In den zonneschijn van de stratosfeer H Postvluchfen op Indië Crediet voor den middenstand Ruilovereenkomst met Duitschland Ernstiqe auto-ongelukken Radioprogramma O Voedselvoorziening in oorlogstijd Brand ontstond in aschkuil Ruzie op Japansch schip Nieuwe gevechtsvliegtuigen voor de Ver- Staten §N ééN DAG RONDOM DE AARDE. DE STERREN ZIJN ER ZICHT BAAR. ALS DE ZON SCHIJNT. In de geheimzinnige regionen vele kilometers boven de aarde, die bekend staan onder den naam van stratosfeer en waarin tot nog toe slechts enkele stoutmoedige on derzoekers zijn doorgedrongen, is de lucht zóó dun, dat een mensch er niet zonder kunstmatige zuurstof kan leven. En toch staat het in de wereld der techniek thans wel reeds zoo goed als vast, dat de lange- afstandvluchten in de toekomst in de stratosfeer zullen worden afge legd. In de stratosfeer zouden vliegtuigen, bevrijd als zij er zijn van den op de thans gebruikelijke hoogten bestaanden weerstand der lucht, met fantastische snelheid de oce anen kunnen oversteken. Het gewicht, dat wij torsen. De aardbol is omgeven door een lucht laag van ongeveer 10 km. dikte, die men troposfeer noemt. In deze laag speelt zich datgene af, wat wij „weer" noemen, hier treden de hevige 6tormen op, die het den vliegtuigen soms zeer lastig kunnen ma ken. In deze betrekkelijk dunne laag leven wij. De lucht is er zoo dicht, dat op elke vierkante centimeter van ons lichaam dat er weliswaar aan gewend is en het daarom niet als een last ondervindt een gewicht van een kilogram drukt (op hooge bergen, waar de lucht dunner is, overeenkomstig minder). Het is dus geen wonder, dat een auto met een motor van 1000 P.K. bij snelle vaart ongeveer 500 P.K. van zijn totale energie alleen noodig heeft om den weerstand van de lucht te over winnen. Om dit enorme energieverbruik te verminderen, werd de stroomlijnvorm uitge vonden. Aangezien de lucht echter altijd een weerstand biedend medium zal blijven, zijn ook in deze richting grenzen gesteld. Doch er zijn uitwegen. De meest succesvolle weg daarbij een weg, die met onze huidige technische mid delen waarschijnlijk het gemakkelükst is te bewandelen bestaat hierin, dat men minder dichte luchtlagen opzoekt. Op een hoogte van 16 km bedraagt de dichtheid van de lucht nog slechts ongeveer een tien de van de dichtheid boven den zeespiegel. Dezelfde kracht, die op de gebruikeliike vlieghoogten snelheden van 160 tot 200 km per uur produceert, zou in de dunnere, hongere lucht met gemak een aanziqnlijk hoogere snelheid kunnen ontwikkelen. Bezwaren der stratosfeer. Met het toenemen der hoogte wordt de lucht kouder, zoodat een piloot op 10 kilometer hoogte een temperatuur van 50 graden Celsius onder nul kan aantreffen. Stijgt hij dan nog verder, dan komt hij op ongeveer 11 km hoogte tot een ver rassende ontdekking. Het wordt niet meer kouder, eerder iets war mer. Er zijn wolken aanwezig zij bevinden zich ver beneden hem. Waar hij zich thans bevindt, heerscht dag en nacht onafgebroken zonneschijn. Een hemel van oen zeldzaam diepblauwe kleur, waarin de zon bijna als de maan 's nachts staat te stralen, kondigt den pi loot aan, dat hij zich in de zonnige, geheim zinnige regionen bevindt, die men de stra tosfeer noemt. Op ongeveer 18 kilometer hoogte zijn de sterren zichtbaar met het bloote oog, en dat terwijl de zon schijnt. Daar boven is de lucht zoo dun, dat