Bij Kou en Griep Dampo. Doos 30 ct De zitting van de berechte aanrijdingen Laatste phasen van aanrijdingen te Texel en Wieringen Nieuws van Schiphol ICeAi en landing. Kantongerecht Stroopers op heeterdaad betrapt Dc fatale aanrijding op Texel Aanrijding met doodelijken afloop Vischafslag Den Helder Vischaanvoer cn Vischprijzen Officier-vlieger wordt Ballonvoerder Gisterenmiddag hield de Heldersche Kan tonrechter, mr. Sickenga, de gebruikelijke re ceptie in het gebouw aan de Kerkgracht, welke als altijd een druk bezoek ten deel viel. Overtreding Schepenwet- Als eerste verscheen voor het bekende hekje de flink uit de kluiten gewasschen vis- scherman H. W., schipper van de H.D. 213, die door den commandant van de Z. 7, die als getuige gehoord werd, betrapt was, toen hij aan het visschen was buiten de denkbeeldige lijn, loopende van de Westelijke punt van het eiland Texel en de Noord-Hollandsche kust, ter hoogte van den lichtopstand Falga. Ver dachte mocht daar met zijn van beperkten om vang zijnde scheepje niet komen, met het oog op het gevaar, waarin hij zich zelf en de andere opvarenden brengt. Verd. had wel een ver gunning om op de Waddenzee te visschen, doch deze was op deze hoogte niet van kracht. Daar een overtreding van de Schepen wet alleen gestraft kan worden met hechte nis, vroeg de ambtenaar van het O.M., mr. H. R. de Brueys Tack 5 dagen hechtenis. De kantonrechter maakte er twee dagen van. Van wien was de lange hond? De aangehouden zaak tegen J. v. S., te Wieringen behelsde een stroopersgeschiedenis. Zooals get. Bais verklaarde, had hij v. S. ge snapt, toen deze uit het land kwam, nadat hij zich kennelijk bezig gehouden had met stroo- perij, in welke richting ook de aanwezige z.g. lange hond voldoende aanwijzing gaf. Van S. ontkende echter van A tot Z wat getuige verklaarde, terwijl de hond, dien Bais gezien had, niet de zijne geweest was. Maar van wie het beest dan wel was, wist hij evenmin te vertellen. De ambtenaar zoowel als de rechter hechtten meer waarde aan de verklaring van Bais, dan aan die van verd. en dus werd laatstgenoemde veroordeeld tot 25 gulden boete, subs. 10 dagen met inlevering van den hond en zoo dit niet mogelijk was, een bedrag van 50 gulden, sub. 20 dagen hechtenis. Hij had het bord niet gezien. J. N. te Sint Maarten had zich te verant woorden, omdat hij met z'n auto en aanhang wagen over de Koningstraat te Wieringen was gereden, terwijl deze tijdelijk voor het openbaar verkeer gesloten verklaard was. Dit was duidelijk met borden aangegeven, zooals ook een getuige nog kwam vertellen. N. had de borden „nooit zien", zooals hij verklaarde, maar dat was voor den rechter geen beletsel om hem tot 15 gulden boete te veroordeelen plus vergoeding van de aangebrachte schade ad ruim negentien gulden. Op heeter daad! De Huisduiner P. M. werd in de duinen be trapt, terwijl hij een konijn in de hand had, dat of gestrikt of met een hond gevangen was. Uit de verwarde verklaringen van M. kon zoowel het een als het andere het geval geweest zijn. In ieder geval kostte hem dit grapje 5.of 2 dagen. Een verzuim? De Texelsche ingezetene G. D. stond te recht, omdat hij geen aanteekening gehouden had in het daarvoor bestemde register van een tweetal zakken wol, welke hij van Jan Gielis gekocht had. Zelfs een maand na dato was de boeking nog niet geschied. Dit ver zuim kostte D. veertig gulden boete of 10 da gen hechtenis. In Januari van dit jaar heeft te Texel op den z.g. Padweg een aanrijding plaats gehad tusschen een auto en een