De benzine wordt niet goedkooper De „Karimata" wordt opnieuw ten strijde uitgerust VJMx&zhJij, AMetieJk Ingekomen personen Vertrokken personen Verslag van de gemeen telijke arbeidsbeurs Koningin Wilhelmina te Luzern Auto van Prins Bernhard in brand Alie van Wijhe-Smeding overleden De eerste Australië vlucht volbracht Een kink in den kabel UIT ONZE OOST Qnderwaterbommen tegen onderzeebooten Andere brandstof voor motor rijtuigen zal ook belast worden De kansen van onze dames tegen Duitschland SüüSS^^Srichten U3 J. de Koning, kantoorbediende, Spoorstr. 9. J. A. H. Bresier, typograaf, Brakkeveld- weg 94. P. T. Bakker, Rozenstraat 27. R. HaanschotenMayr, Dijkweg 2. J. Telkamp, chauffeur-mont. Havenplein 20. W. J. Westerburger, stoker gr. vaart, Kei zersgracht 148. D. N. Küller, terreinchef Rott. Lloyd, Bad huisstraat 45. H. C. Dekker, huishoudster, le Govers- dwarsstraat 2. H. Beuneman, mach.bankw. 3e Emmadw.- ftraat 6. A. de Groot, dienstbode, Prof. Zeeman- straat 30. C. J. van E3—de Wit, Smidstraat 13. J. W. de Wijn, notaris, Weststraat 15. M. A. Blokvander Hoek, Weststraat 18. H. de LangeBlaauw, Anemonenstraat 33. C. W. Karhof, dagdienstbode, Tuinstr. 26. Petronella Roosenbeek, Hoogstraat 103. Talkea Anna Smit, Middenstraat 21. J. van der VorstStevens, Anjelierstr. 5. R. Wassenaar, landarbeider,, Middenvliet 1. W. Hendriks, korp. d. mars., Koekoekstr. 5. J. F, Heuving, arbeider, Bassingracht 143. A. M. van HulsbergenBoxmeer, 2e Vroon- «traat 89. E. J. Maas, dienstbode, Koningdw.str. 31a. H. Dok, dienstbode, Javastraat 113. R. Dijkstra, Duinweg 30. A. van Egmond, reiziger, Spoorstraat 71. Johanna Helena Maria van Emmerik, Van Galenstraat 100. M. C. Talsma, kok, Havenplein 20. S. Bor, landarbeider, Rijksweg 92. C. van den Broek, korp. d. mars., Breewa- terstraat 58. J. M. Buitink, Off. M.S.D., Singel 41. L. Zinke, chauffeur, de Duyterstraat 34. D. Nutte de Boer, machinist, Binenhaven 86 Wed. J. S. HuyserDorlijn, Ruyghweg 197 J. Jurriëns, smidsknecht, Vosstraat 3. J. H. Reich—Klein, arts, Ankerpark 19. A. Smit, bootsman, Goudsbloemstraat 2. A. F. Vervoort—Cornegoor, Kanaalweg 69 Willem Vos, bankwerker Kaz. O.Z.D., Sjoor- gracht 40. F. A. Comans, stucadoor, Anemonenstr. 39 L. Mol, dienstbode, Tuinstraat 20. D. H. Pellers, letterzetter, le Schagendw. straat 14. M. J. Pontier, electricien instr. mkr., Stern straat 46. J. Dijker, huishoudster, Ooievaarstraat 59. K. P. Dijkema, melkkontroleur, Landbouw- Straat 17. P. M. J. JeltemaStulen, Balistraat 37. G. Kramer, zeesjouwer R.W., Vosstraat 2. T. J. Keyzer, majo.or-vliegtuigmaker, Em- mastraat 12. C. Mook en gezin naar Koog a. d. Zaan, Bosjesstraat 71. Clasina P. Graaff naar Vlissinjen, Paling straat 35, bij F. Meijer. Jelle Bosma en gezin naar Leeuwarden, Weberstraat 1. R. Duim naar Hoorn, Drieboomlaan 217. G. 