Vrijhandel: biEzz een hersenschim van dezen tijd Je kunt nooit weten.... De windmolen weer Als de „Ansch'usz" geschiedenis is geworden Wereld-vliegrecord in eerel Gymnastiek-Bondsdag voor Holl. Noorderkwartier Alkmaarsche Kaasmarkt Predikbeurten Heeft het luchtschip een kans naast bet vliegtuig Uitvoer van aardappelen en granen naar België Schipper, hou je roer recht! TEXEL m HET PLAN-VAN ZEELAND IS VERGETEN, OSLO DOOD. IN ONZE OP MILITAIRE LEEST GESCHOEIDE SAMENLE VING HEEFT VRIJHANDEL GEEN KANS. Wanneer men den mensch gade slaat in zijn doen en laten, dan komt men tot de conclusie, dat hij altijd streeft naar een betere toe komst. Tegen die toekomst valt het heden volkomen in het niet, alleen later, wanneer dat heden verleden is geworden, denkt hij er vaak aan te rug met het weemoedig gevoel, dat hij eens heeft geleefd in 'n paradijs. Een paradijs, dat hij lichtvaardig heeft verworpen, dat hij heeft verla ten en dat, gelijk ieder paradijs, nu definitief voor hem verloren is. Zoo gaat het de tegenwoordige mensch- heid, wanneer ze zich de gelukkige jaren van vóór 1014 herinnert. Het was een pe riode van steeds tocnemenden bloei en wel vaart, van vrede en rust en in zijn pogen liet verloren goed terug te veroveren, tracht de mensch na te gaan, welke omstandighe den het waren, die dezen afgesloten tijd kenmerkten. Hij stelt dan vast, dat die voor- oorlogsche dagen zich vooral daardoor van de tegenwoordige hebben onderscheiden, dat toen de vrijhandel onbeperkt heerschte, ter wijl nu het heele goederenverkeer aan ban den is gelegd en zich zooveel hindernissen in den weg gelegd ziet, dat er van die vrij handel totaal niets is overgebleven. Begrijpelijk is het, dat men geneigd is toe te geven aan de gedachte, dat de bloei en de welvaart van weleer voornamelijk zoo niet geheel waren toe te schrijven aan die vrijhandel cn dus vindt men onder groote groepen der bevolking een soort heimwee naar die vrijhandel. Zoo men die slechts weer terug had, zou alles in orde zijn en dus: laten we probeeren die vrijhandel te rug te krijgen! Degenen, die toegeven aan deze gedach te vergeten, dat iets dergelijks voorloopig tot de volstrekte onmogelijkheden behoort. Verschillende Staten en het ziin voorname lijk de autoritaire, waarvoor dit geldt, zijn in hun autarkisch streven niet terugge deinsd voor de uiterste consequenties, wel ke daaraan verbonden zijn. Ze hebben hun geheele nationale gemeenschap opgebouwd op zelfvoorziening, hebben daarvoor hun import afgesneden en in eigen land groote Industrieën gevestigd. Zelfs zoo ze zouden willen, zouden ze hun werk niet ongedaan kunnen maken zonder een soort chaos aam te richten. Immers, dit zou er op neerkomen, dat de geheele nijverheid, geschapen om het autarkisch ideaal te bena deren, zou moeten worden opgege ven. Werkloosheid zou het gevolg er van zijn en een nieuwe zee van ellende zou moeten worden doorge worsteld, alvorens do productie zich weer eenigszins zou hebben aange past aan de nieuwe economie, die niet op autarkie doch op een vrij goederenverkeer zou zijn gebaseerd. De betreffende regeeringen willen dezen kant echter ook niet uit. Niet alleen, omdat zo door de nieuw ontstane moeilijkheden vermoedelijk zelf ten val zouden worden gebracht, doch ook omdat ze zich dooreen genomen kenmerken door een zeer militaire mentaliteit en ze het de les werd geleerd in den groten oorlog met het oog op de militaire