Vacant ie
Mannen
maken
De modekoning
decreteert:
Zaterdag 9 Juli 1938
Vierde blad
{En het gebeurt ook!)
arold Lloyd
over de moeilijkheden
van de komische
geluidsfilm
Een symphonie
van schoonheid en
heerlijke dwaasheid
Harold Lloyd
Jlareltjede
man met de
befaamde ui-
lenbril heeft
zich óók in de
geluidsfilm als
weinigen kun
nen handha
ven..
pi i con komediant eon eens ge-
|1| f bruikte grap in zijn film lan-
1 ceei'en zonder hem zoo te ver-
||yk Jk j mommen en op te bouwen, dat
14 Jijt i het bijna een nieuwe grap is,
ftifjjk'- jjpjtofc J en hij staat er op daveren-
|&j| ?ili§f|f 1 de wijze naast!
S»". - j| Oude grappen kunnen nog
M» ^fcgMÉlÉ1 -wel goede grappen zijn, maar
de energie, die noodig is, om
nieuwe situaties, nieuwe décor-trucs te scheppen, zonder
welke de oude grap niet nogmaals gebruikt kan worden,
is zóó groot, dat het meestal de moeite loont om nu lie
ver iets nieuws te bedenken. De komiek stroopt steeds
ieders terrein af om nieuwe komische actie te vinden,
't tooneel, de literatuur zijn niet veilig voor zijn roofzucht,
maar het gekke is dat wij tenslotte bijna nooit een ko
misch idéé „stelen", omdat een werkelijk nieuw idéé ons
meestal inspireert iets nog nieuwerS te bedenkenDe
sprekende film heeft de mogelijkheid tot het succes van
de lichte komedie natuurlijk enorm vergroot, dat wil zeg
gen, voor de comedie, die van dialoog afhankelijk is. Voor
de komedies, die het in de eerste plaats van een zotte
actie en wisselende situaties moeten hebben, is het nut
van de sprekende film natuurlijk belangrijk minder, want
niets is in staat actie te vervangen. De komst van de ge
luidsband en de luidspreker hebben Broadway en Holly
wood geïntroduceerd, de films kregen meer beschaving,
meer finesse en de clowns van het witte doek begonnen
zich af te vragen, hoe ze een modernere, met den geest
van het snelle brillante, als vuurwerk flonkerende woord,
doortintelde humor zouden kunnen brengen
Tot zoover Harold Lloyd, de^befaamde Kareltje-met-
de-uilenbril, die het bovenstaande raadsel inderdaad
heeft weten op te lossen. Hij is gebleven de. vertolker van
avonturen en lotgevallen, die best „echt" hadden kunnen
gebeuren en blijft in de raarste situaties toch steeds met
beide beenen op den grond. De speciale Lloyds-gags, de
grappen en grollen zijn gebleven, het woord blijft onder
geschikt als het er is, is het er góed! En zoodoende
heeft „Kareltje" zich kunnen bewaren voor de artistieke
zelfmoord van zoovele komieken, die hun reputatie op
bouwden op razend snelle actie en reactie en niet in de
zooveel langzamere „praatfilms", slechts door het voor
dragen van opzichzelf komische dialogen de lachers op
hun hand konden krijgen
mogelijkhe
den: vacan-
tieregen of
vacantiezon!
En twee ad-
Chico
viezen, die eigenlijk vanzelf spreken:
Vacantiezon: naar strand en zee,
er op uit! Zijn het geen prachtplaat-
jes, die wij uit ons filmillustratie-
boek hebben geknipt? Ze zijn uit de
film „Waterratten", die een ware
Groucho
propaganda is voor de
watersport, een film,
die ieder Nederlander
moet zien, opdat
de heerlijke sfeer
van gezond le-
f| ven in en
mét het wa-
ter, dat voor
velen nog een vijandig ele
ment is, zich kan mcdedeelen
aan ieder, die de rolprent
aanschouwt.
Vacant ieregen:
Geen beter troost. ,g|
Een film zien met c**0
de Marxbro- TT'sÖ fB
thers, die met
hun groteske
fantasieën telkens wBÊp
weer bewijzen, dat «Kgl
het geniale en het
krankzinnige vlak
naast elkaar liggen. v
Hier zijn ze: Harpo de
rappe tokkelaar op de
harp, Groucho, de onver-
antwoordelijkste van de
drie en Cliico, de toetsen-
treiterende piano-medeplicli
tige aan al de daverende da
den van Groucho Harpo. En
de operateur beneden op het
blad? Gelukkig deze man, die
zooveel schoonheid èn zooveel
veel heerlijke dwaasheid voor zijn
lens krijgt!
Dorothy Lamour
Paramount.