onderd jaar geleden werd Graaf Zeppelin geboren Gokgeneugten in het Zuiden Waardeering eerst kort voor zijn dood 4 Dc man die strijdt voor zijn moedertaal Grammens veroordeeld Wat zullen dat een ideale huwelijken worden! Boeren contra autoriteiten In een week om de wereld Japansch moordenaar staat terecht Surinaamsche negers worden gefilmd - ■HB& -1 De uitvinder van het bestuurbare luchtschip van het stijve stelsel. EEN LEVEN VAN TELEURSTEL LING, TE WORDEN GEHOOND EN BESPOT - Het feit is niet van tragiek ont bloot, dat nu wij den honderdsten geboortedag herdenken van graaf Ferdinand von Zeppelin, den schep per van het bestuurbare luchtschip van het stijves telsel, wiens werk door goeddeels politieke motieven ten doode schijnt te zijn opgeschre ven. Immers na de ramp van het luchtschip „Hindenburg" in Mei van het vorige jaar, voelde de Duit- sche luchtvaartleiding zich verplicht, het brandbare waterstofgas als luchtschipvulling definitief op te ge ven en over te gaan op het onbrand bare helium De regeering der Vereenigde Staten, het eenige land waar helium in groote hoeveel heden wordt gewonnen, zegde toe het be- noodigde gas te willen leveren, welke toe zegging later weer ongedaan werd gemaakt, zoodat een voortzetting der Duitsche han- dolsluchtscheepvaart thans onmogelijk is, zegt de Msb. Echter heeft men zich in Duitschland door deze naargeestige omstandigheid, er niet van willen laten weerhouden, in deze maand bij gelegenheid van den hondersten geboor tedag van graaf von Zeppelin, diens pio niersarbeid in dankbaarheid te herdenken. ZIJN LEVENSLOOP. Graaf Ferdinand von Zeppelin werd 8 Juli 183S in het voormalige geseculariseer de Dominicanerklooster op het eiland in Constanz, waar zijn grootvader van moe derszijde, David Macaire, een katoenfabriek had, geboren. In zijn jonge jaren kreeg hij een mili taire opleiding. Als jongeman stond hij bij zijn collega's bekend als een beetje zon derling mensch, omdat hij altijd met fan- tastische ideeën in het hoofd rond liep en deze aan een ieder, die naar hem wilde luisteren verkondigde. Trouwens, Zeppe lin, die zich' als jongeman reeds bijzon der interesseerde voor de luchtvaart, was niet de eenige, die een fantast werd ge noemd. Iedereen, die omstreeks het mid den der vorige eeuw belangstelling koester de voor de problemen op het gebied van het luchtvaartwezen, werd als een „hoog vlieger" beschouwd. Als dn Amerikaansche burgeroorlog uit breekt, drijft de drang naar avontuur den jongen Zeppelin naar de Nieuwe Wereld, waar hij aan de zijde van Lincoln's troe pen aan den strijd deelneemt. Geldgebrek belette hem echter steeds zijn fantastische ideeën,, waarmede hij jaren lang heeft rondgeloopen te verwezenlijken. Eerst toen hij, in 1891, luitenant-generaal was en daarna als zoodanig met pensioen uit het Duitsche leger werd ontslagen, zag Zeppelin kans zijn eigen onderneming te financieren en hiermee begon hij dan ook terstond. In de volgende vier jaren na zijn pension- neering werkte hij zijn plannen uit. Het was in 1895, dat hij het patent nam op een project, dat door een door Keizer Wilhelm ingestelde „Commissie van Onderzoek" werd verworpen. Letterlijk niets bleef over van de plannen, die Graf Zeppelin op papier had gezet. Keizer Wilhelm, die aanvanke lijk wel eenige interesse, had getoond voor de Graaf en zijn uitvindingen, wendde zich, na het vernietigend oordeel van hem af. En het zou nog duren tot aan zijn eerste suc ces, dat de keizer hem weer „in genade" aannam. Het werd 1895, voordat Zeppelin patent aanvroeg op zijn uitvinding. Op het octrooi bureau had men blijkbaar ook al niet veel fiducie in 's gravens geestesproduct, men wist althans niet beter te doen dan het onder te brengen in klasse 77, n.1. de categorie „Sport en speelgoedgerei"! Zeppelin ontwierp inmiddels een verbe terd project en zocht nu belangstelling