Een Hollandsche timmerman
krijgt werk in Z* Afrika
Ontaarde vader
Stamboek- en premie
keuring te De Cocksdorp
Dieseltrein grijpt
vrachtauto
Gestroomlijnde zee-
kasteelen
„Wij gelooven niet in
den Paus"
YM
Bijzonderheden over kaffers, werkwijze en werkzoeken
De Unie houdt van aanpakken
UIT ONZE OOST
Doodgeknuppeld
Bloembollenpellen door
werkloozen
477e STAATSLOTERIJ
Nadat wij door de misses zrjn ontvangen
en voorgesteld aan de andere ,,boarders o
zooals wij dat in Holland noemen: kostgan
ger s, worden wij in een groote kamer gelaten
en nemen wij plaats aan de gezamenlijke
tafel.
Wij beginnen al gauw gesprekken aan te
lcnoopen met onze nieuwe lotgenooten en hen
die hier al langer zijn. Inmiddels onderzoekt
onze kostjuffrouw of zij ons allen kan
plaatsen.
De kaffermeid- komt met thee aan en het
wordt zoo heel gezellig, want er staat ook
een piano in de kamer en een onzer is de
kunst van spelen aardig machtig.
Wij besluiten, omdat het Zaterdagmiddag
is, Maandag maar op werk uit te gaan, want
na al die groote uitgaven moet er nu toch
spoedig wat verdiend worden.
Inmiddels komt de misses terug en zegt:
julle kan altemal julle kost hier krij, maar
ek het nie plek nie om te slaap vir so baie
mensche, maar vier van julle kan slaap in
die huis hiernaas en zal ek julle net nou wijs.
Julle betaal dan vir die eerste weken tot
die eerste van die maand 2 ppund in die week
en dan 6 pound 10 shilling voor elke maand
dat julle hier blij, bij vooruitbetaling.
Het leek ons erg duur, maar wij aanvaard
den het voorloopig en na het avondeten kon
den wij niet anders zeggen dan dat het eten
uitstekend was. Later bleek, dat zij bij
iedere boot, die binnenkwam zoo'n partij
menschen tegen hoogen prijs nam, dus als
men wat beter op de hoogte raakte en ver
trok, kwamen er de volgende boot weer nieu
we slachtoffers en zij maakte zoo goede za
ken, want de eerste week was altijd al 2
pound.
's Avonds was ik ook een van de vier die
bij de buren zou slapen en moest ik met mijn
reisvriend samen een 2-persoons bed besla
pen. Volgenden morgen praatten wij eens
met die misses; ze kreeg maar 1 pound in
de maand voor 4 slapers en bood ons aan ge
heel in boarding te komen tegen 5 per
maand.
Nu, dat leek ons wel, en wij zeiden tegen
de volgende week meteen op.
Wij kregen de toezegging, dat wij dan
ieder een bed zouden krijgen en een 2-per-
eoons kamer.
Wij mochten het huis bezichtigen, kregen
onze kamers gewezen, die dan opgeknapt
zouden worden voor de volgende week, als zij
op ons aan kon. De andere misses was na
tuurlijk boos en eischte nog een halve kroon
[(2% -shilling) extra voor de wasch er bij.
Wij kregen een kamer ran de straat met
balcön en hadden een prachtig uitzicht op
den tuin van een groot hotel voor touristen en
e<m mooi panorama op-de Tafelberg, waar
over 's morgens een dikke witte wolk hangt,
wat men het „tafelkleed" pleegt te noemen;
als de zon hooger stijgt verdwijnt het „tafel
kleed"; alleen bij nat of triestig weer blijft
de top gedekt.
