Wedloop in het eeuwige ijs Het tragische einde van een uitvinder——^ De moordpartij in Lochem Winkelpersoneel mag vacantie inhalen Geheimzinnig schip in IJmuiden Monument voor Prins Hendrik Geen Amerikaansche vliegtuigen voor Engeland Rcshcvski—Horowitz remise Geen defenfie-belasting vóór 1940 Krijgt Engeland een stukje Abessinië? RIVALITEIT TUSSCHEN DENEMARKEN EN NOORWEGEN. TWEE NOORDPOOLEXPEDITIES VERTREKKEN TEGELIJK. WAAR LIGGEN DE FATA-MORGANA- EILANDEN? Twee landen staan tegelijk op het punt een expeditie naar de Noord pool uit te zenden, namelijk Dene marken en Noorwegen. De Deensche expeditie maakt gebruik van een met staatssubsidie aangekochte en voor dit doel speciaal ingerichte Dornier-Walvliegboot. Beide expedi ties hebben niet alleen het verrich ten van geologische en meteorolo gische onderzoekingen ten doel, doch willen tevens trachten de veelom streden Fata-Morgana-eilanden te ontdekken. Van oudsher heerscht er tusschen de bei de Scandinavische landen Denemarken en Noorwegen een zekere rivaliteit ten aanzien van de doorvorschïng van het Noordpoolge bied tusschen Groenland cn Spitsbergen. Dit jaar zal de wereld zelfs het schouwspel van een waren wedloop in het Poolgebied tus schen de beide landen kunnen beleven; want onafhankelijk van elkander staan twee ex pedities naar de Noordpool op het punt van vertrek, waarvan de een onder Deensche, de ander onder Noorsehe vlag vaart. In bei de gevallen zal getracht worden, met be hulp van het vliegtuig nieuw land te ont dekken en een antwoord te vinden op ver schillende nog onopgeloste problemen be treffende het Noordpoolgebied, die er in weerwil van alle vroegere expedities in de lucht, op het water en onder water (Wilkins Nautilus) nog altijd in grooten getale be staan. Nop-stopvlucht naar het onbe kende. De Deensche expeditie staat onder leiding van den Groenlandreiziger Dr. Lauge Koch. Haar officieele opdracht is, het Deary-Land aan de kust. van Groenland te onderzoeken en de kwestie tot oplossing te brengen, of ide veel omstreden Fata-Morgana-eilanden, die tusschen Spitsbergen en Groenland moe ten liggen, werkelijk bestaan. Met deze eilanden, die hun naam niet ten onrechte dragen, is het eigenaardig gesteld. Zij worden ver moed in een volslagen onbekend gebied niet ver van de Groenland- sche kust, dat thans voor de eerste maal uit de lucht gefotografeerd en in kaart gebracht zal worden, ten einde het raadsel van de legendari sche eilanden, die op de kaarten met een vraagteeken staan aangegeven, tot klaarheid te brengen. De Deensche expeditie gebruikt hiervoor een Dornier-Wal vliegboot., door de regee ring in Duitschland aangekocht, waarmee men van Spitsbergen uit in een 2200 K.M. lange non-stopvlucht naar de kust van Groenland, Pearyland over, en weer terug wil vliegen. De vlucht moet in één dag uit gevoerd worden. Aan boord van de machine zullen zich behalve Dr. Koch en twee assis tenten een Deensche piloot, een Deensche marconist, een Duitsche piloot en een Duit- Bche mecanicien bevinden. Het geheim van het Pearykanaal. Op de Fata-Morgana-eilanden zal, als ze werkelijk ontdekt worden, de Deensche vlag worden uitgeworpen en vervolgens zal men trachten een van de grootste raadselen van het Poolgebied, de kwestie van het zgn. Pearykanaal, tot oplossing te brengen. De Amerikaansche Noordpoolonderzoeker Pea- ry meende in 1901 op een expeditie in het Poolijs van Groenland