Vrijhandel: biEzz
een hersenschim van dezen tijd
Je kunt nooit weten.... De windmolen weer
Als de „Ansch'usz"
geschiedenis is geworden
Wereld-vliegrecord
in eerel
Gymnastiek-Bondsdag
voor Holl. Noorderkwartier
Alkmaarsche Kaasmarkt
Predikbeurten
Heeft het luchtschip een kans
naast bet vliegtuig
Uitvoer van aardappelen en
granen naar België
Schipper, hou je roer recht!
TEXEL
m
HET PLAN-VAN ZEELAND IS VERGETEN,
OSLO DOOD. IN ONZE OP MILITAIRE
LEEST GESCHOEIDE SAMENLE
VING HEEFT VRIJHANDEL
GEEN KANS.
Wanneer men den mensch gade
slaat in zijn doen en laten, dan
komt men tot de conclusie, dat hij
altijd streeft naar een betere toe
komst. Tegen die toekomst valt het
heden volkomen in het niet, alleen
later, wanneer dat heden verleden is
geworden, denkt hij er vaak aan te
rug met het weemoedig gevoel, dat
hij eens heeft geleefd in 'n paradijs.
Een paradijs, dat hij lichtvaardig
heeft verworpen, dat hij heeft verla
ten en dat, gelijk ieder paradijs, nu
definitief voor hem verloren is.
Zoo gaat het de tegenwoordige mensch-
heid, wanneer ze zich de gelukkige jaren
van vóór 1014 herinnert. Het was een pe
riode van steeds tocnemenden bloei en wel
vaart, van vrede en rust en in zijn pogen
liet verloren goed terug te veroveren, tracht
de mensch na te gaan, welke omstandighe
den het waren, die dezen afgesloten tijd
kenmerkten. Hij stelt dan vast, dat die voor-
oorlogsche dagen zich vooral daardoor van
de tegenwoordige hebben onderscheiden, dat
toen de vrijhandel onbeperkt heerschte, ter
wijl nu het heele goederenverkeer aan ban
den is gelegd en zich zooveel hindernissen
in den weg gelegd ziet, dat er van die vrij
handel totaal niets is overgebleven.
Begrijpelijk is het, dat men geneigd is toe
te geven aan de gedachte, dat de bloei en
de welvaart van weleer voornamelijk zoo
niet geheel waren toe te schrijven aan die
vrijhandel cn dus vindt men onder groote
groepen der bevolking een soort heimwee
naar die vrijhandel. Zoo men die slechts
weer terug had, zou alles in orde zijn en
dus: laten we probeeren die vrijhandel te
rug te krijgen!
Degenen, die toegeven aan deze gedach
te vergeten, dat iets dergelijks voorloopig
tot de volstrekte onmogelijkheden behoort.
Verschillende Staten en het ziin voorname
lijk de autoritaire, waarvoor dit geldt, zijn
in hun autarkisch streven niet terugge
deinsd voor de uiterste consequenties, wel
ke daaraan verbonden zijn. Ze hebben hun
geheele nationale gemeenschap opgebouwd
op zelfvoorziening, hebben daarvoor hun
import afgesneden en in eigen land groote
Industrieën gevestigd. Zelfs zoo ze zouden
willen, zouden ze hun werk niet ongedaan
kunnen maken zonder een soort chaos aam
te richten.
Immers, dit zou er op neerkomen,
dat de geheele nijverheid, geschapen
om het autarkisch ideaal te bena
deren, zou moeten worden opgege
ven. Werkloosheid zou het gevolg
er van zijn en een nieuwe zee van
ellende zou moeten worden doorge
worsteld, alvorens do productie zich
weer eenigszins zou hebben aange
past aan de nieuwe economie, die
niet op autarkie doch op een vrij
goederenverkeer zou zijn gebaseerd.
De betreffende regeeringen willen dezen
kant echter ook niet uit. Niet alleen, omdat
zo door de nieuw ontstane moeilijkheden
vermoedelijk zelf ten val zouden worden
gebracht, doch ook omdat ze zich dooreen
genomen kenmerken door een zeer militaire
mentaliteit en ze het de les werd geleerd
in den groten oorlog met het oog op de
militaire veiligheid, dringend noodzakelijk
achten, dat het land, in oorlogstijd, de eigen
behoeften kan dekken.