't Hart, naar Amsterdam, Marnixstraat 121, p. a. C. Weeling. H. Kiljan en gezin naar Amsterdam, Laing's Nekstraat 37, huis. S. P. Sparenberg en echtgen. naar Vlissin- gen, Coosje Buskenstraat 32. A. C. Kuiken en gezin naar Bussum, Stevins- weg 36. C. E. BruiningReith en kinderen naar Velsen, Wuustelaan 18. G. van der Ploeg en echtgen. naar Bever wijk, Buchsanghlaan 102. M. Woltjer, naar Amsterdam, Oranje Nas- eaulaan 62. L. Kramer naar 'JjVormerveer, Voltastraat 9. M. M. Herweijer naar Nieuw Helvoet, Mo- riaanscheweg A 81. B. A. Groet, naar Hoorn, Koepoortsweg 58, p.a. C. Broertjes. H. BakkumHopman naar Soerabaja. S. Jonker en echtgen. naar Oost en West Souburg. Paspoortstraat 28. S. BrünnerBreetveld, naar Soerabaja. S. J. van Delden naar Linschoten. T. J. A. Frommé naar 's-Gravenhage, West einde 21a. M. Stamvan Straten en gezin naar Soera baja. A. J. van Breda en gezin naar Oost en West Souburg, Dekerstraat 23. H. le Grand en gezin, naar Oost en West Souburg, Dekkerstraat 14. J. Donderdahl naar Hoorn, Zon 20. W. Bromlewe naar Amsterdam, Jac. van Lennepkade 164, bij N. v. d. Tas. E. Hoogland naar Singapore. A. Gernler en gezin naar Rotterdam. F. v. d. Schuur en gezin naar Wieringen, Nieuwstraat 10. M. A. Havermans en gezin, naar Vlissingen, Nieuwstraat 17. G. de Gruyter Bohlen, naar Castricum, Prov. Ziekenhuis. J. Bouma, naar Amsterdam, van Oldenbar- neveldstraat 75, bij van Zalinge. S. de Witte, naar Oost en West Souburg, Dekkerstraat 46. T. van Bennekom, dienstbode, naar Lange- weg 58, Schelluinen. N. P. R. C. Krul, fotograaf naar Curagao. L. H. Veldhuizen en gezin, employé BPM, naar Tarakan (N.I.). W. van Meurs, naar Amsterdam, Roerstr. 1292, p.a. E. J. Hangard. J. W. de Jong, 1.1. verpleger, naar S. Joris- gasthuis, Delft. C. Hamelink, dienstbode, naar Hilversum, Casper FageLstraat 18. F. Eggink, kleermaker, naar Hoorn, Kruis straat 17, p.a. F. Krul. K. van Warmerdam, naar Amsterdam, Gr. v. Prinstererstraat 19, p.a. J. C. Zijp. W. van der Valk en gezin, matr. le kl., naar Vlissingen, Breewaterstraat 34. J. Vis, teekenaar naar Urk, Wijk 3, no. 54, p.a. mej. G. Brouwer. Wed. L. M. Smitsde Groot, naar Utrecht, Maliebaan 117. J. Hoogkamer en echtgen. naar 's Oraven- hage, Seigneur Semijnweg 281. DE LOGGERTKEILVISSCHERIJ IN 1938. Van de Katwijksche en Scheveningsche vloot hebben dit jaar tot en met Juni aan de treilvisscherij deelgenomen: van Katwijk. 72 motorschepen en 1 stoomdrifter. De motor schepen deden tot en met Juni 1229 reizen en besomden 661.073 aan versche visch. De stoomdrifter maakte 11 reizen en besomde aan versche visch 12.261. Verleden jaar waren eind Juni 75 motorloggers in de vaart geweest: ze maakten tot dien tijd 1155 reizen en besomden 652.346, aan versche visch. Tot eind Juni zijn vanuit Scheveningen 23 motorschepen en 1 stoomtreiler in de vaart geweest. De motorschepen deden 291 reizen en besomden aan versche visch 236.021, aan Versche visch; de stoomtreiler deed 13 reizen en besomden aan versche visch 19.715. Ver leden jaar was van Scheveningen 1 stoom treiler in de vaart en 27 motorschepen. De stoomtreiler maakte 9 reizen en besomde 9400; de motorschepen deden 313 reizen en besomden 228.985, aan versche visch. De motortreilers van Katwijk en Scheve ningen besomden dit jaar