De benzine
wordt niet goedkooper
De „Karimata" wordt opnieuw
ten strijde uitgerust
VJMx&zhJij,
AMetieJk
Ingekomen personen
Vertrokken personen
Verslag van de gemeen
telijke arbeidsbeurs
Koningin Wilhelmina
te Luzern
Auto van
Prins Bernhard in brand
Alie van Wijhe-Smeding
overleden
De eerste Australië vlucht
volbracht
Een kink in den kabel
UIT ONZE OOST
Qnderwaterbommen tegen
onderzeebooten
Andere brandstof voor motor
rijtuigen zal ook belast worden
De kansen van onze
dames tegen Duitschland
SüüSS^^Srichten U3
J. de Koning, kantoorbediende, Spoorstr. 9.
J. A. H. Bresier, typograaf, Brakkeveld-
weg 94.
P. T. Bakker, Rozenstraat 27.
R. HaanschotenMayr, Dijkweg 2.
J. Telkamp, chauffeur-mont. Havenplein 20.
W. J. Westerburger, stoker gr. vaart, Kei
zersgracht 148.
D. N. Küller, terreinchef Rott. Lloyd, Bad
huisstraat 45.
H. C. Dekker, huishoudster, le Govers-
dwarsstraat 2.
H. Beuneman, mach.bankw. 3e Emmadw.-
ftraat 6.
A. de Groot, dienstbode, Prof. Zeeman-
straat 30.
C. J. van E3—de Wit, Smidstraat 13.
J. W. de Wijn, notaris, Weststraat 15.
M. A. Blokvander Hoek, Weststraat 18.
H. de LangeBlaauw, Anemonenstraat 33.
C. W. Karhof, dagdienstbode, Tuinstr. 26.
Petronella Roosenbeek, Hoogstraat 103.
Talkea Anna Smit, Middenstraat 21.
J. van der VorstStevens, Anjelierstr. 5.
R. Wassenaar, landarbeider,, Middenvliet 1.
W. Hendriks, korp. d. mars., Koekoekstr. 5.
J. F, Heuving, arbeider, Bassingracht 143.
A. M. van HulsbergenBoxmeer, 2e Vroon-
«traat 89.
E. J. Maas, dienstbode, Koningdw.str. 31a.
H. Dok, dienstbode, Javastraat 113.
R. Dijkstra, Duinweg 30.
A. van Egmond, reiziger, Spoorstraat 71.
Johanna Helena Maria van Emmerik, Van
Galenstraat 100.
M. C. Talsma, kok, Havenplein 20.
S. Bor, landarbeider, Rijksweg 92.
C. van den Broek, korp. d. mars., Breewa-
terstraat 58.
J. M. Buitink, Off. M.S.D., Singel 41.
L. Zinke, chauffeur, de Duyterstraat 34.
D. Nutte de Boer, machinist, Binenhaven 86
Wed. J. S. HuyserDorlijn, Ruyghweg 197
J. Jurriëns, smidsknecht, Vosstraat 3.
J. H. Reich—Klein, arts, Ankerpark 19.
A. Smit, bootsman, Goudsbloemstraat 2.
A. F. Vervoort—Cornegoor, Kanaalweg 69
Willem Vos, bankwerker Kaz. O.Z.D., Sjoor-
gracht 40.
F. A. Comans, stucadoor, Anemonenstr. 39
L. Mol, dienstbode, Tuinstraat 20.
D. H. Pellers, letterzetter, le Schagendw.
straat 14.
M. J. Pontier, electricien instr. mkr., Stern
straat 46.
J. Dijker, huishoudster, Ooievaarstraat 59.
K. P. Dijkema, melkkontroleur, Landbouw-
Straat 17.
P. M. J. JeltemaStulen, Balistraat 37.
G. Kramer, zeesjouwer R.W., Vosstraat 2.
T. J. Keyzer, majo.or-vliegtuigmaker, Em-
mastraat 12.
C. Mook en gezin naar Koog a. d. Zaan,
Bosjesstraat 71.
Clasina P. Graaff naar Vlissinjen, Paling
straat 35, bij F. Meijer.
Jelle Bosma en gezin naar Leeuwarden,
Weberstraat 1.