de draagvlakken van het vliegtuig aan deze omstandigheden speciaal moeten worden aangepast. De motor hapt letterlijk naar lucht, ook al wordt er gecomprimeerde lucht inge pompt. Als er maar eerst eens een vlieg machine is gebouwd, die op zulke hoogten goed functionnecrt, dan zullen er volgens de huidige begrippen aan de snelheid, waarmede wij ons kunnen voortbewegen, nauwelijks nog grenzen gesteld zijn. Oostenwind werkt mede. Verder weten wij, dat op 'groote hoogten de winden, wat richting en sterkte betreft, béstendiger waaien dan dicht bij de aarde, zoodat de hoogtevlieger ze in zijn voordeel zal kunnen aanwenden. Waarne mingen met behulp van registratie- ballons aan den equator verricht, hebben aangetoond, dat daar op een hoogte van 13 tot 18 kilometer een prachtige Oostenwind waait, - die de snelheid van een vliegtuig op weg van Europa naar Amerika met 100 km. p. uur zou kunnen op voeren. Daar de richting van den wind doorgaans met de hoogte sterk verandert zoozeer zelfs, dat op verschillende hoogten tegen gestelde windrichtingen kunnen worden aangetroffen zou men geregelde lucht- diensten kunnen instelen, vliegend in de luchtlaag, waar de wind het gunstigst is. Bij een vlucht op, laat ons zeggen, 20 kilometer hoogte zou een vliegtuig met af gezette motoren, evenals een zweefvlieger in glijvlucht naar een landingspunt kunnen afdalen, dat tot 500 km. ver weg ligt. Dit neerglijden zou meer dan een uur duren. Bij storingen boven zee zou een vliegtuig draadloos liet dichtstbijzijnde schip kun nen aanroepen en in de nabijheid daarvan op het water dalen. Vleesch en bloed zouden evenwel in die hoogere sferen de koude en de ijle lucht niet kunnen verdragen. Een machine, die in de hooge luchtlagen zou reizen, zou dus zijn passagiers in luchtdicht gesloten, kunst matig verwarmde en geventileerde cabines moeten vervoeren. Een vliegtuig met een snelheid van 1500 km per uur, zou dan in 21 uur bijna rondom de aarde kun nen vliegen. Volgens de meening van een hekend luchtvaarttechnicus is het thans reeds mo gelijk, een vliegtuig te bouwen, dat zonder hulp van raketten of andere nog niet vol doende beproefde hulpmiddelen op een hoogte van 20 a 25 km kan vliegen. Hoog tevliegtuigen met luchtdrukcabines voor passagiers zijn door een groote vliegtuigfa briek op papier reeds ontworpen. En ten slotte kunnen misschien raketten of andere uitvindingen het vliegbereik der hoogte- vliegtuigen nog opvoeren. Verplichte voorraadvorming voor importeurs drukt op de minst draagkrachtigen. Het Tweede Kamerlid Bierema. heeft aan dc ministers van Economische Zaken en van Defensie dc volgende vragen gesteld: Berusten de geruchten, dat de regeering overweegt voorraden voor de voeding van mcnsch en dier te vormen ten behoeve van de defensie, waarbij importeurs verplicht zullen worden tot de vorming dezer voor raden, zonder dat daarvoor vergoeding wordt gegeven en waarbij de importeurs de kosten zullen moeten dekken door deze op dc afnemers te verhalen, op juistheid? Indien deze vraag bevestigend wordt beantwoord, willen de minis ters dan mededeelen, op grond van welke bevoegdheid zij meencn, deze verplichting aan importeurs te kun nen opleggen? Zijn de ministers, afgezien van de in de tweede vraag bedoelde bevoegdheid, niet van oordeel, dat het verhalen van de kosten ,op de afnemers een eenzijdigen druk legt op de minst