Marine-Loopbaan der „Hendrik is ten einde koppen HERMAN NIJPELS 12 ct. per kilo 5 Mei besluit zij haar carriere UW WAARBORG HEREN- EN KINDERKLEDING Aardappelen van Vrijdag 29 April 1938 Derde Blad Bestemd voor den slooper Kon zijn knie niet buigen OE BETERE IN DIVERSE PRIJSKLASSEN ALLEEN BIJ: Uitvoer en nachtvorst zijn er debet aan Dc verjaardag van H.K.H. Prinses Juliana Vervoer naar alle plaatsen por „ESONA" Hedenavond komt Hr. Ms. „Hertog Hendrik'', die de massa al sedert vele jaren niet anders dan als „De Hendrik" kent, thuis. Thuis van het convoyeeren in de Straat van Gibraltar, waar het schip zoo langzamerhand is gaan behooren tot de vaste entourage en die er haast net zoo bij hoort als de Rots zelf Vanavond zal een deel der Heldersche bevolking aan de haven staan en het oude pantserschip begroeten, maar er zal bij velen weemoed in het hart zijn en niet het minst bij de oude marine- gasten. Want als de „Hendrik" binnenvaart, zal dat voor de laatste maal zijn als in dienst zijnd schip der Nederlandsche Marine. Het is afgekeurd en 5 Mei verdwijnt het officieel uit de analen der Neder landsche Marine. De „Hendrik" geen deel meer van de Nederlandsche Marine... Men kan het zich haast niet indenken, dat deze oude getrouwe, die meer dan 30 jaren eervol onze Marine in vrijwel de geheele wereld vertegenwoordigd heeft, thans afgedankt wordt. De „Hendrik", die bij Nieuwediep hoorde als geen ander schip van onze vloot. Waarop drie-kwart van het per soneel gevaren heeft. Waarop de Jantjes hun eerste opleiding kregen, waarop ontelbare commandanten gevaren heb ben; een schip met een rijke historie, De parel van den Atlantischen Oceaan is aan den kim verdwenen; achter haar trouwe bewakers de eilandjes Dezertos en Porto Santo trekt de zon een prachtig scherm op van roode en violette kleuren, alsof zij wil zeggen: goede reis, „Hertog Hendrik", deze Oceaan heeft afscheid van U genomen. Het eiland Madeira heeft U voor de laat ste maal met haar pracht van bloemen en mild klimaat gastvrij ontvangen. De bevol king was vriendelijk en hartelijk als immer; de bergtoppen, dié bij het vorige bezoek in nevels gehuld waren, straalden thans in het hooge licht van de zon; in de valleien en langs de wegen schitterden hortensia's, clivia's, bergroos en irissen, in bonte schakeeringen. Was het om het gemis van de Hollandsche lentepracht te vergoeden of was ook dit een afscheidsgroet De „Hendrik" richt alweer den steven naar de Straat van den Oostenwind. Nog merken we den wind niet, doch de Oostelijke deining vertelt ons, dat de Straat haar naam alle eer aandoet en ook eer van haar werk heeft gehad, want thans kan Neptunus tevergeefs op een nieuw offer wachten. Zwaluw waarheen is uw vlucht? Dit vroe gen we ons af als een zwerm zwaluwen, be laagd en gejaagd door een zevental sperwers, de hutten en schuilplaatsen aan boord komt bevolken. Weten zij, dat de „Hendrik naar het vasteland gaat, of zegt hun voorgevoel dat de commandant als eerste schutter twee hunner belagers in de golven zal doen verdwij nen en zij dus hier veilig zijn? Janmaat schijnt een teer hart voor de zwakke te heb ben, want een luid applaus stijgt telkenmale op als één der roofvogels het onderspit delft. Opgewekt vliegen de zwaluwen een eere rondje. VOOR „ECHT" STAAT IN DE ZOOL U kunt zelf con troleren of men U de beroemde Welf- schoenen verkoopt want in iedere echte Welfschoen ishet gedeponeerde merk gestempeld. De vrienden van uw voeten ALLEEN VERKOPERS Med. Gedipl. Voetkundigen een best zeeschip, dat bij hoog en laag een uitstekende reputatie genoot. Het zal vanavond binnenkomen en naar de Werf gaan. Daar zal het een ligplaats krijgen om te zijner tijd naar den slooper te verhuizen. Een wreed lot voor een oudgediende, die het vaderland zulke goede diensten bewezen heeft. Den Helder zal aanwezig zijn om voor de laatste maal van zijn medeleven te getuigen. Men zal de opvarenden gul en hartelijk na hun niet lichte