Wij konden ook vanaf ons verblijf de ka
belspoorbaan zien en je zag duidelijk hoe
deze boven den afgrond zweefde en steil naar
boven ging. Wij besloten dien Zondagmiddag
daar eens te gaan kijken, wat later een heele
tocht bleek te zijn. Eerst gingen wij de stads
tuinen in met een pracht van bloemen,
palmen, cactussen en vetplanten en volières
met alle sóórten vogels. De eekhoorns liepen
overal vrij rond en kwamen, nadat wij een
zakje pinda's hadden gekocht, al gauw naar
ons toe. Ze aten uit de hand. Deze dieren
hebben wel een pluimstaart, maar zfln niet
zoo mooi als in Holland, ze zijn grijsgrauw
van kleur en gelijken meer op groote ratten.
Van hier namen wij de electrische bus naar
kloofnek en deze bracht ons al een heel stuk
naar boven. De bussen zijn zeer mooi en rij
den bijna geruischloos. Ze zijn van boven aan
de lijn bevestigd door een soort katrol en
van onderen niet op rails, dus kunnen ze
naar alle richtingen uitwijken. Je kunt onder
of boven op balcon zitten al naar verkiezing
en het is alleen onder verboden te rooken.
Het was een heerlijke toch.t zoo door het
gebergte, want het was magnifiek zomerweer
en de ramen werden neergelaten.
Wij stapten uit aan het einde en het scheen
ons niet zoo ver meer naar de kabelbaan,
doch dit viel hard tegen; vele moeilijk be-
klimbare paden met korrelige klipsteentjes,
welke onder je voeten rolden en je dikwijls
n >dzaakten een van de loodrechte stammen
van de boomen te grijpen om niet af te glij
den. Tal van boomen waren zwart gebrand
door de laatste boschbranden.
Wij zagen geraniums gelijk bij ons de
heesters met heele dikke stammen en trossen
bloemen. Aronskelken, waarvoor wij zooveel
zorg hebben en de familie bij elkaar roepen
als er een bloem in komt, groeien hier in het
wild.
Na eenigen tijd kwamen wij bij het kabel
station aan en konden nu het in- en uit
stappen der reizigers van nabij aanschouwen.
Daar wij moe waren, het al later werd en de
reis ook weer 5 shilling kostte, be
sloten wij nu nog geen gebruik van de baan
te maken, daar kwam nog tijd genoeg voor.
Toen wij thuis kwamen, begaven wij ons,
na een frisch bad, spoedig aan tafel en lieten
ons het eten goed smaken. Het was wel
geen Hollandsche pot, maar daar moet je nu
eenmaal aan wennen.
Den volgenden morgen na „breakfast"
gingen wij er meteen op uit en begaven ons
naar het kantoor van de Zuid-Afrikaansche
vereeniging.
Wij hadden het plan gehad n.ï. direct door
te gaan naar Johannesburg, maar er werd
ons bij het van boord gaan gezegd, dat er
werk genoeg in Kaapstad was te krijgen en
altijd nog gelegenheid was verder 'te gaan.
In Johannesburg was ''e tentoonstelling
juist afgebouwd en 500 timmerlieden ble
ken losgekomen te zijn. die ons natuurlijk
vooruit gingen door hun bekendheid aldaar.
Wij konden ons bij den consul en vertegen
woordiger der Z.-A. vereeniging vervoegen
om adressen van patroons.
Het gebouw stond midden in de stad en
was nagenoeg een wolkenkrabber. We gin
gen met de lift naar boven. Wij meldden ons
aan en werden zeer vriendelijk ontvangen.
Sommige patroons gaven daar hun aanvra
gen voor employée's op en andere weer aan
de Union. Wij kregen eenige adressen en
nummer en letter van de bus, waarmee wij
er konden komen en begaven ons naar Clair-
mont, een buitenwijk van Kaapstad.
We liepen rond het gebouw en kwamen een
blanke tegen dien we vroegen: „Can you teil
me the foreman". Hij zegt in zuiver Hol
lands: „jullie zjjn zeker Hollanders, praat
maar gerust Hollands hoor." Nu wij prefe
reerden het laatste en boden onze diensten
aan. Hij kon er direct 2 plaatsen en de andere
twee moesten 's avonds aan zijn huis komen,
dan zou hij trachten ze op een ander werk
te krijgen van denzelfden patroon.
