De vliegongelukken
bij de Marine
M
O
Douglas toestellen
naar Texel
Krankzinnige
neergeschoten
Radioprogramma
edgar rice
burroughs
Er is voldoende controle
ETHEL M, DELL
B. vloog echter op den politieman
toe en zwaaide de schop boven
diens hoofd, waarop Bockma vuur
de. De man viel doodelijk getrof
fen neer en werd paar binnen ge
dragen. Hij had een schot in den
mond en de kogel was in de lucht
pijp gedrongen. Enkele minuten la
ter gaf hij den geest.
Invoer van buitenlandsch
vleesch funest
Dc mishandeling van
mr. van Schaik
hihhihhihh,,,,
No. 66.
In de hut. die door den Rus bewoond ge
weest was, tikte het kleine mechanisme ver
der en verder in zyn kistje, dat voor de
niets vermoedende slapers de naderende
wraak van de laatste vijanden van Tarzan
inhield. Tik... tik... tik... met grote regel
maat klonk het eentonige geluid. Elke secon
de kwam de wijzer dichter bij het doel. Even
na het aanbreken van de dag stond Tarzan
op het dek en keek naar de weersgesteldheid.
De wind was gaan liggen. De hemel was on
bewolkt. Alles scheen uitstekend geschikt om
de terugreis naar het Jungle-eiland te onder
nemen, waar de dieren zouden worden heen
gebracht. En dan huiswaarts! De aapman
wekte de bemanning en gaf orders om de
,,Kinsaid" zo spoedig mogelijk te laten ver
trekken. De overgebleven leden der beman
ning, veilig door de verzekering van Lord
Greystoke, dat hij hen niet aan de justitie zou
uitleveren, omdat zij lid waren geweest van
de bende van Rokoff, haastten zich hun werk
zaamheden te verrichten. De dieren, die vrij
over het schip rondliepen, joegen de beman
ning wel een beetje angst aan, want deze
wist maar al te goed, waartoe deze beesten'
in staat waren. Onder het waakzame oog van
Mugambi echter waren zowel Sheeta als de
apen rustig en deden niemand kwaad. Ein
delijk voer de „Kinsaid" de mond van de
Ugambi-rivier uit en kwam in de Atlantise
Oceaan terecht... In de hut kroop de hand
des dood langzaam naar het uur dat Paul-
vitch vastgesteld had, daarna zou het tik
kend mechanisme voor altijd zwijgen.
(Nieuwe spelling.)'
In den laatsten tijd zijn er ver
scheidene vliegongelukken te be
treuren geweest, meestentijds met
FK-51 toestellen, waardoor de vraag
is gerezen, die ook in een gedeelte
der pers is gesteld, of er in dit type
wellicht een principieele construc
tie-fout schuilt en of er wel vol
doende contröle wordt uitgeoefend
op de vliegtuigen, welke bestemd
zijn voor leger en vloot.
Wij hebben te bevoegder plaatse hiernaar
gci-nfomfcerd en zijn daarbij tot de gerust
stellende conclusie gekomen, dat de auto
riteiten zich zeker niets te verwijten heb
ben. Er wordt op de deugdelijkheid der
toestellen een alleszins voldoende controle
Uitgeoefend.
Tor nadere inlichting zij hier in het
kort medegedeeld, hoe de gang van zaken
is bij den bouw en de aflevering der ma-
rincvliegtuigen.
Bij de fabriek wordt eerst een bouwpro-
jgram opgesteld, dat tot tweemaal toe
wordt gecontroleerd. Ook het te verwerken
materiaal wordt vervolgens op zijn deugde
lijkheid beproefd. Hot is aan strenge keu
ringen onderworpen.
Intusschen worden er op het tech
nisch bureau van de vliegtuigfa
briek alle mogelijke berekeningen
gemaakt inzake het weerstandsver
mogen van het materiaal. Er wordt
een bepaalde maximum-weerstands-
eisch gesteld en voor alle zekerheid
wordt slechts dat materiaal ge
bruikt, waarvan het weerstandsver
mogen deze maximumeisch nog
overschrijdt!
Dubbele contröle.
