Vacant ie Mannen maken De modekoning decreteert: Zaterdag 9 Juli 1938 Vierde blad {En het gebeurt ook!) arold Lloyd over de moeilijkheden van de komische geluidsfilm Een symphonie van schoonheid en heerlijke dwaasheid Harold Lloyd Jlareltjede man met de befaamde ui- lenbril heeft zich óók in de geluidsfilm als weinigen kun nen handha ven.. pi i con komediant eon eens ge- |1| f bruikte grap in zijn film lan- 1 ceei'en zonder hem zoo te ver- ||yk Jk j mommen en op te bouwen, dat 14 Jijt i het bijna een nieuwe grap is, ftifjjk'- jjpjtofc J en hij staat er op daveren- |&j| ?ili§f|f 1 de wijze naast! S»". - j| Oude grappen kunnen nog M» ^fcgMÉlÉ1 -wel goede grappen zijn, maar de energie, die noodig is, om nieuwe situaties, nieuwe décor-trucs te scheppen, zonder welke de oude grap niet nogmaals gebruikt kan worden, is zóó groot, dat het meestal de moeite loont om nu lie ver iets nieuws te bedenken. De komiek stroopt steeds ieders terrein af om nieuwe komische actie te vinden, 't tooneel, de literatuur zijn niet veilig voor zijn roofzucht, maar het gekke is dat wij tenslotte bijna nooit een ko misch idéé „stelen", omdat een werkelijk nieuw idéé ons meestal inspireert iets nog nieuwerS te bedenkenDe sprekende film heeft de mogelijkheid tot het succes van de lichte komedie natuurlijk enorm vergroot, dat wil zeg gen, voor de comedie, die van dialoog afhankelijk is. Voor de komedies, die het in de eerste plaats van een zotte actie en wisselende situaties moeten hebben, is het nut van de sprekende film natuurlijk belangrijk minder, want niets is in staat actie te vervangen. De komst van de ge luidsband en de luidspreker hebben Broadway en Holly wood geïntroduceerd, de films kregen meer beschaving, meer finesse en de clowns van het witte doek begonnen zich af te vragen, hoe ze een modernere, met den geest van het snelle brillante, als vuurwerk flonkerende woord, doortintelde humor zouden kunnen brengen Tot zoover Harold Lloyd, de^befaamde Kareltje-met- de-uilenbril, die het bovenstaande raadsel inderdaad heeft weten op te lossen. Hij is gebleven de. vertolker van avonturen en lotgevallen, die best „echt" hadden kunnen gebeuren en blijft in de raarste situaties toch steeds met beide beenen op den grond. De speciale Lloyds-gags, de grappen en grollen zijn gebleven, het woord blijft onder geschikt als het er is, is het er góed! En zoodoende heeft „Kareltje" zich kunnen bewaren voor de artistieke zelfmoord van zoovele komieken, die hun reputatie op bouwden op razend snelle actie en reactie en niet in de zooveel langzamere „praatfilms", slechts door het voor dragen van opzichzelf komische dialogen de lachers op hun hand konden krijgen mogelijkhe den: vacan- tieregen of vacantiezon! En twee ad- Chico viezen, die eigenlijk vanzelf spreken: Vacantiezon: naar strand en zee, er op uit! Zijn het geen prachtplaat- jes, die wij uit ons filmillustratie- boek hebben geknipt? Ze zijn uit de film „Waterratten", die een ware Groucho propaganda is voor de watersport, een film, die ieder Nederlander moet zien, opdat de heerlijke sfeer van gezond le- f| ven in en mét het wa- ter, dat voor velen nog een vijandig ele ment is, zich kan mcdedeelen aan ieder, die de rolprent aanschouwt. Vacant ieregen: Geen beter troost. ,g| Een film zien met c**0 de Marxbro- TT'sÖ fB thers, die met hun groteske fantasieën telkens wBÊp weer bewijzen, dat «Kgl het geniale en het krankzinnige vlak naast elkaar liggen. v Hier zijn ze: Harpo de rappe tokkelaar op de harp, Groucho, de onver- antwoordelijkste van de drie en Cliico, de toetsen- treiterende piano-medeplicli tige aan al de daverende da den van Groucho Harpo. En de operateur beneden op het blad? Gelukkig deze man, die zooveel schoonheid èn zooveel veel heerlijke dwaasheid voor zijn lens krijgt! Dorothy Lamour Paramount.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 13