Spoorwegtekort blijft dreigen Electrische Centrale in Catalonië bedreigd I DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN-HOLLANDS NOORDERKWARTIER Doch dc nieuwe dienstregeling belooft uitkomst! Vrouwen vechten in China Principiëele bezwaren tegen arbeiden in Duitschland Magere zege van Blum Als Hitlcr komt geeft de Paus „niet thuis" KONINGSTRAAT 7e. DEN HELDER. TELEFOON 90 (i LIJNEN) NDERDAG De Diesel verovert terrein! SPANJE Dit nummer bevat 8 pagina's EERBER1CHT DE BILT SEINTi Oss Zondag hyacinthendag Reist per WAC0 Aufobusdiensten verenigingen en clubs HELDERSCHE COURANT Uhgarrt der Uftg.Mg HoHond» Noorderkwartier N.T. »e Deo Helder APRIL 1938 66e JAARG. No. 8278 Bezuiniging op personeelkosten. Liever autobus dan trein! Dat is de meening van het platte land, aldus minister Van Buuren. Opgeheven stations voor alle zekerheid nog gehandhaafd Diesel bij onbewaakte overwe gen minder gevaarlijk dan stoom trein! De bsdangrijke met 15 Mei a.s. in tredende wijziging van de treindienst- regeling, die aanmerkelijke verdere versnelling en moderniseering op groote schaal medebrengt, zal naar de Minister verwacht, stijging van ont vangsten brengen, aldus de Memorie van Antwoord inzake Waterstaat. Van de verdere maatregelen tot co ördinatie van het verkeer mag voorts een stabiliseering van de vervoersver- houdingen verwacht worden, waarbij een loonend bedrijf voor de essen- tiëele deelen van het verkeerswezen zoo goed mogelijk verzekerd wordt. Den minister vervult de omvang van het spoorwegtekort met groote zorg, ook, omdat zooals meermalen in het licht is gesteld, een belangrijk deel van het tekort moet worden toegeschreven aan oorzaken als in ternationale handelsbelemmeringen e.d., waartegen men weinig vermag, aldus de Mem. van Antwoord inzake de begrooting .van Waterstaat. Over 1936 moest het tekort, bij afschrij vingen volgens de geldende regelen, op on geveer 36'A millioen worden gesteld. Het zal over 1937, dank zij stijging van ont vangsten en verdere bezuiniging, blijken ge daald te zija tot ruim 31 millioen. Het tekort over 1938 wordt voorloopig ge schat op ruim 18 millioen. De directie hoopt over dit jaar op den voornaamsten post. dien der personeelkos ten, nog weder meer dan een millioen te bezuinigen. Na al hetgeen op dit gebied reeds is ver richt, mag echter nauwelijks worden ver wacht, dat verdere interne maatregelen, waaronder opheffing van verliesgevende lijnen, in staat zullen zijn om het tekort ge heel te ovenvinnen. Stijging van ontvang sten zal het hare moeten doen. Verdediging van de opheffing der stationhalten. De bezwaren tegen sluiting, met ingang van 15 Mei a.s. van een aantal tusschen- stations der Ned. Spoorwegen voor reizigers- vervoer doen den minister in de eerste plaats opmerken, dat het hier allerminst een nieuwe zaak betreft, doch veeleer een belangrijken stap in de richting, welke reeds jaren geleden is ingeslagen. Aan locale vervoerverzorging per spoor kleefden in meer dan één op zicht groote en onvermijdelijke be zwaren, welke zich bij vervoer per autobus niet of veel minder doen ge voelen. Het natuurlijk gevolg was, dat na de snelle opkomst van de autobus ten plattelande het publiek aan het nieuwe vervoermiddel meer en meer de voorkeur gaf, hetgeen sterke achteruitgang van het reizi- gersvervoer op de spoorwegstations veroorzaakte. Nu moge het op zichzelf verklaarbaar zijn, dat prijs wordt gesteld op zoo ruim moge lijke vervoerverzorging, anderzijds behoeft het geen betoog, dat men onder de zoo sterk gewijzigde omstandigheden de locale ver voerverzorging niet op den vroegeren voet kan blijven voortzetten. Juist omdat de autobus nieuwe mo gelijkheden schiep en het platteland veelal aan de autobus de voorkeur gaf, bestaat