voor onze Spoorwegen
Een wetsontwerp bedoeld
voor boosdoeners
Japan in
den aanval
DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER
Landbommenwerpers
in Iodië noodig
Enorme brand in China
KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER. TELEFOON 50 (2 LIJNEN)
D I N S DAG
10 M E I 1938
66e JAARG. No. 8305
0 In één dag heen
0 en terug van Den
Helder naar Maastricht!
Het Prinselijk gezin in
de Residentie
Voor een krachtige kust
verdediging
Dit nummer bevat 8 pagina's
EERBERICHT
DB BILT SEINT
N.V. W.A.C.0.-Autobusdiensten
Dienst- en Tariefregeling
heldersche courant
Öltgave der Uttg Ml}. Hoüandi Noorderkwartier N.V. te Den Helder
Een nieuw tijdperk
Door de klok van twee a.s. Za
terdagnacht ingeluidl
HET NIEUWE SPOORBOEKJE.
In den nacht van 14 op 15 Mei a.s.
zal klokslag twee uur de nieuwe
dienstregeling bij de Nederlandsche
Spoorwegen worden ingevoerd.
Een nieuw tijdperk zal dan zijn
ingetreden zoowel voor de spoor
wegen als voor het publiek. In de
nieuwe dienstregeling, gebaseerd
op den regelmatigen dienst, is het
onmogelijk zich nog te richten
naar de plaatselijke belangen.
Wat de spoor gaat bieden is het maxi
mum, dat geboden kan worden. Als regel
is gezorgd voor nauwkeurige aansluitingen
op de verschillende knooppunten. De regel
matige dienst zit hier onafscheidelijk aan
vast. De plaatselijke belangen moesten
hierbij wijken voor het algemeen belang.
De spoorwegen stellen zich voor, dat zij in
ruime mate zal bijdragen om het tekort,
dat er bestond geheel weg te werken.
De reisduur is aanmerkelijk ver
kort, terwijl de frequentie dusdanig
is opgevoerd, dat over grootere af
standen de auto het zal moeten
afleggen bij de spoorwegen
Het spoorboekje.
Het nieuwe spoorboekje is van
hetzelfde lettertype, voorzien als
het oude groote spoorboekje. Het
bestaat uit drie deelen in een band
vastgelijmd. Deze deelen kunnen
evenwel gemakkelijk uit elkaar
genomen worden.
Het eerste deel is een uiteenzetting voor
het gebruik van dezen gids. Het tweede
deel is de officieele gids voor de bihnen-
landsche dienstregeling met een aparte
blauwe kaft en het derde deel is een alpha-
betische plaatsnamenlijst voor de spoor-,
tram-, boot- en autobusverbindingen met
een rose omslag. Het kaartje met de lijnen,
dat zich in de oude kleine gids in het
midden van het boekje bevond, heeft men
gebracht op de tweede en derde pagina van
het boekje voor de binnenlandsche dienst
regeling. De verschillende nummers van de
lijnen op dit kaartje aangegeven, zijn belang
rijk gewijzigd. Slechts enkele lijnen heb
ben dezelfde nummering behouden, verwij
zend naar de aansluitende tabellen.
Het boekje voor de buitenlandsche ver
bindingen is nog niet gereed. De drukker
zal dit boekje niet eerder dan tegen het
einde van deze week kunnen afleveren.
Dit houdt verband met de laatste wijzigin
gen, die zich gewoonlijk in de buitenland
sche- verbindingen nog plegen voor te doen.
Dit boekje zal afzonderlijk te verkrijgen
zijn voor den prijs van 15 cents zonder
kaart en 25 cents met kaart. Het boekje
met de drie deelen kost 40 cents.
Het spreekt vanzelf, dat de directie der
Nederlandsche Spoorwegen zeer benieuwd
is, hoe het verloop zal zijn van de invoe
ring van de nieuwe dienstregeling. Zondag
morgen zal men nauwkeurig toezien op al
les, wat daarmede verband houdt.
