De Olympische Spelen QP gaan door! Oss Vier dooden bij vliegtuigongeluk DAGBLAD VOOR DEN< HELDER EN 'HOLLANDS NOORDERKWARTIER- EEN KANSJE VOOR NEDERLAND? Nederlandss befeelde oppervlakte Duizend nieuwe Engelsche gevechtsvliegtuigen Bomaanslag in de Heilige Stad Met 1 October de nieuwe pachtwet? Twee militaire toestellen botsten KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER.* TELEFOON$0 fï LIJNEN) Waarschijnlijk meer Nederlandsche deelnemers dan anders Pi!oot zag de zee niet REISBUREAU WA CO ZATERDAG 16 JULI 1938 Eerste haringvangst na de staking Hartverscheurende tooneelen te Jeruzalem Dit nummer bevat 16 pagina's EERBER1CHT DB BILT S EINTi 4i Beroepen ongegrond verklaard HELDERSCHE COURANT PW EEN POSITIEVE UITSPRAAK VAN DEN VOORZITTER VAN HET NED. OLYM PISCH COMITé. (Van onzen eigen correspondent)', Tokio ziet af van de organisatie der Olympische Spelen! Deze tijding kwam zeker niet onverwacht, maar toch heeft zij in sportkringen, meer in het bijzonder daar, waar men zich met de organisatie van of de uitzending naar Olympische Spe len bezig houdt, de noodige op schudding gebracht. Zoo was het ook heden ten huize van Mr. A. Baron Schimmelpenninck van der Oye, te Baarn, den voorzitter van het Nederlandsch Olympisch Comité, toen wij hem vroegen naar de ge volgen, die dit besluit speciaal voor ons land heeft. Het practische resultaat zal vermoedelijk zijn, dat Nederland een grooter aantal ath- leten zal kunnen uitzenden dan het geval geweest zou zijn, indien de Spelen te To kio gehouden zonden worden, aldus mr. Schimmelpenninck van der Oye. Hiermede bedoel ik natuurlijk niets onvriendelijks je gens .Tapan, want Nederland had zeer zeker ook deelgenomen, indien de Spelen te Tokio wel doorgang hadden gevonden. Tn dat ge val zouden er echter tal van bezwaren ge weest zijn, waarvan het de vraag is of zij alle overwonnen hadden kunnen worden. Ik denk daarbij niet aleen aan dnhoo ge kosten, maar ook aan den landen tijd. dat de athleten van huis moeten. Het was mij b.v. reeds hekend. dat dit vooral voor onze zwemmeisjes een bezwaar is, aange zien vele ouders er weini- voor gevoelen hun dochterjes zoo l"«» weg te zenden. Daarbij komt, dat wij slechts over beperkte geldmiddelen beschikken. De uitzending moet hoofdzakelijk bekostigd worden uit de opbrengst der vier Olvmnische dagen. De twee, die wij sinds Berlijn ree.ds weer aehtcr den rug hebben, ziin ook in financieel opzicht bevredi gend geweest, maar toereikend voor een dergelijke uitzending naar To kio zou dit fonds vermoedelijk toch nooit geworden zijn. Geen schade voor het N.O.C. Schade lijdt het N.O.C. als gevolg van hel afzeggen van Japan nagenoeg niet. De scha de blijft beperkt tot de onnoodig gevoerde correspondentie, want de voorbereidende maatregelen behouden hun waarde ook voor een uitzending naar een andere plaats dan Tokio. Die voorbereidende maatregelen verkeerden trouwens nog slechts in een be ginstadium. Dit houdt verband met het feit., dat. de uitzending toch slechts een be perkt aantal athleten zou betreffen, want vier iaren geleden waren wij met de voor bereiding voor de uitzending naar Berlijn reeds veel verder. De eenige moeilijkheid is nu misschien, dat die voorbereiding wat ten achter is voor het geval onze uitzen ding nu even groot zal worden als twee jaren geleden, maar een euvel van eenige beteckenis kan ik dat niet noemen. Waarheen? Het ligt voor de hand. dat wij den voor zitter van het N.O.C. tevens