geen goede grond voor beduchtheid, dat het door den nieu wen maatrgel wordt geschaad of daarvan het slachtoffer zou worden. De ervaring, welke tot dusver met het sluiten van stations en halten voor reizigersvervoer werd opge daan, bevestigt dit. Immers van ernstige klachten of bezwaren is vrijwel niets gebleken en de autobus bleek het vrijkomende vervoer bevredigend te kunnen overnemen. De minister vertrouwt, dat, evenals de van de opheffing van tram- en lokaalspoor wegen van vele zijden geduchte bezwaren vrijwel geheel achterwege zijn gebleven, dit ook thans het geval zal blijken te zijn, ter wijl niet uit het oog moet worden verloren, dat de thans voor reizigersverkeer te sluiten slations zullen worden gehandhaafd, zoodat voor zoover ondanks de reeds getroffen en nog in voorbereiding zijnde maatregelen, de ze sluiting nog leemten in de verkeersver- zorging van het platteland zal blijken te Mr. Dr. Ir. J. A. M. van Buuren Minister van Waterstaat hebben veroorzaakt, welke redelijkerwijze, voorziening eischen, daarop bij een volgen de dienstregeling kan worden teruggekomen. Geen oliereuk meer in de Diesels! De aanvankelijke bezwtaren van het diesel-electrisch materieel zijn thans nagenoeg overwonnen. Zoo zijn of worden de ventilatie en de loop der rijtuigen geleidelijk ver beterd en is van oliereuk niet veel meer te bemerken. Naar het voor komt waardeert het publiek de diesel-electrische treinen meer en meer. Die treinen zijn, en dit wordt door de bij proefritten opgedane ervaring beves tigd, alleszins geschikt voor de snelle ver bindingen van Amsterdam. Den Haag en Rotterdam met Groningen, Maastricht en Twente, waarvoor dit materieel met den nieuwen dienst van 1 Mei a.s. zal worden aangewezen. Op weg naar den h/alfuurdienst Den HaagUtrecht! Nia de elctrificatie van de lijn 's Graven- hageUtrecht zal elk uur een electrische trein tusschen deze steden loopen. Boven dien zullen nog, behalve enkele D-trei- nen, over den dag verdeeld een twaalftal stoom- en dieselelectrische treinen rijden, zoodat vrij dicht tot een halfuursdienst wordt genaderd. Bij de dienstregeling van 1 Mei a.s. zul len acht verbindingen AmsterdamLeiden v.v. over Woerden worden ingelegd, met directe aansluiting te Woerden naar en van Rotterdam. Hierdoor wordt een tweede verbinding AmsterdamRotterdam verkre gen in 1 uur 9 minuten (over Den Haar 1 uurv 10 minuten). Het doel van deze trein verbindingen is echter voornamelijk een directe verbinding van Gouda, Alphen, Bodegraven en Woerden met Amsterdam en omgekeerd tot stand te brengen, waar op herhaaldelijk, ook in den spoorwegraad, is aangedrongen. De verbinding tusschen Nijmegen en 's- Hertogenbosch zal met ingang van 15 Mei 1938 aanmerkelijk worden verbeterd. Dan zullen tusschen Nijmegen en 's-Hertogen- bosch 15 sneltreinen loopen in elke rich ting. De Diesel bij den onbewaakten overweg. De vrees, dat het gevaar, aan on bewaakte overwegen verbonden, dreigt toe te nemen door uitbrei ding van het spoorwegverkeer met electrische en Dieseltreinen, en doordat men die beide soorten trei nen veel minder goed van verre kan zien en hooren naderen dan die van het oude type, schijnt niet voldoende gegrond. De grootere snelheid der treinen behoeft op zich zelf nog geen reden te zijn om de bestaande uitzichtsnormen voor onbewaak te overwegen te herzien, de gezichtsvelden langs den spoorweg zijn ruim. Omtrent het minder goed zichtbaar zijn van Dieseltreinen werden nimmer klachten vernomen. Integendeel blijkt uit ambtsrap porten dat deze treinen zeer goed en beter zelfs dan stoomtreinen waarneembaar zijn. Het hoorbaar zijn van treinen is een te on betrouwbare factor, dan dat daaraan veel gewicht kan worden gehecht. Met het plaatsen van automatische seinen wordt, waar dit noodig wordt geoordeeld, voortgegaan. In hoofdzaak worden zij aan gebracht bij die overwegen, welke thans nog bewaakt zijn en waarvan afsluiting en be waking na het aanbrengen van de seinin- richting kunnen vervallen. Geen afschaffing D-trein-toeslag. Al zijn de D-treinen niet zelden slechts matig bezet, nochtans verdient afschaffing van den D.