convooy- periode, inhalen, maar in vele harten zal de vreugde van dit weerzien ge temperd zijn door de wetenschap, dat de „Hendrik" ten doode opgeschreven staat. Merkwaardig, hoezeer het verdwijnen van zulk een oud schip, een stuk antiek in vergelijking met' de „Tromp", „De Ruyter" en de „Java" een mensch aan het hart kan gaan... Men vindt hier de laatste reisbrief van een der opvarenden van de „Hen drik" en hierin is voor een deel de necrologie van het schip verwerkt.. Wij zijn er van overtuigd, dat velen deze ontboezemingen met belangstelling zullen lezen en met ons zullen treuren over het verscheiden van een schip, dat zoo zeer bij Nieuwediep hoorde. De „buitenkant" zonder „Hendrik"... we zullen er eerst geleidelijk aan moeten wennen. De reis naar de Straat duurt niet lang en in den namiddag van den „Goeden Vrijdag", valt het aiiker In de baai van Tanger. De équipage is verheugd met de Paaschdagen hier te zjjn; er staan immers nog steeds de lang verwachte autotochten naar de grotten van Hercules en Kaap Spartel op het programma! Voor de postzegelliefhebbers heeft Franco wellicht een nieuwe serie in petto en zij kunnen weer een brief versturen, die gecensureerd aankomt, waarop moeder de vrouw natuurlek een booze brief schrijft, dat er van den brief de helft ontbreekt. Ofschoon ik de kans loop om (foor jaloersche vrouwen te worden aangevallen, waag ik het toch maar, want een goede Hollandsche is niet jaloersch, wel Nu dan, het schip heeft gastvrij Tanger een buitengewoon geslaagde „instuif" aangeboden. De twee-milicien-barkeepers deden voor die van het Carlton-hotel niet onder. Jenever is ook internationaal beroemd, waarschijnlijk omdat de buitenlanders het uitspreken als „Genèver", wat naar zij zeggen de vergrooten- de trap van Genève is en dus beteekent „beter voor den wereldvrede", hetgeen alles verklaart, waarom hiermede zoo gaarne op het „heil" van wie of wat dan ook wordt gedron ken. De waarde van de vlag. Een plechtig moment is het, als bij het ondergaan van den zon, met het gebruikelijke ceremonieel de driekleur wordt neer gehaald. Men ziet zoowel de Fransche en Italiaansche officieren, die hier onze gasten zijn, als de 'Hollandsche officieren de burgergasten wijzen op de beteekenis hiervan voor den marine man. Op de signalen van tamboers en pijpers gaat de Nederlandsche vlag naar omlaag, terwijl de wacht de geweren presenteert. Een volledig internationaal gezelschap aanschouwt met eerbied deze ceremonie. Hier spreekt het gevoel voor de waarde van een vlag een duidelijke taal. Want niet alleen aan boord, doch te Tanger of Gibraltar ziet men dikwijls de werkman en de havenarbeider aan den kant, de visschers in hun boot, hun pet afnemen. Weer naar zee. Nauwelijks zfln de gasten verdwenen of het schip wordt door rappe handen zeeklaar ge maakt. Reeds in den nacht vertrekt de „Hen drik" weer naar het „rendez-vous". Indien U zich de gebeurtenissen uit de vorige brieven nog herinnert, dan weet U haast evengoed als ik den weg in de Straat en welke verras sing ons wacht op dit „rendes-vous". Het zijn slechts een drietal convooidagen, die ons wachten. De K.N.S.M. zet haar beste beentje voor, want de s.s. „Maro", „Hebe „Triton Hercules" en „Achilles" vechten met de Kedoe" van de Lloyd, de „Springfontein" van de V.N.S. en tenslotte de „Oostplein", Kerkplein" en ..Westplein" van v. Millingen, öm de eer wie het eerste en het laatste ge- convoyeerd zal worden. Het zal het s.s. „Maro" zijn, waarmede, oh speling van het lot deze convooi-periode begon, onder wie de „Hendrik" voor het laatst zijn beschermende taak zal uitstrekken. Maar morgen zal dan tenslotte den laatsten dag aan breken, de voorraad kolen wordt aangevuld om de reis naar huis te aanvaarden. Ik behoef U waarüjk niet te vertellen, dat aller oogen bij wijze van spreken, de kolen in de bunkers zullen kijken, dat het schip in een minimum van tijd schoon gepoetst en geschrobt zal worden, om ras de lange thuisvaart-wimpel te laten