R. Duim naar Hoorn, Drieboomlaan 217.
G. 't Hart, naar Amsterdam, Marnixstraat
121, p. a. C. Weeling.
H. Kiljan en gezin naar Amsterdam, Laing's
Nekstraat 37, huis.
S. P. Sparenberg en echtgen. naar Vlissin-
gen, Coosje Buskenstraat 32.
A. C. Kuiken en gezin naar Bussum, Stevins-
weg 36.
C. E. BruiningReith en kinderen naar
Velsen, Wuustelaan 18.
G. van der Ploeg en echtgen. naar Bever
wijk, Buchsanghlaan 102.
M. Woltjer, naar Amsterdam, Oranje Nas-
eaulaan 62.
L. Kramer naar 'JjVormerveer, Voltastraat 9.
M. M. Herweijer naar Nieuw Helvoet, Mo-
riaanscheweg A 81.
B. A. Groet, naar Hoorn, Koepoortsweg 58,
p.a. C. Broertjes.
H. BakkumHopman naar Soerabaja.
S. Jonker en echtgen. naar Oost en West
Souburg. Paspoortstraat 28.
S. BrünnerBreetveld, naar Soerabaja.
S. J. van Delden naar Linschoten.
T. J. A. Frommé naar 's-Gravenhage, West
einde 21a.
M. Stamvan Straten en gezin naar Soera
baja.
A. J. van Breda en gezin naar Oost en West
Souburg, Dekerstraat 23.
H. le Grand en gezin, naar Oost en West
Souburg, Dekkerstraat 14.
J. Donderdahl naar Hoorn, Zon 20.
W. Bromlewe naar Amsterdam, Jac. van
Lennepkade 164, bij N. v. d. Tas.
E. Hoogland naar Singapore.
A. Gernler en gezin naar Rotterdam.
F. v. d. Schuur en gezin naar Wieringen,
Nieuwstraat 10.
M. A. Havermans en gezin, naar Vlissingen,
Nieuwstraat 17.
G. de Gruyter Bohlen, naar Castricum, Prov.
Ziekenhuis.
J. Bouma, naar Amsterdam, van Oldenbar-
neveldstraat 75, bij van Zalinge.
S. de Witte, naar Oost en West Souburg,
Dekkerstraat 46.
T. van Bennekom, dienstbode, naar Lange-
weg 58, Schelluinen.
N. P. R. C. Krul, fotograaf naar Curagao.
L. H. Veldhuizen en gezin, employé BPM,
naar Tarakan (N.I.).
W. van Meurs, naar Amsterdam, Roerstr.
1292, p.a. E. J. Hangard.
J. W. de Jong, 1.1. verpleger, naar S. Joris-
gasthuis, Delft.
C. Hamelink, dienstbode, naar Hilversum,
Casper FageLstraat 18.
F. Eggink, kleermaker, naar Hoorn, Kruis
straat 17, p.a. F. Krul.
K. van Warmerdam, naar Amsterdam, Gr.
v. Prinstererstraat 19, p.a. J. C. Zijp.
W. van der Valk en gezin, matr. le kl.,
naar Vlissingen, Breewaterstraat 34.
J. Vis, teekenaar naar Urk, Wijk 3, no. 54,
p.a. mej. G. Brouwer.
Wed. L. M. Smitsde Groot, naar Utrecht,
Maliebaan 117.
J. Hoogkamer en echtgen. naar 's Oraven-
hage, Seigneur Semijnweg 281.
DE LOGGERTKEILVISSCHERIJ IN 1938.
Van de Katwijksche en Scheveningsche
vloot hebben dit jaar tot en met Juni aan de
treilvisscherij deelgenomen: van Katwijk. 72
motorschepen en 1 stoomdrifter. De motor
schepen deden tot en met Juni 1229 reizen en
besomden 661.073 aan versche visch. De
stoomdrifter maakte 11 reizen en besomde
aan versche visch 12.261. Verleden jaar
waren eind Juni 75 motorloggers in de vaart
geweest: ze maakten tot dien tijd 1155 reizen
en besomden 652.346, aan versche visch.
