Denkt U er om? Gerard Worm Een matte of gebruinde teint staat altijd charmant VEEL GELD Zaterdag 4 Tuni 1938 Derde Blad WM <giVIM ©I OI©SC©Pilfa? Koningin Victoria De man bemint een Vrouw Een tocht naar de stratosfeer De K XVIII-Blm te Kobe Alvata Militaire vliegtuigen voor Indië Vischafslag IJ muiden Bij aankoop van een Dames- of Heeren regenjas, een paar leder handschoenen CADEAU!! I in de Keizerstraat Telefoon 298 prebihhf urttn JUWELIER BEÉMSTERBOER Is het werk van de „Centrale" nog wel noodig? 'Anna Neagle als Koningin Victoria" in de gelijknamige R. K. O.-film. (Rialto-theater). ïUa£to3AeaU>i! Indrukwekkende film der R.K.O. Op den avond van den 20sten Juni 1837 reed een rijtuig in groote haast van Windsor Castle naar Kensington Palace. Inzittenden waren de aartsbisschop van Canterbury en Lord Conyngham die de achttienjarige Prinses Victoria een dringenden boodschap kwamen brengen. De Koning was namelijk gestorven en zij was Koningin van Engeland. Dat was in feite het begin van een regeé- ringsperiode van het Britsche rijk, die haar weergave in de historie niet vindt en welke periode ongetwijfeld tot de markantste uit het Imperium zal blijven behooren. Een tijd rijk aan gebeurtenissen, rijk aan historie, een tijd, die leefde en vlamde. Is het wonder, dat het modernste kunst medium, de film, zich thans op deze materie geworpen heeft? Zeker niet, en gezien de prestatie, hier geleverd door de bekende R.K.O. filmmaatschappij, mag ongetwijfeld gesproken worden van een buitengewoon succes, zoowel in historisch opzicht als in ar tistiek. Wat de rolbezetting betreft, deze Is voor deze film bijzonder sterk. De titelrol wordt gebracht door niemand minder dan Anna Neagle, die het klaarspeelde met charme en goeden smaak deze uiterst merkwaardige vrouw uit te beelden. Dat zij er in geslaagd is, bewijst wel het opvallend succes, dat deze R.K.O.-film verkreeg. Haar tegenspeler (Prins Albert) is Adolf Wohlbrück, telg uit een zeer oud tooneelgeslacht en wien de rol van den onbegrepen prins als het ware op het lijf ge schreven is. Men zal zich waarschijnlijk nog wel zijn vertolking herinneren van het bijzon der knap gespeelde „De Student van Praag" en „Michael Strogoff", maar in deze film heeft hij zich zelf overtroffen en keer op keer valt het den bezoeker op welk een buiten gewone concentratie noodig was om deze rol op een dusdanige wijze te spelen. De regie berustte bij Herbert Wilcox en ook hij heeft in belangrijke mate bijgedragen tot het succes van dit werk. Hij slaagt erin de film een zeer fijne en aristocratische poëzie te doen ademen, terwijl hij zijn camera met ken nelijk gemak bewoog in dit specifiek Britsche interieur. Men moet eens letten op deze regie: hoe zij de ingetogenheid van de figuren waarbij ver starring zoo licht dreigt, steeds strak en boeiend heeft weten te behouden. Heeft men in de dramatische handeling practisch ieder effeöt vermeden, met de kroning aanschouwt men onvergetelijke suggestieve climaxen en blijkt de groote historische opvatting en ver beelding van Wilcox. Maar deze film telt meer momenten, d e men niet meer zal vergeten. Bijvoorbeeld, als de oud en grijs geworden vorstin, deze kleine vrouw in haar laatste levensdagen tot haar volk spreekt, en als men dan de niet te stuiten geestdrift dezer Britten ziet, als zij h u n Victoria bejubelen. Of het oogenblik, da bert, de