draagkrachtigen der bevolking en dat een regeling de voorkeur zou verdie nen, waarbij de importeurs zich verplichten tegen een zekere uit 's Rijks schatkist te be talen vergoeding de gewensclite voorraden aan te houden? Aanvullende begrooting voor fi nanciën. In een nota naar aanleiding van het ver slag over het wetsontwerp tot wijziging en verhooging der Rijksbegrooting van Finan ciën voor het dienstjaar 1937, deelt de mi nister mede, dat in artikel 96 van drieërlei soort vergoeding aan de Nederlandsche Mid- denstandsbank sprake is. Ten eerste wegens verliezen geleden op de verleende credieten aan in liquidi teitsmoeilijkheden geraakte middenstands- bedrijven. Het aangevraagde crediet heeft hierop slechts tot een bedrag van f 19.259.33 betrekking. Ten, tweede biedt art. 96 gelegenheid tot vergoeding van de kosten van maatregelen, door de Ned. _Middenstandsbank getroffen ter. versterking van het Ned. Middenstands- crediet. Hiervoor is f 74.856.49 aangevraagd. Tenslotte is een bedrag uitgetrokken voor vergoeding aan de Ned. Middenstandsbank ter tegemoetkoming in de ovor haar uit de verleening van vorenbedoelde credieten voortvloeiende kosten. Financieels resultaten. Aangaande de financieels resultaten, met de hierbedoelde kredieten be haald, kan worden medegedeeld dat tot op 31 December 1937 in totaal kredieten waren geopend tot een bedrag van oorspronkelijk 3.0G0.478 De op deze kredieten geleden ver liezen beliepen per gecnelden datum een totaalbedrag van f 70.663. Wat art. 98 betreft, was slechts in een enkel geval de schade, welke door den staat ter zake van de exportkredietgarantie regeling werd geleden, een gevolg van fi nancieel onvermogen van den betreffenden afnemer. Het totaal der schaden uit dezen hoofde, van het begin der regeling af tot en. met 1937 geleden en waarop geen ver haal meer mogelijk was, bedraagt niet meer dan een bedrag van f 2618.83. Bevroren vleesch tegen stroo, boter en tuinbouwproducten. Uit betrouwbare bron vernemen wij, dat met de betrokken Duitsche instanties een ruilovereenkomst tot stand is gekomen, waarbij tegen Ne derlandsche levering van stroo, bo ter en tuinbouwproducten Duitsch land 4000 ton bevroren vleesch zal leveren. De leveringen zullen weder- zijds franco grens geschieden. De xlcaiingAzaF hierbij in genen deelc worden belast. Hoewel de eerste besprekingen hebben geloopcn over een hoeveelheid vleesch van 10.000 ton, is uiteindelijk overeenstemming bereikt over een hoeveelheid van 4000 ton, voldoende om gedurende ongeveer een half jaar of iets langer in de behoeften van de distributie van vleesch voor werkloozcn en daarmede gelijkgestelden te voldoen. Met de wederzijdsclie leveringen zal zoo spoedig mogelijk een aanvang worden ge maakt. De besprekingen met de vertegenwoordi gers der vleeschwarcnfabriekcn zijn reeds aangevangen en zullen zoo spoedig mogelijk worden voortgezet. 