door middel van een geschrift, getiteld „Lenkbare Luftfahrzeuge". Na een voordracht, gehou- Graaf Zeppelin 8 Juli 1938—8 Maart 1917. den voor de illustre V.D.I., de Verein Deut- scher Ingenieurs, besloot deze vereeniging een commissie te benoemen, die het verwe zenlijken van Zeppelin's plan aanbeval en eind December 1896 een inzameling organi seerde. Eindelijk vond Zeppelin dus eenigen steun. Deze gang van zaken leidde tot de oprichting van de „Gesellschaft zijn För- derung der Luftschiffahrt", die de beschik king over 800.000 Mark kreeg. Maar hier van fourneerde Zeppelin zelf. die nog twee jaar te voren in zijn brochure geschreven had met 25.000 Mark te willen voorgaan, 20.000 Mark. Het luchtschip kon worden ge bouwd, en reeds op 1 Juli 1900 vond de eerste tocht met de nieuwe „Zep pelin" plaats. De geschiedenis van dit ongeluksschip is bekend. De „Zeppelin" verongelukte jammerlijk. Velen werden het slachtoffer van dit ongeval en het gevolg was natuur lijk, dat niemand meer belang stelde in de Zeppelin-geschiedenis en nie mand meer gelden wilde geven voor den bouw van een ander luchtschip. Zoodoende moest de maatschappij, die zoo ijverig was begonnen, wor den ontbonden. Niet alleen omdat de noodige contanten ontbraken, doch ook, omdat de helft van de le den toch niets meer gevoelde voor de propageering, van Graf Zeppe lin's ideeën. Voor den uitvinder zelf was het ongeval van zijn eerste luchtschip de grootste slag, welke hem in zijn leven heeft kunnen tref fen. Een paar jaren lang gebeurt er niets. Maar Zeppelin heeft te veel geloof in de practische uitvoerbaarheid van zijn plan nen, om ze op te geven. Het moet kunnen en het zal kunnen. Weer gaat hij bedelen om steun. In October 1903 plaatste hij in het weekblad „Woche" een „Notruf zur Ret- tung der I'lugschiffahrt". Het artikel sor teert niet het minste effect. Dan stuurt hij aan 6000 rijken en welgestelden een per soonlijken brief en sluit bij eiken brief 10 gefrankeerde postwissels in, zoo met het idee van: „Geld geven de mcnschen natuur lijk wel, als ze maar niet naar een post zegel moeten zoeken." Op die 60.000 post wissels, komen krap 8000 Mark binnen. Het is om te huilen, want het vischje brengt nauwelijks de kosten van het aas op. Echter, door al die slagen liet Zeppelin zich niet breken, zelfs niet toen de gene rale staf een schrijven zond aan alle of ficieren, zich niet nieer met „dien Zeppelin" t« bemoeien. Hij is pas 64 jaar en heft 't gevoel nog een heel leven vóór zich te hebben. Weer neemt hij een aanloop. Een paar moedige fabrikanten krijgt hij zoover, dat ze hem het benoodigde materiaal zullen leveren, terwijl de koning van Wurttemberg hem het houden van een loterij voor een bouw fonds toestaat. Die loterij brengt wel wat op, maar lang niet genoeg, zoodat het fa milievermogen nog weer eens flink wordt aangesproken. Dan wordt met den bouw van luchtschip nummer 2 begonnen, dat het 30 November 1905 tot een mislukte op stijging brengt, dan, 17 Januari 1906, zijn - - iiiiilÉi!llil eerste vaart beleeft. Het is tevens zijn laat ste. Reeds in het volgend jaar steeg de L.Z. III op en het militaire Duitschland toonde zich voor het eerst werkelijk enthousiast. De L.Z. III maakte een tocht van 100 K.M., welke afstand hij in twee uur aflegde. Deze prestatie leidde ertoe, dat het Ministerie van Oorlog twee luchtschepen tegelijk bestelde, ieder van. een omvang van 15.000 kubieke meter. Bijna aan den top De luchtschepen mochten echter eerst worden geleverd, indien Graf Zeppelin nogmaals een proefvlucht had gemaakt met de L.Z. III, en op 1 Juli 1908 maakte Zeppelin nogmaals een tocht, welke schitte rend begon en treurig eindigde. Te Echterdingen zou worden geland. Een paar minuten vóór de landing weigerden de motoren, zoodat de L.Z. III geen landing kon maken. Geheel Echterdingen en omgeving was