Wedloop in het
eeuwige ijs
Het tragische einde van een
uitvinder——^
De moordpartij in Lochem
Winkelpersoneel mag
vacantie inhalen
Geheimzinnig schip
in IJmuiden
Monument voor
Prins Hendrik
Geen Amerikaansche vliegtuigen
voor Engeland
Rcshcvski—Horowitz remise
Geen defenfie-belasting vóór 1940
Krijgt Engeland een
stukje Abessinië?
RIVALITEIT TUSSCHEN DENEMARKEN
EN NOORWEGEN.
TWEE NOORDPOOLEXPEDITIES
VERTREKKEN TEGELIJK.
WAAR LIGGEN DE FATA-MORGANA-
EILANDEN?
Twee landen staan tegelijk op het
punt een expeditie naar de Noord
pool uit te zenden, namelijk Dene
marken en Noorwegen. De Deensche
expeditie maakt gebruik van een
met staatssubsidie aangekochte en
voor dit doel speciaal ingerichte
Dornier-Walvliegboot. Beide expedi
ties hebben niet alleen het verrich
ten van geologische en meteorolo
gische onderzoekingen ten doel, doch
willen tevens trachten de veelom
streden Fata-Morgana-eilanden te
ontdekken.
Van oudsher heerscht er tusschen de bei
de Scandinavische landen Denemarken en
Noorwegen een zekere rivaliteit ten aanzien
van de doorvorschïng van het Noordpoolge
bied tusschen Groenland cn Spitsbergen. Dit
jaar zal de wereld zelfs het schouwspel van
een waren wedloop in het Poolgebied tus
schen de beide landen kunnen beleven; want
onafhankelijk van elkander staan twee ex
pedities naar de Noordpool op het punt van
vertrek, waarvan de een onder Deensche,
de ander onder Noorsehe vlag vaart. In bei
de gevallen zal getracht worden, met be
hulp van het vliegtuig nieuw land te ont
dekken en een antwoord te vinden op ver
schillende nog onopgeloste problemen be
treffende het Noordpoolgebied, die er in
weerwil van alle vroegere expedities in de
lucht, op het water en onder water (Wilkins
Nautilus) nog altijd in grooten getale be
staan.
Nop-stopvlucht naar het onbe
kende.
De Deensche expeditie staat onder leiding
van den Groenlandreiziger Dr. Lauge Koch.
Haar officieele opdracht is, het Deary-Land
aan de kust. van Groenland te onderzoeken
en de kwestie tot oplossing te brengen, of
ide veel omstreden Fata-Morgana-eilanden,
die tusschen Spitsbergen en Groenland moe
ten liggen, werkelijk bestaan.
Met deze eilanden, die hun naam
niet ten onrechte dragen, is het
eigenaardig gesteld. Zij worden ver
moed in een volslagen onbekend
gebied niet ver van de Groenland-
sche kust, dat thans voor de eerste
maal uit de lucht gefotografeerd en
in kaart gebracht zal worden, ten
einde het raadsel van de legendari
sche eilanden, die op de kaarten met
een vraagteeken staan aangegeven,
tot klaarheid te brengen.
De Deensche expeditie gebruikt hiervoor
een Dornier-Wal vliegboot., door de regee
ring in Duitschland aangekocht, waarmee
men van Spitsbergen uit in een 2200 K.M.
lange non-stopvlucht naar de kust van
Groenland, Pearyland over, en weer terug
wil vliegen. De vlucht moet in één dag uit
gevoerd worden. Aan boord van de machine
zullen zich behalve Dr. Koch en twee assis
tenten een Deensche piloot, een Deensche
marconist, een Duitsche piloot en een Duit-
Bche mecanicien bevinden.
Het geheim van het Pearykanaal.
Op de Fata-Morgana-eilanden zal, als ze
werkelijk ontdekt worden, de Deensche vlag
worden uitgeworpen en vervolgens zal men
trachten een van de grootste raadselen van
het Poolgebied, de kwestie van het zgn.