de vraag stel- Vloog mest militair toestel het water in. Gistermorgen" is ten westen van den vuurtoren van Schouwen, op on geveer 50 meter uit de kust een mi litair vliegtuig van de luchtvaartaf- deeling in zee gevlogen. Het was een Fokker D 17, van de jacht- vüegtuigcnafdeeling op Schiphol, genum merd 208, met als eenige inzittende de res. luit vlieger J. van der Kooij. Vermoedelijk heeft de bestuurder als ge volg van het heiige weer. de afscheiding tusschen de kust en het water niet gezien. De inzittende kreeg geen letsel en kon be houden aan land worden gebracht. De reddingboot „Prinses Juliana uit Haamstede hoeft gistermiddag een baken op het geheel onder water liggende vlieg tuig geplaatst. De berging zal heden door een marinevaartuig geschieden. den waar naar zijn meening of verwach ting thans de Olympische Spelen gehou den zullen worden. Mr. Scliimmelpenninck van der Oye was van meening, dat dit een volkomen open vraag is. Velen denken, dat het vrijwel vast staat, dat Helsingfors, de belangrijk ste tegencandidaat van Tokio tijdens het congres te Berlijn, de Spelen toegewezen krijgt. Deze meening is echter zeer voorba rig. Niet alleen is het mogelijk, dat andere stedep den wensch kenbaar maken de Spe len toegewezen te krijgen, maar bovendien is het de vraag, of Helsingfors er wel prijs op stelt, nu de tijd van voorbereiding zoo kort geworden is. De kans 'is voor alle eventueele candidaten volkomen gelijk. Theo retisch is het b.v. zeer goed moge lijk, dat een der Nederlandsche ste den de Spelen toegewezen zouden den krijgen, al kan dit niet waar schijnlijk geacht worden, aangezien het bezwaar, dat Helsingfors doet gelden, hier zeer zeker ook van kracht is. Waarschijnlijker is het, dat de Spelen georganiseerd zullen worden in een stad, waar de outil lage dusdanig is, dat er slechts wei nig gebouwd of veranderd behoeft te worden om de Spelen doorgang te doen vinden. Waar de Spelen gehouden zullen worden kan ik dus op het oogenblik niet zeggen, aldus Mr. Schimmelpenninck van der Oye. „Vermoedelijk zal het I.O.C. op korten ter mijn hierover een vergadering beleggen. Wat wel vast staat is. dat de Spelen doorgang vinden, want het I.O.C. heeft reeds geruimen tijd rekening gehouden met de mogelijkheid, dat Tokio van de organisatie zou afzien, zoodat het comité niet voor een fait accompli gesteld wordt. Tarwe-verbouw niet hooger. Crisis-inventarisatie en D. v. d. L. geven verschillencijfers. Blijkens 'de opgave van de Directie van den Landbouw is dit jaar on geveer evenveel tarwe uitgezaaid als vorig jaar, n.1. bijna 120.000 ha., dat is ruim 30.000 ha. minder dan in de jaren 1935 en 1936. De rogge zou zijn gestegen van 228.000 op 237.000 ha.; gerst gedaald van 49.000 op 47.000 ha. en haver zou zijn blijven staan op 146.000 ha. De totale graanverbouw zou dus zijn toegenomen van ruim 553.000 ha. op 560.000 ha., aldus het Hsb. Peulvruchten daalden van 60.200 op 57.400 ha. (erwten van 38.000 op 37.000, stamboo- nen van 8400 op 6800; veldboonen bleven gelijk, nl. 13.700 ha.1 Koolzaad kwam van 2500 op 2600 ha; bruin en geel mosterd van 900 op 700; kar- wij van 4700 op 4100; blauwmaan van 500 op 1900; kanarie bedraagt 900 ha.; vlas kwam van 17.500 op 20.000 ha. Voor het vorige jaar wordt voor consum- tieaardappelen opgegeven 112.493 ha, terwijl de crisis-inventarisatie, welke met het oog op de teeltvergunningen als wèl betr^wbaar kan worden aangemerkt, opgeeft 93*520 ha. De