uitwapperen in den wind. De laatste der garde... Nog enkele dagen en dan zal de flits van Lange Jan boven het einde van Hol lands' duinenrij zichtbaar worden, zal de zee de oude „Hendrik" op zijn wellicht laatste reis welgezind zijn, of zal Nep tunus haar voor alle diensten eens krach- tig d.e hand schudden, zoodat de wachts- menschen aan dek evenals op de heenreis weer „pootje" kunnen baden. Ruim vier en dertig jaar lang hebben de golven van alle wereldzeeën de „Hen drik" gedragen. De strijdbroeders uit de eerste levensjaren, zooals Hr. Ms. „Regen tes", „Tromp", „de Ruyter" en „Heems kerk", genieten reeds lang hun verdiende rust. 13 October 1900. Kijkt U maar niet ongeloovig, het is waar, dat op den 13den October 1900 de eerste handen aan het werk werden gezet en de eerste slagen vielen om de „Hendrik" te bouwen. De laatste commandant van Hr. Ms. Hertog Hendrik", kapitein-luit. ter zee H. J. Bueninck. Op den 7den Juni 1902 werd Hr. Ms. Her tog Hendrik" door haar vaandrager Z. K. H. Prins Hendrik der Nederlanden in bijzijn van H. M. de Koningin en tal van autoriteiten, onder het gejuich van een tallooze menigte van de werf te Amsterdam te water gelaten. Na het volbrengen van de proeftochten en het aanbrengen van de laatste onderdeelen begint op 22 Maart 1904 de eerste kruisreis, die naar de Noorsche wateren zal gaan. Vandaag zal onder God's bescherming het schip terugkeeren van zijn laatste, wel licht één der belangrijkste, althans waarde volste kruisreizen. Juich, marinemenschen en ook niet marine- menschen, juich de „Hendrik" die het Vader land, zulke trouwe diensten bewees, spon taan toe bij haar laatste binnenkomst. Tallooze malen is zij de Nieuwediepsche haven binnengestoomd, velen van U heb ben dit reeds in hun jeugd meegemaakt, doch ook de jeugd van heden kan reden hebben de „Hendrik" voor de laatste keer toe te juichen. Zij doet dat immers ook, indien de middenvoor van hun club een doelpunt scoort. Ik kan hen verzekeren dat de „Hendrik" er wel duizend in haar leven heeft gescoord, sommige van nor maal belang, anderen minstens even belangrijk als in een kampioenswedstrijd Ik kan helaas niet volledig zjjn, doch ik zal er U enkele opnoemen. In Augustus 1904 wordt het schip door duizenden menschen begroet te Christiania. Eerste reis naar Indië. In November van hetzelfde jaar vangt de eerste reis naar Indië aan, waarby een zware storm in Noordzee en Middellandsche Zee glansryk doorstaan wordt. In de Oost waar de „Hendrik" vlaggeschlp van het eskader is, wordt in 1905 en 1906 deelgenomen aan de expedities op Goa en Boni, Zuid Bali en Benoa. In het jaar 1907 doorkruist de „Hendrik" de geheele Indische archipel en neemt weder om deel aan de acties op Bali. Op 1 Oct. 1908 wordt de eerste thuisreis aanvaard om in November in Nederland aan te komen. Reeds het jaar daarop gaat de „Hendrik" voor de tweede maal naar Indië Rheumatische pijnen voorgoed verdwenen „Mijn man leed aan rheumatische pijnen in kniegewricht en rechterbeen. Soms kon hy zijn knie in het geheel niet buigen. Een jaar geleden besloot hy Kruschen Salts eens te probeeren. Nu is hy die vreesehjke rheuma tische pqnen kwyt en voelt zich veel beter. Ikzelf neem nu ook sinds een maand Kru schen Salts, daar het gewricht van mgn groote teen zoo pijnlijk en opgezwollen was. dat ik bij tijden myn schoen niet kon aantrekken. Het is bijna ongeloofiyk zoo goed als de dagelijksche dosis mij doet." Mevr. G. C. te L. Rheumatische punen zqn een waarschu wing, dat zich in Uw organisme giftige afval stoffen hebben opgehoopt, o.a. het gevaarlijke urinezuur, dat meestal de oorzaak is van Uw klachten. Kruschen Salts zuivert Uw bloed van alle afvalstoffen, waardoor een einde wordt gemaakt aan die martelende rheumatische pijnen. Kruschen Salts is ver krijgbaar bij alle apothekers en erkende dro gisten ét 0.40, 0.75 en 1.60 per flacon. Let op, dat op het etikel op de flesch, zoowel als op de buitenverpakking de naam Rown- tree