een kanaal te heb ben ontdekt, dat de Independence-fjord met de Westelijke wateren van Groenland ver bindt en dat sindsdien op alle kaarten staat «aangegeven. Dit is evenwel later een dwa ling gebleken. Het was kolonel T. P. Koch, een oom van den Groenlandkenner Dr. Koch onder wiens leiding deze jongste expeditie staat, die het ontdekken van deze fout bijna met zijn leven moest bekoopen. De expedi tie Mvlius-Erichsen, die naar hot Peaiwka- naal zocht, en waaraan ook kolonel Koch deelnam, verongelukte namelijk. Koch wist den terugweg nog te vinden, doch van Mylius-Erichsen werd pas twee jaar later mets an ders gevonden dan zijn aanteckemn- gen, waarin o.m. deze zin te lezen stond; ..Het Pearykanaal bestaat niet." Waarschijnlijk was het een groote watervlakte, die Peary aan leiding gaf tot de veronderstelling, dat. hij hier met een verbindingska naal te maken had. 4 Uit de lucht zal thans beslist kunnen wor- den, wat hiervan waar is. De Noorsehe expeditie. En nu de. „concurreerende "."^^"wnSt de Noorsehe expeditie, die officieel wo rd t Uitgezonden met het doel, een mom 1 orologisch station op den 81sten breedte graad ten Noorden van de ln^lf^f('011(1 "P te richten. Deze expeditie staat onfI^ ding van den Franschman graaf Gaston Mi- card en den Noor Knudsen. Ook zij zal tiach ten de F.ata Morgana-eilanden op fp spore" en men hoopt, dat de Noorsehe xlag er voor de Deensche zal neerdalen. Per schip gaat deze expeditie naar Germanialand aan de kust van Groenland en vandaar wil men niet een vliegtuig de Ingolfsfjord bereiken, waar het meteorologisch station moet wor den gevestigd. Stormwaarschuwingsdienst. Deze vestiging zal op heel bijzondere wijze in zijn werk gaan. Alle onderdeelen van het te stichten meteorologische station zullen door de lucht naar de plaats van bestem ming worden vervoerd. Zelfs behooren daar toe drie uitneembare huizen, die 5 bij 5.75 meter groot zijn en slaapplaatsen en keuken bevatten, twee radiostations en twee elec- trische centrales, tien ton proviand, muni tie, benzine, olie en reserve-onderdeelen. Zelfs een speciaal voor het transport van dit alles geconstrueerde tractor zal door de lucht van Germanialand naar de Ingolfs fjord worden vervoerd. Het meteorologische station zal door zijn radiozender vooral voor de scheepvaart van bijzonder nut zijn, daar het in staat zal zijn, de nade ring van stormen zeer bijtijds aan te kondigen. Het nieuwe station is dan ook speciaal als stormwaarschu- wingsdienst bedoeld. Doch naast het ten uitvoer leggen van de ze officieele opdracht stelt de Noorsehe ex peditie zich tevens tot taak, de mogelijkhe den voor een toekomstigen transatlantischen luchtdienst over SpitsbergenGroenland te bestudeeren. Ongetwijfeld zullen wij een maal „via de Noordpool" van Europa naar Amerika vliegen; reeds zijn de pioniers ter voorbereiding van deze tockomstlijn aan het werk. Onderzoek naar de zwerftochten der Eskimo's. Natuurlijk zullen beide expedities mete orologische en geologische waarnemingen verrichten, met name zullen de verschijn selen van het Noorderlicht worden bestu deerd. Een ander punt van bestudeering zul len de befaamde zwerftochten der Eskimo's zijn, die deze nomaden eeuwen geleden van Amerika naar Groenland gebracht moeten hebben. De Noren hebben moderne, volgens het stroomlijnprincipe gebouwde sleden bij zich, alsmede speciale filmcamera's, waar mee bij een temperatuur