D. v. d. L. is dus maar een 20 hoo ger. Voor fabrieksaardappelen geeft de D. v. d. L. op 25.295 ha en de inventarisatie 30.004 ha. De D. v. d. L. is daar dus 17 te laag. De totale aardappelen- areaal van de D. v. d. L. bedraagt 127.788 ha en van de in ventarisatie 123.324 ha. Het suikerbieten-areaal is uit den aard der zaak vrijwel gelijk gebleven, n. resp. 42.000 en 42.270 ha. Uien kwam van 3660 op 4790 ha. Wat het vlas betreft dit is oevrwegend (90 a 95 witbloei. De erwten bestaan overwegend uit gewo ne kleine groene erwten, n.1. 90 a 95 al leen in Zeeland zijn vrij veel schokkers (40 pet. van het Zeeuwsche areaal) gezaaid. Wilt U een heerlijke vacantietocht? Dan een meerdaagsche reis van het Reisgidsen gratis verkrijgbaar. Reisbureau W.A.C.O., Den Helder, Kanaalweg 132, Tel. 773. Uitgave der öltg. Ml). Hollands Noorderkwartier N.V.'te Den Helder 66e JAARG. No. 8361 Grootste luchtmacht van „vei ligheid en vrede." De Engelsche minister van lucht vaart, Sir Kingsiey Wood, heeft te Birmingham medegedeeld, dat het ministerie bij de nieuwe fabriek van Lord Nuffield een aanvangsorder voor den bouw van duizend ge vechtsvliegtuigen van groote snel heid heeft geplaatst. Hoewel natuur lijk eenige tijd zal verloopen, alvo rens met deze bestelling een begin gemaakt kan worden, heeft de aan kondiging allerwege groote voldoe ning gewekt. Lord Nuffield. De grootste „vredes"-luchtmacht. Na een plechtigheid te Birmingham, op de plaats, waar de luchtvaartfabriek van Lord Nuffield gebouwd zal worden, heeft de minister van luchtvaart, Sir Kingsiey Wood, gezegd, dat deze nieuwe onderneming de grootste in Engeland zal zijn en een duurzame aanwinst voor de luchtverdedi ging zal beteekenen. Nuffield zeide: „Wij werken aan den bouw van een der geducht ste luchtmachten ter wereld, 'n luchtmacht, die met onze vloot en ons leger op veilige wijze ons land zal beschermen en die steeds niet voor den aanval zal worden gebruikt, maar voor de zaak van veiligheid en we reldvrede." Gistermorgen is te Scheveningen radio- telegrafisch bericht ontvangen, dat de loggers, die Dinsdag j.1. als eerste naar zee zijn vertrokken ter haringvangst, reeds haring hebben gevangen. In de berichten wordt gesproken van 20 tot 30 kantjes. Er bestaat aldus het Hsbl., een kleine mo gelijkheid, dat Maandag a.s. de eerste sche pen aan de markt zuilen zijn. TWINTIG DOODEN, HONDERD GEWONDEN. DE STAD IN ALARM TOESTAND. Gistermiddag om half twee is oen bom geworpen midden in de David- straat in de onde stad van Jeruza lem. Er zijn twintig dooden en ruim honderd ernstig gewonden. Alle slachtoffers zijn Arabieren. Verschei dene slachtoffers zijn onherkenbaar verminkt. Afgerukte lichaamsdeelen werden verscheidene meters van de plaats der ontploffing af gevonden. De bom zou geworpen zijn op het oogen blik, waarop eeji politie-detachemenit pas seerde, dat zich naar de Omarmoskee be gaf voor een onderzoek naar warvens. Na zes uur des middags mag niemand in Jeruzalem zich meer op straat begeven. In de stad heerscht groote opgewondenheid, welke zich uitbreidt naar het Noorden van Palestina. Diep geschokt. zijn alle bevolkingsgroepen door deze nieu we daad van tereur. De hoo" op een gelei delijke terugkeer van de rust is den bodem ingeslagen. Nog langen tijd nadat de slachtoffers van den bomaanslag naar het lijkenhuis waren gebracht, bleven gesluierde Moham- medaansche vrouwen aan de deuren wee klagen. Met andere Arabische boeren wa ren zij