Op ons Paaschbest RADOX f TWEE PAASCHGERECHTEN Zaterdag 16 April 1938 Vierde blad PAASCHGESCHENK Wie mooi wil zijnmoet kou lijden I Het leven keert weer op Holland's weiden Typische volksgebruiken op het Feest der Opstanding Kostbare eieren EEN MOOIER TEINT die een bijzonder ei ontvingen, weer groo- te vreugde. Wie voor het Koninklijk Hof Paascheieren te versieren kreeg, kon bovendien er op re kenen, dat hem de groote eer te beurt viel op Paschen aan de koninklijke tafel als gast mede aan te zitten. Een zeer waardevol Paaschei en mis schien wel het grootste, dat ooit gemaakt is, liet in 't jaar 1929 een multimillionnair en zonderling in Californië voor zijn dochter en schoonzoon maken. Het was een reus achtig ei van bordpapier, dat tusschen twee heuvels geplaatst was. Het ei bevatte een met alle comfort ingericht landhuis, dat de oude zonderling zijn dochter en haar man als Paaschgeschenk gaf, nadat de reusach tige schaal door de arbeiders verwijderd was. De afgebroken schaal diende vervol gens als brandstof voor een groot Paasch- vuur. verkrijgt U door een goede huidverzorging; Doe daartoe wat Radox in Uw waschwaterj Bij apothekers en erkende drogisten i f 0.90 per pak en f 0.15 per klein pakje^. Toovert glimlach op kindergezicht Een zilveren plaat geeft de plaats aan, waar eens Christus' kruis heeft gestaan. Achter een verguld hek ligt het rotsgraf, waarin Jezus na zijn kruisdood bijgezet werd. Op Paaschmorgen beweegt zich een dicht opeengedrongen menschenmenigte, Christenen en Arabieren, in Oostersche bontheid, dooreen naar de heilige plaats van het Christendom. Het is soms uiterst vermakelijk, de uitgaan de menigte tijdens de Paaschdagen gade te slaan! Bibberend van koude trippelen ze. voort, de modieuze da metjes, op kraaknieuwe schoentjes, in een licht gekleurde swagger, een hoofddeksel op, dat in dezen tijd nog totaal uit den toon valt! Voor de aardigheid beelden wij hierboven zoo'n echt Paasch-best- hoedje af. Het linker plaatje ver toont het beeld van de dame, die aan een over gangstoilet de voorkeur gaf bóven een uitgespro ken zomerdracht. Het jasje is van witte ribs- stof, de rok van donker blauw effen materiaal. Een gemoesd sjaaltje, een donkerblauw vilten dopje en leeren hand schoenen in dezelfde kleur coiupleteeren het COatuUHl. De luchten gaan oven, het leven keert weer, 't Is Paschen, de bloemen gaan bloeien, De velden ontwaken in tinten ioo teer. Om straks weer tot volheid te groeien. Er daalt een belofte opnieuw van omhoog, Zoo vol van onschatbare waarde. Die innerlijk steeds weer de harten bewoog, Nieuw leven keert weer tot de aarde! 't Is Paschen! Voor eeuwen omscheen er het licht Een graf, dat zijn schrik had verloren, De steen lag gewenteld, de dood ivas gezwicht Voor 't wonder, zoo stralend herboren! En zij, die er treurden, na dagen van druk, De harten vol droefheid en zorgen. Er bloeide voor hen een onzegbaar geluk In 't licht van den levenden morgen! 't Is Paschen! O, wereld, verward in Uw strijd, Die steeds weer Uw heil tracht te vinden In alles, wat gij door Uw aardsche beleid, En Uw eindige kracht meent te binden. Die steeds maar weer spreekt van Uw groeiende macht Vat Uw naam voor een volk zal beduiden. Staak eren Uiv arbeid, en luister... en wacht 't IS PASCHEN! DE KLOKKEN GAAN LUIDEN!! KROES (door onze Kook- en Huishoudspecialiste.) CITROENPUDDING EN SCHOTSCHE EIEREN. Voor een citroenpudding voor 4 personen heeft men noodig: 4 eieren, 200 gr. basterd suiker, 2citroenen, 3 bladen gelatine. Men begint, met de gelatine in ruim koud water in de week te zetten en de eieren te scheiden. Het eiwit wordt zoo stijf mogelijk geklopt, waarna men de eidooiers zeer goed roert met de basterd suiker, tot deze licht en schuimig zien. Daarna voegt men onder goed roeren het sap van 2 citroenen toe. Dit mengsel plaatst men in een schaal of pan on den stoom van een andere pan en laat dit onder zeer goed roeren dik worden. Voor het roeren kan men het beste een houten lepel