van meer dan 40 gr. onder nul gewerkt kan worden. Met belangstelling wacht de wetenschap den uitslag van beide expedities af. Wat ook het resultaat zal zijn. ongetwijfeld is deze wedjoop in het Poolgebied een van de interessantste hoofdstukken uit de bewogen geschiedenis van het Noordpoolonderzoek. Beste types op de geheime lijst. Naar aanleiding van de door Winterton in het Britsche Lagerhuis gedane mededee- ling, dat Engeland zich voor den aankoop van legervliegtuigen tot de Vereenigde Sta ten heeft gewend, verklaart men in politieke kringen alhier, dat Amerika geen 'geschikte vliegtuigen voor uitvoer naar Engeland be schikbaar heeft. De beste types staan op de geheime lijst en mogen niet uitgevoerd worden en zoo voegt men eraan toe, de Britsche lucht macht zal nauwelijks een type vliegtuig, dat de Vereenigde Staten kan aanbieden, noodig hebben. Het onderzoek in vollen gang. Over de gruwelijke moordpartij In de Lochemsche boerderij, waarvan wij gisteren reeds uitvoerig melding maakten, vernemen wij nog de volgende bijzonderheden: Hoe de brand ontdekt werd. De boerderij is geheel uitgebrand. Slechts de muren en de schoorsteen steken boven de troosteloos rookende resten uit. Iemand uit Enschedé, die per auto den Zutphenschen weg passeerde, heeft tegen twaalf uur gisternacht den brand ontdekt en zich onmiddellijk naar de boerderij be geven. Hij trof daar niemand aan. Dade lijk heeft hij getracht het vee te redden. Het gelukte hem vijf pinken uit den stal te halen. Vijf koeien en een paard zijn evenwel in de vlammen omgekomen. De man ging vervolgens naar buren, die de Lochemsche brandweer waarschuwden, waarna ook tegen één uur de burgemeester van Lochem, op de hoogte werd gebracht. De Enschedéër was Inmiddels doorgereden en had nog den rijks veldwachter gewaarschuwd. Toen de burgemeester ter plaatse was gear riveerd, liet hij, nadat men de vijf verkoolde lijken ontdekt had, het parket te Zutphen waarschuwen en een politiedeskundige te Arnhem. ®e sectie op de lijken, welke voorloopig zijn ondergebracht in een schuur bij de afgebrande boerderij zal moeten uitwijzen of de jongeman Greutink indeirdaad zijn ouders, zuster, zwager en broertje vermoord heeft. Een buurvrouw is Dinsdag nog bij de boer derij geweest, waar de zoon haar bij de deur heeft te woord gestaan. Hij heeft ver der nog de school gewaarschuwd, dat heit jongetje niet kon komen. Van buren vernamen wij nog, dat men den vermoedelijken moordenaar algemeen als nict-normaal beschouwde. Zooals te begrijpen valt is de opschudding, welke het drama te Lochem en wijde om geving heeft verwekt, buitengewoon groot. Den geheelen morgen groepten omwonen den en andere belangstellenden samen voor de ruïnes van de verwoeste boerderij. Een groote politiemacht is op de been om de nieuwsgierigen op een afstand te houden. Afwijkende bepaling van werktijdenbesluit. het De Koninklijke Nederlandsche Midden standsbond deelt mede, dat de Minister van Sociale Zaken heeft krachtens het Werktij denbesluit voor winkels 1932 de districts hoofden der Arbeidsinspectie gemachtigd om gedurende het jaar 1938 aan hoofden of be stuurders van binnen hun ressort gelegen winkels, die het daarin werkzame personeel een vacantie van een week of langer ach tereen met behoud van loon geven, geduren de ten hoogste 14 weken te vergunnen, dat in die winkels arbeiders van 16 jaren of ouder arbeid verrichten, in