En zoo is iedere vrijhandel geworden tot
een fictie, het hopen op vrijhandel niet an
ders dan een bouwen van luchtkasteelcn.
Er wordt over vrijhandel gesproken .er
zijn zelfs toonaangevende staatslieden, die
nog in den allerlaatsten tijd schijnen te heb
ben gedacht, dat het in ernst mogelijk is
pogingen aan te wenden om de internatio
nale samenleving te bouwen op een nieuw
te scheppen vrij goederenverkeer.
Alles wat er in dit opzicht de laat
ste jaren is gepresteerd, bleek
gelijk eigenlijk van te voren had
kunnen worden verwacht nutte-
looze arbeid én dat zelfs de hoogst-
geplaatsten in sommige landen hun
schouders onder deze taak hadden
gesteld, zou in staat zijn vreemde
gedachten te wekken omtrent hun
regeerkunst, ware het niet, dat er
wellicht ook iets aan te pas komt
als een „willen toonen van de
goede bedoeling."
Wanneer we enkele pogingen om terug
te keeren tot den vroegeren gang van za
ken, tot den vrijhandel dus, die in den
loop van den laatsten tijd ondernomen zijn,
de revue laten passecren. dan mogen we in
dit opzicht allereerst melding maken van 't
befaamde „rapport-v. Zeeland", dat begin '38
werd gepubliceerd, doch dat thans reeds
volkomen in de vergetelheid is geraakt.
Een oogenblik hebben de bladen er kolom-
menlange artikelen aan gewijd, er werd
sympathie geuit voor het goedbedoelde
streven, het feit. dat zóó-hoog-geplaatsten
hun aandacht gaven aan de zaak. wekte
eenige nieuwe hoop. Doch dat is alles ge
weest. Het was een stroovuurtje, dat even
fel oplaaide, doch spoedig was uitgebrand.
Een tweede poging werd gedaan door
de zoogenaamde Oslo-staten. doch het resul
taat was niet grooter dan van het rapport
van Zeeland. Een oogenblik srluvn inder
daad iets zijn bereikt, toen in Alei 1(117 de
Oostzec-dcmorrafieön, Nederland, België
en Luxemburg te Den Haag een overeen
komst sloten, ten doel hebbende bet on
derlinge handelsverkeer te bevow'"*,cri, ter
wijl men zich vleide met de boon, dat op
den duur meerdere landen zich zouden
aansluiten bij deze groep, die baanbrekend
werk trachtte te verrichten ten aanzien van
den vrijen internationalen ruilhandel.
Helaas, ook deze droom werd nimmer
verwezenlijkt. Tot in April van dit jaar
bleef de aangelegenheid zweven, totdat hu
onlangs d®or de betrokken landen de me-
dedeeling werd gepubliceerd, dat de ont
wikkeling van den internationalen toestand
het hen niet mogelijk maakte voorloooig
verdere pogingen te doen om door onder-
derlinge samenwerking het vrije handels
verkeer te. bevorderen.
Hetgeen wil zeggen: Oslo is dood.
We zouden ten slotte nog kunnen wij
zen op de pleidooien, die in de volksverte
genwoordigingen van sommige landen af
en toe ten gunste van vrijhandel werden
gehouden, in het bijzonder in de Vereenig-
de Staten, die echter, hoe eerlijk misschien
ook gemeend, toch nooit iets meer bleken
te ziin dan het uiten van een hartewensch,
die voor geen verwezenlijking vatbaar
bleek, omdat de regeeringen, vermoedelijk
door de noodzaak gedwongen, in tegenge
stelden zin handelden.
Uit dit alles blijkt, dat eenerzijds
de vrijhandelsgedachte krachtig
leeft in de harten van velen, ander
zijds dat een internationale samen
leving, geschoeid op vrijhandel, voor
loopig een utopie is.
Voorloopig.