Pearykanaal, tot oplossing te brengen. De
Amerikaansche Noordpoolonderzoeker Pea-
ry meende in 1901 op een expeditie in het
Poolijs van Groenland een kanaal te heb
ben ontdekt, dat de Independence-fjord met
de Westelijke wateren van Groenland ver
bindt en dat sindsdien op alle kaarten staat
«aangegeven. Dit is evenwel later een dwa
ling gebleken. Het was kolonel T. P. Koch,
een oom van den Groenlandkenner Dr. Koch
onder wiens leiding deze jongste expeditie
staat, die het ontdekken van deze fout bijna
met zijn leven moest bekoopen. De expedi
tie Mvlius-Erichsen, die naar hot Peaiwka-
naal zocht, en waaraan ook kolonel Koch
deelnam, verongelukte namelijk.
Koch wist den terugweg nog te
vinden, doch van Mylius-Erichsen
werd pas twee jaar later mets an
ders gevonden dan zijn aanteckemn-
gen, waarin o.m. deze zin te lezen
stond; ..Het Pearykanaal bestaat
niet." Waarschijnlijk was het een
groote watervlakte, die Peary aan
leiding gaf tot de veronderstelling,
dat. hij hier met een verbindingska
naal te maken had. 4
Uit de lucht zal thans beslist kunnen wor-
den, wat hiervan waar is.
De Noorsehe expeditie.
En nu de. „concurreerende "."^^"wnSt
de Noorsehe expeditie, die officieel wo rd t
Uitgezonden met het doel, een mom 1
orologisch station op den 81sten breedte
graad ten Noorden van de ln^lf^f('011(1 "P
te richten. Deze expeditie staat onfI^
ding van den Franschman graaf Gaston Mi-
card en den Noor Knudsen. Ook zij zal tiach
ten de F.ata Morgana-eilanden op fp spore"
en men hoopt, dat de Noorsehe xlag er
voor de Deensche zal neerdalen. Per schip
gaat deze expeditie naar Germanialand aan
de kust van Groenland en vandaar wil men
niet een vliegtuig de Ingolfsfjord bereiken,
waar het meteorologisch station moet wor
den gevestigd.
Stormwaarschuwingsdienst.
Deze vestiging zal op heel bijzondere wijze
in zijn werk gaan. Alle onderdeelen van het
te stichten meteorologische station zullen
door de lucht naar de plaats van bestem
ming worden vervoerd. Zelfs behooren daar
toe drie uitneembare huizen, die 5 bij 5.75
meter groot zijn en slaapplaatsen en keuken
bevatten, twee radiostations en twee elec-
trische centrales, tien ton proviand, muni
tie, benzine, olie en reserve-onderdeelen.
Zelfs een speciaal voor het transport van
dit alles geconstrueerde tractor zal door de
lucht van Germanialand naar de Ingolfs
fjord worden vervoerd.
Het meteorologische station zal
door zijn radiozender vooral voor de
scheepvaart van bijzonder nut zijn,
daar het in staat zal zijn, de nade
ring van stormen zeer bijtijds aan te
kondigen. Het nieuwe station is dan
ook speciaal als stormwaarschu-
wingsdienst bedoeld.
Doch naast het ten uitvoer leggen van de
ze officieele opdracht stelt de Noorsehe ex
peditie zich tevens tot taak, de mogelijkhe
den voor een toekomstigen transatlantischen
luchtdienst over SpitsbergenGroenland te
bestudeeren. Ongetwijfeld zullen wij een
maal „via de Noordpool" van Europa naar
Amerika vliegen; reeds zijn de pioniers ter
voorbereiding van deze tockomstlijn aan het
werk.
Onderzoek naar de zwerftochten
der Eskimo's.
Natuurlijk zullen beide expedities mete
orologische en geologische waarnemingen
verrichten, met name zullen de verschijn
selen van het Noorderlicht worden bestu
deerd. Een ander punt van bestudeering zul
len de befaamde zwerftochten der Eskimo's
zijn, die deze nomaden eeuwen geleden van
Amerika naar Groenland gebracht moeten
hebben. De Noren hebben moderne, volgens
het stroomlijnprincipe gebouwde sleden bij
zich, alsmede speciale filmcamera's, waar
mee bij een temperatuur van meer dan 40
gr. onder nul gewerkt kan worden.