4 ZWART FRONT WERPT MET TEER. Dagbladgebouw moet het ontgel den. In den nacht van Zaterdag op Zondag hebben aanvankelijk onbekende personen den voorgevel van het hoofdbureau van den „Limburger Koerier" te Maastricht over vloedig met teer bespoten. De politic is er in geslaagd de daders in den loop van Zondag te arresteeren. Het zijn vier jonge lieden uit Maastricht, van 22 tot 26 jaar oud, die lid zijn van „Zwart Front". Zij wilden met hun daad uiting geven aan hun misnoegen over publicaties in het genoem de blad. Te Belfeld één doode en drie ge wonden. Gistermorgen omstreeks elf uur is op den rijksweg Belfeld—Tegelen, eën auto-ongeluK gebeurd, dat een persoon liet leven heeft ge kost, tenvijl drie personen werden gewond. Op genoemd tijdstip reed een Belgische auto, toebehoorende aan den heer R. uit Fleron, nabij Luik, met een flinken vaart op den rijksweg BelfeldTegelen. ermoe- delijk doordat een fietser plotseling van het rijwielpad den rijweg overstak, weck de auto uit en reed met groote vaart tegen een boom. De wagen werd grootendeels ver nield. Van de vier inzittenden werd mevrouw R. zoo ernstig gewond, dat zij vrijwel ter stond overleed. Dz drie andere inzittenden werden licht gewond en zijn op medisch advies naar het R.K. ziekenhuis te Tegelen vervoerd. Behalve medische hulp was ook de poli tie spoedig ter plaatse. Twee personen zwaar gewond op nieuwen verkeersweg Via- nenUtrecht. Nadat Zaterdagmiddag het gedeelte van den nieuwen rijksweg tusschen Vianen en Utrecht voor het verkeer was opengesteld, is daar gisteren om half zeven reeds een ernstig ongeluk gebeurd. Uit de richting Vianen kwam van de Lek- brug af een personenauto, die op het kruis punt links den weg naar Lopik wilde op draaien. Op hetzelfde moment naderde uit de richting Utrecht een motorrijwiel, dat den voorrang had, doorreed en tegen den zijkant van de auto botste. De motorrijder liep hierbij een schedel- basisfractuur en verscheidene verwondin gen op. De duopassagiere kreeg eveneens ernstige verwondingen. Boerderij te Hoogkarspel door de vlammen vernield. Zaterdagmiddag omstreeks drie uur ont stond een zware uitslaande brand in de boer derij van de familie's Stapel en Bool aan den weg HoornEnkhuizen te Hoogkarspel. Het vuur ontstond in een aschkuil achter de schuur van de boerderij, waar kinderen met lucifers aan het spelen waren. Door den vrij krachtigen wind stond de heele boerderij in een minimum van tijd in lichterlaaie. Voordat maatregelen konden worden genomen, had ook het dak van de woning van de weduwe K. de Boer aan de overzijde van de straat vlam gevat. Weer ecnige oogenblikken later bleek, dat de naast de boerderij gelegen woning van de familie A. Molenaar eveneens door het vuur werd aangetast. De brandweer van Hoogkarspel en de ter assistentie geroepen spuitgasten van Enk- liuizen, wisten den brand tot de boerderij en de woning van de wed. De Boer te beperken. De boerenplaats brandde totaal af, terwijl van de woning van de wed. De Boer het dak werd vernield. Het huis van de familie Mo lenaar kreeg geringe brandschade. De scha de, veroorzaakt door het bluschwatcr, was echter groot. Ook eenige andere aangrenzen de perceelen kregen waterschade. Alle scha de wordt door verzekering gedekt. Stoker gaat met twee scheer messen zijn chef te lijf. Bij het passeeren van Maassluis heeft het uitgaande .lapansche motorschip, de walvischvaarder „Nisshin Maroe No. 2" po litie- en geneeskundige hulp ingeroepen wegens onecnigheid aan boord. Een chef stoker is ernstig aan de hals gewond, van boord gehaald en naar het ziekenhuis te Rotterdam overgebracht. De dader is ge arresteerd. Het is gebleken, dat deze, een stoker ,zich kwaad had gemaakt naar aan leiding van een opmerking over zijn werk zaamheden door den chef-stoker. Hij ging dezen met twee saamgebonden scheermes sen te lijf en bracht hem een levensgevaar lijke wonde aan den hals toe. Een andere stoker, die tusschenbeide wilde komen, werd eveneens door de messen aan het hoofd getroffen, doch de wonde was niet gevaarlijk. Een olieman overmeesterde den woesteling en sloot hem in een kooi op. Vertrek van Valk jsingap. 