veiligheid, dringend noodzakelijk achten, dat het land, in oorlogstijd, de eigen behoeften kan dekken. En zoo is iedere vrijhandel geworden tot een fictie, het hopen op vrijhandel niet an ders dan een bouwen van luchtkasteelcn. Er wordt over vrijhandel gesproken .er zijn zelfs toonaangevende staatslieden, die nog in den allerlaatsten tijd schijnen te heb ben gedacht, dat het in ernst mogelijk is pogingen aan te wenden om de internatio nale samenleving te bouwen op een nieuw te scheppen vrij goederenverkeer. Alles wat er in dit opzicht de laat ste jaren is gepresteerd, bleek gelijk eigenlijk van te voren had kunnen worden verwacht nutte- looze arbeid én dat zelfs de hoogst- geplaatsten in sommige landen hun schouders onder deze taak hadden gesteld, zou in staat zijn vreemde gedachten te wekken omtrent hun regeerkunst, ware het niet, dat er wellicht ook iets aan te pas komt als een „willen toonen van de goede bedoeling." Wanneer we enkele pogingen om terug te keeren tot den vroegeren gang van za ken, tot den vrijhandel dus, die in den loop van den laatsten tijd ondernomen zijn, de revue laten passecren. dan mogen we in dit opzicht allereerst melding maken van 't befaamde „rapport-v. Zeeland", dat begin '38 werd gepubliceerd, doch dat thans reeds volkomen in de vergetelheid is geraakt. Een oogenblik hebben de bladen er kolom- menlange artikelen aan gewijd, er werd sympathie geuit voor het goedbedoelde streven, het feit. dat zóó-hoog-geplaatsten hun aandacht gaven aan de zaak. wekte eenige nieuwe hoop. Doch dat is alles ge weest. Het was een stroovuurtje, dat even fel oplaaide, doch spoedig was uitgebrand. Een tweede poging werd gedaan door de zoogenaamde Oslo-staten. doch het resul taat was niet grooter dan van het rapport van Zeeland. Een oogenblik srluvn inder daad iets zijn bereikt, toen in Alei 1(117 de Oostzec-dcmorrafieön, Nederland, België en Luxemburg te Den Haag een overeen komst sloten, ten doel hebbende bet on derlinge handelsverkeer te bevow'"*,cri, ter wijl men zich vleide met de boon, dat op den duur meerdere landen zich zouden aansluiten bij deze groep, die baanbrekend werk trachtte te verrichten ten aanzien van den vrijen internationalen ruilhandel. Helaas, ook deze droom werd nimmer verwezenlijkt. Tot in April van dit jaar bleef de aangelegenheid zweven, totdat hu onlangs d®or de betrokken landen de me- dedeeling werd gepubliceerd, dat de ont wikkeling van den internationalen toestand het hen niet mogelijk maakte voorloooig verdere pogingen te doen om door onder- derlinge samenwerking het vrije handels verkeer te. bevorderen. Hetgeen wil zeggen: Oslo is dood. We zouden ten slotte nog kunnen wij zen op de pleidooien, die in de volksverte genwoordigingen van sommige landen af en toe ten gunste van vrijhandel werden gehouden, in het bijzonder in de Vereenig- de Staten, die echter, hoe eerlijk misschien ook gemeend, toch nooit iets meer bleken te ziin dan het uiten van een hartewensch, die voor geen verwezenlijking vatbaar bleek, omdat de regeeringen, vermoedelijk door de noodzaak gedwongen, in tegenge stelden zin handelden. Uit dit alles blijkt, dat eenerzijds de vrijhandelsgedachte krachtig leeft in de harten van velen, ander zijds dat een internationale samen leving, geschoeid op vrijhandel, voor loopig een utopie is. Voorloopig. Het zou onjuist zijn te zeggen, dat de wereld het vrije ruilverkeer nooit weer zal