Het zou onjuist zijn te zeggen, dat de
wereld het vrije ruilverkeer nooit weer zal
kennen. Oorlogen zijn ook vroeger gevolgd
door perioden van belemmering van den
internationalen handel. Na de Napoleonti
sche oorlogen zag men ditzelfde verschijn
sel. Eerst heel langzaam nam de bescher
ming af. En in onze maatschappij zal het
allereerst noodig zijn, dat de verbroedering
der vólkeren en daarmee het onderling
vertrouwen grooter wordt. Opdat het mili
taire element, dat meer en meer iedere
welvaart verslindt en dat de volkeren
dwingt tot autarkie, tot meer normale pro
porties wordt teruggebracht. Geschiedt dit,
dan is het mogelijk dat het ruilverkeer zich
weer vrijer zal kunnen ontwikkelen.
Zal Schuschnifiu misschien wor
den vrijgelaten.
Uit betrouwbare Duitsche krin
gen verneemt Un Press dat Schusch
nigg, in tegenstelling met wat men
uit Buërckel's woorden zou kunnen
opmaken, waarschijnlijk nooit aan
geklaagd en voor het gerecht ge
bracht zal worden wegens zijn anti-
nationaal-socialistische activiteit als
kanselier.
Een week geleden verklaarde Buerckel,
dat Schuschnigg op het oogenblik „zijn le
ven dankt aan onzen zin voor edelmoedig
heid" en voorspelde hij, dat het eenige, wat
een proces zou kunnen voorkomen, was de
wensch: „geen oude wonden open te
rijten".
Vele goed-ingolichte kringen in Berlijn
gelooven, dat dit bij de bepaling van
Schuschnigg's lot een belangrijke rol zal
spelen.
Volgens het oordeel van vele conservatie
ve nazi's zou een dergelijk proces in het
buitenland ongetwijfeld protesten uitlokken
af gezien nog van de vraag, of het goed
zou zijn de binnenlandsche belangstelling
opnieuw te vestigen op den man, die thans
vrijwel geheel vergoten is.
Volgens Duitsche mededeelingen is Schusch
nigg in Hotel „Metropole" van alle comfort
voorzien. Naar verluidt heeft hij de beschik
king over drie kamers cn geniet hij een uit
stekende verzorging. Natuurlijk mag hij
geen vrienden ontvangen.
Hier en daar gelooft men, dat tegen den
tijd, dat de „Anschlusz" tot geschiedenis ge
worden is, aan Schuschnigg zal worden toe
gestaan, zich ergens in Duitschland te ves
tigen en zich binnen een vastgesteld gebied
vrij te bewegen, op voorwaarde, dat hij zich
afzijdig houdt van alle politiek.
In 32 uur zonder dalen van Cran-
well naar Ismallia in Egypte.
Gistermiddag is door een bericht
van het ministerie voor de lucht
vaart bekend geworden, dat vier mi
litaire Vickers-Welleslev-machines
van de R.A.F. een wereldrecord heb
ben gevestigd door van Cranwell in
Lincolnshire zonder oponthoud te
vliegen in 32 uur naar Ismaïlia in
Egypte.
'De gevolgde route was België, West-
Duitschland, Noordoost Italië, Albanië, Grie
kenland en over de Middellandsche Zee;
vandaar oostwaarts tote en punt tusschen
Koweit en Bahrein aan de Perzische Golf
en vandaar weer westwaarts naar Ismalia.
Het record stond aldus het Hsb., op naam
van Italië met 5340 km. in Januari van dit
jaar gemaakt van Dakar op de Westkust
van Afrika naar Rio de Janeiro.
De vier Vickers-WellesIey-machines heb
ben elk een Bristol Pegasus XXI motor. Zij
ziin Donderdagmorgen kwart over vier van
Cranwell in groote geheimhouding vertrok
ken en gistermiddag 12.10 te Ismailia aan
gekomen. De gemiddelde vaart was 220 km.
per uur en de machines vlogen op een ge
middelde hoogte van 3000 km. De afgelegde
afstand bedroeg 6920 km.
Als de aardappeloogst meevalt,
kunnen de telers de heffing wel
betalen!
MINISTER GEEFT NIET TOE.
Op de vragen van den heer Groen betref
fende de heffing op vroege aardappelen,
heeft de minister van Economische Zaken
geantwoord:
Het is den Minister bekend, dat het vroege
aardappelgewas in sommige streken des
lands door vorst en andere weersomstandig
heden heeft geleden. Het is dan ook te ver
wachten, dat een minder overvloedige oogst,
dan waarvoor verleden jaar afzet moest wor
den gezocht, ter veiling zal worden aange
voerd. Voorshands kan echter nog niet wor
den gezegd, dat de oogst zeer gering zal
zijn.