naar Jeruzalem gekomen voor de Vrijdagsche gebeden in de moskee. Ook voor het ziekenhuis, waarin de gewonden waren opgenomen, hebben zich hartver scheurende tooneelen afgespeeld. Uit Nabloes wordt gemeld, dat opstande lingen vanuit hun schuilplaatsen in de ber gen het vuur op de troepen hebben geopend Het geheele leger en de politie zijn in alarm toestand. Samenstelling Pachtkamers de groote moeilijkheid. Zooals men weet, is de nieuwe Pachtwet, door de Eerste Kamer op 28 Mei 1937 aan genomen, nog steeds niet in werking getre den. Eenige malen zijn van officieele zijde data genoemd waarop men vermoedde, dat de wet toepassing zou kunnen gaan vinden, maar deze data zijn verstreken, zonder dat zij werd ingevoerd. De Nieuwe Rotterdamsche Courant heeft thans er op gewezen, dat in de, dezer da gen bekend gemaakte, algemeene voorwaar den voor de verpachting van rijkswege van Verwachting: zwakke tot mati ge wind, later meest noord west, zwaar bewolkt tot be trokken met waarschijnlijk eenigen regen met kans op onweer, later koeler. Verdere vooruitzichten: koeler weer met weinig of geen re gen. een aantal boerderijen rekening wordt ge houden met de mogelijkheid, dat de Pacht wet zelfs op 1 Mei 1939 nog niet in werking zal zijn getreden. In verband hiermede heeft het Vsbl. ter bevoegder plaatse gevraagd, hoe het met het tijdstip van invoering der wet gesteld is. Wij vernemen, zegt dit blad, dat de moeilijkheid schuilt in de voorberei dende werkzaamheden, bestaande in. de samenstelling der Pachtkamers. Deze moeilijkheden doen zich voor bij het vinden van de noodige bij zitters, onder wie alle belanghebben de groepen (b.v. van pachters en ver pachters) moeten zijn vertegenwoor digd. Het departement hoopt thans eVen- wel, dat deze moeilijkheden vóór 1 October a.s. zullen zijn overwonnen en dat de Pachtwet op genoemden datum in werking zal kunnen tre den. In de bovengenoemde verpachtingsvoor- waarden is, naar men ons zeide, ten allen overvloede rekening gehouden met de mo gelijkheid, dat de wet zelfs op 1 Mei 1939 nog geen toepassing zal kunnen vinden. Maar dit beteekenl niet, dat zulks waar schijnlijk zou wezen. De hoop is nu op 1 Oc tober gevestigd. Het Ambtenarengerecht te 's-Gravenhage heeft vanmorgen de beroepen van de leden der voormalige Ossche Marechaussee-briga de voor zoover betreft de ontneming der op sporingsbevoegdheid, ongegrond verklaard. Het ambtenarengerecht heeft tevens onge grond verklaard bet beroep der leden der voormalige Ossche marechaussee-brigade voor zoover betreft de Overplaatsing. PANIEK BIJ HET VLIEGVELD GILZERIJEN. Gistermiddag omstreeks half vier zijn nabij Gilze Rijen (N.B.) tijdens militaire oefeningen twee vliegtuigen met elkaar in botsing gekomen en naar beneden gestort. Eén der twee machines vloog na de botsing in brand. De beide toestellen, afkomstig van Soesterberg, zijn totaal vernield. Van drie der inzittenden vond men slechts de verkoolde lijken. Het wa ren de adspirant-reserve-ofiicier-leer- ling vliegers J. D. Overbeeke, W. J. J. van Otteren en E. C. A. Manesse. De vierde inzittende, de reserve-sergeant vlieger Streur, werd zwaar gewond en overleed eenige nren later in het Diaconessenhuis te Breda. Nader vernemen wij, dat één der vlieg tuigen brandend op het oude vliegveld Mo lenheide neerstortte en het andere toestel te rechtkwam op het aan den anderen kant van den weg gelegen nieuwe vliegveld. Het ongeval gebeurde tijdens militaire oe feningen. De