In den zonneschijn van de stratosfeer
H
Postvluchfen op Indië
Crediet voor den
middenstand
Ruilovereenkomst
met Duitschland
Ernstiqe auto-ongelukken
Radioprogramma
O
Voedselvoorziening in
oorlogstijd
Brand ontstond in aschkuil
Ruzie op Japansch schip
Nieuwe gevechtsvliegtuigen voor
de Ver- Staten
§N ééN DAG RONDOM DE AARDE.
DE STERREN ZIJN ER ZICHT
BAAR. ALS DE ZON SCHIJNT.
In de geheimzinnige regionen
vele kilometers boven de aarde,
die bekend staan onder den naam
van stratosfeer en waarin tot nog
toe slechts enkele stoutmoedige on
derzoekers zijn doorgedrongen, is de
lucht zóó dun, dat een mensch er
niet zonder kunstmatige zuurstof
kan leven. En toch staat het in de
wereld der techniek thans wel reeds
zoo goed als vast, dat de lange-
afstandvluchten in de toekomst in
de stratosfeer zullen worden afge
legd.
In de stratosfeer zouden vliegtuigen,
bevrijd als zij er zijn van den op de thans
gebruikelijke hoogten bestaanden weerstand
der lucht, met fantastische snelheid de oce
anen kunnen oversteken.
Het gewicht, dat wij torsen.
De aardbol is omgeven door een lucht
laag van ongeveer 10 km. dikte, die men
troposfeer noemt. In deze laag speelt zich
datgene af, wat wij „weer" noemen, hier
treden de hevige 6tormen op, die het den
vliegtuigen soms zeer lastig kunnen ma
ken. In deze betrekkelijk dunne laag leven
wij. De lucht is er zoo dicht, dat op elke
vierkante centimeter van ons lichaam
dat er weliswaar aan gewend is en het
daarom niet als een last ondervindt een
gewicht van een kilogram drukt (op
hooge bergen, waar de lucht dunner is,
overeenkomstig minder). Het is dus geen
wonder, dat een auto met een motor van
1000 P.K. bij snelle vaart ongeveer 500 P.K.
van zijn totale energie alleen noodig heeft
om den weerstand van de lucht te over
winnen. Om dit enorme energieverbruik te
verminderen, werd de stroomlijnvorm uitge
vonden. Aangezien de lucht echter altijd
een weerstand biedend medium zal blijven,
zijn ook in deze richting grenzen gesteld.
Doch er zijn uitwegen.
De meest succesvolle weg daarbij een
weg, die met onze huidige technische mid
delen waarschijnlijk het gemakkelükst is
te bewandelen bestaat hierin, dat men
minder dichte luchtlagen opzoekt. Op een
hoogte van 16 km bedraagt de dichtheid
van de lucht nog slechts ongeveer een tien
de van de dichtheid boven den zeespiegel.
Dezelfde kracht, die op de gebruikeliike
vlieghoogten snelheden van 160 tot 200
km per uur produceert, zou in de dunnere,
hongere lucht met gemak een aanziqnlijk
hoogere snelheid kunnen ontwikkelen.
Bezwaren der stratosfeer.
Met het toenemen der hoogte
wordt de lucht kouder, zoodat een
piloot op 10 kilometer hoogte een
temperatuur van 50 graden Celsius
onder nul kan aantreffen. Stijgt
hij dan nog verder, dan komt hij op
ongeveer 11 km hoogte tot een ver
rassende ontdekking. Het wordt
niet meer kouder, eerder iets war
mer. Er zijn wolken aanwezig
zij bevinden zich ver beneden hem.
Waar hij zich thans bevindt,
heerscht dag en nacht onafgebroken
zonneschijn.
Een hemel van oen zeldzaam diepblauwe
kleur, waarin de zon bijna als de maan
's nachts staat te stralen, kondigt den pi
loot aan, dat hij zich in de zonnige, geheim
zinnige regionen bevindt, die men de stra
tosfeer noemt. Op ongeveer 18 kilometer
hoogte zijn de sterren zichtbaar met het
bloote oog, en dat terwijl de zon schijnt.
Daar boven is de lucht zoo dun, dat de
draagvlakken van het vliegtuig aan deze
omstandigheden speciaal moeten worden
aangepast.
