voor onze Spoorwegen Een wetsontwerp bedoeld voor boosdoeners Japan in den aanval DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER Landbommenwerpers in Iodië noodig Enorme brand in China KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER. TELEFOON 50 (2 LIJNEN) D I N S DAG 10 M E I 1938 66e JAARG. No. 8305 0 In één dag heen 0 en terug van Den Helder naar Maastricht! Het Prinselijk gezin in de Residentie Voor een krachtige kust verdediging Dit nummer bevat 8 pagina's EERBERICHT DB BILT SEINT N.V. W.A.C.0.-Autobusdiensten Dienst- en Tariefregeling heldersche courant Öltgave der Uttg Ml}. Hoüandi Noorderkwartier N.V. te Den Helder Een nieuw tijdperk Door de klok van twee a.s. Za terdagnacht ingeluidl HET NIEUWE SPOORBOEKJE. In den nacht van 14 op 15 Mei a.s. zal klokslag twee uur de nieuwe dienstregeling bij de Nederlandsche Spoorwegen worden ingevoerd. Een nieuw tijdperk zal dan zijn ingetreden zoowel voor de spoor wegen als voor het publiek. In de nieuwe dienstregeling, gebaseerd op den regelmatigen dienst, is het onmogelijk zich nog te richten naar de plaatselijke belangen. Wat de spoor gaat bieden is het maxi mum, dat geboden kan worden. Als regel is gezorgd voor nauwkeurige aansluitingen op de verschillende knooppunten. De regel matige dienst zit hier onafscheidelijk aan vast. De plaatselijke belangen moesten hierbij wijken voor het algemeen belang. De spoorwegen stellen zich voor, dat zij in ruime mate zal bijdragen om het tekort, dat er bestond geheel weg te werken. De reisduur is aanmerkelijk ver kort, terwijl de frequentie dusdanig is opgevoerd, dat over grootere af standen de auto het zal moeten afleggen bij de spoorwegen Het spoorboekje. Het nieuwe spoorboekje is van hetzelfde lettertype, voorzien als het oude groote spoorboekje. Het bestaat uit drie deelen in een band vastgelijmd. Deze deelen kunnen evenwel gemakkelijk uit elkaar genomen worden. Het eerste deel is een uiteenzetting voor het gebruik van dezen gids. Het tweede deel is de officieele gids voor de bihnen- landsche dienstregeling met een aparte blauwe kaft en het derde deel is een alpha- betische plaatsnamenlijst voor de spoor-, tram-, boot- en autobusverbindingen met een rose omslag. Het kaartje met de lijnen, dat zich in de oude kleine gids in het midden van het boekje bevond, heeft men gebracht op de tweede en derde pagina van het boekje voor de binnenlandsche dienst regeling. De verschillende nummers van de lijnen op dit kaartje aangegeven, zijn belang rijk gewijzigd. Slechts enkele lijnen heb ben dezelfde nummering behouden, verwij zend naar de aansluitende tabellen. Het boekje voor de buitenlandsche ver bindingen is nog niet gereed. De drukker zal dit boekje niet eerder dan tegen het einde van deze week kunnen afleveren. Dit houdt verband met de laatste wijzigin gen, die zich gewoonlijk in de buitenland sche- verbindingen nog plegen voor te doen. Dit boekje zal afzonderlijk te verkrijgen zijn voor den prijs van 15 cents zonder kaart en 25 cents met kaart. Het boekje met de drie deelen kost 40 cents. Het spreekt vanzelf, dat de directie der Nederlandsche Spoorwegen zeer benieuwd is, hoe het verloop zal zijn van de invoe ring van de nieuwe dienstregeling. Zondag morgen zal men nauwkeurig toezien op al les, wat daarmede verband houdt. Het is niet onmogelijk, dat zich nog op het laatste oogenblik moeilijkheden voor doen, waarbij eenige vertraging niet kan uitblijven, in zoo'n geval moet, wanneer de vertragingen te groot gaan worden, aan stonds worden ingegrepen. Ook dat is reeds volledig overzien. Gehoopt wordt, dat het publiek goed zal medewerken om den dienst zoo vlot moge lijk te laten functionneeren. Wanneer ieder een op tijd op het station aanwezig is en vlug in- en uitstapt, zal dit den dienst ten zeerste ten goede komen. EEN UNICUM IN EUROPA, Voor het algemeen programma hebben gisteravond de heeren G. F. II. Giesberger, chpf van de dienst regeling der Nederlandsche Spoor wegen en W. Jongstra, chef van het Centraal Station te Amsterdam, in een „radiopraatje" een toelich