toegestroomd om het schouw spel van Zeppelin's landing te zien, doch men zou iets veel ver- schrikkelijkers te zien krijgen. Een storm, die intusschen was losgebar sten, liet het geweldige luchtschip als een bootje heen en weer zwen ken en voor de oogen van duizen den dwarrelde de reus, als een blad van een boom, naar omlaag. Boo- rnen werden finaal afgeknapt en het einde was, dat het luchtschip in vlammen opging. Een ieder dacht, dat Graf Zeppelin thans wel bekomen zou zijn van zijn „dolle invallen" doch de uitvinder redde uit de puinhoopen van de L.Z. III meer, dan hij had durven hopen. Duitschland bleef hem eindelijk trouw. Ook na dezen laatsten schok. Gelden voor den bouw van het vierde luchtschip waren spoedig bijeengebracht en opnieuw ging men aan het construeeren! Een collec te voor den Zeppelinbouw had in zes a ze- ven dagen ruim RM. 6.000.000 opgebracht. De Duitschers, die met den uitvinder sym pathiseerden, zonden hem zelfs niet alleen geld, maar ook levensmiddelen en kleeren! Graf Zeppelin, die tot aan zijn dood heeft geijverd voor den vooruitgang van den luchtschepenbouw, overleed te Berlijn, in den ouderdom van tachtig jaar. Hij stierf in het bewustzijn, dat de menschheid zijn plannen, welke aanvankelijk waren bespot en door „commissies van deskundigen" vernietigend waren beoordeeld, tenslotte had weten te waardeeren en gebruiken. Wel was het den Graaf niet gegund de prestaties te beleven, welke zijn uitvinding onder leiding van den bekwamen dr. Hugo Eckener leverde (zooals bekend was Ecke- ner een leerling van Zeppelin), doch als een „miskend genie", zooals zoovelen, heeft Graaf Zeppelin het grijze hoofd niet neer gelegd De pionier voor de rechten der Vlaamsche taal, Gramméns, is door de rechtbank te Brugge veroordeeld tot 700 frank boete of een maand gevangenisstraf, wegens het over schilderen van Fransche straatnaam borden. Grammens was niet verschenen, aange zien hij te Gent gevangen zit. Om dezelfde reden moest de behandeling van een zaak tegen hem voor de rechtbank te Tongeren uitgesteld worden. De rechtbank te Brugge heeft een twaalf tal schilders, die in de omgeving van Osten- de de borden van de Fransche opschriften ontdaan hadden, tot lichte straffen veroor deeld. In België bestaat sinds 1932 een taalwet, volgens welke Vlaanderen ééntalig moet zijn. In de practijk is van die ééntaligheid echter bitter weinig terecht gekomen en zóó geschiedde, het, dat Grammens, en zijn discipelen, na tevergeefs bij de bevoegde instanties op verwijdering der Fransche op schriften in Vlaanderen te hebben aange drongen, geweld gebruikt. Met de verfkwast trokken zij er op uit en waar zij konden, overschilderden zij de Fransche straatna men Grammens heeft een groote groep volgelingen, die op een onlangs te Ant werpen gehouden massa-vergadering betoogd hebben, hun vóórman niet in den steek te zullen laten. Nazi's hebben voortaan toestem ming van hun superieuren noo- dlg. Uit Berlijn wordt gemeld, dat de leden van de nationaal-socialistische partij in het vervolg niet trouwen mogen zonder toestemming van hun superieuren. Men wil ras-biologische voorwaarden stellen, welke niet gel den voor alle burgers. Groote moeilijkheden in Zuid- Af rika door het uitbreken van mond- en klauwzeer. In Noord Natal is een ernstige mond- en klauwzeerepidemie uitgebroken, zoodat de autoriteiten zeer strenge maatregelen heb ben moeten nemen om uitbreiding te voor komen. Een gebied, 160 k.m. breed en 200 k.m. lang, is onder quarantaine geplaatst. Geen vee of producten mogen hier wor den in- of uitgevoerd. In dit gebied bevin den zich meer dan 300.000 stuks vee, de toestand is zoo voor de veehouders en de handelaars uiterst moeilijk geworden. Vele hoeren willen de ziekte haar vrijen loop laten, doch de autoriteiten zijn van meening, dat dit een geweldige economische cri- voor het geheele