De motor hapt letterlijk naar lucht, ook
al wordt er gecomprimeerde lucht inge
pompt. Als er maar eerst eens een vlieg
machine is gebouwd, die op zulke hoogten
goed functionnecrt, dan zullen er volgens
de huidige begrippen aan de snelheid,
waarmede wij ons kunnen voortbewegen,
nauwelijks nog grenzen gesteld zijn.
Oostenwind werkt mede.
Verder weten wij, dat op 'groote
hoogten de winden, wat richting en
sterkte betreft, béstendiger waaien
dan dicht bij de aarde, zoodat de
hoogtevlieger ze in zijn voordeel
zal kunnen aanwenden. Waarne
mingen met behulp van registratie-
ballons aan den equator verricht,
hebben aangetoond, dat daar op
een hoogte van 13 tot 18 kilometer
een prachtige Oostenwind waait,
- die de snelheid van een vliegtuig
op weg van Europa naar Amerika
met 100 km. p. uur zou kunnen op
voeren.
Daar de richting van den wind doorgaans
met de hoogte sterk verandert zoozeer
zelfs, dat op verschillende hoogten tegen
gestelde windrichtingen kunnen worden
aangetroffen zou men geregelde lucht-
diensten kunnen instelen, vliegend in de
luchtlaag, waar de wind het gunstigst is.
Bij een vlucht op, laat ons zeggen, 20
kilometer hoogte zou een vliegtuig met af
gezette motoren, evenals een zweefvlieger
in glijvlucht naar een landingspunt kunnen
afdalen, dat tot 500 km. ver weg ligt. Dit
neerglijden zou meer dan een uur duren.
Bij storingen boven zee zou een vliegtuig
draadloos liet dichtstbijzijnde schip kun
nen aanroepen en in de nabijheid daarvan
op het water dalen.
Vleesch en bloed zouden evenwel in die
hoogere sferen de koude en de ijle lucht
niet kunnen verdragen. Een machine, die
in de hooge luchtlagen zou reizen, zou dus
zijn passagiers in luchtdicht gesloten, kunst
matig verwarmde en geventileerde cabines
moeten vervoeren.
Een vliegtuig met een snelheid
van 1500 km per uur, zou dan in
21 uur bijna rondom de aarde kun
nen vliegen.
Volgens de meening van een hekend
luchtvaarttechnicus is het thans reeds mo
gelijk, een vliegtuig te bouwen, dat zonder
hulp van raketten of andere nog niet vol
doende beproefde hulpmiddelen op een
hoogte van 20 a 25 km kan vliegen. Hoog
tevliegtuigen met luchtdrukcabines voor
passagiers zijn door een groote vliegtuigfa
briek op papier reeds ontworpen. En ten
slotte kunnen misschien raketten of andere
uitvindingen het vliegbereik der hoogte-
vliegtuigen nog opvoeren.
Verplichte voorraadvorming voor
importeurs drukt op de minst
draagkrachtigen.
Het Tweede Kamerlid Bierema. heeft aan
dc ministers van Economische Zaken en van
Defensie dc volgende vragen gesteld:
Berusten de geruchten, dat de regeering
overweegt voorraden voor de voeding van
mcnsch en dier te vormen ten behoeve van
de defensie, waarbij importeurs verplicht
zullen worden tot de vorming dezer voor
raden, zonder dat daarvoor vergoeding
wordt gegeven en waarbij de importeurs
de kosten zullen moeten dekken door deze
op dc afnemers te verhalen, op juistheid?
Indien deze vraag bevestigend
wordt beantwoord, willen de minis
ters dan mededeelen, op grond van
welke bevoegdheid zij meencn, deze
verplichting aan importeurs te kun
nen opleggen?
Zijn de ministers, afgezien van de in de
tweede vraag bedoelde bevoegdheid, niet van
oordeel, dat het verhalen van de kosten ,op
de afnemers een eenzijdigen druk legt op
de minst draagkrachtigen der bevolking en
dat een regeling de voorkeur zou verdie
nen, waarbij de importeurs zich verplichten
tegen een zekere uit 's Rijks schatkist te be
talen vergoeding de gewensclite voorraden
aan te houden?
