Bij Kou en Griep Dampo. Doos 30 ct
De zitting
van de berechte aanrijdingen
Laatste phasen van aanrijdingen
te Texel en Wieringen
Nieuws
van Schiphol
ICeAi en landing.
Kantongerecht
Stroopers op heeterdaad
betrapt
Dc fatale aanrijding op Texel
Aanrijding met doodelijken afloop
Vischafslag Den Helder
Vischaanvoer cn Vischprijzen
Officier-vlieger wordt
Ballonvoerder
Gisterenmiddag hield de Heldersche Kan
tonrechter, mr. Sickenga, de gebruikelijke re
ceptie in het gebouw aan de Kerkgracht,
welke als altijd een druk bezoek ten deel viel.
Overtreding Schepenwet-
Als eerste verscheen voor het bekende
hekje de flink uit de kluiten gewasschen vis-
scherman H. W., schipper van de H.D. 213,
die door den commandant van de Z. 7, die als
getuige gehoord werd, betrapt was, toen hij
aan het visschen was buiten de denkbeeldige
lijn, loopende van de Westelijke punt van het
eiland Texel en de Noord-Hollandsche kust,
ter hoogte van den lichtopstand Falga. Ver
dachte mocht daar met zijn van beperkten om
vang zijnde scheepje niet komen, met het oog
op het gevaar, waarin hij zich zelf en de andere
opvarenden brengt. Verd. had wel een ver
gunning om op de Waddenzee te visschen,
doch deze was op deze hoogte niet van
kracht. Daar een overtreding van de Schepen
wet alleen gestraft kan worden met hechte
nis, vroeg de ambtenaar van het O.M., mr.
H. R. de Brueys Tack 5 dagen hechtenis. De
kantonrechter maakte er twee dagen van.
Van wien was de lange hond?
De aangehouden zaak tegen J. v. S., te
Wieringen behelsde een stroopersgeschiedenis.
Zooals get. Bais verklaarde, had hij v. S. ge
snapt, toen deze uit het land kwam, nadat hij
zich kennelijk bezig gehouden had met stroo-
perij, in welke richting ook de aanwezige
z.g. lange hond voldoende aanwijzing gaf. Van
S. ontkende echter van A tot Z wat getuige
verklaarde, terwijl de hond, dien Bais gezien
had, niet de zijne geweest was. Maar van wie
het beest dan wel was, wist hij evenmin te
vertellen. De ambtenaar zoowel als de rechter
hechtten meer waarde aan de verklaring van
Bais, dan aan die van verd. en dus werd
laatstgenoemde veroordeeld tot 25 gulden
boete, subs. 10 dagen met inlevering van den
hond en zoo dit niet mogelijk was, een bedrag
van 50 gulden, sub. 20 dagen hechtenis.
Hij had het bord niet gezien.
J. N. te Sint Maarten had zich te verant
woorden, omdat hij met z'n auto en aanhang
wagen over de Koningstraat te Wieringen
was gereden, terwijl deze tijdelijk voor het
openbaar verkeer gesloten verklaard was. Dit
was duidelijk met borden aangegeven, zooals
ook een getuige nog kwam vertellen. N. had
de borden „nooit zien", zooals hij verklaarde,
maar dat was voor den rechter geen beletsel
om hem tot 15 gulden boete te veroordeelen
plus vergoeding van de aangebrachte schade
ad ruim negentien gulden.
Op heeter daad!
De Huisduiner P. M. werd in de duinen be
trapt, terwijl hij een konijn in de hand had,
dat of gestrikt of met een hond gevangen
was. Uit de verwarde verklaringen van M.
kon zoowel het een als het andere het geval
geweest zijn. In ieder geval kostte hem dit
grapje 5.of 2 dagen.
Een verzuim?