Vervolgens worden de toestellen in elkaar
gezet. Elke lasch wordt daarbij dubbel ge
controleerd. Is het toestel gereed, dan
volgt er nogmaals een zeer nauwgezette
dubbele controle, n.1. éón vanwege de fa
briek zelve, en één door de militaire auto
riteiten. Zijn deze beide controles geheel
bevredigend geweest, dan kan het toestel
de lucht in. Een test-piloot bedroeft dan
uren lang de vliegvaardigheid van het toe
stel, waarbij proeven genomen worden, die
veel zwaarder zijn, dan de zwaarste ma
noeuvre, die ooit in de praktijk uitgevoerd
behoeft te worden. Ook deze contröle wordt
echter dubbel uitgeoefend, want het toestel
wordt eveneens ingevlogen door een test
piloot van het Nederlandsch Luchtvaart
Laboratorium, dat bovendien alle bereke
ningen nagaat en nogmaals een minitueuze
contröle uitoefent.
Nog een veiligheidsklep.
Eerst daarna krijgt het toestel een bewijs
van luchtvaardigheid. Wordt er aan een
toestel iets veranderd, dan wordt dit bewijs
van luchtvaardigheid ingetrokken en niet
eerder opnieuw verstrekt, dan nadat alle
genoemde controles nogmaals hebben plaats
gehad.
Maar er is nog een veiligheidsklep, want
ook bij de aflevering van de fabriek aan
de marine heeft er nog een volledige con
tröle plaats, ditmaal vanwege de- afname-
commissie van leger en vloot. Slechts met
het fiat van deze commissie accepteert de
marine de toestellen.
F.K. 51 is een trainer.
Uit het bovenstaande blijkt wel zeer
duidelijk, dat er van onvoldoende toezicht op
de marinevliegtuigen geen sprake is. Te
recht zal men zich echter afvragen, hoe
het dan wel komt, dat er juist met de F.K.
51 toestellen in den laatsten tijd zooveel on-
lukken gebeurd zijn.
Om het juiste antwoord op deze
vraag te kunnen vinden moet men
in de eerste plaats bedenken, dat de
FK 51 een trainer is, hetgeen met
zich brengt, dat de toestellen over
het algemeen bestuurd worden
door piloten met betrekkelijk weinig
ervaring, die nog wel eens vlieg-
fouten maken, zooals het vliegen
met onvoldoende snelheid bij hot
landen, het landen bij zijwind enz.
Verscheidene ongelukken zijn dan
ook te wijten aan vliegfouten.
Ook zijn er eenige ongelukken het gevolg
van motorstoringen. Natuurlijk is dit niet
minder ernstig, maar hiervan kan men den
OP ELKE BUS EEN BON VOOR
FRAAIE GESCHENKEN
V66-0311O
FEUILLETON.
62
Hij boog zich over haar heen als om haar
koudheid voor zijn warmte te doen wijken.
„In zeker opzicht, slechts, lieveling, zei hij.
„Ik houd nu van je, juist zooals ik toen van
je hield. Ik heb de geheele reis naar Enge
land gemaakt om je dat te zeggen.
Nu bewoog zij zich, scheen voor iets terug
te deinzen. „O, maar waarom liet je mU in
den steek?' zei ze klagend. „Ik had je zoo
noodig."
Chris kromp ineen bij deze klacht, maar
Bprak een oogenblik later op beslisten toon
verder. „Ik moest gaan. Het was geen eerlijk
Bpel, dat moet je begrepen hebben, liefste^
Je begreep toch, hoe ellendig ik het von
om weg te gaan!"
„Het was erger voor mij," zei ze.
Hij trachtte haar in de oogen te zien.
„Maar dat is nu voorbij," zei hij ernstig. „W(j
kunnen nu opnieuw beginnen. En ik zal je
nooit meer verlaten, Yvonne, dat zweer ik je.
Zij maakte een afwerende beweging. „Nu
la het te laat," zei ze zwak.
„Te laat! Wat een onzin!" zei Chris met
overtuiging. „Natuurlijk is het niet te laat.
Ik houd nog van je, ik heb nooit opgehouden
je lief te hebben En je hebt mij ook lief.
