P.T*T. problemen
Overtreding der
Vestigingswet
SPORT
Verkeerscoördinatie Postvlucbten op Indië
in België en Nederland
Henlein als verdediger
der democratie
Toelating van oud-Oosten
rijkers in ons land
Brifsch bombardements
vliegtuig in zee gestort
Wieltennen
iP.chaken
Goede dag voor Stahlberg
Itad^cd
Promotic/degradatie
derde klasse
Programma kampioenscompetitie
Mag een drogist
kruidenthee maken?
Veertig jaar
„Apeldoornsche Bosch"
Onder een vrachtauto
Heden staken de bouwvak
arbeiders in het Noorden
Ir. Damme over de resultaten
van de conferentie te Cairo.
Nederland met groote mogend
heden op één lijn gesteld.
Alhoewel de vijfjaarlijksche conferentie
te Cairo, betreffende de internationale aan
gelegenheden van de posterijen, de telefonie,
en de radio, nog niet is afgeloopen en waar
schijnlijk wel tot 2 April zal duren, is de
directeur-generaal der Nederlandsche poste
rijen, Dr. Ir. M. H. Damme, ree0s in ons
land teruggekeerd en heeft ons reeds over
het ter conferentie behandelde eenige mede-
deelingen gedaan.
Zeer vele wijzigingen In de bestaan
de regelingen zijn er dit jaar ter
sprake gekomen, voor de afdeeling
telegrafie niet minder dan om en hij
de duizend, voor de afdeeling radio
een kleine achthonderd. Dit geeft
wel een denkbeeld van de enorme
verscheidenheid van details.
Nederland heeft een groot aandeel in het
telegraaf- en telefoonverkeer, vooral door
zijn groote belangen op het gebied van
handel en verkeer, waarbij zijn overzeesche
gewesten een zeer voorname rol spelen. Dit
was dan ook de reden, zoo zeide de heer
Damme, dat Nederland op één lijn werd
gesteld met verschillende groote mogendhe
den.
Scheepvaart en luchtverkeer bovendien
doen Nederland een niet minder belangrijke
plaats in het telefoon-, het telegraaf- en het
radioverkeer innemen. Ons land was dan ook
met zeer vele voorstellen ter conferentie ver
schenen en behoorde tot de landen, die het
sterkst waren vertegenwoordigd.
Telegraaf-problemen.
In de twee maanden, dat de besprekingen
nu bijna duren, nam het telegraafgedeelte
den meesten tijd in beslag, gaf de meeste
beslommeringen en tenslotte het geringste
resultaat.
Het ging in hoofdzaak slechts om een op
lossing te vinden voor een tweetal belang
rijke punten, t.w.: de tariefstelling en de
kwestie van de omzetting van de tariefs
eenheden in goud. in de munt van elk land,
waarvoor een algemeene regeling in ver
band met de schier overal optredende de
valuatie zeer gewenscht moest worden ge
acht.
Bij de tariefstelling ging bet om twee pun
ten, n.1. de beperking van het aantal soor
ten telegrammen en om de vraag van een
verhooging van de tarieven in verband met
de verhoogde zelfkosten en de wensehelijk-
heid om de algemeen bestaande tekorten on
de evnloitatie van de telegrafie voor de ad
ministraties en maatsehapniien te verrnin-
'dei-cn nf geheel ie doen verdwijnen.
Hierhii werd een onderscheid gemaakt
t.a.v. bet F.uroneesch- en van het buiten-
F.u'-nneesch verkeer.
Voor dit laatste verkeer hebben alle po
gingen, om tot een uniform tarief te komen
voor verstaanbare taal en overeengekomen
taal. schipbreuk geleden, zoodat ten slotte
werd overgegaan tot handhaving van den
besteanden toestand.
Ook voor de afschaffing van de uitgestel
de te'egrammen was geen meerderheid te
binden.
Voor bet F.uropccsch verkeer even
wel is de beslissing ten gunste van
een nieuw tariefstclscl gevallen,
waarbij geen verschillend percenta
ge meer zal gelden voor verstaan
bare taal en voor code. Het nieuwe,
uniforme tarief zal 92 pet. bedragen
van bet thans bestaande tarief voor
verstaanbare taal.
Hierdoor zullen nóch liet publiek, nóch de
telegraafdiensten in het algemeen, voor- of
nadeel ondervinden.
Devaluatiemoeilijkheden.