Met belangstelling wacht de wetenschap
den uitslag van beide expedities af. Wat
ook het resultaat zal zijn. ongetwijfeld is
deze wedjoop in het Poolgebied een van de
interessantste hoofdstukken uit de bewogen
geschiedenis van het Noordpoolonderzoek.
Beste types op de geheime lijst.
Naar aanleiding van de door Winterton
in het Britsche Lagerhuis gedane mededee-
ling, dat Engeland zich voor den aankoop
van legervliegtuigen tot de Vereenigde Sta
ten heeft gewend, verklaart men in politieke
kringen alhier, dat Amerika geen 'geschikte
vliegtuigen voor uitvoer naar Engeland be
schikbaar heeft.
De beste types staan op de geheime lijst
en mogen niet uitgevoerd worden en zoo
voegt men eraan toe, de Britsche lucht
macht zal nauwelijks een type vliegtuig, dat
de Vereenigde Staten kan aanbieden, noodig
hebben.
Het onderzoek in vollen gang.
Over de gruwelijke moordpartij In de
Lochemsche boerderij, waarvan wij gisteren
reeds uitvoerig melding maakten, vernemen
wij nog de volgende bijzonderheden:
Hoe de brand ontdekt werd.
De boerderij is geheel uitgebrand. Slechts
de muren en de schoorsteen steken boven
de troosteloos rookende resten uit.
Iemand uit Enschedé, die per auto den
Zutphenschen weg passeerde, heeft tegen
twaalf uur gisternacht den brand ontdekt
en zich onmiddellijk naar de boerderij be
geven. Hij trof daar niemand aan. Dade
lijk heeft hij getracht het vee te redden.
Het gelukte hem vijf pinken uit den stal
te halen. Vijf koeien en een paard zijn
evenwel in de vlammen omgekomen. De
man ging vervolgens naar buren, die de
Lochemsche brandweer waarschuwden,
waarna ook tegen één uur de burgemeester
van Lochem, op de hoogte werd gebracht.
De Enschedéër was Inmiddels
doorgereden en had nog den rijks
veldwachter gewaarschuwd. Toen de
burgemeester ter plaatse was gear
riveerd, liet hij, nadat men de vijf
verkoolde lijken ontdekt had, het
parket te Zutphen waarschuwen en
een politiedeskundige te Arnhem.
®e sectie op de lijken, welke voorloopig
zijn ondergebracht in een schuur bij de
afgebrande boerderij zal moeten uitwijzen
of de jongeman Greutink indeirdaad zijn
ouders, zuster, zwager en broertje vermoord
heeft.
Een buurvrouw is Dinsdag nog bij de boer
derij geweest, waar de zoon haar bij de
deur heeft te woord gestaan. Hij heeft ver
der nog de school gewaarschuwd, dat heit
jongetje niet kon komen.
Van buren vernamen wij nog, dat men
den vermoedelijken moordenaar algemeen
als nict-normaal beschouwde.
Zooals te begrijpen valt is de opschudding,
welke het drama te Lochem en wijde om
geving heeft verwekt, buitengewoon groot.
Den geheelen morgen groepten omwonen
den en andere belangstellenden samen voor
de ruïnes van de verwoeste boerderij. Een
groote politiemacht is op de been om de
nieuwsgierigen op een afstand te houden.
Afwijkende bepaling van
werktijdenbesluit.