Yvonne, dat kan je niet ontkennen. Je weet
dat het altijd voorbestemd is geweest, dat
tof'ij elkaar zouden liefhebben<"
DOOR
Haar vingers openden en sloten zich
krampachtig, maar zij hief haar oogen niet
tot hem op. „Ik vrees dat ik vergeten ben
wat liefde is," zei ze.
„Yvonne!" Hij schoof zijn arm onder haar
hoofd. „Lieveling. Kijk mij aan! Ik zal het
je weer spoedig leeren," zei hij.
Haar oogleden knipperden, maar openden
zich niet. Zij sprak zacht en afgebroken, bijna
alsof zij in haar slaap sprak. „Dat behoorde
alle tot dien vreeselijken tijd, toen ik nog
voelde en leed. Maar dat is nu voorbij.
Ik kan niet meer voelen of lijden."
„Yvonne! Yvonne!" zei hg angstig. Hij
drukte haar dichter tegen zich aan, maar zij
onderging lijdelijk zijn omarming, alsof zij er
geen besef van had. „Spreek niet zoo, gelief
de! Wij zijn belden nog jong en het leven
ligt voor ons. wy zyn nog nauwelijks begon
nen te leven, jy en ik. Luister, lieveling! Ik
neem je mee en zal je leeren weer gelukkig
te worden. Je bent nog nooit gelukkig ge
weest. Maar je zult het worden met my.
Kyk my aan, liefste! Het leven is niet voor-
by, maar gaat pas beginnen."
Hy zweeg, zy had zich niet bewogen, maar
haar oogen waren open en ontmoetten de
zyne. Zij keek hem aan met een langen blik,
en iets in dien blik gaf hem een vreemde
gewaarwording de afschaduwing van iets
bovenaardsch. dat hem angstig maakte.
„Niet voor my, Chris," zei ze, en haar
stem klonk zacht en zeker. „Alles is voorby
voor my."
„Neen, neen!" protesteerde by bijna wan
hopig. „Kyk„ lieveling. Ik heb je in myn
armen. Je bent nu ziek en moe, maar je zult
spoedig beter worden en weer gelukkig zyn.
Yvonne liefste. Je houdt toch van my! Zeg
my, dat je my llefhebt!"
Hy hield haar vast tegen zyn hart gedrukt,
en iets van zgn overweldigend gevoe 1 moest
zich aan haar medegedeeld hebben, want zy
sloeg haar arm om zijn hals. Maar er was
geen hartstocht in haar liefkoozlng. „Ik ge
loof, dat ik je eens liefhad," zei ze.
vliegtuigbouwer geen verwijten maken, aan
gezien deze die motor in het toestel aan
brengt, die de opdrachtgever wenscht. Een
zelfde gang van zaken is er ten aanzien
van de propeller.'
Wanneer men nu de beide laatste on
gevallen .met FK 51-toestellcn nader be
schouwt, dan ziet men, dat het ongeluk na
bij Den Helder een gevolg is van het feit,
dat de propeller tijdens de vlucht van het
toestel is gevlogen, als gevolg waarvan ver
moedelijk ook de motor, die natuurlijk dol-
draaide, uit het toestel werd geslingerd.
Het tragische ongeluk te Eelde vond zijn
oorzaak in het feit, dat een lesvliegtuig
op geringe hoogte tijdens een poging om
een Immelmann, een stunt, te maken, in de
vrille geraakte en omlaag stortte. Had het
toestel zich een tiental meters hooger be
vonden, dan zou de piloot wellicht nog
kans gezien hebben het toestel te houden!
Men zij dus voorzichtig in een
lichtvaardig oordeel over onvoldoen
de contröle. De controle op alle ma
rine-vliegtuigen, ook op de FK 51-
toestellen is ruim voldoende en.
"wanneer deze toestellen goedge
keurd zijn voor de marine, is er
ook alle reden om aan te nemen,
dat zij inderdaad volkomen aan
alle eischcn voldoen. Iets anders
is, dat het wellicht gewensoht is een
andere motor of een andere proncl-
ler te gebruiken en deze vraag zal
thans inderdaad nader bestudeerd
worden.
