Vergelijking Mei Nederlandsch- cn Britsch-Indië Sportief eerbetoon iusschen V? Wgê nffwr Slachtoffer van de sancties tegen Italië Géén rassenbeginsel bij het dansen Ongewone hittegolf in Amerika De vlicgbootverbinding net Australië De weg terug.** Majoor van Heilsleger vermoord WEELDERIG IS DE NATUUR VAN ONZEN ARCHIPEL. vrijwel allen hebben er geld aan verloren en konden het niet vol houden. De levensstandaard van den in lander. Geen steenen huizen en warme kleeding. Soerabaja niet Indrukwekkend. SOERABAJA, 16 April. Evenals in Europa bestaat er in Nederlandsch-Indië, voornamelijk dan op Java, een sterke concurrentie tusschen de spoorwegen en de auto mobieldiensten, tenminste op de kor te afstanden, want op de lange af standen biedt de trein zooveel meer gemakken, dat hier de automobiel diensten wegvallen. Een reis per autobus van Batavia naar Soerabaja bijvoorbeeld wordt een heele on derneming. Een regelrechte automobiel dienst loopt hier niet en men is dus genoodzaakt telkens met pak en zak over te stappen in een anderen wagen, terwijl er tusschen deze twee steden doorgaande treinen loopen met eetwagen en 's nachts ook slaapwagens. Het reizen per trein is in Neder landsch-Indië zeer goedkoop. Als men neemt „derde klasse voor Europea nen, dan betaalt men nog geen cent per kilometer. De autobussen zijn evenwel nog goedkooper, een halve cent en nog minder per kilometer. Over betrekkelijk korte afstanden van hoogstens enkele uren reisduur is het reizen per autobus echter aangenamer dan het rei zen per trein, men ziet meer van het land en van zijn bewoners, daar heel vaak de autobus stopt midden in een dorp of een stadje, zoodat men beter het leven der be volking waar kan nemen. Persoonlijke redenen dwongen mij voor eenige dagen naar Soerabaja te vertrekken en ik besloot niet den trein, maar een der vele autobussen te nemen, die tusschen Ma- lang en Soerabaja rijden. Lage loonen. En de treinen en de autobussen kunnen hier zooveel goedkooper zijn dan in Europa, omdat hier de arbeidsloonen aanmerkelijk lager zijn. Een chauffeur, een machinist, heb ben een loon van vijftien tot twintig gulden per maand, een bedrag, waarmede in Euro pa de menschen nauwelijks een week zou den kunnen rond komen. Men kan echter toch in dit geval niet spreken van een „hon gerloon", want honger behoeven de men schen bij dit inkomen hier niet te lijden. We hebben in Europa nu langzamerhand ook wel loeren inzien, dat de hoogte der loonen niet alleen beslist wordt door het uitbetaalde geld, maar minstens even sterk door de kosten van het levensonderhoud. Schoenen zijn een marteling. Een inlandsche chauffeur kan van zijn loon niet op dezelfde wijze le ven als een Europeesche chauffeur, maar hij wenscht dit ook niet. De inlandsche chauffeur stelt andere eischen aan zijn voeding, aan zijn kleeding, aan zijn woning, wat voor een belangrijk deel samenhangt met het klimaat. Zou men hem Europeesche voeding, Euro peesche kleeding en een Europeesche woning willen verstrekken, dan zou hij daarmede volstrekt niet tevreden zijn. Zoo'n inlandsche chauffeur of treinmachinist komt er uit zucht tot nabootsing of uit neiging tot „deftig doen" wel eens toe zich een paar schoenen aan te schaffen, maar voor zijn genoegen draagt hij die niet. Het is voor hem een soort marteling. Het is uiterst moeilijk een vergelijking te maken tusschen de in verschillende landen betaalde loonen, indien men niet voldoende op de hoogte is van de in die landen heer- schende toestanden. In Indië bijvoorbeeld heeft geen in lander behoefte aan stevig gebouwde steenen huizen, aan warme kleederen of aan dekens, daar men hier immers geen winter en geen koude kent De groote autobussen, die hier het verkeer tusschen vele steden en dorpen onderhouden, zien er keurig uit en doen in niets onder voor de autobussen in Europa. Eigenaardig is het, dat de ondernemers bijna allen Chineezen zijn. Aanvankelijk hebben ook Europeanen zich aan zulke ondernemingen gewaagd, doch De Chineezen doen het anders. Een der oorzaken hiervan was, dat derge lijke door Europeanen ondernomen autobus diensten gewoonlijk „topzwaar" werden. Er was een Europeesche directeur, die naar Europeeschen maatstaf wilde verdie nen. Er was vaak nog een Europeesche boek houder, er waren soms Europeesche inspec teurs en al deze heeren moesten zwaar wor den betaald, ten minste naar inlandsche begrippen. De Chineezen doen dit anders. Enkele samen beginnen met weinig geld een automobieldienst. Ze koopen twee of drie autobussen en loopt het goed, dan schaffen ze er nog meer aan. Directie en boekhouding hebben ze in eigen handen, hun personeel, chauffeurs, conducteurs, in specteurs, bestaat uitsluitend uit inlanders en op alle mogelijke manieren worden de algemeene onkosten zoo laag mogelijk ge houden. 