nimmer door het Englesche volk - grepen gemaal, sterft. Sterft, met de herin nering aan zijn schoon Coburg, dat zo is, maar waarvoor hij zijn liefde nooit ver Dze film is zeer indrukwekkend en valt volkomen buiten het kader der films van alle dag. Zelfs uit dat van de historische film. Want hier werd geen gebruik gemaakt van goedkoop effectbejag, dit zij nog eens met nadruk gestipuleerd, noch verviel men een enkele maal in de fout sentimenteele tenden- zen uit te spinnen, iets wat zoo volkomen in tegenstelling is met den aard van dit volk en het karakter van Engeland's grootste vorstin. 7&LotL-JAeaieJL! De film, die deze week in Tivoli draait, „De Trek naar het Westen", heeft niemand minder dan Cecile B. de Mille tot regisseur De Mille is een van de beste regisseurs, die Hollywood ooit gehad heeft. Hij was de man, die het aan durfde om historische gegevens op zeer groote schaal voor de lens te brengen. Noemen we slechts „Cleopatra", „De Kruis tochten" en „De wandelende Jood". En wee^ heeft De Mille een greep in het verleden ge daan en wel uit een periode, die door roman schrijvers tot in den breede is behandeld. Gegevens waren er genoeg. Maar de mees terlijke wijze, waarop De Mille die gegevens heeft verwerkt, is een geweldige prestatie. De trek naar het Westen, behandelt de geschiedenis van de cultureele evolutie, die het Westen van Amerika doormaakt na den Amerikaanschen Burgeroorlog. Het is de ge schiedenis van den geweldigen strijd tusschen de pioniers en de oorspronkelijke bewoners, de Indianen. Een strijd, die in al zijn groot heid, in al zijn realiteit, is weergegeven en dat met een aantal figuranten, waarmee al leen De Mille raad weet. De hoofdfiguur wordt vertolkt door Cary Cooper, als de persoon, die den strijd heeft aangebonden, tegen enkele wapenfabrikanten, die, nu de oorlog is afgeloopen, hun wapens aan de Indianen verkoopen. De Indianen zijn juist in dezen tijd bijzonder oproerig en gevechten met blanken zijn aan de orde van den dag. Waneer een groot wa pentransport naar een fort vervoerd wordt, probeert het opperhoofd van de Cheyennes te weten te komen, langs welken weg het convooi zal gaan. Een meisje, genaamd „On- geluks Jane" (Jean Arthur), die verliefd is op Wild Bill Hickok (Cary Cooper) vertelt, dat hij zag hoe Wild Bill door de roodhuiden gemarteld werd, waar het transport langs zal trekken. Er ontstaat dan een gevecht tus schen de blanken en Cheyenne's, dat op een bijzonder realistische wijze is weergegeven. Wild Bill, die weet, van wie de Indianen hun repeteergeweren hebben, waarmee zjj tegen de soldaten vechten, gaat dan op zoek naar den vertegenwoordiger van deze wapen fabrikanten, een zekeren Lattimer (Charles Biokford). Bij een gevecht, dat ontstaat, wordt hij van achteren doodgeschoten. Diep menschelijk zijn de diverse scènes van deze tragedie aangevoeld. Het spel van Cary Cooper is geweldig. Geen ander had deze rol op zoo'n overtuigende wijze kunnen spelen dan hij. Jean Artur, als het zeer manhaftige type, dat in een leêren broek en rijlaarzen gestoken rondloopt, postkoetsen bestuurt, enz., is even eens buitengewoon geschikt voor deze rol. Trouwens ieder der medespelers, die een meer belangrijke rol vervullen in dit monumentale filmwerk, zijn met de meeste zorg gekozen. Het is in alle opzichten een belangwek kende, spannende en romantische film gewor den. Amilda-crême. die