Zomerdienst binnenlandsch lucht
verkeer begonnen.
Behalve de Zeeuwsche luchtlijn, welke
don geheelcn winter in bedrijf is gehouden
en de lijn op Eindhoven, die op 28 Maart
werd heropend, zijn met ingang van gis
teren ook de luchtverbindingen met Gro
ningen, Twente en Texel in exploitatie ge
nomen.
Naar Groningen vertrok een Lockheed Su
per Electra, welk vliegtuigtype, zooals men
weet overal in het binnenlandsch lucht
verkeer gebruikt zal worden.
Werd de dienst op Texel vorgi
jaar nog onderhouden met onze
Fokker-toestellen, gistermorgen was
het een Douglas D. C. II, welke op
de Texelsche vliegweide neerstreek
Deze lijn zal in het vervolg gere
geld door de Douglas-toestellen wor
den gevlogen.
Ook naar Twente vertrok een Douglas
D.C. II
Leeuwarden zal nog tot 25 Juni moeten
wachten. Dan echter zal de Friesche hoofd
stad in het binnenlandsche luchtverkeer
worden opgenomen en zal Groningen van
dien datum af over vier diensten per dag
beschikken, waarvan twee via Leeuwar
den.
Dokter roept de hulp van
marechaussee in.
de
In den vorigen nacht is de 38-jarige B. uit
Echt (L.) op noodlottige wijze om het le
ven gekomen.
De man verkeerde in een plotselingen toe
stand van krankzinnigheid, die gevaar op
leverde voor zijn omgeving. Dokter Sonnen
kon den man niet bedwingen en riep daar
om de hulp in van de marechaussee te
Echt. Per auto arriveerden twee politieman
nen aan de woning van B. Deze stond bui
ten met een schop en uitte dreigementen.
Do marechaussee Bockma sommeerdo den
man te blijven staan en de schop neer te
leggen.
Het lijk is in beslag genomen en overge
bracht naar het St. Antonius Gasthuis. B.
was gehuwd en vader van zeven kinderen.
Een telegram aan den minis
ter van Economische Zaken.
Do Nederlandsche Vereeniging van Vec-
weiders en Mesters hoeft zich telegrafisch
tot den minister van Economische Zaken
gewend. In dit telegram spreekt de vereeni
ging als haat meening uit, dat de aanhou
dende droogte maatregelen der regeering
voor de Nederlandsche veehouderij cischt,
dat de invoer van buitenlandsch vleesch
funest en volkomen in strijd met de kal ver
beperking is.
Tegen Zwart-Frontleider pro
ces-verbaal opgemaakt.
Dezer dagen is in Den Haag door de poli
tie aangehouden één der leiders van „Zwart-
Front", de heer B., die verdacht wordt van
mishandeling van oud-minister van Schaik.
Hij zou den heer van Schaik eenige weken
geleden op straat een klap in het gezicht
gegeven hebben.
B. is door de politic verhoord en nadat
ter zake van mishandeling een proces-ver
baal was opgemaakt, heengezonden.
WOENSDAG 18 MEI 1988.
Hilversum I, 1875 en 415,5 m.
N.C.R.V.Uitzending. 6.30—7.00 Onderwijs
fonds voor de Scheepvaart.
8.00 Schriftlezing, meditatie, gewyde muziek-
(Gramofoonplaten). (Om 8.15 Berichten),
8.30 Gramofoonmuziek.
9.30 Gelukwenschen.
10.30 Morgendienst.
11.00 Gramofoonmuziek.
11.15 Zang met pianobegeleiding en gramor
foonmuziek.
12.15 Gramofoonmuziek.
12.30 Solistenconcert en gramofoonmuziek.
2.00 Gramofoonplaten.
2.25 Utrechtsch Strykkwartet en gramofoon
muziek.
3.30 Gramofoonmuziek.
3.45 Zang en viool.
4.45 Felicitaties.
5.00 Voor de kinderen.
5.45 Gramofoonmuziek.
6.30 Taallessen en causerie over het binnen-
aanvaringsreglement.