De Texelsche ingezetene G. D. stond te
recht, omdat hij geen aanteekening gehouden
had in het daarvoor bestemde register van
een tweetal zakken wol, welke hij van Jan
Gielis gekocht had. Zelfs een maand na dato
was de boeking nog niet geschied. Dit ver
zuim kostte D. veertig gulden boete of 10 da
gen hechtenis.
In Januari van dit jaar heeft te Texel op
den z.g. Padweg een aanrijding plaats gehad
tusschen een auto en een wielrijder, welke
laatste er slecht afgekomen was. Want eerst
een week geleden heeft hjj het bed mogen
verlaten, terwijl hij een speciale vergunning
van den dokter noodig had om deze zitting
als getuige tegen P. E. J. K., den vracht
rijder, mee te kunnen maken.
Uit het verhoor bleek, dat K. bij het zien
van het rijwiel naar links was uitgeweken in
plaats van naar rechts, zoodoende de aan
rijding door een grove fout veroorzakende.
Het was geen wonder, dat zoowel het O.M.
als de rechter flink van leer trokken en bei
den tot de conclusie kwamen, dat K. voor-
loopig niet achter het stuur thuis hoort. Hij
werd veroordeeld tot 40 gulden boete subs.
20 dagen hechtenis, en intrekking van het
rijbewijs gedurende zes maanden.
Hij ontkende, maar
De gebrs. K. schijnen hier ter stede nogal
bekend te staan als menschen, die nogal een
ruim gebruik van hun jachtacte weten te
maken. Dikwijls moet het hun gelukt zijn,
een konijntje clandestien op den kop te tik
ken. zonder dat de hand der gerechtigheid er
iets aan kon doen. Maar op zekeren dag
moesten zij toch in twee korporaals van de
militaire politie hun meerderen erkennen,
want toen dezen in het ochtendlijke duister
een schot in de duinen hoorden, slopen zjj
op handen en voeten nader en zagen op een
gegeven moment, dat een der gebroeders met
een sterke lichtstraal uit een zaklantaarn een
konijn „gevangen" hield, terwijl de ander aan
legde om het onschuldige dier neer te paffen.
Juist even voor K. schoot kwamen de korpo
raals te voorschijn, de beide heeren aldus op
heeterdaad betrappende. Een der gebroeders
was slechts verschenen en die was zoo brutaal
om alles te ontkennen, wat de militairen ver
klaarden. De kantonrechter greep deze onsym
pathieke houding aan om een flinke boete op
te leggen, n.1. 40.of 10 dagen.
„Totale leegverkoop"
De Heldersche winkelier S. C. had gedu
rende eenigen tijd aangekondigd, dat hij een
„totale leegverkoop" hield. Volgens zijn
mededeelingen ter rechtzitting had de politie
niet eerder aanleiding gevonden procesver
baal op te maken, dan nadat de Kamer van
Koophandel daartoe het ve.zoek had gedaan,
z.L om een principieele uitspraak van den
kantonrechter uit te lokken. Verd. betoogde,
dat hij met de aankondiging „totale leeg
verkoop" geen overtreding begaan had van
de wet op de uitverkoopen, daar van „oprui
ming" noch van „uitver'-.oop" sprake geweest
was.
De ambtenaar van het O.M. beschouwde
deze wijze van aankondiging echter als „on
eerlijke concurrentie en zag in het verzoek
om een z.g. principieele uitspraak een poging
van den winkelier om er met een lichte boete
van af te komen. Spr. eischte dan ook f 60
boete, subs 40 dagen. De heer C. betoogde
nog, dat hij het perceel aan den Kanaalweg
wilde leegverkoopen, omdat hij in de nieuwe
zaak in de Keizerstraat niet met de artikelen
van de zaak aan den Kanaalweg wilde begin
nen.
De kantonrechter zal over 14 dagen schrif
telijk vonnis wijzen.