afwijking van het bij de wet bepaalde, met dien verstande, dat behoudens in de gevallen, waarin krach tens dit werktijdenbesluit een langere ar beidsduur is toegestaan, niet langer arbeid mag verricht worden dan: a. door mannen en vrouwen gedurende ten hoogste 9 >4 uur per dag en 58 H uur per week; b. door jeudige personen van 16 jaar of ouder gedurende ten hoogste 9H uur per dag en 55 uur per week; Een bepaald schema moet worden in acht genomen. Het inhouden van den hal ven vrijen dag per achterblijvende winkel bediende mag geschieden bij een personeels bezetting van 2 personen, en 6 dagen va cantie gedurende ten hoogste 1 week, bij 2 pers. en 9 vacantiedagen 2 weken, bij 2 per sonen en 12 vacantiedagen met 2 weken. Bij 3 personen, 6 vacantiedagen, 2 weken, 3 personen, 9 vacantiedagen 3 weken, 3 per sonen 12 vacantiedagen 4 weken. 4 perso nen, 6 vacantiedagen 3 weken, 4 personen 9 vacantiedagen 4 weken, 4 personen 12 va cantiedagen 6 weken, 5 personen of meer 6 vacantiedagen 4 weken, idem 9 vacantie dagen 6 weken en 12 vacantiedagen 8 we ken. Slechts een radio-zender aan boord. Bemanning verhoord. De politie te IJmuiden kreeg giste ren een niet alledaagsch karweitje op te knappen. In de Haringhaven liep nl. een geheimzinnig scheepje binnen, een Engelsche haringdrif ter, zónder vischtuig, en met een overschilderd vischmerk. Aan boord bleek zich wèl een moderne radio zender te bevinden, waarvan men vermoedt, dat hij gebruikt wordt voor propagandistische doeleinden. De bemanning van het scheepje, dat den romantische naam „Faithful Friend" draagt bestaat uit vijf Engelschen: verder zijn er twee passagiers een Duitscher en een Ne derlander aan boord.» Alle opvarenden werden aan een grondig politieverhoor onderworpen en konden daarna op de „Faithful Friend" terugkeeren De radio-installatie is verzegeld. Het is begrijpelijk, dat de wildste geruch ten over de geheimzinnige boot onder de IJmuider bevolking de ronde doen; men mompelt zelfs over een Russischen zen der Van officieele zijde konden wij geen bevestiging krijgen. Met welk doel dit „radio-schip" juist in één van onze havens ligplaats koos, blijft vooralsnog een raadsel. Het is niet onmoge lijk, dat het doel slechts is proviand in slaan. Schaken In de achtste ronde van het tournooi om het Amerikaansche kampioenschap werd de partij tusschen Reshevsky en Horowitz remise. FineBern-stein werd afgebroken. De stand luidt: 1. Reshevsky 7 uit 8; 2. Kashdan 6% uit 8; 3. Dake 6 uit 8; 4. en 5. Fine en Simomson 0V2 uit 7. EEN MISKEND GENIE: Dr. DIESEL. Dezer dagen is het 80 jaar gele den, dat de geniale schepper van de Diesel-motor, dr. ir. Rudolf Diesel als zoon van Duitsche ouders in Parijs geboren werd. Na tal van moeilijkheden overwonnen te heb ben, ontwikkelde zijn leven zich in opwaartsche lijn, totdat het 25 jaar geleden zeer abrupt eindigde. De dieselmotor is ook voor mensohen, die volkomen vreemd tegenover de techniek staan, een begrip geworden. Voor den jon gen ingenieur Diesel is het evenwel niet gemakkelijk geweest, zijn uitvinding popu lair te maken en eigenlijk beschouwde hij zich zelf als een miskend genie. Geboren 18 Maart 1858 te Parijs, als zoon van Duit sche ouders, genoot hij allereerst een Fran- sche opleiding, die op lateren leeftijd voor een Duitsche moest plaats maken. Hij be zocht de Technische Hoogeschool te Mün- chen, welke hij in 1879, met het einddiploma