kennen. Oorlogen zijn ook vroeger gevolgd door perioden van belemmering van den internationalen handel. Na de Napoleonti sche oorlogen zag men ditzelfde verschijn sel. Eerst heel langzaam nam de bescher ming af. En in onze maatschappij zal het allereerst noodig zijn, dat de verbroedering der vólkeren en daarmee het onderling vertrouwen grooter wordt. Opdat het mili taire element, dat meer en meer iedere welvaart verslindt en dat de volkeren dwingt tot autarkie, tot meer normale pro porties wordt teruggebracht. Geschiedt dit, dan is het mogelijk dat het ruilverkeer zich weer vrijer zal kunnen ontwikkelen. Zal Schuschnifiu misschien wor den vrijgelaten. Uit betrouwbare Duitsche krin gen verneemt Un Press dat Schusch nigg, in tegenstelling met wat men uit Buërckel's woorden zou kunnen opmaken, waarschijnlijk nooit aan geklaagd en voor het gerecht ge bracht zal worden wegens zijn anti- nationaal-socialistische activiteit als kanselier. Een week geleden verklaarde Buerckel, dat Schuschnigg op het oogenblik „zijn le ven dankt aan onzen zin voor edelmoedig heid" en voorspelde hij, dat het eenige, wat een proces zou kunnen voorkomen, was de wensch: „geen oude wonden open te rijten". Vele goed-ingolichte kringen in Berlijn gelooven, dat dit bij de bepaling van Schuschnigg's lot een belangrijke rol zal spelen. Volgens het oordeel van vele conservatie ve nazi's zou een dergelijk proces in het buitenland ongetwijfeld protesten uitlokken af gezien nog van de vraag, of het goed zou zijn de binnenlandsche belangstelling opnieuw te vestigen op den man, die thans vrijwel geheel vergoten is. Volgens Duitsche mededeelingen is Schusch nigg in Hotel „Metropole" van alle comfort voorzien. Naar verluidt heeft hij de beschik king over drie kamers cn geniet hij een uit stekende verzorging. Natuurlijk mag hij geen vrienden ontvangen. Hier en daar gelooft men, dat tegen den tijd, dat de „Anschlusz" tot geschiedenis ge worden is, aan Schuschnigg zal worden toe gestaan, zich ergens in Duitschland te ves tigen en zich binnen een vastgesteld gebied vrij te bewegen, op voorwaarde, dat hij zich afzijdig houdt van alle politiek. In 32 uur zonder dalen van Cran- well naar Ismallia in Egypte. Gistermiddag is door een bericht van het ministerie voor de lucht vaart bekend geworden, dat vier mi litaire Vickers-Welleslev-machines van de R.A.F. een wereldrecord heb ben gevestigd door van Cranwell in Lincolnshire zonder oponthoud te vliegen in 32 uur naar Ismaïlia in Egypte. 'De gevolgde route was België, West- Duitschland, Noordoost Italië, Albanië, Grie kenland en over de Middellandsche Zee; vandaar oostwaarts tote en punt tusschen Koweit en Bahrein aan de Perzische Golf en vandaar weer westwaarts naar Ismalia. Het record stond aldus het Hsb., op naam van Italië met 5340 km. in Januari van dit jaar gemaakt van Dakar op de Westkust van Afrika naar Rio de Janeiro. De vier Vickers-WellesIey-machines heb ben elk een Bristol Pegasus XXI motor. Zij ziin Donderdagmorgen kwart over vier van Cranwell in groote geheimhouding vertrok ken en gistermiddag 12.10 te Ismailia aan gekomen. De gemiddelde vaart was 220 km. per uur en de machines vlogen op een ge middelde hoogte van 3000 km. De afgelegde afstand bedroeg 6920 km. Als de aardappeloogst meevalt, kunnen de telers de heffing wel betalen! MINISTER GEEFT NIET TOE. Op de vragen van den heer Groen betref fende de heffing op vroege