Door de kleinere aanvoeren is, mede we
gens den geringen voorraad oude aardap
pelen, de prijs aanvankelijk hoog geweest.
Deze is thans wel is waar teruggcloopen,
doch bevindt zich nog op een aanzienlijk
hooger niveau dan verleden jaar in dezen
tijd, toen reeds enorme hoeveelheden aardap
pelen onverkoopbaar bleken te zijn.
Daar over het verdere prijsverloop
momenteel nog weinig is te zeggen,
is het zeer wel mogelijk, dat de telers
gedurende de geheele campagne een
loonenden prijs voor hun product zul
len ontvangen. In verhand hiermede
kan niet worden toegegeven, dat de
heffing van f50— per H.A. onmoge
lijk door de telers zal kunnen wor
den betrald.
Bij daling van den prijs zal, gelijk vorige
jaren is geschied, een minimum-prijsregeling
dienen te worden ingesteld, waarvoor degel
den, afkomstig uit de heffing, zullen moe
ten worden aangewend.
Gezien het onzekere prijsverloop kan op
dit oogenblik uiteraard niet worden gezegd
of deze gelden geheel of slechts ten deele
zullen worden aangewend.
Onder deze omstandigheden is de minis
ter niet bereid het nemen van maatregelen
tot vrijstelling of vermindering der heffing
in overweging te nemen.
De heliumkwestie is wel penibel
voor de vervolmaking van de
Zeppelin.
Bij de feestelijkheden naar aanleiding van
den honderdsten geboortedag van graaf Zep
pelin is in de eerchall van het Zcppclinmu-
seum te Friedrichshafcn een standbeeld van
graaf Zeppelin onthuld. In een aansluitende
feestelijkheid hield dr. Eckener een rede
voering, waarin hij o.m. zeide: „De strijd
gaat thans om de vraag of het luchtschip,
dat zijn geschiktheid bewezen heeft, zich
kan handhaven naast he.t vliegtuig, Deze
kwestie heeft tot dusverre een bevestigend
antwoord gekregen. Door de beklagenswaar
dige catastbophe van den ..Hindenburg' wa
ren wij er toe gekomen den laatsten stap tot
vervolmaking van het Zeppelinluchtschip
door een economisch dragelijk, zuinig ge
bruik van helium te doen. Wij kunnen met
voldoening zeggen, dat ons deze stap gelukt
is."
Ten slotte wees dr. Eckener er op, dat de
kwestie van heliumaankoop in de Vereenig-
de Staten nog niet definitief is opgelost.
Onderhandelingen gaande.
De Belgische Kamer heeft gisteravond de
behandeling van de interpellaties over de
landbouwpolitiek der regeering beëindigd,
'j'en aanzien van den aanvoer op de Belgi
sche markt van vroege aardappelen uit het
buitenland, verklaarde de min. v. landb.
dat zijn departement aan de Nederland-
sche regeering had verzocht de noodige
maatregelen te nemen om te vermijden,
dat door ontijdigen invoer de prijzen der
inlandsche aardappelen in België aanzien
lijk dalen.
Wat de prijszetting van granen betreft
zijn eveneens onderhandelingen met Ne
derland gaande.
„Te kunt beter op zee varen dan op het
land," zeide de ambtenaar van het Open
baar miisterie tot een bruin-verbranden Eg-
mondschen vischer. En er verscheen een
breeden grijnslach op het gelaat van den
visschorsman. die het gevalletje van den
vroolijken kant bekeek.
Ik rij misschien net tweemaal in een
inar op een fiets ziet u en ik heb van al
die borden geen verstand. Op 't hoekie van
een straat zag ik wel een bord, maar ja...
wat doe je dan?
Was het zoo'n rond wit bord met een
rooden band erom heen? informeerde de
Kantonrechter.