in zijn zak, verliet. Spoedig werd hij nu assistent van Von Linde, die vermaard heid verwierf door het vloeibaar maken van lucht. Allerlei proefnemingen werden door hem verricht, maar om zich geheel aan de technische wetenschap te kunnen wijden, liet Diesel ecnigen tijd zijn functie als civiel ingenieur rusten, om zich geheel aan de technische wetenschap te kunnen wijden. Eerste publicatie. In 1883 publiceerde hij een boek „Theo rie und Konstruktion eines rationellen Warme-motors". dat buitengewoon veel opzien baarde en heel wat tongen en pen nen in technisch-wetenschappelijk. kringen in beweging bracht. Intusschen werkte Die sel rustig verder aan zijn levenswerk, de thans ook in Nederland zoo zeer bekende en beroemde Dieselverbrandingsmotor door middel van samengeperste lucht. In Febr. 1S92 vroeg hij patent aan en een jaar later een aanvulling, waarmee de grondslag ge legd was voor de naar hem genoemde mo tor. Intusschen had men nog niet veel vertrouwen in zijn plannen en het kostte hem groote moeite, iemand te vinden, die hem bij zijn onderzoekingen zoowel finan cieel als ook wetenschappelijk behulpzaam wilde zijn. De eerste uitvinding. Tenslotte verklaarde de machinefabriek te Augsburg, in samenwerking met Krupp te Essen, zich bereid, voor den jongen ingenieur een laboratorium in te richten, waar hij zijn onderzoekingen zou kunnen voortzetten. Na eenige jaren van Ingespannen arbeid kwam hier in 1897 de eerste bruikbare Diesel-motor tot stamd, die een capaciteit van 20 P.K. be vatte. Deze eerste uitvinding is thans te bewonderen in het groote Duitsche Museum te Milnchen, waar zij opgesteld staat. Voor een groote bijeenkomst van Duit sche ingenieurs in 1897 werd de Diesel motor voor de eerste maal vertoond, wan neer hij in werking was en de uitvinding oogstte groot -succes. Het werd nu Diesel's vurigste wensch, zijn motor in de toekomst van groot nut voor de techniek te mogen zien en we kunnen gerust zeggen, dat deze wensch geheel en al in vervulling gegaan is. De Diesel-motoren zijn in den tegen- woordigen tijd van groote waarde, want zij brachten op technische terrein der spoor wegen ingrijpende veranderingen. Strijd. Intusschen heeft het langen tijd voor Die sel geduurd, eer het zoover gekomen is, want na zijn eerste succes volgden nog ja ren van harden strijd. Omstreeks 1895 schreef de jonge ingenieur aan zijn moe der: „Twaalf jaar lang heb ik met de grootste zelfopoffering een bloem gekweekt; eerst nu kan ik haar plukken en van haar geur genieten". Dit laatste zou nog lang duren-.. Onbegrepen. Zijn tijdgenooten begrepen Diesel's be doelingen niet goed en eerst na zijn sa menwerking met Krupp begreep men, welk een genie hij was. De Diesel-motor had een nuttig verbruik van 34 een stoom machine van 15 en een gasmotor van 23 Reeds voor 1897 had Ivar Knudsen, de toenmalige directeur van de fabrieken van Burmeister en Wain in Denemarken, die zelf een buitengewoon bekwaam ma chine-constructeur was, onderhandelingen met Diesel gevoerd. Uiterst moeilijke onder handelingen, aangezien Diesel in dien tijd al zeer moeilijk in den omgang was en zelfs wel een zonderling genoemd werd. Eindelijk werd dan toch op 28 Jan. 1898 het definitieve contract tusschen Knudsen en Diesel geteekend en van dien dag af dateert de bloei van de Kopenhaagsche fa briek, daar van te voren bepaald was, dat alle verbeteringen en nieuwe uitvindingen het