gemiddeld per reis 590 (v. j. 600). De haringdrijfnetvisschery. Dit jaar zijn binnengekomen te Vlaardingen: 11 motorschepen met 3215 kantjes, te Sche veningen; 1 motorlogger met 73 kantjes, te IJmuiden: 4 stoomschepen met 968 kantjes en 11 motorschepen met 2312 kantjes ge zouten haring. In het geheel hebben Neder- landsche havens 6568 kantjes gezouten haring tegen verleden jaar tot eind Juni 56.056 kantjes gezouten haring. over de maand Mei 1938. Mannen. Aanbiedingen kwamen in van: 2 bakkers ben. 18 j., 9 bankwerkers (5 ben. 18 j.)19 bollenarbeiders (11 ben. 18 j.)10 chauffeurs, 1 conciërge, 1 drukker, 6 electri- ciens, 1 fotograaf, 14 grondwerkers ,2 incas seerders, 4 kantoorbedienden, 3 kellners, 3 kleermakers (1 ben. 18 j.), 1 kok, 19 land arbeiders, 3 loodgieters (1 ben. 18 j.), 5 loop knechts (3 ben. 18 2 machinisten, 1 ma gazijnbediende, 8 matrozen (1 ben. 18 j.), 12 metselaars, 1 meubelmaker, 1 motordrijver, 8 opperlieden, 1 rijwielhersteller ben 18 j., 33 schilders (2 ben. 18 j.), 2 slagers, 1 smid, 1 steenzetter, 2 stoffeerders, 2 stokers, 3 straatmakers, 1 stucadoor, 44 timmerlieden (2 ben. 18 j.), 35 transportarbeiders, 4 tuin lieden, 72 werklieden (3 ben. 18 j.), 2 win kelbedienden (1 ben. 18 j.) Totaal: 339 personen. Aanvragen kwamen in om: 3 bankwerkers, 30 bollenarbeiders (27 ben. 18 j.1 colporteur, 1 conciërge, 2 electriciens ben. 18 j., 14 grondwerkers, 2 huisknechts, 3 kappers ben. 18 j., 8 kantoorbedienden, 1 kellner, 1 ketelmaker, 2 kleermakers (1 ben. 18 j), 10 landarbeiders, 1 loodgieter, 10 loopknechts (9 ben. 18 j.), 1 magazijnbedien de, 1 matroos, 6 metselaars, 1 meubelmaker, 2 monteurs, 2 opperlieden, 1 opzichter, 2 rij wielherstellers ben. 18 j., 13 schilders (4 ben. 18 j.), 1 schuurder, 1 straatmaker, 8 timmerlieden (1 ben. 18 j.), 10 transport arbeiders, 6 tuinlieden, 33 werklieden (9 ben. 18 j.), 1 ijsventer. Totaal: 180 personen. Geplaatst werden: 3 bankwerkers, 19 bollenarbeiders (16 ben. 18 j. en 2 te Anna Paulowna), 1 colporteur, 1 conciërge, 1 electricien ben. 18 j., 14 grond werkers, 1 huisknecht, 3 kantoorbedienden, 1 kellner, 1 ketelmaker (uit Rotterdam), 2 kleermakers (1 ben. 18 j.), 10 landarbeiders (1 in Duitschland), 1 loodgieter, 1 loopknecht ben. 18 j., 1 magazijnbediende, 2 matrozen (1 te Groningen), 5 metselaars, 1 meubelmaker, 2 monteurs (1 uit Breda), 2 opperlieden, 2 rijwielherstellers ben. 18 j., 11 schilders (3 ben. 18 j. en 2 te Anna Paulowna), 1 schuur der, 1 steenzetter te Urk, 3 straatmakers, 8 timmerlieden (1 ben. 18 j.), 10 transportar beiders, 7 tuinlieden (1 te Haarlem), 33 werklieden (1 uit Velzen en 9 ben .18 j.), 1 ijsventer. Totaal 149 personen. Aan het einde der verslagmaand stonden ingeschreven: 4 bakkers, 1 bakschipper, 27 barkwerkers (10 ben. 18 j.)3 betonwerkers, 1 boekbinder. 