Wij gingen welgemoed naar huis en maak
ten ons klaar om den volgenden dag te kun
nen beginnen. Bij onze thuiskomst hadden de
meesten ook iets gevonden.
Er was ons tevens gezegd, ons te moeten
aansluiten bij de Union; dat is de vakver-
eeniging, die je dan een werkkaart verschaft
voor 3 maanden, wat een bewijs is, dat je
werkelijk tot het vak behoort, waar je jezelf
voor uitgeeft.
Voor plumbers of te wel loodgieters en ook
electriciens is het niet zoo makkelijk; die
moeten op de groote plaatsen een proef van
bekwaamheid afleggen en krijgen dan een
licence of permit om in dat vak zelfstandig
te mogen werken. Op de kleine plaatsen
wordt daar niet zoo streng de hand aan ge
houden en men kan ook meestal wel werk
vinden; maar komt er een inspector van de
Union dan moet je zoogenaamd onder toe
zicht van een geëxamineerde werken.
Zoo gingen wij den volgenden dag reeds
naar ons werk. Onze patroon bleek een Hol
lander te zijn, evenals de voorman. Dat was
een meevaller met de taal.
Ieder onzer werd voorzien van een boy,
dat is een kaffer, als handlanger, die behulp
zaam is met materiaal aangeven en halen en
zo -gen moet voor het gereedschap, klaar lig
gen en opbergen als het tijd van beginnen en
uitscheiden is.
Hij zet ook thee op gezette tijden, maar
een vak leeren of uitoefenen is hem ver
boden en bij de meesten zou dat ook onmo
gelijk zijn, daar zij vreeselijk dom zijn en
dikwijls lui op den koop toe. Wij als Hollan
ders beschouwen ze meestal nog als mensch,
maar Afrikanen en Engelschen behandeleD
hen als in Holland een slechte baas z'n hond.
Hierop kom ik nog wel terug.
Ons eerste werk als carpenter (timmer
man) was het afhangen van ramen en deur
ren.
Voor niet ingewijden: dit is het pasmaken
en laten draaien van een en ander. Het was
eenigszins anders als in Holland, hoewel niet
makkelijker, want allemaal gebruiken ze
hier scharnieren met vaste pennen, zoodat je
niet eenvoudig de pen er uit licht om een
deur of raam af te nemen, maar je de ge-
heele deur of raam op de plaats waar zij
moet komen, moet bijhouden en tegelijk vast
schroeven. Tevens moet alles próply of wel
netjes pas wezen en vlug klaar. De eene
keer tref je het makkelijker als de andere,
doch over het algemeen: in Kaapstad is op
schieten de boodschap. Den geheelen dag,
vooral tegen de kaffers is het „come on,
hurry up" en men is niet beter te spreken
dan wanneer je maar vlug aanpakt en flink
raast tegen je kaffer. Dit hebben wij natuur
lijk pas later ontdekt.
Dit is evenwel de waarheid: ben je te goed
voor je boy, dan wordt hij al heel gauw lui,
onwillig of brutaal.
Op het oogenblik is het loon in Kaapstad
met 3 pence per uur verhoogd en is het nu
3 shilling en 3 pence, maar wij verdienden
toen 3 shilling per uur en maakten een week
loon van 6 pound 12 shilling; als je dus een
week werkte was de kost voor een maand
ruim verzekerd.
De werktijd was van 's morgens 8 tot 12
met de toestemming om 10 uur ongeveer een
kop thee te gebruiken met een boterham,
van 12 tot 1 schaft en verder tot 5 uur n.m.
Zaterdags een halve dag of bij 9 uur werken
Zaterdags geheel niet werken, wat op som
mige werken wordt toegestaan.