Een aanrijding, welke den dood van een
9-jarig meisje uit Leeuwarden tengevolge ge
had heeft, vond eenigen tijd geleden op den
hoek van den Stonteldijk en den Afsluitdijk
te Wieringen plaats. De chauffeur C. T., te
Wieringen, had deze aanrijding veroorzaakt,
omdat hij bij het uitkomen van eerstgenoem-
den dijk zich niet vergewist had of er ver
keer op den Afsluitdijk was. Mogelijk is ook,
dat hij door de sneeuw de kleine grijze auto
van den Leeuwarder automobilist niet ge
zien heeft. Hoe het ook zij, de kantonrechter
verweet T. grove roekeloosheid en liet zich
zelfs ontvallen, dat T. eigenlijk voor 10 jaar
den bak in moest. In het licht van deze uit
spraak gezien viel de straf nogal mee, deze
luidde n.1. 30 gulden boete, sub. 10 dagen
hechtenis en intrekking van het rijbewijs ge
durende een half jaar. Vooral de bijkomende
straf is echter zeer zwaar voor betrokkene,
omdat hij immers met autorijden zijn brood
moet verdienen.
Nog een aanrijding.
Het was wel de zitting van de aanrijdin
gen! Want ook Sj. B. uit Leeuwarden had op
den Afsluitdijk bij Wieringen een aanrijding
veroorzaakt door te verzuimen voorrang te
verleenen aan een auto, welke van rechts
kwam. Uitspraak: 25 gulden boete of 10 dg.
Herrie in een café geschopt.
H. P. wilde zich op verzoek van den café
houder Brink niet uit diens inrichting „De
Grot" verwijderen, toen deze geen prijs op
zijn bezoek bleek te stellen. Hij verzette zich
tegen verwijdering en trok zelfs een mes,
maar voor hij daar gebruik van had kunnen
maken, was hjj op straat gesmeten. Uitspraak
f 10.of 10 dagen.
Kleine zaken.
Een aantal lieden stond terecht wegens
venten zonder vergunning. Het waren S., M.
N., M. A. en H. A„ die allen f 5 boete kregen
met uitzondering van den laatste, wiens dag
vaarding... foutief gesteld was! „Ik krijg je
de volgende keer wel", dreigde Mr. Sickenga.
Voor het rijden met een auto zonder goed
functioneerende remmen en bovendien nog
met een verloopen rijbewijs werd W. v. d. V.
veroordeeld tot resp. f 15.en f 8.boete.
S. K. Driewieler niet op de voorgeschreven
wijze verlicht f 3.of 2dagen.
J. R. Veroorzaken van burengerucht en
het opgeven van een valschen naam aan de
politie: tweemaal 15 gulden.
J. M. v. A. zonder vergunning groenten in
voorraad gehouden f 2.of 1 dag.
M. K. zonder licht gereden en in de Spoor
straat op een tijdstip, dat dit verboden was:
tweemaal vier gulden.
J. F. C. v. A., idem als M.K., doch links
in de Spoorstraat gereden: f 4.en f 6.
boete.
W. K., rijwiel zonder functioneerend ach
terlicht f 4.
C. M. te Wieringen: in bezit van verlof A
doch bovendien genever ten verkoop in voor
raad gehad: f 25.of 10 dagen.
W. U.: Overtreding van de arbeidswet f 15.
of 10 dagen.
C. B. met een steen gegooid naar leegstaan
de huizen: f 6.of 2 dagen.
In onderstaande partq, gespeeld voor de
hoofdklassecompetitie van den N.D.B., is door
een der spelers de winst van een schijf over
zien. Onder dengene die deze winst weten
aan te toonen, wordt een nototiebloc welke
100 partijen kan bevatten, verloot.