11 bollenarbeiders, 40 chauffeurs, 1 colpor teur, 10 conciërges, 2 drukkers, 15 electri ciens (5 ben. 18 j.), 1 fotograaf, 91 grond werkers, 2 huisknechts, 8 incasseerders, 28 kantoorbedienden (1 ben. 18 j.), 1 kapper, 9 kellners, 2 kleermakers, 3 koks (1 ben. 18 j.) 1 koperslager, 75 landarbeiders, 6 letterzet ters, 3 loodgieters (1 ben. 18 j.), 6 loop knechts (2 ben. 18 j.), 1 machinezetter, 7 machinisten, 4 magazijnbedienden, 8 matro zen (1 ben. 18 j.), 1 meubelmaker ben. 18 j„ 1 metaalslijper, 6 metselaars, 4 monteurs, 1 motordrijvcr, 1 muziekonderwijzer, 19 opper lieden, 4 reizigers, 2 scheepmakers, 24 schil ders (1 ben. 18 j.), 7 slagers, 4 smeden, 1 steendrukker, 1 stoffeerder, 9 stokers, 6 straatmakers, 6 stucadoors, 1 stypeur, 51 timmerlieden (1 ben. 18 j.1 touwslager, 168 transportarbeiders, 7 tuinlieden (1 ben. 18 j.), 1 visscher, 1 voerman, 1 vrachtrijder, 296 werklieden (3 ben. 18 j 2 winkelbedienden (1 ben. 18 j.). Totaal: 997 personen, Vrouwen: Aanbiedingen kwam in van: 1 costuumnaaister, 11 dagdienstboden, 4 dagmeisjes ben. 18 j., 10 dienstboden intern (2 ben. 18 j.)4 dienstboden v. d. morgen uren, 1 hulp i. d. huishouding, 1 kantoorbe diende ben. 18 j., 8 morgenmeisjes ben. 18 j., 2 noodhulp dienstboden (1 ben. 18 j.), 3 aard- appelschilsters, 3 verkoopsters (1 ben. 18 j.), 19 werksters. Totaal: 67 personen. Aanvragen kwamen in om: 21 dagdienstboden, 5 dagmeisjes. 8 dienst boden intern, 10 dienstboden v. d. morgen uren (8 ben. 18 j.3 hulpen i. d. huishouding. 2 huishoudsters. 1 kamer-werkmeisje, 2 naai sters voor atelier, 4 noodhulp dienstboden. 1 pakmeisje, 2 schilsters. 1 tweede-meisje, 3 verkoopsters! 2 ben. 18 j.), 14 werksters. Totaal: 77 personen. Geplaatst werden: 1 dagmeisje, 4 dagdienstboden, 2 dienstbo den voor de morgenuren, 2 dienstboden in tern, 2 huishoudsters. 2 hulpen i. d. huishou ding, 4 morgenmeisjes, 3 noodhulp dienst boden, 2 schilsters, 1 verkoopster, 12 werk sters. Totaal: 35 personen. Aan het einde der verslagmaand stonden ingschreven: 1 costuumnaaister. 3 dagdienstboden, 8 dienstboden intern (4 ben. 18 j.)2 dagmeis jes, 1 huisnaaister, 4 kantoorbedienden (2 ben. 18 j.), 1 morgenmeisje, 3 schilsters. 3 verkoopsters (1 ben. 18 J.), 10 werksters. Totaal: 36 personen. H.M. de Koningin heeft met haar gevolg voor eenige dagen haar intrek genomen in het Carlton hotel te Luzern. Vannacht omstreeks half twee is de Au- burn Cord van Z. K. H. Prins Bernhard, op den Rijksweg ArnhemEde, ter hoogte van het Planken Wambuis, vermoedelijk door kortsluiting in de accu, in brand gevlogen en ernstig beschadigd. De Prins was niet in deze grijze two- scater. Deze werd bestuurd door een lid van de hofhouding, die met den schrik vrij kwam. Dank zij het snelle optreden van de Arnhemschc en Edesche brandweer, kon de motor behouden blijven. Het interieur van den auto brandde echter geheel uit. De auto is naar een garage in Ede gesleept. In den leeftijd van 47 jaar is, na het ondergaan van een operatie, in het Protstantsche ziekenhuis te 's-Hertogenbosch, overleden de be kende schrijfster A. van Wijhe-Sme ding, letterkundige te Vught. De overledene werd geboren in Enkhuizen op 17 Juli 1890. Gisteren is. naar de N.R.Crt. meldt, de P.K.