wielrijder, welke laatste er slecht afgekomen was. Want eerst een week geleden heeft hjj het bed mogen verlaten, terwijl hij een speciale vergunning van den dokter noodig had om deze zitting als getuige tegen P. E. J. K., den vracht rijder, mee te kunnen maken. Uit het verhoor bleek, dat K. bij het zien van het rijwiel naar links was uitgeweken in plaats van naar rechts, zoodoende de aan rijding door een grove fout veroorzakende. Het was geen wonder, dat zoowel het O.M. als de rechter flink van leer trokken en bei den tot de conclusie kwamen, dat K. voor- loopig niet achter het stuur thuis hoort. Hij werd veroordeeld tot 40 gulden boete subs. 20 dagen hechtenis, en intrekking van het rijbewijs gedurende zes maanden. Hij ontkende, maar De gebrs. K. schijnen hier ter stede nogal bekend te staan als menschen, die nogal een ruim gebruik van hun jachtacte weten te maken. Dikwijls moet het hun gelukt zijn, een konijntje clandestien op den kop te tik ken. zonder dat de hand der gerechtigheid er iets aan kon doen. Maar op zekeren dag moesten zij toch in twee korporaals van de militaire politie hun meerderen erkennen, want toen dezen in het ochtendlijke duister een schot in de duinen hoorden, slopen zjj op handen en voeten nader en zagen op een gegeven moment, dat een der gebroeders met een sterke lichtstraal uit een zaklantaarn een konijn „gevangen" hield, terwijl de ander aan legde om het onschuldige dier neer te paffen. Juist even voor K. schoot kwamen de korpo raals te voorschijn, de beide heeren aldus op heeterdaad betrappende. Een der gebroeders was slechts verschenen en die was zoo brutaal om alles te ontkennen, wat de militairen ver klaarden. De kantonrechter greep deze onsym pathieke houding aan om een flinke boete op te leggen, n.1. 40.of 10 dagen. „Totale leegverkoop" De Heldersche winkelier S. C. had gedu rende eenigen tijd aangekondigd, dat hij een „totale leegverkoop" hield. Volgens zijn mededeelingen ter rechtzitting had de politie niet eerder aanleiding gevonden procesver baal op te maken, dan nadat de Kamer van Koophandel daartoe het ve.zoek had gedaan, z.L om een principieele uitspraak van den kantonrechter uit te lokken. Verd. betoogde, dat hij met de aankondiging „totale leeg verkoop" geen overtreding begaan had van de wet op de uitverkoopen, daar van „oprui ming" noch van „uitver'-.oop" sprake geweest was. De ambtenaar van het O.M. beschouwde deze wijze van aankondiging echter als „on eerlijke concurrentie en zag in het verzoek om een z.g. principieele uitspraak een poging van den winkelier om er met een lichte boete van af te komen. Spr. eischte dan ook f 60 boete, subs 40 dagen. De heer C. betoogde nog, dat hij het perceel aan den Kanaalweg wilde leegverkoopen, omdat hij in de nieuwe zaak in de Keizerstraat niet met de artikelen van de zaak aan den Kanaalweg wilde begin nen. De kantonrechter zal over 14 dagen schrif telijk vonnis wijzen. Een aanrijding, welke den dood van een 9-jarig meisje uit Leeuwarden tengevolge ge had heeft, vond eenigen tijd geleden op den hoek van den Stonteldijk en den Afsluitdijk te Wieringen plaats. De chauffeur C. T., te Wieringen, had deze aanrijding veroorzaakt, omdat hij bij het uitkomen van eerstgenoem- den dijk zich niet vergewist had of er ver keer op den Afsluitdijk was. Mogelijk is ook, dat hij door de sneeuw de kleine grijze auto van den Leeuwarder automobilist niet ge zien heeft. Hoe het ook zij, de kantonrechter verweet T. grove roekeloosheid en liet zich zelfs ontvallen, dat T. eigenlijk voor 10 jaar den bak in moest. In het licht van deze uit spraak gezien viel de straf nogal mee, deze luidde n.1. 