7.00 Berichten.
7.15 Land- en tuinbouwpraatje.
7.45 Reportage.
8.05 Berichten ANP,, herhaling SOS-Berlcht,
8.15 Orgelspel.
9.00 Causerie „Toerisme en kunst".'
9.30 NCRV-Salonorkest.
10.00 Berichten ANP.
10.05 Causerie voor amateur-fotorgafen.
10.20 Vervolg concert.
10.45 Gymnastiekles.
11.00 Vervolg concert.
11.30 Gramofoonmuziek.
Ca. 11.50—12.00 Schriftlezing.
Hilversum n, 801,5 m,
VARA-Uitzending. 10.0010.20 v.m. en
7.30—8.00 VPRO.
8.00 Gramofoonmuziek. (Om 8.16 Berichten).
9.30 Wenken voor de keuken.
10.00 Morgenwijding.
10.20 Uitzending voor Arbeiders In de Con
tinubedrijven.
11.30 Causerie „De besteding van den vryen
tyd".
12.00 Gramofoonmuziek (Om 12.15 Berichten)
12.45—1.45 VARA-Orkest.
2.00 Kniples.
2.30 Voor de vrouw.
3.00 Voor de kinderen.
5.30 Esmeralda-Septet, m.m.v. soliste.
In de pauze: Reportage.
6.306.55 Reportage.
'.00 Gramofoonmuziek.
7.06 Koorzang.
7.30 Cyclus „Ons werk en ons geloof".
8.00 Herhaling SOS-Berichten.
8.03 Berichten ANP, VA-.A-Varia.
8.15 ,.Sylvia"-Amusementsorkest.
8.45 Radiotooneel.
9.15 „En nu... Oké".
10.30 Berichten ANP.
10.35 Harpvoordracht.
11.00 „Sweetness and Rhythm", concert.
11.16 Fragmenten uit de operette „Das Mi*
nisterium ist beleidigt".
11-4512.00 Gramofoonmuziek.
„En nu ook!" drong hy aan, met zyn lip
pen op de hare. „Je houdt nog van my. Je
hebt mij nog noodig.'
„Ik heb je zoo dikwgls noodig gehad,"
fluisterde ze treurig. „Maar je was er nooit."
„Maar nu ben ik hier," zei hij triomfante-
iyk. „Nu ben ik hier, lieveling bij Jouw,
voor altyd."
Hy kuste haar lippen, maar zy gaf hem
zyn kussen niet terug. Toen hy zich oprichte
waren haar oogen gesloten in haar doods
bleek gezicht.
„Yvonne!" zei hy angstig. „Wat is er? Ik
heb Je toch niet ziek gemaakt?"
zy antwoordde zoo zacht, dat hy haar
woorden nauweiyks verstaan kon. „Neen,
neen! Ik ben alleen zoo moe. Laat mij
rusten! Laat my alleen!"
Hy had een gevoel alsof iets hem by den
keel had gegrepen iets doodeiyks, waar
tegen hy volkomen machteloos was. Hij legde
haar terug in de kussens en knielde naast
haar neer, terwyi hy haar angstig gadesloeg.
Zy lag doodstil, terwyi de zonnetsralen
over haar heen speelden. Toch wist hy, dat
zy niet sliep noch bewusteloos was; maar
dat zy gezonken was in die droomlooze ver
getelheid, waaruit zelfs hy onmachtig was
haar te wekken. En plotseling kwam geheel
zijn wezen in heftigen opstan-* dit was meer
dan hy verdragen kon.
„Yvonne," fluisterde hy heesch. „Zeg my
je zendt my toch niet weg terwille van
Pax?"
„Pax!" zy schrok heftig by het hooren van
dien naam. Haar oogen openden zich wgd en
hy zag nameloozen angst in hun diepte.
„Waarom vraag je my dat?" zei ze. „Wat
heeft hy Je verteld?" En toen bedekte zy het
gezicht met haar handen en riep: „O. ga
weg! Heb ik nog niet genoeg geleden! Moet
het dan eeuwig doorgaan? Kon Pax mij
dan dit niet bespaard hebben?"