ting gcgevSn op de nieuwe dienst regeling, welke 15 Mei a.s. in wer king treedt. Na een inleidende vraag deelde de heer Giesbergen mede, dat in geen enkel land van Europa of daarbuiten het nieuwe vervoer systeem op een zoo uitgebreide schaal is toegepast. Het is dan ook een omwenteling op het gebied der dienstreqeling, zooals die sinds het bestaan der Spoorwegen, een tijd perk van 100 jaren, nog niet is voor gekomen. Over alle lijnen wordt practisch een regelmatige twee uursdienst ge reden, welke op de baanvakken, waar de verkeersdichtheid zulks wettigt, over den geheelen dag of over een gedeelte er van wordt uit gebreid tot een regelmatigen uur- dienst of halfuurdienst. De snelheid. Met onze sneltreinen wordt thans een reis- snelheid bereikt van 5065 K.M. In de nieu we dienstregeling wordt dat 65—90 K.M.; in enkele gevallen zelfs 100 K.M. per uur. Opvoering van de reissnelheid wordt be reikt door een beduidende uitbreiding te ge ven aan het met electrische tractie te berij den gedeelte van het net. de invoering van de Diesel-electrische tractie op de baanvak ken van Holland naar Groningen, Twente en Maastricht (mogelijk geworden door het be schikbaar komen van de Diesel-electrische eenheden, welke op het nieuw geëlectrifi- ceerde middennet dienst deden) en door op voering van de snelheid waarmede de trei nen worden vervoerd. Op de nieuw geëlec- trificeerde lijnen welke Amsterdam C.S., Den Haag S.S., en Rotterdam-Maas met Arnhem en Eindhoven verbinden, worden de treinen ingelegd met een snelheid van 120 K.M. per uur op de met Diesel-electrische tractie be reden lijnen, wordt voor deze tractie eveneens een snelheid van 120 K.M. per uur toegepast, terwijl de stoomsneltreinen op deze baanvak ken met 100 K.M. per uur worden ingelegd. Teneinde ook op de overige lijnen een bekorting van den reisduur te verkrijgen wordt de samenstelling der treinen beperkt en zullen deze uit ten hoogste acht voertuigen be staan. Dit heeft ten gevolge, dat de rijtijd tusschen twee stations met een minuut kan worden bekort, om dat de tijd benoodigd voor het aan zetten en stoppen bij deze lichte treinen geringer is, hetgeen op de langere afstanden een niet onbelang rijke tijdwinst oplever.t. Tijdwinsten van een uur en meer zijn geen uit zonderingen. Tusschen Den Helder en Maastricht bestaan bijv. thans slechts twee bruikbare verbindingen per dag in iedere richting. Op één dag een reis heen en terug van den Helder naar Maastricht te maken was niet moge lijk. Vertrok men om 9.45 uit Den Hel der, dan was men om 16.52 uur in Maastricht. Met de nieuwe dienst regeling komen er zes bruikbare ver bindingen in elke richting. De eer ste verbinding vertrekt ten 6-53 uur uit Den Elelder en brengt den rei ziger reeds om 11.39 in Maastricht, de laatste verbinding uit Maastricht vertrekt om 18.37 uur en komt om 23.05 in den Helder aan. Een oponthoud te Maastricht van 7 uur. De verbindingen met het bui tenland. Nu de internationale treinen geen voor rang meer hebben op de binnenlandsche, komt het voor, dat de eersten door een met grootere snelheid loopende electrischen of dieselelectrischen trein worden ingehaald en voorbijgereden. Daardoor wordt het mo gelijk met overstappen het eindpunt van de reis eerder te bereiken, of wel later van het beginstation te vertrekken, om dan op het inhaalstation een intermttionalen trein te nemen. Uit de practijk zal moeten blij ken waaraan het publiek de voorkeur geeft: aan het plaatsnemen in de doorgaan de -''tuigen óf aan het overstappen met een vroegere aankomst op het bestemmingssta- tion, dan wel een later vertrek van het beginstation. Geldbesparing door opheffing der stations. Wat de opheffing van een aantal Stati ons betreft, merkte de heer Giesberger op, dat elke stopping behalve tijd ook geld kost. In totaal worden met 15 Mei 148 sta tions en halten voor reizigersvervoer geslo ten, waardoor dagelijks 1800 stopingen zul len vervallen. Alleen daardoor wordt reeds aan exploitatiekosten een bedrag van rond f 330.000 bespaard. Op de vraag of die plaatsen er nu niet op achteruitgaan nu de treinen daar niet meer stoppen, zeide de heer Giesberger, dat dit naar zijn meening niet het geval is, Door het vervallen van de stoppingen werd het mogelijk de sneltreinverbindingen belang rijk uit te breiden en deze uitbreiding komt indirect aan de kleinere plaatsen ten goe de, omdat het aantal autobusverbindin gen met de grootere plaatsen in het alge meen talrijker is dan het aantal vervallen treinverbindingen. De finantieele uitkomsten. 