Aanvullende begrooting voor fi
nanciën.
In een nota naar aanleiding van het ver
slag over het wetsontwerp tot wijziging en
verhooging der Rijksbegrooting van Finan
ciën voor het dienstjaar 1937, deelt de mi
nister mede, dat in artikel 96 van drieërlei
soort vergoeding aan de Nederlandsche Mid-
denstandsbank sprake is.
Ten eerste wegens verliezen geleden op
de verleende credieten aan in liquidi
teitsmoeilijkheden geraakte middenstands-
bedrijven. Het aangevraagde crediet heeft
hierop slechts tot een bedrag van f 19.259.33
betrekking.
Ten, tweede biedt art. 96 gelegenheid tot
vergoeding van de kosten van maatregelen,
door de Ned. _Middenstandsbank getroffen
ter. versterking van het Ned. Middenstands-
crediet. Hiervoor is f 74.856.49 aangevraagd.
Tenslotte is een bedrag uitgetrokken voor
vergoeding aan de Ned. Middenstandsbank
ter tegemoetkoming in de ovor haar uit de
verleening van vorenbedoelde credieten
voortvloeiende kosten.
Financieels resultaten.
Aangaande de financieels resultaten,
met de hierbedoelde kredieten be
haald, kan worden medegedeeld dat
tot op 31 December 1937 in totaal
kredieten waren geopend tot een
bedrag van oorspronkelijk 3.0G0.478
De op deze kredieten geleden ver
liezen beliepen per gecnelden datum
een totaalbedrag van f 70.663.
Wat art. 98 betreft, was slechts in een
enkel geval de schade, welke door den
staat ter zake van de exportkredietgarantie
regeling werd geleden, een gevolg van fi
nancieel onvermogen van den betreffenden
afnemer. Het totaal der schaden uit dezen
hoofde, van het begin der regeling af tot
en. met 1937 geleden en waarop geen ver
haal meer mogelijk was, bedraagt niet
meer dan een bedrag van f 2618.83.
Bevroren vleesch tegen stroo,
boter en tuinbouwproducten.
Uit betrouwbare bron vernemen
wij, dat met de betrokken Duitsche
instanties een ruilovereenkomst tot
stand is gekomen, waarbij tegen Ne
derlandsche levering van stroo, bo
ter en tuinbouwproducten Duitsch
land 4000 ton bevroren vleesch zal
leveren. De leveringen zullen weder-
zijds franco grens geschieden. De
xlcaiingAzaF hierbij in genen deelc
worden belast.
Hoewel de eerste besprekingen hebben
geloopcn over een hoeveelheid vleesch van
10.000 ton, is uiteindelijk overeenstemming
bereikt over een hoeveelheid van 4000 ton,
voldoende om gedurende ongeveer een half
jaar of iets langer in de behoeften van de
distributie van vleesch voor werkloozcn
en daarmede gelijkgestelden te voldoen.
Met de wederzijdsclie leveringen zal zoo
spoedig mogelijk een aanvang worden ge
maakt.
De besprekingen met de vertegenwoordi
gers der vleeschwarcnfabriekcn zijn reeds
aangevangen en zullen zoo spoedig mogelijk
worden voortgezet. 4
ZWART FRONT WERPT MET TEER.
Dagbladgebouw moet het ontgel
den.
In den nacht van Zaterdag op Zondag
hebben aanvankelijk onbekende personen
den voorgevel van het hoofdbureau van den
„Limburger Koerier" te Maastricht over
vloedig met teer bespoten. De politic is er
in geslaagd de daders in den loop van
Zondag te arresteeren. Het zijn vier jonge
lieden uit Maastricht, van 22 tot 26 jaar
oud, die lid zijn van „Zwart Front". Zij
wilden met hun daad uiting geven aan hun
misnoegen over publicaties in het genoem
de blad.
Te Belfeld één doode en drie ge
wonden.
Gistermorgen omstreeks elf uur is op den
rijksweg Belfeld—Tegelen, eën auto-ongeluK
gebeurd, dat een persoon liet leven heeft ge
kost, tenvijl drie personen werden gewond.
