Een Hollandsche timmerman krijgt werk in Z* Afrika Ontaarde vader Stamboek- en premie keuring te De Cocksdorp Dieseltrein grijpt vrachtauto Gestroomlijnde zee- kasteelen „Wij gelooven niet in den Paus" YM Bijzonderheden over kaffers, werkwijze en werkzoeken De Unie houdt van aanpakken UIT ONZE OOST Doodgeknuppeld Bloembollenpellen door werkloozen 477e STAATSLOTERIJ Nadat wij door de misses zrjn ontvangen en voorgesteld aan de andere ,,boarders o zooals wij dat in Holland noemen: kostgan ger s, worden wij in een groote kamer gelaten en nemen wij plaats aan de gezamenlijke tafel. Wij beginnen al gauw gesprekken aan te lcnoopen met onze nieuwe lotgenooten en hen die hier al langer zijn. Inmiddels onderzoekt onze kostjuffrouw of zij ons allen kan plaatsen. De kaffermeid- komt met thee aan en het wordt zoo heel gezellig, want er staat ook een piano in de kamer en een onzer is de kunst van spelen aardig machtig. Wij besluiten, omdat het Zaterdagmiddag is, Maandag maar op werk uit te gaan, want na al die groote uitgaven moet er nu toch spoedig wat verdiend worden. Inmiddels komt de misses terug en zegt: julle kan altemal julle kost hier krij, maar ek het nie plek nie om te slaap vir so baie mensche, maar vier van julle kan slaap in die huis hiernaas en zal ek julle net nou wijs. Julle betaal dan vir die eerste weken tot die eerste van die maand 2 ppund in die week en dan 6 pound 10 shilling voor elke maand dat julle hier blij, bij vooruitbetaling. Het leek ons erg duur, maar wij aanvaard den het voorloopig en na het avondeten kon den wij niet anders zeggen dan dat het eten uitstekend was. Later bleek, dat zij bij iedere boot, die binnenkwam zoo'n partij menschen tegen hoogen prijs nam, dus als men wat beter op de hoogte raakte en ver trok, kwamen er de volgende boot weer nieu we slachtoffers en zij maakte zoo goede za ken, want de eerste week was altijd al 2 pound. 's Avonds was ik ook een van de vier die bij de buren zou slapen en moest ik met mijn reisvriend samen een 2-persoons bed besla pen. Volgenden morgen praatten wij eens met die misses; ze kreeg maar 1 pound in de maand voor 4 slapers en bood ons aan ge heel in boarding te komen tegen 5 per maand. Nu, dat leek ons wel, en wij zeiden tegen de volgende week meteen op. Wij kregen de toezegging, dat wij dan ieder een bed zouden krijgen en een 2-per- eoons kamer. Wij mochten het huis bezichtigen, kregen onze kamers gewezen, die dan opgeknapt zouden worden voor de volgende week, als zij op ons aan kon. De andere misses was na tuurlijk boos en eischte nog een halve kroon [(2% -shilling) extra voor de wasch er bij. Wij kregen een kamer ran de straat met balcön en hadden een prachtig uitzicht op den tuin van een groot hotel voor touristen en e<m mooi panorama op-de Tafelberg, waar over 's morgens een dikke witte wolk hangt, wat men het „tafelkleed" pleegt te noemen; als de zon hooger stijgt verdwijnt het „tafel kleed"; alleen bij nat of triestig weer blijft de top gedekt. Wij konden ook vanaf ons verblijf de ka belspoorbaan zien en je zag duidelijk hoe deze boven den afgrond zweefde en steil naar boven ging. Wij besloten dien Zondagmiddag daar eens te gaan kijken, wat later een heele tocht bleek te zijn. Eerst gingen wij de stads tuinen in met een pracht van bloemen, palmen, cactussen en vetplanten en volières met alle sóórten vogels. De eekhoorns liepen overal vrij rond en kwamen, nadat wij een zakje pinda's hadden gekocht, al gauw naar ons toe. Ze aten uit de hand. Deze dieren hebben wel een pluimstaart, maar zfln niet zoo