het
De Koninklijke Nederlandsche Midden
standsbond deelt mede, dat de Minister van
Sociale Zaken heeft krachtens het Werktij
denbesluit voor winkels 1932 de districts
hoofden der Arbeidsinspectie gemachtigd om
gedurende het jaar 1938 aan hoofden of be
stuurders van binnen hun ressort gelegen
winkels, die het daarin werkzame personeel
een vacantie van een week of langer ach
tereen met behoud van loon geven, geduren
de ten hoogste 14 weken te vergunnen, dat
in die winkels arbeiders van 16 jaren of
ouder arbeid verrichten, in afwijking van
het bij de wet bepaalde, met dien verstande,
dat behoudens in de gevallen, waarin krach
tens dit werktijdenbesluit een langere ar
beidsduur is toegestaan, niet langer arbeid
mag verricht worden dan:
a. door mannen en vrouwen gedurende ten
hoogste 9 >4 uur per dag en 58 H uur per
week;
b. door jeudige personen van 16 jaar of
ouder gedurende ten hoogste 9H uur per
dag en 55 uur per week;
Een bepaald schema moet worden in
acht genomen. Het inhouden van den hal
ven vrijen dag per achterblijvende winkel
bediende mag geschieden bij een personeels
bezetting van 2 personen, en 6 dagen va
cantie gedurende ten hoogste 1 week, bij 2
pers. en 9 vacantiedagen 2 weken, bij 2 per
sonen en 12 vacantiedagen met 2 weken.
Bij 3 personen, 6 vacantiedagen, 2 weken,
3 personen, 9 vacantiedagen 3 weken, 3 per
sonen 12 vacantiedagen 4 weken. 4 perso
nen, 6 vacantiedagen 3 weken, 4 personen
9 vacantiedagen 4 weken, 4 personen 12 va
cantiedagen 6 weken, 5 personen of meer 6
vacantiedagen 4 weken, idem 9 vacantie
dagen 6 weken en 12 vacantiedagen 8 we
ken.
Slechts een radio-zender aan
boord. Bemanning verhoord.
De politie te IJmuiden kreeg giste
ren een niet alledaagsch karweitje
op te knappen. In de Haringhaven
liep nl. een geheimzinnig scheepje
binnen, een Engelsche haringdrif
ter, zónder vischtuig, en met een
overschilderd vischmerk. Aan boord
bleek zich wèl een moderne radio
zender te bevinden, waarvan men
vermoedt, dat hij gebruikt wordt
voor propagandistische doeleinden.
De bemanning van het scheepje, dat den
romantische naam „Faithful Friend" draagt
bestaat uit vijf Engelschen: verder zijn er
twee passagiers een Duitscher en een Ne
derlander aan boord.»
Alle opvarenden werden aan een grondig
politieverhoor onderworpen en konden
daarna op de „Faithful Friend" terugkeeren
De radio-installatie is verzegeld.
Het is begrijpelijk, dat de wildste geruch
ten over de geheimzinnige boot onder de
IJmuider bevolking de ronde doen; men
mompelt zelfs over een Russischen zen
der Van officieele zijde konden wij
geen bevestiging krijgen.
Met welk doel dit „radio-schip" juist in
één van onze havens ligplaats koos, blijft
vooralsnog een raadsel. Het is niet onmoge
lijk, dat het doel slechts is proviand in
slaan.
Schaken
In de achtste ronde van het tournooi om
het Amerikaansche kampioenschap werd
de partij tusschen Reshevsky en Horowitz
remise. FineBern-stein werd afgebroken.
De stand luidt:
1. Reshevsky 7 uit 8;
2. Kashdan 6% uit 8;
3. Dake 6 uit 8;
4. en 5. Fine en Simomson 0V2 uit 7.
EEN MISKEND GENIE:
Dr. DIESEL.
Dezer dagen is het 80 jaar gele
den, dat de geniale schepper van de
Diesel-motor, dr. ir. Rudolf Diesel
als zoon van Duitsche ouders in
Parijs geboren werd. Na tal van
moeilijkheden overwonnen te heb
ben, ontwikkelde zijn leven zich in
opwaartsche lijn, totdat het 25 jaar
geleden zeer abrupt eindigde.
De dieselmotor is ook voor mensohen, die
volkomen vreemd tegenover de techniek
staan, een begrip geworden. Voor den jon
gen ingenieur Diesel is het evenwel niet
gemakkelijk geweest, zijn uitvinding popu
lair te maken en eigenlijk beschouwde hij
zich zelf als een miskend genie. Geboren
18 Maart 1858 te Parijs, als zoon van Duit
sche ouders, genoot hij allereerst een Fran-
sche opleiding, die op lateren leeftijd voor
een Duitsche moest plaats maken. Hij be
zocht de Technische Hoogeschool te Mün-
chen, welke hij in 1879, met het einddiploma
in zijn zak, verliet. Spoedig werd hij nu
assistent van Von Linde, die vermaard
heid verwierf door het vloeibaar maken
van lucht. Allerlei proefnemingen werden
door hem verricht, maar om zich geheel
aan de technische wetenschap te kunnen
wijden, liet Diesel ecnigen tijd zijn functie
als civiel ingenieur rusten, om zich geheel
aan de technische wetenschap te kunnen
wijden.