tevens zoo goed is voor de huid. is verkrijgbaar in deze twee begeerde teinten. Mat en Bruin. Doos 50 en 25 ct. Adolph Wohlbrück als Prins Albert i» koningin Victona^ Jack Benny en Vna Merkel in de Metro-film „Een tocht naar de stratosfeer". (Witte bioscoop). WM& Bw&xy&p: Het eerste hoofdnummer, dat deze week in de Witte Bioscoop draait, luistert naar het beloftevol praedicaat „Een tocht naar de stratosfeer", een film, vervaardigd door den bekenden regisseur Riesner in opdracht van de Metro Goldwyn Mayer. Het is een vroolijke historie, doordrenkt van een behoorlijke dosis sensatie, en op echt Amerikaansch leest geschoeid. Het is het verhaal van den man, die wegens zjjn niet toelaatbare manipulaties bij de paar denrennen door de politie gezocht wordt en wegens diverse conflicten tenslotte in een luchtballon verzeild. Hiermede maakt de man een tocht, echter niet geheel naar eigen be lieven, maar een tocht die voor de film een daverende climax vormt. Hoewel deze film niet tot de „groote werken behoort kan er van gezegd worden dat zij met haar tallooze geestige en spannende episoden het publiek ongetwijfeld anderhalf uur aan genaam verpoost. Hetgeen ook de bedoeling was van dit Metro-product. De hoofdrollen worden vertolkt door Jack Benny, Ted Healy en Una Merkel. In het overige programma draait o.m. de Paramount film „Het proces tegen mevrouw Ames", Ongeveer een week, nadat alle Hollanders in West-Japan bij elkaar waren gekomen om gezamenlijk in het Tor Hotel een grootsch feest te vieren over de geboorte van de Prin ses, zijn zij door het Algemeen Nederlandsch Verbond in de versierde zalen van de Club „Concordia", op 9 Februari opnieuw bijeen gebracht om de film de reis van één van onze modernste onderzeebooten te gaan zien, schrijft „Onze Vloot" in haar Juni-nummer. Weinig woorden zijn voldoende om hun dankbaarheid te vertolken, dat zij door het streven en werken van het Verbond in staat zijn gesteld, op zoo verren afstand van het vaderland en onder de gegeven omstandig heden, deze film te leeren kennen. Dit korte artikel wil van deze dankbaarheid getuigenis afleggen. De geheele avond was zoo goed voorbereid en de stemming was zoo uitstekend, dat het doel waarvoor het Verbond steeds op de bres staat, volkomen is bereikt. De avond heeft niet alleen de Hollanders in Japan wederom nader tot elkaar gebracht, zij heeft ook be werkstelligd een versterking van ons natio nale bewustzijn, een vergrooting van de ken nis, van wat ons volk vermag. De film heeft het inzicht verhoogd in den arbeid van onze Marine en daarmede weder een bijdrage ge leverd voor een beter begrip van het werk, hetgeen de verschillende geledingen van ons volk verrichten, in het belang van onze volks eenheid. Juist in deze tijden, waarin aan elk volk de noodzakelijkheid zich opdringt, om zijn réch ten krachtig te verdedigen, is er behoefte aan en gevoelt elkeen, die zin heeft voor werke lijkheid dit duidelijk, een prikkel, welke op onopvallende wijze, maar daarom niet minder werkzaam, de saamhoorigheid bevordert, den geest wakker schudt en helder toont, welke belangen er op het spel staan, welke mog;elijk heden er zijn en welke krachten wij bezitten en tot ontwikkeling kunnen brengen. Door het initiatief van het A.N.V., in prac- tijk gebracht door den geestdriftigen ver tegenwoordiger te Kobe, kan de Hollandsche gemeenschap op