mooi als in Holland, ze zijn grijsgrauw van kleur en gelijken meer op groote ratten. Van hier namen wij de electrische bus naar kloofnek en deze bracht ons al een heel stuk naar boven. De bussen zijn zeer mooi en rij den bijna geruischloos. Ze zijn van boven aan de lijn bevestigd door een soort katrol en van onderen niet op rails, dus kunnen ze naar alle richtingen uitwijken. Je kunt onder of boven op balcon zitten al naar verkiezing en het is alleen onder verboden te rooken. Het was een heerlijke toch.t zoo door het gebergte, want het was magnifiek zomerweer en de ramen werden neergelaten. Wij stapten uit aan het einde en het scheen ons niet zoo ver meer naar de kabelbaan, doch dit viel hard tegen; vele moeilijk be- klimbare paden met korrelige klipsteentjes, welke onder je voeten rolden en je dikwijls n >dzaakten een van de loodrechte stammen van de boomen te grijpen om niet af te glij den. Tal van boomen waren zwart gebrand door de laatste boschbranden. Wij zagen geraniums gelijk bij ons de heesters met heele dikke stammen en trossen bloemen. Aronskelken, waarvoor wij zooveel zorg hebben en de familie bij elkaar roepen als er een bloem in komt, groeien hier in het wild. Na eenigen tijd kwamen wij bij het kabel station aan en konden nu het in- en uit stappen der reizigers van nabij aanschouwen. Daar wij moe waren, het al later werd en de reis ook weer 5 shilling kostte, be sloten wij nu nog geen gebruik van de baan te maken, daar kwam nog tijd genoeg voor. Toen wij thuis kwamen, begaven wij ons, na een frisch bad, spoedig aan tafel en lieten ons het eten goed smaken. Het was wel geen Hollandsche pot, maar daar moet je nu eenmaal aan wennen. Den volgenden morgen na „breakfast" gingen wij er meteen op uit en begaven ons naar het kantoor van de Zuid-Afrikaansche vereeniging. Wij hadden het plan gehad n.ï. direct door te gaan naar Johannesburg, maar er werd ons bij het van boord gaan gezegd, dat er werk genoeg in Kaapstad was te krijgen en altijd nog gelegenheid was verder 'te gaan. In Johannesburg was ''e tentoonstelling juist afgebouwd en 500 timmerlieden ble ken losgekomen te zijn. die ons natuurlijk vooruit gingen door hun bekendheid aldaar. Wij konden ons bij den consul en vertegen woordiger der Z.-A. vereeniging vervoegen om adressen van patroons. Het gebouw stond midden in de stad en was nagenoeg een wolkenkrabber. We gin gen met de lift naar boven. Wij meldden ons aan en werden zeer vriendelijk ontvangen. Sommige patroons gaven daar hun aanvra gen voor employée's op en andere weer aan de Union. Wij kregen eenige adressen en nummer en letter van de bus, waarmee wij er konden komen en begaven ons naar Clair- mont, een buitenwijk van Kaapstad. We liepen rond het gebouw en kwamen een blanke tegen dien we vroegen: „Can you teil me the foreman". Hij zegt in zuiver Hol lands: „jullie zjjn zeker Hollanders, praat maar gerust Hollands hoor." Nu wij prefe reerden het laatste en boden onze diensten aan. Hij kon er direct 2 plaatsen en de andere twee moesten 's avonds aan zijn huis komen, dan zou hij trachten ze op een ander werk te krijgen van denzelfden patroon. Wij gingen welgemoed naar huis en maak ten ons klaar om den volgenden dag te kun nen beginnen. Bij onze thuiskomst hadden de meesten ook iets gevonden. Er was ons tevens gezegd, ons te moeten aansluiten bij de Union; dat is de vakver- eeniging, die je dan een werkkaart verschaft voor 3 maanden, wat een bewijs is, dat je werkelijk tot het vak behoort, waar je jezelf voor uitgeeft. Voor plumbers of te wel loodgieters en