eigendom van de Deensche fabriek zouden worden. De uitvinder twijfelt. Merkwaardig was. dat Diesel zelf nog al sceptisch tegenover zijn uit vinding stond en van meening was, dat Dieselmotoren niet in schepen gebruikt konden worden. Ook met zijn gezondheid ging het zeer slecht. Nadat de menschen vertrouwen in zijn uitvindingen gekregen hadden was zijn kracht uitgeput. Zoo schreef hij aan den directeur der fabriek in Kopenhagen: „Sinds de menschen mijn uitvinding be grepen hebben, gaat mijn gezondheid steeds meer achteruit. Ik heb steeds zooveel te genstand ondervonden, dat mijn zenuwen totaal uitgeput zijn. Vaak is mijn lust tot werken uitgeput en toch moet ik voort, om te bewijzen, dat ik gelijk heb". Een gebroken man... De Deensche fabriek overwon alle moei lijkheden en in 1912 werd het eerste schip met een Diesel-motor uitgerust. Het werd een succes, maar Diesel bemerkte er niets va-n. Hij was toen al een gebroken man en kon niet eens meer aan de feestelijkheden deelnemen, die er te zijner eere gegeven werden. En op 1 October 1913 werd de ge- hcele wereld door een ontstellend bericht opgeschrikt: Diesel was spoorloos verdwe nen! In den avond van 29 op 30 Septem ber was de ingenieur aan boord van het schip „Dresden" gegaan te Antwerpen, dat hem naar En-geland zou brengen. Toon het schip te Harwich aankwam, was Dr. Diesel spoorloos verdwenen. Men stond voor een raadsel. De boordranden van het schip waren zoo hoog, dat een ongeluk uitgeschakeld moest worden. Ook van moord kon geen sprake zijn. Wie zou de zen genialen man van het leven hebben willen -roven? Tenslotte werd het raadsel opge lost, toen eenige schippers zijn lijk vonden. Aan de papieren en klee- ren kon de zoon zijn vader her kennen. Men vermoedt, dat dr. Diesel uit zwaarmoedigheid een einde aan zijn leven gemaakt heeft, temeer, daar achteraf bleek, dat zijn financiën er lang niet schitterend voorstonden en zijn Engelsche reis ten doel had. on tevreden schuldeischers tevreden te stellen ONZE OOST. Hoewel op de landsbegrootingen voor 1939 en volgende jaren be langrijk hoogere bedragen voor de defensie zullen worden uitgetrok ken, kan thans gemeld worden, al dus de Tel., dat niet voor 1940 tot heffing eener speciale defensie belasting zal worden overgegaan. Voordien zal worden geroeid met de rie men die men heeft, waarbij het systeem der bestaande kleine heffingen, zooals 't uitvoerrecht, noch zal worden verhoogfd, noch vergroot. De kwestie der verdeeling van de vloot- kosten komt pas aan de orde nadat de noodige financieele voorzieningen op het stuk der defensie zijn getroffen. Voor de Zeevaartschool Ruyter" te Vlissingen. „Do De Delftsche beeldhouwer H. J. Etienne heeft, zooals men weet, opdracht gekregen tot het vervaardigen van een gedenkteeken van Z.K.H. Prins Hendrik, dat zal worden aangebracht in den gevel van de Zeevaart school „De Ruyter" te Vlissingen, waarvan wijlen de Prins-Gemaal gedurende vele ja ren beschermheer is geweest. Op 2 Mei, ter gelegenheid van het-35-jarig bestaan van deze school, zal de plechtige onthulling ge schieden. De heer Etienne is, aldus het Hsbl., met zijn werk gereedgekomen en het gedenkteeken zal dezer dagen naar Vlissin gen worden overgebracht. De beeldhouwer heeft het comité toen een ontwerp laten zien, dat onmiddellijk kon worden aan vaard. Het is een renaissance buste in me daillon in hardsteen (petit granit). De me daillon