4 Op andere gebieden ziet men een zelfde verschijnsel. De meeste goud mijn-maatschappijen, Europeesche ondernemingen, hebben zeer veel geld verloren en zijn te gronde ge gaan. Groepjes Chineezen en inlan ders verdienen nu nog een goed stuk brood met de goudwinning op Bor- neo en enkelen worden er zelfs rijk. De afstand van Malang' naar Soerabaja bedraagt bijna negentig kilometer, waarover de autobus nog geen twee uur doet, onge veer even lang als de trein, die evenwel vijf en twintig procent duurder is in de derde klasse. Om den concurrentiestrijd te kunnen volhouden, zal de trein nu weldra zijn snelheid opvoeren tot honderd kilome ter per uur. Temidden van het groote na tuurschoon. De groote verbindingswegen op Java zijn alle uitstekende en goed onderhouden as- phaltwegen, waarop het rijden in een auto bus een waar genoegen is en bovendien bieden deze wegen een overvloed van na tuurschoon. Van Malang naar Soerabaja is een der prachtigste tochten, die men in de wereld kan maken: rijstvelden en dorpjes, bruisende rivieren en hooge bergen aan de kim, aardige villatjes en hoog opgaand ge boomte. Echter, bij een reis van Malang naar Soe rabaja heeft men één nadeel: men komt in een ander en slechter klimaat. Malang ligt op ongeveer vierhonderd me ter hoogte en is feitelijk een bergstadje, met in de nabijheid hooge toppen. Soerabaja, de belangrijkste havenstad van Nederlandsch- Indië, ligt laag en aan de kust en den groot sten tijd van het jaar is de warmte er ook 's nachts drukkend, terwijl te Malang de avonden en nachten steeds koel en frisch zijn. Bovendien is te Soerabaja het kli maat zeer vochtig, wat de hooge tempera turen nog ondraaglijker maakt. Bewoners van Soerabaja komen heel vaak voor hun .weekend" naar Malang, om er „een kou den neus" te halen. Militairen en menschen der Nederlandsche marine worden heel vaak voor hun gezondheid tijdelijk te Ma lang geplaatst. Soerabaja is een stad van honderd duizenden, maar in vele opzichten niet te vergelijken met de groote En- gelsch-Indische steden als Bombay en Calcutta. Grootsche, indrukwek kende gebouwen ontbreken er zoo goed als geheel. Het is er knus, rus tig, rein, maar overweldigend is het allerminst. Tegenstellingen. Dit Is de groote tegenstelling tusschen Engelsch-ïndië en Nederlandsch-Indië: be zoekt men alleen dé groote steden, dan zou men tot de gevolgtrekking moeten komen, dat Nederlandsch-Indië achter staat bij En- gelsch-Indië (evenwel niet wat aangaat de haveninrichtingen); reist men door die lan den en bepaalt men zich niet alleen tot de groote steden, dan valt de vergelijking ge heel anders en verre ten voordeele van Ne- derlandsch-Indië uit. Komt men slechts en kele kilometers buiten Bombay, Calcutta of Delhi, dan is er feitelijk geen weg, meer, die dien naam verdient. In Nederlandsch-Indië loopen tus schen de verschillende steden van eenige beteekenis prachtige automo bielwegen, die in Engclsch-Indië zoo Op het warmste uur van den middag te Soerabaja; bijna iedereen slaapt. OtiME MOfCL Als de groene hoornen Langs de wegen staan, En de bloesem-droomen Kleurig opengaan, Als er voetjes tripp'len Door de bloemen-wei. Dan is 't weer lente, Dan is het Mei! Als de zilv'ren plassen Blinken in de zon, Waar de bootjes deinen Naar den horizon. Als de wereld wijd is Over bosch en hei, Dan is 't weer lente. Dan is het Mei! Als de blauwe hemel Hoog zijn koepel spant, En zijn licht doet stralen Over 't middag-land, Over 't jonge leven, Tinten allerlei, Dan is t weer lente, Dan is het Mei! Als een late jongen Door den avond gaat, 'n Heel oud wijsje fluitend Langs de stille straat, 'n Wijsje van verlangen, Jubelend en blij, Dan is t weer lente, Dan is het Mei! En als in de klaarheid Van den