ook electriciens is het niet zoo makkelijk; die moeten op de groote plaatsen een proef van bekwaamheid afleggen en krijgen dan een licence of permit om in dat vak zelfstandig te mogen werken. Op de kleine plaatsen wordt daar niet zoo streng de hand aan ge houden en men kan ook meestal wel werk vinden; maar komt er een inspector van de Union dan moet je zoogenaamd onder toe zicht van een geëxamineerde werken. Zoo gingen wij den volgenden dag reeds naar ons werk. Onze patroon bleek een Hol lander te zijn, evenals de voorman. Dat was een meevaller met de taal. Ieder onzer werd voorzien van een boy, dat is een kaffer, als handlanger, die behulp zaam is met materiaal aangeven en halen en zo -gen moet voor het gereedschap, klaar lig gen en opbergen als het tijd van beginnen en uitscheiden is. Hij zet ook thee op gezette tijden, maar een vak leeren of uitoefenen is hem ver boden en bij de meesten zou dat ook onmo gelijk zijn, daar zij vreeselijk dom zijn en dikwijls lui op den koop toe. Wij als Hollan ders beschouwen ze meestal nog als mensch, maar Afrikanen en Engelschen behandeleD hen als in Holland een slechte baas z'n hond. Hierop kom ik nog wel terug. Ons eerste werk als carpenter (timmer man) was het afhangen van ramen en deur ren. Voor niet ingewijden: dit is het pasmaken en laten draaien van een en ander. Het was eenigszins anders als in Holland, hoewel niet makkelijker, want allemaal gebruiken ze hier scharnieren met vaste pennen, zoodat je niet eenvoudig de pen er uit licht om een deur of raam af te nemen, maar je de ge- heele deur of raam op de plaats waar zij moet komen, moet bijhouden en tegelijk vast schroeven. Tevens moet alles próply of wel netjes pas wezen en vlug klaar. De eene keer tref je het makkelijker als de andere, doch over het algemeen: in Kaapstad is op schieten de boodschap. Den geheelen dag, vooral tegen de kaffers is het „come on, hurry up" en men is niet beter te spreken dan wanneer je maar vlug aanpakt en flink raast tegen je kaffer. Dit hebben wij natuur lijk pas later ontdekt. Dit is evenwel de waarheid: ben je te goed voor je boy, dan wordt hij al heel gauw lui, onwillig of brutaal. Op het oogenblik is het loon in Kaapstad met 3 pence per uur verhoogd en is het nu 3 shilling en 3 pence, maar wij verdienden toen 3 shilling per uur en maakten een week loon van 6 pound 12 shilling; als je dus een week werkte was de kost voor een maand ruim verzekerd. De werktijd was van 's morgens 8 tot 12 met de toestemming om 10 uur ongeveer een kop thee te gebruiken met een boterham, van 12 tot 1 schaft en verder tot 5 uur n.m. Zaterdags een halve dag of bij 9 uur werken Zaterdags geheel niet werken, wat op som mige werken wordt toegestaan. Bij werkloosheid, regenverzuim of ziekte wordt niets betaald. Bij aanvaarding van onze plaatsing werd ons direct medegedeeld, dat het niet lang zou duren, doch de voorman zei, dat dit dan alvast een goede training was. In mijn volgenden brief zal ik het verdere verloop beschrijven en ook hoe wij onze avonduren doorbrengen. Hij liet z'n zevenjarig zoontje gloeiende kolen uit het vunr halen. De zevenjarige Dennis Parraolc werd typ een tafel gezet tegenover den rechter te Brighton. Hij wees op zijn vader, den 27- jarigcn Stanley Parrack, een der kopstuk ken van het Engelsohe vliegercorps en zei- de:. He moest voor hem holen uit, het vuur halen! De rechter noemde deze daad van barbarisme eenvoudig af schuwelijk en veroordeelde den man tot een boete van niet minder dan 25 pond. Uit de verklaring van den jon gen bleek, dat hij de