aardappelen, heeft de minister van Economische Zaken geantwoord: Het is den Minister bekend, dat het vroege aardappelgewas in sommige streken des lands door vorst en andere weersomstandig heden heeft geleden. Het is dan ook te ver wachten, dat een minder overvloedige oogst, dan waarvoor verleden jaar afzet moest wor den gezocht, ter veiling zal worden aange voerd. Voorshands kan echter nog niet wor den gezegd, dat de oogst zeer gering zal zijn. Door de kleinere aanvoeren is, mede we gens den geringen voorraad oude aardap pelen, de prijs aanvankelijk hoog geweest. Deze is thans wel is waar teruggcloopen, doch bevindt zich nog op een aanzienlijk hooger niveau dan verleden jaar in dezen tijd, toen reeds enorme hoeveelheden aardap pelen onverkoopbaar bleken te zijn. Daar over het verdere prijsverloop momenteel nog weinig is te zeggen, is het zeer wel mogelijk, dat de telers gedurende de geheele campagne een loonenden prijs voor hun product zul len ontvangen. In verhand hiermede kan niet worden toegegeven, dat de heffing van f50— per H.A. onmoge lijk door de telers zal kunnen wor den betrald. Bij daling van den prijs zal, gelijk vorige jaren is geschied, een minimum-prijsregeling dienen te worden ingesteld, waarvoor degel den, afkomstig uit de heffing, zullen moe ten worden aangewend. Gezien het onzekere prijsverloop kan op dit oogenblik uiteraard niet worden gezegd of deze gelden geheel of slechts ten deele zullen worden aangewend. Onder deze omstandigheden is de minis ter niet bereid het nemen van maatregelen tot vrijstelling of vermindering der heffing in overweging te nemen. De heliumkwestie is wel penibel voor de vervolmaking van de Zeppelin. Bij de feestelijkheden naar aanleiding van den honderdsten geboortedag van graaf Zep pelin is in de eerchall van het Zcppclinmu- seum te Friedrichshafcn een standbeeld van graaf Zeppelin onthuld. In een aansluitende feestelijkheid hield dr. Eckener een rede voering, waarin hij o.m. zeide: „De strijd gaat thans om de vraag of het luchtschip, dat zijn geschiktheid bewezen heeft, zich kan handhaven naast he.t vliegtuig, Deze kwestie heeft tot dusverre een bevestigend antwoord gekregen. Door de beklagenswaar dige catastbophe van den ..Hindenburg' wa ren wij er toe gekomen den laatsten stap tot vervolmaking van het Zeppelinluchtschip door een economisch dragelijk, zuinig ge bruik van helium te doen. Wij kunnen met voldoening zeggen, dat ons deze stap gelukt is." Ten slotte wees dr. Eckener er op, dat de kwestie van heliumaankoop in de Vereenig- de Staten nog niet definitief is opgelost. Onderhandelingen gaande. De Belgische Kamer heeft gisteravond de behandeling van de interpellaties over de landbouwpolitiek der regeering beëindigd, 'j'en aanzien van den aanvoer op de Belgi sche markt van vroege aardappelen uit het buitenland, verklaarde de min. v. landb. dat zijn departement aan de Nederland- sche regeering had verzocht de noodige maatregelen te nemen om te vermijden, dat door ontijdigen invoer de prijzen der inlandsche aardappelen in België aanzien lijk dalen. Wat de prijszetting van granen betreft zijn eveneens onderhandelingen met Ne derland gaande. „Te kunt beter op zee varen dan op het land," zeide de ambtenaar van het Open baar miisterie tot een bruin-verbranden Eg- mondschen vischer. En er verscheen een breeden grijnslach op het gelaat van den visschorsman. die het gevalletje van den vroolijken kant