J. Stoll (H.D.C.) H. G. Giskes (Zaandam).
Zwart
23X32
14—19
25X14
7—12
10—15
1—7
14X23
14X23
13—19
2—8
20—24
11X22
7—11
21—26
12—17
9X20
11X31
19X30
3—9
Zwart
18—23
19—24
20—25
12—18
15—20
5—10
19—23
9—14
10—14
8—13
4—9
17—22
22X31
16—21
26X37
14—20
17—22
24—29
20X29
Wit
2. 33—29
4. 39—33
6. 29X20
8. 4641
10. 41—37
12. 50—44
14. 28X19
16. 28X19
18. 44—39
20. 34—30
22. 30—25
24. 28X17
26. 26X37
28. 37—31
30. 42X31
32. 25X14
34. 28X17
36. 33X24
38. 43—39
Wit
1. 32—28
3. 37X28
5. 44—39
7. 41—37
9. 37—32
11. 31—27
13. 37—31
15. 33—28
17. 39—33
19. 33—28
21. 38—33
23. 42—38
25. 31—26
27. 4742
29. 33—28
31. 39—33
33. 31—27
35. 36X27
37. 35X24
39. 4943.
Tot hiertoe dan het gedeelte waarin boven
staande aanwezig was.
Er werd nog gespeeld: 391822!
40. 27X18 13X22! (sterk gespeeld, wèl
krijgt wit tijdelijk schijfwinst, na enkele zetten
krijgt zwart echter bij de goede voortzetting,
weer gelegenheid zijn verloren schijf terug te
winnen met zeer goed spel).
41. 3933 6—11? (de foutzet, hier had
813 gespeeld moeten worden, bijv. 813,
42. 33X24, 22—28, 43. 32—27 gedw. 28—32
en wit moet zijn gewonnen schijf weder terug
geven met goed spel voor zwart).
42. 33X24 22—28 43. 32—27 28—32
verloren, er volgt immers 4339 enz.
De oplossing van de partij stand D. Dissel
J. C. Kossen luidt:
Wit Zwart Wit Zwart
1. 22—28 2. 31X33 14—20
3. 25X14 11—16 4. 34X25 23X32
5. 37X28 13—19 6. 14X23 18X47
De oplossing van het probleem van J. Wit
volgt hieronder.
Wit Zwart Wit Zwart
1. 39—33 19X30 2. 28—23 18X29
3. 33X25 30X19 4. 38—33 27X49 of 29
5. 4741 36X49 of 29 6. 50—44 49X40
7. 35—1 gew., wits 4e zet is hier wel het
verrassendst.
Tot slot een probleem van den heer M.
Leune, Den Helder.
Zwart 9 schijven op: 12, 13, 16, 17, 21, 22,
24, 29 en 34. Wit 9 schijven op: 28, 31, 33,
36, 37, 38, 43, 44 en 50. Wit speelt en wint.
Oplossingen uiterlijk in te zenden tot 1 April
en te richten aan den Damredacteur van de
Held. Courant.
CORRESPONDENTIE.
W. v. R., Den Helder. Zal partij nazien.
J. STOLL.
Den Helder, 22 Maart.
Aangebracht door korders:
Tongen per kg 0.850.75
Slips 0.750.60
Schol le soort per kist 8.00—7.00
Schol 2e soort 4.503.20
Schar 2.001.50
Door garnalenvisschers:
Levende garnalen per lit 1.35
Gekookte garnalen per kg 0.16
Door haringvisschers:
32 tal haring per tal 5.204.30
1 zalm per stuk 33.00
STOOMVAART MIJ. NEDERLAND.
Marnix v. St. Aldegonde 22 Maart te P. Said.
Poelau Laut, t., 22 Maart te Londen.
Tarakan, t., 21 Maart van Singapore.
Tawali, 22 Maart te Batavia.
KON. NED. STOOMBOOT INLAAT SCHAPPIJ.
Alkmaar- 22 Maart van Antwerpen.
Ariadne pass. 21 Maart Gibraltar.
Costa Rica, t., 21 Maart Azoren gep.
Deucalion 21 Maart te Lissabon.
Euterpe, 22 Maart te A'dam.
Ganymedes 21 Maart van Tunis.
Hermes 21 Maart te Izmir.
Irene 20 Maart v. Guatemala City.
Nereus 21 Maart te Stettin.
Odysseus pass. 21 Maart Ouessant.