F.en regeling tenslotte om een oplossing
te vinden voor de moeilijkheden, die ont
staan zijn tengevolge van de devaluatie der
munteenheid in vele landen zonder dat
daarmede was gepaard gegaan een aanpas
sing van het munterpiivalent aan den goud-
frank is niet getroffen kunnen worden, om
dat de tijd en de rust ontbrak om aan deze
kwestie met baar vele kanten, die aandacht
te wijden, welke zij voor oplossing behoeft.
Een aanvaardbaar middel om de ernstige
en ongewonschte verstoring in de gelijkheid
der te heffen tarieven in de verschillende
landen te vermijden kon, ter conferentie al
thans. niet worden gevonden.
Inmiddels is men overeengekomen, dit
punt niet vijf jaar, tot de volgende confe
rentie, te laten rusten, maar Ie trachten
door onofficieele besprekingen, in den loop
van dit jaar nog aan te vangen, een meer
bevredigende oplossing te bereiken.
Het telefoonverkeer.
Op telefoon gebied werd een verlaging ver
kregen van bet tarief voor de Ijlgesprek-
ken, n.1. van 10 tot 5 maal het tarief voor
een gewoon gesprek.
Voorts zullen de betrokken administraties
onderling overeen kunnen komen, dat het
tarief voor zg. grensgesnrrkken, na 3 minu
ten, per minuut wordt berekend.
Het draadlooze verkeer.
Ook het onderdeel radio was, met
zijn pl.m. 700 voorstellen, een be
langrijk confcrentiepunt. De voorna
me positie van Nederland in dit op
zicht, met zijn groote maritieme en
koloniale belangen, vond Ier confe
rentie erkenning, o.m. blijkende uit
de leiding, welke in het commisso
riale werk aan Nederlandsche gede
legeerden werd toevertrouwd.
De resultaten op radiogebied verkregen,
waren in het algemeen het positiefst. Voor
zoover hef mogelijk is daarover thans méde-
deelingen te doen, komen wij op het volgen
de neer:
Hoewel er van verschillende zijden o.a.
van die van de Vereenigde Staten van
Noord-Amerika en van de Sowjet-Unie voor
stellen waren gedaan om het gebruik van
vonkzenders (d.z. zenders met groote band
breedte) bij invoering van het nieuwe radio
reglement geheel te verbieden en er van
Duitsche zijde een voorstel was, dit gebruik
in belangrijke mate te beperken, werd toch
besloten, de bestaande bepaling, waarbij het
gebruik van vonkzenders met een vermo
gen kleiner dan 300 watt, is toegestaan, in
de naaste toekomst te handhaven.
Verdeeling van de golilente.
De golflente-verdeeling in 't algemeen
maakt thans nog een punt van discussie uit,
zoodat daaromtrent voor het oogenblïk nog
niet veel mededeelingen kunnen worden ge
daan.
Wel zullen in den band 150160 KC/S
(20001875 M.), welke band thans uitslui
tend voor het mobiele verkeer is gereser
veerd, op bepaalde voorwaarden derogaties
ten behoeve van den radio-omroep worden
toegestaan, terwijl de band van 15001560
KC/S (200—192 M.) volledig aan den om
roep is afgestaan.
Dit zal echter geen invloed hebben op de
regionale overeenkomsten van Lissabon en
Stockholm ten behoeve van de radio-telefo-
niestations van zwak vermogen, welke over
eenkomsten echter toch zullen dienen te
worden herzien ten einde aan de wenschen
van de luchtvaart en van de niet voor het
openbaar verkeer geopende diensten tege
moet te komen. De luchtvaart wordt dus in
haar wenschen van het oogenblik voor het
grootste gedeelte tegemoet gekomen.
OOK DUITSCHLAND STELT PRIJS OP
HET WERELDUURRECORD.
Premie uitgeloofd.
De Kontincntal-Werke te Hannover heb
ben een premie van 2500 RM. beschikbaar
gesteld voor dien Duitschen renner, die er,
op onverschillig welke baan, vóór 31 De
cember 1938 in geslaagd zal zijn, het we
relduurrecord, dat op naam staat van den
Franschman Maurice Archambaud, te ver
beteren. Voorts is tevens een premie van
1000 R.M. uitgeloofd voor het verbeteren
van het Duitsch uurrecord, dat sedert 1913
op naam staat van Richard Weise met een
afstand van 42.306 K.M.
Pirc heeft nog steeds de leiding.