Het is niet onmogelijk, dat zich nog op
het laatste oogenblik moeilijkheden voor
doen, waarbij eenige vertraging niet kan
uitblijven, in zoo'n geval moet, wanneer de
vertragingen te groot gaan worden, aan
stonds worden ingegrepen. Ook dat is
reeds volledig overzien.
Gehoopt wordt, dat het publiek goed zal
medewerken om den dienst zoo vlot moge
lijk te laten functionneeren. Wanneer ieder
een op tijd op het station aanwezig is en
vlug in- en uitstapt, zal dit den dienst ten
zeerste ten goede komen.
EEN UNICUM IN EUROPA,
Voor het algemeen programma
hebben gisteravond de heeren G. F.
II. Giesberger, chpf van de dienst
regeling der Nederlandsche Spoor
wegen en W. Jongstra, chef van
het Centraal Station te Amsterdam,
in een „radiopraatje" een toelich
ting gcgevSn op de nieuwe dienst
regeling, welke 15 Mei a.s. in wer
king treedt.
Na een inleidende vraag deelde
de heer Giesbergen mede, dat
in geen enkel land van Europa of
daarbuiten het nieuwe vervoer
systeem op een zoo uitgebreide
schaal is toegepast. Het is dan ook
een omwenteling op het gebied der
dienstreqeling, zooals die sinds het
bestaan der Spoorwegen, een tijd
perk van 100 jaren, nog niet is voor
gekomen.
Over alle lijnen wordt practisch
een regelmatige twee uursdienst ge
reden, welke op de baanvakken,
waar de verkeersdichtheid zulks
wettigt, over den geheelen dag of
over een gedeelte er van wordt uit
gebreid tot een regelmatigen uur-
dienst of halfuurdienst.
De snelheid.
Met onze sneltreinen wordt thans een reis-
snelheid bereikt van 5065 K.M. In de nieu
we dienstregeling wordt dat 65—90 K.M.; in
enkele gevallen zelfs 100 K.M. per uur.
Opvoering van de reissnelheid wordt be
reikt door een beduidende uitbreiding te ge
ven aan het met electrische tractie te berij
den gedeelte van het net. de invoering van
de Diesel-electrische tractie op de baanvak
ken van Holland naar Groningen, Twente en
Maastricht (mogelijk geworden door het be
schikbaar komen van de Diesel-electrische
eenheden, welke op het nieuw geëlectrifi-
ceerde middennet dienst deden) en door op
voering van de snelheid waarmede de trei
nen worden vervoerd. Op de nieuw geëlec-
trificeerde lijnen welke Amsterdam C.S., Den
Haag S.S., en Rotterdam-Maas met Arnhem
en Eindhoven verbinden, worden de treinen
ingelegd met een snelheid van 120 K.M. per
uur op de met Diesel-electrische tractie be
reden lijnen, wordt voor deze tractie eveneens
een snelheid van 120 K.M. per uur toegepast,
terwijl de stoomsneltreinen op deze baanvak
ken met 100 K.M. per uur worden ingelegd.
Teneinde ook op de overige lijnen
een bekorting van den reisduur te
verkrijgen wordt de samenstelling
der treinen beperkt en zullen deze
uit ten hoogste acht voertuigen be
staan. Dit heeft ten gevolge, dat de
rijtijd tusschen twee stations met
een minuut kan worden bekort, om
dat de tijd benoodigd voor het aan
zetten en stoppen bij deze lichte
treinen geringer is, hetgeen op de
langere afstanden een niet onbelang
rijke tijdwinst oplever.t. Tijdwinsten
van een uur en meer zijn geen uit
zonderingen.
Tusschen Den Helder en Maastricht
bestaan bijv. thans slechts twee
bruikbare verbindingen per dag in
iedere richting. Op één dag een reis
heen en terug van den Helder naar
Maastricht te maken was niet moge
lijk.