kolen, na ze uit het vuur te hebben genomen in z'n handen moest houden. Dat was klaarblijkelijk de straf, welke z'n vader op hem toepaste. Maar er was méér! Geconstateerd werd, dat heide oogen van het kind door brandwon den waren aangetast; zijn linkeroor was tweemaal zoo groot als een normaal oor, terwijl zijn hals spo ren vertoonde, alsof men hem had trachten te wurgen. Tenslotte had het kind hlauwe plekken over het geheele lichaam en waren beide handen verbrand, aldus de Daily Express. Dennis beantwoordde de vragen, Welke hem door den rechter werden gesteld, op fluisterenden toon. Hij vertelde, dat hij een horloge had weggenomen en dit aan een buurmeisje ten geschenke had gegeven. Toen had z'n vader hem verschrikkelijk ge slagen. Toen moeder naar bed was, liet vader mij gloeiende kolen uit het vuur halen. Dat deed erge pijn en ik schreeuwde het uit. De kolen waren heelemaal rood en ik kon ze haast niet in m'n handen houden, zei het kind. De keuring voor het stamboek en voor een premie, welke vanwege de afd. Noordholland—Utrecht van het „Stamboek voor het Nederlandsche Trekpaard" Woensdag te De Cocks dorp op Texel werd gehouden heeft de volgende resultaten opgeleverd: Stamboekkeuring 3-jarige paarden (mer- riën). Opgenomen werden: Zodia eig. P. Dros Bzn.; Arata eig. C. X Geense; Zita eig. P. Dros Bzn.; Hanna eig. A. Dros Dzn. Premiekeuring: Hengstveulens: 1 Mars van Buist medaille; 2. Frits van Buist, medaille; 3. Carlo v.an Buist medaille. Merrieveulens: 1. Cera eig. P. Dros Bzn. f 5.een medaille, beschikbaar gesteld door veearts Fredriks; 2. Myra eig. A. Dros Dzn. f 5. Jaarlingen (1-iarige merriën): 1. Bca eig. P. Dros Bzn f 15.2. Boza eig. J. C. Witte f 10.— 2-jarige merriën: Selma van Eierland eig. C. J. Geense f 20. 3-jarige merriën: 1. Zodia eig. P. Dros Bzn. f 25.2. Zita eig. P. Dros Bzn. f 20. 3. Arata van Eierland eig. C. J. Geense f 10 4-7-jarige merriën: 1. Kaballe D'Ahea eig. J. C. Witte f 40.— medaille K. 19318; 2. Rachel eig. J. C. Witte f 35.K. 19317: 3. Kora eig. J. C. Witte f 30.— K. 20442; 4. Nora eig. J. de Wolf f 25,5. Wanda eig. P. Dros Bzn. f 20.—; 6. Lyda eig. J. de Wolf f 15.-— Twee mannen vinden een vree- selijken dood. Gisterochtend om hali twaali is op den onbewaakten overweg aan den Noorddwarsweg te Zevenhuizen (Zuid-Holland) een vrachtauto van den heer van der Vegte uit Gouda door een dieseltrein uit Den Haag die om 11.34 uur te Gouda moest aankomen, verpletterd. De beide per sonen die in de cabine zaten waren op slag dood. De slachtoffers zijn de 23-jarige J. C. van Vegten en de 44-jarige J. de Jong, beiden uit Gouda. _Wat de oorzaak van het ongeval is, is niet na te gaan. De bestuurder van de vrachtauto heeft blijkbaar den met een vaart van 120 K.M. aansnellenden trein niet opgemerkt. Toen de auto op het eer ste spoor was gekomen werd hij door den trein gegrepen. De schok was zoo hevig, dat de voorwielen van de .vrachtauto wer den vastgeklemd. Een der inzittenden moet daarbij uit de cabine zijn geslagen, terwijl de ander met de overblijfselen van den verbrijzelden wagen naast den spoorweg werd gesmeten en daar onder terecht kwam. De motor lag op grooten afstand in het .veld. De trein, waarmede het ongeluk gebeur de, reed na de aanrijding nog ongeveer 600 meter door en werd ernstig beschadigd. Door een ledig treinstel is hij naar .Gouda getrokken. De Japanners trekken het strategisch ster ke Soetsjau binnen, om welk bezit zij we ken lang bloedig hebben moeten strijden en waarvoor tienduizenden menschen ten offer vielen. Amokmaker doodde