30 gulden boete, sub. 10 dagen hechtenis en intrekking van het rijbewijs ge durende een half jaar. Vooral de bijkomende straf is echter zeer zwaar voor betrokkene, omdat hij immers met autorijden zijn brood moet verdienen. Nog een aanrijding. Het was wel de zitting van de aanrijdin gen! Want ook Sj. B. uit Leeuwarden had op den Afsluitdijk bij Wieringen een aanrijding veroorzaakt door te verzuimen voorrang te verleenen aan een auto, welke van rechts kwam. Uitspraak: 25 gulden boete of 10 dg. Herrie in een café geschopt. H. P. wilde zich op verzoek van den café houder Brink niet uit diens inrichting „De Grot" verwijderen, toen deze geen prijs op zijn bezoek bleek te stellen. Hij verzette zich tegen verwijdering en trok zelfs een mes, maar voor hij daar gebruik van had kunnen maken, was hjj op straat gesmeten. Uitspraak f 10.of 10 dagen. Kleine zaken. Een aantal lieden stond terecht wegens venten zonder vergunning. Het waren S., M. N., M. A. en H. A„ die allen f 5 boete kregen met uitzondering van den laatste, wiens dag vaarding... foutief gesteld was! „Ik krijg je de volgende keer wel", dreigde Mr. Sickenga. Voor het rijden met een auto zonder goed functioneerende remmen en bovendien nog met een verloopen rijbewijs werd W. v. d. V. veroordeeld tot resp. f 15.en f 8.boete. S. K. Driewieler niet op de voorgeschreven wijze verlicht f 3.of 2dagen. J. R. Veroorzaken van burengerucht en het opgeven van een valschen naam aan de politie: tweemaal 15 gulden. J. M. v. A. zonder vergunning groenten in voorraad gehouden f 2.of 1 dag. M. K. zonder licht gereden en in de Spoor straat op een tijdstip, dat dit verboden was: tweemaal vier gulden. J. F. C. v. A., idem als M.K., doch links in de Spoorstraat gereden: f 4.en f 6. boete. W. K., rijwiel zonder functioneerend ach terlicht f 4. C. M. te Wieringen: in bezit van verlof A doch bovendien genever ten verkoop in voor raad gehad: f 25.of 10 dagen. W. U.: Overtreding van de arbeidswet f 15. of 10 dagen. C. B. met een steen gegooid naar leegstaan de huizen: f 6.of 2 dagen. In onderstaande partq, gespeeld voor de hoofdklassecompetitie van den N.D.B., is door een der spelers de winst van een schijf over zien. Onder dengene die deze winst weten aan te toonen, wordt een nototiebloc welke 100 partijen kan bevatten, verloot. J. Stoll (H.D.C.) H. G. Giskes (Zaandam). Zwart 23X32 14—19 25X14 7—12 10—15 1—7 14X23 14X23 13—19 2—8 20—24 11X22 7—11 21—26 12—17 9X20 11X31 19X30 3—9 Zwart 18—23 19—24 20—25 12—18 15—20 5—10 19—23 9—14 10—14 8—13 4—9 17—22 22X31 16—21 26X37 14—20 17—22 24—29 20X29 Wit 2. 33—29 4. 39—33 6. 29X20 8. 4641 10. 41—37 12. 50—44 14. 28X19 16. 28X19 18. 44—39 20. 34—30 22. 30—25 24. 28X17 26. 26X37 28. 37—31 30. 42X31 32. 25X14 34. 28X17 36. 33X24 38. 43—39 Wit 1. 32—28 3. 37X28 5. 44—39 7. 41—37 9. 37—32 11. 31—27 13. 37—31 15. 33—28 17. 39—33 19. 33—28 21. 38—33 23. 42—38 25. 31—26 27. 4742 29. 33—28 31. 39—33 33. 31—27 35. 36X27 37. 35X24 39. 4943. Tot hiertoe dan het gedeelte waarin boven staande aanwezig was. Er werd nog gespeeld: 391822! 40. 27X18 13X22! (sterk gespeeld, wèl krijgt wit tijdelijk schijfwinst, na enkele zetten krijgt zwart echter bij de goede voortzetting, weer gelegenheid zijn verloren schijf terug te winnen met zeer goed spel). 41. 3933 6—11? (de foutzet, hier had 813 gespeeld moeten worden, bijv. 813, 42. 33X24, 22—28, 43. 