Bij werkloosheid, regenverzuim of ziekte
wordt niets betaald.
Bij aanvaarding van onze plaatsing werd
ons direct medegedeeld, dat het niet lang
zou duren, doch de voorman zei, dat dit dan
alvast een goede training was.
In mijn volgenden brief zal ik het verdere
verloop beschrijven en ook hoe wij onze
avonduren doorbrengen.
Hij liet z'n zevenjarig zoontje
gloeiende kolen uit het vunr
halen.
De zevenjarige Dennis Parraolc werd typ
een tafel gezet tegenover den rechter te
Brighton. Hij wees op zijn vader, den 27-
jarigcn Stanley Parrack, een der kopstuk
ken van het Engelsohe vliegercorps en zei-
de:.
He moest voor hem holen uit, het
vuur halen! De rechter noemde deze
daad van barbarisme eenvoudig af
schuwelijk en veroordeelde den man
tot een boete van niet minder dan
25 pond.
Uit de verklaring van den jon
gen bleek, dat hij de kolen, na ze
uit het vuur te hebben genomen in
z'n handen moest houden. Dat was
klaarblijkelijk de straf, welke z'n
vader op hem toepaste. Maar er was
méér!
Geconstateerd werd, dat heide
oogen van het kind door brandwon
den waren aangetast; zijn linkeroor
was tweemaal zoo groot als een
normaal oor, terwijl zijn hals spo
ren vertoonde, alsof men hem had
trachten te wurgen. Tenslotte had
het kind hlauwe plekken over het
geheele lichaam en waren beide
handen verbrand, aldus de Daily
Express.
Dennis beantwoordde de vragen, Welke
hem door den rechter werden gesteld, op
fluisterenden toon. Hij vertelde, dat hij een
horloge had weggenomen en dit aan een
buurmeisje ten geschenke had gegeven.
Toen had z'n vader hem verschrikkelijk ge
slagen.
Toen moeder naar bed was, liet vader
mij gloeiende kolen uit het vuur halen. Dat
deed erge pijn en ik schreeuwde het uit.
De kolen waren heelemaal rood en ik kon
ze haast niet in m'n handen houden, zei
het kind.
De keuring voor het stamboek en
voor een premie, welke vanwege de
afd. Noordholland—Utrecht van het
„Stamboek voor het Nederlandsche
Trekpaard" Woensdag te De Cocks
dorp op Texel werd gehouden heeft
de volgende resultaten opgeleverd:
Stamboekkeuring 3-jarige paarden (mer-
riën).
Opgenomen werden:
Zodia eig. P. Dros Bzn.; Arata eig. C. X
Geense; Zita eig. P. Dros Bzn.; Hanna eig.
A. Dros Dzn.
Premiekeuring:
Hengstveulens: 1 Mars van Buist medaille;
2. Frits van Buist, medaille; 3. Carlo v.an
Buist medaille.
Merrieveulens: 1. Cera eig. P. Dros Bzn.
f 5.een medaille, beschikbaar gesteld
door veearts Fredriks; 2. Myra eig. A. Dros
Dzn. f 5.
Jaarlingen (1-iarige merriën): 1. Bca eig.
P. Dros Bzn f 15.2. Boza eig. J. C. Witte
f 10.—
2-jarige merriën: Selma van Eierland eig.
C. J. Geense f 20.
3-jarige merriën: 1. Zodia eig. P. Dros
Bzn. f 25.2. Zita eig. P. Dros Bzn. f 20.
3. Arata van Eierland eig. C. J. Geense f 10
4-7-jarige merriën: 1. Kaballe D'Ahea eig.