Op genoemd tijdstip reed een Belgische
auto, toebehoorende aan den heer R. uit
Fleron, nabij Luik, met een flinken vaart
op den rijksweg BelfeldTegelen. ermoe-
delijk doordat een fietser plotseling van het
rijwielpad den rijweg overstak, weck de
auto uit en reed met groote vaart tegen een
boom. De wagen werd grootendeels ver
nield.
Van de vier inzittenden werd mevrouw
R. zoo ernstig gewond, dat zij vrijwel ter
stond overleed. Dz drie andere inzittenden
werden licht gewond en zijn op medisch
advies naar het R.K. ziekenhuis te Tegelen
vervoerd.
Behalve medische hulp was ook de poli
tie spoedig ter plaatse.
Twee personen zwaar gewond
op nieuwen verkeersweg Via-
nenUtrecht.
Nadat Zaterdagmiddag het gedeelte van
den nieuwen rijksweg tusschen Vianen en
Utrecht voor het verkeer was opengesteld,
is daar gisteren om half zeven reeds een
ernstig ongeluk gebeurd.
Uit de richting Vianen kwam van de Lek-
brug af een personenauto, die op het kruis
punt links den weg naar Lopik wilde op
draaien. Op hetzelfde moment naderde uit
de richting Utrecht een motorrijwiel, dat
den voorrang had, doorreed en tegen den
zijkant van de auto botste.
De motorrijder liep hierbij een schedel-
basisfractuur en verscheidene verwondin
gen op. De duopassagiere kreeg eveneens
ernstige verwondingen.
Boerderij te Hoogkarspel door de
vlammen vernield.
Zaterdagmiddag omstreeks drie uur ont
stond een zware uitslaande brand in de boer
derij van de familie's Stapel en Bool aan den
weg HoornEnkhuizen te Hoogkarspel.
Het vuur ontstond in een aschkuil achter
de schuur van de boerderij, waar kinderen
met lucifers aan het spelen waren.
Door den vrij krachtigen wind stond de
heele boerderij in een minimum van tijd in
lichterlaaie. Voordat maatregelen konden
worden genomen, had ook het dak van de
woning van de weduwe K. de Boer aan de
overzijde van de straat vlam gevat. Weer
ecnige oogenblikken later bleek, dat de naast
de boerderij gelegen woning van de familie
A. Molenaar eveneens door het vuur werd
aangetast.
De brandweer van Hoogkarspel en de ter
assistentie geroepen spuitgasten van Enk-
liuizen, wisten den brand tot de boerderij en
de woning van de wed. De Boer te beperken.
De boerenplaats brandde totaal af, terwijl
van de woning van de wed. De Boer het dak
werd vernield. Het huis van de familie Mo
lenaar kreeg geringe brandschade. De scha
de, veroorzaakt door het bluschwatcr, was
echter groot. Ook eenige andere aangrenzen
de perceelen kregen waterschade. Alle scha
de wordt door verzekering gedekt.
Stoker gaat met twee scheer
messen zijn chef te lijf.
Bij het passeeren van Maassluis heeft
het uitgaande .lapansche motorschip, de
walvischvaarder „Nisshin Maroe No. 2" po
litie- en geneeskundige hulp ingeroepen
wegens onecnigheid aan boord. Een chef
stoker is ernstig aan de hals gewond, van
boord gehaald en naar het ziekenhuis te
Rotterdam overgebracht. De dader is ge
arresteerd. Het is gebleken, dat deze, een
stoker ,zich kwaad had gemaakt naar aan
leiding van een opmerking over zijn werk
zaamheden door den chef-stoker. Hij ging
dezen met twee saamgebonden scheermes
sen te lijf en bracht hem een levensgevaar
lijke wonde aan den hals toe. Een andere
stoker, die tusschenbeide wilde komen,
werd eveneens door de messen aan het
hoofd getroffen, doch de wonde was niet
gevaarlijk. Een olieman overmeesterde den
woesteling en sloot hem in een kooi op.