9 Met betrekking tot de finantieele uit komsten der nieuwe dienstregeling, zeide de heer W. Jongstra: U kunt er van verzekerd zijn, dat het pro en contra door onze directie volkomen uit gebalanceerd is. Wanneer wij gezien heb ben dat bij electrificatie van andere lijnge deelten, de ontvangsten daar met een be langrijk aantal procenten gestegen zijn, dan ben ik er van overtuigd, nu zulke ingrijpen de maatregelen genomen worden, dat het publiek hierop in gunstigen zin zal reagee- ren. Het personeel staat om een spoorweg uitdrukking te gebruiken, wit gloeiend om de maatregelen van zijne directie volkomen tot zijn recht te doen komen en alle servi ce te geven welke in zijn vermogen is. RICHTIGE HEFFING VAN DIRECTE BELASTINGEN. Ilamer van Koophandel voor Hollands Noorderkwartier neemt het op voor vennootschappen en aandeelhouders, die te goeder trouw zijn. Naar aanleiding van het wetsontwerp tot aanvulling van de wet op de richtige hef fing der directe belasting, heeft de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Hol lands Noorderkwartier een adres gezonden aan de Tweede Kamer, waarin o.m. het vol gende wordt opgemerkt: Het is van algemeene bekendheid, dat de belastinginspecties ook thans reeds voldoende wapens in handen hebben om op te treden tegen die naamlooze vennootschappen, welke er een reserveerings- en uitdeelings- politiek op na houden, welke niet door den beugel kan. Het wil onze Kamer dan ook voor komen, dat dit ontwerp, eenmaal tot Wet verheven, tevens en niet in de laatste plaats gebruikt zal worden tegen vennootschappen en aandeel houders, die geheel te goeder trouw zijn. Nu zegt het ontwerp wel. dat het enkel voor aanwijsbare bedrijfsdoeleinden reser veeren van bedragen uit de winst geen aan leiding kan geven tot toepassing van deze bepalingen, doch deze omschrijving is zoo vaag, dat ten aanzien hiervan het ergste mag worden gevreesd. Niet de bedrijfsleiding beslist n.1. op eujen gezag en naar eigen oordeel en volgens eigen verantwoordelijkheid over de hoegroot heid van reserveeringen en afschrijvingen, doch slechts het subjectieve gevoelen van den Inspecteur speelt een beslissende rol. Een beoordeeling, die uitsluitend bij do bedrijfsleiding behoort te berusten, wordt door hem overgenomen. Weliswaar staat tegen de beslissing van den Inspecteur be roep op het Gerechtshof te 's-Gravenhage open, doch de Kamer vraagt zich af of ook dit lichaam wel in staat is dergelijke be drijfseconomische vraagstukken naar waar de te beoordeelen. Een beroep op de be staande Raden van Beroep op de directe be lastingen ware hier beter op zijn plaats. Nog meer nadeelen kleven aan dit ont werp. De aandeelhouders ook zij, die te goeder trouw zijn zullen bij toepassing van de gewraakte bepaling v. de winstuit- deelingen en reserveeringen in de Rijksin komstenbelasting worden aangeslagen, maar de heffing der Dividend- en tantièmebelas ting blijft onverminderd bestaan! Een vennootschap, die gedeeltelijk voor aanwijsbare bedrijfsdoeleinden reserveert en dit volgens het gevoelen van de be lastinginspectie althans voor een ander gedeelte niet doet, valt onder de bepalin gen der wet en de aandeelhouders zullen nu ook inkomstenbelasting moeten betalen over de werkelijk voor aanwijsbare bedrijfs doeleinden gereserveerde bedragen. Dat een dergelijke regeling tot onbillijkheden moet leiden is duidelijk. Zoo ook mist dit ontwerp een bepaling, dat een eenmaal voor de reserveeringen in de Inkomstenbelasting aangeslagen aan deelhouder later niet opnieuw voor dezelfde reserveeringen in de Inkomstenbelasting wordt