land tot gevolg zou hebben. Het is ook niet mogelijk tot slachting van het zieke vee over te gaan, daar de eigenlijke haard van de epidemie niet be kend is. Een nieuwe reusachtige vlieg- boot, bestemd voor 100 passagiers De Amerikaansche Sikorsky-maat- schappij te Bridgeport in Connecticut heeft een nieuwe reusachtige vlieg- boot ontworpen, die, npar beweerd wordt, met 100 passagiers om de we reld zal kunnen vliegen in minder tijd dan het toestel van Wiley Post, die er zeven dagen en bijna 19 uur over deed. Kolonel Lindbergh, die adviseur van de Pan-American Airways is, heeft aan het ontwerp medegewerkt. De boot zal acht ma chines hebben en 100 ton wegen; er zijn ook slaapplaatsen voor honderd passagiers. De afstand New-YorkLiverpool zal in 12 tot 15 uur kunnen worden afgelegd, aldus heeft Sikorsky, de ontwerper, verklaard. Men kan met het vliegtuig een uitstapje naar de Noordpool maken gedurende het week-eind emn een week rondom de wereld vliegen. In de vleugels verblijven voor de bemanning. Er is ruimte voor een promenadedek, een bar, rooksalons en een eetzaal. In de vleu gels worden verblijven voor een bemanning van acht koppen aangebracht. EEN LUGUBER VERMAAK. De 74-jarige Amerikaansche boer, dien meiS op ons plaatje ziet afgebeeld, wilde graag zijn eigen begrafenis overleven! Hij zette daartoe een generale repetitie van dei teraardebestelling op touw, erg benieuwd of zijn familieleden en vrienden zijn dood! bijzonder betreuren zouden! Nu, de „nabe* staanden" vatten het „gemis" nogal vroo* lijk op, zooals men hier ziet. Het meest ver* heugde de „gestorvene" zich echter op hefi uitspreken van de grafrede, welke hij, aait de geopende groeve staande, zichtbaar ge* vleid, aanhoorde Overigens een nogal lugubere veri tooning! Met twee aan elkaar gebondert messen doodde hij Kynyi Mura* to... Rotterdamsche rechtbanfi eischt zes jaar. Gistermorgen heeft de vacantiekamer van! de Rotterdamsche rechtbank de zaak be handeld tegen den 32-jarigen Koitiro Kubo, geboren te Osaka (Japan) en van beroep stoker op een walvischvaarder, thans gede* tineerd te Rotterdam. Verdachte heeft op 21 Mei 1938 een aan* slag gepleegd op den chef stoker Kynyi Murafo met twee aan elkaar gebonden messen, tengevolge waarvan het slachtof* fer op 27 Mei in het ziekenhuis te Rotter* dam is overleden. De Officier van Justitie eisebte tegen ver* dachte een gevangenisstraf van zes jaafl met aftrek van de preventieve hechtenis, De recht bank zal 14 Juli uitspraak doen, Van New York is een expeditie vertrok* ken naar Suriname, waar het leven van! de Djockas-negers gefilmd zal worden ten behoeve van de film „Too hot to Handle'" welke door de M'etro-Goldwynn-Mayeron* derneming vervaardigd wordt en waarin Clark Gable en Myrna Loy de hoofdrollen zullen spelen. Clvde Dcvinna, de cameraman, die aan de film l'rader Horn" heeft medege* werkt, maakt deel van de expeditie uit, Hef; is mogelijk dat men den geheelen zomen in Suriname blijft. "k Het luchtschip L. Z. 1, dat op 2 Juli 1900 de eerste maal opsteeg, zich 17 mi nuten in de lucht hield en toen verongelukte. Avontuurlijke mevrouwtjes brachten het salaris van haar man er door heen Een „Hollandsche bank" te Visé. Hazardspel is in ons land niet toegelaten en zelfs het gemoedelijke manoeuvreeren der grijpautomaten heeft men getracht on der de wet te brengen. De Nederlander blijkt intusschen al evenmin afkeerig van kaartspel als menschen van andere natio naliteit. Velen staan principieel afwijzend bier tegenover, aldus het Hsb. In ons Zui den toont men zich minder rigoreus ten op zichte van speelbanken. Men stelt ze op één lijn met dure loterijen, acht ze niet on toelaatbaar, doch vordert van den speler voldoende zelfbehecrsching om zichzelf en anderen huiten gevaar te houden. Wij hebben te Maastricht in het verleden ook speelbanken gekend. Te Vaals