—A.P.M. op de eerste vlucht naar Au stralië in den geregejden dienst om 14.25 te Sydney aangekomen. Christelijke haringvisschers niet uitgevaren. Het stakingsconflict in de haringvisscherij komt er op neer, dat de vakbonden na het binnenkomen der schepen zes uren rust voor de visschers eischen, terwijl, zooals wij gisteren mededeelden, de reeders slechts twee uur rust willen toestaan. Tusschen de reeders en de schippers is niettemin overeenstemming bereikt, doch gisteren veroorzaakte de christelijke orga nisatie een kink in den kabel; de chr. vis schers zijn, tegen het oorspronkelijk voor nemen in, hedenochtend niet uitgevaren. GEVANGENISSTRAF GEëlSCHT TEGEN EX-N.S.B. LEIDER. Twee maanden. De officier van Justitie bij den raad van Justitie te Batavia heeft, aldus de N.R.Crt,, tegen ir. van der Laaken, vroeger alge meen organisatieleider van de N.S.B. in Nederlandsch-Indië, in verband met het be kende spreekdelict twee maanden gevange nisstraf geëischt. De uitwerking ervan. Reeda tijdens den wereldoorlog werden ter bestrijding van onderzeebooten dieptebommen gebezigd. Na dien oorlog is men allerwege aan het werk gegaan de onderwaterbommen te verbeteren. Vooral de hoeveelheid ontplof bare stof werd aanz;enlijk vergroot Met la dingen van 300 kg trinitrotoluol, dus het dubbele van die uit den wereldoorlog, zijn proeven, op onderzeebooten genomen, om de uitwerking daarvan na te gaan. Bevond de onderzeeboot zich boven de bom dan werden op 15 M. afstand groote verwoes tingen in de boot aangericht. Ook op 20 M. waren de beschadigingen nog aanzienlijk. Op 40 M. afstand vlogen tengevolge van de schokken de nieten er nog uit en raakte de eiectrische installatie defect. Wat de onderzeeboot onder de bom geplaatst dan was de uitwerking veel minder hevig. Op 7.5 M. traden nog groote beschadigingen op, doch geen scheuren in de tanks. Op 10 tot 15 M. afstand kwamen kleinere beschadi gingen tusschen den commandotoren en de buitenhuid van het schip voor. Óp 20 M. raakten de eiectrische installatie en de buis leidingen nog defect. Bevond de bom zich bij de ontploffing op dezelfde hoogte als de onderzeeboot, dan hield de uitwerking het midden tusschen beide bovengenoemde. Uit het vorenstaande blijkt wel, dat een dieptebom een geweldige ravage kan aan richten, mits deze goed is geplaatst. Daar tegenover staat, dat een moderne onderzee boot tot 100 M. en meer kan duiken en dit tegenwoordig in ongelooflijk korten tijd. Een hooge onderzeeboot heeft daarvoor slechts 40 seconden noodig. Daardoor wordt de trefkans belangrijk geringer, waarbij nog komt, dat lichte eenheden slechts een beperkt aantal zware dieptebommen kunnen meevoeren. De achillespees, ook voor de moderne on derzeeboot, blijft de langzame vaart onder water, welke gemiddeld nog 8 tot 9 zeemijlen bedraagt. Door de samenwerking van vlieg tuigen, luistertoestellen, torpedomotorvaar tuigen. benevens dieptebommen, is de onder zeeboot dan ook kwetsbaarder geworden. (N. R. Ct.) BIJZONDER INVOERRECHT BLUFT GEHANDHAAFD. Bij de Tweede Kamer is een wetsontwerp ingediend houdende nadere voorzieningen ten aanzien van