aangeslagen, indien de N.V. deze vroeg of laat in den vorm van dividend tot uitkecring zou willen brengen. Onze Kamer meent, zegt het adres, dat de hierboven geschetste nadee len reeds van zoo ernstigen aard zijn, dat op grond daarvan dit ont werp reeds als onaanvaardbaar moet worden beschouwd. Onze Kamer verzoekt Uwe Hooge Ver gadering met klem dit wetsontwerp, dat volgens de Memorie van Toelichting be doeld is voor de boosdoeners, maar in wer kelijkheid ook ten nadeele der goedwillen- den kan werken en dat ons bedrijfsleven de ruggegraat dreigt te ontnemen, wel te willen verwerpen» Het Prinselijke Paar is gistermiddag te ongeveer half een met Prinses Beatrix per auto ln de residentie aangekomen, waar het zijn intrek heeft genomen in het Paleis Noordeinde. 9 Aan de Memorie van Antwoord inzake de begrooting van Koloniën 1938 ontleenen wij het volgende: Ten aanzien van de opmerkingen van verscheidene leden, die meenden te moeten aandringen op een wijziging van de grond slagen voor de defensie, zegt de minister, dat de in deze grondslagen vastgelegde richtlijnen der regeering alle gewenschte ruimte laten voor de verwezenlijking van hare voornemens ter versteviging van de weermacht welke voornemens gebaseerd zijn op het ernstig streven om de neutrali teit strikt te handhaven, doch daarnevens tegen elke schending van ons grondgebied onmiddellijk met kracht te kunnen optre den. Juist dit laatste doel, derhalve een zoo krachtig mogelijke tewerkstel ling tegen elke aantasting van ons territoir, vereischt een krachtige kustverdediging, en maakt het zonder iets te kort te doen aan de beteekenis van zeevliegtuigen, welke hun taak op en bij de zeegaande strijdkrachten vinden o.m. noo dig over landbommenwerpers te be schikken. .^►teunende op verschillende ,over de bui- i^.igewesten verspreide vliegvelden, zal bij gebruik van landbommenwerpers, in een korte spanne tijds, massale inzet mogelijk zijl1? tegen elk bedreigd punt tot in de verste uithoeken en zal een gewelddadige aanran ding van ons grondgebied dadelijk met ge weld kunnen worden beantwoord. De meening van eenige leden, dat de voor de verdediging van Ned.-Indië beschikbare weermacht ten eenenmale onvoldoende zou zijn, deelt de regeering niet Naar aanleiding van de vraag omtrent de gewenschte eenheid van bevelvoering in Indië, deelt de mi nister mede dat hij met den minis ter van defensie van oordeel is, dat voor competentie-conflicten niet be hoeft te worden gevreesd. De beide deelen der weermacht hebben in een eilandenrijk als de Nederlandsch-Indi- sche Archipel een zoo uiteenloopende taak, en de bevelvoering stelt zoodanig in wezen verschillende eischen, dat een gemeenschap pelijk technisch opperbevel den minister niet te verwezenlijken voorkomt. Groote troepenconcentratie in Zuid-Sjantoeng. Het eeuwig-optimistische China. Geen spoedig einde. Hoewel de Japanners al hun aan dacht geconcentreerd hebben op de offensieve operaties in Zuid-Sjan toeng, door het meerendeel hunner troepen uit Sjansi terug te trekken en in Zuid-Sjantoeng te concentree- ren, blijven de Chineezen vol goeden moed. Zij zijn van meening, dat zelfs als de Japanners zouden slagen, hun winst in Zuid-Sjantoeng toch niet zal opwegen tegen hun verlies in Sjansi. De provincie Sjantoeng is immers bij een Japansch succes nog geenszins verloren, want, afgaande op de erva ring in Sjansi, hebben de Chineezen nog kansen genoeg de Japanners te verdrijven. De Chineezen verklaren dat van het Japansche leger van 1.100.000 man, er reeds 350.000 gedood of gewond, dus uitgeschakeld zijn. Geen spoedig einde Hirota, de Japansche minister van buiten landsche zaken, heeft volgens de N. R. Ct. vijftig buitenlandsche journalisten een on derhoud toegestaan. Op een vraag of de huidige toestand tus schen Japan en Rusland tot een breuk zou leiden, zeide Hirota, dat, indien de staat van zaken niet erger wordt, dan hij thans is, er geen breuk zou komen, ook indien de onder- 8 Verwachting: Meest matige W. tot N. wind, aanvankelijk zwaar bewolkt, later opkla rend, waarschijnlijk