gebruiken, daar een metalen voorwerp (ook een alluminium pan), dikwijls een scherpen smaak of onaangename kleur geeft. Om dezelfde reden gebruikt men ook basterd suiker inplaats van gewone suiker. Is alles gebonden, dan wordt de gelatine opgelost in een beetje kokend water (vooral niet meer water dan noodig is"). Men mag ze wel even op het vuur zetten, maar ze mag in geen geval koken, daar de gelatine dan aan bindkracht verliest. Nu voegt men eerst de opgeloste gelatine aan de gebonden eimassa toe. waarna deze op het gereed staande, stijfgeslagen eiwit gelegd wordt, en daar luchtig doorheen geschept. Onder af en toe roeren laat men de massa in de pan iets dik worden, voor men ze in den van te voren met wat eiwit omgesr>oelden vorm giet. Is de pudding koud en stijf, dan wordt ze even losgeschud en gestort op een vochtig gemaakt bord. De pudding wordt opgediend met boudoirbiscuits. Kent U Schotsche eieren? Per persoon heeft men noodig 1 ei, 75 gr. kalfsgehakt, \r-> eiwit en paneermeel. Het ei wordt vrij hard gekookt. Daarna pelt men het, haalt het door maizena en wikkelt het daarna in het gehakt, dat men aangemaakt heeft met wat peper, zout, noot- nmscaat en eventueel iets eidooier. Men lette vooral op dat er geen barstjes in het gehakt komen. Daarna paneert men het ge heel eerst door fijn paneermeel. De Schotsche eieren worden gebakken in frituurvet, waarbij de pan niet meer dan half gevuld mag zijn. Het gehakt kan men naar verkiezing meer of minder gaar ma ken. Men serveert de Schotsche eieren, door gesneden, zoodat eiwit en geel te zipn ko men en op een schaal met wat sla en tomaat er tusscheo. Gelukkig Paaschfeest! c GODSDIENSTIGE ERNST WISSELEN ELKAAR AF EN Paaschklokken klinken over de aarde: Het feest der Opstanding is aangebroken! De symbolen van de Opstanding, kruis, vuur, eieren, wijwater, die samenhangen met de gebruiken in de oostelijke landen, zijn ook onder vele andere volkeren in zwang, al kent men ook andere vormen, waarin het Paaschfeest wordt gevierd. In ons land, vooral in de provincies Lim burg en Noord-Brabant gaan de kinderen met mooi versierde Paaschkransen van deur tot deur. Engeland kent eveneens de eierspelen van Paschen; aan het „eierrollen" in Pres ton nemen soms meer dan 30.000 kinderen deel. In de Westminsterabdij wordt een gift van den koning verdeeld in den vorm van roode en witte geldbeurzen, en wel dubbel zooveel als de koning jaren oud is. In een dorp in Kent wordt sinds de twaalfde eeuw tijdens de Kerkpaaschdienst een gave van 1000 koeken verdeeld. Wereldberoemd is de Stille Week in Si- lezië, die doorgebracht wordt met schitte rende processies en feesten. In vele plaat sen wordt het lijden van Christus daar nog in het openbaar voorgesteld; de in bontge kleurde kleeren gekleede broederschappen en vereenigingen trekken naar de drie kruisen op den Calvarieberg. In de kerken vinden voetwasschingen plaats. Op Paaschdag zelf echter wijkt de ker kelijke ernst voor vroolijke volksfeesten, het hoogtepunt hiervan is het verstoppen van het beeld van de Madonna en de Hei ligenbeelden. Na de processie het feest. Ook in verschillende plaatsen in Spanje worden de kerkaltaren het tooneel van het lijdensverhaal. In tegenwoordigheid van Romeinsche voetknechten en engelen nemen de monni ken den Gekruisigde van het kruis af en VROOLIJKHEID leggen Hem in een glazen sarcophaag, ter wijl in de kerk ieder der aanwezigen een groote waskaars aansteekt. Daarna trekken groote processies door de straten, voorafge gaan door in witte gewaden gekleede kruis dragers, wier gezichten door sluiers bedekt zijn. Na de kerkelijke feesten en processies is Paschen ook hier een vroolijk volksfeest en reeds te voren gaat het, bij het inkoopen van de arme Paaschlammetjes voor den Paaschmaaltijd, vroolijk toe. In Zuid-Tyrol komen op Goeden Vrijdag de boeren uit de bergen van hun boerde rijen in de Alpen naar beneden naar Bol- zano. Daar kan men op de Goede-Vrijdag- markt bont gekleurde eieren