-treintoeslag geen aanbeveling. Die toeslag heeft tengevolge, dat de trei nen overeenkomstig hun doel in hoofdzaak gebezigd worden voor reizigersvervoer van ennaar den vreemde en dat reizigers in binnenlandsch verkeer daarvan weinig ge bruik maken. Werden de D-treinen gelijdelijk ook voor binnenlandsch reizigersvervoer opengesteld, dan zou dit daarvan mede de nadeelige ge volgen ondervinden tot schade vian 'n stip te uitvoering van den dienst. Het meisjesleger van Kwangsi in actie. Van Juli tot Maart 300.000 Japanners gesneuveld. Te Hankau zijn op doorreis naar het front aangekomen 150 Chineesche amazonen, het „meisjesleger van Kwangsi", een keurcorps. De dames zijn volledig militair opgeleid en kunnen goed schieten. Nog tweehonderd an dere jonge meisjes hebben zich na verlies van ouders en woning in laten schrijven bij het Chineesche leger. Talertsjwan bezet of niet? In een gisteren aan de Chineesche ambas sade gezonden telegram uit Hankau ontkent de woordvoerder der Chineesche militairen ten stelligste, dat Taiertsjwan geheel door de Japanneezen is bezet. Zij zijn wel binnen gedrongen in den Noordelijken sector dei- stad, doch na een gevecht van man tegen man werden zij teruggedreven, behalve uit een blokhuis, bij de Noordelijke stadspoort. Voorts hebben de Japansche versterkin-, gen, komende uit de richting van het nog steeds in handen der Chineezen zijnde Linyi de frontlinie niet kunnen bereiken, daar zij op 20 k.m. afstand van Taiertsjwan tot staan zijn gebracht. Volgens de Japansche marine-autoritei ten hebben de Japansche luchtstrijdkrach ten in Hopei, Honan. Toekien en Kwan- toeng een verhoogde activiteit ontwikkeld Zij hebben de Chineesche luchtbases in Itsjang, Koesji en Tsjangtsjiau gebombar deerd en verder den spoorweg Kanton Haukau en een sterkte bij Amoy onder vuur genomen. Volgens Japansche mededeelingen zijn sterke Japansche afdeelingen opgerukt tot •24 K.M. ten noorden van Hsoetsjaufoe. Br wordt hard gevochten. De Japansche verliezen in den tijd vat Juli tot Maart worden geraamd op ruim 300.000 man, aldus schattingen van Chi neesche militairen, die door de Chinee sche ambassade van officieele zijde te Han kau zijn ontvangen. Eerbiediging hiervan acht mi nister vanzelfsprekend. Op de vragen van het Tweede Ka merlid Drees betreffende het eerbie digen van principieele bezwaren van Nederlandsche arbeiders, die voor werk in Duitschland worden aange wezen. heeft de minister van Sociale Zaken geantwoord, dat zijn opvat ting nog steeds is, dat principieele bezwaren behooren te worden ge ëerbiedigd. Op de vraag of het niet wenschelijk ware geweest in de aan de gemeentebesturen ge zonden desbetreffende circulaire van_ dit standpunt te doen blijken zegt de minister, dat bedoelde wenscheliikheid niet aanwe zig is. Ook acht Zijne Excellentie het zen den van een nadere mededeeling, welke van dit standpunt zou getuigen, aan de gemeen tebesturen overbodig. Immers, terwijl de eerbiediging van werkelijke principieele bezwa ren een vanzelfsprekendheid is, is de beoordeeling van het al dan niet bestaan er van slechts geval voor geval na te gaan, waartoe in de aan dé gemeentebesturen gezon den circulaire is opgenomen het voorbehoud van een van den regel afwijkende beslissing door of van wege den minister. Dat slechts bij uitzondering principieele bezwaren waartoe de minister rekent