Vertrok men om 9.45 uit Den Hel
der, dan was men om 16.52 uur in
Maastricht. Met de nieuwe dienst
regeling komen er zes bruikbare ver
bindingen in elke richting. De eer
ste verbinding vertrekt ten 6-53 uur
uit Den Elelder en brengt den rei
ziger reeds om 11.39 in Maastricht,
de laatste verbinding uit Maastricht
vertrekt om 18.37 uur en komt om
23.05 in den Helder aan.
Een oponthoud te Maastricht van 7 uur.
De verbindingen met het bui
tenland.
Nu de internationale treinen geen voor
rang meer hebben op de binnenlandsche,
komt het voor, dat de eersten door een met
grootere snelheid loopende electrischen of
dieselelectrischen trein worden ingehaald
en voorbijgereden. Daardoor wordt het mo
gelijk met overstappen het eindpunt van
de reis eerder te bereiken, of wel later van
het beginstation te vertrekken, om dan op
het inhaalstation een intermttionalen trein
te nemen. Uit de practijk zal moeten blij
ken waaraan het publiek de voorkeur
geeft: aan het plaatsnemen in de doorgaan
de -''tuigen óf aan het overstappen met een
vroegere aankomst op het bestemmingssta-
tion, dan wel een later vertrek van het
beginstation.
Geldbesparing door opheffing
der stations.
Wat de opheffing van een aantal Stati
ons betreft, merkte de heer Giesberger op,
dat elke stopping behalve tijd ook geld
kost. In totaal worden met 15 Mei 148 sta
tions en halten voor reizigersvervoer geslo
ten, waardoor dagelijks 1800 stopingen zul
len vervallen. Alleen daardoor wordt reeds
aan exploitatiekosten een bedrag van rond
f 330.000 bespaard.
Op de vraag of die plaatsen er nu niet op
achteruitgaan nu de treinen daar niet meer
stoppen, zeide de heer Giesberger, dat dit
naar zijn meening niet het geval is, Door
het vervallen van de stoppingen werd het
mogelijk de sneltreinverbindingen belang
rijk uit te breiden en deze uitbreiding komt
indirect aan de kleinere plaatsen ten goe
de, omdat het aantal autobusverbindin
gen met de grootere plaatsen in het alge
meen talrijker is dan het aantal vervallen
treinverbindingen.
De finantieele uitkomsten.
9
Met betrekking tot de finantieele uit
komsten der nieuwe dienstregeling, zeide de
heer W. Jongstra:
U kunt er van verzekerd zijn, dat het pro
en contra door onze directie volkomen uit
gebalanceerd is. Wanneer wij gezien heb
ben dat bij electrificatie van andere lijnge
deelten, de ontvangsten daar met een be
langrijk aantal procenten gestegen zijn, dan
ben ik er van overtuigd, nu zulke ingrijpen
de maatregelen genomen worden, dat het
publiek hierop in gunstigen zin zal reagee-
ren. Het personeel staat om een spoorweg
uitdrukking te gebruiken, wit gloeiend om
de maatregelen van zijne directie volkomen
tot zijn recht te doen komen en alle servi
ce te geven welke in zijn vermogen is.
RICHTIGE HEFFING VAN
DIRECTE BELASTINGEN.
Ilamer van Koophandel voor
Hollands Noorderkwartier neemt
het op voor vennootschappen en
aandeelhouders, die te goeder
trouw zijn.
Naar aanleiding van het wetsontwerp tot
aanvulling van de wet op de richtige hef
fing der directe belasting, heeft de Kamer
van Koophandel en Fabrieken voor Hol
lands Noorderkwartier een adres gezonden
aan de Tweede Kamer, waarin o.m. het vol
gende wordt opgemerkt:
Het is van algemeene bekendheid,
dat de belastinginspecties ook thans
reeds voldoende wapens in handen
hebben om op te treden tegen die
naamlooze vennootschappen, welke
er een reserveerings- en uitdeelings-
politiek op na houden, welke niet
door den beugel kan.
Het wil onze Kamer dan ook voor
komen, dat dit ontwerp, eenmaal tot
Wet verheven, tevens en niet in de
laatste plaats gebruikt zal worden
tegen vennootschappen en aandeel
houders, die geheel te goeder trouw
zijn.