de heffing van het bij zonder invoerrecht op benzine. Het zal wel geen betoog behoeven, aldus de memorie van Toelichting, dat de schatkist voorzoover thans is te voorzien, in de eerste jaren de op brengst van t bijzonder invoerrecht op benzine van meer dan f 32.000.000 niet kan missen 't Hierbij aangeboden wetsontwerp strekt dan ook in de eerste plaats om artikel 20 van de wet van 19 December 1931 in dien zin te wijzigen, dat de geldigheids duur van deze wet voorloopig met vijf jaren en dus tot 1 Januari 1944 wordt verlengd- Kosten noch moeite worden ge spaard. De resten van Bec- ker's toren zijn opgeruimd. Ein de dezer week weer naar het Lutinegebied. Trots drijft de Karimata op de reede van Terschelling voor zijn eene en laatste an ker. Aan boord wordt thans orde op de zaken gesteld. De Stortemelk vaart als van ouds tusschen wal en molen heen en weer. Inge nieurs en monteurs van Heemaf, Stork, van Kinderdijk en de Billitonmaatschappij, de lasscher van Leeuwarden reizen heen en weer en rusten de Karimata opnieuw ten strijde uit. Uit de jongste ervaringen heeft men leer zame lessen getrokken en men gaat nu den molen volkomen bestand tegen stormen ma ken. Kosten noch moeite worden gespaard, naar de N.R.Ct. meldt, om den tegenslag te bo ven te komen. Te Kinderdijk heeft men den ganschen Zondag moeten werken om tijdig gereed te komen. De nieuw-gemaakte onder- deelen zijn op een vrachtauto geladen en naar Ilarlingen geraced, waar 'n extra-boot gereed lag om te zorgen voor verder vervoer naar Terschelling. De vijfduims ankerdraden zijn bij den storm afgeknapt als een draadje, maar on middellijk is er een zesduimsdraad besteld. Gisteren speelden aan de kade kwajongens verstoppertje achter de houten rollen, waaromheen deze kanjer van een anker draad is gewonden. Drie kleine broers daarvan, alle vijfduims, liggen daarnevens te wachten op het oogenblik, dat zij aan boord van de Karimata worden gemon teerd. Iedere Schellinper, die zichzelf res pecteert, moet even den zesduimer gaan zien, waaraan straks de Karimata zal wor den opgetrokken. Alles wat hier zeilt en schipt, komt onder den indruk van dezen enormen ankerdraad met zijn 130 ton trek- vermogen. „Tjonge, tjonge, wat een draad! Als hij daaraan ligt, kan hij windkracht 12 maar veilig op zijn tabernakel laten spelen!" In dien trant redeneert het gezelschap, dat bij den opgerolden ankerdraad den tijd met beschouwingen vult. Wij meldden reeds, dat Vrijdag op het Lutineterrein twee ankerdraden, die afge knapt waren, zijn opgevischt. Zondag is men opnieuw uitgevaren, om de resten van Beckers' toren, die nog opgeruiaud moesten worden, te laten springen. De andere verloren ankerdraden zijn inmiddels nog niet teruggevonden. Gisteravond hebben wij de Texel uit Har- lingen zien komen met tal van nieuwe onderdeelen voor de Karimata. Eiectrische lasrhtransformatorcn zijn hier aangeko men, mitsgaders een ankerstop .van groote afmetingen. De lasscher uit Leeuwarden, die den ioneens van den machinistencursns aan de Zeevaartschool onderwijs in 't