Tot eind Juni zijn vanuit Scheveningen 23
motorschepen en 1 stoomtreiler in de vaart
geweest. De motorschepen deden 291 reizen
en besomden aan versche visch 236.021, aan
Versche visch; de stoomtreiler deed 13 reizen
en besomden aan versche visch 19.715. Ver
leden jaar was van Scheveningen 1 stoom
treiler in de vaart en 27 motorschepen. De
stoomtreiler maakte 9 reizen en besomde
9400; de motorschepen deden 313 reizen
en besomden 228.985, aan versche visch.
De motortreilers van Katwijk en Scheve
ningen besomden dit jaar gemiddeld per reis
590 (v. j. 600).
De haringdrijfnetvisschery.
Dit jaar zijn binnengekomen te Vlaardingen:
11 motorschepen met 3215 kantjes, te Sche
veningen; 1 motorlogger met 73 kantjes, te
IJmuiden: 4 stoomschepen met 968 kantjes
en 11 motorschepen met 2312 kantjes ge
zouten haring. In het geheel hebben Neder-
landsche havens 6568 kantjes gezouten haring
tegen verleden jaar tot eind Juni 56.056
kantjes gezouten haring.
over de maand Mei 1938.
Mannen.
Aanbiedingen kwamen in van:
2 bakkers ben. 18 j., 9 bankwerkers (5 ben.
18 j.)19 bollenarbeiders (11 ben. 18 j.)10
chauffeurs, 1 conciërge, 1 drukker, 6 electri-
ciens, 1 fotograaf, 14 grondwerkers ,2 incas
seerders, 4 kantoorbedienden, 3 kellners, 3
kleermakers (1 ben. 18 j.), 1 kok, 19 land
arbeiders, 3 loodgieters (1 ben. 18 j.), 5 loop
knechts (3 ben. 18 2 machinisten, 1 ma
gazijnbediende, 8 matrozen (1 ben. 18 j.), 12
metselaars, 1 meubelmaker, 1 motordrijver,
8 opperlieden, 1 rijwielhersteller ben 18 j., 33
schilders (2 ben. 18 j.), 2 slagers, 1 smid, 1
steenzetter, 2 stoffeerders, 2 stokers, 3
straatmakers, 1 stucadoor, 44 timmerlieden
(2 ben. 18 j.), 35 transportarbeiders, 4 tuin
lieden, 72 werklieden (3 ben. 18 j.), 2 win
kelbedienden (1 ben. 18 j.)
Totaal: 339 personen.
Aanvragen kwamen in om:
3 bankwerkers, 30 bollenarbeiders (27 ben.
18 j.1 colporteur, 1 conciërge, 2 electriciens
ben. 18 j., 14 grondwerkers, 2 huisknechts,
3 kappers ben. 18 j., 8 kantoorbedienden, 1
kellner, 1 ketelmaker, 2 kleermakers (1 ben.
18 j), 10 landarbeiders, 1 loodgieter, 10
loopknechts (9 ben. 18 j.), 1 magazijnbedien
de, 1 matroos, 6 metselaars, 1 meubelmaker,
2 monteurs, 2 opperlieden, 1 opzichter, 2 rij
wielherstellers ben. 18 j., 13 schilders (4
ben. 18 j.), 1 schuurder, 1 straatmaker, 8
timmerlieden (1 ben. 18 j.), 10 transport
arbeiders, 6 tuinlieden, 33 werklieden (9 ben.
18 j.), 1 ijsventer.
Totaal: 180 personen.
Geplaatst werden:
3 bankwerkers, 19 bollenarbeiders (16 ben.
18 j. en 2 te Anna Paulowna), 1 colporteur,
1 conciërge, 1 electricien ben. 18 j., 14 grond
werkers, 1 huisknecht, 3 kantoorbedienden, 1
kellner, 1 ketelmaker (uit Rotterdam), 2
kleermakers (1 ben. 18 j.), 10 landarbeiders
(1 in Duitschland), 1 loodgieter, 1 loopknecht
ben. 18 j., 1 magazijnbediende, 2 matrozen (1
te Groningen), 5 metselaars, 1 meubelmaker,
2 monteurs (1 uit Breda), 2 opperlieden, 2
rijwielherstellers ben. 18 j., 11 schilders (3
ben. 18 j. en 2 te Anna Paulowna), 1 schuur
der, 1 steenzetter te Urk, 3 straatmakers, 8
timmerlieden (1 ben. 18 j.), 10 transportar
beiders, 7 tuinlieden (1 te Haarlem), 33
werklieden (1 uit Velzen en 9 ben .18 j.), 1
ijsventer.