Oranje Nassau, t., 21 Maart 1 u. 25 m. v.m.
750 m. Z.W. van Land's End.
Orpheus, 22 Maart te A'dam.
Perseus pass. 22 Maart Gibraltar.
Rhea, 21 Msart te A'dam.
Stella 22 Maart van Hamburg.
Stuyvesant 20 Maart van Curaqao.
Theseus 21 Maart te Kopenhagen.
Titus pass. 21 Maart Ouessant.
KON. PAKETVAART MAATSCHAPPIJ.
Bantam 21 Maart te Bangkok.
Barentsz 20 Maart te Kohsichang.
Bontekoe 20 Maart v. Batavia.
Japara 20 Maart van Port Natal.
Maetsuyker 20 Maart v. Batavia.
Roggeveen 20 Maart van Mombassa.
Tasman 20 Maart van Port Natal.
HOLLANDAMERIKA LIJN.
Beemsterdijk 21 Maart 12 u. 45 m. n.m. 360
m. W. v. Scilly.
Burgerdijk, 22 Maart v. Tampico.
Dinteldijk 18 Maart v. Diego.
Drechtdijk, 21 Maart re Londen.
Maasdam 20 Maart 11 u. 35 m. n.m. 460 m.
W. van Bishop Rock.
Narenta, 20 Maart te Hamburg.
Rotterdam 16 Maart te Rio Janeiro.
Statendam 19 Maart van New York.
SILVER-JAVA PACIFIC-LÏJN.
Hoegh Silverstar 19 Maart v. Cebu.
Modjokerto 20 Maart te Hoilo.
Salawati 20 Maart te Lourenzo. Marqués.
Saparoea 19 Maart v. Singapore.
JAVACHINAJAPAN LIJN.
Tjidabak 20 Maart te Hongkong.
Tjisadane 21 Maart te Schanghai.
STOOMVAART MIJ. OCEAAN.
Achil.es, 21 Maart te Suez.
Bellerophon, pass. 21 Maart Gibraltar.
Melampus 21 Maart van Colombo.
Menelaus, 20 Kaart te Singapore.
Myrmidon, pass. 21 Maart Prawle Point.
Perseus 21 Maart te Dairen.
Phrontis 20 Maart te Swansea.
Polydorus, 21 Maart te Hamburg.
JAVA—NEW-YORK-LIJN.
Brastagi 21 Maart te Penang.
City of Bredford 21 Maart v. Penang.
Talisse 20 Maart te New Orleans.
Troilus 21 Maart v. Sabang.
KON. HOLL. LLOYD.
Zaanland, 21 Maart te B. Ayres.
ROTTERDAMSCHE LOYD.
Baloeran, u., 22 Maart v. Tanger.
Blitar, u., 19 Maart v. Padang.
Indrapoera, 22 Maar1- te Singapore.
Kota Gede, 21 Maart v. Hamburg.
Siantar, 21 Maart te Suez.
Sit k, 22 Maart te R'darn.
Tanapoeli, pass. 22 Maart Istanboul.
Tjikembang 20 Maart v. Port Said.
Weltevreden, pass. 21 Maart Perim.
HOLLAND—WEST-AFR1KA LIJN.
Amstelkerk, 21 Maart v. A'dam.
Gisteren werden aan den Vischafslag te
Rotterdam van IJmuiden en elders in het
binnenland 320 manden en kisten 50 kg
versche visch, 4 kistjes spiering, 7 kistjes
levende bot, 250 kistjes Y-bokking en 2 Hol-
landsche zalmen aangevoerd.
De prijzen' waren: groote tong 3035,
middel 3440, groote tarbot 2430,
middel./ 1825, griet 1420, middel schol
1014, kleine 510, puf 24, schar
26, kabeljauw 510, groote schelvisch
414, kleine 48, groote gul 39,
klein 57, koolvisch 23 kuit 48, ri-
viervisch 2.504, haring 45, wijting
36, hake 46 per kist; spiering 1215
ct. levende bot 1525 ct., Hollandsche zalm
1.201.40 per pond; Y-bokking 23 per
kistje.