radjah. Een bewoner van het eiland Gorong, on- derafdeeling Ceram, maakte amok als ge volg van een grondkwestie. Hij wondde den radjah en drie anderen. De amokmaker werd, aldus de N.B.Crt., hierna door de be volking doodgeknuppeld De radjah is later aan zijn verwondingen in het ziekenhuis overleden. Ook de toestand van de andere verwonde is zeer ernstig. AUTOSNELWEG DEN HAAG—UTRECHT GEOPEND, Gisteren is de autosnelweg 's-Gravenhage Gouda in tegenwoordigheid van tal van autoriteiten geopend. Het wegvak MiddelwegGouwe van den Rijksweg no. 12, dat een lengte heeft van i'/i km., is voltooid en toegevoegd aan het reeds in gebruik genomen gedeelte van den autosnelweg Den HaagUtrecht, waardoor de totale lengte daarvan op 22 k.m. is ge bracht. De „Queen Elisabeth" 9000 ion grooter dan de Queen Mary. De Queen Elisabeth zal den 27en Septem ber door de Engelsche Koningin van stapei gelaten worden op de werf van John Brown Coa., te Clyde, die ook de bouwers ge weest zijn van de Queen Mary. De werk zaamheden zijn, aldus de Msb., gevorderd in volkomen overeenstemming met de plan nen. Zij dreigden een tijdlang belemmerd te worden door een tekort aan stalen platen, maar hiervan is niets meer te merken. Bij de tewaterlating zal zij 22 maanden op sta pel gestaan hebben. Officieel wordt de tonnage nog al tijd op 83.000 ton gesteld, maar de maritieme medewerker der „Daily Telegraph" heeft redenen aan te nemen dat de inhoud ten slotte niet veel beneden de 90.000 ton zal bedra gen, vergeleken bij de 81.235 ton van de Queen Mary. De lengte van het schip bedraagt 1032 voet (309 meter). Meer dan f 70.000 worden uitgegeven voor verbreeding en dregging der rivier te genover de werf, en ook op andere plaat sen, waar het schip langs zal varen als het in het voorjaar van 1940 naar de open zee stoomt. Stroomlijn. Bij den houw van de Queen Elisabeth wordt een geheel nieuwe methode toege past tot verhooging van de snelheid van een schip door vermindering van de wrij ving, ontstaan door de beweging van den romp door het water. Sinds lang reeds is bekend, dat het over elkaar leggen van stalen platen onder de waterlinie van het schip wrijving veroor zaakt, aangezien honderden van die stompe kanten tezamen een merkbaren remmenden invloed uitoefenen. Na wetenschappelijk onderzoek is besloten de kanten der platen met een nieuwe soort cement te „stroomlijnen", zoodat het heele onderdeel van den romp aan het water een glad vlak biedt onder het varen. Uit proeven, met aldus „gestroomlijnde" model-schepen in tanks genomen, is geble ken dat zich geen wrijving en geen draai kolkvorming voordoen, welke beiden de snelheid beïnvloeden. Maar in Adolf Hitier. Een nieuwe Duitsche catechismus. Christus een krijgsman. Een nieuwe versie van de geloofsbelijdenis der Apostelen, welke zoowel het geloof in een God, als het geloof in Hitier omvat, is thans opgenomen in de catechismus, zooals deze door twee geestelijken te Mecklenburg is opgesteld. Aan den inhoud, die even slerk gericht is tegen de Evangelische Kerk als tegen de Joden, ontleent de Manchester Guardian van 7 Juni j.1. de volgende passa ges: Wij gelooven in den eeuwigen God, die zich openbaart in de schepping en in de historie. Wij gelooven niet in Jehova, den naiionalen God van de Joden. Wij gelooven in den verlosser Jezus Christus, den grooten krijgsman, die door de Joden werd gekruisigd. Wij gelooven niet in den Joodscbcn messias, een vermoord slachtoffer van Jehova. Wij gelooven in onze Duitsche natie, ge schapen door God; wij gelooven niet in de Joden als het