier-instructeur by die inrichting. Velen bezien het visscherijbedrijf nog steeds als iets dat in groote lijnen toch nationaal blijft. Het onjuiste daarvan bleek weer toen we een lijst van import-artikelen uit Japan onder oogen kregen. We laten van die artike len, die een gezamelijke waarde van 6 mililoen gulden hebben, alles buiten beschouwing wat misschien wel voor de visscherij, maar moge lijk ook voor andere bedrijven van belang is. Echter vinden wij een invoer van haring- en trawlernetten, voor een totaal van 207.000 en aan vischmeel nog voor 328.000. Van de Japansche invoer is du.^ 535.000 of 9 rechtstreeks concurrentie voor de zee- visscherij en nevenbedrijven in eigen land. DEN HELDER, 14 Maart. Aangebracht door Korders: Schol le soort per kist 7.307.00 Schol 2e soort 4.504.00 Schar 4.003.50 Door garnalenvisschers: Gekookte garnalen per kg 0.17—0.16 Haring per tal 6.906.20 ZAANDAM ZUID 2—HKC 2—2. In een zeer feilen wedstrijd hebben deze twee clubs elkander ontmoet. Z.Z. had in het begin het spel in handen, en het mocht den HKC-er3 niet gelukken er in te komen. De ruststand ging in met een 20 voorsprong voor Z.Z. Na de rust scheen HKC daar geen genoegen mee te nemen en zetten zij alles op alles om den achterstand in te loopen, maar dat gelukte nu niet gemakkelijk, daar de Z.Z.- ers niet los lieten. Maar het lukte dan toch twee dames van HKC den stand gelijk te ma ken. Met 22 kwam het einde van deze span nende match. FAILLISSEMENTEN. Uitgesproken: L. de Wit, schoen maker, Zuidstraat 73. Curator mr. A. Veldman. HAVEN VAN NIEUWEDIEP. 14 Maart 1938. Aangekomen van Londen en vertrokken naar Harlingen het Ned. m.s. „Anbeja". een zeer goed populair programma I met Ken Maynard in de hoofdrol II met ADÈLE SANDROCK en WOLF ALBACH RETTY PIET HEINSTRAAT 38 TEL. 291 PAARDENSTRAAT 12 Tel. 566 in den Ouden Helder Indien U prijs stelt op plaatsing van Uw in de Held. Courant van morgen, Iaat Uw opgaaf 's middags vóór 4 uur in ons bezit zijn I MAGAZIJN v. GALENSTRAAT 53 TELEFOON 764 Pracht Schelvisch. Gul, Kabeljauw Zeewolf, Schar. Heldersche Bok king, blanke Stokvisch- Gebakken Kuit, Schar, Wijting, de echte Heldersche Bakbokking, zonder graat, koopt U alleen in de Van Galenstraat. Ziet de veerende voorkant, f65.- m. mooie Schemerlamp

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 6