Totaal 149 personen.
Aan het einde der verslagmaand stonden
ingeschreven:
4 bakkers, 1 bakschipper, 27 barkwerkers
(10 ben. 18 j.)3 betonwerkers, 1 boekbinder.
11 bollenarbeiders, 40 chauffeurs, 1 colpor
teur, 10 conciërges, 2 drukkers, 15 electri
ciens (5 ben. 18 j.), 1 fotograaf, 91 grond
werkers, 2 huisknechts, 8 incasseerders, 28
kantoorbedienden (1 ben. 18 j.), 1 kapper, 9
kellners, 2 kleermakers, 3 koks (1 ben. 18 j.)
1 koperslager, 75 landarbeiders, 6 letterzet
ters, 3 loodgieters (1 ben. 18 j.), 6 loop
knechts (2 ben. 18 j.), 1 machinezetter, 7
machinisten, 4 magazijnbedienden, 8 matro
zen (1 ben. 18 j.), 1 meubelmaker ben. 18 j„
1 metaalslijper, 6 metselaars, 4 monteurs, 1
motordrijvcr, 1 muziekonderwijzer, 19 opper
lieden, 4 reizigers, 2 scheepmakers, 24 schil
ders (1 ben. 18 j.), 7 slagers, 4 smeden, 1
steendrukker, 1 stoffeerder, 9 stokers, 6
straatmakers, 6 stucadoors, 1 stypeur, 51
timmerlieden (1 ben. 18 j.1 touwslager, 168
transportarbeiders, 7 tuinlieden (1 ben. 18 j.),
1 visscher, 1 voerman, 1 vrachtrijder, 296
werklieden (3 ben. 18 j 2 winkelbedienden
(1 ben. 18 j.).
Totaal: 997 personen,
Vrouwen:
Aanbiedingen kwam in van:
1 costuumnaaister, 11 dagdienstboden, 4
dagmeisjes ben. 18 j., 10 dienstboden intern
(2 ben. 18 j.)4 dienstboden v. d. morgen
uren, 1 hulp i. d. huishouding, 1 kantoorbe
diende ben. 18 j., 8 morgenmeisjes ben. 18 j.,
2 noodhulp dienstboden (1 ben. 18 j.), 3 aard-
appelschilsters, 3 verkoopsters (1 ben. 18 j.),
19 werksters.
Totaal: 67 personen.
Aanvragen kwamen in om:
21 dagdienstboden, 5 dagmeisjes. 8 dienst
boden intern, 10 dienstboden v. d. morgen
uren (8 ben. 18 j.3 hulpen i. d. huishouding.
2 huishoudsters. 1 kamer-werkmeisje, 2 naai
sters voor atelier, 4 noodhulp dienstboden.
1 pakmeisje, 2 schilsters. 1 tweede-meisje, 3
verkoopsters! 2 ben. 18 j.), 14 werksters.
Totaal: 77 personen.
Geplaatst werden:
1 dagmeisje, 4 dagdienstboden, 2 dienstbo
den voor de morgenuren, 2 dienstboden in
tern, 2 huishoudsters. 2 hulpen i. d. huishou
ding, 4 morgenmeisjes, 3 noodhulp dienst
boden, 2 schilsters, 1 verkoopster, 12 werk
sters.
Totaal: 35 personen.
Aan het einde der verslagmaand stonden
ingschreven:
1 costuumnaaister. 3 dagdienstboden, 8
dienstboden intern (4 ben. 18 j.)2 dagmeis
jes, 1 huisnaaister, 4 kantoorbedienden (2
ben. 18 j.), 1 morgenmeisje, 3 schilsters. 3
verkoopsters (1 ben. 18 J.), 10 werksters.
Totaal: 36 personen.
H.M. de Koningin heeft met haar gevolg
voor eenige dagen haar intrek genomen in
het Carlton hotel te Luzern.