32—27 gedw. 28—32 en wit moet zijn gewonnen schijf weder terug geven met goed spel voor zwart). 42. 33X24 22—28 43. 32—27 28—32 verloren, er volgt immers 4339 enz. De oplossing van de partij stand D. Dissel J. C. Kossen luidt: Wit Zwart Wit Zwart 1. 22—28 2. 31X33 14—20 3. 25X14 11—16 4. 34X25 23X32 5. 37X28 13—19 6. 14X23 18X47 De oplossing van het probleem van J. Wit volgt hieronder. Wit Zwart Wit Zwart 1. 39—33 19X30 2. 28—23 18X29 3. 33X25 30X19 4. 38—33 27X49 of 29 5. 4741 36X49 of 29 6. 50—44 49X40 7. 35—1 gew., wits 4e zet is hier wel het verrassendst. Tot slot een probleem van den heer M. Leune, Den Helder. Zwart 9 schijven op: 12, 13, 16, 17, 21, 22, 24, 29 en 34. Wit 9 schijven op: 28, 31, 33, 36, 37, 38, 43, 44 en 50. Wit speelt en wint. Oplossingen uiterlijk in te zenden tot 1 April en te richten aan den Damredacteur van de Held. Courant. CORRESPONDENTIE. W. v. R., Den Helder. Zal partij nazien. J. STOLL. Den Helder, 22 Maart. Aangebracht door korders: Tongen per kg 0.850.75 Slips 0.750.60 Schol le soort per kist 8.00—7.00 Schol 2e soort 4.503.20 Schar 2.001.50 Door garnalenvisschers: Levende garnalen per lit 1.35 Gekookte garnalen per kg 0.16 Door haringvisschers: 32 tal haring per tal 5.204.30 1 zalm per stuk 33.00 STOOMVAART MIJ. NEDERLAND. Marnix v. St. Aldegonde 22 Maart te P. Said. Poelau Laut, t., 22 Maart te Londen. Tarakan, t., 21 Maart van Singapore. Tawali, 22 Maart te Batavia. KON. NED. STOOMBOOT INLAAT SCHAPPIJ. Alkmaar- 22 Maart van Antwerpen. Ariadne pass. 21 Maart Gibraltar. Costa Rica, t., 21 Maart Azoren gep. Deucalion 21 Maart te Lissabon. Euterpe, 22 Maart te A'dam. Ganymedes 21 Maart van Tunis. Hermes 21 Maart te Izmir. Irene 20 Maart v. Guatemala City. Nereus 21 Maart te Stettin. Odysseus pass. 21 Maart Ouessant. Oranje Nassau, t., 21 Maart 1 u. 25 m. v.m. 750 m. Z.W. van Land's End. Orpheus, 22 Maart te A'dam. Perseus pass. 22 Maart Gibraltar. Rhea, 21 Msart te A'dam. Stella 22 Maart van Hamburg. Stuyvesant 20 Maart van Curaqao. Theseus 21 Maart te Kopenhagen. Titus pass. 21 Maart Ouessant. KON. PAKETVAART MAATSCHAPPIJ. Bantam 21 Maart te Bangkok. Barentsz 20 Maart te Kohsichang. Bontekoe 20 Maart v. Batavia. Japara 20 Maart van Port Natal. Maetsuyker 20 Maart v. Batavia. Roggeveen 20 Maart van Mombassa. Tasman 20 Maart van Port Natal. HOLLANDAMERIKA LIJN. Beemsterdijk 21 Maart 12 u. 45 m. n.m. 360 m. W. v. Scilly. Burgerdijk, 22 Maart v. Tampico. Dinteldijk 18 Maart v. Diego. Drechtdijk, 21 Maart re Londen. Maasdam 20 Maart 11 u. 35 m. n.m. 460 m. W. van Bishop Rock. Narenta, 20 Maart te Hamburg. Rotterdam 16 Maart te Rio Janeiro. Statendam 19 Maart van New York. SILVER-JAVA PACIFIC-LÏJN. Hoegh Silverstar 19 Maart v. Cebu. Modjokerto 20 Maart te Hoilo. Salawati 20 Maart te Lourenzo. Marqués. Saparoea 19 Maart v. Singapore. JAVACHINAJAPAN LIJN. Tjidabak 20 Maart te Hongkong. Tjisadane 21 Maart te Schanghai. STOOMVAART MIJ. OCEAAN. Achil.es, 21 Maart te Suez. Bellerophon, pass. 21 Maart Gibraltar. Melampus 21 Maart van Colombo. Menelaus, 20 Kaart te Singapore. Myrmidon, pass. 21 Maart Prawle Point. Perseus 21 Maart te Dairen. Phrontis 20 Maart te Swansea. Polydorus, 21 Maart te Hamburg. JAVA—NEW-YORK-LIJN. Brastagi 21 Maart te Penang. City of Bredford 21 Maart v. Penang. Talisse 20 Maart te New Orleans. Troilus 21 Maart v. Sabang. KON. HOLL. LLOYD. Zaanland, 21 Maart te B. Ayres. ROTTERDAMSCHE LOYD. Baloeran, u., 22 Maart v. Tanger. Blitar, u., 19 Maart v. Padang. Indrapoera, 22 Maar1- te Singapore. Kota Gede, 21 Maart v. Hamburg. Siantar, 21 Maart