J. C. Witte f 40.— medaille K. 19318;
2. Rachel eig. J. C. Witte f 35.K. 19317:
3. Kora eig. J. C. Witte f 30.— K. 20442;
4. Nora eig. J. de Wolf f 25,5. Wanda eig.
P. Dros Bzn. f 20.—; 6. Lyda eig. J. de Wolf
f 15.-—
Twee mannen vinden een vree-
selijken dood.
Gisterochtend om hali twaali is op
den onbewaakten overweg aan den
Noorddwarsweg te Zevenhuizen
(Zuid-Holland) een vrachtauto van
den heer van der Vegte uit Gouda
door een dieseltrein uit Den Haag
die om 11.34 uur te Gouda moest
aankomen, verpletterd. De beide per
sonen die in de cabine zaten waren
op slag dood.
De slachtoffers zijn de 23-jarige J. C. van
Vegten en de 44-jarige J. de Jong, beiden
uit Gouda.
_Wat de oorzaak van het ongeval is, is
niet na te gaan. De bestuurder van de
vrachtauto heeft blijkbaar den met een
vaart van 120 K.M. aansnellenden trein
niet opgemerkt. Toen de auto op het eer
ste spoor was gekomen werd hij door den
trein gegrepen. De schok was zoo hevig,
dat de voorwielen van de .vrachtauto wer
den vastgeklemd.
Een der inzittenden moet daarbij
uit de cabine zijn geslagen, terwijl
de ander met de overblijfselen van
den verbrijzelden wagen naast den
spoorweg werd gesmeten en daar
onder terecht kwam. De motor lag
op grooten afstand in het .veld.
De trein, waarmede het ongeluk gebeur
de, reed na de aanrijding nog ongeveer 600
meter door en werd ernstig beschadigd.
Door een ledig treinstel is hij naar .Gouda
getrokken.
De Japanners trekken het strategisch ster
ke Soetsjau binnen, om welk bezit zij we
ken lang bloedig hebben moeten strijden
en waarvoor tienduizenden menschen ten
offer vielen.
Amokmaker doodde radjah.
Een bewoner van het eiland Gorong, on-
derafdeeling Ceram, maakte amok als ge
volg van een grondkwestie. Hij wondde den
radjah en drie anderen. De amokmaker
werd, aldus de N.B.Crt., hierna door de be
volking doodgeknuppeld De radjah is later
aan zijn verwondingen in het ziekenhuis
overleden. Ook de toestand van de andere
verwonde is zeer ernstig.
AUTOSNELWEG DEN HAAG—UTRECHT
GEOPEND,
Gisteren is de autosnelweg 's-Gravenhage
Gouda in tegenwoordigheid van tal van
autoriteiten geopend.
Het wegvak MiddelwegGouwe van den
Rijksweg no. 12, dat een lengte heeft van
i'/i km., is voltooid en toegevoegd aan het
reeds in gebruik genomen gedeelte van den
autosnelweg Den HaagUtrecht, waardoor
de totale lengte daarvan op 22 k.m. is ge
bracht.
De „Queen Elisabeth" 9000 ion
grooter dan de Queen Mary.
De Queen Elisabeth zal den 27en Septem
ber door de Engelsche Koningin van stapei
gelaten worden op de werf van John Brown
Coa., te Clyde, die ook de bouwers ge
weest zijn van de Queen Mary. De werk
zaamheden zijn, aldus de Msb., gevorderd
in volkomen overeenstemming met de plan
nen. Zij dreigden een tijdlang belemmerd
te worden door een tekort aan stalen platen,
maar hiervan is niets meer te merken. Bij
de tewaterlating zal zij 22 maanden op sta
pel gestaan hebben.
Officieel wordt de tonnage nog al
tijd op 83.000 ton gesteld, maar de
maritieme medewerker der „Daily
Telegraph" heeft redenen aan te
nemen dat de inhoud ten slotte niet
veel beneden de 90.000 ton zal bedra
gen, vergeleken bij de 81.235 ton
van de Queen Mary.
De lengte van het schip bedraagt 1032
voet (309 meter).