Dat was 't nou net; repliceerde de
visschor. Bovendien stond een mooi auto'tje
afgebeeld en pnderan een stoomfiets. En
daar tussc ziet U was een rijwiel. Alaar 't
knssueelc van het geval was nou, dat het
stuur van die fiets de andere kant opstond
as van die andere dingen. Toen dacht ik:
nou waar dat stuur heen wijst, daar mag
ie infietse. Alaar dat mocht nou juist niet.
En ik ging op.de bon. Kinderachtig hoor!
De teekens op zee ken je zeker op je
duimpie? vroeg de ambtenaar.
Nou en of Alaar van die landtoekens
snap ik geen laars.
Het is hier dus: „Schipper hou je roer
recht!" meende Air. de Brueijs Tack.
Dat zal ik wel doen ook; geen gevaar
bij hoor, grijnsde de schipper.
Vier gulden boete of vier dagen; deed
de ambtenaar onverbiddelijk.
Da's veul, meende de visschersman.
Motte ze maar wat duidelijker zijn met die
horde.
Nou; omdat je zoo'n beste visscher
bent f 1.of 1 dag. Is dat goed? vroeg mr.
Boerrigter.
De heere worre bedankt; zei minzaam
de overtreder van de wet en zwaaide af!
Het drooghouden van onze pol
ders in oorlogstijd.
Electrische centrales loopen te
veel gevaar.
De vereeniging „De Hollandsche
Alolen" had, aldus het Hdbld., in het
gebouw van hej Kon. Instituut van
Ingenieurs in Den Haag een aantal
autoriteiten uitgenoodigd ter bespre
king van enkele actucele windmolen
problemen, ditmaal niet verband
houdende met de aesthetische zijde
der molenbescherming, doch o.a. met
'n kwestie van geheel anderen aard:
namelijk het droog houden van het
land in oorlogstijd, nu moet worden
aangenomen, dat windmolens veel
minder kwetsbaar zijn dan mechani
sche bemalingswerktuigen.
Luit-generaal P. H. A. de Ridder, inspec
teur voor de luchtbescherming van de bur
gerbevolking, zei, dat bij de luchtbescher
mingsrichtlijnen ook is voorgeschreven, dat
de autoriteiten contact moeten zoeken met
de waterschappen. Gebleken is reeds, dat
zich in de practijk vele moeilijkbeden voor
doen, uit onbekendheid met de dingen,
waarom het gaat, en uit den tragen gang
bij allerlei instanties.
Ter afweer van de gevolgen van
luchtbombardementen op dijken moe
ten er dijklegers zijn, materiaal
depots enzoovoort. Een bespreking
met ir. J. G. Bijl, ingenieur van den
Haarlemmermeerpolder, heeft spr.
aanleiding gegeven aan den minister
van binnenlandsche zaken voor te
stéllen een commissie te benoemen
teneinde richtlijnen te verkrijgen
voor waterschapsbesturen.
„Luchtbescherming" heeft ook advies te
verstrekken aan Rijksinstanties; ook is ad
vies verstrekt aan den Dienst der Zuider
zeewerken, zoowel voor den Wieringermeer-
als den N.O. polder. Spr. hoopt zeer, dat de
bedoelde commissie er komt.
Jhr. ir. Van Lidth de Jende wijst er op,
dat indertijd in de regeeringsstukken uit
voerig is uiteengezet waarom de N.O. nolder
niet met windkracht bemalen wordt. Een
belangrijke factor is de wisselvalligheid van
den wind.
Overigons zijn Dieselmotoren lang niet in
dezelfde mate kwetsbaar als centrales. Wat
deze laatste betreft is een belangrijk mid
del tot bestrijding van het gevaar de oplos
sing van het koppelvraagstuk. Bij de spoor
wegen werd ook door Defensie de eisch van
koppeling gesteld.
De geschiedenis heeft bewezen, dat polders
door windbemaling behoorlijk kunnen wor
den droog gehouden, aldus kolonel van Doo-
den.
Op voorstel van ir. Bcgeman wordt beslo
ten, dat de vereeniging „De Hollandsche
Alolen" zich tot de ministerieele commissie
voor de behartiging van defensie^elangen
zal wenden, teneinde tot het onderzoek der
op de vergadering naar voren gebrachte be
langen te komen.