te Suez. Sit k, 22 Maart te R'darn. Tanapoeli, pass. 22 Maart Istanboul. Tjikembang 20 Maart v. Port Said. Weltevreden, pass. 21 Maart Perim. HOLLAND—WEST-AFR1KA LIJN. Amstelkerk, 21 Maart v. A'dam. Gisteren werden aan den Vischafslag te Rotterdam van IJmuiden en elders in het binnenland 320 manden en kisten 50 kg versche visch, 4 kistjes spiering, 7 kistjes levende bot, 250 kistjes Y-bokking en 2 Hol- landsche zalmen aangevoerd. De prijzen' waren: groote tong 3035, middel 3440, groote tarbot 2430, middel./ 1825, griet 1420, middel schol 1014, kleine 510, puf 24, schar 26, kabeljauw 510, groote schelvisch 414, kleine 48, groote gul 39, klein 57, koolvisch 23 kuit 48, ri- viervisch 2.504, haring 45, wijting 36, hake 46 per kist; spiering 1215 ct. levende bot 1525 ct., Hollandsche zalm 1.201.40 per pond; Y-bokking 23 per kistje. De Lockheed 14 Super Electra, een fraai vliegtuig. De K.L.M.-vloot is wederom met twee nieuwe machines versterkt. De eerste was de Lockheed 14 Super Electra, Er is reeds veel over deze machine ge schreven maar onda..ks dat waren de K.L.M.-menschen toch verbaasd, want deze kist overtrof alle verwachtingen. Met een geweldige snelheid maakt de piloot nog een paar rondjes boven het veld, om di rect daarna een keurige landing te maken. De piloot bleek de Amerikaan Heedle te zijn, die speciaal meegekomen is om de K.L.M.-piloten op deze markante machine af te lessen. Toen de kist in de hangar stond, hadden wjj volop de gelegenheid haar te be wonderen. Het eerste wat ons opviel was, dat de cockpit zich niet heelemaal vooraan in de neus bevindt, maar meer in het midden, zoodat er voorin een groote laadruimte is ontstaan, waar zeer veel vracht in kan. Bo vendien ziten op zij en onderaan de machine verscheidene vakken, waar ook veel lading in kan. Dan viel ons op, dat de vleugels tame lijk klein zijn en dat de remklappen heele maal afwijken met die van de Douglas. Bij de Douglas gaan de remklappen omlaag, ter wijl bij de Lockheed 14 Super Electra de remklappen eerst naar achter schuiven om het vleugel-oppervlak te vergrooten en dan naar beneden zakken. Een dergelijk systeem had men op Schiphol nog nimmer gezien, ook niet bij het eerste type van de Lockheed- fabrieken, welke dagelijks op Schiphol komt. De Engelsche Luchtvaartmaatschappij vliegt n.1. veel met dit type. De machine biedt plaats aan elf personen, doch de eerste ca- binestoel wordt door den marconist gebruikt, aangezien de cockpit slechts aan twee per sonen plaats biedt, n.1. aan den piloot en den mecanicien. De afwerking van deze kist is werkelijk schitterend. Alles is even mooi, terwijl de stoelen buitengewoon gemakkelijk zitten en in eiken gewenschten stand gebracht kunnen worden. Deze Lockheed is een middendekker en heeft twee richtingroeren, in tegenstelling met de Douglas, wat een laagdekker is, welke één richtingroer heeft. Ook het intrekbare landings-gestel' wijkt af met dat van de Douglas. Bjj de Douglas gaan de wielen rechtstandig naar binnen, terwql bij de Lockheed de wielen naar ach teren klappen om daarna bijna geheel in de motorgondels te verdwijnen. Nadat we de machine bekeken hadden, kregen we gelegenheid een proefvlucht mede te maken. Na een bijzonder korten aanloop, hetgeen natuurlijk een groot voordeel is bjj kleine vliegvelden, zaten we direct op 1000 meter hoogte. Daarna ging het full speed op Rotterdam aan. De machine is uiterst sta biel en het vliegen in deze kist is heelemaal niet vermoeiend, aangezien men absoluut geen hinder heeft van de