Nu zegt het ontwerp wel. dat het enkel
voor aanwijsbare bedrijfsdoeleinden reser
veeren van bedragen uit de winst geen aan
leiding kan geven tot toepassing van deze
bepalingen, doch deze omschrijving is zoo
vaag, dat ten aanzien hiervan het ergste
mag worden gevreesd.
Niet de bedrijfsleiding beslist n.1. op eujen
gezag en naar eigen oordeel en volgens
eigen verantwoordelijkheid over de hoegroot
heid van reserveeringen en afschrijvingen,
doch slechts het subjectieve gevoelen van
den Inspecteur speelt een beslissende rol.
Een beoordeeling, die uitsluitend bij do
bedrijfsleiding behoort te berusten, wordt
door hem overgenomen. Weliswaar staat
tegen de beslissing van den Inspecteur be
roep op het Gerechtshof te 's-Gravenhage
open, doch de Kamer vraagt zich af of ook
dit lichaam wel in staat is dergelijke be
drijfseconomische vraagstukken naar waar
de te beoordeelen. Een beroep op de be
staande Raden van Beroep op de directe be
lastingen ware hier beter op zijn plaats.
Nog meer nadeelen kleven aan dit ont
werp. De aandeelhouders ook zij, die te
goeder trouw zijn zullen bij toepassing
van de gewraakte bepaling v. de winstuit-
deelingen en reserveeringen in de Rijksin
komstenbelasting worden aangeslagen, maar
de heffing der Dividend- en tantièmebelas
ting blijft onverminderd bestaan!
Een vennootschap, die gedeeltelijk voor
aanwijsbare bedrijfsdoeleinden reserveert
en dit volgens het gevoelen van de be
lastinginspectie althans voor een ander
gedeelte niet doet, valt onder de bepalin
gen der wet en de aandeelhouders zullen
nu ook inkomstenbelasting moeten betalen
over de werkelijk voor aanwijsbare bedrijfs
doeleinden gereserveerde bedragen. Dat een
dergelijke regeling tot onbillijkheden moet
leiden is duidelijk.
Zoo ook mist dit ontwerp een bepaling,
dat een eenmaal voor de reserveeringen in
de Inkomstenbelasting aangeslagen aan
deelhouder later niet opnieuw voor dezelfde
reserveeringen in de Inkomstenbelasting
wordt aangeslagen, indien de N.V. deze
vroeg of laat in den vorm van dividend
tot uitkecring zou willen brengen.
Onze Kamer meent, zegt het adres,
dat de hierboven geschetste nadee
len reeds van zoo ernstigen aard
zijn, dat op grond daarvan dit ont
werp reeds als onaanvaardbaar
moet worden beschouwd.
Onze Kamer verzoekt Uwe Hooge Ver
gadering met klem dit wetsontwerp, dat
volgens de Memorie van Toelichting be
doeld is voor de boosdoeners, maar in wer
kelijkheid ook ten nadeele der goedwillen-
den kan werken en dat ons bedrijfsleven
de ruggegraat dreigt te ontnemen, wel te
willen verwerpen»
Het Prinselijke Paar is gistermiddag te
ongeveer half een met Prinses Beatrix per
auto ln de residentie aangekomen, waar het
zijn intrek heeft genomen in het Paleis
Noordeinde.
9
Aan de Memorie van Antwoord
inzake de begrooting van Koloniën
1938 ontleenen wij het volgende:
Ten aanzien van de opmerkingen van
verscheidene leden, die meenden te moeten
aandringen op een wijziging van de grond
slagen voor de defensie, zegt de minister,
dat de in deze grondslagen vastgelegde
richtlijnen der regeering alle gewenschte
ruimte laten voor de verwezenlijking van
hare voornemens ter versteviging van de
weermacht welke voornemens gebaseerd
zijn op het ernstig streven om de neutrali
teit strikt te handhaven, doch daarnevens
tegen elke schending van ons grondgebied
onmiddellijk met kracht te kunnen optre
den.