Eerste publicatie.
In 1883 publiceerde hij een boek „Theo
rie und Konstruktion eines rationellen
Warme-motors". dat buitengewoon veel
opzien baarde en heel wat tongen en pen
nen in technisch-wetenschappelijk. kringen
in beweging bracht. Intusschen werkte Die
sel rustig verder aan zijn levenswerk, de
thans ook in Nederland zoo zeer bekende
en beroemde Dieselverbrandingsmotor door
middel van samengeperste lucht. In Febr.
1S92 vroeg hij patent aan en een jaar later
een aanvulling, waarmee de grondslag ge
legd was voor de naar hem genoemde mo
tor. Intusschen had men nog niet veel
vertrouwen in zijn plannen en het kostte
hem groote moeite, iemand te vinden, die
hem bij zijn onderzoekingen zoowel finan
cieel als ook wetenschappelijk behulpzaam
wilde zijn.
De eerste uitvinding.
Tenslotte verklaarde de machinefabriek
te Augsburg, in samenwerking met Krupp
te Essen, zich bereid, voor den jongen
ingenieur een laboratorium in te richten,
waar hij zijn onderzoekingen zou kunnen
voortzetten.
Na eenige jaren van Ingespannen
arbeid kwam hier in 1897 de eerste
bruikbare Diesel-motor tot stamd,
die een capaciteit van 20 P.K. be
vatte. Deze eerste uitvinding is
thans te bewonderen in het groote
Duitsche Museum te Milnchen,
waar zij opgesteld staat.
Voor een groote bijeenkomst van Duit
sche ingenieurs in 1897 werd de Diesel
motor voor de eerste maal vertoond, wan
neer hij in werking was en de uitvinding
oogstte groot -succes. Het werd nu Diesel's
vurigste wensch, zijn motor in de toekomst
van groot nut voor de techniek te mogen
zien en we kunnen gerust zeggen, dat deze
wensch geheel en al in vervulling gegaan
is. De Diesel-motoren zijn in den tegen-
woordigen tijd van groote waarde, want
zij brachten op technische terrein der spoor
wegen ingrijpende veranderingen.
Strijd.
Intusschen heeft het langen tijd voor Die
sel geduurd, eer het zoover gekomen is,
want na zijn eerste succes volgden nog ja
ren van harden strijd. Omstreeks 1895
schreef de jonge ingenieur aan zijn moe
der: „Twaalf jaar lang heb ik met de
grootste zelfopoffering een bloem gekweekt;
eerst nu kan ik haar plukken en van haar
geur genieten". Dit laatste zou nog lang
duren-..
Onbegrepen.
Zijn tijdgenooten begrepen Diesel's be
doelingen niet goed en eerst na zijn sa
menwerking met Krupp begreep men, welk
een genie hij was. De Diesel-motor had
een nuttig verbruik van 34 een stoom
machine van 15 en een gasmotor van
23 Reeds voor 1897 had Ivar Knudsen,
de toenmalige directeur van de fabrieken
van Burmeister en Wain in Denemarken,
die zelf een buitengewoon bekwaam ma
chine-constructeur was, onderhandelingen
met Diesel gevoerd. Uiterst moeilijke onder
handelingen, aangezien Diesel in dien tijd
al zeer moeilijk in den omgang was en
zelfs wel een zonderling genoemd werd.
Eindelijk werd dan toch op 28 Jan. 1898
het definitieve contract tusschen Knudsen
en Diesel geteekend en van dien dag af
dateert de bloei van de Kopenhaagsche fa
briek, daar van te voren bepaald was, dat
alle verbeteringen en nieuwe uitvindingen
het eigendom van de Deensche fabriek
zouden worden.