Het tournooi te Lodz.
De uitslagen van de partijen, gespeejd in
de zesde ronde van het tournooi te Lodz lui
den:
Stahlberg—Sulik 10; Frydman—Seitz
10; PircKolski 10; PetrovRegedzins-
ki 10; GerstenfeldAppel afgebroken; Stei-
nerTartakower afgebroken.
De resultaten der afgebroken partijen zijn:
vierde ronde: Stahlberg—Foltys 1—0; vijf
de ronde: RegedzinskiSteiner afgebroken;
De stand na de zesde ronde luidt: 1. Pirc 5
punten; 2. Stahlberg 4 punten.
Het programma voor de eerst volgende
promotie-degradatiewedstrijden om een
plaats in de derde klasse van aldeeling 1
luidt;
10 April: Q.S.C. 1—Texel 1.
17 April: Wieringerwaard 1Q.S.C. 1.
D.W.S.FEIJENOORD op 15 MEI.
Gisteravond is In hotel „Atlamta" te Rot
terdam een vergadering gehouden van ver
tegenwoordigers der kampioensclubs, war
bij ook de heer K. J. J. Lotsy aanwezig
was, ter vaststeling van het volledige pro
gramma van de kampioenscompetitie in
den K.N.V.B. Het programma is als volgt
samengesteld:
10 April: D.W.S.Be Quik; Heracles;
P.S.V.
17 April: Feijenoord—P.S.V.; Heracles—
Be Quiok.
18 April (Maandag): P.S.V.Feijenoord;
Be QuickHeracles.
21 April: Be QuickFeijenoord; P.S.V.
D.W.S.
1 Mei: FeijenoordBe Quick; Heracles
D.W.S.
8 Mei: D.W.S.Heracles; Be QuickP.
S.V.
15 Mei: D.W.S.—Feijenoord; P.S.V.—He
racles.
22 Mei: P.S.V.—Be Quick.
26 Mei (Donderdag): HeraclesFeijenoord
D.W.S.—P.S.V.
29 Mei: Be Quick—D.W.S,
Bepalingen te streng?
Het Tweede Kamerlid Albarda heeft aan
den minister van Algemeene Zaken, voorzit
ter van den Raad van Ministers, de volgende
vragen gesteld:
Is de regeering niet van oordeel, dat aan de
voorwaarden, die in den brief van den mi
nister van Justitie aan de procureurs-gene
raal zijn bepaald voor de toelating in Neder
land van z.g. oud-Oostenrijkers, bijna nooit
kan worden voldaan door een Oostenrijker,
die, wegens den jongsten staatkundigen om
keer, als vluchteling zijn land heeft verlaten
om elders asyl te zoeken?
Heeft de regeering niet vernomen, dat me
nigmaal aan een Oostenrijker, die zijn land
wilde verlaten, zijn paspoort is ontnomen,
zoodat hij re°ds daarom aan de bovenbedoel
de voorwaarden niet kan voldoen?
Is de regeering niet van oordeel,
dat juist zij, die niet beschikken over
een verklaring, dat zij „ongehinderd"
naar Duitschland, resp. Oostenrijk,
mogen terugkeeren, behoefte hebben
aan asyl?
Is het de regeering bekend, dat het in het
algemeen onmogelijk is, bij het verlaten van
Oostenrijk een bedrag van 500 schellingen
of daarmee gelijkstaande mede te nemen en
nog veel meer 'n bedrag gelijkstaande met
10.000 gulden over de grens te brengen, tenzij
op slinksche en voor den vluchteling uiterst
gevaarlijke wijze?
Is de regeering bereid, in afwachting van
de totstandkoming van een internationale re
geling, die in den brief aan de procureurs
generaal, bepaalde voorwaarden in een mil-
den zin fe herzien, zoodat personen kunnen
worden toegelaten, die aan de gestelde voor
waarden niet kunnen voldoen?
De Hooge Raad zal het uitmaken.
Voor den Hoogen Raad stond in hoogste
beroep terecht een drogist uit Oudkerk (Fr.)
veroordeeld wegens het buiten noodzaak uit
oefenen der artsenijbereidkunst. De drogist
had aangevoerd, dat het bereiden van krui
denthee zijns inziens niet strafbaar was.