koopen en le vende witte konijntjes, met een krans van groen om hun hals, die als levende Paasch- symbolen in de Paascheiermandjes zitten. In de kerken wordt het Allerheiligste uit gestald, op Paaschzaterdag wordt het ver vangen door een levensgroote engel, waar boven de herrezen Christusfiguur zweeft. Feesten der Opstanding, Vuur- en water wijdingen volgen dan op Palmzondag. Een Hongaarsch Paaschgebruik is de Paaschdoop, waarna op Paaschmorgen de meisjes door de jongelui in het water wor den gegooid, in beken, vijvers of voeder troggen. In Boedapest en andere steden hebben deze ruwe Paaschgebruiken zich in den loop der eeuwen zóó verfijnd, dat de dames door de cavaliers slechts nog met.... par fum bespoten worden, wat zij zich heel graag laten welgevallen. In de Grieksche steden worden op de straten roodbeschilderde offerlammeren ten verkoop aangeboden, om in den Paasch- nacht geofferd te worden. Met schieten en trompetgeschal, met autogetoeter en in de havensteden met het geloei van de scheeps- sirenes wordt in den Paaschnacht een helsch kabaal gemaakt. De jeugd schept er een bijzonder genoegen in, Judas den Ver rader, in den vorm van een opgevulde pop op te hangen. In de Grieksche dorpen be zoeken de boeren de nachtelijke godsdienst oefening. Het Heilige Graf in het midden der kerk wordt opengesteld en met bloe men en kaarsen versierd. Als de pope het altaar betreedt, is dit het teeken tot het aansteken van de stukken vuurwerk in de dorpskerk. De pope ziet glimlachend toe, laat het wierookvat zwaaien en wijdt de kerk weer met wijwater. Als besluit van de Paaschgodsdienstoefening wordt de baar m feestelijke processie van het Heilige Graf naar het kerkhof gedragen. Merkwaardig is een Paaschgebruik bjj de Kaukasische Tsjewsoerenmeisjes, die zich volgens de berichten van reisbeschrijvin gen op Paaschmorgen naar den stal bege ven en daar gezicht en haar met mest water wassen; dit kwalijk riekende „Paaschwater" moet bijzonder goed zijn voor den haargroei in het volgende jaar! De Mexicanen koopen van de straatven ters Judaspoppen, die met behulp van vuur werk tot explosie worden gebracht. Zon der veel geknal gaat het daar nu eenmaal niet! In Jerusalem. Op één plaats in de wereld richten zich bij het Paaschfeest de gedachten van het geheele Christendom: op Jeruzalem, waar zich de Christentragedie heeft afgespeeld. Op een heuvel verheft zich de grafkerk. De mooiste Paasch eieren werden aan het Russische Hof ten ge schenke gegeven en bij de kroonschatten be waard. De eieren, die aan de leden der Rus sische Czarenfamilie met Paschen geschon ken werden, vooral die, welke de Czaar en Cza- rin ontvingen, waren meestal met goud en de kostbaarste edelstee- nen bezet. In een gou den Paaschei, dat meer dan een eeuw geleden aan Nicolaas I werd overhandigd, waren de vijf werelddeelen ge graveerd. De grenzen van Rusland waren door kleine diamanten aan gegeven, Moskou en St. Petersburg door groote flonkerende diamanten. Een kunstenaar werkte maandenlang aan het vervaardigen van een dergelijk Paaschei. In 1858 kreeg Alexan- der II een Paaschei van de Czarin dat eveneens uit goud vervaardigd was en waarop de beel tenissen van alle tot dien tijd bekende Cza- rer. gegraveerd waren. Niet zoo kostbaar, maar toch altijd nog zeer duur waren de Paascheieren, die Lo- dewijk de XlVe van Frankrijk wegschonk. Hiervan was alleen het omhulsel van goud, de schalen zelf waren leeg. De gunstelin gen van den koning kregen zoo'n ei, dat door een druk op een veer opensprong en dan den inhoud toonde, een ring, een edel gesteente of soms een ridderorde. Vele grooten in het land voelden hun hart onrustig kloppen, als zij zoo'n Paasch ei ontvingen. Degeen, die gewend was een Paaschei te krijgen, dat slechts aan be voorrechten werd geschonken en zich nu met een gewoon moest vergenoegen, wist, dat hij de gunst van den koning verloren had. Daarentegen ondervonden anderen,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 13