Ecnigcn tijd geleden meldden we reeds,
dat op Zondag 17 Juli a.s. de Bondsdag
van het Ned. Gymnast. Verbond op Texel
zal worden gehouden; over het programma
voor dezen dag kunnen we thans het vol
gende mededeelen:
17 vereenigingen zullen aan den Bonds
dag deelnemen, met tezamen 600 gymnas
ten; verder komen plm. 200 supporters mee
naar Texel. Het gezelschap komt met een
extra boot nl.m. 8.45 uit Den Helder) en
zal aan de Texelsche haven worden opge
wacht door de dames- en heerenafdeelingen
van de Texelsche vereeniging. Vanaf de
haven zal een wandeltocht gemaakt worden
door het dorp Oudeschild. verder langs
Rrakenstein naar het Doolhof en langs de
Jeugdherberg, over de Hoogte naar Den
Burg, aankomst op de Groeneplaats om
streeks half twaalf. Op bet Raadhuis zal
het bestuur officieel door Tex. Gemeentebe
stuur worden begroet. Hierna wordt rust
gehouden tot 1.30, waarna de Alarschwed-
strijd aanvangt, hieraan is tevens een de-
filé verbonden voor het Gemeentehuis van
alle deelnemende vereenigingen, ook de
Texelsche. Vermoedelijk zullen twee Texel
sche muziekcorpsen hierbii met muziek be
geleiden. De marschwedstrijd eindigt te
nl.m. 2 uur op het Sportterrein te. Den Burg
w»ar eerst een vaandelgroot nlaats vindt.
Daarna neemt de massa-uitvoering van
alle dames- en hccrenafdeclienen een aan
vang, de adspiranten van de Texelsche
Gymnastiek vereeniging werken hierbii me
de. Hierna volgen de vereenigingen-wedstrij-
den. Het Keurkorps van Holl. Noorderkwar
tier zal een demonstratie geven van toe-
sfelturnen. Na afloop van het Sportfeest
heeft in verschillende zalen een turnbal
nlaats. De gro^n jongeren vertrekt met den
gewonen bootdienst van 8 uur. van Texel,
de ouderen met een extra boot ongeveer om
12 uur.
WJEBTNr.FA
Politie.
Verloren: een zwart damesjasje. Gevon
den: een kralen halsketting. Inl. bij den
gem.bode.
Woningbouw.
Door den heer H. ter Hal te Rijswijk Z.H.
is de bouw van een dubbel woonhuis aan
de Klieftstraat alhier ongedragen aan gebr.
Boersen.
DEN OEVER.
Schoolreisje.
Donderdagmorgen vertrokken onder leiding
van het onderwijzend personeel een zesen-
twintigtal leerlingen der O. L. school alhier
per rijwiel naar Schooit, waar gelogeerd zot»
worden in jeugdherberg „De Brechthoeye
aldaar. Via Slootdorp en Kolhorn werd eerst
Lutjewinkel aangedaan, waar een bezoek
gebracht werd aan de bekende Coöperatieve
Zuivelfabriek. Hier keken de jeugdige be
zoekers hun oogen uit naar dit echte 11 n|.
landsche bedrijf. Toen werd koers gezet
naar Schoorl waar men om ongeveer half
drie arriveerde. De middag werd benut met
spelen en ravotten in de mooie duinen,
waarna het avondeten zich heerlijk liet sma
ken. Gistermorgen werd een wandeltocht
ondernomen naar Camperduin. Om half 3
vertrok de jeugdige stoet weer van Schoorl
waarna men om zes uur Den Oever weder
om in de beste orde bereikte. De kinderen
waren opgetogen over hun fijne tocht, die
zoo schitterend was verloopen en waarbij
niemand eenige pech van betéekenis had
gehad.
Denkt om de belastingplaatjes.
Alhoewel het de laatste maand is dat we
nog met ons belastingplaatje mogen rijden
wordt er steeds nog gecontroleerd. Gister
middag werd hier in Den Oever wederom
ijverig gecontroleerd met resultaat dat di
verse nalatigen op de bon werden geslingerd
Wielrijders denkt er toch aan: de fiscus ge
bruikt geen gratie, ook al is het de laatste
maand dat Uw plaatje nog geldig is.