bekeek. Ik rij misschien net tweemaal in een inar op een fiets ziet u en ik heb van al die borden geen verstand. Op 't hoekie van een straat zag ik wel een bord, maar ja... wat doe je dan? Was het zoo'n rond wit bord met een rooden band erom heen? informeerde de Kantonrechter. Dat was 't nou net; repliceerde de visschor. Bovendien stond een mooi auto'tje afgebeeld en pnderan een stoomfiets. En daar tussc ziet U was een rijwiel. Alaar 't knssueelc van het geval was nou, dat het stuur van die fiets de andere kant opstond as van die andere dingen. Toen dacht ik: nou waar dat stuur heen wijst, daar mag ie infietse. Alaar dat mocht nou juist niet. En ik ging op.de bon. Kinderachtig hoor! De teekens op zee ken je zeker op je duimpie? vroeg de ambtenaar. Nou en of Alaar van die landtoekens snap ik geen laars. Het is hier dus: „Schipper hou je roer recht!" meende Air. de Brueijs Tack. Dat zal ik wel doen ook; geen gevaar bij hoor, grijnsde de schipper. Vier gulden boete of vier dagen; deed de ambtenaar onverbiddelijk. Da's veul, meende de visschersman. Motte ze maar wat duidelijker zijn met die horde. Nou; omdat je zoo'n beste visscher bent f 1.of 1 dag. Is dat goed? vroeg mr. Boerrigter. De heere worre bedankt; zei minzaam de overtreder van de wet en zwaaide af! Het drooghouden van onze pol ders in oorlogstijd. Electrische centrales loopen te veel gevaar. De vereeniging „De Hollandsche Alolen" had, aldus het Hdbld., in het gebouw van hej Kon. Instituut van Ingenieurs in Den Haag een aantal autoriteiten uitgenoodigd ter bespre king van enkele actucele windmolen problemen, ditmaal niet verband houdende met de aesthetische zijde der molenbescherming, doch o.a. met 'n kwestie van geheel anderen aard: namelijk het droog houden van het land in oorlogstijd, nu moet worden aangenomen, dat windmolens veel minder kwetsbaar zijn dan mechani sche bemalingswerktuigen. Luit-generaal P. H. A. de Ridder, inspec teur voor de luchtbescherming van de bur gerbevolking, zei, dat bij de luchtbescher mingsrichtlijnen ook is voorgeschreven, dat de autoriteiten contact moeten zoeken met de waterschappen. Gebleken is reeds, dat zich in de practijk vele moeilijkbeden voor doen, uit onbekendheid met de dingen, waarom het gaat, en uit den tragen gang bij allerlei instanties. Ter afweer van de gevolgen van luchtbombardementen op dijken moe ten er dijklegers zijn, materiaal depots enzoovoort. Een bespreking met ir. J. G. Bijl, ingenieur van den Haarlemmermeerpolder, heeft spr. aanleiding gegeven aan den minister van binnenlandsche zaken voor te stéllen een commissie te benoemen teneinde richtlijnen te verkrijgen voor waterschapsbesturen. „Luchtbescherming" heeft ook advies te verstrekken aan Rijksinstanties; ook is ad vies verstrekt aan den Dienst der Zuider zeewerken, zoowel voor den Wieringermeer- als den N.O. polder. Spr. hoopt zeer, dat de bedoelde commissie er komt. Jhr. ir. Van Lidth de Jende wijst er op, dat indertijd in de regeeringsstukken uit voerig is uiteengezet waarom de N.O. nolder niet met windkracht bemalen wordt. Een belangrijke factor is de wisselvalligheid van den wind. Overigons zijn Dieselmotoren lang niet in dezelfde mate kwetsbaar als centrales. Wat deze laatste betreft is een belangrijk mid del tot bestrijding van het gevaar de oplos sing van het koppelvraagstuk. Bij de spoor wegen werd ook door Defensie de eisch van koppeling gesteld. De geschiedenis