De uitvinder twijfelt.
Merkwaardig was. dat Diesel zelf
nog al sceptisch tegenover zijn uit
vinding stond en van meening
was, dat Dieselmotoren niet in
schepen gebruikt konden worden.
Ook met zijn gezondheid ging het
zeer slecht.
Nadat de menschen vertrouwen in zijn
uitvindingen gekregen hadden was zijn
kracht uitgeput. Zoo schreef hij aan den
directeur der fabriek in Kopenhagen:
„Sinds de menschen mijn uitvinding be
grepen hebben, gaat mijn gezondheid steeds
meer achteruit. Ik heb steeds zooveel te
genstand ondervonden, dat mijn zenuwen
totaal uitgeput zijn. Vaak is mijn lust tot
werken uitgeput en toch moet ik voort, om
te bewijzen, dat ik gelijk heb".
Een gebroken man...
De Deensche fabriek overwon alle moei
lijkheden en in 1912 werd het eerste schip
met een Diesel-motor uitgerust. Het werd
een succes, maar Diesel bemerkte er niets
va-n. Hij was toen al een gebroken man en
kon niet eens meer aan de feestelijkheden
deelnemen, die er te zijner eere gegeven
werden. En op 1 October 1913 werd de ge-
hcele wereld door een ontstellend bericht
opgeschrikt: Diesel was spoorloos verdwe
nen! In den avond van 29 op 30 Septem
ber was de ingenieur aan boord van het
schip „Dresden" gegaan te Antwerpen,
dat hem naar En-geland zou brengen. Toon
het schip te Harwich aankwam, was Dr.
Diesel spoorloos verdwenen. Men stond
voor een raadsel. De boordranden van het
schip waren zoo hoog, dat een ongeluk
uitgeschakeld moest worden. Ook van
moord kon geen sprake zijn. Wie zou de
zen genialen man van het leven hebben
willen -roven?
Tenslotte werd het raadsel opge
lost, toen eenige schippers zijn lijk
vonden. Aan de papieren en klee-
ren kon de zoon zijn vader her
kennen. Men vermoedt, dat dr.
Diesel uit zwaarmoedigheid een
einde aan zijn leven gemaakt
heeft, temeer, daar achteraf bleek,
dat zijn financiën er lang niet
schitterend voorstonden en zijn
Engelsche reis ten doel had. on
tevreden schuldeischers tevreden te
stellen
ONZE OOST.
Hoewel op de landsbegrootingen
voor 1939 en volgende jaren be
langrijk hoogere bedragen voor de
defensie zullen worden uitgetrok
ken, kan thans gemeld worden, al
dus de Tel., dat niet voor 1940 tot
heffing eener speciale defensie
belasting zal worden overgegaan.
Voordien zal worden geroeid met de rie
men die men heeft, waarbij het systeem
der bestaande kleine heffingen, zooals 't
uitvoerrecht, noch zal worden verhoogfd,
noch vergroot.
De kwestie der verdeeling van de vloot-
kosten komt pas aan de orde nadat de
noodige financieele voorzieningen op het
stuk der defensie zijn getroffen.
Voor de Zeevaartschool
Ruyter" te Vlissingen.
„Do
De Delftsche beeldhouwer H. J. Etienne
heeft, zooals men weet, opdracht gekregen
tot het vervaardigen van een gedenkteeken
van Z.K.H. Prins Hendrik, dat zal worden
aangebracht in den gevel van de Zeevaart
school „De Ruyter" te Vlissingen, waarvan
wijlen de Prins-Gemaal gedurende vele ja
ren beschermheer is geweest. Op 2 Mei, ter
gelegenheid van het-35-jarig bestaan van
deze school, zal de plechtige onthulling ge
schieden. De heer Etienne is, aldus het
Hsbl., met zijn werk gereedgekomen en het
gedenkteeken zal dezer dagen naar Vlissin
gen worden overgebracht. De beeldhouwer
heeft het comité toen een ontwerp laten
zien, dat onmiddellijk kon worden aan
vaard. Het is een renaissance buste in me
daillon in hardsteen (petit granit). De me
daillon is 86 c.M. breed en 91 .c.M. hoog.