motoren; men kan zonder de geringste inspanning een normaal gesprek voeren. Na even boven Waalhaven gecirkeld te hebben koersten we weer op Schiphol aan. De kruissnelheid is ongeveer 350 km, terwijl de topsnelheid zeker meer dan 400 km be draagt. De Lockheed is uitgerust met twee Wright Cyclone motoren, elk van 875 pk. Zooals men weet, zal deze machine ook dienst gaan doen op de binnenlandsche lijnen. De naam van de eerste Lockheed is PHAPE (Ek ster). Het wachten is nu op de twee volgende Lockheeds. De tweede nieuwe machine, welke voor de K.L.M.-vloot bestemd is, kwam Zondagmid dag om ongeveer 5 uur op Schiphol aan. Het was de PHARW (Wulp), één van de serie nieuwe Douglas DC3 toestellen, welke de K.L.M. besteld heeft. Deze machine was reeds uitgerust met twee Wright Cyclone motoren elk van 1100 pk. De bedoeling is, dat binnenkort alle DC3 vliegtuigen deze motoren uitgerust zullen worden. Zooals U weet, hebben de DC 3's nu nog motoren van 1000 pk. Bovendien was deze machine voorzien van een tamelijk wijde buis, welke onder het vliegtuig zit. Dit is voor de stortkleppen. Mocht men bijv. in slecht weer zitten en men moet persé minder gewicht hebben, dan kan men door deze buis een gedeelte van de ben zine aftappen. Ook natuurlijk in geval van een noodlanding, kan men de benzine door deze buis weg laten loopen, hetgeen de vei ligheid zeer zeker in groote mate ten goede komt. Zooals men ziet doet de K.LM alles om het vliegen zoo veilig mogelijk te mekm en denkt bij alles wat zij doet aan de leuv' „Safety First". EVANGELISCHE KERK IN OOSTENRIJK. Het Zwitsersch Christelijk Persbureau te Zürich meldt, ons, dat de Anschluss voor de Evangelische kerken in Oostenrijk een voor- deel van beteekenis heeft meegebracht. In het oude Oostenrijk werd de Evangelische kerk bestuurd door een opperkerkraad die door den staat werd benoemd en beheerscht. Dit had tot gevolg, dat hoewel in de Evangelische kerk weinig sympathie voor de volksstemming van Schuschnigg bestond, de opperkerkeraad der Evangelische kerken toch op last der regee. ring deze volksstemming steunde en aan de kerkleden aanbeval om „ja" te stemmen. Thans is deze opperkerkeraad vervangen door een voorloopig bestuur met o.a. als leden dr. Knauer en ds. Eder, dat op dezelfde wijze als in de Duitsche landen het kerkbestuur uit de kerk zelve zal opbouwen, bij de Duitsche Evan gelische kerk zich aansluit en door de revolutie aanmerkelijk vrijer van staatsbemoeiing is ge worden. De Oostenrijksche Evangelische kerk hoopt inmiddels, dat de Duitsche kerkstrijd zich niet naar Oostenrijk verplaatsen zal. Voor loopig zijn de Evangelische kerken in Oosten rijk met den Anschluss buitengewoon ver heugd. DE 29STE PREDIKANT. Hervormd Amsterdam" schrijft het volgen- Naar wij vernemen, wordt in kerkeraads- kringen te Amsterdam ernstig overwogen de 29ste predikantsplaats op te heffen, zulks in verband met de steeds stijgende tekorten op de kerkelijke rekening. Gaat men hiertoe over, dan zullen in den tijd van eenige jaren drie predikantsplaatsen zijn opgeheven, terwijl de op deze wijze verkregen bezuiniging nog geenszins voldoende zal zijn om het tekort voor 1937 begroot op f 41.000.te dekken. Het staat dus te vreezen, dat men voort zal moe ten gaan met verdere inkrimping van het corps van ambstdragers en eventueel met sluiting van verschillende kerkgebouwen." de Luitenant Focquin de Grave start te Dusseldorf. De eerste luitenant-vlieger F. L. M. Focquin de Grave van de luchtvaartafdeeling op Schiphol is er in geslaagd op