Handels Mij., A'dam, voorkomt. (Adv.). om daar waardevolle diensten te verrichten bij patrouilleeren en als eskaderschip. Koninkiyke belangstelling In November 1915 als de wereld-oorlog zoowel te land en te water heftig gestreden wordt, vertrekt de „Hendrik" voor zijn lang niet makkeiyke reis naar het Moederland. By aankomst in Den Helder geeft H. M. de Koningin blijk van haar groote belangstelling voor de Marine door in Nieuwediep het bin nenkomen gade te slaan. Het woord rust is nog niet uitgevonden voor de „Hendrik" want de tijd tn Nederland wordt benut voor de bescherming en wacht bij de my'nversperringen in de Schelde. Ik neem groote stappen lezers, want het leven van het goede oude schip is wisslvallig. Op de tocht in 1917 naar Indië rond de Faroër-eilanden overwint de zee eindelijk; de orkaan dwingt de „Hendrik" wier roer ontzet is, en waarvan de sloepen en davits gekraakt of verbogen zy'n, tot de terugtocht, waarbij het Nederlandsche zeemanschap zich van de beste zqde laat kennen. De schade is vlug hersteld en eind 1918 gaat de „Hendrik" wederom naar Indië, dit maal als beschermer van het convooi, be staande uit de „Tabanan", „Bengkalis" en de „Noordam", Vlagvertoon". De volgende Indische jaren worden benut voor het maken van twee vlagvertoonreizen van eminent belang, die naar het land van den Gelen Draak en de Rijzende Zon en naar het Australische Gemeenebest, waar de ontvangst ook toen reeds zich door bijzondere hartelijk heid kenmerkte. In het najaar van 1920 kunnen de Nieuwe- diepers voor de vierde maal het schip terug zien keeren van verre Oceanen en landen. De volgende jaren blijft het schip in Neder land. Talrijke kruisreizen worden gemaakt met adelborsten en jonge matrozen, die hierop den zeedoop ondergaan. Tochten naar alle Euro- peesche zeeën, naar den Oceaan en de verre West. In de longroom hangen de vlaggen van tal van naties, waar de Hollandsche vlag met eere getoond is. Eervol besluit. Als laatste gewichtige daad noem ik dan: Meer dan een vol jaar convooidienst in den Straat. Sic transit gloria mundi. Hr. Ms. „Hertog Hendrik" heeft haar groote plicht welhaast volbracht. De tyd gaat snel. De groote maritieme mogendheden bouwen met koortsachtigen y'ver aan de voltooiing der modernste en snelste schepen. Het „Nederland let op Uw Saeck" is te rechter tyd begrepen door het Nederlandsche volk. Vergeet het echter niet, houdt Uw Marine jong en modern. Op alle zeeën der wereld wappert het rood, wit en blauw, waar ter aarde U bent, éénzaam of verlaten voelt U zich nooit, want de Hollandsche driekleur staat als een schild voor U. Maar dat schild wordt gedragen en 'be schermd ter zee door de Marine. Alleen een Marine ten allen tijd gereed en snel, modern en jong is daartoe in staat. De jonge marine man, hy wordt vertrouwd gemaakt met zijn vriend en vyand de zee op de opleidingssche pen, liefst op de oudste zeekameraad, het zeil schip doch daarna naar het moderne materieel, zeemanschap en -kennis kunnen elkaar niet missen. Heb ik teveel beweerd, als ik zeg dat de „Hendrik" de dank van het Vaderland heeft verdiend? Ik denk van niet en aan U Nieuwediep het voorrecht Hr. Ms. „Hertog Hendrik", „the good-old", voor de laatste maal vanavond de haven te zien bin- nenstoomen. DE POSTDIENST OP DEN VERJAARDAG VAN H.K.H. PRINSES JULIANA. De directeur van het Postkantoor deelt ons mede, dat op Zaterdag 30 April, verjaardag van H. K. H, Prinses Juliana alle Postkan toren, voor wat betreft de behandeling van postzaken, gesloten worden om 12 uur. Er wor den dien dag geen girostortingen aangenomen, behalve die met spoedbehandeling. Voor telegraaf en telefoon zgn de kantoren geopend als op andere Zaterdagen. De laatste briefpostbestelling vervalt. Er heeft één pak ketpostbestelling plaats. DEN HELDER EIGEN COUPEUR EN ATELIERS wms Maatregel waarschyniyk van kor ten duur. Zooals men in ons nummer van gisteren gelezen heeft, is de prijs der beste aard appelen van dien datum af