Vannacht omstreeks half twee is de Au-
burn Cord van Z. K. H. Prins Bernhard, op
den Rijksweg ArnhemEde, ter hoogte van
het Planken Wambuis, vermoedelijk door
kortsluiting in de accu, in brand gevlogen en
ernstig beschadigd.
De Prins was niet in deze grijze two-
scater. Deze werd bestuurd door een lid van
de hofhouding, die met den schrik vrij
kwam. Dank zij het snelle optreden van de
Arnhemschc en Edesche brandweer, kon de
motor behouden blijven. Het interieur van
den auto brandde echter geheel uit.
De auto is naar een garage in Ede gesleept.
In den leeftijd van 47 jaar is, na
het ondergaan van een operatie, in
het Protstantsche ziekenhuis te
's-Hertogenbosch, overleden de be
kende schrijfster A. van Wijhe-Sme
ding, letterkundige te Vught.
De overledene werd geboren in
Enkhuizen op 17 Juli 1890.
Gisteren is. naar de N.R.Crt. meldt, de
P.K.—A.P.M. op de eerste vlucht naar Au
stralië in den geregejden dienst om 14.25 te
Sydney aangekomen.
Christelijke haringvisschers niet
uitgevaren.
Het stakingsconflict in de haringvisscherij
komt er op neer, dat de vakbonden na het
binnenkomen der schepen zes uren rust
voor de visschers eischen, terwijl, zooals
wij gisteren mededeelden, de reeders slechts
twee uur rust willen toestaan.
Tusschen de reeders en de schippers is
niettemin overeenstemming bereikt, doch
gisteren veroorzaakte de christelijke orga
nisatie een kink in den kabel; de chr. vis
schers zijn, tegen het oorspronkelijk voor
nemen in, hedenochtend niet uitgevaren.
GEVANGENISSTRAF GEëlSCHT TEGEN
EX-N.S.B. LEIDER.
Twee maanden.
De officier van Justitie bij den raad van
Justitie te Batavia heeft, aldus de N.R.Crt,,
tegen ir. van der Laaken, vroeger alge
meen organisatieleider van de N.S.B. in
Nederlandsch-Indië, in verband met het be
kende spreekdelict twee maanden gevange
nisstraf geëischt.
De uitwerking ervan.
Reeda tijdens den wereldoorlog werden ter
bestrijding van onderzeebooten dieptebommen
gebezigd. Na dien oorlog is men allerwege aan
het werk gegaan de onderwaterbommen te
verbeteren. Vooral de hoeveelheid ontplof
bare stof werd aanz;enlijk vergroot Met la
dingen van 300 kg trinitrotoluol, dus het
dubbele van die uit den wereldoorlog, zijn
proeven, op onderzeebooten genomen, om de
uitwerking daarvan na te gaan.
Bevond de onderzeeboot zich boven de bom
dan werden op 15 M. afstand groote verwoes
tingen in de boot aangericht. Ook op 20 M.
waren de beschadigingen nog aanzienlijk. Op
40 M. afstand vlogen tengevolge van de
schokken de nieten er nog uit en raakte de
eiectrische installatie defect.
Wat de onderzeeboot onder de bom geplaatst
dan was de uitwerking veel minder hevig.
Op 7.5 M. traden nog groote beschadigingen
op, doch geen scheuren in de tanks. Op 10
tot 15 M. afstand kwamen kleinere beschadi
gingen tusschen den commandotoren en de
buitenhuid van het schip voor. Óp 20 M.
raakten de eiectrische installatie en de buis
leidingen nog defect.
Bevond de bom zich bij de ontploffing op
dezelfde hoogte als de onderzeeboot, dan
hield de uitwerking het midden tusschen
beide bovengenoemde.
Uit het vorenstaande blijkt wel, dat een
dieptebom een geweldige ravage kan aan
richten, mits deze goed is geplaatst. Daar
tegenover staat, dat een moderne onderzee
boot tot 100 M. en meer kan duiken en dit
tegenwoordig in ongelooflijk korten tijd. Een
hooge onderzeeboot heeft daarvoor slechts 40
seconden noodig. Daardoor wordt de trefkans
belangrijk geringer, waarbij nog komt, dat
lichte eenheden slechts een beperkt aantal
zware dieptebommen kunnen meevoeren.