de Ballonschool te Düsseldorf het examen voor ballonvoerder met gunstig gevolg af te leggen. De com mandant van de luchtvaartafdeeling, luite nant-kolonel F. A. van Heyst, zelf oud-ballon voerder, heeft hiertoe alle medewerking ver leend. In de kringen van de Nederlandsche Ballonsport-vereeniging, welke organisatie het initiatief tot deze opleiding heeft geno men, heerscht groote voldoening. WAT IE DAT? Geregeld, volgens het gestelde plan, verschij nen de afleveringen van den tweeden druk (6e 12e duizendtal) van de Encyclopedie voor Jongeren „Wat is Dat?" Uitgave Hollandia- drukkerij N.V., Baarn, 24 maandelijksche afl. k 1.10. Thans hebben afl. 11 en 12 het licht gezien. Zij loopen van Gouverneur-Generaal tot Ibsen. Bij het doorbladeren van dit deel treffen wij onder andere een interessant artikel over Graadmeting, verduidelijkt door twee teeke- ningen. Een artikel over Graal trekt onzen aandacht en wij bezien de mooie foto's bij de artikelen Graderen, Gramofoon, Graniet, de teekeningen bij Graphologie. 's-Gravenhage is een lang artikel geworden, geschreven door den bijzonderen medewerker, den heer Bothenius Brouwer. Bijzonder mooi is het artikel Groote Vergadering, geïllustreerd met een afbeelding van de Groote Vergadering in 1651 na den dood van Willem II. Gymnastiek geeft ons verschil lende foto's van turners en turnsters. „Haaienvangen" geeft een goeden indruk van dit lang niet ongevaarlijke bedrijf. Vervolgens een uitvoerig artikel over Hanze, over Havens, over Heemschut. Hierop volgt een beknopte weergave van het verhaal van de vier Heemskinderen. Dan een artikel over Hefwerk, dat van bijzondere bekoring is voor de technisch aangelegde jongeren. Een ander artikel is gewijd aan de Heidemaatschappij, weer een ander bespreekt de bekende Helding gestichten. Ook is er een artikel gewijd aan Prins Hendrik. Ook aan Hitier wordt een objec tief artikel gewijd, terwijl eveneens de sport, in den vorm van een artikel over Hockey, niet is vergeten. Ibsen opent de letter I.; een foto van dezen schrijver staat op de vorige bladzijde; zoo zou den wij door kunnen gaan, want de inhoud van dit standaardwerk voor de jeugd is buitenge woon rijk en belangwekkend en biedt een schat van kennis en wetenswaardigheden voor onze jonge menschen, warvan niet het minst de studeerende jongelui profijt zullen kunnen trek ken. De blauwe sirene, door Ed. Veter man. Uitgave J. M. Meulenhof, Amsterdam. Een boeiend relaas van wat er leeft en woelt, hoopt en wanhoopt onder de menigte van in ternationale gelukzoekers aan de Cöte d'azur. Gelukzoekers in den letterlijken zin van het woord. De een zoekt zijn geluk in vergetelheid, een ander in het schijnbaar schitterende, in werkelijkheid vooze leven van een decadente luxe. Maar allen, de een meer dan de andere, de een bewuster dan de ander, zoeken geld, hetzij in de speelzalen aó.n de Rivièra, hetzij in bezigheden, welke het daglicht slecht ver dragen. Met soms gevoelige trekjes wordt den lezer tem schildering gegeven van het lijden en de v irnedering, waarin eertijds machtige Russi- s~ne aristocraten, hooge officieren en ambtena- ren hun armzalig bestaan in die schitterende omgeving voortsleepen. Ook zeer goed beschreven is de waan, dat j °f toch éénmaal moet winnen, waartoe onverbiddelijk elke deelnemer aan het hazard spel wordt gedreven en welke hem vaak naar a.geheele ondergang voert. Een boeiende roman, welke den lezer pakt maar hem, na de lezing, echter weer loslaat.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 6