las- schen geeft, heeft de handen vol werk op den tinruolcn. Inderdaad, ook de „Karimata"- in-rust is een bedrijf, waarin hard gewerkt wordt. Maar ook voor de verpoozing is er tijd en aandacht. Als er Zondags in het Badpavil joen gedanst wordt, dan trekt ook de Ka- rimafabevolking, voorzoover zij belust is op een pretje, derwaarts, om er een rondje te dansen met de Tersehollineer meisjes, die de Karimata en alles wat daar denkt en zwoegt nog meer waardeeren, sedert het den radetten der Zeevaartschool bij oekase van den directeur verboden is tot 15 Juli het badpaviljoen te betreden. Zij hebben het onlangs daar wat al te bont gemaakt en moeten zulks nu bezuren. De eerste vertooning van de „Ka- rimatafilm." Gisteravond hebben wij de eerste vertoo ning van de Karimatafilm in hotel Nap bij gewoond. De leider van het werk, de heer Bol. had alle betrokkenen hij het Karimata- bedrijf te Terschelling nitgnnoodigd om de nieuwe film te komen zien. Zij is wel wat heel kort, maar de vertooning van het frag ment sloeg geweldig in. Naar wij van betrouwbare zijde vernamen, zal de Karimata aan het einde van de week gereed zijn voor het vertrek naar het Luti neterrein. Verwacht mag worden, dat de molen Zaterdag of Zondag naar de Terschel- linger gronden vertrekt althans wanneer de weersomstandigheden, die tot dusver nog ver van fraai zijn geweest, het haar zullen toestaan. Mej. van Balen Blanken tegen de wereldrecordhondster Dora Rat- jen. Wanneer we de kansen peilen van onze nationale damee-athletiekploeg tegen het sterke Duitsche team dan moeten we constateeren, dat Zon dag 10 Juli a.s. als de wedstrijd te Rotterdam wordt gehouden, een nederlaag tegen onze Oosterburen te verwachten is., wat ook vorig jaar te Wuppertal het geval was. De mooiste kansen voor Holland liggen ongetwijfeld op de sprint en de horden. De strijd tusschen Kiithe Krauss en Fannv Koen wordt met spanning tegemoet gezien. Zou onze sterke Hol.landsclie sprintster kans zien haar groote rivale te verslaan? Mej. Koen heeft een fenomenale start en dit is een belangrijk voordeel. Wanneer zij voldoende zelfvertrouwen heeft behoeft zij de sterke Duitsche sprintster niet te vree zen. Het zelfde geldt op de 80 m. horden Onze heide loopsters Doorgeest en ter Braake zijn nog steeds zeer sterk en zullen het de Duitsche dames, van wie vooral Dempe buitengewoon snel is, zeer lastig kunnen maken. Bij het hoogspringen is een Duit sche zege wel zeer waarschijnlijk, omdat hier de wereldrecordhoudster Dora Ratjen aan de bak verschijnt. En toch, wist vorig jaar mej. van Balen Blanken haar niet te over treffen? Een tweede plaats behoort voor onze landgenoote in ieder geval tot de mogelijkheden. Ons verspringen is niet sterk bezet of hier zouden verrassingen moeten plaats hebben. Onze werpnuniniers zijn de zwak ste nummers. Een fraai nummer zal de 4X100 meter estafette worden, waarin de 4 dames van A. D. A. starten die volkomen op elkanders wissels zijn ingesteld. Ongetwijfeld is Zondag te Rotterdam fraaie de.mesathletiek te genieten! VAN DEN