lente-nacht Sprookjes-boomen rijzen, In hun bloesem-pracht, Gaat het teere wonder Dicht aan ons voorbij, Dan is 't weer lente, Dan is het Mei! Mei 1938. (Nadruk verboden.) KROES goed als volkomen ontbreken. Reist men door het Britsch-Indische ge bied, dan ziet men over groote uit gestrektheden slechts dor, arm land met hier en daar eenige schrale boomen en kudden magere dieren. In Nederlandsch-Indië daarentegen is de natuur rijk en overvloedig: rijstvelden, rubber- en koffieplanta ges, hoog opgaand geboomte, over vloed van stroomend water. Ook is over het algemeen de inlander er beter gekleed en schijnt er veel meer wel vaart te heerschen. Vrede tusschen Chineezen en Ja panners. Echter, het aantal groote, indrukwekken de gebouwen moge in de Engelsoh-Indi- sche steden veel aanzienlijker zijn, ook het aantal bedelaars is er aanmerkelijk groo- ter dan in de Nederlandsch-Indische steden, waar bedelaars zeldzaam zijn en waar men minder scherpe tegenstellingen vindt. Te Soerabaja is de bevolking bijzonder gemengd. Vele buitenlandsche handels- en scheepvaartkantoren zijn er gevestigd en zoo wonen er Nederlanders, maar ook Duitschers, Belgen, Engelschen, om van de halfbloeden van verschillend soort niet te spreken. Verder zijn er Javanen, tallooze Madoe- reezen (van het tegenover Soerabaja gele gen eiland Madoera), Chineezen, Japan- neezen, Arabieren, Armenianen. Ook hier zijn de Armenianen grootendeels zaken mensehen, knap genoeg om tegenover die andere geboren kooplieden, de Chineezen, de concurrentie vol te kunnen houden. En gemoedelijk, maar met een vaste hand weet de Nederlandsche overheid on der al die verschillende elementen de rust te bewaren. Den laatsten tijd was het nu en dan wel eens moeilijk den vrede te handhaven tusschen de hier wonende Chi neezen en Japanneezen, maar door krachtig optreden is het toch gelukt en tot ernstige uitbarstingen tusschen deze twee vijandige bevolkingsgroepen is het niet gekomen. J. K. BREDERODE. Protest tegen de behandeling van Britsch-Indische studenten in Engeland. In een vergadering van de Oxford Union is Donderdagavond krachtig geprotesteerd tegen het. feit, dat Britsch-Indische studenten niet wa ren toegelaten op een danscursus. Een van de leden van Wadham College diende een motie in, waarin hij de achter uitstelling vanandere rassen veroordeelde en waarin hij voorstelde, dat de „proctors" den toegang tot scholen, welke het rassenbegin sol zijn toegedaan, zouden verbieden. Spr. was van mecning, dat de Oxford Union, af gezien van politieke overtuiging, eensgezind was in het veroordeelen van rassenhaat. Een Indisch student van Hertford College steunde deze motie. Hij deel- de mede, dat een aantal Indische studenten eerst was nitgenoodigd de school te bezoeken, doch later werd geweigerd. Een student van Balliol College stelde voor genoemde dansschool te boycotten. Met overweldigende meerderheid nam de vergadering het besluit ten tecken van pro test de vergadering een minuut te schorsen. - Een museum ter eere van Man- fred von Richthofen. In verband met de herdenking van den 20-jarigen sterfdag van den beroemden Duit schen vlieger Baron Manfred v. Richthofen, bij welke gelegenheid ook, naar men weet, een monument voor Richthofen en diens ka meraden werd opgericht, schrijft een mede werker ons o.a. het volgende over het mu seum, dat de moeder en de zuster van de beide Richtshofen's Manfred en Lothar in hun ouderlijk huis hebben ingericht. Het interessante van dit museum is waar schijnlijk wel, dat daarin ook alles is onder gebracht, wat getuigd van de groote hoog achting, die de Engelsche tegenstanders der gebroeders Richthofen voor hen hadden. Bij de vliegers, die elkander, elk strijdend voor zijn eigen land, zoo bitter bestreden, was van haat niet het geringste te bespeuren en even min was dat het geval bij de rid derlijke bloedverwanten dezer mo derne ridders, zoodat het museum, naast zoovele andere van bewonde ring getuigende brieven der vroegere vijanden, o.a. ook het schrijven be vat van den vader van Capt. Al- bert Ball, den grootsten tegenstander der Richthofen's, die tenslotte door Lothar naar beneden geschoten werd. Echter bleef het niet bij brieven alleen. Engelschen, die tot dusverre trotsch er op waren geweest, een