Bewezen -is verklaard, aldus de verdedi
ger, dat rëquirant verschillende soorten
kruiden heeft afgetrokken, of, zooals hij het
zelf noemde, dat hij kruidenthee heeft ge
maakt. Dit is echter niet „bereiden" in den
zin van art. 1 der wet van 1865. Mocht men
een andere opvatting hebben dan zou men
tot wonderlijke consequenties komen. Het
verkoopen of afleveren van een cognac-groc
of een opgeloste asperine aan iemand, b.v.
een hotelgast, die verkouden zegt te zijn, zou
dan ook reeds uitoefening der artsenijbe-
reidkunde zijn. De rechtbank overwoog, dat
de aftreksels reeds als geneesmiddel zijn te
beschouwen. Op zichzelf achtte pleiter dit
juist, maar daar gaat het niet om. Het gaat
erom, dat het kruid, waaruit het aftreksel
voorkomt, niet minder geneesmiddel is, zoo
dat de omstandigheid, dat er water, waarin
het kruid was gelegd, is verwarmd, geen en
kelen invloed op de eigenschap van genees
middel heeft gehad.
Naar de meening van pleiter nam de
rechtbank ten onrechte aan, dat M. het be
roep van artsenijbereidkunde heeft uitge
oefend.
De Procureur-generaal zal 11 April conclu
sie nemen.
Minister van Binnenl. Zaken
opent nieuw ontspanningshuis.
Het Israëlitische krankzinnigen gesticht
..Het Apeldoornschc Bosch" bestaat 40 jaar.
Ter gelegenheid hiervan heeft minister van
Boeijcn een nieuw onspanningshuis offi
cieel geopend.
Knaapje op slag gedood.
Gistermiddag om vier uur is het vijf
jarig zoontje van de familie Engherts te
Oostwoud, hij Midwolde iFr.), door een
vrachtauto, welke geladen was met cement,
overreden. Het knaapje was op slag dood.
Den chauffeur treft geen schuld.
Gedrukte stemming onder het
werkvolk.
Aan de leden der afdeclingen van de bouw
vakarbeidersbonden in de gemeente Emmen,
die een vijfde deel der provincie Drente om
vat, is meegedeeld, dat, in verband met de
afwijzing van het ultimatum inzake de er
kenning der landelijke contractvoorwaarden
door de provinciale patroonsbonden, de sta
king voor deze gemeente heden, Dinsdag
morgen zal ingaan.
Deze staking omvat ongeveer 300 arbei
ders, van wie 200 leden van den Algemee-
nen Nederlandschen Bonwvakarbeidershond
en de overigen leden van de Christelijke en
R.K. Bouwvakarbeidersbonden.
Onder de arbeiders heersehtp gisterenavond
bij het verlaten van de verschillende werken
een gedrukte stemming, omdat zij tot het
laatste toe gehoopt hadden, dat er alsnog een
wijziging in den toestand zou kunnen ko
men. Deze hoop is evenwel niet vervuld. De
mogelijkheid bestaat evenwel, dat binnenkort
een conferentie met den rijksbemiddelaar
kan worden gehouden, maar veel verwach
ting schijnt men daarvan niet te koesteren.
Minister van Buuren heeft nog
geen vast plan. Belgische mi
nister bewondert onze Diesel-
treinen.
Gisteren is de Belgische minister van het
vervoerwezen, de heer Henri Marck
's-Gravenhage aangekomen en heeft eenige
besprekingen gevoerd met den Nederland
schen minister van Waterstaat, mr. dr. ir.
J. A. M. van Buuren.
De -*"■ Marck wonscht zich op de hoosde
te stellen van de plannen der Nederlandsche
regeering met betrekking tot de verkeers
coördinatie.
De beide ministers hielden een uitvoe
rige gedachtenwisseling over de wijze waar
op de moeilijkheden hier en in België kun
nen worden opgelost.
Gistermiddag heeft de Belgische gast liet
moderne electrische- en dicseltreinmaten-
eel te Arnhem bezichtigd. Bij zijn terug
komst te 's-Gravenhage hadden wij gelegen
heid hem te interviewen.
„Het probleem van de verkeerscoördinatie
aldus de heer Marck, d.w.z. de scherpe me
dedinging tusschen spoor, autobus en bin
nenscheepvaart bestaat in België evenzeer
als in Nederland.
Ik mag u niet zeggen, hoe Mr. van
Buuren zich een oplossing voorstelt.