uitverkoren volk. Wij gelooven in ons heilig moederland, dat Duitschland heet. Wij gelooven niet in het beloofde land Palestina met zijn Je ruzalem. Wij gelooven in de ongeschreven Godde lijke regels en wetten; wij gelooven niet in documenten, bekentenissen en heilige brieven. Wij gelooven niet in den Paus te Rome en evenmin in den Evangeli- schen Paus. Doch wij gelooven in onzen leider Adolf Hitier en in de overwinning van zijn strijd, door God gewenscht. en door God geze gend en in de toekomstige welvaart van ons vaderland. Wij gelooven niet in de geestelijke auto riteit van priesters, doch wij gelooven in de bevrijdende macht van de onderdanig heid en de opoffering van het Duitsche volk en in de macht \au ware kameraad schap De bedrijfsraad voor het Bloembollenbe. drijf heeft een adres gezonden aan de be, trokken gemeentebesturen in de bloembol- lenstreek, waarin in overweging wordt ge geven een aantal werklooze arbeiders tij. dens het bloembollenpellen voor eenige we ken in het vrije bedrijfsleven op te nemen en hun gedurende dien tijd het verdiende loon van den mannelijken werkloozen arbei der voor de helft, ten goede te doen komen boven het steunbedrag, dat anders wordt uitgekeerd. Een dergelijk verzoek zal tot den mlnis, ter van Sociale Zaken worden gericht. (Niet officieel) 5de klasse, 15de lijst Trekking van Donderdag 9 Juni 1938 Hooge Prijzen 1000. 3507 8928 15259 17291 f 400. 1086 8723 200. 1460 7227 12116 14671 15468 100. 1084 2636 4893 8998 9579 20749 Prijzen van 70.— 1049 1057 1099 1253 1379 1403 wie 1822 1876 1895 1961 1981 2015 2135 2153 2248 2372 2457 2481 2516 2517 2536 2599 2698 2745 2759 2902 2906 2930 2937 3089, 3110 3279 3354 3527 3577 3580 3657 3813- 3842 3953 4015 4016 4023 4244 4315 4401 4484 4513 4596 4626 4656 4712 4776 4780 4790 4836 4842 4852 4920 5088 5416 5438 5524 5902 6006 6046 6500 6564 6611 6617 6623 6705 6765 6791 6803 6897 6969 7072 j 7146 7259 7290 7341 7424 7501 7543 7896 7976 8025 8057 8086 8185 8199 8251 8567 j 8593 8621 8681 8822 8954 9058 9187 9261' 9331 9412 9447 9662 10008 10054 10099 10163 10231 10416 10515 10873 10907 11012 11031 1103a 11284 11402 11435 11532 11685 11878 11896 11914 12088 12227 12378 12434 12446 12705 12743 12767; 12810 13044 13196 13351 13528 13555 13628 1364T 13702 13745 13814 13824 13831 .13837 13950 13969! 13971 13986 14005 14077 14260 14261 14297 14305 14331 14419 14454 14602 14619 14661 14733 14750 14801 14836 14850 14999 15103 15139 15141 15143 15175 15253 15333 15591 15699 15864 15909 16139 16388 16417 16533 16582 16725 16857 16992 17248 17266' 17307 17378 17405 17459 17627 17643 17724 17741' 17794 17802 17822 17840 17887 17890 18008 18071 18155 18189 18225 18250 18274 18278 18382 18511 18536 18574 18596 18635 18698 18736 18818 19169 19293 10391 19496 19837 19841 19875 19914 19955 19960 19961 20134 20162 20202 20289 20390 20630 20826 20853 20936 21156 21248 21284 21365 21497 21600 21650 21732 21782 21955 21973 1015 1156 1495 1737 2016 2255 2450 2753 2988 3287 3440 3627 3950 4371 4604 4931 5101 5290 5402 5585 5740 6085 6252 6456 6632 6843 7061 7313 7474 7669 7812 7907 8172 8475 8697 8990 9226 9364 9405 9870 10150 10533 10716 10902 11109 11365 11501 11846 12062 12352 12509 12635 12815 12949 13320 13539 13716 13919 14103 14206 14478 14784 15138 15572 15781 15883 15971 16271 16588 16774 16972 17309 17542 17739 17835 18237 18582 18786 18983 19247 19448 19641 19969 20153 20397 20664 20783 20968 21110 21304 21639 21813 1045 1180 1535 1754 2029 2271 2505 2806 3003 3369 3444 3680 3992 4380 4708 4967 5153 5293 