Op ons
Paaschbest
RADOX
f TWEE PAASCHGERECHTEN
Zaterdag 16 April 1938 Vierde blad
PAASCHGESCHENK
Wie mooi wil
zijnmoet kou
lijden I
Het
leven
keert
weer
op
Holland's
weiden
Typische volksgebruiken op het
Feest der Opstanding
Kostbare
eieren
EEN MOOIER TEINT
die een bijzonder ei ontvingen, weer groo-
te vreugde.
Wie voor het Koninklijk Hof Paascheieren
te versieren kreeg, kon bovendien er op re
kenen, dat hem de groote eer te beurt viel
op Paschen aan de koninklijke tafel als
gast mede aan te zitten.
Een zeer waardevol Paaschei en mis
schien wel het grootste, dat ooit gemaakt
is, liet in 't jaar 1929 een multimillionnair
en zonderling in Californië voor zijn dochter
en schoonzoon maken. Het was een reus
achtig ei van bordpapier, dat tusschen twee
heuvels geplaatst was. Het ei bevatte een
met alle comfort ingericht landhuis, dat de
oude zonderling zijn dochter en haar man
als Paaschgeschenk gaf, nadat de reusach
tige schaal door de arbeiders verwijderd
was. De afgebroken schaal diende vervol
gens als brandstof voor een groot Paasch-
vuur.
verkrijgt U door een goede huidverzorging;
Doe daartoe wat Radox in Uw waschwaterj
Bij apothekers en erkende drogisten i f 0.90
per pak en f 0.15 per klein pakje^.
Toovert glimlach op kindergezicht
Een zilveren plaat geeft de plaats aan,
waar eens Christus' kruis heeft gestaan.
Achter een verguld hek ligt het rotsgraf,
waarin Jezus na zijn kruisdood bijgezet
werd. Op Paaschmorgen beweegt zich een
dicht opeengedrongen menschenmenigte,
Christenen en Arabieren, in Oostersche
bontheid, dooreen naar de heilige plaats
van het Christendom.
Het is soms uiterst
vermakelijk, de uitgaan
de menigte tijdens de
Paaschdagen gade te
slaan! Bibberend van
koude trippelen ze.
voort, de modieuze da
metjes, op kraaknieuwe
schoentjes, in een licht
gekleurde swagger, een
hoofddeksel op, dat in
dezen tijd nog totaal uit
den toon valt!
Voor de aardigheid
beelden wij hierboven
zoo'n echt Paasch-best-
hoedje af.
Het linker plaatje ver
toont het beeld van de
dame, die aan een over
gangstoilet de voorkeur
gaf bóven een uitgespro
ken zomerdracht. Het
jasje is van witte ribs-
stof, de rok van donker
blauw effen materiaal.
Een gemoesd sjaaltje,
een donkerblauw vilten
dopje en leeren hand
schoenen in dezelfde
kleur coiupleteeren het
COatuUHl.
De luchten gaan oven, het leven keert weer,
't Is Paschen, de bloemen gaan bloeien,
De velden ontwaken in tinten ioo teer.
Om straks weer tot volheid te groeien.
Er daalt een belofte opnieuw van omhoog,
Zoo vol van onschatbare waarde.
Die innerlijk steeds weer de harten bewoog,
Nieuw leven keert weer tot de aarde!
't Is Paschen! Voor eeuwen omscheen er het licht
Een graf, dat zijn schrik had verloren,
De steen lag gewenteld, de dood ivas gezwicht
Voor 't wonder, zoo stralend herboren!
En zij, die er treurden, na dagen van druk,
De harten vol droefheid en zorgen.
Er bloeide voor hen een onzegbaar geluk
In 't licht van den levenden morgen!
't Is Paschen! O, wereld, verward in Uw strijd,
Die steeds weer Uw heil tracht te vinden
In alles, wat gij door Uw aardsche beleid,
En Uw eindige kracht meent te binden.
Die steeds maar weer spreekt van Uw groeiende macht
Vat Uw naam voor een volk zal beduiden.
Staak eren Uiv arbeid, en luister... en wacht
't IS PASCHEN! DE KLOKKEN GAAN LUIDEN!!
KROES
(door onze Kook- en Huishoudspecialiste.)
CITROENPUDDING EN
SCHOTSCHE EIEREN.
Voor een citroenpudding voor 4 personen
heeft men noodig: 4 eieren, 200 gr. basterd
suiker, 2citroenen, 3 bladen gelatine.