Meer dan f 70.000 worden uitgegeven
voor verbreeding en dregging der rivier te
genover de werf, en ook op andere plaat
sen, waar het schip langs zal varen als
het in het voorjaar van 1940 naar de open
zee stoomt.
Stroomlijn.
Bij den houw van de Queen Elisabeth
wordt een geheel nieuwe methode toege
past tot verhooging van de snelheid van
een schip door vermindering van de wrij
ving, ontstaan door de beweging van den
romp door het water.
Sinds lang reeds is bekend, dat het over
elkaar leggen van stalen platen onder de
waterlinie van het schip wrijving veroor
zaakt, aangezien honderden van die stompe
kanten tezamen een merkbaren remmenden
invloed uitoefenen.
Na wetenschappelijk onderzoek is besloten
de kanten der platen met een nieuwe soort
cement te „stroomlijnen", zoodat het heele
onderdeel van den romp aan het water een
glad vlak biedt onder het varen.
Uit proeven, met aldus „gestroomlijnde"
model-schepen in tanks genomen, is geble
ken dat zich geen wrijving en geen draai
kolkvorming voordoen, welke beiden de
snelheid beïnvloeden.
Maar in Adolf Hitier. Een
nieuwe Duitsche catechismus.
Christus een krijgsman.
Een nieuwe versie van de geloofsbelijdenis
der Apostelen, welke zoowel het geloof in
een God, als het geloof in Hitier omvat, is
thans opgenomen in de catechismus, zooals
deze door twee geestelijken te Mecklenburg
is opgesteld. Aan den inhoud, die even
slerk gericht is tegen de Evangelische Kerk
als tegen de Joden, ontleent de Manchester
Guardian van 7 Juni j.1. de volgende passa
ges:
Wij gelooven in den eeuwigen God, die
zich openbaart in de schepping en in de
historie. Wij gelooven niet in Jehova, den
naiionalen God van de Joden.
Wij gelooven in den verlosser Jezus
Christus, den grooten krijgsman, die door de
Joden werd gekruisigd. Wij gelooven niet
in den Joodscbcn messias, een vermoord
slachtoffer van Jehova.
Wij gelooven in onze Duitsche natie, ge
schapen door God; wij gelooven niet in de
Joden als het uitverkoren volk.
Wij gelooven in ons heilig moederland,
dat Duitschland heet. Wij gelooven niet
in het beloofde land Palestina met zijn Je
ruzalem.
Wij gelooven in de ongeschreven Godde
lijke regels en wetten; wij gelooven niet
in documenten, bekentenissen en heilige
brieven.
Wij gelooven niet in den Paus te
Rome en evenmin in den Evangeli-
schen Paus. Doch wij gelooven in
onzen leider Adolf Hitier en in de
overwinning van zijn strijd, door
God gewenscht. en door God geze
gend en in de toekomstige welvaart
van ons vaderland.
Wij gelooven niet in de geestelijke auto
riteit van priesters, doch wij gelooven in
de bevrijdende macht van de onderdanig
heid en de opoffering van het Duitsche
volk en in de macht \au ware kameraad
schap
De bedrijfsraad voor het Bloembollenbe.
drijf heeft een adres gezonden aan de be,
trokken gemeentebesturen in de bloembol-
lenstreek, waarin in overweging wordt ge
geven een aantal werklooze arbeiders tij.
dens het bloembollenpellen voor eenige we
ken in het vrije bedrijfsleven op te nemen
en hun gedurende dien tijd het verdiende
loon van den mannelijken werkloozen arbei
der voor de helft, ten goede te doen komen
boven het steunbedrag, dat anders wordt
uitgekeerd.
Een dergelijk verzoek zal tot den mlnis,
ter van Sociale Zaken worden gericht.