5403 5611 5762 6099 6258 6486 6672 6847 7090 7329 7486 7694 7849 7908 8206 8495 8732 8993 9241 9370 9419 9876 10196 10546 10718 10914 11178 11452 11610 11880 12075 12391 12510 12643 12817 13065 13392 13581 13717 13920 14203 14249 14483 14846 15240 15626 15801 15892 16067 16290 16626 16785 17047 17344 17606 17743 17935 18272 18586 18797 19002 19259 19454 19693 20065 20182 20424 20666 20805 21010 21141 21339 21641 21827 1048 1275 1538 1784 2030 2306 2573 2845 3113 3374 3448 3701 4088 4384 4714 4971 5161 5304 5454 5626 5780 6159 6275 6499 6692 6851 7158 7330 7498 7710 7862 7947 8217 8542 8827 9019 9244 9373 9550 9929 10268 10586 10764 10929 11232 11477 11632 11916 12137 12407 12537 12675 12827 13139 13405 13592' 13793 13940 14257 14517 14887 15270 15627 15810 15894 16074 16426 16662 16788 17080 17396 17636 17750 17990 18366 18606 18800 19007 19271 19492 10728 20072 20185 10448 20672 20828 21069 21143 21468 21643 21837 Nieten 1059 1067 1313 1350 1549 1556 1797 1836 2067 2155 2356 2364 2601 2654 2893 2939 3158 3179 3388 3403 3461 3470 3734 3763 4115 4125 4492 4500 4737 4783 4972 5018 5182 5207 5334 5348 6463 5530 5642 5656 5932 6003 6184 6193 6353 6372 6534 6539 6717 6729 6853 6948 7168 7189 7358 7361 7523 7539 7718 7738 7867 7874 7962 8047 8223 8276 8594 8610 8828 8842 9044 9138 9282 9284 9386 9391 9562 9608 9973 10026 10328 10425 10626 10633 10788 10809 10939 10984 11245 11256 11496 11498 11719 11735 12010 12033 12156 12166 12466 12469 12546 12558 12693 12698 12849 12858 13140 13163 13432 13444 13603 13605 13823 13862 13976 14026 14322 14553 14895 15298 15668 15820 15899 16082 16482 16691 16821 17090 17410 17653 17753 18056 18476 18640 18828 19028 19275 19507 19733 20084 20195 20473 20684 20831 21075 21163 21470 21717 21860 14345 14595 14941 16326 15674 15826 15923 16122 16537 16698 16836 17173 17420 17656 17805 18080 18497 18678 18854 19180 19311 19536 19809 20089 20218 20497 20693 20873 21079 21203 21518 21738 21891 1071 1418 1563 1949 2183 2390 2705 2942 3233 3405 3582 3823 4144 4517 4808 5042 5231 5375 5547 5674 6015 6219 6384 6551 6731 6950 7260 7373 7583 7774 7875 8099 8308 8617 8909 9141 9318 9402 9656 10045 10440 10636 10834 11035 11278 11504 11745 12034 12193 12491 12571 12745 12916 13256 13461 13671 13866 14030 14356 14635 15052 15346 15711 15851 15932 16128 16541 16712 16885 17243 17445 17672 17808 18110 18516 18733 18911 19199 19317 19570 19828 20118 20227 20511 20726 20875 21086 21208 21563 21758 21929 1068 1438 1570 195Ö 2222 2419 2711 2943 3246 3420 3600 3837 4206 4553 4855 5051 5252 5393 5560 5714 6028 6233 6422 6559 6753 7010 7265 7432 7616 7775 7883 8116 8387 8666 8925 9185 9335 9403 9796 10056 10478 10686 10846 11072 11290 11541 11786 12041 12325 12493 12610 12749 12933 13274 13470 13685 13879 14042 14372 14718 15054 15396 15770 15873 15940 16170 16551 16718 16908 17269 17461 17681 17816 18183 18546 18913 19232 19403 19783 19846 20139 20243 20566 20747 20885 21087 21273 21626 21765 21996 f 1154 1484 1594 1957 2244: 2439 2729 2953. 3273 3439 36211 3901' 4312 4583 4859 5061: 5282. 5396 5573 5727 6070 6243 6444 6566 6817i 7059 7292 7459 76431 7782' 7905, 8154' 8409 8687 8973 9222 9362' 9404j 9865: 10143 10499 10697 10890 1108» 11349 11545, 1179: 1205! 12346; 12499! 12629 12803 12945 13305 13525 13703 13892 14099 14422 14736 15090 15446 15771: 15879 15958 16193 1655a 16719 16939 17274 17521' 17721 17824 18214 18557 18953 19239 17444 19624. 19926 20142 20393 20629 20757 20935 21101* 21295 21635 21800 22000

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 8