Juist dit laatste doel, derhalve een
zoo krachtig mogelijke tewerkstel
ling tegen elke aantasting van ons
territoir, vereischt een krachtige
kustverdediging, en maakt het
zonder iets te kort te doen aan de
beteekenis van zeevliegtuigen, welke
hun taak op en bij de zeegaande
strijdkrachten vinden o.m. noo
dig over landbommenwerpers te be
schikken.
.^►teunende op verschillende ,over de bui-
i^.igewesten verspreide vliegvelden, zal bij
gebruik van landbommenwerpers, in een
korte spanne tijds, massale inzet mogelijk
zijl1? tegen elk bedreigd punt tot in de verste
uithoeken en zal een gewelddadige aanran
ding van ons grondgebied dadelijk met ge
weld kunnen worden beantwoord.
De meening van eenige leden, dat de voor
de verdediging van Ned.-Indië beschikbare
weermacht ten eenenmale onvoldoende zou
zijn, deelt de regeering niet
Naar aanleiding van de vraag
omtrent de gewenschte eenheid van
bevelvoering in Indië, deelt de mi
nister mede dat hij met den minis
ter van defensie van oordeel is, dat
voor competentie-conflicten niet be
hoeft te worden gevreesd.
De beide deelen der weermacht hebben in
een eilandenrijk als de Nederlandsch-Indi-
sche Archipel een zoo uiteenloopende taak,
en de bevelvoering stelt zoodanig in wezen
verschillende eischen, dat een gemeenschap
pelijk technisch opperbevel den minister
niet te verwezenlijken voorkomt.
Groote troepenconcentratie in
Zuid-Sjantoeng.
Het eeuwig-optimistische China.
Geen spoedig einde.
Hoewel de Japanners al hun aan
dacht geconcentreerd hebben op de
offensieve operaties in Zuid-Sjan
toeng, door het meerendeel hunner
troepen uit Sjansi terug te trekken
en in Zuid-Sjantoeng te concentree-
ren, blijven de Chineezen vol goeden
moed. Zij zijn van meening, dat zelfs
als de Japanners zouden slagen, hun
winst in Zuid-Sjantoeng toch niet zal
opwegen tegen hun verlies in Sjansi.
De provincie Sjantoeng is immers bij
een Japansch succes nog geenszins
verloren, want, afgaande op de erva
ring in Sjansi, hebben de Chineezen
nog kansen genoeg de Japanners te
verdrijven. De Chineezen verklaren
dat van het Japansche leger van
1.100.000 man, er reeds 350.000 gedood
of gewond, dus uitgeschakeld zijn.
Geen spoedig einde
Hirota, de Japansche minister van buiten
landsche zaken, heeft volgens de N. R. Ct.
vijftig buitenlandsche journalisten een on
derhoud toegestaan.
Op een vraag of de huidige toestand tus
schen Japan en Rusland tot een breuk zou
leiden, zeide Hirota, dat, indien de staat van
zaken niet erger wordt, dan hij thans is, er
geen breuk zou komen, ook indien de onder-
8
Verwachting: Meest matige W.
tot N. wind, aanvankelijk
zwaar bewolkt, later opkla
rend, waarschijnlijk regen
buien in het Noorden, in het
Zuiden weinig of geen regen
zachter des nachts, overdag
kouder.
Verdere vooruitzichten: Zachter
weer.
handelingen mislukken. Op de vraag, of dan
het geduld van Japan niet zou kunnen wor
den uitgeput, zeide Hirota, dat Japan een
verslechtering van den toestand zal verdra
gen, zoolang het maar zal zijn. Ondervraagd
over de militaire hulp, door de Sovjets aan
China verleend, merkte Hirota op, dat de
Sowjetunie blijkbaar op aanzienlijke schaal
hulp aan China had verleend, maar niet zoo
veel als China verwacht had. De Sovjetunie
begreep thans echter, dat het nutteloos zou
zijn nog verdere hulp te verleenen.