De achillespees, ook voor de moderne on
derzeeboot, blijft de langzame vaart onder
water, welke gemiddeld nog 8 tot 9 zeemijlen
bedraagt. Door de samenwerking van vlieg
tuigen, luistertoestellen, torpedomotorvaar
tuigen. benevens dieptebommen, is de onder
zeeboot dan ook kwetsbaarder geworden.
(N. R. Ct.)
BIJZONDER INVOERRECHT BLUFT
GEHANDHAAFD.
Bij de Tweede Kamer is een wetsontwerp
ingediend houdende nadere voorzieningen
ten aanzien van de heffing van het bij
zonder invoerrecht op benzine.
Het zal wel geen betoog behoeven,
aldus de memorie van Toelichting,
dat de schatkist voorzoover thans is
te voorzien, in de eerste jaren de op
brengst van t bijzonder invoerrecht
op benzine van meer dan f 32.000.000
niet kan missen 't Hierbij aangeboden
wetsontwerp strekt dan ook in de
eerste plaats om artikel 20 van de
wet van 19 December 1931 in dien
zin te wijzigen, dat de geldigheids
duur van deze wet voorloopig met
vijf jaren en dus tot 1 Januari 1944
wordt verlengd-
Kosten noch moeite worden ge
spaard. De resten van Bec-
ker's toren zijn opgeruimd. Ein
de dezer week weer naar het
Lutinegebied.
Trots drijft de Karimata op de reede van
Terschelling voor zijn eene en laatste an
ker.
Aan boord wordt thans orde op de zaken
gesteld. De Stortemelk vaart als van ouds
tusschen wal en molen heen en weer. Inge
nieurs en monteurs van Heemaf, Stork, van
Kinderdijk en de Billitonmaatschappij, de
lasscher van Leeuwarden reizen heen en
weer en rusten de Karimata opnieuw ten
strijde uit.
Uit de jongste ervaringen heeft men leer
zame lessen getrokken en men gaat nu den
molen volkomen bestand tegen stormen ma
ken.
Kosten noch moeite worden gespaard, naar
de N.R.Ct. meldt, om den tegenslag te bo
ven te komen. Te Kinderdijk heeft men den
ganschen Zondag moeten werken om tijdig
gereed te komen. De nieuw-gemaakte onder-
deelen zijn op een vrachtauto geladen en
naar Ilarlingen geraced, waar 'n extra-boot
gereed lag om te zorgen voor verder vervoer
naar Terschelling.
De vijfduims ankerdraden zijn bij den
storm afgeknapt als een draadje, maar on
middellijk is er een zesduimsdraad besteld.
Gisteren speelden aan de kade kwajongens
verstoppertje achter de houten rollen,
waaromheen deze kanjer van een anker
draad is gewonden. Drie kleine broers
daarvan, alle vijfduims, liggen daarnevens
te wachten op het oogenblik, dat zij aan
boord van de Karimata worden gemon
teerd. Iedere Schellinper, die zichzelf res
pecteert, moet even den zesduimer gaan
zien, waaraan straks de Karimata zal wor
den opgetrokken. Alles wat hier zeilt en
schipt, komt onder den indruk van dezen
enormen ankerdraad met zijn 130 ton trek-
vermogen.
„Tjonge, tjonge, wat een draad! Als hij
daaraan ligt, kan hij windkracht 12 maar
veilig op zijn tabernakel laten spelen!" In
dien trant redeneert het gezelschap, dat
bij den opgerolden ankerdraad den tijd met
beschouwingen vult.
Wij meldden reeds, dat Vrijdag op het
Lutineterrein twee ankerdraden, die afge
knapt waren, zijn opgevischt. Zondag is
men opnieuw uitgevaren, om de resten van
Beckers' toren, die nog opgeruiaud moesten
worden, te laten springen. De andere
verloren ankerdraden zijn inmiddels nog
niet teruggevonden.