(Niet officieel)
5de klasse, 15de lijst
Trekking van Donderdag 9 Juni 1938
Hooge Prijzen
1000. 3507 8928 15259 17291
f 400. 1086 8723
200. 1460 7227 12116 14671 15468
100. 1084 2636 4893 8998 9579 20749
Prijzen van 70.—
1049
1057
1099
1253
1379
1403
wie
1822
1876
1895
1961
1981
2015
2135
2153
2248
2372
2457
2481
2516
2517
2536
2599
2698
2745
2759
2902
2906
2930
2937
3089,
3110
3279
3354
3527
3577
3580
3657
3813-
3842
3953
4015
4016
4023
4244
4315
4401
4484
4513
4596
4626
4656
4712
4776
4780
4790
4836
4842
4852
4920
5088
5416
5438
5524
5902
6006
6046
6500
6564
6611
6617
6623
6705
6765
6791
6803
6897
6969
7072 j
7146
7259
7290
7341
7424
7501
7543
7896
7976
8025
8057
8086
8185
8199
8251
8567 j
8593
8621
8681
8822
8954
9058
9187
9261'
9331
9412
9447
9662
10008
10054
10099
10163
10231
10416
10515
10873
10907
11012
11031
1103a
11284
11402
11435
11532
11685
11878
11896
11914
12088
12227
12378
12434
12446
12705
12743 12767;
12810
13044
13196
13351
13528
13555
13628
1364T
13702
13745
13814
13824
13831
.13837
13950 13969!
13971
13986
14005
14077
14260
14261
14297 14305
14331
14419
14454
14602
14619
14661
14733
14750
14801
14836
14850
14999
15103
15139
15141
15143
15175
15253
15333
15591
15699
15864
15909
16139
16388
16417
16533
16582
16725
16857
16992
17248
17266'
17307
17378
17405
17459
17627
17643
17724
17741'
17794
17802
17822
17840
17887
17890
18008
18071
18155
18189
18225
18250
18274
18278
18382
18511
18536
18574
18596
18635
18698
18736
18818
19169
19293
10391
19496
19837
19841
19875
19914
19955
19960
19961
20134
20162
20202
20289
20390 20630
20826
20853
20936
21156
21248
21284
21365
21497
21600
21650
21732
21782
21955
21973
1015
1156
1495
1737
2016
2255
2450
2753
2988
3287
3440
3627
3950
4371
4604
4931
5101
5290
5402
5585
5740
6085
6252
6456
6632
6843
7061
7313
7474
7669
7812
7907
8172
8475
8697
8990
9226
9364
9405
9870
10150
10533
10716
10902
11109
11365
11501
11846
12062
12352
12509
12635
12815
12949
13320
13539
13716
13919
14103
14206
14478
14784
15138
15572
15781
15883
15971
16271
16588
16774
16972
17309
17542
17739
17835
18237
18582
18786
18983
19247
19448
19641
19969
20153
20397
20664
20783
20968
21110
21304
21639
21813
1045
1180
1535
1754
2029
2271
2505
2806
3003
3369
3444
3680
3992
4380
4708
4967
5153
5293
5403
5611
5762
6099
6258
6486
6672
6847
7090
7329
7486
7694
7849
7908
8206
8495
8732
8993
9241
9370
9419
9876
10196
10546
10718
10914
11178
11452
11610
11880
12075
12391
12510
12643
12817
13065
13392
13581
13717
13920
14203
14249
14483
14846
15240
15626
15801
15892
16067
16290
16626
16785
17047
17344
17606
17743
17935
18272
18586
18797
19002
19259
19454
19693
20065
20182
20424
20666
20805
21010
21141
21339
21641
21827
1048
1275
1538
1784
2030
2306
2573
2845
3113
3374
3448
3701
4088
4384
4714
4971
5161
5304
5454
5626
5780
6159
6275
6499
6692
6851
7158
7330
7498
7710
7862
7947
8217
8542
8827
9019
9244
9373
9550