De Lockheed 14 Super Electra,
een fraai vliegtuig.
De K.L.M.-vloot is wederom met twee
nieuwe machines versterkt.
De eerste was de Lockheed 14 Super
Electra,
Er is reeds veel over deze machine ge
schreven maar onda..ks dat waren de
K.L.M.-menschen toch verbaasd, want deze
kist overtrof alle verwachtingen.
Met een geweldige snelheid maakt de piloot
nog een paar rondjes boven het veld, om di
rect daarna een keurige landing te maken.
De piloot bleek de Amerikaan Heedle te
zijn, die speciaal meegekomen is om de
K.L.M.-piloten op deze markante machine af
te lessen. Toen de kist in de hangar stond,
hadden wjj volop de gelegenheid haar te be
wonderen. Het eerste wat ons opviel was,
dat de cockpit zich niet heelemaal vooraan
in de neus bevindt, maar meer in het midden,
zoodat er voorin een groote laadruimte is
ontstaan, waar zeer veel vracht in kan. Bo
vendien ziten op zij en onderaan de machine
verscheidene vakken, waar ook veel lading
in kan. Dan viel ons op, dat de vleugels tame
lijk klein zijn en dat de remklappen heele
maal afwijken met die van de Douglas. Bij
de Douglas gaan de remklappen omlaag, ter
wijl bij de Lockheed 14 Super Electra de
remklappen eerst naar achter schuiven om
het vleugel-oppervlak te vergrooten en dan
naar beneden zakken. Een dergelijk systeem
had men op Schiphol nog nimmer gezien,
ook niet bij het eerste type van de Lockheed-
fabrieken, welke dagelijks op Schiphol komt.
De Engelsche Luchtvaartmaatschappij vliegt
n.1. veel met dit type. De machine biedt
plaats aan elf personen, doch de eerste ca-
binestoel wordt door den marconist gebruikt,
aangezien de cockpit slechts aan twee per
sonen plaats biedt, n.1. aan den piloot en den
mecanicien.
De afwerking van deze kist is werkelijk
schitterend. Alles is even mooi, terwijl de
stoelen buitengewoon gemakkelijk zitten en
in eiken gewenschten stand gebracht kunnen
worden.
Deze Lockheed is een middendekker en
heeft twee richtingroeren, in tegenstelling
met de Douglas, wat een laagdekker is, welke
één richtingroer heeft.
Ook het intrekbare landings-gestel' wijkt
af met dat van de Douglas. Bjj de Douglas
gaan de wielen rechtstandig naar binnen,
terwql bij de Lockheed de wielen naar ach
teren klappen om daarna bijna geheel in de
motorgondels te verdwijnen.
Nadat we de machine bekeken hadden,
kregen we gelegenheid een proefvlucht mede
te maken.
Na een bijzonder korten aanloop, hetgeen
natuurlijk een groot voordeel is bjj kleine
vliegvelden, zaten we direct op 1000 meter
hoogte. Daarna ging het full speed op
Rotterdam aan. De machine is uiterst sta
biel en het vliegen in deze kist is heelemaal
niet vermoeiend, aangezien men absoluut
geen hinder heeft van de motoren; men kan
zonder de geringste inspanning een normaal
gesprek voeren.
Na even boven Waalhaven gecirkeld te
hebben koersten we weer op Schiphol aan.
De kruissnelheid is ongeveer 350 km, terwijl
de topsnelheid zeker meer dan 400 km be
draagt.
De Lockheed is uitgerust met twee Wright
Cyclone motoren, elk van 875 pk. Zooals
men weet, zal deze machine ook dienst gaan
doen op de binnenlandsche lijnen. De naam
van de eerste Lockheed is PHAPE (Ek
ster). Het wachten is nu op de twee volgende
Lockheeds.