Dat is een aangelegenheid van bin-
nenlandsche politiek en bovendien
heeft de heer van Buuren nog geen
vast plan. Wel kan ik u verzekeren,
dat dit onderhoud hoogst belangrijk
en zeer nuttig voor mij was en dat
ik den Nederlandschen minister van
Waterstaat heb leeren kennen als
een man, die dit ingewikkelde vraag
stuk van alle kanten grondig heeft
bestudeerd."
De Belgische minister zeide verder, dat
hij Dinsdag (heden) met zijin Nederland-
Emoe
fheenreis)
Buizerd
(heenreis)
Vertrek van Aankomst te
Singap. 28 Mrt. Band. 28 Mrt.
Jodph. 28 Mrt Rang. 28 Mrt
Athene 28 Mrt
Basra 28 Mrt.
Torenvalk B d 28 Mrt.
(terugreis) I
Gier j Alex. 28 Mrt.
(heenreis) I
Pelikaan !Ran(r 28 Mrt. Jodph. 28 Mrt
(terugreis)
schcn ambtgenoot zou wenschen te bespre
ken het vraagstuk van de spoorlijnen, wier
exploitatie verlies oplevert. „Dergc'Wke lij
nen zijn er in België evengoed ais in Ne
derland", zoo voegde de heer Marck hier
aan toe.
Een punt van bespreking zal ook zijn de
kwestie van het materieel. In dit verband
uitte dc lieer Marck zijn groote bewonde
ring voor de nieuwe electrische tieinen,
waarmede hij des middags kennis had ge-
iii <i k t.
Brussel een ster van electrische
stralen.
„Er zijn nog twee vraagstukken, welke
ik' gaarne met minister van Buuren zou
willen bespreken. In de eerste plaats het
plan tot electrificatie van de lijm Brussel
Amsterdam welke reeds voor 70 pet. ver
wezenlijkt is. Nagegaan moet of electrifi
catie van b.v. het traject EsschenAnt
werpen rendabel is te maken. Wanneer
deze electrificatie tot stand zou komen zou
Brussel als een ster van electrische stralen
beschouwd kunnen worden, want de Bel
gische hoofdstad is reeds electrisch verbon
den met Gent, Charleroi en Leuven.
En tenslotte is een snellere verbinding
Eindhoven'Brussel gewenscht. De vraag is
echter of deze rendabel zou zijn.
Met deze opmerking besloot de heer
Marck zijn mededeelingen, 'ie hii in vloei
end Nederlandsch maakte.
Bakkersknecht nam zonder ver
gunning zaak over. Van
rechtsvervolging ontslagen.
De Haarlemsche kantonrechter,
Mr. P. H. F. Bijl de Vroe, heeft gis
ter de eerste zaak, betreffende over
treding der Vestigingswet voor het
Kleinbedrijf behandeld.
Deze zaak is in eerste instantie geëindigd
met een ontslag van rechtsvervolging voor
den betrokkenen, een bakker uit IJmuiden,
die in begin December de bakkerij van zijn
patroon, bij wien hij tien jaar in dienst was
geweest, had overgenomen.
Bij ministerieele beschikking van 9 De
cember was de zoogenaamde spertijd voor
het bakkersbedrijf ingegaan. De bakker die
met de nieuwe wetsbepalingen niet op de
hoogte was, had geen vergunning van den
minister en daarom was tegen hem proces
verbaal opgemaakt.
De ambtenaar van het O.M., mr.
van Valk Bouman, zeide in zijn re
quisitoir, dat in de bepalingen om
trent den zg. spertijd, welke thans
voor dit bedrijf gelden, uitsluitend
gesproken wordt van vestiging en
niet van voortzetting van een zaak.
Voor den verdachte zou dus ontslag van
rechtsvervolging moeten volgen, doch daar
van verschillende kanten was verzocht, de
mogelijkheid te openen, deze principieele
kwestie tot in hoogste instantie te doen
behandelen, eischte het O.M. een geldboete
van zes gulden.
Geen gelukkig voorbeeld van
ordening".
De verdediger, mr. O. H. van Wijk, betoog
de, dat verd. de zaak op 7 December van
zijn patroon had overgenomen, terwijl de
spertijdbepalingen pas twee dagen later van
kracht werden en dus in dit geval niet van
toepassing kunnen zijn.
Pleiter herinnerde eraan, dat bij de behan
deling van het wetsontwerp in de Tweede
Kamer tot uiting is gebracht, dat de vesti
gingswet geenszins de bedoeling had. de
principieele vrijheid van iedereen, die zich
wilde vestigen, aan te tasten.