22 Mei (heenreis) Torenvalk |A(hene 22 Mei (terugreis) Wielewaal !Jodhp. 22 Mei (heenreis) 1 Oehoe Ijodhp. 22 Mei (terugreis) I Athene 22 Mei Singap. 22 Mei Nandoe (heenreis) Emoe (terugreis) Aankomst to Band. 22 Mei A dam 22 Mei Rang. 22 Mei Basra 22 Mei Basra 22 Mei Rang. 22 Mei DINSDAG 24 MEI 1938. Hilversum I. 1875 en 415,5 M. NCRV-Uitzending. 6.307.00 Onderwijs, fonds voor de Scheeupvaart. 8 00 Schriftlezing en meditatie. 8A5 Berichten, hierna gramofoonmuziek. (9 309.45 Gelukwenschen). 10.30 Morgendienst. 11.00 Gramofoonmuziek. 11.15 Ensemble van der Horst. 12.00 Berichten. 12.15 Gramofoonmuziek, 12.30 Vervolg concert. In de pauze: Gramofoonmuziek. I.30 Gramofoonmuziek. 2.00 Zang en piano. 3.00 Christelijke lectuur, 3^20 Gramofoonmuziek. 3.45 Orgelspel. 4.45 Gramofoonmuziek. 5.00 ,,A11 Round"-Sextet. In de pauze: Gra mofoonmuziek. 6.30 Taalles en causerie over het binnen* aanvaringsreglement. 7.00 Berichten. 7.15 Land- en tuinbouwhalfuur. 7 45 Reportage .eventueele gramofoonmuz. s!<)5 Berichten ANP, herhaling SOS-Berichten 8.15 Orgelspel. 9.10 Causerie „Het huisgezin en de geestelijks volksgezondheid". 9.40 Gramofoonmuziek. (10.0010.15 Berichten ANP). 10.15 Causerie voor amateur-fotografen. 10.30 Gramofoonmuziek. 10.45 Gymnastiekles. II.00 Gramofoonmuziek. Ca. 11.50—12.00 Schriftlezing. Hilversum n. 301-5 M. A Vit O-Ti) tzending, 6.307.00 RVU. 8.00 Gramofoonmuziek (Om 8.15 Berichten). 9.40 Gramofoonmuziek. 10.00 Morgenwijding. 10.15 Gramofoonmuziek. 10.30 Het omroeporkest (Opn.). 11.00 Huishoudelijke wenken. 11.30 Lyra-Trio. 12.15 Berichten. Hierna Kovacs Lajos' orkest. 1.00 Gramofoonmuziek. I.15 Het omroeporkest. 2.00 Gramofoonmuziek. 2.15 Het Omroeporkest en solisten. 2.45 Kniples. 3.45 Zang en piano. 4.30 Kinderkoorzang. 5.00 Voor de kinderen. 5.30 Aeolian-orkest. 6.30 Causerie „Leeren samenleven". 7.00 Voor de kinderen. 7.05 Trioeoncert. 7.30 Gramofoonmuziek. 7.40 Voor toeristen. 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.15 Bonte Dinsdagavond trein. 9.15 Gramofoonmuziek. 9.45 Vervolg Bonte Dinsdagavondtrein. 10.30 Disco-nieuws. II.00 Berichten ANP. Hierna tot 12.00 Louis Bannet's orkest. Het Amerikaansche Deparfement van oorlog heeft dertien gevechts vliegtuigen van het type „Ayracu- da" besteld. Dit zijn tweemotorige eendekkers, waarbij de schroeven achter de vleugels zijn geplaatst De 1 ocstellen hebben een plafond van 9000 meter en zijn bewapend met zes mitrailleurs, waarvan twee van zwaar kaliber. FEUILLETON. 67. DOOR ETHEL M. DELI Hij was niet groot, maar had een taaie kracht, die meer beteekende dan afmetingen, en toen Peters' magere armen zijn kapitein omvatten en hem optilden, drong een laatste sprankje bewustzijn Pax om mee te werken. Daar was de onduldbare pijn weer, maar hij dwong zich bij bewustzijn te blijven tot Peters hem half slepend en half tillend over de trap en door de open deur gedragen had. En toen kwam dat vreeselijke verstikkende gevoel weer over hem, en een nieuwe stroom van bloed golfde over zijn lippen. Toen zonk hij neer dieper steeds Jieper in een geluidlooze