Gevraagd, of Japan vrede zal sluiten met
Tsjiang Kai-sjek, antwoordde Hirota, dat
de regeering van Tsjiang Kai-sjek en deze
zelf tegenstanders zijn van Japan en dat
dus dergelijke anti-Japansche elementen
moeten worden uitgeroeid.
Gevraagd, of Japan vredesvoorwaarden
zou aanvaarden, indien Tsjiang Kai-sjek
die zou aanbieden, was het antwoord, dat
Japan reeds besloten heeft geen betrek
kingen meer te hebben met de regeering
van Tsjiang Kai-sjek.
Japanners rukken op.
Uit Sjanghai wordt gemeld, dat verschei
dene Japansche detachementen de rivier
Hwai overgetrokken zijn tusschen Nanking
en Soetsjau. De Japansche artillerie heeft Ho
Fei, 160 K.M. van Nanking gebombardeerd.
De Japansche colonnes trachten nog steeds
op te rukken in de richting van Soetsjau,
waarbij ze van verschillende kanten opmar-
cheeren. De Chineezen verklaren echter, dat
de Japansche colonnes overal tot staan zijn
gebracht, ofschoon de Chineesche linker
flank ten Zuidwesten van Yishien eenigs-
zins is teruggetrokken.
Voorts verklaren de Chineezen, dat de
kern hunner troepen in den sector van
Tantsjeng thans. Linyi nadert na een om
singelende beweging rond Tantsjeng. De
•Tapanneezen, zoo wordt verklaard, concen-
treeren vier divisies ten Zuiden van
Soetsjau en 20.000 man in Westsjantoeng
voor nieuwe aanvallen.
Volgens berichten uit officieele Chineesche
bron is een Chineesche mobiele colonne uit
Tsjahar den Grooten Muur gepasseerd en
bet eigenlijke China binnengetrokken. Thans
doet deze colonne een aanval op Tsjang
Ping, dat op ongeveer 30 k.m. ten noord
westen van Peiping aan den spoorweg Pei-
ping-Soei Yoean is gelegen. Een andere Chi
neesche mobiele colonne valt Yang Lioc
Tsjnig aan, dat aan den spoorweg van
Tientsin naar Poekau is» gelegen op minder
dan 15 k.m. afstand van Tientsin.
De grensincidenten aan de Sov
jetgrens.
Het officieele persagentschap in Mands-
joekwo heeft berichten verspreid over pro
vocaties door Sovjet-Russische grenswach
ten'en botsingen met Japansche soldaten
aan de grenzen van Korea en Mandsjoekwo.
In dit verband is Tass gemachtigd te ver
klaren, dat geen geval van grensschending
door Russische soldaten zich heeft voorge
daan of zal voordoen, daar de grenswach
ten de bevelen over een nauwkeurig eerbie
digen van de grens onberispelijk opvolgen.
Daarentegen hebben Japansch-Mandsjoerij-
sche afdeelingen meermalen getracht de
grens te schenden, waartegen de Sovjet
grenswacht steeds optrad. Zoo vlogen op
11 April 11 Japansche militaire vliegtuigen
over Russisch gebied, jvat tot gevolg had,
dat een der vliegtuigen op Sovjet-territorium
werd vastgehouden.
HONDERD DOODEN EN GEWON
DEN IN VOLKSBUURT EENER
GROOTE STAD.
Een der armste, dochtst bevolkste wijken
van Tsjoengking, waar de tijdelijke zetel der
Chineesche regeering gevestigd is, is tenge
volge van een door een ongeluk ontstanen
brand vernield, waarbij minstens honderd
personen gedood of gewond werden. Niet
minder dan zevenduizend houten woningen
werden door de vlammen verwoest. Dertig
duizend personen zijn dakloos geworden.
De bewoners van de wijk ontvluchtten in
grooten angst de loeiende vlammen, waarbij
voor de nauwe stadspoort een zoo hevig ge
drang ontstond, dat velen onder den voet ge-
loopen en doodgetrapt werden.
Vanaf 15 MEI geheel gewijzigde
Vanaf Maandag 9 Mei f 0.05 verkrijgbaar
bij onze chauffeurs en aan onze kantoren.