Dat men in het onderhavige geval een
knecht wil beletten, na tien jaren dienst
de zaak van zijn patroon over te nemen
vond pleiter geen gelukkig voorbeeld van
ordening.
De kantonrechter wees onmiddellijk von
nis en ontsloeg den bakker van rechtsver
volging. omdat het hier niet de vestiging
van een nieuwe, doch de voortzetting van
een bestaande zaak betrof.
Bij de vlootocfeningen ter hoogte van
Brest is een bombardementswatervliegtuig
met lagen actieradius in zee neergestort. Het
lijk van een verslaggever, die in het toe
stel had plaats genomen, is reeds gevon
den. Het lot der uit zes koppen bestaande
bemanning is nog niet bekend.
Ook het lijk van den bestuur
der gevonden.
Het Britsche stoomschip „Consett" op weg
van New-Castle naar Spanje, is te Brest bin
nengeloopen met het stoffelijk overschot van
een Britsch vliegtuigbestuurder aan boord
Het schip bevond zich op 20 mijl ten Zuid
Westen van Ouessant, toen men een mili
tair vliegtuig in zee zag vallen. Er volgde
een ontploffing. Men kon slechts het lijk
van den bestuurder aan boord nemen,
Verder geen spoor der bemanning.
Het ministerie van luchtvaart heeft me
degedeeld, dat men na anderhalf uur zoe
ken geen spoor van de bemanning der ver
ongelukte vliegboot liad gevonden.
Nog een militaire machine om
laag.
Ook is er een militair vliegtuig bij Son-
ning, een plaats in Oxfordshire verongelukt.
De bestuurder is om het leven gekomen.
ZIJN IN 1934 OPGESTELD
PROGRAMMA NOG GELDIG?
Als grenzen scheidsmuren zijn,
moeten zij verdwijnen. Ita-
liaansch fascisme is ondraag
lijk. - Henleins programma
van 1934 toegelicht.
Reeds op 21 October 1934 heeft
Henlein, de leider der Sudeten-
Duitschers in Tsjecho-Slowakije,
een programma opgesteld, dat vol
gens de afgevaardigde Neuwirth
nog steeds van kracht is. Neu
wirth deelde dit op een vergadering
te Liberei (Reuhenberg) mede, en
lichtte verschillende punten toe,
Henlein is van oordeel, dat in Midden-
Europa de bevolkingsgrenzen nooit kunnen
samenvallen met de staatkundige grenzen.
Wie alle personen uit eenzelfde voll. bin
nen denzelfden staat wil vereenigen, komt in
conflict met den staat, binnen welks grenzen
zich een zeker getal leden van dat volk be
vindt.
Voor zoover grenzen scheidsmuren zijn,
dienen zij te verdwijnen.
De staten in Midden-Europa moeten niet
georganiseerd zijn op „nationalen" doch op
.nationalitairen" grondslag.
Dit is het eenige middel om te voorkomen,
dat liet in een staat tot conflicten tusschen
verschillende nationaliteiten komt. Trouw
aan de nationaliteit sluit trouw aan den
staat niet uit. Wil zijn Duitschers, wij zijn
onvoorwaardelijk voor den democratisch-re-
publikeinschen staatsvorm van Tsjecho-Slo
wakije, wij zijn niet tegen de politieke par
tijen, maar tegen de partijen, die de hoogere
belangen der volksgemeenschap aan haar
persoonlijke belangen ondergeschikt maken.
Italiaansch fascisme onmogelijk.
Gezien de hooge graad van beschaving
ner middeleuropeesche volken schijnt ons
net Italiaansche fascisme eenvoudig on-
agelijk, zoowel als methode van vorming
\an c'cn Poütieken wil als ten aainzien van
uen regecri ngsvorm.
Wat het Duitsche nationaal-so-
cialisme betreft: wij zullen nooit
afstand doen Van het liberalisme,
o.w.z. van de eerbiediging der per
soonlijkheidsrechten. en wij willen
niet ontkennen, dat de individu, die
naar geweten en verantwoordelijk
heid liandelt, de drager van allen
socialen vooruitgang is. Dat is het
undamenteele verschil tussehien ons
en het Duitsche nat.-socialisme.
somde in zijn rede van 1934 nog
Practisehe eischen op, zooals
rijhoid van vergadering, pers en mce-
mngsinting: gelijkheid van alle burgers
oar c e wet, administratieve autonomie.