regen buien in het Noorden, in het Zuiden weinig of geen regen zachter des nachts, overdag kouder. Verdere vooruitzichten: Zachter weer. handelingen mislukken. Op de vraag, of dan het geduld van Japan niet zou kunnen wor den uitgeput, zeide Hirota, dat Japan een verslechtering van den toestand zal verdra gen, zoolang het maar zal zijn. Ondervraagd over de militaire hulp, door de Sovjets aan China verleend, merkte Hirota op, dat de Sowjetunie blijkbaar op aanzienlijke schaal hulp aan China had verleend, maar niet zoo veel als China verwacht had. De Sovjetunie begreep thans echter, dat het nutteloos zou zijn nog verdere hulp te verleenen. Gevraagd, of Japan vrede zal sluiten met Tsjiang Kai-sjek, antwoordde Hirota, dat de regeering van Tsjiang Kai-sjek en deze zelf tegenstanders zijn van Japan en dat dus dergelijke anti-Japansche elementen moeten worden uitgeroeid. Gevraagd, of Japan vredesvoorwaarden zou aanvaarden, indien Tsjiang Kai-sjek die zou aanbieden, was het antwoord, dat Japan reeds besloten heeft geen betrek kingen meer te hebben met de regeering van Tsjiang Kai-sjek. Japanners rukken op. Uit Sjanghai wordt gemeld, dat verschei dene Japansche detachementen de rivier Hwai overgetrokken zijn tusschen Nanking en Soetsjau. De Japansche artillerie heeft Ho Fei, 160 K.M. van Nanking gebombardeerd. De Japansche colonnes trachten nog steeds op te rukken in de richting van Soetsjau, waarbij ze van verschillende kanten opmar- cheeren. De Chineezen verklaren echter, dat de Japansche colonnes overal tot staan zijn gebracht, ofschoon de Chineesche linker flank ten Zuidwesten van Yishien eenigs- zins is teruggetrokken. Voorts verklaren de Chineezen, dat de kern hunner troepen in den sector van Tantsjeng thans. Linyi nadert na een om singelende beweging rond Tantsjeng. De •Tapanneezen, zoo wordt verklaard, concen- treeren vier divisies ten Zuiden van Soetsjau en 20.000 man in Westsjantoeng voor nieuwe aanvallen. Volgens berichten uit officieele Chineesche bron is een Chineesche mobiele colonne uit Tsjahar den Grooten Muur gepasseerd en bet eigenlijke China binnengetrokken. Thans doet deze colonne een aanval op Tsjang Ping, dat op ongeveer 30 k.m. ten noord westen van Peiping aan den spoorweg Pei- ping-Soei Yoean is gelegen. Een andere Chi neesche mobiele colonne valt Yang Lioc Tsjnig aan, dat aan den spoorweg van Tientsin naar Poekau is» gelegen op minder dan 15 k.m. afstand van Tientsin. De grensincidenten aan de Sov jetgrens. Het officieele persagentschap in Mands- joekwo heeft berichten verspreid over pro vocaties door Sovjet-Russische grenswach ten'en botsingen met Japansche soldaten aan de grenzen van Korea en Mandsjoekwo. In dit verband is Tass gemachtigd te ver klaren, dat geen geval van grensschending door Russische soldaten zich heeft voorge daan of zal voordoen, daar de grenswach ten de bevelen over een nauwkeurig eerbie digen van de grens onberispelijk opvolgen. Daarentegen hebben Japansch-Mandsjoerij- sche afdeelingen meermalen getracht de grens te schenden, waartegen de Sovjet grenswacht steeds optrad. Zoo vlogen op 11 April 11 Japansche militaire vliegtuigen over Russisch gebied, jvat tot gevolg had, dat een der vliegtuigen op Sovjet-territorium werd vastgehouden. HONDERD DOODEN EN GEWON DEN IN VOLKSBUURT EENER GROOTE STAD. Een der armste, dochtst bevolkste wijken van Tsjoengking, waar de tijdelijke zetel der Chineesche regeering gevestigd is, is tenge volge van een door een ongeluk ontstanen brand vernield, waarbij minstens honderd personen gedood of gewond werden. Niet minder dan zevenduizend houten woningen werden door de vlammen verwoest. Dertig duizend personen zijn dakloos geworden. De bewoners van de wijk ontvluchtten in grooten angst de loeiende vlammen, waarbij voor de nauwe stadspoort een zoo hevig ge drang ontstond, dat velen onder den voet ge- loopen en doodgetrapt werden. Vanaf 15 MEI geheel gewijzigde Vanaf Maandag 9 Mei f 0.05 verkrijgbaar bij onze chauffeurs en aan onze kantoren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 1