Vertrek van
Valk jsingap. 22 Mei
(heenreis)
Torenvalk |A(hene 22 Mei
(terugreis)
Wielewaal !Jodhp. 22 Mei
(heenreis) 1
Oehoe Ijodhp. 22 Mei
(terugreis) I
Athene 22 Mei
Singap. 22 Mei
Nandoe
(heenreis)
Emoe
(terugreis)
Aankomst to
Band. 22 Mei
A dam 22 Mei
Rang. 22 Mei
Basra 22 Mei
Basra 22 Mei
Rang. 22 Mei
DINSDAG 24 MEI 1938.
Hilversum I. 1875 en 415,5 M.
NCRV-Uitzending. 6.307.00 Onderwijs,
fonds voor de Scheeupvaart.
8 00 Schriftlezing en meditatie.
8A5 Berichten, hierna gramofoonmuziek.
(9 309.45 Gelukwenschen).
10.30 Morgendienst.
11.00 Gramofoonmuziek.
11.15 Ensemble van der Horst.
12.00 Berichten.
12.15 Gramofoonmuziek,
12.30 Vervolg concert.
In de pauze: Gramofoonmuziek.
I.30 Gramofoonmuziek.
2.00 Zang en piano.
3.00 Christelijke lectuur,
3^20 Gramofoonmuziek.
3.45 Orgelspel.
4.45 Gramofoonmuziek.
5.00 ,,A11 Round"-Sextet. In de pauze: Gra
mofoonmuziek.
6.30 Taalles en causerie over het binnen*
aanvaringsreglement.
7.00 Berichten.
7.15 Land- en tuinbouwhalfuur.
7 45 Reportage .eventueele gramofoonmuz.
s!<)5 Berichten ANP, herhaling SOS-Berichten
8.15 Orgelspel.
9.10 Causerie „Het huisgezin en de geestelijks
volksgezondheid".
9.40 Gramofoonmuziek.
(10.0010.15 Berichten ANP).
10.15 Causerie voor amateur-fotografen.
10.30 Gramofoonmuziek.
10.45 Gymnastiekles.
II.00 Gramofoonmuziek.
Ca. 11.50—12.00 Schriftlezing.
Hilversum n. 301-5 M.
A Vit O-Ti) tzending,
6.307.00 RVU.
8.00 Gramofoonmuziek (Om 8.15 Berichten).
9.40 Gramofoonmuziek.
10.00 Morgenwijding.
10.15 Gramofoonmuziek.
10.30 Het omroeporkest (Opn.).
11.00 Huishoudelijke wenken.
11.30 Lyra-Trio.
12.15 Berichten.
Hierna Kovacs Lajos' orkest.
1.00 Gramofoonmuziek.
I.15 Het omroeporkest.
2.00 Gramofoonmuziek.
2.15 Het Omroeporkest en solisten.
2.45 Kniples.
3.45 Zang en piano.
4.30 Kinderkoorzang.
5.00 Voor de kinderen.
5.30 Aeolian-orkest.
6.30 Causerie „Leeren samenleven".
7.00 Voor de kinderen.
7.05 Trioeoncert.
7.30 Gramofoonmuziek.
7.40 Voor toeristen.
8.00 Berichten ANP. Mededeelingen.
8.15 Bonte Dinsdagavond trein.
9.15 Gramofoonmuziek.
9.45 Vervolg Bonte Dinsdagavondtrein.
10.30 Disco-nieuws.
II.00 Berichten ANP. Hierna tot 12.00 Louis
Bannet's orkest.
Het Amerikaansche Deparfement
van oorlog heeft dertien gevechts
vliegtuigen van het type „Ayracu-
da" besteld. Dit zijn tweemotorige
eendekkers, waarbij de schroeven
achter de vleugels zijn geplaatst De
1 ocstellen hebben een plafond van
9000 meter en zijn bewapend met
zes mitrailleurs, waarvan twee van
zwaar kaliber.
FEUILLETON.
67.
DOOR
ETHEL M. DELI
Hij was niet groot, maar had een taaie
kracht, die meer beteekende dan afmetingen,
en toen Peters' magere armen zijn kapitein
omvatten en hem optilden, drong een laatste
sprankje bewustzijn Pax om mee te werken.
Daar was de onduldbare pijn weer, maar
hij dwong zich bij bewustzijn te blijven tot
Peters hem half slepend en half tillend over
de trap en door de open deur gedragen had.