Chris stond op. Dat oogenblik van open
baring had hem tot ln het diepst van zijn
ziel geschokt. Sprakeloos wendde hy zich af
van de wanhopig snikkende Yvonne. Dus het
was Pax Pax, die haar tot dit gebracht
had Pax, die haar man had vermoord en
die de zuster van dien man gehuwd had om
zijn eigen hals te redden. Als een weefsel van
leugen en bedrog ontvouwde het gebeurde
zich voor zijn geest, terwijl hij duizelend de
kamer verliet, wankelend als een dronken
man. Pax Pax!
HOOFDSTUK X.
Afgesproken!
Dien dag was Pax ook uit geweest voor
zaken in verband met de rijschool, die hg
wilde oprichten. Hg was vroeg vertrokken
om tevens, ln een op eenigen afstand ge
legen plaats eenige paarden te bekyken. een
kwestie, waaraan hij zijn volle aandacht en
al zijn belangstelling gaf en die heel wat van
zgn tgd vergde.
Hg voelde het als een verlichting, dat zgn
tyd dusdanig in beslag werd genomen, want
de situatie te Wychmere was van dien aard,
dat het beter was, er zich zoo weinig moge-
ïyk in te verdiepen. Zgn ultimatum aan Claire
van den vorigen avond zou, naar hy hoopte,
het gewenschte resultaat hebben, zonder ver
dere inmenging van zgn kant. Hg was er
bovendien geenszins van overtuigd, dat
Yvonne zou wenschen haar oude verhouding
met Chris weer te hervatten, en hij hoopte
ernstig, dat Chris zelf de ongewenschtheid
van het vernieuwen van den band zou inzien.
Chris had een te gezonde levensopvatting om
de werking van het vreeselgke ontaardings-
proces niet in te zien. Met Claire was het iets
anders. Claire was nooit van Yvonne geschei
den geweest, en het was zeer verklaarbaar
dat rij niet inzag, dat zij een h'dele hoop
koesterde.
Maar hij vond het verre van gemakkelgk
om de zaak van zich af te zetten, en hoe hij
ook zijn best deed om zyn volle aandacht op
zgn zaken de concentreeren, kon hjj toch
Claire's aandoenlgke smeekbeden niet uit zyn
herinnering bannen, waartegen hg zich
schrap had moeten zetten gedurende dat
troostelooze onderhoud. Zij hadden hem den
geheelen nacht vervolgd. Waarheen hij zich
ook wendde, steeds zag hg haar oogen voor
zich, die hem om hulp smeekten, en hy ver
langde met zijn geheele hart om terug te
gaan en haar te troosten, hoewel hij zich
bitter bewust was, dat hy op dat punt vol
komen onmachig was.
Toen hij op zijn terugweg het hek van
Silverhayes voorby reed ln de kleine,
tweede-handsch auto, die hy met het oog op
zyn heen- en weer-reizen gekocht had, stopte
hij nl.t, wel wetend, dat hem daar geen
welkom wachtte. Met een grimmig gezicht
reed hij door naar het Wychmere Hotel, ter
wijl de eerste droppels van een regenbul
tegen het windscherm kletterden.
De mist was geheel opgetrokken en hy zag
den lichtflits van het draaillcht op den land
tong, toen hij de oprijlaan inreed. En met een
vreemd gevoel van medeiyden dacht hy aan
Yvonne. voor wie dat licht zorgvuldig werd
buitengesloten omdat het haar aan een
electrische lantaarn herinnerde.
Peters kwam hem aan de garage met zyn
gewonen gryns tegemoet. „U heeft geen pret-
tigen thuisrit gehad, mijnheer," begroette hy
^em- "Ik ^°°P- dat U geluk gehad heeft wat
de zaken betreft, om het goed te maken
„O, dat gaat nogal," zei Pax. „Ik zal je er
straks alles van vertellen. Hoe is het met
mgnheer Cartridge?"
„Niet slecht, mijnheer, alles in aanmerking
genomen zei Peters. „En natuuriyk een
hoeveelheid drank, mijnheer. Maar zoo is hi1
nu eenmaal. En men kan hem er geen ver-
wgt van maken, tenminste ik kan het niet.
hoe staat het met mgnheer Mark
ham?" vroeg Pax.
(Wordt vervolgd.)