de onmogelijkheid van de beleving der gods dienstige overtuiging aan de orde ko men, is uit de ervaring, welke ten vorige ia re terzelfder zake is opgedaan, gebleken. Hiermede stemt ook overeen het zich thans voordoende verschijnsel, dat uit vele ge meenten, waaruit het vorige jaar arbeiders in Duitschland zijn gaan werken, nu een aanbod van werkkrachten komt. hetwelk dat van het vorige jaar belangrijk over treft. De minister maakt van deze gelegenheid nog gebruik mede te deelen, dat omtrent de toepassing der bedoelde circulaire van wege zijn departement overleg is gepleegd met de drie grootste ten onzent bestaande organisaties van landarbeiders, bij welk overleg omtrent de wijze van toepassing overeenstemming is bereikt. HET FINANTIEEL ONTWERP AANGENOMEN. Gistermiddag kwarf voor vijf heeft de Fransche Kamer met 311 tegen 250 stemmen aan de regeering Blum de gevraagde volmachten verleend en Is het finantieele ontwerp aange nomen. Bij de stemming waren de radicaal-socialis ten verdeeld. De helft stemde voor het wets ontwerp, zeventig afgevaardigden onthielden zich van stemming. Waar de stemmenver houding twee weken geleden (bij ie stem ming over het inflatieontwerp) 343243 was, is dus de meerderheid thans nog belangrijk kleiner; de kleinste die een volksfrontregee- ring ooit in de Kamer heeft gekregen. Ministerraad na afloop. Na afloop van de debatten in de Kamer zijn de socialistische ministers van half zes tot zes uur bijeengeweest. Nadat Blum een half uur afwezig was geweest, werd de be spreking hervat. Later kwamen Jouhaux en Moch. In de omgeving van Blum verluidt, dat de minister-president zou aarzelen het ontwerp in den Senaat te behandelen, aangezien in de Kamer een sterke radicale minderheid zich tegen het ontwerp verzette, De socialis tische ministers verlangden evenwel, dat het ontwerp Vrijdag in den Senaat zal worden besproken. Na de bespreking weigerden de ministers iets te zeggen. Vooraanstaande Spanjaarden vluchten. Ook mevrouw Companys wijkt uit. Nu Lerida is genomen, is voor de Franco troepen de poort geopend voor de verdere bezetting van Catalonië. Het groote gevaar hetwelk de regeering thans bedreigt, is gelegen in 't feit dat het front van Franco verlegd wordt naar die ge bieden, waar het grootste belang van Cata lonië gelegen is. Ten Noorden van Balaguer bevinden zich 5 krachtige electrische centrales, welke de stroom leveren voor Barcelona en de be langrijke industriecentra van Catalonië. De wapen- en ammunitiefabrieken, welke dag en nacht materiaal afleveren voor de re- geeringstroepen, zouden stop komen te staan, indien Franco er in zou slagen de centralen te bezetten, welke gelegen zijn aan de Rio Noguerra Pallaresa. Men ziet op het kaartje, dat de nationalen reeds op rukken naar de eerste centrale. De regeeringstroepen concentreeren zich nu bij Tremp en hebben sterke stellingen aangelegd, men venvacht een felle strijd in dezen sector. Franco trekt nu alle strijd krachten te samen, welke hij reeds in Ca talonië heeft om de gebieden der electri sche centralen te omsingelen^ de eiecffvsche centralen van catalonië bedreiqd. mm Electr centralen Nat front I 0 5 10 !0 CAPOCLHi espur L* SALASf% TREMP I ^BENABARjRE Ptfitèno r d' Trtmp tSANTCERNI Vooraanstaande vluchten! Spanjaarden Verscheidene vooraanstaande Catalanen en familie van officieele personen zijn gis termiddag te Cerbere aangekomen, o.a. Pi Y Sunie, raadsheer van de Catalaansche generaliteit, mevrouw Companys met haar dochter, mevr. Terradellas, leden der fam. van den nieuwen min. v. arbeid Ayguade wiens broer zich reeds te Perpignan be vindt en de familie van oud-minister Gar- cias Olivier. Ook een twintigtal Russische deskundi gen heeft de grens overschreden. Zij ver