een zeer geslaagden avond terugzien, waarop weer gebleken is, dat wij, Hollanders, de bijna spreekwoordelijk gewor den stugheid ook wel eens thuis kunnen laten, om elkaar eens van een wat soepeler zijde te leeren kennen. En voor zoover dit al niet was gedaan, werd zij wel wat plooibaarder ge maakt bij de vlotte en humoristische, maar ook niet minder deskundige inleiding, welke de Luit. t. Zee der le klasse, de heer S. den Boeft, bij de film gaf. Voor velen was de kennismaking met deze film ook de kennismaking met de eerste Hol landsche film en daaruit spreekt duidelijk, hoezeer wij het op prijs zullen stellen, indien de plannen van het A.N.V. werkelijkheid wor den en wij meer Hollandsche films te Kobe of elders in Japan zullen kunnen gaan zien. Practisch gesproken leven wij, Hollanders, in Japan meer afgezonderd dan men zich ge woonlijk zal indenken, mede doordat een zeer belangrijk hulpmiddel, om in, rechtstreeksch contact te blijven met het moederland of met de koloniën, de radio, ontbreekt. Des te meer is het dus noodzakelijk en des te meer, omdat het A.N.V. deze noodzaak heeft erkend, jui chen wij het dus toe, dat op deze wijze iets van dit sterk gevoelde tekort wordt aangevuld en de Nederlandsche gedachte blijvend kan worden wakker gehouden en versterkt. Wij willen dit korte artikel niet besluiten, alvorens een groet te hebben gebracht aan alle HSllanders, in andere werelddeelen verblijvend. De man van de groote illusies! Men schrijft ons: 3 uur lang in ademloos tempo met altijd nieuwe verrassingen: altijd nieuwe verbazing; dat is Alvata, de groote toovenaar en illusio nist, die na zijn drie buitenlandsche tournée's weder in ons land optreedt. Sprookjesachtige décors met afwisselende schoonheid. Tempo tempo zonder pauze, sprookjesstad. Terwijl men nog denkt, heeft 't wonderlijke reeds paats gevonden. Alvata is de grootste attractie met zijn show van 1000 mysteries. Alvata laat U een dusdanig groot aantal nieuwe trucs zien, dat de toeschouwers, die juist berusten in het ge lukken van de ééne truc, weer moeten na denken over het geheim van een andere. Menigmaal gelooft men, dat het gelukt is, de juiste oplossing te hebben gevonden, of op hetzelfde oogenblik moet men toegeven, dat zijn denkvermogen hem voor de vertoonin gen van dezen man in den steek laat. Alvata gaf reeds gedurende 3 maanden zijn interessante voorstellingen in Rotterdam, „Scala", Den Haag en in „Carré" te Amster dam en komt de volgende week Vrijdag, Za terdag en Zondag in Casino alhier. Men zie voorts de advertentie in dit blad. In de Eerste Kamer heeft onlangs de mi nister van Koloniën medegedeeld, dat een derde groep van 39 Glenn Martin-bommen werpers voor Indië zal worden aangeschaft. Naar het Nieuws v. d. Dag van. Ned. Indië verneemt, kan waarschijnlijk de aflevering van deze 39 oorlogsvliegtuigen, welke een welkome aanvulling vormen voor de Lucht vaart Afdeeling, in 1939 geschieden. Intusschen zal eveneens in 1939 Fokker gereed komen met het prototype van den T 9- bommenwerper, waarvan de kosten rond 750.000 bedragen, welke door eenige depar tementen gezamenlijk worden gedragen. Tegen den tijd, dat de nieuwe groep Glenn Martin^ zal worden afgeleverd, kan over de inschakeling van de Fokker-vliegtuigen van Nederlandsch fabrikaat bij de Luchtvaart Af deeling een beslissing worden genomen op grond van de ervaringen met de T 