Gisteravond hebben wij de Texel uit Har-
lingen zien komen met tal van nieuwe
onderdeelen voor de Karimata. Eiectrische
lasrhtransformatorcn zijn hier aangeko
men, mitsgaders een ankerstop .van groote
afmetingen. De lasscher uit Leeuwarden,
die den ioneens van den machinistencursns
aan de Zeevaartschool onderwijs in 't las-
schen geeft, heeft de handen vol werk op
den tinruolcn.
Inderdaad, ook de „Karimata"-
in-rust is een bedrijf, waarin
hard gewerkt wordt.
Maar ook voor de verpoozing is er tijd en
aandacht. Als er Zondags in het Badpavil
joen gedanst wordt, dan trekt ook de Ka-
rimafabevolking, voorzoover zij belust is op
een pretje, derwaarts, om er een rondje te
dansen met de Tersehollineer meisjes, die
de Karimata en alles wat daar denkt en
zwoegt nog meer waardeeren, sedert het
den radetten der Zeevaartschool bij oekase
van den directeur verboden is tot 15 Juli
het badpaviljoen te betreden. Zij hebben het
onlangs daar wat al te bont gemaakt en
moeten zulks nu bezuren.
De eerste vertooning van de „Ka-
rimatafilm."
Gisteravond hebben wij de eerste vertoo
ning van de Karimatafilm in hotel Nap bij
gewoond. De leider van het werk, de heer
Bol. had alle betrokkenen hij het Karimata-
bedrijf te Terschelling nitgnnoodigd om de
nieuwe film te komen zien. Zij is wel wat
heel kort, maar de vertooning van het frag
ment sloeg geweldig in.
Naar wij van betrouwbare zijde vernamen,
zal de Karimata aan het einde van de week
gereed zijn voor het vertrek naar het Luti
neterrein. Verwacht mag worden, dat de
molen Zaterdag of Zondag naar de Terschel-
linger gronden vertrekt althans wanneer
de weersomstandigheden, die tot dusver nog
ver van fraai zijn geweest, het haar zullen
toestaan.
Mej. van Balen Blanken tegen de
wereldrecordhondster Dora Rat-
jen.
Wanneer we de kansen peilen van
onze nationale damee-athletiekploeg
tegen het sterke Duitsche team dan
moeten we constateeren, dat Zon
dag 10 Juli a.s. als de wedstrijd
te Rotterdam wordt gehouden, een
nederlaag tegen onze Oosterburen
te verwachten is., wat ook vorig
jaar te Wuppertal het geval was.
De mooiste kansen voor Holland liggen
ongetwijfeld op de sprint en de horden. De
strijd tusschen Kiithe Krauss en Fannv
Koen wordt met spanning tegemoet gezien.
Zou onze sterke Hol.landsclie sprintster
kans zien haar groote rivale te verslaan?
Mej. Koen heeft een fenomenale start en
dit is een belangrijk voordeel. Wanneer zij
voldoende zelfvertrouwen heeft behoeft zij
de sterke Duitsche sprintster niet te vree
zen.
Het zelfde geldt op de 80 m. horden Onze
heide loopsters Doorgeest en ter Braake
zijn nog steeds zeer sterk en zullen het de
Duitsche dames, van wie vooral Dempe
buitengewoon snel is, zeer lastig kunnen
maken.
Bij het hoogspringen is een Duit
sche zege wel zeer waarschijnlijk,
omdat hier de wereldrecordhoudster
Dora Ratjen aan de bak verschijnt.
En toch, wist vorig jaar mej. van
Balen Blanken haar niet te over
treffen? Een tweede plaats behoort
voor onze landgenoote in ieder geval
tot de mogelijkheden.
Ons verspringen is niet sterk bezet of
hier zouden verrassingen moeten plaats
hebben. Onze werpnuniniers zijn de zwak
ste nummers.
Een fraai nummer zal de 4X100 meter
estafette worden, waarin de 4 dames van
A. D. A. starten die volkomen op elkanders
wissels zijn ingesteld.
Ongetwijfeld is Zondag te Rotterdam
fraaie de.mesathletiek te genieten!
VAN DEN BOSCH GELIJK MET EUWE.
Om het persoonlijk kampioen*
schap van Nederland.