Men begint, met de gelatine in ruim koud
water in de week te zetten en de eieren te
scheiden. Het eiwit wordt zoo stijf mogelijk
geklopt, waarna men de eidooiers zeer goed
roert met de basterd suiker, tot deze licht
en schuimig zien. Daarna voegt men onder
goed roeren het sap van 2 citroenen toe. Dit
mengsel plaatst men in een schaal of pan
on den stoom van een andere pan en laat
dit onder zeer goed roeren dik worden. Voor
het roeren kan men het beste een houten
lepel gebruiken, daar een metalen voorwerp
(ook een alluminium pan), dikwijls een
scherpen smaak of onaangename kleur
geeft. Om dezelfde reden gebruikt men ook
basterd suiker inplaats van gewone suiker.
Is alles gebonden, dan wordt de gelatine
opgelost in een beetje kokend water (vooral
niet meer water dan noodig is"). Men mag
ze wel even op het vuur zetten, maar ze
mag in geen geval koken, daar de gelatine
dan aan bindkracht verliest. Nu voegt men
eerst de opgeloste gelatine aan de gebonden
eimassa toe. waarna deze op het gereed
staande, stijfgeslagen eiwit gelegd wordt, en
daar luchtig doorheen geschept. Onder af
en toe roeren laat men de massa in de
pan iets dik worden, voor men ze in den
van te voren met wat eiwit omgesr>oelden
vorm giet. Is de pudding koud en stijf, dan
wordt ze even losgeschud en gestort op een
vochtig gemaakt bord. De pudding wordt
opgediend met boudoirbiscuits.
Kent U Schotsche eieren?
Per persoon heeft men noodig 1 ei, 75 gr.
kalfsgehakt, \r-> eiwit en paneermeel.
Het ei wordt vrij hard gekookt. Daarna
pelt men het, haalt het door maizena en
wikkelt het daarna in het gehakt, dat men
aangemaakt heeft met wat peper, zout, noot-
nmscaat en eventueel iets eidooier. Men
lette vooral op dat er geen barstjes in het
gehakt komen. Daarna paneert men het ge
heel eerst door fijn paneermeel.
De Schotsche eieren worden gebakken in
frituurvet, waarbij de pan niet meer dan
half gevuld mag zijn. Het gehakt kan men
naar verkiezing meer of minder gaar ma
ken. Men serveert de Schotsche eieren, door
gesneden, zoodat eiwit en geel te zipn ko
men en op een schaal met wat sla en tomaat
er tusscheo.
Gelukkig
Paaschfeest!
c
GODSDIENSTIGE ERNST
WISSELEN ELKAAR AF
EN
Paaschklokken klinken over de aarde:
Het feest der Opstanding is aangebroken!
De symbolen van de Opstanding, kruis,
vuur, eieren, wijwater, die samenhangen
met de gebruiken in de oostelijke landen,
zijn ook onder vele andere volkeren in
zwang, al kent men ook andere vormen,
waarin het Paaschfeest wordt gevierd.
In ons land, vooral in de provincies Lim
burg en Noord-Brabant gaan de kinderen
met mooi versierde Paaschkransen van
deur tot deur.
Engeland kent eveneens de eierspelen
van Paschen; aan het „eierrollen" in Pres
ton nemen soms meer dan 30.000 kinderen
deel. In de Westminsterabdij wordt een
gift van den koning verdeeld in den vorm
van roode en witte geldbeurzen, en wel
dubbel zooveel als de koning jaren oud is.
In een dorp in Kent wordt sinds de
twaalfde eeuw tijdens de Kerkpaaschdienst
een gave van 1000 koeken verdeeld.
Wereldberoemd is de Stille Week in Si-
lezië, die doorgebracht wordt met schitte
rende processies en feesten. In vele plaat
sen wordt het lijden van Christus daar nog
in het openbaar voorgesteld; de in bontge
kleurde kleeren gekleede broederschappen
en vereenigingen trekken naar de drie
kruisen op den Calvarieberg. In de kerken
vinden voetwasschingen plaats.
Op Paaschdag zelf echter wijkt de ker
kelijke ernst voor vroolijke volksfeesten,
het hoogtepunt hiervan is het verstoppen
van het beeld van de Madonna en de Hei
ligenbeelden.
Na de processie het feest.
Ook in verschillende plaatsen in Spanje
worden de kerkaltaren het tooneel van het
lijdensverhaal.
In tegenwoordigheid van Romeinsche
voetknechten en engelen nemen de monni
ken den Gekruisigde van het kruis af en
VROOLIJKHEID
leggen Hem in een glazen sarcophaag, ter
wijl in de kerk ieder der aanwezigen een
groote waskaars aansteekt. Daarna trekken
groote processies door de straten, voorafge
gaan door in witte gewaden gekleede kruis
dragers, wier gezichten door sluiers bedekt
zijn.
Na de kerkelijke feesten en processies is
Paschen ook hier een vroolijk volksfeest en
reeds te voren gaat het, bij het inkoopen
van de arme Paaschlammetjes voor den
Paaschmaaltijd, vroolijk toe.