9. Bij het slagen van het prototype kan met den seriebouw een aanvang worden gemaakt, waarbij de afhankelijkheid van de buitenland sche leveranciers van oorlogsmateriaal be langrijk zal worden gereduceerd. Het zal echter op zijn vroegst in de tweede helft van 1940 zijn, voor de eerste T 9-toe- stellen in Indië kunnen arriveeren, zoo besluit het Indische blad. IJmuiden, 3 Juni. De prijzen waren heden aan den Rijksvischafslag: Tarbot 8852 ct., tong 1.300.94 per kg, griet 3220, middel schol 234.20, tongschar 'f 2620, poontjes 4.503.30, groote schelvisch 14. 10.50, kleine schelvisch 9.606.90, groote gul 14.509, kleine gul 125, Wijting 6.303.60, makreel 12.1010, alles per 50 kg, kabeljauw 5425 per 125 kg, leng 1.901.20 per stuk. ut-teJk Ut Sletten en Slantaiieën Nmntfl^ Hot iltcM W-t UUflttl Het is weer Luilak geweest vannacht en vanmorgen, maar het was zelfs niet eens de schaduw van dat daverend en glorievol feest van vroeger. Niet eens een aftreksel Maar wel is ook vanmorgen weer met ontstellende naaktheid komen vast te staan, dat wij, behóorende tot de ouder wordende garde, in onzen tijd in wezen vulgus van het ergste soort waren. Dat wij waren niets meer en niets minder dan rapalje. vandalen, om niet het woord gajes te gebruiken. Wij, die in die jaren den nacht voor Pinksteren versliepen teneinde de jool uit te halen waarop reeds 3 weken daar voor gevlascht werd. Wij, die uit wijlen de Zwarte-pad-sloot alle kattenkrengen en honden kadavers verzamelden, keur den of ze oud genoeg waren en opsloe gen in duistere spelonken waar ouders noch politie kans kregen ze te vinden. En wij. die met de sleepies door nach telijk Den Helder kruisten, bezeten door Luilak-drang, achtervolgd door het heele politiekorps. En hoe we aan bellen trokken, de gemeentenaren judasten tot het uchtendgrouwen en de overheid tot wanhoop brachten. Bij het schrijven dezer regelen kleurt nog het schaamrood onze profane kaken en nóg beseffen wij in het diepst van ons gemoed welke verwerpelijke sabo teurs van het hoogst stedelijk gezag we waren. Daarom: hulde voor en aan allen, die de Luilakkerij op moderne leest ge schoeid hebben. Die de jeugd netjes laat Opstaan en netjes laat aantreden. De jeugd die netjes naar de duinen wan delt en netjes hun reep opeet. Die zingt en trommelt en geen enkele burger uit den slaap houdt. Hulde voor zooveel be schaving, voor zooveel gevoel voor orde en fatsoen en hulde tenslotte voor hun burgerzin. Wijzelf..wijzelf schamen ons. Zelfs na zoovejel jaren nog! Nu zijn er altijd lieden, die zich tot critiek genoopt zien, en ook in deze kwestie loopen de criticasters met dozij nen langs de straat. Niets kan ons meer met verontwaardiging vervullen, temeer daar deze categorie hier openlijk de be schuldiging uit, dat men het verdwijnen van de Luilak hetülaatste stuk Nieuwe- diepsche folklore zou weggevaagd zijn. Zij zijn het, die een poging onder nemen het Gezag een spaak in het wiel te steken en zich daarbij niet realisee- ren dat zij de Heldersche jeugd, die toch al niet tot de meest ordelievende be hoort. -stijft in de zonde, de ondeugd en het vandalisme. Voor dezulken creaturen kunnen wij geen woorden vinden. Ze hebben zich buiten het burgerlijk en maatschappelijk fatsoensverband gesteld. Ned. Herv. Gem. (Nw. Kerk, Weststraat) lste Pinksterdag. 's Morgens 10.30 uur Ds. F. W. J. v. d. Poel. 