duisternis, waarin geen vuurtoren licht scheen. Onder het vallen dacht hij aan Claire. en de diepe afgrond, waarin hij neer daalde, werd die, welke zich tusschen hen ge opend had, toen zij hem verteld had, dat zij hem nooit weer wenschte te zien. Claire! Claire! Zij zou vrij zijn en het geheiir zou met hem sterven. Maar hij zou alles gegeven heb ben om te weten, dat zij gelukkig zou zijn, voor hij ging. Het zou hem het sterven min der zwaar hebben gemaakt. Met deze laatste gedachte gleed hij neer in onbekende diepten. HOOFDSTUK XIII. De Terugkeer. Wat was dat licht daar ver aan den ge zichtseinder? Was het een ster, een zoek licht. een lantaarn? En waarom hielden ze dat voor zijn oogen, terwijl hij machteloos was zich te bewegen en verstijfd lag in den greep van den dood? Wat was dat gefluister boven zijn hoofd? Was het de zeewind, die door de grashalmen suisde boven zijn graf? Of was het de wind van den dageraad der Opstanding? Hij had altijd geweten, dat er een opstan ding zou zijn, zelfs in de diepste duisternis van den nacht. De onduldbare pijn was lang zamerhand minder geworden, toen de dood voller bezit van hem nam, maar het vreese lijke gevoel van steeds dieper zinken verliet hem geen oogenblik. En toch, door dit alles heen, had hij in het diepst var zijn geest geweten, dat hij weer op zou staan. Niet in deze wereld niet in de wereld van Claire maar oneindig verder, waar het lijden zijn lichaam en zijn geest niet meer kon bereiken. Maar hij werd zich steeds sterker bewust van het licht en het vreemde gefluister. Hij wilde het niet hooren, hij wilde niet gewekt worden. Als hij niet mocht ontwaken in de wereld waar Claire was, wilde hij liever door slapen in zijn diep graf, tot de tijd daar zou zijn, waarop zij te samen mochten opstaan. Ofschoon hij nooit vergat, dat hij haar ver loren had, klemde hij zich toch vast aan de gedachte aan haar, de vrouw, voor wie hij zoo veel geleden had, zijn vrouw, die nooit zijn vrouw geweest was. En zoo wenschte hij in zyh graf door te slapen en op haar te wach ten, opdat zij te samen eindelijk de wereld zouden binnentreden, waar alle dingen nieuw werden. Misschien, als de tijd gekomen was, zou zij hem weer kunnen aanzien met een blik van begrijpen en van kameraadschap. Maar zijn verlangen zou niet vervuld wor den. Langzamerhand werd hij zich meer en meer bewust van de stemmen, die hij niet wenschte te hooren en het licht dat hij niet wenschte te zien. „Hij is zoo vreeselijk moe,' zei een der stemmen. „Ik geloof niet, dat hij ons nu zal hooren." „Dan zal ik moeten vertrekken zonder hem vaarwel te zeggen," zei een andere stem. „Wilt u het dan voor mij doen met al mijn vriendschap en mijn beste wenschen?" „Zeg het hem zelf!" zei de eerste stem. „Ik geloof, dat hij het begrijpen zal." „Arme brave, oude jongen!" zei de andere stem schor. „Ik geloof niet, dat hjj mij hoort. Het i jammer om hem wakker te maken." Die stem bereikte Pax duidelijk. Zijn geest maakte zich op tot het antwoord, en plotseling werd hij zich bewust, dat hij zijn lichaam nog had en terug was in de bekende wereld. Hj) opende zijn oogen en keek recht voor zich uit. Maar in het begin zag hij niets. Hij had zoo lang gelegen in de schaduw van den dood, dat het licht van het leven hem verblindde. Hij voelde zich hopeloos zwak, maar hij had geen pijn. Toen knielde iemand naast hem neer, en