heeft bewezen, dat polders door windbemaling behoorlijk kunnen wor den droog gehouden, aldus kolonel van Doo- den. Op voorstel van ir. Bcgeman wordt beslo ten, dat de vereeniging „De Hollandsche Alolen" zich tot de ministerieele commissie voor de behartiging van defensie^elangen zal wenden, teneinde tot het onderzoek der op de vergadering naar voren gebrachte be langen te komen. Ecnigcn tijd geleden meldden we reeds, dat op Zondag 17 Juli a.s. de Bondsdag van het Ned. Gymnast. Verbond op Texel zal worden gehouden; over het programma voor dezen dag kunnen we thans het vol gende mededeelen: 17 vereenigingen zullen aan den Bonds dag deelnemen, met tezamen 600 gymnas ten; verder komen plm. 200 supporters mee naar Texel. Het gezelschap komt met een extra boot nl.m. 8.45 uit Den Helder) en zal aan de Texelsche haven worden opge wacht door de dames- en heerenafdeelingen van de Texelsche vereeniging. Vanaf de haven zal een wandeltocht gemaakt worden door het dorp Oudeschild. verder langs Rrakenstein naar het Doolhof en langs de Jeugdherberg, over de Hoogte naar Den Burg, aankomst op de Groeneplaats om streeks half twaalf. Op bet Raadhuis zal het bestuur officieel door Tex. Gemeentebe stuur worden begroet. Hierna wordt rust gehouden tot 1.30, waarna de Alarschwed- strijd aanvangt, hieraan is tevens een de- filé verbonden voor het Gemeentehuis van alle deelnemende vereenigingen, ook de Texelsche. Vermoedelijk zullen twee Texel sche muziekcorpsen hierbii met muziek be geleiden. De marschwedstrijd eindigt te nl.m. 2 uur op het Sportterrein te. Den Burg w»ar eerst een vaandelgroot nlaats vindt. Daarna neemt de massa-uitvoering van alle dames- en hccrenafdeclienen een aan vang, de adspiranten van de Texelsche Gymnastiek vereeniging werken hierbii me de. Hierna volgen de vereenigingen-wedstrij- den. Het Keurkorps van Holl. Noorderkwar tier zal een demonstratie geven van toe- sfelturnen. Na afloop van het Sportfeest heeft in verschillende zalen een turnbal nlaats. De gro^n jongeren vertrekt met den gewonen bootdienst van 8 uur. van Texel, de ouderen met een extra boot ongeveer om 12 uur. WJEBTNr.FA Politie. Verloren: een zwart damesjasje. Gevon den: een kralen halsketting. Inl. bij den gem.bode. Woningbouw. Door den heer H. ter Hal te Rijswijk Z.H. is de bouw van een dubbel woonhuis aan de Klieftstraat alhier ongedragen aan gebr. Boersen. DEN OEVER. Schoolreisje. Donderdagmorgen vertrokken onder leiding van het onderwijzend personeel een zesen- twintigtal leerlingen der O. L. school alhier per rijwiel naar Schooit, waar gelogeerd zot» worden in jeugdherberg „De Brechthoeye aldaar. Via Slootdorp en Kolhorn werd eerst Lutjewinkel aangedaan, waar een bezoek gebracht werd aan de bekende Coöperatieve Zuivelfabriek. Hier keken de jeugdige be zoekers hun oogen uit naar dit echte 11 n|. landsche bedrijf. Toen werd koers gezet naar Schoorl waar men om ongeveer half drie arriveerde. De middag werd benut met spelen en ravotten in de mooie duinen, waarna het avondeten zich heerlijk liet sma ken. Gistermorgen werd een wandeltocht ondernomen naar Camperduin. Om half 3 vertrok de jeugdige stoet weer van Schoorl waarna men om zes uur Den Oever weder om in de beste orde bereikte. De kinderen waren opgetogen over hun fijne tocht, die zoo schitterend was verloopen en waarbij niemand eenige pech van betéekenis had gehad. Denkt om de belastingplaatjes. Alhoewel