herinnering aan den vlieger te bezitten, voelden opeens de ver plichting, deze dingen aan do moeder toe te zenden, zoodat b.v. het horloge van Manfred v. Richthofen, dat stil bleef staan op het oogenblik toen deze door den doodelijkcn ko gel getroffen werd, naar Schweidnitz kwam. Ook^ het kruis, dat de Engelsche „kamera den" op het graf van Manfred plaatsten, na dat zij hem met groot militair eerbewijs had den ten grave gedragen (Lothar kwam eerst na den oorlog als civiel vlieger om het leven), bevindt zich in het museurn. Tal rijke vroegere vijanden brachten overigens een bezoek aan het museum, evenals de vroe gere kameraad van de Richthofcn's Maar schalk Göring, wiens schrijven, waarin hij der moeder de oprichting van het „Richtho- fen"-vliegtuigeskader meedeelt, ook plaats in het museum kreeg. De hoogste temperatuur sinds 50 jaar. De staten aan den Atlantischen Oceaan zijn plotseling bezocht voor een voor dezen tijd van het jaar ongewone hittegolf. Eergis teren werd de hoogste temperatuur sinds 50 jaar bereikt. In New York steeg de ehtrmo- meter tot boven 30 graden in de schaduw. Bouw van steigers, stationsgebou wen en plaatsing van meerboo- ten neemt een aanvang. Het Ned.-Indisch departement van verkeer en waterstaat heeft dezer dagen de beschik king gekregen over de benoodigde gelden ten behoeve van de verbetering van vlieg- havens met het oog op de vliegbootverbin- ding van de Imperial Airways naar Austra lië,. zoodat thans een aanvang kan worden gemaakt met den bouw van steigers, stations gebouwen en de plaatsing van meerbooten etc. in de Klabat-baai (Noord-Bankt) en te Batavia, Soerabaja, Bima en Koepang. De plaatselijke instellingen voor opem bare steunverleening te Hint (Michigan, V. S.) hebben alle werklooze arbeiders in de automobielindustrie, die minder dan twee jaar daar wonen, gelast, naar hun oude woonplaatsen terug te keeren. Hun reiskosten naar alle deelen der Vereenig- de Staten worden voor hen en hun gezin nen vergoed. De autoriteiten geven als re den voor dezen maatregel op, dat de te ruggang in de automobielindustrie, waar van Flint het centrum is, het voorloopig onmogelijk maakt, nieuwe arbeiders in dienst te nemen. De maatregel is van toe passing op 12.000 gezinnen. De Amerikaansche ambassade te Peiping heeft het departement van Buitenlandsche Zaken ervan in kennis gesteld, dat Chinee- sche bandieten een Amerikaansch burger, James Dempster, een majoor bij het Leger des Heils, hebben doodgeschoten te Tingh- sien, 120 mijl ten zuiden van Peiping, j.1. Donderdagmorgen, Caféhouder overtrad clearingbe- palingen f 200 boete geëischt. Een 44-jarige caféhouder, die vroeger han delaar in muziekinstrumenten was, stond gisteren terecht voor de vierde kamer der Amsterdamsche arr. rechtbank, wegens over treding van de clearingvoorschriften. De man had accordeons uit Italië via Oos tenrijk en Zwitserland in Needrland inge voerd in Maart, April en Mei 936. In dien tijd waren de sancties tegen Italië van kracht. Verd. kon dus geen goederen uit Italië langs legalen weg invoeren. Hij koos een omweg via Oostenrijk en Zwitserland. Ook de betaling kon dus niet via het Nederlandsche Clearinginstituut geschieden. Hij stuurde het geld, dat hij aan de Italiaansche leveranciers schuldig was, aan den expediteur in Bazel en deze zorgde, dat de Italiaan voldaan werd. De verdachte bekende de feiten. De officier van Justitie meende/dat het individueel belang moet wijken voor het landsbelang. Spr. wilde rekening houden met verd.' eer lijke bekentenis, zijn blanco strafregister en de groote schade, die hij heeft ondervonden, doordat hij mede door deze zaak de verte genwoordiging er Italiaansche firma is kwijtgeraakt. v Spr. vorderde een geldbote van f 200. suhs. 20 dagen hechtenis. De verdediger, pleitte op juridische gron den vrijspraak, subs. een voorwaardelijke geldboete. Verdachte is aldus pl. het slacht offer geworden van de sancties te gen Italië, sancties, die geen resul taat hebben gehad. Thans staat hij twee jaar later terecht. De Ne derlandsche regeering heeft inmid dels de verovering van Abessinië door Italië erkend en van sancties is al lang geen sprake meer. De rechtbank zal 3 Mei vonnis wijzen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 14