De tweede nieuwe machine, welke voor de
K.L.M.-vloot bestemd is, kwam Zondagmid
dag om ongeveer 5 uur op Schiphol aan. Het
was de PHARW (Wulp), één van de serie
nieuwe Douglas DC3 toestellen, welke de
K.L.M. besteld heeft. Deze machine was
reeds uitgerust met twee Wright Cyclone
motoren elk van 1100 pk. De bedoeling is,
dat binnenkort alle DC3 vliegtuigen deze
motoren uitgerust zullen worden. Zooals U
weet, hebben de DC 3's nu nog motoren van
1000 pk.
Bovendien was deze machine voorzien van
een tamelijk wijde buis, welke onder het
vliegtuig zit. Dit is voor de stortkleppen.
Mocht men bijv. in slecht weer zitten en men
moet persé minder gewicht hebben, dan kan
men door deze buis een gedeelte van de ben
zine aftappen. Ook natuurlijk in geval van
een noodlanding, kan men de benzine door
deze buis weg laten loopen, hetgeen de vei
ligheid zeer zeker in groote mate ten goede
komt. Zooals men ziet doet de K.LM alles
om het vliegen zoo veilig mogelijk te mekm
en denkt bij alles wat zij doet aan de leuv'
„Safety First".
EVANGELISCHE KERK IN OOSTENRIJK.
Het Zwitsersch Christelijk Persbureau te
Zürich meldt, ons, dat de Anschluss voor de
Evangelische kerken in Oostenrijk een voor-
deel van beteekenis heeft meegebracht. In het
oude Oostenrijk werd de Evangelische kerk
bestuurd door een opperkerkraad die door den
staat werd benoemd en beheerscht. Dit had
tot gevolg, dat hoewel in de Evangelische kerk
weinig sympathie voor de volksstemming van
Schuschnigg bestond, de opperkerkeraad der
Evangelische kerken toch op last der regee.
ring deze volksstemming steunde en aan de
kerkleden aanbeval om „ja" te stemmen.
Thans is deze opperkerkeraad vervangen door
een voorloopig bestuur met o.a. als leden dr.
Knauer en ds. Eder, dat op dezelfde wijze als
in de Duitsche landen het kerkbestuur uit de
kerk zelve zal opbouwen, bij de Duitsche Evan
gelische kerk zich aansluit en door de revolutie
aanmerkelijk vrijer van staatsbemoeiing is ge
worden. De Oostenrijksche Evangelische kerk
hoopt inmiddels, dat de Duitsche kerkstrijd
zich niet naar Oostenrijk verplaatsen zal. Voor
loopig zijn de Evangelische kerken in Oosten
rijk met den Anschluss buitengewoon ver
heugd.
DE 29STE PREDIKANT.
Hervormd Amsterdam" schrijft het volgen-
Naar wij vernemen, wordt in kerkeraads-
kringen te Amsterdam ernstig overwogen de
29ste predikantsplaats op te heffen, zulks in
verband met de steeds stijgende tekorten op
de kerkelijke rekening. Gaat men hiertoe over,
dan zullen in den tijd van eenige jaren drie
predikantsplaatsen zijn opgeheven, terwijl de
op deze wijze verkregen bezuiniging nog
geenszins voldoende zal zijn om het tekort voor
1937 begroot op f 41.000.te dekken. Het
staat dus te vreezen, dat men voort zal moe
ten gaan met verdere inkrimping van het
corps van ambstdragers en eventueel met
sluiting van verschillende kerkgebouwen."
de
Luitenant Focquin de Grave start
te Dusseldorf.
De eerste luitenant-vlieger F. L. M. Focquin
de Grave van de luchtvaartafdeeling op
Schiphol is er in geslaagd op de Ballonschool
te Düsseldorf het examen voor ballonvoerder
met gunstig gevolg af te leggen. De com
mandant van de luchtvaartafdeeling, luite
nant-kolonel F. A. van Heyst, zelf oud-ballon
voerder, heeft hiertoe alle medewerking ver
leend. In de kringen van de Nederlandsche
Ballonsport-vereeniging, welke organisatie
het initiatief tot deze opleiding heeft geno
men, heerscht groote voldoening.