En toen kwam dat vreeselijke verstikkende
gevoel weer over hem, en een nieuwe stroom
van bloed golfde over zijn lippen. Toen zonk
hij neer dieper steeds Jieper in een
geluidlooze duisternis, waarin geen vuurtoren
licht scheen. Onder het vallen dacht hij aan
Claire. en de diepe afgrond, waarin hij neer
daalde, werd die, welke zich tusschen hen ge
opend had, toen zij hem verteld had, dat zij
hem nooit weer wenschte te zien. Claire!
Claire! Zij zou vrij zijn en het geheiir zou met
hem sterven. Maar hij zou alles gegeven heb
ben om te weten, dat zij gelukkig zou zijn,
voor hij ging. Het zou hem het sterven min
der zwaar hebben gemaakt.
Met deze laatste gedachte gleed hij neer in
onbekende diepten.
HOOFDSTUK XIII.
De Terugkeer.
Wat was dat licht daar ver aan den ge
zichtseinder? Was het een ster, een zoek
licht. een lantaarn? En waarom hielden ze
dat voor zijn oogen, terwijl hij machteloos
was zich te bewegen en verstijfd lag in den
greep van den dood?
Wat was dat gefluister boven zijn hoofd?
Was het de zeewind, die door de grashalmen
suisde boven zijn graf? Of was het de wind
van den dageraad der Opstanding?
Hij had altijd geweten, dat er een opstan
ding zou zijn, zelfs in de diepste duisternis
van den nacht. De onduldbare pijn was lang
zamerhand minder geworden, toen de dood
voller bezit van hem nam, maar het vreese
lijke gevoel van steeds dieper zinken verliet
hem geen oogenblik. En toch, door dit alles
heen, had hij in het diepst var zijn geest
geweten, dat hij weer op zou staan. Niet in
deze wereld niet in de wereld van Claire
maar oneindig verder, waar het lijden zijn
lichaam en zijn geest niet meer kon bereiken.
Maar hij werd zich steeds sterker bewust
van het licht en het vreemde gefluister. Hij
wilde het niet hooren, hij wilde niet gewekt
worden. Als hij niet mocht ontwaken in de
wereld waar Claire was, wilde hij liever door
slapen in zijn diep graf, tot de tijd daar zou
zijn, waarop zij te samen mochten opstaan.
Ofschoon hij nooit vergat, dat hij haar ver
loren had, klemde hij zich toch vast aan de
gedachte aan haar, de vrouw, voor wie hij zoo
veel geleden had, zijn vrouw, die nooit zijn
vrouw geweest was. En zoo wenschte hij in
zyh graf door te slapen en op haar te wach
ten, opdat zij te samen eindelijk de wereld
zouden binnentreden, waar alle dingen nieuw
werden. Misschien, als de tijd gekomen was,
zou zij hem weer kunnen aanzien met een
blik van begrijpen en van kameraadschap.
Maar zijn verlangen zou niet vervuld wor
den. Langzamerhand werd hij zich meer en
meer bewust van de stemmen, die hij niet
wenschte te hooren en het licht dat hij niet
wenschte te zien.
„Hij is zoo vreeselijk moe,' zei een der
stemmen. „Ik geloof niet, dat hij ons nu zal
hooren."
„Dan zal ik moeten vertrekken zonder hem
vaarwel te zeggen," zei een andere stem.
„Wilt u het dan voor mij doen met al mijn
vriendschap en mijn beste wenschen?"
„Zeg het hem zelf!" zei de eerste stem.
„Ik geloof, dat hij het begrijpen zal."
„Arme brave, oude jongen!" zei de andere
stem schor. „Ik geloof niet, dat hjj mij hoort.
Het i jammer om hem wakker te maken."
Die stem bereikte Pax duidelijk. Zijn geest
maakte zich op tot het antwoord, en plotseling
werd hij zich bewust, dat hij zijn lichaam nog
had en terug was in de bekende wereld. Hj)
opende zijn oogen en keek recht voor zich uit.
Maar in het begin zag hij niets. Hij had zoo
lang gelegen in de schaduw van den dood, dat
het licht van het leven hem verblindde. Hij
voelde zich hopeloos zwak, maar hij had geen
pijn.