is 86 c.M. breed en 91 .c.M. hoog. Aan de vier hoeken komen gebeeldhouwde wapens en wel die van Prins Hendrik. De Ruyter. Zeeland en Vlissingen, terwijl aan weerszijden een plaatopschrift in relief wordt aangebracht. De totale breedte van liet monument, dat in den gevel van den linkervleugel van het schoolgebouw zal worden ingemetseld is precies 3 M. De Prins is afgebeeld in de groote tenue van admi raal en de gelijkenis is, ook naar het oor deel van zijn gewezen adjudanten, de hee- ren Termijtelen en Laman Trip, zeer goed getroffen. Om de Engelsche belangen aan den Nijl zou grenswijziging plaats vinden. FRANSCH-ITALIAANSCHE TOE NADERING VERWACHT. Het Britsche kabinet heeft de tekst van de Britsch-Italiaansche overeenkomst goed gekeurd. Zaterdag zal de overeenkomst worden gepubliceerd. Over het algemeen is het oordeel in Engeland, dat de betrekkin gen met Italië zeer verbeterd zijn. Dit spreekt ook uit de toon der Italiaansche radio-uitzendingen die veel milder zijn geworden ten aanzien van Engeland. Het bestuur van de Britsche Volkenbonds- vereeniging heeft eenstemmig een motie aangenomen, waarin gezegd wordt, dat er kenning van de verovering van Abessinië door Italië niet vereenigbaar zou zijn met de verplichtingen, die Engeland krachtens het handvest heeft. De lectuur der Italiaansche bladen is zeer geruststellend, aldus het Hsb. Nu Engeland de Abessinische leiten erkent Alle misverstand is blijkbaar uit den weg geruimd en het blijkt thans dat de ver schillen tusschen Engeland en Italië niet zoo onoverkomelijk waren als men eenige maanden geleden nog aannam. Nu eenmaal Engeland bereid blijkt het voldongen feit in Ethiopië te erkennen, ver andert Italië zijn houding ten aanzien van Euroland geheel en al cn is Mussolini zij nerzijds ook tot eenige concessies bereid. Het belangrijkste daarvan is de erkenning der Engelsche belangen bij het water van het Tsanameer cn dat in het ven-dra-» de belofte wordt vastgelegd, dat Italië geen poging zal doen het water van dat meer aan den Blauwen Nijl te onttrekken. Men is zelfs geneigd aan te nemen, dat nu de besprekingen met Engeland zoo gunstig zijn verloopen ook Frankrijk bin nenkort zijn houding ten aanzien van Ita lië zal herzien. Van de nieuwe Fransche regeering ver wacht men trouwens een politiek, die de Italiaansche gevoelens meer zal ontzien dan de laatste drie Fransche regeeringen plachten te doen. In sommige Italiaansche kringen wijst men er on dat de verbeterde verstandhou ding tot Engeland en straks ook tot Frank rijk ertoe zal leiden dat de Italiaansche po litiek minder eenzijdig parallel zal loopen met de politiek van het Duitsche Rijk. Ook de Engelsche bladen schrijven over het Tsanameer en veronderstellen zelfs dat grenswijziging van Abessinië tusschen Abessinië en den Soedan in het verdrag zijn opgenomen. Dit beteekent een overdracht van hef aan het Tsanameer grenzende gebied aan Enge land, waardoor de toevoer van water van den Nijl verzekerd is. De Dailv Express meent nog te weten dat een begin gemaakt wordt met het terugtrek ken der Italiaansche troepen uit Spanje nog voor de burgeroorlog is afgeloopen. op dat de uitvoering van hef accoord met Lon den niet vertraagd wordt. Andere bladen meenen ook, dat hef En- gelsch-ltaliaansche verdrag een ontspan ning in de Fransch-ltaliaansche betrekkin gen kan beteekenen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 9