WAT IE DAT?
Geregeld, volgens het gestelde plan, verschij
nen de afleveringen van den tweeden druk (6e
12e duizendtal) van de Encyclopedie voor
Jongeren „Wat is Dat?" Uitgave Hollandia-
drukkerij N.V., Baarn, 24 maandelijksche afl.
k 1.10. Thans hebben afl. 11 en 12 het licht
gezien. Zij loopen van Gouverneur-Generaal tot
Ibsen.
Bij het doorbladeren van dit deel treffen wij
onder andere een interessant artikel over
Graadmeting, verduidelijkt door twee teeke-
ningen. Een artikel over Graal trekt onzen
aandacht en wij bezien de mooie foto's bij de
artikelen Graderen, Gramofoon, Graniet, de
teekeningen bij Graphologie. 's-Gravenhage is
een lang artikel geworden, geschreven door den
bijzonderen medewerker, den heer Bothenius
Brouwer. Bijzonder mooi is het artikel Groote
Vergadering, geïllustreerd met een afbeelding
van de Groote Vergadering in 1651 na den dood
van Willem II. Gymnastiek geeft ons verschil
lende foto's van turners en turnsters.
„Haaienvangen" geeft een goeden indruk van
dit lang niet ongevaarlijke bedrijf.
Vervolgens een uitvoerig artikel over Hanze,
over Havens, over Heemschut. Hierop volgt
een beknopte weergave van het verhaal van
de vier Heemskinderen. Dan een artikel over
Hefwerk, dat van bijzondere bekoring is voor
de technisch aangelegde jongeren. Een ander
artikel is gewijd aan de Heidemaatschappij,
weer een ander bespreekt de bekende Helding
gestichten. Ook is er een artikel gewijd aan
Prins Hendrik. Ook aan Hitier wordt een objec
tief artikel gewijd, terwijl eveneens de sport,
in den vorm van een artikel over Hockey, niet
is vergeten.
Ibsen opent de letter I.; een foto van dezen
schrijver staat op de vorige bladzijde; zoo zou
den wij door kunnen gaan, want de inhoud van
dit standaardwerk voor de jeugd is buitenge
woon rijk en belangwekkend en biedt een schat
van kennis en wetenswaardigheden voor onze
jonge menschen, warvan niet het minst de
studeerende jongelui profijt zullen kunnen trek
ken.
De blauwe sirene, door Ed. Veter
man. Uitgave J. M. Meulenhof, Amsterdam.
Een boeiend relaas van wat er leeft en woelt,
hoopt en wanhoopt onder de menigte van in
ternationale gelukzoekers aan de Cöte d'azur.
Gelukzoekers in den letterlijken zin van het
woord. De een zoekt zijn geluk in vergetelheid,
een ander in het schijnbaar schitterende, in
werkelijkheid vooze leven van een decadente
luxe. Maar allen, de een meer dan de andere,
de een bewuster dan de ander, zoeken geld,
hetzij in de speelzalen aó.n de Rivièra, hetzij in
bezigheden, welke het daglicht slecht ver
dragen.
Met soms gevoelige trekjes wordt den lezer
tem schildering gegeven van het lijden en de
v irnedering, waarin eertijds machtige Russi-
s~ne aristocraten, hooge officieren en ambtena-
ren hun armzalig bestaan in die schitterende
omgeving voortsleepen.
Ook zeer goed beschreven is de waan, dat
j °f toch éénmaal moet winnen, waartoe
onverbiddelijk elke deelnemer aan het hazard
spel wordt gedreven en welke hem vaak naar
a.geheele ondergang voert. Een boeiende
roman, welke den lezer pakt maar hem, na de
lezing, echter weer loslaat.