Toen knielde iemand naast hem neer, en hij
zag het gezicht van Chris naast het zijne.
,:0, brave oude jongen!" mompelde Chris
met gebroken stem „Pax. ik ben het. Je moet
niet spreken. Laat mij slechts een oogenblik
je hand in de mijne houden, voor ik ga!"
Pax keek Chris recht in het gezicht. Spreken
was hem onmogelijk. Hij kon niet begrijpen,
waarom de jongen hem met zooveel liefde aan
keek, maar hij antwoordde met een onzekeren
glimlach. Want Chris zag er uit alsof hij op
het punt stond In tranen uit te barsten.
„Ik moet gaan" zei hij. „Maar nu wordt je
beter. Je moet beter worden. Wij hebben je
noodig heel erg noodig."
De tranen sprongen hem in de oogen terwijl
hij sprak. Hij hield Pax' hand tusschen ztjn
eigen hand geklemd.
„Maak hem niet onrustig!" zei de stem,
die het eerst gesproken had een prettige!
maar gebiedende stem. „Hij kan alles niet in
eene verwerken. Als ik U was, zou ik nu
afscheid nemen."
„Goed." Chris stond onwillig op en legde
Pax' hand zeer zacht en eerbiedig neer alsof
het iets van onmetelijke waarde was. „Vaar
wel, Pax, oude jongen. Wordt zoo gauw
mogelijk beter terwille van ons allen.
God zegene je!"
Pax zag hem niet meer en sloot de oogen
in uiterste zwakheid, terwijl de gedachte bij
hem opkwam, of het misschien een droom
was geweest.
Toen hij ze weer opende, was het veel later
en zijn geest was helder. Hij ontdekte, dat hij
in de groote slaapkamer op het Zuiden lag,
die Yvonne bewoond had in het Wychmere-
Hotel, en iets zei hem, dat hij daar geruimen
tijd gelegen had. Hij herinnerde zich de eerste
maal. dat hij die kamer betreden had met de
vroolijke Charlotte, en de tooverkracht van
de zee, die door open vensters was binnen
gewaaid. Toen was het lente geweest, of zeer
vroeg in den zomer, maar nu moest het jaar
bijna ten einde zijn, want hij kon de silhouet
ten van kale takken zien tegen de grijze
lucht. Het werd donker en hij zag iemand in
de kamer, en bij het gedempte licht van een
lamp zag hij dat het een ziekenverpleger was
fft een rustig, vriendelijk gezicht, ongetwij
feld de eigenares van de stem, die Chris aan
gespoord had om niet langer te blijven.
Hij was zich niet bewust eenige beweging
gemaakt te hebben, of zelfs dat hij daartoe
in staat zou zijn; maar op dat oogenblik kwam
zij op hem toe, alsof hij haar geroepen had.
Zij boog zich met een vriendelijke glim
lach over hem heen, maar zonder veel woor
den te verkwisten gaf zij hem iets te drinken
Hij ontdekte, dat spreken niet langer on
mogelijk was en fluisterde: „Het spijt mij
aat ik u zooveel moeite geef."
„Het is het wel waard geweest," ant
woordde zy: „ik ben big, dat U zooveel beter
Dus hij was veel beter! Dat nieuws scheen
r,™ overweMigen, want de schaduw hing
g over hem en zelfs nu voelde htj, dat het
'Te',hjk zou zijn weer tot die schaduw
"gJte keeren- Maar hjj was nu ver genoeg
dat rHf- 0p Zljn terusreis om te beseffen,
dien «eheen J?an onwaardig zou zijn. Boven
wis en aen Chris.te bedenken, dat hij noodig
hem ?aar er blijkbaar heel wat moeite voor
kam vennfH.r13' Voelde hi-> 'dat hiJ van zijn
Pbcht was, mee te werken.
h»n h" eeniSen töd over een en ander
f]..i °?5n nadenken, zei hij met zijn zwakke
even zien6"1Z0U Peters
Hi'ffs J9 uItstekend" «i ze glimlachend,
zaam '6r vTeTeI e" iS buitengewoon behulp-
overlaten moet het spreken aan hem
riaten, en hg mag niet te lang blijven."
(Wordt vervolgd.)