het de laatste maand is dat we nog met ons belastingplaatje mogen rijden wordt er steeds nog gecontroleerd. Gister middag werd hier in Den Oever wederom ijverig gecontroleerd met resultaat dat di verse nalatigen op de bon werden geslingerd Wielrijders denkt er toch aan: de fiscus ge bruikt geen gratie, ook al is het de laatste maand dat Uw plaatje nog geldig is. ANNA PAULOWNA Bij de dezer dagen te 's Gravenfiage ge houden staatsexamens voor muziek, slaag de onze plaatsgenoot de heer Jan Aij voor het paedagogische gedeelte en pianospel van het nrartisrh-paedagogisch examen voor vi ool AL O. (bijvak piano). BREEZANB GESLAAGD. Alej. AL van Lierop behaalde het diploma hulp in de huishouding aan de Huishoud school te Den Helder. TOEGELATEN. Gerrit Borst Gz. slaagde voor het toela tingsexamen van het Lyceum te Den Hel der. Rij een onveranderde hoogste notee ring van f 21.50 was de markt vandaag stug, duur. De gang was zeker een halve gulden hooger dan een week ge leden, zoodat exporllcaas f 20 f 20.50 opbracht met enkele stapels tegen f 21 Consumptiekaas van goede kwaliteit noteerde circa f 19.a f 19.50, terwijl hier en daar zelfs 1 20.werd besteed. De vraag schijnt in hoofdzaak te ko men van de speculatie, aanqezien de perspectieven voor onmiddellijke export of voor afzet in het binnenland nauwe lijks verandering toonen en eerder een lichte daling dan een stijging zouden kunnen verklaren. De goede kwaliteit door het voor kaas zeer gunstige weer, werkt de opzet in de hand, hoewel hier en daar de pakhuizen vol heeten te zijn en de vraag voor opslag dus langzamer hand tot op zekere hoogte is gedekt. ALKAIAAR, 8 Juli. Kaasmarkt. Aangevoerd 41 stapels, zijnde 115.000 Kg. Fabriekskaas kleine 21.50, boerenkaas, kleine f 21.idem commissie f 20.— per 50 Kg. Handel goed. ALKAIAAR, 8 Juli. Aardappelen f 3—7, aardbeien 32—70, aal bessen 11—15, andijvie 0.502.90, bloemkool I 46, idem II 23, bieten 7.50, doperw ten 34.50, druiven 2327, kropsla 0.502, komkommers 2—4, peterselie 1.503, perzi ken 2—8, postelein 0.16—0.38, peulen 7.50-15, rabarber 4—6, radijs 1.50, roode kool 3.80 5, selderie 1.904.50, spinazie 0.321, snij- booncn 1221, dubbele spercieboonen 16 20, tuinboonen 4075, tomaten 47.50, uien 2.60—6, wortelen 2.507.50, zwarte bessen 20-28. ALKMAAR, 8 Juli. Graanmarkt. 40 H.L. gerst f 7.50—7.60, gerst chev. 7.75—8, 118 HL haver 5.40 tot 7.12V2, bruine boonen 1520, citroenboonen 13.5020 en witte boonen 22.22 H.L. mosterdzaad (rood) f 16; 8 ILL. erwten, w. o. grauwe 15—32.50 en vale erwten 8—13. In totaal 204 ILL. Alles per 100 Kg. Handel goed. NOORDSCARWOUHDE, 9 Juli. Schotsche muizen 45.60, grooten 4.20 4.80, hl. eigenheimers 6.507.70, drielingen 3.204.40, kleine 12.LD, zilverdrielingen 3.50, zilvernep 5.90—7.70, witte kool 3.901, bloemkool 3.606.60. BROEK OP LANGEND1JK, 9 Juli. Schotsche miuzen 4.10—5.40, grooten 4.40 —4.80, bl. dilo 6.408, drielingen 3.304.80 kleine 1.60—2.30, peen 2.50—3.50, rood ekool 3.80, tomaten: A 12.10—12.90, B 12.10—13, C 11.80, CC 6.10. ZONDAG 10 JULI. Ned. Herv. Gemeente. Westerland, 's av. 7.30 uur, Ds. Van Beek. Anna Paulowna, vm. 10.15 uur, Ds. Vorst man. Doopsgezinde Gemeente. Ilinpolytushoef, (Ned. Herv. Kerk), voorm. 10 uur, Ds. de Wilde. Den Oever, 's av. 7.30 uur, Ds. de Wilde. Evangelisatie. Breezand, voorm. 10 uur, de heer Boon. Nam. 3.30 uur, de heer Boon.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 7