BOSCH GELIJK MET EUWE. Om het persoonlijk kampioen* schap van Nederland. De strijd om de bovenste plaatsen wordt hardnekkig voortgezet. Euwe vocht gisteravond om de leiding te behouden en dit is hem in zooverre gelukt, dat bij de eerste plaats moet deelen met Van den Bosch, die een snelle overwinning op Van Does- burgh behaalde. Mulder maakte het den oud-wereldkam pioen zoo lastig, dat deze het slechts tot remisie kon brengen. De verdere uitslagen luidden: PrinsCortlever 0—1, Muilwijkde Groot 01, Van Mindeno—Fontein AA Van ScheltingaI.andau A A\ Afgebroken partij derde ronde: Prins van Scheltinga 0—1. De stand luidt thans: 1. en 2. Euwe en Van den Bosch, ieder 3A punt; 3. en 4. Landau en Cortlever, ieder 3 punten: 5. Van Scheltinga 2A punt; 6. en 7. Mulder en Prins, ieder 2 punten; 8. de Groot VA punt; 9 en 10. Fontein en van Doesbürg., ieder 1 punt: 11. en 12. van Mindeno en Muil wijk, ieder A punt. W/KB/A Gfc/V Zwaar weer. Gisteren heeft zich boven onze gemeente een zware onweersbui ontlast. Het regende hevig en er. vielen ook hagelsteenen. Bij den heer N. Bays te Westerland is de bliksem ingeslagen. Wel is daar eenige scha de aangericht, maar gelukkig is er geen brand veroorzaakt. PURMEREND, 5 Juli. Gemeentel. Kaasbeurs. Verhandeld 19 par tijen, wegende 72.000 Kg., handel goed, hoogste prijs f 21.50. 9 stapels kleine Boe renkaas f 21.50, 1 stapel volvette f 23.50, 1312 Kg. boter f 1.201.30 per kilo. Runderen, totaal 480 stuks: 200 vette koeien 6372 ct. per kilo, matip; 1 i-S gelde koeien f 110—200 per stuk, matig; 80 melk? koeion f 210300 per stuk, matig: 42 stieren 52—56 ct. per kilo, matig; 15 paarden f 80 160 per stuk, stug; 46 vette kalveren 3050 ct. per kilo, matig; 348 nuchtere kalveren voor de slacht f 5—12, voor de fok f 1118 per stuk, vlug; vette varkens voor de slacht (166 stuks) 52—54 ct. per kilo, vlug; 42 ma gere varkens f 2843 per stuk, vlug; 381 bigpen f 1524 per stuk, vlug; 513 schapen f 15—29 per stuk, vlug; 37 bokken f 314 per stuk, matig; 380 lammeren f 712 per stuk, matip; kipeieren f 3.253.75, eend eieren f 2.60, per 100 st. Oude kippon en ha nen 3545 ct. per kilo, konijnen f 0.50—1.60 per stuk, eenden 2050 ct. per stuk. duiven 40 ct. per paar, N.H. blaqwen f 0.624A—0.70, jonge hanen 0.37V20.40, uitzondering 0.42^—0.45. Coöp. Centrale. F.ierveiiing. Aanvoer: 8000 eendeieren f 2.752.85, 75.000 kineieren 65—66 Kg. 3.70—3.80, 63—64 Ke. 3.65—3.75, 60—62 Kp. 3.55—3.70. 58—59 Kp. 3.45—3.60, 56—57 Kp. 3.45—3.55, 53—55 Kg. 3.35—3.45. WARMENHUIZEN, 5 Juli. Schotsrhe muizen B.608.20. id. grove 7-608. id. drielingen 5.206.20, eipenhei- mers 10,00. Aanvoer: 61.600 Kp. aardappelen. XOORnSCHARWOUDE. 6 Juli. Schofsche muizen 67.30, erooten 6.40— 7.30, hl. eipenheimers 10.SO—11, drielinpen 4.405.60, kleine 1.602.60, zilvernen 10.70, tninhnnnen 3.60, witte kool 6.40, bloemkool 5.105.40. BROF.K OP LANGENDIJK, 6 Juli. Srhotsche muizen 6—7.70. drielinpen 320 —5.70, snijhoonen 26.10, rabarber 2-30, De veiling duurt voort.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 7