9929
10268
10586
10764
10929
11232
11477
11632
11916
12137
12407
12537
12675
12827
13139
13405
13592'
13793
13940
14257
14517
14887
15270
15627
15810
15894
16074
16426
16662
16788
17080
17396
17636
17750
17990
18366
18606
18800
19007
19271
19492
10728
20072
20185
10448
20672
20828
21069
21143
21468
21643
21837
Nieten
1059 1067
1313 1350
1549 1556
1797 1836
2067 2155
2356 2364
2601 2654
2893 2939
3158 3179
3388 3403
3461 3470
3734 3763
4115 4125
4492 4500
4737 4783
4972 5018
5182 5207
5334 5348
6463 5530
5642 5656
5932 6003
6184 6193
6353 6372
6534 6539
6717 6729
6853 6948
7168 7189
7358 7361
7523 7539
7718 7738
7867 7874
7962 8047
8223 8276
8594 8610
8828 8842
9044 9138
9282 9284
9386 9391
9562 9608
9973 10026
10328 10425
10626 10633
10788 10809
10939 10984
11245 11256
11496 11498
11719 11735
12010 12033
12156 12166
12466 12469
12546 12558
12693 12698
12849 12858
13140 13163
13432 13444
13603 13605
13823 13862
13976 14026
14322
14553
14895
15298
15668
15820
15899
16082
16482
16691
16821
17090
17410
17653
17753
18056
18476
18640
18828
19028
19275
19507
19733
20084
20195
20473
20684
20831
21075
21163
21470
21717
21860
14345
14595
14941
16326
15674
15826
15923
16122
16537
16698
16836
17173
17420
17656
17805
18080
18497
18678
18854
19180
19311
19536
19809
20089
20218
20497
20693
20873
21079
21203
21518
21738
21891
1071
1418
1563
1949
2183
2390
2705
2942
3233
3405
3582
3823
4144
4517
4808
5042
5231
5375
5547
5674
6015
6219
6384
6551
6731
6950
7260
7373
7583
7774
7875
8099
8308
8617
8909
9141
9318
9402
9656
10045
10440
10636
10834
11035
11278
11504
11745
12034
12193
12491
12571
12745
12916
13256
13461
13671
13866
14030
14356
14635
15052
15346
15711
15851
15932
16128
16541
16712
16885
17243
17445
17672
17808
18110
18516
18733
18911
19199
19317
19570
19828
20118
20227
20511
20726
20875
21086
21208
21563
21758
21929
1068
1438
1570
195Ö
2222
2419
2711
2943
3246
3420
3600
3837
4206
4553
4855
5051
5252
5393
5560
5714
6028
6233
6422
6559
6753
7010
7265
7432
7616
7775
7883
8116
8387
8666
8925
9185
9335
9403
9796
10056
10478
10686
10846
11072
11290
11541
11786
12041
12325
12493
12610
12749
12933
13274
13470
13685
13879
14042
14372
14718
15054
15396
15770
15873
15940
16170
16551
16718
16908
17269
17461
17681
17816
18183
18546
18913
19232
19403
19783
19846
20139
20243
20566
20747
20885
21087
21273
21626
21765
21996
f
1154
1484
1594
1957
2244:
2439
2729
2953.
3273
3439
36211
3901'
4312
4583
4859
5061:
5282.
5396
5573
5727
6070
6243
6444
6566
6817i
7059
7292
7459
76431
7782'
7905,
8154'
8409
8687
8973
9222
9362'
9404j
9865:
10143
10499
10697
10890
1108»
11349
11545,
1179:
1205!
12346;
12499!
12629
12803
12945
13305
13525
13703
13892
14099
14422
14736
15090
15446
15771:
15879
15958
16193
1655a
16719
16939
17274
17521'
17721
17824
18214
18557
18953
19239
17444
19624.
19926
20142
20393
20629
20757
20935
21101*
21295
21635
21800
22000