De strijd om de bovenste plaatsen
wordt hardnekkig voortgezet. Euwe
vocht gisteravond om de leiding te
behouden en dit is hem in zooverre
gelukt, dat bij de eerste plaats moet
deelen met Van den Bosch, die een
snelle overwinning op Van Does-
burgh behaalde.
Mulder maakte het den oud-wereldkam
pioen zoo lastig, dat deze het slechts tot
remisie kon brengen.
De verdere uitslagen luidden:
PrinsCortlever 0—1, Muilwijkde Groot
01, Van Mindeno—Fontein AA Van
ScheltingaI.andau A A\
Afgebroken partij derde ronde: Prins
van Scheltinga 0—1.
De stand luidt thans: 1. en 2. Euwe en
Van den Bosch, ieder 3A punt; 3. en 4.
Landau en Cortlever, ieder 3 punten: 5. Van
Scheltinga 2A punt; 6. en 7. Mulder en
Prins, ieder 2 punten; 8. de Groot VA punt;
9 en 10. Fontein en van Doesbürg., ieder
1 punt: 11. en 12. van Mindeno en Muil
wijk, ieder A punt.
W/KB/A Gfc/V
Zwaar weer.
Gisteren heeft zich boven onze gemeente
een zware onweersbui ontlast. Het regende
hevig en er. vielen ook hagelsteenen.
Bij den heer N. Bays te Westerland is de
bliksem ingeslagen. Wel is daar eenige scha
de aangericht, maar gelukkig is er geen
brand veroorzaakt.
PURMEREND, 5 Juli.
Gemeentel. Kaasbeurs. Verhandeld 19 par
tijen, wegende 72.000 Kg., handel goed,
hoogste prijs f 21.50. 9 stapels kleine Boe
renkaas f 21.50, 1 stapel volvette f 23.50,
1312 Kg. boter f 1.201.30 per kilo.
Runderen, totaal 480 stuks: 200 vette
koeien 6372 ct. per kilo, matip; 1 i-S gelde
koeien f 110—200 per stuk, matig; 80 melk?
koeion f 210300 per stuk, matig: 42 stieren
52—56 ct. per kilo, matig; 15 paarden f 80
160 per stuk, stug; 46 vette kalveren 3050
ct. per kilo, matig; 348 nuchtere kalveren
voor de slacht f 5—12, voor de fok f 1118
per stuk, vlug; vette varkens voor de slacht
(166 stuks) 52—54 ct. per kilo, vlug; 42 ma
gere varkens f 2843 per stuk, vlug; 381
bigpen f 1524 per stuk, vlug; 513 schapen
f 15—29 per stuk, vlug; 37 bokken f 314
per stuk, matig; 380 lammeren f 712 per
stuk, matip; kipeieren f 3.253.75, eend
eieren f 2.60, per 100 st. Oude kippon en ha
nen 3545 ct. per kilo, konijnen f 0.50—1.60
per stuk, eenden 2050 ct. per stuk. duiven
40 ct. per paar, N.H. blaqwen f 0.624A—0.70,
jonge hanen 0.37V20.40, uitzondering
0.42^—0.45.
Coöp. Centrale. F.ierveiiing. Aanvoer:
8000 eendeieren f 2.752.85, 75.000 kineieren
65—66 Kg. 3.70—3.80, 63—64 Ke. 3.65—3.75,
60—62 Kp. 3.55—3.70. 58—59 Kp. 3.45—3.60,
56—57 Kp. 3.45—3.55, 53—55 Kg. 3.35—3.45.
WARMENHUIZEN, 5 Juli.
Schotsrhe muizen B.608.20. id. grove
7-608. id. drielingen 5.206.20, eipenhei-
mers 10,00. Aanvoer: 61.600 Kp. aardappelen.
XOORnSCHARWOUDE. 6 Juli.
Schofsche muizen 67.30, erooten 6.40—
7.30, hl. eipenheimers 10.SO—11, drielinpen
4.405.60, kleine 1.602.60, zilvernen 10.70,
tninhnnnen 3.60, witte kool 6.40, bloemkool
5.105.40.
BROF.K OP LANGENDIJK, 6 Juli.
Srhotsche muizen 6—7.70. drielinpen 320
—5.70, snijhoonen 26.10, rabarber 2-30, De
veiling duurt voort.