In Zuid-Tyrol komen op Goeden Vrijdag
de boeren uit de bergen van hun boerde
rijen in de Alpen naar beneden naar Bol-
zano. Daar kan men op de Goede-Vrijdag-
markt bont gekleurde eieren koopen en le
vende witte konijntjes, met een krans van
groen om hun hals, die als levende Paasch-
symbolen in de Paascheiermandjes zitten.
In de kerken wordt het Allerheiligste uit
gestald, op Paaschzaterdag wordt het ver
vangen door een levensgroote engel, waar
boven de herrezen Christusfiguur zweeft.
Feesten der Opstanding, Vuur- en water
wijdingen volgen dan op Palmzondag.
Een Hongaarsch Paaschgebruik is de
Paaschdoop, waarna op Paaschmorgen de
meisjes door de jongelui in het water wor
den gegooid, in beken, vijvers of voeder
troggen.
In Boedapest en andere steden hebben
deze ruwe Paaschgebruiken zich in den
loop der eeuwen zóó verfijnd, dat de dames
door de cavaliers slechts nog met.... par
fum bespoten worden, wat zij zich heel
graag laten welgevallen.
In de Grieksche steden worden op de
straten roodbeschilderde offerlammeren ten
verkoop aangeboden, om in den Paasch-
nacht geofferd te worden. Met schieten en
trompetgeschal, met autogetoeter en in de
havensteden met het geloei van de scheeps-
sirenes wordt in den Paaschnacht een
helsch kabaal gemaakt. De jeugd schept er
een bijzonder genoegen in, Judas den Ver
rader, in den vorm van een opgevulde pop
op te hangen. In de Grieksche dorpen be
zoeken de boeren de nachtelijke godsdienst
oefening. Het Heilige Graf in het midden
der kerk wordt opengesteld en met bloe
men en kaarsen versierd. Als de pope het
altaar betreedt, is dit het teeken tot het
aansteken van de stukken vuurwerk in de
dorpskerk. De pope ziet glimlachend toe,
laat het wierookvat zwaaien en wijdt de
kerk weer met wijwater. Als besluit van
de Paaschgodsdienstoefening wordt de baar
m feestelijke processie van het Heilige Graf
naar het kerkhof gedragen.
Merkwaardig is een Paaschgebruik bjj de
Kaukasische Tsjewsoerenmeisjes, die zich
volgens de berichten van reisbeschrijvin
gen op Paaschmorgen naar den stal bege
ven en daar gezicht en haar met mest
water wassen; dit kwalijk riekende
„Paaschwater" moet bijzonder goed zijn
voor den haargroei in het volgende jaar!
De Mexicanen koopen van de straatven
ters Judaspoppen, die met behulp van vuur
werk tot explosie worden gebracht. Zon
der veel geknal gaat het daar nu eenmaal
niet!
In Jerusalem.
Op één plaats in de wereld richten zich
bij het Paaschfeest de gedachten van het
geheele Christendom: op Jeruzalem, waar
zich de Christentragedie heeft afgespeeld.
Op een heuvel verheft zich de grafkerk.
De mooiste Paasch
eieren werden aan het
Russische Hof ten ge
schenke gegeven en bij
de kroonschatten be
waard. De eieren, die
aan de leden der Rus
sische Czarenfamilie
met Paschen geschon
ken werden, vooral die,
welke de Czaar en Cza-
rin ontvingen, waren
meestal met goud en
de kostbaarste edelstee-
nen bezet. In een gou
den Paaschei, dat meer
dan een eeuw geleden
aan Nicolaas I werd
overhandigd, waren de
vijf werelddeelen ge
graveerd. De grenzen
van Rusland waren door
kleine diamanten aan
gegeven, Moskou en St.
Petersburg door groote
flonkerende diamanten.
Een kunstenaar werkte
maandenlang aan het
vervaardigen van een
dergelijk Paaschei.
In 1858 kreeg Alexan-
der II een Paaschei van
de Czarin dat eveneens
uit goud vervaardigd
was en waarop de beel
tenissen van alle tot
dien tijd bekende Cza-
rer. gegraveerd waren.
Niet zoo kostbaar,
maar toch altijd nog
zeer duur waren de Paascheieren, die Lo-
dewijk de XlVe van Frankrijk wegschonk.
Hiervan was alleen het omhulsel van goud,
de schalen zelf waren leeg. De gunstelin
gen van den koning kregen zoo'n ei, dat
door een druk op een veer opensprong en
dan den inhoud toonde, een ring, een edel
gesteente of soms een ridderorde.
Vele grooten in het land voelden hun
hart onrustig kloppen, als zij zoo'n Paasch
ei ontvingen. Degeen, die gewend was een
Paaschei te krijgen, dat slechts aan be
voorrechten werd geschonken en zich nu
met een gewoon moest vergenoegen, wist,
dat hij de gunst van den koning verloren
had. Daarentegen ondervonden anderen,