's Middags 12.30 Kinderkerk, Ds. F. W. J. v. d. Poel. Westerkerk, (Helden der Zeeplein). 2de Pinksterdag. 's Morgens 10.30 uur: Ds. H. A. Enklaar. Geref. Kerk. (Julianapark). lste Pinksterdag. Voorbereiding H. A. 's Morgens 9 uur Ds. Tollenaar, 's Morgens 10.45 uur Ds. Tollenaar, 's Avonds 5.30 uur Ds. Veenhuizen. 2de Pinksterdag. 's Morgens 10 uur Ds. Veenhuizen. Geref. Kerk (Rehoboth-Kerk). lste Pinksterdag. 's Morgens 10 uur Ds. Veenhuizen. 's Avonds 5.30 uur Ds. Tollenaar. 2de Pinksterdag. Geen dienst. Oud Geref. Kerk (Hoogstraat). lste Pinksterdag. 's Morgens 10 uur en 's middags half 6 Leesdienst. 2de Pinksterdag., 's Morgens 10 uur Leesdienst. Woensdagsavonds half 8 Ds. Kramp, van Enkhuizen. Voorbereidig H. Avondmaal, Chr. Geref. Kerk (Steengracht), lste Pinksterdag. 's Morgens 10 uur en 's middags 5 uuf de heer J. Rebel. 2de Pinksterdag. 's Morgens 10 uur de heer J. Rebel. Herst. Evang. Luth. Gem. (Weezenstr.). lste Pinksterdag. 's Morgens 10.30 uur Ds. W. J. F. Meiners. Doopsgezinde Gemeente (Kerk£racht). lste Pinksterdag. 's Morgens 10 uur: Ds. P. J. Smidts. Oud-Katholieke Kerk (Langestraat 76) 's Morgens 10 uur Kerkdienst. Evangelisatie (Palmstraat). lste Pinksterdag. 's Morgens 10 uur Ds. K. de Bel van Schiedam. 2de Pinksterdag. 's Morgens 10 uur Ds. W. A. Hoek, van Amsterdam. Gebouw Middenstraat 117. 's Avonds 8 u., Evangelisatie-samenkomst Evangelisatiegebouw, Vijzelstraat: lste Pinksterdag. 's Morgens 10.30 uur, samenkomst Zondagmid. 4 u., straatprediking Molenpl. 's Avonds 8 uur, samenkomst 2e Pinksterdag, 's middags: Openlucht samenkomst te Huisduinen van 35 uur. 2e Pinksterdag, 's avonds 8 uur: samen komst. Leger des Heils. 7.30 uur v.m. Bidstond 10 uur v.m. Heiligingsdienst 8 uur n.m Verlossingssamenkomst Kerk van Jezus Christus, Janzendw.str. 8 's Morgens 9.30 en 's avonds 6 uur Samenkomsten. Hersteld Apostolische Zending Gemeente Sluisdijkstraat hoek Schagenstraat. Dienst Ned. Herv. Gemeente. HUISDUINEN lste Pinksterdag. 's Morgens 9.30 uur Ds. M. van Wichen. Ned. Herv. Gemeente. JULIAN A DORP lste Pinksterdag. 's Morgens 11 uur Ds. M. van Wichen. Zendingsgebouw „De Ster der Hope", lste Pinksterdag. 's Morgens 10 uur en 's avonds 7.30 uur de heer A. Donkers van Zaandijk. GEVEN WIJ VOOR bud goudenxiUxh- Men schrijft ons: Er zijn hier en daar goedgezinde landge- nooten, die zicH de vraag stellen of dit werk nog wel noodig is. De werkloosheid vermin dert en hier en daar krijgen we uit het land bericht, dat er geen jeugdwerkloosheid meer bestaat in de plaats hunner inwoning. De con clusie wordt door deze broeders en zusters getrokken: „Hier is het niet meer noodig. En dus collecteeren we ditmaal niet". We wilden wel, dat het overal zoo gunstig was. Maar het is helaas niet zoo. Dat bleek duidelijk uit de cijfers, die de Dienst der Werkloosheidsverzekering opnieuw begin Januari 1938 openbaar maakte omtrent de jeugdwerkloosheid. Wat leerde het laatste onderzoek? Dat op 1 Januari 1938 de volgende werk loosheid nog werd geregistreerd: jongeman nen en jonge vrouwen tot 24 jaar in totaal 84.627. Daarnaast was er dan nog de werkloosheid van de mannen boven 24 jaar tot een aantal 349.142. De werkloosheidscijfers draaien toch nog om de vierhonderdduizend. Dat zult U toch niet willen tegenspreken Daarom vraagt de „Centrale" opnieuw Uw medewerking. 0

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 9