klaarden met vacantie naar Rusland te ver trekken. Te Toulouse werd gisteravond vernomen, dat zich op het oogenblik vijf of zesduizend Spaansche vluchtelingen te Val Aran be- Verwachting: Meest matige W tot N-W. wind, betrokken tot zwaar bewolkt, weinig of geen regen, aanvankelijk weinig verandering in temr peratuur, later iets koeler. Verdere vooruitzichten: Weinig verandering. vinden. Zij zouden zich gereed maken de grens bij Fos te overschrijden. Men heeft reeds maatregelen genomen om hen te ont vangen en naar het kamp te Merignac te brengen. Een rechtsch bericht zegt, dat de troepen van generaal Moscardo Balaguer bezet heb ben. Balaguer ligt 25 K.M. ten noorden van Le rida en is een knooppunt van de electrische kabels van de electrische krachtstations, welke Catalonië van energie voorzien. Vijftig kilometer noordelijker zijn de rechtsche troepen tot vijf kilometer van Tremp genaderd, waar het grootste elec trische krachtstation van Catalonië is ge vestigd. Drie heiligverklaringen met Pa- schen. Als Hitier Rome bezoekt, zal de Paus, „niet thuis" zijn, meldt Reuter aan het Hsb. De Heilige Vader heeft zijn vertrek naar zijn zomerverblijf te Castel Gandolfo uitgesteld ten einde den eersten Paaschdag in de St. Pieterskerk drie heiligverklaringen te kun-- nen uitspreken, en zal pas twee of drie da gen later Rome verlaten. Hij zal dus „niet thuis" zijn, tijdens het bezoek, dat Hitier binnenkort aan Rome zal brengen. Tot Oc- tober blijft de Paus op zijn buitenverblijf. Heilig zullen worden verklaard Andreas Bobola, een Pool, Giovanni Leonardi, een Italiaan en Salvatore Da Horta, een Span jaard. Dit zijn de eerste canonisaties sinds Mei 1935, toen de Engelschen John Fischer en Thomas More tot de eer der altaren zijn verhoogd. De plechtigheid, die anders vier uren duurt, zal ter vermijding van te groote vermoeidheid van den Paus ditmaal tot twee uren worden verkort. Na de hei- 'igverklaring zal kardinaal Granito dl Belmonte, de zeven-en-tachtigjarige deken van het college van kardinalen, een ponti ficale hoogmis opdragen en ten slofte zal de Paus volgens gewoonte or> het balkon van het Vaticaan „Urbi et Orbi" den ze gen gevpn: men verwacht een menigte van wel honderdduizend menschen op het St. Pietersplein. Des avonds zal de kerk met duizenden olielampen worden geïllumi neerd. Ook de N.S.b. is verontwaardigd. Het Eerste Kamerlid Van Vessem (N.S. B.) heeft aan den minister van Justitie de volgende vragen gesteld: Heeft de minister kennis genomen van de mededeeling in de Nieuwe Rotterdam- sche Courant van 5 April, ochtendblad, vol gens welke aan de brigade Koninklijke ma rechaussee te Oss hare bevoegdheden zijn ontnomen en van de daarbij gegeven toe lichting? Heeft de minister opgemerkt den pijnlij ken indruk, die zulks in den lande heeft gewekt, vooral waar genoemde brigade des tijds voor haar lofwaardig optreden tegen bepaalde wantoestanden door Hare Ma jesteit de Koningin is onderscheiden? Is de minister bereid onverwijld de noo- dige maatregelen te nemen, opdat niet de indruk zou kunnen worden gevestigd, als zouden hier te lande misdadige kringen be staan. die over zooveel macht beschikken, dat zelfs politie-autoriteiten niet zonder ge vaar voor eigen positie hun plicht tegenover hen kunnen vervullen? In vollen bloei! In aansluiting aan vorige berichten, meldt de K.N.A.C., dat a.s. Zondag het meest ge- schikte tijdstip zal zijn voor het bezoeken van de hyacinthenvelden, daar deze bloem bollen zich dan in vollen bloei zullen bevin den. Ook van de narcissen zal nog wel iets te zien zijn, hoewel de eigenlijke bloei reeds is beëindigd. laat u vervoeren met moderne waco Toe- ringcars. Vlug Vettig. Billijk,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 1