hij zag het gezicht van Chris naast het zijne. ,:0, brave oude jongen!" mompelde Chris met gebroken stem „Pax. ik ben het. Je moet niet spreken. Laat mij slechts een oogenblik je hand in de mijne houden, voor ik ga!" Pax keek Chris recht in het gezicht. Spreken was hem onmogelijk. Hij kon niet begrijpen, waarom de jongen hem met zooveel liefde aan keek, maar hij antwoordde met een onzekeren glimlach. Want Chris zag er uit alsof hij op het punt stond In tranen uit te barsten. „Ik moet gaan" zei hij. „Maar nu wordt je beter. Je moet beter worden. Wij hebben je noodig heel erg noodig." De tranen sprongen hem in de oogen terwijl hij sprak. Hij hield Pax' hand tusschen ztjn eigen hand geklemd. „Maak hem niet onrustig!" zei de stem, die het eerst gesproken had een prettige! maar gebiedende stem. „Hij kan alles niet in eene verwerken. Als ik U was, zou ik nu afscheid nemen." „Goed." Chris stond onwillig op en legde Pax' hand zeer zacht en eerbiedig neer alsof het iets van onmetelijke waarde was. „Vaar wel, Pax, oude jongen. Wordt zoo gauw mogelijk beter terwille van ons allen. God zegene je!" Pax zag hem niet meer en sloot de oogen in uiterste zwakheid, terwijl de gedachte bij hem opkwam, of het misschien een droom was geweest. Toen hij ze weer opende, was het veel later en zijn geest was helder. Hij ontdekte, dat hij in de groote slaapkamer op het Zuiden lag, die Yvonne bewoond had in het Wychmere- Hotel, en iets zei hem, dat hij daar geruimen tijd gelegen had. Hij herinnerde zich de eerste maal. dat hij die kamer betreden had met de vroolijke Charlotte, en de tooverkracht van de zee, die door open vensters was binnen gewaaid. Toen was het lente geweest, of zeer vroeg in den zomer, maar nu moest het jaar bijna ten einde zijn, want hij kon de silhouet ten van kale takken zien tegen de grijze lucht. Het werd donker en hij zag iemand in de kamer, en bij het gedempte licht van een lamp zag hij dat het een ziekenverpleger was fft een rustig, vriendelijk gezicht, ongetwij feld de eigenares van de stem, die Chris aan gespoord had om niet langer te blijven. Hij was zich niet bewust eenige beweging gemaakt te hebben, of zelfs dat hij daartoe in staat zou zijn; maar op dat oogenblik kwam zij op hem toe, alsof hij haar geroepen had. Zij boog zich met een vriendelijke glim lach over hem heen, maar zonder veel woor den te verkwisten gaf zij hem iets te drinken Hij ontdekte, dat spreken niet langer on mogelijk was en fluisterde: „Het spijt mij aat ik u zooveel moeite geef." „Het is het wel waard geweest," ant woordde zy: „ik ben big, dat U zooveel beter Dus hij was veel beter! Dat nieuws scheen r,™ overweMigen, want de schaduw hing g over hem en zelfs nu voelde htj, dat het 'Te',hjk zou zijn weer tot die schaduw "gJte keeren- Maar hjj was nu ver genoeg dat rHf- 0p Zljn terusreis om te beseffen, dien «eheen J?an onwaardig zou zijn. Boven wis en aen Chris.te bedenken, dat hij noodig hem ?aar er blijkbaar heel wat moeite voor kam vennfH.r13' Voelde hi-> 'dat hiJ van zijn Pbcht was, mee te werken. h»n h" eeniSen töd over een en ander f]..i °?5n nadenken, zei hij met zijn zwakke even zien6"1Z0U Peters Hi'ffs J9 uItstekend" «i ze glimlachend, zaam '6r vTeTeI e" iS buitengewoon behulp- overlaten moet het spreken aan hem riaten, en hg mag niet te lang blijven." (Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 2