ANNA PAULOWNA
Bij de dezer dagen te 's Gravenfiage ge
houden staatsexamens voor muziek, slaag
de onze plaatsgenoot de heer Jan Aij voor
het paedagogische gedeelte en pianospel van
het nrartisrh-paedagogisch examen voor vi
ool AL O. (bijvak piano).
BREEZANB
GESLAAGD.
Alej. AL van Lierop behaalde het diploma
hulp in de huishouding aan de Huishoud
school te Den Helder.
TOEGELATEN.
Gerrit Borst Gz. slaagde voor het toela
tingsexamen van het Lyceum te Den Hel
der.
Rij een onveranderde hoogste notee
ring van f 21.50 was de markt vandaag
stug, duur. De gang was zeker een
halve gulden hooger dan een week ge
leden, zoodat exporllcaas f 20 f 20.50
opbracht met enkele stapels tegen f 21
Consumptiekaas van goede kwaliteit
noteerde circa f 19.a f 19.50, terwijl
hier en daar zelfs 1 20.werd besteed.
De vraag schijnt in hoofdzaak te ko
men van de speculatie, aanqezien de
perspectieven voor onmiddellijke export
of voor afzet in het binnenland nauwe
lijks verandering toonen en eerder een
lichte daling dan een stijging zouden
kunnen verklaren. De goede kwaliteit
door het voor kaas zeer gunstige weer,
werkt de opzet in de hand, hoewel hier
en daar de pakhuizen vol heeten te zijn
en de vraag voor opslag dus langzamer
hand tot op zekere hoogte is gedekt.
ALKAIAAR, 8 Juli.
Kaasmarkt. Aangevoerd 41 stapels,
zijnde 115.000 Kg. Fabriekskaas kleine 21.50,
boerenkaas, kleine f 21.idem commissie
f 20.— per 50 Kg. Handel goed.
ALKAIAAR, 8 Juli.
Aardappelen f 3—7, aardbeien 32—70, aal
bessen 11—15, andijvie 0.502.90, bloemkool
I 46, idem II 23, bieten 7.50, doperw
ten 34.50, druiven 2327, kropsla 0.502,
komkommers 2—4, peterselie 1.503, perzi
ken 2—8, postelein 0.16—0.38, peulen 7.50-15,
rabarber 4—6, radijs 1.50, roode kool 3.80
5, selderie 1.904.50, spinazie 0.321, snij-
booncn 1221, dubbele spercieboonen 16
20, tuinboonen 4075, tomaten 47.50, uien
2.60—6, wortelen 2.507.50, zwarte bessen
20-28.
ALKMAAR, 8 Juli.
Graanmarkt. 40 H.L. gerst f 7.50—7.60,
gerst chev. 7.75—8, 118 HL haver 5.40 tot
7.12V2, bruine boonen 1520, citroenboonen
13.5020 en witte boonen 22.22 H.L.
mosterdzaad (rood) f 16; 8 ILL. erwten, w.
o. grauwe 15—32.50 en vale erwten 8—13. In
totaal 204 ILL. Alles per 100 Kg. Handel
goed.
NOORDSCARWOUHDE, 9 Juli.
Schotsche muizen 45.60, grooten 4.20
4.80, hl. eigenheimers 6.507.70, drielingen
3.204.40, kleine 12.LD, zilverdrielingen
3.50, zilvernep 5.90—7.70, witte kool 3.901,
bloemkool 3.606.60.
BROEK OP LANGEND1JK, 9 Juli.
Schotsche miuzen 4.10—5.40, grooten 4.40
—4.80, bl. dilo 6.408, drielingen 3.304.80
kleine 1.60—2.30, peen 2.50—3.50, rood ekool
3.80, tomaten: A 12.10—12.90, B 12.10—13,
C 11.80, CC 6.10.
ZONDAG 10 JULI.
Ned. Herv. Gemeente.
Westerland, 's av. 7.30 uur, Ds. Van Beek.
Anna Paulowna, vm. 10.15 uur, Ds. Vorst
man.
Doopsgezinde Gemeente.
Ilinpolytushoef, (Ned. Herv. Kerk), voorm.
10 uur, Ds. de Wilde.
Den Oever, 's av. 7.30 uur, Ds. de Wilde.
Evangelisatie.
Breezand, voorm. 10 uur, de heer Boon.
Nam. 3.30 uur, de heer Boon.