Aan de vier hoeken komen gebeeldhouwde
wapens en wel die van Prins Hendrik. De
Ruyter. Zeeland en Vlissingen, terwijl aan
weerszijden een plaatopschrift in relief
wordt aangebracht. De totale breedte van
liet monument, dat in den gevel van den
linkervleugel van het schoolgebouw zal
worden ingemetseld is precies 3 M. De Prins
is afgebeeld in de groote tenue van admi
raal en de gelijkenis is, ook naar het oor
deel van zijn gewezen adjudanten, de hee-
ren Termijtelen en Laman Trip, zeer goed
getroffen.
Om de Engelsche belangen aan
den Nijl zou grenswijziging
plaats vinden.
FRANSCH-ITALIAANSCHE TOE
NADERING VERWACHT.
Het Britsche kabinet heeft de tekst van
de Britsch-Italiaansche overeenkomst goed
gekeurd. Zaterdag zal de overeenkomst
worden gepubliceerd. Over het algemeen is
het oordeel in Engeland, dat de betrekkin
gen met Italië zeer verbeterd zijn. Dit
spreekt ook uit de toon der Italiaansche
radio-uitzendingen die veel milder zijn
geworden ten aanzien van Engeland.
Het bestuur van de Britsche Volkenbonds-
vereeniging heeft eenstemmig een motie
aangenomen, waarin gezegd wordt, dat er
kenning van de verovering van Abessinië
door Italië niet vereenigbaar zou zijn met
de verplichtingen, die Engeland krachtens
het handvest heeft.
De lectuur der Italiaansche bladen is
zeer geruststellend, aldus het Hsb.
Nu Engeland de Abessinische
leiten erkent
Alle misverstand is blijkbaar uit den weg
geruimd en het blijkt thans dat de ver
schillen tusschen Engeland en Italië niet
zoo onoverkomelijk waren als men eenige
maanden geleden nog aannam.
Nu eenmaal Engeland bereid blijkt het
voldongen feit in Ethiopië te erkennen, ver
andert Italië zijn houding ten aanzien van
Euroland geheel en al cn is Mussolini zij
nerzijds ook tot eenige concessies bereid.
Het belangrijkste daarvan is de erkenning
der Engelsche belangen bij het water van
het Tsanameer cn dat in het ven-dra-» de
belofte wordt vastgelegd, dat Italië geen
poging zal doen het water van dat meer
aan den Blauwen Nijl te onttrekken.
Men is zelfs geneigd aan te nemen, dat
nu de besprekingen met Engeland zoo
gunstig zijn verloopen ook Frankrijk bin
nenkort zijn houding ten aanzien van Ita
lië zal herzien.
Van de nieuwe Fransche regeering ver
wacht men trouwens een politiek, die de
Italiaansche gevoelens meer zal ontzien
dan de laatste drie Fransche regeeringen
plachten te doen.
In sommige Italiaansche kringen wijst
men er on dat de verbeterde verstandhou
ding tot Engeland en straks ook tot Frank
rijk ertoe zal leiden dat de Italiaansche po
litiek minder eenzijdig parallel zal loopen
met de politiek van het Duitsche Rijk.
Ook de Engelsche bladen schrijven over
het Tsanameer en veronderstellen zelfs dat
grenswijziging van Abessinië
tusschen Abessinië en den Soedan in het
verdrag zijn opgenomen.
Dit beteekent een overdracht van hef aan
het Tsanameer grenzende gebied aan Enge
land, waardoor de toevoer van water van
den Nijl verzekerd is.
De Dailv Express meent nog te weten dat
een begin gemaakt wordt met het terugtrek
ken der Italiaansche troepen uit Spanje
nog voor de burgeroorlog is afgeloopen. op
dat de uitvoering van hef accoord met Lon
den niet vertraagd wordt.
Andere bladen meenen ook, dat hef En-
gelsch-ltaliaansche verdrag een ontspan
ning in de Fransch-ltaliaansche betrekkin
gen kan beteekenen.