bepaald op 12 cent per kilogram en uiteraard sloeg direct by tal van huismoeders de schrik om het hart. De pry'sverhooging, die inderdaad een niet onbelangryke is, is het gevolg van verschei dene factoren, die thans op ongelukkige wijze samenloopen. De voornaamste is de uitvoer. Gezien de vraag van het buitenland naar onze aard appelen, gaan deze by honderdduizenden kilo's de grenzen over en zelfs naar Amerika wor den belangrijke quanta verscheept. Daarbij komt, dat het met de nieuwe aardappels niet naar wensch gaat. Door de zeer strenge nachtvorsten van de laatste weken is er aan het jonge gewas ernstige schade toegebracht en het is zeker, dat het normale kwantum hierdoor niet opgebracht zal worden. Zooals begrijpelijk is, wordt met deze kansen gespeculeerd en stijgen, bij een zoo groote vraag en een klein aanbod, de pryzen van de voorraden. Geen reden tot bezorgdheid. Wy hebben ons In verband met een en ander gewend tot den voorzitter van de veilingsvereeniging „Den Helder en Om streken", den heer J. Dekker, die ons mededeelde, dat er niet in het minst bezorgdheid behoeft te bestaan voor de toekomst, inzake een aardappel-tekort. De maatregel van de ingrypende prys- verhooging Is naar alle waarschyniykheid van slechts korten duur en zal vermoede- ïyk nog circa 1 week duren, waarna de toestand weer normaal wordt. Woensdag reeds was een prijs bereikt, die geen neiging had hooger te gaan, zoodat in dezen de vooruitzichten niet al te ongunstig zijn. Overigens, de prys van 12 cent geldt uitsluitend voor de duurdere soorten en by de meeste groente-handelaren zal men ook voor een lageren prys dit zoo by uit stek belangryk consumptiemiddel kunnen betrekken. Evenwel, het valt niet te ontkennen, dat deze prijsstijging de consumenten niet aan genaam zal zijn, temeer daar men de laatste jaren aan een (soms zelfs abnormaal) lagen aardappelprijs gewend geraakt was. Wat betreft de Maltha-aardappelen, deze zijn, zooals men weet, bezwaard met een vrij groot percentage invoerrecht. Mocht het evenwel blijken, dat in de toekomst onver hoopt een tekort aan binnenlandsche aard appelen zou ontstaan, dan behoeft men er niet aan te twijfelen, of de regeering zal maatregelen nemen, dat deze invoerrechten verminderd worden. Feeststemming in de binnenstad. De vlaggen uit! Morgen verjaart onze Prinses en er is alle reden om dezen gedenkdag met vreugde te vieren. Het zal een viering worden die, zonder geld te kosten, de stad in feeststemming zal brengen. Geld is er niet om met knallend vuur werk uiting te geven aan onze stemming, maar dat behoeft aan de opgewektheid, die er mor gen heerschen zal, geen afbreuk te doen. De Oranjevereenigingen sparen voor het groote feest in September. Dan is er veel geld noodig en het getuigt dus van een verstandige poli tiek,dat men morgen, zonder dat het geld kost, feest zal vieren. Het Centraal bestuur van de Oranjevereeni gingen heeft in overleg met het K.S.K.-comité, zich in verbinding gesteld met ale radio-han delaren in de binnenstad. Het heeft dezen spon taan bereid gevonden om morgen muziek te maken, feestvreugde. Vaderlandsche liederen, marschen en andere opgewekte klanken zullen door het centrum van de stad daveren. En dan zal natuurlgk van huis tot huis de vlag wap peren. Het zal waariyk wel overbodig zijn een op wekking te plaatsen voor het uitsteken van de vaderlandsche driekleur. Steekt de vlag uit, in de binnenstad, zoowel als in de buitenwyken. Laat het vrooiyk rood-wit-blauw de uiting zyn van onze vreugde en van onze dankbaarheid. De vlag uit! Overal! BETALING SCHOOLGELDEN. Belanghebbenden worden er aan herin nerd, dat in tegenstelling met vorige jaren de eerste helft van den aanslag school gelden Lagere en U.L.O.-scholen in de week van 2 tot en met 5 Mei a.s. moet worden voldaan. bedrijfscompetitie. Zaterdag 30 April, half 3: R K.V.V.H.Bios Boys. Zondag 1 Mei, 10 uur: z.v.s.v. ii-,z.v.s.v. l

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 5