kwamen, vóór den oorlog, velen gaarne gokken. Vaals beleefde toen een hoogconjunctuur, nog herkenbaar in de ruime lijnen der ar chitectuur. Ook te Maastricht werd een tijd lang clandestien en door vreemdelingen ge speeld. Een dramatisch voorval maakte hier aan een einde. Eenige jaren geleden vond men in de Sociëteit Momus gelegenheid tot het beoefenen van behendigheidsspel Ullo genaamd. Kansspel'? Geen hazard? Toen het in juridisch opzicht als kansspel werd beschouwd, kwam aan Ullo jammer voor de financiën van Momus een schielijk einde. Een gordel van speelbanken. Het Nederlandsche gebied is thans vrij van speelbanken,, doch Limburgs Zuidelijke grens wordt als het ware door een gordel er van omsloten. We noemen: Aken, Her- bestahl, Spa, Chaudfontaine en straks wel licht Visé. De berichten omtrent dit uit 1914 zoo bekende Waalsche stedeke, bijna tegen onze grens gelegen, heeft de kwestie der speelbanken hier weer actueel ge maakt. Naar wij van eenige zijden vernamen, is daar, door een consortium, waarin ook Ne- deilanders zitten, een bekend hotel aange kocht. Men typeert de toekomstige onder neming zelfs als een „Hollandsche bank". Met de gemeente zou na langdurige onder handelingen een accoord zijn bereikt, op wel bezwarende, doch blijkbaar niet onaan nemelijk voorwaarden, waardoor deze, na een zeker aantal jaren, eigenares der bank zou kunnen worden. Latere berichten mel den, dat er moeilijkheden zijn gerezen. De verbouwing van het hotel wordt in ieder geval voortgezet. Aken Is niet meer In trek. Visé kan een gevaarlijke concurrent voor de andere ondernemingen worden. Dat men zoo kort bij de grens een bank pro beert te vestigen, mag niet verwonderen. Een niet onaanzienlijk aantal spelers, soms zelfs de meerderheid, komt uit Zuid-Lim burg, de mijnstreek en Maastricht vooral. Sinds de moeilijkheden met devie zen is Aken niet meer in trek. Wie daar iets wint, krijgt het immers niet over dc grens. Voor menig huis houden van mijnbeambten beteekent dit een geruststelling, want het moet herhaaldelijk voorgekomen zijn, dat avontuurlijke mevrouwtjes des mans maandsalaris vergokten. Voor Chaudfontaine wordt een intense propaganda gemaakt. Men ziet hier niet alleen publieke affiches er voor, doch ook aankondigingen, dat men zich gratis er heen kan laten rijden. Vooral daar is het Maastrichtsche element soms zeer sterk en. domineeren, op het parkeerterrein der auto's de letters N.L. en P. Spa maakt minder reclame en houdt zich deftiger, doch ook' deze bank wordt, van ons Zuiden uit, druk bezocht. Ook hierheen kan men zich gratig laten vervoeren. i Een eigenaardige reclame* Dit gratis vervoer lijkt een eigenaardigs en dure reclame. Toch dekt het de kosten, alleen al door de entrées' Deze zijn ver* schillend: Herbet.hal 10 frank, Chaudfon* taine 20, Spa 30 frank. Gemiddeld kunnen bij behoorlijke bezetting van de taxi, die soms als eisch wordt gesteld, de kosten uit de toegangsgelden betaald worden. Spel, enz. leveren toch nog winst. Herbesthal is het laatst in de rij gekomen, Aanvankelijk leunde het iets op Aken aan, waarmee het. gelegen in Nieuw-België, na* tuurlijk een goede spoorverbinding heeft, Ook daar stond een speciale taxi voor bezoe kers gereed. Nu de gewone Duitschers maar eenige marken meer over de grens mogen meenemen, is ons land natuurlijk interes santer geworden. Herbesthal recruteert zijn klanten voorioopig nog niet uit wat men de „haute voléo noemt. Het specialiseerde zich als speelbank voor den kleinen bur german, den middenstander. 1 ot welk publiek de „Holandsche bank'' zich zal richten, staa' nog niet vast. In alle geval tot de vreemdelingen buitenlanders en toeristen, want dc Belgische verordenin gen gaan het bezoek uit de omgeving, te recht. tegen. Nederland. Limburg, zal dq klandizie moeten leveren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 8