stukken vlogen naar alle kanten. Plotseling zagen de toeschouwers, dat bij het uitvoeren van oefeningen twee machines tegen elkaar botsten. Stukken van de vliegtuigen vlogen naar alle kanten. Een stuk van een vleugel kwam op den weg terecht, gelukkig zonder iemand te treffen. Andere ondcrdeelen vielen in den tuin van een in de nabijheid gelegen café. Ook hier werd niemand getrof fen. Korten tijd na het ongeval kwamen een officier-vlieger en een officier-geneesheer van Soesterberg per vliegtuig op het vlieg veld Molenheide aan. Ook uit Rijen was in- tusschen geneeskundige hulp gearriveerd. Verder waren op het terrein aanwezig de burfgemeester van Rijen, en de officier van Justitie uit Breda. Om vier uur werden de lijken vrijgegeven. De stoffelijke resten der slachtoffers zijn per ambulance-auto naar het hospitaal te Breda overgebracht, waarheen ook de zwaar gewonde reserve-sergeant-vlicger Streur werd overgebracht. Het vliegongeval heeft in de omgeving groote consternatie gewekt en heeft tal van nieuwsgierigen naar het vliegveld doen toe- stroomen. De marechaussee hield de men- schen echter op voldoenden afstand. Hoe gebeurde het? De verongelukte toestellen zijn Koolhoven machines van het type F K. 51. De botsing geschiedde kort na den start op geringe hoogte, waarbij het laatst-opgestegen toestel tegen den staart van het voorste vliegtuig op vloog. Een andere lezing is echter, dat één der toestellen bij het uitvoe ren van een dnikvlucht de andere machine, welke juist was opgeste gen. aan den staart had getroffen. Deze lezing schijnt de juiste te zijn, aangezien de meeste ooggetui gen de ramp op deze wijze hebben beschreven. Behalve deze twee toestellen wa ren er geen andere machines in de lucht. De slachtoffers. De vliegers van Overbeeke (Oosterleek) van Offeren (Bilthoven) en Manesse (Heer len), waren van October van het vorige jaar bij de Luchtvaartafdeeling gedeta cheerd. De beide eerstgenoemden behoorden tot de verkeersopleiding van de K.L.M. Zij hadden in den zomer van het vorige jaar de tweejarige cursus van de rijksopleiding voor verkeersvlieger achter den rug en de den thans op Soesterberg hun iaardienst als militaire vlieger voor het behalen van het militaire brevet,, waarna zij het exa men als verkeersvlieger zouden hebben af te leggen. Na het slagen hiervoor zouden zij in October a.s. als verkeersvlieger hij de K. L.M. in dienst treden. Hun leeftijd was on geveer 21 iaar. Evenals de heer Manesse waren zii thans sergeant-vlieger. Tuist aan staande Maandag zou het drietal ziin be gonnen met het afleggen van het officiers- examen. De heer Manesse was ongeveer 20 jaar oud en in Augustus 1937 te Soesterberg in opleiding gekomen. De ongeveer 23-iarige vlieger Streur was van Mei j.1. te Soesterebrg in opleiding en had nog twee dienstjaren voor den hong. Het staat wel vast, dat de vliegers Ma nesse en van Overbeeke de toestellen heb ben bestuurd. De heer Fuchs, adiunct-chef van den vliegdienst der K.L.M., die de vliegers van Overbeke en van Of feren onder zijn discipelen heeft ere- teld. kenschetste hen als rustige leerlingen, die in hun instructiepe riode goede vorderingen hadden ge maakt. Voor het onderzoek ter plaatse bevinden zich te Rijen het hoofd van den militairen vliegdienst, majoor Eteuh, de onderchef van den vliegmedischon dienst, de officier van gezondheid tweede klasse Stigter en eenige instructeurs.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 1